abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 3 april 2020 @ 17:29:17 #151
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_192433547
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 17:08 schreef Kyran het volgende:

[..]

Dat constante wachten totdat het RIVM een keer wakker wordt is juist wat de zorg nu richting een afgrond duwt.

Dat ze op dit moment beter voor de zorg gereserveerd moeten worden is prima. maar zeggen dat het niet werkt is natuurlijk onzin.
Wat ook werkt: vooral thuis & binnenblijven. Dat lijkt tegen de persoonlijke wens in te gaan om onwelvalllige adviezen te kunnen negeren.

Het is een ongelijke discussie van feiten die - zo men dat wilt zien - van beide zijde wordt gevoerd. Het is dan wat men kan vinden in publicaties, houden tegen de actuele situatie die nu om een oplossing vraagt.
Er zijn geen waarheden die je tegen elkaar kunt houden om dan een persoonlijke wenselijker waarheid te kiezen.

En ja als iedereen zus-en-zo doet met als-dan in combinatie met mits-maar; zullen mondkapjes verspreiding van besmetting voorkomen.
Anderzijds is er nu praktische aanpak nodig die zich richt op mogelijkheden binnen de gegeven situatie die zich ontwikkelt; daarin zijn mondlapjes dragen door het publiek van ondergeschikt belang.

Dat spul is er nu namelijk niet en nog los hoe dat voor iedereen hier maar ook in andere landen moet worden gefaciliteerd. Argumenteren op wetenschap dat het "werkt" klinkt dan heel valide maar is ronduit bedrog wanneer het niet (voor iedereen) mogelijk is.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 3 april 2020 @ 17:30:09 #152
62913 Blik
The one and Only!
pi_192433558
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 17:28 schreef Kyran het volgende:

[..]

Ja, want niemand werkt, of moet boodschappen doen ....

Het gaat er juist om dat er onduidelijkheid is over ASYMPTOMATISCHE besmettingen, dus mensen die geen klachten ervaren (of denken dat ze geen klachten ervaren) en daardoor gewoon gaan werken of naar de supermarkt gaan en dus mensen zonder dat ze het weten besmetten.

Ja, er is een tekort aan mondkapjes en als strak uit onderzoek blijkt dat het misschien toch wel een goed idee is dan ontstaat er een nog groter tekort en staan wij weer met lege handen.

Ja, je kan inderdaad niet testen zonder testen, maar dan mag je nog wel kritiek hebben op het feit dat er geen testen zijn. Waarom kunnen andere landen wel voorbereid zijn en wij niet? Duitsland, Italië, Spanje, VK kunnen allemaal vele malen meer testen dan dat wij kunnen.

Het is gewoon iets wat zich constant herhaalt.

Nederland: X is niet waar
Klein deel van de wereld: Volgens ons is X wel waar, Y is de oplossing
Groter deel van de wereld: Volgens ons is X wel waar, Y is de oplossing
Iedereen: X is waar, Y is de oplossing
Nederland: X is waar, maar helaas is oplossing Y niet meer op vooraad
De WHO was het er tot gisteren in ieder geval ook niet mee eens. Weet niet of het standpunt van RIVM verandert is.
  vrijdag 3 april 2020 @ 17:30:55 #153
490481 Oekelele
Inderdaad
pi_192433568
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 17:30 schreef Blik het volgende:

[..]

De WHO was het er tot gisteren in ieder geval ook niet mee eens. Weet niet of het standpunt van RIVM verandert is.
https://www.msn.com/nl-nl(...)7ThM?ocid=spartanntp
Hallo iedereen ik kom eens kijken in deze crisistijd omdat er veel informatie op deze geweldige site te vinden is.
  vrijdag 3 april 2020 @ 17:30:57 #154
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_192433569
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 17:26 schreef Blik het volgende:
Er is toch een RIVM-topic?

Vind het ook echt een non-discussie die alweer dagen doorgaat.
Was het maar een inhoudelijke discussie gericht op de situatie.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 3 april 2020 @ 17:31:35 #155
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_192433576
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 17:26 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Dus als je door beschermingsmiddel zoals een mondkapje etc minder doses van het virus binnenkrijgt, stijgt je overlevingskans..

Dat spreekt dus voor beschermingsmiddelen en dan kan alle bescherming voor bijvoorbeeld de mond al helpen om een lagere dosis van het virus binnen te krijgen?
Hoe de verhouding precies is is nog wel onduidelijk, maar er zijn dus wel serieuze aanwijzingen ja.

Ben het wel met WHO eens dat het gevaarlijk is als je als leek mondkapjes gaat dragen en daardoor denkt compleet veilig te zijn en dus domme dingen gaat doen. Het zal goed moeten werken om te voorkomen dat andere besmet raken, maar bij ondeskundig gebruik kan je je zelf juist wel weer besmetten.

Het is tricky, maar ik verzet me vooral tegen de mensen die zeggen dat het niet werkt of totaal geen zin heeft. Het is niet zo zwart/wit, beide kanten op. Je bent niet onoverwinnelijk als je een mondkapje op hebt, maar de kans dat je asymptomatisch anderen besmet wordt wel zeer klein.
  vrijdag 3 april 2020 @ 17:32:54 #156
490481 Oekelele
Inderdaad
pi_192433595
Een mens mag nog steeds zelf bepalen of ze een mondkapje willen gebruiken toch?
Hallo iedereen ik kom eens kijken in deze crisistijd omdat er veel informatie op deze geweldige site te vinden is.
pi_192433615
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 17:32 schreef Oekelele het volgende:
De Chinese mensen die een mondkapje dragen doen dit voornamelijk uit de gedachten om anderen niet ziek te maken. Het is een beleefdheid naar anderen, niet een bescherming van zichzelf.
pi_192433620
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 17:08 schreef Kyran het volgende:

[..]

Dat constante wachten totdat het RIVM een keer wakker wordt is juist wat de zorg nu richting een afgrond duwt.

Dat ze op dit moment beter voor de zorg gereserveerd moeten worden is prima. maar zeggen dat het niet werkt is natuurlijk onzin.
Jaap van Dissel zei het bij de tweede kamer briefing heel anders hoor. Namelijk dat als je 1.5 meter afstand houdt, mondkapjes niet nodig zijn. En dat hij bang is dat kuchende mensen met mondkapjes naar buiten gaan omdat ze denken niet besmettelijk zijn, terwijl ze dat op andere manieren wel zijn. Over dat tweede valt te twisten, over het eerste nauwelijks.
pi_192433628
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 17:32 schreef Oekelele het volgende:
zeker en ik ben ook vrij om geen mondkapje te gebruiken omdat ik denk dat ik dan autistisch wordt.
je mag er van vinden wat je wilt, maar niemand die zegt dat ik het toch moet doen vanwege mijn argument.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_192433668
Ik krijg behoorlijk jeuk van het argument: "jamaar andere landen doen het ook".

Klopt. 20 jaar geleden mochten homo's bijna nergens trouwen. Homoseksualiteit werd zelfs niet eens geaccepteerd.

Als we dezelfde redenering hadden aangehouden, dan hadden homo's hier nog steeds niet kunnen trouwen. Met alle gevolgen van dien.

In andere landen, schiet men enorm hard op elke besmetting. Elke besmetting moet volledig onder controle gehouden worden. En Nederland kiest voor de veenbrandtactiek, waar heel veel mensen enorm veel moeite mee
  vrijdag 3 april 2020 @ 17:37:07 #161
489693 Markesh
Antispecisist
pi_192433672
quote:
18s.gif Op vrijdag 3 april 2020 17:16 schreef Vallon het volgende:

[..]

En als men die kapjes al gaat dragen in het dagelijks leven om daarmee zg. veilig te zijn wil ik ook weten of die mondkapjes voor mij als nietdrager geen bron zullen of kunnen worden van besmetting van mijzelf en mijn naasten.
Iemand met een mondkapje kan een besmetting zijn voor jou? Holy fuck zeg.

Je riep een aantal topics terug dat mensen die een mondkapje dragen psychopaten zijn maar na het lezen van meerdere berichten van jou, waar ik helaas niet omheen kan, ben ik tot de slotsom gekomen dat jij niet helemaal lekker in elkaar steekt
  vrijdag 3 april 2020 @ 17:37:18 #162
490481 Oekelele
Inderdaad
pi_192433673
Even voor de duidelijkheid ik gebruik zelf geen mondkapje hoor.
pi_192433675
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 april 2020 17:34 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Jaap van Dissel zei het bij de tweede kamer briefing heel anders hoor. Namelijk dat als je 1.5 meter afstand houdt, mondkapjes niet nodig zijn. En dat hij bang is dat kuchende mensen met mondkapjes naar buiten gaan omdat ze denken niet besmettelijk zijn, terwijl ze dat op andere manieren wel zijn. Over dat tweede valt te twisten, over het eerste nauwelijks.
klopt ook helemaal, het geeft een schijnveiligeid als je het verplicht.
Beter is dat ieder zelf bepaald of je er 1 draagt of niet, wat ook gebeurt, want het is niet verboden.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 3 april 2020 @ 17:37:28 #164
416575 crew  Evenstar
pi_192433679
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 april 2020 17:34 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Dat van die 1.5 meter is dus nog de vraag en dat is juist mijn punt. Er zijn ook genoeg aanwijzingen (zie bronnen die al eerder vandaag gegeven zijn) dat die 1.5 niet genoeg (kan) zijn.

Dat tweede ben ik het wel eens met het RIVM en is wat ik hierboven ook beschrijf. Mensen kunnen domme dingen gaan doen, omdat ze denken dat het 100% fool proof is en dat is het natuurlijk niet.
  vrijdag 3 april 2020 @ 17:37:43 #165
62913 Blik
The one and Only!
pi_192433683
Het is in dit topic ook lekker mode om het RIVM te bashen, ook als er wel een logisch te beredeneren gedachte erachter zit die het WHO ook volgt.

Wat dat betreft is het een organisatie die het niet goed kan doen. Als ze mondkapjes adviseren zijn het paniekzaaiers en is het een nutteloos advies want we hebben geen miljoenen mondkapjes over. Doen ze het niet dan lopen ze weer achter de feiten aan, nemen ze risico’s met mensenlevens, etc.
pi_192433686
Een scheet ruik je door een mondkapje heen. Dus waarom denken we dat het een virus tegen kan houden je lijf binnen te dringen?
pi_192433695
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 17:37 schreef Kyran het volgende:

[..]

Dat van die 1.5 meter is dus nog de vraag en dat is juist mijn punt. Er zijn ook genoeg aanwijzingen (zie bronnen die al eerder vandaag gegeven zijn) dat die 1.5 niet genoeg (kan) zijn.

Dat tweede ben ik het wel eens met het RIVM en is wat ik hierboven ook beschrijf. Mensen kunnen domme dingen gaan doen, omdat ze denken dat het 100% fool proof is en dat is het natuurlijk niet.
En daarnaast, als ze op zijn heeft het zorgpersoneel niks meer. Dan heb je ook gewoon een probleem. Dat is een valide argument.
zie email 27 oktober
pi_192433713
quote:
zeker, maar het moet wel praktisch zijn.
Het is een afweging tussen praktijk en veiligheid, iets wat dagelijks gebeurt al sinds het begin van de moderne mens.
  vrijdag 3 april 2020 @ 17:39:54 #169
3542 Gia
User under construction
pi_192433719
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 17:31 schreef Kyran het volgende:

Hoe de verhouding precies is is nog wel onduidelijk, maar er zijn dus wel serieuze aanwijzingen ja.

Ben het wel met WHO eens dat het gevaarlijk is als je als leek mondkapjes gaat dragen en daardoor denkt compleet veilig te zijn en dus domme dingen gaat doen. Het zal goed moeten werken om te voorkomen dat andere besmet raken, maar bij ondeskundig gebruik kan je je zelf juist wel weer besmetten.

Het is tricky, maar ik verzet me vooral tegen de mensen die zeggen dat het niet werkt of totaal geen zin heeft. Het is niet zo zwart/wit, beide kanten op. Je bent niet onoverwinnelijk als je een mondkapje op hebt, maar de kans dat je asymptomatisch anderen besmet wordt wel zeer klein.
Dus, de mensen die denken deskundig genoeg te zijn om zo'n mondkapje op de juiste manier te gebruiken, en zich daar beter/veiliger bij voelen, moeten dat vooral doen.

De rest houdt zich gewoon aan de inmiddels bekende richtlijnen en maatregelen.
De mondkapjes overigens ook.
  vrijdag 3 april 2020 @ 17:40:00 #170
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_192433722
Kan voor dat gezeik over die mondkapjes niet een apart topic geopend worden?
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 3 april 2020 @ 17:40:02 #171
416575 crew  Evenstar
pi_192433723
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 17:38 schreef trein2000 het volgende:

[..]

En daarnaast, als ze op zijn heeft het zorgpersoneel niks meer. Dan heb je ook gewoon een probleem. Dat is een valide argument.
Absoluut, dat is valide argument nummer één. Ik had er zelf mee te maken, dus zal niet snel zeggen dat de zorg maar pech heeft :P
pi_192433733
als ik buiten ben dan zie ik trouwens regelmatig al mensen met een mondkapje om, dus doe het als je het wilt.
  vrijdag 3 april 2020 @ 17:41:29 #173
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_192433740
quote:
5s.gif Op vrijdag 3 april 2020 17:40 schreef kibo het volgende:
Kan voor dat gezeik over die mondkapjes niet een apart topic geopend worden?
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 3 april 2020 @ 17:42:10 #174
416575 crew  Evenstar
pi_192433753
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 17:39 schreef Gia het volgende:

[..]

Dus, de mensen die denken deskundig genoeg te zijn om zo'n mondkapje op de juiste manier te gebruiken, en zich daar beter/veiliger bij voelen, moeten dat vooral doen.

De rest houdt zich gewoon aan de inmiddels bekende richtlijnen en maatregelen.
De mondkapjes overigens ook.
Zorgverleners kunnen het gebruiken om zichzelf te beschermen.

Burgers kunnen het gebruiken om te voorkomen dat ze, terwijl ze asymptomatisch (denken te) zijn, anderen besmetten.

Daar zit het verschil.
pi_192433760
quote:

[..]

Want die 1,5 meter voorkomt niet in alle gevallen besmetting?

Dat doet een mondkapje in combinatie met handschoenen en een bril ook niet.

Ik vraag me af en ik quote jou wat hiervoor onterecht is, maar waarom willen zoveel mensen per se willen inhakken op die 1,5 meter of op de asymptonische patiënten en de besmettingskans terwijl hun geliefde mondkapjes besmetting ook niet 100% voorkomt??
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')