abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_193587130
quote:
Discussie barst los over toekomst beeld JP Coen in Hoorn: ’held’ of ’massamoordenaar’

Het idee van GroenLinks in Hoorn om de discussie te heropenen over het standbeeld van VOC-gouverneur Jan Pieterszoon Coen op de Roode Steen, naar aanleiding van de wereldwijde acties tegen standbeelden van omstreden historische figuren, heeft in de stad al een stortvloed aan reacties opgeleverd. Die variëren grof gezegd van ’Blijf af van onze held en laat het beeld staan!’ tot ’Coen was een massamoordenaar en dat beeld moet per direct weg!’

De oogst van een rondje langs verschillende Facebookpagina’s levert een bonte verzameling van meningen op.

Marjolijn Stam-Nierop vindt dat het hier gaat om ’geschiedenis die bij Hoorn hoort, of iedereen het nou leuk vindt of niet. De geschiedenis kun je niet ongedaan maken door weghalen van standbeelden of veranderen van straatnamen’.

Edith van Walsum vindt ook dat we van het verleden, van de geschiedenis kunnen leren. ’Overal is onrecht in vele vormen. Laten wij het anders doen, beter. Zonder al die haat. Ook van kunst blijf je af. Anders moet je over de hele wereld vele kunstwerken in gruzelementen slaan’.

Lucienne Naber vindt daarentegen dat de geschiedenis met de goede en slechte kanten ook doorgegeven kan worden via educatie en andere middelen. ’Daarom vind ik dat dit heerschap en zijn bedenkelijke geschiedenis in het museum thuishoort en niet meer anno 2020 op het plein’.

Toelichting
Renata Gravendijk is tegen het verwijderen. ’Hij hoort nu eenmaal tot onze geschiedenis. Als man en als beeld. Op de sokkel is er nu toelichting geplaatst en dat is wat mij betreft voldoende. Het beeld verwijderen, daarmee verwijder je niet de geschiedenis maar verhul je die. Dit beeld vertelt nu het juiste verhaal.’

Marc van Dijk reageerde namens de DRP (De Realistische Partij), die met een zetel in de gemeenteraad zit: ’DRP zal ervoor strijden dat J.P. Coen, een van de prachtigste Rijksmonumenten binnen de Hoornse gemeentegrens, blijft staan waar het staat!’

Hij vindt dat GroenLinks buitenlandse problematiek naar Nederland wil ’importeren’, die hier ’in een heel ander perspectief dient te worden geplaatst’. Een poll die hij maakte op het Hoorns/Westfries discussieplatform op Facebook trok een overweldigende meerderheid voor ’Het moet blijven zoals het nu is’.

Rellen
Ook anderen betreuren dat GroenLinks de ’eeuwige discussie’ over Coen juist nu oprakelt. Benno Ellerbroek is bang voor de gevolgen. ’Waarom dit doen, in tijden waar demonstraties in rellen kunnen eindigen zo je stadje in het nieuws zetten, terwijl je een aantal jaren terug akkoord ging met de geplaatste tekst op de sokkel?’.

Robert Vinkenborg, voorman van gemeenteraadsfractie HOP, vindt dat het beeld van Coen moet blijven. Hij haalt oud-burgemeester Pierre Janssens aan, die in 2013 in het NHD liet optekenen dat het handelen van Coen moet worden gezien in het licht van begin zeventiende eeuw.

Het stichten van een handelsrijk, zoals Coen namens de VOC moest doen in de Oost, kost altijd bloed en tranen, schreef Janssens. ’De Nederlandse staat heeft met piraterij en pure machtspolitiek zijn positie lang moeten veiligstellen. Als je wil voorkomen dat iemand denkt dat dat sprookjes waren, moet je vooral het standbeeld van Coen op zijn centrale plaats laten staan’.

Vinkenborg vindt dat Coen ook veel vertelt over de negentiende eeuw, ’toen we kennelijk behoefte hadden aan dit soort helden en het beeld werd geplaatst’. Hij voorziet, als het beeld weggaat, een discussie over de monumenten van de West-Indische Compagnie in Hoorn: ’Dat waren de slavendrijvers. En daar ben ik niet trots op. Maar juist aan de hand van die monumenten kunnen we de geschiedenis vertellen’.

Glazen sokkel
Matthijs Wolff maakte in 2011 samen met Cees Franke een plan voor een glazen ’hufterproof’ constructie rond het monument. Die glazen sokkel zou in vier talen (waaronder Indonesisch) moeten worden voorzien van de beknopte geschiedenis en de evolutie van meningen hierover.

’JP Coen was geen held. JP Coen heeft voor Hoorn wel voor veel rijkdom gezorgd. Dat op zich is geen reden om iemand te vereren. Maar weet je, er is in Hoorn ook helemaal niemand meer die JP Coen eert of vereert. Het standbeeld is een cultuurhistorisch ding, dat een verhaal bij zich draagt dat verteld moet worden. Dat doe je het beste als-ie erbij is.’

Destijds ging de glazen sokkel niet door, omdat de gemeenteraad koos voor een bordje met tekst en een verwijzing via een QR-code naar een site met informatie over Coen. Wolff vindt het tijd om het plan voor de glasconstructie nogmaals serieus te bekijken. ’Kijk met een transparante blik vanuit het heden naar het verleden. Zodat we leren, in plaats van te polariseren en te pakken wat ons goeddunkt’.

Waar Cees Franke inmiddels vindt dat ’een controversiële figuur als Coen niet op ons mooiste plein in Hoorn thuishoort’, stelt Wolff dat ’het duidelijkste monument, dat de hele geschiedenis aan een ieder kan vertellen, juist niet naar een achteraf plekje moet worden verbannen’.

Foute gast
’JP weg ermee’, schrijft José Verdonk. ’Het is een eerbetoon aan een hele foute gast. Hoeft niet meer, hij heeft zijn tijd gehad. Zet het in de tuin van het museum, met een goede uitleg erbij. Ja, we danken de welvaart van Hoorn en omstreken eraan, maar dat doet niets af aan het feit dat het geen held was, maar een massamoordenaar’.

Peter de Greeuw Sr. vindt dat er iets moet gebeuren. ’Het is en blijft een moeilijk onderwerp. Hoe de uitslag ook zal zijn, er zijn altijd mensen die zich gekrenkt zullen voelen. (...) Dat de huidige weelde voor een deel te danken is aan mensen, pioniers, zoals JP Coen en Michiel de Ruyter, is niet te ontkennen. Maar om daar nu een standbeeld voor intact te houden? Als echt veel mensen daar moeite mee hebben, is het niet meer dan democratisch dat dit beeld verdwijnt. Persoonlijk ben ik niet tegen het handhaven van het beeld maar dan óf met uitgebreide, kritische, informatie over zijn goede en slechte daden óf een plek in, bijvoorbeeld, de museumtuin.’

Naomie Mamadeus vindt standbeelden geen objectieve manier om historie over te brengen, omdat die gemaakt zijn ter verering en dat bij Coen niet op zijn plaats is. ’JP staat symbool voor een bloederig slavenverleden en is daarmee een herinnering aan een vreselijke tijd’.

https://www.noordhollands(...)d-of-massamoordenaar
--------------
De beeldenstorm in Nederland gaat ook beginnen.......
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_193587159
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 17:42 schreef Red_85 het volgende:

[..]

--------------
De beeldenstorm in Nederland gaat ook beginnen.......
een eerbetoon aan criminelen kan ook niet meer in deze tijd, dus geheel terecht....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193587163
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 17:37 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Neuh. Kan nog steeds in boeken lezen wat Coen heeft gedaan.
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 17:37 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

nee, want deze persoon blijft bestaan in de geschiedenisboeken en als je er informatie over wilt dan kan je dit gewoon vrij vinden.
Nog wel...

Na de 'beeldenstorm' de 'boekverbranding'?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_193587183
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 17:44 schreef Montagui het volgende:

[..]

[..]

Nog wel...

Yup, en daarna zijn de mensen aan de beurt, en dan is de cirkel weer rond.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_193587185
quote:

[..]

[..]

Nog wel...

waarom aan boekverbranding doen als het de waarheid is wat erin staat?
Daarnaast kies je bewust om boeken te lezen over hem ipv ergens buiten te lopen en een eerbetoon te zien aan een massamoordenaar.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193587195
Overigens, om in te gaan op de laatste reactie van het vorige deel, lees ik nergens iets concreets over verplaatsen en tentoonstellen. Echter wordt wel het vergelijk gemaakt met de vernielingen in andere landen.

Met verplaatsten en tentoonstellen zou ik het nog steeds oneens zijn, maar ik zou er wel mee kunnen leven. Liever zou ik ze op hun oorspronkelijke plaats zien, omdat het iets zegt over de plaats en de figuur zelf, maar ik kan me voorstellen dat het bij sommige locaties wellicht beter in het museum past.
pi_193587256
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 17:33 schreef MadJackthePirate het volgende: [..] Men heeft toen een standbeeld gemaakt omdat het wel goed was in die tijd. Dat is een belangrijke historische duiding van die tijd. Een plakaat met uitleg over de historie en eventuele controverse lijkt me evident, maar het afbreken riekt naar het willen verbeteren van de historie van een land, wat natuurlijk niet kan.
Ook in die tijd was massamoord niet goed. Ik zei het al eerder, het is goed om de dingen in hun tijd te zien, maar de tijd maakt niet alle dingen goed. Of de makers ervan wisten van die massamoord weet ik niet. Als ze het wel wisten is dat niet goed.
West-Melanesia
pi_193587261
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 17:46 schreef MadJackthePirate het volgende:
Overigens, om in te gaan op de laatste reactie van het vorige deel, lees ik nergens iets concreets over verplaatsen en tentoonstellen. Echter wordt wel het vergelijk gemaakt met de vernielingen in andere landen.

Met verplaatsten en tentoonstellen zou ik het nog steeds oneens zijn, maar ik zou er wel mee kunnen leven. Liever zou ik ze op hun oorspronkelijke plaats zien, omdat het iets zegt over de plaats en de figuur zelf, maar ik kan me voorstellen dat het bij sommige locaties wellicht beter in het museum past.
verplaatsen of vernietigen is voor mij hetzelfde, zolang de nieuwe locatie maar een plek is waar je bewust heen moet gaan om het beeld te zien.
De originele locatie zegt inderdaad iets over de figuur zelf, echter de tijden veranderen, locaties veranderen en inzichten veranderen, en het beeld blijft het beeld zonder veranderingen. Dat past niet bij elkaar.
pi_193587312
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juni 2020 17:50 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Ook in die tijd was massamoord niet goed. Ik zei het al eerder, het is goed om de dingen in hun tijd te zien, maar de tijd maakt niet alle dingen goed. Of de makers ervan wisten van die massamoord weet ik niet. Als ze het wel wisten is dat niet goed.
Dat is discutabel. Je hebt tijden in de wereld gehad dat slavernij geaccepteerd was (lange tijd zelfs). En ook moorden waren niet altijd zo controversieel als nu.
pi_193587342
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 17:53 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Dat is discutabel. Je hebt tijden in de wereld gehad dat slavernij geaccepteerd was (lange tijd zelfs). En ook moorden waren niet altijd zo controversieel als nu.
burgers vermoorden was zelfs lange tijd een onderdeel van oorlogen of veroveringen, net zoals het rechtmatig was om je vlag te plaatsen in een land wat je net hebt ontdekt en het dan jouw land te noemen, waarbij iedere bewoner moest doen wat jij wou.
pi_193587344
Er staan toch ook nergens in Duitsland beelden van Adolf Hitler staan?
pi_193587358
quote:
2s.gif Op donderdag 11 juni 2020 17:54 schreef Evertjan het volgende:
als die voorzien zijn van een bord dan mag het toch? _O- dan is het onderdeel van de geschiedenis.
Dan moet er wel bij staan dat het een eerbetoon discutabel is.
pi_193587370
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 17:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

verplaatsen of vernietigen is voor mij hetzelfde, zolang de nieuwe locatie maar een plek is waar je bewust heen moet gaan om het beeld te zien.
De originele locatie zegt inderdaad iets over de figuur zelf, echter de tijden veranderen, locaties veranderen en inzichten veranderen, en het beeld blijft het beeld zonder veranderingen. Dat past niet bij elkaar.
Voor mij is vernietigen wel echt een enorm slechte stap in de lijn met boekverbrandingen. Historische objecten vernietigen in de waan van de dag heeft nog nooit goed uitgepakt. Ik zeg niet dat het goed is wat die persoon ooit heeft gedaan, maar eens vernietigt zal dat bepaalde object ook nooit meer terug kunnen komen.

En ja, tijden veranderen, echter blijft de historie hetzelfde. Hier een hedendaagse uitleg aan geven is goed, maar het uit willen wissen niet. Het verplaatsen is dan ook een werkbaar compromis m.i.
  donderdag 11 juni 2020 @ 17:55:57 #14
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193587371
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 17:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

een eerbetoon aan criminelen kan ook niet meer in deze tijd, dus geheel terecht....
Wat doet een eerbetoon aan alle geloven dan in deze tijd? Daar uit is een hoop gemoord...
1947-2016
pi_193587373
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 17:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

als die voorzien zijn van een bord dan mag het toch? _O- dan is het onderdeel van de geschiedenis
https://sargasso.nl/berlijn-overweegt-standbeeld-hitler/

Sarcastisch bericht ofc
pi_193587400
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 17:55 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Wat doet een eerbetoon aan alle geloven dan in deze tijd? Daar uit is een hoop gemoord...
in het protestantisme worden moordenaars ook niet vereerd.
In het katholicisme is het twijfelachtig
In de islam is het overduidelijk wel zo.
pi_193587429
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 17:53 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Nee volgens kenners en historici was de massamoord van Coen ook in die tijd verkeerd. Dat bedoelde ik dus met het is goed om de dingen in hun tijd te zien, maar de tijd maakt niet alle dingen goed.
West-Melanesia
  donderdag 11 juni 2020 @ 17:58:37 #18
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193587434
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 17:54 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

burgers vermoorden was zelfs lange tijd een onderdeel van oorlogen of veroveringen, net zoals het rechtmatig was om je vlag te plaatsen in een land wat je net hebt ontdekt en het dan jouw land te noemen, waarbij iedere bewoner moest doen wat jij wou.
En?

Het vermoorden van Duitsers in de eerste wereldoorlog werd ook als overwinning gezien.
100 jaar later zien we de WO1 als de meest zinloze oorlog die er ooit is geweest waarvan de oorzaken nog steeds niet helemaal duidelijk zijn.

Tijden veranderen. Zelfs Winston Churchill wordt gezien als racist door blm, terwijl dat juist een groot overwinnaar was op 'the other guy'.

Ff normaal doen met zn allen.
1947-2016
pi_193587463
quote:

[..]

als die voorzien zijn van een bord dan mag het toch? _O- dan is het onderdeel van de geschiedenis.
Hitler is dan wel zo controversieel dat het eigenlijk niet mogelijk is, maar in essentie ben ik het daar wel mee eens (zolang het niet bij overheidsgebouwen e.d. is).

Helemaal als het een uniek beeld is, dan is het onderdeel van de historie van die plaats. Zelfde met de standbeelden van Lenin en Stalin. Ik ben van mening dat je een bevolking veel beter kan onderwijzen en laten leren van de geschiedenis door de confrontatie hiermee dan door het angstvallig weg te stoppen.
  donderdag 11 juni 2020 @ 18:00:44 #20
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_193587485
Wat waren eigenlijk de overwegingen die er destijds toe geleid hebben dat dat monument voor Coen werd opgericht? Is er iemand hier die dat weet? Dat die massamoord had plaatsgevonden was ook in 1893 bekend, en dat zijn opdrachtgevers er eigenlijk niet bijster veel waardering voor hadden ook. Maar kennelijk vond men dat de man daarnaast ook positieve kwaliteiten had die het toekennen van een standbeeld rechtvaardigden.
  donderdag 11 juni 2020 @ 18:01:07 #21
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193587496
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 17:56 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Als het een feit is dat die duizenden vrouwen en kinderen geen schuld hebben aan de massamoord van Coen, en jij die mogelijkheid toch openlaat, dan ben je die massamoord aan het goed praten. Er valt niks in het midden te laten. Het is een feit, Coen is schuldig aan een massamoord waaraan duizenden vrouwen en kinderen geen schuld aan hebben. Dat begrijp je toch wel?
Ik praat helemaal niks goed of slecht. Dat maak jij er van dat ik dat doe.

Vanwege je persoonlijke mening dat het beeld weg moet en ik het daar niet mee eens ben.
Thats it. Gewoon een persoonlijke mening van jou. Niet meer niet minder.
1947-2016
pi_193587505
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 17:59 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Hitler is dan wel zo controversieel dat het eigenlijk niet mogelijk is, maar in essentie ben ik het daar wel mee eens (zolang het niet bij overheidsgebouwen e.d. is).

Helemaal als het een uniek beeld is, dan is het onderdeel van de historie van die plaats. Zelfde met de standbeelden van Lenin en Stalin. Ik ben van mening dat je een bevolking veel beter kan onderwijzen en laten leren van de geschiedenis door de confrontatie hiermee dan door het angstvallig weg te stoppen.
verering van een crimineel, ook hitler, is in deze tijd echt fout. Gelukkig vindt de meerderheid dit ook, want anders zou iemand nog een standbeeld voor volkert vd G maken.
pi_193587520
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 17:58 schreef Red_85 het volgende:

[..]

En?

Het vermoorden van Duitsers in de eerste wereldoorlog werd ook als overwinning gezien.
100 jaar later zien we de WO1 als de meest zinloze oorlog die er ooit is geweest waarvan de oorzaken nog steeds niet helemaal duidelijk zijn.

Tijden veranderen. Zelfs Winston Churchill wordt gezien als racist door blm, terwijl dat juist een groot overwinnaar was op 'the other guy'.

Ff normaal doen met zn allen.
Mensen in Hamburg zullen anders over Winston hebben gedacht tijdens de oorlog in 1943

quote:
In 1943 besloot Churchill Hamburg te laten bombarderen met brandbommen, waarbij ten minste 48.000 burgers om het leven kwamen.
pi_193587534
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 18:00 schreef Iblardi het volgende:
Wat waren eigenlijk de overwegingen die er destijds toe geleid hebben dat dat monument voor Coen werd opgericht? Is er iemand hier die dat weet? Dat die massamoord had plaatsgevonden was ook in 1893 bekend, en dat zijn opdrachtgevers er eigenlijk niet bijster veel waardering voor hadden ook. Maar kennelijk vond men dat de man daarnaast ook positieve kwaliteiten had die het toekennen van een standbeeld rechtvaardigden.
in die tijd waren er nog geen foto's of andere opname mogelijkheden. Met een standbeeld werden de daden voor eeuwig vastgelegd.
Standbeelden zijn ook niet meer van deze tijd, er zijn betere methodes nu gelukkig.
  donderdag 11 juni 2020 @ 18:03:13 #25
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193587543
quote:
2s.gif Op donderdag 11 juni 2020 18:02 schreef Evertjan het volgende:

[..]

Mensen in Hamburg zullen anders over Winston hebben gedacht tijdens de oorlog in 1943
[..]

Ook dat nog.
1947-2016
pi_193587547
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 18:00 schreef Iblardi het volgende:
* Chauvinisme van Hoornse notabelen
* Chauvinisme van andere Nederlanders... we zijn rijjk geworden , we zijn een wereldrijk geworden oa met JP Coen in een hoofdrol.

quote:
Een groot man, een hoog karakter, een Nederlandschen held – feestredenaar Herman Schaepman kwam in 1893 bij de onthulling van het standbeeld van Jan Pieterszoon Coen superlatieven tekort. `Hulde aan zijn onbaatzuchtigheid, zijn zelfverloochening, zijn zelfopoffering. Hulde aan zijn voortvarendheid, zijn volharding, zijn heldenmoed. Hulde aan zijn waakzame voorzichtigheid, zijn vér ziend beleid, zijn vorstelijke wijsheid.’ En zo ging de katholieke politicus voort, terwijl het doek over het beeld nat werd van de regen
https://www.historischnie(...)jan-pieterszoon-coen
pi_193587560
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 18:01 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

verering van een crimineel, ook hitler, is in deze tijd echt fout. Gelukkig vindt de meerderheid dit ook, want anders zou iemand nog een standbeeld voor volkert vd G maken.
Maar Volkert werd meteen al veroordeelt voor zijn daden in eigen land. Dat is dus geen juiste vergelijking.

Maar goed, ik zie een standbeeld dan ook niet als 'eeuwige verering', maar een verering in een bepaalde tijd. Deze zou je inderdaad weg kunnen halen als de opinie hierover draait, maar m.i. is de gemiddelde mens verstandig genoeg om dit in te zien.
pi_193587561
quote:
Maar in Frankrijk staan er dan wel weer volop beelden van Napoleon, en das gewoon van hetzelfde laken een pak. Zelfde megalomane volksmenner, alleen uit een eerdere periode.
  donderdag 11 juni 2020 @ 18:04:57 #29
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_193587569
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 17:58 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Met het afnemen van de gelijkvormigheid binnen de samenleving wordt ook het beeld van "the other guy" minder eenduidig. Voor immigranten die afstammen van de inheemse bevolking van de voormalige koloniën kunnen dat dus ook de traditionele helden uit het Britse moederland zijn.
pi_193587571
quote:
Belachelijk! Nu is de hele geschiedenis van Hitler en alles wat hij heeft gedaan helemaal uitgewist! Niemand weet meer wie die man was en wat er onder zijn bewind is gebeurd. En dat terwijl hij toch wel een rol heeft gespeeld in de geschiedenis van Duitsland.
pi_193587601
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 18:04 schreef MadJackthePirate het volgende:
Maar goed, ik zie een standbeeld dan ook niet als 'eeuwige verering', maar een verering in een bepaalde tijd. Deze zou je inderdaad weg kunnen halen als de opinie hierover draait, maar m.i. is de gemiddelde mens verstandig genoeg om dit in te zien.
en dat is nu dus aan de orde.... zelf op het plakaat wat erbij staat is vermeld dat het standbeeld een verering is.
pi_193587605
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 18:04 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Maar Volkert werd meteen al veroordeelt voor zijn daden in eigen land. Dat is dus geen juiste vergelijking.

JP Coen werd door het dagelijkse bestuur van de VOC ook op het matje geroepen en berispt. Dat beeld in Hoorn is van 250 jaar later.
pi_193587639
quote:
6s.gif Op donderdag 11 juni 2020 18:06 schreef Nielsch het volgende:

[..]

JP Coen werd door het dagelijkse bestuur van de VOC ook op het matje geroepen en berispt. Dat beeld in Hoorn is van 250 jaar later.
dan kan je je afvragen of de opdrachtgever van het beeld wel op de hoogte was van de criminele activiteiten van hem.... maar goed, daar kom je denk ik nooit achter.
pi_193587652
quote:
6s.gif Op donderdag 11 juni 2020 18:04 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Belachelijk! Nu is de hele geschiedenis van Hitler en alles wat hij heeft gedaan helemaal uitgewist! Niemand weet meer wie die man was en wat er onder zijn bewind is gebeurd. En dat terwijl hij toch wel een rol heeft gespeeld in de geschiedenis van Duitsland.
Overigens is dit wel een beetje flauw, aangezien Hitler zo'n beetje de meest controversiële figuur ter wereld is. Het is een beetje alsof iemand een bepaalde verkeersovertreding verdedigt en dat de ander dan vraagt of hij dronken spookrijden wil legaliseren.
pi_193587657
quote:

[..]

[..]

Nog wel...

Informatie blokkeren is nogal een hopeloze missie in het digitale tijdperk.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_193587676
quote:
6s.gif Op donderdag 11 juni 2020 18:06 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Ik ben bekend met de daden van JP Coen, maar niet met het beeld. Als dit daadwerkelijk 250 jaar later is geplaatst is het inderdaad niet zo belangrijk in historisch oogpunt. Zet dan maar in een plaatselijk museum zou ik zeggen.
pi_193587699
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 18:08 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

dan kan je je afvragen of de opdrachtgever van het beeld wel op de hoogte was van de criminele activiteiten van hem.... maar goed, daar kom je denk ik nooit achter.
Joh die roofmoorden van JP Coen waren toen al 270 jaar bekend. Maar men wilde het zien als Nederland vooruit helpen.
Interessant is de vraag in welke mate deze oogkleppen voortkomen uit racisme, dan wel die rechtvaardigen
pi_193587737
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 18:09 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Overigens is dit wel een beetje flauw, aangezien Hitler zo'n beetje de meest controversiële figuur ter wereld is. Het is een beetje alsof iemand een bepaalde verkeersovertreding verdedigt en dat de ander dan vraagt of hij dronken spookrijden wil legaliseren.
Maar het klopt wel. Zonder een standbeeld verdwijnt geschiedenis niet. Overigens werd ook Mandela erbij betrokken. Vind ik ook geen vergelijking met Coen
West-Melanesia
  donderdag 11 juni 2020 @ 18:17:56 #39
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193587793
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 18:04 schreef Hathor het volgende:

[..]

Maar in Frankrijk staan er dan wel weer volop beelden van Napoleon, en das gewoon van hetzelfde laken een pak. Zelfde megalomane volksmenner, alleen uit een eerdere periode.
En dan moeten de beelden van Mandela in Den Haag en Che Guevara in Utrecht ook weg
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  donderdag 11 juni 2020 @ 18:18:05 #40
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_193587799
Standbeelden horen in het museum, niet op pleinen.
Dit, dus.
pi_193587813
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 18:01 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ik praat helemaal niks goed of slecht. Dat maak jij er van dat ik dat doe.

Vanwege je persoonlijke mening dat het beeld weg moet en ik het daar niet mee eens ben.
Thats it. Gewoon een persoonlijke mening van jou. Niet meer niet minder.
Jawel je laat het in het midden, je laat de optie open dat alle eilandbewoners zelf schuld hadden aan hun afslachting. Terwijl het een feit en allang bekend is dat dat niet het geval is. Dan klopt het toch wanneer ik zeg dat jij een verkeerde daad omslachtig probeert goed te praten.

De discussie was of het beeld moet verdwijnen ja of nee. Jij ging onnodig nog een stapje verder.
West-Melanesia
  donderdag 11 juni 2020 @ 18:24:03 #42
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_193587906
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 18:12 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Joh die roofmoorden van JP Coen waren toen al 270 jaar bekend. Maar men wilde het zien als Nederland vooruit helpen.
Interessant is de vraag in welke mate deze oogkleppen voortkomen uit racisme, dan wel die rechtvaardigen
Er was natuurlijk ook een zekere trots om het feit dat het kleine Nederland in de onderlinge concurrentie met andere Europese landen toch in een bepaald opzicht als "groot" kon meetellen dankzij zijn overzeese bezittingen.

Die roofmoorden werden in dat kader inderdaad als "noodzakelijk" gezien.
https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMKB08:000139763:mpeg21:a0006
pi_193587927
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 18:15 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Maar het klopt wel. Zonder een standbeeld verdwijnt geschiedenis niet. Overigens werd ook Mandela erbij betrokken. Vind ik ook geen vergelijking met Coen
Ik ook niet, ik steun Umkwante We Sizwe nog steeds, daar verandert het lidmaaschap van Mandela niets aan.

Maar Mandela geeft natuurlijk wel aan dat het niet de lieverdjes zijn die de wereld ten goede veranderen. Het wordt nou wel allemaal geframed alsof het alleen maar om hebzucht ging maar daarvoor hadden ze net zo goed dichter bij huis kunnen blijven, met veel minder risico, zowel financieel als voor lijf en leden. Het waren vooral strijders tegen de Spaanse en katholieke overheersing en de hele wereld moet blij zijn dat ze succesvol zijn geweest. Coen maakt teveel 'collateral damage' en dan ook nog onder mensen die er heel ver van afstonden.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 11 juni 2020 @ 18:25:26 #44
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_193587931
quote:
14s.gif Op donderdag 11 juni 2020 18:18 schreef Buitendam het volgende:
Standbeelden horen in het museum, niet op pleinen.
Net als duiven, lantaarns en straatartiesten, uiteraard.
  donderdag 11 juni 2020 @ 18:25:58 #45
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_193587945
quote:
14s.gif Op donderdag 11 juni 2020 18:25 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Net als duiven, lantaarns en straatartiesten, uiteraard.
:? Dat begrijp ik niet.
Dit, dus.
  donderdag 11 juni 2020 @ 18:27:35 #46
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_193587971
quote:
14s.gif Op donderdag 11 juni 2020 18:25 schreef Buitendam het volgende:

[..]

:? Dat begrijp ik niet.
Dat was sarcasme. Standbeelden worden natuurlijk vanouds opgericht als monumenten in de publieke ruimte, niet om een museum te vullen.
  donderdag 11 juni 2020 @ 18:32:19 #47
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_193588039
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 18:27 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dat was sarcasme. Standbeelden worden natuurlijk vanouds opgericht als monumenten in de publieke ruimte, niet om een museum te vullen.
De intentie om die dingen te plaatsen wil niet zeggen dat je er nu niet voor kunt kiezen om het ergens anders neer te zetten waar het, naar mijn mening, veel beter tot zijn recht komt. Ik heb helemaal geen moeite met een standbeeld van Coen, Mao, Stalin, Napoleon etc. maar dan wel als educatiemateriaal in musea en niet pontificaal op pleinen.
Dit, dus.
  donderdag 11 juni 2020 @ 19:48:26 #48
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193589404
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 18:58 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Nee helemaal niet. Ik vind het alleen raar wat jij zegt. Dat is net zoiets als veronderstellen dat het de joden die in de gaskamers zijn overleden misschien wel hun eigen schuld was. Want je weet het niet dus laat je het in het midden. Zo’n uitspraak slaat überhaupt eigenlijk helemaal nergens op.

Maar misschien heb je je versproken dat kan ook, en ben je niet iemand die zo 1,2,3 een verkeerde uitspraak durft toe te geven.
Godwin.
Die periode deed er toch niet toe in deze discussie?
1947-2016
  donderdag 11 juni 2020 @ 19:50:24 #49
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193589433
Zal mij niets verbazen als dit echt gaat gebeuren :')
angeldrink87 twitterde op donderdag 11-06-2020 om 19:19:43 Volgende keer in #ditisM: Het standbeeld van Manneken Pis moet ook om. Want een piemel is zooo niet gender-neutraal. https://t.co/0zAHRz4t8I reageer retweet
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_193589507
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 19:48 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Godwin.
Die periode deed er toch niet toe in deze discussie?
Drogredenen.
West-Melanesia
pi_193589541
quote:
6s.gif Op donderdag 11 juni 2020 19:50 schreef Nikonlover het volgende:
angeldrink87 twitterde op donderdag 11-06-2020 om 19:19:43 Volgende keer in #ditisM: Het standbeeld van Manneken Pis moet ook om. Want een piemel is zooo niet gender-neutraal. https://t.co/0zAHRz4t8I reageer retweet
[ afbeelding ]
Hoe kan dat je nou weer niet verbazen? Wie gaat nou weer manneke pis verwijderen?
West-Melanesia
  donderdag 11 juni 2020 @ 20:01:17 #52
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_193589657
quote:
6s.gif Op donderdag 11 juni 2020 19:50 schreef Nikonlover het volgende:
[ afbeelding ]
Ik vind “piemel” nochtans een passief agressieve term die vooral door penisnijdige feministen wordt gebruikt. :(
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  donderdag 11 juni 2020 @ 20:01:45 #53
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193589666
Ik wil mij ook aanmelden om het beeld te bewaken. Weet iemand waar dat kan?
  donderdag 11 juni 2020 @ 20:04:31 #54
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_193589708
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 17:57 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

in het protestantisme worden moordenaars ook niet vereerd.
In het katholicisme is het twijfelachtig
In de islam is het overduidelijk wel zo.
:')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 11 juni 2020 @ 20:08:05 #55
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193589773
telegraaf twitterde op donderdag 11-06-2020 om 19:56:52 Van Jan Pieterszoon Coen tot Winston Churchill: er woedt een beeldenstorm in de westerse wereld. Ook films en tv-series worden in de ban gedaan. Lesmateriaal aangepast. De taal gekuisd. Voltrekt zich een culturele revolutie? https://t.co/Ns1r3RsQTU reageer retweet
  donderdag 11 juni 2020 @ 20:09:53 #56
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_193589816
quote:
6s.gif Op donderdag 11 juni 2020 20:08 schreef Nikonlover het volgende:
telegraaf twitterde op donderdag 11-06-2020 om 19:56:52 Van Jan Pieterszoon Coen tot Winston Churchill: er woedt een beeldenstorm in de westerse wereld. Ook films en tv-series worden in de ban gedaan. Lesmateriaal aangepast. De taal gekuisd. Voltrekt zich een culturele revolutie? https://t.co/Ns1r3RsQTU reageer retweet
Revolutie? Pure culturele verarming.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  donderdag 11 juni 2020 @ 20:12:53 #57
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193589876
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juni 2020 19:54 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Hoe kan dat je nou weer niet verbazen? Wie gaat nou weer manneke pis verwijderen?
Nou al die mannen hier met een klein piemeltje zullen toch wel aangedaan zijn als ze dat beeld zien.
pi_193589895
quote:

[..]

Vind de vergelijking met Hitler niet helemaal correct. Duitsland lag compleet in puin lag nadat hij aftrad.

Was het die welvarende staat geworden die Hitler voor ogen had met dan was de kans groot geweest dat we hem anders zou bekijken als we nu doen.

Winnaars schrijven geschiedenis, verliezers niet.

Hitler was duidelijk geen winnaar na de 2e wereld oorlog. Niemand had Churchill herinnerd als ie niet gewonnen had van Hitler.
pi_193589929
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 20:12 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Nou al die mannen hier met een klein piemeltje zullen toch wel aangedaan zijn als ze dat beeld zien.
Ohja dat zou best kunnen.
West-Melanesia
  donderdag 11 juni 2020 @ 20:18:01 #60
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_193589964
Gewoon Orwell 1984 volgen, alle beelden weg poetsen die niet gelijk zijn aan de momenteel toegestaan heersende gedachte.

Compleet doorgeslagen om je/de geschiedenis weg te poetsen en dan over een generatie niet meer hoeven af te vragen hoe het ooit was. Ik word is misselijk van de aantijging dat wanneer je er niet op kotst je het in het omnieuwdenken dus anders verheerlijkt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  donderdag 11 juni 2020 @ 20:21:14 #61
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_193590009
quote:
9s.gif Op donderdag 11 juni 2020 20:18 schreef Vallon het volgende:
Gewoon Orwell 1984 volgen, alle beelden weg poetsen die niet gelijk zijn aan de momenteel toegestaan heersende gedachte.

Compleet doorgeslagen om je/de geschiedenis weg te poetsen en dan over een generatie niet meer hoeven af te vragen hoe het ooit was. Ik word is misselijk van de aantijging dat wanneer je er niet op kotst je het in het omnieuwdenken dus anders verheerlijkt.
hmm 1984 past niet zo. maar Fahrenheit 451 wel.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  donderdag 11 juni 2020 @ 20:26:33 #62
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_193590083
quote:
9s.gif Op donderdag 11 juni 2020 20:18 schreef Vallon het volgende:

Want dat kan alleen door het pontificaal op een plein neer te zetten? Je kunt toch verplaatsen naar een plek waar het veel beter tot zijn recht komt? Een museum bijvoorbeeld.
Dit, dus.
pi_193590089
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juni 2020 17:50 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Het was een functionele massamoord op mensen en bomen.
Dat was de ware VOC mentaliteit.
Niet gedreven door racisme maar door hebzucht.
Net als de slachtpartijen van Leopold II trouwens.
(Ja, volstrekt barbaars en massamoord maar geen genocide zoals er vaak onterecht naar wordt gerefereerd.)

Die hebzucht bestaat nog steeds.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_193590109
quote:
6s.gif Op donderdag 11 juni 2020 18:17 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

En dan moeten de beelden van Mandela in Den Haag en Che Guevara in Utrecht ook weg
Dat zeer zeker.
pi_193590132
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 17:46 schreef MadJackthePirate het volgende:

Militaire parade in 1898 bij het standbeeld van Jan Pietersz. Coen op het Waterlooplein in Batavia. Het beeld werd op 4 september 1876 onthuld.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_193590149
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 20:26 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Het was een functionele massamoord op mensen en bomen.
Dat was de ware VOC mentaliteit.
Niet gedreven door racisme maar door hebzucht.
Net als de slachtpartijen van Leopold II trouwens.
(Ja, volstrekt barbaars en massamoord maar geen genocide zoals er vaak onterecht naar wordt gerefereerd.)

Die hebzucht bestaat nog steeds.
Dat heb je goed verwoord.
West-Melanesia
  donderdag 11 juni 2020 @ 20:32:31 #67
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193590168
Overigens had ik me nooit verdiept in die Coen. Door deze discussie weet ik ineens meer dan ooit over die man.
pi_193590267
quote:
2s.gif Op donderdag 11 juni 2020 18:02 schreef Evertjan het volgende:

[..]

[..]

Dat is bepaald niet beperkt tot Hamburg.
Ook de geallieerden waren massamoordenaars van vrouwen en kinderen (met honger).
Maar ja, ze/we hebben gewonnen en hebben de geschiedenis ge(her/ver)schreven.
  donderdag 11 juni 2020 @ 20:42:03 #69
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193590299
Maar ik ben ook tegen weghalen. Het was misschien geen frisse vent. Maar ik vind dat dit soort discussies voor nodeloze polarisatie leiden.

Tot vandaag gaf niemand een reet om Coen en zal 95% van de Nederlanders geen flauw benul hebben gehad van wie het was of wat die gedaan heeft. Er is ook niemand meer die zich er slachtoffer van voelt, of die Coen gebruikt als provocatie naar een anderen. Dus dit zorgt enkel voor tweedracht die ergens toe gaat leiden.
pi_193590323
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 18:12 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Volgens mij was de VOC mentaliteit vooral hebzucht, niet racisme.
pi_193590352
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 20:42 schreef Hexagon het volgende:
Maar ik ben ook tegen weghalen. Het was misschien geen frisse vent. Maar ik vind dat dit soort discussies voor nodeloze polarisatie leiden.

Tot vandaag gaf niemand een reet om Coen en zal 95% van de Nederlanders geen flauw benul hebben gehad van wie het was of wat die gedaan heeft. Er is ook niemand meer die zich er slachtoffer van voelt, of die Coen gebruikt als provocatie naar een anderen. Dus dit zorgt enkel voor tweedracht die ergens toe gaat leiden.
Precies dit. En wie gaat er nu vanuit Nijmegen om maar een willekeurige stad te noemen naar Hoorn speciaal voor Coen. Enfin ik zei dit al in de vorige draad. Laat het maar over aan de inwoners van Hoorn wat er met Coen moet gebeuren.
pi_193590567
Nou dan ook de pyramides. Testament van slaven arbeid.

En de murals van George Floyd natuurlijk. De herinnering aan die drugs verslaafde crimineel mag ook gewist worden. Ook wel zo fijn voor die (toen zwangere) vrouw die een trauma er aan over hield.
pi_193590612
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 20:42 schreef Hexagon het volgende:

JP Coen is al uitgebreid in opspraak geweest.
En volkomen terecht.
Ik hoop niet dat 95% van de Nederlanders zo weinig benul heeft van de Nederlandse hebzucht en uitbuiting in de koloniën.

Die hebzucht is overigens een menselijke eigenschap, die bepaald niet voorbehouden is aan blanken.
De collaboratie van de lokale prinsen in de meeste koloniën getuigt daarvan.

Wat mij betreft mag het standbeeld trouwens blijven staan, wellicht nog wat meer info verstrekken.
Ook de zwarte bladzijden van onze geschiedenis zijn onze geschiedenis.
Beter zien en erkennen, dan verstoppen of vernielen.
pi_193590635
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 20:43 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Volgens mij was de VOC mentaliteit vooral hebzucht, niet racisme.
In hoeverre speelde een zekere arrogantie mee bij het geweld tegen de Indonesiërs.
Een arrogantie qua cultuur, religie en ras?
Of leidde die hebzucht tot deze arrogantie, om de wandaden en overheersing te rechtvaardigen ?
  donderdag 11 juni 2020 @ 21:08:52 #75
99379 fjs
Zo dat is ook weer gezegd.
pi_193590655
Snap trouwens niet dat een kleine minderheid nu van alles gaat bepalen.
Waarom doen we hier niks tegen? Waar is het gezonde verstand gebleven?
  donderdag 11 juni 2020 @ 21:09:31 #76
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_193590671
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 20:39 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Dat is bepaald niet beperkt tot Hamburg.
Ook de geallieerden waren massamoordenaars van vrouwen en kinderen (met honger).
Maar ja, ze/we hebben gewonnen en hebben de geschiedenis ge(her/ver)schreven.
De Geallieerden hebben dan weer geen mechanische, systematische vernietiging van een heel ras mensen in werking gezet.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_193590692
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:08 schreef fjs het volgende:
Snap trouwens niet dat een kleine minderheid nu van alles gaat bepalen.
Waarom doen we hier niks tegen? Waar is het gezonde verstand gebleven?
Welke minderheid inzake het standbeeld van JP Coen te Hoorn ?
  donderdag 11 juni 2020 @ 21:11:28 #78
99379 fjs
Zo dat is ook weer gezegd.
pi_193590706
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:10 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Welke minderheid inzake het standbeeld van JP Coen te Hoorn ?
Bij al die beeldenplunderaars. Het zijn telkens kleine groepjes die het doen. Waar blijft de democratie?
pi_193590738
welke beeldenplunderaars in Nederland ?
Zover ik weet is er geen standbeeld in Nederland illegaal verwijderd of vernietigd.
En dat is dus strafbaar en een rechter kan vonnissen.
Idem andere landen
pi_193590767
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:11 schreef fjs het volgende:

[..]

Bij al die beeldenplunderaars. Het zijn telkens kleine groepjes die het doen. Waar blijft de democratie?
Omdat het beeld hoe dan ook gaat verdwijnen, denk ik. Het is slechts een kwestie van tijd, een referendum gaat niet helpen.
West-Melanesia
  donderdag 11 juni 2020 @ 21:17:16 #81
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193590784
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:05 schreef Tanatos het volgende:

[..]

JP Coen is al uitgebreid in opspraak geweest.
En volkomen terecht.
Ik hoop niet dat 95% van de Nederlanders zo weinig benul heeft van de Nederlandse hebzucht en uitbuiting in de koloniën.

Die hebzucht is overigens een menselijke eigenschap, die bepaald niet voorbehouden is aan blanken.
De collaboratie van de lokale prinsen in de meeste koloniën getuigt daarvan.

Wat mij betreft mag het standbeeld trouwens blijven staan, wellicht nog wat meer info verstrekken.
Ook de zwarte bladzijden van onze geschiedenis zijn onze geschiedenis.
Beter zien en erkennen, dan verstoppen of vernielen.
Ik denk dat als je op straat mensen gaat vragen wie JP Coen precies was en wat zijn wapenfeiten zijn, het bij de meesten stil gaat blijven. Zo goed is het historisch besef van de meesten niet.

En verder heeft geen levende Nederlander natuurlijk nog iets te schaften met misdaden van mensen die al eeuwen dood zijn.
pi_193590806
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:07 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

In hoeverre speelde een zekere arrogantie mee bij het geweld tegen de Indonesiërs.
Een arrogantie qua cultuur, religie en ras?
Of leidde die hebzucht tot deze arrogantie, om de wandaden en overheersing te rechtvaardigen ?
Ik ben er oprecht van overtuigd dat de Nederlanders eerst en vooral op hun bootjes stapten vanuit hebzucht.
Niet vanuit idealisme, op wat voor manier dan ook.

Daarnaast kunnen we zelfs vandaag de dag niet meten wat de ware drijfveren van mensen zijn.
Alhoewel een aantal tech-giganten dat helaas beter weten over ons, dan wijzelf dat weten.
Gedreven door dezelfde hebzucht.
  donderdag 11 juni 2020 @ 21:18:56 #83
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193590811
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:11 schreef fjs het volgende:

[..]

Daar gaat gewoon de gemeenteraad over die bij meerderheid beslist. Een groepje dat het op eigen houtje doet houdt zich bezig met vandalisme en mag lekker voor de schade opdraaien.
pi_193590813
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:17 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik denk dat als je op straat mensen gaat vragen wie JP Coen precies was en wat zijn wapenfeiten zijn, het bij de meesten stil gaat blijven. Zo goed is het historisch besef van de meesten niet.

En verder heeft geen levende Nederlander natuurlijk nog iets te schaften met misdaden van mensen die al eeuwen dood zijn.
Er wordt de levende Nederlander dan ook niets verweten in deze. Coen is dood en zijn standbeeld provoceert.
West-Melanesia
  donderdag 11 juni 2020 @ 21:20:47 #85
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_193590838
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:19 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Er wordt de levende Nederlander dan ook niets verweten in deze. Coen is dood en zijn standbeeld provoceert.
De kathedraal van Breda provoceert mij.

En nu?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_193590855
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:20 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

En nu?
Niks
West-Melanesia
  donderdag 11 juni 2020 @ 21:22:07 #87
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_193590859
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:21 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Niks
Dus jij gaat bepalen wat wel en niet provocerend is?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 11 juni 2020 @ 21:22:07 #88
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193590860
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:19 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Provoceert naar wie precies? Hoeveel mensen geven er nu werkelijk een fuck om die JP Coen?
pi_193590867
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:09 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

De Geallieerden hebben dan weer geen mechanische, systematische vernietiging van een heel ras mensen in werking gezet.
Nee, dat klopt.

Waarom Joden een menselijk ras zouden zijn, is me dan eigenlijk weer een raadsel.
Ben ik dan een Jafetiet qua ras?
  donderdag 11 juni 2020 @ 21:22:41 #90
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_193590871
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:22 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Nee, dat klopt.

Waarom Joden een menselijk ras zouden zijn, is me dan eigenlijk weer een raadsel.
Ben ik dan een Jafetiet qua ras?
Je weet waar ik op doel...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_193590880
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:22 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Provoceert naar wie precies? Hoeveel mensen geven er nu werkelijk een fuck om die JP Coen?
Daar begrijp ik ook niets van.
pi_193590894
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:18 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Ik ben er oprecht van overtuigd dat de Nederlanders eerst en vooral op hun bootjes stapten vanuit hebzucht.
Niet vanuit idealisme, op wat voor manier dan ook.

Niet vanuit idealisme op een enkele religieus iemand na in de VOC-tijd
Veel gewone zeemannen en soldaten gingen op reis voor een vaste baan en voor het avontuur, denk ik, Hoewel enkelen misschien hoopten op te klimmen in de VOC en zo rijk te worden
pi_193590900
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:17 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Waarschijnlijk heb je gelijk.
Ik vind het moeilijk te snappen, hoe weinig mensen van geschiedenis weten.
pi_193590908
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:22 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Naja provoceert, mensen nemen er aanstoot aan.
West-Melanesia
pi_193590917
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:22 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Dus jij gaat bepalen wat wel en niet provocerend is?
Nee dat bepaalt een ieder voor zich.
West-Melanesia
  donderdag 11 juni 2020 @ 21:26:11 #96
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_193590927
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:25 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Nee dat bepaalt een ieder voor zich.
... maar bepaalde beelden dienen alsnog weg te gaan...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_193590930
Zet maar in het museum. Ik ga ook niet langer tranen laten voor de verwijdering van Nederlandse geschiedenis uit het straatbeeld.
  donderdag 11 juni 2020 @ 21:26:45 #98
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_193590937
quote:

[..]

De oplossing: binnen blijven. Kun je ook nergens meer aanstoot aan nemen. Nou ja, wellicht nog via internet, maar dan ben je wel heel recalcitrant bezig.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 11 juni 2020 @ 21:27:20 #99
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193590948
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 17:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Waarom zijn we dan de hele wereld aan het slopen vanwege een crimineel die perongeluk een kleurtje had?
pi_193590953
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:26 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

... maar bepaalde beelden dienen alsnog weg te gaan...
Ja dus?
West-Melanesia
  donderdag 11 juni 2020 @ 21:27:59 #101
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_193590959
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:27 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Ja dus?
... kennelijk gelden de meningen van bepaalde lieden meer dan die van anderen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 11 juni 2020 @ 21:28:57 #102
117098 Hathor
Effe niet
pi_193590970
quote:

[..]

Nee, maar neem nou dat bombardement van Dresden, dat was puur en alleen wraakzucht, die stad had 0,00% aandeel in de Duitse oorlogsindustrie, dus dat was eigenlijk niet echt nodig. Maar goed, als je zag wat er op dat moment in GB al allemaal in puin lag, dan is het ergens wel gewoon oog om oog laten we maar zeggen. Maar fraai was het natuurlijk niet.
pi_193590976
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:20 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

En nu?
Hoezo, is die ingepikt?
pi_193590977
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:26 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

De oplossing: binnen blijven. Kun je ook nergens meer aanstoot aan nemen. Nou ja, wellicht nog via internet, maar dan ben je wel heel recalcitrant bezig.
Maar als je binnen blijft staat het standbeeld nog steeds buiten op het plein. Ik denk dat je het verkeerd begrijpt. De mensen willen dat het standbeeld verwijderd wordt uit de openbare ruimte.
West-Melanesia
pi_193590982
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:27 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

... kennelijk gelden de meningen van bepaalde lieden meer dan die van anderen.
Nou gelukkig maar.
West-Melanesia
  donderdag 11 juni 2020 @ 21:29:58 #106
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_193590984
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:29 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Hoezo, is die ingepikt?
Ja.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_193591013
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:29 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ja.
Naja, doe er iets aan als je er zo mee zit.
West-Melanesia
pi_193591016
ik heb goed nieuws voor liefhebbers van standbeelden.
Naar aanleiding van de schriftelijke klachten op fok.nl rubriek KLB, heeft de gemeente van Bristol donderdag het bronzen beeld van Edward Colston uit het water gevist en gaat het plaatsen in een museum.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
  donderdag 11 juni 2020 @ 21:31:50 #109
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_193591017
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:29 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Maar als je binnen blijft staat het standbeeld nog steeds buiten op het plein. Ik denk dat je het verkeerd begrijpt. De mensen willen dat het standbeeld verwijderd wordt uit de openbare ruimte.
Dan heb je echt veel en veel en veel te veel vrije tijd...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_193591032
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:31 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Dan heb je echt veel en veel en veel te veel vrije tijd...
Hoezo?
West-Melanesia
  donderdag 11 juni 2020 @ 21:32:49 #111
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193591035
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:31 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
Naar aanleiding van de schriftelijke klachten op fok.nl rubriek KLB, heeft de gemeente van Bristol donderdag het bronzen beeld van Edward Colston uit het water gevist en gaat het plaatsen in een museum.
Ik vind dat het standbeeld weer terug op zijn plek moet. We moeten niet toegeven aan geweld.
pi_193591038
quote:
Zo kan het dus ook. Eind goed al goed.
West-Melanesia
  donderdag 11 juni 2020 @ 21:33:01 #113
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_193591040
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:32 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Hoezo?
Dus je zit binnen, en je bent boos omdat er ergens buiten een beeld staat. En dat moet weg. Ook al zit je binnen.

Echt. Ga werken of zo.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_193591059
quote:

[..]

Een nogal beperkt aantal mensen neemt er aanstoot aan.

Ja, de man was volgens onze huidige ethiek een bruut/barbaar, maar welk doel dient het dan om die herinnering weg te halen?
Het is nou niet alsof veel mensen, vandaag de dag met verering naar dat standbeeld kijken.
pi_193591065
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:22 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Je weet waar ik op doel...
Ik hoop jij ook.
  donderdag 11 juni 2020 @ 21:34:32 #116
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193591069
quote:

[..]

Aanstoot nemen aan een figuur, die bijna niemand kent, die al honderden jaren dood is en waar ook geen nabestaanden meer van zijn. Het zal je hobby maar wezen.
pi_193591070
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:33 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Dus je zit binnen, en je bent boos omdat er ergens buiten een beeld staat. En dat moet weg. Ook al zit je binnen.

Echt. Ga werken of zo.
Ik weet het niet, binnen blijven was jouw oplossing. Waarom weet ik ook niet.
West-Melanesia
pi_193591075
quote:

[..]

Niet? Denk aan de miljoenen Duitse mannen die onder Eisenhower uit zijn gehongerd als disarmed enemy forces in plaats van prisoner of war zodat ze niet volgens geneva conventie verdrag voedsel en zorg konden ontvangen.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Disarmed_Enemy_Forces

De miljoenen Duitse gezinnen die vanwege verplichte remigratie na de oorlog de dood hebben gevonden.

De miljoenen Duitsers die na de oorlog in de gulag zijn gestorven.
Land of the free. Home of the brave.
  donderdag 11 juni 2020 @ 21:35:01 #119
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_193591079
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:34 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Ik hoop jij ook.
Ik wel ja.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 11 juni 2020 @ 21:35:20 #120
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_193591086
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:34 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Ik weet het niet, binnen blijven was jouw oplossing. Waarom weet ik ook niet.
Oh je gaat elke dag even langs? Puur om je op te winden?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_193591090
quote:
6s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:32 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Ik vind dat het standbeeld weer terug op zijn plek moet. We moeten niet toegeven aan geweld.
als ik een standbeeld zou zijn, zou ik liever warm in een museum tentoongesteld worden, dan buiten met dat pokkenweer in Engeland, waar af en toe een wildplasser met zijn dronken harsens op mij komt zeiken.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_193591128
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:34 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Aanstoot nemen aan een figuur die al honderden jaren dood is en waar ook geen nabestaanden meer van zijn. Het zal je hobby maar wezen.
Kan hoor, is niks mis mee. Je kan het ook zien als een positieve actie, dat het nieuwe Nederland anno 2020 het niet eens is met verering van een controversiële “held”. Voor mij hoeft ie ook niet perse weg. Maar ik vind het helemaal niet erg dat mensen vinden dat het anno 2020 in een museum thuis hoort en niet pontificaal vol trots midden op een plein ergens in het centrum van een stad.
West-Melanesia
pi_193591143
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:24 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Niet vanuit idealisme op een enkele religieus iemand na in de VOC-tijd
Veel gewone zeemannen en soldaten gingen op reis voor een vaste baan en voor het avontuur, denk ik, Hoewel enkelen misschien hoopten op te klimmen in de VOC en zo rijk te worden
Een hoop volk werd dronken gevoerd, zette een kruisje, en was op weg naar avontuur.
Vooral veel buitenlanders trouwens.

Sorry, maar de echt racistische superieuriteitsonzin zie ik pas veel later in Europa.
  donderdag 11 juni 2020 @ 21:39:09 #124
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_193591147
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:38 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Een hoop volk werd dronken gevoerd, zette een kruisje, en was op weg naar avontuur.
Vooral veel buitenlanders trouwens.

Sorry, maar de echt racistische superieuriteitsonzin zie ik pas veel later in Europa.
Gobineau, Chamberlain, dat soort volk...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_193591186
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:29 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ja.
Waarom gaan jullie eigenlijk niet eens een facebook pagina oprichten om je kerken terug te krijgen?
  donderdag 11 juni 2020 @ 21:42:04 #126
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_193591190
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:41 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Waarom gaan jullie eigenlijk niet eens een facebook pagina oprichten om je kerken terug te krijgen?
Wij zijn niet zo kleinzerig.

Punt is: waar trekken we de grens...

[ Bericht 4% gewijzigd door EttovanBelgie op 11-06-2020 21:49:29 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_193591255
quote:
Dan word het in iedergeval bescherm tegen wildplassers en ander tuig die zich willen afreageren. Misschien zit daar dan de oplossing. :)
  donderdag 11 juni 2020 @ 21:48:12 #128
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_193591324
quote:
Krijg ie dan een nieuw paar schoenen?
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_193591327
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:35 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ik wel ja.
mooi
pi_193591349
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:33 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Een nogal beperkt aantal mensen neemt er aanstoot aan.
Misschien wel meer dan je denkt, maar niet iedereen houdt zich ermee bezig. Ook zijn er denk ik heel veel mensen die hem niet eens kennen. De groep is sowieso klein, maar dat is verder niet relevant.

quote:
Ja, de man was volgens onze huidige ethiek een bruut/barbaar, maar welk doel dient het dan om die herinnering weg te halen?
Het is nou niet alsof veel mensen, vandaag de dag met verering naar dat standbeeld kijken.
Zijn actie werd ook in die tijd beschouwd als een foute daad. Men vind dat een eerbetoon aan hem niet hoort of in een museum thuis hoort.
West-Melanesia
pi_193591364
quote:

[..]

Nee ook niet. Dat hele beeld interesseert me niet.
West-Melanesia
  donderdag 11 juni 2020 @ 21:51:43 #132
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_193591382
Aanstoot geven aan een standbeeld , dan heb je wel verschrikkelijk treurig leven _O-
Ik ben inmiddels overleden
pi_193591395
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:44 schreef Cherni het volgende:

[..]

Dan word het in iedergeval bescherm tegen wildplassers en ander tuig die zich willen afreageren. Misschien zit daar dan de oplossing. :)
Oh boy, wildplassen in musea, het nieuwe protest...
  donderdag 11 juni 2020 @ 21:53:01 #134
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_193591406
quote:
10s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:51 schreef Enchanter het volgende:
Aanstoot geven aan een standbeeld , dan heb je wel verschrikkelijk treurig leven _O-
Maar het is wel knap als je het kunt.
  donderdag 11 juni 2020 @ 21:53:26 #135
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_193591412
quote:
12s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:53 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Maar het is wel knap als je het kunt.
Ja , je bent dan wel rijp voor het gesticht
pi_193591416
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:42 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Wij zijn niet zo kleinzerig.

Punt is: waar trekken we de grens...
Oke jij zit ergens mee en onderneemt geen actie. Andere mensen zitten ook ergens mee en ondernemen wel actie. Wat is daar nou mis mee?
West-Melanesia
pi_193591447
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:49 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Misschien wel meer dan je denkt, maar niet iedereen houdt zich ermee bezig. Ook zijn er denk ik heel veel mensen die hem niet eens kennen. De groep is sowieso klein, maar dat is verder niet relevant.
Zoveel mensen komen/wonen er ook weer niet in Hoorn.

quote:
Zijn actie werd ook in die tijd beschouwd als een foute daad. Men vind dat een eerbetoon aan hem niet hoort of in een museum thuis hoort.
Wie is men?

Hoeveel standbeelden heb jij al vereerd?
  donderdag 11 juni 2020 @ 21:55:55 #138
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_193591459
quote:

[..]

Nou ja, je weet het niet. Misschien vieren sommige Nederlandse plaatsen wel J.P. Coendagen waarop J.P. Coenbeelden in processie door de straten worden gedragen. Dan valt er niet aan te ontkomen.
  donderdag 11 juni 2020 @ 21:56:37 #139
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_193591473
quote:
12s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:55 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Nou ja, je weet het niet. Misschien vieren sommige Nederlandse plaatsen wel J.P. Coendagen waarop J.P. Coenbeelden in processie door de straten worden gedragen. Dan valt er niet aan te ontkomen.
Prachtig, processies.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_193591491
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:53 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Oke jij zit ergens mee en onderneemt geen actie. Andere mensen zitten ook ergens mee en ondernemen wel actie. Wat is daar nou mis mee?
Dat zijn best veel tempels...
pi_193591499
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:55 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Zoveel mensen komen/wonen er ook weer niet in Hoorn.
[..]

Wie is men?

Hoeveel standbeelden heb jij al vereerd?
Je hoeft niet in Hoorn te komen of te wonen om te weten dat er een standbeeld staat van hem. Het gaat er niet om dat mensen hem vereren. Het gaat erom dat het standbeeld zelf een eerbetoon is.
West-Melanesia
pi_193591507
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:57 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Dat zijn best veel tempels...
In Nederland?
West-Melanesia
  donderdag 11 juni 2020 @ 21:58:13 #143
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193591511
quote:
12s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:55 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Mijn moeder zei altijd "Als je braaf je bordje leeg eet wordt je net zo dapper als JP Coen"
pi_193591550
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:58 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Mijn moeder zei altijd "Als je braaf je bordje leeg eet wordt je net zo dapper als JP Coen"
Vind je het gek dat er nu een beeldenstorm op komst is :')
West-Melanesia
pi_193591601
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:57 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Je hoeft niet in Hoorn te komen of te wonen om te weten dat er een standbeeld staat van hem. Het gaat er niet om dat mensen hem vereren. Het gaat erom dat het standbeeld zelf een eerbetoon is.
Ik pas ervoor aanstoot te nemen aan een standbeeld heel ver weg van mij.
Nog los van dat dat standbeeld waarschijnlijk helemaal niet vereerd wordt.
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:02:40 #146
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_193591623
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:01 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Maar waarom neem je dan aanstoot aan het verwijderen?
Is dat omdat je de groep niet mag die het graag verwijderd zou willen hebben?
pi_193591647
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:57 schreef Oceanier het volgende:

[..]

In Nederland?
Wat verdedig je nou eigenlijk?
pi_193591676
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:01 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Niemand vereert dat standbeeld. Een standbeeld is een eerbetoon. Andere mensen nemen als Nederlander aanstoot aan controversiële standbeelden in Nederland.
West-Melanesia
pi_193591691
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:53 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Ik snap iets niet. Denk je dat het verplaatsen of verwijderen van een beeld gaat zorgen voor een goed sociaal stelsel, arbeidsvoorwaarden, onderwijs, zorg etc voor iedereen ongeacht afkomst. Je moet toch ook zien dat juist nu polarisatie toeneemt. Is dat het verwijderen van een beeld dat nauwelijks nog iets bijdraagt aan de huidige samenleving je echt zoveel waard? En dat voor een beeld dat in Hoorn staat waar de inwoners van Hoorn een besluit over zouden moeten nemen.
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:05:12 #150
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_193591703
Waarom zou plaatsen in een museum eigenlijk een optie zijn? Ik denk dat er ook aanstoot aan genomen zou worden als er een standbeeld van Hitler in Madame Tussauds zou staan. Ik zie het al voor me: een zaal met wassen beelden van Hitler, Stalin, Pol Pot, Mao, Leopold en een paar Kimmen als zijnde de grote schurken. Natuurlijk met verklaring waarom ze zo slecht waren. Ik heb sterk het vermoeden dat het niet eerlijk is dat Idi Amin en Jean-Bedel Bokassa er niet bij staan.
Non possumus non loqui
pi_193591708
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:03 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Wat verdedig je nou eigenlijk?
Ik vroeg alleen of je met tempels in Nederland bedoelde? Ik verdedig helemaal niks, was gewoon een vraag. Wat bedoel je dan?
West-Melanesia
pi_193591729
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:04 schreef Cherni het volgende:

[..]

Ik snap iets niet. Denk je dat het verplaatsen of verwijderen van een beeld gaat zorgen voor een goed sociaal stelsel, arbeidsvoorwaarden, onderwijs, zorg etc voor iedereen ongeacht afkomst. Je moet toch ook zien dat juist nu polarisatie toeneemt. Is dat het verwijderen van een beeld dat nauwelijks nog iets bijdraagt aan de huidige samenleving je echt zoveel waard? En dat voor een beeld dat in Hoorn staat waar de inwoners van Hoorn een besluit over moeten zouden moeten nemen.
Wat een boel bijzaken. Heeft allemaal niks ermee te maken.
West-Melanesia
pi_193591861
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:05 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Dat heeft er alles mee te maken. De polarisatie neemt toe door al deze toestanden. Het zijn barre tijden.
pi_193591910
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:09 schreef Cherni het volgende:

[..]

Dat heeft er alles mee te maken. De polarisatie neemt toe door al deze toestanden. Het zijn barre tijden.
Een goed sociaal stelsel, arbeidsvoorwaarden, onderwijs en zorg hebben helemaal niks met de wil van een aantal mensen om dit standbeeld te verwijderen te maken.
West-Melanesia
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:11:58 #155
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193591912
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:02 schreef Briqq het volgende:

[..]

Maar waarom neem je dan aanstoot aan het verwijderen?
Is dat omdat je de groep niet mag die het graag verwijderd zou willen hebben?
Omdat niet alles weg hoeft waar iemand op wat voor vergezochte manier aanstoot aan kan nemen. Wordt een fijne maatschappij zo als we voortdurend maar op zoek gaan naar zinloze dingen om ons over op te winden. Een beetje een soort rijdende rechter mentaliteit.
pi_193591992
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:05 schreef Knip het volgende:
Ik heb sterk het vermoeden dat het niet eerlijk is dat Idi Amin en Jean-Bedel Bokassa er niet bij staan.
wbt het idee van GL te Hoorn, men heeft het over deze westfriese JP Coen in het westfries museum weg te zetten De mensen die je noemt hebben niks met West- Friesland te maken.
Dus .... hardstikke eerlijk om dit museum exclusief de westfriese geschiedenis te laten bewaren en te exposeren
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:16:05 #157
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_193591998
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:11 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Omdat niet alles weg hoeft waar iemand op wat voor vergezochte manier aanstoot aan kan nemen. Wordt een fijne maatschappij zo als we voortdurend maar op zoek gaan naar zinloze dingen om ons over op te winden. Een beetje een soort rijdende rechter mentaliteit.
Ik vind het weinig vergezocht om JPC te beschouwen als een controversieel figuur. Het lijkt me eerder zinloos om ons op te winden over de opwinding van anderen. Laat mensen vandaag de dag lekker beslissen of dit nog past in de tijdsgeest. Discussie kan geen kwaad. Blijkt er breed animo voor te zijn dan kunnen we als volwassen democratie beslissen om het beeld te behouden of er afstand van te doen.
Niemand pleit ervoor om zijn naam uit de geschiedenisboeken te halen. Dat zou ook dom zijn, want dan kun je niet meer leren over die tijd :7
pi_193591999
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:11 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Boeiend, sommige mensen zitten ermee. Wat maakt het uit dat er een psychopathische moordenaar achter slot en grendel in een museum verdwijnt.
West-Melanesia
pi_193592029
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:04 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Niemand vereert dat standbeeld. Een standbeeld is een eerbetoon. Andere mensen nemen als Nederlander aanstoot aan controversiële standbeelden in Nederland.
Een eerbetoon van eer die niet betuigd wordt.
Dan kan je zeggen, haal het weg, maar daar gaan mensen overduidelijk zeker niet meer van nadenken over de geschiedenis van Nederland.
En veel van die mensen, gaan niet naar dat museum.
pi_193592061
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:17 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Een eerbetoon van eer die niet betuigd wordt.
Dan kan je zeggen, haal het weg, maar daar gaan mensen overduidelijk zeker niet meer van nadenken over de geschiedenis van Nederland.
En veel van die mensen, gaan niet naar dat museum.
Boeie, alsof je gaat nadenken over de geschiedenis van Nederland wanneer je langs dat beeld op het plein loopt.
West-Melanesia
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:19:04 #161
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_193592067
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:16 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Boeiend, sommige mensen zitten ermee. Wat maakt het uit dat er een psychopathische moordenaar achter slot en grendel in een museum verdwijnt.
Niet eens de moordenaar, zijn beeltenis. Maar blijkbaar is een stuk steen belangrijker dan een breed gedragen gevoel van onbehagen onder de bevolking.
pi_193592089
Mooi beeld wel. En dat op de Roode steen in Hoorn. Dat mooie plein met die mooie rode steen waar behoorlijk wat koppen werden afgehakt. O+
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:20:39 #163
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_193592100
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:05 schreef Oceanier het volgende:

[..]

De vraag wat dit soort acties nu eigenlijk aan tastbare winst oplevert lijkt me best zinnig. Aangezien men kennelijk bereid is er verdere polarisatie mee te riskeren, zal die winst wel aanzienlijk zijn, niet?
pi_193592102
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:19 schreef Briqq het volgende:

[..]

Niet eens de moordenaar, zijn beeltenis. Maar blijkbaar is een stuk steen belangrijker dan een breed gedragen gevoel van onbehagen onder de bevolking.
Ja ken je nagaan, hoe men uit alle macht probeert een stuk steen van een psychopaat te verdedigen.
West-Melanesia
pi_193592117
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:19 schreef Briqq het volgende:

[..]

Welke bevolking bedoel je hier?
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:21:33 #166
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_193592120
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:20 schreef Iblardi het volgende:

[..]

De vraag wat dit soort acties nu eigenlijk aan tastbare winst oplevert lijkt me best zinnig. Aangezien men kennelijk bereid is er verdere polarisatie mee te riskeren, zal die winst wel aanzienlijk zijn, niet?
Misschien is de winst wel te vinden in de discussie die wij als volwassen maatschappij met elkaar moeten aangaan, in plaats van krampachtig vast te klampen aan het verleden.
pi_193592129
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:20 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Waarom moet het tastbaar zijn. Emotie, gevoel zijn dingen die niet tastbaar zijn.
West-Melanesia
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:21:54 #168
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_193592135
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:21 schreef Xqtress het volgende:

[..]

Welke bevolking bedoel je hier?
De Nederlandse bevolking die het debat aan wil gaan over of dit beeld nog van de tijd is.
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:23:05 #169
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_193592171
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:21 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Waarom moet het tastbaar zijn. Emotie, gevoel zijn dingen die niet tastbaar zijn.
Ja, maar dat geldt voor iedereen. Ook voor mensen die willen vasthouden aan het vertrouwde. Wat blijft er over als je de emoties van die twee partijen tegen elkaar wegstreept?
pi_193592180
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:11 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Een goed sociaal stelsel, arbeidsvoorwaarden, onderwijs en zorg hebben helemaal niks met de wil van een aantal mensen om dit standbeeld te verwijderen te maken.
Je bekijkt het maar van een kant. Ik sta er tussen in. Maar je geeft rechts radicalen een enorme kans. Mogelijk is het wat vergezocht. Mensen radicaliseren.

Maar dit zie ik :
Jong tegen oud
Zwart tegen Wit
Globalisten tegen Anti globalisten.
Gezond tegen ziek.
Werkloos tegen werkende

Er is nog nooit zo een verdeeldheid geweest althans in mijn leven. Wees eens eerlijk. Zou je pak weg 20-15 jaar geleden ooit gedacht hebben dat we als samenleving steeds verder van elkander komen te staan?

Ik schrijf dit uit het hart. En geloof me. Ik heb altijd prima kunnen opschieten met wie dan ook, maar iets klopt er niet. En die oorzaak is volgens mij de financiële ondergang van een systeem met bijbehorende inflatie etc. En dat is zoals zo vaak ook de oorzaak van sociale onrust.
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:24:15 #171
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_193592200
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:23 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ja, maar dat geldt voor iedereen. Ook voor mensen die willen vasthouden aan het vertrouwde. Wat blijft er over als je de emoties van die twee partijen tegen elkaar wegstreept?
Waarom is de beeltenis van een controversieel figuur voor jou een pilaar van je eigenwaarde? Dat is denk ik een veel belangrijkere vraag.

Niets in deze wereld is en blijft vertrouwd.
pi_193592227
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:23 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Maar je vroeg wat voor tastbare winst het oplevert. Wat bedoel je dan precies?
West-Melanesia
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:25:32 #173
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_193592237
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:21 schreef Briqq het volgende:

[..]

Misschien is de winst wel te vinden in de discussie die wij als volwassen maatschappij met elkaar moeten aangaan, in plaats van krampachtig vast te klampen aan het verleden.
Misschien, maar in dat geval kun je concluderen dat daar geen daadwerkelijke verwijdering voor nodig is. Zie dit topic.
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:26:21 #174
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_193592265
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:23 schreef Cherni het volgende:

[..]

Je bekijkt het maar van een kant. Ik sta er tussen in. Maar je geeft rechts radicalen een enorme kans. Mogelijk is het wat vergezocht. Mensen radicaliseren.

Maar dit zie ik :
Jong tegen oud
Zwart tegen Wit
Gezond tegen ziek.
Werkloos tegen werkende

Er is nog nooit zo een verdeeldheid geweest althans in mijn leven. Wees eens eerlijk. Zou je pak weg 20-15 jaar geleden ooit gedacht hebben dat we als samenleving steeds verder van elkander komen te staan?

Ik schrijf dit uit het hart. En geloof me. Ik heb altijd prima kunnen opschieten met wie dan ook, maar iets klopt er niet. En die oorzaak is volgens mij de financiële ondergang van een systeem met bijbehorende inflatie etc. En dat is zoals zo vaak ook de oorzaak van sociale onrust.
Niet om af te doen van je observaties of gevoel, maar toen Martin Luther King zijn marsen hield, keurde slechts 15-25% van de Amerikanen dat goed.

Er is altijd al verdeeldheid geweest, maar is zijn ook altijd mensen geweest die daartegen streden.

En ik ben het met je eens: er zit een enorme klassenstrijd onder de sociale strijd.
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:26:45 #175
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_193592277
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:24 schreef Briqq het volgende:

[..]

Waarom is de beeltenis van een controversieel figuur voor jou een pilaar van je eigenwaarde? Dat is denk ik een veel belangrijkere vraag.

Niets in deze wereld is en blijft vertrouwd.
Maar waarom stel je die vraag niet aan de tegenstander? Voor hem geldt dat toch evengoed?
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:27:27 #176
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_193592287
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:25 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Misschien, maar in dat geval kun je concluderen dat daar geen daadwerkelijke verwijdering voor nodig is. Zie dit topic.
De verwijdering is een mogelijke uitkomst van dat debat. Behoud zou ook een uitkomst kunnen zijn. Zolang beide partijen elkaar maar begrijpen en het op een eerlijke manier wordt 'uitgevochten' in onze democratie.
pi_193592288
quote:

[..]

De Nederlandse bevolking die het debat aan wil gaan over of dit beeld nog van de tijd is.
Waarom moet dat beeld weg? Wat heeft deze man jou als persoon aangedaan?
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:28:23 #178
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_193592326
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:26 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Maar waarom stel je die vraag niet aan de tegenstander? Voor hem geldt dat toch evengoed?
Geldt voor beide partijen natuurlijk.
pi_193592327
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:18 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Boeie, alsof je gaat nadenken over de geschiedenis van Nederland wanneer je langs dat beeld op het plein loopt.
Dat zou zomaar kunnen ja.
Of eventueel niet meer.
Wat is beter?
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:29:26 #180
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_193592349
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:25 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Maar je vroeg wat voor tastbare winst het oplevert. Wat bedoel je dan precies?
Ik verwees daarmee naar de dingen die je afdeed als "bijzaken" uit het direct voorafgaande deel van de discussie. Als die geen rol spelen, zie ik niet direct wat er nog aan waardevols overblijft buiten de "emotionele" winst voor een beperkte groep mensen.
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:29:45 #181
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_193592361
Moet het beeld van Andre Hazes niet omver gehaald worden? Het schijnt dat hij vroeger Sinterklaas met z'n gezin vierde
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:29:48 #182
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_193592364
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:27 schreef Xqtress het volgende:

[..]

Waarom moet dat beeld weg? Wat heeft deze man jou als persoon aangedaan?
Onze democratie kan dat bepalen. Jij en ik zijn geen dictators die beslissen of dat beeld blijft of weggaat. Blijkbaar is er in onze democratie een behoefte om een debat over dit beeld te voeren. Lijkt me laf om dat uit de weg te gaan.
pi_193592388
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:27 schreef Briqq het volgende:

[..]

De verwijdering is een mogelijke uitkomst van dat debat. Behoud zou ook een uitkomst kunnen zijn. Zolang beide partijen elkaar maar begrijpen en het op een eerlijke manier wordt 'uitgevochten' in onze democratie.
En als de uitkomst is dat het beeld blijft staan, is dat dan oke voor te tegenstanders en gaan die dan ook weer lekker verder met hun leven?
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:31:06 #184
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193592401
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 19:53 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Drogredenen.
Kwam je zelf mee.

Maar zoals een goed blm'er vind je het niet zo prettig om op je eigen hypocrisie gewezen te worden.
1947-2016
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:32:36 #185
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_193592450
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:30 schreef Xqtress het volgende:

[..]

En als de uitkomst is dat het beeld blijft staan, is dat dan oke voor te tegenstanders en gaan die dan ook weer lekker verder met hun leven?
De tegenstanders mogen hun onvrede blijven aankaarten natuurlijk. Petities, debatten enz. VvMU is een groot goed. Jij mag in het omgekeerde scenario natuurlijk bepleiten dat het een belangrijk beeld is dat terug moet worden gezet.
Net zoals dat we nu 20 jaar na dato nog een discussie hebben over of moslims/islam bij Nederland horen.
pi_193592461
quote:

We hebben allemaal die corona-emoties. Er is iets vertrouwds , iets veiligs kapot gegaan.
Er is al genoemd dat het grote aantal doden onder de afro-amerikanen een katalysator is van de huidige protesten in Amerika tegen racisme . Die beweging ging wereldwijd.
Maar de demonstranten in alle westerse landen zijn mix. Blanke, minder blanke en donkere mensen vinden elkaar. Misschien groeit er een tegenstelling blank-donker.... maar ik zie niet hele bevolkingsgroepen nu tegenover elkaar staan. Wel de heethoofden....
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:34:08 #187
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193592495
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:34 schreef Scarface88 het volgende:

[..]

Niet? Denk aan de miljoenen Duitse mannen die onder Eisenhower uit zijn gehongerd als disarmed enemy forces in plaats van prisoner of war zodat ze niet volgens geneva conventie verdrag voedsel en zorg konden ontvangen.

[ afbeelding ]

De miljoenen Duitse gezinnen die vanwege verplichte remigratie na de oorlog de dood hebben gevonden.

De volksverhuizing van volksduitsers die geen fuck met de nazi's te maken hadden, waarvan hun bezittingen werden onteigend.

Ook niet netjes geregeld.

Hoor je niks over.
1947-2016
pi_193592536
quote:

[..]

Het merendeel van de Nederlandse bevolking wil dat debat helemaal niet aangaan.
Grotendeels terecht vanwege te weinig kennis.
pi_193592547
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:30 schreef Xqtress het volgende:

[..]

Ik adviseer iedereen gewoon een eigen rustig leventje te leiden, maar dat wil niet zeggen dat men niet meer de mening moet uiten over dat JP Coenbeeld Dat kan best samengaan
pi_193592548
quote:

[..]

Maar dit zie ik :
Jong tegen oud
Zwart tegen Wit
Gezond tegen ziek.
Werkloos tegen werkende

Oi dat gaat best wel diep. Bedoel je dat het beeld van Coen door bepaalde groepen als zondebok is uitgekozen vanwege irritaties en frustraties door de financiële ondergang van het systeem?
West-Melanesia
pi_193592596
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:29 schreef Briqq het volgende:

[..]

Onze democratie kan dat bepalen. Jij en ik zijn geen dictators die beslissen of dat beeld blijft of weggaat. Blijkbaar is er in onze democratie een behoefte om een debat over dit beeld te voeren. Lijkt me laf om dat uit de weg te gaan.
Nee, die behoefte is er enkel van een aantal verongelijkte mensen die maar blijven drammen over wat zich jaren geleden heeft afgespeeld. Wat talloze keren is aangehaald in geschiedenisboeken en lessen. Lessen waarvan met heeft kunnen leren dat er fouten zijn gemaakt, meer dan eens erkend. Of lieg ik hier?
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:37:08 #192
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193592598
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:32 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

We hebben allemaal die corona-emoties. Er is iets vertrouwds , iets veiligs kapot gegaan.
Er is al genoemd dat het grote aantal doden onder de afro-amerikanen een katalysator is van de huidige protesten in Amerika tegen racisme . Die beweging ging wereldwijd.
Maar de demonstranten in alle westerse landen zijn mix. Blanke, minder blanke en donkere mensen vinden elkaar. Misschien groeit er een tegenstelling blank-donker.... maar ik zie niet hele bevolkingsgroepen nu tegenover elkaar staan. Wel de heethoofden....
Vooral ouderen zijn de coronaklos. En het virus kijkt niet naar huidskleur. Wat betreft dat kun jij echt heel veel leren van sars2.
Zo klein, zo leerzaam voor je.
1947-2016
pi_193592606
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:26 schreef Briqq het volgende:

[..]

Niet om af te doen van je observaties of gevoel, maar toen Martin Luther King zijn marsen hield, keurde slechts 15-25% van de Amerikanen dat goed.

Er is altijd al verdeeldheid geweest, maar is zijn ook altijd mensen geweest die daartegen streden.

En ik ben het met je eens: er zit een enorme klassenstrijd onder de sociale strijd.
MLK. zonder meer ja.
BLM, veel meer twijfels.
Bepaald niet hetzelfde imo.

En een klassenstrijd gaat over sociaal-economische factoren, focus daar dan op.
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:37:41 #194
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_193592616
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:27 schreef Briqq het volgende:

[..]

Maar dan vraag ik me toch af hoe die "eerlijke" manier er in de praktijk uitziet. Wie bepaalt wanneer het debat is afgelopen en wat de uitkomst is? Benoemen we een onafhankelijke jury die alle argumenten van voor- en tegenstanders weegt en dan met een oordeel komt? Of mogen we allemaal een stembriefje in een bus gooien en laten we dan de meerderheid van stemmen doorslaggevend zijn? Het klinkt allemaal wel mooi, maar ook erg abstract.
pi_193592617
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:28 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Dat zou zomaar kunnen ja.
Of eventueel niet meer.
Wat is beter?
Dat moet iedereen zelf weten.
West-Melanesia
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:40:38 #196
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_193592709
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:37 schreef Xqtress het volgende:

[..]

Nee, die behoefte is er enkel van een aantal verongelijkte mensen die maar blijven drammen over wat zich jaren geleden heeft afgespeeld. Wat talloze keren is aangehaald in geschiedenisboeken en lessen. Lessen waarvan met heeft kunnen leren dat er fouten zijn gemaakt, meer dan eens erkend. Of lieg ik hier?
Wij ben jij om te oordelen of een ander dramt of verongelijkt is? Dat bedoel ik niet aanvallend, maar ik ben oprecht benieuwd waarom je de kritiek van democratische organen afdoet als 'drammen'.

Er is een sentiment dat nu oproept tot een debat over dit onderwerp. Waarom wil je dat niet aangaan en schuif je ze weg als 'drammers'?

Het debat gaat niet over geschiedenis, het gaat over de beeltenis van een controversieel figuur en of dat nog van deze tijd is.

Denk trouwens niet dat destijds niet bekend was dat het niet fout was en dat we nu moreel veel beter zijn. Er werd geregeld bezwaar aangetekend tegen de taferelen die in die tijd plaatsvonden.
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:41:15 #197
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_193592738
quote:
14s.gif Op donderdag 11 juni 2020 20:26 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Want dat kan alleen door het pontificaal op een plein neer te zetten? Je kunt toch verplaatsen naar een plek waar het veel beter tot zijn recht komt? Een museum bijvoorbeeld.
Waar het om gaat dat je door de aanwezige historie te verwijderen, de geschiedenis vervalst.
Je gaat toch ook niet de grachtengordel tegen de vlakte gooien omdat de VOC volgens het hedendaagse besef, fout bezig was ?

Juist dingen dingen laten staan met mijn part een uitlegbordje als duiding dat je goed moet nadenken wanneer je wat anders gaat plaatsen.
pi_193592747
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:35 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik adviseer iedereen gewoon een eigen rustig leventje te leiden, maar dat wil niet zeggen dat men niet meer de mening moet uiten over dat JP Coenbeeld Dat kan best samengaan
Je mening uiten kun je ook over een schilderij. Dit gedram over standbeelden, waar dan ook, is geen mening. Misschien moet iemand die moeite heeft met die standbeelden zich afvragen of ze zich wel in het voor hen juiste land begeven.
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:42:32 #199
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_193592792
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:37 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Maar dan vraag ik me toch af hoe die "eerlijke" manier er in de praktijk uitziet. Wie bepaalt wanneer het debat is afgelopen en wat de uitkomst is? Benoemen we een onafhankelijke jury die alle argumenten van voor- en tegenstanders weegt en dan met een oordeel komt? Of mogen we allemaal een stembriefje in een bus gooien en laten we dan de meerderheid van stemmen doorslaggevend zijn? Het klinkt allemaal wel mooi, maar ook erg abstract.
Nee? Je beslist het als democratie zoals je dat nu beslist. Je kunt nooit iedereen 100% tevreden houden. Daarom hebben die mensen het recht om petities te tekenen, te demonstreren enz enz.

Het is iig eerlijker om dit bijv. in de gemeenteraden te beslissen dan bij voorbaat te zeggen 'doen we niet want traditie'. Want dan kap je een debat en daarmee een groot deel van de bevolking af. Dat lijkt me een slechte actie, vind je niet?
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:43:40 #200
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193592830
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:40 schreef Briqq het volgende:

[..]

Wij ben jij om te oordelen of een ander dramt of verongelijkt is? Dat bedoel ik niet aanvallend, maar ik ben oprecht benieuwd waarom je de kritiek van democratische organen afdoet als 'drammen'.

Er is een sentiment dat nu oproept tot een debat over dit onderwerp. Waarom wil je dat niet aangaan en schuif je ze weg als 'drammers'?

Het debat gaat niet over geschiedenis, het gaat over de beeltenis van een controversieel figuur en of dat nog van deze tijd is.

Denk trouwens niet dat destijds niet bekend was dat het niet fout was en dat we nu moreel veel beter zijn. Er werd geregeld bezwaar aangetekend tegen de taferelen die in die tijd plaatsvonden.
Waar ik vooral benieuwd naar ben is hoeveel privileges je moet hebben, om voor een ander te willen bepalen wat die goed of slecht moet vinden.

En vooral op basis van huidskleur, terwijl jezelf iedereen er van beticht daar niet naar te moeten kijken.
1947-2016
pi_193592834
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:35 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Oi dat gaat best wel diep. Bedoel je dat het beeld van Coen door bepaalde groepen als zondebok is uitgekozen vanwege irritaties en frustraties door de financiële ondergang van het systeem?
Je blijft maar bij dit beeld hangen. Daar gaat het uiteindelijk niet om. In feite interesseert mij dit beeld totaal niet. Ik kan daar mijn gezin niet van onderhouden. Dat is dan heel pragmatisch. Bovendien staat het in Hoorn. Maar het ontwikkeld zich tot een hype waarvan je niet weer waar die eindigt. Oké de VS is de overtreffende trap waarbij plunderingen plaats vinden. Maar als de VS knapt gaan wij dat merken.

Het is het totaal plaatje van sociale onrust. En die ontstaat meestal vanwege financiële gevolgen en door de afbraak van een sociaal stelsel.
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:44:01 #202
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_193592843
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:41 schreef Xqtress het volgende:

[..]

Je mening uiten kun je ook over een schilderij. Dit gedram over standbeelden, waar dan ook, is geen mening. Misschien moet iemand die moeite heeft met die standbeelden zich afvragen of ze zich wel in het voor hen juiste land begeven.
Een mening is 'ik vind'.

Die mensen zeggen 'ik vind dat dat standbeeld niet op straat moet worden getoond'.
Enige die dramt is degene die niet het debat daarover durft aan te gaan. Of die zich stoort aan de mening van een ander.

Want waarom hecht jij je zo aan dat standbeeld? Jouw mening is overduidelijk dat jij vindt dat het belangrijk is. Ik kan nu ook zeggen dat jij dramt en je vasthoudt aan een vergane tijd. Dat zou toch ook niet redelijk zijn?
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:44:32 #203
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193592862
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:16 schreef Briqq het volgende:

[..]

Ik vind het weinig vergezocht om JPC te beschouwen als een controversieel figuur. Het lijkt me eerder zinloos om ons op te winden over de opwinding van anderen. Laat mensen vandaag de dag lekker beslissen of dit nog past in de tijdsgeest. Discussie kan geen kwaad. Blijkt er breed animo voor te zijn dan kunnen we als volwassen democratie beslissen om het beeld te behouden of er afstand van te doen.
Niemand pleit ervoor om zijn naam uit de geschiedenisboeken te halen. Dat zou ook dom zijn, want dan kun je niet meer leren over die tijd :7
Ik heb liever dat politieke discussies gaan over zaken die er echt toe doen. Het milieu, de economie, onze positie in de wereld, het aanpakken van racisme.

Ik heb gewoon helemaal geen behoefte aan dat de media weer overspoeld gaat worden door geforceerde oeverloze discussies over figuren uit vervlogen tijden die voor werkelijk helemaal niemand nog relevant zijn.
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:45:59 #204
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_193592899
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:44 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik heb liever dat politieke discussies gaan over zaken die er echt toe doen. Het milieu, de economie, onze positie in de wereld, het aanpakken van racisme.

Ik heb gewoon helemaal geen behoefte aan dat de media weer overspoeld gaat worden door geforceerde oeverloze discussies over figuren uit vervlogen tijden die voor werkelijk helemaal niemand nog relevant zijn.
Het hele debat gaat dieper dan dat. Want dit is een nutteloos stuk steen en ijzer. Maar blijkbaar heersen er nog sentimenten waardoor we ons daar zo aan hechten. Datzelfde sentiment zie je terugkomen in discussies over 'echte' problemen.

Sowieso kiest de media altijd de gekkies en de nepproblemen. Want je moet niet hebben dat er over de echte problemen wordt gesproken. Lekker sensatienieuws over standbeeldjes ipv 'onveilige' onderwerpen die mensen aan het denken kunnen zetten.
pi_193592928
quote:

[..]

Precies dit. Ik kan het allemaal niet zo goed omschrijven. We moeten niet verzanden in sociale onrust. Daar heeft niemand wat aan.
pi_193592930
quote:

[..]

Juist omdat JP Coen een massamoordenaar was, moeten we dat standbeeld laten staan.
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:47:16 #207
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_193592957
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:42 schreef Briqq het volgende:

[..]

Nee? Je beslist het als democratie zoals je dat nu beslist. Je kunt nooit iedereen 100% tevreden houden. Daarom hebben die mensen het recht om petities te tekenen, te demonstreren enz enz.

Het is iig eerlijker om dit bijv. in de gemeenteraden te beslissen dan bij voorbaat te zeggen 'doen we niet want traditie'. Want dan kap je een debat en daarmee een groot deel van de bevolking af. Dat lijkt me een slechte actie, vind je niet?
De manier waarop de transformatie van Zwarte Piet verlopen is, m.i. een vergelijkbaar geval, rechtvaardigt een zekere scepsis ten aanzien van dat type besluitvorming.
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:47:18 #208
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193592958
quote:

[..]

Ja, idd. Zodat we elkaar daar weer uit kunnen maken voor vieze demofoob'66ert of fascist.
Gewoon omdat dat over ontwikkelingen gaan die er wel toe doen.
1947-2016
pi_193592977
quote:

[..]

Ik oordeel niet, ik constateer slechts.
pi_193592979
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:29 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ik verwees daarmee naar de dingen die je afdeed als "bijzaken" uit het direct voorafgaande deel van de discussie. Als die geen rol spelen, zie ik niet direct wat er nog aan waardevols overblijft buiten de "emotionele" winst voor een beperkte groep mensen.
Misschien wel niks anders dan emotionele winst, maar zou dat erg zijn?

En misschien wordt die groep achteraf wel groter dan je denkt. De massamoord heeft uiteindelijk plaatsgevonden op de Molukse bevolking. Alleen heeft volgens mij nooit de Molukse gemeenschap zich actief verzet tegen dat standbeeld, of althans niet dat ik weet. Wie weet voelt dit hierna toch alsnog voor de hele Molukse gemeenschap, of veel Nederlanders die zich hier nooit over uitspraken maar misschien wel aan stoorden, als emotionele winst. Of voelt het onder de bevolking als een kleine overwinning.
West-Melanesia
pi_193593009
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:31 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Kwam je zelf mee.

Maar zoals een goed blm'er vind je het niet zo prettig om op je eigen hypocrisie gewezen te worden.
Ik ben geeneens een blm’er
West-Melanesia
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:49:01 #212
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_193593016
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:47 schreef Iblardi het volgende:

[..]

De manier waarop de transformatie van Zwarte Piet verlopen is, m.i. een vergelijkbaar geval, rechtvaardigt een zekere scepsis ten aanzien van dat type besluitvorming.
Juist niet. Want de regering en gemeentes verbieden niets. Iedereen is vrij om zwarte/gekleurde/witte piet te spelen. Daar word je niet voor gearresteerd en dat mag je helemaal zelf bepalen.

En als de bevolking steeds meer richting regenboogpiet neigt, dan is dat maar de uitkomst. Jij mag altijd blijven protesteren voor zwarte piet of zelf als zwarte piet optreden, als je dat vanuit jeugdsentiment wil doen.
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:49:59 #213
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_193593055
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:47 schreef Xqtress het volgende:

[..]

Ik oordeel niet, ik constateer slechts.
Jouw post met 'gedram' is gewoon een oordeel. Je denkt dat jij het bij het rechte eind hebt en dat die anderen maar zeuren en drammen over dingen die jou niet aanstaan.
pi_193593164
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:34 schreef Scarface88 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Ja maar dat waren witte mensen en dat telt niet.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_193593180
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:44 schreef Briqq het volgende:

[..]

Een mening is 'ik vind'.

Die mensen zeggen 'ik vind dat dat standbeeld niet op straat moet worden getoond'.
Enige die dramt is degene die niet het debat daarover durft aan te gaan. Of die zich stoort aan de mening van een ander.

Want waarom hecht jij je zo aan dat standbeeld? Jouw mening is overduidelijk dat jij vindt dat het belangrijk is. Ik kan nu ook zeggen dat jij dramt en je vasthoudt aan een vergane tijd. Dat zou toch ook niet redelijk zijn?
Beetje vreemd om de mensen die geen problemen hebben met de beelden als drammers neer te zetten, vind je zelf ook niet?
pi_193593226
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:53 schreef HSG het volgende:

[..]

Ja maar dat waren witte mensen en dat telt niet.
Holodomor horen we ook niemand over 7.5 miljoen doden. Terwijl we dood worden gegooid met holocaust films vanuit Hollywood.
Land of the free. Home of the brave.
pi_193593255
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:43 schreef Cherni het volgende:

Het is het totaal plaatje van sociale onrust. En die ontstaat meestal vanwege financiële gevolgen en door de afbraak van een sociaal stelsel.
Maar dat is een heel ander onderwerp.
Je kunt wel zeggen... de coronacrisis=economische crisis = fnuikend voor de inkomens van velen.
En een debat over dit soort ouwelullenverering kan meespelen in een sociale onrust, maar aan de zijkant dan. In Amerika ligt het feller.... veel meer afbraak van werk, inkomens en traditioneel onderhuids racisme, opgefokte cops.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 11-06-2020 23:07:28 ]
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:56:28 #218
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_193593268
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 20:21 schreef SpecialK het volgende:

[..]

hmm 1984 past niet zo. maar Fahrenheit 451 wel.
Link met Orwell is dat de maatschappij steeds bezig was de (opgetekende) geschiedenis te passen door zaken te verwijderen en/of te herschrijven.
Fundamenteel zitten tussen 1984 en FH452 wel verschillen.
1984 beschrijft dat de maatschappij de ongewenste elementen vermaakt waarbij FH452 het "ongewenste" (minachtend) negeert. In beide gevallen wordt een loopje genomen met perceptie van een situatie die later je "zomaar" onbewust schuldig maken.

Een beetje zoals nu in sentiment dat je/we als "(al of niet witte) westerling" 100% schuldig bent door alleen maar het lef hebben te bestaan omdat je bent voortgekomen van nu verwerpelijke geachte voorouders. Over racisme geproken !!!
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:56:46 #219
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_193593281
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:47 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Misschien wel niks anders dan emotionele winst, maar zou dat erg zijn?

En misschien wordt die groep achteraf wel groter dan je denkt. De massamoord heeft uiteindelijk plaatsgevonden op de Molukse bevolking. Alleen heeft volgens mij nooit de Molukse gemeenschap zich actief verzet tegen dat standbeeld, of althans niet dat ik weet. Wie weet voelt dit hierna toch alsnog voor de hele Molukse gemeenschap, of veel Nederlanders die zich hier nooit over uitspraken maar misschien wel aan stoorden, als emotionele winst. Of voelt het onder de bevolking als een kleine overwinning.
Ik vind argumenten als "misschien is er emotionele winst" bij "groepen die misschien wel groter zijn dan je denkt" niet een heel sterke basis voor het alsmaar blijven initiëren van controverses waarvan je al eerder hebt gezien dat ze onder een aanzienlijk deel van de bevolking kwaad bloed zetten. Van dat "verlies" ben je in elk geval al zeker. Het lijkt me dan wel zaak om ook even na te gaan wat dit soort acties je nu echt gaat opleveren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iblardi op 11-06-2020 23:03:00 ]
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:56:49 #220
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193593283
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:45 schreef Briqq het volgende:

[..]

Het hele debat gaat dieper dan dat. Want dit is een nutteloos stuk steen en ijzer. Maar blijkbaar heersen er nog sentimenten waardoor we ons daar zo aan hechten. Datzelfde sentiment zie je terugkomen in discussies over 'echte' problemen.

Sowieso kiest de media altijd de gekkies en de nepproblemen. Want je moet niet hebben dat er over de echte problemen wordt gesproken. Lekker sensatienieuws over standbeeldjes ipv 'onveilige' onderwerpen die mensen aan het denken kunnen zetten.
Nou ik vraag me af hoeveel mensen er zijn die met hun ziel onder hun arm langs dat standbeeld liepen. Volgens mij is het meer een opportunistische publiciteitsstunt van Groenlinks aldaar. Maar dus baal ik ook dat daar dan weer een hoop aandacht naartoe gaat, waar mogelijk ook weer op andere plekken allerlei nodeloze heisa over wordt gemaakt.

Het leidt af van bestaande vraagstukken, draagt niet bij aan het bestrijden van racisme en is slecht voor een brede steun aan de terechte protesten tegen racisme.
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:58:22 #221
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_193593322
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:55 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

In Amerika ligt het feller.... veel meer afbraak van werk, inkomens en tradioneel onderhuids racisme, opgefokte cops.
En vooral veeeel grotere ongelijkheid. Iedereen weet dat gelijkheid zorgt voor een stabiele samenleving.

En dan ook nog eens die tweedeling in de maatschappij erbij.

Feest.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_193593365
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:49 schreef Briqq het volgende:

[..]

Jouw post met 'gedram' is gewoon een oordeel. Je denkt dat jij het bij het rechte eind hebt en dat die anderen maar zeuren en drammen over dingen die jou niet aanstaan.
Dat beeld staat mij prima aan. Het gedram niet.
pi_193593374
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:43 schreef Cherni het volgende:

[..]

Je blijft maar bij dit beeld hangen. Daar gaat het uiteindelijk niet om. In feite interesseert mij dit beeld totaal niet. Ik kan daar mijn gezin niet van onderhouden. Dat is dan heel pragmatisch. Bovendien staat het in Hoorn. Maar het ontwikkeld zich tot een hype waarvan je niet weer waar die eindigt. Oké de VS is de overtreffende trap waarbij plunderingen plaats vinden. Maar als de VS knapt gaan wij dat merken.

Oke, dus door financiële gevolgen en afbraak van een sociaal stelsel ontstaat onrust. En door dit soort dingen te doen wordt de onrust alleen maar groter terwijl we er geen geld aan verdienen?
West-Melanesia
  donderdag 11 juni 2020 @ 23:02:43 #224
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_193593439
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:49 schreef Briqq het volgende:

[..]

Juist niet. Want de regering en gemeentes verbieden niets. Iedereen is vrij om zwarte/gekleurde/witte piet te spelen. Daar word je niet voor gearresteerd en dat mag je helemaal zelf bepalen.

En als de bevolking steeds meer richting regenboogpiet neigt, dan is dat maar de uitkomst. Jij mag altijd blijven protesteren voor zwarte piet of zelf als zwarte piet optreden, als je dat vanuit jeugdsentiment wil doen.
Hm, beweer je nu dat de transformatie naar roetveegpiet niet voornamelijk via overheidsinstanties is verlopen, maar spontaan vanuit de bevolking plaatsvond? Dat vind ik merkwaardig.
pi_193593447
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:56 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Nou ik vraag me af hoeveel mensen er zijn die met hun ziel onder hun arm langs dat standbeeld liepen. Volgens mij is het meer een opportunistische publiciteitsstunt van Groenlinks aldaar. Maar dus baal ik ook dat daar dan weer een hoop aandacht naartoe gaat, waar mogelijk ook weer op andere plekken allerlei nodeloze heisa over wordt gemaakt.

Het leidt af van bestaande vraagstukken, draagt niet bij aan het bestrijden van racisme en is slecht voor een brede steun aan de terechte protesten tegen racisme.
En dat kweekt bij een hele hoop burgers een flinke dosis onbegrip.
Het gaat averechts werken, en dat moet niemand willen.
pi_193593578
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:56 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ik vind argumenten als "misschien is er emotionele winst" bij "groepen die misschien wel groter zijn dan je denkt" niet een heel sterke basis voor het alsmaar blijven initiëren van controverses waarvan je al eerder hebt gezien dat ze onder een aanzienlijk deel van de bevolking kwaad bloed zetten. Van dat "verlies" ben je in elk geval al zeker. Het lijkt me dan wel zaak om ook even na te gaan wat dit soort acties je nu echt gaat opleveren.
Maar als het verwijderen van een standbeeld van een massamoordenaar bij een groot deel van de bevolking kwaad bloed zet, kan je je ook afvragen of onze denkwijze wel correct is. Het lijk mij trouwens niet dat het verwijderen van Coen onder een groot deel van de bevolking kwaad bloed zet.
West-Melanesia
pi_193593681
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:46 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Juist omdat JP Coen een massamoordenaar was, moeten we dat standbeeld laten staan.
Juist niet. Een standbeeld is een eerbetoon. Een massamoordenaar eren met een standbeeld is raar. Een standbeeld van Dennis Bergkamp bij het stadion van Arsenal in minder raar.
West-Melanesia
pi_193593825
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:55 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Maar dat is een heel ander onderwerp.
Je kunt wel zeggen... de coronacrisis=economische crisis = fnuikend voor de inkomens van velen.
En een debat over dit soort ouwelullenverering kan meespelen in een sociale onrust, maar aan de zijkant dan. In Amerika ligt het feller.... veel meer afbraak van werk, inkomens en tradioneel onderhuids racisme, opgefokte cops.
Een ander onderwerp is het niet. Het is een vorm van sociale onrust. Dat kon je ook constateren bij de gele hesjes en waar in Italië extreem rechts en de maffia steeds meer invloed gaat krijgen.

Uiteraard ik kan er compleet naast zitten en dat hoop ik dan maar.

Of het nu om Zwarte Piet gaat of beelden dan zie ik persoonlijk liever dat de lokale bevolking daar maar iets aan gaat veranderen als men daartoe bereid is. Maw als de gemeenschap in Hoorn het beeld wil verplaatsen is dat wat mij betreft prima.

Maar goed, ik ben geen globalist en ben van mening dat lokaal mensen hun samenleving zelf moeten kunnen inrichten waarbij je uiteraard ook landelijk afspraken maakt die noodzakelijk zijn. Bovendien hebben we daar ook wetten voor.

Wat er nu gebeurt in de VS zie ik als molest. En het is te hopen dat dit niet overwaait in die vorm binnen een EU. Sociaal gezien is het een drama. Dat was het al, maar escaleert nu.
pi_193593962
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 23:00 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Oke, dus door financiële gevolgen en afbraak van een sociaal stelsel ontstaat onrust. En door dit soort dingen te doen wordt de onrust alleen maar groter terwijl we er geen geld aan verdienen?
De discussie heeft geen zin met U. Je mist compleet de context als je het hebt over geen geld verdienen. Uitleg heeft dan verder ook geen zin meer.
pi_193593969
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 23:14 schreef Cherni het volgende:

[..]

Een ander onderwerp is het niet. Het is een vorm van sociale onrust. Dat kon je ook constateren bij de gele hesjes en waar in Italië extreem rechts en de maffia steeds meer invloed gaat krijgen.

Uiteraard ik kan er compleet naast zitten en dat hoop ik dan maar.

Of het nu om Zwarte Piet gaat of beelden dan zie ik persoonlijk liever dat de lokale bevolking daar maar iets aan gaat veranderen als men daartoe bereid is. Maw als de gemeenschap in Hoorn het beeld wil verplaatsen is dat wat mij betreft prima.

Maar goed, ik ben geen globalist en ben van mening dat lokaal mensen hun samenleving zelf moeten kunnen inrichten waarbij je uiteraard ook landelijk afspraken maakt die noodzakelijk zijn. Bovendien hebben we daar ook wetten voor.

Wat er nu gebeurt in de VS zie ik als molest. En het is te hopen dat dit niet overwaait in die vorm binnen een EU. Sociaal gezien is het een drama. Dat was het al, maar escaleert nu.
Een standbeeld van een massamoordenaar is wat anders dan een parkje oprichten in Noord-Hoorn. Dat eerste daar mag terecht elke burger van Nederland wat van vinden. Dat parkje laat ik idd liever aan de burgers van Hoorn over, ik zou niet weten waarom ik vanuit een andere stad mij daarmee zou moeten bemoeien.
West-Melanesia
pi_193593991
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 23:21 schreef Cherni het volgende:

[..]

De discussie heeft geen zin met U. Je mist compleet de context als je het hebt over geen geld verdienen. Uitleg heeft dan verder ook geen zin meer.
Ik probeer je alleen te snappen. Nu snap ik het ook oprecht niet. Het is niet zo dat ik je niet wil snappen.
West-Melanesia
pi_193594117
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 23:14 schreef Cherni het volgende:
Wat er nu gebeurt in de VS zie ik als molest.
Rellen is molest.... Maar vreedzaam demonstreren tegen politiegeweld , etnisch profileren , of etnische discriminatie in het algemeen is nuttig en dat houdt de samenleving alert
Moet wel vreedzaam blijven.
pi_193594199
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 23:22 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Ik probeer je alleen te snappen. Nu snap ik het ook oprecht niet. Het is niet zo dat ik je niet wil snappen.
Of dit beeld nu gesloopt word of niet. Ik kan helaas niet stoppen met werken om mijn gezin te kunnen onderhouden. Maw ik sta liever op de keien met een vakbond samen met mijn Turkse/Indonesische/ collega's en al die andere gekleurden om samen tot een goede CAO te komen waar we allemaal iets aan hebben. En ik ben ervan overtuigd dat er dan minder onvrede en polarisatie ontstaat.

Hexagon gaf dat ook prima aan.
pi_193594233
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 23:28 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Rellen is molest.... Maar vreedzaam demonstreren tegen politiegeweld , etnisch profileren , of etnische discriminatie in het algemeen is nuttig en dat houdt de samenleving alert
Moet wel vreedzaam blijven.
Daar heb ik totaal geen problemen mee.
pi_193594361
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 23:32 schreef Cherni het volgende:

[..]

Of dit beeld nu gesloopt word of niet. Ik kan helaas niet stoppen met werken om mijn gezin te kunnen onderhouden. Maw ik sta liever op de keien met een vakbond samen met mijn Turkse/Indonesische/ collega's en al die andere gekleurden om samen tot een goede CAO te komen waar we allemaal iets aan hebben. En ik ben ervan overtuigd dat er dan minder onvrede en polarisatie ontstaat.

Hexagon gaf dat ook prima aan.
Je vind het dus niet belangrijk genoeg. Dat stoppen met werken vind ik dan weer overdreven gezegd. Alsof je alleen voor iets opstaat en je mening uit of je stem laat horen wanneer jij en wij er allemaal een tonnetje mee kunnen verdienen. Maar uiteindelijk ben jij natuurlijk helemaal vrij om belangrijk te vinden wat je zelf belangrijk vind. Net zoals de groep mensen die het verplaatsen van Coen wel belangrijk vinden.
West-Melanesia
pi_193594490
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 23:45 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Je vind het dus niet belangrijk genoeg. Dat stoppen met werken vind ik dan weer overdreven gezegd. Alsof je alleen voor iets opstaat en je mening uit of je stem laat horen wanneer jij en wij er allemaal een tonnetje mee kunnen verdienen. Maar uiteindelijk ben jij natuurlijk helemaal vrij om belangrijk te vinden wat je zelf belangrijk vind. Net zoals de groep mensen die het verplaatsen van Coen wel belangrijk vinden.
Eerlijk gezegd vind ik het niet belanrijk genoeg. Andere thema's die polarisatie vermijden vind ik persoonlijk belangrijker dan een beeld. En ik sta niet alleen op voor een cao(ben ook maar een simpele arbeider die het niet gaat om tonnen) maar alles wat te maken heeft met een sociaal democratie waarbij mensen van welke afkomst ook hier een prima leven kunnen leiden. En dat is vooralsnog mogelijk. En ik wens niet dat dit door tuig van welke kant ook de vernieling in word gedraaid. Maw geen VS no 2.

En ja ook de strijd tegen racisme en discriminatie hoort daarbij.
Dan gaat het ook over Portugezen die door winkelnering onderdrukt worden of Noord-Koreaanse slaven hier schepen bouwen en de gehele EU doet niets. Waar is de VN? En jawel dat in deze moderne tijd. Dat vind ik persoonlijk iets belangrijker dan beelden van hun sokkel halen.

Zo ook betaalbaar onderwijs en het voorkomen van discriminatie bij sollicaties etc. en gelijke rechten en loon. Ik kan nog wel doorgaan maar ik hoop dat dit duidelijk genoeg is.
pi_193594526
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juni 2020 23:58 schreef Cherni het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd vind ik het niet belanrijk genoeg. Andere thema's die polarisatie vermijden vind ik persoonlijk belangrijker dan een beeld. En ik sta niet alleen op voor een cao(ben ook maar een simpele arbeider die het niet gaat om tonnen) maar alles wat te maken heeft met een sociaal democratie waarbij mensen van welke afkomst ook hier een prima leven kunnen leiden. En dat is vooralsnog mogelijk. En ik wens niet dat dit door tuig van welke kant ook de vernieling in word gedraaid. Maw geen VS no 2.

En ja ook de strijd tegen racisme en discriminatie hoort daarbij.
Dan gaat het ook over Portugezen die door winkelnering onderdrukt worden of Noord-Koreaanse slaven hier schepen bouwen en de gehele EU doet niets. Waar is de VN? En jawel dat in deze moderne tijd. Dat vind ik persoonlijk iets belangrijker dan beelden van hun sokkel halen.

Zo ook betaalbaar onderwijs en het voorkomen van discriminatie bij sollicaties etc. en gelijke rechten loon. Ik kan nog wel doorgaan maar ik hoop dat dit duidelijk genoeg is.
Dat kan. Alleen niemand die boos wordt op jou omdat jij dat belangrijk vind. Bij de mensen die willen dat het standbeeld verdwijnt, reageren wel veel boze mensen. Als die mensen niet boos worden, ontstaat er ook geen polarisatie. Het is namelijk nergens voor nodig om boos te worden.
West-Melanesia
  vrijdag 12 juni 2020 @ 00:14:02 #238
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193594636
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 00:03 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Dat kan. Alleen niemand die boos wordt op jou omdat jij dat belangrijk vind. Bij de mensen die willen dat het standbeeld verdwijnt, reageren wel veel boze mensen. Als die mensen niet boos worden, ontstaat er ook geen polarisatie. Het is namelijk nergens voor nodig om boos te worden.
Het leek er niet op dat iemand boos was om een standbeeld tot een publiciteitsgeile Groenlinkser er onrust over begon te zaaien.
  vrijdag 12 juni 2020 @ 00:34:20 #239
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193594806
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 23:21 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Een standbeeld van een massamoordenaar is wat anders dan een parkje oprichten in Noord-Hoorn. Dat eerste daar mag terecht elke burger van Nederland wat van vinden. Dat parkje laat ik idd liever aan de burgers van Hoorn over, ik zou niet weten waarom ik vanuit een andere stad mij daarmee zou moeten bemoeien.
Maar je wil je wel bemoeien met wat ik mag gaan zien op de rode steen?

Waar haal je het gore lef vandaan daarover te willen bepalen? Welk privilege denk jij te bezitten?
1947-2016
pi_193594892
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 00:34 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Maar je wil je wel bemoeien met wat ik mag gaan zien op de rode steen?

Waar haal je het gore lef vandaan daarover te willen bepalen? Welk privilege denk jij te bezitten?
Waarom mag iemand zich daar niet mee bemoeien? Welke privilege denk jij dan te bezitten?
West-Melanesia
pi_193594904
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 00:14 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Het leek er niet op dat iemand boos was om een standbeeld tot een publiciteitsgeile Groenlinkser er onrust over begon te zaaien.
Voor die GroenLinkser is het belangrijk dat dat standbeeld verdwijnt. Voor Cherni zijn weer andere dingen belangrijk. Dan hoef je nog niet boos te worden.
West-Melanesia
pi_193594920
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:41 schreef Xqtress het volgende:

[..]

Je mening uiten kun je ook over een schilderij. Dit gedram over standbeelden, waar dan ook, is geen mening.
een mening = het standbeeld handhaven op het plein
een mening= het standbeeld in een museum zetten
Het zijn allemaal meningen
  vrijdag 12 juni 2020 @ 00:53:22 #243
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193594940
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 00:44 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Waarom mag iemand zich daar niet mee bemoeien? Welke privilege denk jij dan te bezitten?
Omdat jij niet bepaald wat een ander goed of slecht mag vinden. Dat doe jij wel. Waar haal jij het lef vandaan te willen beslissen voor 17mln mensen in NL en 70.000 in Hoorn.

De arrogantie gast. Goor gewoon.
1947-2016
pi_193594947
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 00:53 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Omdat jij niet bepaald wat een ander goed of slecht mag vinden. Dat doe jij wel. Waar haal jij het lef vandaan te willen beslissen voor 17mln mensen in NL en 70.000 in Hoorn.

De arrogantie gast. Goor gewoon.
Niemand bepaalt wat. Mensen vinden dat het standbeeld van een massamoordenaar niet thuis hoort op een plein. Dat je daar zo boos om word :')
West-Melanesia
pi_193594952
quote:
DENK wil ook hier omstreden standbeelden weghalen: 'Coen vermoordde weerloze burgers'
Standbeelden met een omstreden verleden worden in de Verenigde Staten en Groot-Brittanie verwijderd vanwege een vernieuwd historisch bewustzijn door de Black Lives Matter-protesten. Ook partij DENK wil dat in Nederland standbeelden en straatnaambordjes van Jan Pieterszoon Coen worden verwijderd. Al krijgen ze daar in de Tweede Kamer nog maar weinig steun voor.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)er-worden-weggehaald
Laten ze hier maar mee beginnen:

Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_193594957
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 00:55 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Lol is dat Erdogan? Omg heeft hij serieus een standbeeld van zichzelf laten maken?
West-Melanesia
pi_193594965
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 00:57 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Lol is dat Erdogan?
Een gouden Erdogan.
pi_193594970
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 00:58 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Een gouden Erdogan.
LoL
West-Melanesia
pi_193594974
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 00:59 schreef Oceanier het volgende:

[..]

LoL
Als Denk dan zo graag standbeelden omver wil trekken van publieke figuren die weerloze burgers om het leven heeft gebracht....
  vrijdag 12 juni 2020 @ 01:03:00 #250
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193594986
- mag wel iets minder

[ Bericht 97% gewijzigd door Lonaa op 12-06-2020 08:16:57 ]
1947-2016
pi_193594987
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 01:00 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Als Denk dan zo graag standbeelden omver wil trekken van publieke figuren die weerloze burgers om het leven heeft gebracht....
Tsja, denk is teveel met Turkije bezig. Dan kan je idd dat als argument gebruiken. Alleen kan denk denk ik niets betekenen in Turkije
West-Melanesia
  vrijdag 12 juni 2020 @ 01:04:28 #252
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193594991
quote:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Denk, gl... Wanneer komt d'666?
Nog wat paarsharige wijven er bij en dan is het alles blankenhatende feestje weer compleet.
1947-2016
pi_193595002
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 01:04 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Denk, gl... Wanneer komt d'666?
Nog wat paarsharige wijven er bij en dan is het alles blankenhatende feestje weer compleet.
Er zijn niet zoveel blankenhaters in Nederland. Zo’n groot feestje zal dat niet worden.
West-Melanesia
  vrijdag 12 juni 2020 @ 01:10:53 #254
117098 Hathor
Effe niet
pi_193595022
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 23:10 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Juist niet. Een standbeeld is een eerbetoon. Een massamoordenaar eren met een standbeeld is raar. Een standbeeld van Dennis Bergkamp bij het stadion van Arsenal in minder raar.
Het hoeft helemaal niet een eerbetoon te zijn, je kan het ook gebruiken om er een maal per week ritueel tegenaan gaan staan te pissen. Dat kan zuiverend werken.
pi_193595031
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 01:10 schreef Hathor het volgende:

[..]

Het hoeft helemaal niet een eerbetoon te zijn, je kan het ook gebruiken om er een maal per week ritueel tegenaan gaan staan te pissen. Dat kan zuiverend werken.
Ik betwijfel of dat de reden is dat Hoornaars het standbeeld van Coen hebben gemaakt.
West-Melanesia
  vrijdag 12 juni 2020 @ 01:23:01 #256
117098 Hathor
Effe niet
pi_193595084
quote:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
De aller allerlaatsten die hier hun bek over mogen opentrekken zijn de Turken, Istanboel staat vol met standbeelden van hun helden uit het Ottomaanse tijdperk, helden die in een adem genoemd mogen worden met slavernij en genocide. Als Turken zich gaan lopen opwinden over koloniale figuren uit de Nederlandse geschiedenis, dan sla ze daar maar eens mee om de oren. Zijn die Turken nou echt zo achterlijk om te denken dat ze zich achteloos in zo'n discussie kunnen mengen zonder daarbij met vele historsiche feiten omtrent hun eigen wangedrag geconfronteerd te kunnen worden?
pi_193595085
Moet ik het soms voor je doen?

quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 11:12 schreef Oceanier het volgende: Grachtengevels? Beter dat standbeeld van JP coen in Hoorn in het water flikkeren.
Deze bedoel je toch?
West-Melanesia
  vrijdag 12 juni 2020 @ 01:25:25 #258
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193595094
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 01:17 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Quote me berichten dan uit dat topic dat ik erop sta dat hij weg moet, of iemand voor racist uitmaak. Je bent zo zeker van je zaak.
Het maakt je niks uit, zeg je, maar je bent al wel 4 dagen van smorgens vroeg tot savonds laat op alle posts die je krijgt aan het reageren.

Een reactie kun je daar maar op geven hierop fok, een dikke :')
1947-2016
pi_193595100
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 01:23 schreef Hathor het volgende:

[..]

De aller allerlaatsten die hier hun bek over mogen opentrekken zijn de Turken, Istanboel staat vol met standbeelden van hun helden uit het Ottomaanse tijdperk, helden die in een adem genoemd mogen worden met slavernij en genocide. Als Turken zich gaan lopen opwinden over koloniale figuren uit de Nederlandse geschiedenis, dan sla ze daar maar eens mee om de oren. Zijn die Turken nou echt zo achterlijk om te denken dat ze zich achteloos in zo'n discussie kunnen mengen zonder daarbij met vele historsiche feiten omtrent hun eigen wangedrag geconfronteerd te kunnen worden?
Als je Denk daar op aanspreekt dan zullen ze verontwaardigd reageren dat je ze Turken noemt. Zij zijn toch gewoon Nederlanders die het beste voor hebben met dit land en daarom alle nationale helden met een vlekje verwijdert zien worden?
pi_193595107
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 01:25 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Het maakt je niks uit, zeg je, maar je bent al wel 4 dagen van smorgens vroeg tot savonds laat op alle posts die je krijgt aan het reageren.

Een reactie kun je daar maar op geven hierop fok, een dikke :')
Niks mis mee. Dat ik terug antwoord op mensen die op mij reageren, betekent natuurlijk nog steeds niet dat ik ook maar iets om dat standbeeld geef. Ik geef wel om discussies.
West-Melanesia
  vrijdag 12 juni 2020 @ 01:29:33 #261
117098 Hathor
Effe niet
pi_193595109
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 01:12 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Ik betwijfel of dat de reden is dat Hoornaars het standbeeld van Coen hebben gemaakt.
Eigen schuld, hadden ze er maar een afvoerputje onder moeten plaatsen.
  vrijdag 12 juni 2020 @ 01:30:59 #262
117098 Hathor
Effe niet
pi_193595114
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 01:27 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Als je Denk daar op aanspreekt dan zullen ze verontwaardigd reageren dat je ze Turken noemt. Zij zijn toch gewoon Nederlanders die het beste voor hebben met dit land en daarom alle nationale helden met een vlekje verwijdert zien worden?
Nee, 100x nee. Denk is de 5e colonne, die helemaal niks met Nederland hebben. In andere tijden waren deze intriganten met pek en veren de grens over getrapt.
pi_193595115
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 01:29 schreef Hathor het volgende:

[..]

LoL
West-Melanesia
  vrijdag 12 juni 2020 @ 08:22:52 #264
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193596023
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 00:47 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Voor die GroenLinkser is het belangrijk dat dat standbeeld verdwijnt. Voor Cherni zijn weer andere dingen belangrijk. Dan hoef je nog niet boos te worden.
Tja ik krijg toch sterk de indruk dat deze Groenlinkser vooral bezig is zijn eigen 15 minutes of fame te creeeren.

Tot gisteren boeide het niemand in Nederland een fuck dat JP Coen een standbeeld heeft. Er is immers geen levend persoon waarvoor die nog relevant is. En nu worden dus nodeloos mensen tegen elkaar opgezet om een totaal non-probleem vergelijkbaar met een struik bij de rijdende rechter. En gaat het niet over wat werkelijk belangrijk is.

Op dat soort discussies in iedere gemeente zit ik gewoon niet te wachten.
  Moderator vrijdag 12 juni 2020 @ 08:41:49 #265
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_193596170
dat beeld is al heel lang controversieel
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_193597012
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:55 schreef Scarface88 het volgende:

[..]

Holodomor horen we ook niemand over 7.5 miljoen doden. Terwijl we dood worden gegooid met holocaust films vanuit Hollywood.
Ja maar het waren maar witte mensen. ;(
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  vrijdag 12 juni 2020 @ 09:48:09 #267
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_193597060
Zie net dat het beeld van Piet Heijn beklad is bij WNL. Wat mooi aangeeft hoe dom zulke mensen zijn.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_193597222
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 08:22 schreef Hexagon het volgende:

Tot gisteren boeide het niemand in Nederland een fuck dat JP Coen een standbeeld heeft.
Jij hebt nieuws gemist de laatste jaren

maart 2012:
quote:
De gemeenteraad van Hoorn heeft na maanden van discussie een nieuwe tekst opgesteld voor op de sokkel van Jan Pieterszoon Coen.
Burgers van Hoorn hadden daarom gevraagd omdat ze het fout vonden dat Coen als een held werd vereerd, ondanks de slachtingen die hij aanrichtte in Oost-Indië.
https://nos.nl/artikel/351256-nieuwe-tekst-op-sokkel-jp-coen.html

april 2012, deze tekst werd bij het beeld gezet

[ Bericht 2% gewijzigd door Bluesdude op 12-06-2020 10:07:47 ]
pi_193597281
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 01:30 schreef Hathor het volgende:

[..]

Nee, 100x nee. Denk is de 5e colonne, die helemaal niks met Nederland hebben. In andere tijden waren deze intriganten met pek en veren de grens over getrapt.
Gelukkig dat dit geen andere tijd is . Nu vinden we vrije meningsuiting en tolerantie van andersdenkenden belangrijk.
Overigens, het is niet waar dat DENK niks heeft met Nederland en dit land kapot wil ofzo
  vrijdag 12 juni 2020 @ 10:04:00 #270
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_193597325
Maar goed, het is niet alsof men dit niet had kunnen zien aankomen. Imperium brengt vijandschap, en als je vervolgens als voormalig moederland verheven idealen van progressivisme, internationalisme en gelijkheidsdenken omarmt is een effectieve verdediging tegen dit soort aanvallen erg lastig. Bij Coen geldt dat natuurlijk des te sterker omdat hij ook in het verleden al als controversieel gold.
pi_193597393
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 10:00 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Gelukkig dat dit geen andere tijd is . Nu vinden we vrije meningsuiting en tolerantie van andersdenkenden belangrijk.
Ja? Ik zie een klein groepje racisten dat bepaalt welke meningen vrij zijn hoe je over racisme moet denken, zelfs wat racisme is. Mensen zijn enerzijds te laf om dat in twijfel te trekken, anderzijds is het ook wel weer begrijpelijk want dan komen ze je 's nachts opzoeken.

quote:
Overigens, het is niet waar dat DENK niks heeft met Nederland en dit land kapot wil ofzo
Klopt, Nederland is voor hen een koloniaal wingewest.

quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 08:41 schreef sp3c het volgende:
dat beeld is al heel lang controversieel
Klopt, sinds de jaren 80 is er al discussie, wat ook prima is net als de oplossing.

Maar anders moet er maar een beeld van anti-slavernij activist Piet Hein voor in de plaats.
pi_193597431
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:27 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Waarom zijn we dan de hele wereld aan het slopen vanwege een crimineel die perongeluk een kleurtje had?
Dat gebeurt helemaal niet
  vrijdag 12 juni 2020 @ 10:12:07 #273
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_193597452
quote:

[..]

Ik ben wel benieuwd welke kant de DENK'ers en hun aanhangers zouden kiezen wanneer er eens een serieus conflict zou uitbreken tussen Nederland en Turkije.
  vrijdag 12 juni 2020 @ 10:15:02 #274
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193597500
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 01:29 schreef Hathor het volgende:

[..]

Het afvoer putje van Hoorn is rond het station Kersenboogerd....
1947-2016
  vrijdag 12 juni 2020 @ 10:17:40 #275
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193597551
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 01:29 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Niks mis mee. Dat ik terug antwoord op mensen die op mij reageren, betekent natuurlijk nog steeds niet dat ik ook maar iets om dat standbeeld geef. Ik geef wel om discussies.
Blijkbaar heb je dan best veel tijd over. Een week lang posten van vroeg tot laat over iets waar je geen fuk om geeft.
1947-2016
  vrijdag 12 juni 2020 @ 10:18:31 #276
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193597567
quote:
Nu vinden we vrije meningsuiting en tolerantie van andersdenkenden belangrijk.
Moet je vooral bij denk zijn....

Not.
1947-2016
pi_193597614
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 10:07 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ja? Ik zie een klein groepje racisten dat bepaalt welke meningen vrij zijn
Onzin
Er zijn wetten over meningsuiting... gemaakt door politici en in de praktijk ingevuld door rechters en burgemeesters..Dit zijn geen racisten., in het algemeen
Je gebruikt het woord hier als verkettering van bepaalde andersdenkenden, neem ik aan
Idem beschuldig je hen van een dictatuur wbt meningsvorming en -uiting te hebben gemaakt in Nederland
pi_193597811
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 10:20 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Onzin
Er zijn wetten over meningsuiting... gemaakt door politici en in de praktijk ingevuld door rechters en burgemeesters..Dit zijn geen racisten., in het algemeen
Je gebruikt het woord hier als verkettering van bepaalde andersdenkenden, neem ik aan
Idem beschuldig je hen van een dictatuur wbt meningsvorming en -uiting te hebben gemaakt in Nederland
Ik trek de grens dan ook bij de institutionele onderdrukking van andersdenkenden en geweld en dreiging met geweld. Of het nou rechtstreekse staatscensuur is of via de NPO maakt qua effect niet zoveel uit.

De laffe huichelaars die zichzelf en anderen willen laten zien hoezeer ze deugen door stilzwijgend in te stemmen of zelfs mee te blaten met de Blackstapo zijn slechts op hun persoonlijke manier een maatschappelijk probleem.
pi_193597960
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 10:36 schreef Weltschmerz het volgende:

De laffe huichelaars die zichzelf en anderen willen laten zien hoezeer ze deugen door stilzwijgend in te stemmen of zelfs mee te blaten met de Blackstapo zijn slechts op hun persoonlijke manier een maatschappelijk probleem.
Je wordt steeds onzinniger rechts met je ranzige identiteitspolitiek.
  Moderator vrijdag 12 juni 2020 @ 10:47:40 #280
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_193597975
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 10:17 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Blijkbaar heb je dan best veel tijd over. Een week lang posten van vroeg tot laat over iets waar je geen fuk om geeft.
lekker belangrijk :')
pi_193598174
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 10:46 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Identiteitspolitiek is ranzig inderdaad. Laten we ermee ophouden.
  Moderator vrijdag 12 juni 2020 @ 11:03:40 #282
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_193598247
blackstapo ...

heheheh _O-
pi_193598747
quote:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Dat stond in Wiesbaden tbv van een kunstmanifestatie maar is gelijk weer weggehaald. Het zou volgens mij sowieso maar van tijdelijke aard zijn geweest omdat het ging om een manifestatie.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cherni op 12-06-2020 11:44:57 ]
pi_193598846
quote:

[..]

Want het is mogelijk om daar een normale discussie over te houden wil je zeggen?
"Pools are perfect for holding water"
pi_193598886
-

[ Bericht 99% gewijzigd door probeer op 12-06-2020 11:58:16 ]
"Pools are perfect for holding water"
  vrijdag 12 juni 2020 @ 12:02:56 #286
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_193599011
Coen is letterlijk de oprichter van Jakarta...

dan kan je janken over de dingen die hij deed die vallen binnen de maatstaven van de tijd ... of je kan iemands legacy levend houden. goed en kwaad. als mens die een flinke invloed heeft gehad op de wereldgeschiedenis
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  vrijdag 12 juni 2020 @ 12:05:52 #287
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193599049
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 11:03 schreef sp3c het volgende:
blackstapo ...

heheheh _O-
:D
1947-2016
  vrijdag 12 juni 2020 @ 12:13:34 #288
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193599155
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 10:46 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Er gaat weer eens iemand op de inhoud zitten in een discussie met jou, je kan het niet aan en prompt schiet je weer op de man.
1947-2016
  vrijdag 12 juni 2020 @ 12:15:58 #289
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193599178
Zelfs de andere GL- krakersleider en oppergod in Amsterdam is het niet eens met het verwijderen van dit soort beelden.

quote:
Groot Wassink: „Ik heb misschien wel liever dat er meer bewustzijn komt over het verleden. Ik denk namelijk dat meer kennis helpt tot een beter begrip. Ik denk dat weghalen, ook weghalen van kennis is.
De dag is gekomen dat ik het een keer eens ben met gl.
1947-2016
pi_193600235
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 12:02 schreef SpecialK het volgende:
Coen is letterlijk de oprichter van Jakarta...

dan kan je janken over de dingen die hij deed die vallen binnen de maatstaven van de tijd ... of je kan iemands legacy levend houden. goed en kwaad. als mens die een flinke invloed heeft gehad op de wereldgeschiedenis
Wat jij janken noemt , noemen normaal redelijk denkende mensen het veroordelen van roofmoordenaars..
Maar de kern van de zaak met dit standbeeld is niet iets van 400 jaar geleden .
Het gaat om hier en nu in het jaar 2020 of men eerbetoon moet geven aan zo'n figuur.
Zo geweldig veel invloed op de wereldgeschiedenis had Coen nou ook weer niet, en dat is geen reden om die man te vereren met een standbeeld op een openbaar plein.
En zijn wandaden zijn ook geen reden om nationaal trots of hoorns trots te zijn.
Voor velen wel in de afgelopen eeuwen, helaas
  vrijdag 12 juni 2020 @ 13:26:36 #291
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_193600297
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 13:22 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wat jij janken noemt , noemen normaal redelijk denkende mensen het veroordelen van roofmoordenaars..
Het gaat om hier en nu in het jaar 2020 of men eerbetoon moet geven aan zo'n figuur.
Zo geweldig veel invloed op de wereldgeschiedenis had Coen nou ook weer niet, en dat is geen reden om die man te vereren met een standbeeld op een openbaar plein.
En zijn wandaden zijn ook geen reden om nationaal trots of hoorns trots te zijn.
Precies, laten we gewoon alle geschiedenis, correctie: westerse geschiedenis bij het oud vuil zetten, omdat al die actoren van lang genoeg geleden niet "woke" genoeg waren ;)

Anderzijds weten we wie dit zegt, alsof er ook maar een pico-gram kans was dat jij er niet zo in zou zitten.
  vrijdag 12 juni 2020 @ 13:31:00 #292
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_193600375
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 12:15 schreef Red_85 het volgende:
Zelfs de andere GL- krakersleider en oppergod in Amsterdam is het niet eens met het verwijderen van dit soort beelden.
[..]

De dag is gekomen dat ik het een keer eens ben met gl.
Inderdaad verbazend wijs van die man.
pi_193600383
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 10:36 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

So true
You only live once, so be sure to spend fifteen hours a day staring at a screen seeking the approval of strangers
pi_193600408
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 11:03 schreef sp3c het volgende:
blackstapo ...

heheheh _O-
Woko Haram. :+
  vrijdag 12 juni 2020 @ 14:05:42 #295
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193600840
Als zelf Groot Wassink dat vind kunnen we wel ophouden. Dan blijven de beelden gewoon.
  vrijdag 12 juni 2020 @ 15:03:59 #296
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193601522
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 13:32 schreef Aurelius het volgende:

[..]

Woko Haram. :+
Wie had nou de combi met 'junta' gisteren?

edit, we've got him:

quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:24 schreef beantherio het volgende:

[..]

Maar ook racistisch volgens onze nieuwe woke junta :{w

[ Bericht 34% gewijzigd door Red_85 op 12-06-2020 15:11:29 ]
1947-2016
pi_193601831
In 1931 schreef J. Slauerhoff een toneelstuk waarin de VOC gouverneur Jan Pieterszoon Coen als een moordzuchtige despoot werd afgeschilderd. Een opvoering van dit stuk maakte de schrijver, die in 1936 overleed, niet meer mee. De ene na de andere voorstelling van het stuk werd verboden. Het duurde uiteindelijk tot1961 voor er een voorstelling doorging. Waarom? Welke gevoelige snaar had Slauerhoff geraakt bij de bestuurders?Luister naar De beul van Banda, gemaakt door Tom Roduin:
========

Luister Radio 1 https://www.nporadio1.nl/(...)ug-de-beul-van-banda
  zaterdag 13 juni 2020 @ 01:13:30 #298
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193610134
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 15:23 schreef Bluesdude het volgende:
In 1931 schreef J. Slauerhoff een toneelstuk waarin de VOC gouverneur Jan Pieterszoon Coen als een moordzuchtige despoot werd afgeschilderd. Een opvoering van dit stuk maakte de schrijver, die in 1936 overleed, niet meer mee. De ene na de andere voorstelling van het stuk werd verboden. Het duurde uiteindelijk tot1961 voor er een voorstelling doorging. Waarom? Welke gevoelige snaar had Slauerhoff geraakt bij de bestuurders?Luister naar De beul van Banda, gemaakt door Tom Roduin:
========

Luister Radio 1 https://www.nporadio1.nl/(...)ug-de-beul-van-banda
Hoeveel mensen denk je dat er op een linkje van jou gaan klikken?
Men weet al uit wat voor straatje jij je 'bronnetjes' haalt.
1947-2016
  zaterdag 13 juni 2020 @ 01:41:50 #299
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_193610282
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 13:22 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Moskeeën ook maar sluiten dan ?
Daar eren ze ook een slavenhandelaar en warlord.
  zaterdag 13 juni 2020 @ 02:10:52 #300
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193610386
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 01:41 schreef Enchanter het volgende:

[..]

Moskeeën ook maar sluiten dan ?
Daar eren ze ook een slavenhandelaar en warlord.
Kan half afrika er ook wel bij met hun vrouwslaven, kindsoldaten en lokale warlords.

Ook sluiten.
1947-2016
  zaterdag 13 juni 2020 @ 02:12:04 #301
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193610388
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 14:05 schreef Hexagon het volgende:
Als zelf Groot Wassink dat vind kunnen we wel ophouden. Dan blijven de beelden gewoon.
Snapte iedereen dat maar.
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')