SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Korte samenvatting:
- Oud journalist doet boekje open over het reilen en zeilen binnen het Nederlandse media landschap.
- Alle grote Nederlandse uitgeverijen – Wegener, PCM en Sanoma – overgenomen door de Belgische De Pers Groep, en vallen allemaal onder één baas.
- Media is zeer gekleurd, geen journalisme meer maar links activisme.
- Media is niet meer neutraal, nieuws wordt gebracht zodat het beter in bepaalde straatjes past en anderen weer niet in de kaart spelen.
- Andersdenkenden worden geframed en weggezet.
- De media controleert het politieke landschap niet meer maar juicht het klakkeloos toe.
- De media is overtuigt van hun "goedheid", het bekende "wij weten het beter".
Het is helaas iets wat al bij velen "bekend" was, en in mijn ogen een zeer enge ontwikkeling.
Wat heeft dit met de OP te maken?quote:Op zondag 21 juni 2020 09:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Waarom hebben wij in dit rechtse land dan al decennia een rechtse regering?
Het migratiebeleid is anders zeer links.quote:Op zondag 21 juni 2020 09:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Wie danquote:Op zondag 21 juni 2020 09:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Wow, ik ben het artikel nog even na aan het lezen en wat kleine foutjes eruit aan het halen. Heb je snel gelezen.quote:Op zondag 21 juni 2020 09:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
En daarom in mijn ogen een zeer enge ontwikkeling. Daarnaast hebben we buiten de media ook een hoop activisten in Nederland die dezelfde tactieken hanteren zoals beschreven in de OP. Zo ook op FOK!, nu verwacht ik dat die mensen dit wel toejuichen, het past immers in hun straatje. Maar zouden ze eigenlijk wel beseffen dat hun mening en kennis gebaseerd is op een éénzijdige en selectieve berichtgeving en dat ze eigenlijk niets anders zijn dan een paar schapen met oogkleppen op?quote:Op zondag 21 juni 2020 09:52 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
Klopt als een bus!
Al decenia erger ik mij aan de extreem-linkse pers in Nederland.
Het lijkt het voormalige Oost-Duitsland wel![]()
Want iedereen in dit land is journalist?quote:Op zondag 21 juni 2020 09:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dat is dat verketteren wat velen doen, het framen van mensen. Vaak gaat de discussie dan over stormfront of iemand die zich loopt te verdedigen, het zijn de bekende trucjes om het debat te ontregelen. Het zou fijn zijn als meer journalisten zich zouden uitspreken. De media dient gewoon neutraal te informeren en mensen zelf een keuze te laten maken, nu wordt er reclame gemaakt voor bepaalde politieke partijen en de bevolking gemanipuleerd om te laten denken dat ze racisten en nazi's zijn zouden ze afwijken van een bepaalde mening. Ik durf te wedden dat een hoop mensen zich daardoor niet negatief durven uit te laten en maar stil meelopen in de maat uit angst om verketterd te worden.quote:Op zondag 21 juni 2020 09:56 schreef thedeedster het volgende:
Deze site - in ieder geval de Front Page - plaatst artikelen met een soms andere toon dan de MSM.
En wat gebeurt er?
Altijd weer geblaat van Stormfront dit, Stormfront dat. Vaak van dezelfde Fokkers.
Zo diep zit dus al de indoctrinatie ingebakken.
Persoonlijk beschouw ik de artikelen als een rechtstreekse reactie op de subjectieve toon van de MSM. Het slaat misschien soms door, maar voor evenwicht op een weegschaal, moet diezelfde weegschaal eerst wat dieper gaan, alvorens er evenwicht is.
De journalistiek schrok zich het apelazarus toen het klootjesvolk via het internet ook een platform kreeg, en de mening van dit klootjesvolk niet was zoals voorgeschreven.quote:Op zondag 21 juni 2020 09:59 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Dat is dat verketteren wat velen doen, het framen van mensen. Vaak gaat de discussie dan over stormfront of iemand die zich loopt te verdedigen, het zijn de bekende trucjes om het debat te ontregelen. Het zou fijn zijn als meer journalisten zich zouden uitspreken. De media dient gewoon neutraal te informeren en mensen zelf een keuze te laten maken, nu wordt er reclame gemaakt voor bepaalde politieke partijen en de bevolking gemanipuleerd om te laten denken dat ze racisten en nazi's zijn zouden ze afwijken van een bepaalde mening. Ik durf te wedden dat een hoop mensen zich daardoor niet negatief durven uit te laten en maar stil meelopen in de maat uit angst om verketterd te worden.
Vandaar dat de oplages van print allemaal zo lekker gaan.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:05 schreef LangeTabbetje het volgende:
Marktwerking. Mensen willen linkse journalisten.
Ik weet het, daarom ook meteen de reactie van de EU onder aanvoering van D66 om het "nepnieuws" tegen te gaan. Bepaalde sites, waaronder ook GS krijgen het etiket nepnieuws opgeplakt. Dat het na dreigen met een rechtszaak werd aangepast hoor je natuurlijk niet, het zaadje dat bepaalde sites nepnieuws brengen was al gepland. De rectificatie leest toch niemand.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:04 schreef thedeedster het volgende:
[..]
De journalistiek schrok zich het apelazarus toen het klootjesvolk via het internet ook een platform kreeg, en de mening van dit klootjesvolk niet was zoals voorgeschreven.
quote:Op zondag 21 juni 2020 10:04 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Open nu wat grote media sites, nu.nl, nrc.nl, ad.nl, volkskrant.nl, en overal zie je hetzelfde. Negatief voorpagina nieuws over Trump, dat er minder mensen zijn komen opdagen dan verwacht. Dat is blijkbaar voorpagina nieuws, niet de steekpartij in Engeland die gisteren al meteen onder de hoofdkop over de dreigementen aan Airfryer te vinden was en ook niet de plunderingen en geweldsuitbarsting in Stuttgart.
Nee het is blijkbaar groot nieuws in de media dat de opkomst bij een Trump rally lager uitvalt dan verwacht.
Het is niet dat "we" nu allemaal geschokt zijn omdat een journalist iets roept wat we nog niet doorhadden. Het is eerder wederom de zoveelste bevestiging dat de media zeer gekleurd is en niet meer neutraal.quote:
Zoek je wel vaker naar bevestiging?quote:Op zondag 21 juni 2020 10:08 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Het is niet dat "we" nu allemaal geschokt zijn omdat een journalist iets roept wat we nog niet doorhadden. Het is eerder wederom de zoveelste bevestiging dat de media zeer gekleurd is en niet meer neutraal.
Natuurlijk zullen er ook wat media zijn die kritiekloos zijn op het rechtse kamp, het zal heus niet alleen media partijen zijn die links aanmoedigen. Alleen is de media voor meer dan 90% links gekleurd en vooral de grotere uitgevers. En laten we eerlijk zijn, die doen ook zeer vaak hun best om de wat meer rechtse media negatief weg te zetten.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:08 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik herken het wel, maar dan niet zo zeer als links of rechts, maar meer als kritiekloze spreekbuis voor de zittende macht.
Zo valt mij al jaren op dat de neoliberale koers kritiekloos wordt gevolgd, en wordt gepresenteerd als onvermijdelijke gang van zaken. Terwijl het gewoon politieke keuzes betreffen waar je veelal vraagtekens bij kunt zetten.
Hoe kan een land rechts zijn als de media naar links duwt?quote:Op zondag 21 juni 2020 09:52 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Wat heeft dit met de OP te maken?
Laatste kans om fatsoenlijk mee te doen met de discussie of ik negeer je voor de rest in dit topic.quote:
Nee, ik overschat mensen regelmatig.quote:Op zondag 21 juni 2020 09:58 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Want iedereen in dit land is journalist?
Want iedereen neemt alles klakkeloos aan?
Misschien onderschat je de mens.
Dacht ik alquote:Op zondag 21 juni 2020 10:11 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Laatste kans om fatsoenlijk mee te doen met de discussie of ik negeer je voor de rest in dit topic.
Maar als de rechtse regering alleen voor de show is, waar komt al dan rechtse beleid vandaan?quote:Op zondag 21 juni 2020 09:54 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Wow, ik ben het artikel nog even na aan het lezen en wat kleine foutjes eruit aan het halen. Heb je snel gelezen.
Het maakt niet uit of wij een rechtse regering hebben, dat is vooral voor de bühne in mijn ogen. De belangrijke posities in Nederland zijn veelal bezet door mensen met een links gedachtegang. Maar dat is een compleet andere discussie, dit gaat om de media en dit verhaal komt van een oud journalist. En het mag geen geheim meer zijn dat het media landschap is geïnfiltreerd door links activisten en geen neutrale journalisten meer.
Nou, ik heb het ook over de NOS, het AD, het NRC en de Volkskrant hoor.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:10 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Natuurlijk zullen er ook wat media zijn die kritiekloos zijn op het rechtse kamp, het zal heus niet alleen media partijen zijn die links aanmoedigen. Alleen is de media voor meer dan 90% links gekleurd en vooral de grotere uitgevers. En laten we eerlijk zijn, die doen ook zeer vaak hun best om de wat meer rechtse media negatief weg te zetten.
Dit, inderdaad. De neoliberale koers die ook door de diverse supranationale instanties (onder andere de Europese Unie en de Verenigde Naties) worden verkondigd is blijkbaar heilig verklaard door de media. Deze mag niet aan kritiek onderhevig zijn, want dit wordt dan meestal weggezet als alt-right, populistisch of extreem-rechts.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:08 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik herken het wel, maar dan niet zo zeer als links of rechts, maar meer als kritiekloze spreekbuis voor de zittende macht.
Zo valt mij al jaren op dat de neoliberale koers kritiekloos wordt gevolgd, en wordt gepresenteerd als onvermijdelijke gang van zaken. Terwijl het gewoon politieke keuzes betreffen waar je veelal vraagtekens bij kunt zetten.
Ik ben het hier wel mee eens eigenlijk. Het is niet zozeer een kwestie van louter een links geluid laten horen, want tamelijk rechts beleid zoals bijvoorbeeld de war on drugs en economische groei omwille van de groei worden ook zelden kritisch belicht. Ik vind de media dus over het algemeen gesproken te weinig kritisch en diepgaand.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:08 schreef Tomatenboer het volgende:
Welk rechtse beleid? Volgens mij is de VVD toch flink opgeschoven naar links. En als je bedoeld de bezuinigingen in de zorg, politie etc. daar zijn PVDA en ook D66 medeverantwoordelijk voor. Er wordt geen rechts beleid gevoerd in dit land, dat wordt al jaren niet gevoerd.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar als de rechtse regering alleen voor de show is, waar komt al dan rechtse beleid vandaan?
Dat is m.i. inderdaad het probleem, het gebrek aan goede onderzoeksjournalistiek. Journalisten herschrijven nu vooral de standaard persberichten en aangeleverd nieuws van een ANP. Daardoor schrijven ze allemaal hetzelfde...quote:Op zondag 21 juni 2020 10:14 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ik ben het hier wel mee eens eigenlijk. Het is niet zozeer een kwestie van louter een links geluid laten horen, want tamelijk rechts beleid zoals bijvoorbeeld de war on drugs en economische groei omwille van de groei worden ook zelden kritisch belicht. Ik vind de media dus over het algemeen gesproken te weinig kritisch en diepgaand.
Klopt, maar er staat ook een compleet stuk dat journalisten geen onderzoek meer doen. Alles wordt klakkeloos overgenomen zonder controle of het wel klopt of een dieper onderzoek.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:13 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Nou, ik heb het ook over de NOS, het AD, het NRC en de Volkskrant hoor.
Zijn vrijwel altijd kritiekloos ten aanzien van kabinetsbeleid, bezuinigingen waarbij het frame simpelweg wordt overgenomen van de beleidsmakers enz.
quote:Er is een bepaalde wind gaan waaien. Wie mee waait zit goed, wie er tegenin gaat, moet alle zeilen bijzetten en heel sterk in zijn of haar schoenen staan. Het moet allemaal snel, zo kort mogelijk en oppervlakkig. Tijd is er nooit. Het moet ook allemaal deugen. Onderzoek doen, waarheidsvinding, doorvragen en kritisch zijn is naar de achtergrond verdrongen. Vaardigheden die een goede journalist maken, hangen nu als een zwaard van Damocles boven zijn of haar hoofd. Bepaalde onderwerpen zijn immers uitermate gevoelig geworden. Die belichten, is vragen om problemen. Vooral als de boodschap anders uit kan vallen dan de huidige consensus.
quote:Voor kwaliteit, diepgang of onderzoek is geen geld meer. Journalisten worden een doorgeefluik voor emoties, roddels, reclame en propaganda van voorlichters, adverteerders, politici en de eigen uitgever.
Tijd voor gedegen verslaggeving wordt inderdaad steeds schaarser. Maar dat is simpelweg een gevolg van de bezuinigingen waar de sector de afgelopen twintig jaar mee te maken kreeg. Toen ik twaalf jaar geleden begon, bestond onze deelredactie uit tien man. Dat clubje is inmiddels flink uitgedund; diezelfde redactie omvat op dit moment vier verslaggevers.quote:Het moet allemaal snel, zo kort mogelijk en oppervlakkig. Tijd is er nooit. Het moet ook allemaal deugen. Onderzoek doen, waarheidsvinding, doorvragen en kritisch zijn is naar de achtergrond verdrongen.
Zou het internet er ook niet debet aan zijn aan het kwaliteitsverlies bij de huidige media? Alles moet snel natuurlijk want voordat een journalist zijn artikel af heeft en geplaatst heeft is het alweer het nieuws van gisteren? Het lijkt soms ook wel een race om als eerste het nieuws te brengen, waardoor vaak fouten worden gemaakt of onwaarheden verkondigd die achteraf weer corrigeert dienen te worden?quote:Op zondag 21 juni 2020 10:18 schreef KoosVogels het volgende:
Ik kan mij tot op zekere hoogte vinden in de kritiek die wordt geuit in de OP. Neem bijvoorbeeld deze passages:
[..]
[..]
Tijd voor gedegen verslaggeving wordt inderdaad steeds schaarser. Maar dat is simpelweg een gevolg van de bezuinigingen waar de sector de afgelopen twintig jaar mee te maken kreeg. Toen ik twaalf jaar geleden begon, bestond onze deelredactie uit tien man. Dat clubje is inmiddels flink uitgedund; diezelfde redactie omvat op dit moment vier verslaggevers.
Redacties worden dus kleiner, maar je moet wel elke dag een volwaardige krant vullen en ook nog de website regelmatig updaten. Gedegen verslaggeving wordt niet ontmoedigd, maar het is simpelweg een neveneffect van de nieuwe realiteit. Het komt zelden voor dat je meerdere dagen de tijd krijgt om een artikel te maken.
Dat betekent niet - zoals de anonieme auteur suggereert - dat verslaggevers geconditioneerd zijn. Absoluut niet. Waar mijn collega's en ik nog altijd naar streven is het maken van kritische onderzoeksverhalen. Alleen is de praktijk dus vaak weerbarstig. Een paar keer per jaar lukt het wel, en dat zijn dan absolute hoogtepunten.
Wat betreft het deugen: dat herken ik niet. Mijn collega's en ik hebben bijvoorbeeld herhaaldelijk geschreven over problemen op en rond asielzoekerscentra in onze regio. Op zo'n moment geven we gedupeerde ondernemers en buurtbewoners de ruimte om hun zegje te doen. En ik weet dat die stukken er ook toe hebben geleid dat de gemeente de problemen serieuzer nam. Er heerst ook geen taboe op dergelijke onderwerpen. Sterker, wij worden aangemoedigd om dergelijke stukken te maken.
Oh, en mijn vorige chef was een trots en uitgesproken FvD-stemmer.
De media is links... Zijn niet neutraal, en dat is een slechte zaak.quote:Op zondag 21 juni 2020 09:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dat snelle hapsnap nieuws wordt op de meeste redacties gedaan door een apart clubje dat zich enkel en alleen bezighoudt met die vorm van berichtgeving. Idee is dat het nieuws zsm wordt gebracht, waarna een reguliere verslaggever zich erop stort en daarmee zorgt voor diepgang (als het onderwerp daar om vraagt).quote:Op zondag 21 juni 2020 10:20 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Zou het internet er ook niet debet aan zijn aan het kwaliteitsverlies bij de huidige media? Alles moet snel natuurlijk want voordat een journalist zijn artikel af heeft en geplaatst heeft is het alweer het nieuws van gisteren? Het lijkt soms ook wel een race om als eerste het nieuws te brengen, waardoor vaak fouten worden gemaakt of onwaarheden verkondigd die achteraf weer corrigeert dienen te worden?
Omdat het het links is dat in dienst staat van hele rechtse plannetjes. Het is niet het links van de anti-globalisering, van minder consumeren voor het milieu, van meer sociale zekerheid of het links van Occupy Wall Street. Dat laatste werd 3 weken hardnekkig genegeerd omdat dat niet het 'links' is wat het grootbedrijf en met name de financiele sector voorstaat.quote:Op zondag 21 juni 2020 09:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Tja jij zal er wat meer verstand van hebben dan een ander hier. Dat "probleem" wil ik wel geloven, onderbezetting is overal wel een dingetje nu, niet alleen in de media. Bemerk het op mijn werk ook, alhoewel ik niet zo'n belangrijke functie heb als het informeren van de bevolking.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat snelle hapsnap nieuws wordt op de meeste redacties gedaan door een apart clubje dat zich enkel en alleen bezighoudt met die vorm van berichtgeving. Idee is dat het nieuws zsm wordt gebracht, waarna een reguliere verslaggever zich erop stort en daarmee zorgt voor diepgang (als het onderwerp daar om vraagt).
Internet kan inderdaad leiden tot kwaliteitsverlies, maar het is mijns inziens niet de grote boosdoener. Dat is, naar mijn bescheiden mening, de onderbezetting.
Sommige mensen zijn er wél gevoelig voor. Ik raad iedereen aan om verschillende media te lezen of bekijken met verschillende invalshoeken. Ook media waar je het misschien niet mee eens bent. Zelfs JOOP heeft wel eens een goed punt.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee, ik overschat mensen regelmatig.
En als de media zo weinig invloed heeft, wat is dan het probleem?
Er is rechts beleid en dat komt van de VVD. Welke nep-media lees jij?quote:Op zondag 21 juni 2020 10:15 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Welk rechtse beleid? Volgens mij is de VVD toch flink opgeschoven naar links. En als je bedoeld de bezuinigingen in de zorg, politie etc. daar zijn PVDA en ook D66 medeverantwoordelijk voor. Er wordt geen rechts beleid gevoerd in dit land, dat wordt al jaren niet gevoerd.
De Telegraaf is zeker niet neutraal, die zou verboden moeten worden.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:22 schreef JannekeC5 het volgende:
[..]
De media is links... Zijn niet neutraal, en dat is een slechte zaak.
Ik lees eigenlijk wel alles wat ik tegenkom op het internet en interessant vind. Wat niet wil zeggen dat ik alles klakkeloos geloof, mijn vertrouwen in de media (links en rechts) is jaren geleden al tot het 0 punt gedaald.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er is rechts beleid en dat komt van de VVD. Welke nep-media lees jij?
Is het echte probleem dan niet dat jij blijkbaar je eigen definities van links en rechts verzint?quote:Op zondag 21 juni 2020 10:15 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Welk rechtse beleid? Volgens mij is de VVD toch flink opgeschoven naar links. En als je bedoeld de bezuinigingen in de zorg, politie etc. daar zijn PVDA en ook D66 medeverantwoordelijk voor. Er wordt geen rechts beleid gevoerd in dit land, dat wordt al jaren niet gevoerd.
Hoewel er een universitaire opleiding voor is, is de journalistiek geen beschermd beroep. Iedereen mag zich journalist noemen, dus ook veel beunhazen.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:16 schreef Piles het volgende:
[..]
Dat is m.i. inderdaad het probleem, het gebrek aan goede onderzoeksjournalistiek. Journalisten herschrijven nu vooral de standaard persberichten en aangeleverd nieuws van een ANP. Daardoor schrijven ze allemaal hetzelfde...
Heeft wat mij betreft weinig met politieke kleur te maken. Want je ziet het op lokaal niveau net zo goed .
quote:Op zondag 5 april 2020 16:49 schreef dellipder het volgende:
[..]
Journalisten zijn gestopt zichzelf te beschouwen als personen die neutrale feiten vertellen. En dit komt door Ron Fournier die in 2008 het concept van accountability journalism introduceerde. In 2007-2008 heeft hij in de rol als hoofdredacteur van Associated Press (AP) in Washington richtlijnen ingevoerd dat verslaggevers vertelde om beide kanten van een belangrijk onderwerp te negeren en hun persoonlijke mening erbij te zetten in de verhalen die ze schreven.
Accountability journalism gaat over het verantwoordelijk houden van politici voor de persoonlijke conclusies van verslaggevers. Het gaat erom dat verslaggevers een onderwerp moeten benoemen zoals zij het zien en zich niet onderworpen voelen aan de noodzaak van een gelijke behandeling van alle kanten van een verhaal, wollige termen of vakjargon en de druk om de verklaringen van politici zomaar te accepteren.
Het zou niet erg zijn als een individuele krant ineens zou besluiten om niet meer neutraal nieuws te verslaan, maar opinies te drukken. Met internet is er de mogelijkheid te zoeken naar content dat dicht bij iemands wereldbeeld ligt. Het is wat anders voor de AP om standpunten in te nemen, omdat het min of meer een monopoliebron is geworden voor de belangrijkste nationale en internationale verhalen. De AP is een nieuwsservice die allerlei soorten inhoud levert aan duizenden kranten, radiostations, televisienetwerken en websites. bron De AP is de meest gebruikte nieuwsservice van alle nieuwsdiensten. Het wordt ook vaak gebruikt als een kostenefficiënt alternatief voor daadwerkelijk journalistieke werk.
Het concept van Fournier onderschreef dat verslaggevers verhalen moeten vormgeven voor het publiek om de status quo verantwoordelijk te kunnen houden. Het was hun publieke plicht om dit te doen. Het conventionele model dat beide kanten van het verhaal evenwaardig belicht, en de oude journalistieke ethiek waren zaken die verslaggevers zouden belemmeren om de waarheid te vertellen zoals zij het zien volgens Fournier. Omdat het overgrote deel van de verslaggevers “leftists” zijn worden natuurlijk alleen degenen die dat niet zijn ter verantwoording geroepen. Het is het op zijn kop zetten van een waardevol algemeen goed; nieuws.
Daarom zijn bijvoorbeeld Jim Acostta en Peter Alexander zo delusional. En daarom worden er zoveel leugens, verdraaiingen en misleidende verhalen gedrukt. Zij vertellen hun eigen waarheid. De waarheid zoals zij het zien. En ze zien zichzelf daarbij als helden; frontline hero's. Accountability Journalism heeft blootgelegd dat wat ze altijd al waren; politieke activisten vermomd als verslaggevers, die eindelijk verlost zijn van het juk, de repressieve cultuur van het oude model neutraliteit en objectiviteit.
Deze partijdigheid en de politieke agenda die ze nastreven zijn wat hen liet vallen voor de ruim twee jaar durende Russia collusion delusion hoax. Een onpartijdige, neutrale media die voor het printen hun eigen voorkeuren tegen het licht houden zouden nooit voor dit narratief zijn gevallen. Hetzelfde geldt voor de Jussie Smollett hoax, de Kavanaugh en Covington Kids debacle. Het laatste voorbeeld in dit rijtje van de partijdigheid van de media moest geschikt worden vanwege de gebrekkige verslaggeving en laster. Het model van Fournier is eigenlijk alleen maar levensvatbaar als het doel niet terug vecht en geen staat van dienst heeft.
Als de media niet verantwoordelijk kunnen omgaan met het geschreven woord is de kans groot dat mensen of beter gezegd slachtoffers hen aansprakelijk stellen. Ik zie de voorspelling van Donald Trump dat veel van deze media-outlets niet lang meer zullen bestaan dan ook niet als uitgesloten.
Universitair? Ik ken het als HBO-opleiding.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:30 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Hoewel er een universitaire opleiding voor is, is de journalistiek geen beschermd beroep. Iedereen mag zich journalist noemen, dus ook veel beunhazen.
En stormfront!quote:
quote:Op zondag 21 juni 2020 09:59 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Dat is dat verketteren wat velen doen, het framen van mensen. Vaak gaat de discussie dan over stormfront of iemand die zich loopt te verdedigen, het zijn de bekende trucjes om het debat te ontregelen. Het zou fijn zijn als meer journalisten zich zouden uitspreken. De media dient gewoon neutraal te informeren en mensen zelf een keuze te laten maken, nu wordt er reclame gemaakt voor bepaalde politieke partijen en de bevolking gemanipuleerd om te laten denken dat ze racisten en nazi's zijn zouden ze afwijken van een bepaalde mening. Ik durf te wedden dat een hoop mensen zich daardoor niet negatief durven uit te laten en maar stil meelopen in de maat uit angst om verketterd te worden.
Doet niet iedereen dat een beetje? Want laten we eerlijk zijn, alles wat tegenwoordig negatief is wordt meteen gelinkt aan rechts? En ja ik kan niet ontkennen dat ik een wat andere opvatting heb van het rechts wat ik vertegenwoordig, het is meer een mix tussen links en rechts. Maar ook dat is een compleet andere discussie niet gerelateerd aan dit onderwerp.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:29 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Is het echte probleem dan niet dat jij blijkbaar je eigen definities van links en rechts verzint?
De toekomst voor print is verdieping. Met scoops vechten ze tegen de online media een kansloos gevecht.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat snelle hapsnap nieuws wordt op de meeste redacties gedaan door een apart clubje dat zich enkel en alleen bezighoudt met die vorm van berichtgeving. Idee is dat het nieuws zsm wordt gebracht, waarna een reguliere verslaggever zich erop stort en daarmee zorgt voor diepgang (als het onderwerp daar om vraagt).
Internet kan inderdaad leiden tot kwaliteitsverlies, maar het is mijns inziens niet de grote boosdoener. Dat is, naar mijn bescheiden mening, de onderbezetting.
Die is er wel. Denk bv aan Argos, de Groene, FTM, Zembla.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:16 schreef Piles het volgende:
[..]
Dat is m.i. inderdaad het probleem, het gebrek aan goede onderzoeksjournalistiek.
[knip]
Volgens mij zijn er prima geaccepteerde en breed gehanteerde definities.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:33 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Doet niet iedereen dat een beetje? Want laten we eerlijk zijn, alles wat tegenwoordig negatief is wordt meteen gelinkt aan rechts? En ja ik kan niet ontkennen dat ik een wat andere opvatting heb van het rechts wat ik vertegenwoordig, het is meer een mix tussen links en rechts. Maar ook dat is een compleet andere discussie niet gerelateerd aan dit onderwerp.
En nog beter zou er een ministerie van waarheid opgericht moeten worden met bijvoorbeeld een Piet Heijn Donner als minister en Paul Rosenmöller als staatssecretaris.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De Telegraaf is zeker niet neutraal, die zou verboden moeten worden.
En ook NRC en Volkskrant doen wat dat betreft regelmatig een aardige duit in het zakje.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:34 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Die is er wel. Denk bv aan Argos, de Groene, FTM, Zembla.
Goede toevoeging.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:32 schreef dellipder het volgende:
Ik heb in een ander topic over dit onderwerp een bericht gemaakt. Het onderwerp van dat topic richt zich meer op de Amerikaanse politieke ontwikkelingen, maar wat jij nu aankaart heeft imo betrekking op journalistiek in zijn algemeenheid. Daarom denk ik dat dit bericht wel een aanvulling is voor dit onderwerp.
[..]
quote:Het is een rol die past bij de staatsmedia in een marxistische dictatuur zoals de DDR. Maar vloekt met alles waar Nederland voor staat.Het is zo ontzettend dom, dat het gevaarlijk is. Veel burgers hebben dit donders goed in de gaten. Zijn niet gek. Gaan hierdoor de media en de overheid wantrouwen. Bovendien zet het aan tot het vergroten van tegenstellingen en het tegen elkaar opzetten van groepen. Nederland raakt er langzaam door verscheurd en is aan het afglijden naar de verkeerde kant van de geschiedenis. Die geschiedenis heeft al meerdere malen uitgewezen dat hier niets goeds van komt.
Yep. In de zaterdagkrant van de NRC staan regelmatig uitstekende reportages over uiteenlopende onderwerpen. Maar ja, als je vindt dat dat een extreemlinks propagandablaadje is dan heb je daar natuurlijk geen boodschap aan.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:35 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
En ook NRC en Volkskrant doen wat dat betreft regelmatig een aardige duit in het zakje.
Daar waren we vijftien jaar geleden al achter. Sowieso is de print allang niet meer gericht op 'scoops'.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:34 schreef thedeedster het volgende:
[..]
De toekomst voor print is verdieping. Met scoops vechten ze tegen de online media een kansloos gevecht.
In ieder geval in Groningen.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:32 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Universitair? Ik ken het als HBO-opleiding.
Ik zie nergens de naam van die oud-journalist.op deze site: https://www.daardan.nl/20(...)fs-niet-wil-brengen/quote:Op zondag 21 juni 2020 09:46 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Oud journalist doet boekje open over het reilen en zeilen binnen het Nederlandse media landschap.
Of misschien weet ik gewoon niet wat ik ben? Ik ben op onderwerpen links en op onderwerpen rechts, dat zou midden moeten zijn, maar denk dat ik inmiddels ben gaan geloven in het frame "rechts" en probeer te verwoorden waar "mijn" rechts voor staat.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:34 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Volgens mij zijn er prima geaccepteerde en breed gehanteerde definities.
Als jij vervolgens je eigen definities gaat verzinnen om je af te kunnen zetten, dan komt dat wat sneu over.
Weer wat geleerdquote:Op zondag 21 juni 2020 10:38 schreef thedeedster het volgende:
[..]
In ieder geval in Groningen.
https://www.rug.nl/masters/journalism-dutch-taught/
Verschillende vrienden hebben deze studie afgerond, dus ik heb het uit eerste hand.
Ja joh. Net een marxistische dictatuur, oké man.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:37 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Goede toevoeging.![]()
Klopt, het heeft heel wat draagvlakken met het verhaal in de OP. Dat de helft de media wantrouwt had ik wel gedacht, vraag mij wel af wat de cijfers ongeveer in Nederland zouden zijn. Maar dit is wel iets wat de media zelf in mijn ogen gecreëerd heeft.
[..]
Die opmerking was al gegeven in dit topic, had al gezocht maar kan helaas geen naam vinden.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:38 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik zie nergens de naam van die oud-journalist.op deze site: https://www.daardan.nl/20(...)fs-niet-wil-brengen/
Het is een ideologisch rechts verhaal, Wat doet twijfelen, aan de intenties van de schrijver.
Is zijn naam te vinden ergens ?
Denk je dat een PVV-er als journalist daar wordt aangenomen ?quote:Op zondag 21 juni 2020 10:38 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Yep. In de zaterdagkrant van de NRC staan regelmatig uitstekende reportages over uiteenlopende onderwerpen. Maar ja, als je vindt dat dat een extreemlinks propagandablaadje is dan heb je daar natuurlijk geen boodschap aan.
Lekker aan het framen.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:37 schreef recursief het volgende:
Wat een gehuil. Er zijn ook rechtse media. Powned, WNL, Elsevier, de grootste krant van Nederland: de Telegraaf, etc.
Klopt, maakt het meer controleerbaar en betrouwbaar, maar aan de andere kant ook weer de mogelijkheid voor een hetze tegen die persoon. Je moet in dit land inmiddels op je woorden letten want je wordt verketterd, ik kan in sommige gevallen wel begrijpen dat mensen dit anoniem doen.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:41 schreef Whiskers2009 het volgende:
Overigens heb ik het niet zo op anonieme auteurs. Maakt eea oncontroleerbaar.
Grappig, toevallig las ik daar net over via een ander artikel van iemand die het initiatief van deze opleiding had bepleit. Volgens mij was het idee dat journalisten dan beter wetenschappelijk nieuws kunnen duiden/brengen voor mensen met minder kennis.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:38 schreef thedeedster het volgende:
[..]
In ieder geval in Groningen.
https://www.rug.nl/masters/journalism-dutch-taught/
Verschillende vrienden hebben deze studie afgerond, dus ik heb het uit eerste hand.
quote:Op zondag 21 juni 2020 10:32 schreef Isdatzo het volgende:
Tering, wat een berg inhoudsloos gejank in dat stuk in de OP. Minmimimi![]()
extreemlinkse politiek, extreemlinkse journalisten, extreemlinkse redacties
.
Van een mod had ik toch wel beter verwacht.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:40 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja joh. Net een marxistische dictatuur, oké man.
.
Je kan toch lekker luisteren naar 'het echte geluid', of naar die clowns bij ongehoord Nederland?
Dit inderdaad.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:41 schreef Whiskers2009 het volgende:
Overigens heb ik het niet zo op anonieme auteurs. Maakt eea oncontroleerbaar.
Denk je dat een PVV-aanhanger aan hun kwaliteitseisen voor een journalist kan voldoen?quote:Op zondag 21 juni 2020 10:42 schreef cempexo het volgende:
[..]
Denk je dat een PVV-er als journalist daar wordt aangenomen ?
Ik luister ze weleens op de radio. "Het rechtse geluid op je radio". Ze noemen zichzelf liberaal-conservatief, dus dat is rechts ja.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:43 schreef Nober het volgende:
[..]
Lekker aan het framen.
WNL rechts? Nooit naar gekeken dus.
Waarom zou je politieke voorkeur gerelateerd zijn aan de kwaliteitseisen voor een journalist? Je politieke voorkeur zou nooit een belemmering moeten zijn mits je maar neutraal blijft.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:47 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Denk je dat een PVV-aanhanger aan hun kwaliteitseisen voor een journalist kan voldoen?
Gaarne een definitie van: kwaliteitseisen...quote:Op zondag 21 juni 2020 10:47 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Denk je dat een PVV-aanhanger aan hun kwaliteitseisen voor een journalist kan voldoen?
Nou ja, ik vind het ook niet heel grappig dat mijn beroepsgroep in een adem wordt genoemd met een 'marxistische dictatuur'. Ik ben inmiddels gewend om bakken stront over mij heen te krijgen als verslaggever (lang leve Facebook!), maar de vijandigheid blijft een bizar en verontrustend fenomeen.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:44 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
[..]
Van een mod had ik toch wel beter verwacht.
WNL positioneert zichzelf nadrukkelijk als rechts.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:43 schreef Nober het volgende:
[..]
Lekker aan het framen.
WNL rechts? Nooit naar gekeken dus.
Daar mogen types als Wiegel en Wynia dan lekker kritiekloos oreren.quote:WNL Op Zondag is een rechts georiënteerd opinieprogramma. Volgens vaste formule worden hier elke zondagochtend politiek, ondernemerschap, media en cultuur besproken met prominente gasten.
Nee deze redenatie is jouw eigen maaksel.... Je maakt een stropop, dat is makkelijker om bepaalde mensen die je haat te verketteren.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:45 schreef Montagui het volgende:
Iedereen die het hier niet mee eens is, bagatelliseerd, of wegkijkt is een extreem linkse fascist.
(Deze redenatie en discussietechniek heb ik geleerd van KOZP en BLM).
quote:Op zondag 21 juni 2020 10:52 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nee deze redenatie is jouw eigen maaksel.... Je maakt een stropop, dat is makkelijker om bepaalde mensen die je haat te verketteren.
De PVV trekt nou niet echt kritische mensen met een fatsoenlijke opleiding aan. En dat moet wel zijn wil je bij een krant als de NRC aan de slag mogen gaan.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:49 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Waarom zou je politieke voorkeur gerelateerd zijn aan de kwaliteitseisen voor een journalist? Je politieke voorkeur zou nooit een belemmering moeten zijn mits je maar neutraal blijft.
Ervaring en voldoende opleiding lijken me de belangrijkste.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:49 schreef cempexo het volgende:
[..]
Gaarne een definitie van: kwaliteitseisen...
Het is niet alleen deze (oud) journalist die dit roept he. Er zijn inmiddels al zoveel voorbeelden of artikelen geschreven over dat de media kleur heeft bekend, en laten we eerlijk zijn het is ook te opzichtig soms. Het is te begrijpen dat mensen dan wantrouwend worden tegenover de media. Voor jou zeer spijtig Koos, en die vijandigheid gericht aan jouw als persoon hoort niet en is niet goed te praten.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:50 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nou ja, ik vind het ook niet heel grappig dat mijn beroepsgroep in een adem wordt genoemd met een 'marxistische dictatuur'. Ik ben inmiddels gewend om bakken stront over mij heen te krijgen als verslaggever (lang leve Facebook!), maar de vijandigheid blijft een bizar en verontrustend fenomeen.
Het is wat meid.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:44 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
[..]
Van een mod had ik toch wel beter verwacht.
Dan wordt ook een PVV-er aangenomen. Toch ?!quote:Op zondag 21 juni 2020 10:54 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ervaring en voldoende opleiding lijken me de belangrijkste.
Als mensen met een andere mening dan die van KOZP valselijk beschuldigd worden als racist, dan is het vrij makkelijk om dezelfde redenatie los te laten op mensen die een andere mening hebben dan de journalist in de op.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:54 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat is je bedoeling toch ..... mensen ter linkerzijde vals beschuldigen
Kijk, en ook dit is weer een frame van de media.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:54 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De PVV trekt nou niet echt kritische mensen met een fatsoenlijke opleiding aan. En dat moet wel zijn wil je bij een krant als de NRC aan de slag mogen gaan.
Als ze er zouden zijn in de PVV-hoek komen ze vast in aanmerking voor een baan.
Zijn die er dan in deze richting?quote:Op zondag 21 juni 2020 10:57 schreef cempexo het volgende:
[..]
Dan wordt ook een PVV-er aangenomen. Toch ?!
Het rechtse dogma, Ik wil nergens voor betalen, dan krijg je ook geen rechts nieuws meer, nemen de klagende mensen hier allemaal een betaald abbonement op de Elsevier dan hebben jullie misschien weer kans op wat rechtse onderzoeksjournalistiek. put your money where your mouth is.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:20 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Zou het internet er ook niet debet aan zijn aan het kwaliteitsverlies bij de huidige media? Alles moet snel natuurlijk want voordat een journalist zijn artikel af heeft en geplaatst heeft is het alweer het nieuws van gisteren? Het lijkt soms ook wel een race om als eerste het nieuws te brengen, waardoor vaak fouten worden gemaakt of onwaarheden verkondigd die achteraf weer corrigeert dienen te worden?
Dat is de vraag niet.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:01 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zijn die er dan in deze richting?
Je artikel weerspreekt mijn stelling nietquote:Op zondag 21 juni 2020 10:58 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Kijk, en ook dit is weer een frame van de media.
“Boze blanke oude man” is een fabeltje: PVV grootste partij onder jongeren en populair bij allochtonen
De stempel dat pvv'ers "dom" zijn is juist weer een frame vanuit de media. En natuurlijk loopt daar ook tuig bij, maar niet iedereen is zo, en aan de andere kant loopt net zo goed dat tuig.
Waar ik tegen ageer is de suggestie dat media er een agenda op nahouden. Natuurlijk kan ik niet spreken voor redacties waar ik niet werkzaam ben, maar in mijn omgeving worden er geen onderwerpen onder het tapijt geveegd. Noch wordt er over nagedacht om onderwerpen op een 'politiek correcte' manier aan te vliegen.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:55 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Het is niet alleen deze (oud) journalist die dit roept he. Er zijn inmiddels al zoveel voorbeelden of artikelen geschreven over dat de media kleur heeft bekend, en laten we eerlijk zijn het is ook te opzichtig soms. Het is te begrijpen dat mensen dan wantrouwend worden tegenover de media. Voor jou zeer spijtig Koos, en die vijandigheid gericht aan jouw als persoon hoort niet en is niet goed te praten.
Zeker wel. Als die groep niet of nauwelijks bestaat is piepen dat de kwaliteitsmedia ze niet aan willen nemen namelijk wat flauw...quote:
Journalisten, programmamakers, producenten, kapitalisten maken producten die te verkopen zijnquote:Op zondag 21 juni 2020 10:55 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Het is niet alleen deze (oud) journalist die dit roept he. Er zijn inmiddels al zoveel voorbeelden of artikelen geschreven over dat de media kleur heeft bekend, en laten we eerlijk zijn het is ook te opzichtig soms. Het is te begrijpen dat mensen dan wantrouwend worden tegenover de media. Voor jou zeer spijtig Koos, en die vijandigheid gericht aan jouw als persoon hoort niet en is niet goed te praten.
Ik denk alleen dat de framing "links"/"rechts" niet goed is. De primaire taak van de journalistiek (als vierde macht) was min of meer de status quo ter verantwoording te houden/te controleren en burgers te informeren. In veel opzichten lijken de media een spreekbuis te zijn geworden en een neutrale berichtgeving, waarbij beide kanten van een issue op gelijkwaardige manier wordt belicht is bijna niet meer te zien.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:55 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Het probleem bij jou anderzijds lijkt te zijn dat je jouw ervaring als verslaggever projecteert op de rest van de (grotere) media.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:45 schreef KoosVogels het volgende:
Veel aspecten van het stuk lijken afkomstig uit het brein van iemand die vooral denkt te weten hoe de Nederlandse journalistiek werkt, in plaats van dat hij/zij er daadwerkelijk deel van heeft uitgemaakt.
Je leest gewoon wat je wilt lezen he? Nergens wordt er geschreven dat media niet aan klimaatontkenning doen, er wordt geschreven dat andere geluiden genegeerd of verketterd worden. Er is een beleid gemaakt/geschreven en dat wordt klakkeloos zonder enige vorm van kritiek overgenomen. Sorry hoor, maar dat is toch echt een dictatuur.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:57 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Het is wat meid.
Maar wat ik zeg klopt toch gewoon? Dat stuk in de OP is gewoon één lange aaneenschakeling van verontwaardigd gehuil, en je kan prima alternatieve platforms raadplegen voor nieuws en duiding.
Telegraaf, AD, GS, WNL, Jensen, etc etc. Gaan huilen dat de media in Nederland, omdat ze niet aan klimaatontkenning doen of uitgebreid berichten over vermeende groepsverkrachtingen door moslims, weinig anders is dan de staatsmedia in een marxistische dictatuur is gewoonweg lachwekkend.
quote:Het moet allemaal snel, zo kort mogelijk en oppervlakkig. Tijd is er nooit. Het moet ook allemaal deugen. Onderzoek doen, waarheidsvinding, doorvragen en kritisch zijn is naar de achtergrond verdrongen. Vaardigheden die een goede journalist maken, hangen nu als een zwaard van Damocles boven zijn of haar hoofd. Bepaalde onderwerpen zijn immers uitermate gevoelig geworden. Die belichten, is vragen om problemen. Vooral als de boodschap anders uit kan vallen dan de huidige consensus. Klimaat, CO2, immigratie, Islam, Wilders, Baudet, EU, groene stoom, schone dieselauto’s, kernenergie, windmolens, van het gas af, Zwarte Piet, Corona, Trump en nu George Floyd liggen al snel onder een verstikkend vergrootglas. Vaak opgedrongen door de eigen redactie en/of versterkt door de buitenwacht in de vorm van scheldpartijen, intimidatie, bedreigingen en geweld.
Het is wel lichtelijk ironisch dat in dat stuk de marktwerking de schuld krijgt van het verpestte medialandschap, om dan vervolgens de vergelijking te trekken met media in een marxistische dictatuur.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het rechtse dogma, Ik wil nergens voor betalen, dan krijg je ook geen rechts nieuws meer, nemen de klagende mensen hier allemaal een betaald abbonement op de Elsevier dan hebben jullie misschien weer kans op wat rechtse onderzoeksjournalistiek. put your money where your mouth is.
Toch past dat niet bij wat ik in de media zie. Klimaatontkenners krijgen bijvoorbeeld veel meer ruimte en aandacht dan hun wetenschappelijke positie zou rechtvaardigen. De media lijkt geobsedeerd door het idee dat ieder geluid gehoord moet worden...quote:Op zondag 21 juni 2020 11:05 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Je leest gewoon wat je wilt lezen he? Nergens wordt er geschreven dat media niet aan klimaatontkenning doen, er wordt geschreven dat andere geluiden genegeerd of verketterd worden. Er is een beleid gemaakt/geschreven en dat wordt klakkeloos zonder enige vorm van kritiek overgenomen. Sorry hoor, maar dat is toch echt een marxistische dictatuur.
[..]
quote:Op zondag 21 juni 2020 11:07 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Het is wel lichtelijk ironisch dat in dat stuk de marktwerking de schuld krijgt van het verpestte medialandschap, om dan vervolgens de vergelijking te trekken met media in een marxistische dictatuur.
Dat doe ik juist niet. Als je mijn betoogjes leest, zie je dat ik expliciet aangeef dat ik niet kan spreken namens andere redacties.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:04 schreef LLOD het volgende:
[..]
Het probleem bij jou anderzijds lijkt te zijn dat je jouw ervaring als verslaggever projecteert op de rest van de (grotere) media.
We betalen toch allemaal voor de "neutrale" staatszender de NOS?quote:Op zondag 21 juni 2020 11:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het rechtse dogma, Ik wil nergens voor betalen, dan krijg je ook geen rechts nieuws meer, nemen de klagende mensen hier allemaal een betaald abbonement op de Elsevier dan hebben jullie misschien weer kans op wat rechtse onderzoeksjournalistiek. put your money where your mouth is.
Ben het daar niet geheel mee eens. Ik ben ook tegen de neoliberale gedachte en globalisatie. Maar ik ben nog nooit in de hoek geplaatst van populist, of extreem rechts.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:14 schreef dellipder het volgende:
[..]
Dit, inderdaad. De neoliberale koers die ook door de diverse supranationale instanties (onder andere de Europese Unie en de Verenigde Naties) worden verkondigd is blijkbaar heilig verklaard door de media. Deze mag niet aan kritiek onderhevig zijn, want dit wordt dan meestal weggezet als alt-right, populistisch of extreem-rechts.
Allemaal aannames en frames over de PVV. Je kunt dit niet zomaar zeggen. Ik vind bijvoorbeeld iemand als Martin Bosma zeer sterk. Heeft verschillende boeken geschreven enz. Vind ik echt een goede volksvertegenwoordiger.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:54 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De PVV trekt nou niet echt kritische mensen met een fatsoenlijke opleiding aan. En dat moet wel zijn wil je bij een krant als de NRC aan de slag mogen gaan.
Als ze er zouden zijn in de PVV-hoek komen ze vast in aanmerking voor een baan.
Het is sowieso een tamelijk slecht stuk vind ik. Rammelt aan alle kanten. Lijkt ook geschreven vanuit een slachtofferrol.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:07 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Het is wel lichtelijk ironisch dat in dat stuk de marktwerking de schuld krijgt van het verpestte medialandschap, om dan vervolgens de vergelijking te trekken met media in een marxistische dictatuur.
Het is een publieke omroep gelukkig geen staatszender die door de regering wordt aangestuurd.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:10 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
We betalen toch allemaal voor de "neutrale" staatszender de NOS?
Dankzij de VVD weinig immigratie de laatste jaren... oh wacht dat zou wel erg rechts zijn.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:52 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
WNL positioneert zichzelf nadrukkelijk als rechts.
[..]
Daar mogen types als Wiegel en Wynia dan lekker kritiekloos oreren.
Het is te bizar voor woorden dat de zogenaamde kritische roeptoeters hier niet zichzelf een spiegel kunnen en willen voorhouden en vervolgens in de echokamer hier elkaar napraten en iedereen anders de schuld gaan geven van de gevolgen van hun eigen kortzichtig gedrag.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:07 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Volgens mij zijn aannames aanmerkelijk betrouwbaarder dan waar jij in je laatste zinnen mee aankomtquote:Op zondag 21 juni 2020 11:11 schreef cleanfreak het volgende:
[..]
Allemaal aannames en frames over de PVV. Je kunt dit niet zomaar zeggen. Ik vind bijvoorbeeld iemand als Martin Bosma zeer sterk. Heeft verschillende boeken geschreven enz. Vind ik echt een goede volksvertegenwoordiger.
"Mensen met een fatsoenlijke opleiding". Weer dat neerbuigende toontje.
No way dat je bij de NRC aan de slag kan als je uitgesproken voor de PVV stemt. Echt niet. Hoe goed je opleiding ook is.
Enige wat ik gezien heb van Bosma wat ik zou kunnen betitelen als iets waar hij goed in is, is voorzitter zijn.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:11 schreef cleanfreak het volgende:
[..]
Allemaal aannames en frames over de PVV. Je kunt dit niet zomaar zeggen. Ik vind bijvoorbeeld iemand als Martin Bosma zeer sterk. Heeft verschillende boeken geschreven enz. Vind ik echt een goede volksvertegenwoordiger.
"Mensen met een fatsoenlijke opleiding". Weer dat neerbuigende toontje.
No way dat je bij de NRC aan de slag kan als je uitgesproken voor de PVV stemt. Echt niet. Hoe goed je opleiding ook is.
Rechts zijn gaat toch niet alleen om immigratie?quote:Op zondag 21 juni 2020 11:13 schreef Nober het volgende:
[..]
Dankzij de VVD weinig immigratie de laatste jaren... oh wacht dat zou wel erg rechts zijn.
Alsof de aantijgingen van 'white privilige' etc niet uit een slachtofferrol voortkomt.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:12 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Het is sowieso een tamelijk slecht stuk vind ik. Rammelt aan alle kanten. Lijkt ook geschreven vanuit een slachtofferrol.
OK, dat lijkt me prima voor jou.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:11 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ben het daar niet geheel mee eens. Ik ben ook tegen de neoliberale gedachte en globalisatie. Maar ik ben nog nooit in de hoek geplaatst van populist, of extreem rechts.
quote:Op zondag 21 juni 2020 09:52 schreef Eendenkooi het volgende:
[..]
Het migratiebeleid is anders zeer links.
De gegeneraliseerde klachten in de OP poog je met vrijwel geheel op de eigen ervaring rustende argumenten te weerlegen. Disclaimer of niet.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat doe ik juist niet. Als je mijn betoogjes leest, zie je dat ik expliciet aangeef dat ik niet kan spreken namens andere redacties.
quote:Op zondag 21 juni 2020 10:18 schreef KoosVogels het volgende:
Ik kan mij tot op zekere hoogte vinden in de kritiek die wordt geuit in de OP. Neem bijvoorbeeld deze passages:
quote:
Voor kwaliteit, diepgang of onderzoek is geen geld meer. Journalisten worden een doorgeefluik voor emoties, roddels, reclame en propaganda van voorlichters, adverteerders, politici en de eigen uitgever.
quote:
Het moet allemaal snel, zo kort mogelijk en oppervlakkig. Tijd is er nooit. Het moet ook allemaal deugen. Onderzoek doen, waarheidsvinding, doorvragen en kritisch zijn is naar de achtergrond verdrongen.
Tijd voor gedegen verslaggeving wordt inderdaad steeds schaarser. Maar dat is simpelweg een gevolg van de bezuinigingen waar de sector de afgelopen twintig jaar mee te maken kreeg. Toen ik twaalf jaar geleden begon, bestond onze deelredactie uit tien man. Dat clubje is inmiddels flink uitgedund; diezelfde redactie omvat op dit moment vier verslaggevers.
Redacties worden dus kleiner, maar je moet wel elke dag een volwaardige krant vullen en ook nog de website regelmatig updaten. Gedegen verslaggeving wordt niet ontmoedigd, maar het is simpelweg een neveneffect van de nieuwe realiteit. Het komt zelden voor dat je meerdere dagen de tijd krijgt om een artikel te maken.
Dat betekent niet - zoals de anonieme auteur suggereert - dat verslaggevers geconditioneerd zijn. Absoluut niet. Waar mijn collega's en ik nog altijd naar streven is het maken van kritische onderzoeksverhalen. Alleen is de praktijk dus vaak weerbarstig. Een paar keer per jaar lukt het wel, en dat zijn dan absolute hoogtepunten.
Wat betreft het deugen: dat herken ik niet. Mijn collega's en ik hebben bijvoorbeeld herhaaldelijk geschreven over problemen op en rond asielzoekerscentra in onze regio. Op zo'n moment geven we gedupeerde ondernemers en buurtbewoners de ruimte om hun zegje te doen. En ik weet dat die stukken er ook toe hebben geleid dat de gemeente de problemen serieuzer nam. Er heerst ook geen taboe op dergelijke onderwerpen. Sterker, wij worden aangemoedigd om dergelijke stukken te maken.
Dat laatste is dan ook wel zo: ieder geluid moet gehoord worden. Maar niet ieder geluid verdient (hetzelfde) gewicht. Probleem is dat wanneer een geluid gewogen en te licht bevonden wordt, het heel makkelijk is om censuur!!, wegkijken!!, agenda!!, te roepen.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:08 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Toch past dat niet bij wat ik in de media zie. Klimaatontkenners krijgen bijvoorbeeld veel meer ruimte en aandacht dan hun wetenschappelijke positie zou rechtvaardigen. De media lijkt geobsedeerd door het idee dat ieder geluid gehoord moet worden...
En die is neutraal, dat sommige het vervelend vinden dat ze niet met de populistische mantra meegaan is wat anders. Het drammen van jullie dat het niet populistisch genoeg is, is vergelijkbaar met het gedram van KZOP.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:10 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
We betalen toch allemaal voor de "neutrale" staatszender de NOS?
Aangezien het stuk in de OP expliciet rept over 'alle media', raad ik je aan om ook eens een regionale krant open te slaan. Zelf heb ik vaak zat Sinterklaascomités aan het woord gelaten die ageren tegen de suggestie dat Zwarte Piet racisme is. En mijn collega's hebben dat ook gedaan.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:13 schreef Montagui het volgende:
Het wordt tijd dat de andere en ware geluiden over Zwarte Piet eens een keer belicht worden in de media. Altijd dat gehuil over blackface en racisme.
Gewoon bv "wild geraas" eens op TV, met flinke vooraankondigingen over 'het ware verhaal over zwarte Piet'. Daarbij minimaal een week lang alleen maar gasten in praatprogramma's die het over deze Zwarte Piet hebben, inclusief gasten met een kleurtje die Zwarte Piet fan zijn.
Gewoon een keer geen tegenstanders aan het woord laten.
Nee hoor...quote:Op zondag 21 juni 2020 09:52 schreef Eendenkooi het volgende:
[..]
De media hoeft geen rechts ideologisch gelul te verkopen, ze dienen feiten en neutraal nieuws te brengen, geen links ideologisch gelul omdat dat betaald of deuren opent. Dat is juist het probleem.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:03 schreef Bluesdude het volgende:
Rechts ideologisch gelul is niet goed te verkopen. Zie powned en WNL suddert nog door, en overleeft door gematigd en niet zo ideologisch, moralistisch of rellerig te presenteren
Bij dat gelul hoort ook wat gematigd rechts en politiek midden, of humanistisch en normaal menselijk denken is, af te fakkelen als "links".
He tis simpel een feit dat dit soort rechts gelul niet geslikt wordt door de bevolking. Men wilt hitserig media lezen, luisteren, kijken.
Dat zal heus wel, ik ervaar het alleen niet zo. Zal toch ergens aan liggen, en dat is niet dat ik me niet breed oriënteer.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:17 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Aangezien het stuk in de OP expliciet rept over 'alle media', raad ik je aan om ook eens een regionale krant open te slaan. Zelf heb ik vaak zat Sinterklaascomités aan het woord gelaten die ageren tegen de suggestie dat Zwarte Piet racisme is. En mijn collega's hebben dat ook gedaan.
De berichtgeving is minder eenzijdig dan hier wordt voorgesteld.
VVD is de rijkenpartij dat dat nog niet algemeen bekend is. Bijzonder.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:15 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Rechts zijn gaat toch niet alleen om immigratie?
Taalfouten, stijlfouten, doordrenkt van persoonlijke frustratie, etc. Lijkt me niet geschreven door een goede journalist, maar het verkondigt een boodschap die in het straatje van TS past dus dan is het ineens een 'goed stuk'.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:12 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Het is sowieso een tamelijk slecht stuk vind ik. Rammelt aan alle kanten. Lijkt ook geschreven vanuit een slachtofferrol.
Ik ontken toch ook niet dat ik uit eigen ervaring spreek? Sterker, dat benoem ik juist expliciet.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:16 schreef LLOD het volgende:
[..]
De gegeneraliseerde klachten in de OP poog je met vrijwel geheel op de eigen ervaring rustende argumenten te weerlegen. Disclaimer of niet.
[..]
Vermoedelijk kan het migratiebeleid ze nooit streng genoeg zijn...quote:Op zondag 21 juni 2020 11:17 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nee hoor...
Dat is jouw gretigheid die je waarnemingsvermogen aantast .
Het migratiebeleid in Nederland is rechts.. olv VVD en CDA
vandaar dat de NOS een "diversiteitsprijs" had en alleen onder druk er mee gestopt is.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:13 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
En de NOS doet haar werk best aardig en belicht alle kanten.
Goed punt.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:16 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat laatste is dan ook wel zo: ieder geluid moet gehoord worden. Maar niet ieder geluid verdient (hetzelfde) gewicht. Probleem is dat wanneer een geluid gewogen en te licht bevonden wordt, het heel makkelijk is om censuur!!, wegkijken!!, agenda!!, te roepen.
En ik wijs je er slechts op dat je daardoor misschien nog minder ziet dan een 'buitenstaander'.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:20 schreef KoosVogels het volgende:
Ik ontken toch ook niet dat ik uit eigen ervaring spreek? Sterker, dat benoem ik juist expliciet.
Dat viel mij ook op inderdaad, toen ik de reactie van die user las.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik ontken toch ook niet dat ik uit eigen ervaring spreek? Sterker, dat benoem ik juist expliciet.
De schrijver van het stuk in de OP bedient zich net zo goed van generalisaties. Alleen hebben we geen idee of hij ervaring heeft als journalist en voor welk medium hij heeft gewerkt. Toch heb je blijkbaar geen enkele moeite met zijn betoog.
Als ik al een klimaatontkenner op tv zie, wat zeer zeldzaam is, dan hebben ze ook juist één van de grootste flapdrollen uitgekozen om dit te verwoorden. En het gaat ook niet om het ontkennen van de klimaatsverandering, want dat wordt allemaal op die stapel gegooid om mensen te framen. Het gaat om een ander geluid, om onderzoeken, om andere inzichten. Er is een beleid uitgestippeld voor het klimaat, een opgedrongen waarheid, en ieder ander kritisch argument wordt meteen afgedaan als klimaat ontkennen. Ook dat is juist weer het framen waar sommige media erg in bedreven zijn.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:08 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Toch past dat niet bij wat ik in de media zie. Klimaatontkenners krijgen bijvoorbeeld veel meer ruimte en aandacht dan hun wetenschappelijke positie zou rechtvaardigen. De media lijkt geobsedeerd door het idee dat ieder geluid gehoord moet worden...
Omdat we polariseren.quote:Op zondag 21 juni 2020 09:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De auteur claimt geen buitenstaander te zijn, maar te putten uit eigen ervaring.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:21 schreef LLOD het volgende:
[..]
En ik wijs je er slechts op dat je daardoor misschien nog minder ziet dan een 'buitenstaander'.
Dat zal een poging zijn om ook die hoek wat vaker aan het woord te laten. Wat gezien de groeiende diversiteit van Nederland ook niet heel gek is.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:20 schreef Noudanzeg het volgende:
[..]
vandaar dat de NOS een "diversiteitsprijs" had en alleen onder druk er mee gestopt is.
Aannamesquote:Op zondag 21 juni 2020 11:24 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat zal een poging zijn om ook die hoek wat vaker aan het woord te laten. Wat gezien de groeiende diversiteit van Nederland ook niet heel gek is.
In o.a 2014 al in de betaalde linkse volkskrant.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:22 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
. Maar toch is er bijna geen media die zich eens vastbijt op het stuk biomassa centrales die zwaar vervuilend zijn.
Ik zeg niet dat het prima of fout is. Ik kan KoosVogels er voor waarschuwen, de auteur niet.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:24 schreef Whiskers2009 het volgende:
De auteur claimt geen buitenstaander te zijn, maar te putten uit eigen ervaring.
KoosVogels doet dat ook.
Waarom is het in het ene geval prima en in het andere geval juist fout?
Tsja, serieuze wetenschappers branden hun vingers daar liever niet aan. Die weten immers dat ze geen steekhoudende argumenten tegen het bestaan van antropogene klimaatverandering hebben.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:22 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Als ik al een klimaatontkenner op tv zie, wat zeer zeldzaam is, dan hebben ze ook juist één van de grootste flapdrollen uitgekozen om dit te verwoorden.
Ik hoor en zie juist heel regelmatig wat over biomassacentrales.quote:En het gaat ook niet om het ontkennen van de klimaatsverandering, want dat wordt allemaal op die stapel gegooid om mensen te framen. Het gaat om een ander geluid, om onderzoeken, om andere inzichten. Er is een beleid uitgestippeld voor het klimaat, een opgedrongen waarheid, en ieder ander kritisch argument wordt meteen afgedaan als klimaat ontkennen. Ook dat is juist weer het framen waar sommige media erg in bedreven zijn.
Kijk eens hoe klakkeloos al het klimaatbeleid wordt overgenomen, de enige kritiek wat er vanuit de media komt is zodra het beleid nog niet links genoeg is. Maar toch is er bijna geen media die zich eens vastbijt op het stuk biomassa centrales die zwaar vervuilend zijn.
Dit ja, maar dan met alle onderwerpen. Gaat het bijvoorbeeld over de islam zet eens een oud islamist aan de tafel van een praatprogramma, hetzelfde met ZP idd. Genoeg donkere medemensen (volgens mij nog altijd de meerderheid in Nederland) die totaal geen probleem maakt van ZP en leuk meedoet met dit feest, maar ze krijgen 0 aandacht. De BLM protesten, de enige critici die ze in beeld brengen zijn altijd blanke tokkies, type redneck, maar inmiddels honderden filmpjes op internet van donkere medemensen die zich ook uitspreken tegen BLM. Ook dat geluid laten ze niet horen. Ze belichten altijd één kant erg positief, en als ze al aandacht geven aan de andere kant van het verhaal dan wordt er zeer selectief gezocht naar het type tokkie om te kunnen framen.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:13 schreef Montagui het volgende:
Het wordt tijd dat de andere en ware geluiden over Zwarte Piet eens een keer belicht worden in de media. Altijd dat gehuil over blackface en racisme.
Gewoon bv "wild geraas" eens op TV, met flinke vooraankondigingen over 'het ware verhaal over zwarte Piet'. Daarbij minimaal een week lang alleen maar gasten in praatprogramma's die het over deze Zwarte Piet hebben, inclusief gasten met een kleurtje die Zwarte Piet fan zijn.
Gewoon een keer geen tegenstanders aan het woord laten.
En nee, dit is niet mijn wens. Ik wil liever een discussieprogramma waar meningen voor en tegen met elkaar in discussie gaan, maar op dit moment slaat de wijzer wel erg ver door naar de tegenstanders.
En Zwarte Piet is maar 1 voorbeeld. De berichtgeving over de BLM demonstraties of het kritiek op het klimaatbeleid of EU etc etc zijn andere voorbeelden.
En denk dan eens terug aan de speech van May in Engeland na een islamitische aanslag, het fragment was zo geknipt dat alle opmerkingen over moslims en islam eruit waren geknipt met als excuus "ja we moesten het fragment wat inkorten". Het zijn die tactieken die mij het vertrouwen in de media hebben doen verliezen.quote:Negatief nieuws dat niet strookt met hun wereldbeeld, opvattingen, politieke voorkeur of hoe je dit ook wilt noemen wordt niet gebracht, veranderd qua inhoud, op pagina 6 weggestopt of de kop wordt zo neergezet dat het minder erg lijkt en/of minder lezers trekt. Het enge is dat dit volgens hen de normaalste zaak van de wereld is. Dat ze denken dat ze goed doen. Als je er iets van zegt, word je schamper aangekeken, zo niet erop aangekeken…
Het is sowieso niet neutraal als de media neologismen gaan hanteren van een van de beide partijen op een bepaald issue. Dan wordt er al voorgesorteerd op partijdigheid. Mediaconsumenten zouden zelf moeten kunnen bepalen of er sprake is van "ontkenning", relevante kritiek of iets anders.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:22 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Als ik al een klimaatontkenner op tv zie, wat zeer zeldzaam is, dan hebben ze ook juist één van de grootste flapdrollen uitgekozen om dit te verwoorden. En het gaat ook niet om het ontkennen van de klimaatsverandering, want dat wordt allemaal op die stapel gegooid om mensen te framen. Het gaat om een ander geluid, om onderzoeken, om andere inzichten. Er is een beleid uitgestippeld voor het klimaat, een opgedrongen waarheid, en ieder ander kritisch argument wordt meteen afgedaan als klimaat ontkennen. Ook dat is juist weer het framen waar sommige media erg in bedreven zijn.
Kijk eens hoe klakkeloos al het klimaatbeleid wordt overgenomen, de enige kritiek wat er vanuit de media komt is zodra het beleid nog niet links genoeg is. Maar toch is er bijna geen media die zich eens vastbijt op het stuk biomassa centrales die zwaar vervuilend zijn.
flauwekul. het werd ook zeer discriminerend ervaren door de mensen die aan het woord werden gelaten.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:24 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat zal een poging zijn om ook die hoek wat vaker aan het woord te laten. Wat gezien de groeiende diversiteit van Nederland ook niet heel gek is.
Een zeer enge poging.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:24 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Is dat echt zo?quote:Op zondag 21 juni 2020 11:28 schreef Scorpie het volgende:
Tja, dat het niveau van de media al jaren aan het dalen is is een feit. Kritische stukken zijn not done, zeker niet tegen regeringsbeleid of stokpaardjes als immigratie en racisme.
Ow ik vond er ook één wat recenter op de pagina van de NOS hoor. Maar dat is ook het enige geluid wat je hoort, het beleid is uitgestippeld en wordt doorgevoerd. Misschien eens wat minder aandacht schenken aan Trump en één van die honderden artikelen maar eens laten en het biosmassa centrale artikel maar weer eens plaatsen?quote:Op zondag 21 juni 2020 11:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
In o.a 2014 al in de betaalde linkse volkskrant.
https://www.volkskrant.nl(...)an-onvrede~b95f8a5b/
2017 : https://www.trouw.nl/duur(...)-steenkool~b8d089d1/quote:Op zondag 21 juni 2020 11:22 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Maar toch is er bijna geen media die zich eens vastbijt op het stuk biomassa centrales die zwaar vervuilend zijn.
Neutraal ? Je kan een hoop zeggen van de NOS, maar neutraal zeer zeker niet.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En die is neutraal, dat sommige het vervelend vinden dat ze niet met de populistische mantra meegaan is wat anders. Het drammen van jullie dat het niet populistisch genoeg is, is vergelijkbaar met het gedram van KZOP.
Dat is een discussie al vaak gevoerd, totaal ander onderwerp maar voor jou, 97% van de wetenschappers (inmiddels 100%) erkend dat het klimaat opwarmt. Maar niet al die wetenschappers zijn het eens dat de mens voornamelijk verantwoordelijk is. En wetenschappers die met wat andere modellen komen of (mede)oorzaken worden meteen geframed als klimaatontkenner terwijl ze helemaal niet ontkennen dat het klimaat opwarmt.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:27 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tsja, serieuze wetenschappers branden hun vingers daar liever niet aan. Die weten immers dat ze geen steekhoudende argumenten tegen het bestaan van antropogene klimaatverandering hebben.
[..]
Ik hoor en zie juist heel regelmatig wat over biomassacentrales.
Een breder publiek aan proberen te spreken door niet meer alleen altijd dat standaardclubje experts aan het woord te laten is zeer eng?quote:
Eerste link op Google, gezocht op "Zembla biomassa".quote:Op zondag 21 juni 2020 11:22 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Oke, slecht voorbeeld dan van mij over die biomassa centrales. De media heeft er wel degelijk negatief over bericht.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:31 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
2017 : https://www.trouw.nl/duur(...)-steenkool~b8d089d1/
2019: https://www.ad.nl/binnenl(...)-dan-kolen~a152bfc9/
2019 : https://www.telegraaf.nl/(...)der-dan-gas-en-kolen
2019: https://www.nporadio1.nl/(...)-of-juist-vervuilend
2019: https://www.gelderlander.(...)ps://www.google.com/
2020: https://www.nu.nl/politie(...)or-plee-spoelen.html
2019: https://www.rtlnieuws.nl/(...)iomassa-co2-uitstoot
2019: https://www.geenstijl.nl/(...)t-subsidie-biomassa/
2019: https://www.ad.nl/nieuws/(...)et-klimaat~a2cd6d8c/
2019: https://joop.bnnvara.nl/o(...)-struisvogelpolitiek
2019: https://www.parool.nl/col(...)t-duurzaam~b4108a1a/
2020: https://www.nrc.nl/nieuws(...)elft-omlaag-a4002172
2019:https://eenvandaag.avrotr(...)et-kunnen-slapen-va/
Mwah. Ik geloof dat je met dit voorbeeld nou niet helemaal gelijk hebt.
ik zou zeggen google er eens op, je verdraait het wel erg nu.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:33 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Een breder publiek aan proberen te spreken door niet meer alleen altijd dat standaardclubje experts aan het woord te laten is zeer eng?
doelpalen verzetten naar trump toe, omdat je bewezen hebt zitten te liegen over media die wel dingen over biomassa belicht hebben.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:30 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Ow ik vond er ook één wat recenter op de pagina van de NOS hoor. Maar dat is ook het enige geluid wat je hoort, het beleid is uitgestippeld en wordt doorgevoerd. Misschien eens wat minder aandacht schenken aan Trump en één van die honderden artikelen maar eens laten en het biosmassa centrale artikel maar weer eens plaatsen?
Dit zou je aan het denken moeten zettenquote:Op zondag 21 juni 2020 11:33 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Oke, slecht voorbeeld dan van mij over die biomassa centrales. De media heeft er wel degelijk negatief over bericht.
Tsja, voor het gemak schaar ik het ontkennen van de menselijke rol ook onder klimaatontkennen. En in die hoek zijn er inderdaad niet veel met een goed verhaal.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:31 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Dat is een discussie al vaak gevoerd, totaal ander onderwerp maar voor jou, 97% van de wetenschappers (inmiddels 100%) erkend dat het klimaat opwarmt. Maar niet al die wetenschappers zijn het eens dat de mens voornamelijk verantwoordelijk is. En wetenschappers die met wat andere modellen komen of (mede)oorzaken worden meteen geframed als klimaatontkenner terwijl ze helemaal niet ontkennen dat het klimaat opwarmt.
Liegen? Volgens mij ben ik wederom degene die zijn fout over dat onderwerp toegaf? Zoals ik altijd het fatsoen en de ballen heb om toe te geven als ik fout zit? Dus kap met dat frame over liegen.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
doelpalen verzetten naar trump toe, omdat je bewezen hebt zitten te liegen over media die wel dingen over biomassa belicht hebben.![]()
Jawel.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:31 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Dat is een discussie al vaak gevoerd, totaal ander onderwerp maar voor jou, 97% van de wetenschappers (inmiddels 100%) erkend dat het klimaat opwarmt. Maar niet al die wetenschappers zijn het eens dat de mens voornamelijk verantwoordelijk is.
Welke modellen?quote:En wetenschappers die met wat andere modellen komen
Ah, je bedoelt bijvoorbeeld economen of historici die denken iets zinnigs te kunnen roepen?quote:of (mede)oorzaken worden meteen geframed als klimaatontkenner terwijl ze helemaal niet ontkennen dat het klimaat opwarmt.
Ja en toch ga jij in het narratief van je rechtse pulp media mee en nu je met je neus op de feiten gedrukt wordt trek je je keutel in.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:33 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Oke, slecht voorbeeld dan van mij over die biomassa centrales. De media heeft er wel degelijk negatief over bericht.
Nee hoor, ja toegeven mijn kijk op zaken zal veelal door een rechtse bril zijn, en daardoor niet altijd 100% kloppen. Maar dat wil ook niet zeggen dat ik 100% fout zit? Er zit wel degelijk een kern van waarheid in het beeld wat ik (en anderen hebben) dat de media gekleurd is en selectief in hun berichtgeving.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:35 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dit zou je aan het denken moeten zetten
Er zit een hele wereld tussen het uitloven van fysieke beloningen voor het meest diverse stuk van de maand en wat jij schetst. Je bent nu deze “prijs” en de psychologische impact daarvan op medewerkers aan het downplayen. Mensen worden geconditioneerd en getraind zo “divers” mogelijk te werken (lees; alleen maar diversiteit focus)quote:Op zondag 21 juni 2020 11:33 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Een breder publiek aan proberen te spreken door niet meer alleen altijd dat standaardclubje experts aan het woord te laten is zeer eng?
quote:Op zondag 21 juni 2020 11:34 schreef Noudanzeg het volgende:
[..]
ik zou zeggen google er eens op, je verdraait het wel erg nu.
https://www.trouw.nl/cult(...)n-probleem~b0007792/quote:. Als publieke nieuwsorganisatie proberen we op alle mogelijke manieren nieuws te maken voor iedereen. Dat betekent dat je onderwerpen wil maken waarin alle groeperingen zich kunnen herkennen, zowel qua geslacht, als geografische spreiding, afkomst etcetera.”
“De database ontstond vanuit de gedachte om onze telefoonlijsten uit te breiden”, aldus Gelauff. “Het idee voor de prijs kwam van een paar collega’s. Het is geen hoofdredactioneel beleid. Het was met een knipoog. Iemand had nog iets in de schuur staan, wat toen de bokaal werd. Maar het had ook een serieus doel: het stimuleren van een journalistieke discussie.”
Dat is een hele andere discussie, al meermaals gevoerd, inhoudelijk over het klimaat discussiëren kunnen we in een ander topic.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:36 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Jawel.
[..]
Welke modellen?
[..]
Ah, je bedoelt bijvoorbeeld economen of historici die denken iets zinnigs te kunnen roepen?
Je overdrijft nogal in je woede.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:37 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Er zit een hele wereld tussen het uitloven van fysieke beloningen voor het meest diverse stuk van de maand en wat jij schetst. Je bent nu deze “prijs” en de psychologische impact daarvan op medewerkers aan het downplayen. Mensen worden geconditioneerd en getraind zo “divers” mogelijk te werken (lees; alleen maar diversiteit focus)
En het meest enge is, dat de volgende stap, de diversiteitspolitie (zoals die ook al binnen tech reuzen aanwezig zijn) veel makkelijker te introduceren is. Het is namelijk heel simpel geconditioneerde mensen te overtuigen dat diversiteit geen vrijblijvend iets meer is, maar beleid moet worden.
En zo kom je tot steeds extremere en engere media met een politieke agenda.
Ik geef net aan dat ik fout zat mbt. dat onderwerp, hoe ga ik dan mee in het narratief van mijn rechtse media pulp?quote:Op zondag 21 juni 2020 11:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja en toch ga jij in het narratief van je rechtse pulp media mee en nu je met je neus op de feiten gedrukt wordt trek je je keutel in.
Ja, dat zou ik ook zeggen als ik geen weerwoord kan geven.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:39 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Je overdrijft nogal in je woede.
Of dat de media een poging doet juist minder selectief en standaard gekleurd te werk te gaan?quote:Op zondag 21 juni 2020 11:39 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Ik geef net aan dat ik fout zat mbt. dat onderwerp, hoe ga ik dan mee in het narratief van mijn rechtse media pulp?
Zullen we de score meteen even gelijktrekken, beginnen we over de divibokaal van de NOS? Wat toch bevestigd dat de media aan selectieve en gekleurde berichtgeving doet.
Ga je je eerdere post dan nog editten met een redactioneel commentaar want dat is waar jullie de media van betichten als ze een keer iets berichten wat niet geheel klopt met de feitelijke weergave, liegen. Huichelachtig gedrag noem ik het dat je hier nu in je slachtofferrol moet kruipen en gaat janken dat je geframed wordt met je eigen leugens.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:35 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Liegen? Volgens mij ben ik wederom degene die zijn fout over dat onderwerp toegaf? Zoals ik altijd het fatsoen en de ballen heb om toe te geven als ik fout zit? Dus kap met dat frame over liegen.
Klopt, maar kom dan niet met valse voorbeelden aanzetten om een punt te onderbouwen.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:38 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Dat is een hele andere discussie, al meermaals gevoerd, inhoudelijk over het klimaat discussiëren kunnen we in een ander topic.
Weerwoord geven op je boze verzinsels zal niet zoveel nut hebben.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:40 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja, dat zou ik ook zeggen als ik geen weerwoord kan geven.
Deze tactiek van de NOS kent elke veranderingsmanager trouwens. Als je zo’n verandering in cultuur wilt doorvoeren begin je met vrijblijvendheid en beloningen en breng je het langzaam maar zeker terug tot afdelingsbeleid, en schaal je de beloning af.
Verandering voltooid
Uhuh, wederom geen inhoudelijk argument. Blijf vooral ontkennen zou ik zeggenquote:Op zondag 21 juni 2020 11:41 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Weerwoord geven op je boze verzinsels zal niet zoveel nut hebben.
Huichelachtig gedrag is als je die post meteen edit en niemand ziet dat ik een fout maak, ik zie geen reden om dat te wijzigen. Ik ben erop geattendeerd, ik heb mijn fout toegegeven, dus kap met die persoonlijke aanvallen. Daarnaast Google even wat slachtofferrol betekend.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ga je je eerdere post dan nog editten met een redactioneel commentaar want dat is waar jullie de media van betichten als ze een keer iets berichten wat niet geheel klopt met de feitelijke weergave, liegen. Huichelachtig gedrag noem ik het dat je hier nu in je slachtofferrol moet kruipen en gaat janken dat je geframed wordt met je eigen leugens.
Valse voorbeelden?quote:Op zondag 21 juni 2020 11:41 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Klopt, maar kom dan niet met valse voorbeelden aanzetten om een punt te onderbouwen.
Joh, ik kwam net al aan met de reden waarom zo’n diversiteitsprijs eng is, en dan ben je opeens “woedend” want dat komt sommige mensen niet zo heel lekker uit hè, zo’n ongemakkelijke waarheid.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:43 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Huichelachtig gedrag is als je die post meteen edit en niemand ziet dat ik een fout maak, ik zie geen reden om dat te wijzigen. Ik ben erop geattendeerd, ik heb mijn fout toegegeven, dus kap met die persoonlijke aanvallen. Daarnaast Google even wat slachtofferrol betekend.
Als dit het niveau gaat worden van de discussie, wat weer bol gaat staan van persoonlijke aanvallen dan ben ik er zo klaar mee.
https://www.ad.nl/binnenl(...)sen-kwetst~aa5c9c81/quote:Op zondag 21 juni 2020 11:37 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
[..]
https://www.trouw.nl/cult(...)n-probleem~b0007792/
Het mooie is ze bevestigen gewoon de OP.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:45 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Joh, ik kwam net al aan met de reden waarom zo’n diversiteitsprijs eng is, en dan ben je opeens “woedend” want dat komt sommige mensen niet zo heel lekker uit hè, zo’n ongemakkelijke waarheid.
Je ziet alweer hoe laat het is.
quote:Bepaalde onderwerpen zijn immers uitermate gevoelig geworden. Die belichten, is vragen om problemen. Vooral als de boodschap anders uit kan vallen dan de huidige consensus. Klimaat, CO2, immigratie, Islam, Wilders, Baudet, EU, groene stoom, schone dieselauto’s, kernenergie, windmolens, van het gas af, Zwarte Piet, Corona, Trump en nu George Floyd liggen al snel onder een verstikkend vergrootglas. Vaak opgedrongen door de eigen redactie en/of versterkt door de buitenwacht in de vorm van scheldpartijen, intimidatie, bedreigingen en geweld.
Kritiek op die diversiteitsprijs is dan ook niet meer dan terecht. De media zijn dan ook niet boven alle kritiek verheven, integendeel.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:45 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Joh, ik kwam net al aan met de reden waarom zo’n diversiteitsprijs eng is, en dan ben je opeens “woedend” want dat komt sommige mensen niet zo heel lekker uit hè, zo’n ongemakkelijke waarheid.
We hebben in Nederland geen traditioneel links of rechts meer, het is allemaal dezelfde neoliberale brei waar iedere blokfluitpartij zijn eigen stokpaardje uit haalt; liberalisering, klimaat, identiteitspolitiek enz. VVD, D66, PvdA, GroenLinks, CDA, het is allemaal één pot nat. Ze staan allemaal hetzelfde burgerhatende afbraakbeleid voor, waarbij die burger tot een middel gereduceerd is om een politiek of persoonlijk doel te bereiken. De burger is al lang geen doel meer voor politici.quote:Op zondag 21 juni 2020 09:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Heee kijk.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:47 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Jullie ja?quote:Op zondag 21 juni 2020 11:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Kritiek op die diversiteitsprijs is dan ook niet meer dan terecht. De media zijn dan ook niet boven alle kritiek verheven, integendeel.
Het probleem is dat jullie alleen maar het slechte willen zien en daarbij alle media op een hoop gooien.
De NOS moet wat jou betreft weer gewoon alleen een standaardclubje witte mannen in pak aan het woord laten?quote:Op zondag 21 juni 2020 11:46 schreef Noudanzeg het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)sen-kwetst~aa5c9c81/
het wordt en werd als zeer discrimenerend ervaren, wat het ook gewoon is.
maar blijf het gerust downplayen hoor.
Ja dat de op niet klopt, al dat geneuzel over klimaat, co2, groene diesel,enz wordt gewoon in betaalde media gepresenteerd. Zoals we je hebben laten zien met je biomassa vooroordeel.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:47 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Het mooie is ze bevestigen gewoon de OP.
[..]
Zembla en Tegenlicht zijn zo’n beetje de enige waarbij je nog redelijk kan uitgaan dat wat je voorgeschoteld krijgt berust op onderzoeksjournalistiek.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:48 schreef Cherni het volgende:
Zembla is een prima voorbeeld van onderzoeksjournalistiek. Over het algemeen het beste dat msm kan bieden als het om journalistiek gaat. Je kunt uiteraard ook daar weer kritiek op hebben.
Helaas merk ik dat journalisten opinie makers zijn waarbij ze ook nog hun eigen mening erbij betrekken. Het zal wel met bezuinigingen te maken hebben. Overigens volg ik msm en alternatieve bronnen. Cafe Weltschmerz is mijn favoriet als het om alternatief nieuws gaat en dan ben ik niet altijd even enthousiast over iedere uitzending.
Jij, Jarvis en nog vele andere users in dit topic.quote:
tsja ik laat het maar gaan. Standaard tactiek weer. Framingquote:Op zondag 21 juni 2020 11:49 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Heee kijk.
Politieke discriminatie.
We zijn er weer.
Kijk hier komt de aap uit de mouw.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:50 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De NOS moet wat jou betreft weer gewoon alleen een standaardclubje witte mannen in pak aan het woord laten?
Je kwam in je bericht nogal woedend over en daardoor bleek je alle inhoud vergeten te zijn. Vandaar mijn constatering.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:45 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En een kansloze frame om maar niet over de inhoud te hoeven hebben.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:50 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De NOS moet wat jou betreft weer gewoon alleen een standaardclubje witte mannen in pak aan het woord laten?
Ik vraag mij altijd af hoeveel stront er nog onder de oppervlakte drijft als zoiets weer uitkomt. Het zijn juist zulke berichten wat mijn beeld over de media bevestigen. We hebben het hier over de NOS, de door belastingbetaler betaalde neutrale nieuwszender van Nederland, maar die blijkt gewoon niet neutraal te zijn. En de vraag is of dit het topje van de ijsberg is.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Kritiek op die diversiteitsprijs is dan ook niet meer dan terecht. De media zijn dan ook niet boven alle kritiek verheven, integendeel.
Het probleem is dat jullie alleen maar het slechte willen zien en daarbij alle media op een hoop gooien.
Nee, discriminatie op kwaliteit. Precies wat iedere organisatie doet als ze mensen werven.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:49 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Heee kijk.
Politieke discriminatie.
We zijn er weer.
Ik zou niet weten wat er woedend was aan mijn betoog. Ik vermoed dat je gewoon simpelweg geen inhoudelijke reactie kon en wilde plaatsen, en gezien je kansloze frame van net word ik daar behoorlijk in bevestigd. Je kan blijkbaar niet volwassen praten over kritiek op de diversiteitsprijs en de NOS, waarvan akte.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:51 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Je kwam in je bericht nogal woedend over en daardoor bleek je alle inhoud vergeten te zijn. Vandaar mijn constatering.
En wie willen de subsidies voor de publieke omroepen nog verder afbouwen zodat deze journalistiek ook zal verdwijnen?quote:Op zondag 21 juni 2020 11:50 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Zembla en Tegenlicht zijn zo’n beetje de enige waarbij je nog redelijk kan uitgaan dat wat je voorgeschoteld krijgt berust op onderzoeksjournalistiek.
Met elke post bevestigd hij dat het onderwerp voor hem niet bespreekbaar is. Bijzonder om te zien.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:51 schreef cleanfreak het volgende:
[..]
tsja ik laat het maar gaan. Standaard tactiek weer. Framing
[..]
Kijk hier komt de aap uit de mouw.
Het was net voor jou toch nog heel kwetsend en verkeerd dat de NOS probeert om over onderwerpen een diverser spectrum aan experts aan het woord te laten?quote:Op zondag 21 juni 2020 11:51 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En een kansloze frame om maar niet over de inhoud te hoeven hebben.
Je ziet het, kritiek op de media is voor sommige echt heel lastig te verdragen. Alsof ze persoonlijk worden geraakt ofzo.
"We"? Jij hebt niets laten zien, dat waren andere users, jij sprong er weer als een hyena bovenop om vooral persoonlijk de aanval te kunnen openen. Dat is je hele bijdrage aan dit topic zover.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja dat de op niet klopt, al dat geneuzel over klimaat, co2, groene diesel,enz wordt gewoon in betaalde media gepresenteerd. Zoals we je hebben laten zien met je biomassa vooroordeel.
Och, ik heb geen idee, en eerlijk gezegd boeit me dat ook niet zo. Zulke programma’s mogen best subsidie hebben of in een betaald format terug komen. Genoeg afzetmarkt daarvoor toch ?quote:Op zondag 21 juni 2020 11:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En wie willen de subsidies voor de publieke omroepen nog verder afbouwen zodat deze journalistiek ook zal verdwijnen?
Oh? Vertel? Waar gebruik ik die woorden precies ? Probeer je me nu valse aannames aan te praten?quote:Op zondag 21 juni 2020 11:54 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het was net voor jou toch nog heel kwetsend en verkeerd dat de NOS probeert om over onderwerpen een diverser spectrum aan experts aan het woord te laten?
Sorry, je woedende getier kwam niet echt over als een serieuze poging om het over de inhoud te hebben.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:53 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik zou niet weten wat er woedend was aan mijn betoog. Ik vermoed dat je gewoon simpelweg geen inhoudelijke reactie kon en wilde plaatsen, en gezien je kansloze frame van net word ik daar behoorlijk in bevestigd. Je kan blijkbaar niet volwassen praten over kritiek op de diversiteitsprijs en de NOS, waarvan akte.
Ok, is een wat diverser spectrum aan mensen aan het woord laten goed of slecht wat jou betreft?quote:Op zondag 21 juni 2020 11:55 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Oh? Vertel? Waar gebruik ik die woorden precies ? Probeer je me nu valse aannames aan te praten?
Wederom kan ik enkel spreken vanuit mijn kleine hoekje in het Nederlandse medialandschap, maar wij zijn nooit opgezadeld met diversiteitsdoelstellingen. We hebben daar zelfs nog nooit over vergaderd in de 12 jaar dat ik werkzaam ben bij een dagblad.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:52 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Ik vraag mij altijd af hoeveel stront er nog onder de oppervlakte drijft als zoiets weer uitkomt. Het zijn juist zulke berichten wat mijn beeld over de media bevestigen. We hebben het hier over de NOS, de door belastingbetaler betaalde neutrale nieuwszender van Nederland, maar die blijkt gewoon niet neutraal te zijn. En de vraag is of dit het topje van de ijsberg is.
En...nog een keertje.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:52 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Nee, discriminatie op kwaliteit. Precies wat iedere organisatie doet als ze mensen werven.
Jongetje zit je met traantjes achter je pc, lees door het water dit topic maar terug dat ik meteen linkte naar een betaald vk artikel uit 2014.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:54 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
"We"? Jij hebt niets laten zien, dat waren andere users, jij sprong er weer als een hyena bovenop om vooral persoonlijk de aanval te kunnen openen. Dat is je hele bijdrage aan dit topic zover.
Zoals al aangegeven ik heb nooit 100% gelijk, maar ook heb jij nooit 100% gelijk, er zit wel degelijk een waarheid aan hetgeen wat in de OP geschetst staat.
Geen enkel probleem, maar ik ben meer voor de beste expert op het onderwerp, los van huidskleur, achtergrond of overtuiging.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:57 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ok, is een wat diverser spectrum aan mensen aan het woord laten goed of slecht wat jou betreft?
Ik geloof je Koos, ik ben ook geen journalist. Ik moet het doen met de informatie die op het internet beschikbaar is, en toegeven deze informatie sluit aan bij het beeld wat ik heb over de media wat dus niet wilt zeggen dat mijn mening 100% klopt, maar toch geloof ik wel dat er een kern van waarheid in zit bij sommige media.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:58 schreef KoosVogels het volgende:
Wederom kan ik enkel spreken vanuit mijn kleine hoekje in het Nederlandse medialandschap, maar wij zijn nooit opgezadeld met diversiteitsdoelstellingen. We hebben daar zelfs nog nooit over vergaderd in de 12 jaar dat ik werkzaam ben bij een dagblad.
Je werkt dan ook niet in de grachtengordel.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:58 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wederom kan ik enkel spreken vanuit mijn kleine hoekje in het Nederlandse medialandschap, maar wij zijn nooit opgezadeld met diversiteitsdoelstellingen. We hebben daar zelfs nog nooit over vergaderd in de 12 jaar dat ik werkzaam ben bij een dagblad.
Er geldt inderdaad een inburgeringsplicht.quote:Op zondag 21 juni 2020 09:52 schreef Eendenkooi het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Ik suggereer slechts dat iemand met bepaalde kwaliteiten vermoedelijk niet voor een partij als de PVV zal kiezen.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:58 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
En...nog een keertje.
Zeggen dat iemand in bepaalde kwaliteiten te kort schiet wegens zijn politieke voorkeur.
Lekker bezig jongen.
Nederland is dan ook groter dan de grachtengordel.quote:Op zondag 21 juni 2020 12:00 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je werkt dan ook niet in de grachtengordel.
Kap met die persoonlijke aanvallen!quote:Op zondag 21 juni 2020 11:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Jongetje zit je met traantjes achter je pc, lees door het water dit topic maar terug dat ik meteen linkte naar een betaald vk artikel uit 2014.
https://www.volkskrant.nl(...)an-onvrede~b95f8a5b/
De waarheid is dat velen hier totale nonsens over de media verkondigen en er daadwerkelijk nog betaalde media is die nog wel aan onderzoeksjournalistiek doet.
Maar de publieke opinie wordt bepaalt in de grachtengordel.quote:Op zondag 21 juni 2020 12:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nederland is dan ook groter dan de grachtengordel.
Ok, het enige probleem is dus een al niet meer bestaand prijsje zonder enige waarde van wat programmamakers onderling?quote:Op zondag 21 juni 2020 11:59 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Geen enkel probleem, maar ik ben meer voor de beste expert op het onderwerp, los van huidskleur, achtergrond of overtuiging.
Moet daar dan een incentive op staan in de vorm van een prijs?
Helaas is wat je op de landelijke media ziet toch behoorlijk gestoeld op de grachtengordel en niet op de rest van het land.quote:Op zondag 21 juni 2020 12:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat jij het in je eigen, zoals je omschrijft, kleine hapje in medialand het nog niet bent tegengekomen zegt niet zoveel.quote:Op zondag 21 juni 2020 12:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Eigenlijk toch ook een vorm van privilegequote:Op zondag 21 juni 2020 12:02 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Dat jij het in je eigen, zoals je omschrijft, kleine hapje in medialand het nog niet bent tegengekomen zegt niet zoveel.
Dat is zoiets Henk uit het dorp die niet veel overlast heeft van moslim hangjongeren met bontkraagjes en dus valt het allemaal wel mee.
Het “probleem” is dat de incentive was een zo divers mogelijk artikel te krijgen waarbij alle kernpunten van goede journalistiek overboord werden gegooid, het ging puur om de punten scoren op de policor diversiteitsagenda.quote:Op zondag 21 juni 2020 12:02 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ok, het enige probleem is dus een al niet meer bestaand prijsje zonder enige waarde van wat programmamakers onderling?
Dan is het toch helemaal overdreven om er zo boos over te doen?
Onder wat KareldeStoute zei.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:37 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Nee hoor, ja toegeven mijn kijk op zaken zal veelal door een rechtse bril zijn, en daardoor niet altijd 100% kloppen. Maar dat wil ook niet zeggen dat ik 100% fout zit? Er zit wel degelijk een kern van waarheid in het beeld wat ik (en anderen hebben) dat de media gekleurd is en selectief in hun berichtgeving.
We hebben recent toch nog de discussie gehad over de DiviBokaal van de NOS, waar valt dat dan onder?
je kan ook gewoon een database opzetten op expertise ipv kleur, lijkt me beter.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:50 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Door het allemaal zo te overdrijven maak je je punt niet echt sterkerquote:Op zondag 21 juni 2020 12:04 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het “probleem” is dat de incentive was een zo divers mogelijk artikel te krijgen waarbij alle kernpunten van goede journalistiek overboord werden gegooid, het ging puur om de punten scoren op de policor diversiteitsagenda.
Als je dat probleem niet onderkend prima, maar ik vind dat journalistiek gewoon zo objectief mogelijk moet berichten over een onderwerp, met de beste experts op dat gebied, ongeacht afkomst religie of huidskleur.
Ongetwijfeld.quote:Op zondag 21 juni 2020 12:02 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Dat jij het in je eigen, zoals je omschrijft, kleine hapje in medialand het nog niet bent tegengekomen zegt niet zoveel.
Dat is zoiets Henk uit het dorp die niet veel overlast heeft van moslim hangjongeren met bontkraagjes en dus valt het allemaal wel mee.
Slecht geïnformeerd wil ik niet echt zeggen, denk zelf dat het veel te maken heeft met het internet en zoals Koos al schetste met de onderbezetting. Alles wat de huidige media brengt is al achterhaald gezien velen op internet al op de hoogte zijn van de situatie. De teruglopende inkomsten mede door het internet zorgt idd voor een onderbezetting en waar er vooral kwantiteit ipv. kwaliteit geleverd dient te worden.quote:Op zondag 21 juni 2020 12:04 schreef sp3c het volgende:
voor mijn gevoel is de media vooral heel slecht geinformeerd en de teruglopende inkomsten maken dat niet heel erg veel beter volgens mij
wat de dames en heren dan stemmen bij de verkiezingen kan me eigenlijk niet zo heel veel schelen
Tja, Nederland verandert en dan is het wat mij betreft goed om ook buiten je grachtengordelkliekje te kijken voor experts en gasten.quote:Op zondag 21 juni 2020 12:07 schreef Noudanzeg het volgende:
[..]
je kan ook gewoon een database opzetten op expertise ipv kleur, lijkt me beter.
maar je reactie spreekt ook weer boekdelen, gelijk maar naar het andere uiterste gaan om mijn reactie als idioot weg te zetten.
Hoezo overdrijf ik als ik zeg dat mensen alleen in aanmerking kwamen als ze een zo divers mogelijk artikel schreven ? Dat is letterlijk waar de prijs voor stond...quote:Op zondag 21 juni 2020 12:07 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Door het allemaal zo te overdrijven maak je je punt niet echt sterker.
Het klinkt nu alsof het het ergste ooit was terwijl je zelf ook wel weet dat dit een schromelijke overdrijving is.
Je zou je kunnen afvragen of je beeld van iets wel vaker niet klopt. En eerst onderzoek doen voor je wat beweert, om te checken of je beeld wel klopt.quote:Op zondag 21 juni 2020 11:37 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Nee hoor, ja toegeven mijn kijk op zaken zal veelal door een rechtse bril zijn, en daardoor niet altijd 100% kloppen. Maar dat wil ook niet zeggen dat ik 100% fout zit? Er zit wel degelijk een kern van waarheid in het beeld wat ik (en anderen hebben) dat de media gekleurd is en selectief in hun berichtgeving.
We hebben recent toch nog de discussie gehad over de DiviBokaal van de NOS, waar valt dat dan onder?
Maar bij wat graven blijkt dat idee van je dus niet te kloppen?quote:Op zondag 21 juni 2020 12:08 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Nu heb ik alleen het idee dat vooral één kant positief wordt belicht terwijl de andere kant vooral negatieve aandacht krijgt, dat is geen neutrale berichtgeving meer maar dat is het opdringen van een mening.
Janken over persoonlijke aanvallen naar jou maar fijn meedoen tegen koos. Ja ja zo kennen we ze de populisten.quote:Op zondag 21 juni 2020 12:04 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Eigenlijk toch ook een vorm van privilege
Ik had het over dit stukje “ waarbij alle kernpunten van goede journalistiek overboord werden gegooid, het ging puur om de punten scoren op de policor diversiteitsagenda.”quote:Op zondag 21 juni 2020 12:09 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Hoezo overdrijf ik als ik zeg dat mensen alleen in aanmerking kwamen als ze een zo divers mogelijk artikel schreven ? Dat is letterlijk waar de prijs voor stond...
Dit soort gedrag helpt niet echt in het gesprek trouwens, iedere keer onder een inhoudelijk punt willen proberen te komen door ad hominems te plaatsen.
Je zou zelf ook kunnen proberen om iets minder op de man te spelen...quote:Op zondag 21 juni 2020 12:10 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De ad hominems vliegen in het rond met Karel. Bijzonder om te zien. Geen moderatie ook?
Wie de bal kaatst.quote:Op zondag 21 juni 2020 12:11 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Janken over persoonlijke aanvallen naar jou maar fijn meedoen tegen koos. Ja ja zo kennen we ze de populisten.
Want de prijs werd ook op basis van andere zaken uitgereikt?quote:Op zondag 21 juni 2020 12:12 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ik had het over dit stukje “ waarbij alle kernpunten van goede journalistiek overboord werden gegooid, het ging puur om de punten scoren op de policor diversiteitsagenda.”
Daarmee trek je het in het absurde. En zo blijft er ook niks inhoudelijks over om te bespreken.
Ga jij nu de slachtofferrol in na alles wat je hier aan derrie hebt geplaatst? Bijzonder gedrag.quote:Op zondag 21 juni 2020 12:13 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Je zou zelf ook kunnen proberen om iets minder op de man te spelen...
nee, dat was precies waar die bokaal voor stond, het ging er niet om of de persoon ook maar enige expertise had, maar of dat die persoon een kleurtje had of in een andere minderheidsgroep viel.quote:Op zondag 21 juni 2020 12:12 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ik had het over dit stukje “ waarbij alle kernpunten van goede journalistiek overboord werden gegooid, het ging puur om de punten scoren op de policor diversiteitsagenda.”
Daarmee trek je het in het absurde. En zo blijft er ook niks inhoudelijks over om te bespreken.
Zijn beeld klopt vaak wel alleen hij moet er gewoon wat minder van die absolutistische stellingen ('het is altijd x of y) op na houden, want die zijn inderdaad altijd wel te weerleggen.quote:Op zondag 21 juni 2020 12:09 schreef Whiskers2009 het volgende:
Je zou je kunnen afvragen of je beeld van iets wel vaker niet klopt.
Aha en waaruit blijkt dan bijvoorbeeld dat de hoofdredactie hun kwaliteitsnormen voor reportages ter gelegenheid van deze prijs heeft laten vallen?quote:Op zondag 21 juni 2020 12:14 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Want de prijs werd ook op basis van andere zaken uitgereikt?
Ik quote even:
“ voor de journalist die veel vrouwen of mensen met een buitenlandse achtergrond in hun producties lieten voorkomen.”
Overigens ironisch om te zien dat jij begint over in het absurde trekken...zie hier genoeg posts waarin je precies hetzelfde aan het doen bent. Pot, ketel?
is dat niet omdat je er zelf met een vergrootglas op zit?quote:Op zondag 21 juni 2020 12:08 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Slecht geïnformeerd wil ik niet echt zeggen, denk zelf dat het veel te maken heeft met het internet en zoals Koos al schetste met de onderbezetting. Alles wat de huidige media brengt is al achterhaald gezien velen op internet al op de hoogte zijn van de situatie. De teruglopende inkomsten mede door het internet zorgt idd voor een onderbezetting en waar er vooral kwantiteit ipv. kwaliteit geleverd dient te worden.
Het zou ook niet mogen uitmaken wat iemand stemt, maar zolang ze die politieke kleur maar achterwegen laten uit hun artikelen. Althans de nieuwsartikelen, wat ze in columns zetten is hun eigen keuze, daarvoor is een column. Nu heb ik alleen het idee dat vooral één kant positief wordt belicht terwijl de andere kant vooral negatieve aandacht krijgt, dat is geen neutrale berichtgeving meer maar dat is het opdringen van een mening.
Zijn beeld van dingen komt regelmatig overeen met jouw beeld van dingen bedoel je denk ik te zeggen.quote:Op zondag 21 juni 2020 12:17 schreef LLOD het volgende:
[..]
Zijn beeld klopt vaak wel alleen hij moet er gewoon wat minder van die absolutistische stellingen ('het is altijd x of y) op na houden, want die zijn inderdaad altijd wel te weerleggen.
quote:Op zondag 21 juni 2020 12:09 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Je zou je kunnen afvragen of je beeld van iets wel vaker niet klopt. En eerst onderzoek doen voor je wat beweerd, om te checken of je beeld wel klopt.
Hier was je ook van overtuigd, maar het tegendeel kon snel en makkelijk aangetoond worden.
Beiden even beantwoorden.quote:Op zondag 21 juni 2020 12:10 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Maar bij wat graven blijkt dat idee van je dus niet te kloppen?
Ook zag je wat verhalen over de hitlergroet bij het standbeeld van Churchill, keek je de beelden zag je gewoon een groep voetbalsupporters die met hun handen in de lucht aan het zingen waren.quote:Volgens journalisten ter plaatse werd de gewonde man door de menigte geïdentificeerd als een aanhanger van extreemrechts.
Nou, allereerst een van de belangrijkste kernpunten, namelijk het feit dat men een discriminerende houding heeft jegens hun bronnen? Lijkt me wel een aandachtspuntje, zoals mijn aartsvijand Sylvana zelf al aangeeft:quote:Op zondag 21 juni 2020 12:17 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Aha en waaruit blijkt dan bijvoorbeeld dat de hoofdredactie hun kwaliteitsnormen voor reportages ter gelegenheid van deze prijs heeft laten vallen?
Immers alle kernpunten van goede journalistiek gingen toch overboord?
Mwah ik vat dat soort zaken niet zo letterlijk op.quote:Op zondag 21 juni 2020 12:07 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ongetwijfeld.
Maar ik de OP wordt gerept over 'alle media'. Lijkt mij dus gepast om mijn ervaringen uit het veld met jullie te delen.
Hahahahahaa! Goeie!quote:Op zondag 21 juni 2020 12:17 schreef gombro het volgende:
[..]
De laatste drie letters van je naam kun je beter schrappen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat 'sufferdje' wordt wel gewoon genoemd in de OP. Dus logisch dat ik mij voel aangesproken.quote:Op zondag 21 juni 2020 12:24 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Mwah ik vat dat soort zaken niet zo letterlijk op.
In de zin van als iemand zegt "alle media", lees ik dat meestal de grote media die de meeste mensen kennen.
Het lokale sufferdje telt uiteraard niet mee, met alle respect.
quote:Op zondag 21 juni 2020 12:17 schreef gombro het volgende:
[..]
De laatste drie letters van je naam kun je beter schrappen.
Nee, ik ben ook tegen massa immigratie. Maar ik zie mij totaal niet als een extreem rechts iemand. Maar mij gaat het niet om afkomst en huidskleur. Het geschuif met goedkope arbeid en ons sociaal stelsel is niet meer houdbaar als daar geen grenzen aan worden gesteld. Vluchtelingen prima en het liefst tijdelijk. Maar er zijn vluchtelingen die helaas nooit meer terug kunnen.quote:Op zondag 21 juni 2020 12:23 schreef RickoKun het volgende:
Sowieso alles dat een beetje kritiek heeft op de immigratie is extreem rechts.
Ik denk dat de wereld nauwelijks échte extreem rechtse stromingen meemaakt nowadays.
Het geweld en invasieve gedrag komt toch echt van een andere kant.
Wat een nonsens.quote:Op zondag 21 juni 2020 12:23 schreef RickoKun het volgende:
Ik denk dat de wereld nauwelijks échte extreem rechtse stromingen meemaakt nowadays.
Donald Duck?quote:Op zondag 21 juni 2020 12:30 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat 'sufferdje' wordt wel gewoon genoemd in de OP. Dus logisch dat ik mij voel aangesproken.
Al meermaals aangeven, maar we doen het alweerquote:Op zondag 21 juni 2020 12:18 schreef sp3c het volgende:
[..]
is dat niet omdat je er zelf met een vergrootglas op zit?
dingen die je niet wil horen zijn als snel linkse propaganda en SJW deugmedia enzo en voor mijn gevoel verdwijnen de neutrale zaken ook snel op die hoop
dan lijkt het al snel alsof je in een hoekje gedrukt wordt maar dat is niet altijd waar volgens mij
tegenwoordig zie je hier in bijna ieder topic wel iemand iets van 'dit lees je niet in de Nederlandse media' roepen en als je dan gaat googelen dan staat het er 9 van de 10 keer gewoon, dan kun je je afvragen of de media teveel een linkse bril opzet of dat je zelf je rechtse bril misschien ook eens een keer af moet zetten
disclaimer: met je en jij bedoel ik 'rechts' in het algemeen
Iederéén is tegen massa-immigratie. Er is dan ook geen sprake van massa-immigratie.quote:Op zondag 21 juni 2020 12:31 schreef Cherni het volgende:
[..]
Nee, ik ben ook tegen massa immigratie. Maar ik zie mij totaal niet als een extreem rechts iemand. Maar mij gaat het niet om afkomst en huidskleur. Het geschuif met goedkope arbeid en ons sociaal stelsel is niet meer houdbaar als daar geen grenzen aan worden gesteld. Vluchtelingen prima en het liefst tijdelijk. Maar er zijn vluchtelingen die helaas nooit meer terug kunnen.
Zelfs de SP is tegen massa immigratie.
Jammer dat ze daar met zijn allen dan helemaal 0,0% aan doen en het alleen maar stimuleren.quote:Op zondag 21 juni 2020 12:34 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Sterker nog, geen enkele partij is daar wel voor.
Dat doen ze niet.quote:Op zondag 21 juni 2020 12:35 schreef RickoKun het volgende:
[..]
Jammer dat ze daar met zijn allen dan helemaal 0,0% aan doen en het alleen maar stimuleren.
Ook dit is natuurlijk nonsens.quote:Op zondag 21 juni 2020 12:35 schreef RickoKun het volgende:
[..]
Jammer dat ze daar met zijn allen dan helemaal 0,0% aan doen en het alleen maar stimuleren.
En dat wordt ook gewaardeerd Koos.quote:Op zondag 21 juni 2020 12:07 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ongetwijfeld.
Maar ik de OP wordt gerept over 'alle media'. Lijkt mij dus gepast om mijn ervaringen uit het veld met jullie te delen.
Hebben ze belang bij. Levert geld op voor het hele asielcircus.quote:Op zondag 21 juni 2020 12:35 schreef RickoKun het volgende:
[..]
Ligt eraan wat de definitie van massa immigratie voor iemand is hequote:Op zondag 21 juni 2020 12:34 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Iederéén is tegen massa-immigratie. Er is dan ook geen sprake van massa-immigratie.
Maar we dwalen af.
En toch is dit wel vaak een punt in de politiek en media. Pak het onderwerp immigratie/vluchtelingen. Ook ik ben van mening dat we vluchtelingen moeten helpen, alleen ben ik het niet eens met de manier waarop dit nu gaat. Kort samengevat, ik ben meer voorstander van opvang in de regio en het aanbieden van opleidingen voor die mensen zodat ze hun land kunnen herbouwen. Maar ook dat punt wordt vaak gezien als "extreem-rechts" omdat het tegen het beleid ingaat van alles en iedereen hier maar op te vangen.quote:Op zondag 21 juni 2020 12:31 schreef Cherni het volgende:
[..]
Nee, ik ben ook tegen massa immigratie. Maar ik zie mij totaal niet als een extreem rechts iemand. Maar mij gaat het niet om afkomst en huidskleur. Het geschuif met goedkope arbeid en ons sociaal stelsel is niet meer houdbaar als daar geen grenzen aan worden gesteld. Vluchtelingen prima en het liefst tijdelijk. Maar er zijn vluchtelingen die helaas nooit meer terug kunnen.
Zelfs de SP is tegen massa immigratie.
Dit lijkt me stug. Overigens is er helemaal geen beleid om alles en iedereen hier maar op te vangen. Het beleid is juist het tegengestelde.quote:Op zondag 21 juni 2020 12:41 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
En toch is dit wel vaak een punt in de politiek en media. Pak het onderwerp immigratie/vluchtelingen. Ook ik ben van mening dat we vluchtelingen moeten helpen, alleen ben ik het niet eens met de manier waarop dit nu gaat. Kort samengevat, ik ben meer voorstander van opvang in de regio en het aanbieden van opleidingen voor die mensen zodat ze hun land kunnen herbouwen. Maar ook dat punt wordt vaak gezien als "extreem-rechts" omdat het tegen het beleid ingaat van alles en iedereen hier maar op te vangen.
Het is erg zwart/wit soms naar mijn mening en bij zulke meningen wordt je al snel geframed.
Wie stimuleert dat?quote:Op zondag 21 juni 2020 12:35 schreef RickoKun het volgende:
[..]
Lol dit is precies het beleid dat we nu voeren. We nemen veel te weinig op en proberen alles af te kopen. Het beleid van iedereen hier opvangen, laat me niet lachen.quote:Op zondag 21 juni 2020 12:41 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
En toch is dit wel vaak een punt in de politiek en media. Pak het onderwerp immigratie/vluchtelingen. Ook ik ben van mening dat we vluchtelingen moeten helpen, alleen ben ik het niet eens met de manier waarop dit nu gaat. Kort samengevat, ik ben meer voorstander van opvang in de regio en het aanbieden van opleidingen voor die mensen zodat ze hun land kunnen herbouwen. Maar ook dat punt wordt vaak gezien als "extreem-rechts" omdat het tegen het beleid ingaat van alles en iedereen hier maar op te vangen.
Het is erg zwart/wit soms naar mijn mening en bij zulke meningen wordt je al snel geframed.
Dit is het huidige VVD-beleid.quote:Op zondag 21 juni 2020 12:41 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
En toch is dit wel vaak een punt in de politiek en media. Pak het onderwerp immigratie/vluchtelingen. Ook ik ben van mening dat we vluchtelingen moeten helpen, alleen ben ik het niet eens met de manier waarop dit nu gaat. Kort samengevat, ik ben meer voorstander van opvang in de regio en het aanbieden van opleidingen voor die mensen zodat ze hun land kunnen herbouwen.
Dat is dus juist niet het huidige beleid.quote:Maar ook dat punt wordt vaak gezien als "extreem-rechts" omdat het tegen het beleid ingaat van alles en iedereen hier maar op te vangen.
Ik heb het idee dat jij jezelf ook wel graag in dat (zelfgeschapen?) hokje wil laten duwen. Vanuit een slachtofferrol is het immers makkelijker klagen.quote:Het is erg zwart/wit soms naar mijn mening en bij zulke meningen wordt je al snel geframed.
Ook dat is weer een inhoudelijk andere discussie. Daarover verschillen de meningen. Het ging mij meer om het frame vanuit de politiek/media zodra je het niet eens bent met het huidige immigratiebeleid. Wat niet wil zeggen dat je niet voor het helpen van vluchtelingen bent, maar dat idee wordt wel vaak gecreëerd naar mijn mening.quote:Op zondag 21 juni 2020 12:43 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dit lijkt me stug. Overigens is er helemaal geen beleid om alles en iedereen hier maar op te vangen. Het beleid is juist het tegengestelde.
Goedkope arbeidskrachten is idd een ander verhaal, en ook daar ben ik geen voorstander van. Toegeven dat is rechts beleid waar ik mij niet in kan vinden. Zelf ben ik daar wat minder kritisch over op dit moment omdat die mensen wel komen om te werken, de overlast wat ik daar persoonlijk van ondervind is er eigenlijk niet, vandaar dat ik mij daar zelden tot nooit kritisch over uitlaat.quote:Op zondag 21 juni 2020 12:47 schreef AlohA het volgende:
[..]
Lol dit is precies het beleid dat we nu voeren. We nemen veel te weinig op en proberen alles af te kopen. Het beleid van iedereen hier opvangen, laat me niet lachen.
En RickoKun had het niet over vluchtelingen maar over immigratie. Ik neem dus aan over het importeren van goedkope arbeidskrachten en familieherenigingen gaat. En ik heb nog nooit iemand die daar kritiek op heeft als extreemrechts bestempeld zien worden. Maar we dwalen inderdaad af, terug naar de alom afgewezen divibokaal
De VVD is alleen maar rechtser geworden.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:15 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
De genuanceerde mening. Dat mis je in de msm. Maar lokaal nieuws is nog een prima middel.quote:Op zondag 21 juni 2020 12:47 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Dit is het huidige VVD-beleid.
[..]
Dat is dus juist niet het huidige beleid.
[..]
Ik heb het idee dat jij jezelf ook wel graag in dat (zelfgeschapen?) hokje wil laten duwen. Vanuit een slachtofferrol is het immers makkelijker klagen.
Een hele hoop mensen denken juist niet zwart of wit, maar grijs. Die genuanceerde mening wordt minder belicht in de media, waardoor misschien het beeld wordt geschapen dat je móet kiezen: je bent links óf rechts. Terwijl het gros van de Nederlandsers juist tussenin zit.
Mwa, zelf zie ik mij meer als "midden", het hokje waar je het over hebt daar wil ik mij niet in laten duwen. Het is zelfs storend.quote:Op zondag 21 juni 2020 12:47 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Dit is het huidige VVD-beleid.
[..]
Dat is dus juist niet het huidige beleid.
[..]
Ik heb het idee dat jij jezelf ook wel graag in dat (zelfgeschapen?) hokje wil laten duwen. Vanuit een slachtofferrol is het immers makkelijker klagen.
Een hele hoop mensen denken juist niet zwart of wit, maar grijs. Die genuanceerde mening wordt minder belicht in de media, waardoor misschien het beeld wordt geschapen dat je móet kiezen: je bent links óf rechts. Terwijl het gros van de Nederlandsers juist tussenin zit.
Ben al jaren kritisch op immigratie. Nog nooit extreem rechts genoemd.quote:Op zondag 21 juni 2020 12:23 schreef RickoKun het volgende:
Het vluchtelingenbeleid is vooral opvang in de regio (ooit van de Turkijedeal gehoord?), dat verder uitbouwen (en daarmee eigenlijk het randje over gaan qua volkenrecht) was voor GL de belangrijkste reden om de onderhandelingen voor regeringsdeelname af te breken.quote:Op zondag 21 juni 2020 12:48 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Ook dat is weer een inhoudelijk andere discussie. Daarover verschillen de meningen. Het ging mij meer om het frame vanuit de politiek/media zodra je het niet eens bent met het huidige immigratiebeleid. Wat niet wil zeggen dat je niet voor het helpen van vluchtelingen bent, maar dat idee wordt wel vaak gecreëerd naar mijn mening.
Dat was de afgelopen tijd met de BLM en ZP waan wel weer duidelijk te zien. Nauwelijks tegen geluiden, nauwelijks gekleurde mensen die een afwijkende mening konden laten horen, en een extremist die grens overschrijdend gedrag toonde door openlijk tot geweld op te roepen werd in een geregisseerd gesprek het ''vuur aan de schenen gelegd'', waarna ie een podium geboden kreeg om een liedje te zingen.quote:De praatprogramma’s op televisie precies hetzelfde. De columnisten. Het NOS-journaal. En altijd dezelfde (vaak witte) gasten; zorgvuldig gescreend door de redacties (op de juiste mening). Vragen en antwoorden worden voor de uitzending doorgenomen. De tegenstander of andersdenkende veel en veel minder wordt uitgenodigd, wordt het vuur aan de schenen gelegd, van meerdere kanten aangevallen of worden vragen gesteld die hij niet verwacht en die niet van te voren waren afgesproken.
ze komen van de EU en dat is rechtsquote:Op zondag 21 juni 2020 09:52 schreef Eendenkooi het volgende:
[..]
Ik werk 9 jaar in de journalistiek en beaam volkomen wat je schrijft. Ik heb overigens ook collega's gehad die op de PVV stemden en zelf stem ik VVD.quote:Op zondag 21 juni 2020 10:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
[..]
Rechts beleid kan ik het niet noemen, en ja er gaat een gedeelte over buitenlanders omdat dat zaken zijn waar ik in mijn leven veel te maken mee heb gehad. Maar er zijn genoeg zaken wat ik veranderd wil zien wat niets te maken heeft met buitenlanders, zoals de ouderenzorg, de zorg, de politie, de lage straffen (in mijn ogen).quote:Op zondag 21 juni 2020 12:52 schreef EttovanBelgie het volgende:
Maar ben erg benieuwd wat jij onder 'rechts beleid' zou verstaan, hoewel ik al wel zeker ben dat het gros ervan zal gaan over buitenlanders en integratie, waarmee je aantoont dat je wereldbeeld inderdaad enkel daar om draait.
Allemachtig, VVD hoe is dat mogelijk als journalist.quote:Op zondag 21 juni 2020 12:59 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Ik werk 9 jaar in de journalistiek en beaam volkomen wat je schrijft. Ik heb overigens ook collega's gehad die op de PVV stemden en zelf stem ik VVD.
Dan zou rechts beleid het laatste moeten zijn wat je moet willen.quote:Op zondag 21 juni 2020 13:01 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Rechts beleid kan ik het niet noemen, en ja er gaat een gedeelte over buitenlanders omdat dat zaken zijn waar ik in mijn leven veel te maken mee heb gehad. Maar er zijn genoeg zaken wat ik veranderd wil zien wat niets te maken heeft met buitenlanders, zoals de ouderenzorg, de zorg, de politie, de lage straffen (in mijn ogen).
Eigenlijk is mijn mening samen te vatten in wat hoofdzaken waarvan ik van mening ben waaraan eerst gewerkt dient te worden. Dat zijn zaken zoals veiligheid, zorg, armoede en de positie van de minderbedeelden in Nederland (kom nu eenmaal uit zo'n cultuur).
Kijk ik heb al vaker iets verteld over mijn jeugd, het wordt vaak gezien als slachtofferrol of leugens maar geloof mij maar dat ik geen prettige jeugd heb gehad, eigenlijk helemaal niet. En nee daar zijn niet alleen de allochtonen in mijn buurt debet aan geweest. Maar het is wel storend om op TV te zien dat mensen over racisme spreken en dan voorbeelden noemen dat ze wel eens zijn bekeken. Dat zijn in mijn ogen punten die niet de eerste prioriteit verdienen, maar toch gaat daar alle aandacht naartoe. Er zijn zoveel zaken in Nederland wat meer aandacht verdienen, waar veel meer mensen op een zwaardere manier slachtoffer zijn, maar die zaken blijven altijd onderbelicht of er mag niet over gesproken worden. Het is dat wat mij zo stoort.
Het is een voorbeeld wat ik vaker geschetst heb, het is alsof een dijk is doorgebroken en iedereen het gat van 6 meter negeert omdat het gat van 1cm eerst de volledige aandacht verdient. Wat voor een beleid dat is durf ik niet te zeggen, maar ik kan mij gewoon niet vinden in dat beleid.
En toch komen er nog hordes mensen dit land binnen die eigenlijk geen recht op verblijf hebben. En toch melden er zich nog hordes mensen aan die geen recht op verblijf hebben maar misbruik maken van de wachtlijsten om een vergoeding te krijgen. Ook het misbruik van de taalbureau's icm. subsidies, of de advocaten die "zielige" verhalen verkopen om kans te maken op asiel. Even uit mijn hoofd komen in Canada en Australië niet zomaar mensen binnen, hier is het wel degelijk open huis. En dat er een gedeelte wordt afgevangen wil niet zeggen dat ons beleid zeer strikt is, want dat is het gewoon niet. Het beleid is strikt als je als Nederlander een vriend/vriendin uit het buitenland wilt halen, dan zijn er allemaal regels waaraan je dient te voldoen.quote:Op zondag 21 juni 2020 12:54 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het vluchtelingenbeleid is vooral opvang in de regio (ooit van de Turkijedeal gehoord?), dat verder uitbouwen (en daarmee eigenlijk het randje over gaan qua volkenrecht) was voor GL de belangrijkste reden om de onderhandelingen voor regeringsdeelname af te breken.
Het is inderdaad een andere discussie maar het blijkt dat heel wat punten die je aandraagt als signaal dat er zoveel mis is bij nadere beschouwing gewoon niet kloppen.
Zoals ik al aangaf, ik zit daarom ook meer in het midden. Geloof mij, genoeg zaken over het rechtse kamp waar ik mij totaal niet in kan vinden, alleen denk ik dat ieder mens op basis van persoonlijke ervaringen en meningen een keuze maakt voor de punten waaraan hij/zij prioriteit geeft bij het uitbrengen van een stem. Voor de één is dat het klimaat, voor de ander de hypotheek en weer een ander de immigratie. Het ligt er maar vooral aan waar je prioriteiten liggen.quote:Op zondag 21 juni 2020 13:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dan zou rechts beleid het laatste moeten zijn wat je moet willen.
Het is heel simpel: hoe rechtser, hoe minder overheid en hoe meer vrij spel voor de markt. Nu blijkt dat dat vooral voor welgestelden altijd heel fijn uitpakt. Immers; die kopen hun zorg, die kopen hun verzekering, die kopen hun huizen, die kopen wat ze maar willen, al helemaal als hun vermogen zo min mogelijk belast wordt - zoals rechts graag wil. Ondertussen mag die zijde ook nog eens de regels omtrent sociale zekerheid en arbeidsrecht bepalen. Niet verwonderlijk kiest die zijde steevast voor versobering (minder belasting) en minder vastigheid (lastig te dumpen, kost weer geld).
That's it.
Al dat gedoe over immigratie heeft geen zak met rechts en links te maken. Het gaat om in hoeverre je wenst dat de overheid vrijheid dan wel veiligheid creëert.
Kijk eens aan, +1quote:Op zondag 21 juni 2020 13:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het is heel simpel: hoe rechtser, hoe minder overheid en hoe meer vrij spel voor de markt. Nu blijkt dat dat vooral voor welgestelden altijd heel fijn uitpakt. Immers; die kopen hun zorg, die kopen hun verzekering, die kopen hun huizen, die kopen wat ze maar willen, al helemaal als hun vermogen zo min mogelijk belast wordt - zoals rechts graag wil. Ondertussen mag die zijde ook nog eens de regels omtrent sociale zekerheid en arbeidsrecht bepalen. Niet verwonderlijk kiest die zijde steevast voor versobering (minder belasting) en minder vastigheid (lastig te dumpen, kost weer geld).
That's it.
Al dat gedoe over immigratie heeft geen zak met rechts en links te maken. Het gaat om in hoeverre je wenst dat de overheid vrijheid dan wel veiligheid creëert.
Je beeld lijkt me niet erg correct.quote:Op zondag 21 juni 2020 13:05 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
En toch komen er nog hordes mensen dit land binnen die eigenlijk geen recht op verblijf hebben. En toch melden er zich nog hordes mensen aan die geen recht op verblijf hebben maar misbruik maken van de wachtlijsten om een vergoeding te krijgen. Ook het misbruik van de taalbureau's icm. subsidies, of de advocaten die "zielige" verhalen verkopen om kans te maken op asiel. Even uit mijn hoofd komen in Canada en Australië niet zomaar mensen binnen, hier is het wel degelijk open huis. En dat er een gedeelte wordt afgevangen wil niet zeggen dat ons beleid zeer strikt is, want dat is het gewoon niet. Het beleid is strikt als je als Nederlander een vriend/vriendin uit het buitenland wilt halen, dan zijn er allemaal regels waaraan je dient te voldoen.
Wat heb ik aan dichte grenzen als ik geen huis kan betalen en moet job hoppen tot mijn dood?quote:Op zondag 21 juni 2020 13:07 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Zoals ik al aangaf, ik zit daarom ook meer in het midden. Geloof mij, genoeg zaken over het rechtse kamp waar ik mij totaal niet in kan vinden, alleen denk ik dat ieder mens op basis van persoonlijke ervaringen en meningen een keuze maakt voor de punten waaraan hij/zij prioriteit geeft bij het uitbrengen van een stem. Voor de één is dat het klimaat, voor de ander de hypotheek en weer een ander de immigratie. Het ligt er maar vooral aan waar je prioriteiten liggen.
Maar dit is een hele andere discussie eigenlijk
Jeetje Etto voor het eerst dat ik het met je eens ben.quote:Op zondag 21 juni 2020 13:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
That's it.
Vreemd, want dit roep ik al jaren.quote:Op zondag 21 juni 2020 13:10 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Jeetje Etto voor het eerst dat ik het met je eens ben.
Al die andere keren was je bezopen denkquote:Op zondag 21 juni 2020 13:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Vreemd, want dit roep ik al jaren.
Waarom vind je dat vreemd?quote:Op zondag 21 juni 2020 13:01 schreef Cherni het volgende:
[..]
Allemachtig, VVD hoe is dat mogelijk als journalist..
Jij noemt het 'midden', voor mijzelf noem ik het 'rationeel' Ik ben ervan overtuigd dat je problemen het beste rationeel kan benaderen om tot de beste oplossing te komen. Maar rationeel wordt door links verward met conservatief of rechts, waardoor je belandt in drijfzand. Daar zakt dit landje langzaam in weg. Links vindt zichzelf progressief, maar de ironie is dat hun idealisme / activisme je juist naar de verdommenis helpt.quote:Op zondag 21 juni 2020 13:07 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Zoals ik al aangaf, ik zit daarom ook meer in het midden. Geloof mij, genoeg zaken over het rechtse kamp waar ik mij totaal niet in kan vinden, alleen denk ik dat ieder mens op basis van persoonlijke ervaringen en meningen een keuze maakt voor de punten waaraan hij/zij prioriteit geeft bij het uitbrengen van een stem. Voor de één is dat het klimaat, voor de ander de hypotheek en weer een ander de immigratie. Het ligt er maar vooral aan waar je prioriteiten liggen.
Maar dit is een hele andere discussie eigenlijk
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |