Wat ook werkt: vooral thuis & binnenblijven. Dat lijkt tegen de persoonlijke wens in te gaan om onwelvalllige adviezen te kunnen negeren.quote:Op vrijdag 3 april 2020 17:08 schreef Kyran het volgende:
[..]
Dat constante wachten totdat het RIVM een keer wakker wordt is juist wat de zorg nu richting een afgrond duwt.
Dat ze op dit moment beter voor de zorg gereserveerd moeten worden is prima. maar zeggen dat het niet werkt is natuurlijk onzin.
De WHO was het er tot gisteren in ieder geval ook niet mee eens. Weet niet of het standpunt van RIVM verandert is.quote:Op vrijdag 3 april 2020 17:28 schreef Kyran het volgende:
[..]
Ja, want niemand werkt, of moet boodschappen doen ....
Het gaat er juist om dat er onduidelijkheid is over ASYMPTOMATISCHE besmettingen, dus mensen die geen klachten ervaren (of denken dat ze geen klachten ervaren) en daardoor gewoon gaan werken of naar de supermarkt gaan en dus mensen zonder dat ze het weten besmetten.
Ja, er is een tekort aan mondkapjes en als strak uit onderzoek blijkt dat het misschien toch wel een goed idee is dan ontstaat er een nog groter tekort en staan wij weer met lege handen.
Ja, je kan inderdaad niet testen zonder testen, maar dan mag je nog wel kritiek hebben op het feit dat er geen testen zijn. Waarom kunnen andere landen wel voorbereid zijn en wij niet? Duitsland, Italië, Spanje, VK kunnen allemaal vele malen meer testen dan dat wij kunnen.
Het is gewoon iets wat zich constant herhaalt.
Nederland: X is niet waar
Klein deel van de wereld: Volgens ons is X wel waar, Y is de oplossing
Groter deel van de wereld: Volgens ons is X wel waar, Y is de oplossing
Iedereen: X is waar, Y is de oplossing
Nederland: X is waar, maar helaas is oplossing Y niet meer op vooraad
https://www.msn.com/nl-nl(...)7ThM?ocid=spartanntpquote:Op vrijdag 3 april 2020 17:30 schreef Blik het volgende:
[..]
De WHO was het er tot gisteren in ieder geval ook niet mee eens. Weet niet of het standpunt van RIVM verandert is.
Was het maar een inhoudelijke discussie gericht op de situatie.quote:Op vrijdag 3 april 2020 17:26 schreef Blik het volgende:
Er is toch een RIVM-topic?
Vind het ook echt een non-discussie die alweer dagen doorgaat.
Hoe de verhouding precies is is nog wel onduidelijk, maar er zijn dus wel serieuze aanwijzingen ja.quote:Op vrijdag 3 april 2020 17:26 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Dus als je door beschermingsmiddel zoals een mondkapje etc minder doses van het virus binnenkrijgt, stijgt je overlevingskans..
Dat spreekt dus voor beschermingsmiddelen en dan kan alle bescherming voor bijvoorbeeld de mond al helpen om een lagere dosis van het virus binnen te krijgen?
De Chinese mensen die een mondkapje dragen doen dit voornamelijk uit de gedachten om anderen niet ziek te maken. Het is een beleefdheid naar anderen, niet een bescherming van zichzelf.quote:Op vrijdag 3 april 2020 17:32 schreef Oekelele het volgende:
Een mens mag nog steeds zelf bepalen of ze een mondkapje willen gebruiken toch?
Jaap van Dissel zei het bij de tweede kamer briefing heel anders hoor. Namelijk dat als je 1.5 meter afstand houdt, mondkapjes niet nodig zijn. En dat hij bang is dat kuchende mensen met mondkapjes naar buiten gaan omdat ze denken niet besmettelijk zijn, terwijl ze dat op andere manieren wel zijn. Over dat tweede valt te twisten, over het eerste nauwelijks.quote:Op vrijdag 3 april 2020 17:08 schreef Kyran het volgende:
[..]
Dat constante wachten totdat het RIVM een keer wakker wordt is juist wat de zorg nu richting een afgrond duwt.
Dat ze op dit moment beter voor de zorg gereserveerd moeten worden is prima. maar zeggen dat het niet werkt is natuurlijk onzin.
zeker en ik ben ook vrij om geen mondkapje te gebruiken omdat ik denk dat ik dan autistisch wordt.quote:Op vrijdag 3 april 2020 17:32 schreef Oekelele het volgende:
Een mens mag nog steeds zelf bepalen of ze een mondkapje willen gebruiken toch?
Iemand met een mondkapje kan een besmetting zijn voor jou? Holy fuck zeg.quote:Op vrijdag 3 april 2020 17:16 schreef Vallon het volgende:
[..]
En als men die kapjes al gaat dragen in het dagelijks leven om daarmee zg. veilig te zijn wil ik ook weten of die mondkapjes voor mij als nietdrager geen bron zullen of kunnen worden van besmetting van mijzelf en mijn naasten.
klopt ook helemaal, het geeft een schijnveiligeid als je het verplicht.quote:Op vrijdag 3 april 2020 17:34 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Jaap van Dissel zei het bij de tweede kamer briefing heel anders hoor. Namelijk dat als je 1.5 meter afstand houdt, mondkapjes niet nodig zijn. En dat hij bang is dat kuchende mensen met mondkapjes naar buiten gaan omdat ze denken niet besmettelijk zijn, terwijl ze dat op andere manieren wel zijn. Over dat tweede valt te twisten, over het eerste nauwelijks.
Dat van die 1.5 meter is dus nog de vraag en dat is juist mijn punt. Er zijn ook genoeg aanwijzingen (zie bronnen die al eerder vandaag gegeven zijn) dat die 1.5 niet genoeg (kan) zijn.quote:Op vrijdag 3 april 2020 17:34 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Jaap van Dissel zei het bij de tweede kamer briefing heel anders hoor. Namelijk dat als je 1.5 meter afstand houdt, mondkapjes niet nodig zijn. En dat hij bang is dat kuchende mensen met mondkapjes naar buiten gaan omdat ze denken niet besmettelijk zijn, terwijl ze dat op andere manieren wel zijn. Over dat tweede valt te twisten, over het eerste nauwelijks.
En daarnaast, als ze op zijn heeft het zorgpersoneel niks meer. Dan heb je ook gewoon een probleem. Dat is een valide argument.quote:Op vrijdag 3 april 2020 17:37 schreef Kyran het volgende:
[..]
Dat van die 1.5 meter is dus nog de vraag en dat is juist mijn punt. Er zijn ook genoeg aanwijzingen (zie bronnen die al eerder vandaag gegeven zijn) dat die 1.5 niet genoeg (kan) zijn.
Dat tweede ben ik het wel eens met het RIVM en is wat ik hierboven ook beschrijf. Mensen kunnen domme dingen gaan doen, omdat ze denken dat het 100% fool proof is en dat is het natuurlijk niet.
zeker, maar het moet wel praktisch zijn.quote:Op vrijdag 3 april 2020 17:37 schreef Kyran het volgende:
Dat van die 1.5 meter is dus nog de vraag en dat is juist mijn punt. Er zijn ook genoeg aanwijzingen (zie bronnen die al eerder vandaag gegeven zijn) dat die 1.5 niet genoeg (kan) zijn.
Dus, de mensen die denken deskundig genoeg te zijn om zo'n mondkapje op de juiste manier te gebruiken, en zich daar beter/veiliger bij voelen, moeten dat vooral doen.quote:Op vrijdag 3 april 2020 17:31 schreef Kyran het volgende:
Hoe de verhouding precies is is nog wel onduidelijk, maar er zijn dus wel serieuze aanwijzingen ja.
Ben het wel met WHO eens dat het gevaarlijk is als je als leek mondkapjes gaat dragen en daardoor denkt compleet veilig te zijn en dus domme dingen gaat doen. Het zal goed moeten werken om te voorkomen dat andere besmet raken, maar bij ondeskundig gebruik kan je je zelf juist wel weer besmetten.
Het is tricky, maar ik verzet me vooral tegen de mensen die zeggen dat het niet werkt of totaal geen zin heeft. Het is niet zo zwart/wit, beide kanten op. Je bent niet onoverwinnelijk als je een mondkapje op hebt, maar de kans dat je asymptomatisch anderen besmet wordt wel zeer klein.
Absoluut, dat is valide argument nummer één. Ik had er zelf mee te maken, dus zal niet snel zeggen dat de zorg maar pech heeftquote:Op vrijdag 3 april 2020 17:38 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En daarnaast, als ze op zijn heeft het zorgpersoneel niks meer. Dan heb je ook gewoon een probleem. Dat is een valide argument.
quote:Op vrijdag 3 april 2020 17:40 schreef kibo het volgende:
Kan voor dat gezeik over die mondkapjes niet een apart topic geopend worden?
Zorgverleners kunnen het gebruiken om zichzelf te beschermen.quote:Op vrijdag 3 april 2020 17:39 schreef Gia het volgende:
[..]
Dus, de mensen die denken deskundig genoeg te zijn om zo'n mondkapje op de juiste manier te gebruiken, en zich daar beter/veiliger bij voelen, moeten dat vooral doen.
De rest houdt zich gewoon aan de inmiddels bekende richtlijnen en maatregelen.
De mondkapjes overigens ook.
Want die 1,5 meter voorkomt niet in alle gevallen besmetting?quote:Op vrijdag 3 april 2020 17:37 schreef Kyran het volgende:
[..]
Dat tweede ben ik het wel eens met het RIVM en is wat ik hierboven ook beschrijf. Mensen kunnen domme dingen gaan doen, omdat ze denken dat het 100% fool proof is en dat is het natuurlijk niet.
Welke bronnen? (Heb dit topic doorzocht op "1.5" maar kan niets vinden.) Als die 1.5 meter niet klopt, dan mag er opeens een stuk meer niet, overigens.quote:Op vrijdag 3 april 2020 17:37 schreef Kyran het volgende:
[..]
En de stropoppen zijn niet van de lucht. Ik vermoed eigenlijk dat al die mensen die zo hard roepen helemaal niet de technische briefing + beantwoording vragen hebben gekeken.quote:Op vrijdag 3 april 2020 17:37 schreef Blik het volgende:
Het is in dit topic ook lekker mode om het RIVM te bashen, ook als er wel een logisch te beredeneren gedachte erachter zit die het WHO ook volgt.
Wat dat betreft is het een organisatie die het niet goed kan doen. Als ze mondkapjes adviseren zijn het paniekzaaiers en is het een nutteloos advies want we hebben geen miljoenen mondkapjes over. Doen ze het niet dan lopen ze weer achter de feiten aan, nemen ze risico’s met mensenlevens, etc.
Ditquote:Op vrijdag 3 april 2020 17:40 schreef kibo het volgende:
Kan voor dat gezeik over die mondkapjes niet een apart topic geopend worden?
Niet genoeg om de ICs te overbelasten.quote:Op vrijdag 3 april 2020 17:43 schreef delano.888 het volgende:
Weet iemand hoe veel mensen er eigenlijk dood gaan aan auto ongelukken per dag?
Inderdaad als je alleen bent en een uitstapje moet maken..... En u voelt zich niet goed of bent ziek.Dan zou deze mens toch een mondkapje moeten dragen?quote:Op vrijdag 3 april 2020 17:42 schreef Kyran het volgende:
[..]
Zorgverleners kunnen het gebruiken om zichzelf te beschermen.
Burgers kunnen het gebruiken om te voorkomen dat ze, terwijl ze asymptomatisch (denken te) zijn, anderen besmetten.
Daar zit het verschil.
Nee, wel hoeveel er dagelijks van een keukentrapje vallenquote:Op vrijdag 3 april 2020 17:43 schreef delano.888 het volgende:
Dan dragen ze het toch! Het is niet verboden. Waarom dat geschreeuw om een advies van het RIVM?quote:Op vrijdag 3 april 2020 17:42 schreef Kyran het volgende:
Zorgverleners kunnen het gebruiken om zichzelf te beschermen.
Burgers kunnen het gebruiken om te voorkomen dat ze, terwijl ze asymptomatisch (denken te) zijn, anderen besmetten.
Daar zit het verschil.
Verkleinen van kans op verspreiding. Niet alleen nu, maar vooral straks als wij weer meer en meer naar buiten gaan. Hoe langzamer het verspreid hoe langer je kan doen zonder harde maatregelen te nemen, terwijl je zorg niet onder gigantische druk komt te staan.quote:Op vrijdag 3 april 2020 17:42 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Want die 1,5 meter voorkomt niet in alle gevallen besmetting?
Dat doet een mondkapje in combinatie met handschoenen en een bril ook niet.
Ik vraag me af en ik quote jou wat hiervoor onterecht is, maar waarom willen zoveel mensen per se willen inhakken op die 1,5 meter of op de asymptonische patiënten en de besmettingskans terwijl hun geliefde mondkapjes besmetting ook niet 100% voorkomt??
Nee, binnen blijven.quote:Op vrijdag 3 april 2020 17:45 schreef Oekelele het volgende:
[..]
Inderdaad als je alleen bent en een uitstapje moet maken..... En u voelt zich niet goed of bent ziek.Dan zou deze mens toch een mondkapje moeten dragen?
Als je ziek bent hoor je sowieso binnen te blijven natuurlijk.quote:Op vrijdag 3 april 2020 17:45 schreef Oekelele het volgende:
[..]
Inderdaad als je alleen bent en een uitstapje moet maken..... En u voelt zich niet goed of bent ziek.Dan zou deze mens toch een mondkapje moeten dragen?
Verplicht?quote:Op vrijdag 3 april 2020 17:45 schreef Kyran het volgende:
[..]
Verkleinen van kans op verspreiding. Niet alleen nu, maar vooral straks als wij weer meer en meer naar buiten gaan. Hoe langzamer het verspreid hoe langer je kan doen zonder harde maatregelen te nemen, terwijl je zorg niet onder gigantische druk komt te staan.
Nu, echt op dit moment, zal het minimaal effect hebben, maar ik heb het juist ook over straks als de maatregelen minder gaan worden terwijl het virus wel zijn ding doet. Als we niet iedere paar weken weer keihard op de rem willen trappen en/of de zorg maanden of zelfs jarenlang willen overbelasten dan moeten wij manieren verzinnen om de verspreiding zo laag mogelijk te houden. Mondkapjes kunnen daar prima bij helpen.
Jij bent toch een mod?quote:Op vrijdag 3 april 2020 17:14 schreef Kyran het volgende:
Verder ben ik het wel mee eens dat mondkapjes vooral zouden helpen om anderen niet te besmetten, niet perse om zelf niet besmet te raken. Aangezien er nog zoveel onduidelijkheid is over hoe besmettelijk het is zonder of met hele lichte symptomen zou het dragen van mondkapjes helemaal geen gek idee zijn.
Juist het constant achter de feiten aanlopen heeft voor de huidige situatie gezorgd. Waarom zou het erg zijn om een keer een stapje verder te kijken? Als het dan voor niks is geweest heb je hooguit een paar dagen/weken met mondkapjes gelopen, zonder dat het nodig was. Beter dat dan dat je anderen besmet zonder dat je het doorhebt en daardoor de zorg nog meer belast.
Natuurlijk blijft voorraad gewoon een probleem en moet alle voorraad altijd eerst richting de zorg.
Als straks blijkt dat mondkapjes dragen toch wel een goed idee is staat Nederland wel weer achteraan het rijtje met de bestellingen en gaan wij weer wijzen richting Azië ... "want die hebben alles opgekocht".
een dood iemand ligt normaal gesproken ook niet op de ICquote:
En waarom moet het RIVM nu dan een advies over dragen van mondkapjes hebben, waarmee een run op mondkapjes mee veroorzaakt kan worden en kan leiden tot tekorten voor de zorg?quote:Op vrijdag 3 april 2020 17:45 schreef Kyran het volgende:
[..]
Verkleinen van kans op verspreiding. Niet alleen nu, maar vooral straks als wij weer meer en meer naar buiten gaan. Hoe langzamer het verspreid hoe langer je kan doen zonder harde maatregelen te nemen, terwijl je zorg niet onder gigantische druk komt te staan.
Nu, echt op dit moment, zal het minimaal effect hebben, maar ik heb het juist ook over straks als de maatregelen minder gaan worden terwijl het virus wel zijn ding doet. Als we niet iedere paar weken weer keihard op de rem willen trappen en/of de zorg maanden of zelfs jarenlang willen overbelasten dan moeten wij manieren verzinnen om de verspreiding zo laag mogelijk te houden. Mondkapjes kunnen daar prima bij helpen.
Als het oeverloze gezeik over verhoudingen met gewone griep en auto-ongelukken en dergelijke ook ophoudt.quote:Op vrijdag 3 april 2020 17:49 schreef kibo het volgende:
[..]
Jij bent toch een mod?
Zou je dat oeverloze gezeik over die mondkapjes niet eens afkappen ipv er aan mee te doen ???
Zo'n 700 verkeersdoden per jaar, in Nederland, daar zit alles al in (dus ook fietsers, voetgangers).quote:Op vrijdag 3 april 2020 17:43 schreef delano.888 het volgende:
Geen leuke grap.quote:
Dat boeit me niet. Waarom gooi je de tweede wereldoorlog er bij?quote:Op vrijdag 3 april 2020 17:52 schreef PicoMMP het volgende:
[..]
Het is ook geen relevante vraag.
Wat hebben verkeersdoden met IC-bedden te maken?
En ook hier zijn de cijfers voor Italie veel hoger …..quote:Op vrijdag 3 april 2020 17:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zo'n 700 verkeersdoden per jaar, in Nederland, daar zit alles al in (dus ook fietsers, voetgangers).
Lijkt me logisch, wel eens gezien hoe ze daar rijden?quote:Op vrijdag 3 april 2020 17:53 schreef kibo het volgende:
[..]
En ook hier zijn de cijfers voor Italie veel hoger …..
Inderdaad. Maar volgens sommigen hier is dat egoistisch gedrag. Die vinden blijkbaar dat zwakke ouderen die zelf naar de winkel en apotheek moeten omdat niemand het voor hen doet, dat die het risico maar moeten aanvaarden.quote:Op vrijdag 3 april 2020 17:34 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
De Chinese mensen die een mondkapje dragen doen dit voornamelijk uit de gedachten om anderen niet ziek te maken. Het is een beleefdheid naar anderen, niet een bescherming van zichzelf.
Ik zeg toch niet dat ze NU een advies moeten geven? Begon er juist mee dat er gezegd werd dat het niet werkt en dat is waar ik mij tegen verzet. Het ligt genuanceerder dan dat.quote:Op vrijdag 3 april 2020 17:50 schreef Blik het volgende:
[..]
En waarom moet het RIVM nu dan een advies over dragen van mondkapjes hebben, waarmee een run op mondkapjes mee veroorzaakt kan worden en kan leiden tot tekorten voor de zorg?
Want wat je schetst doet nu namelijk niet ter zake
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |