Dat is ¤ 15 en ¤ 46 in 2019.quote:Aanslaggrens
Je krijgt geld terug als het terug te krijgen bedrag hoger is dan ¤ 14. Je moet betalen als de verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen meer dan ¤ 45 hoger is dan het saldo van de voorheffingen en de ontvangen bedragen via een voorlopige aanslag.
Thanks! Zal wel inflatie zijn hehe.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 23:43 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Dat is ¤ 15 en ¤ 46 in 2019.
Hier ook. Is een jaarlijks terugkerend ding om 0:00 stiptquote:Op zaterdag 29 februari 2020 23:55 schreef investeerdertje het volgende:
Ik zit al klaar om mijn aangifte te doen! ZIN IN
Stel nerds bij elkaar :-Pquote:Op zaterdag 29 februari 2020 23:56 schreef Rene het volgende:
[..]
Hier ook. Is een jaarlijks terugkerend ding om 0:00 stipt
Alleen jammer dat ie aangeeft dat er storing is en je later opnieuw mag proberenquote:Op zaterdag 29 februari 2020 23:56 schreef Rene het volgende:
[..]
Hier ook. Is een jaarlijks terugkerend ding om 0:00 stipt
Uitkering van werkgever of uwv?quote:Op zondag 1 maart 2020 00:06 schreef investeerdertje het volgende:
Is een ontslagvergoeding een uitkering tegenwoordig (transitievergoeding)?
Is het geen gewoon salaris (tegenwoordige dienstbetrekking)?quote:Op zondag 1 maart 2020 00:08 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Werkgever, volgens de belastingdienst wel, maar oogt zo raar.
Volgens de vooraf ingevulde in ieder geval niet :-/quote:Op zondag 1 maart 2020 00:13 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Is het geen gewoon salaris (tegenwoordige dienstbetrekking)?
Gelet op je inkomen lijken mij de regels met betrekking tot de HRA niet van toepassing voor jou (alleen hoogste belastingtarief heeft daar toch echt last van?) Ik merk wel dat er door het aanpassen van de belastingtarieven andere verdelingen gunstig zijn tussen mij en fiscaal partnerquote:Op zondag 1 maart 2020 00:17 schreef Rene het volgende:
Teruggave wijkt wel af ten opzichte van vorig jaar. Beetje jammer en gek. Of ik we zijn in een ongunstige belastingschijf gedoken of de regels met HRA zijn enorm veranderd.
Merken jullie dat ook?
Same herequote:Op zondag 1 maart 2020 00:26 schreef Rene het volgende:
Heb lopen schuiven maar inn tegenstelling tot vorig jaar kunnen we beter alles naar mn partner schuiven ipv naar mij. Snap het niet zo.. Kan geen fout ontdekken.
Ja, een eenmalige onkostenvergoeding van 165 euro voor een stemlokaal. En verder het jaarlijkse stijginkje.quote:Op zondag 1 maart 2020 00:28 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Same here
Inkomen partner gestegen? Het pakte hier nog beter uit door het heel arbitrair weer te verdelen en partner naar een andere heffingskorting te tikken. Kwam aan op de euro
Nja, ik minder dan andere jaren, maar was te verwachten. Partner is o.a. meer gaan verdienenquote:Op zondag 1 maart 2020 00:39 schreef Rene het volgende:
[..]
Ja, een eenmalige onkostenvergoeding van 165 euro voor een stemlokaal. En verder het jaarlijkse stijginkje.
Ach. Is niet anders
Had je de mogelijkheid om de verdeling tussen jou en je fiscaal partner te verschuiven of had je deze keuze niet/was dit nvt?quote:Op zondag 1 maart 2020 08:12 schreef Seven. het volgende:
Dit jaar voor het eerst in de app aangifte gedaan. Rete makkelijk zeg, ik was binnen 2 minuten klaar.![]()
Geen gekkigheid, ik krijg m'n HRA netjes terug dus hopelijk een mooie aanvulling op m'n vakantiegeld.
Wij zijn nog geen fiscale partners. Volgend jaar wel.quote:Op zondag 1 maart 2020 08:44 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Had je de mogelijkheid om de verdeling tussen jou en je fiscaal partner te verschuiven of had je deze keuze niet/was dit nvt?
Balen dat de grens van de IACK maar tot geldt tot het jaar dat kind 12 jaar wordt.quote:Op zondag 1 maart 2020 08:55 schreef shomila het volgende:
Ingevuld en bijna 1400 minder dan normaal. Mijn dochter is verleden jaar 13 geworden.
De IACK wordt bij de vooraf ingevulde aangifte direct verwerkt toch? Kun je dat op enige wijze controleren?quote:Op zondag 1 maart 2020 09:36 schreef Bloem75 het volgende:
[..]
Balen dat de grens van de IACK maar tot geldt tot het jaar dat kind 12 jaar wordt.
Terwijl een kind juist flink meer kost op het voortgezet onderwijs.
Ik krijg gelukkig nog 2 jaar de IACK. Het is toch een flink bedrag.
quote:Door een storing kunnen uw gegevens niet worden opgehaald. Probeer het later nog eens. U bent uitgelogd en gaat terug naar www.belastingdienst.nl.
Wij hebben geen voorlopige aangifte. Ik wil het niet maandelijks ontvangen. Nu krijg ik ineens de volledige IACK, HRA en studiekosten aftrek.quote:Op zondag 1 maart 2020 09:46 schreef NicolasJoy het volgende:
[..]
De IACK wordt bij de vooraf ingevulde aangifte direct verwerkt toch? Kun je dat op enige wijze controleren?
Verder weinig te checken nog:
[..]
Hier ook geen voorlopige aangifte. Een kind van augustus 2018. Ik zag alleen niet echt verschil in m'n aangifte van vorig jaar (over 2018), kwam niet direct wat tegen wat op IACK leek te wijzen. Maar als dat automatisch gaat als je hebt staan dat je een kind hebt (en beide werkt) zal dat wel goed komen.quote:Op zondag 1 maart 2020 09:55 schreef Bloem75 het volgende:
[..]
Wij hebben geen voorlopige aangifte. Ik wil het niet maandelijks ontvangen. Nu krijg ik ineens de volledige IACK, HRA en studiekosten aftrek.
Maar inderdaad het vinkje aanzetten bij de vraag of je een kind op je adres hebt wonen is genoeg om de IACK te ontvangen,naast het feit dat je inkomen uit arbeid moet hebben. Het is tenslotte een arbeidsstimuleringsregeling.
Toen je vorig jaar aangifte deed over 2018 kreeg je nog geen IACK want je kind is geboren in augustus 2018. Eén van de voorwaarde is dat het kind tenminste zes maanden op je adres verblijft.quote:Op zondag 1 maart 2020 10:01 schreef NicolasJoy het volgende:
[..]
Hier ook geen voorlopige aangifte. Een kind van augustus 2018. Ik zag alleen niet echt verschil in m'n aangifte van vorig jaar (over 2018), kwam niet direct wat tegen wat op IACK leek te wijzen. Maar als dat automatisch gaat als je hebt staan dat je een kind hebt (en beide werkt) zal dat wel goed komen.
Checkquote:Op zondag 1 maart 2020 08:53 schreef Seven. het volgende:
[..]
Wij zijn nog geen fiscale partners. Volgend jaar wel.
Hoe bedoel je want als je de lijst ziet zou je met 1600 euro aan zorgkosten na eigen risico en drempel best iets moeten kunnen aftrekken.quote:Op zondag 1 maart 2020 10:29 schreef Bloem75 het volgende:
Wel balen dat de drempel om zorgkosten af te trekken zo hoog ligt. Voor niks mijn bonnetjes bewaard van ¤1600.
Ah, kijk! Ik zou dit jaar dus een significant verschil moeten merken dan?quote:Op zondag 1 maart 2020 10:27 schreef Bloem75 het volgende:
[..]
Toen je vorig jaar aangifte deed over 2018 kreeg je nog geen IACK want je kind is geboren in augustus 2018. Eén van de voorwaarde is dat het kind tenminste zes maanden op je adres verblijft.
https://www.belastingdien(...)ke_combinatiekorting
Dus pas bij deze aangifte over 2019 krijg je het pas. Tenzij jij of je partner minder dan ¤5000 bruto aan jaarinkomen uit arbeid heeft.
Moet je wat minder gaan verdienen.quote:Op zondag 1 maart 2020 10:29 schreef Bloem75 het volgende:
Wel balen dat de drempel om zorgkosten af te trekken zo hoog ligt. Voor niks mijn bonnetjes bewaard van ¤1600.
Hoe meer je verdienen doet hoe meer er af te trekken is?quote:Op zondag 1 maart 2020 12:05 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Moet je wat minder gaan verdienen.
Hoe hoger je (belastbaar) inkomen, hoe hoger je drempelbedrag.quote:Op zondag 1 maart 2020 12:09 schreef investeerdertje het volgende:
Hoe meer je verdienen doet hoe meer er af te trekken is?
oh ja natuurlijk, sorry, mijn foutquote:Op zondag 1 maart 2020 12:22 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Hoe hoger je (belastbaar) inkomen, hoe hoger je drempelbedrag.
Transitievergoeding is een uitkering uit vroegere arbeid. Als het goed is is de groene maandtabel loonheffing gebruikt en niet de witte tabel.quote:Op zondag 1 maart 2020 00:06 schreef investeerdertje het volgende:
Is een ontslagvergoeding een uitkering tegenwoordig (transitievergoeding)?
Er is inderdaad een ander tarief toegepast, maar dan is het dus niet zo raar dat het onder het kopje "uitkering" stond.quote:Op zondag 1 maart 2020 12:52 schreef djh77 het volgende:
[..]
Transitievergoeding is een uitkering uit vroegere arbeid. Als het goed is is de groene maandtabel loonheffing gebruikt en niet de witte tabel.
Met een huis er bij stelt het ook niet bijzonder veel voor hoor. Gewoon je gegevens mbt betaalde hypotheekrente invullen.quote:Op zondag 1 maart 2020 10:24 schreef AgnesGru het volgende:
Van de week eens invullen, eerste keer met koophuis en fiscale partner. Dus ben benieuwd.
Normaal was ik altijd zo klaar.
Met zijn allen continu op F5 blijven drukken, komt vast goed!quote:Op zondag 1 maart 2020 13:07 schreef oinkoink12 het volgende:
Hoe lang zal die site wel niet platblijven zeg. al regelmatig vanaf 9 uur geprobeerd.
Ja, ik had de mogelijkheid de verdeling aan te passen, maar de tool kwam zelf al met de meest gunstige verdelingquote:Op zondag 1 maart 2020 08:44 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Had je de mogelijkheid om de verdeling tussen jou en je fiscaal partner te verschuiven of had je deze keuze niet/was dit nvt?
https://www.belastingdien(...)_apart_aangifte_doenquote:Op zondag 1 maart 2020 14:40 schreef Landgeld het volgende:
Mijn relatie is vorig jaar uit gegaan en hebben ons huis oktober 2019 verkocht. Moeten we nu nog samen aangifte doen voor de belastingdienst, of ieder afzonderlijk? Kortom - over 10 maanden hebben we dus nog samen een huis gehad. Alleen de laatste 3 maanden niet.
Dit in verband met hypotheekrente.
Je hebt nog tot 1 september (als je uitstel vraagt) dus rustig aanquote:Op zondag 1 maart 2020 13:07 schreef oinkoink12 het volgende:
Hoe lang zal die site wel niet platblijven zeg. al regelmatig vanaf 9 uur geprobeerd.
Lukt het echt niet, dan kun je zonder opgaaf van reden uitstel aanvragen tot 1 september, maar dit moet je wel vóór 1 mei doen. Binnen drie weken stuurt de Belastingdienst dan een brief met bevestiging.quote:Op zondag 1 maart 2020 16:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je hebt nog tot 1 september (als je uitstel vraagt) dus rustig aan
Ik krijg altijd geld terug (voorlopige aanslag wordt altijd te hoog ingeschat) dus dat is geen puntquote:Op zondag 1 maart 2020 17:33 schreef bitterbal het volgende:
[..]
Lukt het echt niet, dan kun je zonder opgaaf van reden uitstel aanvragen tot 1 september, maar dit moet je wel vóór 1 mei doen. Binnen drie weken stuurt de Belastingdienst dan een brief met bevestiging.
Maar houd er dan wel rekening mee. Blijkt dat je uiteindelijk moet betalen, dan rekent de Belastingdienst wel een rente van maar liefst 4 procent over dat bedrag; een flink bedrag in deze tijden van negatieve rentes.
https://www.nu.nl/geldzak(...)Nmx2qKHyViwP5LTwSNy4
Ja ben benieuwd hoe dat werkt! We zijn hetzelfde van plan volgend jaarquote:Op zondag 1 maart 2020 12:43 schreef Zwansen het volgende:
Vorig jaar huis verkocht met overwaarde, nieuw huis gekocht, overwaarde ook deels gebruikt voor andere dingen, etc. Ben benieuwd. Echt geen flauw idee of we terugkrijgen of moeten betalen.
Des te vervelender dat ik niet kan inloggen.
Was in 2019 de verdelingen van belastingen en de arbeidskorting niet aangepast.quote:Op zondag 1 maart 2020 18:01 schreef Rene het volgende:
Heb zonet nog ingelogd om het even te controleren. Kan werkelijk niks terugvinden dat niet klopt. Blijf het vreemd vinden dat ik 800 euro minder dan vorig jaar krijg. Mijn ouders krijgen ook een hap minder. Gek
Ja, ik krijg 0 terug obv mijn inkomen. Dus ik gok dat daarmee gerommeld is.quote:Op zondag 1 maart 2020 18:11 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Was in 2019 de verdelingen van belastingen en de arbeidskorting niet aangepast.
Dit verschil kun je waarschijnlijk terugvinden onder het kopje 'arbeidskorting'. Ze zijn de regeling behoorlijk aan het versoberen en bouwen het in een paar jaar volledig af. Hier zat 'm bij ons met name het verschil in (rond 700 euro minder dit jaar). Ik heb me ook even suf gezocht want ik was ervan overtuigd dat ik 1000 euro meer zou moeten krijgen, aar helaasch.quote:Op zondag 1 maart 2020 18:01 schreef Rene het volgende:
Heb zonet nog ingelogd om het even te controleren. Kan werkelijk niks terugvinden dat niet klopt. Blijf het vreemd vinden dat ik 800 euro minder dan vorig jaar krijg. Mijn ouders krijgen ook een hap minder. Gek
Als de woning tot 31 mei 2019 leeg te koop stond heb je nog recht op hypotheekrenteaftrek tot die datum. Als de woning niet te koop stond, heb je vanaf het moment dat de woning niet meer te koop stond geen recht meer op hypotheekrenteaftrek. Of een woning wel of niet te koop staat is natuurlijk een redelijk arbitrair gegeven. Zo hoeft daar geen makelaar bij betrokken te zijn. Je kan het ook zelf te koop aanbieden.quote:Op zondag 1 maart 2020 18:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er wordt overigens eerder al gevraagd:
Stond deze woning van 01-01-2019 tot en met 31-05-2019 te koop?
Maar daar kan ik eigenlijk geen "ja" en geen "nee" op antwoorden...
Hij stond eigenlijk te koop tot ergens half februari zo uit m'n hoofd. Kan ook maart geweest zijn.
Daarna had ik de intentie om hem te verhuren. Maar toch maar "ja" invullen dan, lijkt me?
Voor gewone (niet periodieke) giften aan ANBI-instellingen geldt een drempel van 1% van het verzamelinkomen. Bij culturele ANBI-instellingen wordt het schenkingsbedrag overigens met 25% verhoogd.quote:Op zondag 1 maart 2020 21:06 schreef Lingue het volgende:
Ik snap even iets niet.
Ik ben de belastingaangifte van mijn moeder aan het doen. Helemaal niet zo spannend. AOW uitkering met een minimaal pensioen.
Maar ze heeft dit jaar een gift gedaan aan een ANBI stichting. Maar als ik deze opvoer, of weglaat, dan blijft het totaal bedrag onder de streep die ze terugkrijgt van de belastingdienst hetzelfde... Hoe kan dat?
Het gaat om een redelijk bedrag wat er geschonken is. En nog los van het vrijwilligerswerk wat ze voor die stichting doet, want dat heb ik er nog niet eens bij opgeteld.
Nu lees ik dat ze 10% van haar drempelinkomen mag opvoeren. Maar haar drempelinkomen is lager dan de drempel van de giften die ze mag aftrekken. Ben je dan lekker klaar mee. Volgens mij was dit vorig jaar anders? Kan mij namelijk toen herinneren dat het wel wat scheelde.
Als ik het bij mijn inkomen tel, dan zou ik een aanzienlijk bedrag terugkrijgen. Maar bij mn moeder dus niet...
Ja, dat is dus vrijwel niets.quote:Op zondag 1 maart 2020 21:59 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Voor gewone (niet periodieke) giften aan ANBI-instellingen geldt een drempel van 1% van het verzamelinkomen. Bij culturele ANBI-instellingen wordt het schenkingsbedrag overigens met 25% verhoogd.
Wat is het bedrag aan giften en haar verzamelinkomen (het totaal van het belastbaar inkomen uit werk en woning + het belastbaar inkomen uit sparen en beleggen)?
Hoe weet je dat er over enkel over je overige inkomsten inkomensafhankelijke combinatiekorting wordt berekend? Bij de heffingskorting staan enkel bedragen, niet hoe deze berekend worden.quote:Op zondag 1 maart 2020 21:40 schreef MevrouwtjeTheelepel het volgende:
Hier ook zojuist de aangifte ingevuld, met inkomen uit loon en overig werk. Nu zie ik bij het resultaat dat er bij inkomensafhankelijke combinatiekorting alleen berekend is over mijn inkomsten uit overig werk en niet uit loondienst, terwijl ik genoeg heb verdiend om er recht op te hebben. Nog meer doe hier last van hebben? Ik heb hem maar even niet opgestuurd, zullen nog wel wat foutjes in zitten denk ik...
Belastbaar inkomen = ¤ 15.000quote:Op zondag 1 maart 2020 22:03 schreef Lingue het volgende:
Ja, dat is dus vrijwel niets.
15k verzamelinkomen, met een gift van 1k.
Maar een drempel op de gift van 164 euro ofzo. Dus die drempel is sowieso al hoger dan die 10% van de gift. Dus dat is lekker krom van de belastingdienst.
Volgende keer de gift maar via mij laten lopen, dan krijgt ze er tenminste nog iets van terug.
In loondienst wordt er net zoveel ingehouden.quote:Op zondag 1 maart 2020 20:21 schreef MissEnergy het volgende:
Ik moet zelfs betalen; ik schrok wel van hoeveel dat werkelijk was. Ik heb inkomsten uit overige werkzaamheden, heb was even puzzelen hoe en wat. Uiteindelijk gaat 48% van dat bedrag naar de IB en dan nog een stukje naar zvw. Onder de streep gaat er dus gewoon 57% naar de belastingdienst toe! Echt lonend zijn extra werkzaamheden dus niet![]()
Herkenbaar?
Thanks zal t morgen eens bekijken. Maar klinkt plausibel 😊quote:Op zondag 1 maart 2020 22:13 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Belastbaar inkomen = ¤ 15.000
Belasting (18,75%) = ¤ 2.812
Heffingskortingen* (¤ 1.268 + ¤ 1.596) ¤ 2.864
Op basis van haar inkomen betaalt ze al geen belasting of misschien een heel klein beetje. Een extra aftrekpost heeft dus geen (positieve) invloed op haar belastingteruggave.
* Algemene heffingskorting + ouderenkorting
Maakt voor de berekening niks uit. Het meest praktisch is om alles bij één hypotheekdeel te vermelden.quote:Op zondag 1 maart 2020 22:43 schreef Dale__Cooper het volgende:
Ik heb afgelopen jaar een huis gekocht. Mijn hypotheek bestaat uit twee delen. Moet ik bij het invullen van de financieringskosten voor de hypotheek deze naar ratio invullen? Of bij beide volledig? Of bij één alles op 0 zetten?
Klopt, maar dat voelt enkel niet zo doordat op loondienst eerst rekening wordt gehouden met de heffingskorting. Gevoelsmatig blijft er dan ook veel meer van overquote:Op zondag 1 maart 2020 22:16 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
In loondienst wordt er net zoveel ingehouden.
Zie hierboven. Het komt vooral omdat het bovenop mijn loondienst komt als inkomen en dat is al vrij ruim boven modaal.quote:Op zondag 1 maart 2020 20:38 schreef NicolasJoy het volgende:
Jeetje, dat valt dan vies tegen @:MissEnergy Ik hoop dat dat vooral komt doordat je heel veel verdient.
Maar volgend jaar je man een leuke loonsverhoging? Of ben jij minder gaan werken?
Ja hoi!quote:Op maandag 2 maart 2020 08:19 schreef whoeier het volgende:
Zo, net maar eens ingelogd... yeey voor het kopen en verkopen van een woning..
Tijd om m'n tussenpersoon maar eens lastig te vallen, gezien ik er geen kaas van heb gegeten ( qua verwerken koop en verkoop).
Gevoelsmatig had ik alles erin staan, maar lijken er op de 1 of andere manier zaken dubbel gevraagd te worden xD Qua financieringskosten in ieder geval.
In het beste geval had ik alles goed staan, in het slechtste geval toch dubbel verwerkt en gezien ik geen zin heb in boetes, dan maar even geduld hebben.
Anderen die hetzelfde hebben gedaan in 2019 en er wel zelf doorheen zijn gekomen?
Dat had ik ook al gedaan, maar goed, toch gevoelsmatig iets niet kloppend ( ook bij de 3de keer alles doorlopen, zal vast komen doordat er wat zaken met de hand gecorrigeerd moesten worden WOZ waarde klopte niet en nog wat zaken), oftewel tussenpersoon gebeld en die komt van de week even langs (persoonlijke vriend, dus buiten werkuren), dan lopen we het nog eens door om te zien of ik alles correct heb staan.quote:Op maandag 2 maart 2020 10:55 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Ja hoi!
Ik heb alle financieringskosten bij maar één van de hypotheekdelen ingevuld, anders tel je onder de streep inderdaad dingen dubbel zag ik.
Bij mij klopten alle vooraf ingevulde bedragen al wel. Dat scheelt inderdaad wel.quote:Op maandag 2 maart 2020 11:00 schreef whoeier het volgende:
[..]
Dat had ik ook al gedaan, maar goed, toch gevoelsmatig iets niet kloppend ( ook bij de 3de keer alles doorlopen, zal vast komen doordat er wat zaken met de hand gecorrigeerd moesten worden WOZ waarde klopte niet en nog wat zaken), oftewel tussenpersoon gebeld en die komt van de week even langs (persoonlijke vriend, dus buiten werkuren), dan lopen we het nog eens door om te zien of ik alles correct heb staan.
Al met al verwacht ik van wel en kan ik van de zomer wat zaken opknappen aan het huis, die ik eigenlijk gepland had voor volgend jaarzo voorkom ik in ieder geval dat ik weer idiote dingen ga kopen xD
Bedankt.quote:Op zondag 1 maart 2020 22:59 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Maakt voor de berekening niks uit. Het meest praktisch is om alles bij één hypotheekdeel te vermelden.
En hoe zit dat met overwaarde?quote:Op zondag 1 maart 2020 22:59 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Maakt voor de berekening niks uit. Het meest praktisch is om alles bij één hypotheekdeel te vermelden.
Het hoorde op dat moment bij je vermogen, verwacht ik.quote:Op maandag 2 maart 2020 21:47 schreef Korporaal_Batra het volgende:
Ik heb vorig jaar een huis gekocht en hiervoor kortstondig (op 1-1-2019) 70K op mijn rekening gehad. Dit was afkomstig uit een schenking en twee weken lager weer weg. Kan ik voorkomen dat dit als eigen vermogen voor vermogensrendementheffing wordt gezien?
Lijkt me van niet, aangezien 1 januari de peildatum is.quote:Op maandag 2 maart 2020 21:47 schreef Korporaal_Batra het volgende:
Ik heb vorig jaar een huis gekocht en hiervoor kortstondig (op 1-1-2019) 70K op mijn rekening gehad. Dit was afkomstig uit een schenking en twee weken lager weer weg. Kan ik voorkomen dat dit als eigen vermogen voor vermogensrendementheffing wordt gezien?
Screenshot?quote:Op maandag 2 maart 2020 15:38 schreef MevrouwtjeTheelepel het volgende:
@:MyTiredFeet, het staat er toch echt, de inkomensafhankelijke combinatiekorting is over mijn overige inkomsten berekend.. Ik hoor dat het bij meer mensen niet is vermeld, dus ik wacht nog even met insturen.
Ik zou een belastingadviseur in de hand nemen voor deze aangifte. Dit is geen rechttoe, rechtaan aangifte. Wellicht is een gedeelte van de hypotheekrente en de bijbehorende kosten niet aftrekbaar. Maar dat is waarschijnlijk te diepgaand om hier op het forum te bespreken.quote:Op maandag 2 maart 2020 19:06 schreef Zwansen het volgende:
En hoe zit dat met overwaarde?
Wij hebben een deel van de overwaarde niet gebruikt voor het huis. Nu kan (moet) ik bij leningdeel 1 kiezen welk deel van de schuld voor het hoofdverblijf is verbruikt, maar hetzelfde vraagt hij ook bij de andere hypotheekdelen.
Dank, dat lijkt een verstandige keuze. Ik zit nu serieus al een paar uur alles uit te zoeken m.bt. de rekenhulp voor de bijleenregeling. Het gaat om zoveel details en te vaak worden bedragen genoemd waarvoor ik aannames moet maken en niet 100% zeker ben wat ik moet invullen.quote:Op maandag 2 maart 2020 22:17 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Ik zou een belastingadviseur in de hand nemen voor deze aangifte. Dit is geen rechttoe, rechtaan aangifte. Wellicht is een gedeelte van de hypotheekrente en de bijbehorende kosten niet aftrekbaar. Maar dat is waarschijnlijk te diepgaand om hier op het forum te bespreken.
Gewoon indienen, bankafschrift is ook aantoonbaarheid, plus als het aannemelijk is dat de studie past bij beroep / opleiding en het afgetrokken bedrag niet te gek is. Dus geen boetseercursus voor een vrachtwagenchauffeur van ¤ 15k , maar gewoon normaal, is er niets aan de hand.quote:Op maandag 2 maart 2020 14:50 schreef Fernweh het volgende:
Voor de eerste keer heb ik studiekosten gedeclareerd. Nu heb ik die bonnetjes netjes wel bewaard. Maar is een bankafschrift ook voldoende als ik geen bonnetje heb? Van een site heb ik geen bonnetje, maar heb wel al aangifte gedaan.
Of binnen de kaders blijven en gewoon alles opvoeren wat een leertraject is als je geen recht hebt op studiefinanciering. Oftewel het maakt niet uit of het voor je huidige werk is als je er maar geld mee kan gaan verdienen. Congressen en seminars zijn al snel twijfelachtig. Het bedrag bepalen is heel eenvoudig. Je mag immers maar twee soorten kosten aftrekkenquote:Op maandag 2 maart 2020 23:22 schreef peterc het volgende:
[..]
Gewoon indienen, bankafschrift is ook aantoonbaarheid, plus als het aannemelijk is dat de studie past bij beroep / opleiding en het afgetrokken bedrag niet te gek is. Dus geen boetseercursus voor een vrachtwagenchauffeur van ¤ 15k , maar gewoon normaal, is er niets aan de hand.
Stel je trekt voor ¤ 800 kosten af -/- drempelbedrag ¤ 250 = ¤ 550 en dan is je belastingvoordeel zeg ¤ 180, , daar komen ze niet voor langs hoor. Bovendien moet je je leven lang leren en zelf investeren in je carrière, roept de overheid.
Dus gewoon doen en een beetje lef en durf tonen bij de bepaling van het bedrag.
Denk ook eens aan congressen en seminars / workshops die je gevolgd hebt, een beetje buiten de kaders denken.
Zullen we de adviezen gewoon netjes en ethisch houden?quote:collegegeld, cursusgeld, lesgeld of examengeld
leermiddelen die u van de opleiding móet hebben, zoals boeken of bepaalde software
netjes en esthetisch, natuurlijk, net zo als de belastingdienst en overige overheid instanties zelf, , enkel wat ik wil zeggen is denk breed en niet te smal,quote:Op dinsdag 3 maart 2020 00:27 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Of binnen de kaders blijven en gewoon alles opvoeren wat een leertraject is als je geen recht hebt op studiefinanciering. Oftewel het maakt niet uit of het voor je huidige werk is als je er maar geld mee kan gaan verdienen. Congressen en seminars zijn al snel twijfelachtig. Het bedrag bepalen is heel eenvoudig. Je mag immers maar twee soorten kosten aftrekken
[..]
Zullen we de adviezen gewoon netjes en ethisch houden?
Het scheelt voor de komende jaren dan nog iets dat het EWF per jaar met 0,05 procentpunt zakt (tot 0,45% in 2023).quote:Op dinsdag 3 maart 2020 09:57 schreef Daboman het volgende:
Hier ook flink minder terug dan normaal. Ik denk dat het wel een vermelden waard is dat dat hoogst waarschijnlijk komt door flink hogere WOZ-waarde. Hierdoor is mijn EWF veel hoger dan verwacht. Voor mij verklaart dat tot op enkele tientallen euro's het verschil met wat ik zou verwachten.
En ik maar denken dat die arbeidsmarkt een gekkenhuis is
HRA daalt ook naar maximaal 37% in 2023, het zal per geval (met name van belang is de LTV en hypotheekrente) hoe veel dit in 2023 onder de streep scheelt tov nu.quote:Op dinsdag 3 maart 2020 10:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het scheelt voor de komende jaren dan nog iets dat het EWF per jaar met 0,05 procentpunt zakt (tot 0,45% in 2023).
Maar irritant is het wel.
Hier hetzelfde. Het enige wat je kan doen in je aangifte is de verkoopkosten aftrekken van de prijs waarvoor je verkocht hebt. Het gaat dan dus van je overwaarde af. Verder zijn ze niet aftrekbaar.quote:Op dinsdag 3 maart 2020 15:25 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ik ben in september 2019 verhuisd. We hadden overwaarde. We hebben ook kosten gehad (makelaar etc). Wat is hiervan terug te krijgen als ik aangifte doe? Moet ik van de verkoopmakelaar en notarissen ook overzichten krijgen voor aangifte?
Iemand hier ervaring mee die weet hoe ik het moet invullen? Scheelt weer een telefoontje.quote:Hebt u in 2019 kosten gemaakt om uw woning te financieren, maar kocht u de woning in 2020? Neem dan contact op met de BelastingTelefoon. Wij helpen u dan met het juist invullen van de aangifte.
Je moet een kavel opvoeren met een 0 waarde en dan kun je daar je kosten aanhangen. Zoiets.quote:Op dinsdag 3 maart 2020 20:59 schreef Strooper het volgende:
Begin 2020 hebben we de grond aangekocht voor onze nieuwe woning en hiervoor in 2019 financieringskosten gemaakt. Deze financieringskosten zijn al in 2019 aftrekbaar. Belastingdienst meldt hier het volgende over:
[..]
Iemand hier ervaring mee die weet hoe ik het moet invullen? Scheelt weer een telefoontje.
Dat kan hem in arbeidskorting zitten, maar je krijgt ook niet je hele taxatie terug dus het kan potentieel zijn dat je vermogensbelasting oid betaald?quote:Op woensdag 4 maart 2020 10:03 schreef mefke79 het volgende:
Wij hebben een hypotheek bestaande uit meerdere delen. Nou hebben we dit jaar een taxatie laten uitvoeren zodat we van een stukje renteopslag af zijn. Die kosten mag ik aftrekken, maar mij lijkt het logisch dat ik die maar bij 1 hypotheekdeel opvoer toch? Niet bij alle hypotheekdelen toch?
Ik kom daardoor net op 0 terwijl ik gerekend had op flink wat terug, zit dat dan in die arbeidskorting? Mooi balen
Dat heb ik jaren terug ook gehad, heel zuur is dat he? Kon toen ook deel van mijn toeslagen terug betalenquote:Op dinsdag 3 maart 2020 23:57 schreef Reismeis het volgende:
Situatie:
Alleenstaand en sociale huurwoning en een baan.
Alle jaren belasting ingevuld en eigenlijk nooit wat hoeven te betalen of terug gekregen.
Net ingevuld en moet ruim 400 euro betalen.
Ik ben in mei 2019 van baan veranderd. Resterende vakantie uren laten uitbetalen (was een aardig bedrag)
Ik zie dat ik met mijn inkomen net in een andere schijf terecht ben gekomen.
Van tot ¤ 20.385 naar tot ¤ 34.301
Heeft het daar mee te maken?
Indien het erg veel scheelt, dus een flinke "klapper" kun je ook kijken naar de middelingsregeling,quote:Op woensdag 4 maart 2020 13:02 schreef AgnesGru het volgende:
[..]
Dat heb ik jaren terug ook gehad, heel zuur is dat he? Kon toen ook deel van mijn toeslagen terug betalen
Gaat helaas niet meer, digid is al 'uit de lucht'quote:Op woensdag 4 maart 2020 14:18 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik heb voor mijn overleden schoonmoeder gewoon met haar Digid online aangifte kunnen doen, de tip had ik ooit hier gekregen. Misschien helpt deze tip jou ook en kun je zo zien wat voordeliger is.
Gehele jaar fiscaal partnerschap. Dan kun je alle aftrek- en bijtellingsposten schuiven.quote:Op woensdag 4 maart 2020 13:38 schreef Jackflash27 het volgende:
Vraag: is op basis van bovenstaande info aan te geven wat de beste optie is om aangifte te doen voor mijn ouders? Wel / niet fiscale partners en dan hele jaar of slechts tot overlijden?
Van een cliënt van ons kantoor.quote:Op woensdag 4 maart 2020 14:36 schreef ioko het volgende:
Weet iemand hoe je in de belastingaangifte gegevens voor een beleggingsplatform vult? Ik zit bij DeGiro, maar ik heb daar volgens mij geen rekeningnummer/beleggingsnummer, daar wordt wel om gevraagd.
Kan ik het veld met het nummer gewoon leeglaten, of moet dat nummer altijd worden ingevuld?
Thanks!quote:Op woensdag 4 maart 2020 21:13 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Van een cliënt van ons kantoor.
[ afbeelding ]
Rekeningnummer is "voornaam achternaam".
Bedankt. Ik ga denk ik toch maar even bellen, want ik kan pas financieringskosten invullen als ik gegevens van een hypothecaire lening invul en die hadden we eind 2019 dus nog niet. Vermoedelijk moeten we daar wel iets invullen, maar ik vraag het toch maar even na.quote:Op woensdag 4 maart 2020 09:43 schreef avotar het volgende:
[..]
Je moet een kavel opvoeren met een 0 waarde en dan kun je daar je kosten aanhangen. Zoiets.
Ik had vorig jaar hetzelfde, maar ik heb het samen met de dame aan de andere kant van de belastingtelefoon stap voor stap gedaan.
Ik zou ze even bellen.
Dat komt omdat de 2e en 3e schijven in 2019 "sterk" verlaagd zijn en bijna gelijk liggen aan het tarief in de 1e schijf. Als je piekinkomen in 2019 ligt zul je minder snel recht op een middelingsteruggaaf.quote:Op woensdag 4 maart 2020 21:38 schreef Sokz het volgende:
Snapt iemand de logica van dit wbt middelen; heb het gevoel dat dit gunstig voor mij zou moeten zijn maar krijg volgens berekeningen niets terug.
2017: 0
2018: 5k
2019: 60k
= Geen teruggaaf
2017: 0
2018: 60k
2019: 5k
= bijna 1k teruggaaf.
Thnx. Scheelt 50 euroquote:Op zaterdag 7 maart 2020 16:50 schreef Essebes het volgende:
Voor de mensen die vermogensrendementsheffing moeten betalen en voor 6 maart al aangifte gedaan hebben: er zat een foutje in de berekening, check je aangifte op wat het effect voor jou is.
https://www.fiscalert.nl/(...)fout-online-aangifte
Het stond dus ook fout op de website van de Belastingdienst.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 16:50 schreef Essebes het volgende:
Voor de mensen die vermogensrendementsheffing moeten betalen en voor 6 maart al aangifte gedaan hebben: er zat een foutje in de berekening, check je aangifte op wat het effect voor jou is.
https://www.fiscalert.nl/(...)fout-online-aangifte
Dat is een aardig vermogen.quote:
Bij andere platforms, zoals bijvoorbeeld degiro, gebruiken ze je gebruikersnaam (tekst) als nummer. Nummer is in juridische vormen ook meestal niet perse getallen :-Pquote:Op zaterdag 7 maart 2020 12:30 schreef Blaheen het volgende:
Vraagje: ik beleg bij Funding Circle (crowdfunding). Nu geven die wel een mooi fiscaal overzicht maar nergens staat een nummer van mijn account en bij mijn belastingsaangifte vragen ze wel naar een nummer. Iemand een idee hoe hiermee om te gaan?
hoef je geen multimiljonair voor te zijn hoor ;pquote:Op zondag 8 maart 2020 10:40 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Dan neem ik aan dat jij als multimiljonair niet zelf je belastingaangifte doet.
kun je dat zo andersom uit rekenen?quote:Op zaterdag 7 maart 2020 21:30 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Het stond dus ook fout op de website van de Belastingdienst.![]()
Schijf 1 -> 1,931% (was 1,935%)
Schijf 2 -> 4,443% (was 4,451%)
Schijf 3 -> 5,590% (was 5,600%)
[..]
Dat is een aardig vermogen.![]()
Nee, maar in jouw geval geldt dag blijkbaar wel gezien dat kleine foutje jou blijkbaar 50 euro oplevert.quote:Op zondag 8 maart 2020 10:41 schreef bitterbal het volgende:
[..]
hoef je geen multimiljonair voor te zijn hoor ;p
Nee ben geen multimiljonairquote:Op zondag 8 maart 2020 10:43 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Nee, maar in jouw geval geldt dag blijkbaar wel gezien dat kleine foutje jou blijkbaar 50 euro oplevert.
Dat heeft dan andere redenen dat die specifieke rekenfout.quote:Op zondag 8 maart 2020 10:44 schreef bitterbal het volgende:
[..]
Nee ben geen multimiljonair![]()
maar toch 50 euro gezakt. gun ze niks die aasgieren
nee toch?quote:Op zondag 8 maart 2020 10:45 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Dat heeft dan andere redenen dat die specifieke rekenfout.
Jawel.quote:
Dat heb ik niet :pquote:Op zondag 8 maart 2020 15:54 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Jawel.![]()
Schijf 1 = (1,935% - 1,931%) 0,004% van ¤ 71.650 = ¤ 3 x 30% belasting = ¤ 1
Schijf 2 = (4,451% - 4,443%) 0,008% van ¤ 912.086 = ¤ 72 x 30% belasting = ¤ 21
Schijf 3 = (5,600% - 5,590%) 0,010% van ¤ 930.000 = ¤ 93 x 30% belasting = ¤ 28
Dan zou je een vermogen moeten hebben van ¤ 1.913.736 boven het heffingsvrij vermogen.
Nee.quote:Op vrijdag 13 maart 2020 14:36 schreef T_Killer het volgende:
Bij mij wordt er iedere maand ong. ¤32 op m'n salaris ingehouden voor arbeidsongeschiktheidsverzekering van Loyalis.
Kan ik deze kosten (12 x ¤ 32) opgeven bij de inkomstenbelasting? Die vraag wordt gesteld namelijk.
Een collega zei van wel maar ik lees dat tot nu toe overal dat dit niet kan.
Veelgestelde vragenquote:Krijg ik een jaaropgave van mijn arbeidsongeschiktheidsverzekering?
Wordt de premie op uw salaris ingehouden? Uw werkgever heeft een contract afgesloten met Loyalis. De premie wordt dan op uw brutosalaris ingehouden en hebt u direct maandelijks het belastingvoordeel. U krijgt géén jaaropgave.
Betaalt u de premie zelf via automatische incasso? Dan kunt u de premies aftrekken bij uw belastingaangifte onder Uitgaven voor inkomensvoorzieningen. U hebt inmiddels van ons een jaaropgave ontvangen van de betaalde premie.
Dit klinkt alsof hier een echte immigratie van toepassing is, klopt dat? Ben je halverwege 2019 pas weer in NL in de GBA ingeschreven? Zou ja, dan kun je je aangifte niet digitaal, maar alleen op een papieren biljet doen (m-biljet) Van belang hierbij is ook je precieze datum, want er is iets met de grens van 183 dagen.quote:Op maandag 6 april 2020 09:42 schreef JL... het volgende:
Korte vraag van mijn kant:
Ik ben in het midden van 2019 van Belgie terug naar Nederland verhuisd.
Mijn werk bevond zich het gehele jaar in Nederland.
Dien ik in mijn belasting aangifte voor 2019 hier rekening mee te houden (ergens aangeven dat ik verhuisd ben of het midden van de jaaropgave van 2019 gebruiken) ?
Of dien ik gewoon mijn volledige jaaropgave in te vullen voor geheel 2019?
Op het internet vond ik de volgende informatie op de website van de Belastingdienst:
Periode dat u buiten Nederland woont
Voor de periode dat u niet in Nederland woont, maar u wel inkomsten in of vanuit Nederland hebt, bent u buitenlands belastingplichtig. U betaalt dan belasting over het inkomen dat u in of vanuit Nederland hebt. U kunt niet altijd gebruikmaken van vrijstellingen of aftrekposten. Ook kunt u niet altijd gebruikmaken van de heffingskortingen, of ontvangt u maar een deel van een heffingskorting.
Hier ook hetzelfde.quote:Op dinsdag 21 april 2020 12:05 schreef knny het volgende:
[..]
Net binnen gekregen
Dagtekening 25 april![]()
1 maart verzonden
Ja een definitievequote:Op dinsdag 21 april 2020 12:33 schreef Maraca het volgende:
Hier ook. Is het bij jullie ook gelijk een definitieve aanslag?
quote:Op dinsdag 21 april 2020 12:05 schreef knny het volgende:
[..]
Net binnen gekregen
Dagtekening 25 april![]()
1 maart verzonden
Das snel!quote:
Ja definitiefquote:Op dinsdag 21 april 2020 12:33 schreef Maraca het volgende:
Hier ook. Is het bij jullie ook gelijk een definitieve aanslag?
Thuis werken ze harderquote:
De definitieve aanslag volgt altijd binnen 3 jaar na het einde van het belastingjaar.quote:Op dinsdag 21 april 2020 14:05 schreef Zwansen het volgende:
Fuck, dit moet nog. Ik moet helaas uitstel aanvragen omdat we een adviseur erbij nodig hebben. Wat betekent uitstel voor je definitieve vaststelling? Ergens in 2024?
Op de site van de belastingdienst zelf staat over dat laatste echter niets en wordt enkel vermeld dat indien sprake is van een laag inkomen men deze verhogingsfactor mag toepassen op de werkelijke kosten. Nu is hier in mijn situatie dus sprake van (gezamenlijk drempelinkomen onder genoemde bedrag) en tevens doe ik dus digitaal aangifte. Moet ik deze verhoging zelf meenemen in mijn berekening of doet de online aangiftetool dit zelf? Ik zie het dit nergens terug.quote:* Deze posten mag u in de aangifte over 2019 vermenigvuldigen met 1,40 als uw inkomen lager is dan 34.817 euro. Heeft u de AOW-leeftijd bereikt, dan mag u de posten vermenigvuldigen met 2,13.
Let op: als u elektronisch aangifte doet, wordt deze vermenigvuldiging automatisch gedaan.
Volgens mij staat er in het overzicht van je aangifte ook een kopje met verhoging, dat kun je aan het eind even checkenquote:Op zondag 26 april 2020 22:42 schreef LAUWESTYLE het volgende:
Nog een paar dagen te gaan en dus nog even snel de aangiftes verwerken.
Enkele onduidelijkheden:
Ik lees dat bij een laag inkomen (<¤ 34.817) je bij de aftrekpost gemaakte "specifieke zorgkosten" een verhogingsfactor van 40% mag toepassen op de werkelijke uitgaven (m.u.v. uitgaven voor genees- en heelkundige hulp en de reiskosten voor ziekenbezoek). Op een site van NIBUD waar deze informatie o.a. te lezen is staat daarover het volgende:
[..]
Op de site van de belastingdienst zelf staat over dat laatste echter niets en wordt enkel vermeld dat indien sprake is van een laag inkomen men deze verhogingsfactor mag toepassen op de werkelijke kosten. Nu is hier in mijn situatie dus sprake van (gezamenlijk drempelinkomen onder genoemde bedrag) en tevens doe ik dus digitaal aangifte. Moet ik deze verhoging zelf meenemen in mijn berekening of doet de online aangiftetool dit zelf? Ik zie het dit nergens terug.
M.a.w, is het dus correct als ik dus bijv i.p.v. 300 euro bij "Extra uitgaven voor kleding en beddengoed" 420 euro invul en i.p.v. 35,07 euro bij "Vervoerskosten naar een arts of ziekenhuis" 49,10 euro?
Het aangifteprogramma berekent dit zelf, dus gewoon de werkelijke bedragen invullen, programma doet de rest.
Er staat ook dat deze verhoging van toepassing is op "Extra uitgaven dieet (medisch voorschrift)", echter hier kan je niet zelf een bedrag opvoeren daar je alleen een datum kunt ingeven voor de duur van het gevolgde dieet en vervolgens een keuze dient te maken van het type dieet. Er wordt dan automatisch een bedrag getoond door de tool zelf, welke niet aan te passen is rekening houdende met de verhogingsfactor?
Voor deze post geldt hetzelfde. Je mag dit aftrekken als je een dieetverklaring hebt ingevuld door een bevoegd persoon
En tot slot: indien met deze verhogingsfactor niet automatisch rekening gehouden wordt en de informatie van NIBUD dus onjuist is, heb ik dan nog de mogelijkheid om over twee voorliggende belastingjaren een correctie door te voeren in de aftrekposten terwijl er al een definitieve aanslag is? Of krijg ik hier juist achteraf een heleboel vragen door en moet ik dan een complete waslijst aan bewijzen gaan opsturen? In dat geval geeft het meer rompslomp dan wat het oplevert waarschijnlijk. Voer namelijk gewoon reiskosten voor doktersbezoek op à 0,19 cent per gereden autokilometer i.p.v. de formele berekening te gebruiken die de belastingdienst verlangt (werkelijke autokosten van heel jaar berekenen etc). Heb tot nu toe nooit een vraag gehad over mijn aangiftes.
Heb je je huis met overwaarde gebruikt en die overwaarde niet volledig gebruikt voor je nieuwe huis?quote:Op dinsdag 28 april 2020 09:10 schreef Cyntiaa het volgende:
Om het toch nog maar lekker last-minute in te kunnen sturen ben ik er toch even voor gaan zitten.
-knip-
Iemand die mij misschien in DM uit kan leggen hoe dit in te vullen?
Jep zoiets ja! Dan ga ik dat ook maar doen en uitstel aanvragen...quote:Op dinsdag 28 april 2020 18:43 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Heb je je huis met overwaarde gebruikt en die overwaarde niet volledig gebruikt voor je nieuwe huis?
Hier hebben wij ook mee te maken. Ik schakel een belastingadviseur in.
Ik begrijp dat ook voor het dieet geldt dat dit aftrekbaar is. Mijn vraag is alleen hoe hier die verhogingsfactor op kan worden toegepast, aangezien de tool zelf met een bedrag op de proppen komt (900 euro in mijn geval). Ik kan daar niet zelf een bedrag invullen (dus die 900 met 1,4 vermenigvuldigen vanwege minimuminkomen). Vandaar dus ook mijn vraag of dit al automatisch door de tool wordt berekend. Ik zie nergens iets staan aan het eind bij de berekening waaruit dit zou moeten blijken.quote:Op dinsdag 28 april 2020 18:29 schreef Leesaa het volgende:
[..]
Volgens mij staat er in het overzicht van je aangifte ook een kopje met verhoging, dat kun je aan het eind even checken
Helemaal aan het eind wordt de verhoging automatisch toegepast door het programma. Dus voor alle posten gewoon het werkelijke bedrag invullen, het programma verhoogt deze posten automatisch als je ervoor in aanmerking komt.quote:Op woensdag 29 april 2020 11:22 schreef LAUWESTYLE het volgende:
[..]
Ik begrijp dat ook voor het dieet geldt dat dit aftrekbaar is. Mijn vraag is alleen hoe hier die verhogingsfactor op kan worden toegepast, aangezien de tool zelf met een bedrag op de proppen komt (900 euro in mijn geval). Ik kan daar niet zelf een bedrag invullen (dus die 900 met 1,4 vermenigvuldigen vanwege minimuminkomen). Vandaar dus ook mijn vraag of dit al automatisch door de tool wordt berekend. Ik zie nergens iets staan aan het eind bij de berekening waaruit dit zou moeten blijken.
Het stond wat verborgen, maar ik heb het gevonden nu. Bedankt!quote:Op woensdag 29 april 2020 12:13 schreef Leesaa het volgende:
[..]
Helemaal aan het eind wordt de verhoging automatisch toegepast door het programma. Dus voor alle posten gewoon het werkelijke bedrag invullen, het programma verhoogt deze posten automatisch als je ervoor in aanmerking komt.
Ik kan niet meer in mijn aangifte kijken, maar als ik naar het overzicht van de vorige jaren kijk dan staat er een aparte post verhoging specifieke zorgkosten.
Zelf zou ik de 8.25 aanhouden, en wat in 2019 is betaald zijn inkomsten uit 2019. Het moment dat het jouw bankrekening bereikt is niet relevant.quote:Op woensdag 29 april 2020 11:22 schreef LAUWESTYLE het volgende:
[..]
Ik begrijp dat ook voor het dieet geldt dat dit aftrekbaar is. Mijn vraag is alleen hoe hier die verhogingsfactor op kan worden toegepast, aangezien de tool zelf met een bedrag op de proppen komt (900 euro in mijn geval). Ik kan daar niet zelf een bedrag invullen (dus die 900 met 1,4 vermenigvuldigen vanwege minimuminkomen). Vandaar dus ook mijn vraag of dit al automatisch door de tool wordt berekend. Ik zie nergens iets staan aan het eind bij de berekening waaruit dit zou moeten blijken.
Dan nog een nieuwe vraag voor degene die hier wat meer in thuis is en hier wat licht op kan schijnen. Mijn moeder heeft middels een crowdfunding enige gelden opgehaald vanwege ziektekosten. Ik heb begrepen dat deze ook als inkomen meetellen en bij de belastingaangifte dienen te worden opgegeven. Deze crowdfunding liep via een website waar men middels iDeal kan doneren, maar nu zitten er tussen het moment dat iemand een donatie doet en dit uiteindelijk op de bankrekening wordt bijgeschreven een aantal weken tijd. Stel dat iemand een donatie doet op een dag die ergens eind 2019 valt, maar het bedrag wordt vervolgens pas bijgeschreven op je rekening in 2020, valt deze donatie dan aan het inkomen van 2019 aan te rekenen of aan dat van het nieuwe jaar? En door de website wordt er automatisch een percentage ingehouden om de website in de lucht te kunnen houden en een deel zijn meen ik transactiekosten. Zo blijft er van een donatie van bijv. 10 euro onder de streep 8,25 over. Geldt dan de 8,25 als inkomen of toch de 10 euro?
WGR / meldtopic: Wie heeft al een dagtekening van de Belastingdienst 2019quote:Op donderdag 30 april 2020 14:03 schreef Korporaal_Batra het volgende:
[..]
18 maart verzonden, nog niets binnen. Anderen?
En je denkt dat wij hier op kunnen antwoorden zonder enige achtergrond?quote:Op donderdag 30 april 2020 14:47 schreef H0D3NPYL het volgende:
Noobvraag:
Vorig jaar kreeg ik geld terug
Nu staat er te betalen: 0 euro
Waarom krijg ik nu niets terug?
Heb hiervoor nog een uur aan de lijn gehangen bij de belastingtelefoon. Ze bleken helemaal niet te weten wat ze met deze vragen aan moesten en ik werd wel 4x doorverbonden naar andere afdelingen.quote:Op woensdag 29 april 2020 15:14 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Zelf zou ik de 8.25 aanhouden, en wat in 2019 is betaald zijn inkomsten uit 2019. Het moment dat het jouw bankrekening bereikt is niet relevant.
Van beide is geen sprake, dus hoeven de donaties niet opgegeven te worden en hoeft er dus ook geen inkomstenbelasting over te worden betaald.quote:Particulieren kunnen donaties via crowdfunding ontvangen zonder daarover belasting te hoeven betalen, indien:
Het bedrag van de individuele donaties niet hoger is dan ¤ 2.122,00;
Hij of zij na ontvangst van de donaties niet de drempel voor de vermogensbelasting overschrijdt (Let op! Eigen spaargeld of ander vermogen telt ook mee!).
Oh ik dacht dat je specifiek naar inkomstenbelasting vroeg. Ja voor particulieren geld inderdaad per schenker de vrijstelling schenkbelasting.quote:Op donderdag 30 april 2020 18:22 schreef LAUWESTYLE het volgende:
[..]
Heb hiervoor nog een uur aan de lijn gehangen bij de belastingtelefoon. Ze bleken helemaal niet te weten wat ze met deze vragen aan moesten en ik werd wel 4x doorverbonden naar andere afdelingen.
Ze dachten de hele tijd dat mijn vraag betrekking had op de vermogensbelasting en bleven herhalen dat de peildatum van 1 januari 2019 leidend was. Maar ik bleef herhalen dat ik dat begreep, echter dat mijn vraag over de inkomstenbelasting ging en of gedoneerde geld bij het inkomen over 2019 moet worden opgeteld. Ze bleken deze vragen nog niet eerder te hebben gekregen en waren met het begrip crowdfunding nog niet echt bekend. Schijnt nog vrij nieuw te zijn.
Zelf heb ik via de informatiesite whydonate het volgende gevonden:
[..]
Van beide is geen sprake, dus hoeven de donaties niet opgegeven te worden en hoeft er dus ook geen inkomstenbelasting over te worden betaald.
Beetje onnodige opmerking als ik er bij zet 'noobvraag'. Was ook wel te verwachten op dit forumquote:Op donderdag 30 april 2020 14:58 schreef iScream. het volgende:
[..]
En je denkt dat wij hier op kunnen antwoorden zonder enige achtergrond?Zal even in het boek van Sinterklaas kijken of je wel lief bent geweest dit jaar, misschien is dat het.
Ik zal hem dan netter beantwoorden:quote:Op donderdag 30 april 2020 14:47 schreef H0D3NPYL het volgende:
Noobvraag:
Vorig jaar kreeg ik geld terug
Nu staat er te betalen: 0 euro
Waarom krijg ik nu niets terug?
Oke thanksquote:Op vrijdag 1 mei 2020 15:35 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik zal hem dan netter beantwoorden:
Iets in je (al dan niet financiële) situatie is gewijzigd en / of de wetgeving is aangepast waar je de gevolgen van merkt. Zonder een complete afschrift van beide belastingaangiften is hier weinig zinnigs over te zeggen.
Heb je zelf een idee wat er echt merkbaar veranderd kan zijn? Zorgkosten? Nieuwe regels rondom bijzonder tarief? Etc?quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |