abonnement Unibet Coolblue
  Moderator donderdag 23 april 2020 @ 17:55:20 #1
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192769948


Hoe lang droogt houtlijm? Draai ik een kraan los als ik met de klok mee draai? Mag een wasmachine en een wasdroger op dezelfde elektrische groep? Kan ik latex buiten gebruiken? Mag ik spaanplaatschroeven ook in ander hout gebruiken? Welke kleur elektrische draad is ook alweer de aarde?



Dit soort korte vraagjes kom je vaak tegen als je gaat klussen. Het is niet altijd de moeite waard om er een compleet topic voor te openen, maar je wilt ook niet blijven zitten met je vraag. Voor al dat soort vragen is er dit Korte Klus Kwesties topic! Probeer zo duidelijk mogelijk je vraag te formuleren, en posten maar!

En let op, er bestaan geen domme vragen maar wel domme antwoorden ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_192770015
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2020 17:37 schreef Gieliovd het volgende:
Korte vraag voor de E boys hier...

Ik heb als hoofdzekeringen AEG Elfa E 81S automaten.

Nu komt het...
D25 D25 C25

Wat vinden we daarvan:
2 karakteristieken
D karakteristiek in het algemeen
De monteur had denk ik geen 3 dezelfde meer :+

Ik zou het zo laten trouwens, grote kans als je er wat van zegt dat je 3 c's krijgt. D is beter
pi_192770082
Ik zeg niks als D veilig is. 10 of 20 keer iNom is voor huishoudens vrij veel :9
Laat die handjes wapperen!
  Moderator donderdag 23 april 2020 @ 18:13:55 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_192770225
quote:
1s.gif Op donderdag 23 april 2020 17:54 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Mag D überhaupt worden toegepast bij particulieren?
Dit zit aan de distributie kant; onder de meter neem ik aan.
Mijn gevoel zegt dat dit wel kan... maar zeker weten doe ik het niet :)
pi_192770362
Klopt. Ik heb netjes 16A boven de meter.
Laat die handjes wapperen!
pi_192772090
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2020 18:13 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dit zit aan de distributie kant; onder de meter neem ik aan.
Mijn gevoel zegt dat dit wel kan... maar zeker weten doe ik het niet :)
Ik heb het een keer eerder gezien bij particulier, 3x D25,

Dan zou er iets moeten gebeuren tussen meter en eindgroepen, want daarna is het allemaal weer (selectief) afgezekerd als t goed is..
pi_192772154
Oké nou ik blijf er lekker vanaf. Dank u!
Laat die handjes wapperen!
pi_192778681
Ik zag dat er gaatjes zitten onderin mijn houten raam, enig idee waarvoor dit dient?
pi_192778841
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 09:30 schreef Korporaal_Batra het volgende:
Ik zag dat er gaatjes zitten onderin mijn houten raam, enig idee waarvoor dit dient?
Zijn ontwaterinsgaatjes voor eventueel condens water wat in de sponning komt,
Jeroentje.
pi_192811176
Valt er met bv. een fotobehang over glasvlies heen te behangen?
  Moderator zondag 26 april 2020 @ 10:36:51 #11
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_192811391
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 10:14 schreef FranticDJ het volgende:
Valt er met bv. een fotobehang over glasvlies heen te behangen?
Lijkt mij dat dit niet glad genoeg is.. :)
pi_192811395
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 10:36 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Lijkt mij dat dit niet glad genoeg is.. :)
*glad vlies behang / renovlies

[ Bericht 4% gewijzigd door FranticDJ op 26-04-2020 10:47:28 ]
pi_192811504
Wat ik zo snel zie op google kan het met renovlies (wat ik heb) wel, maar met regulier glasvlies niet.

Voorzie zelf ook niet echt problemen aangezien er een mooie verflaag op het vlies zit waar de lijm vast wel op zal hechten.

Of heb ik het mis :7?
pi_192811539
Vraagje, is het redelijk verstandig om als noob een paar grote struiken en kleine boompjes om te zagen met een kettingzaag ? :P

2 linkerhanden en kantoortijger...
Ik was hier...
pi_192811605
quote:
1s.gif Op zondag 26 april 2020 10:55 schreef Nismo91 het volgende:
Vraagje, is het redelijk verstandig om als noob een paar grote struiken en kleine boompjes om te zagen met een kettingzaag ? :P

2 linkerhanden en kantoortijger...
Nee, ik zou een recipro zaag pakken..

Mocht je toch voor de kettingzaag gaan, gebruik de juiste bescherming.
pi_192812366
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 11:02 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Nee, ik zou een recipro zaag pakken..

Mocht je toch voor de kettingzaag gaan, gebruik de juiste bescherming.
Ik heb even gegoogled naar een recipro zaag. Dat gaat hem niet worden...
Wij wonen tegen een bos en ik wil een stukje bos gelijk met de vloer maken :P
Ik was hier...
  Moderator zondag 26 april 2020 @ 12:13:14 #17
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_192812442
quote:
1s.gif Op zondag 26 april 2020 10:55 schreef Nismo91 het volgende:
Vraagje, is het redelijk verstandig om als noob een paar grote struiken en kleine boompjes om te zagen met een kettingzaag ? :P

2 linkerhanden en kantoortijger...
Investeer of regel in ieder geval de nodige persoonlijke beschermingsmiddelen zoals een gelaatscherm met oorkappen en een zaagbroek e.d.

Ik zou het zelf denk ik uitbesteden aan iemand die meer ervaring heeft ^O^
pi_192812464
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 12:13 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Investeer of regel in ieder geval de nodige persoonlijke beschermingsmiddelen zoals een gelaatscherm met oorkappen en een zaagbroek e.d.

Ik zou het zelf denk ik uitbesteden aan iemand die meer ervaring heeft ^O^
Dat kan inderdaad ook, maar het lijkt mij wel heel erg gaaf om met zo’n kettingzaag die shit zelf om te maaien :P
Het kost geen drol om het uit te besteden maar het is meer omdat het mij leuk lijkt.
Ik was hier...
  Moderator zondag 26 april 2020 @ 12:16:21 #19
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192812478
quote:
1s.gif Op zondag 26 april 2020 10:55 schreef Nismo91 het volgende:
Vraagje, is het redelijk verstandig om als noob een paar grote struiken en kleine boompjes om te zagen met een kettingzaag ? :P

2 linkerhanden en kantoortijger...
Wat zijn kleine boompjes?

Met een kettingzaag in elk geval helm met zo'n stuk gaas voor je gezicht op en een zaagbroek.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 26 april 2020 @ 12:17:04 #20
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192812482
Moet het nog in een bepaalde richting vallen?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_192812562
Zou als noob met een kettingzaag ook niet direct iets om zagen als dat je 1e keer is. een stam die ligt in stukken zagen : ok, maar omzagen.. hmm
Zou dan eerder wat @Makrolon zegt doen.. recipro.
pi_192812701
quote:
1s.gif Op zondag 26 april 2020 12:16 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Wat zijn kleine boompjes?

Met een kettingzaag in elk geval helm met zo'n stuk gaas voor je gezicht op en een zaagbroek.
De grootste is een meter of 6 maar met een dunne stam, ik denk dat je hem ook wel om kan duwen. Ze moeten het liefste wel in een bepaalde richting vallen maar iemand komt mij helpen.. misschien een touw er om heen binden en dan de goede kant uit trekken.

Ik zou het eigenlijk moeten filmen _O-
Het zijn iig geen bomen dat als ze op je vallen dat je pijn hebt.
Ik was hier...
  zondag 26 april 2020 @ 12:59:55 #23
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_192812896
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 12:39 schreef Nismo91 het volgende:

[..]

De grootste is een meter of 6 maar met een dunne stam, ik denk dat je hem ook wel om kan duwen. Ze moeten het liefste wel in een bepaalde richting vallen maar iemand komt mij helpen.. misschien een touw er om heen binden en dan de goede kant uit trekken.

Ik zou het eigenlijk moeten filmen _O-
Het zijn iig geen bomen dat als ze op je vallen dat je pijn hebt.
Voor het om zagen van bomen gelden wel een paar natuur- en veiligheidswetten. Nooit zelf in lijn staan met de val van de boom. Als je dus een touw gebruikt moet je ook denken aan een katrol. Bij het gebruik van een ketting ook nooit dezelfde kan uitstaan als die knapt dan is het sprookje over.

Dat is natuurlijk wel relatief aan de grote van de boom. Een knot wilgje, of struik op een stam is natuurlijk met een handzaagje zo om.

Vergeet het niet te filmen dan hebben we weer mooie funniest at home video's.
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
pi_192812911
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 12:39 schreef Nismo91 het volgende:

[..]

De grootste is een meter of 6 maar met een dunne stam, ik denk dat je hem ook wel om kan duwen. Ze moeten het liefste wel in een bepaalde richting vallen maar iemand komt mij helpen.. misschien een touw er om heen binden en dan de goede kant uit trekken.

Ik zou het eigenlijk moeten filmen _O-
Het zijn iig geen bomen dat als ze op je vallen dat je pijn hebt.
Makkelijk met een lange dikke spanband. Action
Vakman pur sang
pi_192812958
quote:
1s.gif Op zondag 26 april 2020 10:55 schreef Nismo91 het volgende:
Vraagje, is het redelijk verstandig om als noob een paar grote struiken en kleine boompjes om te zagen met een kettingzaag ? :P

2 linkerhanden en kantoortijger...
Vergeet ook niet dat ze het druk hebben in de ziekenhuizen he..... :o :+
pi_192812975
Weten hoe je moet zagen om hem een bepaalde kant uit te laten vallen. Eerst inkepen aan de val kant en dan aan de andere kant iets hoger inzagen tot ie gaat. Denk erom dat de boom kan terug veren over de stomp heen.

Ondanks dat ik wel eens bomen heb laten vallen en ook wel gezaagd heb met een ketting zaag (zelfs les in gehad). Ik zal een boom omzagen altijd met een handzaag doen want als het misgaat , klemmen bijvoorbeeld met die draaiende ketting vliegt het ding alle kanten op. Die 10 cm ben je zo doorheen met een handzaag.
pi_192812987
Ben niet zozeer bang voor het omver gaan van die boom. Eerder het gebrek aan ervaring met de zaag :X
pi_192813141
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 13:08 schreef FranticDJ het volgende:
Ben niet zozeer bang voor het omver gaan van die boom. Eerder het gebrek aan ervaring met de zaag :X
Mijn vader die bijna 70 is kwam laatst mijn kettingzaag lenen om wat bomen om te zagen.
Moet je me wel bellen zei ik nog.
Kom ik langs heeft ie al 3 behoorlijk grote bomen met stam van 50cm omgezaagd. Een kant een parkeerplaats andere kant zijn huis. In zijn eentje en hij had er al stukken van 30cm van gezaagd.
Die man had nooit een kettingzaag vastgehad. _O-
Vakman pur sang
pi_192813154
quote:
1s.gif Op zondag 26 april 2020 13:22 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Mijn vader die bijna 70 is kwam laatst mijn kettingzaag lenen om wat bomen om te zagen.
Moet je me wel bellen zei ik nog.
Kom ik langs heeft ie al 3 behoorlijk grote bomen met stam van 50cm omgezaagd. Een kant een parkeerplaats andere kant zijn huis. In zijn eentje en hij had er al stukken van 30cm van gezaagd.
Die man had nooit een kettingzaag vastgehad. _O-
nja ik heb het een paar keer (goed) mis zien gaan, waarbij 2x gelukkig sprake was van een zaagbroek.
pi_192813196
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 13:23 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

nja ik heb het een paar keer (goed) mis zien gaan, waarbij 2x gelukkig sprake was van een zaagbroek.
Mijn pa is altijd zo bezig met de gedachte "vaak buj te bange."
Was meer geluk dan wijsheid dat het niet misging ;)
Vakman pur sang
pi_192813228
quote:
1s.gif Op zondag 26 april 2020 13:27 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Mijn pa is altijd zo bezig met de gedachte "vaak buj te bange."
Was meer geluk dan wijsheid dat het niet misging ;)
Ja ik op zich ook wel, maar een kettingzaag is een van de apparaten waar ik toch wel enig 'ontzag' voor heb.
pi_192839068
Iemand enig idee hoe onderstaande plaatje heten en waar ik ze kan kopen?



De plaatjes zijn bedoeld om een badkamerplanchet op te hangen. De plaatjes schroef je in de muur. Vervolgens haak je er een er soort rozet met de plank eraan omheen, die je vastmaakt met de pinnetjes achter het rechterplaatje.
  dinsdag 28 april 2020 @ 10:16:38 #33
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_192839588
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 13:08 schreef FranticDJ het volgende:
Ben niet zozeer bang voor het omver gaan van die boom. Eerder het gebrek aan ervaring met de zaag :X
Hangt van de lengte van de boom af. Deze heb ik om laten halen want die was mij te groot (stam doorsnede van 70cm). En die gasten hadden de top maar een meter naast het punt liggen waar ze em wilde hebben.

http://nyumbani.nl/wp-con(...)0200403_110849_1.mp4

Blijft een tof geluid, een boom die neer gaat O+ .
pi_192850622
Allen, ik ben bezig met twee nieuwe badkamers waar natuurlijk ook ventilatie in aangebracht moet worden. Wat werkt nu beter, 1 ventilatiebox op zolder met daarop de twee badkamers aangesloten of twee losse opbouw ventilatoren met een plaatselijke dakdoorvoer? Huis is volledig gestript dus aanleg issues zijn er niet.
  Moderator dinsdag 28 april 2020 @ 22:10:54 #35
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_192850720
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 22:04 schreef koentjuh18 het volgende:
Allen, ik ben bezig met twee nieuwe badkamers waar natuurlijk ook ventilatie in aangebracht moet worden. Wat werkt nu beter, 1 ventilatiebox op zolder met daarop de twee badkamers aangesloten of twee losse opbouw ventilatoren met een plaatselijke dakdoorvoer? Huis is volledig gestript dus aanleg issues zijn er niet.
Hoe wil je het elektrisch gaan regelen ? De gehele afzuiging als geheel of per badkamer apart ?
Dan heb je in feite je vraag al beantwoord ;)
pi_192850768
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 22:04 schreef koentjuh18 het volgende:
Allen, ik ben bezig met twee nieuwe badkamers waar natuurlijk ook ventilatie in aangebracht moet worden. Wat werkt nu beter, 1 ventilatiebox op zolder met daarop de twee badkamers aangesloten of twee losse opbouw ventilatoren met een plaatselijke dakdoorvoer? Huis is volledig gestript dus aanleg issues zijn er niet.
Zeker de centrale box en dan voor het geluid en afzuighoeveelheid.
Neem een box met voxhtsensor.
Als je dan ergens doucht gaat ie automatisch op hoge toeren. Rest vd dag op lage toeren. Werkt hier helemaal prima. Spiegel beslaat niets. _O_
Vakman pur sang
pi_192850880
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 22:10 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Hoe wil je het elektrisch gaan regelen ? De gehele afzuiging als geheel of per badkamer apart ?
Dan heb je in feite je vraag al beantwoord ;)
Het maakt mij niet uit, ik wil een systeem wat zelf doorheeft dat die aanmoet en ook weer uit gaat. Dat kan volgens mij met beide. De vraag is alleen wat het beste werkt :-)
pi_192856718
Hier ook een box met vocht sensor geplaatst. Echt goud is aan te raden.

Helaas kan mijn tweede badkamer er niet op, gezien ik niet de overloop kan oversteken zonder spullen in het zicht ;(

Centraal altijd boven lokaal is mijn advies.
Laat die handjes wapperen!
pi_192856875
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 12:45 schreef Gieliovd het volgende:
Hier ook een box met vocht sensor geplaatst. Echt goud is aan te raden.

Helaas kan mijn tweede badkamer er niet op, gezien ik niet de overloop kan oversteken zonder spullen in het zicht ;(

Centraal altijd boven lokaal is mijn advies.
Kijk mij eens 2 badkamers hebben :+
pi_192858155
2x schoonmaken, 2x ventileren alles 2 keer... ach het best vaak voor volgens mij hoor!

Geen showoff hier!
Laat die handjes wapperen!
pi_192858473
Vergeet niet de keuze stress iedere ochtend...” waar zal ik gaan douchen..”
pi_192859275


Hier stond tot voor kort mijn keuken. Het stukje vloer wil ik van parket voorzien. Kan ik het gat gaan vullen met (de halve zak) Knauf die ik nog op zolder heb staan. Is dat een heel slecht idee?

Het hoekje zal zeer waarschijnlijk nauwelijks belast worden. Wat kan ik anders beter even halen?
pi_192861625
Beter even een paar euro investeren en een zakje zandcement halen.
Laat die handjes wapperen!
pi_192861943
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 18:20 schreef Gieliovd het volgende:
Beter even een paar euro investeren en een zakje zandcement halen.
Heb ik dan alleen zandcement nodig of ook nog iets van zand of zo? Nog nooit mee gewerkt dus...
Gewoon mengen in een emmer en uitsmeren met een troffel en een houten latje of zie ik het te simpel?
pi_192863001
Nee, dat is precies de bedoeling.

Even het gat stofvrij maken, beetje natmaken en erin smeren maar.
Laat die handjes wapperen!
pi_192863458
OK, morgen in de rij bij de bouwmarkt dus. Dank, Ik laat het weten.
pi_192874517
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 19:40 schreef Gieliovd het volgende:
Nee, dat is precies de bedoeling.

Even het gat stofvrij maken, beetje natmaken en erin smeren maar.
Het zit er in. Niet heel ingewikkeld maar het gaat niet mijn hobby worden.

De verpakking heeft het over een uithardtijd van maar liefst 28 dagen, moet ik dat serieus aanhouden? Eigenlijk wil ik na het weekend parket er over plakken. Anders moet ik een paar plankjes over een maand alsnog doen maar dat vertraagd nogal.
pi_192876281
1cm per week is de norm, maar na een dag is dat spul al hard hoor. Niet volledig uitgehard, maar dat boeit niet. Dat is een chemisch proces.

Als je maar goed folie toepast onder je parket krijg je geen optrekkend vocht issues en kun jij morgen je gang gaan hoor.
Laat die handjes wapperen!
pi_192877763
Zelf even een vraag... Ons bed staat sinds de nieuwe gordijnen hangen vrij van de wand. We hebben 8 ramen in de slaapkamer (ja ik heb het niet verzonnen) en maar een heel klein stuk vrije wand. Daar staat een ladekast met tv erop.

Dus, het bed staat vrij. Nu kijken wij graag nog even tv in bed, boekje erbij... En dan zitten we graag tegen het hoofdbord.

Dat hoofdbord zit vast met 2 clips, als je daar tegenaan gaat zitten dan ligt het er zo vanaf, knak, kapot.

Ik dacht al aan een balk erachter schroeven, paar kettinkjes naar het bed frame.... Dan leun je dus tegen iets wat steunt op het boxspring frame.

Maar wie heeft er een briljant idee? Dat van mij is maar zo zo...
Laat die handjes wapperen!
pi_192898324
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2020 18:39 schreef Gieliovd het volgende:
Zelf even een vraag... Ons bed staat sinds de nieuwe gordijnen hangen vrij van de wand. We hebben 8 ramen in de slaapkamer (ja ik heb het niet verzonnen) en maar een heel klein stuk vrije wand. Daar staat een ladekast met tv erop.

Dus, het bed staat vrij. Nu kijken wij graag nog even tv in bed, boekje erbij... En dan zitten we graag tegen het hoofdbord.

Dat hoofdbord zit vast met 2 clips, als je daar tegenaan gaat zitten dan ligt het er zo vanaf, knak, kapot.

Ik dacht al aan een balk erachter schroeven, paar kettinkjes naar het bed frame.... Dan leun je dus tegen iets wat steunt op het boxspring frame.

Maar wie heeft er een briljant idee? Dat van mij is maar zo zo...
Net geschilderd driehoekje van multiplex vastschroeven aan 2 kanten?
pi_192898352
Ben in de tuin bezig geweest, nog geen 2m2 omgespit en een kruiwagen vol puin. Dat gat moet ik dus weer vullen. Iemand een adresje voor ca 2 kruiwagens zwarte grond in de omgeving Soest?
pi_192898653
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 21:20 schreef maansrekiurbeg987 het volgende:
Ben in de tuin bezig geweest, nog geen 2m2 omgespit en een kruiwagen vol puin. Dat gat moet ik dus weer vullen. Iemand een adresje voor ca 2 kruiwagens zwarte grond in de omgeving Soest?
Gewoon langs een nieuwbouw rijden ligt altijd ergens een bult zwart zand.
Vakman pur sang
pi_192903231
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 21:37 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Gewoon langs een nieuwbouw rijden ligt altijd ergens een bult zwart zand.
Goed advies wel om gewoon bij een ander zand te jatten..... :')
pi_192904525
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 21:20 schreef maansrekiurbeg987 het volgende:
Ben in de tuin bezig geweest, nog geen 2m2 omgespit en een kruiwagen vol puin. Dat gat moet ik dus weer vullen. Iemand een adresje voor ca 2 kruiwagens zwarte grond in de omgeving Soest?
Via Marktplaats heb je altijd wel succes, vaak nog gratis ook.
pi_192904968
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 09:06 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Goed advies wel om gewoon bij een ander zand te jatten..... :')
Je kan er langsrijden en dan aanbellen. Op zaterdag zijn de mensen vaak wel thuis aan het klussen. Hier in mijn buurt zijn er ook een hoop.
pi_192905817
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 12:59 schreef whY... het volgende:

[..]

Voor het om zagen van bomen gelden wel een paar natuur- en veiligheidswetten. Nooit zelf in lijn staan met de val van de boom. Als je dus een touw gebruikt moet je ook denken aan een katrol. Bij het gebruik van een ketting ook nooit dezelfde kan uitstaan als die knapt dan is het sprookje over.

Dat is natuurlijk wel relatief aan de grote van de boom. Een knot wilgje, of struik op een stam is natuurlijk met een handzaagje zo om.

Vergeet het niet te filmen dan hebben we weer mooie funniest at home video's.
Ik heb een boom omgezaagd en een paar struikjes....... daarna liep de ketting er af. Alles geprobeerd, nieuwe ketting er op gelegd maar het k*t ding gaat niet meer aan :')

Plan B, een expert bellen!
Ik was hier...
  zaterdag 2 mei 2020 @ 13:13:29 #57
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_192906004
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 12:58 schreef Nismo91 het volgende:

[..]

Ik heb een boom omgezaagd en een paar struikjes....... daarna liep de ketting er af. Alles geprobeerd, nieuwe ketting er op gelegd maar het k*t ding gaat niet meer aan :')

Plan B, een expert bellen!
Je hebt er wel olie in gedaan? Want ja, da's ook nodig bij een elektrische :) . Of was dat iemand anders die een elektrische zocht?
pi_192906044
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 13:13 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Je hebt er wel olie in gedaan? Want ja, da's ook nodig bij een elektrische :) . Of was dat iemand anders die een elektrische zocht?
Het is een benzine geworden :P
Olie zat er in en speciale Aspen benzine. Ben er helemaal klaar mee _O- wel leuk om die boom om te zagen :P
Ik was hier...
pi_192911925
Wil graag een rode muur roze schilderen.Kan k er direct met roze over heen of beter eerst met wit?
pi_192912227
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 20:02 schreef pitboer het volgende:
Wil graag een rode muur roze schilderen.Kan k er direct met roze over heen of beter eerst met wit?
roze kan wel hoor.. min of meer gelijke kleurgroep als het rood.

Probeer desnoods eerst een proefvlakje?
pi_192912435
Ga ik doen.Tips altijd welkom.
  zondag 3 mei 2020 @ 16:31:01 #62
75556 erkel
back from Dagestan
pi_192927077



Waar stop ik de fase-, nul- en aardedraad in deze opbouwdoos?
Weisst
  Moderator zondag 3 mei 2020 @ 17:40:02 #63
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_192927915
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 16:31 schreef erkel het volgende:
[ afbeelding ][ afbeelding ]
[ afbeelding ][ afbeelding ]

Waar stop ik de fase-, nul- en aardedraad in deze opbouwdoos?
Volgens mij mis je de schroeven om de draden te kunnen verbinden :?
pi_192927935
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 16:31 schreef erkel het volgende:
[ afbeelding ][ afbeelding ]
[ afbeelding ][ afbeelding ]

Waar stop ik de fase-, nul- en aardedraad in deze opbouwdoos?
Sjesus koop wat fatsoenlijks.
Vakman pur sang
pi_192927973
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 16:31 schreef erkel het volgende:
[ afbeelding ][ afbeelding ]
[ afbeelding ][ afbeelding ]

Waar stop ik de fase-, nul- en aardedraad in deze opbouwdoos?
Je mist de schroeven.
pi_192928695
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 20:15 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

roze kan wel hoor.. min of meer gelijke kleurgroep als het rood.

Probeer desnoods eerst een proefvlakje?
Het is gelukt.Wel in twee keer,maar dat maakt niet uit.🥳🥳🥳🥳
  zondag 3 mei 2020 @ 18:50:41 #67
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_192928952
Je hebt heel dat ding uit elkaar geschroefd en dan ga je ons om hulp vragen? Beetje verkeerde volgorde oO<
Laat die handjes wapperen!
  zondag 3 mei 2020 @ 19:07:22 #68
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_192929192
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 16:31 schreef erkel het volgende:
[ afbeelding ][ afbeelding ]
[ afbeelding ][ afbeelding ]

Waar stop ik de fase-, nul- en aardedraad in deze opbouwdoos?
Wip dat witte blokje van het zwarte plaatje en kijk eens aan de onderkant?
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  zondag 3 mei 2020 @ 19:10:08 #69
75556 erkel
back from Dagestan
pi_192929240
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 17:40 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Volgens mij mis je de schroeven om de draden te kunnen verbinden :?
Heb ik er afgeschroefd. Maar daaronder moet ik de plus en min vastschroeven ben ik achter. In het midden dan de aarde natuurlijk. Het is wel matig spul inderdaad oO<
Weisst
pi_192929263
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2020 17:41 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Sjesus koop wat fatsoenlijks.
Inderdaad, en het is ook al kapot.
  zondag 3 mei 2020 @ 19:25:00 #71
439910 NotToBe
Shakespeare
pi_192929466
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 12:58 schreef Nismo91 het volgende:

[..]

Ik heb een boom omgezaagd en een paar struikjes....... daarna liep de ketting er af. Alles geprobeerd, nieuwe ketting er op gelegd maar het k*t ding gaat niet meer aan :')

Plan B, een expert bellen!
Dan had je de ketting ook niet gespannen, link spul als je niet weet waar je mee bezig bent. De uit-schakelaar wel weer terug gezet? En zit er een bolletje op waarmee je de benzine kunt oppompen? Dat helpt ook nog wel eens..
  Moderator zondag 3 mei 2020 @ 19:27:02 #72
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_192929501
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 19:10 schreef erkel het volgende:

[..]

Heb ik er afgeschroefd. Maar daaronder moet ik de plus en min vastschroeven ben ik achter. In het midden dan de aarde natuurlijk. Het is wel matig spul inderdaad oO<
Dan was je wat te fanatiek :P
pi_192929899
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 19:25 schreef NotToBe het volgende:

[..]

Dan had je de ketting ook niet gespannen, link spul als je niet weet waar je mee bezig bent. De uit-schakelaar wel weer terug gezet? En zit er een bolletje op waarmee je de benzine kunt oppompen? Dat helpt ook nog wel eens..
Gevonden check! Hij zou vol olie en benzine zitten... tanks waren beide leeg :') thanks Boels !
Ik was hier...
  zondag 3 mei 2020 @ 20:19:21 #74
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_192930184
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 19:58 schreef Nismo91 het volgende:

[..]

Gevonden check! Hij zou vol olie en benzine zitten... tanks waren beide leeg :') thanks Boels !
Dan heb je aardig gas gegeven
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  zondag 3 mei 2020 @ 20:22:26 #75
439910 NotToBe
Shakespeare
pi_192930227
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 19:58 schreef Nismo91 het volgende:

[..]

Gevonden check! Hij zou vol olie en benzine zitten... tanks waren beide leeg :') thanks Boels !
Maar hoe lang denk je te kunnen zagen met een tankje? Gaat sneller dan je denkt hoor 😉
pi_192930262
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 20:22 schreef NotToBe het volgende:

[..]

Maar hoe lang denk je te kunnen zagen met een tankje? Gaat sneller dan je denkt hoor 😉
Er ging bijna een fles in (1 liter geloof ik)en al met al heeft hij denk ik een 10 minuten gelopen.
Ik was hier...
  zondag 3 mei 2020 @ 21:38:24 #77
439910 NotToBe
Shakespeare
pi_192931754
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 20:25 schreef Nismo91 het volgende:

[..]

Er ging bijna een fles in (1 liter geloof ik)en al met al heeft hij denk ik een 10 minuten gelopen.
Verbruik van 3.5 tot 6 liter per uur, afhankelijk van soort kettingzaag kan goed. Maar wanneer is hij bijgevuld en was hij toen vol? Dus gecontroleerd?
  dinsdag 5 mei 2020 @ 09:39:42 #78
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_192954728
Vraagje. Ik heb in onze afzuigkap twee lampjes die een snel tikkend geluid maken als ze uit staan. Zet ik de lampjes aan, is het geluid weg. Iemand een idee hoe dit komt en hoe ik het oplos?

Edit: het zijn halogeenspotjes en het is denk ik de trafo die tikt.

[ Bericht 9% gewijzigd door Burdie op 05-05-2020 09:45:19 ]
KuikenGuppy
  Moderator dinsdag 5 mei 2020 @ 09:49:35 #79
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_192954832
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 09:39 schreef Burdie het volgende:
Vraagje. Ik heb in onze afzuigkap twee lampjes die een snel tikkend geluid maken als ze uit staan. Zet ik de lampjes aan, is het geluid weg. Iemand een idee hoe dit komt en hoe ik het oplos?

Edit: het zijn halogeenspotjes en het is denk ik de trafo die tikt.
Ik denk eerder dat het tikken van de lampjes door de warmte in de behuizing van de lampjes ontstaat.
  dinsdag 5 mei 2020 @ 09:51:29 #80
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_192954856
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 09:49 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ik denk eerder dat het tikken van de lampjes door de warmte in de behuizing van de lampjes ontstaat.
Sorry ik zei het verkeerd, de lampjes tikken niet, de transformator tikt.
Wellicht is die gewoon aan vervanging toe...
KuikenGuppy
pi_192956231
Ik ga koperleidingen solderen. Lees overal over speciaal soldeertin voor waterleidingen (i.v.m. lood en drinkbaarheid van het water).

Echter worden mijn leidingen niet i.c.m. water gebruikt. Kan ik gewoon ieder ander soldeertin gebruiken? Of moet ik toch ergens op letten omdat het om koper gaat?

Edit: dit is voor een doe-het-zelf-project, namelijk luidstprekerstands. Er gaat dus geen vloeistof door de leiding heen. Het moet alleen stevig in elkaar zitten. ;)

[ Bericht 8% gewijzigd door Hojdhopper op 05-05-2020 12:03:51 ]
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  dinsdag 5 mei 2020 @ 13:17:34 #82
439910 NotToBe
Shakespeare
pi_192957227
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 11:54 schreef Hojdhopper het volgende:
Ik ga koperleidingen solderen. Lees overal over speciaal soldeertin voor waterleidingen (i.v.m. lood en drinkbaarheid van het water).

Ja maakt allemaal niets uit. Waar het bij water om gaat is vaak het toevoegmiddel en dat valt ook wel mee als je het goed laat doorlopen.

Echter worden mijn leidingen niet i.c.m. water gebruikt. Kan ik gewoon ieder ander soldeertin gebruiken? Of moet ik toch ergens op letten omdat het om koper gaat?

Edit: dit is voor een doe-het-zelf-project, namelijk luidstprekerstands. Er gaat dus geen vloeistof door de leiding heen. Het moet alleen stevig in elkaar zitten. ;)
pi_192957540
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 13:17 schreef NotToBe het volgende:
Ja maakt allemaal niets uit. Waar het bij water om gaat is vaak het toevoegmiddel en dat valt ook wel mee als je het goed laat doorlopen.
Top, dankje! :)
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  donderdag 7 mei 2020 @ 14:51:43 #84
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_192994888
Ik ga binnenkort vloerverwarming aanleggen in de garage (de 19e komt de dekvloer).
Heb 600m slang besteld, verwacht ca 450 nodig te hebben, en voldoende netten.
- Folie (aanraden betonleverancier)
- Netten
- Plank op de muur (is al voorbereid, alleen nog vastschroeven als de garage schoongeveegd is)
- Vloerverwarmingsslang, vastzetten met ty-raps (ik heb de tijd)
- Betonstenen
- 8 mm wapeningsnetten

Waar de brug komt houd ik 1m2 vrij per poot (tweekolommer). Iemand nog tips? :)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  Moderator donderdag 7 mei 2020 @ 19:31:24 #85
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_192999863
quote:
14s.gif Op donderdag 7 mei 2020 14:51 schreef daNpy het volgende:
Plank op de muur (is al voorbereid, alleen nog vastschroeven als de garage schoongeveegd is)
Zou direct achter de verdeler een mooie plaat maken van 18mm dik materiaal die je een keer gegrondverfd en afgelakt hebt. Daar kun je dan straks zo de verdeler opschroeven.
Later kun je dat bijna niet meer mooi afwerken.
pi_193001188
quote:
14s.gif Op donderdag 7 mei 2020 14:51 schreef daNpy het volgende:
Ik ga binnenkort vloerverwarming aanleggen in de garage (de 19e komt de dekvloer).
Heb 600m slang besteld, verwacht ca 450 nodig te hebben, en voldoende netten.
- Folie (aanraden betonleverancier)
- Netten
- Plank op de muur (is al voorbereid, alleen nog vastschroeven als de garage schoongeveegd is)
- Vloerverwarmingsslang, vastzetten met ty-raps (ik heb de tijd)
- Betonstenen
- 8 mm wapeningsnetten

Waar de brug komt houd ik 1m2 vrij per poot (tweekolommer). Iemand nog tips? :)
Ik vond snelstroppers met een snelstroptang fijner werken dan ty-raps/tywraps.
  donderdag 7 mei 2020 @ 20:47:04 #87
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193001524
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:31 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Zou direct achter de verdeler een mooie plaat maken van 18mm dik materiaal die je een keer gegrondverfd en afgelakt hebt. Daar kun je dan straks zo de verdeler opschroeven.
Later kun je dat bijna niet meer mooi afwerken.
Die plank is dus klaar, precies zoals je beschrijft ;)
Volgens mij heb ik zelfs de kantjes netjes gefreesd.

quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 20:29 schreef Erik het volgende:

[..]

Ik vond snelstroppers met een snelstroptang fijner werken dan ty-raps/tywraps.
Ja, dat geloof ik, maar zoals gezegd, ik heb de tijd ;) En dat was duurder :+

[ Bericht 1% gewijzigd door daNpy op 07-05-2020 21:01:41 ]
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 7 mei 2020 @ 22:15:44 #88
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193003608
Snelstroppers werkt super, maar ook met ty-raps zit het er zo in :) .
Je hebt er trouwens wel echt veel nodig. Ik heb op 400m slang, 200 snelstroppers en een stuk of 400 ty-raps doorheen gejast.

Enne gaaf project! Een garage met brug O+ .
Hier is het geld er zo goed als volledig doorheen, dus die droom staat nu een paar jaar geparkeerd :P .
  vrijdag 8 mei 2020 @ 08:29:51 #89
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193009276
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 22:15 schreef bleiblei het volgende:
Snelstroppers werkt super, maar ook met ty-raps zit het er zo in :) .
Je hebt er trouwens wel echt veel nodig. Ik heb op 400m slang, 200 snelstroppers en een stuk of 400 ty-raps doorheen gejast.
Ik heb gerekend met elke 30cm 1 op 600 meter.

quote:
Enne gaaf project! Een garage met brug O+ .
Hier is het geld er zo goed als volledig doorheen, dus die droom staat nu een paar jaar geparkeerd :P .
Ja, garage zonder brug werd hem sowieso niet. En het geld is hier ook aardig op hoor :X :X
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  vrijdag 8 mei 2020 @ 08:39:35 #90
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193009401
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 08:29 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ik heb gerekend met elke 30cm 1 op 600 meter.
[..]

Ja, garage zonder brug werd hem sowieso niet. En het geld is hier ook aardig op hoor :X :X
Oh, dan heb je wel genoeg van die dingen liggen :D .
  vrijdag 8 mei 2020 @ 10:26:40 #91
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193011045
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 08:39 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Oh, dan heb je wel genoeg van die dingen liggen :D .
Ja 2000 :')
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 11 mei 2020 @ 09:11:42 #92
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193060449
Zou ik een vlonder aan het dak (en de muur natuurlijk) kunnen laten hangen. Ik wil geen paal plaatsen want dat levert weer gedoe op met auto's verrollen.
Igv nood zou ik een staander tegen de brugpaal kunnen zetten, dat geeft het minste "last".
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 11 mei 2020 @ 10:55:26 #93
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193061904
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 09:11 schreef daNpy het volgende:
Zou ik een vlonder aan het dak (en de muur natuurlijk) kunnen laten hangen. Ik wil geen paal plaatsen want dat levert weer gedoe op met auto's verrollen.
Igv nood zou ik een staander tegen de brugpaal kunnen zetten, dat geeft het minste "last".
Tussen 2 muren (laag bij de grond) moet wel lukken. Aan het dak hangt af van de dakconstructie.

Maareh, hoeveel ruimte heb je dadelijk rond je brug? En hoe hoog zit je plafond? Want ik ben aan het zoeken naar fijne afmetingen voor de werkplaats dadelijk. Vraag vanuit SQ is natuurlijk zo smal mogelijk, gemeente, lager dan 4.5m (en ik wil puntdak) maar ik wil wel een beetje werkruimte hebben links en rechts. Diepte maakt niet uit, tuin is diep zat :D .
  maandag 11 mei 2020 @ 11:19:07 #94
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193062229
quote:
1s.gif Op maandag 11 mei 2020 10:55 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Tussen 2 muren (laag bij de grond) moet wel lukken. Aan het dak hangt af van de dakconstructie.
Nee, niet tussen 2 muren, in een hoek. De garage is daar 9.4 meter breed, waarvan 2 meter werkplaats (uitbouw) met lager dak. Dan komt de brug (dakkapel *)), de nok ligt in het midden van die 7,4 meter, dan weer dak (30°). Onder dat laatste stukje wil ik de auto's parkeren en daarboven dus dingen kunnen opslaan (compressor, wielen, onderdelen etc etc)
Lengte van de garage is eveneens 9,4 meter, maar de uitbouw van de garage is 5,4 meter lang, dus "voorin" (4 meter) is de garage 7,4 meter breed.
Alle maten zijn binnenmaten.

quote:
Maareh, hoeveel ruimte heb je dadelijk rond je brug? En hoe hoog zit je plafond? Want ik ben aan het zoeken naar fijne afmetingen voor de werkplaats dadelijk. Vraag vanuit SQ is natuurlijk zo smal mogelijk, gemeente, lager dan 4.5m (en ik wil puntdak) maar ik wil wel een beetje werkruimte hebben links en rechts. Diepte maakt niet uit, tuin is diep zat :D .
Garage zo smal mogelijk? Zo breed mogelijk bedoel je! En zo lang mogelijk, anders kun je geen 2 auto's achter elkaar zetten (11 meter minimaal nodig).

Twinbusch heeft een brug voor kleinere garages, maar die gaat maar 1,6m hoog, en dan sta je dus te kutten met een kromme rug. Een brug is wel 3,6 m breed, en neem er nog een meter om omheen te lopen bij, dan zit je al op een goede 5,5 binnenmaat.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 11 mei 2020 @ 11:41:47 #95
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193062676
Hmmm... schetsje dat ik nu heb gemaakt is dit:


Ik wil niet te breed aan de voorkant omdat het geheel anders zo lomp oogt en het zicht de tuin in compleet blokkeert.
Dus nu is de voorkant buitenkant 5m breed, 16m lang, nokhoogte 5.5m en goothoogte 2.8m. Die brug zou ik dan het liefste in het voorste deel zetten, zodat ik in het achterste deel een vide met bovenin de relax-mancave kan maken :P .

Het deel met plat dak wordt dan soort van werkplaats met al het gereedschap e.d.


Let wel, dit zit nog in de droomfase, de financiering van het ding mist een "beetje". Die is afgelopen jaar in het huis verdwenen
  maandag 11 mei 2020 @ 12:20:15 #96
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193063411
Waarom teken je je vooraanzicht gespiegeld?
Zit het huis hierbij of is dit de garage met overkapping?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 11 mei 2020 @ 13:41:03 #97
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193064667
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 12:20 schreef daNpy het volgende:
Waarom teken je je vooraanzicht gespiegeld?
Zit het huis hierbij of is dit de garage met overkapping?
Nee, het vooraanzicht is de enige die niet gespiegeld is. Vanaf de oprit gezien :P .
Het geheel komt rechts tegen de erfgrens aan.

En dit wordt garage + overkapping... Zonder huis. Je opmerking is wel weer voer voor discussie hier vrees ik, want ik krijg dit ook vaak te horen van SQ O-) :D .
  maandag 11 mei 2020 @ 13:42:39 #98
149959 SQ
snelle trees
pi_193064697
Ja sorry, jij tekent een garage die twee keer zo groot is als ons vorige huis, ik niet :P
disclaimer
  maandag 11 mei 2020 @ 13:45:05 #99
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193064738
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 13:41 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Nee, het vooraanzicht is de enige die niet gespiegeld is. Vanaf de oprit gezien :P .
Het geheel komt rechts tegen de erfgrens aan.

En dit wordt garage + overkapping... Zonder huis.
Oke. Beetje vreemd om 2 tekeningen te spiegelen, maargoed :+
Ik zou de brug niet voorin zetten. Dan heb je altijd een beperking als je er langs wil/moet.
Zeker als je werkplaats achterin is. Zelf ben ik geen fan een brug -om-de-hoek, maar het kan in deze opstelling wellicht wel. Dan is je werkplaats naast je brug (handig) en kun je voorin een mancave boven maken, tenzij je ook met hoge voertuigen of aanhangers naar binnen wil (aan de kleine deuren te zien niet).

quote:
Je opmerking is wel weer voer voor discussie hier vrees ik, want ik krijg dit ook vaak te horen van SQ O-) :D .
Ikke niet begrijp
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 11 mei 2020 @ 13:45:37 #100
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193064746
quote:
1s.gif Op maandag 11 mei 2020 13:42 schreef SQ het volgende:
Ja sorry, jij tekent een garage die twee keer zo groot is als ons vorige huis, ik niet :P
Ik zou zo'n smalle garage ook niet willen inderdaad :*
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 11 mei 2020 @ 13:48:51 #101
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193064787
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 13:45 schreef daNpy het volgende:

[..]

[..]

Ikke niet begrijp
SQ vind het belachelijk dat ik een garage met het formaat van een woonhuis wil :P .
En die kleine deur is 3m breed en 2.4m hoog. Maar inderdaad, hoeven alleen auto's en evt. een aanhangwagen in en uit. Je kan sowieso niet achter komen (helaas) met een voertuig breder dan 2.8m.
Er is overigens ruimte zat om een sandwichplatenhal neer te zetten van 17m breed, 20m diep en 3 overhead deuren erin van 4m hoog.

Maar dat wil ik niet. Esthetiek vind ik wel belangrijk voor iets waar ik de rest van mijn leven dagelijks tegenaan kijk :P .
  maandag 11 mei 2020 @ 13:50:53 #102
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193064810
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 13:48 schreef bleiblei het volgende:

[..]

SQ vind het belachelijk dat ik een garage met het formaat van een woonhuis wil :P .

Vind, vind. Zo'n (halve) villa en dan een fietsenhok als garage is ook geen gezicht.

quote:
En die kleine deur is 3m breed en 2.4m hoog. Maar inderdaad, hoeven alleen auto's en evt. een aanhangwagen in en uit. Je kan sowieso niet achter komen (helaas) met een voertuig breder dan 2.8m.
Welke voertuigen heb jij dan breder dan 2,5 m?
Want 3 meter is wel breed zat, maar een auto op een aanhanger kan wel zo maar hoger zijn. Of een heftruck. Overigens heb ik ook maar 2,4 meter hoog. Als het goed is past dat met racer op aanhanger.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 11 mei 2020 @ 13:54:01 #103
149959 SQ
snelle trees
pi_193064861
hij gaat geen autohandel beginnen, dus zo vaak zullen er geen Transporters op aanhanger naar binnen gereden hoeven worden :P
Is dit niet meer iets voor in ons klustopic trouwens?
disclaimer
  maandag 11 mei 2020 @ 13:54:24 #104
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193064867
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 13:50 schreef daNpy het volgende:

[..]

Vind, vind. Zo'n (halve) villa en dan een fietsenhok als garage is ook geen gezicht.
[..]

Welke voertuigen heb jij dan breder dan 2,5 m?
Want 3 meter is wel breed zat, maar een auto op een aanhanger kan wel zo maar hoger zijn. Of een heftruck.
Eens 8-) .

quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 13:54 schreef SQ het volgende:
hij gaat geen autohandel beginnen, dus zo vaak zullen er geen Transporters op aanhanger naar binnen gereden hoeven worden :P
Is dit niet meer iets voor in ons klustopic trouwens?
Ik wilde je even niet betrekken bij deze vragen, maar je had het al gevonden O-) :D .
  maandag 11 mei 2020 @ 13:56:10 #105
149959 SQ
snelle trees
pi_193064890
ik heb overigens allang vrede met de garage hoor. Als ik maar wel een gezellige hacienda veranda mag maken O+
disclaimer
  maandag 11 mei 2020 @ 13:59:32 #106
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193064960
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 13:56 schreef SQ het volgende:
ik heb overigens allang vrede met de garage hoor. Als ik maar wel een gezellige hacienda veranda mag maken O+
Dat doe je maar lekker in de tuin.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 11 mei 2020 @ 14:04:52 #107
149959 SQ
snelle trees
pi_193065080
quote:
1s.gif Op maandag 11 mei 2020 13:59 schreef daNpy het volgende:

[..]

Dat doe je maar lekker in de tuin.
Ah, jij maakt de regels nu. Goed om te weten.
disclaimer
  maandag 11 mei 2020 @ 14:14:26 #108
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193065286
quote:
1s.gif Op maandag 11 mei 2020 14:04 schreef SQ het volgende:

[..]

Ah, jij maakt de regels nu. Goed om te weten.
Iemand moet het doen |:)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_193065981
Ik heb al een jaar een Philips Hue grondspot "Lily" liggen voor in de tuin. Deze is geleverd met een adapter zodat deze in een stopcontact kan worden gestoken. Deze spot wil ik echter direct aansluiten op de grondkabel aangezien deze er al ligt. Nu kan ik de connector er af knippen en vervolgens de draad aansluiten op de grondkabel. Ik kan dit natuurlijk niet open en bloot in de tuin laten liggen of ingraven. Ik zat bijvoorbeeld te denken om een bakje om het kroonsteentje te doen, deze vol te gieten met hars en vervolgens te begraven. Is dit de meest veilige oplossing of heeft iemand anders tips hiervoor?
  maandag 11 mei 2020 @ 15:03:05 #110
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193066113
quote:
1s.gif Op maandag 11 mei 2020 14:55 schreef Harveo het volgende:
oor in de tuin. Deze is geleverd met een adapter zodat deze in een stopcontact kan worden gestoken. Deze spot wil ik echter direct aansluiten op de grondkabel aangezien deze er al ligt. Nu kan ik de connector er af knippen en vervolgens de draad aansluiten op de grondkabel. Ik kan dit natuurlijk niet open en bloot in de tuin laten liggen of ingraven. Ik zat bijvoorbeeld te denken om een bakje om het kroonsteentje te doen, deze vol te gieten met hars en vervolgens te begraven. Is dit de meest veilige oplossing o
Dat is de juiste methode inderdaad. Overigens niet gewoon een bakje gebruiken, maar een gietmof (komt op hetzelfde neer, maar die zijn speciaal hiervoor gemaakt).
https://www.elektrototaal(...)oos-met-hars-4135735 .
Die liggen trouwens ook bij de Groenen voor om en nabij dezelfde prijs (iets duurder, maar ik meen max een euro 2 duurder).,
pi_193066593
Ik ben op zoek naar deurknoppen voor paneeldeuren van inbouwkasten. In bouwmarkten vind ik alleen deurknoppen met schroeven erin voor dunnere kastdeuren.

Zijn er deurknoppen die ik gewoon in het hout kan draaien of is er een andere oplossing hiervoor?
  maandag 11 mei 2020 @ 16:23:06 #112
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193067397
Het probleem is dat de schroeven te kort zijn?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_193068051
Klopt! Oplossing langere schroef kopen? ;)
  Moderator maandag 11 mei 2020 @ 18:36:09 #114
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193069345
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 15:34 schreef Korporaal_Batra het volgende:
Ik ben op zoek naar deurknoppen voor paneeldeuren van inbouwkasten. In bouwmarkten vind ik alleen deurknoppen met schroeven erin voor dunnere kastdeuren.

Zijn er deurknoppen die ik gewoon in het hout kan draaien of is er een andere oplossing hiervoor?
Kun je niet gewoon langere boutjes gebruiken voor die deurknoppen ? Dan kun je het toch net zo dik maken als je wilt ?
  Moderator maandag 11 mei 2020 @ 18:43:15 #115
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193069419
quote:
1s.gif Op maandag 11 mei 2020 14:55 schreef Harveo het volgende:
Ik heb al een jaar een Philips Hue grondspot "Lily" liggen voor in de tuin. Deze is geleverd met een adapter zodat deze in een stopcontact kan worden gestoken. Deze spot wil ik echter direct aansluiten op de grondkabel aangezien deze er al ligt. Nu kan ik de connector er af knippen en vervolgens de draad aansluiten op de grondkabel. Ik kan dit natuurlijk niet open en bloot in de tuin laten liggen of ingraven. Ik zat bijvoorbeeld te denken om een bakje om het kroonsteentje te doen, deze vol te gieten met hars en vervolgens te begraven. Is dit de meest veilige oplossing of heeft iemand anders tips hiervoor?
Zo'n giet mof zoals wat Bleiblei aangeeft is gewoonlijk de oplossing ^O^
pi_193071462
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 15:03 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Dat is de juiste methode inderdaad. Overigens niet gewoon een bakje gebruiken, maar een gietmof (komt op hetzelfde neer, maar die zijn speciaal hiervoor gemaakt).
https://www.elektrototaal(...)oos-met-hars-4135735 .
Die liggen trouwens ook bij de Groenen voor om en nabij dezelfde prijs (iets duurder, maar ik meen max een euro 2 duurder).,
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 18:43 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Zo'n giet mof zoals wat Bleiblei aangeeft is gewoonlijk de oplossing ^O^
Ok, dan ga ik zo'n giet mof halen deze week. Dan ben ik ook van die uitstekende grondkabel af. Bedankt.
pi_193071464
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 15:34 schreef Korporaal_Batra het volgende:
Ik ben op zoek naar deurknoppen voor paneeldeuren van inbouwkasten. In bouwmarkten vind ik alleen deurknoppen met schroeven erin voor dunnere kastdeuren.

Zijn er deurknoppen die ik gewoon in het hout kan draaien of is er een andere oplossing hiervoor?
Als je een leuk meubelknopje heb gevonden en je deur is dikker dan 18mm bevestig m dan met een stokeindje M4.
https://www.dekrukspecial(...)2EAQYASABEgKsgvD_BwE
  maandag 11 mei 2020 @ 21:32:16 #118
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193072738
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 17:04 schreef Korporaal_Batra het volgende:
Klopt! Oplossing langere schroef kopen? ;)
Of het gat wat groter maken zodat de kop erin kan. Zo heb ik dat bij onze deuren ook gedaan, maar een langere schroef is makkelijker natuurlijk :)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_193078538
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 20:32 schreef Smeerkaaspollepel het volgende:

[..]

Als je een leuk meubelknopje heb gevonden en je deur is dikker dan 18mm bevestig m dan met een stokeindje M4.
https://www.dekrukspecial(...)2EAQYASABEgKsgvD_BwE
Toptip, dankje!
pi_193081171
Een vraagje...met het ombouwen van onze bijkeuken naar kantoor heb ik een oude keuken er uit gehaald maar de wandkraan en de afvoer laten zitten. Hier heb ik een ombouw omheen gebouwd van ca. 45 cm diep, geschroefd met stucplaten en laten stucen. De ombouw is dus volledig dicht. Nou komt op deze ombouw een werkblad voor koffie apparaat, printer etc maar willen we ook een opbouw waskom(metje). Ik kan dus als het blad er op ligt niet meer bij de onderkant komen. Niet handig, ook niet als er wat kapot gaat (want dan moet er sowieso een stuk uit de stucplaat worden gezaagd) maar wellicht is er een oplossing voor. De afvoer met chiffon zit dus al op de goede plek alleen ik moet e.e.a. dus van bovenaf aansluiten.

Kan ik de afvoer zo goed als mogelijk positioneren en dan de afvoerbuis via de schroef in de 'waste' aandraaien? Dat leek mij het makkelijkst maar wellicht heeft er hier iemand een beter idee?
Hoor ik die Griekse melodie...
  dinsdag 12 mei 2020 @ 13:19:15 #121
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193081943
Onderin een luikje maken?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 12 mei 2020 @ 14:49:32 #122
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193083340
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 12:24 schreef mark_dabomb het volgende:
Een vraagje...met het ombouwen van onze bijkeuken naar kantoor heb ik een oude keuken er uit gehaald maar de wandkraan en de afvoer laten zitten. Hier heb ik een ombouw omheen gebouwd van ca. 45 cm diep, geschroefd met stucplaten en laten stucen. De ombouw is dus volledig dicht. Nou komt op deze ombouw een werkblad voor koffie apparaat, printer etc maar willen we ook een opbouw waskom(metje). Ik kan dus als het blad er op ligt niet meer bij de onderkant komen. Niet handig, ook niet als er wat kapot gaat (want dan moet er sowieso een stuk uit de stucplaat worden gezaagd) maar wellicht is er een oplossing voor. De afvoer met chiffon zit dus al op de goede plek alleen ik moet e.e.a. dus van bovenaf aansluiten.

Kan ik de afvoer zo goed als mogelijk positioneren en dan de afvoerbuis via de schroef in de 'waste' aandraaien? Dat leek mij het makkelijkst maar wellicht heeft er hier iemand een beter idee?
Chiffon:


Sifon:


En ik zou het blad er los op leggen. Ding blijft wel liggen door het gewicht en als er iets mis is, haal je em leeg, til je het blad eraf en kan je er prima bij.
  dinsdag 12 mei 2020 @ 14:56:44 #123
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193083437
2 blokjes waarmee het blad in het vierkant valt en hij schuift er ook niet meer af.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_193084323
Het gaat mij er niet om hoe ik het blad er op ga leggen (inderdaad los) maar hoe ik de afvoer aansluit als het blad er op ligt bij een opbouw kom ;)
Hoor ik die Griekse melodie...
  dinsdag 12 mei 2020 @ 16:06:34 #125
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193084601
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 13:19 schreef daNpy het volgende:
Onderin een luikje maken?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_193085340
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 15:53 schreef mark_dabomb het volgende:
Het gaat mij er niet om hoe ik het blad er op ga leggen (inderdaad los) maar hoe ik de afvoer aansluit als het blad er op ligt bij een opbouw kom ;)
Flexibele slang tussen je waskom en de sifon? Dan kun je het blad een beetje scheef houden, de boel monteren en dan het blad er op leggen?
  dinsdag 12 mei 2020 @ 17:05:33 #127
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193085651
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 15:53 schreef mark_dabomb het volgende:
Het gaat mij er niet om hoe ik het blad er op ga leggen (inderdaad los) maar hoe ik de afvoer aansluit als het blad er op ligt bij een opbouw kom ;)
Pielen door het afvoergat van je waskom. Je moet het putje toch van bovenaf vastschroeven aan het sifon.

Als er iets mis is, schroef je het putje los en is de bak weer los van het sifon.
pi_193085934
https://www.ikea.com/nl/n(...)tiel-1-bak-10311539/

Dit bijvoorbeeld. Eerst je sifon aan je bak bevestigen en als laatste die slang aan de afvoer lijmen, zorgen dat er genoeg slack is zodat je het blad + bak weer op kunt tillen als het moet.
pi_193088587
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 12:24 schreef mark_dabomb het volgende:
Een vraagje...met het ombouwen van onze bijkeuken naar kantoor heb ik een oude keuken er uit gehaald maar de wandkraan en de afvoer laten zitten. Hier heb ik een ombouw omheen gebouwd van ca. 45 cm diep, geschroefd met stucplaten en laten stucen. De ombouw is dus volledig dicht. Nou komt op deze ombouw een werkblad voor koffie apparaat, printer etc maar willen we ook een opbouw waskom(metje). Ik kan dus als het blad er op ligt niet meer bij de onderkant komen. Niet handig, ook niet als er wat kapot gaat (want dan moet er sowieso een stuk uit de stucplaat worden gezaagd) maar wellicht is er een oplossing voor. De afvoer met chiffon zit dus al op de goede plek alleen ik moet e.e.a. dus van bovenaf aansluiten.

Kan ik de afvoer zo goed als mogelijk positioneren en dan de afvoerbuis via de schroef in de 'waste' aandraaien? Dat leek mij het makkelijkst maar wellicht heeft er hier iemand een beter idee?
Inderdaad de buis goed positioneren en een uitloop precies op de maat verlijmen en leggen.
Dan de bak erop en de roset met lange schroef aandraaien.

Zelfde als bij een douchebak.
Misschien kun je zelfs een douchebak sifon passend krijgen.
Vakman pur sang
pi_193090348
Dank allemaal, gaat lukken!
Hoor ik die Griekse melodie...
  dinsdag 12 mei 2020 @ 21:49:48 #131
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193092784
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2020 16:46 schreef kingjotte het volgende:

[..]

Flexibele slang tussen je waskom en de sifon? Dan kun je het blad een beetje scheef houden, de boel monteren en dan het blad er op leggen?
Ook een goede idd. Die flexibele slang wordt vanzelf een zwanehals.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zaterdag 16 mei 2020 @ 18:55:52 #132
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193162830
quote:
14s.gif Op donderdag 7 mei 2020 14:51 schreef daNpy het volgende:
Ik ga binnenkort vloerverwarming aanleggen in de garage (de 19e komt de dekvloer).
Heb 600m slang besteld, verwacht ca 450 nodig te hebben, en voldoende netten.
- Folie (aanraden betonleverancier)
- Netten
- Plank op de muur (is al voorbereid, alleen nog vastschroeven als de garage schoongeveegd is)
- Vloerverwarmingsslang, vastzetten met ty-raps (ik heb de tijd)
- Betonstenen
- 8 mm wapeningsnetten

Waar de brug komt houd ik 1m2 vrij per poot (tweekolommer). Iemand nog tips? :)
Nou we zijn er vandaag mee bezig gegaan, maar het valt nog niet mee :X

Van de week al de garage schoon gemaakt (uitgespoten met water, dat gaat best lekker en stoft minder!), plastic gelegd en de netten daar weer op.
Vanmorgen de hoeklijnen gezet voor de roldeuren, 1tje buiten wat lager en 1 binnen op peil als waterkering.
Na de lunch begonnen met de vloerverwarmingsslang, maar dat valt ff tegen :X
Die slang komt helemaal niet lekker van de rol, er komt natuurlijk een mega draai in die slang en dat is echt klote. De rol heb ik geprobeerd op een bezem die op 2 bokjes staat te laten draaien maar dan rolt ie niet af dus dat werkt ook niet. In de eerste groep zitten dus 3 knikken ;( Gelukkig lekken ze niet, ik heb er een paar uur waterdruk op laten staan van kraanwater.
De 2e groep ging makkelijker, we hebben die eerst wat afgerold en zo goed als mogelijk de draai eruit gegaan. De tweede helft ging eigenlijk stroever als de eerste keer, er zaten op een gegeven 3 "draaien" bij elkaar dus dat schoot ook niet op.
Door mijn berekeningen komen we echter wel aardig op 100m/groep uit *) dat is wel prettig.
Anyway 2 van de 5 groepen gelegd dus morgen weer verder kloten. En dan de wapening er nog op.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_193163191
Oja, die tip had ik je ook nog kunnen geven: huur een slanghaspel bij de Warmteservice waar je je slang op legt. Geen enkel probleem met knikken daardoor...
  zaterdag 16 mei 2020 @ 20:56:22 #134
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193165535
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2020 19:13 schreef Erik het volgende:
Oja, die tip had ik je ook nog kunnen geven: huur een slanghaspel bij de Warmteservice waar je je slang op legt. Geen enkel probleem met knikken daardoor...
:o Helemaal vergeten idd..
Die slanghaspel helpt enorm.
En knikken zijn wel aardig funest voor de flow. Wat je kan doen is de knik voorzichtig met een waterpomptang weer recht drukken. En lussen mogen best ruim gelegd worden. Alles om knikken te voorkomen.

Danpy, welke dikte slang heb je? 16mm is nog best aardig te leggen in bochtjes, maar 20mm moet je wel echt de ruimte voor nemen in de bochten. Bij ons hadden die een radius van 20-25cm.
  zaterdag 16 mei 2020 @ 21:09:55 #135
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193165961
16 mm idd. 2e groep ligt zonder knikken door de slang eerst flink uit te rollen ;)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_193181568
De meterkast van ons nieuwe huis is redelijk drama, ondanks dat die er met ‘kap’ goed uitzag...

Aarde niet altijd aangesloten, en zelfs aarde gebruikt voor de fase...



Nu heb ik het begin en het einde van de foutieve aarde draad gevonden. Daar zit een verdiepingsvloer tussen. Iemand enig idee hoe kan zien of deze ergens nog doorgelust wordt? Of wordt het ouderwets de houten vloerdelen open maken om te kijken of er ergens een verborgen lasdoos is?

Simpel weg de aarde draad los maken en de fase draad monteren resulteerde in een groep die er meteen uit sprong, dus ik vermoed dat deze nog ergens doorgelast is.

Zucht.. oude huizen.
  Moderator zondag 17 mei 2020 @ 20:28:29 #137
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193182190
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2020 19:49 schreef koentjuh18 het volgende:
De meterkast van ons nieuwe huis is redelijk drama, ondanks dat die er met ‘kap’ goed uitzag...

Aarde niet altijd aangesloten, en zelfs aarde gebruikt voor de fase...

[ afbeelding ]

Nu heb ik het begin en het einde van de foutieve aarde draad gevonden. Daar zit een verdiepingsvloer tussen. Iemand enig idee hoe kan zien of deze ergens nog doorgelust wordt? Of wordt het ouderwets de houten vloerdelen open maken om te kijken of er ergens een verborgen lasdoos is?

Simpel weg de aarde draad los maken en de fase draad monteren resulteerde in een groep die er meteen uit sprong, dus ik vermoed dat deze nog ergens doorgelast is.

Zucht.. oude huizen.
Dat ziet er lekker uit zeg ! Tjeetje -O-
  zondag 17 mei 2020 @ 20:30:00 #138
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193182221
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2020 21:09 schreef daNpy het volgende:
16 mm idd. 2e groep ligt zonder knikken door de slang eerst flink uit te rollen ;)
En ook de derde groep ging meer dan prima (uurtje of minder zelfs), gisterenavond hadden we al ~40 m uitgerold en "recht" getrokken, of iig de draai eruit gehaald. Bij groep 4 weer minder, wat drama was. Daarna de wapeningsnetten gelegd. Die moeten nog in elkaar gevlochten worden.
Groep 5 als laatste, die ging goed door de rol verder uit te rollen. Uiteindelijk 130m en heel wat tyraps over :+
Daarna ook nog de laatste wapeningsnetten gelegd. Morgen de hoekprofielen monteren, geen zin meer in om 1700u vandaag :+
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_193182281
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 20:28 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dat ziet er lekker uit zeg ! Tjeetje -O-
Niet echt hè! Tijd voor wat herstel werkzaamheden.
  maandag 18 mei 2020 @ 06:46:27 #140
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_193187950
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 20:33 schreef koentjuh18 het volgende:

[..]

Niet echt hè! Tijd voor wat herstel werkzaamheden.
Dit kwalificeert wel aardig voor een verborgen gebrek.... Is dat nog een optie voor je?
Laat die handjes wapperen!
pi_193188233
Tegenwoordig staat in veel koopcontracten dat je geen verborgen gebreken meer kan claimen. Zeker bij oude huizen.
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
pi_193189879
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2020 06:46 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Dit kwalificeert wel aardig voor een verborgen gebrek.... Is dat nog een optie voor je?
Mhwa halve huis ligt open en meterkast moest toch worden aangepast voor de inductieplaat en zonnepanelen dus dan is dit ‘meerwerk’ qua kosten niet echt het issue. Maar een Electricien moet dit toch niet willen lijkt me...

Het is meer het zoekterm hoe leidingen lopen wat me zelf wat tijd kost.

Andere vraag; wat is nu goede verf voor vers gestucte muren, waarbij je zo min mogelijk risico hebt op strepen / vlakken?

Aanpak is om eerst te schuren, daarna voor strijk en dan muurverf.

[ Bericht 11% gewijzigd door koentjuh18 op 18-05-2020 17:23:29 ]
  dinsdag 19 mei 2020 @ 09:33:39 #143
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193202687
Dure latex van Sigma of Sikkens.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  Moderator dinsdag 19 mei 2020 @ 14:30:28 #144
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193206318
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 09:33 schreef daNpy het volgende:
Dure latex
Ik las Durex _O-
Zou het een afkorting zijn
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator dinsdag 19 mei 2020 @ 14:31:03 #145
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193206328
Met Sikkens overigens oppassen, dit hebben tegenwoordig ook een bouwmarkt lijn.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 19 mei 2020 @ 15:05:55 #146
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193206785
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 14:31 schreef derLudolf het volgende:
Met Sikkens overigens oppassen, dit hebben tegenwoordig ook een bouwmarkt lijn.
Jup, klopt... Die fout hebben wij ook gemaakt. Extra duur, zelfs voor Sikkens, elke veeg zie je er op en je kan het niet schoon maken want dat maakt het nog erger :{ .
pi_193262407
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 20:28 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dat ziet er lekker uit zeg ! Tjeetje -O-
Dagje vloer open breken en probleem opgelost. Blijkbaar was de fase draad ooit gesmolten bij een lasklem en had iemand bedacht dat dan de aarde maar als fase draad moest fungeren.

Werkte ‘prima’ behalve dat de hele verdieping incl badkamer nu zonder aarde zat.... zucht- sommige mensen :-)

Netjes draad vervangen en nieuwe lasklemmen erop gezet. Alles werkt weer.
  vrijdag 22 mei 2020 @ 20:59:40 #148
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193262938
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 20:31 schreef koentjuh18 het volgende:

[..]

Dagje vloer open breken en probleem opgelost. Blijkbaar was de fase draad ooit gesmolten bij een lasklem en had iemand bedacht dat dan de aarde maar als fase draad moest fungeren.

Werkte ‘prima’ behalve dat de hele verdieping incl badkamer nu zonder aarde zat.... zucht- sommige mensen :-)

Netjes draad vervangen en nieuwe lasklemmen erop gezet. Alles werkt weer.
Hopelijk wel gezorgd dat de lasdoos nu bereikbaar is/ de draad niet in de vloer gesplitst wordt?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_193263292
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 20:59 schreef daNpy het volgende:

[..]

Hopelijk wel gezorgd dat de lasdoos nu bereikbaar is/ de draad niet in de vloer gesplitst wordt?
Dat was niet te doen. Maar wel op een redelijk makkelijk bereikbare plek onder de vloer gemaakt nu. Het blijft een oud huis met compromissen :-)
  vrijdag 22 mei 2020 @ 21:20:15 #150
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193263344
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 21:17 schreef koentjuh18 het volgende:

[..]

Dat was niet te doen. Maar wel op een redelijk makkelijk bereikbare plek onder de vloer gemaakt nu. Het blijft een oud huis met compromissen :-)
Draden doortrekken en dan op een ander punt splitsen was niet mogelijk?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_193263560
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 21:20 schreef daNpy het volgende:

[..]

Draden doortrekken en dan op een ander punt splitsen was niet mogelijk?
Nop, alles kan maar soms houdt het ook op.
Het is al terug gebracht van 5 las dozen onder vloeren naar slechts 1 en die is semi goed bereikbaar.
  vrijdag 22 mei 2020 @ 21:39:00 #152
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193263710
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2020 21:30 schreef koentjuh18 het volgende:

[..]

Nop, alles kan maar soms houdt het ook op.
Het is al terug gebracht van 5 las dozen onder vloeren naar slechts 1 en die is semi goed bereikbaar.
Oke, overal zitten grenzen aan idd :)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 26 mei 2020 @ 00:52:02 #153
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_193314330
Het is echt moeilijk om een hor te vinden zonder raar railssyteem waar de hor aan vast blijft zitten, of niet 200-400 euro zijn

deur is 80cm breed en 200cm lang en is verhoogd dus gaat niet over de grond maar zit een opstapje tussen.

wie heeft de tip ;( kan nog wel een gaatje boren, maar heb twee linker handen >:O
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
  woensdag 27 mei 2020 @ 16:30:17 #154
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193338799
We gaan de achterkant van ons huis opknappen. De boel kan een goede verfbeurt gebruiken. Maar er zitten flinke gaten in de muren. Waar kan ik dat het beste mee opvullen?

En kan ik waterslagen verven? Heb ik daar een speciale verf voor nodig?



Zou zoiets als dit geschikt zijn? https://www.hornbach.nl/s(...)5803375/artikel.html

En moet ik de gevel nog met iets impregneren voor we met latex aan de slag kunnen? Er zal ongetwijfeld nog veel meer van de huidige latex afbladderen.

[ Bericht 13% gewijzigd door Lucky_Strike op 27-05-2020 16:40:20 ]
Spoilers!
pi_193339215
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 16:30 schreef Lucky_Strike het volgende:
We gaan de achterkant van ons huis opknappen. De boel kan een goede verfbeurt gebruiken. Maar er zitten flinke gaten in de muren. Waar kan ik dat het beste mee opvullen?

En kan ik waterslagen verven? Heb ik daar een speciale verf voor nodig?

[ afbeelding ]

Zou zoiets als dit geschikt zijn? https://www.hornbach.nl/s(...)5803375/artikel.html

En moet ik de gevel nog met iets impregneren voor we met latex aan de slag kunnen? Er zal ongetwijfeld nog veel meer van de huidige latex afbladderen.
Zie ik bij de deur ook purschuim in het zicht? Dat kun je sowieso niet zomaar afsmeren.
  woensdag 27 mei 2020 @ 17:24:30 #156
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193339464
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 17:06 schreef archito het volgende:

[..]

Zie ik bij de deur ook purschuim in het zicht? Dat kun je sowieso niet zomaar afsmeren.
Ja, daar zit purschuim.
Spoilers!
pi_193339585
Waterslangen schilderen zou ik niet aan beginnen. Veel kunnen er niet tegen en op termijn wordt het lelijk door werking van het plastic.
  woensdag 27 mei 2020 @ 17:45:23 #158
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193339719
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 17:36 schreef FranticDJ het volgende:
Waterslangen schilderen zou ik niet aan beginnen. Veel kunnen er niet tegen en op termijn wordt het lelijk door werking van het plastic.
Welk plastic? Ze zijn van steen.
Spoilers!
pi_193340042
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 17:36 schreef FranticDJ het volgende:
Waterslangen schilderen zou ik niet aan beginnen. Veel kunnen er niet tegen en op termijn wordt het lelijk door werking van het plastic.
Ze heeft het over waterslag. Die tegels onder het raam.
woef
pi_193340601
Oh :+ ik las waterslang :’)
  woensdag 27 mei 2020 @ 18:49:29 #161
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_193340697
Waterslagen met tegelverf.

Vullen met cementgebonden vuller, desnoods tegellijm.

Impregneren heeft geen zin als je gaat verven. Voorstrijk is dan een beter idee, soort goede stabiliserende diepgrond. Daarna lekker sausen.
Laat die handjes wapperen!
  woensdag 27 mei 2020 @ 19:15:43 #162
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193341235
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 18:49 schreef Gieliovd het volgende:
Waterslagen met tegelverf.

Vullen met cementgebonden vuller, desnoods tegellijm.

Impregneren heeft geen zin als je gaat verven. Voorstrijk is dan een beter idee, soort goede stabiliserende diepgrond. Daarna lekker sausen.
Klinkt goed. Ik heb nog diepgrond staan ook dus dat komt goed uit.

Dan blijft alleen het punt open van het vullen van het gat met purschuim.
Spoilers!
  woensdag 27 mei 2020 @ 21:56:37 #163
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_193344333
Uitkrabben, vullen met een harde cement gebaseerd middel.
Laat die handjes wapperen!
  woensdag 27 mei 2020 @ 22:50:07 #164
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_193345728
Vraagje, niet zozeer over klussen maar over uitbesteden. Hoe expliciet maken jullie afspraken met vaklui? We denken aan een stratenmaker, hij geeft nu globaal een prijs op met alles erin. Is het raar dat ik exact wil weten wat erin zit? Merk dat de communicatie simpel is. Hij is bij ons langs geweest en heb an zich een goed gevoel erbij. Hij had het netjes over het plaatsen van bandjes langs de randen, vervolgens krijg ik een offerte exclusief “stenen”. Hoe ver moet ik gaan om door te vragen wie de bandjes inkoopt, want uit het mondelinge gesprek had ik de indruk dat hij dat doet.

Wat denken jullie? Ben echt een noob als het gaat om uitbesteden in eigen huis :+
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  woensdag 27 mei 2020 @ 23:14:50 #165
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193346153
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 21:56 schreef Gieliovd het volgende:
Uitkrabben, vullen met een harde cement gebaseerd middel.
Is dat serieus de enige optie? Dat purschuim zit daar omdat er een baksteen uit de muur kwam bij het slopen van het oude kozijn. Aan de andere kant van het purschuim zit de rockwool in de voorzetwand binnen. Daar kan ik toch niet tegenaan gaan metselen?
Spoilers!
pi_193348042
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 22:50 schreef monsterd. het volgende:
Vraagje, niet zozeer over klussen maar over uitbesteden. Hoe expliciet maken jullie afspraken met vaklui? We denken aan een stratenmaker, hij geeft nu globaal een prijs op met alles erin. Is het raar dat ik exact wil weten wat erin zit? Merk dat de communicatie simpel is. Hij is bij ons langs geweest en heb an zich een goed gevoel erbij. Hij had het netjes over het plaatsen van bandjes langs de randen, vervolgens krijg ik een offerte exclusief “stenen”. Hoe ver moet ik gaan om door te vragen wie de bandjes inkoopt, want uit het mondelinge gesprek had ik de indruk dat hij dat doet.

Wat denken jullie? Ben echt een noob als het gaat om uitbesteden in eigen huis :+
Dat soort dingen kan je toch gewoon vragen? Via de mail, heb je t antwoord zwart op wit.

Bedenk je wel dat de stratenmaker het liefst op z'n knieën zit in jouw achtertuin, en niet op de bureaustoel achter de computer..dus ik zou geen hele gespecificeerde offerte vragen/verwachten.
  donderdag 28 mei 2020 @ 07:55:54 #167
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193348466
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2020 23:14 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Is dat serieus de enige optie? Dat purschuim zit daar omdat er een baksteen uit de muur kwam bij het slopen van het oude kozijn. Aan de andere kant van het purschuim zit de rockwool in de voorzetwand binnen. Daar kan ik toch niet tegenaan gaan metselen?
Je kan toch een baksteen terug zetten?
Je metselt niet tegen de isolatie, je metselt de stenen op elkaar.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 28 mei 2020 @ 08:03:27 #168
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193348560
Maareh, stukadoor kan wel prima tegen pur aansmeren. Sterker nog. Als er ergens hout zit, wil ie het weg hebben en werd het gevuld met pur. Dus waarom kan je tegen pur niet aansmeren?
  donderdag 28 mei 2020 @ 08:18:50 #169
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193348749
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 08:03 schreef bleiblei het volgende:
Maareh, stukadoor kan wel prima tegen pur aansmeren. Sterker nog. Als er ergens hout zit, wil ie het weg hebben en werd het gevuld met pur. Dus waarom kan je tegen pur niet aansmeren?
Hmm, waarom pur en geen gips? Ik zou toch liever geen stuc tegen pur hebben.
Wij hebben de plekken met put ook uitgesneden en aangegooid met cement :)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 28 mei 2020 @ 08:29:24 #170
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193348870
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 08:03 schreef bleiblei het volgende:
Maareh, stukadoor kan wel prima tegen pur aansmeren. Sterker nog. Als er ergens hout zit, wil ie het weg hebben en werd het gevuld met pur. Dus waarom kan je tegen pur niet aansmeren?
Dit dacht ik ook inderdaad. De stukadoor heeft over zo veel stukken pur hier gesmeerd.
Ik ben niet blij dat die klojo van een klusjesman pur in de gevel heeft gespoten maar om het weg te halen vind ik ook weer niet nodig
Spoilers!
  donderdag 28 mei 2020 @ 08:46:26 #171
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193349052
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 08:18 schreef daNpy het volgende:

[..]

Hmm, waarom pur en geen gips? Ik zou toch liever geen stuc tegen pur hebben.
Wij hebben de plekken met put ook uitgesneden en aangegooid met cement :)
Gips moet ergens aan hechten. En blijkbaar hecht dat prima aan pur. Buitengevel moet je niet met gips aansmeren. Maar ik zou niet weten waarom spul op cement niet zou hechten op pur als gips dat wel doet.
  donderdag 28 mei 2020 @ 12:03:33 #172
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193351803
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 08:46 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Gips moet ergens aan hechten. En blijkbaar hecht dat prima aan pur. Buitengevel moet je niet met gips aansmeren. Maar ik zou niet weten waarom spul op cement niet zou hechten op pur als gips dat wel doet.
Ik heb metselmortel, voegenfix en pleistergips voor natte ruimtes. Ik kan vast iets hiervan gebruiken. Toch?
Spoilers!
  donderdag 28 mei 2020 @ 13:19:23 #173
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_193352715
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 22:50 schreef monsterd. het volgende:
Vraagje, niet zozeer over klussen maar over uitbesteden. Hoe expliciet maken jullie afspraken met vaklui? We denken aan een stratenmaker, hij geeft nu globaal een prijs op met alles erin. Is het raar dat ik exact wil weten wat erin zit? Merk dat de communicatie simpel is. Hij is bij ons langs geweest en heb an zich een goed gevoel erbij. Hij had het netjes over het plaatsen van bandjes langs de randen, vervolgens krijg ik een offerte exclusief “stenen”. Hoe ver moet ik gaan om door te vragen wie de bandjes inkoopt, want uit het mondelinge gesprek had ik de indruk dat hij dat doet.

Wat denken jullie? Ben echt een noob als het gaat om uitbesteden in eigen huis :+
Als ik dit lees, denk dat hij verwacht dat jullie dat doen.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_193369472


Daar stond dus een muurtje onder met een WCD. Ik zie geen toepassing om er een aansluiting te houden want er zit al een lichtpunt vlak bij. Geen flauw idee waar ik het zou kunnen afkoppelen of zelfs hoe de leiding verder loopt.

Of te wel ik wil het dicht kunnen smeren en (laten) spacken. Wat doe ik met de losse draadjes?
  Moderator vrijdag 29 mei 2020 @ 15:02:14 #175
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193369562
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 14:56 schreef qajariaq het volgende:
[ afbeelding ]

Daar stond dus een muurtje onder met een WCD. Ik zie geen toepassing om er een aansluiting te houden want er zit al een lichtpunt vlak bij. Geen flauw idee waar ik het zou kunnen afkoppelen of zelfs hoe de leiding verder loopt.

Of te wel ik wil het dicht kunnen smeren en (laten) spacken. Wat doe ik met de losse draadjes?
In de centraaldoos de draden los maken en er uit trekken.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_193369596
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 15:02 schreef derLudolf het volgende:

[..]

In de centraaldoos de draden los maken en er uit trekken.
Moet je wel centraal dozen hebben, de groepen lopen nog al door elkaar in het huis.

Edit: iets te snel gereageerd. Naar aanleiding van je suggestie toch maar dat lichtpunt eens open gemaakt en daarvandaan liep inderdaad draden naar die buis. Dank dus.

[ Bericht 13% gewijzigd door qajariaq op 29-05-2020 16:50:57 ]
pi_193370251
Ik wil het onooglijke muurtje op de foto rechts verven. Met welke verf kan ik dat het beste doen? En ik neem aan dat het verstandig is de muur voor te behandelen. Waar kan ik dat het beste mee doen?

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 29 mei 2020 @ 18:05:38 #178
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_193372172
Elektro vraagje:

Ik wil op onderstaande dimmer een prikkabel met ongeveer 15 fittingen aansluiten. Hier komen LED peertjes in.
Deze zijn echter steeds 2 tot 3 watt per stuk. Dit valt dus in totaal onder het minimumbereik van 60 watt. Dat gaat dus niet werken.

Ik heb nu dus, voor zover ik kan zien, twee opties:
A. LED peertjes van minimaal 5watt per stuk zoeken, zodat het binnen het bereik van de dimmer valt.
B. Nieuwe dimmer kopen die voor LED geschikt is.

Klopt mijn veronderstelling? Of is optie A überhaupt niet haalbaar?

"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_193374167
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 18:05 schreef T_Killer het volgende:
Elektro vraagje:

Ik wil op onderstaande dimmer een prikkabel met ongeveer 15 fittingen aansluiten. Hier komen LED peertjes in.
Deze zijn echter steeds 2 tot 3 watt per stuk. Dit valt dus in totaal onder het minimumbereik van 60 watt. Dat gaat dus niet werken.

Ik heb nu dus, voor zover ik kan zien, twee opties:
A. LED peertjes van minimaal 5watt per stuk zoeken, zodat het binnen het bereik van de dimmer valt.
B. Nieuwe dimmer kopen die voor LED geschikt is.

Klopt mijn veronderstelling? Of is optie A überhaupt niet haalbaar?

[ afbeelding ]
Ik zou een led dimmer kopen, beter nog een inbouw variant (eltako oid) en dan met puls schakelaar. Gaat als een trein en geen risico op ‘zoemen’.
pi_193374355
quote:
5s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 15:49 schreef Claudia_x het volgende:
Ik wil het onooglijke muurtje op de foto rechts verven. Met welke verf kan ik dat het beste doen? En ik neem aan dat het verstandig is de muur voor te behandelen. Waar kan ik dat het beste mee doen?

[ afbeelding ]
Zou het eerst eens schoon spuiten met de hoge druk.

Stappenplan:
https://www.gamma.nl/klusadvies/a/buitenmuur-verven
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_193374678
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 22:50 schreef monsterd. het volgende:
Vraagje, niet zozeer over klussen maar over uitbesteden. Hoe expliciet maken jullie afspraken met vaklui? We denken aan een stratenmaker, hij geeft nu globaal een prijs op met alles erin. Is het raar dat ik exact wil weten wat erin zit? Merk dat de communicatie simpel is. Hij is bij ons langs geweest en heb an zich een goed gevoel erbij. Hij had het netjes over het plaatsen van bandjes langs de randen, vervolgens krijg ik een offerte exclusief “stenen”. Hoe ver moet ik gaan om door te vragen wie de bandjes inkoopt, want uit het mondelinge gesprek had ik de indruk dat hij dat doet.

Wat denken jullie? Ben echt een noob als het gaat om uitbesteden in eigen huis :+
Ik zou dit in ieder geval schriftelijk willen hebben vastgelegd, al is het maar met een losse e-mail. Zowel voor jou als voor hem scheelt dat een hoop gezeik als er een misverstand is.

En verder: Wat Makrolon al schrijft: De meeste vaklui doen liever hun vak dan dat ze ellenlange specificaties schrijven. Als ik thuis een klus uitbesteed, krijg ik meestal een offerte waar veel minder in staat dan ik zou willen. Je kunt het beste risico-gestuurd kijken wat je liever vastgelegd wilt hebben: kostenbepalende dingen zoals de aanschaf van stenen zou ik er wel in laten zetten. Over de kwaliteit van toegepaste schroeven zou ik wat minder gaan zeuren tenzij het essentieel is voor de toepassing.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_193377799
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 22:50 schreef monsterd. het volgende:
Vraagje, niet zozeer over klussen maar over uitbesteden. Hoe expliciet maken jullie afspraken met vaklui? We denken aan een stratenmaker, hij geeft nu globaal een prijs op met alles erin. Is het raar dat ik exact wil weten wat erin zit? Merk dat de communicatie simpel is. Hij is bij ons langs geweest en heb an zich een goed gevoel erbij. Hij had het netjes over het plaatsen van bandjes langs de randen, vervolgens krijg ik een offerte exclusief “stenen”. Hoe ver moet ik gaan om door te vragen wie de bandjes inkoopt, want uit het mondelinge gesprek had ik de indruk dat hij dat doet.

Wat denken jullie? Ben echt een noob als het gaat om uitbesteden in eigen huis :+
Nee, dat is niet raar en daar zou ik op aandringen. Je hebt anders geen poot om op te staan als jullie straks uiteenlopende ideeën hebben over bijvoorbeeld wie wat doet. Ik heb met veel van dat soort gezeur te maken gehad tijdens onze verbouwing en ik ben er steeds beter in geworden om vooraf duidelijke afspraken te maken. Als iemand geen geduld heeft om dat proces vooraf te doorlopen, dan is er een dikke kans dat zo iemand achteraf geen zin heeft om eventuele klachten netjes af te handelen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193377964
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 20:46 schreef Miniem het volgende:

[..]

Zou het eerst eens schoon spuiten met de hoge druk.

Stappenplan:
https://www.gamma.nl/klusadvies/a/buitenmuur-verven
Dank!

Misschien toch maar eens een hogedrukreiniger kopen...
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 30 mei 2020 @ 00:29:05 #184
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_193378152
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 07:16 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Dat soort dingen kan je toch gewoon vragen? Via de mail, heb je t antwoord zwart op wit.

Bedenk je wel dat de stratenmaker het liefst op z'n knieën zit in jouw achtertuin, en niet op de bureaustoel achter de computer..dus ik zou geen hele gespecificeerde offerte vragen/verwachten.
Nee idd. Dat dacht ik ook.

Hij komt aankomende week iig langs om alles na te meten samen bestrating te bestellen. Zal dan nog wat vragen stellen en vragen of hij een gewone offerte opmaakt. Zijn huidige offerte is een whatsapp bericht..
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  zaterdag 30 mei 2020 @ 08:51:29 #185
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_193380365
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 18:05 schreef T_Killer het volgende:
Elektro vraagje:

Ik wil op onderstaande dimmer een prikkabel met ongeveer 15 fittingen aansluiten. Hier komen LED peertjes in.
Deze zijn echter steeds 2 tot 3 watt per stuk. Dit valt dus in totaal onder het minimumbereik van 60 watt. Dat gaat dus niet werken.

Ik heb nu dus, voor zover ik kan zien, twee opties:
A. LED peertjes van minimaal 5watt per stuk zoeken, zodat het binnen het bereik van de dimmer valt.
B. Nieuwe dimmer kopen die voor LED geschikt is.

Klopt mijn veronderstelling? Of is optie A überhaupt niet haalbaar?

[ afbeelding ]
Dat gaat hem niet worden, dit is een gloeilamp dimmer.
Laat die handjes wapperen!
  zaterdag 30 mei 2020 @ 10:37:18 #186
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_193381294
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 07:16 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Dat soort dingen kan je toch gewoon vragen? Via de mail, heb je t antwoord zwart op wit.

Bedenk je wel dat de stratenmaker het liefst op z'n knieën zit in jouw achtertuin, en niet op de bureaustoel achter de computer..dus ik zou geen hele gespecificeerde offerte vragen/verwachten.
Ik kreeg wel een uitgebreide gespecificeerde offerte. Voordeel was dat ie voor 99% zeker was dat ie de opdracht kreeg. Samen nog een keer doorheen gelopen en een beetje lopen schaven aan zijn inschatting en de theoretische hoeveelheid oppervlak, even het plan uitgetekend en uitgerekend. Samen hebben we 20% van zijn eerste inschatting kunnen reduceren. Dan kan hij vrolijk op de knietjes op de grond, terwijl duidelijk is wie wat koopt en wat je voor arbeid betaalt.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  zaterdag 30 mei 2020 @ 11:01:05 #187
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_193381474
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 08:51 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Dat gaat hem niet worden, dit is een gloeilamp dimmer.
Hebben hem nu besteld met 15 gloeilampjes van 10w p st. Dus dat gaat wel met de dimmer werken.
Thanks voor de hulp
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_193385502
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 19:12 schreef XanderH het volgende:
@:SummerBreeze denk dat het nu gewoon goed zit! Zou even afwachten tot vanavond dus.

Mocht het niet werken, ik heb al eens schemerschakelaars in mijn handen gehad waarbij bruin en zwart net andersom werkten als verwacht (van Steinel volgens mij). Dus als het niet werkt, 4 en 5 even omwisselen.

Andere zinnige mogelijkheden zijn er niet.
Het heeft even geduurd voordat ik de mogelijkheid had om de aansluitingen aan te passen (buitenlamp zit op dezelfde groep als het internetmodem dat wegens fulltime thuiswerken niet zonder stroom kon komen te zitten), maar zojuist is het door jouw opmerking dat Steinel zwart en bruin nog wel eens andersom gebruikt gelukt om de lamp werkend te krijgen.
Nu kunnen we eindelijk de als noodverlichting opgehangen kerstlampjes opruimen.
Dank je wel.
  zaterdag 30 mei 2020 @ 21:59:38 #189
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193391012
Zo, heb vorige week m'n FTP maar weer eens aangeslingerd, dus kan ik mijn vragen ondersteunen met plaatjes :D

Ik wil 1 of 2 vlieringen maken, omdat ik dus teveel troep heb die helemaal niet in de garage past :X Het gaat dan om banden, wielen en grotere onderdelen zoals uitlaten en dingen die je niet vaak gebruikt + de compressor.

Optie 1 is een vliering boven de ophanging van de garage deuren (deuren zijn besteld). Omdat ik een grote overspanning ga maken (5 of 7,5 meter) wil ik de vliering aan de overige gordingen hangen dmv staalkabels. Maar is dit wel verstandig cq. is de constructie daar wel op berekend?


De vliering kan ter hoogte van de oranje lijn komen. Op de gordingen wordt op 1,5 meter van de muur een balk gelegd van 5 meter lang/overspanning.
De balk kan ik nog aan de andere gordingen ophangen en in het midden komt dan een (vlizo-achtige) trap.
Tussen de muur en de balk op de gordingen plaats ik dan balken van 50x150 om de 50cm waarop 18mm multiplex oid komt.
De vliering zou ook nog wat lager gemaakt kunnen worden zodat de rails van de deuren eraan kunnen hangen, maar dan moet ik op de zijmuren af gaan steunen. Dit kan, maar wel dmv een constructie met balkdragers omdat de zijmuren even hoog zijn als het gat van de deuren, niet hoger (!) De overspanning is dan 7,4 meter, de diepte van 1,5 meter blijft gelijk.

De tweede vliering wil ik boven de plaats waar de auto's geparkeerd gaan worden. Deze vlonder kan wat lager geplaatst worden, en dus degelijk aan 2 muren bevestigd worden. Ik wil echter liever geen paal ter ondersteuning omdat dat auto's rond rollen weer bemoeilijkt. Ook deze vliering zou ik aan een gording kunnen hangen (of aan de nokbalk), maar wederom dezelfde vraag of dit wel slim is.



Deze vliering kan een stuk groter (5,5 x 3,5) en omdat hij lager zit heeft hij dus ook meer hoogte. Hier wil ik ook de compressor op zetten, dan ben ik daar meteen vanaf. Er komt een luchtsysteem in de garage met op 4 of 5 punten aansluitingen :lol:

Als ik nog wat plaatjes schuldig ben dan vraag gerust, ik kan ze nu weer uploaden :7

[ Bericht 0% gewijzigd door daNpy op 31-05-2020 00:16:07 ]
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zaterdag 30 mei 2020 @ 22:23:01 #190
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_193391567
Het is vliering, ipv vlonder

En een stalen dwarsbalk bouten aan je dakframe, daarop/in de balken van je vliering
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  zondag 31 mei 2020 @ 20:25:29 #191
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193406927
Iemand enig idee waar deze kabel van kan zijn? Op die plek zat binnen telefoon, maar vind het een heftige kabel voor telefoon...
pi_193407012
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 20:25 schreef bleiblei het volgende:
Iemand enig idee waar deze kabel van kan zijn? Op die plek zat binnen telefoon, maar vind het een heftige kabel voor telefoon...


Is kabel voor telefoon. Gepantserd, gewapend en afgeschermd. Maar gewoon voor de telefoon (niet mobiel).
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 31 mei 2020 @ 20:31:47 #193
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193407038
Die vlieringen zou ik niet zonder constructieve berekening aan het dak durven te hangen. Het zijn al flinke overspanningen en je wensen zonder steunpalen en met een hoop gewicht erop... Daar is het doorgaans niet op berekend.
  zondag 31 mei 2020 @ 20:33:03 #194
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193407059
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 20:30 schreef blomke het volgende:

[..]

Is kabel voor telefoon. Gepantserd, gewapend en afgeschermd. Maar gewoon voor de telefoon (niet mobiel).
Ah... toch wel. Zonde... Zo een mooie kabel als ie binnen doorgeknipt is :') .
pi_193407151
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 21:59 schreef daNpy het volgende:

Optie 1 is een vliering boven de ophanging van de garage deuren (deuren zijn besteld). Omdat ik een grote overspanning ga maken (5 of 7,5 meter) wil ik de vliering aan de overige gordingen hangen dmv staalkabels. Maar is dit wel verstandig cq. is de constructie daar wel op berekend?

Met kabels zie ik dat echt niet voor me. Kan je beter een paar planken/balken verticaal aan de nokbalk vastschroeven en aan de liggers voor je nieuwe vliering.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 31 mei 2020 @ 21:16:34 #196
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193407796
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 20:38 schreef blomke het volgende:

[..]

Met kabels zie ik dat echt niet voor me. Kan je beter een paar planken/balken verticaal aan de nokbalk vastschroeven en aan de liggers voor je nieuwe vliering.
Dan zie ik liever stevige stalen kabels die dmv ogen in de gordingen zijn bevestigd als een houtje-touwtje constructie met houten latten. Maar precies wat @bleiblei ook al zegt; zonder berekening is het niet heel slim om een paar 100kg aan het dak te gaan hangen. Daar ben ik het wel mee eens :)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_193408856
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 21:16 schreef daNpy het volgende:
Dan zie ik liever stevige stalen kabels die dmv ogen in de gordingen zijn bevestigd als een houtje-touwtje constructie met houten latten.
Mijn zegen heb je. Overigens had ik het niet over latten (die zitten op het dak om pannen vast te houden) maar over planken en balken.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 31 mei 2020 @ 22:43:23 #198
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193409591
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 22:07 schreef blomke het volgende:

[..]

Mijn zegen heb je. Overigens had ik het niet over latten (die zitten op het dak om pannen vast te houden) maar over planken en balken.
Ja dat wordt dan veel te massief en onpraktisch (vastmaken aan 30° gordingen enz). Een staal kabel van 10mm doorsnede is volgens mij sterker en heeft betere bevestiging dan balk-op-balk als het moet hangen :)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  Moderator zondag 31 mei 2020 @ 22:53:23 #199
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193409798
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 20:30 schreef blomke het volgende:

[..]

Is kabel voor telefoon. Gepantserd, gewapend en afgeschermd. Maar gewoon voor de telefoon (niet mobiel).
Jup, kabel voor een isra punt van de telefonie.
pi_193415184
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 22:43 schreef daNpy het volgende:
Een staal kabel van 10mm doorsnede is volgens mij sterker en heeft betere bevestiging dan balk-op-balk als het moet hangen :)
Ja, kan je ook makkelijk een platte knoop in leggen als ie door het oog zit.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 1 juni 2020 @ 10:18:54 #201
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193415316
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 10:08 schreef blomke het volgende:

[..]

Ja, kan je ook makkelijk een platte knoop in leggen als ie door het oog zit.
Dude, serieus?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_193415379
Ik heb ewn vraag over elektra buiten. Afgelopen jaar is de meterkast vervangen en aparte groep voor buiten aangelegd. De monteur heeft de kabel daarvoor vervolgens naar een lasdoos in mijn kruipruimte geleid. Vanaf daar heb ik een grondkabel aangesloten met wago doorzichtige lasklemmen. Blauw op blauw, bruin op bruin en de aardlitze op de groengele en daarna met groen-geel isolatietape vastgemaakt. Vervolgens de kabel naar buiten geleid, getest of ik er een lamp op kon aansluiten en daarna heb ik de kabel laten uitkomen in een waterdichte lasdoos. Deze zomer wil ik nu stopcontacten etc aansluiten, maar ik twijfel ergens. Ben wanneer het op zulke dingn aankomt een soort hypochonder. Zoals gezegd heb ik de kabels vis de lasklemmen op elkaar aangesloten en heb ik het getest en werkte het. Ik vraag me alleen af, stel die aardlitze laat los, of de blauwe of bruine kabel laat los...wat dan? De lasdoos binnen zit zoals gezegd in mn kruipruimte bevestigd tegen een vloerbalk. Ik kan er makkelijk bij, maar ik kijk niet elke dag in de kruipruimte. Tis meer dat ik bang ben dat er een vonk komt door een kortsluiting ofzo en dat mijn huis van onder affikt, maar ik vraag me tegelijkertijd af hoe realistisch dat is.
Meterkast is helemaal nieuw van ABB.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  maandag 1 juni 2020 @ 10:35:38 #203
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193415574
Waarom zouden de fase of nul loskomen in die doos? En niet in enige andere doos?
Bovendien moeten ze allebei loskomen en elkaar raken om kortsluiting te krijgen. Dan springt je stop eruit. Gaat de aarde los en komt 1 van beide daar tegenaan gaat je aardlek eruit.

Het enige wat niet lekker zit (volgens jouw verhaal) is die aarde. Neem daarvoor een andere lasklem:



Hiermee kun je ook snoeren klemmen. (kabel = vaste kern, snoer = losse kern)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_193415604
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 10:24 schreef kalinhos het volgende:
I De lasdoos binnen zit zoals gezegd in mn kruipruimte bevestigd tegen een vloerbalk. Ik kan er makkelijk bij, maar ik kijk niet elke dag in de kruipruimte. Tis meer dat ik bang ben dat er een vonk komt door een kortsluiting ofzo en dat mijn huis van onder affikt, maar ik vraag me tegelijkertijd af hoe realistisch dat is.
Meterkast is helemaal nieuw van ABB.
Geen probleem. De lasdoos is van een vuurdovend materiaal en als de lasklemmen goed en nieuw zijn, zit dat gewoon veilig. Als de doos 100% dicht zit, kan er geen vonk/vuur vrijkomen.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator maandag 1 juni 2020 @ 14:03:33 #205
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193418435
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 10:24 schreef kalinhos het volgende:
Ik heb ewn vraag over elektra buiten. Afgelopen jaar is de meterkast vervangen en aparte groep voor buiten aangelegd. De monteur heeft de kabel daarvoor vervolgens naar een lasdoos in mijn kruipruimte geleid. Vanaf daar heb ik een grondkabel aangesloten met wago doorzichtige lasklemmen. Blauw op blauw, bruin op bruin en de aardlitze op de groengele en daarna met groen-geel isolatietape vastgemaakt. Vervolgens de kabel naar buiten geleid, getest of ik er een lamp op kon aansluiten en daarna heb ik de kabel laten uitkomen in een waterdichte lasdoos. Deze zomer wil ik nu stopcontacten etc aansluiten, maar ik twijfel ergens. Ben wanneer het op zulke dingn aankomt een soort hypochonder. Zoals gezegd heb ik de kabels vis de lasklemmen op elkaar aangesloten en heb ik het getest en werkte het. Ik vraag me alleen af, stel die aardlitze laat los, of de blauwe of bruine kabel laat los...wat dan? De lasdoos binnen zit zoals gezegd in mn kruipruimte bevestigd tegen een vloerbalk. Ik kan er makkelijk bij, maar ik kijk niet elke dag in de kruipruimte. Tis meer dat ik bang ben dat er een vonk komt door een kortsluiting ofzo en dat mijn huis van onder affikt, maar ik vraag me tegelijkertijd af hoe realistisch dat is.
Meterkast is helemaal nieuw van ABB.
Weet je hoeveel centraaldozen je in huis hebt ? Daar zitten eenzelfde soort verbindingen in.
Als de verbinding goed gemaakt is; en de draden niet te lang aangestript zijn (dat gebeurd heel vaak veel en veelste lang).

De draden stevig in de lasklemmen zitten, met kwaliteitsmaterialen (dus niet van die allieexpress namaak doppen). Dus als de verbinding goed gemaakt is. Dan kan er eigenlijk niets gebeuren.
pi_193431095
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 10:35 schreef daNpy het volgende:
Waarom zouden de fase of nul loskomen in die doos? En niet in enige andere doos?
Bovendien moeten ze allebei loskomen en elkaar raken om kortsluiting te krijgen. Dan springt je stop eruit. Gaat de aarde los en komt 1 van beide daar tegenaan gaat je aardlek eruit.

Het enige wat niet lekker zit (volgens jouw verhaal) is die aarde. Neem daarvoor een andere lasklem:

[ afbeelding ]

Hiermee kun je ook snoeren klemmen. (kabel = vaste kern, snoer = losse kern)
Thanks hier ga ik ff naar kijken. Het ziet er nu zo uit (foto genomen voordat ik isolatietape over de groengele deed)


Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_193431555
Je bent wel erg zuinig geweest met die grondkabel. Zoals het nu zit heb je best kans op sluiting tussen de mantel en nul of live. Bovendien als je er ooit nog een draadje bij wilt steken dan zit je heel erg te pielen omdat je geen ruimte hebt.
  dinsdag 2 juni 2020 @ 09:12:48 #208
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193431574
Ziet er prima uit. Zijn ook de goeie lasklemmen.
Enige wat ik ff beter zou fixen is die fase draad (bruin) waarvan je het koper onder de lasklem ziet piepen. Icm. de mantel van de grondkabel die er heel dicht bij zit kan dat wel tricky zijn.

Ik doe zelf altijd ff de trektest als ik niet zeker ben dat de draden goed geklemd zitten. Gewoon ff aan de draad trekken en je ziet snel zat of ie vast zit of niet. Zit er geen beweging in, hoef je ook niet bang te zijn dat het los schiet.
  Moderator dinsdag 2 juni 2020 @ 09:16:52 #209
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193431623
Nou, die bruine fasedraad vanuit de grondkabelzit echt niet fijn in de lasklem. De kabel is ook wel erg kort aangepeld vind ik. Dat kan echt wel een stukje beter !
  Moderator dinsdag 2 juni 2020 @ 09:21:34 #210
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193431675
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 09:16 schreef Vonkenboer het volgende:
Dat kan echt wel een stukje beter !
Meester Vonk :D

Ik had de kabel ook wat verder gestript inderdaad :Y


Is er trouwens een maximum van het aantal draden/doppen dat in een centraaldoos mag zitten? :7
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 2 juni 2020 @ 09:22:34 #211
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193431687
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 09:16 schreef Vonkenboer het volgende:
Nou, die bruine fasedraad vanuit de grondkabelzit echt niet fijn in de lasklem. De kabel is ook wel erg kort aangepeld vind ik. Dat kan echt wel een stukje beter !
Dat zeg ik toch? :P
Dat zou ik beter doen. Zeker met de aardmantel in de buurt.
pi_193432062
Dit ziet er niet uit. De aders in de kabel moeten net zoveel ruimte hebben als die andere blauw/bruine die binnenkomen. VErder de litzerand, aftapen, zodat die geen contact met nul/fase kan maken.

Doet me herinenren aan een geintje dat ik vorige week had. Knipte de draden naar een TL-buis af, en deed zowel de nul als aarde , in een "knip". Gelijk de ALS eruit en huis donker.

Blijkbaar toch spanningsverschil tussen nul & aarde. Geen PEN leiding.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 2 juni 2020 @ 10:20:40 #213
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193432569
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 09:49 schreef blomke het volgende:
Dit ziet er niet uit. De aders in de kabel moeten net zoveel ruimte hebben als die andere blauw/bruine die binnenkomen. VErder de litzerand, aftapen, zodat die geen contact met nul/fase kan maken.

Doet me herinenren aan een geintje dat ik vorige week had. Knipte de draden naar een TL-buis af, en deed zowel de nul als aarde , in een "knip". Gelijk de ALS eruit en huis donker.

Blijkbaar toch spanningsverschil tussen nul & aarde. Geen PEN leiding.
Wat heeft dat laatste punt nu te maken met hoe kalinhos de boel aangesloten heeft? Ik mis de link denk ik.

Sowieso, meerdere draden tegelijk afknippen als je nog spanning op de groep hebt staan. Dan vraag je er om.
  dinsdag 2 juni 2020 @ 10:34:18 #214
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193432800
Maar goed, opbouwende feedback is wel welkom om mensen gemotiveerd te houden hier vragen te stellen en te delen wat ze doen. Ipv. Iemand die op 1 puntje na wat echt gefixed moet worden de boel er verder prima in heeft zitten.

En ja. Een tapeje of krimpkous om de litzerand e.d. is een goeie. Doe ik zelf nooit, maar ga ik vanaf nu wel doen. Moet niet. Is wel beter. Maar ga dan niet roepen dat het echt niet kan, lelijk is etc..
Daar ben ik een half jaar geleden ook bijna op afgehaakt omdat iemand iets amateurwerk vond, dat nogal lomp ventileerde terwijl er in de basis niks mis mee was.
pi_193433042
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 10:20 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Wat heeft dat laatste punt nu te maken met hoe kalinhos de boel aangesloten heeft? Ik mis de link denk ik.

Sowieso, meerdere draden tegelijk afknippen als je nog spanning op de groep hebt staan. Dan vraag je er om.
Sorry hoor, dat ik uit eigen ervaring, advies geef om problemen te voorkomen.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 2 juni 2020 @ 10:53:15 #216
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193433082
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 10:50 schreef blomke het volgende:

[..]

Sorry hoor, dat ik uit eigen ervaring, advies geef om problemen te voorkomen.
Dat is top. Ik heb ook weer wat nieuws geleerd. Mag alleen wel wat minder negatief.
pi_193433954
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 09:11 schreef qajariaq het volgende:
Je bent wel erg zuinig geweest met die grondkabel. Zoals het nu zit heb je best kans op sluiting tussen de mantel en nul of live. Bovendien als je er ooit nog een draadje bij wilt steken dan zit je heel erg te pielen omdat je geen ruimte hebt.
Er gaat sowieso hier niks bijkomen omdat dit puur de verbinding naar buiten is. Die doos zit zoals gezegd in mn kruipruimte, tis daar standaard warm, krap en overal liggen idolatiebolletjes die ik daarna uit mn oren en alle lichaamsholtes kan punniken dus ik kom er liever niet.

De aardlitze heb ik compleet ingetaped, maar ik zal ff kijken of ik die bruine kabel wat beter erin kan klemmen. Als ik er dan ben, ben ik ook weer gerustgesteld.

[ Bericht 6% gewijzigd door kalinhos op 02-06-2020 12:02:31 ]
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_193437035
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 09:49 schreef blomke het volgende:
Dit ziet er niet uit. De aders in de kabel moeten net zoveel ruimte hebben als die andere blauw/bruine die binnenkomen. VErder de litzerand, aftapen, zodat die geen contact met nul/fase kan maken.

Doet me herinenren aan een geintje dat ik vorige week had. Knipte de draden naar een TL-buis af, en deed zowel de nul als aarde , in een "knip". Gelijk de ALS eruit en huis donker.

Blijkbaar toch spanningsverschil tussen nul & aarde. Geen PEN leiding.
Dan gaat de ALS er eigenlijk altijd uit, zo maak ik vaak (op locatie) de ruimte spanningsvrij.
(aangezien er meestal geen lijst in de meterkast hangt)
pi_193438198
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 15:19 schreef akatar het volgende:
Dan gaat de ALS er eigenlijk altijd uit,
Ook bij een PEN-leiding?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193438233
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 16:39 schreef blomke het volgende:

[..]

Ook bij een PEN-leiding?
Goede vraag, tot zover heeft het altijd gewerkt (als het nodig was)
misschien kan vonkenvoer er meer over zeggen.
pi_193441982
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 11:52 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Er gaat sowieso hier niks bijkomen omdat dit puur de verbinding naar buiten is. Die doos zit zoals gezegd in mn kruipruimte, tis daar standaard warm, krap en overal liggen idolatiebolletjes die ik daarna uit mn oren en alle lichaamsholtes kan punniken dus ik kom er liever niet.

De aardlitze heb ik compleet ingetaped, maar ik zal ff kijken of ik die bruine kabel wat beter erin kan klemmen. Als ik er dan ben, ben ik ook weer gerustgesteld.
Ga t nu aanpassen. Ik post ff als een soort liveblog, dan kan ik zelf ook de stappen weer terugvinden.

Situatie oud (2 juni, 20:00)


2030.

Kabel verder gestript. Blauw, de aardlitze en bruin zijn nu een cm of 5.

Ik ga nu de aardlitze vanaf de grondkabel intapen met groen/gele tape tot ongeveer de laatste centimeter.

Bruin bij bruin
Blauw bij blauw



Stuk tape en litze bij groen-geel



Twijfel alleen of ik ook die lasklem nog moet tapen?

En als laatst een groepsfoto waarna ik het klepje dichtdoe en hopelijk niet meer open.


Heb aan alle 6 de kabels getrokken en ze zitten alle 6 goed vastgeklemd.

Ik denk dat het er beter uitziet dan vanmorgen?

[ Bericht 14% gewijzigd door kalinhos op 02-06-2020 21:04:57 ]
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_193443000
Waarom geen kroonsteen eigenlijk en daar alles in?
pi_193443007
Hoe heet het eindstuk van een radiator, die je eruit kunt draaien? Hoe vervang je die? Er lekt er een.

Dien je dan ook teflontape te gebruiken?
  Moderator dinsdag 2 juni 2020 @ 20:59:52 #224
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193443079
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 20:55 schreef Korporaal_Batra het volgende:
Waarom geen kroonsteen eigenlijk en daar alles in?
Kroonstenen zijn alleen om een lamp op te hangen of om even een kabeltje af te doppen.
pi_193443080
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 20:55 schreef Korporaal_Batra het volgende:
Waarom geen kroonsteen eigenlijk en daar alles in?
Dacht ik in 1e instantie ook, maar dat wordt afgeraden vanwege dat je door het schroeven de losse draad kan beschadigen.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_193448564
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 20:01 schreef kalinhos het volgende:
Ik denk dat het er beter uitziet dan vanmorgen?

Netjes!
pi_193450604
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 20:01 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Ga t nu aanpassen. Ik post ff als een soort liveblog, dan kan ik zelf ook de stappen weer terugvinden.

Situatie oud (2 juni, 20:00)
[ afbeelding ]

2030.
[ afbeelding ]
Kabel verder gestript. Blauw, de aardlitze en bruin zijn nu een cm of 5.

Ik ga nu de aardlitze vanaf de grondkabel intapen met groen/gele tape tot ongeveer de laatste centimeter.

Bruin bij bruin
Blauw bij blauw

[ afbeelding ]

Stuk tape en litze bij groen-geel

[ afbeelding ]

Twijfel alleen of ik ook die lasklem nog moet tapen?

En als laatst een groepsfoto waarna ik het klepje dichtdoe en hopelijk niet meer open.
[ afbeelding ]

Heb aan alle 6 de kabels getrokken en ze zitten alle 6 goed vastgeklemd.

Ik denk dat het er beter uitziet dan vanmorgen?

Keurig zo! 100 keer beter dan hoe t was.
pi_193451393
Een vraagje:

Ik heb afgelopen weekend 2 buitenlampen opgehangen aan de gevel. De lamp boven de voordeur heeft een XMVK buitenkabel direct de meterkast in. Hoe kan ik het beste de aansluiting in de meterkast maken? Er zit een slimme lamp in dus een schakelaar is niet persé nodig. Een stekker aan een buitenkabel is net gewenst toch?

De tweede lamp heeft ook een XMVK buitenkabel. Deze komt uit in een overdekte buitenruimte waar al een lamp aanwezig is met 2 (buiten)hotelschakelaars en een (buiten)wcd. De bedrading is in pvc buizen geplaatst en voedt ook enkele wcd's die in de woonkamer zitten. Niet ideaal maar met een halfsteensmuur leek vorige bewoners dat handig denk ik.
  woensdag 3 juni 2020 @ 12:44:20 #229
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193451478
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 12:38 schreef archito het volgende:
Een vraagje:

Ik heb afgelopen weekend 2 buitenlampen opgehangen aan de gevel. De lamp boven de voordeur heeft een XMVK buitenkabel direct de meterkast in. Hoe kan ik het beste de aansluiting in de meterkast maken? Er zit een slimme lamp in dus een schakelaar is niet persé nodig. Een stekker aan een buitenkabel is net gewenst toch?
Bij een groep doen of een doosje bijzetten als je bijv al een paar WCD's in de meterkast hebt.

quote:
De tweede lamp heeft ook een XMVK buitenkabel. Deze komt uit in een overdekte buitenruimte waar al een lamp aanwezig is met 2 (buiten)hotelschakelaars en een (buiten)wcd. De bedrading is in pvc buizen geplaatst en voedt ook enkele wcd's die in de woonkamer zitten. Niet ideaal maar met een halfsteensmuur leek vorige bewoners dat handig denk ik.
Gewoon aansluiten dus, of wat is de vraag?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_193451870
quote:
14s.gif Op woensdag 3 juni 2020 12:44 schreef daNpy het volgende:

[..]

Bij een groep doen of een doosje bijzetten als je bijv al een paar WCD's in de meterkast hebt.
[..]

Gewoon aansluiten dus, of wat is de vraag?
De vraag bij beiden is of ik van een buitenkabel naar een stekker kan gaan omdat een stekker direct op buitenkabel wordt afgeraden dacht ik? In de meterkast heb ik nog een stopcontact over dus dat leek me wel handig.

In de tweede situatie zijn alle pvc buizen verdwenen achter pir isolatie en houten rabatdelen, daar zou het buitenstopcontact gebruiken ook het makkelijkst zijn.
  woensdag 3 juni 2020 @ 13:25:40 #231
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193452175
Het kan wel, ik heb het ook om mijn werkcontainer van stroom te voorzien :D
Is wel een tijdelijk oplossing, of het mag weet ik zo ook niet. Kabel is natuurlijk ook veel stugger dan snoer. Je kan de kabel toch in het stopcontact brengen via een uitbreekpoort en dan met lasklemmen werken?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_193455173
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 20:55 schreef Korporaal_Batra het volgende:
Hoe heet het eindstuk van een radiator, die je eruit kunt draaien? Hoe vervang je die? Er lekt er een.

Dien je dan ook teflontape te gebruiken?


Dat ding dus. Weet iemand hoe dat heet?
  Moderator woensdag 3 juni 2020 @ 17:14:28 #233
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193455340
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 17:02 schreef Korporaal_Batra het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Dat ding dus. Weet iemand hoe dat heet?
Voetventieldop

Edit: dat was mijn zelfbedachte term. Als ik Google komt er bij de afbeeldingen te staan
"Radiator blinddop" of "radiator afsluitdop"
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 3 juni 2020 @ 22:42:42 #234
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_193461722
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 17:02 schreef Korporaal_Batra het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Dat ding dus. Weet iemand hoe dat heet?
Tapen met loctite 55
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  donderdag 4 juni 2020 @ 07:00:20 #235
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_193465066
Heel vaak zit hier een O-ring in en te weinig draad om te tapen.
Laat die handjes wapperen!
  donderdag 4 juni 2020 @ 07:12:47 #236
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_193465115
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 07:00 schreef Gieliovd het volgende:
Heel vaak zit hier een O-ring in en te weinig draad om te tapen.
Loctite 55 is een soort teflonhennep. Die dicht zeer goed af op de draad.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_193465204
Loctite 55 liefde :Y

Maar op die doppen zit Idd vaak een o-ring.
  Moderator dinsdag 9 juni 2020 @ 00:09:55 #238
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193545743
Zaterdag plafond uitgerageld en ik kom precies zo uit dat ik onder een HEB profiel een lat moet bevestigen. Met de lengte van de balk dus. Iemand suggesties?

Zelftappers?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_193545847
Met bison polymeer hi-tack er tegen aan lijmen. Komt nooit, maar dan ook echt nooit meer los!

Of zelftappers wat je al voorstelde.

Of kikkerverbinding maken

Of lat in de balk leggen. Kops er op een houtlat schroeven die met de onderkant gelijk ligt tov het geragelde vlak
pi_193546850
Ik zou liever geen gaten boren in zo'n balk iig.
  Moderator dinsdag 9 juni 2020 @ 07:53:11 #241
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193547033
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 06:55 schreef Makrolon het volgende:
Ik zou liever geen gaten boren in zo'n balk iig.
Afgezien van dat het kut werk is, maken een paar gaatjes van 4/4,2mm niets uit voor de sterkte, die krijgt zo'n ding vooral uit de hoogte.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_193547079
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 00:09 schreef derLudolf het volgende:
Zaterdag plafond uitgerageld en ik kom precies zo uit dat ik onder een HEB profiel een lat moet bevestigen. Met de lengte van de balk dus. Iemand suggesties?

Zelftappers?
Meestal kom je uit met een lat er voor en er achter. Heb jij nu precies de scheiding van je gips op die balk ??? Kan je door een andere indeling het gips patroon niet veranderen ???
Jeroentje.
  Moderator dinsdag 9 juni 2020 @ 08:02:01 #243
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193547103
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 00:29 schreef Barry1986 het volgende:
Met bison polymeer hi-tack er tegen aan lijmen. Komt nooit, maar dan ook echt nooit meer los!

Of zelftappers wat je al voorstelde.

Of kikkerverbinding maken

Of lat in de balk leggen. Kops er op een houtlat schroeven die met de onderkant gelijk ligt tov het geragelde vlak
Hightack die niet los komt heb ik vaker gehoord... Bovendien niet heel handig, denk dat er nog wel wat uitvuilplaatjes tussen moeten.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator dinsdag 9 juni 2020 @ 08:08:50 #244
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193547163
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 07:58 schreef jpajs het volgende:

[..]

Meestal kom je uit met een lat er voor en er achter. Heb jij nu precies de scheiding van je gips op die balk ??? Kan je door een andere indeling het gips patroon niet veranderen ???
Agnes platen, geen gips :) Komt niet mooi uit, dan heb je een heel dun strookje aan een kant.

Ja, ik heb van te voren gekeken of ik goed uit kwam. Precies er naast.
Maar uiteraard ligt die balk niet parallel aan de muur 8)7
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 9 juni 2020 @ 09:16:48 #245
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193547837
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 00:29 schreef Barry1986 het volgende:
Met bison polymeer hi-tack er tegen aan lijmen. Komt nooit, maar dan ook echt nooit meer los!

Pro: tip haal geen Bison kit in de bouwmarkt voor 13 euro de tube als je deze voor 4 á 5 euro elders kan krijgen. Bij plintjes zetten etc gaat dat heel wat euro's schelen. Dure zooi.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 9 juni 2020 @ 09:17:45 #246
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193547849
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 08:02 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Hightack die niet los komt heb ik vaker gehoord... Bovendien niet heel handig, denk dat er nog wel wat uitvuilplaatjes tussen moeten.
Rachel op zijn kant zetten? schaven?

Heb hier hout aan beton ge-hi-tackt om het plafond (deels) omhoog te houden. Werkt als een tiet dat spul.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_193555926
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 07:53 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Afgezien van dat het kut werk is, maken een paar gaatjes van 4/4,2mm niets uit voor de sterkte, die krijgt zo'n ding vooral uit de hoogte.
Nee vast niet, maar vind t geen fijn idee :p Ook met roest enzo
pi_193558237
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 08:02 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Hightack die niet los komt heb ik vaker gehoord... Bovendien niet heel handig, denk dat er nog wel wat uitvuilplaatjes tussen moeten.
Dat komt echt nooit los. Mits droog, vet en stof vrij.
Vooral dat laatste vergeet men soms en dan plakt er idd niets.
  dinsdag 9 juni 2020 @ 22:11:04 #249
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_193559266
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 00:29 schreef Barry1986 het volgende:
Met bison polymeer hi-tack er tegen aan lijmen. Komt nooit, maar dan ook echt nooit meer los!

Of zelftappers wat je al voorstelde.

Of kikkerverbinding maken

Of lat in de balk leggen. Kops er op een houtlat schroeven die met de onderkant gelijk ligt tov het geragelde vlak
Je zou een soort constructie kunnen maken zoals bovenstaande laatste optie als ik het goed begrijp.

Een soort ophang constructie maken in de balk die de lat eronder draagt.

Zoiets
Laat die handjes wapperen!
  Moderator dinsdag 9 juni 2020 @ 23:34:48 #250
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193561080
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 22:11 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Je zou een soort constructie kunnen maken zoals bovenstaande laatste optie als ik het goed begrijp.

Een soort ophang constructie maken in de balk die de lat eronder draagt.

Zoiets
[ afbeelding ]
Dit is hoe een balk wordt weg wordt gewerkt. Ik ga nog even kijken hoeveel ruimte er tussen de lat en het staal moet komen.

Ik heb in elk geval wel al een doosje zelftapper besteld :@
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 9 juni 2020 @ 23:49:14 #251
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_193561324
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 23:34 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Dit is hoe een balk wordt weg wordt gewerkt. Ik ga nog even kijken hoeveel ruimte er tussen de lat en het staal moet komen.

Ik heb in elk geval wel al een doosje zelftapper besteld :@
ik zou wel voorboren. Je boorpunt is zo versleten met dat dikke staal.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  woensdag 10 juni 2020 @ 09:01:52 #252
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193563546
Ik ben wat onwetend, maar een zelftapper die je een HEB in draait? :o bestaat dat? Klinkt wel handig :Y .
Dacht dat zelftappers alleen door dun blik & aluminium heen komt zoals metalstud.
pi_193563637
Ben een aantal palen in de tuin aan het plaatsen. Bij het maken van één van de gaten kom ik vlak langs een drainagebuis die destijds in drainagezand is gelegd. Als ik het gat rond de paal straks ga aanvullen wil ik dit netjes met vergelijkbaar zand doen.

Moet dit per se drainagezand zijn?
Of is metselzand ook prima?
De specificaties van die twee lijken hetzelfde. Wat is het verschil?
pi_193572249
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 09:01 schreef bleiblei het volgende:
Ik ben wat onwetend, maar een zelftapper die je een HEB in draait? :o bestaat dat? Klinkt wel handig :Y .
Dacht dat zelftappers alleen door dun blik & aluminium heen komt zoals metalstud.
Een zelftapper 4,2 voorboren met 4 en dan gaat het wel. :)
  Moderator woensdag 10 juni 2020 @ 20:42:23 #255
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193573650
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 09:01 schreef bleiblei het volgende:
Ik ben wat onwetend, maar een zelftapper die je een HEB in draait? :o bestaat dat? Klinkt wel handig :Y .

Mij lijkt het ook sterk hoor, maar aldus die knakker bij de winkel niet.

Met een verzonken kop hadden ze niet op voorraad in de juiste lengte dus die hebben ze besteld. Neem ook een zooi boortjes mee.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_193575783
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 09:01 schreef bleiblei het volgende:
Ik ben wat onwetend, maar een zelftapper die je een HEB in draait? :o bestaat dat? Klinkt wel handig :Y .
Dacht dat zelftappers alleen door dun blik & aluminium heen komt zoals metalstud.
Je hebt zelftappers en zelftappers ;)
Met dit soort dingen zetten ze bij mij op het werk damwandplaten vast op U balken
https://www.jeveka.com/nl(...)groups/g+c+a+nr+view

fillempie
  donderdag 11 juni 2020 @ 00:17:24 #257
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_193577148
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 19:14 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Een zelftapper 4,2 voorboren met 4 en dan gaat het wel. :)
Zoek eens op staaltex selftappers. Wij gebruiken ze tot 3 a 4 mm koker profielen, daarna voorboren
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  Moderator donderdag 11 juni 2020 @ 00:25:07 #258
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193577204
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 22:44 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Je hebt zelftappers en zelftappers ;)
Met dit soort dingen zetten ze bij mij op het werk damwandplaten vast op U balken
https://www.jeveka.com/nl(...)groups/g+c+a+nr+view

fillempie
Deze heb ik
https://www.kramp.com/sho(...)bplaatschr48x50+verz
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_193577496
Die verzonken kop is mooi voor in hout natuurlijk
Maar die kruiskop kan wel eens de bottleneck zijn in dik staal denk ik....
  Moderator donderdag 11 juni 2020 @ 10:21:51 #260
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193580015
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 01:30 schreef bluemoon23 het volgende:
Die verzonken kop is mooi voor in hout natuurlijk
Maar die kruiskop kan wel eens de bottleneck zijn in dik staal denk ik....
Ik hoop het niet, we gaan het zien.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_193580942
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 09:08 schreef spinazieruiker het volgende:
Ben een aantal palen in de tuin aan het plaatsen. Bij het maken van één van de gaten kom ik vlak langs een drainagebuis die destijds in drainagezand is gelegd. Als ik het gat rond de paal straks ga aanvullen wil ik dit netjes met vergelijkbaar zand doen.

Moet dit per se drainagezand zijn?
Of is metselzand ook prima?
De specificaties van die twee lijken hetzelfde. Wat is het verschil?
Het verschil in doorlaatbaarheid zal niet heel groot zijn denk ik. Ik kan me ook niet voorstellen dat de een heel veel meer gaat inklinken dan de ander.

Zelf als je een heel klein stukje tuin heb waar de doorlaatbaarheid wat minder is dan loopt het water er wel omheen.

Als je dat metselzand heb liggen waarom niet dan.
  Moderator donderdag 11 juni 2020 @ 11:51:45 #262
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193581307
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 09:08 schreef spinazieruiker het volgende:
Ben een aantal palen in de tuin aan het plaatsen. Bij het maken van één van de gaten kom ik vlak langs een drainagebuis die destijds in drainagezand is gelegd. Als ik het gat rond de paal straks ga aanvullen wil ik dit netjes met vergelijkbaar zand doen.

Moet dit per se drainagezand zijn?
Of is metselzand ook prima?
De specificaties van die twee lijken hetzelfde. Wat is het verschil?
Grootte van de deeltjes denk ik. Ik zou er niet zo moeilijk over denken. Metselzand is ook wel redelijk grof.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_193581327
De reden om metselzand te kiezen zou zijn de makkelijke verkrijgbaarheid in zakken.

Ik heb niet veel nodig maar wil er liever geen gewone aarde of zand met een ongeschikte korrel op gooien.

Bedankt voor jullie advies.
  Moderator donderdag 11 juni 2020 @ 12:01:15 #264
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193581437
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 11:53 schreef spinazieruiker het volgende:
De reden om metselzand te kiezen zou zijn de makkelijke verkrijgbaarheid in zakken.

Ik heb niet veel nodig maar wil er liever geen gewone aarde of zand met een ongeschikte korrel op gooien.

Bedankt voor jullie advies.
Brekerzand zou ook nog kunnen. Dat is sowieso grofkorrelig en laat goed water door.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_193581606
Heb ik ook aan gedacht. Dat is een mengsel van kleine steentjes en fijnere korrels. Waar drainagezand een meer homogene samenstelling heeft van een ietwat grove scherpe korrel.
  donderdag 11 juni 2020 @ 12:22:41 #266
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193581739
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 22:44 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Je hebt zelftappers en zelftappers ;)
Met dit soort dingen zetten ze bij mij op het werk damwandplaten vast op U balken
https://www.jeveka.com/nl(...)groups/g+c+a+nr+view

fillempie
Wow :o .
Vond het eigenlijk al impressive dat ie in 27sec. door 16mm dik staal komt met een 6mm boor :') .
Maar je kan niet zien wat voor boor er achter zit, en ik geef toe dat ik het vaak niet eens probeer omdat ik denk dat het een kansloze zaak is. Wat dan blijkbaar nog best mee valt.
  donderdag 11 juni 2020 @ 12:26:43 #267
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193581797
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 12:22 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Wow :o .
Vond het eigenlijk al impressive dat ie in 27sec. door 16mm dik staal komt met een 6mm boor :') .
Maar je kan niet zien wat voor boor er achter zit, en ik geef toe dat ik het vaak niet eens probeer omdat ik denk dat het een kansloze zaak is. Wat dan blijkbaar nog best mee valt.
Ligt meer aan de scherpte van de boor en (ik heb de video niet gezien) goede snij-en boor olie gok ik :P
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_193589875
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 12:22 schreef bleiblei het volgende:
Wow :o .
Vond het eigenlijk al impressive dat ie in 27sec. door 16mm dik staal komt met een 6mm boor :') .
Maar je kan niet zien wat voor boor er achter zit, en ik geef toe dat ik het vaak niet eens probeer omdat ik denk dat het een kansloze zaak is. Wat dan blijkbaar nog best mee valt.
Wat met een handboormachine vooral lastig is, dat is om een constante druk te zetten (voeding) dat lukt natuurlijk veel beter met een kolomboormachine

Ik heb het net voor de grap even gekeken in de schuur wat ik had liggen, en ik vond nog een stuk strip van 15mm dik
Goede 6mm boor gezocht; check
Stopwatch erbij; check

En natuurlijk uitgeprobeerd, en dat duurde 16 seconden om door 15mm staal heen te boren met een 6mm boor in de kolomboormachine..... :D
pi_193593182
In mijn garage die ik wil ombouwen tot werkplaats heb ik natuurlijk op verschillende plaatsen stroom nodig. Mag ik dit vanuit 1 punt, in slagvast pvc, in / onder het beton leggen? Anders zou ik door alle dakbalken heen moeten en dat kan ook niet echt de bedoeling zijn, of op de muur maar dat wordt weer gedoe met de isolatie.
  vrijdag 12 juni 2020 @ 07:07:48 #270
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_193595742
Dat mag best, als je maar niet te veel stroom punten achter één groep en draad zet.
Laat die handjes wapperen!
  vrijdag 12 juni 2020 @ 07:31:48 #271
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193595800
Beetje onpraktisch met verdeeldozen (of heel veel buizen), maar het kan wel idd.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  vrijdag 12 juni 2020 @ 09:14:22 #272
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_193596513
Hmmm bij gebrek aan kennis:

Ze zijn vandaag een dakraam aan het plaatsen in mijn dak (in een huis waar we net een jaar wonen). Nu komt de goede man zojuist naar beneden om te zeggen dat we geen ondervorst zit en dat de kans heel groot is dat er een lekkage zal komen.
Natuurlijk is zijn opmerking vooral indekken, omdat bij een lekkage hij inderdaad de eerste zal zijn die ik ga bellen, maar dan nog.

Als ik google komt een ondervorst me over als iets wat je net onder je nokpannen doet, maar hij het heeft over een doek over de volledige lengte van mijn dak.

Met het slechte weer dat ze afgeven in mijn achterhoofd, moet ik alvast emmers boven gaan zetten?
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  vrijdag 12 juni 2020 @ 09:33:33 #273
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193596808
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 09:14 schreef avotar het volgende:
Hmmm bij gebrek aan kennis:

Ze zijn vandaag een dakraam aan het plaatsen in mijn dak (in een huis waar we net een jaar wonen). Nu komt de goede man zojuist naar beneden om te zeggen dat we geen ondervorst zit en dat de kans heel groot is dat er een lekkage zal komen.
Natuurlijk is zijn opmerking vooral indekken, omdat bij een lekkage hij inderdaad de eerste zal zijn die ik ga bellen, maar dan nog.

Als ik google komt een ondervorst me over als iets wat je net onder je nokpannen doet, maar hij het heeft over een doek over de volledige lengte van mijn dak.

Met het slechte weer dat ze afgeven in mijn achterhoofd, moet ik alvast emmers boven gaan zetten?
Wat voor dakbeschot heb je? Houten planken of van die dakplaten?

Overigens heet dat doek helemaal geen ondervorst maar dakfolie. Maar dat had je al gevonden. Geeft wel aan dat ie niet weet waar ie het over heeft.

Maareh, dak van mijn vorige huis heeft het 85 jaar gedaan zonder folie en heeft nooit gelekt. Dus als hij zegt dat de kans op lekkage heel groot is, ligt dan aan zijn kunsten en niet het gebrek aan folie. Laat niet weg dat met dergelijke folie kans op lekkage minder wordt.
  vrijdag 12 juni 2020 @ 09:55:10 #274
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_193597180
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 09:33 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Wat voor dakbeschot heb je? Houten planken of van die dakplaten?

Overigens heet dat doek helemaal geen ondervorst maar dakfolie. Maar dat had je al gevonden. Geeft wel aan dat ie niet weet waar ie het over heeft.

Maareh, dak van mijn vorige huis heeft het 85 jaar gedaan zonder folie en heeft nooit gelekt. Dus als hij zegt dat de kans op lekkage heel groot is, ligt dan aan zijn kunsten en niet het gebrek aan folie. Laat niet weg dat met dergelijke folie kans op lekkage minder wordt.
Houten planken.

Ik heb het afgelopen ook verder geen lekkages gehad en er waren nu ook geen sporen.
Maar ik kan me voorstellen nu we een nieuw gat in het dak hebben, dat het verband wat anders is.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  vrijdag 12 juni 2020 @ 10:00:03 #275
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_193597275
Klinkt als een ouder huis, daar is het heel normaal dat er geen folie toegepast is. Die folie is vooral fijn bij stuifsneeuw, regen en vreemde harde wind etc. Met normale omstandigheden zal het nooit lekken behalve als er bijvoorbeeld een pan pan kapot is.

Paniekvoetbal waarschijnlijk. Lekker zo laten.
Laat die handjes wapperen!
  vrijdag 12 juni 2020 @ 10:15:02 #276
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193597501
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 09:55 schreef avotar het volgende:

[..]

Houten planken.

Ik heb het afgelopen ook verder geen lekkages gehad en er waren nu ook geen sporen.
Maar ik kan me voorstellen nu we een nieuw gat in het dak hebben, dat het verband wat anders is.
Ja precies, dat hadden we (en hebben we nu) ook.
Folie is fijn als extra bescherming voor het geval dat. Maar geen folie is niet grote kans op lekkage. San heeft die dakraam gast zijn werk gewoon niet goed gedaan.
  vrijdag 12 juni 2020 @ 10:20:14 #277
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193597600
Wij hebben in de badkamer twee waterleidingen (warm & koud) in een muurtje lopen (naar de douchekraan). Nu zouden we aan de andere kant van dat muurtje eigenlijk een wastafel willen maken. Is dat gemakkelijk te doen, de ingefreesde leidingen blootleggen, aftakken door de muur heen, en dan alles weer dicht maken en betegelen? Of is dat vele malen lastiger dan ik nu bedenk?
KuikenGuppy
  vrijdag 12 juni 2020 @ 11:02:26 #278
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193598227
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 10:15 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ja precies, dat hadden we (en hebben we nu) ook.
Folie is fijn als extra bescherming voor het geval dat. Maar geen folie is niet grote kans op lekkage. San heeft die dakraam gast zijn werk gewoon niet goed gedaan.
Hij moet zorgen dat het water van het dakraam óp de pannen stroomt, dan is er niks aan de hand.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  vrijdag 12 juni 2020 @ 11:03:05 #279
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193598239
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 10:20 schreef Burdie het volgende:
Wij hebben in de badkamer twee waterleidingen (warm & koud) in een muurtje lopen (naar de douchekraan). Nu zouden we aan de andere kant van dat muurtje eigenlijk een wastafel willen maken. Is dat gemakkelijk te doen, de ingefreesde leidingen blootleggen, aftakken door de muur heen, en dan alles weer dicht maken en betegelen? Of is dat vele malen lastiger dan ik nu bedenk?
Om die T-stukken te kunnen maken heb je heel wat ruimte nodig. Dan wordt een flink stuk uit de muur hakken, maar niks is onmogelijk.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  vrijdag 12 juni 2020 @ 11:59:13 #280
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193598969
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 11:03 schreef daNpy het volgende:

[..]

Om die T-stukken te kunnen maken heb je heel wat ruimte nodig. Dan wordt een flink stuk uit de muur hakken, maar niks is onmogelijk.
Het is zo'n super dun gipsen wandje. Misschien kunnen we die anders deels vervangen. Maar dat is wel een wat grotere klus. Bedankt!
KuikenGuppy
  vrijdag 12 juni 2020 @ 12:05:33 #281
3542 Gia
User under construction
pi_193599044
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 10:00 schreef Gieliovd het volgende:
Klinkt als een ouder huis, daar is het heel normaal dat er geen folie toegepast is. Die folie is vooral fijn bij stuifsneeuw, regen en vreemde harde wind etc. Met normale omstandigheden zal het nooit lekken behalve als er bijvoorbeeld een pan pan kapot is.

Paniekvoetbal waarschijnlijk. Lekker zo laten.
Bij dergelijke huizen metselen ze toch ook wel de nokvorsten vast?
Of gaat het daar niet om?
  vrijdag 12 juni 2020 @ 12:16:12 #282
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_193599181
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 11:02 schreef daNpy het volgende:

[..]

Hij moet zorgen dat het water van het dakraam óp de pannen stroomt, dan is er niks aan de hand.
We zullen het van het weekend wel merken geloof ik gezien de weersverwachtingen.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  vrijdag 12 juni 2020 @ 12:35:15 #283
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_193599477
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 12:05 schreef Gia het volgende:

[..]

Bij dergelijke huizen metselen ze toch ook wel de nokvorsten vast?
Of gaat het daar niet om?
Het lijkt te gaan om folie onder de pannen.
Laat die handjes wapperen!
pi_193599681
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 10:00 schreef Gieliovd het volgende:
Klinkt als een ouder huis, daar is het heel normaal dat er geen folie toegepast is. Die folie is vooral fijn bij stuifsneeuw, regen en vreemde harde wind etc. Met normale omstandigheden zal het nooit lekken behalve als er bijvoorbeeld een pan pan kapot is.

Paniekvoetbal waarschijnlijk. Lekker zo laten.
Toevallig een uurtje terug is er iemand bij ons geweest om de pannen te controleren na lekkage bij een harde regenbui. Hier ook houten planken dakbeschot zonder folie en gemetselde vorsten. Die zijn vorige maand opnieuw ingemetseld. Waarschijnlijk hebben ze een paar pannen scheef terug gelegd waardoor het met harde wind binnen kon regenen.

Folie is dan fijn maar geen reden om het hele dak te vervangen. :+
Mocht het toch om de ondervorsten gaan dan is vastzetten in de specie ook waterdicht.
pi_193599887
Heeft iemand ervaring met het repareren van een zinken bakgoot?
De soldering van de naden begint te slijten en omdat het oud zink is, is dat niet meer zo makkelijk te herstellen.

Een optie is om er 2-componenten dakgootreparatie in te (laten) smeren. Maar misschien zou een bitumen band over de naden genoeg zijn?

Heb ik het over zoiets: https://www.karwei.nl/ass(...)-9cm-x-10m/p/B493223
  vrijdag 12 juni 2020 @ 13:59:24 #286
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193600767
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 13:00 schreef archito het volgende:
Heeft iemand ervaring met het repareren van een zinken bakgoot?
De soldering van de naden begint te slijten en omdat het oud zink is, is dat niet meer zo makkelijk te herstellen.

Een optie is om er 2-componenten dakgootreparatie in te (laten) smeren. Maar misschien zou een bitumen band over de naden genoeg zijn?

Heb ik het over zoiets: https://www.karwei.nl/ass(...)-9cm-x-10m/p/B493223
Met die rommel hebben ze onze dakgoot ook dichtgemaakt ooit :{ .
Ik zou het niet doen. Kies dan beter voor bitumen loodband:
https://www.combifit.nl/zwaluw-loodband

Dat heeft in ieder geval een gladde afwerking wat makkelijker schoon spoelt.
pi_193600933
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 13:59 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Met die rommel hebben ze onze dakgoot ook dichtgemaakt ooit :{ .
Ik zou het niet doen. Kies dan beter voor bitumen loodband:
https://www.combifit.nl/zwaluw-loodband

Dat heeft in ieder geval een gladde afwerking wat makkelijker schoon spoelt.
Sowieso een kwaliteitsproduct erbij zoeken inderdaad. Maar het type reparatie met band zou wel een degelijke optie zijn?
pi_193601870
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 10:20 schreef Burdie het volgende:
Wij hebben in de badkamer twee waterleidingen (warm & koud) in een muurtje lopen (naar de douchekraan). Nu zouden we aan de andere kant van dat muurtje eigenlijk een wastafel willen maken. Is dat gemakkelijk te doen, de ingefreesde leidingen blootleggen, aftakken door de muur heen, en dan alles weer dicht maken en betegelen? Of is dat vele malen lastiger dan ik nu bedenk?
Wat @daNpy zegt. Als je echter tegenover die douchekraan zit dan gaat het een stuk makkelijker.
  vrijdag 12 juni 2020 @ 15:50:20 #289
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_193602160
Ik heb hier een lekkage bij mijn vloerverwarming.

Ik dacht eerst dat het in de verdeler zat, maar nu alles opgedroogd is zie ik duidelijk roestsporen op de leiding naar de rechterkraan (dat is de toevoer van koud water om de vloer actief te koelen). Zie foto.
Het lijkt mij dat ik dit zelf kan vervangen en dat het simpelweg een lekke afdichting in het bovenste koppelstuk is? Heeft zo'n koppelstuk een bepaalde naam?

We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
  vrijdag 12 juni 2020 @ 18:03:48 #290
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_193603996
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 13:00 schreef archito het volgende:
Heeft iemand ervaring met het repareren van een zinken bakgoot?
De soldering van de naden begint te slijten en omdat het oud zink is, is dat niet meer zo makkelijk te herstellen.

Een optie is om er 2-componenten dakgootreparatie in te (laten) smeren. Maar misschien zou een bitumen band over de naden genoeg zijn?

Heb ik het over zoiets: https://www.karwei.nl/ass(...)-9cm-x-10m/p/B493223
Probeer eens bison vloeibaar rubber
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  zaterdag 13 juni 2020 @ 07:14:36 #291
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_193610883
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 15:50 schreef YourCaptor het volgende:
Ik heb hier een lekkage bij mijn vloerverwarming.

Ik dacht eerst dat het in de verdeler zat, maar nu alles opgedroogd is zie ik duidelijk roestsporen op de leiding naar de rechterkraan (dat is de toevoer van koud water om de vloer actief te koelen). Zie foto.
Het lijkt mij dat ik dit zelf kan vervangen en dat het simpelweg een lekke afdichting in het bovenste koppelstuk is? Heeft zo'n koppelstuk een bepaalde naam?

[ afbeelding ]
Jeetje... Knietje met ontluchter, wartel, puntstuk, wartel, buis, verloop adapter, hennep, teflon tape, staartstuk.... Wat is dat allemaal gaande.

Ergens zal een van de knelringen of andere verbindingen lekken. Dat is denk ik een logisch gevolg van warm koud wisselingen.

Uit elkaar en opnieuw opbouwen denk ik dan...
Laat die handjes wapperen!
pi_193610975
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 13:00 schreef archito het volgende:
Heeft iemand ervaring met het repareren van een zinken bakgoot?
De soldering van de naden begint te slijten en omdat het oud zink is, is dat niet meer zo makkelijk te herstellen.

Een optie is om er 2-componenten dakgootreparatie in te (laten) smeren. Maar misschien zou een bitumen band over de naden genoeg zijn?

Heb ik het over zoiets: https://www.karwei.nl/ass(...)-9cm-x-10m/p/B493223
Zink blank maken en nieuw stukje zink er overheen solderen, zoutzuur als vloeimiddel gebruiken
  zaterdag 13 juni 2020 @ 09:41:16 #293
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193611542
Betontegels of keramische tegels voor het terras?

Wie heeft beton tegels? Hoe snel komt daar mos op? (Wij wonen buitenaf)
Wie heeft er keramische tegels? Komt daar géén mos op?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zaterdag 13 juni 2020 @ 10:42:27 #294
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193612122
quote:
2s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 09:41 schreef daNpy het volgende:
Betontegels of keramische tegels voor het terras?

Wie heeft beton tegels? Hoe snel komt daar mos op? (Wij wonen buitenaf)
Wie heeft er keramische tegels? Komt daar géén mos op?
Wij hebben sinds 4 dagen geleden keramisch. Maar ik zou altijd keramisch of natuursteen verkiezen boven beton. Blijft ook veel langer mooi.
pi_193612438
Hoewel ik zelf betontegels heb zou ik ook kermaisch aanraden. Makkelijker schoon en mooi te houden. Als je het niet bij houdt dan blijf je vlekken zien van bijvoorbeeld eten, vloeistoffen en vogelpoep.
pi_193613365
Wij hebben keramisch sinds 3 maanden. Makkelijk schoon te maken en tot nu toe niks mis mee. Heb zelfs mn frituurpan over laten stromen en het vet ging er allemaal af :')

Voegen kan ook geen onkruid tussen komen door de voegmortel.
  zaterdag 13 juni 2020 @ 12:33:21 #297
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193613401
Deze ochtend bij een tegelhandel geweest en uitleg gekregen.

Zijn de keramische tegels bij jullie ook in een betonbed gelegd? Dat raden ze wel aan namelijk.
We hebben ook betontegels gezien die er waarschijnlijk al langer lagen, en daarvan waren de kleuren al verschoten of het motief verbleekt :X
Dat is inderdaad niet echt wenselijk.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_193613643
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 12:33 schreef daNpy het volgende:
Deze ochtend bij een tegelhandel geweest en uitleg gekregen.

Zijn de keramische tegels bij jullie ook in een betonbed gelegd? Dat raden ze wel aan namelijk.
We hebben ook betontegels gezien die er waarschijnlijk al langer lagen, en daarvan waren de kleuren al verschoten of het motief verbleekt :X
Dat is inderdaad niet echt wenselijk.
Mijne hebben geen onderkant van beton, zijn ook Maar 2 cm dik :P

De tegelaar zei dat het leggen niet moeilijker is dan betontegels, eerder makkelijker omdat ze niet zo zwaar zijn.
pi_193613649
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 12:33 schreef daNpy het volgende:
Deze ochtend bij een tegelhandel geweest en uitleg gekregen.

Zijn de keramische tegels bij jullie ook in een betonbed gelegd? Dat raden ze wel aan namelijk.
We hebben ook betontegels gezien die er waarschijnlijk al langer lagen, en daarvan waren de kleuren al verschoten of het motief verbleekt :X
Dat is inderdaad niet echt wenselijk.
Bij MBI Geoceramica tegels heb je geen fundering nodig. (Zit al beton onder de tegels) Kan net zoals gewone tegels op zand gelegd worden. Gisteren toevallig eea van besteld.

Heb voor in de tuin betontegels gekozen en op het terras Geoceramica.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_193613888
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 12:57 schreef BEFEM het volgende:

[..]

Mijne hebben geen onderkant van beton, zijn ook Maar 2 cm dik :P

De tegelaar zei dat het leggen niet moeilijker is dan betontegels, eerder makkelijker omdat ze niet zo zwaar zijn.
Normaal horen die in specie gelegd te worden
pi_193614014
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 15:50 schreef YourCaptor het volgende:
Heeft zo'n koppelstuk een bepaalde naam?

[ afbeelding ]
Puntstuk. Schroefdraad is een duimse maat (denk bij jou 3/4") en de knelkoppeling metrisch (22 mm denk ik).
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')