abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  Moderator donderdag 23 april 2020 @ 17:55:20 #1
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192769948
bZoYyAD.jpg

Hoe lang droogt houtlijm? Draai ik een kraan los als ik met de klok mee draai? Mag een wasmachine en een wasdroger op dezelfde elektrische groep? Kan ik latex buiten gebruiken? Mag ik spaanplaatschroeven ook in ander hout gebruiken? Welke kleur elektrische draad is ook alweer de aarde?

tov5Quz.png

Dit soort korte vraagjes kom je vaak tegen als je gaat klussen. Het is niet altijd de moeite waard om er een compleet topic voor te openen, maar je wilt ook niet blijven zitten met je vraag. Voor al dat soort vragen is er dit Korte Klus Kwesties topic! Probeer zo duidelijk mogelijk je vraag te formuleren, en posten maar!

En let op, er bestaan geen domme vragen maar wel domme antwoorden ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_192770015
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2020 17:37 schreef Gieliovd het volgende:
Korte vraag voor de E boys hier...

Ik heb als hoofdzekeringen AEG Elfa E 81S automaten.

Nu komt het...
D25 D25 C25

Wat vinden we daarvan:
2 karakteristieken
D karakteristiek in het algemeen
De monteur had denk ik geen 3 dezelfde meer :+

Ik zou het zo laten trouwens, grote kans als je er wat van zegt dat je 3 c's krijgt. D is beter
pi_192770082
Ik zeg niks als D veilig is. 10 of 20 keer iNom is voor huishoudens vrij veel :9
Laat die handjes wapperen!
  Moderator donderdag 23 april 2020 @ 18:13:55 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_192770225
quote:
1s.gif Op donderdag 23 april 2020 17:54 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Mag D überhaupt worden toegepast bij particulieren?
Dit zit aan de distributie kant; onder de meter neem ik aan.
Mijn gevoel zegt dat dit wel kan... maar zeker weten doe ik het niet :)
pi_192770362
Klopt. Ik heb netjes 16A boven de meter.
pi_192772090
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2020 18:13 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dit zit aan de distributie kant; onder de meter neem ik aan.
Mijn gevoel zegt dat dit wel kan... maar zeker weten doe ik het niet :)
Ik heb het een keer eerder gezien bij particulier, 3x D25,

Dan zou er iets moeten gebeuren tussen meter en eindgroepen, want daarna is het allemaal weer (selectief) afgezekerd als t goed is..
pi_192772154
Oké nou ik blijf er lekker vanaf. Dank u!
pi_192778681
Ik zag dat er gaatjes zitten onderin mijn houten raam, enig idee waarvoor dit dient?
pi_192778841
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 09:30 schreef Korporaal_Batra het volgende:
Ik zag dat er gaatjes zitten onderin mijn houten raam, enig idee waarvoor dit dient?
Zijn ontwaterinsgaatjes voor eventueel condens water wat in de sponning komt,
Jeroentje.
pi_192811176
Valt er met bv. een fotobehang over glasvlies heen te behangen?
  Moderator zondag 26 april 2020 @ 10:36:51 #11
92034 crew  Vonkenboer
pi_192811391
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 10:14 schreef FranticDJ het volgende:
Valt er met bv. een fotobehang over glasvlies heen te behangen?
Lijkt mij dat dit niet glad genoeg is.. :)
pi_192811395
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 10:36 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Lijkt mij dat dit niet glad genoeg is.. :)
*glad vlies behang / renovlies

[ Bericht 4% gewijzigd door FranticDJ op 26-04-2020 10:47:28 ]
pi_192811504
Wat ik zo snel zie op google kan het met renovlies (wat ik heb) wel, maar met regulier glasvlies niet.

Voorzie zelf ook niet echt problemen aangezien er een mooie verflaag op het vlies zit waar de lijm vast wel op zal hechten.

Of heb ik het mis :7?
pi_192811539
Vraagje, is het redelijk verstandig om als noob een paar grote struiken en kleine boompjes om te zagen met een kettingzaag ? :P

2 linkerhanden en kantoortijger...
Ik was hier...
pi_192811605
quote:
1s.gif Op zondag 26 april 2020 10:55 schreef Nismo91 het volgende:
Vraagje, is het redelijk verstandig om als noob een paar grote struiken en kleine boompjes om te zagen met een kettingzaag ? :P

Nee, ik zou een recipro zaag pakken..

Mocht je toch voor de kettingzaag gaan, gebruik de juiste bescherming.
pi_192812366
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 11:02 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Nee, ik zou een recipro zaag pakken..

Mocht je toch voor de kettingzaag gaan, gebruik de juiste bescherming.
Ik heb even gegoogled naar een recipro zaag. Dat gaat hem niet worden...
Wij wonen tegen een bos en ik wil een stukje bos gelijk met de vloer maken :P
Ik was hier...
  Moderator zondag 26 april 2020 @ 12:13:14 #17
92034 crew  Vonkenboer
pi_192812442
quote:

Investeer of regel in ieder geval de nodige persoonlijke beschermingsmiddelen zoals een gelaatscherm met oorkappen en een zaagbroek e.d.

Ik zou het zelf denk ik uitbesteden aan iemand die meer ervaring heeft ^O^
pi_192812464
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 12:13 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Investeer of regel in ieder geval de nodige persoonlijke beschermingsmiddelen zoals een gelaatscherm met oorkappen en een zaagbroek e.d.

Ik zou het zelf denk ik uitbesteden aan iemand die meer ervaring heeft ^O^
Dat kan inderdaad ook, maar het lijkt mij wel heel erg gaaf om met zo’n kettingzaag die shit zelf om te maaien :P
Het kost geen drol om het uit te besteden maar het is meer omdat het mij leuk lijkt.
Ik was hier...
  Moderator zondag 26 april 2020 @ 12:16:21 #19
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192812478
quote:

Wat zijn kleine boompjes?

Met een kettingzaag in elk geval helm met zo'n stuk gaas voor je gezicht op en een zaagbroek.
  Moderator zondag 26 april 2020 @ 12:17:04 #20
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192812482
Moet het nog in een bepaalde richting vallen?
pi_192812562
Zou als noob met een kettingzaag ook niet direct iets om zagen als dat je 1e keer is. een stam die ligt in stukken zagen : ok, maar omzagen.. hmm
Zou dan eerder wat @Makrolon zegt doen.. recipro.
pi_192812701
quote:
1s.gif Op zondag 26 april 2020 12:16 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Wat zijn kleine boompjes?

Met een kettingzaag in elk geval helm met zo'n stuk gaas voor je gezicht op en een zaagbroek.
De grootste is een meter of 6 maar met een dunne stam, ik denk dat je hem ook wel om kan duwen. Ze moeten het liefste wel in een bepaalde richting vallen maar iemand komt mij helpen.. misschien een touw er om heen binden en dan de goede kant uit trekken.

Ik zou het eigenlijk moeten filmen _O-
Het zijn iig geen bomen dat als ze op je vallen dat je pijn hebt.
Ik was hier...
  zondag 26 april 2020 @ 12:59:55 #23
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_192812896
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 12:39 schreef Nismo91 het volgende:

[..]

De grootste is een meter of 6 maar met een dunne stam, ik denk dat je hem ook wel om kan duwen. Ze moeten het liefste wel in een bepaalde richting vallen maar iemand komt mij helpen.. misschien een touw er om heen binden en dan de goede kant uit trekken.

Voor het om zagen van bomen gelden wel een paar natuur- en veiligheidswetten. Nooit zelf in lijn staan met de val van de boom. Als je dus een touw gebruikt moet je ook denken aan een katrol. Bij het gebruik van een ketting ook nooit dezelfde kan uitstaan als die knapt dan is het sprookje over.

Dat is natuurlijk wel relatief aan de grote van de boom. Een knot wilgje, of struik op een stam is natuurlijk met een handzaagje zo om.

Vergeet het niet te filmen dan hebben we weer mooie funniest at home video's.
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
pi_192812911
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 12:39 schreef Nismo91 het volgende:

[..]

Makkelijk met een lange dikke spanband. Action
Vakman pur sang
pi_192812958
quote:

Vergeet ook niet dat ze het druk hebben in de ziekenhuizen he..... :o :+
pi_192812975
Weten hoe je moet zagen om hem een bepaalde kant uit te laten vallen. Eerst inkepen aan de val kant en dan aan de andere kant iets hoger inzagen tot ie gaat. Denk erom dat de boom kan terug veren over de stomp heen.

Ondanks dat ik wel eens bomen heb laten vallen en ook wel gezaagd heb met een ketting zaag (zelfs les in gehad). Ik zal een boom omzagen altijd met een handzaag doen want als het misgaat , klemmen bijvoorbeeld met die draaiende ketting vliegt het ding alle kanten op. Die 10 cm ben je zo doorheen met een handzaag.
pi_192812987
Ben niet zozeer bang voor het omver gaan van die boom. Eerder het gebrek aan ervaring met de zaag :X
pi_192813141
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 13:08 schreef FranticDJ het volgende:
Ben niet zozeer bang voor het omver gaan van die boom. Eerder het gebrek aan ervaring met de zaag :X
Mijn vader die bijna 70 is kwam laatst mijn kettingzaag lenen om wat bomen om te zagen.
Moet je me wel bellen zei ik nog.
Kom ik langs heeft ie al 3 behoorlijk grote bomen met stam van 50cm omgezaagd. Een kant een parkeerplaats andere kant zijn huis. In zijn eentje en hij had er al stukken van 30cm van gezaagd.
Die man had nooit een kettingzaag vastgehad. _O-
Vakman pur sang
pi_192813154
quote:
1s.gif Op zondag 26 april 2020 13:22 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Mijn vader die bijna 70 is kwam laatst mijn kettingzaag lenen om wat bomen om te zagen.
Moet je me wel bellen zei ik nog.
Kom ik langs heeft ie al 3 behoorlijk grote bomen met stam van 50cm omgezaagd. Een kant een parkeerplaats andere kant zijn huis. In zijn eentje en hij had er al stukken van 30cm van gezaagd.
Die man had nooit een kettingzaag vastgehad. _O-
nja ik heb het een paar keer (goed) mis zien gaan, waarbij 2x gelukkig sprake was van een zaagbroek.
pi_192813196
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 13:23 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

nja ik heb het een paar keer (goed) mis zien gaan, waarbij 2x gelukkig sprake was van een zaagbroek.
Mijn pa is altijd zo bezig met de gedachte "vaak buj te bange."
Was meer geluk dan wijsheid dat het niet misging ;)
Vakman pur sang
pi_192813228
quote:
1s.gif Op zondag 26 april 2020 13:27 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Mijn pa is altijd zo bezig met de gedachte "vaak buj te bange."
Was meer geluk dan wijsheid dat het niet misging ;)
Ja ik op zich ook wel, maar een kettingzaag is een van de apparaten waar ik toch wel enig 'ontzag' voor heb.
pi_192839068
Iemand enig idee hoe onderstaande plaatje heten en waar ik ze kan kopen?

2jfo2y925.jpg

De plaatjes zijn bedoeld om een badkamerplanchet op te hangen. De plaatjes schroef je in de muur. Vervolgens haak je er een er soort rozet met de plank eraan omheen, die je vastmaakt met de pinnetjes achter het rechterplaatje.
  dinsdag 28 april 2020 @ 10:16:38 #33
36431 bleiblei
Toogmakker©
pi_192839588
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 13:08 schreef FranticDJ het volgende:
Hangt van de lengte van de boom af. Deze heb ik om laten halen want die was mij te groot (stam doorsnede van 70cm). En die gasten hadden de top maar een meter naast het punt liggen waar ze em wilde hebben.

http://nyumbani.nl/wp-con(...)0200403_110849_1.mp4

Blijft een tof geluid, een boom die neer gaat O+ .
Onze nieuwe verbouwblog! http://www.nyumbani.nl
pi_192850622
Allen, ik ben bezig met twee nieuwe badkamers waar natuurlijk ook ventilatie in aangebracht moet worden. Wat werkt nu beter, 1 ventilatiebox op zolder met daarop de twee badkamers aangesloten of twee losse opbouw ventilatoren met een plaatselijke dakdoorvoer? Huis is volledig gestript dus aanleg issues zijn er niet.
  Moderator dinsdag 28 april 2020 @ 22:10:54 #35
92034 crew  Vonkenboer
pi_192850720
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 22:04 schreef koentjuh18 het volgende:
Allen, ik ben bezig met twee nieuwe badkamers waar natuurlijk ook ventilatie in aangebracht moet worden. Wat werkt nu beter, 1 ventilatiebox op zolder met daarop de twee badkamers aangesloten of twee losse opbouw ventilatoren met een plaatselijke dakdoorvoer? Huis is volledig gestript dus aanleg issues zijn er niet.
Hoe wil je het elektrisch gaan regelen ? De gehele afzuiging als geheel of per badkamer apart ?
Dan heb je in feite je vraag al beantwoord ;)
pi_192850768
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 22:04 schreef koentjuh18 het volgende:
Zeker de centrale box en dan voor het geluid en afzuighoeveelheid.
Neem een box met voxhtsensor.
Als je dan ergens doucht gaat ie automatisch op hoge toeren. Rest vd dag op lage toeren. Werkt hier helemaal prima. Spiegel beslaat niets. _O_
Vakman pur sang
pi_192850880
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 22:10 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Hoe wil je het elektrisch gaan regelen ? De gehele afzuiging als geheel of per badkamer apart ?
Dan heb je in feite je vraag al beantwoord ;)
Het maakt mij niet uit, ik wil een systeem wat zelf doorheeft dat die aanmoet en ook weer uit gaat. Dat kan volgens mij met beide. De vraag is alleen wat het beste werkt :-)
pi_192856718
Hier ook een box met vocht sensor geplaatst. Echt goud is aan te raden.

Helaas kan mijn tweede badkamer er niet op, gezien ik niet de overloop kan oversteken zonder spullen in het zicht ;(

Centraal altijd boven lokaal is mijn advies.
pi_192856875
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 12:45 schreef Gieliovd het volgende:
Hier ook een box met vocht sensor geplaatst. Echt goud is aan te raden.

Helaas kan mijn tweede badkamer er niet op, gezien ik niet de overloop kan oversteken zonder spullen in het zicht ;(

Centraal altijd boven lokaal is mijn advies.
Kijk mij eens 2 badkamers hebben :+
pi_192858155
2x schoonmaken, 2x ventileren alles 2 keer... ach het best vaak voor volgens mij hoor!

Geen showoff hier!
pi_192858473
Vergeet niet de keuze stress iedere ochtend...” waar zal ik gaan douchen..”
pi_192859275
d4a755cesol4.jpg

Hier stond tot voor kort mijn keuken. Het stukje vloer wil ik van parket voorzien. Kan ik het gat gaan vullen met (de halve zak) Knauf die ik nog op zolder heb staan. Is dat een heel slecht idee?

Het hoekje zal zeer waarschijnlijk nauwelijks belast worden. Wat kan ik anders beter even halen?
pi_192861625
Beter even een paar euro investeren en een zakje zandcement halen.
pi_192861943
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 18:20 schreef Gieliovd het volgende:
Beter even een paar euro investeren en een zakje zandcement halen.
Heb ik dan alleen zandcement nodig of ook nog iets van zand of zo? Nog nooit mee gewerkt dus...
Gewoon mengen in een emmer en uitsmeren met een troffel en een houten latje of zie ik het te simpel?
pi_192863001
Nee, dat is precies de bedoeling.

Even het gat stofvrij maken, beetje natmaken en erin smeren maar.
pi_192863458
OK, morgen in de rij bij de bouwmarkt dus. Dank, Ik laat het weten.
pi_192874517
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 19:40 schreef Gieliovd het volgende:
Nee, dat is precies de bedoeling.

Even het gat stofvrij maken, beetje natmaken en erin smeren maar.
Het zit er in. Niet heel ingewikkeld maar het gaat niet mijn hobby worden.

De verpakking heeft het over een uithardtijd van maar liefst 28 dagen, moet ik dat serieus aanhouden? Eigenlijk wil ik na het weekend parket er over plakken. Anders moet ik een paar plankjes over een maand alsnog doen maar dat vertraagd nogal.
pi_192876281
1cm per week is de norm, maar na een dag is dat spul al hard hoor. Niet volledig uitgehard, maar dat boeit niet. Dat is een chemisch proces.

Als je maar goed folie toepast onder je parket krijg je geen optrekkend vocht issues en kun jij morgen je gang gaan hoor.
pi_192877763
Zelf even een vraag... Ons bed staat sinds de nieuwe gordijnen hangen vrij van de wand. We hebben 8 ramen in de slaapkamer (ja ik heb het niet verzonnen) en maar een heel klein stuk vrije wand. Daar staat een ladekast met tv erop.

Dus, het bed staat vrij. Nu kijken wij graag nog even tv in bed, boekje erbij... En dan zitten we graag tegen het hoofdbord.

Dat hoofdbord zit vast met 2 clips, als je daar tegenaan gaat zitten dan ligt het er zo vanaf, knak, kapot.

Ik dacht al aan een balk erachter schroeven, paar kettinkjes naar het bed frame.... Dan leun je dus tegen iets wat steunt op het boxspring frame.

Maar wie heeft er een briljant idee? Dat van mij is maar zo zo...
pi_192898324
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2020 18:39 schreef Gieliovd het volgende:
Zelf even een vraag... Ons bed staat sinds de nieuwe gordijnen hangen vrij van de wand. We hebben 8 ramen in de slaapkamer (ja ik heb het niet verzonnen) en maar een heel klein stuk vrije wand. Daar staat een ladekast met tv erop.

Dus, het bed staat vrij. Nu kijken wij graag nog even tv in bed, boekje erbij... En dan zitten we graag tegen het hoofdbord.

Dat hoofdbord zit vast met 2 clips, als je daar tegenaan gaat zitten dan ligt het er zo vanaf, knak, kapot.

Ik dacht al aan een balk erachter schroeven, paar kettinkjes naar het bed frame.... Dan leun je dus tegen iets wat steunt op het boxspring frame.

Maar wie heeft er een briljant idee? Dat van mij is maar zo zo...
Net geschilderd driehoekje van multiplex vastschroeven aan 2 kanten?
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')