Betalingsproblematiek.quote:Op zaterdag 20 februari 2021 20:15 schreef Fred het volgende:
[..]
Hoe zou de geldverstrekker daar achter moeten komen bij verkoop?
NHG raak je kwijt als je je studieschuld verzwijgt.quote:Op zaterdag 20 februari 2021 17:53 schreef t-star het volgende:
[..]
Bij "gewoon" verkopen is die kans volgens mij nul. Ik denk ook niet dat de geldverstrekker er op dat moment nog in geïnteresseerd is. OK, als ze erachter zouden komen, zouden ze je geen nieuwe lening meer kunnen verstrekken (zwarte lijst oid).
Of er checks gedaan worden als de NHG wordt aangesproken, dat is wel een interessante. Geen idee.
Ja inderdaad, maar als je wel gewoon betaalt en in de tussentijd hebt afgelost? Lijkt me sterk dat zonder problemen of gedwongen verkoop, de bank/verstrekker kan zien dat jij x aantal jaar geleden wel een studieschuld had?quote:Op zaterdag 20 februari 2021 20:21 schreef Lafoy het volgende:
[..]
NHG raak je kwijt als je je studieschuld verzwijgt.
En banken gaan er overigens pas op controleren als je de hypotheek niet meer betaalt.
Als je alles netjes betaald en blijft betalen ga je logischerwijs nooit iemand horen. Neemt niet wg dat het niet magquote:Op zaterdag 20 februari 2021 20:33 schreef flikss11 het volgende:
[..]
En zonder soortgelijke problematiek?
Dan kom ze er vast al eerder achter dat je iets heb achtergehouden.quote:
Als je uit eigen wil gaat verkopen, en dus geen verlies gaat maken en de NHG oid moet aanspreken, ga je natuurlijk niemand horen. Je gaat al je verplichtingen nakomen.quote:Op zaterdag 20 februari 2021 20:35 schreef flikss11 het volgende:
Vaak wordt deze situatie bewchreven vanuit het oogpunt van mensen die blijkbaar nog best lang over hun schuld willen doen?
Ik heb nig geen casus gezien waarbij men dus:
-Schuld verzwijgt
-Deze na aflsuiten hypo binnen 5 jaar bijv aflost
-Hypo netjes betaalt
-Na volledige aflossing een keer wilt verkopen (uit vrije wil)
Oh?quote:Op zaterdag 20 februari 2021 20:50 schreef Fred het volgende:
[..]
Dan kom ze er vast al eerder achter dat je iets heb achtergehouden.
Je moet wel een enorme patholoog zijn om vol te kunnen dat je geen studieschuld hebt op het moment dat de bank vraagt waarom het niet lukt om de maandelijkse betalingen te voldoenquote:
Dus dan heb je al betalingsproblematiek.quote:Op zaterdag 20 februari 2021 20:53 schreef Fred het volgende:
[..]
Je moet wel een enorme patholoog zijn om vol te kunnen dat je geen studieschuld hebt op het moment dat de bank vraagt waarom het niet lukt om de maandelijkse betalingen te voldoen
Dus?quote:Op zaterdag 20 februari 2021 20:55 schreef investeerdertje het volgende:
Dus dan heb je al betalingsproblematiek.
Zucht.quote:Op zaterdag 20 februari 2021 21:01 schreef Fred het volgende:
[..]
Dus?
Dan komen ze er toch achter bij het behandelen van je betalingsproblematiek en niet bij de verkoop?
Betalingsproblematiek kan prima leiden tot een verkoop, maar niet elke verkoop is gevolg van betalingsproblematiek.
Blijft staan dat je geldverstrekker niet bij de verkoop tot de ontdekking kan komen dat je een studieschuld hebt verzwegen.
Wat wil jij bereiken dan?quote:Op zaterdag 20 februari 2021 21:06 schreef investeerdertje het volgende:
Zucht.
Oke, hij vraagt HOE ze er achter kunnen komen: Betalingsproblematiek
DAARNA vraagt hij hoe ze er achter komen bij vrijwillige verkoop zonder omstandigheden. Ik reageer; Niet.
Wat wil je bereiken? Dat wat je wil lezen is al gepost?
Ik antwoorde niet op een vraag van jou, of het is een kloon van jou. Jij quote mij, jij wil iets bereiken. Ik beantwoord de vraag van iemand anders.quote:Op zaterdag 20 februari 2021 21:15 schreef Fred het volgende:
[..]
Wat wil jij bereiken dan?
Ik stel de vraag hoe de geldverstrekker er achter zou moeten komen dat je een verzwegen lening had op moment van het aangaan van je hypothecaire verplichtingen.
Enige wat jij antwoord is "Betalingsproblematiek".
Jij bent flikss11?quote:Op zaterdag 20 februari 2021 21:17 schreef investeerdertje het volgende:
Ik antwoorde niet op een vraag van jou, of het is een kloon van jou. Jij quote mij, jij wil iets bereiken. Ik beantwoord de vraag van iemand anders.
Oh schijnbaar quote ik jou toch. Ik ben scheel, terwijl ik twee keer terug scrollen deed voor ik het posten deed. Blijft keihard staan dat het is hoe ze er achter kunnen komen. Een gedwongen verkoop heb je niet in 1 maand te pakken.quote:
Behalve dan als je bv de hypotheekgever de rente netjes 20 jaar vastgezet heeft op een huidig 'normaal' niveau van 1%.quote:Op zaterdag 20 februari 2021 20:49 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Als je alles netjes betaald en blijft betalen ga je logischerwijs nooit iemand horen. Neemt niet wg dat het niet mag
Goed punt en je hebt helemaal gelijk. Mijn ervaring is alleen dat het zo diep op fok uitdiepen van onderwerpen niet werkt.quote:Op vrijdag 26 februari 2021 17:16 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Behalve dan als je bv de hypotheekgever de rente netjes 20 jaar vastgezet heeft op een huidig 'normaal' niveau van 1%.
en het scenario treed op dat de rente over 5 jaar opeens stevig oploopt naar 5%.
Op dat moment maakt de bank stevig verlies op zulk een hypotheekkrediet- met-lage-rente, en zouden ze enorm veel winst kunnen boeken om de hypotheekgever te kunnen 'betrappen' op een leugentje bij aanvraag waarop een contractuele straf staat van een direkt opzeggen van het krediet (het weglaten van gevraagde gegevens bij aanvraag _kan_ bestraft worden met het per direkt opzeggen van dat fraudeuleus aangevraagde krediet met daarbovenop enkele aflosboetes).
De realiteit zal zijn dat de banken ook al nu vermoedelijk wel aantekeningen op dossiers hebben van een 'verdenking' op een mogelijke verzwegen studieschuld. (dat kun je ook met een beetje AI-algorithmes laten vaststellen met een grote waarschijnlijkheidsberekening, gebaseeerd op leeftijd en opleidingsniveau van de aanvrager(s)).
Maar het hen _nu_ verder weinig uitmaakt en ze geen slapende honden wakker willen of hoeven te maken.
Zolang ze immers hun winsten erop maken, zijn het voor hen lucratieve kredieten en zal het hen geen zak uitmaken of iemand iets bij de aanvraag verzwegen heeft of niet.
Als je echter dit gedaan hebt en je rente op een laag niveau lang vastzet, moet je wel vooral blijven hopen dat de rente laag blijft. Als die zou gaan stijgen is de kans groot dat banken wel achter deze zaken aangaan.
Of je moet ook niet kiezen voor het lang vastzetten van de rente, omdat de kans dat je daarvan gebruik kan maken met een frauduleuze aanvraag zo goed als nihil is.
Ik denk eigenlijk dat de bank die financiering zo op de markt gooit en doorverkoopt. Zo lange looptijd rente vastzetten... Veel te veel risico.quote:Op vrijdag 26 februari 2021 17:16 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Behalve dan als je bv de hypotheekgever de rente netjes 20 jaar vastgezet heeft op een huidig 'normaal' niveau van 1%.
en het scenario treed op dat de rente over 5 jaar opeens stevig oploopt naar 5%.
Op dat moment maakt de bank stevig verlies op zulk een hypotheekkrediet- met-lage-rente, en zouden ze enorm veel winst kunnen boeken om de hypotheekgever te kunnen 'betrappen' op een leugentje bij aanvraag waarop een contractuele straf staat van een direkt opzeggen van het krediet (het weglaten van gevraagde gegevens bij aanvraag _kan_ bestraft worden met het per direkt opzeggen van dat fraudeuleus aangevraagde krediet met daarbovenop enkele aflosboetes).
De realiteit zal zijn dat de banken ook al nu vermoedelijk wel aantekeningen op dossiers hebben van een 'verdenking' op een mogelijke verzwegen studieschuld. (dat kun je ook met een beetje AI-algorithmes laten vaststellen met een grote waarschijnlijkheidsberekening, gebaseeerd op leeftijd en opleidingsniveau van de aanvrager(s)).
Maar het hen _nu_ verder weinig uitmaakt en ze geen slapende honden wakker willen of hoeven te maken.
Zolang ze immers hun winsten erop maken, zijn het voor hen lucratieve kredieten en zal het hen geen zak uitmaken of iemand iets bij de aanvraag verzwegen heeft of niet.
Als je echter dit gedaan hebt en je rente op een laag niveau lang vastzet, moet je wel vooral blijven hopen dat de rente laag blijft. Als die zou gaan stijgen is de kans groot dat banken wel achter deze zaken aangaan.
Of je moet ook niet kiezen voor het lang vastzetten van de rente, omdat de kans dat je daarvan gebruik kan maken met een frauduleuze aanvraag zo goed als nihil is.
Als de rente op 5% staat levert het weinig op om een krediet waarover ze 1% ontvangen op de markt te gooien, dan moeten ze er flink op toeleggen.quote:Op vrijdag 26 februari 2021 18:06 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik denk eigenlijk dat de bank die financiering zo op de markt gooit en doorverkoopt. Zo lange looptijd rente vastzetten... Veel te veel risico.
Nee ik bedoel, uberhaupt.quote:Op vrijdag 26 februari 2021 18:30 schreef RM-rf het volgende:
Als de rente op 5% staat levert het weinig op om een krediet waarover ze 1% ontvangen op de markt te gooien, dan moeten ze er flink op toeleggen.
Waarom zouden ze dat willen doen? Kredieterstrekkers die geen kredieten willen hebben uitstaanquote:Op vrijdag 26 februari 2021 18:32 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nee ik bedoel, uberhaupt.
Ze sluiten het contract, maar dat contract verkopen ze op dag 10 gewoon op de kapitaalmarkt.
Ik zou niet weten waarom de bank 20 jaar lang risico zou willen lopen op hypotheken.
Omdat je contracten kan afsluiten en winst kan pakken en vervolgens geen risico hoeft te lopen.quote:Op vrijdag 26 februari 2021 18:39 schreef RM-rf het volgende:
Waarom zouden ze dat willen doen? Kredieterstrekkers die geen kredieten willen hebben uitstaan
Kredietverstrekkers verdienen nu niks aan een hoop liquide middelen in kas te hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |