Dat had ik ook al gedaan, maar goed, toch gevoelsmatig iets niet kloppend ( ook bij de 3de keer alles doorlopen, zal vast komen doordat er wat zaken met de hand gecorrigeerd moesten worden WOZ waarde klopte niet en nog wat zaken), oftewel tussenpersoon gebeld en die komt van de week even langs (persoonlijke vriend, dus buiten werkuren), dan lopen we het nog eens door om te zien of ik alles correct heb staan.quote:Op maandag 2 maart 2020 10:55 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Ja hoi!
Ik heb alle financieringskosten bij maar één van de hypotheekdelen ingevuld, anders tel je onder de streep inderdaad dingen dubbel zag ik.
Bij mij klopten alle vooraf ingevulde bedragen al wel. Dat scheelt inderdaad wel.quote:Op maandag 2 maart 2020 11:00 schreef whoeier het volgende:
[..]
Dat had ik ook al gedaan, maar goed, toch gevoelsmatig iets niet kloppend ( ook bij de 3de keer alles doorlopen, zal vast komen doordat er wat zaken met de hand gecorrigeerd moesten worden WOZ waarde klopte niet en nog wat zaken), oftewel tussenpersoon gebeld en die komt van de week even langs (persoonlijke vriend, dus buiten werkuren), dan lopen we het nog eens door om te zien of ik alles correct heb staan.
Al met al verwacht ik van wel en kan ik van de zomer wat zaken opknappen aan het huis, die ik eigenlijk gepland had voor volgend jaarzo voorkom ik in ieder geval dat ik weer idiote dingen ga kopen xD
Bedankt.quote:Op zondag 1 maart 2020 22:59 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Maakt voor de berekening niks uit. Het meest praktisch is om alles bij één hypotheekdeel te vermelden.
En hoe zit dat met overwaarde?quote:Op zondag 1 maart 2020 22:59 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Maakt voor de berekening niks uit. Het meest praktisch is om alles bij één hypotheekdeel te vermelden.
Het hoorde op dat moment bij je vermogen, verwacht ik.quote:Op maandag 2 maart 2020 21:47 schreef Korporaal_Batra het volgende:
Ik heb vorig jaar een huis gekocht en hiervoor kortstondig (op 1-1-2019) 70K op mijn rekening gehad. Dit was afkomstig uit een schenking en twee weken lager weer weg. Kan ik voorkomen dat dit als eigen vermogen voor vermogensrendementheffing wordt gezien?
Lijkt me van niet, aangezien 1 januari de peildatum is.quote:Op maandag 2 maart 2020 21:47 schreef Korporaal_Batra het volgende:
Ik heb vorig jaar een huis gekocht en hiervoor kortstondig (op 1-1-2019) 70K op mijn rekening gehad. Dit was afkomstig uit een schenking en twee weken lager weer weg. Kan ik voorkomen dat dit als eigen vermogen voor vermogensrendementheffing wordt gezien?
Screenshot?quote:Op maandag 2 maart 2020 15:38 schreef MevrouwtjeTheelepel het volgende:
@:MyTiredFeet, het staat er toch echt, de inkomensafhankelijke combinatiekorting is over mijn overige inkomsten berekend.. Ik hoor dat het bij meer mensen niet is vermeld, dus ik wacht nog even met insturen.
Ik zou een belastingadviseur in de hand nemen voor deze aangifte. Dit is geen rechttoe, rechtaan aangifte. Wellicht is een gedeelte van de hypotheekrente en de bijbehorende kosten niet aftrekbaar. Maar dat is waarschijnlijk te diepgaand om hier op het forum te bespreken.quote:Op maandag 2 maart 2020 19:06 schreef Zwansen het volgende:
En hoe zit dat met overwaarde?
Wij hebben een deel van de overwaarde niet gebruikt voor het huis. Nu kan (moet) ik bij leningdeel 1 kiezen welk deel van de schuld voor het hoofdverblijf is verbruikt, maar hetzelfde vraagt hij ook bij de andere hypotheekdelen.
Dank, dat lijkt een verstandige keuze. Ik zit nu serieus al een paar uur alles uit te zoeken m.bt. de rekenhulp voor de bijleenregeling. Het gaat om zoveel details en te vaak worden bedragen genoemd waarvoor ik aannames moet maken en niet 100% zeker ben wat ik moet invullen.quote:Op maandag 2 maart 2020 22:17 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Ik zou een belastingadviseur in de hand nemen voor deze aangifte. Dit is geen rechttoe, rechtaan aangifte. Wellicht is een gedeelte van de hypotheekrente en de bijbehorende kosten niet aftrekbaar. Maar dat is waarschijnlijk te diepgaand om hier op het forum te bespreken.
Gewoon indienen, bankafschrift is ook aantoonbaarheid, plus als het aannemelijk is dat de studie past bij beroep / opleiding en het afgetrokken bedrag niet te gek is. Dus geen boetseercursus voor een vrachtwagenchauffeur van ¤ 15k , maar gewoon normaal, is er niets aan de hand.quote:Op maandag 2 maart 2020 14:50 schreef Fernweh het volgende:
Voor de eerste keer heb ik studiekosten gedeclareerd. Nu heb ik die bonnetjes netjes wel bewaard. Maar is een bankafschrift ook voldoende als ik geen bonnetje heb? Van een site heb ik geen bonnetje, maar heb wel al aangifte gedaan.
Of binnen de kaders blijven en gewoon alles opvoeren wat een leertraject is als je geen recht hebt op studiefinanciering. Oftewel het maakt niet uit of het voor je huidige werk is als je er maar geld mee kan gaan verdienen. Congressen en seminars zijn al snel twijfelachtig. Het bedrag bepalen is heel eenvoudig. Je mag immers maar twee soorten kosten aftrekkenquote:Op maandag 2 maart 2020 23:22 schreef peterc het volgende:
[..]
Gewoon indienen, bankafschrift is ook aantoonbaarheid, plus als het aannemelijk is dat de studie past bij beroep / opleiding en het afgetrokken bedrag niet te gek is. Dus geen boetseercursus voor een vrachtwagenchauffeur van ¤ 15k , maar gewoon normaal, is er niets aan de hand.
Stel je trekt voor ¤ 800 kosten af -/- drempelbedrag ¤ 250 = ¤ 550 en dan is je belastingvoordeel zeg ¤ 180, , daar komen ze niet voor langs hoor. Bovendien moet je je leven lang leren en zelf investeren in je carrière, roept de overheid.
Dus gewoon doen en een beetje lef en durf tonen bij de bepaling van het bedrag.
Denk ook eens aan congressen en seminars / workshops die je gevolgd hebt, een beetje buiten de kaders denken.
Zullen we de adviezen gewoon netjes en ethisch houden?quote:collegegeld, cursusgeld, lesgeld of examengeld
leermiddelen die u van de opleiding móet hebben, zoals boeken of bepaalde software
netjes en esthetisch, natuurlijk, net zo als de belastingdienst en overige overheid instanties zelf, , enkel wat ik wil zeggen is denk breed en niet te smal,quote:Op dinsdag 3 maart 2020 00:27 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Of binnen de kaders blijven en gewoon alles opvoeren wat een leertraject is als je geen recht hebt op studiefinanciering. Oftewel het maakt niet uit of het voor je huidige werk is als je er maar geld mee kan gaan verdienen. Congressen en seminars zijn al snel twijfelachtig. Het bedrag bepalen is heel eenvoudig. Je mag immers maar twee soorten kosten aftrekken
[..]
Zullen we de adviezen gewoon netjes en ethisch houden?
Het scheelt voor de komende jaren dan nog iets dat het EWF per jaar met 0,05 procentpunt zakt (tot 0,45% in 2023).quote:Op dinsdag 3 maart 2020 09:57 schreef Daboman het volgende:
Hier ook flink minder terug dan normaal. Ik denk dat het wel een vermelden waard is dat dat hoogst waarschijnlijk komt door flink hogere WOZ-waarde. Hierdoor is mijn EWF veel hoger dan verwacht. Voor mij verklaart dat tot op enkele tientallen euro's het verschil met wat ik zou verwachten.
En ik maar denken dat die arbeidsmarkt een gekkenhuis is
HRA daalt ook naar maximaal 37% in 2023, het zal per geval (met name van belang is de LTV en hypotheekrente) hoe veel dit in 2023 onder de streep scheelt tov nu.quote:Op dinsdag 3 maart 2020 10:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het scheelt voor de komende jaren dan nog iets dat het EWF per jaar met 0,05 procentpunt zakt (tot 0,45% in 2023).
Maar irritant is het wel.
Hier hetzelfde. Het enige wat je kan doen in je aangifte is de verkoopkosten aftrekken van de prijs waarvoor je verkocht hebt. Het gaat dan dus van je overwaarde af. Verder zijn ze niet aftrekbaar.quote:Op dinsdag 3 maart 2020 15:25 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ik ben in september 2019 verhuisd. We hadden overwaarde. We hebben ook kosten gehad (makelaar etc). Wat is hiervan terug te krijgen als ik aangifte doe? Moet ik van de verkoopmakelaar en notarissen ook overzichten krijgen voor aangifte?
Iemand hier ervaring mee die weet hoe ik het moet invullen? Scheelt weer een telefoontje.quote:Hebt u in 2019 kosten gemaakt om uw woning te financieren, maar kocht u de woning in 2020? Neem dan contact op met de BelastingTelefoon. Wij helpen u dan met het juist invullen van de aangifte.
Je moet een kavel opvoeren met een 0 waarde en dan kun je daar je kosten aanhangen. Zoiets.quote:Op dinsdag 3 maart 2020 20:59 schreef Strooper het volgende:
Begin 2020 hebben we de grond aangekocht voor onze nieuwe woning en hiervoor in 2019 financieringskosten gemaakt. Deze financieringskosten zijn al in 2019 aftrekbaar. Belastingdienst meldt hier het volgende over:
[..]
Iemand hier ervaring mee die weet hoe ik het moet invullen? Scheelt weer een telefoontje.
Dat kan hem in arbeidskorting zitten, maar je krijgt ook niet je hele taxatie terug dus het kan potentieel zijn dat je vermogensbelasting oid betaald?quote:Op woensdag 4 maart 2020 10:03 schreef mefke79 het volgende:
Wij hebben een hypotheek bestaande uit meerdere delen. Nou hebben we dit jaar een taxatie laten uitvoeren zodat we van een stukje renteopslag af zijn. Die kosten mag ik aftrekken, maar mij lijkt het logisch dat ik die maar bij 1 hypotheekdeel opvoer toch? Niet bij alle hypotheekdelen toch?
Ik kom daardoor net op 0 terwijl ik gerekend had op flink wat terug, zit dat dan in die arbeidskorting? Mooi balen
Dat heb ik jaren terug ook gehad, heel zuur is dat he? Kon toen ook deel van mijn toeslagen terug betalenquote:Op dinsdag 3 maart 2020 23:57 schreef Reismeis het volgende:
Situatie:
Alleenstaand en sociale huurwoning en een baan.
Alle jaren belasting ingevuld en eigenlijk nooit wat hoeven te betalen of terug gekregen.
Net ingevuld en moet ruim 400 euro betalen.
Ik ben in mei 2019 van baan veranderd. Resterende vakantie uren laten uitbetalen (was een aardig bedrag)
Ik zie dat ik met mijn inkomen net in een andere schijf terecht ben gekomen.
Van tot ¤ 20.385 naar tot ¤ 34.301
Heeft het daar mee te maken?
Indien het erg veel scheelt, dus een flinke "klapper" kun je ook kijken naar de middelingsregeling,quote:Op woensdag 4 maart 2020 13:02 schreef AgnesGru het volgende:
[..]
Dat heb ik jaren terug ook gehad, heel zuur is dat he? Kon toen ook deel van mijn toeslagen terug betalen
Gaat helaas niet meer, digid is al 'uit de lucht'quote:Op woensdag 4 maart 2020 14:18 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik heb voor mijn overleden schoonmoeder gewoon met haar Digid online aangifte kunnen doen, de tip had ik ooit hier gekregen. Misschien helpt deze tip jou ook en kun je zo zien wat voordeliger is.
Gehele jaar fiscaal partnerschap. Dan kun je alle aftrek- en bijtellingsposten schuiven.quote:Op woensdag 4 maart 2020 13:38 schreef Jackflash27 het volgende:
Vraag: is op basis van bovenstaande info aan te geven wat de beste optie is om aangifte te doen voor mijn ouders? Wel / niet fiscale partners en dan hele jaar of slechts tot overlijden?
Van een cliënt van ons kantoor.quote:Op woensdag 4 maart 2020 14:36 schreef ioko het volgende:
Weet iemand hoe je in de belastingaangifte gegevens voor een beleggingsplatform vult? Ik zit bij DeGiro, maar ik heb daar volgens mij geen rekeningnummer/beleggingsnummer, daar wordt wel om gevraagd.
Kan ik het veld met het nummer gewoon leeglaten, of moet dat nummer altijd worden ingevuld?
Thanks!quote:Op woensdag 4 maart 2020 21:13 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Van een cliënt van ons kantoor.
[ afbeelding ]
Rekeningnummer is "voornaam achternaam".
Bedankt. Ik ga denk ik toch maar even bellen, want ik kan pas financieringskosten invullen als ik gegevens van een hypothecaire lening invul en die hadden we eind 2019 dus nog niet. Vermoedelijk moeten we daar wel iets invullen, maar ik vraag het toch maar even na.quote:Op woensdag 4 maart 2020 09:43 schreef avotar het volgende:
[..]
Je moet een kavel opvoeren met een 0 waarde en dan kun je daar je kosten aanhangen. Zoiets.
Ik had vorig jaar hetzelfde, maar ik heb het samen met de dame aan de andere kant van de belastingtelefoon stap voor stap gedaan.
Ik zou ze even bellen.
Dat komt omdat de 2e en 3e schijven in 2019 "sterk" verlaagd zijn en bijna gelijk liggen aan het tarief in de 1e schijf. Als je piekinkomen in 2019 ligt zul je minder snel recht op een middelingsteruggaaf.quote:Op woensdag 4 maart 2020 21:38 schreef Sokz het volgende:
Snapt iemand de logica van dit wbt middelen; heb het gevoel dat dit gunstig voor mij zou moeten zijn maar krijg volgens berekeningen niets terug.
2017: 0
2018: 5k
2019: 60k
= Geen teruggaaf
2017: 0
2018: 60k
2019: 5k
= bijna 1k teruggaaf.
Thnx. Scheelt 50 euroquote:Op zaterdag 7 maart 2020 16:50 schreef Essebes het volgende:
Voor de mensen die vermogensrendementsheffing moeten betalen en voor 6 maart al aangifte gedaan hebben: er zat een foutje in de berekening, check je aangifte op wat het effect voor jou is.
https://www.fiscalert.nl/(...)fout-online-aangifte
Het stond dus ook fout op de website van de Belastingdienst.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 16:50 schreef Essebes het volgende:
Voor de mensen die vermogensrendementsheffing moeten betalen en voor 6 maart al aangifte gedaan hebben: er zat een foutje in de berekening, check je aangifte op wat het effect voor jou is.
https://www.fiscalert.nl/(...)fout-online-aangifte
Dat is een aardig vermogen.quote:
Bij andere platforms, zoals bijvoorbeeld degiro, gebruiken ze je gebruikersnaam (tekst) als nummer. Nummer is in juridische vormen ook meestal niet perse getallen :-Pquote:Op zaterdag 7 maart 2020 12:30 schreef Blaheen het volgende:
Vraagje: ik beleg bij Funding Circle (crowdfunding). Nu geven die wel een mooi fiscaal overzicht maar nergens staat een nummer van mijn account en bij mijn belastingsaangifte vragen ze wel naar een nummer. Iemand een idee hoe hiermee om te gaan?
hoef je geen multimiljonair voor te zijn hoor ;pquote:Op zondag 8 maart 2020 10:40 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Dan neem ik aan dat jij als multimiljonair niet zelf je belastingaangifte doet.
kun je dat zo andersom uit rekenen?quote:Op zaterdag 7 maart 2020 21:30 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Het stond dus ook fout op de website van de Belastingdienst.![]()
Schijf 1 -> 1,931% (was 1,935%)
Schijf 2 -> 4,443% (was 4,451%)
Schijf 3 -> 5,590% (was 5,600%)
[..]
Dat is een aardig vermogen.![]()
Nee, maar in jouw geval geldt dag blijkbaar wel gezien dat kleine foutje jou blijkbaar 50 euro oplevert.quote:Op zondag 8 maart 2020 10:41 schreef bitterbal het volgende:
[..]
hoef je geen multimiljonair voor te zijn hoor ;p
Nee ben geen multimiljonairquote:Op zondag 8 maart 2020 10:43 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Nee, maar in jouw geval geldt dag blijkbaar wel gezien dat kleine foutje jou blijkbaar 50 euro oplevert.
Dat heeft dan andere redenen dat die specifieke rekenfout.quote:Op zondag 8 maart 2020 10:44 schreef bitterbal het volgende:
[..]
Nee ben geen multimiljonair![]()
maar toch 50 euro gezakt. gun ze niks die aasgieren
nee toch?quote:Op zondag 8 maart 2020 10:45 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Dat heeft dan andere redenen dat die specifieke rekenfout.
Jawel.quote:
Dat heb ik niet :pquote:Op zondag 8 maart 2020 15:54 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Jawel.![]()
Schijf 1 = (1,935% - 1,931%) 0,004% van ¤ 71.650 = ¤ 3 x 30% belasting = ¤ 1
Schijf 2 = (4,451% - 4,443%) 0,008% van ¤ 912.086 = ¤ 72 x 30% belasting = ¤ 21
Schijf 3 = (5,600% - 5,590%) 0,010% van ¤ 930.000 = ¤ 93 x 30% belasting = ¤ 28
Dan zou je een vermogen moeten hebben van ¤ 1.913.736 boven het heffingsvrij vermogen.
Nee.quote:Op vrijdag 13 maart 2020 14:36 schreef T_Killer het volgende:
Bij mij wordt er iedere maand ong. ¤32 op m'n salaris ingehouden voor arbeidsongeschiktheidsverzekering van Loyalis.
Kan ik deze kosten (12 x ¤ 32) opgeven bij de inkomstenbelasting? Die vraag wordt gesteld namelijk.
Een collega zei van wel maar ik lees dat tot nu toe overal dat dit niet kan.
Veelgestelde vragenquote:Krijg ik een jaaropgave van mijn arbeidsongeschiktheidsverzekering?
Wordt de premie op uw salaris ingehouden? Uw werkgever heeft een contract afgesloten met Loyalis. De premie wordt dan op uw brutosalaris ingehouden en hebt u direct maandelijks het belastingvoordeel. U krijgt géén jaaropgave.
Betaalt u de premie zelf via automatische incasso? Dan kunt u de premies aftrekken bij uw belastingaangifte onder Uitgaven voor inkomensvoorzieningen. U hebt inmiddels van ons een jaaropgave ontvangen van de betaalde premie.
Dit klinkt alsof hier een echte immigratie van toepassing is, klopt dat? Ben je halverwege 2019 pas weer in NL in de GBA ingeschreven? Zou ja, dan kun je je aangifte niet digitaal, maar alleen op een papieren biljet doen (m-biljet) Van belang hierbij is ook je precieze datum, want er is iets met de grens van 183 dagen.quote:Op maandag 6 april 2020 09:42 schreef JL... het volgende:
Korte vraag van mijn kant:
Ik ben in het midden van 2019 van Belgie terug naar Nederland verhuisd.
Mijn werk bevond zich het gehele jaar in Nederland.
Dien ik in mijn belasting aangifte voor 2019 hier rekening mee te houden (ergens aangeven dat ik verhuisd ben of het midden van de jaaropgave van 2019 gebruiken) ?
Of dien ik gewoon mijn volledige jaaropgave in te vullen voor geheel 2019?
Op het internet vond ik de volgende informatie op de website van de Belastingdienst:
Periode dat u buiten Nederland woont
Voor de periode dat u niet in Nederland woont, maar u wel inkomsten in of vanuit Nederland hebt, bent u buitenlands belastingplichtig. U betaalt dan belasting over het inkomen dat u in of vanuit Nederland hebt. U kunt niet altijd gebruikmaken van vrijstellingen of aftrekposten. Ook kunt u niet altijd gebruikmaken van de heffingskortingen, of ontvangt u maar een deel van een heffingskorting.
Hier ook hetzelfde.quote:Op dinsdag 21 april 2020 12:05 schreef knny het volgende:
[..]
Net binnen gekregen
Dagtekening 25 april![]()
1 maart verzonden
Ja een definitievequote:Op dinsdag 21 april 2020 12:33 schreef Maraca het volgende:
Hier ook. Is het bij jullie ook gelijk een definitieve aanslag?
quote:Op dinsdag 21 april 2020 12:05 schreef knny het volgende:
[..]
Net binnen gekregen
Dagtekening 25 april![]()
1 maart verzonden
Das snel!quote:
Ja definitiefquote:Op dinsdag 21 april 2020 12:33 schreef Maraca het volgende:
Hier ook. Is het bij jullie ook gelijk een definitieve aanslag?
Thuis werken ze harderquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |