Wel in het Duits?quote:Op vrijdag 10 januari 2020 17:42 schreef Jantje2k het volgende:
Zeer terechte klacht
Nu bezig in Faust
Uh? Lezen en luisteren tegelijk gaat je snelheid niet verhogen hoor.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 17:42 schreef Tailless het volgende:
Lezen en luisteren tegelijk om in 4 uur een boek te knallen![]()
Nog niet, wel op de planning. Ik lees wel vaker in het Duits maar Goethe is best wel zwaar.quote:
quote:Op vrijdag 10 januari 2020 17:38 schreef Verbruikersnaam het volgende:
Klacht: Mensen die geen boeken lezen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, ik doe dus ook maar de vertaling. Een goede vertaling vinden is nog best lastig. Die ik nu lees is wel een beetje vrij vertaald heb ik het idee, maar te letterlijk zou er voor zorgen dat teksten niet meer rijmen ( wat in toneelstukken wel een soort de bedoeling is).quote:Op vrijdag 10 januari 2020 17:47 schreef Verbruikersnaam het volgende:
[..]
Nog niet, wel op de planning. Ik lees wel vaker in het Duits maar Goethe is best wel zwaar.Dus dat wordt de vertaling denk ik.
![]()
Ik luister zonder lezen 2x5 de normale snelheid met boek makkelijk 3x5 en dan weet ik alles van het boek.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 17:46 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Uh? Lezen en luisteren tegelijk gaat je snelheid niet verhogen hoor.
quote:Op vrijdag 10 januari 2020 17:50 schreef Jantje2k het volgende:
[..]
Ja, ik doe dus ook maar de vertaling. Een goede vertaling vinden is nog best lastig. Die ik nu lees is wel een beetje vrij vertaald heb ik het idee, maar te letterlijk zou er voor zorgen dat teksten niet meer rijmen ( wat in toneelstukken wel een soort de bedoeling is).
Misschien ga ik als ik deze vertaling uit heb alsnog de Duitse lezen, maar ik wil hierna denk ik eerst wat boeken gaan leven van Hermans.
Ja gezien het feit dat je hier nauwelijks een zin fatsoenlijk Nederlands uit je toetsenbord weet te krijgen en je recent een topic hebt geopend dat je 34 keer per dag kan klaarkomen neem ik het allemaal niet heel serieus, dat moet je me vergeven.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 17:56 schreef Tailless het volgende:
[..]
Ik luister zonder lezen 2x5 de normale snelheid met boek makkelijk 3x5 en dan weet ik alles van het boek.
Ideale boekjes die je toch een keer gelezen moet hebben. Die heb je in een dag uit. Net als Of mice and menquote:Op vrijdag 10 januari 2020 17:57 schreef Verbruikersnaam het volgende:
[..]![]()
Ik lees wel redelijk wat Duits maar dan vaak geschiedenis over Duitsland zelf.
In het algemeen zijn dit mijn favoriete:
Picture of Dorian Gray
The Great Gatsby
Heel cliché dat wel.
Hoe lees je die?quote:Op vrijdag 10 januari 2020 17:57 schreef Verbruikersnaam het volgende:
[..]![]()
Ik lees wel redelijk wat Duits maar dan vaak geschiedenis over Duitsland zelf.
In het algemeen zijn dit mijn favoriete:
Picture of Dorian Gray
The Great Gatsby
Heel cliché dat wel.
Van die nieuwerwetse shit gebruiken in plaats van de geur van papier als je een boek opent, en dat krakende geluid van de binding als het nog nieuw isquote:Op vrijdag 10 januari 2020 17:58 schreef Jantje2k het volgende:
[..]
Hoe lees je die?
Ik heb een kobo plus abbo, dus dan kun je voor 10 euro per maand alles lezen wat er beschikbaar is ( en dat is best veel )
Tja, ik woon niet in een stad, dus zoveel bibliotheken zitten hier niet.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 18:01 schreef herverwijderd het volgende:
[..]
Van die nieuwerwetse shit gebruiken in plaats van de geur van papier als je een boek opent, en dat krakende geluid van de binding als het nog nieuw is
Nederlandse boeken zijn best duur welquote:Op vrijdag 10 januari 2020 18:01 schreef herverwijderd het volgende:
[..]
Van die nieuwerwetse shit gebruiken in plaats van de geur van papier als je een boek opent, en dat krakende geluid van de binding als het nog nieuw is
Gewoon het boek zelf.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 17:58 schreef Jantje2k het volgende:
[..]
Hoe lees je die?
Ik heb een kobo plus abbo, dus dan kun je voor 10 euro per maand alles lezen wat er beschikbaar is ( en dat is best veel )
Ja, ik vind het best fijn hoor zoquote:Op vrijdag 10 januari 2020 18:03 schreef Verbruikersnaam het volgende:
[..]
Gewoon het boek zelf.![]()
Ik heb wel een ereader, een goedkopere kindle om uit te proberen maar ik vond het niet fijn.![]()
Die ligt nu ergens stof te happen.
Ik heb een super grote backlog met van alles en nog wat. Mijn vader is `een super grote vriendeloze nerd`, sharing is caring.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 18:03 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Nederlandse boeken zijn best duur wel
Was ook niet heel serieus bedoeldquote:Op vrijdag 10 januari 2020 18:02 schreef Jantje2k het volgende:
[..]
Tja, ik woon niet in een stad, dus zoveel bibliotheken zitten hier niet.
Verder vind ik het best prettig om alleen maar te hoeven klikken om een ander boek te downloaden.
True dat. Ik ruil vaak boeken met vrienden, en voor bijna alle Engelstalige boeken gebruik ik thebookdepository.com (ze hebben ook een paar boeken in het Nederlands, maar niet veel)quote:Op vrijdag 10 januari 2020 18:03 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Nederlandse boeken zijn best duur wel
Ik lees ook eigenlijk nooit Nederlands. Mijn sex leven kan in day topic. Was wel wat minder dan 34 hoor.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 17:57 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ja gezien het feit dat je hier nauwelijks een zin fatsoenlijk Nederlands uit je toetsenbord weet te krijgen en je recent een topic hebt geopend dat je 34 keer per dag kan klaarkomen neem ik het allemaal niet heel serieus, dat moet je me vergeven.
Dat past meer bij iemand die op fok woont en allemaal verzonnen shit neer zet op het forum. Wie doet dat ook alweer..... Ow ja die kneus van een Wollah. En ik zal je reactie ook alvast neerzetten spaart je weer wat moeite :quote:
Verklaar je naderquote:Op vrijdag 10 januari 2020 19:02 schreef Puk1234 het volgende:
Zijn meestal ook niet al te slimme mensen.
Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn maar door te lezen verbeedt je je horizon.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 19:02 schreef Puk1234 het volgende:
Mensen die denken dat als ze een boek lezen snugger zijn.![]()
Zijn meestal ook niet al te slimme mensen.
TS zegt: Vaak niet al te snuggere types over mensen die geen boeken lezen. Dat vind ik gewoon onzin.quote:
Klopt. Vind je dat ook van digitaal lezen? Of moet je persee een boek lezen om snugger te zijn?quote:Op vrijdag 10 januari 2020 19:20 schreef Verbruikersnaam het volgende:
[..]
Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn maar door te lezen verbeedt je je horizon.
Ik begrijp wat hij zegt dankje. Ik vraag alleen om zijn post te verklaren.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 19:22 schreef Puk1234 het volgende:
[..]
TS zegt: Vaak niet al te snuggere types over mensen die geen boeken lezen. Dat vind ik gewoon onzin.
Digitaal lezen als in? Een boek op een ereader of bedoel je artikelen en columns? Ook daar kan je kennis van opdoen natuurlijk. Waarschijnlijk meer dan de zoveelste viva-roman van Saskia Noortquote:Op vrijdag 10 januari 2020 19:22 schreef Puk1234 het volgende:
[..]
Klopt. Vind je dat ook van digitaal lezen? Of moet je persee een boek lezen om snugger te zijn?
Die dingen heten e-boek en zijn dus ook een boek.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 19:22 schreef Puk1234 het volgende:
[..]
Klopt. Vind je dat ook van digitaal lezen? Of moet je persee een boek lezen om snugger te zijn?
Ik lees veel maar alleen digitaal. Ik blijf meer bij de les als ik naar een scherm kijk, op een of andere manier verlies ik sneller mijn concentratie als ik met een boek achterover ga zitten. Het lijkt ook alsof ik totaal geen geduld voor een boek heb maar op internet vaak uren kan spenderen door te lezen. Wellicht heeft het licht er iets mee te maken ..quote:Op vrijdag 10 januari 2020 19:25 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Digitaal lezen als in? Een boek op een ereader of bedoel je artikelen en columns? Ook daar kan je kennis van opdoen natuurlijk. Waarschijnlijk meer dan de zoveelste viva-roman van Saskia Noort
Denk dat het vooral gewenning is. Want een fysiek boek zou je ogen juist meer ontspanning moeten geven ookquote:Op vrijdag 10 januari 2020 19:28 schreef Puk1234 het volgende:
[..]
Ik lees veel maar alleen digitaal. Ik blijf meer bij de les als ik naar een scherm kijk, op een of andere manier verlies ik sneller mijn concentratie als ik met een boek achterover ga zitten. Het lijkt ook alsof ik totaal geen geduld voor een boek heb maar op internet vaak uren kan spenderen door te lezen. Wellicht heeft het licht er iets mee te maken ..
Vertaling Faust:quote:Op vrijdag 10 januari 2020 17:50 schreef Jantje2k het volgende:
[..]
Ja, ik doe dus ook maar de vertaling. Een goede vertaling vinden is nog best lastig. Die ik nu lees is wel een beetje vrij vertaald heb ik het idee, maar te letterlijk zou er voor zorgen dat teksten niet meer rijmen ( wat in toneelstukken wel een soort de bedoeling is).
Misschien ga ik als ik deze vertaling uit heb alsnog de Duitse lezen, maar ik wil hierna denk ik eerst wat boeken gaan lezen van Hermans.
Omdat (In mijn omgeving) mensen die een breder kijk op dingen hebben allemaal boeken lezen, ook over meerdere dingen kunnen meepraten etc. itt mensen die steevast geen boeken lezen. Uitzonderingen zijn er natuurlijk.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 19:22 schreef Puk1234 het volgende:
[..]
TS zegt: Vaak niet al te snuggere types over mensen die geen boeken lezen. Dat vind ik gewoon onzin.
quote:Op vrijdag 10 januari 2020 17:44 schreef Ypmaha het volgende:
Ik ben nu bezig in de NEN3140. De spanning is om te snijden.
Wikipedia lezen is natuurlijk ook leerzaam.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 19:22 schreef Puk1234 het volgende:
[..]
Plus mensen die fictie lezen ontwikkelen meer empathisch vermogen is onderzocht.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 19:31 schreef Verbruikersnaam het volgende:
[..]
Omdat (In mijn omgeving) mensen die een breder kijk op dingen hebben allemaal boeken lezen, ook over meerdere dingen kunnen meepraten etc. itt mensen die steevast geen boeken lezen. Uitzonderingen zijn er natuurlijk.
LOLquote:Op vrijdag 10 januari 2020 19:32 schreef Verbruikersnaam het volgende:
[..]
Wikipedia lezen is natuurlijk ook leerzaam.
Ik verlies digitaal wel sneller concentratie, maar ik heb geen zin om iedere keer naar de bieb te moetenquote:Op vrijdag 10 januari 2020 19:28 schreef Puk1234 het volgende:
[..]
Ik lees veel maar alleen digitaal. Ik blijf meer bij de les als ik naar een scherm kijk, op een of andere manier verlies ik sneller mijn concentratie als ik met een boek achterover ga zitten. Het lijkt ook alsof ik totaal geen geduld voor een boek heb maar op internet vaak uren kan spenderen door te lezen. Wellicht heeft het licht er iets mee te maken ..
Ik lees heel veel fictie, maar ik heb totaal geen empathie helaasquote:Op vrijdag 10 januari 2020 19:32 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Plus mensen die fictie lezen ontwikkelen meer empathisch vermogen is onderzocht.
Haha luilakquote:Op vrijdag 10 januari 2020 20:01 schreef Jantje2k het volgende:
[..]
Ik verlies digitaal wel sneller concentratie, maar ik heb geen zin om iedere keer naar de bieb te moeten
Ik ben een weekje geleden gestopt op 35%, omdat ik het te saai vond.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 20:06 schreef PausNicolaas het volgende:
Ben nu bezig met Mein Kampf. Zeer I inspiratievol
Kloptquote:
Ik snap deze gedachtegang echt niet. Alsof je nog nooit een serie hebt gekeken en voor het eerst Netflix afsluit en het eerste wat je kijkt is zo kut dat je besluit nooit meer vrijwillig series te gaan kijken.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 20:17 schreef Repentless het volgende:
Na mijn middelbare schooltijd heb ik mezelf beloofd nooit meer vrijwillig 'literatuur' te lezen. Wat een oeverloos gezwam over vrijwel niets.
groot gelijk! En al het leesvoer uit die boeken kan je ook gewoon online vinden.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 20:23 schreef Jantje2k het volgende:
[..]
Ik ben een weekje geleden gestopt op 35%, omdat ik het te saai vond.
[..]
Klopt
Maar we hebben hier niet echt een grote bibliotheek in de buurt, dus ik ga niet een kwartier tot half uur reizen als ik ook gewoon op de tablet kan lezen.
Ja, daaromquote:Op vrijdag 10 januari 2020 20:25 schreef Puk1234 het volgende:
[..]
groot gelijk! En al het leesvoer uit die boeken kan je ook gewoon online vinden.
Dat snap ik zeker. Wat literatuur is, is ook een subjectief begrip. Echter, de boeken die in Nederland als literatuur worden beschouwd, kunnen mij simpelweg niet bekoren. Ik heb er genoeg gelezen om voor mezelf tot die conclusie te komen. Mulisch, Reve, Wolkers, Giphart, Multatuli, Couperus, Springer, Mann, Kafka, Goethe, Nietzsche, Sartre, Wilde, etc. Het standaardrijtje, dat weet ik, ik heb me er doorheen geworsteld. Dit soort schrijvers werd als het beste gezien, dus dan lees je dat (in het pré-internet tijdperk).quote:Op vrijdag 10 januari 2020 20:25 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ik snap deze gedachtegang echt niet. Alsof je nog nooit een serie hebt gekeken en voor het eerst Netflix afsluit en het eerste wat je kijkt is zo kut dat je besluit nooit meer vrijwillig series te gaan kijken.
Mag toch hopen dat je snapt dat er in elke kunstvorm een enorme diversiteit aan genres en richtingen is.
Nu is dit inderdaad wel klassieke literatuur wat je nu beschrijft. Moderne literatuur trekt je ook niet?quote:Op vrijdag 10 januari 2020 21:01 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dat snap ik zeker. Wat literatuur is, is ook een subjectief begrip. Echter, de boeken die in Nederland als literatuur worden beschouwd, kunnen mij simpelweg niet bekoren. Ik heb er genoeg gelezen om voor mezelf tot die conclusie te komen. Mulisch, Reve, Wolkers, Giphart, Multatuli, Couperus, Springer, Mann, Kafka, Goethe, Nietzsche, Sartre, Wilde, etc. Het standaardrijtje, dat weet ik, ik heb me er doorheen geworsteld. Dit soort schrijvers werd als het beste gezien, dus dan lees je dat (in het pré-internet tijdperk).
Dodelijk saai in mijn optiek. Het is vast allemaal zeer artistiek verantwoord geschreven en 'schitterend' verwoord, maar de thematiek vind ik simpelweg vrijwel altijd oninteressant en de ellenlange situatieschetsen met (in mijn ogen) veel overbodige informatie vooral vermoeiend.
In jouw vergelijking haak ik dus niet af na 1 serie op Netflix, maar na verschillende series te hebben bekeken die onder een bepaalde noemer vallen, besloten dat ik het type serie niet meer kijk.
Hij noemt Giphart en Springer, dus...quote:Op vrijdag 10 januari 2020 21:09 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Nu is dit inderdaad wel klassieke literatuur wat je nu beschrijft. Moderne literatuur trekt je ook niet?
Gipharts oeuvre is inmiddels ook alweer 20 jaar geledenquote:Op vrijdag 10 januari 2020 21:16 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Hij noemt Giphart en Springer, dus...
Hij schrijft nog steeds...quote:Op vrijdag 10 januari 2020 21:17 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Gipharts oeuvre is inmiddels ook alweer 20 jaar geleden
Als we alleen even naar Nederland kijken: ik heb ook boeken gelezen van René Appel, Ronald Giphart, Tim Krabbé, Koos van Zomeren. En, zoals ik aangaf, Harry Mulisch, Jan Wolkers en F. Springer. Hoewel drie laatstgenoemden al wat verder terug gaan, is dat nog geen klassieke literatuur (naar ik aanneem).quote:Op vrijdag 10 januari 2020 21:09 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Nu is dit inderdaad wel klassieke literatuur wat je nu beschrijft. Moderne literatuur trekt je ook niet?
Fair enough.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 21:26 schreef Repentless het volgende:
[..]
Als we alleen even naar Nederland kijken: ik heb ook boeken gelezen van René Appel, Ronald Giphart, Tim Krabbé, Koos van Zomeren. En, zoals ik aangaf, Harry Mulisch, Jan Wolkers en F. Springer. Hoewel drie laatstgenoemden al wat verder terug gaan, is dat nog geen klassieke literatuur (naar ik aanneem).
Ik kom er moeilijk doorheen, omdat ik de thematiek gewoon niet interessant vind en de schrijfstijl te wollig. Het gaat mijns inziens vooral over alledaagse zaken in het persoonlijke leven van mensen, die ik niet opzienbarend vind.
Als ik iets lees, of een film of serie kijk, doe ik dat vooral om te ontspannen en te ontsnappen aan de dagelijkse werkelijkheid, met verhalen over situaties die in het echte leven niet mogelijk zijn, of ver van mij af staan maar me wel interesseren.
Ik ben geen fan van bepaalde schrijvers.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 21:30 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Fair enough.
Welke schrijvers vind je wel tof?
Eens, al was Jan Wolkers wel lekker leesbaar altijd.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 21:26 schreef Repentless het volgende:
[..]
Als we alleen even naar Nederland kijken: ik heb ook boeken gelezen van René Appel, Ronald Giphart, Tim Krabbé, Koos van Zomeren. En, zoals ik aangaf, Harry Mulisch, Jan Wolkers en F. Springer. Hoewel drie laatstgenoemden al wat verder terug gaan, is dat nog geen klassieke literatuur (naar ik aanneem).
Ik kom er moeilijk doorheen, omdat ik de thematiek gewoon niet interessant vind en de schrijfstijl te wollig. Het gaat mijns inziens vooral over alledaagse zaken in het persoonlijke leven van mensen, die ik niet opzienbarend vind.
Als ik iets lees, of een film of serie kijk, doe ik dat vooral om te ontspannen en te ontsnappen aan de dagelijkse werkelijkheid, met verhalen over situaties die in het echte leven niet mogelijk zijn, of ver van mij af staan maar me wel interesseren.
quote:Op vrijdag 10 januari 2020 22:04 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik ben geen fan van bepaalde schrijvers.Ik snap dat dit ook weer ongelooflijk standaard is, en waarschijnlijk onder de noemer 'cultuurbarbaar' valt, maar: de boeken van Dan Brown vond ik tof (was natuurlijk megapopulair begin deze eeuw, vandaar ook gelezen).
Daarnaast vond ik als kind de boeken van Roald Dahl altijd geweldig. Infantiel wellicht, maar die boeken las ik meerdere malen omdat ik er echt van genoot.
Ik lees nog steeds weinig boeken. Als ik dat wel doe, zijn het vooral biografieën van sporters en muzikanten/bands, of iets over geschiedenis. Verre van hoogstaand dus en geen fictie/romans, maar wel verhalen die mij interesseren om de eerder genoemde redenen.
Stephen King heb ik ook wel gelezen. Dat is echt ontsnappen aan de werkelijkheid.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 22:31 schreef IxCalypso het volgende:
[..]
Eens, al was Jan Wolkers wel lekker leesbaar altijd.
Voor mij nog steeds, al eeuwen zo voelt het, Stephen King de onbetwiste nummer 1.
De fantasie die die man heeft, het je totaal laten inleven in het verhaal en de personages.
Samen met z'n vrouwquote:Op vrijdag 10 januari 2020 22:57 schreef Repentless het volgende:
[..]
Stephen King heb ik ook wel gelezen. Dat is echt ontsnappen aan de werkelijkheid.![]()
Bewonderenswaardig hoe één man zo productief kan zijn.
Nee, je mindset is dan iets anders.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 22:40 schreef Fok-it het volgende:
[..]Valt wel mee hoor. Heb zelf ook Dan Brown gelezen. Het is leuk voor aan het zwembad op vakantie bv. Dan heb je ook niet altijd zin om meteen maar een Russische meester te gaan zitten lezen
Ik denk vooral de status wat om zo'n schrijver heen hangt. Ik heb er niks meequote:Op vrijdag 10 januari 2020 23:05 schreef Repentless het volgende:
[..]
Nee, je mindset is dan iets anders.
Wat ik me overigens afvraag als je zo'n Russische meester leest: wat is hetgeen dat je erin aantrekt? Is het het verhaal zelf, is het de manier waarop het geschreven is (dus dat vooral de vorm je interesseert), is het een inzicht in de tijdsgeest van de schrijver (ondanks dat het een fictieve roman betreft)?
Ik denk dat je enigszins apart moet zijn om zulke verhalen aan je geest te laten ontsnappen.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 23:00 schreef IxCalypso het volgende:
Ik had hem ooit op facebook toen ik nog facebook had, leuke en interessante man, beetje vaag wel soms
Waarom denk je dat? Misschien zou dat vroeger wel een dingetje zijn om heel cool over te komen maar tegen wie zou je anno 2020 moeten braggen?quote:Op vrijdag 10 januari 2020 23:07 schreef IxCalypso het volgende:
[..]
Ik denk vooral de status wat om zo'n schrijver heen hangt.
Oh zeker, en het is bekend dat hij zwaar verslaafd is geweest aan alcohol. Maar dan nog, als ik een boek zou moeten typen met alcohol op, de ideeën zijn beter absoluut, maar de grammatica hèquote:Op vrijdag 10 januari 2020 23:11 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik denk dat je enigszins apart moet zijn om zulke verhalen aan je geest te laten ontsnappen.
Daarnaast is de man natuurlijk ook zwaar verslaafd geweest aan verschillende substanties, wat denk ik deels heeft bijgedragen aan een rijke fantasie.
Ik heb nog niet veel grote, zware klassiekers gelezen hoor. Toevallig wel Misdaad & Straf en wat mij vooral aansprak was het verhaal en de morele en maatschappelijke kwesties waarvan ik van tevoren al wist die het verhaal met zich meebracht. Het is niet per se zo dat alles wat maar zwaar en hardnekkig is meteen voor een stijve zorgt verderquote:Op vrijdag 10 januari 2020 23:05 schreef Repentless het volgende:
[..]
Nee, je mindset is dan iets anders.
Wat ik me overigens afvraag als je zo'n Russische meester leest: wat is hetgeen dat je erin aantrekt? Is het het verhaal zelf, is het de manier waarop het geschreven is (dus dat vooral de vorm je interesseert), is het een inzicht in de tijdsgeest van de schrijver (ondanks dat het een fictieve roman betreft)?
Omdat ik het merendeel van die schrijvers toendertijd al niet interessant vond.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 23:14 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Waarom denk je dat? Misschien zou dat vroeger wel een dingetje zijn om heel cool over te komen maar tegen wie zou je anno 2020 moeten braggen?
Ja ik heb deze week Dostjevski gelezen!
9 van de 10 reacties: Dosto wie?
Heh, met dit antwoord erbij snap ik nog minder van je reactie. Nou ja zal welquote:Op vrijdag 10 januari 2020 23:17 schreef IxCalypso het volgende:
[..]
Omdat ik het merendeel van die schrijvers toendertijd al niet interessant vond.
Hmm ik vind dat sommige schrijvers te moeilijk schrijven. En ik vraag me af waarom ze dat doen.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 23:18 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Heh, met dit antwoord erbij snap ik nog minder van je reactie. Nou ja zal wel
Meest overrated boek ever. Niet eens Fitzgerald's beste werk ook nog.quote:
Ohh, maar ik vroeg meer naar je andere deel van je reactie. Dat je denkt dat mensen de auteurs lezen vanwege hun status. Daar vroeg ik op waarom denk je dat.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 23:19 schreef IxCalypso het volgende:
[..]
Hmm ik vind dat sommige schrijvers te moeilijk schrijven. En ik vraag me af waarom ze dat doen.
Ik ben intelligent genoeg om alles te snappen, maar het leest niet lekker weg.
Misschien is een van mijn favoriete films daarom ook wel Once upon a time in the west, little words...quote:Op vrijdag 10 januari 2020 23:19 schreef IxCalypso het volgende:
[..]
Hmm ik vind dat sommige schrijvers te moeilijk schrijven. En ik vraag me af waarom ze dat doen.
Ik ben intelligent genoeg om alles te snappen, maar het leest niet lekker weg.
Dat kan niet want dat is Catcher in the rye al. God wat een kluchtquote:
Oh, omdat veel mensen geven om statusquote:Op vrijdag 10 januari 2020 23:21 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ohh, maar ik vroeg meer naar je andere deel van je reactie. Dat je denkt dat mensen de auteurs lezen vanwege hun status. Daar vroeg ik op waarom denk je dat.
Want 1: Anno 2020 wordt er al stuk minder gelezen. 2 als mensen dan al lezen wordt klassieke literatuur vaak overgeslagen
quote:Op vrijdag 10 januari 2020 23:21 schreef IxCalypso het volgende:
[..]
Oh, omdat veel mensen geven om statusDat is simpelweg zo these days, en misschien was het altijd al zo.
Vanwege het feit dat auteurs van literatuur over het algemeen een veel grotere vocabulaire hebben om te gebruiken en dit neem ik aan dan ook willen gebruiken om hun boeken artistieker over te laten komen itt auteurs van lectuurquote:Op vrijdag 10 januari 2020 23:19 schreef IxCalypso het volgende:
[..]
Bij lezers heb ik dat gevoel nou nooit heel erg moet ik zeggenquote:Op vrijdag 10 januari 2020 23:21 schreef IxCalypso het volgende:
[..]
Oh, omdat veel mensen geven om status
Ja kan, ik zou dat als schrijver zijnde nooit doen. Hoe toegangkelijker hoe beter.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 23:23 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Vanwege het feit dat auteurs van literatuur over het algemeen een veel grotere vocabulaire hebben om te gebruiken en dit neem ik aan dan ook willen gebruiken om hun boeken artistieker over te laten komen itt auteurs van lectuur
Dat is geen criterium.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 23:23 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Vanwege het feit dat auteurs van literatuur over het algemeen een veel grotere vocabulaire hebben om te gebruiken en dit neem ik aan dan ook willen gebruiken om hun boeken artistieker over te laten komen itt auteurs van lectuur
Dat zeg ik dan ook nietquote:
Lijkt mij dat als een schrijver zijn boeken gemaakt artistiek wil doen overkomen, hij of zij het punt een beetje gemist heeft.quote:
Dat is voor iedereen verschillend denk ik. Alhoewel ik ook best geloof dat er mensen zijn die zulke kost inderdaad louter lezen om het (mijns inziens) geforceerde artistieke, belezen of elitaire karakter dat eromheen hangt. Jezelf voorhouden dat iets fantastisch is en je het gelezen móet hebben, omdat het je geestelijk 'verrijkt'.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 23:07 schreef IxCalypso het volgende:
[..]
Ik denk vooral de status wat om zo'n schrijver heen hangt. Ik heb er niks mee
Hier heb je wel gelijk in ja. Het kan af en toe een beetje pretentieus overkomen.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 23:26 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dat is voor iedereen verschillend denk ik. Alhoewel ik ook best geloof dat er mensen zijn die zulke kost inderdaad louter lezen om het (mijns inziens) geforceerde artistieke, belezen of elitaire karakter dat eromheen hangt. Jezelf voorhouden dat iets fantastisch is en je het gelezen móet hebben, omdat het je geestelijk 'verrijkt'.
Diezelfde tendens zie ik ook wel in bepaalde beeldende kunst, muziek of (experimenteel) theater. Er zullen echt mensen zijn die er oprecht van genieten, maar soms is het gewoon inhoudsloze bullshit waar een wauwelverhaal aan gehangen wordt. Als je dat dan constateert, is de repliek steevast dat je het niet 'begrijpt'.
Een van de beste voorbeelden die ik ooit heb gezien (jaren terug via GeenStijl), is dit:
Ja dit, ik vind iets leuk en of goed of geweldig omdat ík dat vind, niet omdat anderen dat vinden.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 23:26 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dat is voor iedereen verschillend denk ik. Alhoewel ik ook best geloof dat er mensen zijn die zulke kost inderdaad louter lezen om het (mijns inziens) geforceerde artistieke, belezen of elitaire karakter dat eromheen hangt. Jezelf voorhouden dat iets fantastisch is en je het gelezen móet hebben, omdat het je geestelijk 'verrijkt'.
Diezelfde tendens zie ik ook wel in bepaalde beeldende kunst, muziek of (experimenteel) theater. Er zullen echt mensen zijn die er oprecht van genieten, maar soms is het gewoon inhoudsloze bullshit waar een wauwelverhaal aan gehangen wordt. Als je dat dan constateert, is de repliek steevast dat je het niet 'begrijpt'.
Een van de beste voorbeelden die ik ooit heb gezien (jaren terug via GeenStijl), is dit:
Uitgeverijen hebben daar wel mensen voor, die nog een redactieslag kunnen slaan zodat het vrijwel foutloos is (en zelfs dan sluipt er nog wel eens een foutje in). Dus laat dat je niet weerhouden, als je denkt een goed verhaal te hebben.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 23:16 schreef IxCalypso het volgende:
[..]
Oh zeker, en het is bekend dat hij zwaar verslaafd is geweest aan alcohol. Maar dan nog, als ik een boek zou moeten typen met alcohol op, de ideeën zijn beter absoluut, maar de grammatica hè
Die mensen zijn een beetje wappie. Ik was pas ook bij zo'n soort kunstvoorstelling. Halverwege ben ik weggelopen en heb in de gang onbedaarlijk moeten lachen.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 23:26 schreef Repentless het volgende:
[..]
Neuh, ik was in de 20s toen ik dat deedquote:Op vrijdag 10 januari 2020 23:31 schreef Repentless het volgende:
[..]
Uitgeverijen hebben daar wel mensen voor, die nog een redactieslag kunnen slaan zodat het vrijwel foutloos is (en zelfs dan sluipt er nog wel eens een foutje in). Dus laat dat je niet weerhouden, als je denkt een goed verhaal te hebben.
Ik heb nu net 2 boeken van Ilja Leonard Pfeifer gelezen en hij doet dat ook wel een beetje moet ik zeggen. Elke zin moet een fluwelen kunststukje zijn met woorden die geen enkele andere schrijver gebruikt, althans zo min mogelijk. Vind hem best een goeie auteur maar hij probeert zich daarin wel erg te onderscheiden.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 23:26 schreef TTSS het volgende:
[..]
Lijkt mij dat als een schrijver zijn boeken gemaakt artistiek wil doen overkomen
Ja dit, daar stoor ik me aan, schrijf gewoon normaal.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 23:35 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ik heb nu net 2 boeken van Ilja Leonard Pfeifer gelezen en hij doet dat ook wel een beetje moet ik zeggen. Elke zin moet een fluwelen kunststukje zijn met woorden die geen enkele andere schrijver gebruikt, althans zo min mogelijk. Vind hem best een goeie auteur maar hij probeert zich daarin wel erg te onderscheiden.
Ja, dit is verder geen dagboek topic. Just saying.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 23:36 schreef IxCalypso het volgende:
[..]
Ja dit, daar stoor ik me, schrijf gewoon normaal.
Grand Hotel Europa ligt op mijn stapel. Het is de eerste die ik van 'm ga lezen.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 23:35 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ik heb nu net 2 boeken van Ilja Leonard Pfeifer gelezen en hij doet dat ook wel een beetje moet ik zeggen. Elke zin moet een fluwelen kunststukje zijn met woorden die geen enkele andere schrijver gebruikt, althans zo min mogelijk. Vind hem best een goeie auteur maar hij probeert zich daarin wel erg te onderscheiden.
Goed boek hoor. Mocht je van reizen houden erg confronterend ook dan weet je dat alvastquote:Op vrijdag 10 januari 2020 23:39 schreef TTSS het volgende:
[..]
Grand Hotel Europa ligt op mijn stapel. Het is de eerste die ik van 'm ga lezen.
Het interesseert jou dus oprecht, prima toch?quote:Op vrijdag 10 januari 2020 23:16 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ik heb nog niet veel grote, zware klassiekers gelezen hoor. Toevallig wel Misdaad & Straf en wat mij vooral aansprak was het verhaal en de morele en maatschappelijke kwesties waarvan ik van tevoren al wist die het verhaal met zich meebracht. Het is niet per se zo dat alles wat maar zwaar en hardnekkig is meteen voor een stijve zorgt verderIk heb namelijk ook Vaders & Zonen van Toergenjev proberen te lezen en daar kwam ik dan weer echt niet doorheen
Toen ik nog naar een bieb ging, ging ik toch steevast naar een bepaalde categorie.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 23:41 schreef Repentless het volgende:
[..]
Het interesseert jou dus oprecht, prima toch?
Maar hoe word je richting die boeken bewogen? Word je erop geattendeerd door anderen, kijk je op een lijst van boeken die je gelezen 'moet' hebben, iets anders?
Oh beter, ik ga het zeker nog lezen! Ik heb wel zijn documentaireserie over Genua gezien, dat was vlak nadat ik er zelf was geweest en super interessant. Echte aanrader is dat, volgens mij was het van de NPOquote:Op vrijdag 10 januari 2020 23:40 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Goed boek hoor. Mocht je van reizen houden erg confronterend ook dan weet je dat alvast
Ik heb Goodreads. Community waar je ook bij kan houden wat je gelezen hebt en wat je dan nog meer toffe boeken zal gaan vinden. Dus zo kom je wel bij de boeken die je wilt lezen in je leven. Nu neig ik zelf ook wel een beetje naar de boeken die je ooit in je leven moet gelezen hebben, maar dat is puur voor mezelf, niet voor anderenquote:Op vrijdag 10 januari 2020 23:41 schreef Repentless het volgende:
[..]
Het interesseert jou dus oprecht, prima toch?
Maar hoe word je richting die boeken bewogen? Word je erop geattendeerd door anderen, kijk je op een lijst van boeken die je gelezen 'moet' hebben, iets anders?
Oh nice. Ja La Superba is dat toch? Die roman van hem over Genua? Maar die schijnt dan weer wat minder te zijn naar wat ik ervan lees.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 23:44 schreef TTSS het volgende:
[..]
Oh beter, ik ga het zeker nog lezen! Ik heb wel zijn documentaireserie over Genua gezien, dat was vlak nadat ik er zelf was geweest en super interessant. Echte aanrader is dat, volgens mij was het van de NPO
https://www.vpro.nl/programmas/via-genua.htmlquote:Op vrijdag 10 januari 2020 23:45 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Oh nice. Ja La Superba is dat toch? Die roman van hem over Genua? Maar die schijnt dan weer wat minder te zijn naar wat ik ervan lees.
Oh ja heb daar stukje van gezien bij Pauw ja. Dat hij die migrant naar zijn thuisland laat bellen.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 23:47 schreef TTSS het volgende:
[..]
https://www.vpro.nl/programmas/via-genua.html
Hij overdrijft het ook expres, voor een komisch effect.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 23:35 schreef Fok-it het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 10 januari 2020 18:57 schreef Jantje2k het volgende:
Mein Kampf zit ik op iets van 35%, maar daar ben ik mee gestopt omdat ik het te soft vond worden
Kan best zijn. Ik heb waarschijnlijk nog niet zo veel boeken gelezen in vergelijk met andere personen. Ik sta open voor suggesties.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 23:20 schreef TTSS het volgende:
[..]
Meest overrated boek ever. Niet eens Fitzgerald's beste werk ook nog.
Zou kunnen. Maar als je hem in interviews ziet is hij wel heel elitair dus hij doet het niet om te mocken denk ikquote:Op vrijdag 10 januari 2020 23:51 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Hij overdrijft het ook expres, voor een komisch effect.
is een kwelling hoorquote:Op vrijdag 10 januari 2020 23:53 schreef Verbruikersnaam het volgende:
[..]
Kan best zijn. Ik heb waarschijnlijk nog niet zo veel boeken gelezen in vergelijk met andere personen. Ik sta open voor suggesties.
Klinkt als leuk boekje welquote:Op vrijdag 10 januari 2020 23:58 schreef Lunatiek het volgende:
Aanrader voor beginners in de literatuur
[ afbeelding ]
Ja, ook dat "Yeah, art!" van iemand uit het publiek.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 23:32 schreef TTSS het volgende:
[..]
Die mensen zijn een beetje wappie. Ik was pas ook bij zo'n soort kunstvoorstelling. Halverwege ben ik weggelopen en heb in de gang onbedaarlijk moeten lachen.
Die hoofden van dat volk ook, iedereen weet dat ze naar volkomen onzin zitten te kijken. Maar toch klappen.
Nee, het is een soort persona. De hoofdpersoon in La Superba is hijzelf en ook weer niet, zo is hij in het echt ook niet helemaal echt, doet hij of hij de beste schrijver ooit is. Is iets over geschreven... kan het helaas niet vinden.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 23:53 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Zou kunnen. Maar als je hem in interviews ziet is hij wel heel elitair dus hij doet het niet om te mocken denk ik
En wat is voor de `echte' man? Max Verstappen en downie van Gerwen elke week volgen?quote:Op zaterdag 11 januari 2020 00:20 schreef imgoddamnugly het volgende:
Nederlandse boeken zijn altijd zeer pretentieus geschreven. En zitten vol narcisme van de schrijver/ster zelf. Ze gaan ook altijd altijd over uitgekauwde onderwerpen. Een dodelijk saai recept! Lezen is alleen voor de trutjes (man/vrouw) in onze samenleving.
Ha, een niet-lezer! Niet alleen lelijk maar intellectueel ook onder de maat. Pak eens een boek van een Nederlandse schrijfster, misschien ga je vrouwen dan ooit begrijpen, heb je gelijk een goed gespreksonderwerp.quote:Op zaterdag 11 januari 2020 00:20 schreef imgoddamnugly het volgende:
Nederlandse boeken zijn altijd zeer pretentieus geschreven. En zitten vol narcisme van de schrijver/ster zelf. Ze gaan ook altijd altijd over uitgekauwde onderwerpen. Een dodelijk saai recept! Lezen is alleen voor de trutjes (man/vrouw) in onze samenleving.
Ik vermoed zoiets:quote:Op zaterdag 11 januari 2020 00:42 schreef Fok-it het volgende:
[..]
En wat is voor de `echte' man? Max Verstappen en downie van Gerwen elke week volgen?
Dus je leest de narcistische ik-ik-mij onzin van hollanders in een mid-life crisis. En dan voel jij je helemaal intellectueel en gotisch verheven. Dat noem ik gewoon stupide.quote:Op zaterdag 11 januari 2020 05:33 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ha, een niet-lezer! Niet alleen lelijk maar intellectueel ook onder de maat. Pak eens een boek van een Nederlandse schrijfster, misschien ga je vrouwen dan ooit begrijpen, heb je gelijk een goed gespreksonderwerp.
Hanna Bervoets misschien. Linda Jansma. Gerda van Wageningen. Keus genoeg.
Dan interesseert het je gewoon, niks mis mee.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 23:44 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ik heb Goodreads. Community waar je ook bij kan houden wat je gelezen hebt en wat je dan nog meer toffe boeken zal gaan vinden. Dus zo kom je wel bij de boeken die je wilt lezen in je leven. Nu neig ik zelf ook wel een beetje naar de boeken die je ooit in je leven moet gelezen hebben, maar dat is puur voor mezelf, niet voor anderenHeb verder ook geen socials ofzo dus ik ben totaal niet van het braggen
Hm nee denk het niet. Al haal je best veel kennis uit fictie soms hoor, en dus ook uit literatuur. Vooral qua geschiedenis, kunst, politiek. Maar een eureka moment. Nee dat niet.quote:Op zaterdag 11 januari 2020 23:44 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dan interesseert het je gewoon, niks mis mee.Maar zijn er echt boeken die je leven verrijkt hebben, waar je wijzer door bent geworden? Ik doel niet op informatieve boeken, maar puur fictieve (literaire) romans.
Ik heb zelf nog nooit een 'aha-erlebnis' gehad met de literaire werken die ik heb gelezen, en er ook geen ontspanning of plezier uit gehaald. Ik vind het vooral dodelijk vermoeiende kost die me op geen enkele wijze kan boeien.
Heb als kind wel veel gelezen. Sinds de middelbare school eigenlijk maar weinig meer. Hooguit wat studieboeken.quote:
Ga eens weg sneue trollquote:Op zondag 12 januari 2020 00:07 schreef imgoddamnugly het volgende:
Lezen is best gek. Ze beweren dat mannen voornamelijk visueel zijn ingesteld. Niet dat ik het daarmee helemaal mee eens ben. Maar dat er veel mannen liever een boek lezen. Is hun brein dan androgien. Zijn het mietjes?
Je laat duidelijk merken dat je deze auteurs niet kent, en überhaupt niks weet van moderne Nederlandse literatuur, of oude. Je hebt ze niet eens gegoogeld om je tenminste een beetje intellectueel voor te kunnen doen. Waarmee de klacht in de OP dus volkomen terecht is.quote:Op zaterdag 11 januari 2020 23:17 schreef imgoddamnugly het volgende:
[..]
Dus je leest de narcistische ik-ik-mij onzin van hollanders in een mid-life crisis. En dan voel jij je helemaal intellectueel en gotisch verheven. Dat noem ik gewoon stupide.
Dat is dus de reden dat ik heb besloten om geen literatuur meer te lezen.quote:Op zaterdag 11 januari 2020 23:49 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Hm nee denk het niet. Al haal je best veel kennis uit fictie soms hoor, en dus ook uit literatuur. Vooral qua geschiedenis, kunst, politiek. Maar een eureka moment. Nee dat niet.
Oei een afwijkende mening! Dat mag ik wel EN ik geef je grotendeels gelijk. (Ik Jan zegt al alles).quote:Op zaterdag 11 januari 2020 00:20 schreef imgoddamnugly het volgende:
Dus je voelt jezelf ook een trutje van de samenleving?quote:Op zondag 12 januari 2020 00:09 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Oei een afwijkende mening! Dat mag ik wel EN ik geef je grotendeels gelijk. (Ik Jan zegt al alles).
Maar ben zelf wel een lezer.
Ja soms wel.quote:Op zondag 12 januari 2020 00:11 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Dus je voelt jezelf ook een trutje van de samenleving?
Sowieso veel boeken die me verrijkt hebben door de zienswijze van andere mensen te kunnen begrijpen. Daarnaast enorm veel woorden en uitdrukkingen geleerd.quote:Op zaterdag 11 januari 2020 23:44 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dan interesseert het je gewoon, niks mis mee.Maar zijn er echt boeken die je leven verrijkt hebben, waar je wijzer door bent geworden? Ik doel niet op informatieve boeken, maar puur fictieve (literaire) romans.
Ik heb zelf nog nooit een 'aha-erlebnis' gehad met de literaire werken die ik heb gelezen, en er ook geen ontspanning of plezier uit gehaald. Ik vind het vooral dodelijk vermoeiende kost die me op geen enkele wijze kan boeien.
Ik leer meer van een goede lezing op youtube dan mezelf te moeten verplaatsen in die vieze travestie denkkronkels van een of andere slinkse hollandse schizofrene mietje of trut.quote:Op zondag 12 januari 2020 00:07 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Je laat duidelijk merken dat je deze auteurs niet kent, en überhaupt niks weet van moderne Nederlandse literatuur, of oude. Je hebt ze niet eens gegoogeld om je tenminste een beetje intellectueel voor te kunnen doen. Waarmee de klacht in de OP dus volkomen terecht is.
Je blijft nu de hele tijd doorhameren op Nederlandse auteurs maar wat vind je van buitenlandse auteurs en de mensen die deze lezen?quote:Op zondag 12 januari 2020 00:12 schreef imgoddamnugly het volgende:
[..]
Ik leer meer van een goede lezing op youtube dan mezelf te moeten verplaatsen in die vieze travestie denkkronkels van eeen of ander slinkse hollandse schizofrene mietje.
Dit is wel enorm pretentieus.quote:Op zondag 12 januari 2020 00:12 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Daarnaast enorm veel woorden en uitdrukkingen geleerd.
Kun je wat voorbeelden noemen hiervan? Ik ben gewoon benieuwd.quote:Op zondag 12 januari 2020 00:12 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Sowieso veel boeken die me verrijkt hebben door de zienswijze van andere mensen te kunnen begrijpen. Daarnaast enorm veel woorden en uitdrukkingen geleerd.
Ja, maar wij wippen wel lekker met een 8+ intellectuele Hollandse meid en jij bent maagd met je youtubelezingen.quote:Op zondag 12 januari 2020 00:12 schreef imgoddamnugly het volgende:
[..]
Ik leer meer van een goede lezing op youtube dan mezelf te moeten verplaatsen in die vieze travestie denkkronkels van eee of ander slinkse hollandse schizofrene mietje.
Is veelal hetzelfde.quote:Op zondag 12 januari 2020 00:13 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Je blijft nu de hele tijd doorhameren op Nederlandse auteurs maar wat vind je van buitenlandse auteurs en de mensen die deze lezen?
Ja? Welke auteurs heb je zoal gelezen die je deze mening hebben doen geven?quote:
Viesdikke mormels een 8+ noemen ha!quote:Op zondag 12 januari 2020 00:14 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ja, maar wij wippen wel lekker met een 8+ intellectuele Hollandse meid en jij bent maagd met je youtubelezingen.
Bovendien hanteren wij het Nederlands beter.
Als iemand roept dat ze de Herman Heijermans methode gaat gebruiken.quote:Op zondag 12 januari 2020 00:14 schreef Repentless het volgende:
[..]
Kun je wat voorbeelden noemen hiervan? Ik ben gewoon benieuwd.
Leuke feestjes bij Devlin thuis?quote:Op zondag 12 januari 2020 00:21 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Als iemand roept dat ze de Herman Heijermans methode gaat gebruiken.
Of als je een vraag stelt en iemand geeft als antwoord 42
Ik lees graag sprookjesquote:Op zondag 12 januari 2020 00:14 schreef Repentless het volgende:
[..]
Kun je wat voorbeelden noemen hiervan? Ik ben gewoon benieuwd.
Dat je Wieringa niet noemt joh.quote:Op zondag 12 januari 2020 00:31 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ik lees graag sprookjeslegenden en volksverhalen uit verschillende culturen. Vaak koop ik ter plekke zo'n boek.
Sowieso boeken uit andere culturen, of door iemand die er veel van weet. Bijvoorbeeld de detectiveverhalen van Jason Goodwin die zich in het negentiende-eeuwse Istanboel afspelen.
Ik las vroeger ook veel koloniale (kinder)literatuur over Indië, Max Havelaar en Oeroeg later. Boeken over/uit Afrika zijn moeilijker te vinden, ik bedoel dus vrij simpele verhalen waarin iets van de cultuur doorschemert.
Shiva 3000 over een sf-India, echt een bizar verhaal met Indische invloeden dat je meetrekt in concepten van het hindoeïsme.
Een boek als American Gods van Neil Gaiman laat veel zien over Amerika waar ik me niet erg van bewust was. Idem, op een andere manier, Dewey de bibliotheekkat van Myron.
Auteurs waar je je idioom mee kunt verrijken zijn behalve de oudere boeken boeken van Atte Jongstra, Thomas Rosenboom, Kees van Kooten. Maar ook sommige dichters. Bovendien: als Hollander romans lezen van Vlamingen of Friezen (beetje Fries tussendoor heb je al.mwr heit en mem in de De Kameleon-serie) kan heel interessant zijn, en voor de auteurs die hun Saksisch durven laten doorschemeren (die hebben dus een andere woordvolgorde in het gezegde).
Ik meen dat wel. Gewone Nederlandstalige boeken hebben me zelfs het eerste Russisch geleerd.quote:
Jij zou ze maar al te graag willen doen.quote:Op zondag 12 januari 2020 00:16 schreef imgoddamnugly het volgende:
[..]
Viesdikke mormels een 8+ noemen ha!
Ik meen dat je een best intelligente gozer bent en dan is het goed zoveel mogelijk kennis op te zuigen.quote:Op zondag 12 januari 2020 00:34 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ik meen dat wel. Gewone Nederlandstalige boeken hebben me zelfs het eerste Russisch geleerd.
Historische romans geven vaak woorden die niet meer bestaan of niet meer gebruikt worden.
Boeken die zich in exotische oorden afspelen komen vaak met woorden op de proppen die ik niet kende.
Ik vind een boek een beetje jammer als ik geen nieuwe woorden tegenkom, hoewel ik er al veel ken.
Ik heb Joe Speedboot gelezen maar dat was erg herkenbaar qua woorden. Beetje in eenzelfde soort omgeving opgegroeid. Heilige Rita vond ik niks aan, weinig intelligent verhaal.quote:
Dat is behoorlijk uigebreid.quote:Op zondag 12 januari 2020 00:31 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ik lees graag sprookjeslegenden en volksverhalen uit verschillende culturen. Vaak koop ik ter plekke zo'n boek.
Sowieso boeken uit andere culturen, of door iemand die er veel van weet. Bijvoorbeeld de detectiveverhalen van Jason Goodwin die zich in het negentiende-eeuwse Istanboel afspelen.
Ik las vroeger ook veel koloniale (kinder)literatuur over Indië, Max Havelaar en Oeroeg later. Boeken over/uit Afrika zijn moeilijker te vinden, ik bedoel dus vrij simpele verhalen waarin iets van de cultuur doorschemert.
Shiva 3000 over een sf-India, echt een bizar verhaal met Indische invloeden dat je meetrekt in concepten van het hindoeïsme.
Een boek als American Gods van Neil Gaiman laat veel zien over Amerika waar ik me niet erg van bewust was. Idem, op een andere manier, Dewey de bibliotheekkat van Myron.
Auteurs waar je je idioom mee kunt verrijken zijn behalve de oudere boeken boeken van Atte Jongstra, Thomas Rosenboom, Kees van Kooten. Maar ook sommige dichters. Bovendien: als Hollander romans lezen van Vlamingen of Friezen (beetje Fries tussendoor heb je al.mwr heit en mem in de De Kameleon-serie) kan heel interessant zijn, en voor de auteurs die hun Saksisch durven laten doorschemeren (die hebben dus een andere woordvolgorde in het gezegde).
Ook als je geen intelligente gozer bent is het goed kennis op te zuigen. Juist meer nog. Je wilt je toch ontwikkelen in je leven?quote:Op zondag 12 januari 2020 00:41 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik meen dat je een best intelligente gozer bent en dan is het goed zoveel mogelijk kennis op te zuigen.
Maar je kunt je wel eens afvragen waarom?
Ik moet een beetje denken aan wat Daniël Arends zegt over het VWO en de meisjes die hij zich herinnert.
42quote:Op zondag 12 januari 2020 00:41 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik meen dat je een best intelligente gozer bent en dan is het goed zoveel mogelijk kennis op te zuigen.
Maar je kunt je wel eens afvragen waarom?
Ik denk dat een overtreffende trap van intelligentie is als je kunt creëren maar ook een goed verhaal in de kroeg kunt houden en een slap verhaal kunt ophouden waarbij iedereen aan je lippen ligt.quote:Op zondag 12 januari 2020 00:42 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ook als je geen intelligente gozer bent is het goed kennis op te zuigen. Juist meer nog. Je wilt je toch ontwikkelen in je leven?
Betere woordenschat, beter geheugen, betere concentratie, betere slaap, stressverlagend. Zie weinig nadelen.quote:Op zondag 12 januari 2020 00:49 schreef Sapstengel het volgende:
Mensen die stoer doen omdat ze lezen en denken dat het de enige weg is om kennis te vergaren
Welke kennis en ontwikkeling krijg je mee als je troep van Stephen King leest?
Waarom is dat een overstappende trap van intelligentie? Klinkt vooral als een fantasierijk type met charisma en social skillsquote:Op zondag 12 januari 2020 00:51 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik denk dat een overtreffende trap van intelligentie is als je kunt creëren maar ook een goed verhaal in de kroeg kunt houden en een slap verhaal kunt ophouden waarbij iedereen aan je lippen ligt.
Literatuur: dat wat geschreven is.quote:Op zondag 12 januari 2020 00:42 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dat is behoorlijk uigebreid.Valt het ook allemaal onder de noemer 'literatuur'? De Kameleon sowieso niet denk ik, aangezien dat kinderboeken zijn.
Wat ik zei, American Gods en Dewey, dat er een USA is die niet zo zijn als in films, de ruwe zelfkant, de saaie boerengebieden. Ja, als je naar de States gaat en buiten de toeristische paden treedt, kun je dat ook leren, maar ik ben daar nooit geweest (en ben ook niet van plan erheen te gaan). Boeken van Karin Slaughter hebben ook zoiets, maar overdrijven het. Dat je je dus voor kunt stellen dat er mensen zijn die op Trump stemmen. Het verschil met film is, dat je veel meer in de hoofden, gedachten, dromen en angsten van de mensen zit.quote:Maar los van wát je allemaal gelezen hebt: heb je ook wat voorbeelden van inzichten die je hebt verkregen dankzij het lezen van deze werken?
Wie beschaafd is opgevoed kent die woorden niet maar Nederlandse literatuur is een goede manier om ze te leren kennen.quote:Op zondag 12 januari 2020 00:51 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik denk dat een overtreffende trap van intelligentie is als je kunt creëren maar ook een goed verhaal in de kroeg kunt houden en een slap verhaal kunt ophouden waarbij iedereen aan je lippen ligt.
En dan bedoel ik dus platte woorden.
je voelt je tussen je oren alleen beter dan andere mense zo te merken. Want al je posts getuigen van politiek correcte linkse tunnelvisie. Verspilde moeite al dat gelees van je denk ik dan.quote:Op zondag 12 januari 2020 00:37 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Jij zou ze maar al te graag willen doen.
Maar jij bent typisch iemand die liever onwetend blijft, zonder gespreksmateriaal. Door veel boeken te lezen kun je met bijna iedereen een gesprek voeren over een willekeurig onderwerp, moeiteloos.
Niet selectief posts eruit plukkenquote:Op zondag 12 januari 2020 00:57 schreef imgoddamnugly het volgende:
[..]
je voelt je tussen je oren alleen beter dan andere mense zo te merken. Want al je posts getuigen van politiek correcte linkse tunnelvisie. Verspilde moeite al dat gelees van je denk ik dan.
Het kinderlijke boze geuit van jou moet je ook eens wat aan doen.quote:Op zondag 12 januari 2020 00:57 schreef imgoddamnugly het volgende:
[..]
je voelt je tussen je oren alleen beter dan andere mense zo te merken. Want al je posts getuigen van politiek correcte linkse tunnelvisie. Verspilde moeite al dat gelees van je denk ik dan.
Het gaat niet om fancy woorden, maar om het gebruik van de juiste woorden ipv een omschrijving omdat de auteur te dom is om het juiste woord te kennen (of denkt dat de lezer het niet kent). Sommige auteurs gebruiken bepaalde woorden/synoniemen om door ritme of stafrijm de zinnen makkelijker of aangenamer leesbaar te maken. Tevens kan het een culturele waarde hebben om het jargon van bepaalde (historische) ambachten/beroepen te bewaren.quote:Op zondag 12 januari 2020 00:55 schreef Lospedrosa het volgende:
De echte intelligente mensen gebruiken helemaal geen fancy woorden. Zie: Steve Jobs, Elon Musk, die knakker van dat Mexicaanse telecom bedrijf. Dat is juist een kracht.
Ik snap dat sommige mensen poep en plas humor preferen. Is helemaal niet erg hoorquote:Op zondag 12 januari 2020 00:26 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Leuke feestjes bij Devlin thuis?
42quote:Op zondag 12 januari 2020 11:30 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Ik snap dat sommige mensen poep en plas humor preferen. Is helemaal niet erg hoor
Behoorlijke stap van geen boeken lezen naar Dostojevskiquote:Op dinsdag 14 januari 2020 00:21 schreef wuuht het volgende:
Ik wil er wel eens mee beginnen. Heb nu al een tijdje de interesse om iets van Tolstoj of Dostojevski te gaan lezen.
Die moet je in het Russisch lezen, of oudere Nederlandse vertalingen.quote:Op dinsdag 14 januari 2020 00:21 schreef wuuht het volgende:
Ik wil er wel eens mee beginnen. Heb nu al een tijdje de interesse om iets van Tolstoj of Dostojevski te gaan lezen.
oh ik was juist van plan om de versie van Hans Boland te lezen.quote:Op dinsdag 14 januari 2020 00:26 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Die moet je in het Russisch lezen, of oudere Nederlandse vertalingen.
Het Russisch is een mooie taal, bijzonder - in vertaling gaat veel verloren.quote:Op dinsdag 14 januari 2020 00:35 schreef wuuht het volgende:
[..]
oh ik was juist van plan om de versie van Hans Boland te lezen.
Wat hij hier verteld over hoe hij vertaald spreekt mij erg aan
http://rogerabrahams.nl/v(...)kige-zinnen-tolstoj/
quote:Op dinsdag 14 januari 2020 00:54 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het Russisch is een mooie taal, bijzonder - in vertaling gaat veel verloren.
Bij Nederlandse literatuur heb je dat euvel niet.
Net als dat de mensen die in De Slimste Mens goed scoren steeds van die types zijn die zich zowel bij hoge als lage cultuur thuis voelen.quote:Op zondag 12 januari 2020 00:51 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
En dan bedoel ik dus platte woorden.
Niemand kijkt neer op mensen die niet lezen.quote:Op dinsdag 14 januari 2020 05:07 schreef Antwerpenaar123 het volgende:
Ik lees maar kijk niet neer op mensen die niet lezen.
Ik lees enkel non fictie
Kan je zusje nu eindelijk koken dan?quote:Op woensdag 15 januari 2020 10:33 schreef VarkensHart het volgende:
Laatst de Kamasutra nog gelezen met je zusje
De slimste mens bullshit programma.quote:Op dinsdag 14 januari 2020 05:36 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Net als dat de mensen die in De Slimste Mens goed scoren steeds van die types zijn die zich zowel bij hoge als lage cultuur thuis voelen.
Geen fictie-lezer verder. Als kind wel, maar mede door de boekenlijsten op de middelbare school is dat aardig stuk gemaakt. In een later stadium ging ik juist wél weer non-fictie lezen, net als de user hierboven. Geen idee in hoeverre dat ook wordt meegeteld als het over het belang van lezen gaat.
Het is een spelletjequote:Op woensdag 15 januari 2020 13:06 schreef imgoddamnugly het volgende:
[..]
De slimste mens bullshit programma.![]()
Veel algemene kennis opdrammen en dan zogenaamd slimste mens zijn![]()
Kloas Graaihof
Waar die gasten vervolgens mee gaan lopen dwepen alsof het een Nederlandse Nobelprijs is.quote:
Schandalig.quote:Op woensdag 15 januari 2020 13:31 schreef imgoddamnugly het volgende:
[..]
Waar die gasten vervolgens mee gaan lopen dwepen alsof het een Nederlandse Nobelprijs is.
Hollanders zijn nogal pretentieuze teringlijers van aard dus tja. 'ik ben dit ik ben dat ik ben slim ik lees bla bla'. Godverdomde mietjes. Kunnen landsgrenzen nieteens verdedigen. WILLEN DIT OOK NIET 1quote:
Kanker eens op met je politieke gekanker in dit topic. Thx.quote:Op woensdag 15 januari 2020 13:39 schreef imgoddamnugly het volgende:
[..]
Hollanders zijn nogal pretentieuze teringlijers van aard dus tja. 'ik ben dit ik ben dat ik ben slim ik lees bla bla'. Godverdomde mietjes. Kunnen landsgrenzen nieteens verdedigen. WILLEN DIT OOK NIET 1
U zit in het leger?quote:Op woensdag 15 januari 2020 13:39 schreef imgoddamnugly het volgende:
[..]
Hollanders zijn nogal pretentieuze teringlijers van aard dus tja. 'ik ben dit ik ben dat ik ben slim ik lees bla bla'. Godverdomde mietjes. Kunnen landsgrenzen nieteens verdedigen. WILLEN DIT OOK NIET 1
En jij komt waar vandaan?quote:Op woensdag 15 januari 2020 13:39 schreef imgoddamnugly het volgende:
[..]
Hollanders zijn nogal pretentieuze teringlijers van aard dus tja.
Joe Speedbootquote:Op dinsdag 14 januari 2020 01:40 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
"Jo Spietboot"![]()
Ga Max Havelaar lezen!
Verrassend dat je alle inhoudelijke reacties compleet negeertquote:
@Mikeyttquote:Op donderdag 16 januari 2020 04:55 schreef Shamwow het volgende:
Boeken lezen alsof het is nog anno 1800
Hij heeft an sich wel een puntquote:
@herverwijderdquote:Op donderdag 16 januari 2020 11:33 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Hij heeft an sich wel een puntIk lees alles op de e-reader.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |