Dat er systemen (of instituties, hoe je wil) zijn (denk aan het justitieel systeem) die ongelijke uitkomsten produceren slechts op basis van ras. Denk aan het zwaarder straffen van zwarten voor dezelfde misdragingen, of het minder zwaar straffen van gedragingen waarvan zwarten het slachtoffer zijn, etc. Wanneer je het (lange) overzicht van mij leest dan krijg je daar een goed beeld bij.quote:Op zondag 7 juni 2020 14:35 schreef mosred het volgende:
[..]
Okay thx, maar ik begrijp nog steeds niet wat “institutioneel” racisme betekent.
Het klinkt als weer zo’n vage term uit de sociale wetenschappen.
Goed argument manquote:Op zondag 7 juni 2020 14:40 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Ja man daarom deed Obama er ook zo veel aan toen hij president was.. iedereen kan worden wat hij wil in Amerika, kijk maar naar Obama.
Ja dan google je toch zelf? Je hebt toch vingers gekregen van de lieve heerquote:
Institutioneel racisme verwijst volgens mij naar de instituties. Dus dat scholen, banken, overheden, veiligheidsdiensten etc discriminatie zouden toepassen obv huidskleur.quote:Op zondag 7 juni 2020 14:40 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Onbedoeld racisme wat niet als zodanig gezien wordt maar wel zo ervaren wordt.
Zwarte Piet bijvoorbeeld. Vrijwel geen enkele Nederlander zag of ziet dit als racisme. Mensen van Afrikaanse afkomst voelen het echter wel zo.
Dit klopt niet.quote:Op zondag 7 juni 2020 14:40 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Onbedoeld racisme wat niet als zodanig gezien wordt maar wel zo ervaren wordt.
Zwarte Piet bijvoorbeeld. Vrijwel geen enkele Nederlander zag of ziet dit als racisme. Mensen van Afrikaanse afkomst voelen het echter wel zo.
Maar ook regels, wetgeving etc die bepaalde groepen benadeeld. In Nederland heb ik daar zo snel geen voorbeeld van
En dat hoeft niet aan kwaadwillendheid te liggen, maar eerder aan een disfunctioneel systeem dat resulteert in ongelijke uitkomsten.quote:Op zondag 7 juni 2020 14:43 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Institutioneel racisme verwijst volgens mij naar de instituties. Dus dat scholen, banken, overheden, veiligheidsdiensten etc discriminatie zouden toepassen obv huidskleur.
Institutioneel kan ook de betekenis hebben dat het structureel is. Oftewel vastligt in gewoontesquote:Op zondag 7 juni 2020 14:43 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Institutioneel racisme verwijst volgens mij naar de instituties. Dus dat scholen, banken, overheden, veiligheidsdiensten etc discriminatie zouden toepassen obv huidskleur.
Thxquote:Op zondag 7 juni 2020 14:42 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat er systemen (of instituties, hoe je wil) zijn (denk aan het justitieel systeem) die ongelijke uitkomsten produceren slechts op basis van ras. Denk aan het zwaarder straffen van zwarten voor dezelfde misdragingen, of het minder zwaar straffen van gedragingen waarvan zwarten het slachtoffer zijn, etc. Wanneer je het (lange) overzicht van mij leest dan krijg je daar een goed beeld bij.
Institutioneel racisme != individueel racisme. In theorie kan een organisatie volledig uit niet-racistische personen bestaan, en toch institutioneel racistisch zijn. Dat geeft ook weer aan dat in het geval van institutioneel racisme individuen op zich niet kwaadwillend hoeven te zijn, maar meer dat de organisatie(cultuur) als geheel faalt.
Het één sluit het ander niet uit. Sterker nog: het gaat vaak samen.quote:Op zondag 7 juni 2020 14:48 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Institutioneel kan ook de betekenis hebben dat het structureel is. Oftewel vastligt in gewoontes
Kloptquote:Op zondag 7 juni 2020 14:49 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Het één sluit het ander niet uit. Sterker nog: het gaat vaak samen.
Waarschijnlijk niet. Dus, racisme bestaat niet of zo?quote:Op zondag 7 juni 2020 14:58 schreef epicbeardman het volgende:
is dit ook racistisch? de dood van tony?
Ik geloof best dat het klopt,maar waarom komen demonstranten dan niet gewoon met die harde cijfers. Ik hoor (bijna) alleen maar het argument dat zwarte mensen zoveel vaker worden gearresteerd en een groter percentage van hen in de gevangenis zit. Nou daar zijn nog tig variabelen behalve racisme, waaronder dat (mogelijk) de bevolkingsgroep vaker crimineel is.quote:Op zondag 7 juni 2020 14:03 schreef Isdatzo het volgende:
Ook verklaart dat niet waarom zwarten voor dezelfde misdragingen structureel zwaarder gestraft worden, minder kans op clementie hebben, moorden op zwarte mensen minder vaak opgelost worden en dat er bij de zaken die wel opgelost worden consequent lagere straffen worden geëist en opgelegd, etc, etc, etc.
Omdat het voor veel mensen die in zo'n positie zitten lastig is om er de vinger op te leggen.quote:Op zondag 7 juni 2020 15:31 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Ik geloof best dat het klopt,maar waarom komen demonstranten dan niet gewoon met die harde cijfers. Ik hoor (bijna) alleen maar het argument dat zwarte mensen zoveel vaker worden gearresteerd en een groter percentage van hen in de gevangenis zit. Nou daar zijn nog tig variabelen behalve racisme, waaronder dat (mogelijk) de bevolkingsgroep vaker crimineel is.
IPV van het opsommen van objectieve, niet uit het verband getrokken feiten gebaseerd op onderzoek + voorstellen voor verbetering.
Het is zoveel geschreeuw en dan snap ik wel dat mensen snel moe worden.
nog maar een keer danquote:Op zondag 7 juni 2020 15:21 schreef Lavenderr het volgende:
Wat ik niet begrijp zijn de plunderingen. Protesteren prima, maar dat plunderen heeft toch niets met institutioneel racisme te maken?
Volgens mij claimt niemand dat ookquote:
Niemand die het plunderen en vernielen goedkeurt, toch? Het is wel een ongewenst bijeffect van volkswoede ontstaan uit de besproken problemen.quote:
Haha genoeg (don lemon o.a) en nee ik ga je niet van de linkjes voorzien. Ik moet speklappen gaan bakkenquote:Op zondag 7 juni 2020 15:53 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Niemand die het plunderen en vernielen goedkeurt, toch?
Ja, je kan vast (een aantal) idioten vinden die zoiets goedkeuren. Maar je gaat me niet wijsmaken dat soort opvattingen breedgedragen zijn, dus het is nogal zinloos om daar uitgebreid over de discussiëren. Daarmee zou je de legitimiteit van de onvrede ernstig te kort doen.quote:Op zondag 7 juni 2020 15:54 schreef JANdeDERDE het volgende:
[..]
Haha genoeg en nee ik ga je niet van de linkjes voorzien. Ik moet speklappen gaan bakken
Nee, ik vind dat geen bijeffect, maar gewoon misbruik maken van de heersende woede.quote:Op zondag 7 juni 2020 15:53 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Niemand die het plunderen en vernielen goedkeurt, toch? Het is wel een ongewenst bijeffect van volkswoede ontstaan uit de besproken problemen.
Hoe je wil. Maar het is wel tekenend dat 't gebeurt, toch? Mensen die het goed hebben en tevreden zijn gaan niet plunderen.quote:Op zondag 7 juni 2020 15:56 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nee, ik vind dat geen bijeffect, maar gewoon misbruik maken van de heersende woede.
Ja, dat is lekker makkelijk. De olifant in de kamer niet benoemen.quote:Op zondag 7 juni 2020 15:55 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja, je kan vast (een aantal) idioten vinden die zoiets goedkeuren. Maar je gaat me niet wijsmaken dat soort opvattingen breedgedragen zijn, dus het is nogal zinloos om daar uitgebreid over de discussiëren. Daarmee zou je de legitimiteit van de onvrede ernstig te kort doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |