Hoe moet ik die connectie nou weer zien?quote:Op zondag 28 juni 2020 11:00 schreef mcmlxiv het volgende:
De joden zijn daarmee volgens jou ook medeschuldig aan de holocaust?
Dan kun je niet lezen.quote:Op zondag 28 juni 2020 11:03 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hoe moet ik die connectie nou weer zien?
Jij zegt dat iedereen aan slavernij heeft gedaan of daar bij betrokken is geweest maar er is volgens jou maar 1 club schuldig.
Laten we om dat te voorkomen massaal Forum gaan stemmen waar ze nog niet eens hoofkwartier kunnen spellen.quote:Op zondag 28 juni 2020 06:36 schreef Avinus het volgende:
[..]
En de Nederlandse taal is ook racistisch. Enkele eeuwen geleden waren het alleen maar blanken (witten) die deze taal spraken. Ook maar vervangen door Engels
Nee hoor, het issue is dat er nu nog steeds systematisch racisme bestaat en dat het verheerlijken van een voor veel groepen niet zo fijn verleden daar wel degelijk onderdeel van is.quote:Op zondag 28 juni 2020 11:03 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
En wat doet dat er toe? De 1% zoals vandaag de dag die de boel uitbuitte, gee whiz mister, wat een verrassing.
Het was uiteindelijk maar een klein aandeel overigens van wat de meeste van die 1% uiteindelijk gedaan heeft qua economie/handel/politiek etc.
Heeft niets met goedpraten van doen maar met perspectief.
Het is idioterie om vandaag de dag te klagen door mensen die doen alsof ze nog slaaf zijn.
Niemand vandaag de dag, geen blanke op het koningshuis en een zeer select aantal mensen na, heeft nog enige link met de mensen die er verantwoordelijk voor waren.
Het is een onzin discussie.
Zo lees ik dat wel.quote:
Het lijkt er toch sterk op dat je hiermee maar een deel bedoelt toch?quote:Op zondag 28 juni 2020 10:46 schreef mcmlxiv het volgende:
En ja alle goedpraters gaan nu weer praten over dat ook blanken slachtoffer van slavernij zijn geweest, klopt. Of dat zwarten geholpen hebben, klopt ook. Maar dat maakt niets uit. Dat maakt de toenmalige uitbuiters niet minder schuldig.
Want wij hebben ook nog een verwijzing naar opstandige separatisten in onze vlag? Stel je aan...quote:Op zondag 28 juni 2020 06:15 schreef Scarface88 het volgende:
Kwestie van tijd voor de Nederlandse vlag ook weg moet. Ik heb het maar alvast gezegd maar let maar op dat gaat 100% gebeuren dat iemand dit balletje op gaat gooien. Dezelfde lui die nu constant zeuren over koloniaal verleden van NL gaan straks zeuren dat NL vlag racisme en white supremacy toont. Het gaat steeds verder alle identiteit en geschiedenis van een land willen ze weg
Sterker nog, slavernij is er nog steeds in Afrika.quote:Op zondag 28 juni 2020 09:31 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Absolute onzin.
Sowieso was de slavenhandel maar een heel klein stukje van ons BBP, 5.2% om exact te zijn in de hoogtij dagen zo rond 1770.
90% kwam uit de specerijen handel.
Afrika on the other hand, klapte als een bubbel uit elkaar zodra wij blanken de slavenhandel verboden hadden als eerste en enige in de relatief moderne geschiedenis.
Duizenden jaren deden ze aan slavenhandel in Afrika op immense schaal en wij maakte er in tientallen jaren een einde aan.
De figuren die nu nog staan te brallen dat wij blanken ergens schuldig aan zouden zijn, moeten dan ook terug naar Afrika als ze daarover iets te klagen hebben überhaupt.
Hoewel die hele discussie nogal onzinnig is, het is niet alsof welke neger dan ook nog op de katoenplantage werkt he.
Het zou een wonderlijke wereld zijn als je elke politieke of ideologische tegenstander simpelweg kon diskwalificeren omdat hij ooit ergens een typfout heeft gemaakt. Erg rustig ook op fora.quote:Op zondag 28 juni 2020 11:05 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Laten we om dat te voorkomen massaal Forum gaan stemmen waar ze nog niet eens hoofkwartier kunnen spellen.
Wat ik bedoel is dat er in elk systeem aanstichters, meelopers, slachtoffers en tegenstanders zijn. De meelopers (de angstigen, de onwetenden) maken de discussie lastig. Want dat zijn degenen waar steeds op gewezen wordt. Zwarten die slaven verhandelden, joodse kapo’s, enzovoort.quote:Op zondag 28 juni 2020 11:08 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zo lees ik dat wel.
[..]
Het lijkt er toch sterk op dat je hiermee maar een deel bedoelt toch?
Dat is onze nationale vlag ook min of meer, vanuit het perspectief van de Spanjaarden.quote:Op zondag 28 juni 2020 11:13 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik zou het toch enigszins raar vinden als Drenthe nog een provincievlag had, die was gebaseerd op een legervlag van een stel verraders die onafhankelijk wilden worden, zodat ze geld met slaven konden blijven verdienen.
Tussen haakjes; Airfryer is geen typefout. Dat is een poging om netjes te blijven, want als iedereen hem de volledige waarheid zou zeggen, dan werd het allemaal wel erg ordinair.quote:Op zondag 28 juni 2020 11:15 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Het zou een wonderlijke wereld zijn als je elke politieke of ideologische tegenstander simpelweg kon diskwalificeren omdat hij ooit ergens een typfout heeft gemaakt. Erg rustig ook op fora.
Superieur op basis van huidskleur, dan ben ik het met je eens. Daar is geen onderscheid op.quote:Op zondag 28 juni 2020 11:08 schreef mcmlxiv het volgende: <knip>
Pas wanneer wij begrijpen dat er niet zoiets is als superieur of verheven kan er echte dialoog zijn. We zijn allemaal gelijkwaardig, daar gaat het om.
Dit was een van de fouten in een puzzel waarvan de oplossing "uit liefde voor Nederland" was. Als een partij dat tegen je zegt, maar de liefde voor de Nederlandse taal niet ver genoeg gaat om een spellingscontrole te gebruiken dan zegt dat wel wat. Ik haat Nederland, dus mijn stukjes mogen wel bomvol spelfouten en rare grammatica staan.quote:Op zondag 28 juni 2020 11:15 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Het zou een wonderlijke wereld zijn als je elke politieke of ideologische tegenstander simpelweg kon diskwalificeren omdat hij ooit ergens een typfout heeft gemaakt. Erg rustig ook op fora.
Ik ben heel benieuwd naar een Nederlandse bron uit die tijd die stelde dat de oorlog was om het inferieure ras van Spanjaarden als slaven te mogen blijven gebruiken.quote:Op zondag 28 juni 2020 11:17 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Dat is onze nationale vlag ook min of meer, vanuit het perspectief van de Spanjaarden.
Het grappige is wat mij betreft dat daar volgens mij een paradox in zit. Onze cultuur zoals die was tot pakweg 9/11 was superieur in heel veel opzichten. Daarna zijn we angstig, gesloten en achterdochtig geworden, inclusief de xenofobie die daarbij hoort.quote:Op zondag 28 juni 2020 11:18 schreef nixxx het volgende:
[..]
Superieur op basis van huidskleur, dan ben ik het met je eens. Daar is geen onderscheid op.
Maar superieure culturen, manieren waarop de samenleving ingericht is, daar kun je wat mij betreft wel over spreken. Betekent wmb ook weer niet dat we als westerlingen onze cultuur op moeten dringen, maar we mogen er zeker wel pal voor staan en er trots op zijn.
Systematisch racisme, superieur en verheven, verheerlijken? The fuck heb jij het over? Wie doet dat? Ik kan maar 2 groepen bedenken, de "slaven" en de extreem rechtsen, maw de absolute minderheid.quote:Op zondag 28 juni 2020 11:08 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Nee hoor, het issue is dat er nu nog steeds systematisch racisme bestaat en dat het verheerlijken van een voor veel groepen niet zo fijn verleden daar wel degelijk onderdeel van is.
Pas wanneer wij begrijpen dat er niet zoiets is als superieur of verheven kan er echte dialoog zijn. We zijn allemaal gelijkwaardig, daar gaat het om.
Je hebt gelijk hoor. Er wordt heel veel gebagatellisseerd zodra het over foute daden van blanke personen gaat. Bij de controversie van Coen’s standbeeld werd heel makkelijk Mandela opeens erbij gehaald en vergeleken met Coen. Werden die verschillen die men nu opnoemt tussen slavenhandel en holocaust maar ook zo benadrukt bij Coen en Mandela, waar de verschillen dag en nacht zijn vergeleken met die van de slavenhandel en holocaust.quote:Op zondag 28 juni 2020 10:46 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
En in die systematische aanpak zit wel degelijk een overeenkomst. “De Afrikaan” als minderwaardige menssoort is de reden dat slavernij in het westen zo lang heeft kunnen standhouden.
En ja alle goedpraters gaan nu weer praten over dat ook blanken slachtoffer van slavernij zijn geweest, klopt. Of dat zwarten geholpen hebben, klopt ook. Maar dat maakt niets uit. Dat maakt de toenmalige uitbuiters niet minder schuldig.
Of er komt het gelul over “tijdgeest”. Alsof midden tot eind 18de eeuw er al geen abolitionistische beweging bestond.
Niet alle historische figuren of symbolen zijn fout. De Ruyter, Tromp, daar was niet zo heel veel mis mee, maar Coen, van Heutz, Leopold? Ook toen al rotzakken van het zuiverste water. Geen enkele reden om die te eren.
Ja er bestaat systematisch racisme, overal en iedereen, en ik kan gerust zeggen dat de meeste blanken nog wel het minst racistisch zijn.quote:Op zondag 28 juni 2020 11:08 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Nee hoor, het issue is dat er nu nog steeds systematisch racisme bestaat en dat het verheerlijken van een voor veel groepen niet zo fijn verleden daar wel degelijk onderdeel van is.
Ik snap prima wat je bedoelt. Alleen vind ik wel wat van het cherrypicken uit de geschiedenis als het om slavernij gaat. Stammen die lachend hun eigen volk verhandelden moeten dus nu niet de moraalridder gaan uithangen en met het vingertje naar anderen wijzen.quote:Op zondag 28 juni 2020 11:17 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Wat ik bedoel is dat er in elk systeem aanstichters, meelopers, slachtoffers en tegenstanders zijn. De meelopers (de angstigen, de onwetenden) maken de discussie lastig. Want dat zijn degenen waar steeds op gewezen wordt. Zwarten die slaven verhandelden, joodse kapo’s, enzovoort.
Mensen van nu zijn niet schuldig of geen slachtoffer van het verleden. Wel zijn wij nu verantwoordelijk om met een objectieve blik te kijken naar wat dat verleden met onze huidige maatschappij heeft gedaan. En daar dan maatregelen nemen waar nodig. De huidige woede gaat niet over het verleden, die gaat over het heden. Ook in Nederland met een belastingdienst die ethisch profileert, een politie die een Marrokaan of donker getint persoon extra controleert. En ja ook de gewone burger die, niet kwaad bedoeld, zijn donkere medemens zwarte piet noemt.
Een mening is net als een kontgat hè, we hebben er allemaal een.quote:Op zondag 28 juni 2020 11:24 schreef raptorix het volgende:
Al dat gezeik om slaven, ik zie het gewoon als krijgsgevangenen, hadden ze zich niet moeten laten vangen.
dit was net zo min verraad als Brexitquote:Op zondag 28 juni 2020 11:13 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik zou het toch enigszins raar vinden als Drenthe nog een provincievlag had, die was gebaseerd op een legervlag van een stel verraders die onafhankelijk wilden worden, zodat ze geld met slaven konden blijven verdienen.
Dit was trouwens de echte confederate vlag.
[ afbeelding ]
En dit is Georgia vandaag nog.
[ afbeelding ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |