abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_190871403
quote:
De Kwestie: Is alcohol het nieuwe roken?

Net als roken gaat drinken maatschappelijk in de ban. Vlak voor de feestdagen bracht de rijksoverheid een peiling naar buiten waaruit bleek dat Nederlanders nauwelijks weet hebben van de schadelijke effecten van alcohol.

En deze maand leveren drommen landgenoten zich over aan het hippe onthoudingsritueel Dry January. Is alcohol het nieuwe roken? Wat directeur Wim van Dalen van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP betreft wel: hij maant staatssecretaris Paul Blokhuis door te pakken met zijn ontmoedigingsbeleid. Ilja Gort ziet een dag zonder een glas wijn als een dag niet geleefd.
Telegraaf

quote:
’Alcohol net zo stevig aanpakken als roken’

Directeur Wim van Dalen van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP wil dat drinken wordt ontmoedigd: „Drinkers veroorzaken, anders dan rokers, tal van ernstige maatschappelijke problemen.”

Alcohol het nieuwe roken? Er zijn overeenkomsten en verschillen. Tabak (nicotine) en alcohol zijn beide verslavende stoffen. Ze zijn bovendien slecht voor de gezondheid en bij zwangere vrouwen voor dat van hun ongeboren baby. Roken en meeroken is in Nederland verantwoordelijk voor 20.000 sterfgevallen per jaar, drinken voor ruim 5000. Ook zijn er belangrijke verschillen tussen tabak en alcohol: drinkers veroorzaken, anders dan rokers, tal van ernstige maatschappelijke problemen, zoals geweldsdelicten, verkeersongevallen, problemen in werksituaties, overlast op straat, vrouwenmishandeling, etc.

Alcohol wordt het nieuwe roken genoemd, omdat we van het rookprobleem kunnen leren hoe je het alcoholprobleem het beste kunt aanpakken. Zo heeft de overheid geleerd dat voorlichting over de nadelen van roken onvoldoende werkt: je moet ook de industrie en de leveranciers durven aan te pakken. De eerste noodzakelijke maatregel is om de prijs van alcohol te verhogen. Schadelijke producten moeten niet te goedkoop zijn. De tweede maatregel is: verminder het aantal verkooppunten. Haal alcohol uit de supermarkt en geef de slijter het alleenrecht om drank te verkopen. Supermarkten fungeren nu als een drankwalhalla, ook voor kinderen en jongeren.
Telegraaf

En daar gaan we weer, de discussie over een verbod op vuurwerk loopt nog volop en men heeft alweer iets nieuws gevonden waar de verbodspijlen in de toekomst op gericht kunnen worden...

Lekker zo doorgaan met die enorme drang naar de maakbare maatschappij, dan komen we er wel... En dat al die idioten hier in blijven trappen, we zijn compleet van het pad af in dit land.
pi_190871443
Accijnzen verhogen en alchohol uit de supermarkten vind ik erg goede punten. Er mist nog een derde: reclameverbod. Ik vind het schandalig dat reclame wordt gemaakt over drank.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_190871444
Ja joh! Laten we dat doen, weet je wat nog gezonder is. In een batterijcapsule leven aan de sondevoeding a la Matrix, ken je niets gebeuren en altijd perfecte voeding om je gezond te houden. Carpe diem!
pi_190871458
En ik ben niet van de blauwe knoop.

Nog een vierde vergeten: alcoholsensor in iedere auto.
pi_190871495
Ze moeten dit precies hetzelfde gaan aanpakken als met roken, elk half jaar fikse accijnsverhogingen op alcohol, vieze plaatjes op bierflessen, geen verkoop meer in supermarkten (ook geen bier) en mensen die in de horeca nog alcohol willen nuttigen kunnen daarvoor terecht in een afgezonderd hok waar ze uit het zicht nog een wijntje kunnen nuttigen. Voor een paar jaar natuurlijk want dan moet het helemaal worden verbannen uit de horeca.

Ik ben benieuwd of degenen die zo staan te juichen voor een rookverbod dan nog steeds zo enthousiast zijn.
You only live once, so be sure to spend fifteen hours a day staring at a screen seeking the approval of strangers
pi_190871526
Wie drugs en roken aanpakt, moet alcohol ook aanpakken. Alcohol staat in hetzelfde lijstje. Wie A zegt moet ook B zeggen. Ik vind het logisch beleid.
pi_190871536
Daarna kan de snackbar wel op de schop, ook ongezond en daarna...
pi_190871539
Alcohol bestaat uit voedende ingrediėnten, indien men dus in de jeugdjaren regelmatig enkele glaasjes alcohol drinkt, wordt men groter als gemiddeld. Dat verbieden is dus een absurde maatregel.
pi_190871541
Prima plan
pi_190871546
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 11:53 schreef Apekoek het volgende:
Daarna kan de snackbar wel op de schop, ook ongezond en daarna...
Suiker uiteraard, ook zeer ongezond.
You only live once, so be sure to spend fifteen hours a day staring at a screen seeking the approval of strangers
  zaterdag 4 januari 2020 @ 11:54:48 #11
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_190871547
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 11:43 schreef AchJa het volgende:

Lekker zo doorgaan met die enorme drang naar de maakbare maatschappij, dan komen we er wel...
Er zijn veel dingen die 'vroeger' normaal waren en nu ondenkbaar. Dat noemen we 'nieuwe inzichten'. Is niet aan iedereen besteed.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_190871551
quote:
„Drinkers veroorzaken, anders dan rokers, tal van ernstige maatschappelijke problemen.”
Meneer rookt zeker zelf?

quote:
Supermarkten fungeren nu als een drankwalhalla, ook voor kinderen en jongeren.
Wat een overdreven flauwekul. Wat is dit voor fanatiekeling? Of mogen we dit zien als volgende stap in de islamisering van de samenleving?

In plaats van legaliseren van xtc en wiet gaan we het lastiger maken om alcohol aan te komen. Hallo criminaliteit.

[ Bericht 47% gewijzigd door #ANONIEM op 04-01-2020 11:58:27 ]
  zaterdag 4 januari 2020 @ 11:55:58 #13
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_190871566
Ernstig, al dat geaas op onze vrijheden. Rot op met je maakbare samenleving. Ik heb geen Staat als opvoeder nodig.
pi_190871597
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 11:54 schreef Selqae het volgende:

[..]

Inderdaad en aspartaam ook, dus alleen nog thee en water zou nog toegestaan moeten worden.
pi_190871606
Dan kunnen we de pijlen denk ik beter richten op het geloof. Dat veroorzaakt al duizenden jaren veel meer ellende dan alle drugs gecombineerd.
Conscience do cost.
pi_190871623
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 11:47 schreef Sigaartje het volgende:
Accijnzen verhogen en alchohol uit de supermarkten vind ik erg goede punten. Er mist nog een derde: reclameverbod. Ik vind het schandalig dat reclame wordt gemaakt over drank.
Reclameverbod inderdaad.

De biermerken zagen dit allang aankomen, gezien de vele reclames tegenwoordig voor alcoholvrij bier.
pi_190871632
Telegraaf premium:

LEVEN HEEFT GIGANTISCHE MAATSCHAPPELIJKE CONSEQUENTIES. IEDEREEN MOET DOOD
pi_190871644
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 11:58 schreef ems. het volgende:
Dan kunnen we de pijlen denk ik beter richten op het geloof. Dat veroorzaakt al duizenden jaren veel meer ellende dan alle drugs gecombineerd.
Heb je daar cijfers over?
  zaterdag 4 januari 2020 @ 12:01:03 #19
Why is all the rum gone?
pi_190871654
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 11:54 schreef Selqae het volgende:

[..]

Suiker aanpakken voor de snackbar. Onderzoek in Engeland toont aan dat de medische kosten per jaar die gepaard gaan met obesitas, die van roken ruimschoots overschrijden. Wiedes, want de voedingsmiddelenindustrie propt echt letterlijk in alles suiker.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_190871660
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 11:59 schreef Dr.Sleep het volgende:

[..]

Reclameverbod inderdaad.

De biermerken zagen dit allang aankomen, gezien de vele reclames tegenwoordig voor alcoholvrij bier.
Zo'n verbod werkt niet hoor.
In Rusland is zo'n reclame verbod voor alcohol, wat je nu dus ziet is reclame voor het alcoholvrije bier......met dezelfde naam.
  zaterdag 4 januari 2020 @ 12:02:11 #21
Why is all the rum gone?
pi_190871680
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:00 schreef Dr.Sleep het volgende:

[..]

Niet nodig, dat weet iedereen gewoon.
pi_190871711
Maar zo slecht is een biertje niet. 1 sigaret weer wel
pi_190871714
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 11:54 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Er zijn veel dingen die 'vroeger' normaal waren en nu ondenkbaar. Dat noemen we 'nieuwe inzichten'. Is niet aan iedereen besteed.
Van die nieuwe inzichten profiteren wel slechts de moslims.
pi_190871723
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:00 schreef Dr.Sleep het volgende:

[..]

Ja. Volgens mijn berekeningen heeft het geloof exact 100 ellende gebracht.
Conscience do cost.
pi_190871725
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:02 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Niet nodig, dat weet iedereen gewoon.
Ik zie liever bewijs.
pi_190871728
Maar al zouden ze het verbieden zou er geen dag wakker van liggen
  zaterdag 4 januari 2020 @ 12:05:06 #27
Why is all the rum gone?
pi_190871752
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:04 schreef Dr.Sleep het volgende:

[..]

Ik zie liever bewijs.
Je kunt net zo goed bewijs vragen voor de zonsopkomst van morgen. Ook zinloos.
  zaterdag 4 januari 2020 @ 12:06:39 #28
Why is all the rum gone?
pi_190871775
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:03 schreef Tailless het volgende:
Hmmm, dat ligt er een beetje aan. Een beetje roker doet er 20 per dag. Als je dat ook met biertjes doet, dan gaat toch echt wel een grote impact hebben.

Het enige verschil is dat je het met sigaretten pas na 25 jaar merkt.
pi_190871778
quote:

[..]

Reclameverbod inderdaad.

Weet me nog de tijd te hereinneren dat er sigarettenreclames op tv waren...

Trouwens we zijn al erg ver: drinken op het werk mag niet, rijden en drinken mag niet, drinken in het openbaar evenmin, hoge accijns.

Ik dacht dat er een wet in de maak is dat kortingen op kratten bier verboden gaat worden.
  zaterdag 4 januari 2020 @ 12:07:17 #30
Why is all the rum gone?
pi_190871785
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:03 schreef torentje het volgende:

Van die nieuwe inzichten profiteren wel slechts de moslims.
Hoe zie je dat?
pi_190871789
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:06 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Hmmm, dat ligt er een beetje aan. Een beetje roker doet er 20 per dag. Als je dat ook met biertjes doet, dan gaat toch echt wel een grote impact hebben.

Het enige verschil is dat je het met sigaretten pas na 25 jaar merkt.
Ik drink zelf maar 1 of 2 biertjes per week.
Dus ja
  zaterdag 4 januari 2020 @ 12:07:39 #32
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_190871792
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:04 schreef Tailless het volgende:
Maar al zouden ze het verbieden zou er geen dag wakker van liggen
Totdat de zaken waar je wel wakker van ligt aan de beurt zijn. En dan is het te laat. :W.
And so is the past
pi_190871808
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:07 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Totdat de zaken waar je wel wakker van ligt aan de beurt zijn. En dan is het te laat. :W.
Lees mijn eerste post.
Ik ben vel tegen het verbod. Maar dit omdat je prima alcohol kan nuttigen zonder dat iemand er last van jeeft
  zaterdag 4 januari 2020 @ 12:09:02 #34
Why is all the rum gone?
pi_190871809
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:07 schreef Tailless het volgende:

[..]

Ik drink zelf maar 1 of 2 biertjes per week.
Dus ja
Als je maar 2 sigaretten per week rookt, ga je daar ook niet dood aan. :)
pi_190871814
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:05 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Je kunt net zo goed bewijs vragen voor de zonsopkomst van morgen. Ook zinloos.
Zonsopkomst is een zekerheid.
Het aantal doden door geloof is blijkbaar niet met zekerheid vast te stellen.
pi_190871822
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 11:47 schreef Sigaartje het volgende:
Helemaal mee eens
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
pi_190871824
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 11:53 schreef Sigaartje het volgende:
Wie drugs en roken aanpakt, moet alcohol ook aanpakken. Alcohol staat in hetzelfde lijstje. Wie A zegt moet ook B zeggen. Ik vind het logisch beleid.
Precies, maar dan wél een wetenschappelijk en rationeel beleid op drugs (wat overigens veel leuker is) aangezien sommige drugs veel lager qua schade zijn dan alcohol.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  zaterdag 4 januari 2020 @ 12:10:29 #38
Why is all the rum gone?
pi_190871838
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:07 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Oh, die zitten er al aan te komen. Autonome auto's bijvoorbeeld. Booooring!

En ik vind een glaasje wijn bij mijn foie gras heerlijk. Als dat niet meer mag, ga ik dat wel missen.
  Moderator zaterdag 4 januari 2020 @ 12:10:29 #39
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_190871839
pfffff
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_190871850
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:09 schreef Dr.Sleep het volgende:

[..]

Het aantal doden door geloof is blijkbaar niet met zekerheid vast te stellen.
Jawel hoor, maar dat is een flinke rekensom die nogal onderhevig is aan interpretatie. Net als het aantal doden door alcoholgebruik. Feit is dat geloof meer ellende brengt, dat heeft verder maar deels te maken met een absoluut getal.

Maargoed, het gaat niet om het geloof, het gaat om het zeuren over alcohol. Een kinds idee van moraliteit.
Conscience do cost.
  zaterdag 4 januari 2020 @ 12:11:41 #41
Why is all the rum gone?
pi_190871859
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:09 schreef Dr.Sleep het volgende:

Geweld door godsdienst ook.
pi_190871869
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:09 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

aangezien sommige drugs veel lager qua schade zijn dan alcohol.
Dit ja, maar dat weten weinig mensen.
  zaterdag 4 januari 2020 @ 12:12:35 #43
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_190871873
Dat eeuwige gepamper joh.

Als daar een verbod komt hebben criminelen weer eens een nieuw product erbij.

Ik stook mijn drank zelf wel.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zaterdag 4 januari 2020 @ 12:13:29 #44
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_190871885
Straks krijgen we dat alcohol gedoogd/verboden gaat worden en wiet gelegaliseerd.

Smokkelen we wijn uit Frankrijk en dat verstoppen we dan in dozen met wiet.

Een voordeel, alcohol blijft lang goed. Mijn voorraad maar eens uitbreiden.
Tot nooit .......
pi_190871901
Ik zag laatst een docu over alcoholgebruik. NPO geloof ik. Een maand niet drinken. Die mensen dronken veel en ook hun vrienden. En zonder alcohol was je ongezellig. Ik drink zelf niet en snapte er ook niks van. Hoezo ben je zonder alcohol ongezellig?
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
pi_190871908
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:11 schreef ems. het volgende:

[..]

Jawel hoor, maar dat is een flinke rekensom die nogal onderhevig is aan interpretatie. Net als het aantal doden door alcoholgebruik. Feit is dat geloof meer ellende brengt, dat heeft verder maar deels te maken met een absoluut getal.

Maargoed, het gaat niet om het geloof, het gaat om het zeuren over alcohol. Een kinds idee van moraliteit.
Veel oorlogen worden ook gevoerd onder invloed van drugs en alcohol. Het is maar hoever je wilt gaan kijken natuurlijk.
pi_190871916
Gelukkig is het heel eenvoudig om zelf alcohol te maken.

Ja je moet wel wat geduld hebben maar daarna heb je ook een lekker biertje of wijntje B:)B
  zaterdag 4 januari 2020 @ 12:15:50 #48
Why is all the rum gone?
pi_190871928
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:12 schreef Harvest89 het volgende:

Jij bent toch die idioot die de verontwaardiging omtrent het bestoken van hulpdiensten met vuurwerk een 'boel heisa om niets' vindt?

Denk dat we jouw mening rustig kunnen negeren.
pi_190871934
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 11:54 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Precies. Ik heb echt een tyfushekel aan roken vanwege de ellende die het in m'n familie veroorzaakt en tweedehands rook is wel een item, dus ik snap dat daar op ingegrepen is.

Alcohol heb ik zelf voldoende genuttigd en ik misgun niemand z'n biertje, wijntje etc., maar voorlichting over drank, het minder makkelijk beschikbaar maken(m'n neefje van 14 is nu al 2x dronken thuis gekomen, ik ook in die tijd trouwens) en het duurder maken is wat mij betreft niks mis mee.

Zelfde met drugs trouwens, ik ben in principe voor legalisering van meeste drugs en decriminalisering van de rest, gecombineerd met een systeem van opvang zoals ze dat in Portugal hebben.

Suiker en de vette hap mogen van mij ook best "aangepakt" worden. Geen reclame meer, kleurloze verpakkingen, geregeld advertenties op tv over hoe schadelijk slecht eten voor je is.

Voor verbieden ben ik in de meeste gevallen dus niet, maar wel voor een goed stukje voorlichting en het minder aantrekkelijk maken van dingen die slechter voor je zijn.

Staat tegenover dat dingen die wel goed voor je zijn misschien goedkoper of in ieder geval beter beschikbaar gemaakt moeten worden. Groente en fruit, maar bijv. ook sporten. Ik ken helaas ook genoeg mensen voor wie het bijna ondoenbaar is om te sporten vanwege financiėle redenen of tijdsgebrek.
pi_190871948
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:16 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Precies. Ik heb echt een tyfushekel aan roken vanwege de ellende die het in m'n familie veroorzaakt en tweedehands rook is wel een item, dus ik snap dat daar op ingegrepen is.

Alcohol heb ik zelf voldoende genuttigd en ik misgun niemand z'n biertje, wijntje etc., maar voorlichting over drank, het minder makkelijk beschikbaar maken(m'n neefje van 14 is nu al 2x dronken thuis gekomen, ik ook in die tijd trouwens) en het duurder maken is wat mij betreft niks mis mee.

Zelfde met drugs trouwens, ik ben in principe voor legalisering van meeste drugs en decriminalisering van de rest, gecombineerd met een systeem van opvang zoals ze dat in Portugal hebben.

Suiker en de vette hap mogen van mij ook best "aangepakt" worden. Geen reclame meer, kleurloze verpakkingen, geregeld advertenties op tv over hoe schadelijk slecht eten voor je is.

Voor verbieden ben ik in de meeste gevallen dus niet, maar wel voor een goed stukje voorlichting en het minder aantrekkelijk maken van dingen die slechter voor je zijn.

Staat tegenover dat dingen die wel goed voor je zijn misschien goedkoper of in ieder geval beter beschikbaar gemaakt moeten worden. Groente en fruit, maar bijv. ook sporten. Ik ken helaas ook genoeg mensen voor wie het bijna ondoenbaar is om te sporten vanwege financiėle redenen of tijdsgebrek.
Dit dus.
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 4 januari 2020 @ 12:18:15 #51
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_190871953
quote:
17s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:15 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
Gelukkig is het heel eenvoudig om zelf alcohol te maken.

Ja je moet wel wat geduld hebben maar daarna heb je ook een lekker biertje of wijntje B:)B
Ja en dan nog... Een EU met open grenzen... Alles wat je hier verbied haal je gewoon 100km verderop. Een voordat je frankrijk, Italiė, Spanje en Portugal zo ver hebt....
Tot nooit .......
pi_190871958
Waarom wordt er een discussie gevoerd als een belanghebbende iets uit zijn gat poept wat alleen voor hem belangrijk is?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_190871973
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:12 schreef Harvest89 het volgende:

In Scandinavie brouwen mensen zelf bier. De ingredienten zijn namelijk accijnsvrij. Maar ja, het moet je hobby wel zijn.
pi_190871989
quote:

[..]

Reclameverbod inderdaad.

Wie kijkt er tegenwoordig nog vrijwillig reclame? :?
Op TV kies je er zaelf voor met de vele aanbieders die reclamevrij tv leveren. Op de openbare weg kom je af en toe een poster tegen, dat dan wel.
Op internet is er adblocker.....
Dan blijft alleen nog radio over, maar er is spotify....
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_190872084
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:19 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

In Scandinavie brouwen mensen zelf bier. De ingredienten zijn namelijk accijnsvrij. Maar ja, het moet je hobby wel zijn.
Zo moeilijk is het niet meer om zelf alcohol te stoken en de info is in het internettijdperk vollop voorhanden evenals de benodigde aparatuur. Nog hogere accijnzen leiden volgens mij tot meer smokkel en zelfstook. Zelfstook door nitwits kan tot meer doden en slachtoffers leiden vanwege methylalcohol.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zaterdag 4 januari 2020 @ 12:27:40 #56
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_190872101
Die Wim van Dalen moet gewoon zijn betuttelende bek houden
pi_190872129
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:27 schreef Hexagon het volgende:
Die Wim van Dalen moet gewoon zijn betuttelende bek houden
Ook als het niks uithaalt?
pi_190872138
quote:

[..]

Ze hebben daar weinig keus, de prijzen van alcohol zijn daar achterlijk hoog.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_190872140
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:26 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Zo moeilijk is het niet meer om zelf alcohol te stoken en de info is in het internettijdperk vollop voorhanden evenals de benodigde aparatuur. Nog hogere accijnzen leiden volgens mij tot meer smokkel en zelfstook. Zelfstook door nitwits kan tot meer doden en slachtoffers leiden vanwege methylalcohol.
is het zelfstoken legaal in NL?
pi_190872160
Je kunt tegenwoordig zelfs alcohol "stoken" uit WC papier. Het is dus onmogelijk en een illusie alcoholgebruik sterk af te remmen met verboden en accijnzen.

zaterdag 4 januari 2020 @ 12:33:14 #61
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190872182
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:18 schreef sjorsie1982 het volgende:
Waarom wordt er een discussie gevoerd als een belanghebbende iets uit zijn gat poept wat alleen voor hem belangrijk is?
Dat zeiden we zoveel jaar geleden ook over Stivoro...
pi_190872203
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:30 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

is het zelfstoken legaal in NL?
Zolang het voor eigen gebruik is. Het doet er weinig toe omdat een dergelijk verbod niet te handhaven valt. Het enige wat de overheid kan doen is de handel in moonshine tegenwerken maar een verbod werkt niet omdat het niet te handhaven valt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 04-01-2020 12:52:18 ]
  zaterdag 4 januari 2020 @ 12:35:25 #63
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_190872216
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:29 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ook als het niks uithaalt?
Ik wordt werkelijk schijtziek van dit soort idioten die graag anderen hun zielige, ascetische en calvinistische levensstijl opdringen en die mooie dingen willen vernietigen.

Daarom dienen deze heren verbaal zo hard mogelijk te worden aangepakt.
pi_190872218
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:34 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Zolang het voor eigen gebruik is niet. Het doet er weinig toe omdat een dergelijk verbod niet te handhaven valt. Het enige wat de overheid kan doen is de handel in moonshine tegenwerken maar een verbod werkt niet omdat het niet te handhaven valt.
Er zijn wel meer verboden die niet te handhaven zijn, maar goed, je mag het dus zelf stoken maar nite verkopen?
  zaterdag 4 januari 2020 @ 12:35:43 #65
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_190872221
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:34 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Zolang het voor eigen gebruik is niet. Het doet er weinig toe omdat een dergelijk verbod niet te handhaven valt. Het enige wat de overheid kan doen is de handel in moonshine tegenwerken maar een verbod werkt niet omdat het niet te handhaven valt.
Zolang het voor eigen gebruik is, is het gewoon legaal hoor.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_190872232
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:07 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Hoe zie je dat?
Dan is er toch veel minder openheid en diepgang in gesprekken? Want mensen die regelmatig alcohol drinken, spreken wel de waarheid, aangezien men een losse tong krijgt van alcohol.
pi_190872236
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:35 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik wordt werkelijk schijtziek van dit soort idioten die graag anderen hun zielige, ascetische en calvinistische levensstijl opdringen en die mooie dingen willen vernietigen.

Daarom dienen deze heren verbaal zo hard mogelijk te worden aangepakt.
Dat doet deze persoon toch niet? Hij zaait wat zaadjes die gelijk vertrapt worden, opgegeten worden of verdrogen....
  zaterdag 4 januari 2020 @ 12:36:33 #68
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_190872237
Zelf stoken is vooral levensgevaarlijk
pi_190872267
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:36 schreef Hexagon het volgende:
Alsje je aan de regels houd dan kan het prima of ben jij politicus die bang is acijnzen te verliezen? Daar hoef je nite bang om te zijn, want als acijnzen lager worden dan wordt of de acijnzen verhoogd of er wordt een andere belasting ingevoerd.
pi_190872268
Goed plan ^O^ ben helemaal voor. En idd ook suiker aanpakken!
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_190872277
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:38 schreef Sicstus het volgende:
suiker ben ik mee eens, en pak dan gelijk zout erbij.
  zaterdag 4 januari 2020 @ 12:39:14 #72
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_190872297
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:36 schreef Hexagon het volgende:
Welnee.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  zaterdag 4 januari 2020 @ 12:39:25 #73
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_190872299
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:38 schreef Sicstus het volgende:
Ah, daar hebben we al zo'n plezierverpester
pi_190872302
Gaat nergens meer over die verbodsfetisjisten.

Wanneer worden zij eens verboden?
Whats next?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_190872315
De drooglegging 100 jaar geleden in de VS was een groot succes (not). Ook diverse andere landen hebben het geprobeerd.
Leidt steevast tot illegale handel en gek genoeg tot overmatig drinken. Neem Rusland en de Scandinavische landen en ook in de Islamitische landen. Zodra ze kunnen, drinken ze zich meteen volkomen lam. Hetzij stiekem met illegale alcohol, hetzij met eigen gebrouwen drank.
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
  zaterdag 4 januari 2020 @ 12:40:18 #76
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_190872318
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:37 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Alsje je aan de regels houd dan kan het prima of ben jij politicus die bang is acijnzen te verliezen? Daar hoef je nite bang om te zijn, want als acijnzen lager worden dan wordt of de acijnzen verhoogd of er wordt een andere belasting ingevoerd.
Nee ik maak ook zelf mijn eigen wijn. Maar stoken laat ik liever aan de professionals over.
  zaterdag 4 januari 2020 @ 12:40:28 #77
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_190872321
Alcohol verbieden is dom, dat zou tot een mega criminele maatschappij leiden, net als tijdens de Drooglegging in de jaren 20 in Amerika of het drugsbeleid in Nederland nu.
Maar met het bewust maken van mensen met de gevaren van alcohol is niks mis. Ik ben ook niet tegen hoge belastingen op roken, drinken, suikers en vettten, mits daarmee overige belastingen (bijvoorbeeld op fruit en groenen omlaag gaan (dat gebeurt echter meestal niet, die gaan dan ook nog verder omhoog).
The End Times are wild
  zaterdag 4 januari 2020 @ 12:41:04 #78
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_190872330
Ik ga met de vasten (tussen carnaval en Pasen) niet drinken.
The End Times are wild
pi_190872364
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:35 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Er zijn wel meer verboden die niet te handhaven zijn, maar goed, je mag het dus zelf stoken maar nite verkopen?
Er is een verbod op het hebben van destillatie aparatuur zonder vergunning maar dat is dus niet te handhaven. Sterker nog, men weet dit niet eens. Ik werk op een lab waar we ook wel een iets destilleren maar daar hebben we nog nooit een vergunning voor aangevraagd en ik verwacht dat we vreemd zouden worden aangekeken als we er een aanvraag voor zouden indienen.
quote:
http://blog.wetrecht.nl/zelf-alcohol-maken-mag-dat/
De Wet op de Accijns geeft echter regels rondom het 'voorhanden hebben' van een distilleerketel. Je mag namelijk enkel distilleerketel hebben, wanneer je daar een vergunning voor hebt. Het gaat dus niet om het kopen van een destilleerketel: je mag hem bijvoorbeeld ook niet zelf vervaardigen zonder vergunning.

Die vergunning kun je aanvragen bij de Douane (ja, ze doen ook iets anders dan aan de grens staan). Je moet precies aangeven waar je het apparaat gaat gebruiken, opgeven hoeveel apparaten je hebt en hoeveel inhoud ze hebben, tekeningen van de ruimte meezenden, aangeven waar je de gemaakte alcohol gaat opslaan en aangeven wat je verwacht te gaan produceren.

[ Bericht 17% gewijzigd door Digi2 op 04-01-2020 12:55:47 ]
pi_190872368
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:39 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ah, daar hebben we al zo'n plezierverpester
:? vreemd fenomeentje
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
  zaterdag 4 januari 2020 @ 12:43:01 #81
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_190872384
Eigenlijk zo er een partijonafhankelijke organisatie moeten worden opgericht die eens flink ten strijde gaat trekken om dit soort verbodsgeile regelaars en betuttelaars via het debat gaat aanpakken en het tegengeluid gaat lobbyen

Een organisatie waar lui die van PVV tot D66 een hekel hieraan hebben zich kunnen verenigen tegen dit kwaad.
  zaterdag 4 januari 2020 @ 12:43:14 #82
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_190872389
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:15 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Jij bent toch die idioot die de verontwaardiging omtrent het bestoken van hulpdiensten met vuurwerk een 'boel heisa om niets' vindt?

Denk dat we jouw mening rustig kunnen negeren.
Viesmad. :')
Ga jij ergens in een hoekje huilen joh.

Negeer mijn mening dan in plaats van om me te quoten, pannenkoek.
  zaterdag 4 januari 2020 @ 12:43:18 #83
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_190872393
Gaat ook langzaamaan de kant op zoals met tabak. De overheid wil roken uitbannen door het vooral steeds duurder te maken, prima. Maar dat zorgt voor een grote hoeveelheid aan gemiste accijns. Wat is een uitstekende vervanger voor deze misgelopen inkomsten? Alcohol. Binnen nu en vijf jaar ga je standaard 20¤ aftikken voor een kratje bier en de wekelijkse supermarktaanbiedingen gaan ook in de ban.

[ Bericht 4% gewijzigd door Twiitch op 04-01-2020 12:52:48 ]
pi_190872407
In Scandinavische landen is alcohol krankzinnig duur, maar ik heb nog nooit mensen zoveel zien drinken als in Denemarken en Noorwegen. Hoe ze er aan komen weet ik niet. Maar jongeren staan in parkjes met volgeladen tasjes zichzelf vol te zuipen.
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
  zaterdag 4 januari 2020 @ 12:44:16 #85
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_190872413
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:03 schreef Tailless het volgende:
Een biertje is minstens net zo slecht als een sigaret.
The End Times are wild
  zaterdag 4 januari 2020 @ 12:44:32 #86
319979 Fok-it
All is well
pi_190872419
quote:
10s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:43 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Viesmad. :')
Ga jij ergens in een hoekje huilen joh.

Negeer mijn mening dan in plaats van om me te quoten, pannenkoek.
Als jij zoiets daadwerkelijk vind ben je dan ook een waste of oxygen.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  zaterdag 4 januari 2020 @ 12:44:42 #87
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_190872423
quote:

[..]

Er zit inderdaad niets anders op daar.
In Noorwegen bijvoorbeeld betaal je omgerekend iets van ¤4 voor een klein flesje bier.
  zaterdag 4 januari 2020 @ 12:45:11 #88
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_190872430
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:44 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Als jij zoiets daadwerkelijk vind ben je dan ook een waste of oxygen.
Dat vond ik helemaal niet letterlijk, het is door jacksparrow iets opgeblazen.
  zaterdag 4 januari 2020 @ 12:45:24 #89
172669 Papierversnipperaar
Cafeļne is ook maar een drug.
pi_190872436
Gewoon verbieden. Hard aanpakken.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zaterdag 4 januari 2020 @ 12:45:30 #90
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_190872439
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:44 schreef LXIV het volgende:

[..]

Juistem. Maar er zijn weinig mensen die elke dag een krat pils wegtikken en hele volksstammen die een pakje per dag oproken.

quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:44 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

In Noorwegen bijvoorbeeld betaal je omgerekend iets van ¤4 voor een klein flesje bier.
Liggen de lonen in Scandinaviė niet ook een stukkie hoger dan hier?
  zaterdag 4 januari 2020 @ 12:47:03 #91
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_190872469
Ik heb vorig jaar 40 dagen geen alcohol gedronken. Niet omdat ik zo veel drink, maar vooral om te kijken hoe gemakkelijk ik er vanaf kon blijven. Dat kon ik heel gemakkelijk, het kostte me eigenlijk geen moeite. Ik had wel een paar sociale gelegenheden waarbij ik het jammer vond dat ik niks kon drinken, want met een glaasje water is het toch anders.

Maar wat mij echt verbaasde was hoe fit ik mij na 10 dagen zonder alcohol al ging voelen. Veel scherper.
The End Times are wild
  zaterdag 4 januari 2020 @ 12:47:20 #92
Why is all the rum gone?
pi_190872476
quote:
10s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:43 schreef Harvest89 het volgende:

Negeer mijn mening dan
Al.
pi_190872501
quote:

[..]

Dan heb je er ook geen zin meer in ;(
  zaterdag 4 januari 2020 @ 12:48:56 #94
Why is all the rum gone?
pi_190872509
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:45 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Dat vond ik helemaal niet letterlijk, het is door jacksparrow iets opgeblazen.
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 22:24 schreef Harvest89 het volgende:
Een hoop heisa om niets.

Laten we gewoon een paar dagen in het jaar ffe helemaal los gaan joh.
Je mag tegenwoordig niets meer.
pi_190872512
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:44 schreef LXIV het volgende:

[..]

Daar geloof ik helemaal niets van, bron?
  zaterdag 4 januari 2020 @ 12:49:32 #96
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_190872520
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:48 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

[..]

Ik had het hier niet over ambulancepersoneel flapdrol.
  zaterdag 4 januari 2020 @ 12:49:56 #97
319979 Fok-it
All is well
pi_190872528
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:48 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

[..]

Treurig.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  zaterdag 4 januari 2020 @ 12:50:25 #98
319979 Fok-it
All is well
pi_190872540
quote:
10s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:49 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Ik had het hier niet over ambulancepersoneel flapdrol.
In een topic over geweld tegen hulpdiensten. Uhu
  zaterdag 4 januari 2020 @ 12:51:49 #99
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_190872565
quote:

[..]

Ik drink eigenlijk altijd speciaal-bier. 4 euro vind ik niet heel bijzonder hoor. Daar drink ik geen druppel minder door.
Tot nooit .......
  zaterdag 4 januari 2020 @ 12:52:01 #100
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_190872569
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:47 schreef LXIV het volgende:
Ik heb vorig jaar 40 dagen geen alcohol gedronken. Niet omdat ik zo veel drink, maar vooral om te kijken hoe gemakkelijk ik er vanaf kon blijven. Dat kon ik heel gemakkelijk, het kostte me eigenlijk geen moeite. Ik had wel een paar sociale gelegenheden waarbij ik het jammer vond dat ik niks kon drinken, want met een glaasje water is het toch anders.

Maar wat mij echt verbaasde was hoe fit ik mij na 10 dagen zonder alcohol al ging voelen. Veel scherper.
Ik drink ook niet meer zo veel als vroeger, maar wat me irriteert bij dit soort onderwerpen is dat mensen vaak denken van "Oh, ik drink toch niet dus een drankverbod zou wel goed zijn".
Gun een ander eens wat plezier.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')