Heeft Coen Verbraak al gekregen in 2010 voor zijn serie 'Kijken in de ziel'.quote:
Als je niet tegen oorlog kunt moet je niet in het leger gaan.quote:Op woensdag 8 juli 2020 21:16 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Ik heb twee weken geleden met een man gepraat die er destijds bij was. Hij vertelde iets over hoe het was geweest en wat hij eraan heeft overgehouden. We stonden allemaal bijna met tranen in de ogen te luisteren, en dan heeft hij ons nog het meeste onthouden.
Ik ken hem nu ongeveer 1,5 jaar, en ik wist wel dat hij in Bosnië had gezeten en dat hij PTSS eraan heeft overgehouden, maar wat dat voor hem precies inhoudt, daarin gaf hij nu een inkijkje. En dan nu die documentaire eroverheen
Je had destijds nog dienstplicht...quote:Op woensdag 8 juli 2020 21:49 schreef Jemoederniet het volgende:
Als je niet tegen oorlog kunt moet je niet in het leger gaan.
Als je denkt op verkenningsmissie te gaan, moeten ze er geen oorlog van maken.quote:Op woensdag 8 juli 2020 21:49 schreef Jemoederniet het volgende:
[..]
Maar ze waren niet verplicht om naar Bosnië te gaan.quote:
dit waren geen dienstplichtigenquote:
https://nos.nl/l/2046352quote:In februari 1995 gaf Mulder zich als 25-jarige dienstplichtig militair vrijwillig op om naar Srebrenica te gaan.
Die zaten er ook tussen.quote:
Dat is echt zo'n bikkelharde gast. Toonde bijna nergens emotie.quote:
Is natuurlijk ook degene met de beste opleiding (KCT, commando's).quote:Op donderdag 9 juli 2020 08:37 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Dat is echt zo'n bikkelharde gast. Toonde bijna nergens emotie.
Lijkt me ook een copingstijl.quote:Op donderdag 9 juli 2020 08:37 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Dat is echt zo'n bikkelharde gast. Toonde bijna nergens emotie.
Dit ja.quote:Op donderdag 9 juli 2020 11:18 schreef TargaFlorio het volgende:
Geen nieuwe dingen naar buiten gekomen maar wel goed dat deze serie op tv is geweest. Dutchbat heeft de afgelopen 25 jaar toch de zwarte piet gekregen, de werkelijkheid ligt een heel stuk genuanceerder.
De militairen kun je naar mijn mening niets verwijten. Karremans maakt nu nog steeds geen sterke indruk, maar ook hij was maar een pion in het grote geheel.quote:Op donderdag 9 juli 2020 11:22 schreef Mansjester het volgende:
[..]
Dit ja.
Die ene vent was wel het andere uiterste, die zo trots was dat ie 28 duizend mensen had bevrijd. Dat er 8000 zijn gestorven, ach.
Dutchbat en de militairen gaan ook weer niet helemaal vrijuit vind ik
Ik denk dat hij inderdaad echt goed getraind is. Niemand kan zijn levenlang copen, op een zeker punt breek je toch.quote:
quote:
Helemaal niets verwijten is denk niet zo. Harder intern aan de bel moeten trekken dat het absoluut niet ging ipv een meer gelaten houding die ze nu hadden. Ik denk zoiets.quote:Op donderdag 9 juli 2020 11:29 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
De militairen kun je naar mijn mening niets verwijten. Karremans maakt nu nog steeds geen sterke indruk, maar ook hij was maar een pion in het grote geheel.
Op zich mag je ook verwachten dat als soldaat de staat je uitrust met voldoende middelen om een vijand te verslaan. En dat is van af het begin het probleem geweest. En tegen een oorlog kunnen? Daar kom je als soldaat pas achter als het gebeurd. Soldaten op een missie zoals in de documentaire beschreven maken dingen mee en zien dingen waar elk normaal mens moeite mee heeft om dat te verwerken. En of je daar tegen kunt voor zover dat mogelijk is kom je pas achter als je als soldaat op missie gaat.quote:Op woensdag 8 juli 2020 21:49 schreef Jemoederniet het volgende:
[..]
Dat heeft Karremans toch gedaan? Hij gaf duidelijk aan dat hij zijn werk niet meer kon uitvoeren. VN + Voorhoeve: "hou nog even vol"...quote:Op donderdag 9 juli 2020 11:38 schreef Mansjester het volgende:
[..]
[..]
Helemaal niets verwijten is denk niet zo. Harder intern aan de bel moeten trekken dat het absoluut niet ging ipv een meer gelaten houding die ze nu hadden. Ik denk zoiets.
En ontwapen de bevolking. Maar dat was in de praktijk geen doen.quote:Op donderdag 9 juli 2020 12:05 schreef sp3c het volgende:
ja maar dit was geen oorlog en er was geen vijand om te verslaan
althans, niet voor de Nederlanders, hun opdracht was haast letterlijk 'sta erbij en kijk ernaar'
Wow dat wist ik ook niet. 10 jaar ook al. Hij kwam op mij niet over als een politicus.quote:Op donderdag 9 juli 2020 12:54 schreef Raw85 het volgende:
Kwam er trouwens vandaag pas achter dat die Anne Mulder uit de docu tegenwoordig Kamerlid is namens de VVD.
Zit dat artikel nog even te lezen, bedankt daarvoor, want interessant.quote:Op donderdag 9 juli 2020 12:17 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Wat ik nog wel interessant vind aan dat filmpje van de ontmoeting tussen Mladic en Karremans, is dat Mladic aan Karremans vraagt of hij bussen kan regelen via generaal Nicolai. Met andere woorden, Mladic had er dus blijkbaar geen probleem mee als de VN het transport van de vluchtelingen naar Tuzla geregeld had. Zie ook het onderstaande artikel waarin Joris Voorhoeve het volgende zegt:
"Het wegvoeren in de bussen van 320 mannen van de compound had wel degelijk voorkomen kunnen worden, stelt Joris Voorhoeve in een e-mail na het lezen van het concept van dit artikel. ‘De VN had prompt voor vervoer moeten zorgen. Dat had best gekund. Er was een grote transportcapaciteit bij UNPROFOR. Nu was Mladic UNPROFOR op de twaalfde te snel af.’ Een verbijsterende uitspraak van de ex-minister. Het scheiden van de mannen en de vrouwen, en daarmee de moord op de mannen, zegt Voorhoeve met zoveel woorden, had niet plaats hoeven vinden als de VN tijdig zelf bussen had gestuurd. Bussen die er waren."
https://www.groene.nl/artikel/wie-gaf-het-bevel
Het dodental had dus lager kunnen zijn? In de ontmoeting met Mladic vraagt Karremans of de Bosnische-Serviërs "kunnen assisteren bij de evacuatie." Misschien niet zo'n slimme opmerking geweest? Karremans vraagt Mladic dus eigenlijk om bussen.
Totaal onrealistische verwachtingen van een uitgekleed, onderbemand leger van 100 man die even 4000 Serviers moesten tegenhouden. Bizar.quote:Op televisie verklaart Voorhoeve dat luchtsteun moet worden ingezet, maar de veiligheid van de Nederlandse troepen voorrang moet hebben. De opdracht aan de commandanten is om slachtoffers te vermijden. ‘Ik wil al die mannen en vrouwen heelhuids thuis zien.’ Karremans krijgt van Janvier het bevel een blocking position in te nemen, een streep in het zand, ten zuiden van de stad Srebrenica. ‘Met alle middelen dient u ervoor te zorgen dat een verdere doorbraak en opmars van Bosnisch-Servische eenheden wordt voorkomen.’ Karremans acht die opdracht niet of nauwelijks uitvoerbaar. Hij heeft noch de vereiste manschappen, noch de pantserwagens, noch de bewapening. Er zijn nog maar vijftig man en zeven pantserrupsvoertuigen beschikbaar om het aanstormende Bosnisch-Servische leger tegen te houden. ‘De opdracht om “blocking positions” in te nemen aan de zuidrand van de stad heeft mij op het moment dat het bericht binnenkomt ervan overtuigd dat bij iemand de stoppen zijn doorgeslagen’, schrijft de commandant van Dutchbat – om vervolgens de B-compagnie toch maar opdracht te geven gevechtsposities in te nemen.
als de bevolking daar zin in heeftquote:Op donderdag 9 juli 2020 12:34 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
En ontwapen de bevolking. Maar dat was in de praktijk geen doen.
Wat hadden ze anders kunnen doen dan? Ik ben militair geweest en heb een flink aantal DB3 mensen gesproken. Ze hadden gewoon geen spullen en wat er was was amper inzetbaar. Zelfs munitie was niet heel ruim voor handen.quote:Op donderdag 9 juli 2020 11:22 schreef Mansjester het volgende:
[..]
Dit ja.
Die ene vent was wel het andere uiterste, die zo trots was dat ie 28 duizend mensen had bevrijd. Dat er 8000 zijn gestorven, ach.
Dutchbat en de militairen gaan ook weer niet helemaal vrijuit vind ik
Ook dit snap ik wel, maanden van huis, slecht gegeten, dingen gezien en meegemaakt die te gruwelijk zijn....quote:
Volgens mij wilde de VS de enclave opofferen om tot een deal te komen met de Serven (land herverdelen: zij trekken zich terug uit posities A en B en krijgen Srebrenica) en waren zij al op de hoogte van die deal, maar Dutchbat en Defensie is nooit geinformeerd. Daarom stuurden ze ook geen luchtsteun.quote:Op donderdag 9 juli 2020 14:35 schreef eentwee het volgende:
Zeer indrukwekkende documentaire. Niet alle feiten konden goed uitgediept worden, maar dit was dan ook vooral het verhaal van de Dutchbatters. Goed dat dit zo verteld is. Ik zit nog wel met veel vragen. Er werd even terloops gemeld dat Dutchbat zo uitdunde omdat er wel mensen met verlof gingen maar geen nieuwe mensen meer terug naar binnen mochten. Dat lijkt me toch een veeg teken. En wat was nou het motief van de VN om het zo op z'n beloop te laten? Op een gegeven moment kwam dit heel even ter sprake, dat het te maken had met het feit dat Srebrenica aan de verkeerde kant van de "gewenste" nieuwe grens lag of iets dergelijks.
https://www.theguardian.c(...)renica-massacre-1995quote:Op donderdag 9 juli 2020 14:46 schreef sp3c het volgende:
de Serven zijn gewoon posities A en B uitgetrapt, daar was geen sprake van een deal volgens mij
het was wel heel gunstig dat de enclaves waren gevallen
quote:Now a survey of the mass of evidence reveals that the fall of Srebrenica formed part of a policy by the three "great powers" - Britain, France and the US - and by the UN leadership, in pursuit of peace at any price; peace at the terrible expense of Srebrenica, which gathered critical mass from 1994 onwards, and reached its bloody denouement in July 1995.
(...)
The following month, April 1993, the UN security council passed a resolution whereby any peace in Bosnia must "be based on withdrawal from territories seized by the use of force and 'ethnic cleansing'." And in the same month, a report from that same security council warned specifically of a "potential massacre in which there could be 25,000 victims if Serb forces were to enter Srebrenica".
(...)
By spring 1995, the Contact Group - the US, UK, France, Germany and Russia - appeared to abandon the 1993 resolution against rewarding ethnic cleansing, as it sought to partition Bosnia between a Serb statelet and a Muslim-Croat federation. Then the French foreign minister, Alain Juppé, had privately confided the working map in mid-1994: it showed the three eastern "safe areas" to be contiguous with one another and part of the federation.
is daar sprake van een deal met de Serven?quote:Op donderdag 9 juli 2020 14:48 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
https://www.theguardian.c(...)renica-massacre-1995
[..]
Dit kwam bij de nabeschouwing ook nog ter sprake. Verbraak vond het een vals uitgangspunt omdat ze volledig waren overgeleverd aan de grillen van de Serviërs.quote:Op donderdag 9 juli 2020 11:39 schreef sp3c het volgende:
zo'n heel raar standpunt is het toch niet?
eind van de dag waren ze verantwoordelijk voor de mensen (voornamelijk vrouwen en kinderen) die zich rond de basis hadden verzameld, die zijn grotendeels veilig aangekomen
de mannen (waaronder naar schatting 2000 militairen) hebben zelf geprobeerd veilig gebied te bereiken en dat is niet zo goed gegaan
Is die nabeschouwing nog ergens terug te kijken? Ik kan alleen de afleveringen zelf vinden.quote:Op donderdag 9 juli 2020 18:06 schreef showtimer het volgende:
[..]
Dit kwam bij de nabeschouwing ook nog ter sprake. Verbraak vond het een vals uitgangspunt omdat ze volledig waren overgeleverd aan de grillen van de Serviërs.
https://bnnvara.livestreamevenement.nl/quote:Op donderdag 9 juli 2020 18:33 schreef josja het volgende:
[..]
Is die nabeschouwing nog ergens terug te kijken? Ik kan alleen de afleveringen zelf vinden.
Top, dank!quote:Op donderdag 9 juli 2020 18:38 schreef showtimer het volgende:
[..]
https://bnnvara.livestreamevenement.nl/
mwah ... ze hadden gewoon kunnen vertrekken natuurlijk en ik denk niet dat dat beter af zou zijn gelopen voor de lokale bevolkingquote:Op donderdag 9 juli 2020 18:06 schreef showtimer het volgende:
[..]
Dit kwam bij de nabeschouwing ook nog ter sprake. Verbraak vond het een vals uitgangspunt omdat ze volledig waren overgeleverd aan de grillen van de Serviërs.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |