Misschien zou de Marokkaanse gemeenschap ook eens zijn eigen rotte appels aanspreken in plaats van te verheerlijken. Het moet wel van 2 kanten komen, waarom worden Chinezen wel gewoon geaccepteerd denk je?quote:Op zondag 28 juni 2020 11:17 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Wat ik bedoel is dat er in elk systeem aanstichters, meelopers, slachtoffers en tegenstanders zijn. De meelopers (de angstigen, de onwetenden) maken de discussie lastig. Want dat zijn degenen waar steeds op gewezen wordt. Zwarten die slaven verhandelden, joodse kapo’s, enzovoort.
Mensen van nu zijn niet schuldig of geen slachtoffer van het verleden. Wel zijn wij nu verantwoordelijk om met een objectieve blik te kijken naar wat dat verleden met onze huidige maatschappij heeft gedaan. En daar dan maatregelen nemen waar nodig. De huidige woede gaat niet over het verleden, die gaat over het heden. Ook in Nederland met een belastingdienst die ethisch profileert, een politie die een Marrokaan of donker getint persoon extra controleert. En ja ook de gewone burger die, niet kwaad bedoeld, zijn donkere medemens zwarte piet noemt.
Je bedoelde er word enorm gebagatelliseerd over de rol wat Afrikanen zelf hadden, daar word niet eens over gesproken, nee, het word niet eens geleerd op school.quote:Op zondag 28 juni 2020 11:23 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Je hebt gelijk hoor. Er wordt heel veel gebagatellisseerd zodra het over foute daden van blanke personen gaat. Bij de controversie van Coen’s standbeeld werd heel makkelijk Mandela opeens erbij gehaald en vergeleken met Coen. Werden die verschillen die men nu opnoemt tussen slavenhandel en holocaust maar ook zo benadrukt bij Coen en Mandela, waar de verschillen dag en nacht zijn vergeleken met die van de slavenhandel en holocaust.
En tijdsgeest, hou op, het eeuwenoude bekende zowat “blanke” argument.
Dat is wat de Engelsen "clever" noemen. Ergens wel leuk gevonden, maar ook wat gewild en als argument nogal vergezocht. En zeker als het keer op keer wordt herhaald gaat het leuke er snel af en wordt het vooral een beetje irritant. Het hanteren van een correcte spelling zegt iets over zorgvuldigheid, maar met taal- en cultuurpuritanisme heeft het niet zoveel te maken.quote:Op zondag 28 juni 2020 11:19 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Dit was een van de fouten in een puzzel waarvan de oplossing "uit liefde voor Nederland" was. Als een partij dat tegen je zegt, maar de liefde voor de Nederlandse taal niet ver genoeg gaat om een spellingscontrole te gebruiken dan zegt dat wel wat. Ik haat Nederland, dus mijn stukjes mogen wel bomvol spelfouten en rare grammatica staan.
Je snapt dat het principe van slavernij niet voorbehouden is aan zwarten?quote:Op zondag 28 juni 2020 11:28 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Een mening is net als een kontgat hè, we hebben er allemaal een.
Weet je zeker dat ze niet gedwongen werden door de blanken? Iets zegt me dat als ze weigerden ze vermoord zouden worden, net als op Banda toen.quote:Op zondag 28 juni 2020 11:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik snap prima wat je bedoelt. Alleen vind ik wel wat van het cherrypicken uit de geschiedenis als het om slavernij gaat. Stammen die lachend hun eigen volk verhandelden moeten dus nu niet de moraalridder gaan uithangen en met het vingertje naar anderen wijzen.
quote:Op zondag 28 juni 2020 11:28 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Een mening is net als een kontgat hè, we hebben er allemaal een.
Daarnaast, was de gemiddelde burger in Europa niet veel beter af, weliswaar vrij, maar technisch gewoon afhankelijk van de gene die hem werk wilde geven, in de industriële revolutie en de 70 jaren erna technisch nog erger. Mensen waren gewoon slaaf, wilde je niet wat men deed, dan geen werk, eten, woning.quote:Op zondag 28 juni 2020 11:30 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Je bedoelde er word enorm gebagatelliseerd over de rol wat Afrikanen zelf hadden, daar word niet eens over gesproken, nee, het word niet eens geleerd op school.
Daar kwamen toch echt de slaven vandaan, daar werden ze verkocht door hun eigen leiders en koningen, op enorme industriële schaal duizenden jaren lang.
Je kan hoogstens zeggen dat wij daar dankbaar gebruik van hadden gemaakt, op zeer kleine schaal in vergelijking.. maar daar valt geen geld of gelijk te halen dus zaniken de falers in het leven met een bepaald huidskleurtje hier.. uitgerekend hier in een land waar je totaal vrij bent om te doen en te worden wat je wil.
Echt nogmaals : het is een onzinnige discussie.
In het binnenland hadden de handelsondernemingen niet zoveel te zeggen. Plaatselijke hoofden werden vaak omgekocht met geweren en drank, en de kwartiermakers van de slavenhandelaars liepen zelf ook wel het risico een kopje kleiner gemaakt te worden.quote:Op zondag 28 juni 2020 11:30 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Weet je zeker dat ze niet gedwongen werden door de blanken? Iets zegt me dat als ze weigerden ze vermoord zouden worden, net als op Banda toen.
Misschien hebben ze bagatelliseren van de blanken geleerd. Zij doen het, dus wij doen het ookquote:Op zondag 28 juni 2020 11:30 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Je bedoelde er word enorm gebagatelliseerd over de rol wat Afrikanen zelf hadden, daar word niet eens over gesproken, nee, het word niet eens geleerd op school.
Daar kwamen toch echt de slaven vandaan, daar werden ze verkocht door hun eigen leiders en koningen, op enorme industriële schaal duizenden jaren lang.
Je kan hoogstens zeggen dat wij daar dankbaar gebruik van hadden gemaakt, op zeer kleine schaal in vergelijking.. maar daar valt geen geld of gelijk te halen dus zaniken de falers in het leven met een bepaald huidskleurtje hier.. uitgerekend hier in een land waar je totaal vrij bent om te doen en te worden wat je wil.
Echt nogmaals : het is een onzinnige discussie.
Dat snap ik prima.quote:Op zondag 28 juni 2020 11:30 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je snapt dat het principe van slavernij niet voorbehouden is aan zwarten?
Is dat echt zo?quote:Op zondag 28 juni 2020 11:33 schreef Iblardi het volgende:
[..]
In het binnenland hadden de handelsondernemingen niet zoveel te zeggen. Plaatselijke hoofden werden vaak omgekocht met geweren en drank, en de kwartiermakers van de slavenhandelaars liepen zelf ook wel het risico een kopje kleiner gemaakt te worden.
En we dus ook geen aandacht hoeven te besteden aan zwarte slavernij en de hele onzin van black live matters.quote:Op zondag 28 juni 2020 11:34 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dat snap ik prima.
De Kelten hadden ook slaven.
Wat niet betekent dat we we het dan maar moeten goedpraten en relativeren allemaal.
Vraag maar aan de stam van Akwasi hoe dat zit.quote:Op zondag 28 juni 2020 11:30 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Weet je zeker dat ze niet gedwongen werden door de blanken? Iets zegt me dat als ze weigerden ze vermoord zouden worden, net als op Banda toen.
Ik vraag het aan jou. Weet jij dat zeker?quote:Op zondag 28 juni 2020 11:36 schreef AchJa het volgende:
[..]
Vraag maar aan de stam van Akwasi hoe dat zit.
Dat vind ik een vreemde vergelijking, want volgens mij waren de Geconfedereerden in oorlog met de noordelijke staten, waarvan ze de inwoners niet beschouwden als "een inferieur ras" dat ze wilden onderwerpen en uitbuiten.quote:Op zondag 28 juni 2020 11:22 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik ben heel benieuwd naar een Nederlandse bron uit die tijd die stelde dat de oorlog was om het inferieure ras van Spanjaarden als slaven te mogen blijven gebruiken.
Juist nu moeten we relativeren!quote:Op zondag 28 juni 2020 11:34 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dat snap ik prima.
De Kelten hadden ook slaven.
Wat niet betekent dat we we het dan maar moeten goedpraten en relativeren allemaal.
Ga ook eens 13th kijken.quote:Op zondag 28 juni 2020 11:35 schreef raptorix het volgende:
[..]
En we dus ook geen aandacht hoeven te besteden aan zwarte slavernij en de hele onzin van black live matters.
Black Life matters gaat over Antifa die een incident gebruiken om chaos te scheppen.quote:Op zondag 28 juni 2020 11:38 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ga ook eens 13th kijken.
Black lives matters gaat helemaal niet over de slavernij van honderd jaar geleden.
Wel over hoe het met de afschaffing daarvan is gegaan in de VS en de gevolgen ervan.
Doe normaal.quote:Op zondag 28 juni 2020 11:40 schreef raptorix het volgende:
[..]
Black Life matters gaat over Antifa die een incident gebruiken om chaos te scheppen.
Luister je niet iets teveel naar het gebazel van Trump?quote:Op zondag 28 juni 2020 11:40 schreef raptorix het volgende:
[..]
Black Life matters gaat over Antifa die een incident gebruiken om chaos te scheppen.
Uit de onafhankelijkheidsverklaring van Texas. Zo'n beetje iedere confederate staat had er zoiets instaan.quote:Op zondag 28 juni 2020 11:37 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Dat vind ik een vreemde vergelijking, want volgens mij waren de Geconfedereerden in oorlog met de noordelijke staten, waarvan ze de inwoners niet beschouwden als "een inferieur ras" dat ze wilden onderwerpen en uitbuiten.
quote:In all of the non-slaveholding States, in violation of that good faith and comity which should exist even between entirely distinct nations, the people have formed themselves into a great sectional party, now strong enough in numbers to control the affairs of each of those States, based upon the unnatural feeling of hostility to these Southern States and their beneficent and patriarchal system of African slavery—proclaiming the debasing doctrine of the equality of all men, irrespective of race or color—a doctrine at war with nature, in opposition to the experience of mankind, and in violation of the plainest revelations of the divine law. They demand the abolition of negro slavery throughout the confederacy—the recognition of political equality between the white and negro races—and avow their determination to press on their crusade against us, so long as a negro slave remains in these States.
Het stond vooral voor de soevereiniteit/vrijheid van Amerikaanse Staten. Daar ging die oorlog in hoofdzaak dan ook over. Met de uitvinding van de katoenplukmachine waren negers toch al overbodig geworden.quote:Op zondag 28 juni 2020 07:36 schreef Idisrom het volgende:
In de jaren ´80 kwam ik de Confederatievlag tegen bij praktisch elk popfestival.
Ik dacht dat het toen stond voor vrijheid,
Het ging om geld, macht en aanzien.quote:Op zondag 28 juni 2020 11:37 schreef Oceanier het volgende:
Ik vraag het aan jou. Weet jij dat zeker?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |