Dat er systemen (of instituties, hoe je wil) zijn (denk aan het justitieel systeem) die ongelijke uitkomsten produceren slechts op basis van ras. Denk aan het zwaarder straffen van zwarten voor dezelfde misdragingen, of het minder zwaar straffen van gedragingen waarvan zwarten het slachtoffer zijn, etc. Wanneer je het (lange) overzicht van mij leest dan krijg je daar een goed beeld bij.quote:Op zondag 7 juni 2020 14:35 schreef mosred het volgende:
[..]
Okay thx, maar ik begrijp nog steeds niet wat “institutioneel” racisme betekent.
Het klinkt als weer zo’n vage term uit de sociale wetenschappen.
Goed argument manquote:Op zondag 7 juni 2020 14:40 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Ja man daarom deed Obama er ook zo veel aan toen hij president was.. iedereen kan worden wat hij wil in Amerika, kijk maar naar Obama.
Ja dan google je toch zelf? Je hebt toch vingers gekregen van de lieve heerquote:
Institutioneel racisme verwijst volgens mij naar de instituties. Dus dat scholen, banken, overheden, veiligheidsdiensten etc discriminatie zouden toepassen obv huidskleur.quote:Op zondag 7 juni 2020 14:40 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Onbedoeld racisme wat niet als zodanig gezien wordt maar wel zo ervaren wordt.
Zwarte Piet bijvoorbeeld. Vrijwel geen enkele Nederlander zag of ziet dit als racisme. Mensen van Afrikaanse afkomst voelen het echter wel zo.
Dit klopt niet.quote:Op zondag 7 juni 2020 14:40 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Onbedoeld racisme wat niet als zodanig gezien wordt maar wel zo ervaren wordt.
Zwarte Piet bijvoorbeeld. Vrijwel geen enkele Nederlander zag of ziet dit als racisme. Mensen van Afrikaanse afkomst voelen het echter wel zo.
Maar ook regels, wetgeving etc die bepaalde groepen benadeeld. In Nederland heb ik daar zo snel geen voorbeeld van
En dat hoeft niet aan kwaadwillendheid te liggen, maar eerder aan een disfunctioneel systeem dat resulteert in ongelijke uitkomsten.quote:Op zondag 7 juni 2020 14:43 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Institutioneel racisme verwijst volgens mij naar de instituties. Dus dat scholen, banken, overheden, veiligheidsdiensten etc discriminatie zouden toepassen obv huidskleur.
Institutioneel kan ook de betekenis hebben dat het structureel is. Oftewel vastligt in gewoontesquote:Op zondag 7 juni 2020 14:43 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Institutioneel racisme verwijst volgens mij naar de instituties. Dus dat scholen, banken, overheden, veiligheidsdiensten etc discriminatie zouden toepassen obv huidskleur.
Thxquote:Op zondag 7 juni 2020 14:42 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat er systemen (of instituties, hoe je wil) zijn (denk aan het justitieel systeem) die ongelijke uitkomsten produceren slechts op basis van ras. Denk aan het zwaarder straffen van zwarten voor dezelfde misdragingen, of het minder zwaar straffen van gedragingen waarvan zwarten het slachtoffer zijn, etc. Wanneer je het (lange) overzicht van mij leest dan krijg je daar een goed beeld bij.
Institutioneel racisme != individueel racisme. In theorie kan een organisatie volledig uit niet-racistische personen bestaan, en toch institutioneel racistisch zijn. Dat geeft ook weer aan dat in het geval van institutioneel racisme individuen op zich niet kwaadwillend hoeven te zijn, maar meer dat de organisatie(cultuur) als geheel faalt.
Het één sluit het ander niet uit. Sterker nog: het gaat vaak samen.quote:Op zondag 7 juni 2020 14:48 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Institutioneel kan ook de betekenis hebben dat het structureel is. Oftewel vastligt in gewoontes
Kloptquote:Op zondag 7 juni 2020 14:49 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Het één sluit het ander niet uit. Sterker nog: het gaat vaak samen.
Waarschijnlijk niet. Dus, racisme bestaat niet of zo?quote:Op zondag 7 juni 2020 14:58 schreef epicbeardman het volgende:
is dit ook racistisch? de dood van tony?
Ik geloof best dat het klopt,maar waarom komen demonstranten dan niet gewoon met die harde cijfers. Ik hoor (bijna) alleen maar het argument dat zwarte mensen zoveel vaker worden gearresteerd en een groter percentage van hen in de gevangenis zit. Nou daar zijn nog tig variabelen behalve racisme, waaronder dat (mogelijk) de bevolkingsgroep vaker crimineel is.quote:Op zondag 7 juni 2020 14:03 schreef Isdatzo het volgende:
Ook verklaart dat niet waarom zwarten voor dezelfde misdragingen structureel zwaarder gestraft worden, minder kans op clementie hebben, moorden op zwarte mensen minder vaak opgelost worden en dat er bij de zaken die wel opgelost worden consequent lagere straffen worden geëist en opgelegd, etc, etc, etc.
Omdat het voor veel mensen die in zo'n positie zitten lastig is om er de vinger op te leggen.quote:Op zondag 7 juni 2020 15:31 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Ik geloof best dat het klopt,maar waarom komen demonstranten dan niet gewoon met die harde cijfers. Ik hoor (bijna) alleen maar het argument dat zwarte mensen zoveel vaker worden gearresteerd en een groter percentage van hen in de gevangenis zit. Nou daar zijn nog tig variabelen behalve racisme, waaronder dat (mogelijk) de bevolkingsgroep vaker crimineel is.
IPV van het opsommen van objectieve, niet uit het verband getrokken feiten gebaseerd op onderzoek + voorstellen voor verbetering.
Het is zoveel geschreeuw en dan snap ik wel dat mensen snel moe worden.
nog maar een keer danquote:Op zondag 7 juni 2020 15:21 schreef Lavenderr het volgende:
Wat ik niet begrijp zijn de plunderingen. Protesteren prima, maar dat plunderen heeft toch niets met institutioneel racisme te maken?
Volgens mij claimt niemand dat ookquote:
Niemand die het plunderen en vernielen goedkeurt, toch? Het is wel een ongewenst bijeffect van volkswoede ontstaan uit de besproken problemen.quote:
Haha genoeg (don lemon o.a) en nee ik ga je niet van de linkjes voorzien. Ik moet speklappen gaan bakkenquote:Op zondag 7 juni 2020 15:53 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Niemand die het plunderen en vernielen goedkeurt, toch?
Ja, je kan vast (een aantal) idioten vinden die zoiets goedkeuren. Maar je gaat me niet wijsmaken dat soort opvattingen breedgedragen zijn, dus het is nogal zinloos om daar uitgebreid over de discussiëren. Daarmee zou je de legitimiteit van de onvrede ernstig te kort doen.quote:Op zondag 7 juni 2020 15:54 schreef JANdeDERDE het volgende:
[..]
Haha genoeg en nee ik ga je niet van de linkjes voorzien. Ik moet speklappen gaan bakken
Nee, ik vind dat geen bijeffect, maar gewoon misbruik maken van de heersende woede.quote:Op zondag 7 juni 2020 15:53 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Niemand die het plunderen en vernielen goedkeurt, toch? Het is wel een ongewenst bijeffect van volkswoede ontstaan uit de besproken problemen.
Hoe je wil. Maar het is wel tekenend dat 't gebeurt, toch? Mensen die het goed hebben en tevreden zijn gaan niet plunderen.quote:Op zondag 7 juni 2020 15:56 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nee, ik vind dat geen bijeffect, maar gewoon misbruik maken van de heersende woede.
Ja, dat is lekker makkelijk. De olifant in de kamer niet benoemen.quote:Op zondag 7 juni 2020 15:55 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja, je kan vast (een aantal) idioten vinden die zoiets goedkeuren. Maar je gaat me niet wijsmaken dat soort opvattingen breedgedragen zijn, dus het is nogal zinloos om daar uitgebreid over de discussiëren. Daarmee zou je de legitimiteit van de onvrede ernstig te kort doen.
Het gebrek aan aandacht voor de slachtoffers van BLM is schrijnend.quote:Op zondag 7 juni 2020 15:55 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja, je kan vast (een aantal) idioten vinden die zoiets goedkeuren. Maar je gaat me niet wijsmaken dat soort opvattingen breedgedragen zijn, dus het is nogal zinloos om daar uitgebreid over de discussiëren. Daarmee zou je de legitimiteit van de onvrede ernstig te kort doen.
Zijnde?quote:Op zondag 7 juni 2020 15:57 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ja, dat is lekker makkelijk. De olifant in de kamer niet benoemen.
Ik vind sowieso plunderen idioot en het valt door niets te legitimeren.quote:Op zondag 7 juni 2020 15:57 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Hoe je wil. Maar het is wel tekenend dat 't gebeurt, toch? Mensen die het goed hebben en tevreden zijn gaan niet plunderen.
Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat ik het goedkeur.
Dat zeg ik toch ook niet? Dat zegt (praktisch) niemand. Mijn punt is dat het veelzeggend is dat het gebeurt.quote:Op zondag 7 juni 2020 15:58 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik vind sowieso plunderen idioot en het valt door niets te legitimeren.
Volkomen eens. Maar wáárom gebeurt dat? Overigens is het merendeel van de protesten nog steeds vreedzaam verlopen.quote:Op zondag 7 juni 2020 16:00 schreef sp3c het volgende:
als nu 1 of 2 van die protesten nu op rellen en plunderen uit zou lopen zou ik het ook niet zo relevant vinden maar het is echt nagenoeg bij allemaal het geval
dan is het gewoon rellen om het rellen
omdat het vervelende mensen zijnquote:Op zondag 7 juni 2020 16:02 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Volkomen eens. Maar wáárom gebeurt dat? Overigens is het merendeel van de protesten nog steeds vreedzaam verlopen.
Kort door de bocht. Je zegt net (impliciet) dat 't er heel veel zijn. Er is natuurlijk een oorzaak waarom dat er zo veel zijn. Nogmaals: mensen die het goed hebben en tevreden zijn gaan niet plunderen.quote:
Ja, natuurlijk. Het is schadelijk voor het het draagvlak van de mensen die vreedzaam en oprecht strijden voor een goede zaak.quote:ik zou me hier heel ver van distancieren als ik in de goede zaak zou geloven man
echt heel ver
Maar het niet benoemen is natuurlijk helemaal niet goed. De olifant in de kamer. Het is er. Er wordt geplunderd en zelfs gemoord. Daar kun je niet omheen. Deze mensen verpesten het voor de anderen die wél op een normale manier protesteren.quote:Op zondag 7 juni 2020 16:10 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Kort door de bocht. Je zegt net (impliciet) dat 't er heel veel zijn. Er is natuurlijk een oorzaak waarom dat er zo veel zijn. Nogmaals: mensen die het goed hebben en tevreden zijn gaan niet plunderen.
[..]
Ja, natuurlijk. Het is schadelijk voor het het draagvlak van de mensen die vreedzaam en oprecht strijden voor een goede zaak.
Ik heb er ook geen goed woord voor over. Maar heel hard focussen op de plunderingen leidt natuurlijk wel af van de onderliggende problemen die de onrust veroorzaken, helemaal wanneer je de vreedzame protesten ook gaat afschilderen als groepen plunderende teringlijers.
Dit probleem is decennia oud en dit is de zoveelste demonstratiegolf. Schiet niet op. Ik hoor trouwens wel vaak dat het ligt aan financiële ongelijkheid, te dure gezondheidszorg, verzekeringen, geen vangnet enz. Dat is allemaal kapitalisme America style.quote:Op zondag 7 juni 2020 15:44 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Omdat het voor veel mensen die in zo'n positie zitten lastig is om er de vinger op te leggen.
Voor mij vanuit m'n luie stoel met toegang tot wetenschappelijke publicaties en analyses is het makkelijk, maar als jij (niet geheel) toevallig in een ghetto opgroeide zonder toegang tot gezondheidszorg, in een een disfunctionerend gezin, in een gebrekkig onderkomen, met een rechtssysteem dat de pik op je had, etc, dan heb je wel het idee dat er iets mis is maar hoe dat precies in elkaar steekt en ontstaan is weet je niet.
Overigens worden dit soort dingen al jarenlang benoemd, alleen gewoonweg niet gehoord. Nu is de vlam in de pan geslagen, en je kan niet even een spandoek van 23 meter maken om dat eens helder en duidelijk uit te leggen.
In straatarm Appalachia ( 98.5% blank ) liggen de misdaadcijfers ver onder het nationaal gemiddelde.quote:Op zondag 7 juni 2020 17:03 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Dit probleem is decennia oud en dit is de zoveelste demonstratiegolf. Schiet niet op. Ik hoor trouwens wel vaak dat het ligt aan financiële ongelijkheid, te dure gezondheidszorg, verzekeringen, geen vangnet enz. Dat is allemaal kapitalisme America style.
Veel armen = criminaliteit = meer arrestaties = vooroordelen. Is het maken van een fatsoenlijk politiek/sociaal systeem een oplossing?
In rurale gebieden liggen de misdaadcijfers altijd lager dan in meer verstedelijkte.quote:Op zondag 7 juni 2020 17:10 schreef Grems het volgende:
[..]
In straatarm Appalachia ( 98.5% blank ) liggen de misdaadcijfers ver onder het nationaal gemiddelde.
Welke olifant in de kamer? Het wordt toch benoemd: de plunderingen en vernielingen worden uitgebreid uitgemeten op social media, de traditionele media hebben het erover, de president heeft het uitsluitend daarover.quote:Op zondag 7 juni 2020 16:30 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Maar het niet benoemen is natuurlijk helemaal niet goed. De olifant in de kamer. Het is er. Er wordt geplunderd en zelfs gemoord. Daar kun je niet omheen. Deze mensen verpesten het voor de anderen die wél op een normale manier protesteren.
Hoe zou het toch komen.quote:Op zondag 7 juni 2020 17:33 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
In rurale gebieden liggen de misdaadcijfers altijd lager dan in meer verstedelijkte.
Sociale controle. Iedereen kent elkaar. Zoiets?quote:
Misschien omdat het op dit moment volledig uit de klauwen loopt met het geweld? Daar valt niet omheen te kijken hoor. Het is de bizarre werkelijkheid van nu. En het wordt steeds idioter.quote:Op zondag 7 juni 2020 18:07 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Welke olifant in de kamer? Het wordt toch benoemd: de plunderingen en vernielingen worden uitgebreid uitgemeten op social media, de traditionele media hebben het erover, de president heeft het uitsluitend daarover.
Ja, maar je klacht/vraag was waarom er niet over gesproken werd. En nogmaals: je kan heel hard over elkaar heen struikelen om dat allemaal verschrikkelijk te vinden en af te keuren (wat natuurlijk terecht is), maar daarmee kom je geen steek verder.quote:Op zondag 7 juni 2020 18:29 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Misschien omdat het op dit moment volledig uit de klauwen loopt met het geweld? Daar valt niet omheen te kijken hoor. Het is de bizarre werkelijkheid van nu. En het wordt steeds idioter.
Hoe wel dan? Door het niet te benoemen of verdoezelen of nog erger: goedpraten?quote:Op zondag 7 juni 2020 18:40 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja, maar je klacht/vraag was waarom er niet over gesproken werd. En nogmaals: je kan heel hard over elkaar heen struikelen om dat allemaal verschrikkelijk te vinden en af te keuren (wat natuurlijk terecht is), maar daarmee kom je geen steek verder.
Wat ik al zei: door het te hebben over de oorzaken van deze ellende (institutioneel racisme, afnemende sociale mobiliteit, toenemende sociaal-economische verschillen, etc.), en daar iets aan te doen.quote:
Klassieke stropop: niemand doet dat, iemand wil dat.quote:Door het niet te benoemen of verdoezelen of nog erger: goedpraten?
Nee, je praat het inderdaad niet goed, maar noemt het telkens een 'logisch gevolg'.quote:Op zondag 7 juni 2020 18:51 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Wat ik al zei: door het te hebben over de oorzaken van deze ellende (institutioneel racisme, afnemende sociale mobiliteit, toenemende sociaal-economische verschillen, etc.), en daar iets aan te doen.
[..]
Klassieke stropop: niemand doet dat, iemand wil dat.
Kan je dat uitleggen?quote:Op zondag 7 juni 2020 18:54 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[..]
Nee, je praat het inderdaad niet goed, maar noemt het telkens een 'logisch gevolg'.
Sorry, en daar zul je het vast niet met mij eens zijn, maar voor mij staat dat gelijk aan het goedpraten.
In zekere zin. De methoden van KOZP en de steeds verder uitdiepende loopgraven aan beide zijden van de discussie.quote:Was het blokkeren van de snelweg door de blokkeerfriezen overigens dan ook een logisch gevolg?
Rustig maat, ik reageerde nog eventjes op je laatste zinnetje. Maar anders wil ik jouw posts waar ik niet achter sta ook wel verwijderen hoorquote:Op zondag 7 juni 2020 19:01 schreef Scrummie2.1 het volgende:
Zou handig zijn als ik als user ook een post kan verwijderen waar ik niet meer achter sta.
Zelfs tot op grote schaal plunderen en zelfs random mensen vermoorden?quote:Op zondag 7 juni 2020 19:01 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Kan je dat uitleggen?
Keer op keer blijkt dat grote sociaal-economische verschillen aanleiding geven tot maatschappelijke onrust. Daar kan je van alles van vinden, maar zo is het gewoon, en dat kan je ook prima verklaren. Dus: maatschappelijke onrust is een logisch gevolg van grote sociaal-economische verschillen.
Het structureel negeren van grote groepen mensen die ernstig ontevreden zijn over iets, dat leidt onherroepelijk tot problemen.
[..]
In zekere zin.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |