Wie beschaafd is opgevoed kent die woorden niet maar Nederlandse literatuur is een goede manier om ze te leren kennen.quote:Op zondag 12 januari 2020 00:51 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik denk dat een overtreffende trap van intelligentie is als je kunt creëren maar ook een goed verhaal in de kroeg kunt houden en een slap verhaal kunt ophouden waarbij iedereen aan je lippen ligt.
En dan bedoel ik dus platte woorden.
je voelt je tussen je oren alleen beter dan andere mense zo te merken. Want al je posts getuigen van politiek correcte linkse tunnelvisie. Verspilde moeite al dat gelees van je denk ik dan.quote:Op zondag 12 januari 2020 00:37 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Jij zou ze maar al te graag willen doen.
Maar jij bent typisch iemand die liever onwetend blijft, zonder gespreksmateriaal. Door veel boeken te lezen kun je met bijna iedereen een gesprek voeren over een willekeurig onderwerp, moeiteloos.
Niet selectief posts eruit plukkenquote:Op zondag 12 januari 2020 00:57 schreef imgoddamnugly het volgende:
[..]
je voelt je tussen je oren alleen beter dan andere mense zo te merken. Want al je posts getuigen van politiek correcte linkse tunnelvisie. Verspilde moeite al dat gelees van je denk ik dan.
Het kinderlijke boze geuit van jou moet je ook eens wat aan doen.quote:Op zondag 12 januari 2020 00:57 schreef imgoddamnugly het volgende:
[..]
je voelt je tussen je oren alleen beter dan andere mense zo te merken. Want al je posts getuigen van politiek correcte linkse tunnelvisie. Verspilde moeite al dat gelees van je denk ik dan.
Het gaat niet om fancy woorden, maar om het gebruik van de juiste woorden ipv een omschrijving omdat de auteur te dom is om het juiste woord te kennen (of denkt dat de lezer het niet kent). Sommige auteurs gebruiken bepaalde woorden/synoniemen om door ritme of stafrijm de zinnen makkelijker of aangenamer leesbaar te maken. Tevens kan het een culturele waarde hebben om het jargon van bepaalde (historische) ambachten/beroepen te bewaren.quote:Op zondag 12 januari 2020 00:55 schreef Lospedrosa het volgende:
De echte intelligente mensen gebruiken helemaal geen fancy woorden. Zie: Steve Jobs, Elon Musk, die knakker van dat Mexicaanse telecom bedrijf. Dat is juist een kracht.
Ik snap dat sommige mensen poep en plas humor preferen. Is helemaal niet erg hoorquote:Op zondag 12 januari 2020 00:26 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Leuke feestjes bij Devlin thuis?
42quote:Op zondag 12 januari 2020 11:30 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Ik snap dat sommige mensen poep en plas humor preferen. Is helemaal niet erg hoor
Behoorlijke stap van geen boeken lezen naar Dostojevskiquote:Op dinsdag 14 januari 2020 00:21 schreef wuuht het volgende:
Ik wil er wel eens mee beginnen. Heb nu al een tijdje de interesse om iets van Tolstoj of Dostojevski te gaan lezen.
Die moet je in het Russisch lezen, of oudere Nederlandse vertalingen.quote:Op dinsdag 14 januari 2020 00:21 schreef wuuht het volgende:
Ik wil er wel eens mee beginnen. Heb nu al een tijdje de interesse om iets van Tolstoj of Dostojevski te gaan lezen.
oh ik was juist van plan om de versie van Hans Boland te lezen.quote:Op dinsdag 14 januari 2020 00:26 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Die moet je in het Russisch lezen, of oudere Nederlandse vertalingen.
Het Russisch is een mooie taal, bijzonder - in vertaling gaat veel verloren.quote:Op dinsdag 14 januari 2020 00:35 schreef wuuht het volgende:
[..]
oh ik was juist van plan om de versie van Hans Boland te lezen.
Wat hij hier verteld over hoe hij vertaald spreekt mij erg aan
http://rogerabrahams.nl/v(...)kige-zinnen-tolstoj/
quote:Op dinsdag 14 januari 2020 00:54 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het Russisch is een mooie taal, bijzonder - in vertaling gaat veel verloren.
Bij Nederlandse literatuur heb je dat euvel niet.
Net als dat de mensen die in De Slimste Mens goed scoren steeds van die types zijn die zich zowel bij hoge als lage cultuur thuis voelen.quote:Op zondag 12 januari 2020 00:51 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik denk dat een overtreffende trap van intelligentie is als je kunt creëren maar ook een goed verhaal in de kroeg kunt houden en een slap verhaal kunt ophouden waarbij iedereen aan je lippen ligt.
En dan bedoel ik dus platte woorden.
Niemand kijkt neer op mensen die niet lezen.quote:Op dinsdag 14 januari 2020 05:07 schreef Antwerpenaar123 het volgende:
Ik lees maar kijk niet neer op mensen die niet lezen.
Ik lees enkel non fictie
Kan je zusje nu eindelijk koken dan?quote:Op woensdag 15 januari 2020 10:33 schreef VarkensHart het volgende:
Laatst de Kamasutra nog gelezen met je zusje
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |