deze kosten zijn vrijwillig en geven alleen wooncomfort. Zolang je je huis niet verkoopt merk je er financieel niks van als je dat niet doet.quote:Op zondag 19 april 2020 10:26 schreef whoeier het volgende:
Naast de hypotheek zijn er additionele kosten om rekening mee te houden, denk hierbij aan;
Helemaal mee eens.quote:Op zondag 19 april 2020 10:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
deze kosten zijn vrijwillig en geven alleen wooncomfort. Zolang je je huis niet verkoopt merk je er financieel niks van als je dat niet doet.
Mocht je later dan meer geld hebben, dan doe je het dan als je wilt.
dat is historisch gezien correct inderdaad, maar hoeft niet in de toekomst te gelden. Het is eigenlijk vooral wanneer je verplicht moet uitstappen, dan maak je veelal verlies.quote:Op zondag 19 april 2020 10:51 schreef snabbi het volgende:
Kopen is goedkoop voor de langere termijn, huren kan voordelen hebben bij onzekerheid en korte termijn.
Dit is niet relevant als je gebruik maakt van de opschorting bij DUO die je vijf jaar lang zonder reden kunt gebruiken.quote:Op zondag 19 april 2020 10:26 schreef whoeier het volgende:
Verzwijgen kan nog wel eens vlot boven water komen. Er zijn inmiddels partijen die, indien je geen rekening bij hun hebt, een volledige rekening uitdraai willen van een x periode. Je kan daar met wat knip en plakwerk vast wel een draai aangeven, maar dit zal des te meer een issue worden zodra toch een issue ontdekken ( eq. fraude vermoeden).
Dit is nogal een raar voorstel, aangezien de rente bij DUO op dit moment 0% is. Het heeft geen meerwaarde om dan versneld af te lossen.quote:Op zondag 19 april 2020 10:26 schreef whoeier het volgende:
In het geval van TS, geeft te kennen naast duo+evt hypotheek ook te kunnen sparen, raad ik aan om in de huidige oververhitte markt alles wat er gespaard kan worden te gebruiken om bij duo versneld af te lossen (naast persoonlijk buffer). Alles wat extra afgelost wordt, mag namelijk afgetrokken worden van de initiële lening waarde ( Ergo ipv 30k kan je na direct aflossen van 5k, de lening dus vermelden als 25k, hiermee druk je de maandlast, welke meeweegt in de financieringsberekening).
Deels wel, deels absoluut niet.quote:Op zondag 19 april 2020 10:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
deze kosten zijn vrijwillig en geven alleen wooncomfort. Zolang je je huis niet verkoopt merk je er financieel niks van als je dat niet doet.
Mocht je later dan meer geld hebben, dan doe je het dan als je wilt.
stort je huis in als je dit 50 jaar niet doet dan?quote:Op zondag 19 april 2020 10:59 schreef whoeier het volgende:
Kozijnen en gevel zijn gewoon onderhoudsgevoelig, sla je dit over gaat het gevolgen hebben. Kunstof kozijnen zijn al minder gevoelig, net als een geïmpregneerde gevel, waardoor dit zeker minder impact oplevert.
Precies. Met de 0% rente is het zelfs beter om volledig gebruik te maken van de 5 pauze jaren.quote:Op zondag 19 april 2020 10:54 schreef Zeroku het volgende:
[..]
Dit is niet relevant als je gebruik maakt van de opschorting bij DUO die je vijf jaar lang zonder reden kunt gebruiken.
[..]
Dit is nogal een raar voorstel, aangezien de rente bij DUO op dit moment 0% is. Het heeft geen meerwaarde om dan versneld af te lossen.
Daarnaast is het ook niet zo dat je je lening lager mee mag nemen, aangezien ze de startwaarde van de lening vragen. Voor de bank is de hoogte van de lening verder niet zo relevant, maar het bedrag dat je per maand terug moet betalen. Pas als dat significant daalt, kun je om een eventuele aanpassing vragen.
bij opschorting zal het inderdaad niet opvallen, daar ben ik het mee eens.quote:Op zondag 19 april 2020 10:54 schreef Zeroku het volgende:
[..]
Dit is niet relevant als je gebruik maakt van de opschorting bij DUO die je vijf jaar lang zonder reden kunt gebruiken.
[..]
Dit is nogal een raar voorstel, aangezien de rente bij DUO op dit moment 0% is. Het heeft geen meerwaarde om dan versneld af te lossen.
Daarnaast is het ook niet zo dat je je lening lager mee mag nemen, aangezien ze de startwaarde van de lening vragen. Voor de bank is de hoogte van de lening verder niet zo relevant, maar het bedrag dat je per maand terug moet betalen. Pas als dat significant daalt, kun je om een eventuele aanpassing vragen.
Dat stel ik niet, maar voegen zijn nu eenmaal gevoelig voor het weer, deze kunnen afbrokkelen en hierdoor verminderd het isolatie effect van de gevelquote:Op zondag 19 april 2020 11:05 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
stort je huis in als je dit 50 jaar niet doet dan?
Ik heb nog steeds mijn buiten gevelvoeg van 95 jaar terug.
maar dan is het toch niet nodig om dit te repareren als je het niet wilt?quote:Op zondag 19 april 2020 11:16 schreef whoeier het volgende:
[..]
Dat stel ik niet, maar voegen zijn nu eenmaal gevoelig voor het weer, deze kunnen afbrokkelen en hierdoor verminderd het isolatie effect van de gevelen ja ik ken het geval waarbij de baksteen op een gegeven moment enkel door zwaarte kracht op z'n plek bleef (1ste woning die ik kocht xD )
Er zit inderdaad wel een wezenlijk verschil tussen de jaren 70/80 woningen en de jaren 1910-1930, de materiaal keuze is door de jaren heen veranderd en in mijn mening niet ten goede.
Het blijft een keus, dat is in alles het geval.quote:Op zondag 19 april 2020 11:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
maar dan is het toch niet nodig om dit te repareren als je het niet wilt?
Die gedachtengang snap ik dan weer niet. Zeker als je je studieschuld verzwijgt bij een hypotheek-aanvraag: hoe sneller je van de schuld af bent, hoe minder risico je loopt.quote:Op zondag 19 april 2020 11:09 schreef SwitchSwatch het volgende:
[..]
Precies. Met de 0% rente is het zelfs beter om volledig gebruik te maken van de 5 pauze jaren.
Je bedoelt die 30 euro per maand aan verzekeringen?quote:Op zondag 19 april 2020 12:17 schreef Lunatiek het volgende:
Het alternatief is dat je eens gaat kijken waar er woningen zijn die wel bij je budget passen.
In je berekening zie ik niet of je aanvullende verzekeringen hebt meegenomen die bij een koopwoning horen. Ook mis ik de bufferopbouw voor groot onderhoud aan je eigen woning (dat niet door de VvE wordt gedaan), of eventuele verbouwingen.
Ligt aan TS en zijn woning welke verzekeringen dat zijn en hoeveel die kosten.quote:Op zondag 19 april 2020 12:18 schreef Seven. het volgende:
[..]
Je bedoelt die 30 euro per maand aan verzekeringen?
Sparen in box 3 en niet gebruiken voor consumptieve uitgaven.quote:Op zondag 19 april 2020 13:32 schreef Pinuts het volgende:
Inhakend, op dit: Wat is verstandiger, je spaargeld gebruiken voor aanvulling op hypotheek of spaargeld gebruiken voor studieschuld aflossen?
Ik heb momenteel ongeveer 50.000 euro spaargeld en een studieschuld van 25.000. Wil gaan oriënteren voor mijn eerste huisje, maar weet niet zo goed wat verstandiger is. Ik val overigens in de '30 jaar aflossen' regeling.
Ah, dus je begint eindelijk te snappen dat een lagere rente per saldo toch gunstiger is?quote:Op zondag 19 april 2020 10:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
niet voor mijn spaarhypotheek, wel voor mijn aflossingevrije hypotheek
Ik had niet veel keuze.
De winst bij mijn aflossingsvrijehypoteek was gelukkig hoger dan het verlies bij mijn spaahypoteek.
Ik heb een hypotheek en een studieschuld.quote:Op zaterdag 18 april 2020 18:45 schreef Ruse het volgende:
Het is natuurlijk een risico, dat besef ik me en daarom denk ik er ook goed over na en daarom heb ik ook mede de vraag hier gesteld. Ik ben heel erg benieuwd naar mensen die dit dus wel gedaan hebben, hoop dat er een paar reageren.
Het zou kunnen dat ik krap kom te zitten, bijvoorbeeld als ik mijn baan verlies. Ik heb mijn 60 aflossingsvrije maanden van DUO nog achter de hand, die kan ik inzetten als ik achteruit ga in inkomen, of ik kan ze inzetten om bijvoorbeeld een buffer op te bouwen aan spaargeld. De DUO rente is inderdaad nihil en ik zie het meer zitten om dat te spreiden dan daar nu al mijn geld aan uit te geven.
Mocht het zo zijn dat ik echt langdurig heel krap kom te zitten, dan kan ik toch altijd nog het huis weer verkopen?
Kan ik hieruit opmaken dat jij inderdaad niet hebt vermeld dat je een studieschuld hebt? Mag ik vragen hoeveel (ongeveer). En redt jij het (gemakkelijk) iedere maand of toch wel eindjes aan elkaar knopen?quote:
in die regeling telt je schuld ongeveer x1.2 in de min op je maximale hypo, met je 50K erbij kom je dan in totaal op +20K. het lijkt me als je al 50K spaargeld hebt dat je ook een aardig inkomen hebt en genoeg zou moeten hebben aan die 20K extra bestedingsruimte, voor overbieden etc. maar als je hem dus aflost heb je 25K extra te besteden, dus direct wat meer.quote:Op zondag 19 april 2020 13:32 schreef Pinuts het volgende:
Inhakend, op dit: Wat is verstandiger, je spaargeld gebruiken voor aanvulling op hypotheek of spaargeld gebruiken voor studieschuld aflossen?
Ik heb momenteel ongeveer 50.000 euro spaargeld en een studieschuld van 25.000. Wil gaan oriënteren voor mijn eerste huisje, maar weet niet zo goed wat verstandiger is. Ik val overigens in de '30 jaar aflossen' regeling.
Dat is ook niet hoe het zit. Je kan prima een hypotheek afsluiten met een studieschuld. Alleen is het max leenbedrag lager dan zonder die schuld. Volstrekt logisch. Als dit zou betekenen dat je geen huis kan kopen dan stopt het daar gewoon. Niks mis mee verder gewoon realistischquote:Op zondag 19 april 2020 16:53 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Ik heb een hypotheek en een studieschuld.
Het risico zat in het verleden hoofdzakelijk bij de NHG. Mocht je ineens je baan kwijtraken oid en je moet je huis vekopen en zit met een restschuld, dan kan de NHG weigeren om uit te betalen omdat je niet helemaal eerlijk bent geweest. Dat risico is echter met de huidige hypotheekregels nagenoeg nihil. Je moet immers aflossen. De kans dat je je huis met een restschuld moet verkopen is heel gering.
Verder is het natuurlijk wel zaak om rekening te houden met de maandlasten die je aan de DUO kwijt bent.
Ik weet van mensen die hun studieschuld niet vermeld hebben en daarnaast de maximale hypotheek die ze op hun salaris konden krijgen afsloten en er toen achter kwamen dat ze niet genoeg verdienden om en de hypotheek en de maandlasten bij de DUO konden betalen
Sowieso vind ik het belachelijk dat je met een studieschuld eigenlijk geen hypotheek zou kunnen krijgen. Met mijn inkomen ben ik aangewezen op huren in de vrije sector. Dan ben je zo 800 tot 900 per maand kwijt voor een flutwoning. Of ik moest in de goedkope huurwoning blijven zitten tot ik de studieschuld heb afgelost, maar dan ben ik zo'n vuile scheefhuurder. Uiteindelijk betaal ik netto aan hypotheek nu 3- a 400 Euro minder in de maand dan wat ik kwijt zou zijn aan huur in de vrije sector.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |