abonnement Unibet Coolblue
pi_190579601
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2019 10:49 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Dat is idd echt het grootste misverstand dat er is, het leven met een uitzonderlijk begaafd kind is pittig, ze staan altijd “aan” en zijn extreem gevoelig, omdat ze als het ware waar hoogbegaafden door een verrekijker kijken zij alles door een microscoop bekijken en voelen.
Ze hebben ipv 1 of 2 gedachtengangen meestal een stuk of 8 door elkaar lopen en als ze dan vastlopen is het drama.
Herkenbaar. Ook hoogbegaafd. Maar niet 145+ overigens.

Verder geen vragen. Gewoon een note aan de opzetter van deze reeks, mateloos boeiend (vaak) om te lezen.

Zelf redelijk recent hersenletsel opgelopen, zijn ook enkele delen van geweest. Vind het uitermate boeiend om de gelijkenissen te lezen.
pi_190580097
Mijn 145-kind speelt met alle types. Ook met jongere kinderen, die niet meerbegaafd zijn. En wil ook graag in de speeltuin spelen of rondjes om het blok fietsen. Maar daarnaast ook HB vriendjes, Minecraften, lezen, of Discovery channel kijken :P

Niet elk Hb kind heeft dezelfde behoeftes.
pi_190580583
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 18:25 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]

Zie je, leeftijd boeit niet. Als ze zo goed met elkaar overweg kunnen maakt dat echt niet uit :)
Nee idd, ik zal alleen nooit de reactie van die vader vergeten toen ze vroeg of hij wou komen spelen en hij ja zei :+

Vooral omdat later bleek dat hij licht autistisch is en eigenlijk nooit met iemand afsprak O+
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190580592
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 18:30 schreef ...TomTom het volgende:

[..]

Herkenbaar. Ook hoogbegaafd. Maar niet 145+ overigens.

Verder geen vragen. Gewoon een note aan de opzetter van deze reeks, mateloos boeiend (vaak) om te lezen.

Zelf redelijk recent hersenletsel opgelopen, zijn ook enkele delen van geweest. Vind het uitermate boeiend om de gelijkenissen te lezen.
Wat heftig lijkt mij dat.. en bedankt voor je reactie :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190580630
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 19:01 schreef Deepfreeze het volgende:
Mijn 145-kind speelt met alle types. Ook met jongere kinderen, die niet meerbegaafd zijn. En wil ook graag in de speeltuin spelen of rondjes om het blok fietsen. Maar daarnaast ook HB vriendjes, Minecraften, lezen, of Discovery channel kijken :P

Niet elk Hb kind heeft dezelfde behoeftes.
Helemaal waar hoor :)
Maar ik vind het wel erg leuk om te lezen dat er ook veel herkenning is, dat gebeurd irl eigenlijk niet nl.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190580658
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 18:17 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]

Hahaha, er zitten soms echt dingen bij, waarvan je dan denkt: okeeeee :D Als het kind maar gelukkig is, das het belangrijkste.
Idd zoals die opgezette dieren interesse van haar, daar heb ik zelf helemaal niets mee..
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190580778
Elk kind is tegenwoordig hoogbegaafd, autistisch of juist verstandelijk beperkt _O- niks bijzonders aan dus.
pi_190581041
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 18:17 schreef VraagWatJeWil het volgende:

Dat lijkt mij echt enorm frustrerend?
Mwoah, valt wel mee. Je kunt eenvoudigweg niet elke leerling passend onderwijs geven, hoe leuk dat ook klinkt vanachter een bureaustoel bedacht.

Ik geef zelf natuurkunde, en ik vertel meer- en hoogbegaafde leerlingen die het vak leuk vinden vaak gewoon wat meer over mijn studie en promotie (vooral mijn "ik heb Stephen Hawking ontmoet"-verhaal doet het vaak erg leuk :7 ) en hoe ontzettend veel dieper natuurkunde (en wiskunde) gaat dan ze op de middelbare school krijgen.

Maar ik vertel ze er ook bij dat intelligentie niet zaligmakend is. Succesvol zijn als wetenschapper is bijvoorbeeld veel meer dan alleen slim zijn. Er komen ook discipline, goede gewoontes, connecties, geluk en sociale skills bij kijken. De mensen die de meeste indruk op mij hebben gemaakt tijdens mijn promotie waren lang niet altijd de "briljantste" wetenschappers.

Bij ons op school kunnen leerlingen ook versneld vakken doen, en ook dat klinkt erg leuk, maar is organisatorisch ook erg lastig te realiseren. Ik ben daar dus zelf niet zo voor. En bij HB'ers die dan maar een jaar overslaan heb ik al meerdere keren gezien dat ze dan toch bepaalde achtergrondkennis missen en daardoor niet meekomen. Maar in hoeverre dat voor ZHB'ers zou gelden weet ik niet.

quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 18:21 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]

Mijn dochter had ook een leraar die hoogbegaafd was. Hij herkende zoveel in haar en hij is een grote steun voor haar geweest. Helaas is hij ook gestopt op school.
Kan me er wel iets bij voorstellen hoor, gaf hem ook gelijk alleen was het wel jammer voor mijn dochter ;)

Want hoe deed jij dat dan, ging je naar zo`n kind toe en begon erover?
Ja, ik laat zo'n leerling dan bijvoorbeeld even bij me komen na de les en dan hebben we het er ff over. Een paar keer was dat ook omdat ze dan niet altijd even goed "functioneren" in de les. Logisch ook natuurlijk, maar ze moeten b.v. ook leren om naar anderen te luisteren. Als je gewend bent om altijd maar overal doorheen te racen, is geduld vaak niet een goed ontwikkelde eigenschap :P
-
pi_190581188
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 19:32 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Helemaal waar hoor :)
Maar ik vind het wel erg leuk om te lezen dat er ook veel herkenning is, dat gebeurd irl eigenlijk niet nl.
Ze hebben hier een externe plusklas in de stad. Dus ik sta eens per week met een stel ouders van hb-ers op een ander schoolplein dat te wachten. Dan is het ook niet meer zo uniek. En ze hebben allemaal hun eigen eigenaardigheden. Daar speelt de plusklas ook echt op in.
pi_190581507
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 19:56 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Mwoah, valt wel mee. Je kunt eenvoudigweg niet elke leerling passend onderwijs geven, hoe leuk dat ook klinkt vanachter een bureaustoel bedacht.

Ik geef zelf natuurkunde, en ik vertel meer- en hoogbegaafde leerlingen die het vak leuk vinden vaak gewoon wat meer over mijn studie en promotie (vooral mijn "ik heb Stephen Hawking ontmoet"-verhaal doet het vaak erg leuk :7 ) en hoe ontzettend veel dieper natuurkunde (en wiskunde) gaat dan ze op de middelbare school krijgen.

Maar ik vertel ze er ook bij dat intelligentie niet zaligmakend is. Succesvol zijn als wetenschapper is bijvoorbeeld veel meer dan alleen slim zijn. Er komen ook discipline, goede gewoontes, connecties, geluk en sociale skills bij kijken. De mensen die de meeste indruk op mij hebben gemaakt tijdens mijn promotie waren lang niet altijd de "briljantste" wetenschappers.

Bij ons op school kunnen leerlingen ook versneld vakken doen, en ook dat klinkt erg leuk, maar is organisatorisch ook erg lastig te realiseren. Ik ben daar dus zelf niet zo voor. En bij HB'ers die dan maar een jaar overslaan heb ik al meerdere keren gezien dat ze dan toch bepaalde achtergrondkennis missen en daardoor niet meekomen. Maar in hoeverre dat voor ZHB'ers zou gelden weet ik niet.
[..]

Ja, ik laat zo'n leerling dan bijvoorbeeld even bij me komen na de les en dan hebben we het er ff over. Een paar keer was dat ook omdat ze dan niet altijd even goed "functioneren" in de les. Logisch ook natuurlijk, maar ze moeten b.v. ook leren om naar anderen te luisteren. Als je gewend bent om altijd maar overal doorheen te racen, is geduld vaak niet een goed ontwikkelde eigenschap :P

O+ wat mooi
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190581564
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 20:02 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Ze hebben hier een externe plusklas in de stad. Dus ik sta eens per week met een stel ouders van hb-ers op een ander schoolplein dat te wachten. Dan is het ook niet meer zo uniek. En ze hebben allemaal hun eigen eigenaardigheden. Daar speelt de plusklas ook echt op in.
De plusklas is helaas alsnog niet toereikend hier, maar het is wel enorm fijn dat die er tegenwoordig bijna overal zijn :Y
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_190582563
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 19:29 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Nee idd, ik zal alleen nooit de reactie van die vader vergeten toen ze vroeg of hij wou komen spelen en hij ja zei :+

Vooral omdat later bleek dat hij licht autistisch is en eigenlijk nooit met iemand afsprak O+
Werkt dus en goed voor je dochter en goed voor vriendje O+
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 december 2019 19:34 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Idd zoals die opgezette dieren interesse van haar, daar heb ik zelf helemaal niets mee..
Gewoon lekker haar gangetje laten gaan. Wij gewone stervelingen snappen dat niet ;) . En juist dit is ook zo belangrijk voor de ontwikkeling. Zelf laten uitzoeken waar de interesses liggen :)
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_190582624
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 19:01 schreef Deepfreeze het volgende:
Mijn 145-kind speelt met alle types. Ook met jongere kinderen, die niet meerbegaafd zijn. En wil ook graag in de speeltuin spelen of rondjes om het blok fietsen. Maar daarnaast ook HB vriendjes, Minecraften, lezen, of Discovery channel kijken :P

Niet elk Hb kind heeft dezelfde behoeftes.
Zo zie je maar dat elke (Z)HBer anders is. En wees echt blij dat jouw kind wel makkelijk omgaat met alle kinderen want zoals je leest kan het ook anders :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Mushanga71 op 21-12-2019 21:12:00 ]
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_190582963
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 19:56 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Mwoah, valt wel mee. Je kunt eenvoudigweg niet elke leerling passend onderwijs geven, hoe leuk dat ook klinkt vanachter een bureaustoel bedacht.

Ik geef zelf natuurkunde, en ik vertel meer- en hoogbegaafde leerlingen die het vak leuk vinden vaak gewoon wat meer over mijn studie en promotie (vooral mijn "ik heb Stephen Hawking ontmoet"-verhaal doet het vaak erg leuk :7 ) en hoe ontzettend veel dieper natuurkunde (en wiskunde) gaat dan ze op de middelbare school krijgen.

Maar ik vertel ze er ook bij dat intelligentie niet zaligmakend is. Succesvol zijn als wetenschapper is bijvoorbeeld veel meer dan alleen slim zijn. Er komen ook discipline, goede gewoontes, connecties, geluk en sociale skills bij kijken. De mensen die de meeste indruk op mij hebben gemaakt tijdens mijn promotie waren lang niet altijd de "briljantste" wetenschappers.

Bij ons op school kunnen leerlingen ook versneld vakken doen, en ook dat klinkt erg leuk, maar is organisatorisch ook erg lastig te realiseren. Ik ben daar dus zelf niet zo voor. En bij HB'ers die dan maar een jaar overslaan heb ik al meerdere keren gezien dat ze dan toch bepaalde achtergrondkennis missen en daardoor niet meekomen. Maar in hoeverre dat voor ZHB'ers zou gelden weet ik niet.
[..]

Ja, ik laat zo'n leerling dan bijvoorbeeld even bij me komen na de les en dan hebben we het er ff over. Een paar keer was dat ook omdat ze dan niet altijd even goed "functioneren" in de les. Logisch ook natuurlijk, maar ze moeten b.v. ook leren om naar anderen te luisteren. Als je gewend bent om altijd maar overal doorheen te racen, is geduld vaak niet een goed ontwikkelde eigenschap :P

Stephen Hawking ontmoet? Mijn dochter zou niet bij je weg te slaan zijn geweest :D Daar is ze dol op net zoals op natuur, wis en scheikunde en leest dat soort boeken ook voor de lol. Universum ook. Ze had graag ruimtevaart willen studeren maar daar is hier niet echt werk in te vinden. Had ze naar het buitenland gemoeten en dat zag ze niet zitten. Heeft haar andere passie gevolgd: computers. Komt behoorlijk wat wiskunde bij kijken en daar geniet ze dan van O+

Naar anderen luisteren kan idd een puntje zijn. Als iets in hun ogen saai is omdat ze het al weten, is geduld opbrengen moeilijk. En daar mag ook wat van gezegd worden. Maar denk wel dat juist omdat jij ook zo bent, je het anders brengt dan de gemiddelde leraar. Je ziet de problemen en kan daar op een goede manier mee omgaan :)
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_190583118
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 20:56 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]

Zo zie je maar dat elke ZHBer anders is. En wees echt blij dat jouw kind wel makkelijk omgaat met alle kinderen want zoals je leest kan het ook anders :)
Zeker, dat ben ik ook.

Maar hij heeft weer problemen met andere dingen. Daar wordt nu vanuit de plusklas op gefocust (oa faalangst/perfectionisme, doorzetten als iets niet lukt). Daar geven ze bijv Russische les, dan moet je echt iets nieuws/moeilijks doen, en kom je het echte leerproces tegen. Ook al gaat dat nog best makkelijk, het waait je opeens niet meer meer zomaar aan zoals op school. En verder veel verbreden/verdiepen. Want versnellen is onwenselijk als jonge leerling en ook nog jonger-gedrag.
pi_190583425
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 21:17 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Zeker, dat ben ik ook.

Maar hij heeft weer problemen met andere dingen. Daar wordt nu vanuit de plusklas op gefocust (oa faalangst/perfectionisme, doorzetten als iets niet lukt). Daar geven ze bijv Russische les, dan moet je echt iets nieuws/moeilijks doen, en kom je het echte leerproces tegen. Ook al gaat dat nog best makkelijk, het waait je opeens niet meer meer zomaar aan zoals op school. En verder veel verbreden/verdiepen. Want versnellen is onwenselijk als jonge leerling en ook nog jonger-gedrag.
Hoe oud is jouw zoon? Er zitten zoveel verschillen in (Z)HBers maar heel belangrijk is idd de uitdaging. En Russisch, toe maar :D Hij vindt het wel leuk?
Faalangst en perfectionisme, jep, hier ook aanwezig. Nu ze op de uni zit, MOET ze wel met presenteren en ze doet het ook. Faalangst is intussen een stuk minder.

Ik denk ook dat het met de meeste kinderen wel goed komt in hun latere leven. Het is alleen zooo belangrijk dat school maar meer nog, de ouders er oog voor hebben. Mijn dochter heeft nergens echt hulp bij gehad maar is niet vast gelopen. Verschilt ook per kind natuurlijk, maar ze komen er echt wel. Hoeveel kopzorgen het ons dan wel kost ;)
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_190583597
Perfectionisme heeft ook wel voordelen. Bijvoorbeeld als je een Ikea keuken in elkaar moet zetten. Heeft zij gedaan, bijna in dr uppie want dat vond ze leuk :D . De lades hingen echt op de millimeter nauwkeurig O+ . Totdat de handgrepen erop gezet werden... :')
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  zondag 22 december 2019 @ 03:33:46 #168
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_190589675
Interessant topic! Ik heb hem nog niet helemaal doorgelezen en ik heb ook geen vraag, maar vind het wel erg interessant.

Zelf ben ik ook hoogbegaafd en toen ik 4-5 was ook getest op 145+. Voordat ik naar school ging zoog ik alles als een spons op (ook geïnteresseerd in het heelal en dinosauriërs overigens, grappig om dat te lezen!), ik kon al klokkijken, lezen, schrijven etc. Alleen vanaf het moment dat ik naar school ging, ging het dus helemaal verkeerd met me. Ik moest gewoon mee doen vanaf het allereerste begin met leren lezen en dat soort dingen. M'n ouders hebben zoveel voor me gevochten op school, ben een paar keer veranderd maar destijds werkte dat allemaal nog niet..

Kan niet zeggen dat het me allemaal veel goeds gedaan heeft. Ik las al iets over het "leren om te leren" en dat is nu ik 30 ben nog steeds een groot probleem voor me. Op de middelbare school haalde ik netjes zevens puur en alleen door aanwezig te zijn, maar daarna ging ik studeren en was er geen aanwezigheidsplicht meer zeg maar :+ dus dat liep allemaal slecht af.

Momenteel ben ik dus 30 en heb ik een vrij aardige baan, maar niks bijzonders en dat doe ik dus met m'n ogen dicht. Maar van die spons van vroeger is weinig meer over, ik vind het wel best zo en m'n interesses liggen tegenwoordig vooral bij voetbal kijken en de kroeg in gaan met vrienden (niet dat dat erg is natuurlijk maar die interesse in het heelal, dino's en noem maar op is er niet meer). Ook dingen als gezond eten, m'n huis schoon maken etc vind ik erg lastig en doe ik zeer onregelmatig.. Vaak voel ik me nog een 18-jarige eigenlijk.
Wellicht dat het niet helpt dat ik vrij introvert ben en me altijd maar heb aangepast aan de doorsnee leerling destijds omdat ik dacht dat dat normaal was...

Maar goed, sorry voor de topickaap met mijn verhaal :+
ik las al een aantal vrij herkenbare dingen. Ik ben in ieder geval al heel blij te lezen dat jouw kind op een goede school zit, dat zal haar ontwikkeling echt heel veel goeds doen! Succes!
pi_190589692
Misschien heb ik er overheen gelezen en is deze vraag al min of meer gesteld maar ben je ook bang dat je kind een eenzame en daardoor wellicht ongelukkige toekomst tegemoet gaat?
(omdat er natuurlijk maar heel weinig mensen op hetzelfde niveau zitten en het daardoor wellicht moeilijk of misschien zelfs wel onmogelijk is een relatie met iemand op te bouwen)

Misschien heb ik het helemaal verkeerd hoor, maar bij hoogbegaafde mensen heb ik vaak het idee dat zij alles heel rationeel en zonder gevoel benaderen, waar wij als "gemiddelde mensen" juist vaak vanuit onze emotie op dingen reageren.

Ik ken twee mensen die ook hoogbegaafd zijn, die vinden het op emotioneel vlak heel moeilijk om zich in andere mensen in te leven. Ze weten dat het in sommige situaties sociaal wenselijk is om medeleven te tonen, maar als ze dat dan doen komt het op mij heel erg geforceerd en onnatuurlijk over, alsof zij er helemaal niets bij voelen als de buurvrouw verdrietig is omdat haar zoon is overleden.

Ik bedoel dit absoluut niet lullig of wat dan ook, maar bij de twee hoogbegaafden die ik ken (beide eind 20) heb ik ook weleens het idee dat zij geen emoties kunnen tonen en zelfs het idee dat ze niet in staat zijn om van iemand te houden zoals "gemiddelde mensen" dat doen.

Hoe is dit bij jou kinderen en hoe denk jij hier over?
pi_190590527
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 21:29 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]

Hoe oud is jouw zoon? Er zitten zoveel verschillen in (Z)HBers maar heel belangrijk is idd de uitdaging. En Russisch, toe maar :D Hij vindt het wel leuk?
Faalangst en perfectionisme, jep, hier ook aanwezig. Nu ze op de uni zit, MOET ze wel met presenteren en ze doet het ook. Faalangst is intussen een stuk minder.

Ik denk ook dat het met de meeste kinderen wel goed komt in hun latere leven. Het is alleen zooo belangrijk dat school maar meer nog, de ouders er oog voor hebben. Mijn dochter heeft nergens echt hulp bij gehad maar is niet vast gelopen. Verschilt ook per kind natuurlijk, maar ze komen er echt wel. Hoeveel kopzorgen het ons dan wel kost ;)
Hij is gisteren 8 geworden, zit in groep 5.

Russisch is niet altijd leuk, zeker niet met het andere schrift, maar hij vindt het ook wel erg leuk om iets anders te kunnen. En de echte succesmomenten als hij daar goed op scoort, hij weet dat hij dan echt iets gepresteerd heeft.

Het perfectionisme zit hem nu vooral dwars omdat hij in paniek raakt en dan echt niet verder kan. Als je blokkeert, haal je het einddoel ook niet. Dat wordt met het ouder worden wel beter en wordt ook aan gewerkt. Dat heeft wel even wat tijd en aandacht nodig.

Hij vindt die plusklas wel erg leuk. En waar hij vooral denkt lekker uitdagend te werken en eens wat leukers te doen, zijn de juffen daar druk om te kijken hoe ze dingen doen en hoe ze de kinderen daarbij kunnen begeleiden.

Ik kan hem ook aardig helpen/doorzien, en school helpt ook goed mee (en ze krijgen ook hulp van de plusklas). Dus ik zie hem wel ons blije ei, en eigenwijze mormel blijven :P
pi_190590542
quote:
16s.gif Op vrijdag 20 december 2019 11:09 schreef FlippingCoin het volgende:
Heb je ergens de hoop dat ze dit zeer hoge iq in zal zetten voor iets "noemenswaardigs" om het maar even oneerbiedig te noemen, als in het bijdragen aan de wetenschap ipv het in te zetten om geld te verdienen voor een firma of iets?
Hmm, ben zelf wetenschapper. Het zal wel aan mijn midlife crisis liggen, maar ik denk dat de wereld er veel beter van was geworden als ik mijn hersenen niet voor de wetenschap maar voor echte zaken had gebruikt.
pi_190590640
Ik gaf vorig jaar natuurkunde aan een 2-gym klas waarin nogal wat hb'ers zaten. Ze fietsten met gemak door de stof. Totdat ik ze de definitie van een richtingscoefficient liet zien om snelheden en versnellingen uit grafieken te halen, inclusief Delta-notatie. Die leerlingen waren gewend alles meteen te snappen en gingen meteen protesteren. Voor hen was het een belangrijke les dat ze niet in paniek raken als ze iets niet meteen begrijpen, en uiteindelijk hebben ze er gewoon mee leren rekenen :P
-
  zondag 22 december 2019 @ 10:08:38 #173
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_190590883
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 21:17 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Zeker, dat ben ik ook.

Maar hij heeft weer problemen met andere dingen. Daar wordt nu vanuit de plusklas op gefocust (oa faalangst/perfectionisme, doorzetten als iets niet lukt). Daar geven ze bijv Russische les, dan moet je echt iets nieuws/moeilijks doen, en kom je het echte leerproces tegen. Ook al gaat dat nog best makkelijk, het waait je opeens niet meer meer zomaar aan zoals op school. En verder veel verbreden/verdiepen. Want versnellen is onwenselijk als jonge leerling en ook nog jonger-gedrag.
Hier idd ook faalangst/perfectionisme, dat is toch wel iets wat je overal weer ziet terugkomen, doordat ze gewoon zo gewend zijn dat alles vanzelf gaat.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 22 december 2019 @ 10:09:53 #174
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_190590899
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2019 21:36 schreef Mushanga71 het volgende:
Perfectionisme heeft ook wel voordelen. Bijvoorbeeld als je een Ikea keuken in elkaar moet zetten. Heeft zij gedaan, bijna in dr uppie want dat vond ze leuk :D . De lades hingen echt op de millimeter nauwkeurig O+ . Totdat de handgrepen erop gezet werden... :')
:D
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 22 december 2019 @ 10:11:52 #175
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_190590920
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2019 03:33 schreef Irritatie100 het volgende:
Interessant topic! Ik heb hem nog niet helemaal doorgelezen en ik heb ook geen vraag, maar vind het wel erg interessant.

Zelf ben ik ook hoogbegaafd en toen ik 4-5 was ook getest op 145+. Voordat ik naar school ging zoog ik alles als een spons op (ook geïnteresseerd in het heelal en dinosauriërs overigens, grappig om dat te lezen!), ik kon al klokkijken, lezen, schrijven etc. Alleen vanaf het moment dat ik naar school ging, ging het dus helemaal verkeerd met me. Ik moest gewoon mee doen vanaf het allereerste begin met leren lezen en dat soort dingen. M'n ouders hebben zoveel voor me gevochten op school, ben een paar keer veranderd maar destijds werkte dat allemaal nog niet..

Kan niet zeggen dat het me allemaal veel goeds gedaan heeft. Ik las al iets over het "leren om te leren" en dat is nu ik 30 ben nog steeds een groot probleem voor me. Op de middelbare school haalde ik netjes zevens puur en alleen door aanwezig te zijn, maar daarna ging ik studeren en was er geen aanwezigheidsplicht meer zeg maar :+ dus dat liep allemaal slecht af.

Momenteel ben ik dus 30 en heb ik een vrij aardige baan, maar niks bijzonders en dat doe ik dus met m'n ogen dicht. Maar van die spons van vroeger is weinig meer over, ik vind het wel best zo en m'n interesses liggen tegenwoordig vooral bij voetbal kijken en de kroeg in gaan met vrienden (niet dat dat erg is natuurlijk maar die interesse in het heelal, dino's en noem maar op is er niet meer). Ook dingen als gezond eten, m'n huis schoon maken etc vind ik erg lastig en doe ik zeer onregelmatig.. Vaak voel ik me nog een 18-jarige eigenlijk.
Wellicht dat het niet helpt dat ik vrij introvert ben en me altijd maar heb aangepast aan de doorsnee leerling destijds omdat ik dacht dat dat normaal was...

Maar goed, sorry voor de topickaap met mijn verhaal :+
ik las al een aantal vrij herkenbare dingen. Ik ben in ieder geval al heel blij te lezen dat jouw kind op een goede school zit, dat zal haar ontwikkeling echt heel veel goeds doen! Succes!
Dank je voor je verhaal! Wat had jij nodig gehad denk je? En ben je gelukkig?
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')