abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192688972
quote:
18s.gif Op zaterdag 18 april 2020 20:20 schreef Muskusboktor57 het volgende:
Wij betalen teveel aan huur, zouden koop goedkoper uit zijn, maar voelen ons te onverantwoordelijk, laks, vrijbuiterig blabla voor een hypotheek.

Conclusie is dat we huur nu beter af zijn. Daar wordt weleens overheen gekeken. Er zitten voordelen aan huren.
Draai het om: met een hypotheek zou je nog onverantwoordelijker, lakser, vrijbuitiger etc. kunnen zijn dan met je huidige hoge huur (die ook nog stijgt)
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192688981
quote:
18s.gif Op zaterdag 18 april 2020 20:23 schreef Muskusboktor57 het volgende:
Maar daar gaat dit topic niet over. :T
Klopt. Ik kap ermee. Ga een pilsje drinken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 18 april 2020 @ 20:39:32 #53
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192689185
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 20:12 schreef Rockefellow het volgende:
Ik heb het verzwegen omdat ik inclusief aflossen studieschuld veel meer geld kwijt was aan woonlasten bij huren.

Rationele, verstandige keuze wat mij betreft.
Haha same here! Ik ben nog geen 800 euro per maand aan de hypotheek kwijt, ik zou inclusief DUO zo'n 1000 euro kwijt zijn. Dit huis huren zou ruim 1200 euro per maand kosten.
Resistance is futile.
pi_192689243
Same here, studieschuld drukt zwaar op het maximale hypotheekbedrag... maar ik ga gewoon alles netjes aflossen en sparen en dan pas kijken voor een hypotheek. Zou ik TS ook aanraden, temeer omdat de woningmarkt ook oververhit is.
  zaterdag 18 april 2020 @ 23:00:16 #55
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_192691645
quote:
99s.gif Op zaterdag 18 april 2020 19:00 schreef Ruse het volgende:

[..]

wel noemen en niet meewegen in de berekening dat heb ik nog nooit gehoord, kan me niet voorstellen dat ze dat doen
Ik dacht het hierboven gelezen te hebben, maar kan het me ook niet echt voorstellen.
  zaterdag 18 april 2020 @ 23:05:19 #56
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_192691740
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 april 2020 19:34 schreef Seven. het volgende:
Gedaan en geen spijt van want mijn netto inkomen is nu 1000 euro hoger dan toen ik mijn huis kocht 2,5 jaar geleden.

Ik moet wel zeggen, we zijn ook gaan verbouwen (opknapper, we gaan er nog 6000-7000 euro in steken en het plan is om er nog zeker 12 jaar te wonen). Dus het eerste jaar heb ik niets gespaard, alles ging naar het huis. Ik ben 6 maanden geleden voor een andere werkgever gaan werken en bij de overstap heb ik een vast contract onderhandeld. Na de verbouwing ben ik meer gaan aflossen dus over 4 jaar ben ik van DUO af en dan ga ik nog meer sparen dan ik nu doe. Ik hoef niet groter te wonen, ik wil wel ooit buitenaf wonen maar daar heb je een flink startkapitaal voor nodig.
Vast contract bestaat niet. Er is geen baangarantie of zo. Ik heb mensen met 30+ dienstjaren in reorganisaties zien sneuvelen, en niet omdat ze slecht werk leverden.
  zaterdag 18 april 2020 @ 23:10:22 #57
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_192691820
quote:
99s.gif Op zaterdag 18 april 2020 19:36 schreef Ruse het volgende:

[..]

Ik heb gezocht, maar kon niet een recent topic vinden (van na 2016) en de situatie is inmiddels toch wel weer wat anders dan toen.

Het grootste risico is wat mij betreft inderdaad dat de hypotheek in twee maanden afgelost moet worden, dat is bijna niet te doen met een reguliere verkoop. Ik vraag me af hoe coulant ze daarmee omgaan, of ik nu met een restschuld blijf zitten of niet, ik moet dat alsnog naar hen betalen. Het risico dat ze in totaal minder krijgen is dan wel aanwezig natuurlijk, ze vangen het meeste geld als ik gewoon de hele hypotheek over de volle looptijd aflos. Maar dit probleem komt eigenlijk alleen naarboven wanneer ik niet meer mijn betalingen kan voldoen... of als Ollongren het door weet te drukken dat een DUO-schuld inzichtelijk wordt
Je pleegt fraude door het te verzwijgen.
Van de site van het BKR:
quote:
Het toekennen van bijvoorbeeld een hypotheek hangt van verschillende factoren af. Je inkomen bijvoorbeeld. En je vaste lasten. De maandelijkse aflossing van een studieschuld hoort daar ook bij. Maar kredietverleners kunnen deze gegevens zelf niet opvragen bij DUO. Voor een eerlijk beeld van jouw situatie lever je deze informatie daarom zelf aan bij de kredietverstrekker. Dit is wettelijk verplicht. Na een zogeheten 'inkomens-lasten-toets' beoordeelt de kredietverstrekker op basis van jouw specifieke situatie welke hypotheek voor jou verantwoord is.
  zaterdag 18 april 2020 @ 23:25:12 #58
458679 Ruse
Super, man
pi_192692084
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2020 23:10 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je pleegt fraude door het te verzwijgen.
Van de site van het BKR:
[..]

ja klopt, valsheid in geschrifte. in theorie geloof ik max 83.000 euro boete en/of 6 jaar cel. in praktijk kom je op de zwarte lijst van de banken
got some money in my pocket, don’t remember where I got it
pi_192692267
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 19:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
ik heb niks gezegd toen men het heel normaal vond om het niet te zeggen.
Mijn salaris is nu verdubbeld en de rente gehalveerd.
Maar dat vind jij toch helemaal niet fijn, die gehalveerde rente?
pi_192692413
Ok nu is het geen probleem misschien in jouw ogen; je verzwijgt hem en ziet wel wat er gebeurt.

Maar stelt jij koopt dat huis, liegt bij de hypotheek aanvraag, 2 jaar later word je verliefd, je trouwt, krijgt kinderen...

Dan ga je dood, plotseling. Krijgen je erfgenamen dan t huis wel, of komt dan misschien naar boven dat je gelogen hebt en wil de bank t huis hebben??

Vraag ik me af
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_192692658
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 23:48 schreef tombolafan het volgende:
Ok nu is het geen probleem misschien in jouw ogen; je verzwijgt hem en ziet wel wat er gebeurt.

Maar stelt jij koopt dat huis, liegt bij de hypotheek aanvraag, 2 jaar later word je verliefd, je trouwt, krijgt kinderen...

Dan ga je dood, plotseling. Krijgen je erfgenamen dan t huis wel, of komt dan misschien naar boven dat je gelogen hebt en wil de bank t huis hebben??

Vraag ik me af
Wat mij betreft een te moeilijk gekozen scenario en de uitkomst is ook dat er waarschijnlijk niets gebeurt.
Ik ga fraude niet aanmoedigen en TS heeft zelf al EVR genoemd. Dat is een realistisch scenario, al is de kans ook aanwezig dat er niets gebeurt.
  zondag 19 april 2020 @ 05:11:51 #62
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192694569
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2020 23:05 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Vast contract bestaat niet. Er is geen baangarantie of zo. Ik heb mensen met 30+ dienstjaren in reorganisaties zien sneuvelen, en niet omdat ze slecht werk leverden.
Bedankt, Captain Obvious.

Ondertussen zijn er op mijn werk verschillende mensen die zich nog niet weten of hun contract verlengd wordt.

En het maakt wel degelijk verschil, na 30 jaar krijg je namelijk een flinke buffer mee. Na 1 jaar amper. Evengoed staat het beter als je tijdens een sollicitatie kunt zeggen dat je, ondanks je korte dienstverband, een vast contract hebt dat eindigt wegens crisis.
Resistance is futile.
  zondag 19 april 2020 @ 05:16:54 #63
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192694573
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 23:48 schreef tombolafan het volgende:

Vraag ik me af
Ik vermoed dat het ergste geval gedwongen verkoop is. Zal mogelijk ook liggen aan of je samen of alleen op de hypotheekakte staat, en wat er bijvoorbeeld in je huwelijkse voorwaarden en testament staat.

Overigens zal DUO een schuld niet verhalen op de nabestaanden:

https://duo.nl/particulie(...)verlijden-melden.jsp
Resistance is futile.
  zondag 19 april 2020 @ 05:55:44 #64
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_192694627
quote:
7s.gif Op zondag 19 april 2020 05:11 schreef Seven. het volgende:

[..]

Bedankt, Captain Obvious.

Ondertussen zijn er op mijn werk verschillende mensen die zich nog niet weten of hun contract verlengd wordt.

En het maakt wel degelijk verschil, na 30 jaar krijg je namelijk een flinke buffer mee. Na 1 jaar amper. Evengoed staat het beter als je tijdens een sollicitatie kunt zeggen dat je, ondanks je korte dienstverband, een vast contract hebt dat eindigt wegens crisis.
Dat is het punt niet. Het gaat erom dat je ook met een "vaste" baan rekening moet houden met ontslag, arbeidsongeschiktheid en/of andere teruggang in inkomen als je een langdurige lening aangaat.
Zo'n flinke buffer is natuurlijk niet aan de orde als het bedrijf failliet gaat en de periode die je ermee kunt overbruggen als je het wel krijgt is niet zo heel groot als je veel en hoge vaste lasten hebt.
De jonge huizenkoper is vaak de optimist, "dat zal mij allemaal niet gebeuren", het is de taak van de hypotheekadviseurs om die mensen te wijzen op de verschillende scenario's waarin ze de risico's wel lopen en door te rekenen wat de financi๋le gevolgen daarvan zijn.
En het gaat niet alleen om de hypotheek, maar om de hele financi๋le planning. TS denkt nu genoeg te verdienen om een huis te kopen tegen een maximale hypotheeklening als starter, ook met aflossing van de studieschuld. Maar is er doorgerekend wat dat betekent als je ook een mooie "private lease" auto wilt rijden? Of wat de invloed van je kind is op je uitgaven, niet alleen bij de geboorte, maar ook 20 jaar daarna? De leningen lopen immers vaak 30 jaar...
Je kunt niet vooruit kijken, maar je kunt wel scenario's doorrekenen, en daarvoor zijn realistische bedragen nodig, dus niks verzwijgen - afgezien van het feit dat dat fraude is, en als dat uitkomt kan dat ook van invloed zijn op je inkomen.

Het zijn niet alleen tokkies en paupers met (grote) financi๋le problemen, zie bijvoorbeeld
https://www.ad.nl/economi(...)-problemen~a8cfd0a0/
Bijna een vijfde van de mensen met een hoger inkomen heeft financi๋le problemen, de helft daarvan ernstige.
En toch zijn mensen bereid een groot financieel risico aan te gaan, voor een periode die niemand kan overzien, en in plaats van dat ze een lening nemen die bij hun financi๋le situatie past, zijn ze bereid te frauderen om dat risico te vergroten.
  zondag 19 april 2020 @ 08:23:56 #65
458679 Ruse
Super, man
pi_192695078
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 05:55 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat is het punt niet. Het gaat erom dat je ook met een "vaste" baan rekening moet houden met ontslag, arbeidsongeschiktheid en/of andere teruggang in inkomen als je een langdurige lening aangaat.
Zo'n flinke buffer is natuurlijk niet aan de orde als het bedrijf failliet gaat en de periode die je ermee kunt overbruggen als je het wel krijgt is niet zo heel groot als je veel en hoge vaste lasten hebt.
De jonge huizenkoper is vaak de optimist, "dat zal mij allemaal niet gebeuren", het is de taak van de hypotheekadviseurs om die mensen te wijzen op de verschillende scenario's waarin ze de risico's wel lopen en door te rekenen wat de financi๋le gevolgen daarvan zijn.
En het gaat niet alleen om de hypotheek, maar om de hele financi๋le planning. TS denkt nu genoeg te verdienen om een huis te kopen tegen een maximale hypotheeklening als starter, ook met aflossing van de studieschuld. Maar is er doorgerekend wat dat betekent als je ook een mooie "private lease" auto wilt rijden? Of wat de invloed van je kind is op je uitgaven, niet alleen bij de geboorte, maar ook 20 jaar daarna? De leningen lopen immers vaak 30 jaar...
Je kunt niet vooruit kijken, maar je kunt wel scenario's doorrekenen, en daarvoor zijn realistische bedragen nodig, dus niks verzwijgen - afgezien van het feit dat dat fraude is, en als dat uitkomt kan dat ook van invloed zijn op je inkomen.

Het zijn niet alleen tokkies en paupers met (grote) financi๋le problemen, zie bijvoorbeeld
https://www.ad.nl/economi(...)-problemen~a8cfd0a0/
Bijna een vijfde van de mensen met een hoger inkomen heeft financi๋le problemen, de helft daarvan ernstige.
En toch zijn mensen bereid een groot financieel risico aan te gaan, voor een periode die niemand kan overzien, en in plaats van dat ze een lening nemen die bij hun financi๋le situatie past, zijn ze bereid te frauderen om dat risico te vergroten.
goed gezegd, dat is idd zo ongeveer de situatie

mijn afweging zit in het feit of de weging van de studieschuld re๋el is, of dat het scenario met hoge hypoheek en stufi aflossen ook nog binnen de veilige normen ligt, en ik neig naar dat laatste
pi_192695320
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 05:55 schreef Lunatiek het volgende:

Daar noem je dus mooi een aantal factoren die ook een groot risico betekenen voor je financi๋le plaatje: auto, baan(loos), kinderen, huwelijk/scheiding. Zijn er voor die potenti๋le risico's ook zulke strenge regels en controles?
  zondag 19 april 2020 @ 09:20:14 #67
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_192695399
quote:
99s.gif Op zondag 19 april 2020 08:23 schreef Ruse het volgende:

[..]

goed gezegd, dat is idd zo ongeveer de situatie

mijn afweging zit in het feit of de weging van de studieschuld re๋el is, of dat het scenario met hoge hypoheek en stufi aflossen ook nog binnen de veilige normen ligt, en ik neig naar dat laatste
Het hele punt is dat je geen geld hebt om een huis te kopen. En je familie heeft dat blijkbaar ook niet. Jij en je ouders konden niet eens je studie betalen. Dus wat is je plan B als je geen inkomen meer hebt en je je huis met een forse restschuld moet verkopen, nog afgezien van de studieschuld en de beoogde fraude?
pi_192695454
Idd onverantwoord,zeker om in deze tijd studieschuld te verzwijgen. Waneer je dat doet neem je grote risico's.
  zondag 19 april 2020 @ 09:33:54 #69
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192695527
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 09:20 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het hele punt is dat je geen geld hebt om een huis te kopen. En je familie heeft dat blijkbaar ook niet. Jij en je ouders konden niet eens je studie betalen. Dus wat is je plan B als je geen inkomen meer hebt en je je huis met een forse restschuld moet verkopen, nog afgezien van de studieschuld en de beoogde fraude?
Jouw aannames zijn echt niet waar voor iedereen, mijn ouders hebben het financieel echt zeer goed maar ze vertikten het om ons te helpen tijdens studies. En het huis heb ik altijd met gemak in mijn eentje op kunnen hoesten, inclusief verbouwkosten.

Je kunt bovendien niet overal rekening mee houden. Er zijn zoveel dingen die mis kunnen gaan in het leven.
Resistance is futile.
pi_192695592
quote:
99s.gif Op zaterdag 18 april 2020 20:09 schreef Ruse het volgende:
180 x ค200. 15 jaar, dik 30.000

200 is misschien iets aan de hoge kant, maar better safe than sorry
Je kunt dus ook wellicht de schuld niet direct aflossen, maar sparen (moet je psychologisch ook wel kunnen: niet voor iedereen makkelijk om geld op een spaarrekening te hebben staan en er af te blijven als anderen bepaalde leuke dingen wel kunnen doen). Dan krijg je bv met deposito's nog iets aan rente op een veilige manier (zolang de DUO rente op 0% staat) en kun je als je zover bent dat je een huis wil gaan kopen in 1x de aflossing doen. Als je voldoende buffer hebt opgebouwd kun je ook wellicht iets meer risico nemen voor hoger rendement, maar ook dat moet bij je passen, zowel psychologisch als financieel in je totale plaatje.

En ten slotte kun je, als je echt lange(re) termijn planning doet, ook gewoon de komende paar jaar wat soberder leven zodat je sneller kunt sparen/aflossen en dat huis eerder binnen bereik komt. Ook dat moet 'bij je passen', maar is zeker ook een goede oefening om langere termijn wat op te bouwen.
pi_192695603
quote:
2s.gif Op zondag 19 april 2020 09:33 schreef Seven. het volgende:
Je kunt bovendien niet overal rekening mee houden. Er zijn zoveel dingen die mis kunnen gaan in het leven.
Juist. En eigenlijk leer je van de dingen die mis gaan, i.p.v. alles en iedereen maar te beschermen tegen de omgeving en invloeden van buiten af. Ik had ouders die bang waren dat we scheurbuik zouden krijgen, dus werden we volgepompt met vitamine C. Griep stond gelijk aan polio en bij het oversteken van de straat werd je doodgereden.

Zo kan je over hypotheken allerlei doemscenario's bedenken. Je kan ook je gezonde verstand gebruiken en alternatieven langs dezelfde "riscomeetlat" leggen. Kijk dan wat beter past.

TS heeft een DUO-schuld van ค30000,- is dat een netto modaal jaar inkomen?
pi_192695654
quote:
Daar ben ik het wel helemaal mee eens. Je moet eigenlijk weten
a) wat de effecten kunnen zijn als iets mis gaat (op allerlei manieren)
b) je persoonlijke (echte) risicobereidheid

Advies vragen en zoeken helpt om dat eerste in kaart te brengen. Het tweede is echter iets waar je meestal pas ้cht achter komt als het een keer flink is misgegaan.

Als je van nature een flinke optimist bent (je omgeving weet dat misschien wel) dan kun je beter wat aan de voorzichtige kant zitten bij dit soort dingen omdat je jezelf overschat. Als je een pessimist bent, heb je misschien juist wat meer ruimte dan je denkt.

Dan heeft het toch nog eens een voordeel om een pessimist te zijn (zei de optimist 8-) )
pi_192695942
quote:

[..]

Jouw aannames zijn echt niet waar voor iedereen, mijn ouders hebben het financieel echt zeer goed maar ze vertikten het om ons te helpen tijdens studies. En het huis heb ik altijd met gemak in mijn eentje op kunnen hoesten, inclusief verbouwkosten.

Het niet hebben of het niet willen uitgeven zijn eigenlijk hetzelfde. Als de ouders het niet willen geven voor een studie, maar wel garant willen staan op een deel van de hypotheeklening, is er ook geen probleem op de maximale hypotheeksom.

Ik ben het eens dat je niet overal rekening mee kan houden. Je koopt een huis wat een risico is, of je begint een relatie. Allemaal dingen waar je later spijt van kan krijgen. Dit staat wel los van het feit of je een deel van je schuldenlast gaat verzwijgen om een nog grotere schuldpositie aan te gaan.

De kern van de discussie is volgens mij dat er een aantal mensen hier willen zeggen dat ze zelf willen beslissen of ze een risico willen aangaan of niet. Zij hebben geen behoefte aan de inmenging in de vrijheid op die keuze. Hierbij kijk je naar de upside. In mijn ogen gaan ze alleen voorbij aan het feit dat bij een downside het niet alleen jijzelf bent die het risico draagt, maar ook de rest van de samenleving. Dat komt door ons sociale vangnet. De samenleving wil niet dat je ongelimiteerd een risico aangaat. Ook al ziet de upside of zelfs het gemiddelde er nog zo positief uit.
  zondag 19 april 2020 @ 10:26:29 #74
188514 whoeier
If it was an option, I did it
pi_192695955
Verzwijgen kan nog wel eens vlot boven water komen. Er zijn inmiddels partijen die, indien je geen rekening bij hun hebt, een volledige rekening uitdraai willen van een x periode. Je kan daar met wat knip en plakwerk vast wel een draai aangeven, maar dit zal des te meer een issue worden zodra toch een issue ontdekken ( eq. fraude vermoeden).

Hiernaast een hypotheek vergelijken met huur vindt ik grof gezegd kort door de bocht.
Naast de hypotheek zijn er additionele kosten om rekening mee te houden, denk hierbij aan;

Eens in de 15 jaar een keuken van 7.5K,
Badkamer vervangen eens in de 10-15 jaar a 3.5k-5k ( kan natuurlijk veel duurder, maar sober bekeken vanuit woningbouw constructie, vele malen vaker dien je de kithandel/voeg nog eens te onderhouden).
Kozijnen hout = schilderwerk elke 5 of 10 jaar แ 1.5k, bij kunststof is dit minder, tenzij men zelf zwak is in onderhoud (schoonmaken), hiernaast opbouw van vervanging 15k per 30 jaar. Gevelonderhoud ( reinigen, voegen herstellen en evt. impregneren) 1.5k - 4k per 10/15 jaar.

Dit is even vlug wat ik me kan bedenken wat er door verhuurders dus al meegerekend wordt in de huur, komt neer op +-130 euro per maand, maar een koper van woning dient dit of zelf maandelijks op te potten, of tegen de tijd van onderhoud een lening af te sluiten, of een alternatief.
Er is hiernaast natuurlijk ook zakelijk belang ( gemiddeld zit een verhuurder op 8% rendement, wordt er risico mee genomen in de lasten en is de woning deels met zakelijke lening gefinancierd, wat dus allemaal braaf wordt doorbelast naar de huurder), waardoor het geheel bijna altijd duurder is dan koop ( totdat de hypotheekmarktrente de 5% weer haalt voor consumenten).

Ergo, bedenk dus heel goed welke additionele kosten je binnen haalt bij een koopwoning en wees ook bereid deze op te potten, deze lasten zie je niet direct als je de hypotheeklast vs huurlast naast elkaar legt.

In het geval van TS, geeft te kennen naast duo+evt hypotheek ook te kunnen sparen, raad ik aan om in de huidige oververhitte markt alles wat er gespaard kan worden te gebruiken om bij duo versneld af te lossen (naast persoonlijk buffer). Alles wat extra afgelost wordt, mag namelijk afgetrokken worden van de initi๋le lening waarde ( Ergo ipv 30k kan je na direct aflossen van 5k, de lening dus vermelden als 25k, hiermee druk je de maandlast, welke meeweegt in de financieringsberekening).

Maar goed, dit is mijn idee erbij, doe ermee wat je niet laten kan :)
pi_192696012
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 23:38 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Maar dat vind jij toch helemaal niet fijn, die gehalveerde rente?
niet voor mijn spaarhypotheek, wel voor mijn aflossingevrije hypotheek
Ik had niet veel keuze.
De winst bij mijn aflossingsvrijehypoteek was gelukkig hoger dan het verlies bij mijn spaahypoteek.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_192696056
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 10:26 schreef whoeier het volgende:
Naast de hypotheek zijn er additionele kosten om rekening mee te houden, denk hierbij aan;
deze kosten zijn vrijwillig en geven alleen wooncomfort. Zolang je je huis niet verkoopt merk je er financieel niks van als je dat niet doet.
Mocht je later dan meer geld hebben, dan doe je het dan als je wilt.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_192696289
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 10:33 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

deze kosten zijn vrijwillig en geven alleen wooncomfort. Zolang je je huis niet verkoopt merk je er financieel niks van als je dat niet doet.
Helemaal mee eens.
De discussie moet hier denk ik ook niet zijn wat de kosten voor kopen of huren zijn. Kopen is goedkoop voor de langere termijn, huren kan voordelen hebben bij onzekerheid en korte termijn.

De discussie hier is wat is verantwoord lenen en in hoeverre tellen andere leningen (voornamelijk studiegerelateerd) mee in wat een verantwoord bedrag is.
pi_192696308
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 10:51 schreef snabbi het volgende:
Kopen is goedkoop voor de langere termijn, huren kan voordelen hebben bij onzekerheid en korte termijn.
dat is historisch gezien correct inderdaad, maar hoeft niet in de toekomst te gelden. Het is eigenlijk vooral wanneer je verplicht moet uitstappen, dan maak je veelal verlies.
  zondag 19 april 2020 @ 10:54:01 #79
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_192696322
quote:
Verzwijgen kan nog wel eens vlot boven water komen. Er zijn inmiddels partijen die, indien je geen rekening bij hun hebt, een volledige rekening uitdraai willen van een x periode. Je kan daar met wat knip en plakwerk vast wel een draai aangeven, maar dit zal des te meer een issue worden zodra toch een issue ontdekken ( eq. fraude vermoeden).
Dit is niet relevant als je gebruik maakt van de opschorting bij DUO die je vijf jaar lang zonder reden kunt gebruiken.

quote:
In het geval van TS, geeft te kennen naast duo+evt hypotheek ook te kunnen sparen, raad ik aan om in de huidige oververhitte markt alles wat er gespaard kan worden te gebruiken om bij duo versneld af te lossen (naast persoonlijk buffer). Alles wat extra afgelost wordt, mag namelijk afgetrokken worden van de initi๋le lening waarde ( Ergo ipv 30k kan je na direct aflossen van 5k, de lening dus vermelden als 25k, hiermee druk je de maandlast, welke meeweegt in de financieringsberekening).
Dit is nogal een raar voorstel, aangezien de rente bij DUO op dit moment 0% is. Het heeft geen meerwaarde om dan versneld af te lossen.
Daarnaast is het ook niet zo dat je je lening lager mee mag nemen, aangezien ze de startwaarde van de lening vragen. Voor de bank is de hoogte van de lening verder niet zo relevant, maar het bedrag dat je per maand terug moet betalen. Pas als dat significant daalt, kun je om een eventuele aanpassing vragen.
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
  zondag 19 april 2020 @ 10:59:24 #80
188514 whoeier
pi_192696381
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 10:33 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Deels wel, deels absoluut niet.

Kozijnen en gevel zijn gewoon onderhoudsgevoelig, sla je dit over gaat het gevolgen hebben. Kunstof kozijnen zijn al minder gevoelig, net als een ge๏mpregneerde gevel, waardoor dit zeker minder impact oplevert.

Keuken en badkamer zijn inderdaad een comfort keuze, zijn dan ook meegerekend op termijnen zoals ik ze ken uit de woningbouw, hier kan je inderdaad mee spelen.

De rekensom was dan ook meer om aan te tonen dat een huur meer is dan enkel hypotheeklast voor de verhuurder en dat je als koper hier zelf voor zal opdraaien.

Ieder kiest hier verder zelf in, maar ik hoop dat zij hier dan wel bewust zijn in de kosten en gevolgen.

De opmerking mocht je later meer geld hebben, is leven in het positieve (normaal niks mis mee, maar financieel kan dit zeer doen).
Helaas heb ik er voldoende gezien die hier niet op gerekend hebben en door de crisis in 2008 en de nasleep ervan, soms nu nog met rotte kozijnen zitten, of een keuken waar de deuren uitvallen..
pi_192696447
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 10:59 schreef whoeier het volgende:

Kozijnen en gevel zijn gewoon onderhoudsgevoelig, sla je dit over gaat het gevolgen hebben. Kunstof kozijnen zijn al minder gevoelig, net als een ge๏mpregneerde gevel, waardoor dit zeker minder impact oplevert.

stort je huis in als je dit 50 jaar niet doet dan?
Ik heb nog steeds mijn buiten gevelvoeg van 95 jaar terug.
pi_192696481
Ik vind het in ieder geval niet vreemd dat mensen het verzwijgen. Steeds meer en meer afgestudeerden vallen tussen wal en schip. Of heel duur huren of geen hypotheek die hoog genoeg is door een studieschuld. Keuze is makkelijk gemaakt.
pi_192696495
quote:
7s.gif Op zondag 19 april 2020 10:54 schreef Zeroku het volgende:

[..]

Dit is niet relevant als je gebruik maakt van de opschorting bij DUO die je vijf jaar lang zonder reden kunt gebruiken.
[..]

Dit is nogal een raar voorstel, aangezien de rente bij DUO op dit moment 0% is. Het heeft geen meerwaarde om dan versneld af te lossen.
Daarnaast is het ook niet zo dat je je lening lager mee mag nemen, aangezien ze de startwaarde van de lening vragen. Voor de bank is de hoogte van de lening verder niet zo relevant, maar het bedrag dat je per maand terug moet betalen. Pas als dat significant daalt, kun je om een eventuele aanpassing vragen.
Precies. Met de 0% rente is het zelfs beter om volledig gebruik te maken van de 5 pauze jaren.
  zondag 19 april 2020 @ 11:10:10 #84
188514 whoeier
pi_192696505
quote:
7s.gif Op zondag 19 april 2020 10:54 schreef Zeroku het volgende:

[..]

[..]

bij opschorting zal het inderdaad niet opvallen, daar ben ik het mee eens.

Bij versneld aflossen op de studieschuld, verlaagd ook je maand bedrag xd, die ruimte krijg je dan.
Verder zijn er banken die de totale leningwaarde meerekenen en dus de initi๋le waarde-additionele aflossing vragen in het geval van studieschuld ( knab is er 1 van, zie info veld bij het onderdeel studieschuld https://www.knab.nl/hypotheken/maximale-hypotheek-berekenen ).

[ Bericht 0% gewijzigd door whoeier op 19-04-2020 11:11:34 (typo's) ]
  zondag 19 april 2020 @ 11:16:21 #85
188514 whoeier
pi_192696569
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 11:05 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

stort je huis in als je dit 50 jaar niet doet dan?
Ik heb nog steeds mijn buiten gevelvoeg van 95 jaar terug.
Dat stel ik niet, maar voegen zijn nu eenmaal gevoelig voor het weer, deze kunnen afbrokkelen en hierdoor verminderd het isolatie effect van de gevel ;) en ja ik ken het geval waarbij de baksteen op een gegeven moment enkel door zwaarte kracht op z'n plek bleef (1ste woning die ik kocht xD )

Er zit inderdaad wel een wezenlijk verschil tussen de jaren 70/80 woningen en de jaren 1910-1930, de materiaal keuze is door de jaren heen veranderd en in mijn mening niet ten goede.
pi_192696577
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 11:16 schreef whoeier het volgende:

[..]

Dat stel ik niet, maar voegen zijn nu eenmaal gevoelig voor het weer, deze kunnen afbrokkelen en hierdoor verminderd het isolatie effect van de gevel ;) en ja ik ken het geval waarbij de baksteen op een gegeven moment enkel door zwaarte kracht op z'n plek bleef (1ste woning die ik kocht xD )

Er zit inderdaad wel een wezenlijk verschil tussen de jaren 70/80 woningen en de jaren 1910-1930, de materiaal keuze is door de jaren heen veranderd en in mijn mening niet ten goede.
maar dan is het toch niet nodig om dit te repareren als je het niet wilt?
  zondag 19 april 2020 @ 11:25:01 #87
188514 whoeier
pi_192696662
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 11:17 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

maar dan is het toch niet nodig om dit te repareren als je het niet wilt?
Het blijft een keus, dat is in alles het geval.

Ik persoonlijk vind het belangrijk om mijn huis te onderhouden, maar dat verplicht ik een ander niet, zolang het geen impact op mij heeft ;)
  zondag 19 april 2020 @ 11:46:15 #88
458679 Ruse
Super, man
pi_192696905
Bedankt allemaal weer voor jullie reacties, de toon en variatie in meningen in het topic zijn erg helpend.

Ik heb een uitgebreide begroting gemaakt van al mijn inkomsten en uitgaven, nu en in geval van koop. Onderhoud (ค150pm, gelijk aan max. VvE bijdrage ongeveer), OZB, waterschap, gemeente, energie, verzekeringen, dat heb ik allemaal meegenomen. Ook een spaarbedrag voor onvoorziene uitgaven van ค100 per maand, dan nog houd ik zo'n ค1200 per maand over om van te leven. Ik vind dat ik daar prima die ค200/300 stufi van kan aflossen, dat geeft me nog steeds genoeg slag om de arm om bijvoorbeeld een goedkoop autootje te nemen, al voorzie ik daar de komende jaren nog geen behoefte aan...

Ik vind dit scenario niet onrealistisch en de weging van de schuld in de hypotheek daarom onredelijk. Natuurlijk zou ik hem liever vermelden, maar in deze markt zit er geen optie tussen wel en niet kopen

maar

ik realiseer me ook dat het logischer/veel verstandiger is om, zeker gezien het economische zwaard van Damocles wat nu in de lucht hangt, eerst 3 jaar af te lossen en dan pas een hypotheek aan te gaan. ik wacht alleen al zo'n 10 jaar en ik word langzamerhand ongelukkig van huren, ik ben toe aan een huis en ik heb een goede vaste, vrij zekere baan

[ Bericht 9% gewijzigd door Ruse op 19-04-2020 12:02:22 ]
  zondag 19 april 2020 @ 12:14:37 #89
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192697264
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 11:09 schreef SwitchSwatch het volgende:

[..]

Precies. Met de 0% rente is het zelfs beter om volledig gebruik te maken van de 5 pauze jaren.
Die gedachtengang snap ik dan weer niet. Zeker als je je studieschuld verzwijgt bij een hypotheek-aanvraag: hoe sneller je van de schuld af bent, hoe minder risico je loopt.

In 10 jaar aflossen kan een hoop gebeuren (scheiden, ziek worden, overlijden, werkloosheid). In 20 jaar is die kans natuurlijk groter.
Resistance is futile.
  zondag 19 april 2020 @ 12:17:15 #90
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_192697301
Het alternatief is dat je eens gaat kijken waar er woningen zijn die wel bij je budget passen.

In je berekening zie ik niet of je aanvullende verzekeringen hebt meegenomen die bij een koopwoning horen. Ook mis ik de bufferopbouw voor groot onderhoud aan je eigen woning (dat niet door de VvE wordt gedaan), of eventuele verbouwingen.
  zondag 19 april 2020 @ 12:18:12 #91
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192697314
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 12:17 schreef Lunatiek het volgende:
Het alternatief is dat je eens gaat kijken waar er woningen zijn die wel bij je budget passen.

In je berekening zie ik niet of je aanvullende verzekeringen hebt meegenomen die bij een koopwoning horen. Ook mis ik de bufferopbouw voor groot onderhoud aan je eigen woning (dat niet door de VvE wordt gedaan), of eventuele verbouwingen.
Je bedoelt die 30 euro per maand aan verzekeringen? :+
Resistance is futile.
  zondag 19 april 2020 @ 12:37:20 #92
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_192697572
quote:
10s.gif Op zondag 19 april 2020 12:18 schreef Seven. het volgende:

[..]

Je bedoelt die 30 euro per maand aan verzekeringen? :+
Ligt aan TS en zijn woning welke verzekeringen dat zijn en hoeveel die kosten.
30 euro is echter ook een hoop geld als je het niet hebt, je kunt er een week van eten als je arm bent.

Duurste verzekering is vermoedelijk de verplichte zorgverzekering, die zie ik ook niet apart in het lijstje, samen met eigen risico.

TS lijkt er ook vanuit te gaan dat de gemeentelijke lasten even veel kosten voor een koopwoning als voor een de huur van een kamer, lijkt me ook iets voor de hypotheekadviseur om uit te rekenen.
pi_192698265
Inhakend, op dit: Wat is verstandiger, je spaargeld gebruiken voor aanvulling op hypotheek of spaargeld gebruiken voor studieschuld aflossen?
Ik heb momenteel ongeveer 50.000 euro spaargeld en een studieschuld van 25.000. Wil gaan ori๋nteren voor mijn eerste huisje, maar weet niet zo goed wat verstandiger is. Ik val overigens in de '30 jaar aflossen' regeling.
pi_192698371
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 13:32 schreef Pinuts het volgende:
Inhakend, op dit: Wat is verstandiger, je spaargeld gebruiken voor aanvulling op hypotheek of spaargeld gebruiken voor studieschuld aflossen?
Ik heb momenteel ongeveer 50.000 euro spaargeld en een studieschuld van 25.000. Wil gaan ori๋nteren voor mijn eerste huisje, maar weet niet zo goed wat verstandiger is. Ik val overigens in de '30 jaar aflossen' regeling.
Sparen in box 3 en niet gebruiken voor consumptieve uitgaven.

Heb je huis & hypotheek & DUO-schuld, gewoon verder leven en je box 3 spaargeld uitsluitend gebruiken - als de nood aan de man komt - om de oorzaak (hypotheek / DUO-schuld / restschuld) op te lossen.

Verder eerste huis: met NHG.
pi_192699756
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 10:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
niet voor mijn spaarhypotheek, wel voor mijn aflossingevrije hypotheek
Ik had niet veel keuze.
De winst bij mijn aflossingsvrijehypoteek was gelukkig hoger dan het verlies bij mijn spaahypoteek.
Ah, dus je begint eindelijk te snappen dat een lagere rente per saldo toch gunstiger is?
Toch maar niet naar die 80% rente toe dus?
pi_192699851

[ Bericht 100% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2020 15:27:33 ]
pi_192700797
quote:
99s.gif Op zaterdag 18 april 2020 18:45 schreef Ruse het volgende:
Het is natuurlijk een risico, dat besef ik me en daarom denk ik er ook goed over na en daarom heb ik ook mede de vraag hier gesteld. Ik ben heel erg benieuwd naar mensen die dit dus wel gedaan hebben, hoop dat er een paar reageren.

Het zou kunnen dat ik krap kom te zitten, bijvoorbeeld als ik mijn baan verlies. Ik heb mijn 60 aflossingsvrije maanden van DUO nog achter de hand, die kan ik inzetten als ik achteruit ga in inkomen, of ik kan ze inzetten om bijvoorbeeld een buffer op te bouwen aan spaargeld. De DUO rente is inderdaad nihil en ik zie het meer zitten om dat te spreiden dan daar nu al mijn geld aan uit te geven.

Mocht het zo zijn dat ik echt langdurig heel krap kom te zitten, dan kan ik toch altijd nog het huis weer verkopen?
Ik heb een hypotheek en een studieschuld.
Het risico zat in het verleden hoofdzakelijk bij de NHG. Mocht je ineens je baan kwijtraken oid en je moet je huis vekopen en zit met een restschuld, dan kan de NHG weigeren om uit te betalen omdat je niet helemaal eerlijk bent geweest. Dat risico is echter met de huidige hypotheekregels nagenoeg nihil. Je moet immers aflossen. De kans dat je je huis met een restschuld moet verkopen is heel gering.
Verder is het natuurlijk wel zaak om rekening te houden met de maandlasten die je aan de DUO kwijt bent.
Ik weet van mensen die hun studieschuld niet vermeld hebben en daarnaast de maximale hypotheek die ze op hun salaris konden krijgen afsloten en er toen achter kwamen dat ze niet genoeg verdienden om en de hypotheek en de maandlasten bij de DUO konden betalen :')

Sowieso vind ik het belachelijk dat je met een studieschuld eigenlijk geen hypotheek zou kunnen krijgen. Met mijn inkomen ben ik aangewezen op huren in de vrije sector. Dan ben je zo 800 tot 900 per maand kwijt voor een flutwoning. Of ik moest in de goedkope huurwoning blijven zitten tot ik de studieschuld heb afgelost, maar dan ben ik zo'n vuile scheefhuurder. Uiteindelijk betaal ik netto aan hypotheek nu 3- a 400 Euro minder in de maand dan wat ik kwijt zou zijn aan huur in de vrije sector.
A mind with a heart of it's own
pi_192700915
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 16:53 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Kan ik hieruit opmaken dat jij inderdaad niet hebt vermeld dat je een studieschuld hebt? Mag ik vragen hoeveel (ongeveer). En redt jij het (gemakkelijk) iedere maand of toch wel eindjes aan elkaar knopen?
Of heb je gewoon een lage hypotheek?
  zondag 19 april 2020 @ 17:09:15 #99
458679 Ruse
Super, man
pi_192700981
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 13:32 schreef Pinuts het volgende:
in die regeling telt je schuld ongeveer x1.2 in de min op je maximale hypo, met je 50K erbij kom je dan in totaal op +20K. het lijkt me als je al 50K spaargeld hebt dat je ook een aardig inkomen hebt en genoeg zou moeten hebben aan die 20K extra bestedingsruimte, voor overbieden etc. maar als je hem dus aflost heb je 25K extra te besteden, dus direct wat meer.

alternatief verzwijgen en 50K inbrengen bij je hypotheek? je bespaart wat rente. of max hypo en dan nog plus 50K, een kast van een huis.. dan krijg je het box 3 verhaal denk ik, ik kan de meerwaarde daarvan moeilijk inschatten.

ik zou zelf, als ik ook een huis kon kopen zonder, mijn studieschuld in ieder geval niet verzwijgen
pi_192700985
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 16:53 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Ik heb een hypotheek en een studieschuld.
Het risico zat in het verleden hoofdzakelijk bij de NHG. Mocht je ineens je baan kwijtraken oid en je moet je huis vekopen en zit met een restschuld, dan kan de NHG weigeren om uit te betalen omdat je niet helemaal eerlijk bent geweest. Dat risico is echter met de huidige hypotheekregels nagenoeg nihil. Je moet immers aflossen. De kans dat je je huis met een restschuld moet verkopen is heel gering.
Verder is het natuurlijk wel zaak om rekening te houden met de maandlasten die je aan de DUO kwijt bent.
Ik weet van mensen die hun studieschuld niet vermeld hebben en daarnaast de maximale hypotheek die ze op hun salaris konden krijgen afsloten en er toen achter kwamen dat ze niet genoeg verdienden om en de hypotheek en de maandlasten bij de DUO konden betalen :')

Sowieso vind ik het belachelijk dat je met een studieschuld eigenlijk geen hypotheek zou kunnen krijgen. Met mijn inkomen ben ik aangewezen op huren in de vrije sector. Dan ben je zo 800 tot 900 per maand kwijt voor een flutwoning. Of ik moest in de goedkope huurwoning blijven zitten tot ik de studieschuld heb afgelost, maar dan ben ik zo'n vuile scheefhuurder. Uiteindelijk betaal ik netto aan hypotheek nu 3- a 400 Euro minder in de maand dan wat ik kwijt zou zijn aan huur in de vrije sector.
Dat is ook niet hoe het zit. Je kan prima een hypotheek afsluiten met een studieschuld. Alleen is het max leenbedrag lager dan zonder die schuld. Volstrekt logisch. Als dit zou betekenen dat je geen huis kan kopen dan stopt het daar gewoon. Niks mis mee verder gewoon realistisch
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')