abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 10 januari 2020 @ 19:32:49 #51
319979 Fok-it
All is well
pi_190967964
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 19:31 schreef Verbruikersnaam het volgende:

[..]

Omdat (In mijn omgeving) mensen die een breder kijk op dingen hebben allemaal boeken lezen, ook over meerdere dingen kunnen meepraten etc. itt mensen die steevast geen boeken lezen. Uitzonderingen zijn er natuurlijk.
Plus mensen die fictie lezen ontwikkelen meer empathisch vermogen is onderzocht.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  vrijdag 10 januari 2020 @ 19:34:05 #52
469793 Puk1234
Know your worth!
pi_190967988
quote:
10s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 19:32 schreef Verbruikersnaam het volgende:

[..]

Wikipedia lezen is natuurlijk ook leerzaam.
LOL :') Internet is gelukkig wel ietsjes groter dan wiki...
pi_190968435
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 19:28 schreef Puk1234 het volgende:

[..]

Ik lees veel maar alleen digitaal. Ik blijf meer bij de les als ik naar een scherm kijk, op een of andere manier verlies ik sneller mijn concentratie als ik met een boek achterover ga zitten. Het lijkt ook alsof ik totaal geen geduld voor een boek heb maar op internet vaak uren kan spenderen door te lezen. Wellicht heeft het licht er iets mee te maken ..
Ik verlies digitaal wel sneller concentratie, maar ik heb geen zin om iedere keer naar de bieb te moeten
pi_190968443
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 19:32 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Plus mensen die fictie lezen ontwikkelen meer empathisch vermogen is onderzocht.
Ik lees heel veel fictie, maar ik heb totaal geen empathie helaas :')
pi_190968516
Ben nu bezig met Mein Kampf. Zeer I inspiratievol
'Ego te absolvo peccatis tuis in nomine patris et filii et spiritus sancti.'
  vrijdag 10 januari 2020 @ 20:17:33 #56
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_190968637
Na mijn middelbare schooltijd heb ik mezelf beloofd nooit meer vrijwillig 'literatuur' te lezen. Wat een oeverloos gezwam over vrijwel niets. :')
  vrijdag 10 januari 2020 @ 20:20:18 #57
469793 Puk1234
Know your worth!
pi_190968695
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 20:01 schreef Jantje2k het volgende:

[..]

Ik verlies digitaal wel sneller concentratie, maar ik heb geen zin om iedere keer naar de bieb te moeten
Haha luilak :P
pi_190968772
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 20:06 schreef PausNicolaas het volgende:
Ben nu bezig met Mein Kampf. Zeer I inspiratievol
Ik ben een weekje geleden gestopt op 35%, omdat ik het te saai vond.
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 20:20 schreef Puk1234 het volgende:

[..]

Haha luilak :P
Klopt :Y

Maar we hebben hier niet echt een grote bibliotheek in de buurt, dus ik ga niet een kwartier tot half uur reizen als ik ook gewoon op de tablet kan lezen.
  vrijdag 10 januari 2020 @ 20:25:04 #59
319979 Fok-it
All is well
pi_190968798
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 20:17 schreef Repentless het volgende:
Na mijn middelbare schooltijd heb ik mezelf beloofd nooit meer vrijwillig 'literatuur' te lezen. Wat een oeverloos gezwam over vrijwel niets. :')
Ik snap deze gedachtegang echt niet. Alsof je nog nooit een serie hebt gekeken en voor het eerst Netflix afsluit en het eerste wat je kijkt is zo kut dat je besluit nooit meer vrijwillig series te gaan kijken.

Mag toch hopen dat je snapt dat er in elke kunstvorm een enorme diversiteit aan genres en richtingen is.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  vrijdag 10 januari 2020 @ 20:25:53 #60
469793 Puk1234
Know your worth!
pi_190968813
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 20:23 schreef Jantje2k het volgende:

[..]

Ik ben een weekje geleden gestopt op 35%, omdat ik het te saai vond.
[..]

Klopt :Y

Maar we hebben hier niet echt een grote bibliotheek in de buurt, dus ik ga niet een kwartier tot half uur reizen als ik ook gewoon op de tablet kan lezen.
groot gelijk! En al het leesvoer uit die boeken kan je ook gewoon online vinden. :)
pi_190968822
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 20:25 schreef Puk1234 het volgende:

[..]

groot gelijk! En al het leesvoer uit die boeken kan je ook gewoon online vinden. :)
Ja, daarom
  vrijdag 10 januari 2020 @ 21:01:46 #62
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_190969383
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 20:25 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Ik snap deze gedachtegang echt niet. Alsof je nog nooit een serie hebt gekeken en voor het eerst Netflix afsluit en het eerste wat je kijkt is zo kut dat je besluit nooit meer vrijwillig series te gaan kijken.

Mag toch hopen dat je snapt dat er in elke kunstvorm een enorme diversiteit aan genres en richtingen is.
Dat snap ik zeker. Wat literatuur is, is ook een subjectief begrip. Echter, de boeken die in Nederland als literatuur worden beschouwd, kunnen mij simpelweg niet bekoren. Ik heb er genoeg gelezen om voor mezelf tot die conclusie te komen. Mulisch, Reve, Wolkers, Giphart, Multatuli, Couperus, Springer, Mann, Kafka, Goethe, Nietzsche, Sartre, Wilde, etc. Het standaardrijtje, dat weet ik, ik heb me er doorheen geworsteld. Dit soort schrijvers werd als het beste gezien, dus dan lees je dat (in het pré-internet tijdperk).

Dodelijk saai in mijn optiek. Het is vast allemaal zeer artistiek verantwoord geschreven en 'schitterend' verwoord, maar de thematiek vind ik simpelweg vrijwel altijd oninteressant en de ellenlange situatieschetsen met (in mijn ogen) veel overbodige informatie vooral vermoeiend.

In jouw vergelijking haak ik dus niet af na 1 serie op Netflix, maar na verschillende series te hebben bekeken die onder een bepaalde noemer vallen, besloten dat ik het type serie niet meer kijk.
  vrijdag 10 januari 2020 @ 21:09:43 #63
319979 Fok-it
All is well
pi_190969535
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 21:01 schreef Repentless het volgende:

[..]

Dat snap ik zeker. Wat literatuur is, is ook een subjectief begrip. Echter, de boeken die in Nederland als literatuur worden beschouwd, kunnen mij simpelweg niet bekoren. Ik heb er genoeg gelezen om voor mezelf tot die conclusie te komen. Mulisch, Reve, Wolkers, Giphart, Multatuli, Couperus, Springer, Mann, Kafka, Goethe, Nietzsche, Sartre, Wilde, etc. Het standaardrijtje, dat weet ik, ik heb me er doorheen geworsteld. Dit soort schrijvers werd als het beste gezien, dus dan lees je dat (in het pré-internet tijdperk).

Dodelijk saai in mijn optiek. Het is vast allemaal zeer artistiek verantwoord geschreven en 'schitterend' verwoord, maar de thematiek vind ik simpelweg vrijwel altijd oninteressant en de ellenlange situatieschetsen met (in mijn ogen) veel overbodige informatie vooral vermoeiend.

In jouw vergelijking haak ik dus niet af na 1 serie op Netflix, maar na verschillende series te hebben bekeken die onder een bepaalde noemer vallen, besloten dat ik het type serie niet meer kijk.
Nu is dit inderdaad wel klassieke literatuur wat je nu beschrijft. Moderne literatuur trekt je ook niet?
  vrijdag 10 januari 2020 @ 21:16:28 #64
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190969676
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 21:09 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Nu is dit inderdaad wel klassieke literatuur wat je nu beschrijft. Moderne literatuur trekt je ook niet?
Hij noemt Giphart en Springer, dus...
  vrijdag 10 januari 2020 @ 21:17:32 #65
319979 Fok-it
All is well
pi_190969700
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 21:16 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Hij noemt Giphart en Springer, dus...
Gipharts oeuvre is inmiddels ook alweer 20 jaar geleden
  vrijdag 10 januari 2020 @ 21:18:45 #66
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190969724
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 21:17 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Gipharts oeuvre is inmiddels ook alweer 20 jaar geleden
Hij schrijft nog steeds...
pi_190969725
Boeken lezen, heerlijk om bij in slaap te vallen, nadeel, ik kom niet veel verder in m'n boek.

Nee serieus, boeken lezen O+
  vrijdag 10 januari 2020 @ 21:26:52 #68
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_190969829
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 21:09 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Als we alleen even naar Nederland kijken: ik heb ook boeken gelezen van René Appel, Ronald Giphart, Tim Krabbé, Koos van Zomeren. En, zoals ik aangaf, Harry Mulisch, Jan Wolkers en F. Springer. Hoewel drie laatstgenoemden al wat verder terug gaan, is dat nog geen klassieke literatuur (naar ik aanneem).

Ik kom er moeilijk doorheen, omdat ik de thematiek gewoon niet interessant vind en de schrijfstijl te wollig. Het gaat mijns inziens vooral over alledaagse zaken in het persoonlijke leven van mensen, die ik niet opzienbarend vind.

Als ik iets lees, of een film of serie kijk, doe ik dat vooral om te ontspannen en te ontsnappen aan de dagelijkse werkelijkheid, met verhalen over situaties die in het echte leven niet mogelijk zijn, of ver van mij af staan maar me wel interesseren.
  vrijdag 10 januari 2020 @ 21:30:44 #69
319979 Fok-it
All is well
pi_190969909
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 21:26 schreef Repentless het volgende:

[..]

Als we alleen even naar Nederland kijken: ik heb ook boeken gelezen van René Appel, Ronald Giphart, Tim Krabbé, Koos van Zomeren. En, zoals ik aangaf, Harry Mulisch, Jan Wolkers en F. Springer. Hoewel drie laatstgenoemden al wat verder terug gaan, is dat nog geen klassieke literatuur (naar ik aanneem).

Ik kom er moeilijk doorheen, omdat ik de thematiek gewoon niet interessant vind en de schrijfstijl te wollig. Het gaat mijns inziens vooral over alledaagse zaken in het persoonlijke leven van mensen, die ik niet opzienbarend vind.

Als ik iets lees, of een film of serie kijk, doe ik dat vooral om te ontspannen en te ontsnappen aan de dagelijkse werkelijkheid, met verhalen over situaties die in het echte leven niet mogelijk zijn, of ver van mij af staan maar me wel interesseren.
Fair enough. :Y
Welke schrijvers vind je wel tof?
  vrijdag 10 januari 2020 @ 22:04:14 #70
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_190970697
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 21:30 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Fair enough. :Y
Welke schrijvers vind je wel tof?
Ik ben geen fan van bepaalde schrijvers. :) Ik snap dat dit ook weer ongelooflijk standaard is, en waarschijnlijk onder de noemer 'cultuurbarbaar' valt, maar: de boeken van Dan Brown vond ik tof (was natuurlijk megapopulair begin deze eeuw, vandaar ook gelezen).

Daarnaast vond ik als kind de boeken van Roald Dahl altijd geweldig. Infantiel wellicht, maar die boeken las ik meerdere malen omdat ik er echt van genoot.

Ik lees nog steeds weinig boeken. Als ik dat wel doe, zijn het vooral biografieën van sporters en muzikanten/bands, of iets over geschiedenis. Verre van hoogstaand dus en geen fictie/romans, maar wel verhalen die mij interesseren om de eerder genoemde redenen.
pi_190971336
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 21:26 schreef Repentless het volgende:

[..]

Eens, al was Jan Wolkers wel lekker leesbaar altijd.

Voor mij nog steeds, al eeuwen zo voelt het, Stephen King de onbetwiste nummer 1.
De fantasie die die man heeft, het je totaal laten inleven in het verhaal en de personages. O+
  vrijdag 10 januari 2020 @ 22:40:18 #72
319979 Fok-it
All is well
pi_190971491
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 22:04 schreef Repentless het volgende:

[..]

Ik ben geen fan van bepaalde schrijvers. :) Ik snap dat dit ook weer ongelooflijk standaard is, en waarschijnlijk onder de noemer 'cultuurbarbaar' valt, maar: de boeken van Dan Brown vond ik tof (was natuurlijk megapopulair begin deze eeuw, vandaar ook gelezen).

Daarnaast vond ik als kind de boeken van Roald Dahl altijd geweldig. Infantiel wellicht, maar die boeken las ik meerdere malen omdat ik er echt van genoot.

Ik lees nog steeds weinig boeken. Als ik dat wel doe, zijn het vooral biografieën van sporters en muzikanten/bands, of iets over geschiedenis. Verre van hoogstaand dus en geen fictie/romans, maar wel verhalen die mij interesseren om de eerder genoemde redenen.
:D Valt wel mee hoor. Heb zelf ook Dan Brown gelezen. Het is leuk voor aan het zwembad op vakantie bv. Dan heb je ook niet altijd zin om meteen maar een Russische meester te gaan zitten lezen
  vrijdag 10 januari 2020 @ 22:57:17 #73
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_190971820
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 22:31 schreef IxCalypso het volgende:

[..]

Eens, al was Jan Wolkers wel lekker leesbaar altijd.

Voor mij nog steeds, al eeuwen zo voelt het, Stephen King de onbetwiste nummer 1.
De fantasie die die man heeft, het je totaal laten inleven in het verhaal en de personages. O+
Stephen King heb ik ook wel gelezen. Dat is echt ontsnappen aan de werkelijkheid. :)

Bewonderenswaardig hoe één man zo productief kan zijn.
pi_190971855
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 22:57 schreef Repentless het volgende:

[..]

Stephen King heb ik ook wel gelezen. Dat is echt ontsnappen aan de werkelijkheid. :)

Bewonderenswaardig hoe één man zo productief kan zijn.
Samen met z'n vrouw ;)
pi_190971874
Ik had hem ooit op facebook toen ik nog facebook had, leuke en interessante man, beetje vaag wel soms :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')