abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 1 juni 2020 @ 10:18:54 #201
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193415316
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 10:08 schreef blomke het volgende:

[..]

Ja, kan je ook makkelijk een platte knoop in leggen als ie door het oog zit.
Dude, serieus?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_193415379
Ik heb ewn vraag over elektra buiten. Afgelopen jaar is de meterkast vervangen en aparte groep voor buiten aangelegd. De monteur heeft de kabel daarvoor vervolgens naar een lasdoos in mijn kruipruimte geleid. Vanaf daar heb ik een grondkabel aangesloten met wago doorzichtige lasklemmen. Blauw op blauw, bruin op bruin en de aardlitze op de groengele en daarna met groen-geel isolatietape vastgemaakt. Vervolgens de kabel naar buiten geleid, getest of ik er een lamp op kon aansluiten en daarna heb ik de kabel laten uitkomen in een waterdichte lasdoos. Deze zomer wil ik nu stopcontacten etc aansluiten, maar ik twijfel ergens. Ben wanneer het op zulke dingn aankomt een soort hypochonder. Zoals gezegd heb ik de kabels vis de lasklemmen op elkaar aangesloten en heb ik het getest en werkte het. Ik vraag me alleen af, stel die aardlitze laat los, of de blauwe of bruine kabel laat los...wat dan? De lasdoos binnen zit zoals gezegd in mn kruipruimte bevestigd tegen een vloerbalk. Ik kan er makkelijk bij, maar ik kijk niet elke dag in de kruipruimte. Tis meer dat ik bang ben dat er een vonk komt door een kortsluiting ofzo en dat mijn huis van onder affikt, maar ik vraag me tegelijkertijd af hoe realistisch dat is.
Meterkast is helemaal nieuw van ABB.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  maandag 1 juni 2020 @ 10:35:38 #203
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193415574
Waarom zouden de fase of nul loskomen in die doos? En niet in enige andere doos?
Bovendien moeten ze allebei loskomen en elkaar raken om kortsluiting te krijgen. Dan springt je stop eruit. Gaat de aarde los en komt 1 van beide daar tegenaan gaat je aardlek eruit.

Het enige wat niet lekker zit (volgens jouw verhaal) is die aarde. Neem daarvoor een andere lasklem:

Hiermee kun je ook snoeren klemmen. (kabel = vaste kern, snoer = losse kern)
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_193415604
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 10:24 schreef kalinhos het volgende:
I De lasdoos binnen zit zoals gezegd in mn kruipruimte bevestigd tegen een vloerbalk. Ik kan er makkelijk bij, maar ik kijk niet elke dag in de kruipruimte. Tis meer dat ik bang ben dat er een vonk komt door een kortsluiting ofzo en dat mijn huis van onder affikt, maar ik vraag me tegelijkertijd af hoe realistisch dat is.
Geen probleem. De lasdoos is van een vuurdovend materiaal en als de lasklemmen goed en nieuw zijn, zit dat gewoon veilig. Als de doos 100% dicht zit, kan er geen vonk/vuur vrijkomen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator maandag 1 juni 2020 @ 14:03:33 #205
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193418435
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 10:24 schreef kalinhos het volgende:
Ik heb ewn vraag over elektra buiten. Afgelopen jaar is de meterkast vervangen en aparte groep voor buiten aangelegd. De monteur heeft de kabel daarvoor vervolgens naar een lasdoos in mijn kruipruimte geleid. Vanaf daar heb ik een grondkabel aangesloten met wago doorzichtige lasklemmen. Blauw op blauw, bruin op bruin en de aardlitze op de groengele en daarna met groen-geel isolatietape vastgemaakt. Vervolgens de kabel naar buiten geleid, getest of ik er een lamp op kon aansluiten en daarna heb ik de kabel laten uitkomen in een waterdichte lasdoos. Deze zomer wil ik nu stopcontacten etc aansluiten, maar ik twijfel ergens. Ben wanneer het op zulke dingn aankomt een soort hypochonder. Zoals gezegd heb ik de kabels vis de lasklemmen op elkaar aangesloten en heb ik het getest en werkte het. Ik vraag me alleen af, stel die aardlitze laat los, of de blauwe of bruine kabel laat los...wat dan? De lasdoos binnen zit zoals gezegd in mn kruipruimte bevestigd tegen een vloerbalk. Ik kan er makkelijk bij, maar ik kijk niet elke dag in de kruipruimte. Tis meer dat ik bang ben dat er een vonk komt door een kortsluiting ofzo en dat mijn huis van onder affikt, maar ik vraag me tegelijkertijd af hoe realistisch dat is.
Weet je hoeveel centraaldozen je in huis hebt ? Daar zitten eenzelfde soort verbindingen in.
Als de verbinding goed gemaakt is; en de draden niet te lang aangestript zijn (dat gebeurd heel vaak veel en veelste lang).

De draden stevig in de lasklemmen zitten, met kwaliteitsmaterialen (dus niet van die allieexpress namaak doppen). Dus als de verbinding goed gemaakt is. Dan kan er eigenlijk niets gebeuren.
pi_193431095
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 10:35 schreef daNpy het volgende:
Waarom zouden de fase of nul loskomen in die doos? En niet in enige andere doos?
Bovendien moeten ze allebei loskomen en elkaar raken om kortsluiting te krijgen. Dan springt je stop eruit. Gaat de aarde los en komt 1 van beide daar tegenaan gaat je aardlek eruit.

Het enige wat niet lekker zit (volgens jouw verhaal) is die aarde. Neem daarvoor een andere lasklem:

[ afbeelding ]

Hiermee kun je ook snoeren klemmen. (kabel = vaste kern, snoer = losse kern)
Thanks hier ga ik ff naar kijken. Het ziet er nu zo uit (foto genomen voordat ik isolatietape over de groengele deed)

Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_193431555
Je bent wel erg zuinig geweest met die grondkabel. Zoals het nu zit heb je best kans op sluiting tussen de mantel en nul of live. Bovendien als je er ooit nog een draadje bij wilt steken dan zit je heel erg te pielen omdat je geen ruimte hebt.
  dinsdag 2 juni 2020 @ 09:12:48 #208
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193431574
Ziet er prima uit. Zijn ook de goeie lasklemmen.
Enige wat ik ff beter zou fixen is die fase draad (bruin) waarvan je het koper onder de lasklem ziet piepen. Icm. de mantel van de grondkabel die er heel dicht bij zit kan dat wel tricky zijn.

Ik doe zelf altijd ff de trektest als ik niet zeker ben dat de draden goed geklemd zitten. Gewoon ff aan de draad trekken en je ziet snel zat of ie vast zit of niet. Zit er geen beweging in, hoef je ook niet bang te zijn dat het los schiet.
  Moderator dinsdag 2 juni 2020 @ 09:16:52 #209
92034 crew  Vonkenboer
pi_193431623
Nou, die bruine fasedraad vanuit de grondkabelzit echt niet fijn in de lasklem. De kabel is ook wel erg kort aangepeld vind ik. Dat kan echt wel een stukje beter !
  Moderator dinsdag 2 juni 2020 @ 09:21:34 #210
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193431675
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 09:16 schreef Vonkenboer het volgende:
Dat kan echt wel een stukje beter !
Meester Vonk :D

Ik had de kabel ook wat verder gestript inderdaad :Y

Is er trouwens een maximum van het aantal draden/doppen dat in een centraaldoos mag zitten? :7
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 2 juni 2020 @ 09:22:34 #211
36431 bleiblei
pi_193431687
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 09:16 schreef Vonkenboer het volgende:
Nou, die bruine fasedraad vanuit de grondkabelzit echt niet fijn in de lasklem. De kabel is ook wel erg kort aangepeld vind ik. Dat kan echt wel een stukje beter !
Dat zeg ik toch? :P
Dat zou ik beter doen. Zeker met de aardmantel in de buurt.
pi_193432062
Dit ziet er niet uit. De aders in de kabel moeten net zoveel ruimte hebben als die andere blauw/bruine die binnenkomen. VErder de litzerand, aftapen, zodat die geen contact met nul/fase kan maken.

Doet me herinenren aan een geintje dat ik vorige week had. Knipte de draden naar een TL-buis af, en deed zowel de nul als aarde , in een "knip". Gelijk de ALS eruit en huis donker.

Blijkbaar toch spanningsverschil tussen nul & aarde. Geen PEN leiding.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 2 juni 2020 @ 10:20:40 #213
36431 bleiblei
pi_193432569
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 09:49 schreef blomke het volgende:
Dit ziet er niet uit. De aders in de kabel moeten net zoveel ruimte hebben als die andere blauw/bruine die binnenkomen. VErder de litzerand, aftapen, zodat die geen contact met nul/fase kan maken.

Doet me herinenren aan een geintje dat ik vorige week had. Knipte de draden naar een TL-buis af, en deed zowel de nul als aarde , in een "knip". Gelijk de ALS eruit en huis donker.

Wat heeft dat laatste punt nu te maken met hoe kalinhos de boel aangesloten heeft? Ik mis de link denk ik.

Sowieso, meerdere draden tegelijk afknippen als je nog spanning op de groep hebt staan. Dan vraag je er om.
  dinsdag 2 juni 2020 @ 10:34:18 #214
36431 bleiblei
pi_193432800
Maar goed, opbouwende feedback is wel welkom om mensen gemotiveerd te houden hier vragen te stellen en te delen wat ze doen. Ipv. Iemand die op 1 puntje na wat echt gefixed moet worden de boel er verder prima in heeft zitten.

En ja. Een tapeje of krimpkous om de litzerand e.d. is een goeie. Doe ik zelf nooit, maar ga ik vanaf nu wel doen. Moet niet. Is wel beter. Maar ga dan niet roepen dat het echt niet kan, lelijk is etc..
Daar ben ik een half jaar geleden ook bijna op afgehaakt omdat iemand iets amateurwerk vond, dat nogal lomp ventileerde terwijl er in de basis niks mis mee was.
pi_193433042
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 10:20 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Wat heeft dat laatste punt nu te maken met hoe kalinhos de boel aangesloten heeft? Ik mis de link denk ik.

Sowieso, meerdere draden tegelijk afknippen als je nog spanning op de groep hebt staan. Dan vraag je er om.
Sorry hoor, dat ik uit eigen ervaring, advies geef om problemen te voorkomen.
  dinsdag 2 juni 2020 @ 10:53:15 #216
36431 bleiblei
pi_193433082
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 10:50 schreef blomke het volgende:

[..]

Sorry hoor, dat ik uit eigen ervaring, advies geef om problemen te voorkomen.
Dat is top. Ik heb ook weer wat nieuws geleerd. Mag alleen wel wat minder negatief.
pi_193433954
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 09:11 schreef qajariaq het volgende:
Je bent wel erg zuinig geweest met die grondkabel. Zoals het nu zit heb je best kans op sluiting tussen de mantel en nul of live. Bovendien als je er ooit nog een draadje bij wilt steken dan zit je heel erg te pielen omdat je geen ruimte hebt.
Er gaat sowieso hier niks bijkomen omdat dit puur de verbinding naar buiten is. Die doos zit zoals gezegd in mn kruipruimte, tis daar standaard warm, krap en overal liggen idolatiebolletjes die ik daarna uit mn oren en alle lichaamsholtes kan punniken dus ik kom er liever niet.

De aardlitze heb ik compleet ingetaped, maar ik zal ff kijken of ik die bruine kabel wat beter erin kan klemmen. Als ik er dan ben, ben ik ook weer gerustgesteld.

[ Bericht 6% gewijzigd door kalinhos op 02-06-2020 12:02:31 ]
pi_193437035
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 09:49 schreef blomke het volgende:

Dan gaat de ALS er eigenlijk altijd uit, zo maak ik vaak (op locatie) de ruimte spanningsvrij.
(aangezien er meestal geen lijst in de meterkast hangt)
pi_193438198
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 15:19 schreef akatar het volgende:
Dan gaat de ALS er eigenlijk altijd uit,
Ook bij een PEN-leiding?
pi_193438233
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 16:39 schreef blomke het volgende:

[..]

Ook bij een PEN-leiding?
Goede vraag, tot zover heeft het altijd gewerkt (als het nodig was)
misschien kan vonkenvoer er meer over zeggen.
pi_193441982
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 11:52 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Er gaat sowieso hier niks bijkomen omdat dit puur de verbinding naar buiten is. Die doos zit zoals gezegd in mn kruipruimte, tis daar standaard warm, krap en overal liggen idolatiebolletjes die ik daarna uit mn oren en alle lichaamsholtes kan punniken dus ik kom er liever niet.

De aardlitze heb ik compleet ingetaped, maar ik zal ff kijken of ik die bruine kabel wat beter erin kan klemmen. Als ik er dan ben, ben ik ook weer gerustgesteld.
Ga t nu aanpassen. Ik post ff als een soort liveblog, dan kan ik zelf ook de stappen weer terugvinden.

Situatie oud (2 juni, 20:00)

2030.

Kabel verder gestript. Blauw, de aardlitze en bruin zijn nu een cm of 5.

Ik ga nu de aardlitze vanaf de grondkabel intapen met groen/gele tape tot ongeveer de laatste centimeter.

Bruin bij bruin
Blauw bij blauw

Stuk tape en litze bij groen-geel

Twijfel alleen of ik ook die lasklem nog moet tapen?

En als laatst een groepsfoto waarna ik het klepje dichtdoe en hopelijk niet meer open.

Heb aan alle 6 de kabels getrokken en ze zitten alle 6 goed vastgeklemd.

Ik denk dat het er beter uitziet dan vanmorgen?

[ Bericht 14% gewijzigd door kalinhos op 02-06-2020 21:04:57 ]
pi_193443000
Waarom geen kroonsteen eigenlijk en daar alles in?
pi_193443007
Hoe heet het eindstuk van een radiator, die je eruit kunt draaien? Hoe vervang je die? Er lekt er een.

Dien je dan ook teflontape te gebruiken?
  Moderator dinsdag 2 juni 2020 @ 20:59:52 #224
92034 crew  Vonkenboer
pi_193443079
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 20:55 schreef Korporaal_Batra het volgende:
Kroonstenen zijn alleen om een lamp op te hangen of om even een kabeltje af te doppen.
pi_193443080
quote:
Dacht ik in 1e instantie ook, maar dat wordt afgeraden vanwege dat je door het schroeven de losse draad kan beschadigen.
pi_193448564
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 20:01 schreef kalinhos het volgende:

Netjes!
pi_193450604
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2020 20:01 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Ga t nu aanpassen. Ik post ff als een soort liveblog, dan kan ik zelf ook de stappen weer terugvinden.

Situatie oud (2 juni, 20:00)
[ afbeelding ]

2030.
[ afbeelding ]
Kabel verder gestript. Blauw, de aardlitze en bruin zijn nu een cm of 5.

Ik ga nu de aardlitze vanaf de grondkabel intapen met groen/gele tape tot ongeveer de laatste centimeter.

Bruin bij bruin
Blauw bij blauw

[ afbeelding ]

Stuk tape en litze bij groen-geel

[ afbeelding ]

Twijfel alleen of ik ook die lasklem nog moet tapen?

En als laatst een groepsfoto waarna ik het klepje dichtdoe en hopelijk niet meer open.
[ afbeelding ]

Heb aan alle 6 de kabels getrokken en ze zitten alle 6 goed vastgeklemd.

Keurig zo! 100 keer beter dan hoe t was.
pi_193451393
Een vraagje:

Ik heb afgelopen weekend 2 buitenlampen opgehangen aan de gevel. De lamp boven de voordeur heeft een XMVK buitenkabel direct de meterkast in. Hoe kan ik het beste de aansluiting in de meterkast maken? Er zit een slimme lamp in dus een schakelaar is niet persé nodig. Een stekker aan een buitenkabel is net gewenst toch?

De tweede lamp heeft ook een XMVK buitenkabel. Deze komt uit in een overdekte buitenruimte waar al een lamp aanwezig is met 2 (buiten)hotelschakelaars en een (buiten)wcd. De bedrading is in pvc buizen geplaatst en voedt ook enkele wcd's die in de woonkamer zitten. Niet ideaal maar met een halfsteensmuur leek vorige bewoners dat handig denk ik.
  woensdag 3 juni 2020 @ 12:44:20 #229
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193451478
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 12:38 schreef archito het volgende:
Een vraagje:

Ik heb afgelopen weekend 2 buitenlampen opgehangen aan de gevel. De lamp boven de voordeur heeft een XMVK buitenkabel direct de meterkast in. Hoe kan ik het beste de aansluiting in de meterkast maken? Er zit een slimme lamp in dus een schakelaar is niet persé nodig. Een stekker aan een buitenkabel is net gewenst toch?
Bij een groep doen of een doosje bijzetten als je bijv al een paar WCD's in de meterkast hebt.

quote:
De tweede lamp heeft ook een XMVK buitenkabel. Deze komt uit in een overdekte buitenruimte waar al een lamp aanwezig is met 2 (buiten)hotelschakelaars en een (buiten)wcd. De bedrading is in pvc buizen geplaatst en voedt ook enkele wcd's die in de woonkamer zitten. Niet ideaal maar met een halfsteensmuur leek vorige bewoners dat handig denk ik.
Gewoon aansluiten dus, of wat is de vraag?
pi_193451870
quote:
14s.gif Op woensdag 3 juni 2020 12:44 schreef daNpy het volgende:

[..]

Bij een groep doen of een doosje bijzetten als je bijv al een paar WCD's in de meterkast hebt.
[..]

Gewoon aansluiten dus, of wat is de vraag?
De vraag bij beiden is of ik van een buitenkabel naar een stekker kan gaan omdat een stekker direct op buitenkabel wordt afgeraden dacht ik? In de meterkast heb ik nog een stopcontact over dus dat leek me wel handig.

In de tweede situatie zijn alle pvc buizen verdwenen achter pir isolatie en houten rabatdelen, daar zou het buitenstopcontact gebruiken ook het makkelijkst zijn.
  woensdag 3 juni 2020 @ 13:25:40 #231
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193452175
Het kan wel, ik heb het ook om mijn werkcontainer van stroom te voorzien :D
Is wel een tijdelijk oplossing, of het mag weet ik zo ook niet. Kabel is natuurlijk ook veel stugger dan snoer. Je kan de kabel toch in het stopcontact brengen via een uitbreekpoort en dan met lasklemmen werken?
pi_193455173
quote:
Hoe heet het eindstuk van een radiator, die je eruit kunt draaien? Hoe vervang je die? Er lekt er een.

Dien je dan ook teflontape te gebruiken?

Dat ding dus. Weet iemand hoe dat heet?
  Moderator woensdag 3 juni 2020 @ 17:14:28 #233
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193455340
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 17:02 schreef Korporaal_Batra het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Voetventieldop

Edit: dat was mijn zelfbedachte term. Als ik Google komt er bij de afbeeldingen te staan
"Radiator blinddop" of "radiator afsluitdop"
  woensdag 3 juni 2020 @ 22:42:42 #234
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_193461722
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 17:02 schreef Korporaal_Batra het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Tapen met loctite 55
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  donderdag 4 juni 2020 @ 07:00:20 #235
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_193465066
Heel vaak zit hier een O-ring in en te weinig draad om te tapen.
Laat die handjes wapperen!
  donderdag 4 juni 2020 @ 07:12:47 #236
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_193465115
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2020 07:00 schreef Gieliovd het volgende:
Heel vaak zit hier een O-ring in en te weinig draad om te tapen.
Loctite 55 is een soort teflonhennep. Die dicht zeer goed af op de draad.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_193465204
Loctite 55 liefde :Y

Maar op die doppen zit Idd vaak een o-ring.
  Moderator dinsdag 9 juni 2020 @ 00:09:55 #238
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193545743
Zaterdag plafond uitgerageld en ik kom precies zo uit dat ik onder een HEB profiel een lat moet bevestigen. Met de lengte van de balk dus. Iemand suggesties?

Zelftappers?
pi_193545847
Met bison polymeer hi-tack er tegen aan lijmen. Komt nooit, maar dan ook echt nooit meer los!

Of zelftappers wat je al voorstelde.

Of kikkerverbinding maken

Of lat in de balk leggen. Kops er op een houtlat schroeven die met de onderkant gelijk ligt tov het geragelde vlak
pi_193546850
Ik zou liever geen gaten boren in zo'n balk iig.
  Moderator dinsdag 9 juni 2020 @ 07:53:11 #241
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193547033
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 06:55 schreef Makrolon het volgende:
Ik zou liever geen gaten boren in zo'n balk iig.
Afgezien van dat het kut werk is, maken een paar gaatjes van 4/4,2mm niets uit voor de sterkte, die krijgt zo'n ding vooral uit de hoogte.
pi_193547079
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 00:09 schreef derLudolf het volgende:
Zaterdag plafond uitgerageld en ik kom precies zo uit dat ik onder een HEB profiel een lat moet bevestigen. Met de lengte van de balk dus. Iemand suggesties?

Zelftappers?
Meestal kom je uit met een lat er voor en er achter. Heb jij nu precies de scheiding van je gips op die balk ??? Kan je door een andere indeling het gips patroon niet veranderen ???
Jeroentje.
  Moderator dinsdag 9 juni 2020 @ 08:02:01 #243
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193547103
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 00:29 schreef Barry1986 het volgende:
Met bison polymeer hi-tack er tegen aan lijmen. Komt nooit, maar dan ook echt nooit meer los!

Of lat in de balk leggen. Kops er op een houtlat schroeven die met de onderkant gelijk ligt tov het geragelde vlak
Hightack die niet los komt heb ik vaker gehoord... Bovendien niet heel handig, denk dat er nog wel wat uitvuilplaatjes tussen moeten.
  Moderator dinsdag 9 juni 2020 @ 08:08:50 #244
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193547163
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 07:58 schreef jpajs het volgende:

[..]

Meestal kom je uit met een lat er voor en er achter. Heb jij nu precies de scheiding van je gips op die balk ??? Kan je door een andere indeling het gips patroon niet veranderen ???
Agnes platen, geen gips :) Komt niet mooi uit, dan heb je een heel dun strookje aan een kant.

Ja, ik heb van te voren gekeken of ik goed uit kwam. Precies er naast.
Maar uiteraard ligt die balk niet parallel aan de muur 8)7
  dinsdag 9 juni 2020 @ 09:16:48 #245
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193547837
quote:

Pro: tip haal geen Bison kit in de bouwmarkt voor 13 euro de tube als je deze voor 4 á 5 euro elders kan krijgen. Bij plintjes zetten etc gaat dat heel wat euro's schelen. Dure zooi.
  dinsdag 9 juni 2020 @ 09:17:45 #246
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193547849
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 08:02 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Hightack die niet los komt heb ik vaker gehoord... Bovendien niet heel handig, denk dat er nog wel wat uitvuilplaatjes tussen moeten.
Rachel op zijn kant zetten? schaven?

Heb hier hout aan beton ge-hi-tackt om het plafond (deels) omhoog te houden. Werkt als een tiet dat spul.
pi_193555926
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 07:53 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Afgezien van dat het kut werk is, maken een paar gaatjes van 4/4,2mm niets uit voor de sterkte, die krijgt zo'n ding vooral uit de hoogte.
Nee vast niet, maar vind t geen fijn idee :p Ook met roest enzo
pi_193558237
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 08:02 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Dat komt echt nooit los. Mits droog, vet en stof vrij.
Vooral dat laatste vergeet men soms en dan plakt er idd niets.
  dinsdag 9 juni 2020 @ 22:11:04 #249
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_193559266
quote:

Je zou een soort constructie kunnen maken zoals bovenstaande laatste optie als ik het goed begrijp.

Een soort ophang constructie maken in de balk die de lat eronder draagt.

Zoiets
Laat die handjes wapperen!
  Moderator dinsdag 9 juni 2020 @ 23:34:48 #250
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193561080
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 22:11 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Je zou een soort constructie kunnen maken zoals bovenstaande laatste optie als ik het goed begrijp.

Een soort ophang constructie maken in de balk die de lat eronder draagt.

Zoiets
[ afbeelding ]
Dit is hoe een balk wordt weg wordt gewerkt. Ik ga nog even kijken hoeveel ruimte er tussen de lat en het staal moet komen.

Ik heb in elk geval wel al een doosje zelftapper besteld :@
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')