Dat is propaganda van na de oorlog. Voor en tijdens de oorlog schreven ze hele andere dingen. Je hoeft mij niet te geloven, want je kan de onafhankelijkheidsverklaringen van die staten tegenwoordig gewoon op het internet vinden. Daag je wereldbeeld eens uit zou ik zeggen.quote:Op zondag 28 juni 2020 11:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het stond vooral voor de soevereiniteit/vrijheid van Amerikaanse Staten. Daar ging die oorlog in hoofdzaak dan ook over. Met de uitvinding van de katoenplukmachine waren negers toch al overbodig geworden.
Ja. In werkelijkheid waren de Europese handelaars van de 17e en 18e niet zo "superieur" ten opzichte van de inheemse bevolking. Ze hadden vaak de middelen niet om hun wil met dwang op te leggen.quote:
quote:Moore's duties were to travel up and down the Gambia, checking on the thirteen factors stationed at key points along the river (...). He was expected to maintain friendly relations with the chiefs of the nineteen tribes along the river, especially with the king of Barsally, a powerful and temperamental monarch. (...) From the king of Barsally and his court, Moore was forced to suffer all sorts of indignities. Once the king's brother took a mouthful of water and spat it into Moore's face. The king looted the company's stores, invaded one factor's house, threw the factor out, and then went to sleep in his bed. In spite of everything, Moore considered him "a good natured man when sober."
D.P. Mannix & M. Cowley, Black cargoes: A history of the Atlantic slave trade, pp. 77-78
Ja, zij zagen het dus als legitiem verzet tegen ongeoorloofde inmening van de noordelijke staten.quote:Op zondag 28 juni 2020 11:44 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Uit de onafhankelijkheidsverklaring van Texas. Zo'n beetje iedere confederate staat had er zoiets instaan.
[..]
Weet je ook naar welke gruwelijke inmenging ze bedoelen?quote:Op zondag 28 juni 2020 11:55 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ja, zij zagen het dus als legitiem verzet tegen ongeoorloofde inmening van de noordelijke staten.
naja men was het niet eens met de richting die de Unie opging en dus besloten ze zich als staat af te scheidenquote:
Sorry, ik ben ook met andere dingen bezig. Ik vind het overzichtelijker als je gewoon een stelling poneert.quote:Op zondag 28 juni 2020 11:58 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Weet je ook naar welke gruwelijke inmenging ze bedoelen?
Kan dit gebruikt worden om het symbool in de vlag van Mississippi te rechtvaardigen?quote:Op zondag 28 juni 2020 11:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het ging om geld, macht en aanzien.
https://www.trouw.nl/nieu(...)avenhandel~ba2a374d/
Nou dat is ze anders goed geluktquote:Op zondag 28 juni 2020 11:53 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ja. In werkelijkheid waren de Europese handelaars van de 17e en 18e niet zo "superieur" ten opzichte van de inheemse bevolking. Ze hadden vaak de middelen niet om hun wil met dwang op te leggen.
[..]
waar blijkt dat uit?quote:
nee daar blijkt alleen uit dat er veel slaven zijn verkocht en verscheeptquote:
Het was sarcastisch, ik had het over het grotere plaatje, de kolonisatie van Afrika.quote:Op zondag 28 juni 2020 12:08 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee daar blijkt alleen uit dat er veel slaven zijn verkocht en verscheept
niet dat het met dwang is gebeurt
dat komt pas later (als de middelen er wel zijn)quote:Op zondag 28 juni 2020 12:10 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Het was sarcastisch, ik had het over het grotere plaatje, de kolonisatie van Afrika.
De beide partijen hebben sindsdien een volledige switch gemaakt van moraal, doelgroep etc. Vroeger waren de democraten wat de republikeinen nu zijn. Het ligt wat ingewikkelder dan oh zie je de republikeinen hebben de slaven bevrijd dus zijn goed, of de democraten zijn dat niet en zijn slecht. Ik heb overigens niks met beide partijen, maar er is een soort switch ontstaan door de jaren heen die je zou kunnen vergelijken als met een PvdA/SP die opeens VVD-bewind gaat voeren en andersom.quote:Op zondag 28 juni 2020 09:25 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Abe was Republikein. Wat de meeste mensen waarschijnlijk niet eens weten en wat ongetwijfeld een shock zal veroorzaken, zodra ze er achter komen.
Je zei:quote:Op zondag 28 juni 2020 12:10 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Het was sarcastisch, ik had het over het grotere plaatje, de kolonisatie van Afrika.
Al het bovenstaande heeft daar betrekking op. De kolonisatie van het continent Afrika was veel later, c. 1880.quote:Op zondag 28 juni 2020 11:30 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Weet je zeker dat ze niet gedwongen werden door de blanken? Iets zegt me dat als ze weigerden ze vermoord zouden worden, net als op Banda toen.
En wanneer was dat precies?quote:Op zondag 28 juni 2020 12:10 schreef Oceanier het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Om bij mijn Drenthe vergelijking te blijven: na het uitpolderen van Flevoland willen die stomme Hollanders dat het een slavenvrije provincie wordt. ZE BEMOEIEN ZICH MET ONS!!!quote:Op zondag 28 juni 2020 12:03 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Sorry, ik ben ook met andere dingen bezig. Ik vind het overzichtelijker als je gewoon een stelling poneert.
ik heb wel een voorstel voor de nieuwe Nederlandse vlag..quote:Op zondag 28 juni 2020 11:14 schreef Geerd het volgende:
Binnenkort ook alle schilderijen en Nederlandse vlag aan beurt![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
BLM KILL WHITE PEOPLE![]()
![]()
![]()
![]()
Omdat ze allemaal amnestie hebben gekregen.quote:Op zondag 28 juni 2020 11:59 schreef sp3c het volgende:
[..]
naja men was het niet eens met de richting die de Unie opging en dus besloten ze zich als staat af te scheiden
dat is niet helemaal hetzelfde als landverraad hoor
er is ook niemand veroordeeld voor verraad oid
Ja. Maar die Drenthe-en-Flevolandvergelijking gaat toch niet echt op? Het was niet alsof de noordelijken een eiland opspoten voor de kust van New York en de zuidelijken wilden bepalen hoe dat werd ingericht. Volgens mij werden die nieuwe staten in het zuiden voornamelijk door kolonisten uit het zuidoosten gevestigd, dus dan hebben ze ook wel iets meer recht van spreken dan een Drent die beweert de politiek in Almere naar zijn hand te mogen zetten.quote:Op zondag 28 juni 2020 12:32 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Om bij mijn Drenthe vergelijking te blijven: na het uitpolderen van Flevoland willen die stomme Hollanders dat het een slavenvrije provincie wordt. ZE BEMOEIEN ZICH MET ONS!!!
In de VS werden in die tijd nieuwe staten opgericht en de noordelijke staten wilden niet dat dat slavenstaten werden. Dat was de grote bedreiging voor het zuiden.
Gaan we straks ook zeuren over de Friese vlag icm de slag bij Warns?quote:Op zondag 28 juni 2020 12:32 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Om bij mijn Drenthe vergelijking te blijven: na het uitpolderen van Flevoland willen die stomme Hollanders dat het een slavenvrije provincie wordt. ZE BEMOEIEN ZICH MET ONS!!!
In de VS werden in die tijd nieuwe staten opgericht en de noordelijke staten wilden niet dat dat slavenstaten werden. Dat was de grote bedreiging voor het zuiden.
Je hebt de demos gezien?quote:Op zondag 28 juni 2020 11:43 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Luister je niet iets teveel naar het gebazel van Trump?
Deze vergelijking slaat echt als een tang op een varkenquote:Op zondag 28 juni 2020 12:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
Gaan we straks ook zeuren over de Friese vlag icm de slag bij Warns?
[ afbeelding ]
Deze bevalt mij wel:
[ afbeelding ]
Dat doen ze dus allemaal he.quote:Op zondag 28 juni 2020 12:58 schreef Glazenmaker het volgende:
Deze vergelijking slaat echt als een tang op een varken
Hoezo, ben je amerikaan?quote:Op zondag 28 juni 2020 13:02 schreef Barbusse het volgende:
Mooi zo. Opflikkeren met die landverradersvlag.
Dat zijn een hoop aannames van je.quote:Op zondag 28 juni 2020 13:06 schreef ExTec het volgende:
[..]
Hoezo, ben je amerikaan?
Denk niet dat het aan europeanen is om te bepalen wie in de VS al dan niet het predicaat landverrader verdient.
Mensen zoals jij die gretig de onrust die er daar is, consumeren, als het ware naar hier willen halen, zijn in mijn optiek onderdeel van het probleem.
voor rebellie is dat toch?quote:Op zondag 28 juni 2020 12:39 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Omdat ze allemaal amnestie hebben gekregen.
? = vraagteken, geeft een vraag aan.quote:
ik kan geen moderne oorlog oorlog bedenken waarbij de verliezer de vlag moest veranderen tbhquote:Op zondag 28 juni 2020 13:10 schreef ExTec het volgende:
Ik heb het altijd heel vreemd gevonden dat de vlag van een verliezer in een oorlog gewoon overeind gehouden werd. Dat komt in de moderne geschiedenis bijna niet voor.
Maar dit gaat veel verder dan europeanen zich voor kunnen stellen. Feitelijk is de 'integratie' van het zuiden van de VS, in het geheel nooit gelukt.
Menig zuiderling aldaar noemt de burgeroorlog geen eens de burgeroorlog. Dat vinden de noorderlingen die ik daar over sprak ook heel raar.
Die slavenhouders waren gewoon landverraders.quote:Op zondag 28 juni 2020 13:12 schreef ExTec het volgende:
[..]
? = vraagteken, geeft een vraag aan.
Maar nee, ik ga er zomaar vanuit dat jij geen amerikaan bent.
Dus je zou ff mogen dimmen, jij bepaalt niet voor die mensen.
Ik ben ook hard aan het nadenken...quote:Op zondag 28 juni 2020 13:14 schreef sp3c het volgende:
ik kan geen moderne oorlog oorlog bedenken waarbij de verliezer de vlag moest veranderen tbh
Oorlogen anno nu zijn natuurlijk.... nogal heel anders van aard. Bijna niemand voert meer oorlog met als doel het andere land in te lijven.quote:Op zondag 28 juni 2020 13:14 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik kan geen moderne oorlog oorlog bedenken waarbij de verliezer de vlag moest veranderen tbh
Net als dat België een land van landverraders zijn?quote:Op zondag 28 juni 2020 13:16 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Die slavenhouders waren gewoon landverraders.
Nog eentje voor je:quote:
Je hebt het zelf toch echt over de "moderne geschiedenis".quote:Op zondag 28 juni 2020 13:20 schreef ExTec het volgende:
[..]
Oorlogen anno nu zijn natuurlijk.... nogal heel anders van aard. Bijna niemand voert meer oorlog met als doel het andere land in te lijven.
En niemand zal Duitsland aan het einde van WO2 gedwongen hebben hun swastika vlaggen te verwijderen, dat hebben ze zelf denk ik gedaan.
Japanse The Rising Sun vlag denk hetzelfde.
Deze is meer van toepassing als je zo graag wilt vergelijken:quote:Op zondag 28 juni 2020 13:21 schreef ExTec het volgende:
[..]
Net als dat België een land van landverraders zijn?
Want die hebben zich afgescheiden van NL, en itt het zuiden van de VS is het hun gelukt.
Daarom ramde Wilhelmina er in no time een KB doorheen he.quote:Op zondag 28 juni 2020 13:27 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Deze is meer van toepassing als je zo graag wilt vergelijken:
[ afbeelding ]
Gaat in goede aarde vallen als je hier mee gaat zwaaien tijdens een festival.
Dan kunnen we misschien deze vlag doenquote:Op zondag 28 juni 2020 06:15 schreef Scarface88 het volgende:
Kwestie van tijd voor de Nederlandse vlag ook weg moet. Ik heb het maar alvast gezegd maar let maar op dat gaat 100% gebeuren dat iemand dit balletje op gaat gooien. Dezelfde lui die nu constant zeuren over koloniaal verleden van NL gaan straks zeuren dat NL vlag racisme en white supremacy toont. Het gaat steeds verder alle identiteit en geschiedenis van een land willen ze weg
Je bedoeld opnieuw een oude historische vlag geadopteerd?quote:Op zondag 28 juni 2020 13:25 schreef sp3c het volgende:
sovjet unie is gewoon uit elkaar gevallen, volgens mij hebben de lidstaten gewoon hun oude vlag aangehouden
quote:
quote:Maar veel breder zie je dus, dat vlaggen van entiteiten die ophouden te bestaan, verdwijnen.
Of dat nu door het verliezen van een oorlog is, of omdat we er zelf niet meer in geloven.
En dat is dus precies wat er 'raar' is aan de confederate battleflag.
Hey flikker ff op met je doorzichtige poging om mij nazisme aan te smerenquote:Op zondag 28 juni 2020 13:27 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Deze is meer van toepassing als je zo graag wilt vergelijken:
[ afbeelding ]
Gaat in goede aarde vallen als je hier mee gaat zwaaien tijdens een festival.
Ik smeer je niks aan. Ik geef slechts mijn mening over die vlag die tegenwoordig alleen maar met trots bekeken wordt door racistische Lost Cause aanhangers en dat daarom de vergelijking met de nsb vlag meer van toepassing is.quote:Op zondag 28 juni 2020 13:34 schreef ExTec het volgende:
[..]
Hey flikker ff op met je doorzichtige poging om mij nazisme aan te smeren
Ik wijs je erop, dat je als deel van een land afscheiden, niet hetzelfde als landverraad.
Want anders zijn al die Belgen allemaal landverraders.
Wat is er zo erg aan als iemand Zwarte Piet genoemd wordt?quote:Op zondag 28 juni 2020 11:17 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Wat ik bedoel is dat er in elk systeem aanstichters, meelopers, slachtoffers en tegenstanders zijn. De meelopers (de angstigen, de onwetenden) maken de discussie lastig. Want dat zijn degenen waar steeds op gewezen wordt. Zwarten die slaven verhandelden, joodse kapo’s, enzovoort.
Mensen van nu zijn niet schuldig of geen slachtoffer van het verleden. Wel zijn wij nu verantwoordelijk om met een objectieve blik te kijken naar wat dat verleden met onze huidige maatschappij heeft gedaan. En daar dan maatregelen nemen waar nodig. De huidige woede gaat niet over het verleden, die gaat over het heden. Ook in Nederland met een belastingdienst die ethisch profileert, een politie die een Marrokaan of donker getint persoon extra controleert. En ja ook de gewone burger die, niet kwaad bedoeld, zijn donkere medemens zwarte piet noemt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |