abonnement Unibet Coolblue
pi_190552445


Welkom bij een nieuw deel van "Vraag wat je wil".

Soms vraag je je wel eens af hoe bepaalde zaken in elkaar steken, hoe zou het zijn om een specifiek beroep te hebben. Wat beweegt mensen met een bijzondere hobby. Daarom hebben wij deze reeks op FOK! in het leven geroepen. Hier bieden wij mensen extra anonieme mogelijkheid om vragen te beantwoorden. De personen die zich kunnen opgeven in dit topic: GC / [Vraag wat je wil]: een inventarisatie. (andere feedback mag ook in dat topic). krijgen toegang tot het VraagWatJeWil account en kunnen via dit account een paar dagen vragen van jullie beantwoorden. Dit account blijft van de persoon totdat het volgende deel in de reeks geopend wordt.

Dit deel kunnen we vragen stellen aan een ouder van een uitzonderlijk begaafd kind (harmonisch totaal iq van 145+). Dus ben jij benieuwd naar hoe ze merkte dat haar kind hoogbegaafd was, of ze tegen veel problemen aanloopt en hoe ze de toekomst voor haar kind ziet, vraag het hier.

Wacht even totdat de ondervraagde zichzelf introduceert alvorens te reageren.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190552573
Bedankt voor de introductie,

Ik ben moeder van 3 hoogbegaafde kinderen.
Waarvan 1 een totaal IQ van 145+ heeft, dit komt voor bij 0,01% van de kinderen.

Ze is 6 jaar, en ik noem haar in deze reeks A.

Haar IQ is harmonisch, dus ze is op elk gebied zuiver hoogbegaafd, ook sociaal emotioneel loopt ze ver voor, waardoor ze extra “uitzonderlijk” is. Haar enige “probleem” in haar ontwikkeling is de emotie regulatie.

Ik doe mee aan deze reeks omdat ik door alle nieuwsberichten best getriggerd werd qua vooroordelen, en omdat het irl best een gevoelig onderwerp is om te delen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator vrijdag 20 december 2019 @ 10:19:07 #3
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_190552648
Hoe merkte je dat je kind hoogebegaafd was, en welke stappen heb je toen ondernomen?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 20 december 2019 @ 10:27:28 #4
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_190552732
Hoe ga je om met dingen die je kind cognitief wel al kan begrijpen maar emotioneel nog niet aan kan? (Of bedoel je dat met het probleem van emotie regulatie?)
KuikenGuppy
pi_190552739
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 december 2019 10:19 schreef Bosbeetle het volgende:
Hoe merkte je dat je kind hoogebegaafd was, en welke stappen heb je toen ondernomen?
Ze was als baby erg snel met alles, maar toen ze 2,5jr was en we meer in contact kwamen met andere ouders begon het wel erg op te vallen.
Ze telde met gemak terug van 60 naar 0, kon tellen tot 100 in het engels en nederlands. Kende alle letters van het alfabet in het engels en nederlands en schreef woordjes als hoi en opa. Ze was gek op alles wat te maken had met planeten en sterren en dino’s (kende alle planeten). En had een bizar goed geheugen.

Toen ze naar de peuterspeelzaal ging begon ze ineens weer te krassen ipv de koppoters te tekenen die ze thuis maakte, ook begon ze ineens als een peuter te praten terwijl ze thuis normale zinnen praatte (woorden als hypocriet gebruikte en snapte ze). En elke dag na de psz had ze ineens woedeaanvallen..

Toen hebben we aan de bel getrokken.

Wij hebben trouwens nooit iets aangereikt of gepusht, enkel haar interesse gevolgd, ze heeft zichzelf alles aangeleerd. Dat noemen ze een autodidact.

[ Bericht 3% gewijzigd door VraagWatJeWil op 20-12-2019 10:37:56 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190552805
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2019 10:27 schreef Burdie het volgende:
Hoe ga je om met dingen die je kind cognitief wel al kan begrijpen maar emotioneel nog niet aan kan? (Of bedoel je dat met het probleem van emotie regulatie?)
Ze is extreem rationeel dus van dergelijke dingen hebben wij gelukkig geen last, het is eerder andersom een issue.

Zo wil ze graag taxidermist worden en hebben we regelmatig discussies over waarom wij (papa en mama) onze oude hond als die overlijdt niet willen laten opzetten, ze kan daar niets mee omdat ze dergelijke emotionele redenen vreemd vindt.

De emotie regulatie problemen uiten zich bij haar in enorme woede of huilbuien bij overgangsmomenten of als iets haar niet lukt omdat ze extreem perfectionistisch is.
Hiervoor zit ze op speltherapie, en dit lijkt wel wat te helpen. Maar het zijn pittige momenten als ouder.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190552859
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2019 10:11 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Bedankt voor de introductie,

Ik ben moeder van 3 hoogbegaafde kinderen.
Waarvan 1 een totaal IQ van 145+ heeft, dit komt voor bij 0,01% van de kinderen.

Ze is 6 jaar, en ik noem haar in deze reeks A.

Haar IQ is harmonisch, dus ze is op elk gebied zuiver hoogbegaafd, ook sociaal emotioneel loopt ze ver voor, waardoor ze extra “uitzonderlijk” is. Haar enige “probleem” in haar ontwikkeling is de emotie regulatie.

Ik doe mee aan deze reeks omdat ik door alle nieuwsberichten best getriggerd werd qua vooroordelen, en omdat het irl best een gevoelig onderwerp is om te delen.
Het grootste misverstand is dat hoogbegaafde kinderen het 'gemakkelijk' hebben, dat is dus niet waar.

Wel mooi dat je dochter een harmonisch profiel heeft, hoe zit dat bij je andere kinderen?

Mijn oudste werd op het VWO in een hoogbegaafden clubje geplaatst wegens zijn uitzonderlijke talenknobbel, maar dat maakte voor hem het alleen maar lastiger. Ook het leren 'leren' was voor hem met zijn ADHD een behoorlijke opgave. Mijn jongste heeft NLD met een disharmonisch IQ (valt nu onder Autistisch spectrum) maar zette wel al op zijn 10e een cd brander in een pc omdat hij niet wilde wachten tot zijn moeder dat deed.

Je kinderen zijn nog jong, kan er op hun school voldoende aandacht voor ze worden gegenereerd? Zijn er nog mogelijkheden om dit met een 'rugzakje' te financieren?
pi_190552874
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 10:19 schreef de_boswachter het volgende:
Hoe is het om mij als zoon te hebben?
Elke moeder houdt onvoorwaardelijk van haar kind, dus ook van jou :P
pi_190553002
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2019 10:38 schreef Appeltje het volgende:

[..]

Het grootste misverstand is dat hoogbegaafde kinderen het 'gemakkelijk' hebben, dat is dus niet waar.

Wel mooi dat je dochter een harmonisch profiel heeft, hoe zit dat bij je andere kinderen?

Mijn oudste werd op het VWO in een hoogbegaafden clubje geplaatst wegens zijn uitzonderlijke talenknobbel, maar dat maakte voor hem het alleen maar lastiger. Ook het leren 'leren' was voor hem met zijn ADHD een behoorlijke opgave. Mijn jongste heeft NLD met een disharmonisch IQ (valt nu onder Autistisch spectrum) maar zette wel al op zijn 10e een cd brander in een pc omdat hij niet wilde wachten tot zijn moeder dat deed.

Je kinderen zijn nog jong, kan er op hun school voldoende aandacht voor ze worden gegenereerd? Zijn er nog mogelijkheden om dit met een 'rugzakje' te financieren?
Dat is idd echt het grootste misverstand dat er is, het leven met een uitzonderlijk begaafd kind is pittig, ze staan altijd “aan” en zijn extreem gevoelig, omdat ze als het ware waar hoogbegaafden door een verrekijker kijken zij alles door een microscoop bekijken en voelen.
Ze hebben ipv 1 of 2 gedachtengangen meestal een stuk of 8 door elkaar lopen en als ze dan vastlopen is het drama.

Kind B heeft een iq van 130 en Asperger, loopt eigenlijk enkel vast op ass, maar compenseert dit met zijn IQ

Kind C heeft een disharmonisch profiel, verbaal 144 en werkgeheugen 113 (totaal daardoor 137) en is erg dwingend, maar nog erg jong dus hopelijk kunnen we dat nog een beetje rechttrekken dmv goede begeleiding.

We hebben A eigenlijk als eerste laten testen op Ass, vanwege haar rationele denkwijze, maar dat bleek niet het geval.
Leren leren is zeker een dingetje, ze krijgt speltherapie waar ze de focus leggen op leren leren, fouten mogen maken en de emotie regulatie.

We hebben een pgb geprobeerd aan te vragen maar er is geen potje voor dit soort kinderen bij de gemeente dus alles moet uit eigen zak betaald worden.
Ook ben ik gestopt met werken omdat ik haar telkens weer mocht ophalen van het kdv.. dus dat is best heftig.

Er is geen passend onderwijs voor dit soort kinderen, zelf speciale scholen voor hoogebegaafden sluiten niet aan, gelukkig hebben wij een geweldige school die uit eigen budget een hele dure cursus heeft gevolgd over 145+ kinderen. Ze is 1x versneld maar loopt alsnog 2 groepen voor, ze zetten vooral in op haar een fijne en veilige leeromgeving te geven, ze krijgt veel verbreding (bijv andere talen leren en niet schoolze maar wel moeilijke uitdagingen), verdieping doen we niet veel omdat ze haar cognitief nooit kunnen geven wat ze nodig heeft en ze anders nog verder voor gaat lopen.

[ Bericht 1% gewijzigd door VraagWatJeWil op 20-12-2019 11:00:38 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  vrijdag 20 december 2019 @ 11:03:30 #10
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_190553141
Interessant! Ben zelf ook hoogbegaafd, maar niet in deze mate (gelukkig maar, lijkt me).

Hoe denk je over kinderen die extreem jong naar de middelbare school/universiteit gaan? Zou dat wat voor haar zijn?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_190553204
Heb je ergens de hoop dat ze dit zeer hoge iq in zal zetten voor iets "noemenswaardigs" om het maar even oneerbiedig te noemen, als in het bijdragen aan de wetenschap ipv het in te zetten om geld te verdienen voor een firma of iets?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_190553228
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 11:03 schreef SaskiaR het volgende:
Interessant! Ben zelf ook hoogbegaafd, maar niet in deze mate (gelukkig maar, lijkt me).

Hoe denk je over kinderen die extreem jong naar de middelbare school/universiteit gaan? Zou dat wat voor haar zijn?
Nee idd, volgens de tester was alles boven de 135 eigenlijk “te slim” qua zaken waar ze tegen aan zal lopen.

Ik denk dat elke ouder daar zijn eigen keuze in mag maken, ze zal het vast kunnen met wat gepush maar persoonlijk vind ik het niets.
We proberen vooral een balans te vinden in het uitdagen maar toch ook leren functioneren tussen gemiddelde mensen.

We weten dat ze superslim is en belachelijk snel en veel kan leren, maar we laten haar dan liever losgaan op het leren van Chinees (wat ze supertof vindt) dan haar op zo’n jonge leeftijd al bloot te stellen aan een soort van competitie om alles maar zo snel mogelijk te doen.

Als ze later wat ouder is en de gevolgen hiervan zelf kan overzien/inschatten, en dit zou willen, dan zullen we haar daar uiteraard in steunen en volgen. Maar voor nu willen we vooral dat ze emotioneel in balans is en leert omgaan met fouten maken en frustraties. De rest kan altijd nog.

[ Bericht 2% gewijzigd door VraagWatJeWil op 20-12-2019 11:42:51 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  vrijdag 20 december 2019 @ 11:13:45 #13
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_190553241
Bedankt voor je antwoord!

Kunnen jullie haar bijbenen? Ik vind het soms al lastig als mijn dochter een vraag stelt en ik het antwoord niet precies weet; komt dat bij jullie niet vaak voor? Zo ja, heeft dit invloed op jullie ouder-kindrelatie?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_190553243
quote:
16s.gif Op vrijdag 20 december 2019 11:09 schreef FlippingCoin het volgende:
Heb je ergens de hoop dat ze dit zeer hoge iq in zal zetten voor iets "noemenswaardigs" om het maar even oneerbiedig te noemen, als in het bijdragen aan de wetenschap ipv het in te zetten om geld te verdienen voor een firma of iets?
Nope, momenteel wil ze taxidermist en pizzabezorgster worden en er naast af en toe dierenarts en kinderarts :+

Ik hoop vooral dat ze gelukkig wordt en iemand zal vinden waar ze zichzelf bij kan zijn :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190553316
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 11:13 schreef SaskiaR het volgende:
Bedankt voor je antwoord!

Kunnen jullie haar bijbenen? Ik vind het soms al lastig als mijn dochter een vraag stelt en ik het antwoord niet precies weet; komt dat bij jullie niet vaak voor? Zo ja, heeft dit invloed op jullie ouder-kindrelatie?
Het antwoord is hier steeds vaker “google is your friend” :’) dus dat komt zeker voor, gelukkig heeft het verder (nog) geen invloed op de ouder kind relatie.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190553325
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 11:13 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Nope, momenteel wil ze taxidermist en pizzabezorgster worden en er naast af en toe dierenarts en kinderarts :+

Ik hoop vooral dat ze gelukkig wordt en iemand zal vinden waar ze zichzelf bij kan zijn :)
Ah oké, verwacht je dat vanuit andere mensen in haar omgeving deze gedachten wel leven of gaan leven over verspild potentieel, bij toekomstige docenten, familie et cetera? Niet dat ik het kwalijk zou vinden als ze pizzabezorger wordt verder indien daar haar geluk te vinden valt, maar het is toch een gedachte die snel opkomt van wat zou zo'n iq wel niet teweeg kunnen brengen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_190553387
quote:
16s.gif Op vrijdag 20 december 2019 11:20 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ah oké, verwacht je dat vanuit andere mensen in haar omgeving deze gedachten wel leven of gaan leven over verspild potentieel, bij toekomstige docenten, familie et cetera? Niet dat ik het kwalijk zou vinden als ze pizzabezorger wordt verder indien daar haar geluk te vinden valt, maar het is toch een gedachte die snel opkomt van wat zou zo'n iq wel niet teweeg kunnen brengen.
Ja, op dat gebied voelt het wel soms alsof er enorm veel verwacht wordt van haar.

Maar dat is voor ons juist een extra reden om in te zetten op haar “emotioneel sterk maken” zodat ze hier haar eigen keuzes in zal durven te maken. Want in onze ogen zou een verspilling van geluk het grootste kwaad zijn.
Je leeft maar 1 keer.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190553423
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 11:25 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ja, op dat gebied voelt het wel soms alsof er enorm veel verwacht wordt van haar.

Maar dat is voor ons juist een extra reden om in te zetten op haar “emotioneel sterk maken” zodat ze hier haar eigen keuzes in zal durven te maken. Want in onze ogen zou een verspilling van geluk het grootste kwaad zijn.
Je leeft maar 1 keer.
Ah ja precies, volledig mee eens verder, gelukkig wonen jullie hier waar het geluk van het individu belangrijk is.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  vrijdag 20 december 2019 @ 11:30:04 #19
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_190553463
Zou je deze ama ook gedaan hebben als je kind ondergemiddeld begaafd was geweest?
pi_190553476
quote:
16s.gif Op vrijdag 20 december 2019 11:27 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ah ja precies, volledig mee eens verder, gelukkig wonen jullie hier waar het geluk van het individu belangrijk is.
:)

[ Bericht 8% gewijzigd door VraagWatJeWil op 20-12-2019 11:38:07 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190553501
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 11:30 schreef herverwijderd het volgende:
Zou je deze ama ook gedaan hebben als je kind ondergemiddeld begaafd was geweest?
Dat weet ik niet omdat ik niet in die situatie zit, ik denk het wel :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190553902
Super interessant dit!

Hoe verloopt het contact met andere kinderen? Trekt ze meer naar oudere kinderen bijvoorbeeld?
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 20 december 2019 @ 12:01:46 #23
269689 crew  Viv
pi_190553998
Wat goed dat jullie haar niet pushen zoals bij dat jongetje dat laatst in het nieuws was :X en haar geluk en emotionele weerbaarheid voorop stellen.

Is de vader en/of ben jij ook (ver) bovengemiddeld slim/begaafd, of kwam dit uit de lucht vallen voor jullie?
  vrijdag 20 december 2019 @ 12:25:17 #24
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_190554274
Merk je haar hoogbegaafdheid ook in praktische zaken? Was ze bijv. snel zindelijk, snel zelfredzaam qua aankleden e.d.? En is ze goed in sport?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_190554313
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 11:56 schreef Evilaurian het volgende:
Super interessant dit!

Hoe verloopt het contact met andere kinderen? Trekt ze meer naar oudere kinderen bijvoorbeeld?
Ze heeft op school verteld over haar hoogbegaafdheid door het te brengen als een talent, en te vertellen hoe het werkt (voor en nadelen) en vervolgens heeft de juf alle andere kinderen voor de klas laten komen om over hun talent (incl voor en nadelen) te praten.

Ze heeft 1 beste vriend, een jongen van school van 12jr, die helaas nu net naar het vo is gegaan.
En er is een hoogbegaafd meisje nieuw bij haar in de klas gekomen waar ze op school nu mee samenzit en een leuke klik heeft.

Verder heeft ze weinig interesse in leeftijdsgenootjes (behalve als ze chinees zijn :+). Ze ligt wel erg goed in de klas en op school vindt iedereen haar leuk en interessant. Als we door school lopen geeft iedereen haar high fives bijv. En ze wordt vaak op feestjes gevraagd, maar ze had bijv. zelf geen behoefte aan een verjaardagsfeestje toen ze 6 werd. Ik denk dat de kinderen vooral haar oprechtheid en eerlijkheid waarderen, ze zou nooit liegen of gemeen doen. En zodra iemand verdrietig is ontfermd ze zich direct om iemand ondanks haar desinteresse in vriendschap. Het is ieg een erg bijzondere dynamiek!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190554348
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 12:01 schreef ViviRAWRS het volgende:
Wat goed dat jullie haar niet pushen zoals bij dat jongetje dat laatst in het nieuws was :X en haar geluk en emotionele weerbaarheid voorop stellen.

Is de vader en/of ben jij ook (ver) bovengemiddeld slim/begaafd, of kwam dit uit de lucht vallen voor jullie?
Dat vind ik altijd een moeilijke vraag ;)
Ik ben randje hoogbegaafd, maar ik voel mij eigenlijk vaak juist dom en haar vader is belachelijk slim maar wil zich niet laten testen omdat hij liever op gaat in “the crowd”.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190554455
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 12:25 schreef SaskiaR het volgende:
Merk je haar hoogbegaafdheid ook in praktische zaken? Was ze bijv. snel zindelijk, snel zelfredzaam qua aankleden e.d.? En is ze goed in sport?
Ja alleen compleet de andere kant op :D
Ze heeft enorm veel moeite met juist die zaken, de term “verstrooide professor” slaat echt op onze dochter. Bij het aankleden gaat alles langzaam en heeft ze zo haar broek verkeerd om en raakt een schoen kwijt die ze 1min daarvoor nog in haar hand had. Ze was pas met 3jr9mnd zindelijk terwijl ze met 3jr10mnd mocht beginnen op de basisschool (versneld groep 0/1 overgeslagen) de enige reden dat ze zindelijk werd was omdat ze anders niet naar school mocht. Ze vond het loslaten van de luier “eng”.
Net als fietsen, zwemmen, vetersstrikken etc allemaal zaken die ze uitstelt.

We zijn op verschillende sporten wezen kijken, maar bij de laatste moesten we haar dwingen om alleen al te kijken, toen hebben we dat opgegeven en zijn we met haar bij een echte chinese school wezen kijken (iets wat wij best spannend vonden ;) ) en sindsdien gaat ze daar elke zaterdag met enorm veel plezier naartoe.

Er is een heel mooi filmpje op youtube over hoe dit komt, mocht je 10min de tijd hebben.


[ Bericht 5% gewijzigd door VraagWatJeWil op 20-12-2019 12:46:14 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  vrijdag 20 december 2019 @ 12:42:01 #28
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_190554501
Dat klinkt heel bekend van mijn dochter (die totaal niet zo HB als die van jou, maar wel redelijk slim).
Bij haar is het vooral een soort faalangst, stel dat je het fout doet! Huilen geblazen (bij mij als kind ook en trouwens ook nog steeds wel).
Je zei ook al eerder dat jouw dochter ook faalangst heeft/had, gaat dat nu beter?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_190554540
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 12:42 schreef SaskiaR het volgende:
Dat klinkt heel bekend van mijn dochter (die totaal niet zo HB als die van jou, maar wel redelijk slim).
Bij haar is het vooral een soort faalangst, stel dat je het fout doet! Huilen geblazen (bij mij als kind ook en trouwens ook nog steeds wel).
Je zei ook al eerder dat jouw dochter ook faalangst heeft/had, gaat dat nu beter?
Ja het is een combinatie van perfectionisme en faalangst. Doordat alles altijd direct lukt, leert ze niet goed omgaan met mislukkingen. Ze krijgt daar sinds een half je therapie voor en we merken daar nu echt verschil in. Ze werken oa met fixie en growie, echt een leuke methode, wellicht is dat ook voor jullie interessant?
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  vrijdag 20 december 2019 @ 12:45:37 #30
403253 Meke
after all this time? always.
pi_190554553
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar in welke groep zit je dochter nu?
Op woensdag 9 september 2020 20:31 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod die we nooit hebben gehad.
  vrijdag 20 december 2019 @ 12:46:29 #31
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_190554560
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2019 12:44 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ja het is een combinatie van perfectionisme en faalangst. Doordat alles altijd direct lukt, leert ze niet goed omgaan met mislukkingen. Ze krijgt daar sinds een half je therapie voor en we merken daar nu echt verschil in. Ze werken oa met fixie en growie, echt een leuke methode, wellicht is dat ook voor jullie interessant?
We hebben nu nog niet zoveel problemen ermee, dochter is pas 4. Nu vooral dingen als aankleden, opruimen enz. Maar het kan zeker in de toekomst handig zijn, thanks! :)
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_190554585
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 12:45 schreef Meke het volgende:
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar in welke groep zit je dochter nu?
Ja, sorry :)
Ze zit nu in groep 4, maar cognitief op groep 6 niveau, en qua andere zaken is ze nog veel verder.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190554603
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 12:46 schreef SaskiaR het volgende:

[..]

We hebben nu nog niet zoveel problemen ermee, dochter is pas 4. Nu vooral dingen als aankleden, opruimen enz. Maar het kan zeker in de toekomst handig zijn, thanks! :)
Yw en succes! :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190555877
Gaat je dochter een Laurent worden? Ik bedoel hiermee of ze al jong een studie zal afronden?

Zijn jullie bang dat ze op een gegeven moment niks meer te leren heeft?
pi_190556130
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2019 14:07 schreef Krollie het volgende:
Gaat je dochter een Laurent worden? Ik bedoel hiermee of ze al jong een studie zal afronden?

Zijn jullie bang dat ze op een gegeven moment niks meer te leren heeft?
Ik hoop van niet, we proberen vooral veel uitdaging te bieden op niet schoolse zaken zodat ze niet te snel door de stof gaat maar wel gevoed wordt. Dit kost best veel energie en betekend dat we soms veel en vaak om de tafel zitten met school en de 2 specialisten om de koers in de gaten te houden.

De kans is wel aanwezig dat ze rond 10jr echt klaar is maar dat zien we dan wel weer, soms twijfel ik wel of haar op deze manier wat te remmen goed is, maar het gaan pushen en aanmoedigen van alles zo snel als ze kan doen voelt voor ons niet goed.

[ Bericht 0% gewijzigd door VraagWatJeWil op 20-12-2019 14:28:50 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  vrijdag 20 december 2019 @ 14:54:50 #36
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_190556679
Merk je haat en nijd van andere ouders, of geroddel over je kinderen?
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_190557376
quote:
11s.gif Op vrijdag 20 december 2019 14:54 schreef Scorpie het volgende:
Merk je haat en nijd van andere ouders, of geroddel over je kinderen?
Van andere kinderen absoluut niet (gelukkig), nu moet ik eerlijk zeggen dat er misschien 5 ouders op school zijn die ik het heb verteld en daar erg voorzichtig mee ben. Tot nu toe gelukkig nog niets van geroddel meegekregen op school. Maar het zal er vast zijn.

En ik heb op mijn fb er heel bewust nog nooit iets over geschreven. Een stukje angst denk ik, voor die vooroordelen maar ook een stukje bescherming naar A toe, omdat ik merk dat mensen meestal veel aannames doen en het echt niet snappen maar overtuigd zijn het wel te snappen.

Ik heb wel eens meegemaakt op de psz bijv. dat een moeder de opmerking maakte “ja dat kan mijn kind ook allemaal als ik het zo zou pushen als jullie, arm kind!” of opmerkingen van kennissen “laat dat kind toch lekker kind zijn en zet het in de zandbak” terwijl onze dochter (toen 3) als ik dat dan deed letters ging schrijven in het zand... en wij juist zo anti push zijn. Ik denk dat wij door dat soort ervaringen erg voorzichtig zijn geworden mbt vertellen.

Juist daarom vindt ik dit anoniem alles vertellen zelf ook wel een keer fijn :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190557479
denken jullie na over hoe jullie willen voorkomen dat je straks een volwassenen op de wereld hebt gezet met een erg hoog IQ maar een gigantische afstand van de maatschappij?
hardcoholic
pi_190557840
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 15:55 schreef Ferdii het volgende:
denken jullie na over hoe jullie willen voorkomen dat je straks een volwassenen op de wereld hebt gezet met een erg hoog IQ maar een gigantische afstand van de maatschappij?
Ja, ik hoop dat dit uit mijn bovenstaande reacties ook te lezen valt, we proberen haar wel subtiel te vormen zodat ze geen complete sheldon wordt (wat ze nu soms onbedoeld wel echt is) en dat ze mensen later beoordeeld op karakter en intentie ipv intelligentie. Maar we zijn ons ook bewust dat ze is wie ze is en dat tussen die 0,01% andere mensen aansluiting vinden (dan moet het ook nog eens qua karakter klikken) haar grootste uitdaging gaat worden.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190557997
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2019 16:17 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ja, ik hoop dat dit uit mijn bovenstaande reacties ook te lezen valt, we proberen haar wel subtiel te vormen zodat ze geen complete sheldon wordt (wat ze nu soms onbedoeld wel echt is) en dat ze mensen later beoordeeld op karakter en intentie ipv intelligentie. Maar we zijn ons ook bewust dat ze is wie ze is en dat tussen die 0,01% andere mensen aansluiting vinden (dan moet het ook nog eens qua karakter klikken) haar grootste uitdaging gaat worden.
Waarom zou zij moeten aansluiten bij een "soortgenootje"? Ik snap dat op deze leeftijd inleven in een ander lastig is. maar waarom zou zij op latere leeftijd niet kunnen begrijpen dat zij nou eenmaal wat slimmer is dan een ander, maar dat dat voor leuke dingen doen etc niet uitmaakt?
hardcoholic
pi_190558042
leren jullie je kids dat niet alles in het leven doelmatig en praktisch hoeft te zijn?
hardcoholic
pi_190558098
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 16:24 schreef Ferdii het volgende:

[..]

Waarom zou zij moeten aansluiten bij een "soortgenootje"? Ik snap dat op deze leeftijd inleven in een ander lastig is. maar waarom zou zij op latere leeftijd niet kunnen begrijpen dat zij nou eenmaal wat slimmer is dan een ander, maar dat dat voor leuke dingen doen etc niet uitmaakt?
Voor leuke dingen is dat idd geen enkel probleem denk ik, alleen merk ik persoonlijk wel dat de echte klikken vaak zijn met mensen die op ong hetzelfde niveau zitten, qua discussiëren en elkaar direct snappen. Het lijkt mij wel vervelend als de kans op zo’n vriendschap waar 1 woord genoeg is zo klein is. Maar ik hoop idd dat dat ongegrond is. Het was een eerlijke reactie op een vraag over of ik bang was mbt afstand. En ik merk dat ze zich nu vooral optrekt aan veel oudere kinderen, maar daar zit op den duur wel een plafond aan.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190558161
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 16:26 schreef Ferdii het volgende:
leren jullie je kids dat niet alles in het leven doelmatig en praktisch hoeft te zijn?
Ja, alleen is dat soms wel lastig, omdat zij dat nut niet echt inziet, ze is extreem competitief. Dus dat is wel een dingetje.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190558817
Heeft je kind vriendinnen ?
pi_190558872
Benadert ze alles vanuit haar IQ? Uit ze ook gedrag vanuit emotie, zoals knuffelen met jullie? Klinkt zo lullig om gedrag van andere kinderen 'normaal' te noemen terwijl jullie kinderen ook gewoon normaal zijn alleen met een bijzondere eigenschap. Is dus absoluut niet bedoeld als lullige vraag.
pi_190559234
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 17:22 schreef Geytenbeekje het volgende:
Heeft je kind vriendinnen ?
Ze heeft geen vriendinnen buiten school, ze kan heel goed met haar klasgenootjes omgaan en elke ochtend als ze op het plein komt wordt er druk geknuffeld, ze ligt goed in de groep maar behoefte aan speeldates of vriendschappen met de meisjes etc heeft ze niet, maar lijkt ze ook niet te missen.

[ Bericht 0% gewijzigd door VraagWatJeWil op 20-12-2019 17:52:18 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190559302
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 17:25 schreef Evilaurian het volgende:
Benadert ze alles vanuit haar IQ? Uit ze ook gedrag vanuit emotie, zoals knuffelen met jullie? Klinkt zo lullig om gedrag van andere kinderen 'normaal' te noemen terwijl jullie kinderen ook gewoon normaal zijn alleen met een bijzondere eigenschap. Is dus absoluut niet bedoeld als lullige vraag.
Ik gebruik het woord normale kinderen in vergelijking ook wel eens en denk dan oeps dus ik begrijp exact hoe je dat bedoelt, ik maak er altijd maar “gemiddelde kinderen” van. :)

Ja ze benaderd alles vanuit haar cognitie/ratio, emoties geven haar vaak vooral buikpijn.

Ze geeft wel knuffels maar het is anders dan bij gemiddelde kinderen, soms een beetje onhandig. Vaak komt daarna wel een vraag of ze iets mag, of zegt ze iets naars en maakt ze het goed met een “je bent de liefste mama van de hele wereld, knuffel?” Dat voelt niet altijd helemaal natuurlijk :’)
Gelukkig is ze vanuit de basis een superlief meisje dus kunnen we er vaak wel (stiekem) om
lachen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190559356
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2019 17:46 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ze heeft geen vriendinnen buiten school, ze kan heel goed met haar klasgenootjes omgaan en elke ochtend als ze op het plein komt wordt er druk geknuffeld, ze ligt goed in de groep maar behoefte aan speeldates of vriendschappen met de meisjes etc heeft ze niet, maar lijkt ze ook niet te missen.
Misschien meer als tip, veel jonge kinderen die hoogbegaafd zijn vinden schaken of andere denkspellen heel leuk, misschien zou het leuk zijn om op een schaakclub te gaan ?
pi_190559393
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 17:54 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Misschien meer als tip, veel jonge kinderen die hoogbegaafd zijn vinden schaken of andere denkspellen heel leuk, misschien zou het leuk zijn om op een schaakclub te gaan ?
Dank je, op school mag ze idd schaken als verbreding. Maar thuis wil ze dit niet doen omdat ze een keer in de war raakte met het paard.
Dat soort dingen zijn idd erg leuk voor ze. :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190559443
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 17:57 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Dank je, op school mag ze idd schaken als verbreding. Maar thuis wil ze dit niet doen omdat ze een keer in de war raakte met het paard.
Dat soort dingen zijn idd erg leuk voor ze. :)
Ze kan niet goed tegen verlies of niet goed tegen als ze iets fout doet ?
  vrijdag 20 december 2019 @ 18:01:32 #51
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_190559481
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2019 10:33 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Zo wil ze graag taxidermist worden en hebben we regelmatig discussies over waarom wij (papa en mama) onze oude hond als die overlijdt niet willen laten opzetten, ze kan daar niets mee omdat ze dergelijke emotionele redenen vreemd vindt.
Ben je niet bang dat ze straks misschien een enorme sociopaat wordt?
pi_190559527
Hoe goed is je kind in spelletjes? Bijvoorbeeld FIFA, wint ie veel potjes?? Zo ja wat voor speelstijl gebruikt ie en welke spelers
pi_190559871
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 17:59 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Ze kan niet goed tegen verlies of niet goed tegen als ze iets fout doet ?
Toen ze kleiner was absoluut niet, en ze vindt het nog steeds lastig maar ze heeft zichzelf goed aangeleerd om dit te verbergen en er mee om te gaan, nu is ze nog maar 6jr dus is dat op zich al best knap :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190559908
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 december 2019 18:01 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Ben je niet bang dat ze straks misschien een enorme sociopaat wordt?
Wij maken vaak de grap “bates motel” maar nee, want ze haalt geen plezier uit dieren pijn doen en elk spinnetje wordt heel voorzichtig boven haar bed gezet (want die beschermen tegen muggen). Maar de grap maken we dus stiekem wel, buiten haar om uiteraard. 8-)

Op dit moment houden we onze ogen open voor dode vogels in het bos, omdat een iemand heeft gevonden die dit werk doet en dat wel samen met haar wil doen..
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190559938
quote:
99s.gif Op vrijdag 20 december 2019 18:03 schreef Doublepain het volgende:
Hoe goed is je kind in spelletjes? Bijvoorbeeld FIFA, wint ie veel potjes?? Zo ja wat voor speelstijl gebruikt ie en welke spelers
Ze speelt geen fifa, wel roblox en minecraft. Ze bouwt hele pretparken in roblox en heeft zichzelf door dat spel engels leren schrijven en lezen en is nu bezig met spaans omdat ze een paar spaanse vriendjes heeft.
Ze is wel enorm in de ban van hackers, dat vindt ze supertof. :X

Oh en ze vind dungeons en dragons leuk :+

[ Bericht 5% gewijzigd door VraagWatJeWil op 20-12-2019 18:28:16 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator vrijdag 20 december 2019 @ 18:28:08 #56
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_190560093
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2019 10:27 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ze was als baby erg snel met alles, maar toen ze 2,5jr was en we meer in contact kwamen met andere ouders begon het wel erg op te vallen.
Ze telde met gemak terug van 60 naar 0, kon tellen tot 100 in het engels en nederlands. Kende alle letters van het alfabet in het engels en nederlands en schreef woordjes als hoi en opa. Ze was gek op alles wat te maken had met planeten en sterren en dino’s (kende alle planeten). En had een bizar goed geheugen.

Toen ze naar de peuterspeelzaal ging begon ze ineens weer te krassen ipv de koppoters te tekenen die ze thuis maakte, ook begon ze ineens als een peuter te praten terwijl ze thuis normale zinnen praatte (woorden als hypocriet gebruikte en snapte ze). En elke dag na de psz had ze ineens woedeaanvallen..

Toen hebben we aan de bel getrokken.

Wij hebben trouwens nooit iets aangereikt of gepusht, enkel haar interesse gevolgd, ze heeft zichzelf alles aangeleerd. Dat noemen ze een autodidact.
Is daarmee je kind hoogbegaafd? Of wordt het predicaat 'hoogbegaafd' er pas aangehangen als er een IQ-test heeft plaatsgevonden?

Mijn zoon kon bovenstaande op zijn 3e ook + wist alle staten van Amerika op te noemen en zo'n 40/45 landen icm hoofdstad.

Nu is hij 7 en merk ik dat die 'trend' niet doorzet of zo. De meeste hoofdsteden is hij min of meer vergeten. Als we het er nu nog wel eens over hebben is het bij het horen van een hoofdstad 'Oh ja'. Gek genoeg weet hij nu alleen Iran/Teheran en Noord-Korea/Pyongyang nog direct te noemen :D
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  Moderator vrijdag 20 december 2019 @ 18:29:32 #57
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_190560120
Ook kon hij in het Duits tellen tot 15. Ik kreeg er bij hem meer het gevoel bij dat het het onthouden van klanken is dan daadwerkelijk hoogbegaafdheid of zo. Als ie dat is heeft ie dat in ieder geval niet van zijn vader, lol
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_190560136
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 december 2019 18:28 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Is daarmee je kind hoogbegaafd? Of wordt het predicaat 'hoogbegaafd' er pas aangehangen als er een IQ-test heeft plaatsgevonden?

Mijn zoon kon bovenstaande op zijn 3e ook + wist alle staten van Amerika op te noemen en zo'n 40/45 landen icm hoofdstad.

Nu is hij 7 en merk ik dat die 'trend' niet doorzet of zo. De meeste hoofdsteden is hij min of meer vergeten. Als we het er nu nog wel eens over hebben is het bij het horen van een hoofdstad 'Oh ja'. Gek genoeg weet hij nu alleen Iran/Teheran en Noord-Korea/Pyongyang nog direct te noemen :D
Ik leerde als kind ook alle hoofdsteden en weet ze nog steeds wel :D
pi_190560211
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 december 2019 18:28 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Is daarmee je kind hoogbegaafd? Of wordt het predicaat 'hoogbegaafd' er pas aangehangen als er een IQ-test heeft plaatsgevonden?

Mijn zoon kon bovenstaande op zijn 3e ook + wist alle staten van Amerika op te noemen en zo'n 40/45 landen icm hoofdstad.

Nu is hij 7 en merk ik dat die 'trend' niet doorzet of zo. De meeste hoofdsteden is hij min of meer vergeten. Als we het er nu nog wel eens over hebben is het bij het horen van een hoofdstad 'Oh ja'. Gek genoeg weet hij nu alleen Iran/Teheran en Noord-Korea/Pyongyang nog direct te noemen :D
Nee, tot 6jr heet het zelfs met iq test een ontwikkelingsvoorsprong.

Wij hebben haar toen ze 6jr was laten testen met de wiscv (nieuwste en meest uitgebreide test).
Merk je geen andere dingen meer aan hem?
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator vrijdag 20 december 2019 @ 18:40:30 #60
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_190560376
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 18:32 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Nee, tot 6jr heet het zelfs met iq test een ontwikkelingsvoorsprong.

Wij hebben haar toen ze 6jr was laten testen met de wiscv (nieuwste en meest uitgebreide test).
Merk je geen andere dingen meer aan hem?
Hij leest snel, heeft weinig moeite met langere woorden/zinnen. Hij hoort alles, letterlijk alles. Kan 2 gesprekken volgen terwijl hij tv zit te kijken. Ook weinig interesse in leeftijdsgenootjes destijds. De keren dat hij er wel mee speelde corrigeerde hij steeds vriendjes waar hij mee speelde. Tot op het vervelende af. Daar had ik wel moeite mee. Hij bedoelde het niet verkeerd, maar zo kwam het er wel uit :') Op school kreeg hij in groep 1 wel het briefje opgeplakt dat hij 'mogelijk hoogbegaafd is'. Maar echt sprake van testjes of iets dergelijks zijn er nooit van gekomen omdat ; bezuinigingen scholen.

Daarbij vind ik het ook niet zo interessant of hij het wel of niet is. Hij wordt nergens in belemmerd of heeft last van iets waardoor ik vind dat daar maar eens uitsluitsel over zou moeten komen. Nu hij 7 is speelt hij alleen maar met leeftijdsgenootjes.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_190560449
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 18:40 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Hij leest snel, heeft weinig moeite met langere woorden/zinnen. Hij hoort alles, letterlijk alles. Kan 2 gesprekken volgen terwijl hij tv zit te kijken. Ook weinig interesse in leeftijdsgenootjes destijds. De keren dat hij er wel mee speelde corrigeerde hij steeds vriendjes waar hij mee speelde. Tot op het vervelende af. Daar had ik wel moeite mee. Hij bedoelde het niet verkeerd, maar zo kwam het er wel uit :') Op school kreeg hij in groep 1 wel het briefje opgeplakt dat hij 'mogelijk hoogbegaafd is'. Maar echt sprake van testjes of iets dergelijks zijn er nooit van gekomen ; omdat bezuinigingen scholen.

Daarbij vind ik het ook niet zo interessant of hij het wel of niet is. Hij wordt nergens in belemmerd of heeft last van iets waardoor ik vind dat daar maar eens uitsluitsel over zou moeten komen. Nu hij 7 is speelt hij alleen maar met leeftijdsgenootjes.
Hoe corrigeerde hij de andere kinderen ? Verkeerd geluidje bij speelgoed ?
pi_190560516
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 18:40 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Hij leest snel, heeft weinig moeite met langere woorden/zinnen. Hij hoort alles, letterlijk alles. Kan 2 gesprekken volgen terwijl hij tv zit te kijken. Ook weinig interesse in leeftijdsgenootjes destijds. De keren dat hij er wel mee speelde corrigeerde hij steeds vriendjes waar hij mee speelde. Tot op het vervelende af. Daar had ik wel moeite mee. Hij bedoelde het niet verkeerd, maar zo kwam het er wel uit :') Op school kreeg hij in groep 1 wel het briefje opgeplakt dat hij 'mogelijk hoogbegaafd is'. Maar echt sprake van testjes of iets dergelijks zijn er nooit van gekomen ; omdat bezuinigingen scholen.

Daarbij vind ik het ook niet zo interessant of hij het wel of niet is. Hij wordt nergens in belemmerd of heeft last van iets waardoor ik vind dat daar maar eens uitsluitsel over zou moeten komen. Nu hij 7 is speelt hij alleen maar met leeftijdsgenootjes.
Alleen maar fijn dat het nu goed gaat, lekker van genieten!
Want als onze dochter niet vast was gelopen hadden wij haar ook niet laten testen.
Kind B was destijds getest vanwege het autisme, en kind C doordat de specialisten dit adviseerden omdat deze zo op A lijkt en om de problemen voor te zijn. Toch is het nu wel erg fijn om te snappen waarom ze zo anders is/zijn en om te weten wat ze nodig hebben qua begeleiding om goed te kunnen functioneren.
Bij ons werd trouwens alles gewoon vanuit de gemeente vergoed mbt testen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator vrijdag 20 december 2019 @ 18:49:33 #63
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_190560541
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 18:44 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Hoe corrigeerde hij de andere kinderen ? Verkeerd geluidje bij speelgoed ?
Kleine dingetjes.

Altijd kinderen wijzen op dat ze hun handen moesten wassen als ze naar de wc waren gegaan.
Puzzels in mum van tijd oplossen terwijl vriendjes daarmee bezig waren. Vervolgens met zo'n blik naar mij van 'Pff, dat ze dat niet snappen'.
Geïrriteerd raken als leeftijdsgenootjes niet snel verbanden zien in situaties/spelletjes.

Dat soort dingen. Gelukkig was dat niet zo'n lange periode en krijg ik meer het gevoel dat hij nu meer op één lijn zit met zijn klasgenootjes. Hoewel de juf wel aangaf dat hij weer het beste rapport van de klas had.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_190560682
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 18:49 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Kleine dingetjes.

Altijd kinderen wijzen op dat ze hun handen moesten wassen als ze naar de wc waren gegaan.
Puzzels in mum van tijd oplossen terwijl vriendjes daarmee bezig waren. Vervolgens met zo'n blik naar mij van 'Pff, dat ze dat niet snappen'.
Geïrriteerd raken als leeftijdsgenootjes niet snel verbanden zien in situaties/spelletjes.

Dat soort dingen. Gelukkig was dat niet zo'n lange periode en krijg ik meer het gevoel dat hij nu meer op één lijn zit met zijn klasgenootjes. Hoewel de juf wel aangaf dat hij weer het beste rapport van de klas had.
Oh dat lijkt mij wel lastig idd ..

Dat doet die van ons gelukkig niet, ze druipt dan gewoon af. Of ze sluit zich compleet af. Zij is eerder onhandig op het gebied van veel te eerlijk zijn :+
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190561143
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2019 10:49 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Dat is idd echt het grootste misverstand dat er is, het leven met een uitzonderlijk begaafd kind is pittig, ze staan altijd “aan” en zijn extreem gevoelig, omdat ze als het ware waar hoogbegaafden door een verrekijker kijken zij alles door een microscoop bekijken en voelen.
Ze hebben ipv 1 of 2 gedachtengangen meestal een stuk of 8 door elkaar lopen
Dit is hoe jullie dochter is. Als ouder wil je haar niet afremmen in haar belangstelling.

Maar ze is wel ‘anders’. De meeste mensen kletsen graag over koetjes en kalfjes, terwijl zij zich interesseert in zaken die de gemiddelde Nederlander totaal boven de pet gaan

Dus in sociale situaties is zij altijd degene die zich aan zal moeten passen. Die ‘aan’ knop, die bij haar van nature voluit staat, zal af en toe toch even gedimd moeten worden.

Hoe ga je daarmee om? Hoe kan je een kind dat bij brengen, zonder haar het gevoel te geven dat ze niet goed is zoals ze is?
pi_190561200
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 18:49 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Kleine dingetjes.

Altijd kinderen wijzen op dat ze hun handen moesten wassen als ze naar de wc waren gegaan.
Puzzels in mum van tijd oplossen terwijl vriendjes daarmee bezig waren. Vervolgens met zo'n blik naar mij van 'Pff, dat ze dat niet snappen'.
Geïrriteerd raken als leeftijdsgenootjes niet snel verbanden zien in situaties/spelletjes.

Dat soort dingen. Gelukkig was dat niet zo'n lange periode en krijg ik meer het gevoel dat hij nu meer op één lijn zit met zijn klasgenootjes. Hoewel de juf wel aangaf dat hij weer het beste rapport van de klas had.
Oh ja, nou ja goed fijn als hij dat nu wat minder heeft, want voor die kinderen vind je dat ook vervelend natuurlijk
pi_190561254
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2019 10:11 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Bedankt voor de introductie,

Ik ben moeder van 3 hoogbegaafde kinderen.
Waarvan 1 een totaal IQ van 145+ heeft, dit komt voor bij 0,01% van de kinderen.

Ze is 6 jaar, en ik noem haar in deze reeks A.

Haar IQ is harmonisch, dus ze is op elk gebied zuiver hoogbegaafd, ook sociaal emotioneel loopt ze ver voor, waardoor ze extra “uitzonderlijk” is. Haar enige “probleem” in haar ontwikkeling is de emotie regulatie.

Ik doe mee aan deze reeks omdat ik door alle nieuwsberichten best getriggerd werd qua vooroordelen, en omdat het irl best een gevoelig onderwerp is om te delen.
1. Waarom gaat dit hier anoniem in plaats van gewoon in het betreffende topic in OUD waar je met/na deze introductie niet heel moeilijk herkenbaar zal zijn? :B

2. Waarom kweken jullie ubermenschen? ;(
pi_190561311
quote:
11s.gif Op vrijdag 20 december 2019 19:23 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

1. Waarom gaat dit hier anoniem in plaats van gewoon in het betreffende topic in OUD waar je met/na deze introductie niet heel moeilijk herkenbaar zal zijn? :B

2. Waarom kweken jullie ubermenschen? ;(
1. Dat moet ze helemaal zelf weten
2. Je kweekt niet als je gemeenschap hebt gehad en er een mens uit voorkomt.
pi_190561337
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 19:26 schreef Geytenbeekje het volgende:
1. Dat moet ze helemaal zelf weten
Ze zal vast verheugd zijn te vernemen dat jij daar zo over denkt..
pi_190561369
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 december 2019 19:28 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Ze zal vast verheugd zijn te vernemen dat jij daar zo over denkt..
Dat zal mij een groot genoegen zyn
pi_190561496
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 19:17 schreef Jake_Skywalker het volgende:

[..]

Dit is hoe jullie dochter is. Als ouder wil je haar niet afremmen in haar belangstelling.

Maar ze is wel ‘anders’. De meeste mensen kletsen graag over koetjes en kalfjes, terwijl zij zich interesseert in zaken die de gemiddelde Nederlander totaal boven de pet gaan

Dus in sociale situaties is zij altijd degene die zich aan zal moeten passen. Die ‘aan’ knop, die bij haar van nature voluit staat, zal af en toe toch even gedimd moeten worden.

Hoe ga je daarmee om? Hoe kan je een kind dat bij brengen, zonder haar het gevoel te geven dat ze niet goed is zoals ze is?
Dat is exact waar ik van wakker lig, we proberen het haar uit te leggen in termen van talent, haar talent is dat ze extreem goed kan nadenken en daar zijn de meeste andere mensen om haar heen wat minder goed in. Maar andere mensen zijn misschien enorm goed in hardlopen of met de handen en daar is zij minder goed in. Die mensen moeten ook langzamer rennen als zij met hen meedoet. Een beetje op die manier. Maar ik blijf het een heel kwetsbaar makend punt vinden en een enorm goede vraag.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190561524
quote:
11s.gif Op vrijdag 20 december 2019 19:23 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

1. Waarom gaat dit hier anoniem in plaats van gewoon in het betreffende topic in OUD waar je met/na deze introductie niet heel moeilijk herkenbaar zal zijn? :B

2. Waarom kweken jullie ubermenschen? ;(
1. In de hoop dat mocht ze ooit gaan nalezen ze dit niet vindt, omdat mijn intentie hier is om compleet open te zijn en ik in dat topic wat meer rekening hou met dat feit.

2. Dat vroeg de juf ook :’) “wat doen jullie toch dat jullie zulke kinderen maken”.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190561545
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 19:36 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Dat is exact waar ik van wakker lig, we proberen het haar uit te leggen in termen van talent, haar talent is dat ze extreem goed kan nadenken en daar zijn de meeste andere mensen om haar heen wat minder goed in. Maar andere mensen zijn misschien enorm goed in hardlopen of met de handen en daar is zij minder goed in. Die mensen moeten ook langzamer rennen als zij met hen meedoet. Een beetje op die manier. Maar ik blijf het een heel kwetsbaar makend punt vinden en een enorm goede vraag.
Stelt ze ook vragen waar je zelf geen antwoord op weet ?
pi_190561600
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 19:39 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Stelt ze ook vragen waar je zelf geen antwoord op weet ?
Ja.. tegenwoordig kan ik haar gelukkig vertellen dat ze het eerst zelf moet googlen :)

Haar zusje van 2jr vroeg van de week waarom er bacterien in poep zitten, dus dat gaat nog wat worden als die straks beiden groter zijn, ik denk dat ze mij vrij snel voorbij zullen gaan qua feitjes.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190561668
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2019 19:42 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ja.. tegenwoordig kan ik haar gelukkig vertellen dat ze het eerst zelf moet googlen :)

Haar zusje van 2jr vroeg van de week waarom er bacterien in poep zitten, dus dat gaat nog wat worden als die straks beiden groter zijn, ik denk dat ze mij vrij snel voorbij zullen gaan qua feitjes.
Zulke vragen en dan 2, ik kon toen ik 2 was nauwelijks praten :D
pi_190561693
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 19:36 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Dat is exact waar ik van wakker lig, we proberen het haar uit te leggen in termen van talent, haar talent is dat ze extreem goed kan nadenken en daar zijn de meeste andere mensen om haar heen wat minder goed in. Maar andere mensen zijn misschien enorm goed in hardlopen of met de handen en daar is zij minder goed in. Die mensen moeten ook langzamer rennen als zij met hen meedoet. Een beetje op die manier. Maar ik blijf het een heel kwetsbaar makend punt vinden en een enorm goede vraag.
Dank :)

Het is ook zo'n dubbele boodschap. Je bent goed zoals je bent, maar als je aardig gevonden wil worden moet je je toch anders voordoen.

Gelukkig is dit vooral iets dat speelt in de 'oppervlakkige' sociale omgang, bij collega's/extended family/kennissen. Ik gun haar ook een paar echte vrienden, waarbij ze wel helemaal zichzelf kan zijn. Als je zo anders bent dan de rest is dat zooo ontzettend fijn :)
pi_190561754
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 19:48 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Zulke vragen en dan 2, ik kon toen ik 2 was nauwelijks praten :D
Ja het is soms echt wel heel bijzonder, zo zei ze laatst “mama ik ben 2 jaar uit jouw buik, dus ik ben 2 jaar op de aarde!”.
Dat zijn van die uitspraken die ik dan achteraf even snel opschrijf voor haar voor later.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190561773
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 19:49 schreef Jake_Skywalker het volgende:

[..]

Dank :)

Het is ook zo'n dubbele boodschap. Je bent goed zoals je bent, maar als je aardig gevonden wil worden moet je je toch anders voordoen.

Gelukkig is dit vooral iets dat speelt in de 'oppervlakkige' sociale omgang, bij collega's/extended family/kennissen. Ik gun haar ook een paar echte vrienden, waarbij ze wel helemaal zichzelf kan zijn. Als je zo anders bent dan de rest is dat zooo ontzettend fijn :)
Ja inderdaad, ik gun haar dat zo ...
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190561791
Leuke VWJW!

Mijn zoon is jong volwassen en heeft soortgelijk i.q. Zonder al te veel in details te treden, hij is al klaar met studeren en gaat volgend jaar in een baan beginnen waarin hij meer gaat verdienen dan z'n moeder (ik dus).

Mijn vraag: waar ben je het meeste bang voor qua toekomst?
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 19:48 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Zulke vragen en dan 2, ik kon toen ik 2 was nauwelijks praten :D
Mijn zoon kon met 1.5 jaar het gehele Ajax elftal opnoemen, rugnummer en naam. Ik had geen idee hoe bijzonder dat was tot een familielid die pedagogie studeerde het hem hoorde doen en verbaasd was (alleen jammer dat het Ajax was :D )
pi_190561800
Ik ben zelf hooggeleid en merk ook vaak vanuit mijn omgeving dat ze soms moeilijk met mij om kunnen gaan. Dit komt voort uit een emotie die ik kan uitzetten, namelijk empathie voor een ander. Dit kan vervelend zijn voor naasten, maar het interesseert mij niks. Het heeft me wel geholpen te komen waar ik nu ben en voor mn 40ste met pensioen kan. Hoe zou je het vinden als een van je G's ook zo zou worden?

[ Bericht 0% gewijzigd door pferdfahrer op 20-12-2019 21:02:03 ]
pi_190563018
Mijn dochter, inmiddels bijna 22 jaar, is ook een ZHBer. Ze heeft een fenomenaal geheugen en is in echt alles goed. Wiskunde, talen en alles wat er tussen zit inclusief tekenen e.d.. Behalve sport dan. Haar enige onvoldoende ooit was voor veters strikken :')
Wij hebben haar nooit laten testen en zelf wil en durft ze niet. Aan de hand van haar eigen speurwerk komt ze op een IQ van 160+ maar precies wil ze het niet weten. Ze vindt dit al erg genoeg. En ze is wie ze is en hoe ze is. Daar hoeft ook geen getal aan gehangen te worden.

Haar klasgenoten op het VO zagen haar als een weirdo. Ze snapten haar niet en zij snapte hen ook niet. Het boeide haar ook niet echt. Ze kreeg te maken met afgunst vanwege haar kunnen en ook dat boeide haar niet, ze ging haar eigen gang. Ze heeft pas sinds de 4e klas van het VWO echte vrienden en die heeft ze nog steeds. Er zijn maar erg weinig mensen die haar echt begrijpen.

TS, je dochter is nog zo jong. Ook zij zal later te maken krijgen met onbegrip en afgunst van mede klasgenoten. Zorg ervoor dat ze weet dat ze altijd en met alles bij jou terecht kan. Maak haar sterk door veel met haar te praten. En leer haar dat wat anderen van haar denken helemaal niks uitmaakt.
Succes en sterkte.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_190563385
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 19:57 schreef Granqvist het volgende:
Leuke VWJW!

Mijn zoon is jong volwassen en heeft soortgelijk i.q. Zonder al te veel in details te treden, hij is al klaar met studeren en gaat volgend jaar in een baan beginnen waarin hij meer gaat verdienen dan z'n moeder (ik dus).

Mijn vraag: waar ben je het meeste bang voor qua toekomst?
[..]

Mijn zoon kon met 1.5 jaar het gehele Ajax elftal opnoemen, rugnummer en naam. Ik had geen idee hoe bijzonder dat was tot een familielid die pedagogie studeerde het hem hoorde doen en verbaasd was (alleen jammer dat het Ajax was :D )
:)
Heb je evt nog tips?

Mijn grootste angst is dat ze ongelukkig wordt, ik denk de grootste angst van elke ouder.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190563424
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2019 19:57 schreef pferdfahrer het volgende:
Ik ben zelf hooggeleid en merk ook vaak vanuit mijn omgeving dat ze soms moeilijk met mij om kunnen gaan. Dit komt voort uit een emotie die ik kan uitzetten, namelijk empathie voor een ander. Dit kan vervelend zijn voor naasten, maar het interesseert mij niks. Het heeft me wel geholpen te komen waar ik nu ben en voor mn 40ste met pensioen kan. Hoe zou je het vinden als een van je G's ook zo zou worden?
Ik merk dat ze dat nu al kan, zodra ze “in the zone zit” zo noemen wij dat, dan is er enkel focus voor datgene en is er geen enkele vorm van normaal contact/empathie. Maar ze kan en heeft het wel, dus zolang ze het maar wel heeft is dat denk ik niet heel erg, maar we hebben wel eens open monden van familie leden gezien ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door VraagWatJeWil op 20-12-2019 21:34:27 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190563515
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 20:59 schreef Mushanga71 het volgende:
Mijn dochter, inmiddels bijna 22 jaar, is ook een ZHBer. Ze heeft een fenomenaal geheugen en is in echt alles goed. Wiskunde, talen en alles wat er tussen zit inclusief tekenen e.d.. Behalve sport dan. Haar enige onvoldoende ooit was voor veters strikken :')
Wij hebben haar nooit laten testen en zelf wil en durft ze niet. Aan de hand van haar eigen speurwerk komt ze op een IQ van 160+ maar precies wil ze het niet weten. Ze vindt dit al erg genoeg. En ze is wie ze is en hoe ze is. Daar hoeft ook geen getal aan gehangen te worden.

Haar klasgenoten op het VO zagen haar als een weirdo. Ze snapten haar niet en zij snapte hen ook niet. Het boeide haar ook niet echt. Ze kreeg te maken met afgunst vanwege haar kunnen en ook dat boeide haar niet, ze ging haar eigen gang. Ze heeft pas sinds de 4e klas van het VWO echte vrienden en die heeft ze nog steeds. Er zijn maar erg weinig mensen die haar echt begrijpen.

TS, je dochter is nog zo jong. Ook zij zal later te maken krijgen met onbegrip en afgunst van mede klasgenoten. Zorg ervoor dat ze weet dat ze altijd en met alles bij jou terecht kan. Maak haar sterk door veel met haar te praten. En leer haar dat wat anderen van haar denken helemaal niks uitmaakt.
Succes en sterkte.
Wat bijzonder om te lezen, hier gaat ook echt alles makkelijk behalve sport/veters strikken/fietsen/zwemmen. De rest is 1x kijken of horen en ze weet het en is in haar hoofd alweer vele stappen verder.

Ergens verdrietig om te lezen qua aansluiting maar wel iets waar wij ons erg van bewust zijn en waarover we ook regelmatig tegen elkaar zeggen “wat een geluk, met haar klasje/school” hopelijk legt deze tot nu positieve ervaring een goede basis qua sterk in haar schoenen staan. Het scheelt wel enorm denken wij, hopen wij, dat ze zelf nog totaal geen interesse toont in vriendschappen. Mocht je tips hebben zijn deze van harte welkom!

[ Bericht 0% gewijzigd door VraagWatJeWil op 20-12-2019 21:35:17 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190564315
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 21:22 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Wat bijzonder om te lezen, hier gaat ook echt alles makkelijk behalve sport/veters strikken/fietsen/zwemmen. De rest is 1x kijken of horen en ze weet het en is in haar hoofd alweer vele stappen verder.

Ergens verdrietig om te lezen qua aansluiting maar wel iets waar wij ons erg van bewust zijn en waarover we ook regelmatig tegen elkaar zeggen “wat een geluk, met haar klasje/school” hopelijk legt deze tot nu positieve ervaring een goed basis qua sterk in haar schoenen staan. Het scheelt wel enorm denken wij, hopen wij, dat ze zelf nog totaal geen interesse toont in vriendschappen. Mocht je tips hebben zijn deze van harte welkom!
Fietsen en zwemmen, ook drama hier. Ze fietste pas zelf naar school in 4VWO, toen een vriendin haar aanspoorde en met haar mee fietste.
Wat dan weer wel grappig was: haar wiskunde leraar maakte toetsen maar rekende die niet uit. Hij wachtte tot dochterlief de toets gemaakt had en gebruikte die dan als nakijkblad :D

Vriendschappen boeiden haar niet, was ze ook niet mee bezig. Ze had zich er al bij neergelegd dat ze anders was en ze vond het wel prima. Voor mij was dat echt heart breaking maar zijzelf had er niet zoveel moeite mee. Wat heb je aan vrienden die je niet snappen? Jouw dochter zal op den duur echt ook mensen tegenkomen die haar begrijpen, die haar waarderen om wie en hoe ze is. Die niet afgunstig en jaloers zijn en haar als een gewoon mens zien en niet alleen het mega verstand wat ze heeft.
Het is fijn dat jouw dochter nu in een leuke klas zit. En ik hoop echt dat dit zo blijft in de toekomst.

Wat wij gedaan hebben, is haar op een verdedigingssport zetten. Heel goed voor het zelfvertrouwen! Ze heeft al een tijd haar zwarte band en heeft het helaas een keer op school nodig gehad. Het verbale, daar was ze wel aan gewend, maar het fysieke... Ze heeft toen iemand in de houdgreep genomen en gezegd dat mocht ie het ooit nog flikken, zij z`n nek zou breken. Triest maar wel effectief ;)

Wat we ook wel stiekem deden, was haar een dagje ziek melden. Deze kinderen missen eigenlijk niet veel en zo wel, halen ze het binnen no time weer in. En zo`n dagje deed haar dan echt goed :)

Oh, ze kwam een keer thuis, plofte op de bank, ze toen zat in groep 1 of 2. Maaam, ik ben depressief! Euh, waarom? Nou, ik heb een fout gemaakt! Juist. Uitgelegd dat dat niet erg is, iedereen dat wel doet en blablabla. Overtuigd was ze niet en veel fouten daarna heeft ze ook niet meer gemaakt.

Mijn dochter was een oester buiten de deur. Ze zei op school nooit veel. Hoe is jouw dochter, is ze spraakzaam of ook zo gesloten?
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  Moderator vrijdag 20 december 2019 @ 21:57:21 #86
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_190564344
Geloven je kinderen (nog) in sinterklaas?

Wat zijn de favoriete tv programma's van je kinderen?

En een beetje een gewetensvraag, met de kennis van nu, als je zou kunnen kiezen voor je kinderen zou je ze dan een hoog of liever een gemiddelde intelligentie geven. En voor je zelf als ouder als je kon kiezen kinderen met hoog of gemiddelde intelligentie?

[ Bericht 5% gewijzigd door Bosbeetle op 20-12-2019 22:16:06 ]
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_190564986
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 21:56 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]

Fietsen en zwemmen, ook drama hier. Ze fietste pas zelf naar school in 4VWO, toen een vriendin haar aanspoorde en met haar mee fietste.
Wat dan weer wel grappig was: haar wiskunde leraar maakte toetsen maar rekende die niet uit. Hij wachtte tot dochterlief de toets gemaakt had en gebruikte die dan als nakijkblad :D
:D hahaha geweldig!

quote:
Vriendschappen boeiden haar niet, was ze ook niet mee bezig. Ze had zich er al bij neergelegd dat ze anders was en ze vond het wel prima. Voor mij was dat echt heart breaking maar zijzelf had er niet zoveel moeite mee. Wat heb je aan vrienden die je niet snappen? Jouw dochter zal op den duur echt ook mensen tegenkomen die haar begrijpen, die haar waarderen om wie en hoe ze is. Die niet afgunstig en jaloers zijn en haar als een gewoon mens zien en niet alleen het mega verstand wat ze heeft.
Het is fijn dat jouw dochter nu in een leuke klas zit. En ik hoop echt dat dit zo blijft in de toekomst.
Ik denk dat dat hier wel een beetje hetzelfde is, ik lijk het erger te vinden dan haar, maar misschien komt dat ook vanuit het “wat je niet kent mis je niet”. Ja dat hoop ik ook, op ons schooltje zit ze ieg op dat gebied veilig en goed.

quote:
Wat wij gedaan hebben, is haar op een verdedigingssport zetten. Heel goed voor het zelfvertrouwen! Ze heeft al een tijd haar zwarte band en heeft het helaas een keer op school nodig gehad. Het verbale, daar was ze wel aan gewend, maar het fysieke... Ze heeft toen iemand in de houdgreep genomen en gezegd dat mocht ie het ooit nog flikken, zij z`n nek zou breken. Triest maar wel effectief ;)
Bah :’(
Dat is misschien idd wel een goede om te gaan doen voordat ze naar het vo gaat, dank je.

quote:
Wat we ook wel stiekem deden, was haar een dagje ziek melden. Deze kinderen missen eigenlijk niet veel en zo wel, halen ze het binnen no time weer in. En zo`n dagje deed haar dan echt goed :)
We hadden op school de afspraak nu met de feestdagen dat we haar gewoon thuis mochten houden als het teveel was en met sinterklaas mocht ze na het pakjes openen naar huis. De normale maanden mag ze dit zo nu en dan ook, school zegt hierover “ze mist toch niets, en haar welzijn in de gaten dmv een vrije dag geven behoort ook onze taak”. Daar hebben wij heel veel geluk mee.


quote:
Oh, ze kwam een keer thuis, plofte op de bank, ze toen zat in groep 1 of 2. Maaam, ik ben depressief! Euh, waarom? Nou, ik heb een fout gemaakt! Juist. Uitgelegd dat dat niet erg is, iedereen dat wel doet en blablabla. Overtuigd was ze niet en veel fouten daarna heeft ze ook niet meer gemaakt.
Zooo herkenbaar! “Foutje hoort er bij” was een hele tijd onze mantra, net als “nee niet je kan het niet, maar je kan het NOG niet”

quote:
Mijn dochter was een oester buiten de deur. Ze zei op school nooit veel. Hoe is jouw dochter, is ze spraakzaam of ook zo gesloten?
Ja buiten de deur (buiten haar veilige plekjes) laat ze zichzelf eigenlijk nooit zien.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  vrijdag 20 december 2019 @ 22:51:30 #88
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_190565757
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 20:59 schreef Mushanga71 het volgende:
Mijn dochter, inmiddels bijna 22 jaar, is ook een ZHBer. Ze heeft een fenomenaal geheugen en is in echt alles goed. Wiskunde, talen en alles wat er tussen zit inclusief tekenen e.d.. Behalve sport dan. Haar enige onvoldoende ooit was voor veters strikken :')
Wij hebben haar nooit laten testen en zelf wil en durft ze niet. Aan de hand van haar eigen speurwerk komt ze op een IQ van 160+ maar precies wil ze het niet weten. Ze vindt dit al erg genoeg. En ze is wie ze is en hoe ze is. Daar hoeft ook geen getal aan gehangen te worden.

Haar klasgenoten op het VO zagen haar als een weirdo. Ze snapten haar niet en zij snapte hen ook niet. Het boeide haar ook niet echt. Ze kreeg te maken met afgunst vanwege haar kunnen en ook dat boeide haar niet, ze ging haar eigen gang. Ze heeft pas sinds de 4e klas van het VWO echte vrienden en die heeft ze nog steeds. Er zijn maar erg weinig mensen die haar echt begrijpen.

TS, je dochter is nog zo jong. Ook zij zal later te maken krijgen met onbegrip en afgunst van mede klasgenoten. Zorg ervoor dat ze weet dat ze altijd en met alles bij jou terecht kan. Maak haar sterk door veel met haar te praten. En leer haar dat wat anderen van haar denken helemaal niks uitmaakt.
Succes en sterkte.
Ik mis in dit verhaal wat jouw dochter nu doet? Heeft ze de vruchten kunnen plukken van dat IQ?
pi_190566059
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 22:18 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

:D hahaha geweldig!
[..]

Ik denk dat dat hier wel een beetje hetzelfde is, ik lijk het erger te vinden dan haar, maar misschien komt dat ook vanuit het “wat je niet kent mis je niet”. Ja dat hoop ik ook, op ons schooltje zit ze ieg op dat gebied veilig en goed.
[..]

Bah :’(
Dat is misschien idd wel een goede om te gaan doen voordat ze naar het vo gaat, dank je.
[..]

We hadden op school de afspraak nu met de feestdagen dat we haar gewoon thuis mochten houden als het teveel was en met sinterklaas mocht ze na het pakjes openen naar huis. De normale maanden mag ze dit zo nu en dan ook, school zegt hierover “ze mist toch niets, en haar welzijn in de gaten dmv een vrije dag geven behoort ook onze taak”. Daar hebben wij heel veel geluk mee.
[..]

Zooo herkenbaar! “Foutje hoort er bij” was een hele tijd onze mantra, net als “nee niet je kan het niet, maar je kan het NOG niet”
[..]

Ja buiten de deur (buiten haar veilige plekjes) laat ze zichzelf eigenlijk nooit zien.
Ze heeft het echt getroffen met haar school! Fijn dat het op deze manier kan, want ze missen echt niks. En school ziet dus ook hoe je dochter is en denkt mee. Das echt heel fijn :)
Die van mij moest doorkleuteren omdat ze "sociaal en emotioneel"' achter liep. Jah, duh. Ze was haar klasgenootjes ver vooruit. Mocht ze wel in groep 7 de CITO maken. Dacht, leuk, kijken wat ze scoort. Dat was dus niet de bedoeling, ze moest dan wel meteen daarna naar het VO. In overleg met dochter besloten het niet te doen. Ze wilde het dan helemaal afmaken, inclusief groep 8.

Heel belangrijk ook voor jou in de toekomst: overleg met je dochter. Neem geen beslissingen zonder haar die haar wel aangaan. Deze kids weten zelf heel goed wat goed voor ze is.

En foutjes? Die komen niet in hun vocabulaire voor ;) Goed hoe jij dit aanpakt :)

Het is moeilijk als je dochter ook zo gesloten is, zeker op school. Mijn ervaring is dat ze wegkruipen om een antwoord te geven in de klas omdat het altijd goed is. Dus houden ze hun mond dicht om niet op te vallen. Bij mijn dochter is dat nog niet veel veranderd, al is ze wel een stuk mondiger geworden. Ze geeft nu vaak iemand lik op stuk en zegt wat ze van iets vindt. Bij jouw dochter komt dat ook nog wel.

Weet je, ik heb het er veel met mijn dochter over gehad. Hadden we het niet anders moeten doen? Toch een Leonardoschool, meer druk achter school zetten? Maar zij is blij met hoe we het hebben aangepakt.
Als ouder zijnde wil en doe je het beste voor je kind, welke weg je ook kiest :)
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_190566171
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 december 2019 22:51 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Ik mis in dit verhaal wat jouw dochter nu doet? Heeft ze de vruchten kunnen plukken van dat IQ?
Jep. Ze heeft net cum laude haar bachelor afgerond op een technische uni en is nu bezig met haar master :)
Ze had haar bachelor veel sneller kunnen doen, maar wilde dat niet. Niet alles hoeft altijd maar snel ;)
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_190566653
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 december 2019 21:57 schreef Bosbeetle het volgende:
Geloven je kinderen (nog) in sinterklaas?
Ja, A van 6 en C van 2, geloven nog, bijzonder he?
Wel was het dramatisch omdat ze elke nacht bezorgd waren en er sochtends direct gekeken moest worden of er geen dode pietjes in de tuin lagen :{


quote:
Wat zijn de favoriete tv programma's van je kinderen?
Van A, kapitein onderbroek, brammetje baas, maar the big bang kijkt ze ook mee.
Van C, knofje en casper en lisa en frozen.

quote:
En een beetje een gewetensvraag, met de kennis van nu, als je zou kunnen kiezen voor je kinderen zou je ze dan een hoog of liever een gemiddelde intelligentie geven. En voor je zelf als ouder als je kon kiezen kinderen met hoog of gemiddelde intelligentie?
Voor henzelf zou een gemiddeld tot boven gemiddeld iq, makkelijker zijn geweest en voor ons als ouders denk ik ook. Maar ik hou van ze zoals ze zijn incl alle pieken en dalen O+
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190567599
Heb je in de babytijd veel gemerkt?
Je zegt sneller, maar merk je dat echt veel of kroop/liep ze gewoon wat eerder?
Of lichamelijk niets bijzonders maar emotioneel eerder huilen of sneller praten?
Eerst denken, dan typen
pi_190567810
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 23:01 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]

Ze heeft het echt getroffen met haar school! Fijn dat het op deze manier kan, want ze missen echt niks. En school ziet dus ook hoe je dochter is en denkt mee. Das echt heel fijn :)
Die van mij moest doorkleuteren omdat ze "sociaal en emotioneel"' achter liep. Jah, duh. Ze was haar klasgenootjes ver vooruit. Mocht ze wel in groep 7 de CITO maken. Dacht, leuk, kijken wat ze scoort. Dat was dus niet de bedoeling, ze moest dan wel meteen daarna naar het VO. In overleg met dochter besloten het niet te doen. Ze wilde het dan helemaal afmaken, inclusief groep 8.

Heel belangrijk ook voor jou in de toekomst: overleg met je dochter. Neem geen beslissingen zonder haar die haar wel aangaan. Deze kids weten zelf heel goed wat goed voor ze is.

En foutjes? Die komen niet in hun vocabulaire voor ;) Goed hoe jij dit aanpakt :)

Het is moeilijk als je dochter ook zo gesloten is, zeker op school. Mijn ervaring is dat ze wegkruipen om een antwoord te geven in de klas omdat het altijd goed is. Dus houden ze hun mond dicht om niet op te vallen. Bij mijn dochter is dat nog niet veel veranderd, al is ze wel een stuk mondiger geworden. Ze geeft nu vaak iemand lik op stuk en zegt wat ze van iets vindt. Bij jouw dochter komt dat ook nog wel.

Weet je, ik heb het er veel met mijn dochter over gehad. Hadden we het niet anders moeten doen? Toch een Leonardoschool, meer druk achter school zetten? Maar zij is blij met hoe we het hebben aangepakt.
Als ouder zijnde wil en doe je het beste voor je kind, welke weg je ook kiest :)
O+
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190567834
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 23:04 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]

Jep. Ze heeft net cum laude haar bachelor afgerond op een technische uni en is nu bezig met haar master :)
Ze had haar bachelor veel sneller kunnen doen, maar wilde dat niet. Niet alles hoeft altijd maar snel ;)
Wow O+ en wat heerlijk dat ze die vrijheid heeft genomen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190567984
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 23:57 schreef Piger het volgende:
Heb je in de babytijd veel gemerkt?
Je zegt sneller, maar merk je dat echt veel of kroop/liep ze gewoon wat eerder?
Of lichamelijk niets bijzonders maar emotioneel eerder huilen of sneller praten?
Ze stond vanaf dat ze haar ogen open deed “aan”.
Ze was altijd alert, ze sliep weinig omdat ze alles wou meemaken.
Maar vooral de lange aandachtspan was achteraf erg opvallend, en ze leek heel veel al te begrijpen en begon vroeg met praten.

Ik vergeet nooit de opmerking over de jongste “het is net een volwassen mens in een klein lichaam” ik denk dat dat het nog het beste omschrijft.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190568489
Zal ze je teleurstellen als ze op latere leeftijd gewoon gemiddeld blijkt te zijn? Beetje drank drinken, feesten, sociaal inhalen wat ze eerder heeft gemist (ook al zeg je dat ze wat betreft eq ook intelligent is etc.). Bedoel die IQ tests op jongere leeftijd zeggen niet altijd zoveel, ook al geloven ouders graag van wel.

Om het even in perspectief te plaatsen, mijn kinderen zijn meertalig opgevoed, hadden ze een test moeten doen een jaar geleden dan was de oudste ondergemiddeld slim bevonden (ook wat de kinderopvang zei), een jaar later zijn ze bovengemiddeld. Bedoel bij mijn kinderen gaat het alleen maar omhoog, bij jouw kind (kinderen) is het al hoog en kan het alleen maar omlaag gaan op alle gebieden, maar toch lijk jij dat niet echt op die manier te zien. Denk je echt dat ze zo slim zijn ook op latere leeftijd of is het gewoon een mooi iets om over te kunnen praten nu?

[ Bericht 21% gewijzigd door #ANONIEM op 21-12-2019 00:39:00 ]
pi_190570376
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 00:05 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Wow O+ en wat heerlijk dat ze die vrijheid heeft genomen.
Jep en ze is pas 23 als ze afstudeert. Jong genoeg :Y
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_190570420
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 december 2019 18:29 schreef onlogisch het volgende:
Ook kon hij in het Duits tellen tot 15. Ik kreeg er bij hem meer het gevoel bij dat het het onthouden van klanken is dan daadwerkelijk hoogbegaafdheid of zo. Als ie dat is heeft ie dat in ieder geval niet van zijn vader, lol
Kinderen erven hun intelligentie van hun moeder.
https://nieuws.nl/populai(...)ligentie-aan-moeder/
pi_190570424
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 00:32 schreef phoenyx het volgende:
Zal ze je teleurstellen als ze op latere leeftijd gewoon gemiddeld blijkt te zijn? Beetje drank drinken, feesten, sociaal inhalen wat ze eerder heeft gemist (ook al zeg je dat ze wat betreft eq ook intelligent is etc.). Bedoel die IQ tests op jongere leeftijd zeggen niet altijd zoveel, ook al geloven ouders graag van wel.

Om het even in perspectief te plaatsen, mijn kinderen zijn meertalig opgevoed, hadden ze een test moeten doen een jaar geleden dan was de oudste ondergemiddeld slim bevonden (ook wat de kinderopvang zei), een jaar later zijn ze bovengemiddeld. Bedoel bij mijn kinderen gaat het alleen maar omhoog, bij jouw kind (kinderen) is het al hoog en kan het alleen maar omlaag gaan op alle gebieden, maar toch lijk jij dat niet echt op die manier te zien. Denk je echt dat ze zo slim zijn ook op latere leeftijd of is het gewoon een mooi iets om over te kunnen praten nu?
Wij hebben gewacht met testen tot ze de leeftijd had waarvan de specialisten zeggen dat het betrouwbaar is en niet meer een ontwikkelingsvoorsprong, omdat voor die leeftijd het inderdaad alle kanten kan uitgaan.

Bij mijn jongste staat er dus ook nergens officieel hoogbegaafd omdat ze nog te jong is, wel zijn haar scores een indicatie dat we er rekening mee kunnen houden, ze verwachten zelfs dat zij de lijn van A gaat volgen. Persoonlijk hoop ik van niet, en hoop ik dat het disharmonische van de jongste bijtrekt naar het gemiddelde ipv ook richting het uitzonderlijke, puur omdat het voor haarzelf dan een makkelijker leven wordt.

A is compleet harmonisch, veel hoogbegaafde kinderen hebben uitschieters op 1 of meerdere subtesten maar bij haar is de complete ontwikkeling tot dit niveau gekomen wat ze zuiver hoogbegaafd noemen en betrouwbaar.
Dus mocht zij ineens lager gaan presteren betekend dat eerder dat ze niet goed in haar vel zit/gaat onder presteren om aan te passen.

Stel wat jij zegt zou kunnen, dan zou ik absoluut niet teleurgesteld in haar zijn, ik hecht geen waarde aan een iq getal, ik hecht waarde aan haar.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190570526
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 09:05 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Wij hebben gewacht met testen tot ze de leeftijd had waarvan de specialisten zeggen dat het betrouwbaar is en niet meer een ontwikkelingsvoorsprong, omdat voor die leeftijd het inderdaad alle kanten kan uitgaan.

Bij mijn jongste staat er dus ook nergens officieel hoogbegaafd omdat ze nog te jong is, wel zijn haar scores een indicatie dat we er rekening mee kunnen houden, ze verwachten zelfs dat zij de lijn van A gaat volgen. Persoonlijk hoop ik van niet, en hoop ik dat het disharmonische van de jongste bijtrekt naar het gemiddelde ipv ook richting het uitzonderlijke, puur omdat het voor haarzelf dan een makkelijker leven wordt.

A is compleet harmonisch, veel hoogbegaafde kinderen hebben uitschieters op 1 of meerdere subtesten maar bij haar is de complete ontwikkeling tot dit niveau gekomen wat ze zuiver hoogbegaafd noemen en betrouwbaar.
Dus mocht zij ineens lager gaan presteren betekend dat eerder dat ze niet goed in haar vel zit/gaat onder presteren om aan te passen.

Stel wat jij zegt zou kunnen, dan zou ik absoluut niet teleurgesteld in haar zijn, ik hecht geen waarde aan een iq getal, ik hecht waarde aan haar.
Mooi verwoord! O+
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_190570580
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 09:07 schreef Mushanga71 het volgende:

Veel mensen hebben geen flauw benul hoe moeilijk een ZHBer het in het gewone leven kan hebben. Leren gaat te makkelijk, maar het sociale is vaak nog maar de vraag. En ze kiezen niet voor zo`n IQ, ze worden ermee geboren en hebben er maar mee te dealen.
Als mijn dochter had mogen kiezen, had ze heel graag een lager IQ gehad
Exact dit. Dat is ook 1 van de redenen waarom ik hier aan mee wilde doen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator zaterdag 21 december 2019 @ 09:18:36 #102
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_190570592
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 december 2019 09:04 schreef Krollie het volgende:

[..]

Kinderen erven hun intelligentie van hun moeder.
https://nieuws.nl/populai(...)ligentie-aan-moeder/
'vermoedelijk' 'hoofdzakelijk'

Niet echt onomstotelijk zo te lezen.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_190570659
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 09:17 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Exact dit. Dat is ook 1 van de redenen waarom ik hier aan mee wilde doen.
Dat vind ik heel goed van je, en dapper :* Want er zal altijd onbegrip zijn over ZHBers. Hopelijk helpt dit topic een klein beetje op meer begrip.

Zeker na Laurent (zo heet dat jongetje toch?) zal er wel weer nog raarder naar deze mensen gekeken worden ;(
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_190570699
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 december 2019 09:04 schreef Krollie het volgende:

[..]

Kinderen erven hun intelligentie van hun moeder.
https://nieuws.nl/populai(...)ligentie-aan-moeder/
In ons geval zeker niet :+
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190570824
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 09:25 schreef Mushanga71 het volgende:

Dat vind ik heel goed van je, en dapper :* Want er zal altijd onbegrip zijn over ZHBers. Hopelijk helpt dit topic een klein beetje op meer begrip.

Zeker na Laurent (zo heet dat jongetje toch?) zal er wel weer nog raarder naar deze mensen gekeken worden ;(
Dank je :)

Ja, toen ik de koppen las dacht ik ohh wat fijn eindelijk wordt er aandacht aan besteed, omdat deze kinderen altijd overal buiten vallen qua passend onderwijs etc.
Maar toen ik de artikelen las en dingen ging nalezen was dat gevoel compleet omgeslagen omdat ik bang ben dat dit voor veel mensen alle vooroordelen bevestigt. En ik wil juist zo graag ook delen dat er genoeg ouders zijn die helemaal niet pushen of de media opzoeken en records willen vebreken.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190570978
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 09:37 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Dank je :)

Ja, toen ik de koppen las dacht ik ohh wat fijn eindelijk wordt er aandacht aan besteed, omdat deze kinderen altijd overal buiten vallen qua passend onderwijs etc.
Maar toen ik de artikelen las en dingen ging nalezen was dat gevoel compleet omgeslagen omdat ik bang ben dat dit voor veel mensen alle vooroordelen bevestigt. En ik wil juist zo graag ook delen dat er genoeg ouders zijn die helemaal niet pushen of de media opzoeken en records willen vebreken.
Ik dacht precies hetzelfde! Zo`n domper hoe dat werkelijk is gegaan en geholpen heeft het al helemaal niet. Met dank aan zulke ouders :N
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_190571505
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 december 2019 21:57 schreef Bosbeetle het volgende:
Geloven je kinderen (nog) in sinterklaas?
Ik heb ook zo'n kind, van 8. En hij gelooft ook nog stevig. Zijn slimheid in combi met zijn fantasie zorgt ervoor dat alles wat anderen als verdacht zien, hij wel weet te verklaren in zijn hoofd :D

En dan ondertussen wel gesprekken hebben over het geloof(christendom, islam, boedisme), waarom mensen geloven, en alle vragen die daarbij horen :P
pi_190571548
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 december 2019 10:38 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Ik heb ook zo'n kind, van 8. En hij gelooft ook nog stevig. Zijn slimheid in combi met zijn fantasie zorgt ervoor dat alles wat anderen als verdacht zien, hij wel weet te verklaren in zijn hoofd :D

En dan ondertussen wel gesprekken hebben over het geloof(christendom, islam, boedisme), waarom mensen geloven, en alle vragen die daarbij horen :P
Ja :D

A heeft vorige maand door alle bijbelse verwijzingen van alles opgezocht en nagedacht en vertelde papa vervolgens dat ze besloten had toch in de evolutie theorie te geloven :+
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zaterdag 21 december 2019 @ 10:51:27 #109
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_190571679
Wat is A een leuk kind als ik het zo hoor :)

Hoe denk je over verenigingen zoals Mensa? Misschien kan dat een plek zijn waar A mensen tegenkomt die net zijn als zijzelf (hoewel je daar al vanaf IQ 130 lid van kan worden, dus er is nog steeds verschil natuurlijk).
En Pharos voor jezelf als ouder, heb je daar ervaring mee?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_190571883
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 10:51 schreef SaskiaR het volgende:
Wat is A een leuk kind als ik het zo hoor :)

Hoe denk je over verenigingen zoals Mensa? Misschien kan dat een plek zijn waar A mensen tegenkomt die net zijn als zijzelf (hoewel je daar al vanaf IQ 130 lid van kan worden, dus er is nog steeds verschil natuurlijk).
En Pharos voor jezelf als ouder, heb je daar ervaring mee?
Dank je O+ ze heeft zo’n leuk bijzonder en eigen karaktertje, dat maakt het wel makkelijker om met alle emotie regulatie problemen om te gaan.

Ze gaat sindskort 1x in de week naar een therapeutische speelgroep, waar ze sociale vaardigheden en andere dingen leert, daar zit ieg 1 hb en 1 uhb kind, hier kijkt ze altijd enorm naar uit dus dat doet haar wel goed.
De Pharos groep volg ik op fb, maar ik merk dat ik daar vooral in het begin veel uithaalde, en mij nu soms juist irriteer aan sommige berichten omdat de spoeling niet altijd zo zuiver is en daardoor zelf ook minder de behoefte krijg om daar te reageren.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190572022
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2019 10:11 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Bedankt voor de introductie,

Ik ben moeder van 3 hoogbegaafde kinderen.
Waarvan 1 een totaal IQ van 145+ heeft, dit komt voor bij 0,01% van de kinderen.

Ze is 6 jaar, en ik noem haar in deze reeks A.

Haar IQ is harmonisch, dus ze is op elk gebied zuiver hoogbegaafd, ook sociaal emotioneel loopt ze ver voor, waardoor ze extra “uitzonderlijk” is. Haar enige “probleem” in haar ontwikkeling is de emotie regulatie.

Ik doe mee aan deze reeks omdat ik door alle nieuwsberichten best getriggerd werd qua vooroordelen, en omdat het irl best een gevoelig onderwerp is om te delen.
Gaan bepaalde dingen zoals buiten spelen, spelen met speelgoed, gesprekstof met leeftijdgenoten, bepaalde tv-programma's niet snel kinderachtig en saai worden voor zo'n kind?
Eerder een vraag dan een vooroordeel hoor, maar ik heb echt zo'n beeld dat dergelijke kinderen nu eenmaal snel uitgekeken zijn op fantasie en fabeltjes (Sinterklaas, de tandenfee) omdat ze de werkelijkheid nu eenmaal sneller door hebben dan andere leeftijdgenoten.
Hetzelfde met het aangeboden lesmateriaal op die leeftijd, dat vormt op den duur toch ook geen uitdaging meer?
Klopt dat? :7
pi_190572233
Wat voor de kinderen van nu wel een voordeel is, is dat er veel meer over bekend is en dat er meer voor wordt gedaan. Je kan ook overal info vinden.
Een jaar of 20 geleden was er weinig. Mijn dochter was een jaar of 3 toen er werd geadviseerd door het consultatieburo om contact op te nemen met Mensa. Er was toen nog nauwelijks internet dus zelfs het foonnummer moest ik opzoeken in het telefoonboek. Gebeld in de hoop op wat advies, maar daar konden ze eigenlijk niets met een driejarige. Moest maar terugbellen als ze ouder was :') Dus ploeter je door als ouder. In groep 3 had ze al Avi uit en is ze andere kinderen gaan helpen met lezen.
In groep 3 was haar juf verbaasd over haar kennis van de 80 jarige oorlog. Had alle Thea Beckman boeken al aan haar voorgelezen :D
School gaf haar wel werk uit een hogere groep, maar ook dat hielp niet veel. VO hetzelfde: maak maar werk uit een hogere klas of lees maar meer boeken. Jah, dus niet he, daar had ze geen zin in. Dat extra lezen dan.
Waar ze pas echt op haar plek was, is nu op de uni. En zelfs dat gaat haar makkelijk af.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_190572482
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 11:15 schreef Werkman het volgende:

[..]

Gaan bepaalde dingen zoals buiten spelen, spelen met speelgoed, gesprekstof met leeftijdgenoten, bepaalde tv-programma's niet snel kinderachtig en saai worden voor zo'n kind?
Eerder een vraag dan een vooroordeel hoor, maar ik heb echt zo'n beeld dat dergelijke kinderen nu eenmaal snel uitgekeken zijn op fantasie en fabeltjes (Sinterklaas, de tandenfee) omdat ze de werkelijkheid nu eenmaal sneller door hebben dan andere leeftijdgenoten.
Hetzelfde met het aangeboden lesmateriaal op die leeftijd, dat vormt op den duur toch ook geen uitdaging meer?
Klopt dat? :7
Ja en nee.
Buitenspelen heeft ze nooit het nut van ingezien, ik heb dat op den duur maar gewoon opgegeven.
Maar in de tuin kan ze uren bezig zijn met de watertafel, er worden dan van allerlei smeersels en drankjes in verschillende kleuren gemaakt met het poeder van het stoepkrijt. Dus ze speelt wel, alleen op een andere manier.
Zo kan ze helemaal opgaan in dungeons en dragons met haar vader (die een enorme nerd is :+) en dan schrijft en tekent ze mee en dat vindt ze geweldig.
Sinterklaas gelooft ze nog wel in (denk ik) maar ze is bang dat de pieten dood van het dak vallen en daar ligt ze dan letterlijk tot 01u van wakker..

Maar school.. dat is idd saai want als ze 1 ding leert doet ze zelf automatisch alle logische vervolgstappen in haar hoofd en is ze soms zonder iets te doen al 2 boekjes verder. Dus school heeft er een behoorlijke uitdaging aan, die ze gelukkig met veel liefde en geduld aannemen en aangeven samen met ons en haar dit te doen en leren. Dus daar hebben wij heel veel geluk mee.

[ Bericht 0% gewijzigd door VraagWatJeWil op 21-12-2019 12:35:47 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190572511
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 11:30 schreef Mushanga71 het volgende:
Wat voor de kinderen van nu wel een voordeel is, is dat er veel meer over bekend is en dat er meer voor wordt gedaan. Je kan ook overal info vinden.
Een jaar of 20 geleden was er weinig. Mijn dochter was een jaar of 3 toen er werd geadviseerd door het consultatieburo om contact op te nemen met Mensa. Er was toen nog nauwelijks internet dus zelfs het foonnummer moest ik opzoeken in het telefoonboek. Gebeld in de hoop op wat advies, maar daar konden ze eigenlijk niets met een driejarige. Moest maar terugbellen als ze ouder was :') Dus ploeter je door als ouder. In groep 3 had ze al Avi uit en is ze andere kinderen gaan helpen met lezen.
In groep 3 was haar juf verbaasd over haar kennis van de 80 jarige oorlog. Had alle Thea Beckman boeken al aan haar voorgelezen :D
School gaf haar wel werk uit een hogere groep, maar ook dat hielp niet veel. VO hetzelfde: maak maar werk uit een hogere klas of lees maar meer boeken. Jah, dus niet he, daar had ze geen zin in. Dat extra lezen dan.
Waar ze pas echt op haar plek was, is nu op de uni. En zelfs dat gaat haar makkelijk af.
100% waarheid, hier heeft school vrij makkelijk contact kunnen opnemen met een uhb (uitzonderlijkhoogbegaafdheid) specialist en daar een hele dure cursus kunnen volgen. Het nadeel nu is dat omdat het zo weinig voorkomt alles erg duur is mbt cursussen etc. Er worden soms speelmiddagen georganiseerd waar je voor moet betalen en dan staat de halve ruimte vol met enkel reclame standjes.. dus dat is wel jammer.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190572549
Sorry dat ik weer reageer, maar het is allemaal zo herkenbaar :@
Mijn dochter heeft 1x buiten gespeeld. Toen ze binnen kwam vroeg ze me: mam, hoef ik alsjeblieft nooooit meer buiten te spelen? Was geen succes :')
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_190572596
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 december 2019 11:49 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

100% waarheid, hier heeft school vrij makkelijk contact kunnen opnemen met een uhb (uitzonderlijkhoogbegaafdheid) specialist en daar een hele dure cursus kunnen volgen. Het nadeel nu is dat omdat het zo weinig voorkomt alles erg duur is mbt cursussen etc. Er worden soms speelmiddagen georganiseerd waar je voor moet betalen en dan staat de halve ruimte vol met enkel reclame standjes.. dus dat is wel jammer.
Dat was er vroeger allemaal niet, zo jammer dat wat er nu dan wel is, ook weer veel geld kost. Denk ook niet dat hoogbegaafdheid ooit echt goed ingeburgerd raakt. School moet ook willen meewerken, daar heb je echt heel veel geluk mee.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_190572645
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 11:25 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Je leeft maar 1 keer.
Dat is nooit bewezen. Dat je meer dan 1x leeft overigens ook niet.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_190572897
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 11:51 schreef Mushanga71 het volgende:
Sorry dat ik weer reageer, maar het is allemaal zo herkenbaar :@
Mijn dochter heeft 1x buiten gespeeld. Toen ze binnen kwam vroeg ze me: mam, hoef ik alsjeblieft nooooit meer buiten te spelen? Was geen succes :')
Mijn dochter wil ook niet op haar fietsje zitten buiten, betekend niet dat ze dat dan maar niet moet doen :{
hardcoholic
  zaterdag 21 december 2019 @ 12:28:02 #119
11682 Moonah
Jolie femme
pi_190573099
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 11:55 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]

Dat was er vroeger allemaal niet, zo jammer dat wat er nu dan wel is, ook weer veel geld kost. Denk ook niet dat hoogbegaafdheid ooit echt goed ingeburgerd raakt. School moet ook willen meewerken, daar heb je echt heel veel geluk mee.
Ik sta bijna 25 jaar voor de klas. En ik moet eerlijk bekennen (heb ik elders in het HB topic ook al eens gedaan) dat ik 'vroeger' HB als een soort van luxe probleem zag. Die kinderen zijn immers zó slim, die redden zich soweieo wel. Inmiddels weet ik beter. ;) (maar nu werk ik op een school met juist kinderen aan de andere kant van het spectrum...!).
Anyway, er is heel lang alleen maar 'ingezet' op kinderen die onder het gemiddelde scoren. Echter, sinds een jaar of 10 toch al, zijn scholen verplicht zich ook in de HB kinderen te verdiepen en hen een passend aanbod te bieden. Maar ja, onderwijs is een log systeem, dus dat kost tijd. Plus de werkdruk is echt hoog, er moet op heel veel niveau's gedifferentieerd worden in het reguliere basisonderwijs. Het lastige is dat een leerkracht maar in haar/zijn eentje is en de aandacht moet verdelen over 25/30 kinderen. Dus of iedereen een beetje aandacht (= te weinig), of de middenmoot bedienen en de uiteindjes schieten er weer bij in. Dat is een heel lastige spagaat waar (oa) kinderen als die van jullie de dupe van zijn.

Ik lees weer met interesse mee. :)
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_190573222
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 11:51 schreef Mushanga71 het volgende:
Sorry dat ik weer reageer, maar het is allemaal zo herkenbaar :@
Mijn dochter heeft 1x buiten gespeeld. Toen ze binnen kwam vroeg ze me: mam, hoef ik alsjeblieft nooooit meer buiten te spelen? Was geen succes :')
Nee alleen maar fijn, zo vanzelfsprekend is herkenning niet :*
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190573230
quote:
6s.gif Op zaterdag 21 december 2019 11:59 schreef vosss het volgende:

[..]

Dat is nooit bewezen. Dat je meer dan 1x leeft overigens ook niet.
Zolang het niet bewezen is hou ik het bij 1x :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190573277
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 12:15 schreef Ferdii het volgende:

[..]

Mijn dochter wil ook niet op haar fietsje zitten buiten, betekend niet dat ze dat dan maar niet moet doen :{
Er is een verschil tussen het gewoon dwars zijn/haar zin willen krijgen, niet willen en het compleet dichtklappen en hartverscheurend huilen waardoor het een soort film scene wordt. Ik denk dat geen enkele ouder zijn of haar toch al kwetsbare kind een soort trauma wil geven.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190573292
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 11:55 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]

Dat was er vroeger allemaal niet, zo jammer dat wat er nu dan wel is, ook weer veel geld kost. Denk ook niet dat hoogbegaafdheid ooit echt goed ingeburgerd raakt. School moet ook willen meewerken, daar heb je echt heel veel geluk mee.
Ja enorm O+
Wel hebben wij aangegeven op school dat het niet zo mag zijn dat andere kinderen onder haar aanpassingen lijden, dat we dan echt samen moeten zoeken naar andere oplossingen. Gelukkig gaat het tot nu toe goed. :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190573304
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 12:39 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Er is een verschil tussen het gewoon dwars zijn/haar zin willen krijgen, niet willen en het compleet dichtklappen en hartverscheurend huilen waardoor het een soort film scene wordt. Ik denk dat geen enkele ouder zijn of haar toch al kwetsbare kind een soort trauma wil geven.
Dan heb je mijn dochter nog niet gezien als ze haar fietsje in de schuur ziet :') grote drama met gillen, janken, dichtklappen, op de grond liggen, huilen, roepen "ik kan niet, moeilijk,. ik wil niet etc"

We blijven met elkaar rolmodellen als ouders, betekend dat we ook kids dingen moeten leren die zij niet leuk vinden, of het nut niet van inzien. Van een kind van die leeftijd kun je niet verwachten dat zij hier weloverwogen beslissingen over kunnen nemen. Mijn dochter zag het nut ook niet in van puzzelen, wilde nog geen 4 stukjes aan elkaar doen. Inmiddels met wat enthousiasme van onze kant maakt ze 2 maanden later zelf puzzels van 40 stukjes.

Veelal kunnen ze dat op puberleeftijd nog niet eens :')
hardcoholic
pi_190573315
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 12:28 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ik sta bijna 25 jaar voor de klas. En ik moet eerlijk bekennen (heb ik elders in het HB topic ook al eens gedaan) dat ik 'vroeger' HB als een soort van luxe probleem zag. Die kinderen zijn immers zó slim, die redden zich soweieo wel. Inmiddels weet ik beter. ;) (maar nu werk ik op een school met juist kinderen aan de andere kant van het spectrum...!).
Anyway, er is heel lang alleen maar 'ingezet' op kinderen die onder het gemiddelde scoren. Echter, sinds een jaar of 10 toch al, zijn scholen verplicht zich ook in de HB kinderen te verdiepen en hen een passend aanbod te bieden. Maar ja, onderwijs is een log systeem, dus dat kost tijd. Plus de werkdruk is echt hoog, er moet op heel veel niveau's gedifferentieerd worden in het reguliere basisonderwijs. Het lastige is dat een leerkracht maar in haar/zijn eentje is en de aandacht moet verdelen over 25/30 kinderen. Dus of iedereen een beetje aandacht (= te weinig), of de middenmoot bedienen en de uiteindjes schieten er weer bij in. Dat is een heel lastige spagaat waar (oa) kinderen als die van jullie de dupe van zijn.

Ik lees weer met interesse mee. :)
Mooi om te lezen, wanneer en hoe kwam die omschakeling bij jou? Onze juf heeft letterlijk met tranen in haar ogen gestaan toen ze zich ging inlezen, onzeker of zij dit wel kon.
En ik denk dat ze juist daardoor zo goed is, omdat ze haar eigen ervaringen heeft durven loslaten en te zeggen ik weet ik niet of ik het kan maar ik ga mijn stinkende best doen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190573348
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 12:41 schreef Ferdii het volgende:

[..]

Dan heb je mijn dochter nog niet gezien als ze haar fietsje in de schuur ziet :') grote drama met gillen, janken, dichtklappen, op de grond liggen, huilen, roepen "ik kan niet, moeilijk,. ik wil niet etc"

We blijven met elkaar rolmodellen als ouders, betekend dat we ook kids dingen moeten leren die zij niet leuk vinden, of het nut niet van inzien. Van een kind van die leeftijd kun je niet verwachten dat zij hier weloverwogen beslissingen over kunnen nemen.

Veelal kunnen ze dat op puberleeftijd nog niet eens :')
:D er zijn natuurlijk uitzonderingen, onze dochter laat zulk gedrag normaal niet zien tenzij ze echt paniek heeft. Dat zal ook een stukje je eigen kind en je eigen grenzen kennen. Dat is gewoon lastig als buitenstaander in te schatten denk ik.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190573505
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 12:28 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ik sta bijna 25 jaar voor de klas. En ik moet eerlijk bekennen (heb ik elders in het HB topic ook al eens gedaan) dat ik 'vroeger' HB als een soort van luxe probleem zag. Die kinderen zijn immers zó slim, die redden zich soweieo wel. Inmiddels weet ik beter. ;) (maar nu werk ik op een school met juist kinderen aan de andere kant van het spectrum...!).
Anyway, er is heel lang alleen maar 'ingezet' op kinderen die onder het gemiddelde scoren. Echter, sinds een jaar of 10 toch al, zijn scholen verplicht zich ook in de HB kinderen te verdiepen en hen een passend aanbod te bieden. Maar ja, onderwijs is een log systeem, dus dat kost tijd. Plus de werkdruk is echt hoog, er moet op heel veel niveau's gedifferentieerd worden in het reguliere basisonderwijs. Het lastige is dat een leerkracht maar in haar/zijn eentje is en de aandacht moet verdelen over 25/30 kinderen. Dus of iedereen een beetje aandacht (= te weinig), of de middenmoot bedienen en de uiteindjes schieten er weer bij in. Dat is een heel lastige spagaat waar (oa) kinderen als die van jullie de dupe van zijn.

Ik lees weer met interesse mee. :)
Ik heb sowieso heel veel respect voor onderwijzers en je kan ook niet verwachten dat alles aan de kant wordt geschoven voor 1 kind. Het is ook best wel een beetje een luxe probleem. Mijn zoon van net 9 is bijvoorbeeld nu met zijn huiswerk bezig en ik moet hem helpen. Hij heeft geen zin, wil het niet snappen, moet bij hem zitten alsof juf dat in de klas ook doet. Bij mijn dochter was dat zo anders! Die had op de basisschool geen huiswerk en op het VO maakte ze het gewoon uit zich zelf. Maar dit figuur... :@
Er zou misschien een ander systeem voor ZHBers moeten komen, dat er meer gericht is op het kunnen van het kind. En het ook eerder herkennen, want dat hebben ze bij haar school toen niet gedaan.Ik had de pech dat school er niet echt mee bezig was. Nu wel meer, dus ze leren het wel :)
Weet je, sommige redden het ook wel maar niet elk kind. De 'mazzel' van mijn dochter was en is nog steeds: ik doe het wel, is sneller dat ik het maak dan dat ik ga zitten niksen. Maar niet elke ZHBer is zo. Maar dat hoef ik jou niet te vertellen ;)
Zal wel een stuk moeilijker zijn voor jou om nu te werken met kinderen die nog meer aandacht nodig hebben, en zeker een ander soort aandacht?
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_190573531
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 12:36 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Nee alleen maar fijn, zo vanzelfsprekend is herkenning niet :*
Dank je wel O+ . Ben eigenlijk geen ouders tegen gekomen die ook zo`n kind hebben en ik ben niet het type voor praatgroepen e.d. :@
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_190573552
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 12:40 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ja enorm O+
Wel hebben wij aangegeven op school dat het niet zo mag zijn dat andere kinderen onder haar aanpassingen lijden, dat we dan echt samen moeten zoeken naar andere oplossingen. Gelukkig gaat het tot nu toe goed. :)
Kijk, alleen al het meedenken en samen zoeken naar oplossingen is zo goed! ^O^
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_190573618
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 12:15 schreef Ferdii het volgende:

[..]

Mijn dochter wil ook niet op haar fietsje zitten buiten, betekend niet dat ze dat dan maar niet moet doen :{
Een kind wat huilt als het heeft buiten gespeeld dwingen om opnieuw te gaan spelen, lijkt me eerder traumatisch dan dat het iets oplost.
Zij was toen een jaar of 9 maar wilde echt niet meer. Zat liever binnen met een boek, lego, potloden, klei of haar DS. Die kreeg ze van haar vader. Toen ze 3 was :') . Achteraf wel leerzaam geweest, zeker de Engelstalige spellen. Eerst moest ik vertalen maar na een paar maanden niet meer.
Zelfs verplicht buitenspelen komt op mij over als pushen. Zeker als ze dan gedwongen worden met buurtgenootjes om te gaan waar ze helemaal niks mee heeft.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_190573634
Ik ga nog even aan een dood paard trekken. Meneer de koekepeer zit alweer met z`n koptelefoon op en z`n tab aan. Hij heeft niet voor niets huiswerk :')
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_190573727
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 13:09 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]

Een kind wat huilt als het heeft buiten gespeeld dwingen om opnieuw te gaan spelen, lijkt me eerder traumatisch dan dat het iets oplost.
Zij was toen een jaar of 9 maar wilde echt niet meer. Zat liever binnen met een boek, lego, potloden, klei of haar DS. Die kreeg ze van haar vader. Toen ze 3 was :') . Achteraf wel leerzaam geweest, zeker de Engelstalige spellen. Eerst moest ik vertalen maar na een paar maanden niet meer.
Zelfs verplicht buitenspelen komt op mij over als pushen. Zeker als ze dan gedwongen worden met buurtgenootjes om te gaan waar ze helemaal niks mee heeft.
een kind het onbekende in schoppen gaat niet werken nee. Samen buiten spelen, overgooien met een bal, stoepkrijten, gekke spelletjes verzinnen whatever is een heel ander verhaal. Zo leer je ook meteen dat er niks geks is aan buiten spelen en de volgende keren zal ze dit ook leuk gaan vinden met buurtgenootjes.
Mijn dochter leest ook liever boekjes binnen, speelt liever met klei en vind buiten spelen maar niks "bah vieze handjes :( :D " betekend niet dat ze dit maar nooit moet doen.

Nogmaals, het rolmodel zijn als ouders blijft de belangrijkste opvoedbron. waar jij enthousiast over bent gaan kids vanzelf leuk vinden.
hardcoholic
pi_190574060
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 13:18 schreef Ferdii het volgende:

[..]

een kind het onbekende in schoppen gaat niet werken nee. Samen buiten spelen, overgooien met een bal, stoepkrijten, gekke spelletjes verzinnen whatever is een heel ander verhaal. Zo leer je ook meteen dat er niks geks is aan buiten spelen en de volgende keren zal ze dit ook leuk gaan vinden met buurtgenootjes.
Mijn dochter leest ook liever boekjes binnen, speelt liever met klei en vind buiten spelen maar niks "bah vieze handjes :( :D " betekend niet dat ze dit maar nooit moet doen.

Nogmaals, het rolmodel zijn als ouders blijft de belangrijkste opvoedbron. waar jij enthousiast over bent gaan kids vanzelf leuk vinden.
Vind jij het leuk om het kind blij te zien of vind jij bal gooien leuk ?
Want dat ziet je kind (naar mijn idee) ook goed aan
pi_190574478
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 13:18 schreef Ferdii het volgende:

[..]

een kind het onbekende in schoppen gaat niet werken nee. Samen buiten spelen, overgooien met een bal, stoepkrijten, gekke spelletjes verzinnen whatever is een heel ander verhaal. Zo leer je ook meteen dat er niks geks is aan buiten spelen en de volgende keren zal ze dit ook leuk gaan vinden met buurtgenootjes.
Mijn dochter leest ook liever boekjes binnen, speelt liever met klei en vind buiten spelen maar niks "bah vieze handjes :( :D " betekend niet dat ze dit maar nooit moet doen.

Nogmaals, het rolmodel zijn als ouders blijft de belangrijkste opvoedbron. waar jij enthousiast over bent gaan kids vanzelf leuk vinden.
Er is met haar buiten gespeeld, maar door volwassenen en dat ging prima. Maar aansluiting met andere kinderen had ze gewoon niet. Ze heeft het 1x geprobeerd maar huilend vragen of het nooit meer hoeft? Buurmeisje is nog een keer aan de deur geweest of ze buiten kwam. Madame voelde de bui al hangen en heeft eerst gezegd tegen mij dat ze echt niet wilde en zich vervolgens ergens in huis verstopt... Had ik moeten pushen? Echt niet, en ik vind ook dat je een kind hier in vrij moet laten.
Jouw dochter vindt het blijkbaar ook niet zo tof buiten. Kan een fase zijn en wil ze later wel. Wat als ze het echt niet wil, ga je haar dan dwingen?
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_190574565
Mijn dochter heeft eens ergens gelezen: voor een ZHBer is het praten met gewone mensen hetzelfde als dat gewone mensen praten met een kind met het syndroom van down... Kan je je dan voorstellen hoe het voor zo`n kind moet voelen als ze niet begrepen wordt door leeftijdsgenootjes? Of volwassenen?
Vanaf haar derde praatte ik in gewone grotemensentaal tegen haar, ze snapte alles. Bij mijn zoon van net 9, moet ik nog zoveel uitleggen. Zie je het verschil?
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_190574649
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 13:57 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]

Er is met haar buiten gespeeld, maar door volwassenen en dat ging prima. Maar aansluiting met andere kinderen had ze gewoon niet. Ze heeft het 1x geprobeerd maar huilend vragen of het nooit meer hoeft? Buurmeisje is nog een keer aan de deur geweest of ze buiten kwam. Madame voelde de bui al hangen en heeft eerst gezegd tegen mij dat ze echt niet wilde en zich vervolgens ergens in huis verstopt... Had ik moeten pushen? Echt niet, en ik vind ook dat je een kind hier in vrij moet laten.
Jouw dochter vindt het blijkbaar ook niet zo tof buiten. Kan een fase zijn en wil ze later wel. Wat als ze het echt niet wil, ga je haar dan dwingen?
Probeer het niet zo zwart wit als dwingen te zien. Enthousiasmeren heeft meer tijd nodig dan 1 keer proberen. Net zoals kinderen niet in 1 keer zindelijk zijn, in 1 keer alles lusten of in 1 keer zichzelf kunnen aankleden. Als ouders heb je hier een grote invloed op.

Mijn punt is dat bij kinderen met hoogbegaafdheid (en daarbij, zoals bij TS, voortkomende sociaal emotionele problemen) veel meer moet worden geïnvesteerd in gedrag en omgang met anderen en veel minder op intelligentie en opdoen van kennis. Beide moeten namelijk in balans zijn wil je het in deze harde wereld redden.
hardcoholic
pi_190574845
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 14:06 schreef Ferdii het volgende:

[..]

Probeer het niet zo zwart wit als dwingen te zien. Enthousiasmeren heeft meer tijd nodig dan 1 keer proberen. Net zoals kinderen niet in 1 keer zindelijk zijn, in 1 keer alles lusten of in 1 keer zichzelf kunnen aankleden. Als ouders heb je hier een grote invloed op.

Mijn punt is dat bij kinderen met hoogbegaafdheid (en daarbij, zoals bij TS, voortkomende sociaal emotionele problemen) veel meer moet worden geïnvesteerd in gedrag en omgang met anderen en veel minder op intelligentie en opdoen van kennis. Beide moeten namelijk in balans zijn wil je het in deze harde wereld redden.
Het zou ook in balans moeten zijn, maar dat gaat nou eenmaal niet altijd. En kennis opdoen, dat hoeft ook echt niet altijd. Gewoon hun gang laten gaan. Wat is er mis met alleen met lego spelen? Daar was ze een kei in en dat maakte haar blij.
Ze is nu bijna 22 en dat sociale heeft ze wel wat meer gekregen. Maar het zal never nooit een mens worden wat zich prettig voelt met veel andere mensen om zich heen, of uit zich zelf een vreemde aanspreekt.
Ze leren het wel, zelfs zonder buiten spelen ;)
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  zaterdag 21 december 2019 @ 14:39:51 #138
482973 dagobertE6
ducktales, w00t
pi_190575299
hoe weet je dat het kind uitzonderlijk begaafd is?
pi_190577141
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 14:16 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]

Het zou ook in balans moeten zijn, maar dat gaat nou eenmaal niet altijd. En kennis opdoen, dat hoeft ook echt niet altijd. Gewoon hun gang laten gaan. Wat is er mis met alleen met lego spelen? Daar was ze een kei in en dat maakte haar blij.
Ze is nu bijna 22 en dat sociale heeft ze wel wat meer gekregen. Maar het zal never nooit een mens worden wat zich prettig voelt met veel andere mensen om zich heen, of uit zich zelf een vreemde aanspreekt.
Ze leren het wel, zelfs zonder buiten spelen ;)
Dat inderdaad, ze volgt haar eigen lijntje. En ze is net zo goed kind, maar dan op haar eigen manier.
Dat is juist haar kind laten zijn in mijn ogen ipv mijn eigen manier opdringen.

Voor de dingen die wel echt belangrijk zijn mbt later functioneren en waar ze moeite mee heeft daarvoor is juist die speltherapie erg goed.
Net zoals je bijvoorbeeld sova trainingen hebt voor kinderen met autisme.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190577168
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 14:39 schreef dagobertE6 het volgende:
hoe weet je dat het kind uitzonderlijk begaafd is?
Daarvoor heb je een test, de wiscv is net nieuw en omvat een compleet diagnostisch onderzoek, het is nl niet enkel het hoge iq wat een kind hoogbegaafd maakt, maar ook de andere denkwijze. Wijzelf hadden voorheen niet eens van uitzonderlijk begaafd gehoord ..
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190577236
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 14:01 schreef Mushanga71 het volgende:
Mijn dochter heeft eens ergens gelezen: voor een ZHBer is het praten met gewone mensen hetzelfde als dat gewone mensen praten met een kind met het syndroom van down... Kan je je dan voorstellen hoe het voor zo`n kind moet voelen als ze niet begrepen wordt door leeftijdsgenootjes? Of volwassenen?
Vanaf haar derde praatte ik in gewone grotemensentaal tegen haar, ze snapte alles. Bij mijn zoon van net 9, moet ik nog zoveel uitleggen. Zie je het verschil?
Ja het verschil van 130 hoogbegaafd naar 145 is alleen al 15 punten.
Dat staat al gelijk aan 100 tot 85, normaal onderwijs vs speciaal onderwijs en tel daar dan nog 15 extra bij op. Dat is best een groot verschil als je daar dag in dag uit tussen zit en mee om moet gaan. En dan ook nog zo jong bent dat je dat eigenlijk nog geen plekje kan geven.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190577730
Interessant topic. Heb zelf ooit een HB-etiketje gekregen en kom nu ook HB'ers tegen als docent. Veel zaken zijn dan herkenbaar. Helaas lopen veel HB'ers ook vast in het onderwijs, heb in mijn korte middelbare schoolcarriere al 1 schrijnend geval daarvan gezien.

Ik probeer in mijn eigen vak slimme en hb-leerlingen uit te dagen met extra materiaal, maar veel meer dan dat kun je vanwege werkdruk niet doen.
-
pi_190579360
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 16:26 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Dat inderdaad, ze volgt haar eigen lijntje. En ze is net zo goed kind, maar dan op haar eigen manier.
Dat is juist haar kind laten zijn in mijn ogen ipv mijn eigen manier opdringen.

Voor de dingen die wel echt belangrijk zijn mbt later functioneren en waar ze moeite mee heeft daarvoor is juist die speltherapie erg goed.
Net zoals je bijvoorbeeld sova trainingen hebt voor kinderen met autisme.
Dat dus helemaal, een kind moet kind zijn, niets opdringen en als ze wat willen leren, komen ze daar vanzelf wel mee. En mijn dochter kon zich heel goed alleen vermaken, was zelfs gelukkiger dan wanneer ze met andere kinderen was die haar toch niet begrepen.

Ik hoop voor jouw dochter echt dat ze iets aan de speltherapie heeft, ook voor in haar latere leven :)

Extreem perfectionistisch... Hoe bakt mijn dochter koekjes? Gemillimeterd. Ze liggen dus echt op exacte afstand van elkaar op de bakplaat en zijn ook allemaal precies even groot en dik. Dat ze in minder dan de helft van de tijd ook koekjes kan bakken die er minder mooi uitzien, zal haar boeien. Ze heeft er lol in. Al is ze dan twee uur bezig :D
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_190579388
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 16:30 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ja het verschil van 130 hoogbegaafd naar 145 is alleen al 15 punten.
Dat staat al gelijk aan 100 tot 85, normaal onderwijs vs speciaal onderwijs en tel daar dan nog 15 extra bij op. Dat is best een groot verschil als je daar dag in dag uit tussen zit en mee om moet gaan. En dan ook nog zo jong bent dat je dat eigenlijk nog geen plekje kan geven.
Is echt een heel groot verschil. Mijn dochter ging toen al het liefst met volwassenen om, die snapten haar beter dan leeftijdsgenootjes.

Hoe is dat eigenlijk bij jouw dochter?
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_190579392
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 18:14 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]

Dat dus helemaal, een kind moet kind zijn, niets opdringen en als ze wat willen leren, komen ze daar vanzelf wel mee. En mijn dochter kon zich heel goed alleen vermaken, was zelfs gelukkiger dan wanneer ze met andere kinderen was die haar toch niet begrepen.

Ik hoop voor jouw dochter echt dat ze iets aan de speltherapie heeft, ook voor in haar latere leven :)

Extreem perfectionistisch... Hoe bakt mijn dochter koekjes? Gemillimeterd. Ze liggen dus echt op exacte afstand van elkaar op de bakplaat en zijn ook allemaal precies even groot en dik. Dat ze in minder dan de helft van de tijd ook koekjes kan bakken die er minder mooi uitzien, zal haar boeien. Ze heeft er lol in. Al is ze dan twee uur bezig :D
:D zo herkenbaar!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190579407
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 16:56 schreef Haushofer het volgende:
Interessant topic. Heb zelf ooit een HB-etiketje gekregen en kom nu ook HB'ers tegen als docent. Veel zaken zijn dan herkenbaar. Helaas lopen veel HB'ers ook vast in het onderwijs, heb in mijn korte middelbare schoolcarriere al 1 schrijnend geval daarvan gezien.

Ik probeer in mijn eigen vak slimme en hb-leerlingen uit te dagen met extra materiaal, maar veel meer dan dat kun je vanwege werkdruk niet doen.
Dat lijkt mij echt enorm frustrerend?
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190579416
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 18:15 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

:D zo herkenbaar!
Hahaha, er zitten soms echt dingen bij, waarvan je dan denkt: okeeeee :D Als het kind maar gelukkig is, das het belangrijkste.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_190579419
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 18:15 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]

Is echt een heel groot verschil. Mijn dochter ging toen al het liefst met volwassenen om, die snapten haar beter dan leeftijdsgenootjes.

Hoe is dat eigenlijk bij jouw dochter?
De jongen die zij haar beste vriend noemt is 12jr :+ en verder trekt ze echt naar volwassenen toe of pubers.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190579474
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 16:56 schreef Haushofer het volgende:
Interessant topic. Heb zelf ooit een HB-etiketje gekregen en kom nu ook HB'ers tegen als docent. Veel zaken zijn dan herkenbaar. Helaas lopen veel HB'ers ook vast in het onderwijs, heb in mijn korte middelbare schoolcarriere al 1 schrijnend geval daarvan gezien.

Ik probeer in mijn eigen vak slimme en hb-leerlingen uit te dagen met extra materiaal, maar veel meer dan dat kun je vanwege werkdruk niet doen.
Mijn dochter had ook een leraar die hoogbegaafd was. Hij herkende zoveel in haar en hij is een grote steun voor haar geweest. Helaas is hij ook gestopt op school.
Kan me er wel iets bij voorstellen hoor, gaf hem ook gelijk alleen was het wel jammer voor mijn dochter ;)

Want hoe deed jij dat dan, ging je naar zo`n kind toe en begon erover?
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_190579528
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 18:18 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

De jongen die zij haar beste vriend noemt is 12jr :+ en verder trekt ze echt naar volwassenen toe of pubers.
Zie je, leeftijd boeit niet. Als ze zo goed met elkaar overweg kunnen maakt dat echt niet uit :)
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_190579601
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2019 10:49 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Dat is idd echt het grootste misverstand dat er is, het leven met een uitzonderlijk begaafd kind is pittig, ze staan altijd “aan” en zijn extreem gevoelig, omdat ze als het ware waar hoogbegaafden door een verrekijker kijken zij alles door een microscoop bekijken en voelen.
Ze hebben ipv 1 of 2 gedachtengangen meestal een stuk of 8 door elkaar lopen en als ze dan vastlopen is het drama.
Herkenbaar. Ook hoogbegaafd. Maar niet 145+ overigens.

Verder geen vragen. Gewoon een note aan de opzetter van deze reeks, mateloos boeiend (vaak) om te lezen.

Zelf redelijk recent hersenletsel opgelopen, zijn ook enkele delen van geweest. Vind het uitermate boeiend om de gelijkenissen te lezen.
pi_190580097
Mijn 145-kind speelt met alle types. Ook met jongere kinderen, die niet meerbegaafd zijn. En wil ook graag in de speeltuin spelen of rondjes om het blok fietsen. Maar daarnaast ook HB vriendjes, Minecraften, lezen, of Discovery channel kijken :P

Niet elk Hb kind heeft dezelfde behoeftes.
pi_190580583
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 18:25 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]

Zie je, leeftijd boeit niet. Als ze zo goed met elkaar overweg kunnen maakt dat echt niet uit :)
Nee idd, ik zal alleen nooit de reactie van die vader vergeten toen ze vroeg of hij wou komen spelen en hij ja zei :+

Vooral omdat later bleek dat hij licht autistisch is en eigenlijk nooit met iemand afsprak O+
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190580592
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 18:30 schreef ...TomTom het volgende:

[..]

Herkenbaar. Ook hoogbegaafd. Maar niet 145+ overigens.

Verder geen vragen. Gewoon een note aan de opzetter van deze reeks, mateloos boeiend (vaak) om te lezen.

Zelf redelijk recent hersenletsel opgelopen, zijn ook enkele delen van geweest. Vind het uitermate boeiend om de gelijkenissen te lezen.
Wat heftig lijkt mij dat.. en bedankt voor je reactie :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190580630
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 19:01 schreef Deepfreeze het volgende:
Mijn 145-kind speelt met alle types. Ook met jongere kinderen, die niet meerbegaafd zijn. En wil ook graag in de speeltuin spelen of rondjes om het blok fietsen. Maar daarnaast ook HB vriendjes, Minecraften, lezen, of Discovery channel kijken :P

Niet elk Hb kind heeft dezelfde behoeftes.
Helemaal waar hoor :)
Maar ik vind het wel erg leuk om te lezen dat er ook veel herkenning is, dat gebeurd irl eigenlijk niet nl.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190580658
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 18:17 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]

Hahaha, er zitten soms echt dingen bij, waarvan je dan denkt: okeeeee :D Als het kind maar gelukkig is, das het belangrijkste.
Idd zoals die opgezette dieren interesse van haar, daar heb ik zelf helemaal niets mee..
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190580778
Elk kind is tegenwoordig hoogbegaafd, autistisch of juist verstandelijk beperkt _O- niks bijzonders aan dus.
pi_190581041
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 18:17 schreef VraagWatJeWil het volgende:

Dat lijkt mij echt enorm frustrerend?
Mwoah, valt wel mee. Je kunt eenvoudigweg niet elke leerling passend onderwijs geven, hoe leuk dat ook klinkt vanachter een bureaustoel bedacht.

Ik geef zelf natuurkunde, en ik vertel meer- en hoogbegaafde leerlingen die het vak leuk vinden vaak gewoon wat meer over mijn studie en promotie (vooral mijn "ik heb Stephen Hawking ontmoet"-verhaal doet het vaak erg leuk :7 ) en hoe ontzettend veel dieper natuurkunde (en wiskunde) gaat dan ze op de middelbare school krijgen.

Maar ik vertel ze er ook bij dat intelligentie niet zaligmakend is. Succesvol zijn als wetenschapper is bijvoorbeeld veel meer dan alleen slim zijn. Er komen ook discipline, goede gewoontes, connecties, geluk en sociale skills bij kijken. De mensen die de meeste indruk op mij hebben gemaakt tijdens mijn promotie waren lang niet altijd de "briljantste" wetenschappers.

Bij ons op school kunnen leerlingen ook versneld vakken doen, en ook dat klinkt erg leuk, maar is organisatorisch ook erg lastig te realiseren. Ik ben daar dus zelf niet zo voor. En bij HB'ers die dan maar een jaar overslaan heb ik al meerdere keren gezien dat ze dan toch bepaalde achtergrondkennis missen en daardoor niet meekomen. Maar in hoeverre dat voor ZHB'ers zou gelden weet ik niet.

quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 18:21 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]

Mijn dochter had ook een leraar die hoogbegaafd was. Hij herkende zoveel in haar en hij is een grote steun voor haar geweest. Helaas is hij ook gestopt op school.
Kan me er wel iets bij voorstellen hoor, gaf hem ook gelijk alleen was het wel jammer voor mijn dochter ;)

Want hoe deed jij dat dan, ging je naar zo`n kind toe en begon erover?
Ja, ik laat zo'n leerling dan bijvoorbeeld even bij me komen na de les en dan hebben we het er ff over. Een paar keer was dat ook omdat ze dan niet altijd even goed "functioneren" in de les. Logisch ook natuurlijk, maar ze moeten b.v. ook leren om naar anderen te luisteren. Als je gewend bent om altijd maar overal doorheen te racen, is geduld vaak niet een goed ontwikkelde eigenschap :P
-
pi_190581188
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 19:32 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Helemaal waar hoor :)
Maar ik vind het wel erg leuk om te lezen dat er ook veel herkenning is, dat gebeurd irl eigenlijk niet nl.
Ze hebben hier een externe plusklas in de stad. Dus ik sta eens per week met een stel ouders van hb-ers op een ander schoolplein dat te wachten. Dan is het ook niet meer zo uniek. En ze hebben allemaal hun eigen eigenaardigheden. Daar speelt de plusklas ook echt op in.
pi_190581507
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 19:56 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Mwoah, valt wel mee. Je kunt eenvoudigweg niet elke leerling passend onderwijs geven, hoe leuk dat ook klinkt vanachter een bureaustoel bedacht.

Ik geef zelf natuurkunde, en ik vertel meer- en hoogbegaafde leerlingen die het vak leuk vinden vaak gewoon wat meer over mijn studie en promotie (vooral mijn "ik heb Stephen Hawking ontmoet"-verhaal doet het vaak erg leuk :7 ) en hoe ontzettend veel dieper natuurkunde (en wiskunde) gaat dan ze op de middelbare school krijgen.

Maar ik vertel ze er ook bij dat intelligentie niet zaligmakend is. Succesvol zijn als wetenschapper is bijvoorbeeld veel meer dan alleen slim zijn. Er komen ook discipline, goede gewoontes, connecties, geluk en sociale skills bij kijken. De mensen die de meeste indruk op mij hebben gemaakt tijdens mijn promotie waren lang niet altijd de "briljantste" wetenschappers.

Bij ons op school kunnen leerlingen ook versneld vakken doen, en ook dat klinkt erg leuk, maar is organisatorisch ook erg lastig te realiseren. Ik ben daar dus zelf niet zo voor. En bij HB'ers die dan maar een jaar overslaan heb ik al meerdere keren gezien dat ze dan toch bepaalde achtergrondkennis missen en daardoor niet meekomen. Maar in hoeverre dat voor ZHB'ers zou gelden weet ik niet.
[..]

Ja, ik laat zo'n leerling dan bijvoorbeeld even bij me komen na de les en dan hebben we het er ff over. Een paar keer was dat ook omdat ze dan niet altijd even goed "functioneren" in de les. Logisch ook natuurlijk, maar ze moeten b.v. ook leren om naar anderen te luisteren. Als je gewend bent om altijd maar overal doorheen te racen, is geduld vaak niet een goed ontwikkelde eigenschap :P

O+ wat mooi
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190581564
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 20:02 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Ze hebben hier een externe plusklas in de stad. Dus ik sta eens per week met een stel ouders van hb-ers op een ander schoolplein dat te wachten. Dan is het ook niet meer zo uniek. En ze hebben allemaal hun eigen eigenaardigheden. Daar speelt de plusklas ook echt op in.
De plusklas is helaas alsnog niet toereikend hier, maar het is wel enorm fijn dat die er tegenwoordig bijna overal zijn :Y
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190582563
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 19:29 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Nee idd, ik zal alleen nooit de reactie van die vader vergeten toen ze vroeg of hij wou komen spelen en hij ja zei :+

Vooral omdat later bleek dat hij licht autistisch is en eigenlijk nooit met iemand afsprak O+
Werkt dus en goed voor je dochter en goed voor vriendje O+
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 december 2019 19:34 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Idd zoals die opgezette dieren interesse van haar, daar heb ik zelf helemaal niets mee..
Gewoon lekker haar gangetje laten gaan. Wij gewone stervelingen snappen dat niet ;) . En juist dit is ook zo belangrijk voor de ontwikkeling. Zelf laten uitzoeken waar de interesses liggen :)
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_190582624
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 19:01 schreef Deepfreeze het volgende:
Mijn 145-kind speelt met alle types. Ook met jongere kinderen, die niet meerbegaafd zijn. En wil ook graag in de speeltuin spelen of rondjes om het blok fietsen. Maar daarnaast ook HB vriendjes, Minecraften, lezen, of Discovery channel kijken :P

Niet elk Hb kind heeft dezelfde behoeftes.
Zo zie je maar dat elke (Z)HBer anders is. En wees echt blij dat jouw kind wel makkelijk omgaat met alle kinderen want zoals je leest kan het ook anders :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Mushanga71 op 21-12-2019 21:12:00 ]
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_190582963
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 19:56 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Mwoah, valt wel mee. Je kunt eenvoudigweg niet elke leerling passend onderwijs geven, hoe leuk dat ook klinkt vanachter een bureaustoel bedacht.

Ik geef zelf natuurkunde, en ik vertel meer- en hoogbegaafde leerlingen die het vak leuk vinden vaak gewoon wat meer over mijn studie en promotie (vooral mijn "ik heb Stephen Hawking ontmoet"-verhaal doet het vaak erg leuk :7 ) en hoe ontzettend veel dieper natuurkunde (en wiskunde) gaat dan ze op de middelbare school krijgen.

Maar ik vertel ze er ook bij dat intelligentie niet zaligmakend is. Succesvol zijn als wetenschapper is bijvoorbeeld veel meer dan alleen slim zijn. Er komen ook discipline, goede gewoontes, connecties, geluk en sociale skills bij kijken. De mensen die de meeste indruk op mij hebben gemaakt tijdens mijn promotie waren lang niet altijd de "briljantste" wetenschappers.

Bij ons op school kunnen leerlingen ook versneld vakken doen, en ook dat klinkt erg leuk, maar is organisatorisch ook erg lastig te realiseren. Ik ben daar dus zelf niet zo voor. En bij HB'ers die dan maar een jaar overslaan heb ik al meerdere keren gezien dat ze dan toch bepaalde achtergrondkennis missen en daardoor niet meekomen. Maar in hoeverre dat voor ZHB'ers zou gelden weet ik niet.
[..]

Ja, ik laat zo'n leerling dan bijvoorbeeld even bij me komen na de les en dan hebben we het er ff over. Een paar keer was dat ook omdat ze dan niet altijd even goed "functioneren" in de les. Logisch ook natuurlijk, maar ze moeten b.v. ook leren om naar anderen te luisteren. Als je gewend bent om altijd maar overal doorheen te racen, is geduld vaak niet een goed ontwikkelde eigenschap :P

Stephen Hawking ontmoet? Mijn dochter zou niet bij je weg te slaan zijn geweest :D Daar is ze dol op net zoals op natuur, wis en scheikunde en leest dat soort boeken ook voor de lol. Universum ook. Ze had graag ruimtevaart willen studeren maar daar is hier niet echt werk in te vinden. Had ze naar het buitenland gemoeten en dat zag ze niet zitten. Heeft haar andere passie gevolgd: computers. Komt behoorlijk wat wiskunde bij kijken en daar geniet ze dan van O+

Naar anderen luisteren kan idd een puntje zijn. Als iets in hun ogen saai is omdat ze het al weten, is geduld opbrengen moeilijk. En daar mag ook wat van gezegd worden. Maar denk wel dat juist omdat jij ook zo bent, je het anders brengt dan de gemiddelde leraar. Je ziet de problemen en kan daar op een goede manier mee omgaan :)
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_190583118
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 20:56 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]

Zo zie je maar dat elke ZHBer anders is. En wees echt blij dat jouw kind wel makkelijk omgaat met alle kinderen want zoals je leest kan het ook anders :)
Zeker, dat ben ik ook.

Maar hij heeft weer problemen met andere dingen. Daar wordt nu vanuit de plusklas op gefocust (oa faalangst/perfectionisme, doorzetten als iets niet lukt). Daar geven ze bijv Russische les, dan moet je echt iets nieuws/moeilijks doen, en kom je het echte leerproces tegen. Ook al gaat dat nog best makkelijk, het waait je opeens niet meer meer zomaar aan zoals op school. En verder veel verbreden/verdiepen. Want versnellen is onwenselijk als jonge leerling en ook nog jonger-gedrag.
pi_190583425
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 21:17 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Zeker, dat ben ik ook.

Maar hij heeft weer problemen met andere dingen. Daar wordt nu vanuit de plusklas op gefocust (oa faalangst/perfectionisme, doorzetten als iets niet lukt). Daar geven ze bijv Russische les, dan moet je echt iets nieuws/moeilijks doen, en kom je het echte leerproces tegen. Ook al gaat dat nog best makkelijk, het waait je opeens niet meer meer zomaar aan zoals op school. En verder veel verbreden/verdiepen. Want versnellen is onwenselijk als jonge leerling en ook nog jonger-gedrag.
Hoe oud is jouw zoon? Er zitten zoveel verschillen in (Z)HBers maar heel belangrijk is idd de uitdaging. En Russisch, toe maar :D Hij vindt het wel leuk?
Faalangst en perfectionisme, jep, hier ook aanwezig. Nu ze op de uni zit, MOET ze wel met presenteren en ze doet het ook. Faalangst is intussen een stuk minder.

Ik denk ook dat het met de meeste kinderen wel goed komt in hun latere leven. Het is alleen zooo belangrijk dat school maar meer nog, de ouders er oog voor hebben. Mijn dochter heeft nergens echt hulp bij gehad maar is niet vast gelopen. Verschilt ook per kind natuurlijk, maar ze komen er echt wel. Hoeveel kopzorgen het ons dan wel kost ;)
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_190583597
Perfectionisme heeft ook wel voordelen. Bijvoorbeeld als je een Ikea keuken in elkaar moet zetten. Heeft zij gedaan, bijna in dr uppie want dat vond ze leuk :D . De lades hingen echt op de millimeter nauwkeurig O+ . Totdat de handgrepen erop gezet werden... :')
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  zondag 22 december 2019 @ 03:33:46 #168
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_190589675
Interessant topic! Ik heb hem nog niet helemaal doorgelezen en ik heb ook geen vraag, maar vind het wel erg interessant.

Zelf ben ik ook hoogbegaafd en toen ik 4-5 was ook getest op 145+. Voordat ik naar school ging zoog ik alles als een spons op (ook geïnteresseerd in het heelal en dinosauriërs overigens, grappig om dat te lezen!), ik kon al klokkijken, lezen, schrijven etc. Alleen vanaf het moment dat ik naar school ging, ging het dus helemaal verkeerd met me. Ik moest gewoon mee doen vanaf het allereerste begin met leren lezen en dat soort dingen. M'n ouders hebben zoveel voor me gevochten op school, ben een paar keer veranderd maar destijds werkte dat allemaal nog niet..

Kan niet zeggen dat het me allemaal veel goeds gedaan heeft. Ik las al iets over het "leren om te leren" en dat is nu ik 30 ben nog steeds een groot probleem voor me. Op de middelbare school haalde ik netjes zevens puur en alleen door aanwezig te zijn, maar daarna ging ik studeren en was er geen aanwezigheidsplicht meer zeg maar :+ dus dat liep allemaal slecht af.

Momenteel ben ik dus 30 en heb ik een vrij aardige baan, maar niks bijzonders en dat doe ik dus met m'n ogen dicht. Maar van die spons van vroeger is weinig meer over, ik vind het wel best zo en m'n interesses liggen tegenwoordig vooral bij voetbal kijken en de kroeg in gaan met vrienden (niet dat dat erg is natuurlijk maar die interesse in het heelal, dino's en noem maar op is er niet meer). Ook dingen als gezond eten, m'n huis schoon maken etc vind ik erg lastig en doe ik zeer onregelmatig.. Vaak voel ik me nog een 18-jarige eigenlijk.
Wellicht dat het niet helpt dat ik vrij introvert ben en me altijd maar heb aangepast aan de doorsnee leerling destijds omdat ik dacht dat dat normaal was...

Maar goed, sorry voor de topickaap met mijn verhaal :+
ik las al een aantal vrij herkenbare dingen. Ik ben in ieder geval al heel blij te lezen dat jouw kind op een goede school zit, dat zal haar ontwikkeling echt heel veel goeds doen! Succes!
pi_190589692
Misschien heb ik er overheen gelezen en is deze vraag al min of meer gesteld maar ben je ook bang dat je kind een eenzame en daardoor wellicht ongelukkige toekomst tegemoet gaat?
(omdat er natuurlijk maar heel weinig mensen op hetzelfde niveau zitten en het daardoor wellicht moeilijk of misschien zelfs wel onmogelijk is een relatie met iemand op te bouwen)

Misschien heb ik het helemaal verkeerd hoor, maar bij hoogbegaafde mensen heb ik vaak het idee dat zij alles heel rationeel en zonder gevoel benaderen, waar wij als "gemiddelde mensen" juist vaak vanuit onze emotie op dingen reageren.

Ik ken twee mensen die ook hoogbegaafd zijn, die vinden het op emotioneel vlak heel moeilijk om zich in andere mensen in te leven. Ze weten dat het in sommige situaties sociaal wenselijk is om medeleven te tonen, maar als ze dat dan doen komt het op mij heel erg geforceerd en onnatuurlijk over, alsof zij er helemaal niets bij voelen als de buurvrouw verdrietig is omdat haar zoon is overleden.

Ik bedoel dit absoluut niet lullig of wat dan ook, maar bij de twee hoogbegaafden die ik ken (beide eind 20) heb ik ook weleens het idee dat zij geen emoties kunnen tonen en zelfs het idee dat ze niet in staat zijn om van iemand te houden zoals "gemiddelde mensen" dat doen.

Hoe is dit bij jou kinderen en hoe denk jij hier over?
pi_190590527
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 21:29 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]

Hoe oud is jouw zoon? Er zitten zoveel verschillen in (Z)HBers maar heel belangrijk is idd de uitdaging. En Russisch, toe maar :D Hij vindt het wel leuk?
Faalangst en perfectionisme, jep, hier ook aanwezig. Nu ze op de uni zit, MOET ze wel met presenteren en ze doet het ook. Faalangst is intussen een stuk minder.

Ik denk ook dat het met de meeste kinderen wel goed komt in hun latere leven. Het is alleen zooo belangrijk dat school maar meer nog, de ouders er oog voor hebben. Mijn dochter heeft nergens echt hulp bij gehad maar is niet vast gelopen. Verschilt ook per kind natuurlijk, maar ze komen er echt wel. Hoeveel kopzorgen het ons dan wel kost ;)
Hij is gisteren 8 geworden, zit in groep 5.

Russisch is niet altijd leuk, zeker niet met het andere schrift, maar hij vindt het ook wel erg leuk om iets anders te kunnen. En de echte succesmomenten als hij daar goed op scoort, hij weet dat hij dan echt iets gepresteerd heeft.

Het perfectionisme zit hem nu vooral dwars omdat hij in paniek raakt en dan echt niet verder kan. Als je blokkeert, haal je het einddoel ook niet. Dat wordt met het ouder worden wel beter en wordt ook aan gewerkt. Dat heeft wel even wat tijd en aandacht nodig.

Hij vindt die plusklas wel erg leuk. En waar hij vooral denkt lekker uitdagend te werken en eens wat leukers te doen, zijn de juffen daar druk om te kijken hoe ze dingen doen en hoe ze de kinderen daarbij kunnen begeleiden.

Ik kan hem ook aardig helpen/doorzien, en school helpt ook goed mee (en ze krijgen ook hulp van de plusklas). Dus ik zie hem wel ons blije ei, en eigenwijze mormel blijven :P
pi_190590542
quote:
16s.gif Op vrijdag 20 december 2019 11:09 schreef FlippingCoin het volgende:
Heb je ergens de hoop dat ze dit zeer hoge iq in zal zetten voor iets "noemenswaardigs" om het maar even oneerbiedig te noemen, als in het bijdragen aan de wetenschap ipv het in te zetten om geld te verdienen voor een firma of iets?
Hmm, ben zelf wetenschapper. Het zal wel aan mijn midlife crisis liggen, maar ik denk dat de wereld er veel beter van was geworden als ik mijn hersenen niet voor de wetenschap maar voor echte zaken had gebruikt.
pi_190590640
Ik gaf vorig jaar natuurkunde aan een 2-gym klas waarin nogal wat hb'ers zaten. Ze fietsten met gemak door de stof. Totdat ik ze de definitie van een richtingscoefficient liet zien om snelheden en versnellingen uit grafieken te halen, inclusief Delta-notatie. Die leerlingen waren gewend alles meteen te snappen en gingen meteen protesteren. Voor hen was het een belangrijke les dat ze niet in paniek raken als ze iets niet meteen begrijpen, en uiteindelijk hebben ze er gewoon mee leren rekenen :P
-
  zondag 22 december 2019 @ 10:08:38 #173
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_190590883
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 21:17 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Zeker, dat ben ik ook.

Maar hij heeft weer problemen met andere dingen. Daar wordt nu vanuit de plusklas op gefocust (oa faalangst/perfectionisme, doorzetten als iets niet lukt). Daar geven ze bijv Russische les, dan moet je echt iets nieuws/moeilijks doen, en kom je het echte leerproces tegen. Ook al gaat dat nog best makkelijk, het waait je opeens niet meer meer zomaar aan zoals op school. En verder veel verbreden/verdiepen. Want versnellen is onwenselijk als jonge leerling en ook nog jonger-gedrag.
Hier idd ook faalangst/perfectionisme, dat is toch wel iets wat je overal weer ziet terugkomen, doordat ze gewoon zo gewend zijn dat alles vanzelf gaat.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 22 december 2019 @ 10:09:53 #174
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_190590899
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 21:36 schreef Mushanga71 het volgende:
Perfectionisme heeft ook wel voordelen. Bijvoorbeeld als je een Ikea keuken in elkaar moet zetten. Heeft zij gedaan, bijna in dr uppie want dat vond ze leuk :D . De lades hingen echt op de millimeter nauwkeurig O+ . Totdat de handgrepen erop gezet werden... :')
:D
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 22 december 2019 @ 10:11:52 #175
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_190590920
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2019 03:33 schreef Irritatie100 het volgende:
Interessant topic! Ik heb hem nog niet helemaal doorgelezen en ik heb ook geen vraag, maar vind het wel erg interessant.

Zelf ben ik ook hoogbegaafd en toen ik 4-5 was ook getest op 145+. Voordat ik naar school ging zoog ik alles als een spons op (ook geïnteresseerd in het heelal en dinosauriërs overigens, grappig om dat te lezen!), ik kon al klokkijken, lezen, schrijven etc. Alleen vanaf het moment dat ik naar school ging, ging het dus helemaal verkeerd met me. Ik moest gewoon mee doen vanaf het allereerste begin met leren lezen en dat soort dingen. M'n ouders hebben zoveel voor me gevochten op school, ben een paar keer veranderd maar destijds werkte dat allemaal nog niet..

Kan niet zeggen dat het me allemaal veel goeds gedaan heeft. Ik las al iets over het "leren om te leren" en dat is nu ik 30 ben nog steeds een groot probleem voor me. Op de middelbare school haalde ik netjes zevens puur en alleen door aanwezig te zijn, maar daarna ging ik studeren en was er geen aanwezigheidsplicht meer zeg maar :+ dus dat liep allemaal slecht af.

Momenteel ben ik dus 30 en heb ik een vrij aardige baan, maar niks bijzonders en dat doe ik dus met m'n ogen dicht. Maar van die spons van vroeger is weinig meer over, ik vind het wel best zo en m'n interesses liggen tegenwoordig vooral bij voetbal kijken en de kroeg in gaan met vrienden (niet dat dat erg is natuurlijk maar die interesse in het heelal, dino's en noem maar op is er niet meer). Ook dingen als gezond eten, m'n huis schoon maken etc vind ik erg lastig en doe ik zeer onregelmatig.. Vaak voel ik me nog een 18-jarige eigenlijk.
Wellicht dat het niet helpt dat ik vrij introvert ben en me altijd maar heb aangepast aan de doorsnee leerling destijds omdat ik dacht dat dat normaal was...

Maar goed, sorry voor de topickaap met mijn verhaal :+
ik las al een aantal vrij herkenbare dingen. Ik ben in ieder geval al heel blij te lezen dat jouw kind op een goede school zit, dat zal haar ontwikkeling echt heel veel goeds doen! Succes!
Dank je voor je verhaal! Wat had jij nodig gehad denk je? En ben je gelukkig?
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 22 december 2019 @ 10:13:58 #176
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_190590943
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2019 03:58 schreef Mark_nl het volgende:
Misschien heb ik er overheen gelezen en is deze vraag al min of meer gesteld maar ben je ook bang dat je kind een eenzame en daardoor wellicht ongelukkige toekomst tegemoet gaat?
(omdat er natuurlijk maar heel weinig mensen op hetzelfde niveau zitten en het daardoor wellicht moeilijk of misschien zelfs wel onmogelijk is een relatie met iemand op te bouwen)

Misschien heb ik het helemaal verkeerd hoor, maar bij hoogbegaafde mensen heb ik vaak het idee dat zij alles heel rationeel en zonder gevoel benaderen, waar wij als "gemiddelde mensen" juist vaak vanuit onze emotie op dingen reageren.

Ik ken twee mensen die ook hoogbegaafd zijn, die vinden het op emotioneel vlak heel moeilijk om zich in andere mensen in te leven. Ze weten dat het in sommige situaties sociaal wenselijk is om medeleven te tonen, maar als ze dat dan doen komt het op mij heel erg geforceerd en onnatuurlijk over, alsof zij er helemaal niets bij voelen als de buurvrouw verdrietig is omdat haar zoon is overleden.

Ik bedoel dit absoluut niet lullig of wat dan ook, maar bij de twee hoogbegaafden die ik ken (beide eind 20) heb ik ook weleens het idee dat zij geen emoties kunnen tonen en zelfs het idee dat ze niet in staat zijn om van iemand te houden zoals "gemiddelde mensen" dat doen.

Hoe is dit bij jou kinderen en hoe denk jij hier over?
Ja geen geluk/soulmate/aansluiting vinden is mijn grootste angst. Onze bijnaam voor haar (stiekem) is Sheldon, en dat is wel een reden waarom ze 1x in de wk naar die therapeutische spelgroep gaat, omdat soort dingen te leren.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190591669
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 21:11 schreef Mushanga71 het volgende:

Stephen Hawking ontmoet? Mijn dochter zou niet bij je weg te slaan zijn geweest :D Daar is ze dol op net zoals op natuur, wis en scheikunde en leest dat soort boeken ook voor de lol. Universum ook. Ze had graag ruimtevaart willen studeren maar daar is hier niet echt werk in te vinden. Had ze naar het buitenland gemoeten en dat zag ze niet zitten. Heeft haar andere passie gevolgd: computers. Komt behoorlijk wat wiskunde bij kijken en daar geniet ze dan van O+
Misschien vind ze mijn boek dan wel leuk,

W&T / Boek over kwantumzwaartekracht: jullie input gevraagd #2

Fundamentele natuurkunde met net wat meer (wiskundige) diepgang dan het gemiddelde populair-wetenschappelijke boek. Ligt nu bij een uitgeverij, wordt ergens volgend jaar hopelijk uitgebracht.

Meerjarenprojectje :P

Ook voor TS en andere geïnteresseerden natuurlijk (misschien verkoop ik er dan nog een handvol :') ) :7
-
pi_190591750
Voor de huis-tuin-en-keuken-hoogbegaafden hier vast ook veel herkenning. Die lopen waarschijnlijk tegen dezelfde problemen aan, alleen wellicht niet in dezelfde mate.
pi_190591765
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2019 03:33 schreef Irritatie100 het volgende:

Momenteel ben ik dus 30 en heb ik een vrij aardige baan, maar niks bijzonders en dat doe ik dus met m'n ogen dicht.
Mag ik vragen wat je doet? Kok toevallig? :P
-
pi_190592346
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2019 09:23 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Hij is gisteren 8 geworden, zit in groep 5.

Russisch is niet altijd leuk, zeker niet met het andere schrift, maar hij vindt het ook wel erg leuk om iets anders te kunnen. En de echte succesmomenten als hij daar goed op scoort, hij weet dat hij dan echt iets gepresteerd heeft.

Het perfectionisme zit hem nu vooral dwars omdat hij in paniek raakt en dan echt niet verder kan. Als je blokkeert, haal je het einddoel ook niet. Dat wordt met het ouder worden wel beter en wordt ook aan gewerkt. Dat heeft wel even wat tijd en aandacht nodig.

Hij vindt die plusklas wel erg leuk. En waar hij vooral denkt lekker uitdagend te werken en eens wat leukers te doen, zijn de juffen daar druk om te kijken hoe ze dingen doen en hoe ze de kinderen daarbij kunnen begeleiden.

Ik kan hem ook aardig helpen/doorzien, en school helpt ook goed mee (en ze krijgen ook hulp van de plusklas). Dus ik zie hem wel ons blije ei, en eigenwijze mormel blijven :P
Gefeliciteerd nog met je zoon *O*

Ik heb mijn dochter net jouw stukje laten lezen en gevraagd of ze ook in paniek raakte en dan blokkeerde. Jep, ook dus en dan deed ze het maar niet meer. Hier heeft ze het nooit over gehad eigenlijk :@ . Ik blijk dus niet alles te weten wat er is gebeurd. Ze vond het blijkbaar niet altijd nodig om zulks te vertellen ;( Ben er best wel van geschrokken.

Waarschuwing dus aan ouders: kids vertellen niet alles :N

Ik vind het zo fijn om te lezen dat die plusklassen van nu echt van nut zijn, dat scholen er nu echt werk van maken :)

Succes met je kleine eigenwijze Russisch lerende zoon O+
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_190592388
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2019 11:27 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Misschien vind ze mijn boek dan wel leuk,

W&T / Boek over kwantumzwaartekracht: jullie input gevraagd #2

Fundamentele natuurkunde met net wat meer (wiskundige) diepgang dan het gemiddelde populair-wetenschappelijke boek. Ligt nu bij een uitgeverij, wordt ergens volgend jaar hopelijk uitgebracht.

Meerjarenprojectje :P

Ook voor TS en andere geïnteresseerden natuurlijk (misschien verkoop ik er dan nog een handvol :') ) :7
Denk wel dat ze het boek zal waarderen :) . Mij gaat het allemaal boven m`n petje, snap er niet veel van, maar zij wel :Y
Heb het topic gelezen en hou het in de gaten wanneer het uitkomt. Heel veel succes ermee!
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_190592438
Wat een leuke vraagwatjewil. Wat herkenning van mezelf, maar vooral veel respect voor de manier waarop er op de vragen wordt geantwoord en vooral met de uitdagingen rondom het kind cq de kinderen wordt omgegaan.
pi_190592587
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2019 10:49 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Dat is idd echt het grootste misverstand dat er is, het leven met een uitzonderlijk begaafd kind is pittig, ze staan altijd “aan” en zijn extreem gevoelig, omdat ze als het ware waar hoogbegaafden door een verrekijker kijken zij alles door een microscoop bekijken en voelen.
Ze hebben ipv 1 of 2 gedachtengangen meestal een stuk of 8 door elkaar lopen en als ze dan vastlopen is het drama.

Kind B heeft een iq van 130 en Asperger, loopt eigenlijk enkel vast op ass, maar compenseert dit met zijn IQ

Kind C heeft een disharmonisch profiel, verbaal 144 en werkgeheugen 113 (totaal daardoor 137) en is erg dwingend, maar nog erg jong dus hopelijk kunnen we dat nog een beetje rechttrekken dmv goede begeleiding.

We hebben A eigenlijk als eerste laten testen op Ass, vanwege haar rationele denkwijze, maar dat bleek niet het geval.
Leren leren is zeker een dingetje, ze krijgt speltherapie waar ze de focus leggen op leren leren, fouten mogen maken en de emotie regulatie.

We hebben een pgb geprobeerd aan te vragen maar er is geen potje voor dit soort kinderen bij de gemeente dus alles moet uit eigen zak betaald worden.
Ook ben ik gestopt met werken omdat ik haar telkens weer mocht ophalen van het kdv.. dus dat is best heftig.

Er is geen passend onderwijs voor dit soort kinderen, zelf speciale scholen voor hoogebegaafden sluiten niet aan, gelukkig hebben wij een geweldige school die uit eigen budget een hele dure cursus heeft gevolgd over 145+ kinderen. Ze is 1x versneld maar loopt alsnog 2 groepen voor, ze zetten vooral in op haar een fijne en veilige leeromgeving te geven, ze krijgt veel verbreding (bijv andere talen leren en niet schoolze maar wel moeilijke uitdagingen), verdieping doen we niet veel omdat ze haar cognitief nooit kunnen geven wat ze nodig heeft en ze anders nog verder voor gaat lopen.
Fijn dat de basisschool zo heeft meegedacht!
Ik vind het echt belachelijk dat er voor ZHB geen PGB mogelijkheid is. Stel dat de basisschool van jullie dochter geen middelen had gehad om de cursus over 145+ te volgen, daar moet je toch niet aan denken!

Toen ik het PGB aanvroeg voor mijn jongste zoon, werd dat nog niet door de gemeente geregeld. De basisschool heeft toen het extra geld wat ze beschikbaar kregen ook andere kinderen daar van mee laten profiteren, door ze bij de extra activiteiten voor mijn zoon te betrekken. Dat juichde ik alleen maar toe, want er zijn altijd wel kinderen in een klas die wat ' extra aandacht' kunnen gebruiken. De school wilde later ook wat extra's doen voor HB kinderen, ik zat toen in de ouderraad en mijn maag draaide om van de vijandigheid van sommige andere ouderraadleden tegen dat plan. (Dat waren overigens ook de ouders die vonden dat kinderen niet mee mochten op schoolreisje als de ouders niet kapitaal krachtig genoeg waren om de schoolbijdrage te kunnen betalen :r .) Het was toen mijn jongste in groep 8 zat dus het verdere verloop van de plannen heb ik niet meer meegekregen.

Je dochter A lijkt mij ook een heel sensitief kind, daarom onderstreep ik ook wat @Mushanga71 schrijft. De wereld kan zo vijandig zijn voor kinderen die anders zijn dan het 'gemiddelde' kind. Bij ons is de overstap van de veilige, kneuterige dorps basisschool naar het middelbaar onderwijs in de stad op alle fronten erg zwaar geweest voor onze kinderen.

Ik vind het mooi om te lezen hoe bewust je bent van het feit dat veiligheid en geluk belangrijker zijn dan '
presteren op de maatschappelijke ladder', mijn complimenten daarvoor!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-12-2019 12:53:57 ]
  zondag 22 december 2019 @ 13:11:46 #184
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_190592939
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2019 10:11 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Dank je voor je verhaal! Wat had jij nodig gehad denk je? En ben je gelukkig?
Een goede school had al wonderen gedaan. Mijn broertje is een stuk jonger dan ik en hoe anders er toen al met zijn hoogbegaafdheid werd om gegaan dan met de mijne op nota bene dezelfde school is echt een wereld van verschil. En dat uit zich vandaag de dag nog steeds. Ik heb ook gewoon veel nieuwe uitdagingen nodig. Mijn ouders boden dat altijd meer dan genoeg maar door school is dat helemaal teniet gedaan. Toen ik bijvoorbeeld van de basisschool af was en op het gymnasium terecht kwam, kreeg ik dingen als Latijn wat ik geweldig vond. In het begin haalde ik negens en tienen voor alles maar toen de nieuwigheid daar weer vanaf was in de tweede klas, deed ik steeds minder en minder. En dat niets doen is langzaamaan verworden tot mijn standaard gedurende de jaren.

Maar momenteel ben ik blij! Ik heb eigenlijk vanaf de allereerste diagnose hoogbegaafdheid een waslijst aan psychologen gehad die me eerst hielpen omgaan met die hoogbegaafdheid en later met mijn lage zelfbeeld. Een jaar of 3-4 geleden heb ik een hele stevige therapie gedaan en sindsdien voel ik me beter en beter. Stuk minder faalangst, ik durf m'n mening te geven enzovoort. En sinds een jaar heb ik een hele lieve vriendin die me daar ook erg mee helpt O+
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2019 11:39 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Mag ik vragen wat je doet? Kok toevallig? :P
Nee maar ik vind koken wel leuk :D

Ik ben financieel controller.
pi_190593185
Ok, bij een nascholing over hb'ers zag ik meerdere drop-outs uiteindelijk kok worden, vandaar :P

Ook interessant voor TS en anderen:

https://archief.ukrant.nl/magazine/whee-ky-ma
-
  zondag 22 december 2019 @ 13:38:07 #186
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_190593408
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2019 13:25 schreef Haushofer het volgende:
Ok, bij een nascholing over hb'ers zag ik meerdere drop-outs uiteindelijk kok worden, vandaar :P

Ook interessant voor TS en anderen:

https://archief.ukrant.nl/magazine/whee-ky-ma
Haha, die ken ik :) ben nog bij zijn promotie geweest! Leuk om weer wat over hem te lezen, heb hem al jaren niet gesproken.

Dit stukje vind ik wel interessant: 'Al dat werk dat hij verzette om bètawetenschappen te promoten op middelbare scholen, zijn politieke activiteiten, vrijwilligerswerk in de natuur? Allemaal uitstelgedrag, al boeiden die dingen hem wel degelijk'.

Ik ken hem dus van die natuurclub, en ik vond het juist zo leuk dat hij al die dingen naast zijn promotie deed, daardoor leek hij helemaal geen verstrooide professor-type. Kon prima omgaan met mensen die niet hoogbegaafd waren enzo.Maar voor hem voelde dat blijkbaar anders.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  zondag 22 december 2019 @ 14:09:19 #187
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_190594070
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2019 12:41 schreef Doedezemaar het volgende:
Wat een leuke vraagwatjewil. Wat herkenning van mezelf, maar vooral veel respect voor de manier waarop er op de vragen wordt geantwoord en vooral met de uitdagingen rondom het kind cq de kinderen wordt omgegaan.
Dank je O+
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 22 december 2019 @ 14:10:28 #188
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_190594107
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2019 09:23 schreef Deepfreeze het volgende:

Hij is gisteren 8 geworden, zit in groep 5.

Nog gefeliciteerd!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 22 december 2019 @ 14:14:00 #189
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_190594183
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2019 12:52 schreef Appeltje het volgende:

[..]

Fijn dat de basisschool zo heeft meegedacht!
Ik vind het echt belachelijk dat er voor ZHB geen PGB mogelijkheid is. Stel dat de basisschool van jullie dochter geen middelen had gehad om de cursus over 145+ te volgen, daar moet je toch niet aan denken!

Toen ik het PGB aanvroeg voor mijn jongste zoon, werd dat nog niet door de gemeente geregeld. De basisschool heeft toen het extra geld wat ze beschikbaar kregen ook andere kinderen daar van mee laten profiteren, door ze bij de extra activiteiten voor mijn zoon te betrekken. Dat juichde ik alleen maar toe, want er zijn altijd wel kinderen in een klas die wat ' extra aandacht' kunnen gebruiken. De school wilde later ook wat extra's doen voor HB kinderen, ik zat toen in de ouderraad en mijn maag draaide om van de vijandigheid van sommige andere ouderraadleden tegen dat plan. (Dat waren overigens ook de ouders die vonden dat kinderen niet mee mochten op schoolreisje als de ouders niet kapitaal krachtig genoeg waren om de schoolbijdrage te kunnen betalen :r .) Het was toen mijn jongste in groep 8 zat dus het verdere verloop van de plannen heb ik niet meer meegekregen.

Je dochter A lijkt mij ook een heel sensitief kind, daarom onderstreep ik ook wat @:Mushanga71 schrijft. De wereld kan zo vijandig zijn voor kinderen die anders zijn dan het 'gemiddelde' kind. Bij ons is de overstap van de veilige, kneuterige dorps basisschool naar het middelbaar onderwijs in de stad op alle fronten erg zwaar geweest voor onze kinderen.

Ik vind het mooi om te lezen hoe bewust je bent van het feit dat veiligheid en geluk belangrijker zijn dan '
presteren op de maatschappelijke ladder', mijn complimenten daarvoor!
Wat goed van de school! En ja zulke ouders komen wij idd ook wel tegen.. maar ik denk dat het vaak voorkomt uit niet de kennis hebben of een stukje angst voor het onbekende en mbt schoolreisjes snap ik dat soort ouders ook niet.. wij zouden nog liever extra betalen dan kinderen uitsluiten..

Ja dat heeft mij ook echt aan het denken gezet, dus daar ga ik zeker iets mee doen mbt zelfverdediging sport of iets in die trant!

En dank je O+
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 22 december 2019 @ 14:15:23 #190
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_190594206
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2019 13:11 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Een goede school had al wonderen gedaan. Mijn broertje is een stuk jonger dan ik en hoe anders er toen al met zijn hoogbegaafdheid werd om gegaan dan met de mijne op nota bene dezelfde school is echt een wereld van verschil. En dat uit zich vandaag de dag nog steeds. Ik heb ook gewoon veel nieuwe uitdagingen nodig. Mijn ouders boden dat altijd meer dan genoeg maar door school is dat helemaal teniet gedaan. Toen ik bijvoorbeeld van de basisschool af was en op het gymnasium terecht kwam, kreeg ik dingen als Latijn wat ik geweldig vond. In het begin haalde ik negens en tienen voor alles maar toen de nieuwigheid daar weer vanaf was in de tweede klas, deed ik steeds minder en minder. En dat niets doen is langzaamaan verworden tot mijn standaard gedurende de jaren.

Maar momenteel ben ik blij! Ik heb eigenlijk vanaf de allereerste diagnose hoogbegaafdheid een waslijst aan psychologen gehad die me eerst hielpen omgaan met die hoogbegaafdheid en later met mijn lage zelfbeeld. Een jaar of 3-4 geleden heb ik een hele stevige therapie gedaan en sindsdien voel ik me beter en beter. Stuk minder faalangst, ik durf m'n mening te geven enzovoort. En sinds een jaar heb ik een hele lieve vriendin die me daar ook erg mee helpt O+
[..]

Nee maar ik vind koken wel leuk :D

Ik ben financieel controller.
Wat een verschil kan school dan toch maken als ik dat zo lees, een gemiste kans .. maar toch enorm mooi om te lezen dat het goed gaat O+
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190594831
Ik hoor wel eens dat hoogbegaafden extra gevoelig zouden zijn. Ook deskundigen zeggen dat.

Ik denk dat daar wel wat in zit. Maar tegelijkertijd vraag ik me af: hoe weten we dat dat zo is? Is dat onderzocht?

Ik weet dat ene meneer Dabrowski daar iets over gezegd heeft.. Maar dat waren gewoon observaties van 1 persoon. Is het verder nog op een wetenschappelijke manier aangetoond dat deze groep gemiddeld gezien meer sensitief is?
  zondag 22 december 2019 @ 15:01:00 #192
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_190595044
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2019 14:50 schreef Jake_Skywalker het volgende:
Ik hoor wel eens dat hoogbegaafden extra gevoelig zouden zijn. Ook deskundigen zeggen dat.

Ik denk dat daar wel wat in zit. Maar tegelijkertijd vraag ik me af: hoe weten we dat dat zo is? Is dat onderzocht?

Ik weet dat ene meneer Dabrowski daar iets over gezegd heeft.. Maar dat waren gewoon observaties van 1 persoon. Is het verder nog op een wetenschappelijke manier aangetoond dat deze groep gemiddeld gezien meer sensitief is?
Wat ik heel apart vind is dat beide dochters al vanaf baby gaan kokhalzen van de geur van hun eigen luier, of als ze bijv iets zien wat ze vies vinden, A vind haar peuterzusje heel vies eten en soms als we aan tafel zitten moet ze kokhalzen als ze naar haar kijkt.
Ook heeft A ooit eens over haar vader heen overgegeven omdat hij een scheet liet :’)
Dus geuren en sensorische prikkels ja dat geloof ik direct.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190595394
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2019 15:01 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Wat ik heel apart vind is dat beide dochters al vanaf baby gaan kokhalzen van de geur van hun eigen luier, of als ze bijv iets zien wat ze vies vinden, A vind haar peuterzusje heel vies eten en soms als we aan tafel zitten moet ze kokhalzen als ze naar haar kijkt.
Ook heeft A ooit eens over haar vader heen overgegeven omdat hij een scheet liet :’)
Dus geuren en sensorische prikkels ja dat geloof ik direct.
Ja, ik geloof ook meteen dat hoogbegaafden en zeer hoogbegaafden gevoeliger zijn dan gemiddeld. Merk het ook aan mezelf.

Alleen… ik ben ook een beetje wetenschappelijk ingesteld. En dus nieuwsgierig of dit ook is vastgesteld op een manier die verder gaat dan persoonlijke observaties en ervaring. :P

Vind dit een leuk topic trouwens. Ben getest op een IQ van 135-140. Ik ken een paar mensen die 145+ zijn. En ik merk keer op keer dat ik echt precies tussen die groep en de gemiddelde Nederlander in zit. Veel dingen die zij hebben heb ik ook, alleen niet zo sterk/heftig.

Heb de eerste 30 jaar van mijn leven bijvoorbeeld heel erg geleden onder faalangst/perfectionisme. Ook dichtklappen als ik iets niet 'meteen' snapte. Want als je het niet meteen snapt, dan kun je het natuurlijk niet (dacht ik). Later pas geleerd dat het heel normaal is om het niet meteen te snappen. En dat er oplossingsstrategieën zijn waarmee je een probleem stukje bij beetje kan tackelen. Toen ging er een wereld voor me open.

[ Bericht 5% gewijzigd door Jake_Skywalker op 22-12-2019 16:39:54 ]
  zondag 22 december 2019 @ 16:13:24 #194
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_190596404
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2019 12:38 schreef VraagWatJeWil het volgende:

Er is een heel mooi filmpje op youtube over hoe dit komt, mocht je 10min de tijd hebben.
Heel mooi uitgelegd en veel dingen zijn zeer herkenbaar :+

Ik heb zelf nooit een officiële IQ-test gedaan, maar ik vind het eigenlijk prima zo omdat ik er niet zoveel waarde aan hecht. Uiteindelijk draait het om een samenspel van vaardigheden om intelligentie goed tot z'n recht te laten komen. Als ik terugkijk zou ik willen dat er toen meer aandacht was voor hoogbegaafde kinderen. Die aandacht zou dan vooral gericht moeten zijn op sociale vaardigheden, want het cognitieve werkt meer dan uitstekend. Ik heb pas vanaf rond mijn 23e moeten toegeven aan mezelf dat de meeste mensen niet doorzien wat ik zie. Dingen die ik heel vanzelfsprekend vind en me verbaas dat anderen dat niet zien. En nog steeds heb ik er wel eens moeite mee, zeker als mijn rechtvaardigheidsgevoel aangesproken wordt ga ik iemand vuur en te zwaard te lijf als ze niet inzien dat ze met hun handelen of denkwijze anderen benadelen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_190596754
quote:
14s.gif Op zondag 22 december 2019 16:13 schreef ACT-F het volgende:
Die aandacht zou dan vooral gericht moeten zijn op sociale vaardigheden, want het cognitieve werkt meer dan uitstekend. Ik heb pas vanaf rond mijn 23e moeten toegeven aan mezelf dat de meeste mensen niet doorzien wat ik zie. Dingen die ik heel vanzelfsprekend vind en me verbaas dat anderen dat niet zien.n.
Voor mij was het belangrijk om te leren dat, zelfs als je slimmer bent dan anderen, je niet automatisch gelijk hebt.

Vond dit dan ook een heel mooi inzicht.
quote:
Everybody you meet, knows something you don't
  zondag 22 december 2019 @ 17:32:40 #196
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_190597798
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2019 16:35 schreef Jake_Skywalker het volgende:

[..]

Voor mij was het belangrijk om te leren dat, zelfs als je slimmer bent dan anderen, je niet automatisch gelijk hebt.

Vond dit dan ook een heel mooi inzicht.
[..]

Dat is gelijk de valkuil van intelligentie. Je kunt wel 90% van de tijd een 'ik zei het je toch' moment hebben, maar die andere 10% is er ook nog. Wat je ook veel ziet is dat intelligente mensen teveel proberen te beredeneren, terwijl dingen ervaren altijd beter is.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_190598286
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 11:13 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Nope, momenteel wil ze taxidermist en pizzabezorgster worden en er naast af en toe dierenarts en kinderarts :+

Ik hoop vooral dat ze gelukkig wordt en iemand zal vinden waar ze zichzelf bij kan zijn :)
Prachtig dat een kind met zulke verstandelijke vermogen gewoon pizzabezorger wil worden. Speelt ze wel met leeftijdsgenoten of zijn die saai?
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  zondag 22 december 2019 @ 22:30:49 #198
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_190603543
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2019 15:17 schreef Jake_Skywalker het volgende:

[..]

Ja, ik geloof ook meteen dat hoogbegaafden en zeer hoogbegaafden gevoeliger zijn dan gemiddeld. Merk het ook aan mezelf.

Alleen… ik ben ook een beetje wetenschappelijk ingesteld. En dus nieuwsgierig of dit ook is vastgesteld op een manier die verder gaat dan persoonlijke observaties en ervaring. :P

Vind dit een leuk topic trouwens. Ben getest op een IQ van 135-140. Ik ken een paar mensen die 145+ zijn. En ik merk keer op keer dat ik echt precies tussen die groep en de gemiddelde Nederlander in zit. Veel dingen die zij hebben heb ik ook, alleen niet zo sterk/heftig.

Heb de eerste 30 jaar van mijn leven bijvoorbeeld heel erg geleden onder faalangst/perfectionisme. Ook dichtklappen als ik iets niet 'meteen' snapte. Want als je het niet meteen snapt, dan kun je het natuurlijk niet (dacht ik). Later pas geleerd dat het heel normaal is om het niet meteen te snappen. En dat er oplossingsstrategieën zijn waarmee je een probleem stukje bij beetje kan tackelen. Toen ging er een wereld voor me open.
Ik vind het echt heel fijn om te lezen qua ervaringen, zelfs als ze niet enkel positief zijn. Dank je voor die openheid.

Heb je wel eens over overexcitabilities gehoord? Volgens mij is dit wat je zoekt, online zijn er ook meerdere resultaten te vinden van onderzoekers.

https://raisinglifelongle(...)ter-for-gifted-kids/
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 22 december 2019 @ 22:34:53 #199
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_190603690
quote:
14s.gif Op zondag 22 december 2019 16:13 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Heel mooi uitgelegd en veel dingen zijn zeer herkenbaar :+

Ik heb zelf nooit een officiële IQ-test gedaan, maar ik vind het eigenlijk prima zo omdat ik er niet zoveel waarde aan hecht. Uiteindelijk draait het om een samenspel van vaardigheden om intelligentie goed tot z'n recht te laten komen. Als ik terugkijk zou ik willen dat er toen meer aandacht was voor hoogbegaafde kinderen. Die aandacht zou dan vooral gericht moeten zijn op sociale vaardigheden, want het cognitieve werkt meer dan uitstekend. Ik heb pas vanaf rond mijn 23e moeten toegeven aan mezelf dat de meeste mensen niet doorzien wat ik zie. Dingen die ik heel vanzelfsprekend vind en me verbaas dat anderen dat niet zien. En nog steeds heb ik er wel eens moeite mee, zeker als mijn rechtvaardigheidsgevoel aangesproken wordt ga ik iemand vuur en te zwaard te lijf als ze niet inzien dat ze met hun handelen of denkwijze anderen benadelen.
Oeh dat is hier ook wel een dingetje, rechtvaardigheidsgevoel.. wij proberen een beetje socratisme aan te leren hier, maw dat intentie vaak belangrijker is dan wat of hoe iemand iets zegt of doet. Dat alles niet zwart wit is, maar ik merk wel dat ze daar moeite mee heeft, omdat in haar hoofd iets vaak enkel of wel of niet klopt.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 22 december 2019 @ 22:36:20 #200
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_190603729
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2019 16:35 schreef Jake_Skywalker het volgende:
Voor mij was het belangrijk om te leren dat, zelfs als je slimmer bent dan anderen, je niet automatisch gelijk hebt.

Vond dit dan ook een heel mooi inzicht.
Everybody you meet, knows something you don't

Erg mooi inderdaad, ik ga hem opschrijven.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 22 december 2019 @ 22:37:07 #201
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_190603741
quote:
7s.gif Op zondag 22 december 2019 17:32 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Dat is gelijk de valkuil van intelligentie. Je kunt wel 90% van de tijd een 'ik zei het je toch' moment hebben, maar die andere 10% is er ook nog. Wat je ook veel ziet is dat intelligente mensen teveel proberen te beredeneren, terwijl dingen ervaren altijd beter is.
Ja exact dat.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 22 december 2019 @ 22:39:19 #202
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_190603807
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2019 17:55 schreef vipergts het volgende:

[..]

Prachtig dat een kind met zulke verstandelijke vermogen gewoon pizzabezorger wil worden. Speelt ze wel met leeftijdsgenoten of zijn die saai?
:)

Ze heeft voor alsnog weinig interesse in andere kinderen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190606031
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2019 11:13 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Nope, momenteel wil ze taxidermist en pizzabezorgster worden en er naast af en toe dierenarts en kinderarts :+

Ik hoop vooral dat ze gelukkig wordt en iemand zal vinden waar ze zichzelf bij kan zijn :)
O lachen, die van ons oogarts en kassière, maar ze twijfelt nog want vakkenvuller vind ze eigenlijk leuker... Spiegelen van producten.

Onze oudste,7 zit in groep 5, doet werk van groep 8, maar krijgt nu eindelijk aangepast werk. Nummer twee is vijf en nog wat slimmer, zit in groep 3.

Op school ligt de aandacht op de achterblijvers, weinig geld voor de extremen.
Nu gaan we verhuizen naar een schooltje met 45 leerlingen en hun eigen tempo systeem.

Ik ben benieuwd.
pi_190606070
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 09:17 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Exact dit. Dat is ook 1 van de redenen waarom ik hier aan mee wilde doen.
Ach, lekker creatief thuis, ik ben niet voor niets een "thuismoeder", ik geef ze direct feedback als ze thuis komen van school. Hop de oudste boos als door de rest aardrijkskunde niet doorging. Ok, ga maar zitten en de landkaart erbij.

We zijn er met vier aardig druk mee, maar de een wil komen, de ander naar een museum, de derde wil dansen enz..
pi_190606112
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2019 22:39 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

:)

Ze heeft voor alsnog weinig interesse in andere kinderen.
Herken je dat?? We hebben hier wat buurtkinderen van hun leeftijd, die komen hier dan spelen. Maar die luisteren niet, snappen het niet of willen het niet.

Mijn dochter van zeven heeft wel enorm veel meer met meiden van tien hier. Bloggen, djen en koken, maar blijft inderdaad een dingetje om gelijk bestemden te vinden.

Daarom moet je ook blijven praten en het ze blijven uitleggen. Mijn dochter zit graag vergaderingen bij van de gemeente. Vind ze knetterinteresant. Ok, prima.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 23 december 2019 @ 00:50:00 #206
269689 crew  Viv
pi_190606270
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2019 00:21 schreef ootjekatootje het volgende:
Spiegelen van producten.
O+
Ik had ooit een vriendje (inmiddels mijn echtgenoot ;) ) die in een supermarkt werkte, en ik ging dan onder zijn werktijd daarheen om te praten en ondertussen spiegelde ik graag. Dat begon zijn collega's op te vallen, dus die vroegen waarom ik niet gewoon zou solliciteren, en er nog voor betaald zou krijgen ook. :? Uiteindelijk ben ik 12 jaar in dienst geweest bij dat bedrijf (jammer genoeg niet alleen om te spiegelen, maar toch). :D

(Hier geen diagnose HB of anderszins, ben nooit getest, maar ik herken veel hier, waaronder het vastlopen op de universiteit omdat ik eerder niet echt hoefde te leren of plannen.)
pi_190606431
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2019 00:50 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

O+
Ik had ooit een vriendje (inmiddels mijn echtgenoot ;) ) die in een supermarkt werkte, en ik ging dan onder zijn werktijd daarheen om te praten en ondertussen spiegelde ik graag. Dat begon zijn collega's op te vallen, dus die vroegen waarom ik niet gewoon zou solliciteren, en er nog voor betaald zou krijgen ook. :? Uiteindelijk ben ik 12 jaar in dienst geweest bij dat bedrijf (jammer genoeg niet alleen om te spiegelen, maar toch). :D

(Hier geen diagnose HB of anderszins, ben nooit getest, maar ik herken veel hier, waaronder het vastlopen op de universiteit omdat ik eerder niet echt hoefde te leren of plannen.)
Ik heb uren staan te afwassen in een restaurant, met van die bussen. Prei poten op het land. Verstand op nul en gaan. En ondertussen de meest mooie ideeën bedacht.

Het leren plannen en niet "lui" worden is imo ook erg belangrijk. Tegenwoordig sluiten veel lesprogramma's hier op aan.

Mijn kinderen zitten op een openbare school waar ze graag breed gaan, ik neem ze elk jaar mee naar de herdenking van het bombardement van Rotterdam. De kerkklokken, het orkest en de nederigheid.

Ook een kind met een hoog IQ kun je makkelijk prikkelen.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 23 december 2019 @ 01:17:22 #208
269689 crew  Viv
pi_190606574
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2019 01:03 schreef ootjekatootje het volgende:
Verstand op nul en gaan. En ondertussen de meest mooie ideeën bedacht.
Heerlijk! En: na afloop van je werktijd is het helemaal klaar, je neemt niks mee naar huis en er stapelt niks op tot de volgende dag/week/maand. O+ Ik kan nog steeds niet plannen (of eigenlijk: mezelf eraan houden), erg handig in mijn huidige baan op kantoor. :X
pi_190606803
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2019 22:39 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

:)

Ze heeft voor alsnog weinig interesse in andere kinderen.
Vind je dat nooit vervelend het is toch iets wat erbij hoort
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_190609370
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2019 22:30 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ik vind het echt heel fijn om te lezen qua ervaringen, zelfs als ze niet enkel positief zijn. Dank je voor die openheid.

Heb je wel eens over overexcitabilities gehoord? Volgens mij is dit wat je zoekt, online zijn er ook meerdere resultaten te vinden van onderzoekers.

https://raisinglifelongle(...)ter-for-gifted-kids/
Dank voor de tip! :)

Voor het topic dicht gaat, nog wat final adviezen voor TS.

- Mijn moeder heeft wel eens gezegd dat ik zo volwassen praatte, dat ze wel eens ‘vergat’ dat ik gewoon een zesjarige was. En dat ze dan vervolgens als volwassene met mij in gesprek ging terwijl ik eigenlijk gewoon een knuffel nodig had (of een draai om mijn oren). Dat is een valkuil, waar je je als ouder van bewust moet zijn. Je moet als het ware constant kunnen ‘schakelen’. Van ‘volwaardige gesprekspartner’, naar ‘ouder van een kleuter’. Dat is nog best lastig soms!

-Je zegt dat je dochter prima om kan gaan met emotioneel ‘heftige’ zaken. Dat is mooi. Maar besef wel dat er dingen zijn die nog veel heftiger zijn dan de dood van een hond. Denk bijvoorbeeld aan de Jodenvervolging, de dreiging van een kernoorlog, milieuvervuiling hongersnood. Dingen waar zelfs volwassenen zich emotioneel nauwelijks een voorstelling bij kunnen maken.

Daar kun je als hoogbegaafd kind ook interesse in krijgen. Misschien heeft ze dat nu nog niet. Maar wat niet is, kan nog komen. En als het ‘speelt’ in de media krijgen zulke kinderen er altijd wel iets van mee. Wees daar alert op! Ik ben zelf in een veilige omgeving opgegroeid. Toch heb ik allesbehalve een onbezorgde jeugd gehad, doordat ik me heel erg druk maakte over de Bom en de Tweede Wereldoorlog.

-Ondanks alle (goedbedoelde) adviezen: focus vooral niet teveel op de omgang met leeftijdgenoten. Gaat het wel, dan is dat mooi. Maar gaat het niet, dan gaat het maar niet.

Natuurlijk is het belangrijk dat je kind ook met mensen met een ‘gewone’ intelligentie om leert gaan. Maar dat betekent niet per se dat je kind perse x uur per dag moet optrekken met mensen die qua kalenderleeftijd precies even oud zijn als zij. In het volwassen leven zijn je collega’s ook niet allemaal even oud als jij. Sterker nog, Ik denk dat het op latere leeftijd juist weer makkelijker is om raakvlakken te vinden met anderen, ook al zitten ze qua intelligentie op totaal ander niveau.

Jonge kinderen kunnen qua ontwikkeling in totaal verschillende niveaus zitten. Sommigen zijn intellectueel al op het niveau van een prepuber, met semi volwassen verwachtingen op het gebied van vriendschappen en wederkerigheid. Terwijl anderen nog echte peuters of kleuters zijn, die vooral shiny dingetjes in hun handjes willen pakken (en zich nog niet echt in anderen kunnen verplaatsen ).

In het volwassen leven zijn die verschillen minder groot. De overgrote meerderheid van de volwassenen die je tegenkomt zit qua ontwikkeling in ieder geval op (jong) volwassen niveau en is met dezelfde dingen bezig: relaties, werk, vrienden, een huis vinden, beslissen wat je met je leven wilt doen. Dat levelt toch een stukje makkelijker.

Om makkelijk je weg te kunnen vinden in de sociale omgang hoef je naar mijn mening dus niet als zesjarige niet met andere zesjarigen om te kunnen gaan. Dat heb ik destijds ook nooit geleerd. En ik heb niet het gevoel dat het mij ooit gehinderd heeft.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jake_Skywalker op 23-12-2019 13:33:40 ]
  maandag 23 december 2019 @ 12:08:44 #211
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_190610389
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2019 01:58 schreef vipergts het volgende:

[..]

Vind je dat nooit vervelend het is toch iets wat erbij hoort
Zolang zij het zelf niet mist niet, dat heb ik een beetje losgelaten.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  maandag 23 december 2019 @ 12:13:11 #212
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_190610475
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2019 10:56 schreef Jake_Skywalker het volgende:

[..]

Dank voor de tip! :)

Voor het topic dicht gaat, nog wat final adviezen voor TS.

- Mijn moeder heeft wel eens gezegd dat ik zo volwassen praatte, dat ze wel eens ‘vergat’ dat ik gewoon een zesjarige was. En dat ze dan vervolgens als volwassene met mij in gesprek ging terwijl ik eigenlijk gewoon een knuffel nodig had (of een draai om mijn oren). Dat is een valkuil, waar je je als ouder van bewust moet zijn. Je moet als het ware constant kunnen ‘schakelen’. Van ‘volwaardige gesprekspartner’, naar ‘ouder van een kleuter’. Dat is nog best lastig soms!

-Je zegt dat je dochter prima om kan gaan met emotioneel ‘heftige’ zaken. Dat is mooi. Maar besef wel dat er dingen zijn die nog veel heftiger zijn dan de dood van een hond. Denk bijvoorbeeld aan de Jodenvervolging, de dreiging van een kernoorlog, milieuvervuiling hongersnood. Dingen waar zelfs volwassenen zich emotioneel nauwelijks een voorstelling bij kunnen maken.

Daar kun je als hoogbegaafd kind ook interesse in krijgen. Misschien heeft ze dat nu nog niet. Maar wat niet is, kan nog komen. En als het ‘speelt’ in de media krijgen zulke kinderen er altijd wel iets van mee. Wees daar alert op! Ik ben zelf in een veilige omgeving opgegroeid. Toch heb ik allesbehalve een onbezorgde jeugd gehad, doordat ik me heel erg druk maakte over de Bom en de Tweede Wereldoorlog.

-Ondanks alle (goedbedoelde) adviezen: focus vooral niet teveel op de omgang met leeftijdgenoten. Gaat het wel, dan is dat mooi. Maar gaat het niet, dan gaat het maar niet.

Natuurlijk is het belangrijk dat je kind ook met mensen met een ‘gewone’ intelligentie om leert gaan. Maar dat betekent niet per se dat je kind perse x uur per dag moet optrekken met mensen die qua kalenderleeftijd precies even oud zijn als zij.

In het volwassen leven zijn je collega’s ook niet allemaal even oud als jij. Sterker nog, Ik denk dat het op latere leeftijd juist weer makkelijker is om raakvlakken te vinden met anderen, ook al zitten ze qua intelligentie op totaal ander niveau.

Jonge kinderen kunnen qua ontwikkeling in totaal verschillende niveaus zitten. Sommigen zijn intellectueel al op het niveau van een prepuber, met semi volwassen verwachtingen op het gebied van vriendschappen en wederkerigheid. Terwijl andere nog echte peuters of kleuters zijn, die vooral shiny dingetjes in hun handjes willen pakken (en zich nog niet echt in anderen kunnen verplaatsen ).

In het volwassen leven zijn die verschillen minder groot. De overgrote meerderheid van de volwassenen die je tegenkomt zit qua ontwikkeling in ieder geval op (jong) volwassen niveau en is met dezelfde dingen bezig: relaties, werk, vrienden, een huis vinden, beslissen wat je met je leven wilt doen. Dat levelt toch een stukje makkelijker.

Om makkelijk je weg te kunnen vinden in de sociale omgang hoef je naar mijn mening dus niet als zesjarige niet met andere zesjarigen om te kunnen gaan. Dat heb ik destijds ook nooit geleerd. En ik heb niet het gevoel dat het mij ooit gehinderd heeft.
Heel heel erg bedankt voor de tips, vooral de eerste is echt 100% spot on, iets waar ik nog steeds regelmatig de fout mee in ga.
Zelfs bij onze 2 jarige merk ik dat wij “normale gesprekken” hebben en als ze vervolgens als een peuter op de grond ligt heb ik dan wel eens de gedachte van owja wat is ze nog klein..

Ik ga het allemaa meenemen en ik bedank jou en alle anderen voor het reageren, de mooie vragen, de mooie antwoorden en de tips en herkenning. O+

Ik ga zelf nu even bezig met iets wat er irl tussengekomen is, maar mocht iemand toch contact willen hebben mag mijn username via bosbeetle opgevraagd worden.

Ik wens iedereen hele fijne feestdagen en een mooie jaarwisseling.

Bosbeetle jij ook enorm bedankt voor deze mogelijkheid :*
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190611395
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2019 12:13 schreef VraagWatJeWil het volgende:

Ik wens iedereen hele fijne feestdagen en een mooie jaarwisseling.

Bosbeetle jij ook enorm bedankt voor deze mogelijkheid :*
Aan de TS: Bedankt dat je dit wilde doen.
Verder iedereen fijne feestdagen en een mooie jaarwisseling gewenst :)
pi_190614309
TS, jij ook bedankt voor het interessante inkijkje en fijne feestdagen! :)
-
  maandag 23 december 2019 @ 17:02:17 #215
105262 Peder
Pardon my French,Im Dutch
pi_190614645
TVP!
(Thuis ook een +/- 140 van 7 jaar rondlopen (1 klas moeten overslaan...) en een dochter die nu aan het onder presteren is (om op hetzelfde niveau te komen). Makkelijk is het niet... (Hoewel de kids zelf soms hilarisch zijn!)
The best sex is suprise sex! ... unless you're in prison.
Definition of a slut: A girl who tries wearing a tampon, but it keeps falling out!
pi_190626327
TS, dank je wel dat je dit onderwerp op deze manier ter sprake hebt gebracht. Hopelijk geeft het wat inzicht en begrip voor anderen.
Wens ik jou en je kindjes heel veel succes en wijsheid toe voor de toekomst :*

En alvast voor iedereen: fijne feestdagen! :)
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_191220006
https://debatdirect.tweed(...)jk%20lerende%20of%20(hoog)begaafde%20kinderen%20in%20het%20onderwijs%20&debate_slug=vso-ondersteuning-van-zeer-makkelijk-lerende-of-hoog-begaafde-kinderen-in-het-onderwijs-31497-nr-336-17-45&debate_starts_at=2020-01-28T17%3A45%3A00%2B0100&debate_id=93559ea5-73f6-4f3d-a799-ba69941cfbf3

Morgen om 17:45 live te volgen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')