Bron.quote:Bij een raketaanval op het internationale vliegveld van de Iraakse hoofdstad Bagdad zijn minstens acht doden gevallen. Daarbij is de Iraanse generaal Qassem Soleimani, hoofd van het elitekorps Quds Force van de Revolutionaire Garde, om het leven gekomen. Het Amerikaanse ministerie van Defensie heeft dat vrijdag in een verklaring bevestigd. De aanval is uitgevoerd op bevel van de Amerikaanse president Donald Trump, om ‘toekomstige Iraanse aanvallen te voorkomen’, aldus het Pentagon.
Ook de Iraanse staatstelevisie heeft de dood van Soleimani bevestigd. President Trump reageerde nog niet op de actie van de Amerikaanse troepen. Hij twitterde kort voordat het Pentagon met de verklaring naar buiten kwam wel een bericht met louter een Amerikaanse vlag.
De dood van Soleimani raakt het Iraanse regime in het hart. Hij werd beschouwd als de machtigste man na de almachtige leider ayatollah Ali Khamenei, aan wie Soleimani rechtstreeks rapporteerde. Hij was ook het brein achter de Iraanse politiek richting de VS in de almaar oplopende spanningen tussen de twee landen. Waarnemers noemen Soleimani een van de meest invloedrijke personen in het Midden-Oosten gedurende de afgelopen tien jaar.
Iran: wraak
De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Mohammad Javad Zarif reageerde via Twitter op de dood van Soleimani. Hij noemde de moord op de hoge generaal ‘een extreem gevaarlijke en domme escalatie’. ,,De VS dragen de verantwoordelijkheid voor alle consequenties van hun schurken-avonturisme.’’
Mohsen Rezaei, de voormalige commandant van de Iraanse Revolutionaire Garde, ging een stap verder. ,,Soleimani is nu bij zijn martelaar-broeders, maar we zullen krachtig wraak nemen op Amerika’’, aldus Rezaei, die nu deel uitmaakt van de Iraanse regering. De Iraanse hoogste leider ayatollah Ali Khamenei laat weten dat er wraak zal volgen op de dood van zijn machtige generaal. Hij riep ook op tot drie dagen van nationale rouw in het land. Na de dood van de Iraanse generaal zijn de olieprijzen meer dan 4 procent gestegen in Azië.
Ook Iraakse militieleider gedood
De Iraakse televisie en drie Iraakse legerfunctionarissen melden dat ook Abu Mahdi al-Muhandis, de tweede man van de door Iran gesteunde Iraakse militiegroepering Popular Mobilization Forces (PMF), bij de aanval is gedood.
Volgens Iraakse veiligheidsfunctionarissen zouden er drie raketten vlakbij een luchtvrachtterminal terecht zijn gekomen. Twee voertuigen, waarin paramilitairen zaten, werden geraakt en vlogen in brand. Zeven inzittenden overleefden de aanval niet. Het achtste dodelijke slachtoffer zou een burger zijn.
,,De Amerikaanse en Israëlische vijand is verantwoordelijk voor de dood van Abu Abu Mahdi al-Muhandis en Qassem Soleimani’’, liet woordvoerder Ahmed al-Assadi van de PMF weten in een verklaring.
De raketaanval komt twee dagen nadat pro-Iraanse demonstranten de Amerikaanse ambassade in Bagdad belaagden. Betogers gooiden met stenen en scandeerden leuzen als ‘Nee, nee, Amerika. Nee, nee, Trump’. De Amerikaanse ambassadeur en stafpersoneel werden geëvacueerd tijdens de schermutselingen. Woensdag in de loop van de dag zijn de betogers weer vertrokken.
De onrust volgde op Amerikaanse luchtaanvallen op bases in Irak van een door Iran gesteunde militie, waarbij zeker 25 doden vielen en tientallen mensen gewond raakten. Die bombardementen volgden na een raketaanval op een basis in Irak waardoor een Amerikaanse aannemer die werkte voor het ministerie van Defensie om het leven kwam en diverse anderen gewond raakten.
Escalatie
De Democratische voorzitter van de Inlichtingencommissie van het Huis van Afgevaardigden Adam Schiff waarschuwt dan weer voor een escalatie van het conflict met Iran. ,,Soleimani is verantwoordelijk voor enorm veel geweld, maar de mensen in Amerika willen geen oorlog met Iran”, zei hij. Vanuit het Republikeinse kamp klonk steun. ,,Ik ben blij met de moedige aanval van president Donald Trump tegen de Iraanse agressie”, aldus Senator Lindsey Graham op Twitter. ,,Aan de Iraanse regering: als jullie meer willen, zullen jullie meer hiervan krijgen. Als de Iraanse agressie voortgaat en als ik zou werken in een Iraanse olieraffinaderij, zou ik eraan denken om me om te scholen.”
President Donald Trump heeft het Amerikaanse Congres niet op de hoogte gebracht van de aanval in Irak die leidde tot de dood van de Iraanse generaal Qassem Soleimani. Dat stelt de Democratische voorzitter van de commissie Buitenlandse Zaken in het Huis van Afgevaardigden, Eliot Engel.
“Deze aanval vond plaats zonder het Congres op de hoogte te brengen of te consulteren”, schrijft Engel in een mededeling. “Doorgaan met een dergelijk ernstige actie zonder het Congres te betrekken, brengt zware juridische problemen met zich mee en is een belediging voor de bevoegdheden van het Congres.”
quote:Wie was de gedode Iraanse generaal Qassem Soleimani?
Met de dood van Qassem Soleimani (62) verliest het Iraanse regime een van zijn meest prominente figuren. Niet alleen in Iran was de generaal invloedrijk, maar zijn hand reikte ook tot diep in Syrië, Libanon en Irak.
Meer
twitter:realDonaldTrump twitterde op vrijdag 03-01-2020 om 13:44:30Iran never won a war, but never lost a negotiation! reageer retweet
quote:Op vrijdag 3 januari 2020 14:06 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Zijn er al beelden van deze bomaanslag?
twitter:Ravagiing twitterde op vrijdag 03-01-2020 om 13:31:25Morning 😍. Continued from previous tweets. Here is FOOTAGE from the U.S strike, the audio is just as epic as the tango down itself. U.S.A ♥️. https://t.co/TQ6b2mHdlF reageer retweet
Wel van z'n lichaam. Moet je maar even opzoeken (NSFW wel!). Hij is geïdentificeerd aan de rode ring die hij altijd draagt.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 14:06 schreef haags_kwartiertje het volgende:
twitter:A7_Mirza twitterde op vrijdag 03-01-2020 om 14:05:29Names of Iranian Martyrs:– Qasem Soleimani– Hussein Jaafari Niya– Shahrud Mudhaffari Niya– Hadi Taremi– Vahid ZamaniyanNames of Iraqi Martyrs:– Abu Mahdi al-Muhandis– Muhammed Reza al-Jaberi– Hassan Abdul Hadi– Muhammed al-Shibani– Haidar Ali#Iran #US #Iraq #Baghdad reageer retweet
quote:Names of Iranian Martyrs:
- Qasem Soleimani
- Hussein Jaafari Niya
- Shahrud Mudhaffari Niya
- Hadi Taremi
- Vahid Zamaniyan
Names of Iraqi Martyrs:
- Abu Mahdi al-Muhandis
- Muhammed Reza al-Jaberi
- Hassan Abdul Hadi
- Muhammed al-Shibani
- Haidar Ali
twitter:Chasedogman twitterde op vrijdag 03-01-2020 om 06:56:13This video should be playing on every screen on the planet. https://t.co/QzxJR50uC3 reageer retweet
En wat gebeurt er daarna?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 13:57 schreef Hathor het volgende:
[..]
Als Iran terugslaat met militaire middelen zal het kruisraketten gaan regenen op Teheran, daar kun je vergif op innemen.
Echt.... dit soort onzin... Zonder Trump fan te zijn, hij is juist niet van het oorlogvoeren. Als het aan hem lag was er geen Amerikaanse militair meer in die zandbak gelegerd. Hij kan echter niet zomaar het ventiel uit de ballon halen, dus zitten er nog redelijk wat Yanks daar. Die lopen voortdurend gevaar door met name deze Souleimani.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 13:49 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Trump gaat gewoon heel vaak roepen dat AMERIKA keihard aan het WINNEN is. Voor hem is dat winnen genoeg. Paar dooien meer of minder boeien hem verder weinig, ongeacht de kant waar ze vallen.
Waarom zijn ze er dan nog?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 14:17 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Echt.... dit soort onzin... Zonder Trump fan te zijn, hij is juist niet van het oorlogvoeren. Als het aan hem lag was er geen Amerikaanse militair meer in die zandbak gelegerd.
Gestopt met lezen? Als ze weggaan ontstaat er een vacuum waardoor ook bondgenoten van Amerika (Israël, S-A) gevaar lopen.quote:
Tja dat weegt dan blijkbaar zwaarder dan Trump's (volgens jou) wens om daar niemand meer te hebben.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 14:19 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Gestopt met lezen? Als ze weggaan ontstaat er een vacuum waardoor ook bondgenoten van Amerika (Israël, S-A) gevaar lopen.
quote:Op vrijdag 3 januari 2020 14:06 schreef haags_kwartiertje het volgende:
NSFWtwitter:qjbskeidM twitterde op vrijdag 03-01-2020 om 09:37:24كان المجرم #قاسم_سليمانييحرق ويقصف الأطفال والأبرياء في سوريا والعراق واليوم يلقى نفس المصير ..ربك يمهل ولا يهمل https://t.co/MFcmcRCxfp reageer retweet
Er zitten er inmiddels meer in het Midden-Oosten dan toen hij aantrad, wat niet helemaal in lijn is met de belofte alle Amerikanen weer naar huis te brengen.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 14:17 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Echt.... dit soort onzin... Zonder Trump fan te zijn, hij is juist niet van het oorlogvoeren. Als het aan hem lag was er geen Amerikaanse militair meer in die zandbak gelegerd. Hij kan echter niet zomaar het ventiel uit de ballon halen, dus zitten er nog redelijk wat Yanks daar. Die lopen voortdurend gevaar door met name deze Souleimani.
Dat gevaar zal altijd blijven bestaan. Als Trump zich daaraan gebonden voelt, moet hij ook niet roepen dat hij de troepen naar huis wil halen.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 14:19 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Gestopt met lezen? Als ze weggaan ontstaat er een vacuum waardoor ook bondgenoten van Amerika (Israël, S-A) gevaar lopen.
Ik denk bij Trump altijd dat die tweets fake zijn die gepost worden maar helaas..quote:Op vrijdag 3 januari 2020 14:09 schreef Cheeseburgert het volgende:
Donny is intussen ook weer wakker hoortwitter:realDonaldTrump twitterde op vrijdag 03-01-2020 om 13:44:30Iran never won a war, but never lost a negotiation! reageer retweet
Wat wil hij daar nou mee zeggen dan?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 14:09 schreef Cheeseburgert het volgende:
Donny is intussen ook weer wakker hoortwitter:realDonaldTrump twitterde op vrijdag 03-01-2020 om 13:44:30Iran never won a war, but never lost a negotiation! reageer retweet
Niks mis mee.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 14:33 schreef Oorlogsheld het volgende:
[..]NSFWtwitter:qjbskeidM twitterde op vrijdag 03-01-2020 om 09:37:24كان المجرم #قاسم_سليمانييحرق ويقصف الأطفال والأبرياء في سوريا والعراق واليوم يلقى نفس المصير ..ربك يمهل ولا يهمل https://t.co/MFcmcRCxfp reageer retweet
"Beste Iran, onderhandel met ons alsof je leven ervan afhangt"quote:Op vrijdag 3 januari 2020 14:45 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wat wil hij daar nou mee zeggen dan?Ik snap deze tweet niet
Care to explain?
Interessant, heb je daar een bron voor?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 14:35 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Er zitten er inmiddels meer in het Midden-Oosten dan toen hij aantrad, wat niet helemaal in lijn is met de belofte alle Amerikanen weer naar huis te brengen.
Over wat?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 14:53 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
"Beste Iran, onderhandel met ons alsof je leven ervan afhangt"
Ik wil niet lullig doen, maar: de man die ze nu hebben weten uit te schakelen was op bepaalde gebieden machtiger, invloedrijker dan het Iraanse regime..quote:Op vrijdag 3 januari 2020 14:16 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En wat gebeurt er daarna?
Want daar krijg je het Iraanse regime echt niet mee op de knieën.
Dat ze een hoop praatjes hebben maar geen daden ?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 14:45 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Care to explain?
Wellicht eenzelfde soort scenario als toen ze Irak binnenvielen, ik heb sowieso al een tijdje het idee dat de VS daar op aan het aansturen zijn. Bovendien doen ze daar bondgenoot S-A een groot plezier mee, en Israel zal ook langs te lijn staan te juichen. Alleen denk ik niet dat ze de Europese bondgenoten nog een keer zo gek kunnen krijgen hier medewerking aan te verlenen.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 14:16 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Hij zit weer te piepen over Obama en het atoomakkoord.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 14:45 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Care to explain?
Dan daagt hij ze dus uit?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 14:57 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Dat ze een hoop praatjes hebben maar geen daden ?
Ah, dat zou kunnen ja.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 14:59 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Hij zit weer te piepen over Obama en het atoomakkoord.
En terecht. Het akkoord niet honoreren en toch netjes 1,7 miljard dollar cash binnenharken. Wat was Obama slecht, ongelofelijk dat die nog fans heeft. Het enige dat hij kon was bukken. Naar Mekka en voor Michael.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 14:59 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Hij zit weer te piepen over Obama en het atoomakkoord.
Dit is, denk ik, een uitnodiging om te praten.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 14:45 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Care to explain?
en Hezbollah steunen enzoquote:Op vrijdag 3 januari 2020 15:06 schreef Cattivo het volgende:
Tja moet je maar geen drone uit de lucht schieten.
Misschien moeten die drones daar dan niet vliegen.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 15:06 schreef Cattivo het volgende:
Tja moet je maar geen drone uit de lucht schieten.
Ik denk niet dat ze daar op dit moment heel ontvankelijk voor zijn.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 15:12 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Dit is, denk ik, een uitnodiging om te praten.
Volgens mij ging het redelijk goed totdat Trump eenzijdig het akkoord opzegde. Nu zegt Iran dat ze zich niet aan het gehele akkoord hoeven te houden omdat dat VS dat ook niet heeft gedaan.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 15:06 schreef Ensiferum het volgende:
[..]
En terecht. Het akkoord niet honoreren en toch netjes 1,7 miljard dollar cash binnenharken. Wat was Obama slecht, ongelofelijk dat die nog fans heeft. Het enige dat hij kon was bukken. Naar Mekka en voor Michael.
Dat is wat anders. Ik vraag mij af of Iran wel serieus kan bijten. Dus misschien zullen ze wel moetenquote:Op vrijdag 3 januari 2020 15:23 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ze daar op dit moment heel ontvankelijk voor zijn.
vast welquote:Op vrijdag 3 januari 2020 15:34 schreef capricia het volgende:
Is er eigenlijk een juridisch kader voor, voor het omleggen van die man?
Ja wat dan?quote:
quote:
twitter:realDonaldTrump twitterde op vrijdag 03-01-2020 om 14:54:43General Qassem Soleimani has killed or badly wounded thousands of Americans over an extended period of time, and was plotting to kill many more...but got caught! He was directly and indirectly responsible for the death of millions of people, including the recent large number.... reageer retweet
twitter:realDonaldTrump twitterde op vrijdag 03-01-2020 om 14:54:43....of PROTESTERS killed in Iran itself. While Iran will never be able to properly admit it, Soleimani was both hated and feared within the country. They are not nearly as saddened as the leaders will let the outside world believe. He should have been taken out many years ago! reageer retweet
Dat lijkt me heel sterk.... Maar je kunt me prima overtuigen als je hiervoor bronnen kunt aandragen...quote:Op vrijdag 3 januari 2020 14:35 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Er zitten er inmiddels meer in het Midden-Oosten dan toen hij aantrad, wat niet helemaal in lijn is met de belofte alle Amerikanen weer naar huis te brengen.
Dat is een redelijke aanname mijns inziens...quote:Op vrijdag 3 januari 2020 14:23 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Tja dat weegt dan blijkbaar zwaarder dan Trump's (volgens jou) wens om daar niemand meer te hebben.
Nee, net zoals er ook geen juridisch kader is voor de aanwezigheid van Iraanse milities in Irak. Het Midden-Oosten is wat dat betreft gewoon een wildwest gebied.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 15:34 schreef capricia het volgende:
Op zich natuurlijk dat de president deze beslissing als opperbevelhebber van het leger deze mag nemen. En de VS is steunt instituten als het internationaal gerechtshof niet. En als supermacht kan je vrij veel uithalen.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 15:34 schreef capricia het volgende:
Uiteraard niet. Je krijgt een situatie zoals in Syrië,Irak,Libië met talloze vluchtelingen die de EU weer kan gaan opvangen. Het word er dan totaal niet beter op. Voor niemand niet.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 14:16 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De VS kan die oorlog ook niet winnen. Ja ze kunnen het land in chaos storten waarna de EU de puin kan gaan ruimen die niet op te ruimen valt.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 15:34 schreef Breekfast het volgende:
#WW||| is al trending op twitter![]()
Wat een overdreven reacties allemaal zeg. Ook van verschillende MO deskundigen/journalisten.
Iran gaat gewoon door met wat ze altijd al deden: met hun buitenlandse proxys de Amerikanen en de Saoedies zoveel mogelijk dwars zitten. Continue de grens opzoeken, maar er niet overheen gaan. Want ze weten dat ze een oorlog toch niet kunnen winnen.
EU en puin ruimenquote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:01 schreef Cherni het volgende:
[..]
De VS kan die oorlog ook niet winnen. Ja ze kunnen het land in chaos storten waarna de EU de puin kan gaan ruimen die niet op te ruimen valt.
Ik zou Iran niet onderschatten.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 15:33 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Dat is wat anders. Ik vraag mij af of Iran wel serieus kan bijten. Dus misschien zullen ze wel moeten
Wat hij bedoelt is dat wij dan weer talloze vluchtelingen aan onze grenzen hebben staan.quote:
De VS is zwak. Het kan op zichzelf geen enkele oorlog winnen. Dat weten ze zelf ook heel goed (al sinds de Vietnam-oorlog), en dat is ook waarom ze met elke oorlog hulp vragen aan tig landen. Met de Iraakse oorlog begonnen ze bijna te huilen omdat Frankrijk aanvankelijk niet mee wilde doen. Tegen een 'beweging' als de Taliban vochten meer dan 40 landen, nu zitten de Amerikanen op hun knieën voor onderhandelingen.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:01 schreef Cherni het volgende:
[..]
De VS kan die oorlog ook niet winnen. Ja ze kunnen het land in chaos storten waarna de EU de puin kan gaan ruimen die niet op te ruimen valt.
Ik zat mij net even in te lezen en Iran is #14 in de 2019 Military Strength Ranking. Ze hebben verder een bevolking van 83 miljoen mensen. Ze zijn dus ongeveer net zo groot als Duitsland.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:09 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik zou Iran niet onderschatten.
De VS kan in iedergeval landen in chaos storten. Alleen al hun luchtmacht etc kan dit al bereiken door talloze bombardementen uitquote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:16 schreef MasterMister het volgende:
[..]
De VS is zwak. Het kan op zichzelf geen enkele oorlog winnen. Dat weten ze zelf ook heel goed (al sinds de Vietnam-oorlog), en dat is ook waarom ze met elke oorlog hulp vragen aan tig landen. Met de Iraakse oorlog begonnen ze bijna te huilen omdat Frankrijk aanvankelijk niet mee wilde doen. Tegen een 'beweging' als de Taliban vochten meer dan 40 landen, nu zitten de Amerikanen op hun knieën voor onderhandelingen.
Zou de vs dat wel doen denk je?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:09 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik zou Iran niet onderschatten.
Kun je dit onderbouwen?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:16 schreef MasterMister het volgende:
[..]
De VS is zwak. Het kan op zichzelf geen enkele oorlog winnen. Dat weten ze zelf ook heel goed (al sinds de Vietnam-oorlog), en dat is ook waarom ze met elke oorlog hulp vragen aan tig landen. Met de Iraakse oorlog begonnen ze bijna te huilen omdat Frankrijk aanvankelijk niet mee wilde doen. Tegen een 'beweging' als de Taliban vochten meer dan 40 landen, nu zitten de Amerikanen op hun knieën voor onderhandelingen.
De VS is best instaat een oorlog te winnen. Ze zijn alleen slecht in het afhandelen van de gevolgen achteraf.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:16 schreef MasterMister het volgende:
[..]
Uiteraard niet maar een economische strijd, een regime change etc zullen ze zeker blijven proberen. Of dat allemaal helpt weet ik niet. De Russen en Chinezen staan achter Iran dus makkelijk zal het zeker niet zijn.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:20 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Zou de vs dat wel doen denk je?
Gelet op de bijna verliefde band tussen Putin en Trump ben ik geneigd te denken dat dit niet zonder enige afstemming tussen hen is bedacht.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:24 schreef Cherni het volgende:
[..]
Uiteraard niet maar een economische strijd, een regime change etc zullen ze zeker blijven proberen. Of dat allemaal helpt weet ik niet. De Russen en Chinezen staan achter Iran dus makkelijk zal het zeker niet zijn.
Och die generaal is ook wel weer vervangbaar. Hij heeft een punt als het om een grondoorlog gaat. Zeker in het MO als je de bevolking achter je moet zien te krijgen met al die verschillende warlords die allemaal een deel.vsn de macht willen. Dat is onbegonnen werk. Je ziet het in Irak, Afghanistan, Libië, Syrië.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:23 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Kun je dit een beetje onderbouwen?
De vs heeft net zo'n beetje het militaire hart uit Iran getrokken en zouden nu op de knieën zitten? Beetje ongeloofwaardig.
Ik mag hopen van niet.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:20 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Zou de vs dat wel doen denk je?
Niemand die zegt dat de actie van Trump dom is, zegt dat omdat ze vinden dat Suleimani een puike gast was die het niet verdiende gedood te worden.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:18 schreef vigen98 het volgende:
Ik lees allemaal reacties die deze actie van Trump dom noemen. Nee, Trump heeft goed gehandeld. Qassem Suleimani is betrokken geweest bij talloze acties ...
Die generaal is helemaal zo vervangbaar. Althans: uiteraard is er alweer een opvolger. Maar deze generaal was 1 vd machtigste mannen in Iran en had overal in de regio vingers in de pap.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:28 schreef Cherni het volgende:
[..]
Och die generaal is ook wel weer vervangbaar. Hij heeft een punt als het om een grondoorlog gaat. Zeker in het MO als je de bevolking achter je moet zien te krijgen met al die verschillende warlords. Dat is onbegonnen werk. Je ziet het in Irak, Afghanistan, Libië, Syrië.
Exact.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:29 schreef speknek het volgende:
[..]
Niemand die zegt dat de actie van Trump dom is, zegt dat omdat ze vinden dat Suleimani een puike gast was die het niet verdiende gedood te worden.
maar waarom is het wel dom dan?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:29 schreef speknek het volgende:
[..]
Niemand die zegt dat de actie van Trump dom is, zegt dat omdat ze vinden dat Suleimani een puike gast was die het niet verdiende gedood te worden.
Oh oké, Iran door laten gaan met het verwoesten van Irak? Je snapt toch wel dat de VS veel belang heeft in Irak en het langzaam maar zeker Iran 2.0 zien worden is niet in hun belang. Ze hebben hun belangen verdedigd en de Irakezen zijn enorm tevreden. Hier gaat geen oorlog door ontstaan, Iran is te zwak om tegen de VS te vechten.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:29 schreef speknek het volgende:
[..]
Sinds wanneer is Iran Irak aan het verwoesten?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:34 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Oh oké, Iran door laten gaan met het verwoesten van Irak? Je snapt toch wel dat de VS veel belang heeft in Irak en het langzaam maar zeker Iran 2.0 zien worden is niet in hun belang. Ze hebben hun belangen verdedigd en de Irakezen zijn enorm tevreden. Hier gaat geen oorlog door ontstaan, Iran is te zwak om tegen de VS te vechten.
Sinds Nouri Al Maliki minister president was van Irak.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Sinds wanneer is Iran Irak aan het verwoesten?
Of het dom is hangt er van af wat Iran gaat doen.quote:
mwa, het is eerder te laatquote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:36 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Omdat het de situatie meer laat escaleren dan nodig is.
Verklaar je nader.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:37 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Sinds Nouri Al Maliki minister president was van Irak.
quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:33 schreef Stance het volgende:
Trump rulesssss en doet tenminste ook wat hij zegt. Geweldig dat deze krapuul naar de eeuwige jachtvelden is geschoten![]()
![]()
Ik zie al 2 vrijwilligers die hun huis openstellen voor Iraanse en Irakese vluchtelingen.quote:
Tja Saddam moest opgeruimd worden, de buffer tegen Iran.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:37 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Die vergelijking slaat nergens op.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:19 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Ik zat mij net even in te lezen en Iran is #14 in de 2019 Military Strength Ranking. Ze hebben verder een bevolking van 83 miljoen mensen. Ze zijn dus ongeveer net zo groot als Duitsland.
Natuurlijk kun je dat wel. En wie stelt bewijstquote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:41 schreef vigen98 het volgende:
[..]Ik kan hier niet ff een summary geven van begin 2003 tot 2020. Ik zou zeggen, lees je in.
quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:50 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Natuurlijk kun je dat wel. En wie stelt bewijst
daarna schieten ze de Iraanse marine plat en roepen ze op CNN dat ze gewonnen hebbenquote:Op vrijdag 3 januari 2020 14:16 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Welke vergelijking heb je het over? Ik zeg alleen dat de bevolkingsaantal net zo groot is als Duitsland en dat ze #14 in de 2019 Military Strength Ranking zijn.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:48 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Die vergelijking slaat nergens op.
Het inwoneraantal zegt bar weinig over de militaire slagkracht van een land.
De militaire slagkracht v/d VS is vele malen groter dan die van China of India, die beiden veel meer inwoners hebben.
De VS kan Iran aanvallen en grote schade toebrengen, maar Iran bezetten kunnen ze vrijwel niet.
Kijk naar de grote problemen die ze hadden in Irak met haar relatief makkelijk toegankelijke terrein.
Het terrein in Iran is bergachtig en moeilijk te bezetten.
Openlijk de vice-president van land A op het grondgebied van land B doden, zonder dat land B je toestemming heeft gegeven is een precedent dat men internationaal liever niet ziet.quote:
dat maakt het nog niet domquote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:56 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Openlijk de vice-president van land A op het grondgebied van land B doden, zonder dat land B je toestemming heeft gegeven is een precedent dat men internationaal liever niet ziet.
daar heeft hij toch ook gelijk inquote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:58 schreef Janneke141 het volgende:
Trump is van mening dat Souleimani al jaren geleden uitgeschakeld had moeten worden.
Door Obama dus
Dat is de gebruikelijke publieke hysterie die je kan verwachten bij een gebeurtenis als deze.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 15:34 schreef Breekfast het volgende:
#WW||| is al trending op twitter![]()
Wat een overdreven reacties allemaal zeg. Ook van verschillende MO deskundigen/journalisten.
Iran gaat gewoon door met wat ze altijd al deden: met hun buitenlandse proxys de Amerikanen en de Saoedies zoveel mogelijk dwars zitten. Continue de grens opzoeken, maar er niet overheen gaan. Want ze weten dat ze een oorlog toch niet kunnen winnen.
Andere landen kunnen dit ook (op andere manieren), alleen hebben veel landen nog zoiets als een geweten. Dit seculier/darwinistisch gedrocht dat de VS heet heeft dat niet.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:19 schreef Cherni het volgende:
[..]
De VS kan in iedergeval landen in chaos storten. Alleen al hun luchtmacht etc kan dit al bereiken door talloze bombardementen uit
te voeren.
Exact dit. Om moedeloos van te worden.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:59 schreef Janneke141 het volgende:
Maar goed, Iran zal wel wat terug gaan doen en dan is Iran weer deel van de as van het kwaad en een vijandig regime en dan kunnen we de sancties weer lekker verhogen en er nog wat bommen opleggen. Wordt de regio vast beter van.
Ik heb alle hoop op die regio wel verloren dat het MO ooit in vrede kan leven. Als sinds mijn jeugd is het in die regio al zeer onrustig.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:59 schreef Janneke141 het volgende:
Maar goed, Iran zal wel wat terug gaan doen en dan is Iran weer deel van de as van het kwaad en een vijandig regime en dan kunnen we de sancties weer lekker verhogen en er nog wat bommen opleggen. Wordt de regio vast beter van.
Jij bent geen autochtone Nederlander zeker? Ik bedoel dat niet negatief, maar meestal zie je dit soort eenzijdige anti-Amerika uitingen vooral bij moslims.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:00 schreef MasterMister het volgende:
[..]
Andere landen kunnen dit ook (op andere manieren), alleen hebben veel landen nog zoiets als een geweten. Dit seculier/darwinistisch gedrocht dat de VS heet heeft dat niet.
Daarom is het ook de grootste schurkenstaat, die de ene na de andere oorlog voert (lijkt een traditie hoe elke president zijn oorlog moet hebben) en aan staatsterrorisme doet. Het vormt de grootste bedreiging voor wereldvrede, ISIS is er niks bij, niet alleen door haar oorlogen, maar ook de wapenindustrie die oorlogen instigeert. De VS (en haar bondgenoten) staat niet voor 'vrede', niet voor 'democratie' of 'vrijheid'. Holle slogans zijn dat, waarmee onwetende burgers geïndoctrineerd en koest gehouden worden.
Ik hoop echt dat Iran aan een atoombom werkt, dit is het enige wapen waarmee je dit gulzige en kwaadaardige monster dat VS heet een beetje op afstand kan houden.
Ik snap niet waarom je die cijfers erbij haalt.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:52 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Welke vergelijking heb je het over? Ik zeg alleen dat de bevolkingsaantal net zo groot is als Duitsland en dat ze #14 in de 2019 Military Strength Ranking zijn.
Ik denk ook een oorlog met Iran een langslepend conflict wordt. Irak maar dan erger.
Obama en Hillary hadden de ambassadeur in Benghazi moeten redden.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:58 schreef Janneke141 het volgende:
Trump is van mening dat Souleimani al jaren geleden uitgeschakeld had moeten worden.
Door Obama dus
Ik bedoel dat is al 13 jaar geleden (en hij is het ook al een aantal jaar niet meer), en begon meteen na het omverwerpen van Saddam, zestien jaar geleden. 65% van Irak is sjiitisch, dus er is geen mogelijkheid dat het niet onder de invloedsfeer van Iran blijft. ISIS is daar als reactie op ontstaan, en daar heeft Suleimani aan bijgedragen om te verdrijven. De verIranisering is onvermijdelijk en wel of geen Suleimani helpt daar geen reet tegen, tenzij je weer ISIS terugwil tenminste. Als er al invloed van zijn overlijden is dan moet je dat misschien eerder in Syrie, Israël en Saudi Arabië zoeken.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:37 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Uiteraard deugt de VS niet. Maar het is een wereldmacht. Die kunnen niet anders om hun macht te behouden. En als wereldmacht hoe erg ze ook zijn, onder de VS zit je nog altijd stukken beter dan al die andere machten zoals China, Rusland India, Pakistan om maar wat te roepen. Als die de macht hadden gehad van een VS was je genaaid geweest.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:00 schreef MasterMister het volgende:
[..]
Andere landen kunnen dit ook (op andere manieren), alleen hebben veel landen nog zoiets als een geweten. Dit seculier/darwinistisch gedrocht dat de VS heet heeft dat niet.
Daarom is het ook de grootste schurkenstaat, die de ene na de andere oorlog voert (lijkt een traditie hoe elke president zijn oorlog moet hebben) en aan staatsterrorisme doet. Het vormt de grootste bedreiging voor wereldvrede, ISIS is er niks bij, niet alleen door haar oorlogen, maar ook de wapenindustrie die oorlogen instigeert. De VS (en haar bondgenoten) staat niet voor 'vrede', niet voor 'democratie' of 'vrijheid'. Holle slogans zijn dat, waarmee onwetende burgers geïndoctrineerd en koest gehouden worden.
Ik hoop echt dat Iran aan een atoombom werkt, dit is het enige wapen waarmee je dit gulzige en kwaadaardige monster dat VS heet een beetje op afstand kan houden.
Ik had het in dat geval over de 'Taliban', wat in Afghanistan zit, eerst goed lezen voordat je reageert.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:23 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Kun je dit onderbouwen?
De vs heeft net zo'n beetje het militaire hart uit Iran getrokken en zouden nu op de knieën zitten? Beetje ongeloofwaardig.
Darwinistisch gedrocht, wat moge dat dan wel betekenen?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:00 schreef MasterMister het volgende:
[..]
Dit seculier/darwinistisch gedrocht dat de VS heet heeft dat niet.
Precies,het laat ook meteen zien hoe complex die situatie is, in het MO.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:04 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik bedoel dat is al 13 jaar geleden (en hij is het ook al een aantal jaar niet meer), en begon meteen na het omverwerpen van Saddam, zestien jaar geleden. 65% van Irak is sjiitisch, dus er is geen mogelijkheid dat het niet onder de invloedsfeer van Iran blijft. ISIS is daar als reactie op ontstaan, en daar heeft Suleimani aan bijgedragen om te verdrijven. De verIranisering is onvermijdelijk en wel of geen Suleimani helpt daar geen reet tegen, tenzij je weer ISIS terugwil tenminste. Als er al invloed van zijn overlijden is dan moet je dat misschien eerder in Syrie, Israël en Saudi Arabië zoeken.
Juist versnelt. De haat voor de VS zal onder de Irakezen alleen toenemen en hen in de armen van hun sjiitische broeders/zusters drijven.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:48 schreef Montagui het volgende:
Hiermee heeft het ver-Iraniseren van Irak wel een aardige klap gehad.
Het maakt wel uit of een land 10 miljoen of 100 miljoen inwoners heeft. Het geeft een beetje indruk hoeveel er te mobiliseren valt.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:04 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Ik snap niet waarom je die cijfers erbij haalt.
Ze zeggen helemaal niets, qua militaire slagkracht is de VS dermate veel sterker dan welk ander land dan ook dat het weinig/niets uitmaakt.
En het inwoneraantal is enkel echt relevant als de VS Iran zou willen bezetten.
Het enige effectieve verweer tegen de VS is kenwapens en/of terrorisme.
Haat voor VS? Die soenni Irakezen lopen het op straat te vieren hé. Die walgen van de inmenging van iran.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:13 schreef MasterMister het volgende:
[..]
Juist versnelt. De haat voor de VS zal onder de Irakezen alleen toenemen en hen in de armen van hun sjiitische broeders/zusters drijven.
Tegen de conventionele militaire macht van de VS valt amper op te mobiliseren.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:16 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Het maakt wel uit of een land 10 miljoen of 100 miljoen inwoners heeft. Het geeft een beetje indruk hoeveel er te mobiliseren valt.
Het is de Taliban toch vrij redelijk gelukt...quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:22 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Tegen de conventionele militaire macht van de VS valt amper op te mobiliseren.
geloof ik weinig vanquote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:23 schreef Janneke141 het volgende:
Hoe je het ook wendt of keert, Trump heeft met deze actie de kans op aanslagen op Amerikaanse militairen, maar zeker ook op burgers op Amerikaans grondgebied groter gemaakt. Nog een geluk voor zijn eigen achterban dat er relatief weinig republikeinen in de grote steden wonen. Maar dat zal vast toeval zijn.
quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:16 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Het maakt wel uit of een land 10 miljoen of 100 miljoen inwoners heeft. Het geeft een beetje indruk hoeveel er te mobiliseren valt.
quote:This your first re-ëlection campaign, kid?
Omdat dat geen conventionele oorlogsvoering is.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:25 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Het is de Taliban toch vrij redelijk gelukt...
Die vraagteken ook. De soennieten in Irak zijn een minderheid, daarbij haten zij de VS al sinds de Golfoorlog en het leed die zij brachten met hun oorlogen en sancties. Soennitische groepen als ISIS en vele anderen hebben er goed op geteerd.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:18 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Haat voor VS? Die soenni Irakezen lopen het op straat te vieren hé. Die walgen van de inmenging van iran.
Hoezo iets heel anders? Een bezettingsmacht achterlaten en een nieuwe, (enigszins) goed functionerende overheid opzetten is een nogal cruciale stap 2 als je net een invasie hebt afgerond. Je ineens terug trekken en een machtsvacuüm achterlaten levert je gegarandeerd nog meer problemen op.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:27 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Omdat dat geen conventionele oorlogsvoering is.
De VS kan elk leger verslaan, maar bepaald niet elk land bezetten, dat is heel iets anders.
Mochten ze zoiets proberen, wat onwaarschijnlijk is, dan wordt het één grote puinzooi en een Vietnam 2.0quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:36 schreef Tocadisco het volgende:
Hoezo iets heel anders? Een bezettingsmacht achterlaten en een nieuwe, (enigszins) goed functionerende overheid opzetten is een nogal cruciale stap 2 als je net een invasie hebt afgerond.
De VS rond haar invasies al heel lang niet meer goed af.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:36 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Hoezo iets heel anders? Een bezettingsmacht achterlaten en een nieuwe, (enigszins) goed functionerende overheid opzetten is een nogal cruciale stap 2 als je net een invasie hebt afgerond. Je ineens terug trekken en een machtsvacuüm achterlaten levert je gegarandeerd nog meer problemen op.
Integendeel. Voordat de VS op oorlogspad gaat schakelt het de hulp in (militair als financieel) van tientallen landen (in Irak en Afghanistan hielpen meer dan 40 landen mee, inclusief Arabische landen). De VS is zwak, als het puntje bij paaltje komt kan het alleen dreigen met atoomwapens, wat in mijn ogen landen als Iran het volste recht geeft ze zelf ook te ontwikkelen.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:27 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Omdat dat geen conventionele oorlogsvoering is.
De VS kan elk leger verslaan, maar bepaald niet elk land bezetten, dat is heel iets anders.
Volgens mij is het wippen van een ongewenst regime om het te vervangen door een functionerende (op westerse leest geschoeide) overheid nog nooit gelukt. Maar ik kan het mis hebben.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:36 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Hoezo iets heel anders? Een bezettingsmacht achterlaten en een nieuwe, (enigszins) goed functionerende overheid opzetten is een nogal cruciale stap 2 als je net een invasie hebt afgerond. Je ineens terug trekken en een machtsvacuüm achterlaten levert je gegarandeerd nog meer problemen op.
Duitsland en Japan?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:42 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Volgens mij is het wippen van een ongewenst regime om het te vervangen door een functionerende (op westerse leest geschoeide) overheid nog nooit gelukt. Maar ik kan het mis hebben.
De VS is alles behalve zwak, ze kunnen de halve wereld platbombarderen, en daar grotendeels ongestraft mee weg komen.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:41 schreef MasterMister het volgende:
[..]
Integendeel. Voordat de VS op oorlogspad gaat schakelt het de hulp in (militair als financieel) van tientallen landen (in Irak en Afghanistan hielpen meer dan 40 landen mee, inclusief Arabische landen). De VS is zwak, als het puntje bij paaltje komt kan het alleen dreigen met atoomwapens, wat in mijn ogen landen als Iran het volste recht geeft ze zelf ook te ontwikkelen.
De Balkan.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:42 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Volgens mij is het wippen van een ongewenst regime om het te vervangen door een functionerende (op westerse leest geschoeide) overheid nog nooit gelukt. Maar ik kan het mis hebben.
Beter nu dan over 5 jaarquote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:36 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Omdat het de situatie meer laat escaleren dan nodig is.
Volgens mij is dat ook gewoon tegen de internationale rechtsorde in.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:56 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Openlijk de vice-president van land A op het grondgebied van land B doden, zonder dat land B je toestemming heeft gegeven is een precedent dat men internationaal liever niet ziet.
Mwah. Dat lukte in DL anders aardig goed.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:42 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Duitsland was al Westers.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:55 schreef capricia het volgende:
[..]
Mwah. Dat lukte in DL anders aardig goed.
Er was geen regimechange.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:58 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar niet bijster vrij en democratisch voor en tijdens de oorlog.
Ik denk dat mensen echt teveel grote verwachtingen hebben. Er zal niet opeens een traditionele oorlog uitgevochten worden. Iran zal absoluut deze aanslag willen en gaan vergelden, maar zal niet opeens een grote aanval tegen de Verenigde Staten opstarten. Zijn er hier mensen die dat wel denken?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:51 schreef Discombobulate het volgende:
Wanneer kunnen we een antwoord van Iran verwachten? Binnen nu en 24 uur? Natuurlijk kun je dat amper voorspellen, maar dit is toch wel een hele serieuze aanval op één van de meest belangrijke mensen van Iran. Souleimani is niet zo maar een generaal.
Idd.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:58 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
De nazi's regeerden nog?quote:
Pardon?quote:
Nee, toen hadden ze een backlash, maar Duitsland (Weimar) had ondanks haar relatief autoritaire cultuur wel redelijk dezelfde politieke ontwikkeling doorgemaakt (van de staat losgeweekte markt, ontknoppende politieke/economische burgerrechten) als bijvoorbeeld GB en Nederland.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:58 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Iran is ook wel eens anders geweest dan nu.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:02 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nee, toen hadden ze een backlash, maar Duitsland (Weimar) had ondanks haar relatief autoritaire cultuur wel redelijk dezelfde politieke ontwikkeling doorgemaakt (van de staat losgeweekte markt, ontknoppende politieke/economische burgerrechten) als bijvoorbeeld GB en Nederland.
Souleimani wordt wel beschouwd als de tweede man van Iran, met daarboven Ali Khamenei. Zelfde als een ander land de vice president van de verenigde staten omlegt.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:00 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Ik denk dat mensen echt teveel grote verwachtingen hebben. Er zal niet opeens een traditionele oorlog uitgevochten worden. Iran zal absoluut deze aanslag willen en gaan vergelden, maar zal niet opeens een grote aanval tegen de Verenigde Staten opstarten. Zijn er hier mensen die dat wel denken?
Nee, ook onder de Shah was iran een autocratie. Er bestaat een politieke ontwikkeling die westerse landen (en enkele Latijns-Amerikaanse landen) wel hebben doorgemaakt en de rest van de wereld niet.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Iran is ook wel eens anders geweest dan nu.
Ja, met de (westers gesteunde) coup tegen Mohammad Mossadeq begon de (moderne) ellende daar.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Iran is ook wel eens anders geweest dan nu.
Ik ben mij heel goed op de hoogte hoe belangrijk en geliefd Souleimani was voor Iran, daar hoor je mij dus ook niet over, maar een traditionele oorlog is uitgesloten, daar zijn we het beide wel over eens en ook dat Iran dit niet naast zich neer zal leggen.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:05 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Souleimani wordt wel beschouwd als de tweede man van Iran, met daarboven Ali Khamenei. Zelfde als een ander land de vice president van de verenigde staten omlegt.
Misschien heeft Iran de capaciteiten niet, maar dit is echt niet niks. Nee, ze zullen geen massale aanval inzetten, maar ze zullen nu wel met iets groots moeten komen ipv bootjes kapen.
Sjiitische bevolking onder de Arabieren van circa 60% is nu niet bepaald een voordeel om het dan tegen Iran te gaan opnemen. Sinds de val van Saddam zullen die echt niet meer alle macht uit handen willen geven.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:18 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Haat voor VS? Die soenni Irakezen lopen het op straat te vieren hé. Die walgen van de inmenging van iran.
Het ging anders best goed onder de shah in de jaren voor de revolutie, maar natuurlijk niet voor een grote groep radicale moslims en anti-westerse fanatiekelingen, die de shah maar een puppet van Amerika vonden.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:06 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nee, ook onder de Shah was iran een autocratie. Er bestaat een politieke ontwikkeling die westerse landen (en enkele Latijns-Amerikaanse landen) wel hebben doorgemaakt en de rest van de wereld niet.
Art of the deal, enzo.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:59 schreef Janneke141 het volgende:
Ze kunnen niks. Met de oorlogen in Afghanistan en Irak zochten ze niet alleen hulp van meer dan 40 landen, maar gaven ze Zuid-Amerikanen green-cards en gevangenen in death-row vrijheid in ruil voor het meevechten. Evenzo schakelde ze huursoldaten in. Amerikanen zijn ook zwak doordat ze verwend zijn, velen komen uit die oorlogen gebroken en met psychische klachten terug, waarna ze een trap na krijgen van hun eigen overheid.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:47 schreef Tanatos het volgende:
[..]
De VS is alles behalve zwak, ze kunnen de halve wereld platbombarderen, en daar grotendeels ongestraft mee weg komen.
Ze kunnen absoluut niet zomaar elk land bezetten en daar ongestraft mee weg komen.
(Dat is, zolang als autonoom dodende drones niet worden ingezet....kill the poor...)
Ik zie persoonlijk liever minder, dan meer landen met atoomwapens.
Zeker religieuze gekken.
Niet relevant. De vraag was of Iran een op westerse leest geschoeide liberale democratie (of een ontluikende vorm daarvan) was en dat was het niet.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:21 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Het ging anders best goed onder de shah in de jaren voor de revolutie, maar natuurlijk niet voor een grote groep radicale moslims en anti-westerse fanatiekelingen, die de shah maar een puppet van Amerika vonden.
Ik had nog nooit van hem gehoord, maar dat de VS ,in Irak, een Iraanse generaal aan stukjes schieten met raketten op een vliegveld is bizar.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:05 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Souleimani wordt wel beschouwd als de tweede man van Iran, met daarboven Ali Khamenei. Zelfde als een ander land de vice president van de verenigde staten omlegt.
Misschien heeft Iran de capaciteiten niet, maar dit is echt niet niks. Nee, ze zullen geen massale aanval inzetten, maar ze zullen nu wel met iets groots moeten komen ipv bootjes kapen.
Neuh. De sjah was steeds dictatorialer geworden, met zijn geheime dienst SAVAK als instrument om de bevolking onder de duim te houden. De revolutie had hij aan zichzelf te danken en werd ook gesteund door socialisten en andere groepen. Pas in een later stadium, ten tijde van de gijzeling in de Amerikaanse ambassade, kreeg Khomeini de overhand met zijn volgelingenquote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:21 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Het ging anders best goed onder de shah in de jaren voor de revolutie, maar natuurlijk niet voor een grote groep radicale moslims en anti-westerse fanatiekelingen, die de shah maar een puppet van Amerika vonden.
Liever Mossadeq dan de sjah.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:21 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Liever Mossadeq dan de sjah.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:26 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Niet relevant. De vraag was of Iran een op westerse leest geschoeide liberale democratie (of een ontluikende vorm daarvan) was en dat was het niet.
Nou dat ligt genuanceerder. Pompeo roept niet voor niks dat het een preventieve aanval was ter afwending van onmiddellijk dreigend gevaar.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:55 schreef capricia het volgende:
[..]
Volgens mij is dat ook gewoon tegen de internationale rechtsorde in.
Lijkt me op geen enkele manier legaal.
Mossadeq had Iran inderdaad naar democratie kunnen leiden, alleen staken Westerse olierukkertjes daar een stokje voor.quote:
Als het allemaal moreel en juridisch zo vlekkeloos is, waarom heeft Trump dan vooraf niets laten weten aan het Congres?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:30 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nou dat ligt genuanceerder. Pompeo roept niet voor niks dat het een preventieve aanval was ter afwending van onmiddellijk dreigend gevaar.
Als het daadwerkelijk om zelfverdediging in de zin van het internationaal recht gaat (belangrijkste criteria zijn dan dat die aanval onmiddellijk dreigend moet zijn en voldoende grootschalig) dan mag er ineens heel veel.
Precies mijn punt.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:31 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Mossadeq had Iran inderdaad naar democratie kunnen leiden, alleen staken Westerse olierukkertjes daar een stokje voor.
Omdat hij natuurlijk niet aan die eisen voldoet. Waar is die onmiddellijk dreigende aanval? Hoe draagt dit bij aan het afwenden daar van?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:32 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Als het allemaal moreel en juridisch zo vlekkeloos is, waarom heeft Trump dan vooraf niets laten weten aan het Congres?
quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:41 schreef Elan het volgende:
Om de krankzinnigheid van dit soort gebeurtenissen voor te stellen beeld ik me bij dit soort willekeurige ingrepen altijd een omgekeerde realiteit voor.
Het Iraanse leger die een Amerikaanse generaal omleggen. Nou dan is de wereld te klein hoor.
Amerika als geweten van de wereldbevolking is een garantie voor tal van onschuldige doden gebleken.
Mocht Iran besluiten wraak nemen is ze dat dan ook gegund wat mij betreft.
Mark Milley leidt natuurlijk geen terreurorganisatie. Dus het is wel degelijk anders.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:41 schreef Elan het volgende:
Om de krankzinnigheid van dit soort gebeurtenissen voor te stellen beeld ik me bij dit soort willekeurige ingrepen altijd een omgekeerde realiteit voor.
Het Iraanse leger die een Amerikaanse generaal omleggen. Nou dan is de wereld te klein hoor.
Amerika als geweten van de wereldbevolking is een garantie voor tal van onschuldige doden gebleken.
Inderdaad. Het moest eens andersom gebeuren, dat Iran/Syrië/Rusland/Noord-Korea of welk land dan ook, een hoge Amerikaanse generaal ombrengt, omdat zij de VS als een bedreiging zien. Dan is de wereld te klein. Terecht overigens. Maar nu de VS het doet is het blijkbaar ok. Bizar.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:41 schreef Elan het volgende:
Leg me nou eens uit wie die verdraaide gewetenloze Dawinisten dan wel zijn.(?)quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:25 schreef MasterMister het volgende:
[..]
Ze kunnen niks. Met de oorlogen in Afghanistan en Irak zochten ze niet alleen hulp van meer dan 40 landen, maar gaven ze Zuid-Amerikanen green-cards en gevangenen in death-row vrijheid in ruil voor het meevechten. Evenzo schakelde ze huursoldaten in. Amerikanen zijn ook zwak doordat ze verwend zijn, velen komen uit die oorlogen gebroken en met psychische klachten terug, waarna ze een trap na krijgen van hun eigen overheid.
De enige gekken die atoomwapens hebben ontwikkeld en ook hebben 'gebruikt' is de VS (en dreigen daarmee nog regelmatig). Darwinisten hebben geen geweten met hun recht van de sterkste. Meeste religieuzen hebben nog enigszins ergens een rem (Ayatollah heeft kernwapens verboden dmv religieus decreet, maar ik hoop dat ze daarop terugkomen, ter afschrikking van dit oorlogszuchtige gedrocht dat de VS heet).
het is wat te simpelquote:
Terreur is relatief, er is geen volk die zoveel bloed aan hun handen hebben kleven als de Amerikanen. Zogenaamd onder de noemer van het vrije woord, maar er speelden in al die oorlogen achteraf andere Amerikaanse belangen.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:45 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Mark Milley leidt natuurlijk geen terreurorganisatie. Dus het is wel degelijk anders.
Maar in zekere zin heb je wel een punt.
Het is nooit goed, als Trump weg gaat uit Syrie vallen ze erover dat hij de koerden in de steek laat. Maar als hij daar iets zal uitvoeren is Trump ook weer gelijk slecht, als er amerikaanse soldaten sneuvelen gaan ze weer jammeren van oorlog is slecht.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:46 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Inderdaad. Het moest eens andersom gebeuren, dat Iran/Syrië/Rusland/Noord-Korea of welk land dan ook, een hoge Amerikaanse generaal ombrengt, omdat zij de VS als een bedreiging zien. Dan is de wereld te klein. Terecht overigens. Maar nu de VS het doet is het blijkbaar ok. Bizar.
Ik denk dat Kim vannacht voor het slapen gaan nog even liefdevol zijn kernkop een zacht klopje geeft.
Quoi? Verklaar je nader.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:50 schreef epicbeardman het volgende:
VS is gewoon de wereldpolitie en heeft daar ook recht op.
Amerikaanse legerapparaat en geheime diensten zijn de grootste terreurorganisaties in deze wereld, dat ze westers zijn, maakt ze niet automatisch onschuldig.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:45 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Mark Milley leidt natuurlijk geen terreurorganisatie. Dus het is wel degelijk anders.
Nouja wel een club die een vliegtuig vol Iraanse burgers neer heeft geschoten.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:45 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dit idd.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:46 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Inderdaad. Het moest eens andersom gebeuren, dat Iran/Syrië/Rusland/Noord-Korea of welk land dan ook, een hoge Amerikaanse generaal ombrengt, omdat zij de VS als een bedreiging zien. Dan is de wereld te klein. Terecht overigens. Maar nu de VS het doet is het blijkbaar ok. Bizar.
Ik denk dat Kim vannacht voor het slapen gaan nog even liefdevol zijn kernkop een zacht klopje geeft.
Andersom breekt de pleuris inderdaad gegarandeerd uit Het omdenken had ik vanmiddag ook al gedaan inderdaad.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:41 schreef Elan het volgende:
Had ik ook al gedaan. En ik had het ook al even geprobeerd om te denken naar nederland. Maar het is alsof je 1e vicepremier De Jonge, Minister Bijleveld en Generaal Bauer verenigt in 1 persoon en die dan afgeknalt wordt.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:54 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Andersom breekt de pleuris inderdaad gegarandeerd uit Het omdenken had ik vanmiddag ook al gedaan inderdaad.
Oh, want?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:59 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Had ik ook al gedaan. En ik had het ook al even geprobeerd om te denken naar nederland. Maar het is alsof je 1e vicepremier De Jonge, Minister Bijleveld en Generaal Bauer verenigt in 1 persoon en die dan afgeknalt wordt.
stel minister Bijleveld is op bezoek bij de troepen in Afghanistan en krijgt een raket op dr kop?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:59 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Had ik ook al gedaan. En ik had het ook al even geprobeerd om te denken naar nederland. Maar het is alsof je 1e vicepremier De Jonge, Minister Bijleveld en Generaal Bauer verenigt in 1 persoon en die dan afgeknalt wordt.
Ligt er aan. Als collateral damage? Ja. Als doelwit? Nee.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 19:03 schreef sp3c het volgende:
[..]
stel minister Bijleveld is op bezoek bij de troepen in Afghanistan en krijgt een raket op dr kop?
c'est la guerre toch?
Ach Stalin, Mao & de Britten hebben ook hun best gedaan.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Terreur is relatief, er is geen volk die zoveel bloed aan hun handen hebben kleven als de Amerikanen. Zogenaamd onder de noemer van het vrije woord, maar er speelden in al die oorlogen achteraf andere Amerikaanse belangen.
Ik vind het een lastige vergelijking, maar goed ik had nog nooit van de man gehoord.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 19:14 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat zijn zo ongeveer de functies van die man.
De man was een soort vice-premier, minister van Buitenlandse zaken en generaal ineen. En nog wel meer ook.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 19:18 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Ik vind het een lastige vergelijking, maar goed ik had nog nooit van de man gehoord.
Ik vind de machtsverhoudingen binnen de eigenaardige (on)islamitische theocratische republiek Iran nogal lastig in te schatten.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 19:20 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
De man was een soort vice-premier, minister van Buitenlandse zaken en generaal ineen. En nog wel meer ook.
Dat is nogal de vraag, hij was eerder juist hard aan het werken naar een (socialistich/comunistische) dictatuur.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 18:31 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Mossadeq had Iran inderdaad naar democratie kunnen leiden
waarom niet?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 19:14 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ligt er aan. Als collateral damage? Ja. Als doelwit? Nee.
Hoera voor de sjah?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 19:25 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is nogal de vraag, hij was eerder juist hard aan het werken naar een (socialistich/comunistische) dictatuur.
Het is gewoon zo. Daar valt niks aan "in te schatten".quote:Op vrijdag 3 januari 2020 19:24 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Ik vind de machtsverhoudingen binnen de eigenaardige (on)islamitische theocratische republiek Iran nogal lastig in te schatten.
Beter dan Khomeini.quote:
Maar wat mij betreft minder dan Mossadeq.quote:
Ik zou daar geen straaljagers voor gebruiken hoor...quote:Op vrijdag 3 januari 2020 19:30 schreef MakkieR het volgende:
Ik vroeg mij eigenlijk af hoe makkelijk of moeilijk het is voor Iran om een Boeing uit de lucht te schieten met straaljagers. Is dit een reëel gevaar of zijn de westerse straaljagers eerder bij Iraanse straaljagers voor zij überhaupt een Boeing kunnen bereiken.
idd, ik denk dat Rusland, China of Iran hier heel anders naar kijkt. De VS heeft die rol zich toegeëigend, daar geloof ik eerder in.quote:
niet per definitiequote:Op vrijdag 3 januari 2020 19:34 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Omdat Burgers afknallen nog altijd verboden is.
Mij niet, een democratie kan prima samengaan met een monarchie maar niet met een communistische staat. Bovendien weten we van andere voorbeelden dat een gekozen dictator vaak nog erger is dan eentje die via een coup aan de macht komt.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 19:32 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Maar wat mij betreft minder dan Mossadeq.
Terroristen zijn ook burgersquote:
Dat is vast geen probleem, maar het maakt je niet echt populair. Hun reactie zal eerder gericht zijn op Amerikaanse militairen, niet op burgers.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 19:30 schreef MakkieR het volgende:
Ik vroeg mij eigenlijk af hoe makkelijk of moeilijk het is voor Iran om een Boeing uit de lucht te schieten met straaljagers. Is dit een reëel gevaar of zijn de westerse straaljagers eerder bij Iraanse straaljagers voor zij überhaupt een Boeing kunnen bereiken.
Telt een minister als een burger dan? Hoewel uiteraard wel als niet-militair.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 19:37 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Uiteraard, maar een Nederlandse minister van defensie is geen terrorist.
Ah, de sjah was een democraat?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 19:36 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Mij niet, een democratie kan prima samengaan met een monarchie maar niet met een communistische staat. Bovendien weten we van andere voorbeelden dat een gekozen dictator vaak nog erger is dan eentje die via een coup aan de macht komt.
Voor zover ik weet waren er verkiezingen, waar ook steeds meer mensen (vrouwen) aan mee mochten doen.quote:
'Actively taking part in hostlities' is het criterium.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 19:39 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Telt een minister als een burger dan? Hoewel uiteraard wel als niet-militair.
Dus ja. Ik zou zeggen van niet.quote:Persons taking no active part in the hostilities, including members of armed forces who have laid down their arms and those placed hors de combat by sickness, wounds, detention, or any other cause
Eerlijk gezegd denk ik dat na vandaag het niet meer gaat om de populariteitskwestie, Een geliefde generaal van Iran is dood en Iran is uit op wraak. Dan is volgens het Iraanse recht alles veroorloofd en moet je niet meer denken in wat mag wel en wat mag niet, maar meer in hoe kunnen we het westen zo pijn mogelijk doen. Verder ben ik ook niet overtuigd dat Iran nog steeds geen kernwapens heeft, het is niet voor niks dat zij altijd moeilijk deden over dat kernverdrag. Ik verwacht eigenlijk wel een soort kamikaze actie waarbij zoveel mogelijk slachtoffers valt en dan nog het liefst vrouw en kinderen. Omdat dit het meest zeer doet.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 19:39 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Dat is vast geen probleem, maar het maakt je niet echt populair. Hun reactie zal eerder gericht zijn op Amerikaanse militairen, niet op burgers.
"geliefd" bij wie? die jankballen die nu Je Suis Soleimani lopen te twitteren? De mensen die dit gebruiken om alleen maar weer als aanleiding om "orangemanbad" te roepen? Trump buhuuu.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 19:45 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd denk ik dat na vandaag het niet meer gaat om de populariteitskwestie, Een geliefde generaal van Iran is dood en Iran is uit op wraak. Dan is volgens het Iraanse recht alles veroorloofd en moet je niet meer denken in wat mag wel en wat mag niet, maar meer in hoe kunnen we het westen zo pijn mogelijk doen. Verder ben ik ook niet overtuigd dat Iran nog steeds geen kernwapens heeft, het is niet voor niks dat zij altijd moeilijk deden over dat kernverdrag. Ik verwacht eigenlijk wel een soort kamikaze actie waarbij zoveel mogelijk slachtoffers valt en dan nog het liefst vrouw en kinderen.
als ze op bezoek is bij de troepen neemt ze actief deel aan de hostilitiesquote:Op vrijdag 3 januari 2020 19:42 schreef trein2000 het volgende:
[..]
'Actively taking part in hostlities' is het criterium.
[..]
Dus ja. Ik zou zeggen van niet.
Wel nee. Ze geeft toch geen bevelen? Draagt geen wapen. Waar bestaat het actieve dan uit?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 19:49 schreef sp3c het volgende:
[..]
als ze op bezoek is bij de troepen neemt ze actief deel aan de hostilities
Nou er zijn genoeg bevolkingsgroepen die stonden te dansen toen de world trade center werd aangevallen. Dan heb ik het niet eens over alleen de fanatici. Daar zaten namelijk ook genoeg gematigde moslims bij. Amerika is nu eenmaal niet geliefd in Iran of het midden oosten.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 19:48 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
"geliefd" bij wie? die jankballen die nu Je Suis Soleimani lopen te twitteren? De mensen die dit gebruiken om alleen maar weer als aanleiding om "orangemanbad" te roepen? Trump buhuuu.
[ afbeelding ]
bovendien:quote:Op vrijdag 3 januari 2020 19:52 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wel nee. Ze geeft toch geen bevelen? Draagt geen wapen. Waar bestaat het actieve dan uit?
Een minister is geen lid van de strijdkrachten.quote:Combatant is the legal status of an individual who has the right to engage in hostilities during an international armed conflict. The legal definition of "combatant" is found at article 43(2) of Additional Protocol One (AP1) to the Geneva Conventions of 1949. It states that "Members of the armed forces of a Party to a conflict (other than medical personnel and chaplains covered by Article 33 of the Third Convention) are combatants, that is to say, they have the right to participate directly in hostilities."[1]
Uhhh, wat denk je dat een minister van Defensie (mede) bepaalt? Waar de strijdkrachten ingezet worden onder andere?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 19:52 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wel nee. Ze geeft toch geen bevelen? Draagt geen wapen. Waar bestaat het actieve dan uit?
Ook niet heel vreemd als je kijkt naar wat er allemaal in het verleden is gebeurd.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 19:53 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Nou er zijn genoeg bevolkingsgroepen die stonden te dansen toen de world trade center werd aangevallen. Dan heb ik het niet eens over alleen de fanatici. Daar zaten namelijk ook genoeg gematigde moslims bij. Amerika is nu eenmaal niet geliefd in Iran of het midden oosten.
de cateraar ook nietquote:Op vrijdag 3 januari 2020 19:52 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het is Iran, niet ISIS of de Taliban. Iran is toch echt iets meer geciviliseerd.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 19:45 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd denk ik dat na vandaag het niet meer gaat om de populariteitskwestie, Een geliefde generaal van Iran is dood en Iran is uit op wraak. Dan is volgens het Iraanse recht alles veroorloofd en moet je niet meer denken in wat mag wel en wat mag niet, maar meer in hoe kunnen we het westen zo pijn mogelijk doen. Verder ben ik ook niet overtuigd dat Iran nog steeds geen kernwapens heeft, het is niet voor niks dat zij altijd moeilijk deden over dat kernverdrag. Ik verwacht eigenlijk wel een soort kamikaze actie waarbij zoveel mogelijk slachtoffers valt en dan nog het liefst vrouw en kinderen. Omdat dit het meest zeer doet.
Maar die is lid van de strijdkrachten. En dat is juridisch nou eenmaal belangrijk .quote:
Ik vermoed ook dat ze wel even heel goed nadenken over of ze wel een reactie gaan geven. Die gaan anders eenzelfde toekomst tegenmoet als Irak in 2003.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 19:58 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Het is Iran, niet ISIS of de Taliban. Iran is toch echt iets meer geciviliseerd.
Hoezo geeft de minister geen bevelen? Geen operationele inderdaad. Wel bepaalt deze (mede) of en waar yroepen worden ingezet.quote:
Omdat hij niet in de hiërarchische structuur van het leger staat?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 20:01 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hoezo geeft de minister geen bevelen? Geen operationele inderdaad. Wel bepaalt deze (mede) of en waar yroepen worden ingezet.
Hoeft helemaal niet.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 19:59 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar die is lid van de strijdkrachten. En dat is juridisch nou eenmaal belangrijk .
Nee, erbóven.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 20:02 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Omdat hij niet in de hiërarchische structuur van het leger staat?
Maar wat deed Bush toen de WTC viel, een massale bombardement op Bagdad, ik denk dat daar ook niet erg rekening werd gehouden met burgerslachtoffers. Volgens mij was dat ook een emotionele afrekening, net als waar Iran nu voor staat. ( ander situatie uiteraard, maar voor Iran vast niet minder erg )quote:Op vrijdag 3 januari 2020 19:58 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Het is Iran, niet ISIS of de Taliban. Iran is toch echt iets meer geciviliseerd.
Hij deed een hoop om Daesh een kopje kleiner te krijgen. Maar lijkt me niet dat dat in samenwerking met de VS was.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 19:41 schreef TLC het volgende:
Zo help je de Amerikanen om IS te verdrijven en als dank krijg je n bommetje op je auto gegooid
Is dat zo? Mij staat me bij dat ze vrij snel wisten dat het Saoudi's betrofquote:Op vrijdag 3 januari 2020 20:04 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Maar wat deed Bush toen de WTC viel, een massale bombardement op Bagdad, ik denk dat daar ook niet erg rekening werd gehouden met burgerslachtoffers. Volgens mij was dat ook een emotionele afrekening, net als waar Iran nu voor staat. ( ander situatie uiteraard, maar voor Iran vast niet minder erg )
Grotendeels wel. Ook tegen de Taliban streden de VS en deze generaal samen.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 20:05 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hij deed een hoop om Daesh een kopje kleiner te krijgen. Maar lijkt me niet dat dat in samenwerking met de VS was.
Ik verwacht het ook.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 20:00 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik vermoed ook dat ze wel even heel goed nadenken over of ze wel een reactie gaan geven. Die gaan anders eenzelfde toekomst tegenmoet als Irak in 2003.
Ik kan mij dit niet precies meer herinneren, maar feit is dat Bush zich minder zorgen hoefden te maken over de gevolgen van zijn reactie.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 20:04 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Maar wat deed Bush toen de WTC viel, een massale bombardement op Bagdad, ik denk dat daar ook niet erg rekening werd gehouden met burgerslachtoffers. Volgens mij was dat ook een emotionele afrekening, net als waar Iran nu voor staat. ( ander situatie uiteraard, maar voor Iran vast niet minder erg )
Heeft hij toch 2 maanden zijn belofte volgehoudenquote:Op vrijdag 3 januari 2020 20:15 schreef Discombobulate het volgende:
En er worden trouwens 3500 nieuwe Amerikaanse troepen naar het MO gestuurd...
twitter:realDonaldTrump twitterde op vrijdag 25-10-2019 om 14:32:06....COMING HOME! We were supposed to be there for 30 days - That was 10 years ago. When these pundit fools who have called the Middle East wrong for 20 years ask what we are getting out of the deal, I simply say, THE OIL, AND WE ARE BRINGING OUR SOLDIERS BACK HOME, ISIS SECURED! reageer retweet
De VS die samenwerkte met de Iraanse Republikeinse Garde?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 20:12 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Grotendeels wel. Ook tegen de Taliban streden de VS en deze generaal samen.
Yep. Informatie delen, gecoördineerde aanvallen, de hele mikmak.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 20:22 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
De VS die samenwerkte met de Iraanse Republikeinse Garde?
En daarom is hij nu vermoord door de VS? Al dank voor de jarenlange uitstekende samenwerking?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 20:27 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Yep. Informatie delen, gecoördineerde aanvallen, de hele mikmak.
Wartime presidents worden altijd herkozen.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 20:28 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
En daarom is hij nu vermoord doot de VS? Al dank voor de jarenlisnge uitstekende samenwerking?
Denk dat ze hun proxy's gewoon massaal activeren. En cyberattacks kunnen ze ook doen. Hezbollah kan ook nog eens haar 100.000 raketten activeren en allemaal gelijktijdig op Israël afvuren.quote:
Het is geen war Mrs Trump.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 20:29 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Wartime presidents worden altijd herkozen.
Niemand zegt dat het géén klootzak was.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 20:29 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Wartime presidents worden altijd herkozen.
Maar hij was verder wel een behoorlijke klootzak hoor.
https://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_Revolutionary_Guard_Corpsquote:Op vrijdag 3 januari 2020 20:28 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
En daarom is hij nu vermoord door de VS? Al dank voor de jarenlange uitstekende samenwerking?
quote:Op vrijdag 3 januari 2020 20:32 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_Revolutionary_Guard_Corps
Ze acteren als "Iran" maar als ze gruweldaden uitvoeren dan kan Iran zeggen zijn wij niet, het is de Islamitische Revolutionary Guards Corps, niet de Iranian.
Jij vind het vreemd dat er binnen de VS geluiden zijn die stellen dat men wat moet aan de invloed van Iran in het Midden-Oosten?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 16:59 schreef Janneke141 het volgende:
The IRGC is designated as a terrorist organization by the governments of Bahrain, Saudi Arabia and the United States.[18][19]quote:
Nope.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 20:33 schreef Harvest89 het volgende:
De voornaamste reden waarom mensen hier zo over vallen is omdat Trump dit heeft gedaan.
Weer een reden erbij om op die man te kunnen bashen.
Ik wel. Iran staat tamelijk alleen.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 20:35 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Jij vind het vreemd dat er binnen de VS geluiden zijn die stellen dat men wat moet aan de invloed van Iran in het Midden-Oosten?
Ja, verrassend hoor.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 20:35 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
The IRGC is designated as a terrorist organization by the governments of Bahrain, Saudi Arabia and the United States.[18][19]
Wellicht omdat Soleimani ooit een plot heeft gehad om de Ambassadeur van Saudi Arabie om te leggen? Niet Mark Rutte.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 20:37 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja, verrassend hoor.
Waarom alleen die 3? Denk er eens over...
de cateraar toch nietquote:Op vrijdag 3 januari 2020 19:59 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar die is lid van de strijdkrachten. En dat is juridisch nou eenmaal belangrijk .
Waar zeg ik dat hij een fantastische bondgenoot was ? Ik zei dat hij regelmatig met de VS samenwerkte. Hij werkte de VS vanzelfsprekend ook vaak tegen - bijv. bij de ambassade aanval een paar dagen terug.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 20:31 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Het is geen war Mrs Trump.
En het verklaart ook niet waarom Suleimani nu ineens dood moest als het zo'n fantastisvhe bondgenoot was al jij zegt.
Die samenwerking was in 2001 tegen de Taliban, Iran speelde een sleutelrol en had allemaal connecties met de lokale strijders van de Noordelijke Alliantie. Army Rangers, Delta Forces en de Quds vochten zelf samen om Herat te bevrijden. Het zag er allemaal hoopvol uit, misschien zelfs herstelling van relaties tussen Iran en de Vs! Maar toen was Dubya opeens, met zijn Axis Of Evil speech, gelijk exit goede relaties met Iran.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 20:22 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
De VS die samenwerkte met de Iraanse Republikeinse Garde?
omdat de minister geen rang heeftquote:Op vrijdag 3 januari 2020 20:01 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hoezo geeft de minister geen bevelen? Geen operationele inderdaad. Wel bepaalt deze (mede) of en waar yroepen worden ingezet.
Khomeini gebruikte al tijden zijn islamitische leger voor allerlei vieze doeleinden, oorlogen en bevoorrading en in stand houden van geldroutes. Goed dat het islamitische rampen leger eens een klap krijgt.quote:The Islamic Revolutionary Guard Corps (IRGC) (Persian: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی, romanized: Sepâh-e Pâsdârân-e Enghelâb-e Eslâmi, lit. 'Army of Guardians of the Islamic Revolution' or Sepâh for short) is a branch of the Iranian Armed Forces, founded after the Iranian Revolution on 22 April 1979[4] by order of Ayatollah Ruhollah Khomeini.[5] Whereas the Iranian Army defends Iranian borders and maintains internal order, according to the Iranian constitution, the Revolutionary Guard (pasdaran) is intended to protect the country's Islamic republic political system.[6] The Revolutionary Guards state that their role in protecting the Islamic system is preventing foreign interference as well as coups by the military or "deviant movements".[7]
Ik zeg ook nergens dat hij/zij onder enige militaire hierarchie valt.quote:
Dat denkt niemand. Wel ve tak vd Iraanse Republiekeinse Garde.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 20:48 schreef epicbeardman het volgende:
Vet mooi iedereen denkt dat het Soleimani hoofd was van Iraanse Leger.
https://en.wikipedia.org/(...)mic_Republic_of_Iran
https://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_Revolutionary_Guard_Corps
Zoek de verschillen. Iran's leger of het Islamitische leger.
voor de luie mensen >
[..]
Khomeini gebruikte al tijden zijn islamitische leger voor allerlei vieze doeleinden, oorlogen en bevoorrading en in stand houden van geldroutes. Goed dat het islamitische rampen leger eens een klap krijgt.
Ook niet in Afrika, Zuid-Amerika of Azië. En ook genoeg NLers of West-Europeanen die er een pesthekel aan hebben, zowel aan hun buitenlands als binnenlands beleid. De meeste mensen zijn niet voor oorlog, iets wat de VS graag doet of stookt.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 19:53 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Nou er zijn genoeg bevolkingsgroepen die stonden te dansen toen de world trade center werd aangevallen. Dan heb ik het niet eens over alleen de fanatici. Daar zaten namelijk ook genoeg gematigde moslims bij. Amerika is nu eenmaal niet geliefd in Iran of het midden oosten.
je vroeg waarom de minister geen bevelen geeft toch?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 20:50 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik zeg ook nergens dat hij/zij onder enige militaire hierarchie valt.
Camouflage, Concealment and Deception.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 20:19 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
Heeft hij toch 2 maanden zijn belofte volgehouden![]()
COMING HOMEtwitter:realDonaldTrump twitterde op vrijdag 25-10-2019 om 14:32:06....COMING HOME! We were supposed to be there for 30 days - That was 10 years ago. When these pundit fools who have called the Middle East wrong for 20 years ask what we are getting out of the deal, I simply say, THE OIL, AND WE ARE BRINGING OUR SOLDIERS BACK HOME, ISIS SECURED! reageer retweet
Tot ineens Rusland en China achter Iran gaan staan en zij een oorlog ontketenen tegen de heer Trump, heeft dat gevolgen voor Amerika?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 20:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik wel. Iran staat tamelijk alleen.
Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Máár... you never know.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 21:11 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Tot ineens Rusland en China achter Iran gaan staan en zij een oorlog ontketenen tegen de heer Trump, heeft dat gevolgen voor Amerika?
Met name Rusland is meer een gelegenheidspartner van Iran dan een echte vriend. Hun belangen in Syrië botsen ook voortdurend bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 21:11 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Tot ineens Rusland en China achter Iran gaan staan en zij een oorlog ontketenen tegen de heer Trump, heeft dat gevolgen voor Amerika?
Maar we weten hoe raar het kan gaan met de wereld politiek. En ik krijg nu niet echt de indruk dat Rusland en China onze bondgenoten zijn, al helemaal niet van Amerika met de handelsoorlog en de stroeve relatie tussen Putin en Trump. Al met al het is een zeer gevaarlijke wespennest waar Trump in loopt te porren.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 21:15 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Met name Rusland is meer een gelegenheidspartner van Iran dan een echte vriend. Hun belangen in Syrië botsen ook voortdurend bijvoorbeeld.
Zeker een Soleimani handelde niet echt in Ruslands belang. Hij was feitelijk de leider van een zeer efficiënt, dodelijk terroristennetwerk. Zo moet je de Quds Forces zien.
Dat ze niet onze bondgenoten zijn betekent niet dat ze hun nek uitsteken. Ze dienen hun eigen belangen. Iran verdedigen ten koste van een oorlog dient minder hun belang dan Iran steunen met wapens mocht het een "war of attrition" worden.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 21:20 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Maar we weten hoe raar het kan gaan met de wereld politiek. En ik krijg nu niet echt de indruk dat Rusland en China onze bondgenoten zijn, al helemaal niet van Amerika met de handelsoorlog en de stroeve relatie tussen Putin en Trump. Al met al het is een zeer gevaarlijke wespennest waar Trump in loopt te porren.
En waar ik uiteindelijk vooral voor vrees is dat Amerika ons ziet als de fronttroepen en de Amerikaanse burgers veilig achter de linie blijft terwijl Trump blijft porren in het wespennest.
China is aan het opbouwen. Het zou echt lachwekkend debiel zijn als zij zich in een grootschalige oorlog gaan mengen. Dan lach ik echt de ballen uit mijn broek.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 21:52 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat ze niet onze bondgenoten zijn betekent niet dat ze hun nek uitsteken. Ze dienen hun eigen belangen. Iran verdedigen ten koste van een oorlog dient minder hun belang dan Iran steunen met wapens mocht het een "war of attrition" worden.
Geopolitiek werkt soms net als een kudde prooidieren: Gezamenlijk zouden de prooidieren een kans maken tegen de grote boze leeuw, maar er is een goede reden dat ze het alsnog niet doen.
Amerika zou een oorlog tegen Iran niet of niet comfortabel winnen als Rusland en China zich er tegelijk in mengen. Terug naar de kudde. De prooidieren zijn in essentie egoïstisch en het leven in een kudde dient hun egoïstische belang. Immers, duizenden andere dieren die ten prooi kunnen vallen aan de grote boze leeuw. En waarom zou jij voor die ene gnoe dan je leven wagen tegen de leeuw, als er nog duizenden andere gnoes overblijven? Want, als je met vier gnoes terug vecht, het blijft een leeuw en alle vier de gnoes kunnen met lelijke wonden achterblijven. Dit is in essentie de geopolitieke positie van Rusland en China. Ja, ze kunnen het Amerika verdomd lastig maken en waarschijnlijk zelfs winnen als ze tegen alle kosten Iran zouden verdedigen, maar waarom zouden ze? Het is Iran en niet zij zelf.
Definieer 'winnen'.. Een oorlog echt winnen gebeurt nauwelijks nog.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 21:52 schreef Richestorags het volgende:
[..]
en waarschijnlijk zelfs winnen
Exact. Daarnaast speelt China totaal andere kaarten: Taiwan en de Zuid-Chinese zee. No way dat ze zich in een oorlog gaan storten voordat ze daar op sterkte zijn om Amerika uit te testen.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 21:55 schreef theunderdog het volgende:
[..]
China is aan het opbouwen. Het zou echt lachwekkend debiel zijn als zij zich in een grootschalige oorlog gaan mengen. Dan lach ik echt de ballen uit mijn broek.
Tactische doelen behalen: het voorkomen van een bezetting van Iran / regime change.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 21:55 schreef Perrin het volgende:
[..]
Definieer 'winnen'.. Een oorlog echt winnen gebeurt nauwelijks nog.
Ahja dat behoort wel tot de mogelijkheden. Al zal er wel weinig in Iran heel blijven.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 21:57 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Tactische doelen behalen: het voorkomen van een bezetting van Iran / regime change.
Daarbij, we zijn doordat we voorheen China hebben onderschat, ze gaan overschatten (rationeel iets of iemand analyseren vinden we nogal lastig). China is absoluut goed in opbouw, maar als Amerika zich ook blijft ontwikkelen, zie ik niet in waarom China zulke sprongen gaat maken dat ze een land als Amerika voorbij streven. Zeker niet op militair vlak. Het leger is groot, maar vrij ouderwets en totaal niet gemaakt voor interventies.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 21:57 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Exact. Daarnaast speelt China totaal andere kaarten: Taiwan en de Zuid-Chinese zee. No way dat ze zich in een oorlog gaan storten voordat ze daar op sterkte zijn om Amerika uit te testen.
twitter:NewsBreaking twitterde op vrijdag 03-01-2020 om 20:38:52BREAKING: Iranian Foreign Minister says Iran will launch "legal measures" at the international level to "hold US to account" for the killing of Soleimani. "It was clearly a terrorist action," he said - Al Jazeera reageer retweet
Geen escalatie zo te lezen. Verstandig.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 22:07 schreef dellipder het volgende:
Iran gaat naar de Verenigde Naties om verhaal te halen.
Dit is geen alternatief scenario dat ik hier heb zien langskomen.twitter:NewsBreaking twitterde op vrijdag 03-01-2020 om 20:38:52BREAKING: Iranian Foreign Minister says Iran will launch "legal measures" at the international level to "hold US to account" for the killing of Soleimani. "It was clearly a terrorist action," he said - Al Jazeera reageer retweet
Iran heeft nog nooit een oorlog gewonnen, maar nog nooit een onderhandeling verloren.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 14:45 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Care to explain?
Dezelfde VN waar de VS een veto hebbenquote:Op vrijdag 3 januari 2020 22:07 schreef dellipder het volgende:
Dit is geen alternatief scenario dat ik hier heb zien langskomen.twitter:NewsBreaking twitterde op vrijdag 03-01-2020 om 20:38:52BREAKING: Iranian Foreign Minister says Iran will launch "legal measures" at the international level to "hold US to account" for the killing of Soleimani. "It was clearly a terrorist action," he said - Al Jazeera reageer retweet
Whatever.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 22:11 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dezelfde VN waar de VS een veto hebben
En dan? De VS heeft een veto in de Veiligheidsraad en accepteert niet zonder meer het IGH. Wat wou Iran doen?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 22:07 schreef dellipder het volgende:
Het 1 sluit het ander niet uit hè? Als die weg straks op een Amerikaanse blokkade stuit kan Iran roepen “we hebben het eerst netjes geprobeerd. Maar dat ging niet. Dus doen we het iets minder netjes”quote:Op vrijdag 3 januari 2020 22:14 schreef dellipder het volgende:
Whatever.
Mij valt het op dat de zogenaamde experts alle PS4 doemscenario's hebben voorspeld, behalve dat de ayatollahs bij de tandeloze tijger VN zouden uithuilen.
Als het waar is, is het wel slapperdepap idd. Maar prima wat mij betreft. Potje 'chicken' verloren.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 22:14 schreef dellipder het volgende:
[..]
Whatever.
Mij valt het op dat de zogenaamde experts alle PS4 doemscenario's hebben voorspeld, behalve dat de ayatollahs bij de tandeloze tijger VN zouden uithuilen.
Whatever.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 22:15 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het 1 sluit het ander niet uit hè? Als die weg straks op een Amerikaanse blokkade stuit kan Iran roepen “we hebben het eerst netjes geprobeerd. Maar dat ging niet. Dus doen we het iets minder netjes”
Wat en dan? Droom -of hoop- lekker zelf verder wat je maar wil.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 22:14 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En dan? De VS heeft een veto in de Veiligheidsraad en accepteert niet zonder meer het IGH. Wat wou Iran doen?
Ja ik hoop van harte dat het dan dood bloedt. Maar ik weet dat dat lastig voorstelbaar is.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 22:19 schreef dellipder het volgende:
[..]
Wat en dan? Droom lekker zelf verder wat je maar wil.
Succes!
Totale vernietiging, Trump die eindelijk laat zien dat die oorlogstechnisch niet zwak is.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 14:56 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Over wat?
Atoomakkoord? Vermijden van oorlog? Iets anders?
Niks behalve de slachtofferkaart spelen. Waar ze een goed punt in hebben. Propaganda die ze gaan winnen aangezien zelfs hooggeplaatste amerikaanse militairen hebben aangegeven dat het onverstandig was deze executie uit te voeren en congres niet was geinformeerd wat wel noodzakelijk is aangezien dit opgevat kan worden als een oorlogsverklaring. Ergo; de VS is onbetrouwbaar en misdadig. Dat zal het verhaal zijn.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 22:14 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En dan? De VS heeft een veto in de Veiligheidsraad en accepteert niet zonder meer het IGH. Wat wou Iran doen?
Waarom plaats je dit hier?quote:Op vrijdag 3 januari 2020 22:30 schreef Zipportal het volgende:
'Verdachte’ auto bij ambtswoning Amerikaanse ambassadeur
https://www.ad.nl/den-haa(...)mbassadeur~a3d11a8c/
Als je het allemaal zo defaitistisch brengt en Donald Trump een terrorist is jeweetz is het misschien een idee voor Iran om $150 miljard naar het Witte Huis te vliegen om te appeasen.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 22:28 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Niks behalve de slachtofferkaart spelen. Waar ze een goed punt in hebben. Propaganda die ze gaan winnen aangezien zelfs hooggeplaatste amerikaanse militairen hebben aangegeven dat het onverstandig was deze executie uit te voeren en congres niet was geinformeerd wat wel noodzakelijk is aangezien dit opgevat kan worden als een oorlogsverklaring. Ergo; de VS is onbetrouwbaar en misdadig. Dat zal het verhaal zijn.
Je hebt gelijk, maar het treurige is dat dit geen consequenties gaat hebben. Het is ondertussen ook duidelijk dat de invasie van Irak een farce was. We hebben gezien wat er van gekomen is. Wat boze woorden, een land naar de knoppen en dooorrrrquote:Op vrijdag 3 januari 2020 22:28 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Niks behalve de slachtofferkaart spelen. Waar ze een goed punt in hebben. Propaganda die ze gaan winnen aangezien zelfs hooggeplaatste amerikaanse militairen hebben aangegeven dat het onverstandig was deze executie uit te voeren en congres niet was geinformeerd wat wel noodzakelijk is aangezien dit opgevat kan worden als een oorlogsverklaring. Ergo; de VS is onbetrouwbaar en misdadig. Dat zal het verhaal zijn.
Die minderheid is alsnog best groot en ook onder sjitische Irakezen is er gemopper over de overheid die wel erg veel heult met de oude vijand Iran.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 17:32 schreef MasterMister het volgende:
[..]
Die vraagteken ook. De soennieten in Irak zijn een minderheid, daarbij haten zij de VS al sinds de Golfoorlog en het leed die zij brachten met hun oorlogen en sancties. Soennitische groepen als ISIS en vele anderen hebben er goed op geteerd.
Lolololololtwitter:
Niks aan het handje.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 22:30 schreef Zipportal het volgende:
'Verdachte’ auto bij ambtswoning Amerikaanse ambassadeur
https://www.ad.nl/den-haa(...)mbassadeur~a3d11a8c/
quote:Op vrijdag 3 januari 2020 22:42 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Niks aan het handje.
Bron: regio15
"Limited" zegt niet zo veel he. Dat kan net zo goed slechts 1 vuile bom in New York zijn.quote:
In vergelijking met al die hoopvolle voorspellingen van een wereldoorlog en allerhande PS4-scenario's is dit wel een beetje een anticlimax.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 22:43 schreef vosss het volgende:
[..]
"Limited" zegt niet zo veel he. Dat kan net zo goed slechts 1 vuile bom in New York zijn.
Weet ook niet het Iraanse woord voor wat diegene in die tweet met 'limited' aanduid en hoe dat vertaald kan worden. Ik denk gewoon oog om oog, tand om tand.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 22:43 schreef vosss het volgende:
[..]
"Limited" zegt niet zo veel he. Dat kan net zo goed slechts 1 vuile bom in New York zijn.
Uiteraard wilt de VS Iran kapot. Vuil spel zijn beiden niet vies van. Consequenties gaan er wel zijn. Wat voor geen idee nog.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 22:38 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, maar het treurige is dat dit geen consequenties gaat hebben. Het is ondertussen ook duidelijk dat de invasie van Irak een farce was. We hebben gezien wat er van gekomen is. Wat boze woorden, een land naar de knoppen en dooorrrr
gaan wij niet meemakenquote:Op vrijdag 3 januari 2020 21:11 schreef MakkieR het volgende:
[..]
gwoon in brand stekenquote:Op vrijdag 3 januari 2020 22:42 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Niks aan het handje.
Bron: regio15
Nee. Ik denk juist dat het nu een stuk rustiger zal worden. Trump heeft laten zien niet bang te zijn om veel op het spel te zetten. hij heeft laten weten dat je niet kunt schuilen, waar je ook in de wereld bent, als je te veel problemen geeft. Andere generaals en leiders hebben een waarschuwing gekregen die er in hakt. Trump heeft laten zien harde beslissingen te kunnen maken.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 23:46 schreef VeX- het volgende:
Een schande. We zijn weer dichter bij een nieuwe Wereldoorlog dankzij Trump.
Eens.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 23:55 schreef Bensel het volgende:
[..]
Nee. Ik denk juist dat het nu een stuk rustiger zal worden. Trump heeft laten zien niet bang te zijn om veel op het spel te zetten. hij heeft laten weten dat je niet kunt schuilen, waar je ook in de wereld bent, als je te veel problemen geeft. Andere generaals en leiders hebben een waarschuwing gekregen die er in hakt. Trump heeft laten zien harde beslissingen te kunnen maken.
Dont cross the USA, unless you want to end up in our crosshair.
Natuurlijk zullen er nu vergeldingsaanvallen plaats vinden. Dat is logisch en zal wel getolereerd worden, tot op zekere hoogte. Maar het punt is nu wel gemaakr
Dat klinkt allemaal wel leuk en aardig maar ze hebben wel hier en daar een gigantische teringzooi van dingen gemaakt als gevolg van zo'n hardliner attitude.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 23:55 schreef Bensel het volgende:
[..]
Nee. Ik denk juist dat het nu een stuk rustiger zal worden. Trump heeft laten zien niet bang te zijn om veel op het spel te zetten. hij heeft laten weten dat je niet kunt schuilen, waar je ook in de wereld bent, als je te veel problemen geeft. Andere generaals en leiders hebben een waarschuwing gekregen die er in hakt. Trump heeft laten zien harde beslissingen te kunnen maken.
Natuurlijk zullen er nu vergeldingsaanvallen plaats vinden. Dat is logisch en zal wel getolereerd worden, tot op zekere hoogte. Maar het punt is nu wel gemaakr
quote:Op vrijdag 3 januari 2020 23:55 schreef Bensel het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |