Ik heb gezocht, maar kon niet een recent topic vinden (van na 2016) en de situatie is inmiddels toch wel weer wat anders dan toen.quote:Op zaterdag 18 april 2020 19:19 schreef Zeroku het volgende:
Dit topic komt om de zoveel tijd langs en de antwoorden zijn vaak in de trant van "DIT MOET JE NIET WILLEN". De praktijk leert echter dat het verzwijgen niet zo gek veel nadelen kent in een markt waarin de huizenprijzen gelijk blijven of stijgen.
Het verzwijgen is eigenlijk maar in twee situaties relevant:
• Je NHG, indien je huis minder dan ¤310k is
• Je je hypotheek niet meer kunt betalen.
In het eerste geval dekt de NHG je eventuele restschuld niet, maar als het huis voor tenminste de aankoopwaarde verkocht kan worden, is dat dus niet relevant.
In het tweede geval biedt het verzwijgen van je studieschuld een grondslag voor de bank om je huis direct te verkopen, maar de bank weet ook dat zij dan een stuk minder inkomsten zullen hebben dan dat het via een reguliere verkoop gebeurt. Zij zullen hier dus heel terughoudend mee omgaan en ook de voorkeur hebben aan de situatie dat jij gewoon keurig je hypotheek blijft betalen.
Daarnaast hebben alle banken afgesproken tot in ieder geval 1 juni geen huizen openbaar te verkopen als gevolg van alle perikelen rondom corona.
Kortom; als jij je hypotheek keurig blijft betalen, zal er geen haan naar kraaien dat jij je studieschuld niet hebt vermeld.
[..]
Ook dit is een factor die veel vergeten wordt. Je kunt zonder reden vijf jaar stoppen met aflossen.
Fijn om ook het tegengeluid te horen, met positieve uitkomst. Als ik samen met iemand kon kopen kon ik overigens mijn schuld wel gewoon noemen en zou ik daar misschien ook wel voor kiezen. Het is bij jullie dus ook nooit een issue geweest qua maandlasten?quote:Op zaterdag 18 april 2020 19:34 schreef Seven. het volgende:
Gedaan en geen spijt van want mijn netto inkomen is nu 1000 euro hoger dan toen ik mijn huis kocht 2,5 jaar geleden.
Ik moet wel zeggen, we zijn ook gaan verbouwen (opknapper, we gaan er nog 6000-7000 euro in steken en het plan is om er nog zeker 12 jaar te wonen). Dus het eerste jaar heb ik niets gespaard, alles ging naar het huis. Ik ben 6 maanden geleden voor een andere werkgever gaan werken en bij de overstap heb ik een vast contract onderhandeld. Na de verbouwing ben ik meer gaan aflossen dus over 4 jaar ben ik van DUO af en dan ga ik nog meer sparen dan ik nu doe. Ik hoef niet groter te wonen, ik wil wel ooit buitenaf wonen maar daar heb je een flink startkapitaal voor nodig.
Idem. En wanneer was dat?quote:Op zaterdag 18 april 2020 19:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
ik heb niks gezegd toen men het heel normaal vond om het niet te zeggen.
Mijn salaris is nu verdubbeld en de rente gehalveerd.
2006 of 2007quote:
Dat dus is ons ook overkomen.quote:Op zaterdag 18 april 2020 19:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
i
Mijn salaris is nu verdubbeld en de rente gehalveerd.
ondertussen zou mijn huur in dat kleine flatje tussen mensen met een geestesziekte bijna verdubbeld zijn in die tijd.quote:
Nooit issues gehad met de lasten. Ik betaal de hypotheek zelf, maar ik heb wel een gezamenlijke rekening met mijn aanstaande voor boodschappen, gas/water/licht/internet. Samenwonen is goedkoper dan alleen wonen.quote:Op zaterdag 18 april 2020 19:42 schreef Ruse het volgende:
[..]
Fijn om ook het tegengeluid te horen, met positieve uitkomst. Als ik samen met iemand kon kopen kon ik overigens mijn schuld wel gewoon noemen en zou ik daar misschien ook wel voor kiezen. Het is bij jullie dus ook nooit een issue geweest qua maandlasten?
[..]
Idem. En wanneer was dat?
quote:Op zaterdag 18 april 2020 19:46 schreef sjorsie1982 het volgende:
ondertussen zou mijn huur in dat kleine flatje tussen mensen met een geestesziekte bijna verdubbeld zijn in die tijd.
leuk idee, maar; een studieschuld van voor 2015 drukt ongeveer x2 je max hypo naar beneden, dus dat schiet niet opquote:Op zaterdag 18 april 2020 19:55 schreef TTSS het volgende:
Beter niet aflossen en het geld sparen, heb je ook een minder hoge hypotheek nodig.
Hoeveel zou je aan DUO terug moeten betalen? 240 x die ¤200??quote:Op zaterdag 18 april 2020 20:04 schreef Ruse het volgende:
leuk idee, maar; een studieschuld van voor 2015 drukt ongeveer x2 je max hypo naar beneden, dus dat schiet niet op
je klinkt wel een beetje als een oude hippie nuquote:Op zaterdag 18 april 2020 20:03 schreef blomke het volgende:
Waarom ik sympathiseer met Ruse is het volgende: kennissen van ons hebben :
1) Veel te lang gestudeerd (8 jaar) en (1 van beide) een promotie in 6 jaar gedaan
2) Crisis in de jaren '90 geen baan voor academisch stel en zijn toen voor een post doc in de VS gaan werken
3) Teruggekomen, wel banen gevonden, maar huizenprijzen weer flink gestegen
4) 7 (!!) jaren in een vrije sector gewoond en blauw aan huur betaald
5 Uiteindelijk in 2003 (beide halverwege 40) gekocht en, jawel, via een hypotheekadviseur een verkeerde hypotheek afgesloten.
En nu zitten ze,,, nog tig jaren vast t.g.v. veel te lang huren, duur kopen en verkeerde hypotheek.
Je kan wel allerlei doemscenario's bedenken bij kopen met verzwegen DUO schuld, maar bovenstaand huurscenario is gewoon een realiteit!!
180 x ¤200. 15 jaar, dik 30.000quote:Op zaterdag 18 april 2020 20:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Hoeveel zou je aan DUO terug moeten betalen? 240 x die ¤200??
Jij bent toch ook een acadeem? Overigens, jij hebt de arbeidsmarkt gigantisch mee. Ik heb de jaren meegemaakt dat de grachten gedempt konden worden met werkloze academici. Dus prijs jezelf gelukkig t.o.v. vorige generaties (je ouders??) die massawerkeloosheid hebben meegemaakt.quote:Op zaterdag 18 april 2020 20:06 schreef Ruse het volgende:
je klinkt wel een beetje als een oude hippie nueen stel met allebei een academische functie zou op dit moment echt geen moeite hebben om een leuk huis te vinden
En je hoeft pas over 5 jaar te beginnen??quote:
In 1987 ook al.quote:Op zaterdag 18 april 2020 19:46 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ook in 2006 was het volgens velen te dom om een huis te kopen en moeilijk en ondoenlijk.
Ik begrijp even niet uit deze post of je huren nu als positief of als negatief ziet.quote:Op zaterdag 18 april 2020 20:03 schreef blomke het volgende:
Waarom ik sympathiseer met Ruse is het volgende: kennissen van ons hebben :
1) Veel te lang gestudeerd (8 jaar) en (1 van beide) een promotie in 6 jaar gedaan
2) Crisis in de jaren '90 geen baan voor academisch stel en zijn toen voor een post doc in de VS gaan werken
3) Teruggekomen, wel banen gevonden, maar huizenprijzen weer flink gestegen
4) 7 (!!) jaren in een vrije sector gewoond en blauw aan huur betaald
5) Uiteindelijk in 2003 (beide halverwege 40) gekocht en, jawel, via een hypotheekadviseur een verkeerde hypotheek afgesloten.
En nu zitten ze ...... nog tig jaren vast t.g.v. veel te lang huren, duur kopen en verkeerde hypotheek.
Je kan wel allerlei doemscenario's bedenken bij kopen met verzwegen DUO schuld, maar bovenstaand huurscenario is gewoon een realiteit!!
quote:Op zaterdag 18 april 2020 20:19 schreef Muskusboktor57 het volgende:
Ik begrijp even niet uit deze post of je huren nu als positief of als negatief ziet.
Ik propageer voor om zo vroeg/jong mogelijk een huis te kopen. Met huren gooi je én bakken geld weg, én (dat wilde ik uitleggen met de punt 4, maar de volledigheid zou zijn, dat dat stel, eerst jaren "sociaal" gehuurd zat) je loopt achter de ontwikkeling van vermogensopbouw aan!quote:Op zaterdag 18 april 2020 20:19 schreef Muskusboktor57 het volgende:
Ik begrijp even niet uit deze post of je huren nu als positief of als negatief ziet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |