Dat systeem was weer opgezet om te voorkomen dat het volk achter een populistische demagoog aanliep. Electoral college, vol wijze intelligente mannen zouden daar dan een stukje voor kunnen steken. In dit geval is het omgekeerde gebeurdquote:Op woensdag 12 februari 2020 09:37 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar het gehele systeem is dat juist opgebouwd dat 'het volk' helemaal niet beslist. Trump is namelijk president geworden, met minder stemmen dan Clinton.

het systeem is niet achteraf veranderd dus om te winnen weet iedere kandidaat wat die te doen staat, hoe vreemd het systeem ook over komt.quote:Op woensdag 12 februari 2020 12:53 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Dat systeem was weer opgezet om te voorkomen dat het volk achter een populistische demagoog aanliep. Electoral college, vol wijze intelligente mannen zouden daar dan een stukje voor kunnen steken. In dit geval is het omgekeerde gebeurd

Dan nog is het gewoon legitiem om je vraagtekens te zetten bij de houdbaarheid en het democratisch gehalte van dit systeem.quote:Op woensdag 12 februari 2020 12:55 schreef Tarado het volgende:
[..]
het systeem is niet achteraf veranderd dus om te winnen weet iedere kandidaat wat die te doen staat, hoe vreemd het systeem ook over komt.

eens en sowieso is het met zulke marges ook dubieus om te stellen dat het volk gekozen heeft, het volk is verdeeld dekt de lading beter.quote:Op woensdag 12 februari 2020 13:58 schreef archito het volgende:
[..]
Dan nog is het gewoon legitiem om je vraagtekens te zetten bij de houdbaarheid en het democratisch gehalte van dit systeem.

Ik verbaas mij vooral over dit soort cijfers:quote:Op woensdag 12 februari 2020 14:00 schreef Tarado het volgende:
[..]
eens en sowieso is het met zulke marges ook dubieus om te stellen dat het volk gekozen heeft, het volk is verdeeld dekt de lading beter.
En dat was in 2016 niet heel anders.quote:In 2012 waren er 241 miljoen Amerikanen oud genoeg om te stemmen. Toch werden er slechts 129,1 miljoen stemmen uitgebracht. Wat toen een opkomst betekende van 53,6 procent.
Bron

Apathie noemen we dat. En dat is langer een trend in de VS maar niet alleen daar.quote:Op woensdag 12 februari 2020 14:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik verbaas mij vooral over dit soort cijfers:
[..]
En dat was in 2016 niet heel anders.

Ik tel er één, maar je had het toch echt over 'de nodige records' meervoud die gebroken waren.quote:Op woensdag 12 februari 2020 14:12 schreef Refragmental het volgende:
https://apnews.com/947b78053ef5b284f69c99009a68f6a9

Ook nog de hoogste turnout ooit van alle presidenten in de herverkiezing strijd.quote:Op woensdag 12 februari 2020 14:33 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Ik tel er één, maar je had het toch echt over 'de nodige records' meervoud die gebroken waren.
https://m.washingtontimes(...)w-hampshire-primary/quote:The turnout in New Hampshire also appeared to be setting records. Trump campaign manager Brad Parscale said with about 54% of precincts reporting, Mr. Trump had already received more votes than Presidents Barack Obama (49,080), George W. Bush (52,962) and Ronald Reagan (65,033) in the New Hampshire primaries for their uncontested reelection campaigns.
He also drew a packed arena of about 11,000 supporters and an overflow crowd on Monday night at Southern New Hampshire University in Manchester, a larger audience than any of the Democratic candidates could muster. Some in the crowd showed up 35 hours ahead of time for the rally.
Campaign officials said about 25% of those attending the Trump rally were registered Democrats, and Mr. Parscale said half of the rally attendees from New Hampshire hadn’t voted at all in 2016.
“Those numbers alone take us over the winning line,” he told Fox News.

Is goed jongquote:Op woensdag 12 februari 2020 14:33 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Ik tel er één, maar je had het toch echt over 'de nodige records' meervoud die gebroken waren.

Dat is een beetje als klagen dat Djokovic Wimbledon heeft gewonnen afgelopen jaar terwijl Federer meer punten heeft gescoord. Ook als niet alle stemmen even zwaar tellen, of bij getrapte verkiezing kun je best van democratie spreken (Hier mogen mensen onder de 18 bijvoorbeeld niet stemmen, zonder dat men dit als een grote aanslag op de democratie ziet).quote:Op woensdag 12 februari 2020 09:37 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar het gehele systeem is dat juist opgebouwd dat 'het volk' helemaal niet beslist. Trump is namelijk president geworden, met minder stemmen dan Clinton.

Dat staat toch echt in je post, dus als je dan alleen met een record qua absoluut aantal stemmen komt valt dat een beetje tegen.quote:

Okayquote:Op woensdag 12 februari 2020 14:41 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Dat staat toch echt in je post, dus als je dan alleen met een record qua absoluut aantal stemmen komt valt dat een beetje tegen.

Bijna hoogste percentage van support in de party ooit en hoogste turnout ooit.quote:Op woensdag 12 februari 2020 14:41 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Dat staat toch echt in je post, dus als je dan alleen met een record qua absoluut aantal stemmen komt valt dat een beetje tegen.

Mugabe zou er jaloers op zijn geweest.quote:Op woensdag 12 februari 2020 14:42 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Hoogste percentage support in de party ooit en hoogste turnout ooit.

Niet echt; Eisenhower scoorde daar 99%. Hoogste turnout ooit onder Republikeinen qua aantallen, maar Sanders haalde daar in 2012 150.000 stemmen, dus niet de hoogste turnout per definitie.quote:Op woensdag 12 februari 2020 14:42 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Hoogste percentage support in de party ooit en hoogste turnout ooit.

Ik wist niet dat Bernie voor zijn herverkiezing ging in 2012.quote:Op woensdag 12 februari 2020 14:45 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Niet echt; Eisenhower scoorde daar 99%. Hoogste turnout ooit onder Republikeinen qua aantallen, maar Sanders haalde daar in 2012 150.000 stemmen, dus niet de hoogste turnout per definitie.

In een herverkiezingsstrijd zonder tegenstander inderdaad. Dat is ook wel een vrij loze statistiek.quote:Op woensdag 12 februari 2020 14:37 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Ook nog de hoogste turn out ooit van alle presidenten in de herverkiezing strijd.
[..]
https://m.washingtontimes(...)w-hampshire-primary/
Trump haalde 117.462 stemmen.

En ik wist niet dat jij de doelpalen ging verzetten naar 'hoogste turnout tijdens een herverkiezingscampagne ooit'.quote:Op woensdag 12 februari 2020 14:47 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Ik wist niet dat Bernie voor zijn herverkiezing ging in 2012.

Misschien nog even mijn post met het artikel zelf even nalezen.quote:Op woensdag 12 februari 2020 14:48 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
En ik wist niet dat jij de doelpalen ging verzetten naar 'hoogste turnout tijdens een herverkiezingscampagne ooit'.
Zo hebben we allemaal wat geleerd vandaag.

quote:Op woensdag 12 februari 2020 14:49 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Misschien nog even mijn post met het artikel zelf even nalezen.
Waarvan je die eerste zo te zien al geëdit hebt naar een 'bijna' in plaats van definitief.quote:Bijna hoogste percentage van support in de party ooit en hoogste turnout ooit.

quote:Op woensdag 12 februari 2020 14:48 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
En ik wist niet dat jij de doelpalen ging verzetten naar 'hoogste turnout tijdens een herverkiezingscampagne ooit'.
Zo hebben we allemaal wat geleerd vandaag.
quote:Op woensdag 12 februari 2020 14:37 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Ook nog de hoogste turnout ooit van alle presidenten in de herverkiezing strijd.

Als jij wilt vertellen welke het naast het absolute aantal stemmen (tijdens een herverkiezing (voor Republikeinen)) nog meer is ben ik daar helemaal klaar voor.quote:Op woensdag 12 februari 2020 14:50 schreef Refragmental het volgende:
Dus, we zijn er over uit dat Trump meerdere records verbroken heeft?

Ik zal mezelf maar herhalenquote:Op woensdag 12 februari 2020 14:52 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Als jij wilt vertellen welke het naast het absolute aantal stemmen (tijdens een herverkiezing (voor Republikeinen)) nog meer is ben ik daar helemaal klaar voor.

Dat zeg ik ja, absolute aantallen voor een herverkiezing. De vraag is dan: welke nog meer?quote:Op woensdag 12 februari 2020 14:53 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Ik zal mezelf maar herhalen
"With most of the vote in, Trump already had amassed more votes in the New Hampshire primary than any incumbent president in history."

Wil je daar verder ook nog conclusies of een analyse aan verbinden?quote:Op woensdag 12 februari 2020 14:53 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Ik zal mezelf maar herhalen
"With most of the vote in, Trump already had amassed more votes in the New Hampshire primary than any incumbent president in history."

Ruim 2 keer zo veel als Obama. Niet slecht.quote:Op woensdag 12 februari 2020 14:55 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Dat zeg ik ja, absolute aantallen voor een herverkiezing. De vraag is dan: welke nog meer?

Hoogste aantal ooit voor herverkiezing. Meer dan welke Republikein ooit.quote:Op woensdag 12 februari 2020 14:55 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Dat zeg ik ja, absolute aantallen voor een herverkiezing. De vraag is dan: welke nog meer?

Ja hij heeft bijvoorbeeld het record van 2020 gebroken.quote:Op woensdag 12 februari 2020 14:50 schreef Refragmental het volgende:
Dus, we zijn er over uit dat Trump meerdere records verbroken heeft?

Je weet dat je nu twee keer 'hoogste aantal ooit' noemt, en dan gewoon de ene keer een kleinere groep gebruikt die ook in de grotere groep valt, toch? Zo heeft hij ook het hoogste aantal stemmen ooit voor een kandidaat wiens achternaam begint met een T, of voor Republikeinen uit New York.quote:Op woensdag 12 februari 2020 14:57 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Hoogste aantal ooit voor herverkiezing. Meer dan welke Republikein ooit.
En hoogste aantal ooit, meer dan welke president (ongeacht partij) tijdens herverkiezing ooit.
Dat zijn er al 2.

Reden dat Clinton meer stemmen heeft is dat in een Staat als Californië het voor Republikeinen geen enkele zin heeft om te stemmen omdat de staat safe is voor de Democraten. Andersom in bijvoorbeeld Alabama.quote:Op woensdag 12 februari 2020 09:37 schreef theunderdog het volgende:
[..]

Nouja in ieder geval dat er niet veel Romneys onder het New Hampshire R publiek zit. Als hij weerstand oproept dan blijven deze mensen thuis.quote:Op woensdag 12 februari 2020 15:12 schreef Monolith het volgende:
Maar belangrijker, wat denken mensen dat dit zegt?

Is dat zo? De opkomst is dus net iets minder dan de helft van die in 2016, maar toen waren er wel meerdere kandidaten.quote:Op woensdag 12 februari 2020 15:17 schreef speknek het volgende:
[..]
Nouja in ieder geval dat er niet veel Romneys onder het New Hampshire R publiek zit. Als hij weerstand oproept dan blijven deze mensen thuis.

Waarom zou Obama moeten komen opdagen voor een debat in 2016?quote:Op woensdag 12 februari 2020 15:25 schreef Monolith het volgende:
[..]
Is dat zo? De opkomst is dus net iets minder dan de helft van die in 2016, maar toen waren er wel meerdere kandidaten.
In tegenstelling tot veel andere kandidaten die in een herverkiezingsprimary zonder noemenswaardige tegenstander zitten voert hij ook nog wel vrij actief campagne. Obama kwam bijvoorbeeld niet eens opdagen bij het primarydebat in NH in 2016.

Typefoutje, dat moet 2012 zijn.quote:Op woensdag 12 februari 2020 15:27 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Waarom zou Obama moeten komen opdagen voor een debat in 2016?

Is Trump komen opdagen voor het primarydebat in 2020?quote:Op woensdag 12 februari 2020 15:29 schreef Monolith het volgende:
[..]
Typefoutje, dat moet 2012 zijn.

Die was er niet voor zover ik weet. Wel campagnebijeenkomsten overigens. Maar de relevante vraag is vooral wat mensen denken dat dit statistiekje zegt. In mijn ogen vrij weinig, maar als mensen daar anders over denken, dan hoor ik graag waarom.quote:Op woensdag 12 februari 2020 15:30 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Is Trump komen opdagen voor het primarydebat in 2020?

Wat is er dan bijzonder aan het feit dat specifiek Obama niet kwam opdagen bij het primarydebat in 2012?quote:Op woensdag 12 februari 2020 15:36 schreef Monolith het volgende:
[..]
Die was er niet voor zover ik weet. Wel campagnebijeenkomsten overigens. Maar de relevante vraag is vooral wat mensen denken dat dit statistiekje zegt. In mijn ogen vrij weinig, maar als mensen daar anders over denken, dan hoor ik graag waarom.

quote:Op woensdag 12 februari 2020 14:42 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Bijna hoogste percentage van support in de party ooit

Het punt is dat de mate waarin je opkomst hebt bij zo'n primary ook afhankelijk is van de mate waarin je als kandidaat uberhaupt op komt dagen in zo'n staat. Obama kwam al niet eens bij het georganiseerde debat, laat staan dat hij campagnerallies aan het voeren was. Trump hield daarentegen wel een rally in NH met bijbehorende aandacht in de media. Dat heeft uiteraard effect op de opkomst, die hoger zal uitvallen dan wanneer de kandidaat die toch wel herkozen wordt verder niet actief campagne voert. Dat is in mijn ogen ook de reden dat zo'n statistiekje over 'hoogste aantal stemmen in een herverkiezingscampagne zonder noemenswaardige tegenstand' een vrij loos statistiekje is.quote:Op woensdag 12 februari 2020 15:39 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Wat is er dan bijzonder aan het feit dat specifiek Obama niet kwam opdagen bij het primarydebat in 2012?
Was er uberhaupt zo'n debat?

Was er in 2012 uberhaupt zo'n debat?quote:Op woensdag 12 februari 2020 15:43 schreef Monolith het volgende:
[..]
Obama kwam al niet eens bij het georganiseerde debat

Dat was er: https://web.archive.org/w(...)0/NEWS0605/712209967 .quote:Op woensdag 12 februari 2020 15:45 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Was er in 2012 uberhaupt zo'n debat?
Lijkt me sterk bij zo'n mateloos populaire president als Obama.

Ja, maar je hebt zelf ook Google.quote:Op woensdag 12 februari 2020 15:45 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Was er in 2012 uberhaupt zo'n debat?
Lijkt me sterk bij zo'n mateloos populaire president als Obama.

Nice.quote:Op woensdag 12 februari 2020 15:51 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Dat was er: https://web.archive.org/w(...)0/NEWS0605/712209967 .

Net zoals alle polling in aanloop naar de 2016 verkiezingen eigenlijk helemaal niks zei, zo zegt deze opkomst eigenlijk ook niks.quote:Op woensdag 12 februari 2020 15:51 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja, maar je hebt zelf ook Google.
Maar ik verwijs je nog even naar de tweede alinea in mijn vorige post. Wellicht wel zinvol in het kader van het concept 'discussie' dat je daar ook even op ingaat.

Volgens historici bezet Obama de twaalfde stek: These are the top 20 US presidentsquote:Op woensdag 12 februari 2020 15:54 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Nice.
Er was een visionair aanwezig.
"Democrat Randal Terry said Barack “Hussein” Obama may go down as the worst President in history."

Wat niet is kan nog komen.quote:Op woensdag 12 februari 2020 15:59 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Volgens historici bezet Obama de twaalfde stek: These are the top 20 US presidents
En politicologen zetten Obama zelfs op plek 8, terwijl Trump genoegen moet nemen met de 44e stek: RANKED: The greatest US presidents, according to political scientists

Die opmerking moet je even nader toelichten. Bedoel je dat Obama in een later stadium alsnog wordt gebombardeerd tot slechtste president, of denk je dat toekomstige historici en politicologen stukken positiever oordelen over Trump?quote:

Die polling zei vrij veel, maar goed dan komen we weer op het interpreteren van peilingresultaten uit.quote:Op woensdag 12 februari 2020 15:56 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Net zoals alle polling in aanloop naar de 2016 verkiezingen eigenlijk helemaal niks zei, zo zegt deze opkomst eigenlijk ook niks.
Tis wel leuk voor Trump om met deze records te kunnen gooien, dat dan weer wel.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |