Dude, serieus?quote:Op maandag 1 juni 2020 10:08 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, kan je ook makkelijk een platte knoop in leggen als ie door het oog zit.
Geen probleem. De lasdoos is van een vuurdovend materiaal en als de lasklemmen goed en nieuw zijn, zit dat gewoon veilig. Als de doos 100% dicht zit, kan er geen vonk/vuur vrijkomen.quote:Op maandag 1 juni 2020 10:24 schreef kalinhos het volgende:
I De lasdoos binnen zit zoals gezegd in mn kruipruimte bevestigd tegen een vloerbalk. Ik kan er makkelijk bij, maar ik kijk niet elke dag in de kruipruimte. Tis meer dat ik bang ben dat er een vonk komt door een kortsluiting ofzo en dat mijn huis van onder affikt, maar ik vraag me tegelijkertijd af hoe realistisch dat is.
Meterkast is helemaal nieuw van ABB.
Weet je hoeveel centraaldozen je in huis hebt ? Daar zitten eenzelfde soort verbindingen in.quote:Op maandag 1 juni 2020 10:24 schreef kalinhos het volgende:
Ik heb ewn vraag over elektra buiten. Afgelopen jaar is de meterkast vervangen en aparte groep voor buiten aangelegd. De monteur heeft de kabel daarvoor vervolgens naar een lasdoos in mijn kruipruimte geleid. Vanaf daar heb ik een grondkabel aangesloten met wago doorzichtige lasklemmen. Blauw op blauw, bruin op bruin en de aardlitze op de groengele en daarna met groen-geel isolatietape vastgemaakt. Vervolgens de kabel naar buiten geleid, getest of ik er een lamp op kon aansluiten en daarna heb ik de kabel laten uitkomen in een waterdichte lasdoos. Deze zomer wil ik nu stopcontacten etc aansluiten, maar ik twijfel ergens. Ben wanneer het op zulke dingn aankomt een soort hypochonder. Zoals gezegd heb ik de kabels vis de lasklemmen op elkaar aangesloten en heb ik het getest en werkte het. Ik vraag me alleen af, stel die aardlitze laat los, of de blauwe of bruine kabel laat los...wat dan? De lasdoos binnen zit zoals gezegd in mn kruipruimte bevestigd tegen een vloerbalk. Ik kan er makkelijk bij, maar ik kijk niet elke dag in de kruipruimte. Tis meer dat ik bang ben dat er een vonk komt door een kortsluiting ofzo en dat mijn huis van onder affikt, maar ik vraag me tegelijkertijd af hoe realistisch dat is.
Meterkast is helemaal nieuw van ABB.
Thanks hier ga ik ff naar kijken. Het ziet er nu zo uit (foto genomen voordat ik isolatietape over de groengele deed)quote:Op maandag 1 juni 2020 10:35 schreef daNpy het volgende:
Waarom zouden de fase of nul loskomen in die doos? En niet in enige andere doos?
Bovendien moeten ze allebei loskomen en elkaar raken om kortsluiting te krijgen. Dan springt je stop eruit. Gaat de aarde los en komt 1 van beide daar tegenaan gaat je aardlek eruit.
Het enige wat niet lekker zit (volgens jouw verhaal) is die aarde. Neem daarvoor een andere lasklem:
[ afbeelding ]
Hiermee kun je ook snoeren klemmen. (kabel = vaste kern, snoer = losse kern)
Meester Vonkquote:
Dat zeg ik toch?quote:Op dinsdag 2 juni 2020 09:16 schreef Vonkenboer het volgende:
Nou, die bruine fasedraad vanuit de grondkabelzit echt niet fijn in de lasklem. De kabel is ook wel erg kort aangepeld vind ik. Dat kan echt wel een stukje beter !
Wat heeft dat laatste punt nu te maken met hoe kalinhos de boel aangesloten heeft? Ik mis de link denk ik.quote:Op dinsdag 2 juni 2020 09:49 schreef blomke het volgende:
Dit ziet er niet uit. De aders in de kabel moeten net zoveel ruimte hebben als die andere blauw/bruine die binnenkomen. VErder de litzerand, aftapen, zodat die geen contact met nul/fase kan maken.
Doet me herinenren aan een geintje dat ik vorige week had. Knipte de draden naar een TL-buis af, en deed zowel de nul als aarde , in een "knip". Gelijk de ALS eruit en huis donker.
Blijkbaar toch spanningsverschil tussen nul & aarde. Geen PEN leiding.
Sorry hoor, dat ik uit eigen ervaring, advies geef om problemen te voorkomen.quote:Op dinsdag 2 juni 2020 10:20 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Wat heeft dat laatste punt nu te maken met hoe kalinhos de boel aangesloten heeft? Ik mis de link denk ik.
Sowieso, meerdere draden tegelijk afknippen als je nog spanning op de groep hebt staan. Dan vraag je er om.
Dat is top. Ik heb ook weer wat nieuws geleerd. Mag alleen wel wat minder negatief.quote:Op dinsdag 2 juni 2020 10:50 schreef blomke het volgende:
[..]
Sorry hoor, dat ik uit eigen ervaring, advies geef om problemen te voorkomen.
Er gaat sowieso hier niks bijkomen omdat dit puur de verbinding naar buiten is. Die doos zit zoals gezegd in mn kruipruimte, tis daar standaard warm, krap en overal liggen idolatiebolletjes die ik daarna uit mn oren en alle lichaamsholtes kan punniken dus ik kom er liever niet.quote:Op dinsdag 2 juni 2020 09:11 schreef qajariaq het volgende:
Je bent wel erg zuinig geweest met die grondkabel. Zoals het nu zit heb je best kans op sluiting tussen de mantel en nul of live. Bovendien als je er ooit nog een draadje bij wilt steken dan zit je heel erg te pielen omdat je geen ruimte hebt.
Dan gaat de ALS er eigenlijk altijd uit, zo maak ik vaak (op locatie) de ruimte spanningsvrij.quote:Op dinsdag 2 juni 2020 09:49 schreef blomke het volgende:
Dit ziet er niet uit. De aders in de kabel moeten net zoveel ruimte hebben als die andere blauw/bruine die binnenkomen. VErder de litzerand, aftapen, zodat die geen contact met nul/fase kan maken.
Doet me herinenren aan een geintje dat ik vorige week had. Knipte de draden naar een TL-buis af, en deed zowel de nul als aarde , in een "knip". Gelijk de ALS eruit en huis donker.
Blijkbaar toch spanningsverschil tussen nul & aarde. Geen PEN leiding.
Ook bij een PEN-leiding?quote:
Goede vraag, tot zover heeft het altijd gewerkt (als het nodig was)quote:
Ga t nu aanpassen. Ik post ff als een soort liveblog, dan kan ik zelf ook de stappen weer terugvinden.quote:Op dinsdag 2 juni 2020 11:52 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Er gaat sowieso hier niks bijkomen omdat dit puur de verbinding naar buiten is. Die doos zit zoals gezegd in mn kruipruimte, tis daar standaard warm, krap en overal liggen idolatiebolletjes die ik daarna uit mn oren en alle lichaamsholtes kan punniken dus ik kom er liever niet.
De aardlitze heb ik compleet ingetaped, maar ik zal ff kijken of ik die bruine kabel wat beter erin kan klemmen. Als ik er dan ben, ben ik ook weer gerustgesteld.
Kroonstenen zijn alleen om een lamp op te hangen of om even een kabeltje af te doppen.quote:Op dinsdag 2 juni 2020 20:55 schreef Korporaal_Batra het volgende:
Waarom geen kroonsteen eigenlijk en daar alles in?
Dacht ik in 1e instantie ook, maar dat wordt afgeraden vanwege dat je door het schroeven de losse draad kan beschadigen.quote:Op dinsdag 2 juni 2020 20:55 schreef Korporaal_Batra het volgende:
Waarom geen kroonsteen eigenlijk en daar alles in?
Netjes!quote:Op dinsdag 2 juni 2020 20:01 schreef kalinhos het volgende:
Ik denk dat het er beter uitziet dan vanmorgen?
Keurig zo! 100 keer beter dan hoe t was.quote:Op dinsdag 2 juni 2020 20:01 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Ga t nu aanpassen. Ik post ff als een soort liveblog, dan kan ik zelf ook de stappen weer terugvinden.
Situatie oud (2 juni, 20:00)
[ afbeelding ]
2030.
[ afbeelding ]
Kabel verder gestript. Blauw, de aardlitze en bruin zijn nu een cm of 5.
Ik ga nu de aardlitze vanaf de grondkabel intapen met groen/gele tape tot ongeveer de laatste centimeter.
Bruin bij bruin
Blauw bij blauw
[ afbeelding ]
Stuk tape en litze bij groen-geel
[ afbeelding ]
Twijfel alleen of ik ook die lasklem nog moet tapen?
En als laatst een groepsfoto waarna ik het klepje dichtdoe en hopelijk niet meer open.
[ afbeelding ]
Heb aan alle 6 de kabels getrokken en ze zitten alle 6 goed vastgeklemd.
Ik denk dat het er beter uitziet dan vanmorgen?
Bij een groep doen of een doosje bijzetten als je bijv al een paar WCD's in de meterkast hebt.quote:Op woensdag 3 juni 2020 12:38 schreef archito het volgende:
Een vraagje:
Ik heb afgelopen weekend 2 buitenlampen opgehangen aan de gevel. De lamp boven de voordeur heeft een XMVK buitenkabel direct de meterkast in. Hoe kan ik het beste de aansluiting in de meterkast maken? Er zit een slimme lamp in dus een schakelaar is niet persé nodig. Een stekker aan een buitenkabel is net gewenst toch?
Gewoon aansluiten dus, of wat is de vraag?quote:De tweede lamp heeft ook een XMVK buitenkabel. Deze komt uit in een overdekte buitenruimte waar al een lamp aanwezig is met 2 (buiten)hotelschakelaars en een (buiten)wcd. De bedrading is in pvc buizen geplaatst en voedt ook enkele wcd's die in de woonkamer zitten. Niet ideaal maar met een halfsteensmuur leek vorige bewoners dat handig denk ik.
De vraag bij beiden is of ik van een buitenkabel naar een stekker kan gaan omdat een stekker direct op buitenkabel wordt afgeraden dacht ik? In de meterkast heb ik nog een stopcontact over dus dat leek me wel handig.quote:Op woensdag 3 juni 2020 12:44 schreef daNpy het volgende:
[..]
Bij een groep doen of een doosje bijzetten als je bijv al een paar WCD's in de meterkast hebt.
[..]
Gewoon aansluiten dus, of wat is de vraag?
quote:Op dinsdag 2 juni 2020 20:55 schreef Korporaal_Batra het volgende:
Hoe heet het eindstuk van een radiator, die je eruit kunt draaien? Hoe vervang je die? Er lekt er een.
Dien je dan ook teflontape te gebruiken?
Voetventieldopquote:Op woensdag 3 juni 2020 17:02 schreef Korporaal_Batra het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Dat ding dus. Weet iemand hoe dat heet?
Tapen met loctite 55quote:Op woensdag 3 juni 2020 17:02 schreef Korporaal_Batra het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Dat ding dus. Weet iemand hoe dat heet?
Loctite 55 is een soort teflonhennep. Die dicht zeer goed af op de draad.quote:Op donderdag 4 juni 2020 07:00 schreef Gieliovd het volgende:
Heel vaak zit hier een O-ring in en te weinig draad om te tapen.
Afgezien van dat het kut werk is, maken een paar gaatjes van 4/4,2mm niets uit voor de sterkte, die krijgt zo'n ding vooral uit de hoogte.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 06:55 schreef Makrolon het volgende:
Ik zou liever geen gaten boren in zo'n balk iig.
Meestal kom je uit met een lat er voor en er achter. Heb jij nu precies de scheiding van je gips op die balk ??? Kan je door een andere indeling het gips patroon niet veranderen ???quote:Op dinsdag 9 juni 2020 00:09 schreef derLudolf het volgende:
Zaterdag plafond uitgerageld en ik kom precies zo uit dat ik onder een HEB profiel een lat moet bevestigen. Met de lengte van de balk dus. Iemand suggesties?
Zelftappers?
Hightack die niet los komt heb ik vaker gehoord... Bovendien niet heel handig, denk dat er nog wel wat uitvuilplaatjes tussen moeten.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 00:29 schreef Barry1986 het volgende:
Met bison polymeer hi-tack er tegen aan lijmen. Komt nooit, maar dan ook echt nooit meer los!
Of zelftappers wat je al voorstelde.
Of kikkerverbinding maken
Of lat in de balk leggen. Kops er op een houtlat schroeven die met de onderkant gelijk ligt tov het geragelde vlak
Agnes platen, geen gipsquote:Op dinsdag 9 juni 2020 07:58 schreef jpajs het volgende:
[..]
Meestal kom je uit met een lat er voor en er achter. Heb jij nu precies de scheiding van je gips op die balk ??? Kan je door een andere indeling het gips patroon niet veranderen ???
Pro: tip haal geen Bison kit in de bouwmarkt voor 13 euro de tube als je deze voor 4 á 5 euro elders kan krijgen. Bij plintjes zetten etc gaat dat heel wat euro's schelen. Dure zooi.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 00:29 schreef Barry1986 het volgende:
Met bison polymeer hi-tack er tegen aan lijmen. Komt nooit, maar dan ook echt nooit meer los!
Rachel op zijn kant zetten? schaven?quote:Op dinsdag 9 juni 2020 08:02 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Hightack die niet los komt heb ik vaker gehoord... Bovendien niet heel handig, denk dat er nog wel wat uitvuilplaatjes tussen moeten.
Nee vast niet, maar vind t geen fijn idee :p Ook met roest enzoquote:Op dinsdag 9 juni 2020 07:53 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Afgezien van dat het kut werk is, maken een paar gaatjes van 4/4,2mm niets uit voor de sterkte, die krijgt zo'n ding vooral uit de hoogte.
Dat komt echt nooit los. Mits droog, vet en stof vrij.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 08:02 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Hightack die niet los komt heb ik vaker gehoord... Bovendien niet heel handig, denk dat er nog wel wat uitvuilplaatjes tussen moeten.
Je zou een soort constructie kunnen maken zoals bovenstaande laatste optie als ik het goed begrijp.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 00:29 schreef Barry1986 het volgende:
Of zelftappers wat je al voorstelde.
Of kikkerverbinding maken
Of lat in de balk leggen. Kops er op een houtlat schroeven die met de onderkant gelijk ligt tov het geragelde vlak
Dit is hoe een balk wordt weg wordt gewerkt. Ik ga nog even kijken hoeveel ruimte er tussen de lat en het staal moet komen.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 22:11 schreef Gieliovd het volgende:
[..]
Je zou een soort constructie kunnen maken zoals bovenstaande laatste optie als ik het goed begrijp.
Een soort ophang constructie maken in de balk die de lat eronder draagt.
Zoiets
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |