Dat is propaganda van na de oorlog. Voor en tijdens de oorlog schreven ze hele andere dingen. Je hoeft mij niet te geloven, want je kan de onafhankelijkheidsverklaringen van die staten tegenwoordig gewoon op het internet vinden. Daag je wereldbeeld eens uit zou ik zeggen.quote:Op zondag 28 juni 2020 11:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het stond vooral voor de soevereiniteit/vrijheid van Amerikaanse Staten. Daar ging die oorlog in hoofdzaak dan ook over. Met de uitvinding van de katoenplukmachine waren negers toch al overbodig geworden.
Ja. In werkelijkheid waren de Europese handelaars van de 17e en 18e niet zo "superieur" ten opzichte van de inheemse bevolking. Ze hadden vaak de middelen niet om hun wil met dwang op te leggen.quote:
quote:Moore's duties were to travel up and down the Gambia, checking on the thirteen factors stationed at key points along the river (...). He was expected to maintain friendly relations with the chiefs of the nineteen tribes along the river, especially with the king of Barsally, a powerful and temperamental monarch. (...) From the king of Barsally and his court, Moore was forced to suffer all sorts of indignities. Once the king's brother took a mouthful of water and spat it into Moore's face. The king looted the company's stores, invaded one factor's house, threw the factor out, and then went to sleep in his bed. In spite of everything, Moore considered him "a good natured man when sober."
D.P. Mannix & M. Cowley, Black cargoes: A history of the Atlantic slave trade, pp. 77-78
Ja, zij zagen het dus als legitiem verzet tegen ongeoorloofde inmening van de noordelijke staten.quote:Op zondag 28 juni 2020 11:44 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Uit de onafhankelijkheidsverklaring van Texas. Zo'n beetje iedere confederate staat had er zoiets instaan.
[..]
Weet je ook naar welke gruwelijke inmenging ze bedoelen?quote:Op zondag 28 juni 2020 11:55 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ja, zij zagen het dus als legitiem verzet tegen ongeoorloofde inmening van de noordelijke staten.
naja men was het niet eens met de richting die de Unie opging en dus besloten ze zich als staat af te scheidenquote:
Sorry, ik ben ook met andere dingen bezig. Ik vind het overzichtelijker als je gewoon een stelling poneert.quote:Op zondag 28 juni 2020 11:58 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Weet je ook naar welke gruwelijke inmenging ze bedoelen?
Kan dit gebruikt worden om het symbool in de vlag van Mississippi te rechtvaardigen?quote:Op zondag 28 juni 2020 11:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het ging om geld, macht en aanzien.
https://www.trouw.nl/nieu(...)avenhandel~ba2a374d/
Nou dat is ze anders goed geluktquote:Op zondag 28 juni 2020 11:53 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ja. In werkelijkheid waren de Europese handelaars van de 17e en 18e niet zo "superieur" ten opzichte van de inheemse bevolking. Ze hadden vaak de middelen niet om hun wil met dwang op te leggen.
[..]
waar blijkt dat uit?quote:
nee daar blijkt alleen uit dat er veel slaven zijn verkocht en verscheeptquote:
Het was sarcastisch, ik had het over het grotere plaatje, de kolonisatie van Afrika.quote:Op zondag 28 juni 2020 12:08 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee daar blijkt alleen uit dat er veel slaven zijn verkocht en verscheept
niet dat het met dwang is gebeurt
dat komt pas later (als de middelen er wel zijn)quote:Op zondag 28 juni 2020 12:10 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Het was sarcastisch, ik had het over het grotere plaatje, de kolonisatie van Afrika.
De beide partijen hebben sindsdien een volledige switch gemaakt van moraal, doelgroep etc. Vroeger waren de democraten wat de republikeinen nu zijn. Het ligt wat ingewikkelder dan oh zie je de republikeinen hebben de slaven bevrijd dus zijn goed, of de democraten zijn dat niet en zijn slecht. Ik heb overigens niks met beide partijen, maar er is een soort switch ontstaan door de jaren heen die je zou kunnen vergelijken als met een PvdA/SP die opeens VVD-bewind gaat voeren en andersom.quote:Op zondag 28 juni 2020 09:25 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Abe was Republikein. Wat de meeste mensen waarschijnlijk niet eens weten en wat ongetwijfeld een shock zal veroorzaken, zodra ze er achter komen.
Je zei:quote:Op zondag 28 juni 2020 12:10 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Het was sarcastisch, ik had het over het grotere plaatje, de kolonisatie van Afrika.
Al het bovenstaande heeft daar betrekking op. De kolonisatie van het continent Afrika was veel later, c. 1880.quote:Op zondag 28 juni 2020 11:30 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Weet je zeker dat ze niet gedwongen werden door de blanken? Iets zegt me dat als ze weigerden ze vermoord zouden worden, net als op Banda toen.
En wanneer was dat precies?quote:Op zondag 28 juni 2020 12:10 schreef Oceanier het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Om bij mijn Drenthe vergelijking te blijven: na het uitpolderen van Flevoland willen die stomme Hollanders dat het een slavenvrije provincie wordt. ZE BEMOEIEN ZICH MET ONS!!!quote:Op zondag 28 juni 2020 12:03 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Sorry, ik ben ook met andere dingen bezig. Ik vind het overzichtelijker als je gewoon een stelling poneert.
ik heb wel een voorstel voor de nieuwe Nederlandse vlag..quote:Op zondag 28 juni 2020 11:14 schreef Geerd het volgende:
Binnenkort ook alle schilderijen en Nederlandse vlag aan beurt![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
BLM KILL WHITE PEOPLE![]()
![]()
![]()
![]()
Omdat ze allemaal amnestie hebben gekregen.quote:Op zondag 28 juni 2020 11:59 schreef sp3c het volgende:
[..]
naja men was het niet eens met de richting die de Unie opging en dus besloten ze zich als staat af te scheiden
dat is niet helemaal hetzelfde als landverraad hoor
er is ook niemand veroordeeld voor verraad oid
Ja. Maar die Drenthe-en-Flevolandvergelijking gaat toch niet echt op? Het was niet alsof de noordelijken een eiland opspoten voor de kust van New York en de zuidelijken wilden bepalen hoe dat werd ingericht. Volgens mij werden die nieuwe staten in het zuiden voornamelijk door kolonisten uit het zuidoosten gevestigd, dus dan hebben ze ook wel iets meer recht van spreken dan een Drent die beweert de politiek in Almere naar zijn hand te mogen zetten.quote:Op zondag 28 juni 2020 12:32 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Om bij mijn Drenthe vergelijking te blijven: na het uitpolderen van Flevoland willen die stomme Hollanders dat het een slavenvrije provincie wordt. ZE BEMOEIEN ZICH MET ONS!!!
In de VS werden in die tijd nieuwe staten opgericht en de noordelijke staten wilden niet dat dat slavenstaten werden. Dat was de grote bedreiging voor het zuiden.
Gaan we straks ook zeuren over de Friese vlag icm de slag bij Warns?quote:Op zondag 28 juni 2020 12:32 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Om bij mijn Drenthe vergelijking te blijven: na het uitpolderen van Flevoland willen die stomme Hollanders dat het een slavenvrije provincie wordt. ZE BEMOEIEN ZICH MET ONS!!!
In de VS werden in die tijd nieuwe staten opgericht en de noordelijke staten wilden niet dat dat slavenstaten werden. Dat was de grote bedreiging voor het zuiden.
Je hebt de demos gezien?quote:Op zondag 28 juni 2020 11:43 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Luister je niet iets teveel naar het gebazel van Trump?
Deze vergelijking slaat echt als een tang op een varkenquote:Op zondag 28 juni 2020 12:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
Gaan we straks ook zeuren over de Friese vlag icm de slag bij Warns?
[ afbeelding ]
Deze bevalt mij wel:
[ afbeelding ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |