abonnement Unibet Coolblue
  zondag 26 april 2020 @ 15:50:19 #1
458679 Ruse
Super, man
pi_192814697
Veel oud-studenten zullen hier tegenaan lopen; je wilt een huis kopen, maar je studieschuld drukt onevenredig zwaar je maximale hypotheekbedrag omlaag, waardoor het niet meer lukt om iets meer dan een bouwkeet te kopen.

Verzwijg je dan je studieschuld bij de hypotheekaanvraag?

Deel hier je ervaringen
got some money in my pocket, don’t remember where I got it
  zondag 26 april 2020 @ 15:51:46 #2
458679 Ruse
Super, man
pi_192814710
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 10:54 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Je kan zijn verhaal ook anders zien. Hij heeft een kans gemist. Als hij had gekocht, had hij een nu overwaarde. Had hij kunnen verkopen en in een keer zijn studieschuld kunnen afbetalen en overwaarde kunnen gebruiken voor zijn tweede huis.
dat is idd de andere kant, maar of dat nu ook opgaat is natuurlijk maar de vraag
got some money in my pocket, don’t remember where I got it
pi_192814808
quote:
99s.gif Op zondag 26 april 2020 15:50 schreef Ruse het volgende:
Veel oud-studenten zullen hier tegenaan lopen; je wilt een huis kopen, maar je studieschuld drukt onevenredig zwaar je maximale hypotheekbedrag omlaag, waardoor het niet meer lukt om iets meer dan een bouwkeet te kopen.

Verzwijg je dan je studieschuld bij de hypotheekaanvraag?

Deel hier je ervaringen
Waarom verzwijgen? ik mag toch aannemen dat je een beetje fatsoenlijke baan hebt na die lening van de belasting betaler.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_192815740
quote:
99s.gif Op zondag 26 april 2020 15:50 schreef Ruse het volgende:
je wilt een huis kopen, maar je studieschuld drukt onevenredig zwaar je maximale hypotheekbedrag omlaag,
Is dit niet de discussie? Het is evenredig aan het bedrag wat je per maand betaald als je dit aan hypotheek zou betalen.

Zelf heb ik in verhouding maar een matige studieschuld gehad en heb ik hem nooit verzwegen. Ondertussen versneld afgelost *O*
pi_192817265
quote:
1s.gif Op zondag 26 april 2020 16:01 schreef halfway het volgende:
Waarom verzwijgen? ik mag toch aannemen dat je een beetje fatsoenlijke baan hebt na die lening van de belasting betaler.
Jij zo te horen in ieder geval wel zeker? Na die gift van de belasting betaler.
pi_192817377
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 19:19 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Jij zo te horen in ieder geval wel zeker? Na die gift van de belasting betaler.
In mijn tijd bestond dat helemaal niet.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_192817439
Gaat de rente ook omhoog als je studieschuld hebt?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192817588
quote:
1s.gif Op zondag 26 april 2020 19:25 schreef halfway het volgende:
In mijn tijd bestond dat helemaal niet.
Dus ga je nu afgeven op mensen die wel geld moeten lenen voor een studie? Wat is het alternatief dan? Niet studeren? Ik mag hopen dat je wel een beetje kan bedenken wat voor gevolgen dat heeft op termijn...
  zondag 26 april 2020 @ 19:40:11 #9
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_192817618
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 19:38 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Dus ga je nu afgeven op mensen die wel geld moeten lenen voor een studie? Wat is het alternatief dan? Niet studeren? Ik mag hopen dat je wel een beetje kan bedenken wat voor gevolgen dat heeft op termijn...
een eigen huis...
Tot nooit .......
pi_192817969
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 19:29 schreef ludovico het volgende:
Gaat de rente ook omhoog als je studieschuld hebt?
Goede vraag. Vraag ik me ook af.
pi_192818063
Want ik wil die studieschuld in gaan zetten voor het kopen van een woning i.p.v. de hogere rente bij de bank, maar als die daarvoor een hogere rente gaat vragen is dat effect misschien wel minder dan 0.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 26 april 2020 @ 20:15:27 #12
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_192818183
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 13:09 schreef ludovico het volgende: [..] Waar leen jij doekoes?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Munt
  zondag 26 april 2020 @ 20:33:27 #13
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_192818509
quote:
11s.gif Op zondag 26 april 2020 20:07 schreef ludovico het volgende:
Want ik wil die studieschuld in gaan zetten voor het kopen van een woning i.p.v. de hogere rente bij de bank, maar als die daarvoor een hogere rente gaat vragen is dat effect misschien wel minder dan 0.
Nee, je krijgt zelfs korting (of minder opslag eigenlijk) als je 'eigen' geld inlegt en daardoor bijvoorbeeld onder 90% hypotheekbedrag tov de marktwaarde van de woning komt.

De rente op je studieschuld kan over een aantal jaar wel hoger zijn dan nu.
pi_192818583
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 20:33 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Nee, je krijgt zelfs korting (of minder opslag eigenlijk) als je 'eigen' geld inlegt en daardoor bijvoorbeeld onder 90% hypotheekbedrag tov de marktwaarde van de woning komt.

De rente op je studieschuld kan over een aantal jaar wel hoger zijn dan nu.
Nou mooi dan!

Ja, de hypotheekrente ook als je variabel kiest gelijk aan studielening.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 26 april 2020 @ 20:37:52 #15
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_192818613
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 20:36 schreef ludovico het volgende:

[..]

Nou mooi dan!

Ja, de hypotheekrente ook als je variabel kiest gelijk aan studielening.
Ja maar die kiezen maar weinig mensen variabel. Bij je studielening heb je geen keuze.
pi_192818659
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 19:40 schreef Speekselklier het volgende:
een eigen huis...
Ja en waarschijnlijk zelfs sneller dan mensen die studeren. Je zou bijna gaan denken dat studeren helemaal niet loont joh...

Mag wel hopen dat je kan bedenken wat het effect op lange termijn is als mensen niet meer studeren en direct vanuit middelbaar onderwijs de arbeidsmarkt op gaan...
pi_192824922
quote:
99s.gif Op zondag 26 april 2020 08:02 schreef Ruse het volgende:

[..]

ik zou het eigenlijk ook zo willen doen. zeker nu er economische malaise aan zit te komen, voelt het niet goed om nu zo’n lange verplichting aan te gaan met dubbele aflossing.

helaas woon ik erg onprettig en zie ik ook niet echt een betaalbare huuroplossing om daar verandering in te brengen, dus als ik nu met een lage nhg rente een betaalbare opknapper kan kopen dan doe ik dat misschien alsnog. een dure woning met lage rente kost over de gehele looptijd misschien wel ongeveer hetzelfde als een goedkope woning met hogere rente, het heft elkaar iig iets op

hoeveel heb jij belegd en hoeveel rendement heeft je dat opgebracht? ik kan nu zo’n ¤800 tot ¤1000 sparen per maand
Ik heb in die 3/4 jaar tot 20k belegd met een rendement van 15k. In dec 2019 het meeste verkocht en de studieschuld afgelost. Per jaar spaarde ik +10k (bonus en vakantiegeld wegzetten en 750 sparen). Ik heb een redelijk goed salaris en kon nog prima leven en op vakantie gaan etc.

Nu weer 'opnieuw' beginnen om vermogen op te bouwen en dan volgen wat er met de woningmarkt gebeurd komen 1-3 jaar.
pi_192826002
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 09:41 schreef donappel het volgende:

[..]

Ik heb in die 3/4 jaar tot 20k belegd met een rendement van 15k. In dec 2019 het meeste verkocht en de studieschuld afgelost. Per jaar spaarde ik +10k (bonus en vakantiegeld wegzetten en 750 sparen). Ik heb een redelijk goed salaris en kon nog prima leven en op vakantie gaan etc.

Nu weer 'opnieuw' beginnen om vermogen op te bouwen en dan volgen wat er met de woningmarkt gebeurd komen 1-3 jaar.
Hoe hoog is jouw huur?
pi_192826182
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 10:51 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Hoe hoog is jouw huur?
Vaste lasten zijn 1050 p/m, maar heb een huisgenoot dus die kosten gaan door 2.
pi_192826244
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 20:33 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Nee, je krijgt zelfs korting (of minder opslag eigenlijk) als je 'eigen' geld inlegt en daardoor bijvoorbeeld onder 90% hypotheekbedrag tov de marktwaarde van de woning komt.

De rente op je studieschuld kan over een aantal jaar wel hoger zijn dan nu.
Alleen als je geen NHG neemt. Starters hebben dat nog wel eens.
pi_192826282
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 20:40 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Ja en waarschijnlijk zelfs sneller dan mensen die studeren. Je zou bijna gaan denken dat studeren helemaal niet loont joh...

Mag wel hopen dat je kan bedenken wat het effect op lange termijn is als mensen niet meer studeren en direct vanuit middelbaar onderwijs de arbeidsmarkt op gaan...
en je kan tegenwoordig niet meer in deeltijd studeren of zo, of gewoon wat later een huis kopen
  maandag 27 april 2020 @ 11:19:57 #22
458679 Ruse
Super, man
pi_192826361
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 09:41 schreef donappel het volgende:

[..]

Ik heb in die 3/4 jaar tot 20k belegd met een rendement van 15k. In dec 2019 het meeste verkocht en de studieschuld afgelost. Per jaar spaarde ik +10k (bonus en vakantiegeld wegzetten en 750 sparen). Ik heb een redelijk goed salaris en kon nog prima leven en op vakantie gaan etc.

Nu weer 'opnieuw' beginnen om vermogen op te bouwen en dan volgen wat er met de woningmarkt gebeurd komen 1-3 jaar.
+75% rendement? dat vind ik echt bizar veel, en dat met een langzaam oplopende inleg, dat zou betekenen dat je af en toe meer dan 200% op aandelen hebt gepakt. interesting :7
got some money in my pocket, don’t remember where I got it
pi_192826492
quote:
99s.gif Op maandag 27 april 2020 11:19 schreef Ruse het volgende:

[..]

+75% rendement? dat vind ik echt bizar veel, en dat met een langzaam oplopende inleg, dat zou betekenen dat je af en toe meer dan 200% op aandelen hebt gepakt. interesting :7
Ik geloof heel erg in tech en pharma en met de bullish market van de afgelopen jaren heeft het zeker meegezeten.
pi_192826627
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 11:05 schreef donappel het volgende:

[..]

Vaste lasten zijn 1050 p/m, maar heb een huisgenoot dus die kosten gaan door 2.
Dit is wel handig om te weten. Sommigen zitten in een situatie van alleen kale huur van >1000. Dan kan het je niet lekker zitten om het te verzwijgen maar verklaard wel waarom ze een andere keuze maken.
pi_192826637
quote:
99s.gif Op maandag 27 april 2020 11:19 schreef Ruse het volgende:

[..]

+75% rendement? dat vind ik echt bizar veel, en dat met een langzaam oplopende inleg, dat zou betekenen dat je af en toe meer dan 200% op aandelen hebt gepakt. interesting :7
En op tijd verkocht. Als hij midden maart had willen verkopen was hij weer terug bij af. Dus ook hier weer je het niet.
pi_192826994
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 11:14 schreef Noudanzeg het volgende:
en je kan tegenwoordig niet meer in deeltijd studeren of zo, of gewoon wat later een huis kopen
Dat is niet het punt. Het gaat erom dat er iemand z'n ongenoegen kenbaar maakt dat studenten een lening van de belasting betaler krijgen om te kunnen studeren.
pi_192827306
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 12:11 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Dat is niet het punt. Het gaat erom dat er iemand z'n ongenoegen kenbaar maakt dat studenten een lening van de belasting betaler krijgen om te kunnen studeren.
Ik vind het wel een nette oplossing.

Je zou ook de IB kunnen verhogen met 10% en een "study debt" element toevoegen aan de belastingaangifte. Maar alles is inkomensafhankelijk over het bruto inkomen dusz marginale belasting wordt wel heel hoog met nog zo een element.

Maar komt wiskundig overigens op hetzelfde neer. :7

Standaard 90% betalen en dan ieder jaar 10% bonus als alles goed verloopt = 100% betalen en 10% korting als het niet goed verloopt.

Maar mensen raken gemotiveerder als je het positief framed. Wiskundig zijn ze gelijk.

Werkt ook met "de overheid verdubbelt uw donatie!"
Of "de overheid geeft u 50% korting op uw IB van het geld dat u doneert!"
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192827777
Mensen deel je studieschuld, het maakt net zo zeer deel uit van je maandlast als dat je dure telefoon abonnement dat is. Het is een betaalverplichting die je nog hebt. Een goede adviseur zal via doorvraag erachter komen dat je nog een schuld hebt en als je de boel voor de gek houd heb je alleen jezelf ermee. Vooral als je een hypotheek hebt waarbij er na de verkoop wat restschuld overblijft..... Waarborgfonds van NHG kan dan weigeren om je te helpen omdat je de boel eerder voor de gek hebt gehouden ...
pi_192828341
quote:
10s.gif Op maandag 27 april 2020 13:13 schreef LethalNinja het volgende:
Mensen deel je studieschuld, het maakt net zo zeer deel uit van je maandlast als dat je dure telefoon abonnement dat is. Het is een betaalverplichting die je nog hebt. Een goede adviseur zal via doorvraag erachter komen dat je nog een schuld hebt en als je de boel voor de gek houd heb je alleen jezelf ermee. Vooral als je een hypotheek hebt waarbij er na de verkoop wat restschuld overblijft..... Waarborgfonds van NHG kan dan weigeren om je te helpen omdat je de boel eerder voor de gek hebt gehouden ...
Nee. Het Is gewoon fucking krom. Vaak betaal je met huur al meer maandlasten dan een hypotheek met studieschuld.

Het neemt zo'n enorme hap uit je hypotheekbedrag (op maandbasis scheelt het tientjes) dat je jezelf gewoon keihard in je vingers snijd.
Love is in the air!
  maandag 27 april 2020 @ 14:37:46 #30
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_192828825
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 13:56 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Nee. Het Is gewoon fucking krom. Vaak betaal je met huur al meer maandlasten dan een hypotheek met studieschuld.

Het neemt zo'n enorme hap uit je hypotheekbedrag (op maandbasis scheelt het tientjes) dat je jezelf gewoon keihard in je vingers snijd.
ja alleen huur is risico-vrij. daarom kan he daar meer aan uitgeven. geen last van prijsdsling, onderhoud, onverkoopbasrheid, baanverlies...

je hoeft de komende jaren ook niet te investeren in duurzaamheid met een huurwoning.
Tot nooit .......
pi_192828983
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2020 14:37 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

ja alleen huur is risico-vrij. daarom kan he daar meer aan uitgeven. geen last van prijsdsling, onderhoud, onverkoopbasrheid, baanverlies...

je hoeft de komende jaren ook niet te investeren in duurzaamheid met een huurwoning.
Huurhuis kan je ook uitgezet worden als je je huur niet kan betalen. Net alsof je in een huurhuis beschermd bent tegen onheil. Dat is gewoon niet zo.
  maandag 27 april 2020 @ 15:02:09 #32
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_192829107
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 14:50 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Huurhuis kan je ook uitgezet worden als je je huur niet kan betalen. Net alsof je in een huurhuis beschermd bent tegen onheil. Dat is gewoon niet zo.
Het grote verschil is alleen wel: Als je dan je huis uitgezet wordt om dat je het niet meer kan betalen heb je geen 10duizenden euro schuld omdat ook je huis onverkoopbaar blijft.
En dat is juist het stukje dat de bank belangrijk vind.
Tot nooit .......
pi_192829281
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 15:02 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Het grote verschil is alleen wel: Als je dan je huis uitgezet wordt om dat je het niet meer kan betalen heb je geen 10duizenden euro schuld omdat ook je huis onverkoopbaar blijft.
En dat is juist het stukje dat de bank belangrijk vind.
Maar ook als je je huis moet verkopen, blijf je verantwoordelijk voor de schuld. Nogmaals zat mensen die het "gewoon" betalen. Je wordt niet meteen zwerver.

De 3 verschillende mensen in mijn kring (gekocht op laatste piek, 2 iemand gevonden en een ander ging scheiden) ja even balen en weer door met het leven.

Verder zijn de huizenprijzen de afgelopen periode erg gestegen. De vraag die er nu ligt is,staat de weging van de studieschuld wel in verhouding met de huidige prijzen.

Niemand wil het verzwijgen. Alleen als je je campus woning uit moet, te veel verdient voor sociale huurwoning, vrije sector ruim in de 1000 euro kale huur moet betalen, snap ik heel goed dat het wordt verzwegen.

De weging zou aangepast moeten worden.
  maandag 27 april 2020 @ 15:28:09 #34
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_192829372
quote:
10s.gif Op maandag 27 april 2020 13:13 schreef LethalNinja het volgende:
Mensen deel je studieschuld, het maakt net zo zeer deel uit van je maandlast als dat je dure telefoon abonnement dat is. Het is een betaalverplichting die je nog hebt. Een goede adviseur zal via doorvraag erachter komen dat je nog een schuld hebt en als je de boel voor de gek houd heb je alleen jezelf ermee. Vooral als je een hypotheek hebt waarbij er na de verkoop wat restschuld overblijft..... Waarborgfonds van NHG kan dan weigeren om je te helpen omdat je de boel eerder voor de gek hebt gehouden ...
En wat als je hypotheekadviseur er niet om gevraagd heeft en jij niet wist dat je het moest melden? Ben je eigenlijk wel verplicht om dat te doen?
  maandag 27 april 2020 @ 15:29:31 #35
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_192829388
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 15:18 schreef potjecreme het volgende:

Verder zijn de huizenprijzen de afgelopen periode erg gestegen. De vraag die er nu ligt is,staat de weging van de studieschuld wel in verhouding met de huidige prijzen.
resultaten uit het verleden zijn zeker geen garantie. Je kan nu ook gewoon op de top zitten. De huidige studenten hebben de vorige crisis vast niet bewust meegemaakt.

Bedenk j e ook dat een crisis, dalende huizenprijzen, hogere rente EN baanverlies heel vaak te gelijk zijn. Het is dus niet je baan verliezen of je huis onverkoopbaar maar én én.
quote:
Niemand wil het verzwijgen. Alleen als je je campus woning uit moet, te veel verdient voor sociale huurwoning, vrije sector ruim in de 1000 euro kale huur moet betalen, snap ik heel goed dat het wordt verzwegen.
ik snap het niet, maar ik heb misschien makkelijk praten met een eigen huis. (maar ik heb ook meerdere crisissen doorlopen, met eigen huis) zeker nu in coronatijd zou ik even de regels volgen.
quote:
De weging zou aangepast moeten worden.
volgens mij weegt een studielening minder zwaar...
Tot nooit .......
pi_192829438
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 15:28 schreef leolinedance het volgende:

[..]

En wat als je hypotheekadviseur er niet om gevraagd heeft en jij niet wist dat je het moest melden? Ben je eigenlijk wel verplicht om dat te doen?
Maakt weinig uit, je bent zelf verantwoordelijk voor je transparante houding. Als een hypotheek adviseur het niet heeft gevraagd (bewust of onbewust) dan zit hij fout maar het praat voor jou niks goed. Als je een ORV afsluit en om wat voor reden dan ook er niet naar word gevraagd of je rookt of niet dan moet je het alsnog zelf melden.

Veel mensen denken van "ja maar je komt er mee weg"... En dat klopt. Veel mensen komen er mee weg. Maar je kan net tot die paar behoren die er niet mee weg komen en dan heb je een groot probleem.
  maandag 27 april 2020 @ 15:37:01 #37
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_192829459
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 15:35 schreef LethalNinja het volgende:

Veel mensen denken van "ja maar je komt er mee weg"... En dat klopt. Veel mensen komen er mee weg. Maar je kan net tot die paar behoren die er niet mee weg komen en dan heb je een groot probleem.
Daarbij, die mensen die wel hun huis gedwongen hebben moet verkopen die hoor je ook niet.
Tot nooit .......
pi_192829478
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 15:37 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Daarbij, die mensen die wel hun huis gedwongen hebben moet verkopen die hoor je ook niet.
Veel uit schaamte. Op dag één waren ze nog het mannetje met hun mooie huis en auto maar een paar dagen later bleek dat ze veel te veel hadden geleend. Geen rekening ermee gehouden dat die sales bonus die ze daarvoor elke maand incasseerden in andere tijden wat lager was. Tja........
  maandag 27 april 2020 @ 15:41:00 #39
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_192829505
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 15:35 schreef LethalNinja het volgende:

[..]

Maakt weinig uit, je bent zelf verantwoordelijk voor je transparante houding. Als een hypotheek adviseur het niet heeft gevraagd (bewust of onbewust) dan zit hij fout maar het praat voor jou niks goed. Als je een ORV afsluit en om wat voor reden dan ook er niet naar word gevraagd of je rookt of niet dan moet je het alsnog zelf melden.

Veel mensen denken van "ja maar je komt er mee weg"... En dat klopt. Veel mensen komen er mee weg. Maar je kan net tot die paar behoren die er niet mee weg komen en dan heb je een groot probleem.
Dat is geen goed vergelijk, bij een ORV wordt nl. wél altijd gevraagd of je rookt. Staat ook duidelijk in de polis.
pi_192829525
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 15:41 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dat is geen goed vergelijk, bij een ORV wordt nl. wél altijd gevraagd of je rookt. Staat ook duidelijk in de polis.
Een goede adviseur vraagt er naar in een adviesgesprek, sowieso vraagt elke financiële instelling aan de klant om zijn inkomsten en schulden. Je kan het nooit goed lullen als je je studieschuld hebt verzwegen.
pi_192829715
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2020 15:29 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

resultaten uit het verleden zijn zeker geen garantie. Je kan nu ook gewoon op de top zitten. De huidige studenten hebben de vorige crisis vast niet bewust meegemaakt.

Bedenk j e ook dat een crisis, dalende huizenprijzen, hogere rente EN baanverlies heel vaak te gelijk zijn. Het is dus niet je baan verliezen of je huis onverkoopbaar maar én én.
[..]

ik snap het niet, maar ik heb misschien makkelijk praten met een eigen huis. (maar ik heb ook meerdere crisissen doorlopen, met eigen huis) zeker nu in coronatijd zou ik even de regels volgen.
[..]

volgens mij weegt een studielening minder zwaar...
Het ging om de weging ten op zichte van de markt. Zoals de markt beweegt, beweegt de weging van de studieschuld mee. Je realiseert je denk ik niet de prijzen in de vrije sector. Zo kan je amper iets opbouwen.

De regering heeft de kosten van studie veranderd. Banken zijn hier helaas niet voldoende in mee veranderd.
  maandag 27 april 2020 @ 16:55:29 #42
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_192830321
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 15:56 schreef potjecreme het volgende:


De regering heeft de kosten van studie veranderd. Banken zijn hier helaas niet voldoende in mee veranderd.
jawel hoor, kosten zijn kosten en de bank neemt dat mee in zijn risico.

als de hypotheekrente aftrek veranderd zal de bank dat ook meenemen. Net als wanneer je loon 20% stijgt. Je kan er alleen niet zelf een voorschotje op nemen.
Tot nooit .......
pi_192830345
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 16:55 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

jawel hoor, kosten zijn kosten en de bank neemt dat mee in zijn risico.

als de hypotheekrente aftrek veranderd zal de bank dat ook meenemen. Net als wanneer je loon 20% stijgt. Je kan er alleen niet zelf een voorschotje op nemen.
Hoe zijn banken hierin veranderd?
pi_192830494
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 12:11 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Dat is niet het punt. Het gaat erom dat er iemand z'n ongenoegen kenbaar maakt dat studenten een lening van de belasting betaler krijgen om te kunnen studeren.
nou, zo las ik het niet hoor. meer dat het wat apart is dat je eerst gebruikt maakt van een lening vanuit de overheid om een studie te kunnen doen, en dan boos gaat lopen doen dat die lening ook meedoet voor de berekening van je hypotheek. het is en blijft gewoon een schuld natuurlijk, en de overheid en de banken zullen echt wel de risico's willen beperken, zeker na de crisis van 2008.
  maandag 27 april 2020 @ 17:16:12 #45
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_192830595
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 16:57 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Hoe zijn banken hierin veranderd?
ze nemen de studieschuld mee in hun risico analyse. toen studieschuld niet bestond deden ze dat niet.
Tot nooit .......
pi_192831429
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 17:16 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

ze nemen de studieschuld mee in hun risico analyse. toen studieschuld niet bestond deden ze dat niet.
Banken kijken naar 't totaal plaatje. Huidige inkomsten en toekomstige inkomsten. Huidige studieschuld en aflossingsschema. Het is jammer dat mensen van te voren al denken dat er met een studieschuld weinig mogelijk is en je maar moet frauderen. Want ja het bewust verzwijgen van een schuld is ook een vorm van fraude.

Als je kan aantonen dat je in drie jaar een x gedeelte van de studieschuld hebt afgelost en de maandlast daardoor nog lager wordt gecombineerd stabiel inkomen qua verwachting voor jaren zit je gewoon goed :)
pi_192834846
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 17:08 schreef Noudanzeg het volgende:
nou, zo las ik het niet hoor. meer dat het wat apart is dat je eerst gebruikt maakt van een lening vanuit de overheid om een studie te kunnen doen, en dan boos gaat lopen doen dat die lening ook meedoet voor de berekening van je hypotheek. het is en blijft gewoon een schuld natuurlijk, en de overheid en de banken zullen echt wel de risico's willen beperken, zeker na de crisis van 2008.
Als ik dit lees...

quote:
1s.gif Op zondag 26 april 2020 16:01 schreef halfway het volgende:
Waarom verzwijgen? ik mag toch aannemen dat je een beetje fatsoenlijke baan hebt na die lening van de belasting betaler.
...dan geeft het gedeelte "van de belasting betaler" wel aan waar de nadruk van diegene op ligt.
pi_192835791
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 17:16 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

ze nemen de studieschuld mee in hun risico analyse. toen studieschuld niet bestond deden ze dat niet.
Nee, je had toen ook een weging alleen was het niet verplicht om op te geven. Mijn vraag is of de formule van die weging voldoende met de huidige markt is meebewogen. Ik denk het niet.
pi_192836126
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 15:02 schreef Speekselklier het volgende:
Het grote verschil is alleen wel: Als je dan je huis uitgezet wordt om dat je het niet meer kan betalen heb je geen 10duizenden euro schuld omdat ook je huis onverkoopbaar blijft.
En dat is juist het stukje dat de bank belangrijk vind.
Jij hebt het steeds wel over de bank, maar de aanscherping van de hypotheekregels is opgelegd vanuit de overheid. Dat hebben de banken niet zelf gedaan. Hadden ze deze regels niet opgelegd gekregen dan hadden de banken gerust nog steeds te hoge leningen verstrekt. Kortom: de banken vinden deze risico's helemaal niet zo spannend.

Ik ben van mening dat de regels in de basis goed zijn, maar dat een studielening een te groot effect heeft op het maximaal te lenen bedrag. Hij moet zeker meegewogen worden, maar puur in de afweging van maandlasten t.o.v. inkomen en niet in het maximale hypotheekbedrag. Als die maandlasten + toekomstige aflossing in verhouding staan tot het inkomen dan zou er geen belemmering moeten zijn voor die maximale hypotheek o.b.v. het inkomen. In de periode waarin de studieschuld nog niet afgelost hoeft te worden zal doorgaans het inkomen ook wat toenemen, waardoor het effect van die studie aflossing ook al minder wordt.

Daarnaast zijn de huren vergelijkbaar met de totale woonlasten bij kopen (er zijn mensen die vergeten dat een koopwoning meer is dan enkel de hypotheek en daarom roepen dat kopen goedkoper is). Bij gelijke woonlasten tussen huren en kopen ben ik van mening dat er juist gestimuleerd moet worden dat mensen een woning kunnen kopen (als het inkomen dat toestaat). Waarom? Omdat er in de maandlasten van een koopwoning aflossing zit en daarmee dus al een deel vermogensopbouw. Mensen bouwen op die manier dus al gedwongen een stukje vermogen op in tegenstelling tot huren.
pi_192838246
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 15:41 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dat is geen goed vergelijk, bij een ORV wordt nl. wél altijd gevraagd of je rookt. Staat ook duidelijk in de polis.
In de hypotheekvoorwaarden staat wellicht ook iets over schulden/verplichtingen, zou het niet?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  dinsdag 28 april 2020 @ 09:25:51 #51
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_192838968
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 07:26 schreef baskick het volgende:

[..]

In de hypotheekvoorwaarden staat wellicht ook iets over schulden/verplichtingen, zou het niet?
Ik heb geen idee.
  dinsdag 28 april 2020 @ 09:59:00 #52
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_192839396
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 09:25 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik heb geen idee.
Er is altijd een vakje voor overige schulden....

TS heeft het niet voor niks over 'verzwijgen'.
Tot nooit .......
  dinsdag 28 april 2020 @ 10:38:49 #53
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_192839842
Bij een aanvraag wordt gewoon gevraagd om de studieschuld. Een intermediair die wil scoren kiest er mogelijk voor om er niet naar te vragen / het niet in te vullen. Of je met zo'n intermediair zaken wil doen, is aan jou. Wat doet hij dan nog meer om te scoren? Geeft hij je echt goed advies, of gaat ie voor een snel adviesje.

Als ome Duo al afschrijft ziet de acceptant van de bank dat op je afschrift en zal hij bij de intermediair de studieschuld opvragen.
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  maandag 4 mei 2020 @ 00:42:19 #54
173465 MoneyTalks
You listen.
pi_192934396
Is er een overzicht van hypotheekverstrekkers waar je geen DUO overzicht hoeft te verstrekken?
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
  maandag 4 mei 2020 @ 01:23:18 #55
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_192934773
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 10:38 schreef Fiorano het volgende:
Bij een aanvraag wordt gewoon gevraagd om de studieschuld.
nee. Een paar jaar geleden iig niet.
  maandag 4 mei 2020 @ 06:41:12 #56
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_192935473
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 01:23 schreef leolinedance het volgende:

[..]

nee. Een paar jaar geleden iig niet.
Ja. Tegenwoordig wel. In januari via execution only een hypotheek gefixt, daar werd het gevraagd. Ook op m'n werk (ik werk bij Stater) wordt bij 9 van de 10 geldgever gevraagd om de studieschuld.
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  maandag 4 mei 2020 @ 08:11:51 #57
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_192935960
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 06:41 schreef Fiorano het volgende:

[..]

Ja. Tegenwoordig wel. In januari via execution only een hypotheek gefixt, daar werd het gevraagd. Ook op m'n werk (ik werk bij Stater) wordt bij 9 van de 10 geldgever gevraagd om de studieschuld.
Je zegt het zelf al. Nee dus.
  maandag 4 mei 2020 @ 09:19:59 #58
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_192936776
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 10:38 schreef Fiorano het volgende:
Bij een aanvraag wordt gewoon gevraagd om de studieschuld. Een intermediair die wil scoren kiest er mogelijk voor om er niet naar te vragen / het niet in te vullen. Of je met zo'n intermediair zaken wil doen, is aan jou. Wat doet hij dan nog meer om te scoren? Geeft hij je echt goed advies, of gaat ie voor een snel adviesje.

Als ome Duo al afschrijft ziet de acceptant van de bank dat op je afschrift en zal hij bij de intermediair de studieschuld opvragen.
Bij mij stond het wel gewoon op mijn afschrift maar heb er niks over gehoord (3 jaar geleden).

Wel bij 1 bank gehad die er zwaar aan tilde totdat we meldden dat we flink wat geld (enkele keren de StudieSchuld) in aandelen hadden zitten (die toen nog bevroren waren maar nu niet meer) en toen kon in 1 keer alles.
Vond ik vrij frappant.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  maandag 4 mei 2020 @ 09:53:50 #59
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_192937303
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 08:11 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Je zegt het zelf al. Nee dus.
Ik snap je niet denk ik
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  maandag 4 mei 2020 @ 09:57:40 #60
361915 T-zooi
Luis in de linkse pels
pi_192937343
Toen ik een woning kocht een jaar of 6, 7 terug hoefde ik helemaal niet te melden wat mijn studieschuld was. Maar ik heb hem wel meegenomen in de berekening.
In godsnaam waarom zou ik meer willen gaan betalen dan ik kan?!
  maandag 4 mei 2020 @ 10:14:12 #61
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_192937597
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 09:53 schreef Fiorano het volgende:

[..]

Ik snap je niet denk ik
Dat denk ik. Je schrijft 9 van de 10. Dus bij 1 van de 10 kom je er wel mee weg.
  maandag 4 mei 2020 @ 10:15:10 #62
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_192937606
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 09:57 schreef T-zooi het volgende:
Toen ik een woning kocht een jaar of 6, 7 terug hoefde ik helemaal niet te melden wat mijn studieschuld was. Maar ik heb hem wel meegenomen in de berekening.
In godsnaam waarom zou ik meer willen gaan betalen dan ik kan?!
Omdat je (veel) meer kunt betalen misschien?
  maandag 4 mei 2020 @ 10:18:03 #63
361915 T-zooi
Luis in de linkse pels
pi_192937657
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 10:15 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Omdat je (veel) meer kunt betalen misschien?
Nou ik vind dat wel meevallen. Zoveel geld houd je niet over als je je maximale hypotheek en daarbovenop een studieschuld hebt. Maar het zal per persoon verschillen met hoeveel geld je rond kunt komen. Ik leef liever iets ruimer dan dat ik op een houtje moet bijten in een mooi en groot huis.
  maandag 4 mei 2020 @ 10:26:09 #64
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_192937800
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 10:18 schreef T-zooi het volgende:

[..]

Nou ik vind dat wel meevallen. Zoveel geld houd je niet over als je je maximale hypotheek en daarbovenop een studieschuld hebt. Maar het zal per persoon verschillen met hoeveel geld je rond kunt komen. Ik leef liever iets ruimer dan dat ik op een houtje moet bijten in een mooi en groot huis.
Kun je niet zo zeggen, ligt aan de hoogte van de studieschuld, inkomen, uitgavepatroon etc. etc.
Iemand die zijn studieschuld niet opgeeft kan toch makkelijk meer geld overhouden dan jij :)
pi_192940468
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 06:41 schreef Fiorano het volgende:

[..]

Ja. Tegenwoordig wel. In januari via execution only een hypotheek gefixt, daar werd het gevraagd. Ook op m'n werk (ik werk bij Stater) wordt bij 9 van de 10 geldgever gevraagd om de studieschuld.
Werd het alleen gevraagd of ook gecontroleerd?
pi_192941573
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 10:26 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Kun je niet zo zeggen, ligt aan de hoogte van de studieschuld, inkomen, uitgavepatroon etc. etc.
Iemand die zijn studieschuld niet opgeeft kan toch makkelijk meer geld overhouden dan jij :)
Nou ja, dat valt dus wel mee. Meer dan de helft van je uitgaven zijn vast lasten (bron: Nibud) en die zijn min of meer vast te stellen van te voren. Je variabele lasten zijn moeilijker in te schatten, maar daar kun je vast een minimum aan koppelen op basis van big data.

Ik denk dat een bank gemakkelijk kan zeggen wat jij overhoudt...
pi_193108764
Verder niemand die recentelijk een hypotheek heeft afgesloten?
pi_193110230
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 07:26 schreef baskick het volgende:

[..]

In de hypotheekvoorwaarden staat wellicht ook iets over schulden/verplichtingen, zou het niet?
Voor alle hypotheken is het altijd verplicht om de overige bekende schulden en of alimentatie te vermelden. Denk hier bijvoorbeeld ook aan privé lease auto's, gsm's op afbetaling.

Wel is de betekening gebaseerd op een bruto inkomen en niet op netto en of uitgavenpatroon. Als voorbeeld iemand met een hoger bruto inkomen maar die zelf een auto en bijdrage pensioen moet betalen krijgt meer hypotheek dan iemand die een lager bruto inkomen heeft en een zakelijke auto en de werkgever het pensioen betaalt. Terwijl die tweede meer netto kan besteden omdat hij geen extra kosten heeft. Daarnaast is er slechts een peil moment terwijl op basis van historische data, functie en opleiding wat nog toekomstig te verdienen valt.

1 euro studieschuld kost je ongeveer 3 euro hypotheek. Terwijl de aflossing van de studieschuld goedkoper is dan die van de hypotheek door de lagere rente en geen ozb.

Het is tenslotte de regels van het Nibud die voor kopers bepalend zijn. Het Nibud bepaalt wat je mag uitgeven aan hypotheek.
  woensdag 13 mei 2020 @ 21:19:29 #69
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_193110239
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 20:13 schreef Peunage het volgende:
Verder niemand die recentelijk een hypotheek heeft afgesloten?
In januari en ja het werd gevraagd.
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_193114976
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 21:19 schreef Fiorano het volgende:

[..]

In januari en ja het werd gevraagd.
Hoe werd het gecontroleerd?
pi_193115105
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2020 07:30 schreef Peunage het volgende:

[..]

Hoe werd het gecontroleerd?
Twee jaar geleden. Er werden prints gevraagd van de betreffende pagina's op de duo websites liefst ter plekke geprint bij de adviseur.
pi_193115266
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 15:18 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Maar ook als je je huis moet verkopen, blijf je verantwoordelijk voor de schuld. Nogmaals zat mensen die het "gewoon" betalen. Je wordt niet meteen zwerver.

De 3 verschillende mensen in mijn kring (gekocht op laatste piek, 2 iemand gevonden en een ander ging scheiden) ja even balen en weer door met het leven.

Verder zijn de huizenprijzen de afgelopen periode erg gestegen. De vraag die er nu ligt is,staat de weging van de studieschuld wel in verhouding met de huidige prijzen.

Niemand wil het verzwijgen. Alleen als je je campus woning uit moet, te veel verdient voor sociale huurwoning, vrije sector ruim in de 1000 euro kale huur moet betalen, snap ik heel goed dat het wordt verzwegen.

De weging zou aangepast moeten worden.
Ja, of je past je wensen aan. Kijkt dus net wat buiten het dure gebied en neemt met minder m2 enz genoegen
  donderdag 14 mei 2020 @ 09:13:50 #73
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_193116476
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2020 07:30 schreef Peunage het volgende:

[..]

Hoe werd het gecontroleerd?
Ik hem mijn aanvraag zelf gedaan, heb het bedrag ingevuld en er werd verder enkel gecontroleerd op de afschrijving van mijn rekeningnummer. Geen extra bewijsstukken ofzo.
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_193117389
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2020 07:46 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Twee jaar geleden. Er werden prints gevraagd van de betreffende pagina's op de duo websites liefst ter plekke geprint bij de adviseur.
Heb je een hypotheek aangevraagd bij de Gestapo? :D
  donderdag 14 mei 2020 @ 10:17:52 #75
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_193117956
Wij hebben net een hypotheek geregeld, wordt altijd gevraagd maar zou je kunnen verzwijgen. Vooral bij NHG is dit link.

Ik heb geen studieschuld, zij wel, en dat hebben we zo opgegeven. Mijn vriendin moest uitdraaien laten zien, en ik niet, dus ik vermoed dat je het in principe zou kunnen verzwijgen. Ik raad dit wel af, in verband met het hele fraude aspect enzo
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_193119706
Dus het is nogal afhankelijk van de hypotheekverstrekker. Vragen moet altijd, maar controles doen ze niet allemaal.
pi_193121640
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2020 10:17 schreef Fretwork het volgende:
Wij hebben net een hypotheek geregeld, wordt altijd gevraagd maar zou je kunnen verzwijgen. Vooral bij NHG is dit link.

Ik heb geen studieschuld, zij wel, en dat hebben we zo opgegeven. Mijn vriendin moest uitdraaien laten zien, en ik niet, dus ik vermoed dat je het in principe zou kunnen verzwijgen. Ik raad dit wel af, in verband met het hele fraude aspect enzo
Tuurlijk - het is mogelijk om te verzwijgen. Je kan dit gewoon doen, en ik zou dit dan ook doen!
Love is in the air!
pi_193121659
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2020 07:59 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Ja, of je past je wensen aan. Kijkt dus net wat buiten het dure gebied en neemt met minder m2 enz genoegen
Of je verzwijgt het gewoon. Zo'n studielening is gewoon echt een te groot effect op het maximaal te lenen bedrag, naar mijn mening he-le-maal uit verhouding.

Ik snap als starter niet waarom je het niet zou verzwijgen. Er vindt geen controle plaats. Punt. En de maandlasten van de studieschuld zijn dusdanig laag, dat je soms meer moet betalen voor huur dan een hypotheek. Dan is de keuze toch snel gemaakt?

Daarbij kan je ook iemand hebben zonder studieschuld, die maandelijks veel en veel meer aan bijvoorbeeld uitgaan uitgeeft. Het is gewoon erg krom. Of een auto koopt van 20.000 euro als eenmalige uitgave, dat mag wel.

Of ben je altijd het braafste jongetje van de klas?

Daarbij - als je 5 jaar geleden een huis had gekocht in de Randstad (en studieschuld had verzwegen) had je die schuld alleen al 10 keer kunnen afbetalen met de huidige overwaarde :D

Nu is het gelijk duur instappen. Zonde dus.
Love is in the air!
  donderdag 14 mei 2020 @ 13:32:54 #79
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_193122044
Wat Landgeld zegt over de onevenredig tellende studieschuld klopt een beetje, maar zeker niet "he-le-maal uit verhouding". Stel, je hebt 25k schuld staan, dan betaal je maandelijks aan DUO tussen de ¤138 en ¤153 euro. Je kan ongeveer 50k¤ minder lenen bij de bank. Dat is ¤175 euro netto per maand minder aan hypotheek en ongeveer ¤200 bruto.

Dus hij loopt inderdaad wat scheef, maar niet enorm.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_193122262
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2020 13:32 schreef Fretwork het volgende:
Wat Landgeld zegt over de onevenredig tellende studieschuld klopt een beetje, maar zeker niet "he-le-maal uit verhouding". Stel, je hebt 25k schuld staan, dan betaal je maandelijks aan DUO tussen de ¤138 en ¤153 euro. Je kan ongeveer 50k¤ minder lenen bij de bank. Dat is ¤175 euro netto per maand minder aan hypotheek en ongeveer ¤200 bruto.

Dus hij loopt inderdaad wat scheef, maar niet enorm.
Dit gaat alleen op als in je 15 jaar afbetaald, nieuwe generatie studenten mag in 35 jaar aflossen. Dan is 25K studieschuld opeens nog ‘maar’ ¤50 aflossing per maand, maar mag je wel ¤150-¤175 bruto minder maandlast aan qua hypotheek (want hypotheekbedrag wordt verminderd met ongeveer 1,4x studieschuld).
pi_193122396
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2020 13:13 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Ik snap als starter niet waarom je het niet zou verzwijgen. Er vindt geen controle plaats. Punt.
Ja, dus wel. Afhankelijk van de hypotheekverstrekker.
  donderdag 14 mei 2020 @ 13:55:45 #82
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_193122444
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2020 13:53 schreef Peunage het volgende:

[..]

Ja, dus wel. Afhankelijk van de hypotheekverstrekker.
Dit dus.

Gewoon genoeg verdienen. Wij konden met allebei ons studieschulden nog een ton meer lenen dat dat we nu gedaan hebben. *)
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  donderdag 14 mei 2020 @ 15:02:56 #83
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_193123916
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2020 13:13 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Of je verzwijgt het gewoon. Zo'n studielening is gewoon echt een te groot effect op het maximaal te lenen bedrag, naar mijn mening he-le-maal uit verhouding.

Ik snap als starter niet waarom je het niet zou verzwijgen. Er vindt geen controle plaats. Punt. En de maandlasten van de studieschuld zijn dusdanig laag, dat je soms meer moet betalen voor huur dan een hypotheek. Dan is de keuze toch snel gemaakt?

Daarbij kan je ook iemand hebben zonder studieschuld, die maandelijks veel en veel meer aan bijvoorbeeld uitgaan uitgeeft. Het is gewoon erg krom. Of een auto koopt van 20.000 euro als eenmalige uitgave, dat mag wel.

Of ben je altijd het braafste jongetje van de klas?

Daarbij - als je 5 jaar geleden een huis had gekocht in de Randstad (en studieschuld had verzwegen) had je die schuld alleen al 10 keer kunnen afbetalen met de huidige overwaarde :D

Nu is het gelijk duur instappen. Zonde dus.

En dus maar gewoon fraude plegen?
Mooi advies :N
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  donderdag 14 mei 2020 @ 15:05:36 #84
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_193123965
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2020 13:44 schreef NanaMidi het volgende:

[..]

Dit gaat alleen op als in je 15 jaar afbetaald, nieuwe generatie studenten mag in 35 jaar aflossen. Dan is 25K studieschuld opeens nog ‘maar’ ¤50 aflossing per maand, maar mag je wel ¤150-¤175 bruto minder maandlast aan qua hypotheek (want hypotheekbedrag wordt verminderd met ongeveer 1,4x studieschuld).
Maandbedrag is volgens duo's berekening dan ¤59-75 (afhankelijk van de geldende rente).

25k*1.4=35k, dus 140 euro bruto en 122 netto. Wederom, scheelt wel wat, maar niet ¤100-125 zoals je zegt

Overigens berekend met DUO's rekenhulp en vuistregel ¤35 netto en ¤40 bruto per 10k lening
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_193124950
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2020 13:13 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Of je verzwijgt het gewoon. Zo'n studielening is gewoon echt een te groot effect op het maximaal te lenen bedrag, naar mijn mening he-le-maal uit verhouding.

Ik snap als starter niet waarom je het niet zou verzwijgen. Er vindt geen controle plaats. Punt. En de maandlasten van de studieschuld zijn dusdanig laag, dat je soms meer moet betalen voor huur dan een hypotheek. Dan is de keuze toch snel gemaakt?

Daarbij kan je ook iemand hebben zonder studieschuld, die maandelijks veel en veel meer aan bijvoorbeeld uitgaan uitgeeft. Het is gewoon erg krom. Of een auto koopt van 20.000 euro als eenmalige uitgave, dat mag wel.

Of ben je altijd het braafste jongetje van de klas?

Daarbij - als je 5 jaar geleden een huis had gekocht in de Randstad (en studieschuld had verzwegen) had je die schuld alleen al 10 keer kunnen afbetalen met de huidige overwaarde :D

Nu is het gelijk duur instappen. Zonde dus.

Sommige mensen dekken gewoon liever wel hun risico af. Sommige mensen willen er op voorbereid zijn wanneer ze werkloos worden, hun partner onverhoopt overlijdt of er ineens een pandemie uitbreekt. Of alledrie tegelijk.

Als je denkt dat het puur om geld gaat onderschat je het systeem. Er wordt ook in hokjes en stempeltjes gedacht. Pas je niet meer in een bepaald hokje dan kan dat ook vergaande gevolgen hebben waarbij het niet uitmaakt of je geld hebt of niet. Bij het verlies van een partner kun je bijvoorbeeld niet meer je inkomen fiscaal voordelig verdelen. Kan zomaar een stevige deuk in je netto inkomen geven. Zomaar een voorbeeld. Maar er zijn nog veel en veel meer van dit soort voorbeelden.

Het heeft weinig van doen van braafste jongetje van de klas willen zijn, het gaat er gewoon om om eventuele ellende voor te zijn. Bovendien, als je eenmaal een beetje los komt in je carriere kun je zelfs in de randstad best nog wel een redelijke woning krijgen.
pi_193126554
quote:
10s.gif Op donderdag 14 mei 2020 09:53 schreef Peunage het volgende:

[..]

Heb je een hypotheek aangevraagd bij de Gestapo? :D
Nee. Bij mensen die hun werk serieus namen
pi_193132071
Studieschuld zou minder mee moeten tellen. Welke andere schuld mag je zonder reden 5 jaar pauzeren? Welke andere schuld houdt in de mate van DUO rekening met je draagkracht? Moet minder mee gaan tellen.
pi_193136655
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2020 21:30 schreef bamibij het volgende:
Studieschuld zou minder mee moeten tellen. Welke andere schuld mag je zonder reden 5 jaar pauzeren? Welke andere schuld houdt in de mate van DUO rekening met je draagkracht? Moet minder mee gaan tellen.
De studieschuld telt al minder mee dan de andere schulden. Zoals hier boven al gezegd zelfs niet eens heel onrealistisch erg
  vrijdag 15 mei 2020 @ 06:27:18 #89
51385 baskick
Juist ja!
pi_193136784
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2020 21:30 schreef bamibij het volgende:
Studieschuld zou minder mee moeten tellen. Welke andere schuld mag je zonder reden 5 jaar pauzeren? Welke andere schuld houdt in de mate van DUO rekening met je draagkracht? Moet minder mee gaan tellen.
Terwijl de rente gewoon oploopt en na die 5 jaar wellicht hoger is. Top! :+
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193189381
Met 40K studieschuld (en aflossing in 35 jaar) alsnog gewoon een huis kunnen kopen. Netjes opgegeven bij hypotheekverstrekker :7
pi_193189519
quote:
10s.gif Op maandag 18 mei 2020 10:05 schreef Lafoy het volgende:
Met 40K studieschuld (en aflossing in 35 jaar) alsnog gewoon een huis kunnen kopen. Netjes opgegeven bij hypotheekverstrekker :7
Veel eigen geld? Of een hoog salaris?
pi_193700434
quote:
99s.gif Op zondag 26 april 2020 15:50 schreef Ruse het volgende:
Veel oud-studenten zullen hier tegenaan lopen; je wilt een huis kopen, maar je studieschuld drukt onevenredig zwaar je maximale hypotheekbedrag omlaag, waardoor het niet meer lukt om iets meer dan een bouwkeet te kopen.

Verzwijg je dan je studieschuld bij de hypotheekaanvraag?

Deel hier je ervaringen
Waar heb je uiteindelijk je hypotheek aangevraagd?
pi_193700563
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 23:29 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Jij hebt het steeds wel over de bank, maar de aanscherping van de hypotheekregels is opgelegd vanuit de overheid. Dat hebben de banken niet zelf gedaan. Hadden ze deze regels niet opgelegd gekregen dan hadden de banken gerust nog steeds te hoge leningen verstrekt. Kortom: de banken vinden deze risico's helemaal niet zo spannend.

Ik ben van mening dat de regels in de basis goed zijn, maar dat een studielening een te groot effect heeft op het maximaal te lenen bedrag. Hij moet zeker meegewogen worden, maar puur in de afweging van maandlasten t.o.v. inkomen en niet in het maximale hypotheekbedrag. Als die maandlasten + toekomstige aflossing in verhouding staan tot het inkomen dan zou er geen belemmering moeten zijn voor die maximale hypotheek o.b.v. het inkomen. In de periode waarin de studieschuld nog niet afgelost hoeft te worden zal doorgaans het inkomen ook wat toenemen, waardoor het effect van die studie aflossing ook al minder wordt.

Daarnaast zijn de huren vergelijkbaar met de totale woonlasten bij kopen (er zijn mensen die vergeten dat een koopwoning meer is dan enkel de hypotheek en daarom roepen dat kopen goedkoper is). Bij gelijke woonlasten tussen huren en kopen ben ik van mening dat er juist gestimuleerd moet worden dat mensen een woning kunnen kopen (als het inkomen dat toestaat). Waarom? Omdat er in de maandlasten van een koopwoning aflossing zit en daarmee dus al een deel vermogensopbouw. Mensen bouwen op die manier dus al gedwongen een stukje vermogen op in tegenstelling tot huren.
Als je geen NHG hypotheek neemt kun je zoiets nog wel eens verantwoorden d.m.v. een explain, maar ook een studielening is een lening dus nogal logisch dat dit drukt op je maximale hypotheek.
Ik was hier...
pi_198111383
Even een ordinaire kick,

Verzijgen is niet oke wordt vaak gesteld, maar:

Stel je verzwijgt je studieschuld, koopt een appartement (laten we zeggen 2/3 kamer), pak ‘m beet 200k.

Met inbegrip van je aflossing van de studieschuld die je hebt en je vaste lasten incl hypo, lukt het je toch om te sparen en los je over 5 jaar met een deel van het spaargeld je studieschuld af.

Dit terwijl je natuurlijk de hypotheek al hebt afgesloten.

Hoe gaan banken hiermee om, of wat zijn hier dan de gevolgen van?
pi_198111462
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 14:19 schreef flikss11 het volgende:
Even een ordinaire kick,

Verzijgen is niet oke wordt vaak gesteld, maar:

Stel je verzwijgt je studieschuld, koopt een appartement (laten we zeggen 2/3 kamer), pak ‘m beet 200k.

Met inbegrip van je aflossing van de studieschuld die je hebt en je vaste lasten incl hypo, lukt het je toch om te sparen en los je over 5 jaar met een deel van het spaargeld je studieschuld af.

Dit terwijl je natuurlijk de hypotheek al hebt afgesloten.

Hoe gaan banken hiermee om, of wat zijn hier dan de gevolgen van?
Als je hypotheek loopt waar je spaar- en betaalrekening loopt, ZOU de bank er in theorie achter kunnen komen. Maar je denkt toch niet dat ze in al die transacties gaan kijken om te checken of jij een studieschuld hebt?

Als je er toch bang voor bent, rekening openen bij een andere bank dan waar je hypotheek loopt.
pi_198111634
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 14:26 schreef t-star het volgende:

[..]

Als je hypotheek loopt waar je spaar- en betaalrekening loopt, ZOU de bank er in theorie achter kunnen komen. Maar je denkt toch niet dat ze in al die transacties gaan kijken om te checken of jij een studieschuld hebt?

Als je er toch bang voor bent, rekening openen bij een andere bank dan waar je hypotheek loopt.
Nee dat denk ik inderdaad niet. Ik had het er zojuist met een vriend over die die stap wel heeft genomen.

Aflossing/hypo van 2 versjcillende rekeningen. Hij woont nu noodgewongen weer thuis, 33 jaar en kan met zijn salaris en niet opgeven van studieschuld rond de 230k lenen.
Geen kids/partner op het moment.

Schuld is nu nog zo een 40k (als ik het goed heb) heeft rond de 25k spaargeld.

Na een breuk weer thuiswonend als 33 jarige zou ik ook niet zo zien zitten tbh.

Maar de vraag was meer in de richting van:

-Jan koopt woning, zonder opgeven van studieschuld.

-Jan lost schuld in ong 5 jaar af

-Jan verkoopt woning na aflossen of bijvoorbeeld 10jaar.

Kan dat voor bijv de NHG nog gedoe opleveren?

—> schuld niet ‘zichtbaar’ bij aanvraag (jokerjaren bijv)

—>bij aanspraak maken op NHG is schuld al afgelost.

Dan zou er theoretsich gezien toch geen orobleem moeten zijn?
pi_198112127
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 14:38 schreef flikss11 het volgende:

[..]

Nee dat denk ik inderdaad niet. Ik had het er zojuist met een vriend over die die stap wel heeft genomen.

Aflossing/hypo van 2 versjcillende rekeningen. Hij woont nu noodgewongen weer thuis, 33 jaar en kan met zijn salaris en niet opgeven van studieschuld rond de 230k lenen.
Geen kids/partner op het moment.

Schuld is nu nog zo een 40k (als ik het goed heb) heeft rond de 25k spaargeld.

Na een breuk weer thuiswonend als 33 jarige zou ik ook niet zo zien zitten tbh.

Maar de vraag was meer in de richting van:

-Jan koopt woning, zonder opgeven van studieschuld.

-Jan lost schuld in ong 5 jaar af

-Jan verkoopt woning na aflossen of bijvoorbeeld 10jaar.

Kan dat voor bijv de NHG nog gedoe opleveren?

—> schuld niet ‘zichtbaar’ bij aanvraag (jokerjaren bijv)

—>bij aanspraak maken op NHG is schuld al afgelost.

Dan zou er theoretsich gezien toch geen orobleem moeten zijn?
Behalve dan dat je die studieschuld niet mag verzwijgen dan. Noem dat maar ‘geen probleem’.
pi_198112303
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 15:23 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Behalve dan dat je die studieschuld niet mag verzwijgen dan. Noem dat maar ‘geen probleem’.
Dat begrijp ik ook. Toen ik mee ging denken vroeg ik mij af hoe de bank/verstrekker achter een afgeloste studieschuld kan komen bij eventuele verkoop bijvoorbeeld.
pi_198114078
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 15:40 schreef flikss11 het volgende:

[..]

Dat begrijp ik ook. Toen ik mee ging denken vroeg ik mij af hoe de bank/verstrekker achter een afgeloste studieschuld kan komen bij eventuele verkoop bijvoorbeeld.
Bij "gewoon" verkopen is die kans volgens mij nul. Ik denk ook niet dat de geldverstrekker er op dat moment nog in geïnteresseerd is. OK, als ze erachter zouden komen, zouden ze je geen nieuwe lening meer kunnen verstrekken (zwarte lijst oid).

Of er checks gedaan worden als de NHG wordt aangesproken, dat is wel een interessante. Geen idee.
  zaterdag 20 februari 2021 @ 20:15:39 #100
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_198116542
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 15:40 schreef flikss11 het volgende:
Dat begrijp ik ook. Toen ik mee ging denken vroeg ik mij af hoe de bank/verstrekker achter een afgeloste studieschuld kan komen bij eventuele verkoop bijvoorbeeld.
Hoe zou de geldverstrekker daar achter moeten komen bij verkoop?
So we just called him Fred
pi_198116677
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 20:15 schreef Fred het volgende:

[..]

Hoe zou de geldverstrekker daar achter moeten komen bij verkoop?
Betalingsproblematiek.
pi_198116692
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 17:53 schreef t-star het volgende:

[..]

Bij "gewoon" verkopen is die kans volgens mij nul. Ik denk ook niet dat de geldverstrekker er op dat moment nog in geïnteresseerd is. OK, als ze erachter zouden komen, zouden ze je geen nieuwe lening meer kunnen verstrekken (zwarte lijst oid).

Of er checks gedaan worden als de NHG wordt aangesproken, dat is wel een interessante. Geen idee.
NHG raak je kwijt als je je studieschuld verzwijgt.

En banken gaan er overigens pas op controleren als je de hypotheek niet meer betaalt.
pi_198116877
Ik dacht dus ook dat zolang je netjes je verplichtingen nakomt , de bank dit niet controleert.

Bij betalingsproblemen is het uiteraard logisch dat de bank/verstrekker dit te weten komt. Maar als deze er niet zijn en je binnen afzienbare tijd je studieschuld aflost hoeft er denk ik geen probleem te zijn? De casus richt zich ook op ongedwongen verkoop/geen betalingsproblemen en een in de tussentijd afgeloste studieschuld.
pi_198116917
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 20:21 schreef Lafoy het volgende:

[..]

NHG raak je kwijt als je je studieschuld verzwijgt.

En banken gaan er overigens pas op controleren als je de hypotheek niet meer betaalt.
Ja inderdaad, maar als je wel gewoon betaalt en in de tussentijd hebt afgelost? Lijkt me sterk dat zonder problemen of gedwongen verkoop, de bank/verstrekker kan zien dat jij x aantal jaar geleden wel een studieschuld had?
pi_198116954
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 20:20 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Betalingsproblematiek.
En zonder soortgelijke problematiek?
pi_198116999
Vaak wordt deze situatie bewchreven vanuit het oogpunt van mensen die blijkbaar nog best lang over hun schuld willen doen?

Ik heb nig geen casus gezien waarbij men dus:

-Schuld verzwijgt
-Deze na aflsuiten hypo binnen 5 jaar bijv aflost
-Hypo netjes betaalt
-Na volledige aflossing een keer wilt verkopen (uit vrije wil)
pi_198117393
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 20:33 schreef flikss11 het volgende:

[..]

En zonder soortgelijke problematiek?
Als je alles netjes betaald en blijft betalen ga je logischerwijs nooit iemand horen. Neemt niet wg dat het niet mag :)
  zaterdag 20 februari 2021 @ 20:50:12 #108
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_198117399
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 20:20 schreef investeerdertje het volgende:
Betalingsproblematiek.
Dan kom ze er vast al eerder achter dat je iets heb achtergehouden.
So we just called him Fred
pi_198117408
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 20:35 schreef flikss11 het volgende:
Vaak wordt deze situatie bewchreven vanuit het oogpunt van mensen die blijkbaar nog best lang over hun schuld willen doen?

Ik heb nig geen casus gezien waarbij men dus:

-Schuld verzwijgt
-Deze na aflsuiten hypo binnen 5 jaar bijv aflost
-Hypo netjes betaalt
-Na volledige aflossing een keer wilt verkopen (uit vrije wil)
Als je uit eigen wil gaat verkopen, en dus geen verlies gaat maken en de NHG oid moet aanspreken, ga je natuurlijk niemand horen. Je gaat al je verplichtingen nakomen.
pi_198117419
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 20:50 schreef Fred het volgende:

[..]

Dan kom ze er vast al eerder achter dat je iets heb achtergehouden.
Oh?
  zaterdag 20 februari 2021 @ 20:53:55 #111
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_198117522
quote:
Je moet wel een enorme patholoog zijn om vol te kunnen dat je geen studieschuld hebt op het moment dat de bank vraagt waarom het niet lukt om de maandelijkse betalingen te voldoen
So we just called him Fred
pi_198117570
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 20:53 schreef Fred het volgende:

[..]

Je moet wel een enorme patholoog zijn om vol te kunnen dat je geen studieschuld hebt op het moment dat de bank vraagt waarom het niet lukt om de maandelijkse betalingen te voldoen
Dus dan heb je al betalingsproblematiek.
  zaterdag 20 februari 2021 @ 21:01:11 #113
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_198117747
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 20:55 schreef investeerdertje het volgende:
Dus dan heb je al betalingsproblematiek.
Dus?

Dan komen ze er toch achter bij het behandelen van je betalingsproblematiek en niet bij de verkoop?
Betalingsproblematiek kan prima leiden tot een verkoop, maar niet elke verkoop is gevolg van betalingsproblematiek.

Blijft staan dat je geldverstrekker niet bij de verkoop tot de ontdekking kan komen dat je een studieschuld hebt verzwegen.
So we just called him Fred
pi_198117889
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 21:01 schreef Fred het volgende:

[..]

Dus?

Dan komen ze er toch achter bij het behandelen van je betalingsproblematiek en niet bij de verkoop?
Betalingsproblematiek kan prima leiden tot een verkoop, maar niet elke verkoop is gevolg van betalingsproblematiek.

Blijft staan dat je geldverstrekker niet bij de verkoop tot de ontdekking kan komen dat je een studieschuld hebt verzwegen.
Zucht.

Oke, hij vraagt HOE ze er achter kunnen komen: Betalingsproblematiek

DAARNA vraagt hij hoe ze er achter komen bij vrijwillige verkoop zonder omstandigheden. Ik reageer; Niet.

Wat wil je bereiken? Dat wat je wil lezen is al gepost?

In het meest gunstige geval komt men er niet achter, iedereen blij. In het meest ongunstige geval spring je van een flat omdat je in de problemen zit. In het geval dat je in de problemen zit, kan het zijn dat je ergens tussenin zal eindigen.

Maar zo is het altijd he, als je de wet overtreed en je er mee weg komt, heb je altijd een positief effect. Als je de wet overtreed en gepakt gaat worden, is het altijd negatief. Wat wil je lezen?
  zaterdag 20 februari 2021 @ 21:15:13 #115
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_198118180
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 21:06 schreef investeerdertje het volgende:
Zucht.

Oke, hij vraagt HOE ze er achter kunnen komen: Betalingsproblematiek

DAARNA vraagt hij hoe ze er achter komen bij vrijwillige verkoop zonder omstandigheden. Ik reageer; Niet.

Wat wil je bereiken? Dat wat je wil lezen is al gepost?
Wat wil jij bereiken dan?

Ik stel de vraag hoe de geldverstrekker er achter zou moeten komen bij verkoop dat je een verzwegen lening had op moment van het aangaan van je hypothecaire verplichtingen.
Enige wat jij antwoord is "Betalingsproblematiek".
So we just called him Fred
pi_198118266
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 21:15 schreef Fred het volgende:

[..]

Wat wil jij bereiken dan?

Ik stel de vraag hoe de geldverstrekker er achter zou moeten komen dat je een verzwegen lening had op moment van het aangaan van je hypothecaire verplichtingen.
Enige wat jij antwoord is "Betalingsproblematiek".
Ik antwoorde niet op een vraag van jou, of het is een kloon van jou. Jij quote mij, jij wil iets bereiken. Ik beantwoord de vraag van iemand anders.

Vertel, wat snap je er niet aan dat ze er achter komen als je betalingsproblematiek hebt? Wat snap je niet aan het gegeven dat niemand het gaat onderzoeken of ontdekken als je keurig blijt betalen? Doe even niet zo naief man.
  zaterdag 20 februari 2021 @ 21:20:50 #117
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_198118354
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 21:17 schreef investeerdertje het volgende:
Ik antwoorde niet op een vraag van jou, of het is een kloon van jou. Jij quote mij, jij wil iets bereiken. Ik beantwoord de vraag van iemand anders.
Jij bent flikss11?
So we just called him Fred
pi_198123331
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 21:20 schreef Fred het volgende:

[..]

Jij bent flikss11?
[ afbeelding ]
Oh schijnbaar quote ik jou toch. Ik ben scheel, terwijl ik twee keer terug scrollen deed voor ik het posten deed. Blijft keihard staan dat het is hoe ze er achter kunnen komen. Een gedwongen verkoop heb je niet in 1 maand te pakken.

En zoals ik ook postte, bij een gewone verkoop komen ze er niet achter. Mijn antwoord is dus gewoon correct.
pi_198220197
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 20:49 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Als je alles netjes betaald en blijft betalen ga je logischerwijs nooit iemand horen. Neemt niet wg dat het niet mag :)
Behalve dan als je bv de hypotheekgever de rente netjes 20 jaar vastgezet heeft op een huidig 'normaal' niveau van 1%.
en het scenario treed op dat de rente over 5 jaar opeens stevig oploopt naar 5%.

Op dat moment maakt de bank stevig verlies op zulk een hypotheekkrediet- met-lage-rente, en zouden ze enorm veel winst kunnen boeken om de hypotheekgever te kunnen 'betrappen' op een leugentje bij aanvraag waarop een contractuele straf staat van een direkt opzeggen van het krediet (het weglaten van gevraagde gegevens bij aanvraag _kan_ bestraft worden met het per direkt opzeggen van dat fraudeuleus aangevraagde krediet met daarbovenop enkele aflosboetes).

De realiteit zal zijn dat de banken ook al nu vermoedelijk wel aantekeningen op dossiers hebben van een 'verdenking' op een mogelijke verzwegen studieschuld. (dat kun je ook met een beetje AI-algorithmes laten vaststellen met een grote waarschijnlijkheidsberekening, gebaseeerd op leeftijd en opleidingsniveau van de aanvrager(s)).
Maar het hen _nu_ verder weinig uitmaakt en ze geen slapende honden wakker willen of hoeven te maken.
Zolang ze immers hun winsten erop maken, zijn het voor hen lucratieve kredieten en zal het hen geen zak uitmaken of iemand iets bij de aanvraag verzwegen heeft of niet.

Als je echter dit gedaan hebt en je rente op een laag niveau lang vastzet, moet je wel vooral blijven hopen dat de rente laag blijft. Als die zou gaan stijgen is de kans groot dat banken wel achter deze zaken aangaan.
Of je moet ook niet kiezen voor het lang vastzetten van de rente, omdat de kans dat je daarvan gebruik kan maken met een frauduleuze aanvraag zo goed als nihil is.

[ Bericht 1% gewijzigd door RM-rf op 26-02-2021 17:23:12 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_198220545
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 17:16 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Behalve dan als je bv de hypotheekgever de rente netjes 20 jaar vastgezet heeft op een huidig 'normaal' niveau van 1%.
en het scenario treed op dat de rente over 5 jaar opeens stevig oploopt naar 5%.

Op dat moment maakt de bank stevig verlies op zulk een hypotheekkrediet- met-lage-rente, en zouden ze enorm veel winst kunnen boeken om de hypotheekgever te kunnen 'betrappen' op een leugentje bij aanvraag waarop een contractuele straf staat van een direkt opzeggen van het krediet (het weglaten van gevraagde gegevens bij aanvraag _kan_ bestraft worden met het per direkt opzeggen van dat fraudeuleus aangevraagde krediet met daarbovenop enkele aflosboetes).

De realiteit zal zijn dat de banken ook al nu vermoedelijk wel aantekeningen op dossiers hebben van een 'verdenking' op een mogelijke verzwegen studieschuld. (dat kun je ook met een beetje AI-algorithmes laten vaststellen met een grote waarschijnlijkheidsberekening, gebaseeerd op leeftijd en opleidingsniveau van de aanvrager(s)).
Maar het hen _nu_ verder weinig uitmaakt en ze geen slapende honden wakker willen of hoeven te maken.
Zolang ze immers hun winsten erop maken, zijn het voor hen lucratieve kredieten en zal het hen geen zak uitmaken of iemand iets bij de aanvraag verzwegen heeft of niet.

Als je echter dit gedaan hebt en je rente op een laag niveau lang vastzet, moet je wel vooral blijven hopen dat de rente laag blijft. Als die zou gaan stijgen is de kans groot dat banken wel achter deze zaken aangaan.
Of je moet ook niet kiezen voor het lang vastzetten van de rente, omdat de kans dat je daarvan gebruik kan maken met een frauduleuze aanvraag zo goed als nihil is.
Goed punt en je hebt helemaal gelijk. Mijn ervaring is alleen dat het zo diep op fok uitdiepen van onderwerpen niet werkt.
pi_198220810
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 17:16 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Behalve dan als je bv de hypotheekgever de rente netjes 20 jaar vastgezet heeft op een huidig 'normaal' niveau van 1%.
en het scenario treed op dat de rente over 5 jaar opeens stevig oploopt naar 5%.

Op dat moment maakt de bank stevig verlies op zulk een hypotheekkrediet- met-lage-rente, en zouden ze enorm veel winst kunnen boeken om de hypotheekgever te kunnen 'betrappen' op een leugentje bij aanvraag waarop een contractuele straf staat van een direkt opzeggen van het krediet (het weglaten van gevraagde gegevens bij aanvraag _kan_ bestraft worden met het per direkt opzeggen van dat fraudeuleus aangevraagde krediet met daarbovenop enkele aflosboetes).

De realiteit zal zijn dat de banken ook al nu vermoedelijk wel aantekeningen op dossiers hebben van een 'verdenking' op een mogelijke verzwegen studieschuld. (dat kun je ook met een beetje AI-algorithmes laten vaststellen met een grote waarschijnlijkheidsberekening, gebaseeerd op leeftijd en opleidingsniveau van de aanvrager(s)).
Maar het hen _nu_ verder weinig uitmaakt en ze geen slapende honden wakker willen of hoeven te maken.
Zolang ze immers hun winsten erop maken, zijn het voor hen lucratieve kredieten en zal het hen geen zak uitmaken of iemand iets bij de aanvraag verzwegen heeft of niet.

Als je echter dit gedaan hebt en je rente op een laag niveau lang vastzet, moet je wel vooral blijven hopen dat de rente laag blijft. Als die zou gaan stijgen is de kans groot dat banken wel achter deze zaken aangaan.
Of je moet ook niet kiezen voor het lang vastzetten van de rente, omdat de kans dat je daarvan gebruik kan maken met een frauduleuze aanvraag zo goed als nihil is.
Ik denk eigenlijk dat de bank die financiering zo op de markt gooit en doorverkoopt. Zo lange looptijd rente vastzetten... Veel te veel risico.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198221157
quote:
11s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 18:06 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik denk eigenlijk dat de bank die financiering zo op de markt gooit en doorverkoopt. Zo lange looptijd rente vastzetten... Veel te veel risico.
Als de rente op 5% staat levert het weinig op om een krediet waarover ze 1% ontvangen op de markt te gooien, dan moeten ze er flink op toeleggen.

Nogmaals.... er is een gerede kans dat het nooit zover zal komen, domweg omdat de rente voorlopig wel laag zal blijven.
Maar als het gebeurt, is dat een imho zeer waarschijnlijk scenario hoe kredieterstrekkers kunnen reageren. Winst-optimalisatie is altijd hun ding, ook als ze daarvoor over lijken moeten gaan.

Overigens is mijn vermoeden dat ze nu al codes hebben om hypotheekaanvragen waarvan ze vermoeden dat er een studieschuld verwegen is, dan eenvoudig uit de database te kunnen vissen.
Dat maakt die dingen voor hen enkel aantrekkelijker, juist als de rente lang is vastgelegd. Nu ontvangen ze net een wat hogere rente ervoor (want, lange rentevaste periode) maar hun 'risico' erop is nihil, omdat ze ze probleemloos kunnen opzeggen, als dat nodig zou kunnen zijn bij oplopende rente.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_198221192
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 18:30 schreef RM-rf het volgende:
Als de rente op 5% staat levert het weinig op om een krediet waarover ze 1% ontvangen op de markt te gooien, dan moeten ze er flink op toeleggen.

Nee ik bedoel, uberhaupt.

Ze sluiten het contract, maar dat contract verkopen ze op dag 10 gewoon op de kapitaalmarkt.
Ik zou niet weten waarom de bank 20 jaar lang risico zou willen lopen op hypotheken.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198221310
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 18:32 schreef ludovico het volgende:

[..]

Nee ik bedoel, uberhaupt.

Ze sluiten het contract, maar dat contract verkopen ze op dag 10 gewoon op de kapitaalmarkt.
Ik zou niet weten waarom de bank 20 jaar lang risico zou willen lopen op hypotheken.
Waarom zouden ze dat willen doen? Kredieterstrekkers die geen kredieten willen hebben uitstaan :?
Kredietverstrekkers verdienen nu niks aan een hoop liquide middelen in kas te hebben.

Natuurlijk houden ze zulke hypotheken in hun portfolio, zeker als erop netjes afgelost wordt kunnen die als zekerheid gelden mits de dekking goed genoeg is, wat veel meer waard is dan puur geld in kas.
wel zal het altijd belangrijk zijn in welke mate een krediet risico's in zich bergt of niet... maar juist op dat punt zijn kredieten die ze op ieder gewenst moment zouden kunnen opzeggen wegens een 'fraude-verdenking' enkel risicoloos voor hen.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_198221335
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 18:39 schreef RM-rf het volgende:
Waarom zouden ze dat willen doen? Kredieterstrekkers die geen kredieten willen hebben uitstaan
Kredietverstrekkers verdienen nu niks aan een hoop liquide middelen in kas te hebben.
Omdat je contracten kan afsluiten en winst kan pakken en vervolgens geen risico hoeft te lopen.

Dat risico is ongekend hoor op koersstijgingen op dit moment, durf te wedden dat men hun spaarrekening niet 20 jaar vastzet dusseh...
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198221663
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 18:40 schreef ludovico het volgende:

[..]

Omdat je contracten kan afsluiten en winst kan pakken en vervolgens geen risico hoeft te lopen.

Dat risico is ongekend hoor op koersstijgingen op dit moment, durf te wedden dat men hun spaarrekening niet 20 jaar vastzet dusseh...
ik vroeg of je mij kon uitleggen waarom kredietinstituten zouden staan te springen om snelle kapitaalwinsten te maken....?
Daaraan hebben ze helemaal niks te winnen, ze moeten bv negatieve rentes betalen om hun geld in kas te houden.
Ze doen niks liever dan hun geld wegzetten... niet voor niks zijn de rentes zo laag.
het heeft dus helemaal geen zin vaste kapitaalwaardes zomaar te gaan verkopen... een krediet is juist veel meer waard, zeker als het risico erop relatief laag is.

en juist daarom heeft het voor kredietvverstrekkers vooral veel zin wel 'slappe' controles aan te houden bij de aanvraag van kredieten; Ook als ze zelf best wel een verdenking kunnen hebben dat mogelijk er een studieschuld verzwegen is wel de aanvraag toe te staan..... als dat hen later wél de vrijheid bied zulke kredieten op ieder voor hen wenselijk geacht moment op te zeggen wegens deze 'aanvraag-fraude'...
Ze eten daarbij van twee walletjes, waarbij de kredietnemer al het risico draagt.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_198221976
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 19:02 schreef RM-rf het volgende:

[..]

ik vroeg of je mij kon uitleggen waarom kredietinstituten zouden staan te springen om snelle kapitaalwinsten te maken....?
Daaraan hebben ze helemaal niks te winnen, ze moeten bv negatieve rentes betalen om hun geld in kas te houden.
Ze doen niks liever dan hun geld wegzetten... niet voor niks zijn de rentes zo laag.
het heeft dus helemaal geen zin vaste kapitaalwaardes zomaar te gaan verkopen... een krediet is juist veel meer waard, zeker als het risico erop relatief laag is.

en juist daarom heeft het voor kredietvverstrekkers vooral veel zin wel 'slappe' controles aan te houden bij de aanvraag van kredieten; Ook als ze zelf best wel een verdenking kunnen hebben dat mogelijk er een studieschuld verzwegen is wel de aanvraag toe te staan..... als dat hen later wél de vrijheid bied zulke kredieten op ieder voor hen wenselijk geacht moment op te zeggen wegens deze 'aanvraag-fraude'...
Ze eten daarbij van twee walletjes, waarbij de kredietnemer al het risico draagt.
Ik heb het niet over snelle winsten ik heb het over risico management.

Afgezien daarvan, klinkt slim =).
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198222005
Ik begrijp het verzwijgen ook wel, scheelt zomaar 50k.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zaterdag 27 februari 2021 @ 08:33:37 #129
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_198229043
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 19:24 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik heb het niet over snelle winsten ik heb het over risico management.

Afgezien daarvan, klinkt slim =).
Vergeet niet dat er heel veel pensioenfondsen in hypotheken investeren. Die willen juist hun risico spreiden op de lange termijn. Geld staat mooi vast in huisjes en over 30 jaar hebben ze het weer terug (als je tenminste keurig aflost)
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_198229126
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 08:33 schreef Fiorano het volgende:

[..]

Vergeet niet dat er heel veel pensioenfondsen in hypotheken investeren. Die willen juist hun risico spreiden op de lange termijn. Geld staat mooi vast in huisjes en over 30 jaar hebben ze het weer terug (als je tenminste keurig aflost)
Sluit je die direct af bij het pensioenfonds of koopt die hem van een financiële dienstverlener denk?

Tjah ik ben er vrij zeker van dat een bank wel gewoon afgesloten polissen doorverkoopt. Gebeurde ook voor de 2008 crisis op die manier.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zaterdag 27 februari 2021 @ 11:23:43 #131
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_198230851
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 08:46 schreef ludovico het volgende:

[..]

Sluit je die direct af bij het pensioenfonds of koopt die hem van een financiële dienstverlener denk?

Tjah ik ben er vrij zeker van dat een bank wel gewoon afgesloten polissen doorverkoopt. Gebeurde ook voor de 2008 crisis op die manier.
Pensioenfondsen storten geld in buckets waarvan uit hypotheken verstrekt worden. MUNT hypotheken is hier een goed voorbeeld van.

Polissen doorverkopen zal weinig meer gebeuren, de leven-/spaarhypotheek sterft langzamerhand uit
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_198237919
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 08:33 schreef Fiorano het volgende:

[..]

Vergeet niet dat er heel veel pensioenfondsen in hypotheken investeren. Die willen juist hun risico spreiden op de lange termijn. Geld staat mooi vast in huisjes en over 30 jaar hebben ze het weer terug (als je tenminste keurig aflost)
nuja.... pensioenfondsen rekenen met 4 tot 6 % rendement per jaar.... daar kom je met huidige hypotheken niet aan.
die steken wel hun geld in hyotheken , maar hooguit als dekking voor de lange termijn... niet voor de huidige rendementen, die eerder te laag zijn voor hun doelstellngen (mar met dalende rente moet je toch wat)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_198282502
Stel je hebt 20k schuld. Kan je ook nu je huis kopen en vervolgens de komende 5 jaar die schuld afbetalen.
Dan boeit het ook niks meer en heb je de boot niet gemist.
Dat risico dat er binnen een paar jaar wat met je zou gebeuren neem je dan op de koop toe.

Dit topic heeft trouwens veel moraalridderige posts. Ergens begrijpelijk maar moet het daar over gaan wanneer dat niet het onderwerp is?
  dinsdag 2 maart 2021 @ 12:18:36 #134
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_198283488
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 18:40 schreef ludovico het volgende:

[..]

Omdat je contracten kan afsluiten en winst kan pakken en vervolgens geen risico hoeft te lopen.

Dat risico is ongekend hoor op koersstijgingen op dit moment, durf te wedden dat men hun spaarrekening niet 20 jaar vastzet dusseh...
Dat is mijn idee ook. Mijn hypotheek was bv na 1 dag al doorverkocht en kreeg ik een melding dat er iets veranderd was.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_198285718
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 11:02 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Stel je hebt 20k schuld. Kan je ook nu je huis kopen en vervolgens de komende 5 jaar die schuld afbetalen.
Dan boeit het ook niks meer en heb je de boot niet gemist.
Dat risico dat er binnen een paar jaar wat met je zou gebeuren neem je dan op de koop toe.

Dit topic heeft trouwens veel moraalridderige posts. Ergens begrijpelijk maar moet het daar over gaan wanneer dat niet het onderwerp is?
Zelf zit ik ook met een studieschuld. Ik twijfel zelf ook net als mijn kennis, of ik het gespaarde geld gebruik om een aanzienlijk deel in een x af te lossen of het geld te gebruiken voor de hypo/eigen inbreng.
pi_198285776
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 15:15 schreef flikss11 het volgende:

[..]

Zelf zit ik ook met een studieschuld. Ik twijfel zelf ook net als mijn kennis, of ik het gespaarde geld gebruik om een aanzienlijk deel in een x af te lossen of het geld te gebruiken voor de hypo/eigen inbreng.
Maar ze kijken naar de totale schuld toch? Zelfs al heb jij 20k van de initiële 30 afgetikt word je nog op basis van 30k gekort...
Aangezien rente voor studieschuld 0% is kan je het beter in het huis stoppen lijkt me?
  dinsdag 2 maart 2021 @ 15:51:39 #137
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_198286360
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 11:02 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Stel je hebt 20k schuld. Kan je ook nu je huis kopen en vervolgens de komende 5 jaar die schuld afbetalen.
Dan boeit het ook niks meer en heb je de boot niet gemist.
Dat risico dat er binnen een paar jaar wat met je zou gebeuren neem je dan op de koop toe.

Dit topic heeft trouwens veel moraalridderige posts. Ergens begrijpelijk maar moet het daar over gaan wanneer dat niet het onderwerp is?
Je bedoelt dat je eigenlijk fraude pleegt, maar het niet moet benoemen omdat je wil bespreken hoe je fraude kunt plegen?
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_198287363
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 15:51 schreef avotar het volgende:

[..]

Je bedoelt dat je eigenlijk fraude pleegt, maar het niet moet benoemen omdat je wil bespreken hoe je fraude kunt plegen?
Ik heb zelf geen hypotheek hoor, maar dat is idd het onderwerp toch? Een topic in moreel grijs gebied imo. Waarom moet er dan continue op gewezen worden dat het verwerpelijk is?

Het is een symptoom van falend beleid aangezien half Nederland de studieschuld inmiddels verzwijgd om mee te kunnen op de woningmarkt.
Makkelijk oordelen vanuit een positie toen je als alleenstaande een tussenwoning kon krijgen in de randstad.

Misschien zijn er overigens ook posts waarbij het finaal mis ging en men zo ontmoedigt wordt?
pi_198288299
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 16:51 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Ik heb zelf geen hypotheek hoor, maar dat is idd het onderwerp toch? Een topic in moreel grijs gebied imo. Waarom moet er dan continue op gewezen worden dat het verwerpelijk is?

Het is een symptoom van falend beleid aangezien half Nederland de studieschuld inmiddels verzwijgd om mee te kunnen op de woningmarkt.
Makkelijk oordelen vanuit een positie toen je als alleenstaande een tussenwoning kon krijgen in de randstad.

Misschien zijn er overigens ook posts waarbij het finaal mis ging en men zo ontmoedigt wordt?
Dat laatste is wel interessant ja. Zo'n verhaal ben ik hier nog niet tegengekomen. Het blijft altijd hypothetisch. Ben wel benieuwd naar de cijfers!
pi_198289438
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 15:19 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Maar ze kijken naar de totale schuld toch? Zelfs al heb jij 20k van de initiële 30 afgetikt word je nog op basis van 30k gekort...
Aangezien rente voor studieschuld 0% is kan je het beter in het huis stoppen lijkt me?
Niet echt. Ze kijken naar je maandbedrag. Je maandbedrag kan alleen dalen door extra af te lossen. (Ja komt allemaal neer op ze kijken naar het totale bedrag maar dit maakt het eenvoudiger te zien :) )
pi_198289544
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 18:53 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Niet echt. Ze kijken naar je maandbedrag. Je maandbedrag kan alleen dalen door extra af te lossen. (Ja komt allemaal neer op ze kijken naar het totale bedrag maar dit maakt het eenvoudiger te zien :) )
Blijft bij extra aflossen het maandbedrag niet gelijk? Dat enkel de einddatum van de lening vervroegd.
pi_198289572
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 18:58 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Blijft bij extra aflossen het maandbedrag niet gelijk? Dat enkel de einddatum van de lening vervroegd.
In mijn tijd niet in ieder geval :) (dropout terug betalen)
pi_198289635
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 16:51 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Ik heb zelf geen hypotheek hoor, maar dat is idd het onderwerp toch? Een topic in moreel grijs gebied imo. Waarom moet er dan continue op gewezen worden dat het verwerpelijk is?

Het is een symptoom van falend beleid aangezien half Nederland de studieschuld inmiddels verzwijgd om mee te kunnen op de woningmarkt.
Makkelijk oordelen vanuit een positie toen je als alleenstaande een tussenwoning kon krijgen in de randstad.

Misschien zijn er overigens ook posts waarbij het finaal mis ging en men zo ontmoedigt wordt?
Het oordelen zal een rechter net zo makkelijk doen als de situatie in de wereld gaat veranderen. Maar je bent een mens, dan is het eenvoudig om te missen dat er een groter geheel is. Ook is het lastig om op de lange termijn een zinnig beeld te kunnen geven.

Posts waarbij het finaal mis ging, het grote verzwijgen is nog niet zolang bezig en de wereld is nog niet groot veranderd. Maar als we een periode als rond '08 mee maken, dan zul je de vanzelf gaan lezen :)

Al was het maar omdat banken van de dure leningen af willen.
  dinsdag 2 maart 2021 @ 21:05:10 #144
246179 Hondenfluitje
Bodof, kom onder de paraplof
pi_198292403
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 15:15 schreef flikss11 het volgende:

[..]

Zelf zit ik ook met een studieschuld. Ik twijfel zelf ook net als mijn kennis, of ik het gespaarde geld gebruik om een aanzienlijk deel in een x af te lossen of het geld te gebruiken voor de hypo/eigen inbreng.
Hoef je bij voorbaat nog niet te beslissen toch? Ik kan mijn studieschuld in 1x aflossen, maar wacht t.z.t. af of het de koop van een huis in de weg staat. Zo ja, kan ik hem altijd in 1x (of deels) aflossen om de hypotheek te verhogen. Zo niet, laat ik de schuld gewoon staan.

Afhankelijk van op welke termijn je een huis wilt kopen, weet je ook niet wat je inkomen gaat doen. Ik maak dit jaar een mooie stap, waardoor ik een stuk meer kan lenen en mogelijk geen gebruik hoef te maken van de maximale leencapaciteit. Dan kan je een studieschuld wellicht prima laten staan. Zonde om bij voorbaat extra af te lossen.
pi_198297042
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 21:05 schreef Hondenfluitje het volgende:

[..]

Hoef je bij voorbaat nog niet te beslissen toch? Ik kan mijn studieschuld in 1x aflossen, maar wacht t.z.t. af of het de koop van een huis in de weg staat. Zo ja, kan ik hem altijd in 1x (of deels) aflossen om de hypotheek te verhogen. Zo niet, laat ik de schuld gewoon staan.

Afhankelijk van op welke termijn je een huis wilt kopen, weet je ook niet wat je inkomen gaat doen. Ik maak dit jaar een mooie stap, waardoor ik een stuk meer kan lenen en mogelijk geen gebruik hoef te maken van de maximale leencapaciteit. Dan kan je een studieschuld wellicht prima laten staan. Zonde om bij voorbaat extra af te lossen.
Dat klopt helemaal! Voor mij begint de alfosperiode komend jaar. In de tussentijd spaar ik wat ik kan sparen. Mijn partner is nog een oaar jaar studerende (een jaar of 3 indien nominaal).
pi_198297214
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 19:03 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Posts waarbij het finaal mis ging, het grote verzwijgen is nog niet zolang bezig en de wereld is nog niet groot veranderd. Maar als we een periode als rond '08 mee maken, dan zul je de vanzelf gaan lezen :)

Al was het maar omdat banken van de dure leningen af willen.
Inderdaad, een periode met flink inflatie is volgens mij voldoende, en volgens veel mensen is die aanstaande. Dan worden de rentes van de DUO in een keer weer 5 procent en loopt je schuld hard op.

Maar ik betwijfel of je die berichten vervolgens veel gaat tegenkomen hoor, we pochen liever met succes dan met falen :-)
  woensdag 3 maart 2021 @ 12:08:56 #147
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_198300339
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 maart 2021 16:51 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Ik heb zelf geen hypotheek hoor, maar dat is idd het onderwerp toch? Een topic in moreel grijs gebied imo. Waarom moet er dan continue op gewezen worden dat het verwerpelijk is?

Het is een symptoom van falend beleid aangezien half Nederland de studieschuld inmiddels verzwijgd om mee te kunnen op de woningmarkt.
Makkelijk oordelen vanuit een positie toen je als alleenstaande een tussenwoning kon krijgen in de randstad.

Misschien zijn er overigens ook posts waarbij het finaal mis ging en men zo ontmoedigt wordt?
Omdat het verwerpelijk is en bewust fraude plegen.
En nee, ik heb het niet verzwegen destijds en een kleinere woning gekocht dan ik me zou kunnen hebben veroorloven als ik dat niet had gedaan.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_198300781
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 12:08 schreef avotar het volgende:

[..]

Omdat het verwerpelijk is en bewust fraude plegen.
En nee, ik heb het niet verzwegen destijds en een kleinere woning gekocht dan ik me zou kunnen hebben veroorloven als ik dat niet had gedaan.
Tja het is een logisch gevolg van falend beleid. Als je als 27 jarige bij je ouders moet blijven wonen of voor 1200 pm huren zodat je uitgebuit kan worden door huisjesmelkers is het uiteindelijk een logische afweging.

Het is makkelijk oordelen als je niet in die positie zit maar starters hebben weinig opties nu.
Mbt de prijsstijgingen is er niet tegenop te sparen en de betaalbare appartementen waar je kleiner moet beginnen worden onder je neus weggekocht door huisjesmelkers.

Tegen iemand met een heel sociaal leven en werk in bv Den Haag zeggen ga maar in Delfzijl wonen is ook niet eerlijk.

Projectontwikkelaars bouwen voor de meeste starters te dure woningen, sociale huur gaat naar migranten waar jaarlijks een hele stad van bij komt, kleine appartementen worden opgekocht door pandjesprinsen en andere melkers.
Normale huizen stijgen te hard of worden dik overboden door doorstromers of mensen met een jubelton.

Dus als starter zonder gouden lepel kan je geen kant op. Wat moet je dan doen?

Is alsof je iemand veroordeeld voor valsspelen in een spel waarbij het doorgestoken kaart is.
  woensdag 3 maart 2021 @ 13:29:14 #149
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_198301332
quote:
1s.gif Op woensdag 3 maart 2021 12:46 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Tja het is een logisch gevolg van falend beleid. Als je als 27 jarige bij je ouders moet blijven wonen of voor 1200 pm huren zodat je uitgebuit kan worden door huisjesmelkers is het uiteindelijk een logische afweging.

Het is makkelijk oordelen als je niet in die positie zit maar starters hebben weinig opties nu.
Mbt de prijsstijgingen is er niet tegenop te sparen en de betaalbare appartementen waar je kleiner moet beginnen worden onder je neus weggekocht door huisjesmelkers.

Tegen iemand met een heel sociaal leven en werk in bv Den Haag zeggen ga maar in Delfzijl wonen is ook niet eerlijk.

Projectontwikkelaars bouwen voor de meeste starters te dure woningen, sociale huur gaat naar migranten waar jaarlijks een hele stad van bij komt, kleine appartementen worden opgekocht door pandjesprinsen en andere melkers.
Normale huizen stijgen te hard of worden dik overboden door doorstromers of mensen met een jubelton.

Dus als starter zonder gouden lepel kan je geen kant op. Wat moet je dan doen?

Is alsof je iemand veroordeeld voor valsspelen in een spel waarbij het doorgestoken kaart is.
Nee, het gaat om het punt dat de meesten te verwend zijn en continue alles maar aangegeven krijgen.
Accepteer minder of dat niet gelijk alles kan.

Keuzes hebben consequenties. En daar hoort een studieschuld ook bij.

Dat andere mensen het beter hebben, maakt het niet dat je dan maar fraude moet plegen.
Nee, accepteren en kijken wat er wel mogelijk is.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_198301844
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 13:29 schreef avotar het volgende:

[..]

Nee, het gaat om het punt dat de meesten te verwend zijn en continue alles maar aangegeven krijgen.
Accepteer minder of dat niet gelijk alles kan.

Keuzes hebben consequenties. En daar hoort een studieschuld ook bij.

Dat andere mensen het beter hebben, maakt het niet dat je dan maar fraude moet plegen.
Nee, accepteren en kijken wat er wel mogelijk is.
Het een sluit het ander niet uit toch? Ja, veel mensen hebben een mindset dat alles aangereikt moet worden maar de huizenmarkt is ook gewoon naar de klote voor starters nu.

Als iedereen makkelijk betaalbare woningen kon krijgen maar fraude pleegde om een dik huis te krijgen was ik het met je eens.
De fraude is nu het gevolg. Pak je de oorzaak aan dan daalt de fraude ook.

Bijkomend voordeel is dat de studenten van nu en die nog moeten beginnen hopelijk beter gewaarschuwd zijn en die studieschuld zo laag mogelijk houden.
Ik vraag of dat echt zo is, maar het zou wel een oplossing zijn.
pi_198301915
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 14:12 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Het een sluit het ander niet uit toch? Ja, veel mensen hebben een mindset dat alles aangereikt moet worden maar de huizenmarkt is ook gewoon naar de klote voor starters nu.

Als iedereen makkelijk betaalbare woningen kon krijgen maar fraude pleegde om een dik huis te krijgen was ik het met je eens.
De fraude is nu het gevolg. Pak je de oorzaak aan dan daalt de fraude ook.

Bijkomend voordeel is dat de studenten van nu en die nog moeten beginnen hopelijk beter gewaarschuwd zijn en die studieschuld zo laag mogelijk houden.
Ik vraag of dat echt zo is, maar het zou wel een oplossing zijn.
Rente studielening < rente hypotheek.

Max te lenen hypotheek verschilt bij aanvang terugbetalen vrij weinig met het geleende bedrag van de studielening....
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198302773
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 14:18 schreef ludovico het volgende:

[..]

Rente studielening < rente hypotheek.

Max te lenen hypotheek verschilt bij aanvang terugbetalen vrij weinig met het geleende bedrag van de studielening....
Bedoel je dat je dan het bedrag apart zet voor je hypotheek?

Een studieschuld van 25-30k zorgt gewoon voor een enorme belemmering op je maximale hypotheek.

Maar even terugkomebd op het onderwerp.
Volgens mij is een studieschuld alleen zichtbaar via bankafschriften of als je het zelf aan geeft te hebben.
Het is niet bkr geregistreerd en die duo schuldverklaring kwam niet door de eerste kamer heen.

Dus hoewel het fraude is en wellicht onverstandig kan je het wel eenvoudig doen volgens mij.

Misschien dan gewoon in de jaren na het kopen van je huis je studieschuld aftikken.
Rente is dan wel 0 nu maar je weet nooit wat de toekomst brengt en is dat potentiële probleem ook gecoverd zonder dat je de boot gemist hebt.
pi_198302960
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 15:23 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Bedoel je dat je dan het bedrag apart zet voor je hypotheek?

Een studieschuld van 25-30k zorgt gewoon voor een enorme belemmering op je maximale hypotheek.
^O^

En die enorme belemmering is er dus niet op je max hypotheek, die is namelijk bij het nieuwe stelsel +- gelijk aan de startschuld van de studielening.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198303470
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 15:23 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Bedoel je dat je dan het bedrag apart zet voor je hypotheek?

Een studieschuld van 25-30k zorgt gewoon voor een enorme belemmering op je maximale hypotheek.

Maar even terugkomebd op het onderwerp.
Volgens mij is een studieschuld alleen zichtbaar via bankafschriften of als je het zelf aan geeft te hebben.
Het is niet bkr geregistreerd en die duo schuldverklaring kwam niet door de eerste kamer heen.

Dus hoewel het fraude is en wellicht onverstandig kan je het wel eenvoudig doen volgens mij.

Misschien dan gewoon in de jaren na het kopen van je huis je studieschuld aftikken.
Rente is dan wel 0 nu maar je weet nooit wat de toekomst brengt en is dat potentiële probleem ook gecoverd zonder dat je de boot gemist hebt.
Zeker, maar ben je je ook bewust dat men het minimumloon wil verhogen en dat dit enige inflatie zal veroorzaken. Dit zal op van alles doorwerken en maakt het zeer ontransparant in je betalingsmogelijkheden. Mocht het tot gevolg hebben dat rentes gaan stijgen, zou je zomaar eens een mild probleem kunnen krijgen zoals eerder al omschreven is.

Je ouders vermoorden is ook niet heel ingewikkeld. Er heel lang mee weg komen ook niet, vraag maar eens aan wat moordenaars. Als je het goed doet kom je er heel lang mee weg en komt men er alleen achter als je fouten maakt. Maar maakt dit het een goed idee?

Staar je ook niet blind op de woningkosten die je direct kan overzien, maar ook op zaken als onderhoud (wat je al dan niet zelf kan doen) en extra belastingen.

Iedereen die ik ken die een huis heeft gekocht geeft indirect toch aan geschrokken te zijn van wat het nu echt kost. Denk er gewoon vooral niet te makkelijk over.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')