Herkenbaar. Ook hoogbegaafd. Maar niet 145+ overigens.quote:Op vrijdag 20 december 2019 10:49 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Dat is idd echt het grootste misverstand dat er is, het leven met een uitzonderlijk begaafd kind is pittig, ze staan altijd “aan” en zijn extreem gevoelig, omdat ze als het ware waar hoogbegaafden door een verrekijker kijken zij alles door een microscoop bekijken en voelen.
Ze hebben ipv 1 of 2 gedachtengangen meestal een stuk of 8 door elkaar lopen en als ze dan vastlopen is het drama.
Nee idd, ik zal alleen nooit de reactie van die vader vergeten toen ze vroeg of hij wou komen spelen en hij ja zeiquote:Op zaterdag 21 december 2019 18:25 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Zie je, leeftijd boeit niet. Als ze zo goed met elkaar overweg kunnen maakt dat echt niet uit
Wat heftig lijkt mij dat.. en bedankt voor je reactiequote:Op zaterdag 21 december 2019 18:30 schreef ...TomTom het volgende:
[..]
Herkenbaar. Ook hoogbegaafd. Maar niet 145+ overigens.
Verder geen vragen. Gewoon een note aan de opzetter van deze reeks, mateloos boeiend (vaak) om te lezen.
Zelf redelijk recent hersenletsel opgelopen, zijn ook enkele delen van geweest. Vind het uitermate boeiend om de gelijkenissen te lezen.
Helemaal waar hoorquote:Op zaterdag 21 december 2019 19:01 schreef Deepfreeze het volgende:
Mijn 145-kind speelt met alle types. Ook met jongere kinderen, die niet meerbegaafd zijn. En wil ook graag in de speeltuin spelen of rondjes om het blok fietsen. Maar daarnaast ook HB vriendjes, Minecraften, lezen, of Discovery channel kijken
Niet elk Hb kind heeft dezelfde behoeftes.
Idd zoals die opgezette dieren interesse van haar, daar heb ik zelf helemaal niets mee..quote:Op zaterdag 21 december 2019 18:17 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Hahaha, er zitten soms echt dingen bij, waarvan je dan denkt: okeeeee Als het kind maar gelukkig is, das het belangrijkste.
Mwoah, valt wel mee. Je kunt eenvoudigweg niet elke leerling passend onderwijs geven, hoe leuk dat ook klinkt vanachter een bureaustoel bedacht.quote:Op zaterdag 21 december 2019 18:17 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Dat lijkt mij echt enorm frustrerend?
Ja, ik laat zo'n leerling dan bijvoorbeeld even bij me komen na de les en dan hebben we het er ff over. Een paar keer was dat ook omdat ze dan niet altijd even goed "functioneren" in de les. Logisch ook natuurlijk, maar ze moeten b.v. ook leren om naar anderen te luisteren. Als je gewend bent om altijd maar overal doorheen te racen, is geduld vaak niet een goed ontwikkelde eigenschapquote:Op zaterdag 21 december 2019 18:21 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Mijn dochter had ook een leraar die hoogbegaafd was. Hij herkende zoveel in haar en hij is een grote steun voor haar geweest. Helaas is hij ook gestopt op school.
Kan me er wel iets bij voorstellen hoor, gaf hem ook gelijk alleen was het wel jammer voor mijn dochter
Want hoe deed jij dat dan, ging je naar zo`n kind toe en begon erover?
Ze hebben hier een externe plusklas in de stad. Dus ik sta eens per week met een stel ouders van hb-ers op een ander schoolplein dat te wachten. Dan is het ook niet meer zo uniek. En ze hebben allemaal hun eigen eigenaardigheden. Daar speelt de plusklas ook echt op in.quote:Op zaterdag 21 december 2019 19:32 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Helemaal waar hoor
Maar ik vind het wel erg leuk om te lezen dat er ook veel herkenning is, dat gebeurd irl eigenlijk niet nl.
wat mooiquote:Op zaterdag 21 december 2019 19:56 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Mwoah, valt wel mee. Je kunt eenvoudigweg niet elke leerling passend onderwijs geven, hoe leuk dat ook klinkt vanachter een bureaustoel bedacht.
Ik geef zelf natuurkunde, en ik vertel meer- en hoogbegaafde leerlingen die het vak leuk vinden vaak gewoon wat meer over mijn studie en promotie (vooral mijn "ik heb Stephen Hawking ontmoet"-verhaal doet het vaak erg leuk ) en hoe ontzettend veel dieper natuurkunde (en wiskunde) gaat dan ze op de middelbare school krijgen.
Maar ik vertel ze er ook bij dat intelligentie niet zaligmakend is. Succesvol zijn als wetenschapper is bijvoorbeeld veel meer dan alleen slim zijn. Er komen ook discipline, goede gewoontes, connecties, geluk en sociale skills bij kijken. De mensen die de meeste indruk op mij hebben gemaakt tijdens mijn promotie waren lang niet altijd de "briljantste" wetenschappers.
Bij ons op school kunnen leerlingen ook versneld vakken doen, en ook dat klinkt erg leuk, maar is organisatorisch ook erg lastig te realiseren. Ik ben daar dus zelf niet zo voor. En bij HB'ers die dan maar een jaar overslaan heb ik al meerdere keren gezien dat ze dan toch bepaalde achtergrondkennis missen en daardoor niet meekomen. Maar in hoeverre dat voor ZHB'ers zou gelden weet ik niet.
[..]
Ja, ik laat zo'n leerling dan bijvoorbeeld even bij me komen na de les en dan hebben we het er ff over. Een paar keer was dat ook omdat ze dan niet altijd even goed "functioneren" in de les. Logisch ook natuurlijk, maar ze moeten b.v. ook leren om naar anderen te luisteren. Als je gewend bent om altijd maar overal doorheen te racen, is geduld vaak niet een goed ontwikkelde eigenschap
De plusklas is helaas alsnog niet toereikend hier, maar het is wel enorm fijn dat die er tegenwoordig bijna overal zijnquote:Op zaterdag 21 december 2019 20:02 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Ze hebben hier een externe plusklas in de stad. Dus ik sta eens per week met een stel ouders van hb-ers op een ander schoolplein dat te wachten. Dan is het ook niet meer zo uniek. En ze hebben allemaal hun eigen eigenaardigheden. Daar speelt de plusklas ook echt op in.
Werkt dus en goed voor je dochter en goed voor vriendjequote:Op zaterdag 21 december 2019 19:29 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Nee idd, ik zal alleen nooit de reactie van die vader vergeten toen ze vroeg of hij wou komen spelen en hij ja zei
Vooral omdat later bleek dat hij licht autistisch is en eigenlijk nooit met iemand afsprak
Gewoon lekker haar gangetje laten gaan. Wij gewone stervelingen snappen dat niet . En juist dit is ook zo belangrijk voor de ontwikkeling. Zelf laten uitzoeken waar de interesses liggenquote:Op zaterdag 21 december 2019 19:34 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Idd zoals die opgezette dieren interesse van haar, daar heb ik zelf helemaal niets mee..
Zo zie je maar dat elke (Z)HBer anders is. En wees echt blij dat jouw kind wel makkelijk omgaat met alle kinderen want zoals je leest kan het ook andersquote:Op zaterdag 21 december 2019 19:01 schreef Deepfreeze het volgende:
Mijn 145-kind speelt met alle types. Ook met jongere kinderen, die niet meerbegaafd zijn. En wil ook graag in de speeltuin spelen of rondjes om het blok fietsen. Maar daarnaast ook HB vriendjes, Minecraften, lezen, of Discovery channel kijken
Niet elk Hb kind heeft dezelfde behoeftes.
Stephen Hawking ontmoet? Mijn dochter zou niet bij je weg te slaan zijn geweest Daar is ze dol op net zoals op natuur, wis en scheikunde en leest dat soort boeken ook voor de lol. Universum ook. Ze had graag ruimtevaart willen studeren maar daar is hier niet echt werk in te vinden. Had ze naar het buitenland gemoeten en dat zag ze niet zitten. Heeft haar andere passie gevolgd: computers. Komt behoorlijk wat wiskunde bij kijken en daar geniet ze dan vanquote:Op zaterdag 21 december 2019 19:56 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Mwoah, valt wel mee. Je kunt eenvoudigweg niet elke leerling passend onderwijs geven, hoe leuk dat ook klinkt vanachter een bureaustoel bedacht.
Ik geef zelf natuurkunde, en ik vertel meer- en hoogbegaafde leerlingen die het vak leuk vinden vaak gewoon wat meer over mijn studie en promotie (vooral mijn "ik heb Stephen Hawking ontmoet"-verhaal doet het vaak erg leuk ) en hoe ontzettend veel dieper natuurkunde (en wiskunde) gaat dan ze op de middelbare school krijgen.
Maar ik vertel ze er ook bij dat intelligentie niet zaligmakend is. Succesvol zijn als wetenschapper is bijvoorbeeld veel meer dan alleen slim zijn. Er komen ook discipline, goede gewoontes, connecties, geluk en sociale skills bij kijken. De mensen die de meeste indruk op mij hebben gemaakt tijdens mijn promotie waren lang niet altijd de "briljantste" wetenschappers.
Bij ons op school kunnen leerlingen ook versneld vakken doen, en ook dat klinkt erg leuk, maar is organisatorisch ook erg lastig te realiseren. Ik ben daar dus zelf niet zo voor. En bij HB'ers die dan maar een jaar overslaan heb ik al meerdere keren gezien dat ze dan toch bepaalde achtergrondkennis missen en daardoor niet meekomen. Maar in hoeverre dat voor ZHB'ers zou gelden weet ik niet.
[..]
Ja, ik laat zo'n leerling dan bijvoorbeeld even bij me komen na de les en dan hebben we het er ff over. Een paar keer was dat ook omdat ze dan niet altijd even goed "functioneren" in de les. Logisch ook natuurlijk, maar ze moeten b.v. ook leren om naar anderen te luisteren. Als je gewend bent om altijd maar overal doorheen te racen, is geduld vaak niet een goed ontwikkelde eigenschap
Zeker, dat ben ik ook.quote:Op zaterdag 21 december 2019 20:56 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Zo zie je maar dat elke ZHBer anders is. En wees echt blij dat jouw kind wel makkelijk omgaat met alle kinderen want zoals je leest kan het ook anders
Hoe oud is jouw zoon? Er zitten zoveel verschillen in (Z)HBers maar heel belangrijk is idd de uitdaging. En Russisch, toe maar Hij vindt het wel leuk?quote:Op zaterdag 21 december 2019 21:17 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Zeker, dat ben ik ook.
Maar hij heeft weer problemen met andere dingen. Daar wordt nu vanuit de plusklas op gefocust (oa faalangst/perfectionisme, doorzetten als iets niet lukt). Daar geven ze bijv Russische les, dan moet je echt iets nieuws/moeilijks doen, en kom je het echte leerproces tegen. Ook al gaat dat nog best makkelijk, het waait je opeens niet meer meer zomaar aan zoals op school. En verder veel verbreden/verdiepen. Want versnellen is onwenselijk als jonge leerling en ook nog jonger-gedrag.
Hij is gisteren 8 geworden, zit in groep 5.quote:Op zaterdag 21 december 2019 21:29 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Hoe oud is jouw zoon? Er zitten zoveel verschillen in (Z)HBers maar heel belangrijk is idd de uitdaging. En Russisch, toe maar Hij vindt het wel leuk?
Faalangst en perfectionisme, jep, hier ook aanwezig. Nu ze op de uni zit, MOET ze wel met presenteren en ze doet het ook. Faalangst is intussen een stuk minder.
Ik denk ook dat het met de meeste kinderen wel goed komt in hun latere leven. Het is alleen zooo belangrijk dat school maar meer nog, de ouders er oog voor hebben. Mijn dochter heeft nergens echt hulp bij gehad maar is niet vast gelopen. Verschilt ook per kind natuurlijk, maar ze komen er echt wel. Hoeveel kopzorgen het ons dan wel kost
Hmm, ben zelf wetenschapper. Het zal wel aan mijn midlife crisis liggen, maar ik denk dat de wereld er veel beter van was geworden als ik mijn hersenen niet voor de wetenschap maar voor echte zaken had gebruikt.quote:Op vrijdag 20 december 2019 11:09 schreef FlippingCoin het volgende:
Heb je ergens de hoop dat ze dit zeer hoge iq in zal zetten voor iets "noemenswaardigs" om het maar even oneerbiedig te noemen, als in het bijdragen aan de wetenschap ipv het in te zetten om geld te verdienen voor een firma of iets?
Hier idd ook faalangst/perfectionisme, dat is toch wel iets wat je overal weer ziet terugkomen, doordat ze gewoon zo gewend zijn dat alles vanzelf gaat.quote:Op zaterdag 21 december 2019 21:17 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Zeker, dat ben ik ook.
Maar hij heeft weer problemen met andere dingen. Daar wordt nu vanuit de plusklas op gefocust (oa faalangst/perfectionisme, doorzetten als iets niet lukt). Daar geven ze bijv Russische les, dan moet je echt iets nieuws/moeilijks doen, en kom je het echte leerproces tegen. Ook al gaat dat nog best makkelijk, het waait je opeens niet meer meer zomaar aan zoals op school. En verder veel verbreden/verdiepen. Want versnellen is onwenselijk als jonge leerling en ook nog jonger-gedrag.
quote:Op zaterdag 21 december 2019 21:36 schreef Mushanga71 het volgende:
Perfectionisme heeft ook wel voordelen. Bijvoorbeeld als je een Ikea keuken in elkaar moet zetten. Heeft zij gedaan, bijna in dr uppie want dat vond ze leuk . De lades hingen echt op de millimeter nauwkeurig . Totdat de handgrepen erop gezet werden...
Dank je voor je verhaal! Wat had jij nodig gehad denk je? En ben je gelukkig?quote:Op zondag 22 december 2019 03:33 schreef Irritatie100 het volgende:
Interessant topic! Ik heb hem nog niet helemaal doorgelezen en ik heb ook geen vraag, maar vind het wel erg interessant.
Zelf ben ik ook hoogbegaafd en toen ik 4-5 was ook getest op 145+. Voordat ik naar school ging zoog ik alles als een spons op (ook geïnteresseerd in het heelal en dinosauriërs overigens, grappig om dat te lezen!), ik kon al klokkijken, lezen, schrijven etc. Alleen vanaf het moment dat ik naar school ging, ging het dus helemaal verkeerd met me. Ik moest gewoon mee doen vanaf het allereerste begin met leren lezen en dat soort dingen. M'n ouders hebben zoveel voor me gevochten op school, ben een paar keer veranderd maar destijds werkte dat allemaal nog niet..
Kan niet zeggen dat het me allemaal veel goeds gedaan heeft. Ik las al iets over het "leren om te leren" en dat is nu ik 30 ben nog steeds een groot probleem voor me. Op de middelbare school haalde ik netjes zevens puur en alleen door aanwezig te zijn, maar daarna ging ik studeren en was er geen aanwezigheidsplicht meer zeg maar dus dat liep allemaal slecht af.
Momenteel ben ik dus 30 en heb ik een vrij aardige baan, maar niks bijzonders en dat doe ik dus met m'n ogen dicht. Maar van die spons van vroeger is weinig meer over, ik vind het wel best zo en m'n interesses liggen tegenwoordig vooral bij voetbal kijken en de kroeg in gaan met vrienden (niet dat dat erg is natuurlijk maar die interesse in het heelal, dino's en noem maar op is er niet meer). Ook dingen als gezond eten, m'n huis schoon maken etc vind ik erg lastig en doe ik zeer onregelmatig.. Vaak voel ik me nog een 18-jarige eigenlijk.
Wellicht dat het niet helpt dat ik vrij introvert ben en me altijd maar heb aangepast aan de doorsnee leerling destijds omdat ik dacht dat dat normaal was...
Maar goed, sorry voor de topickaap met mijn verhaal
ik las al een aantal vrij herkenbare dingen. Ik ben in ieder geval al heel blij te lezen dat jouw kind op een goede school zit, dat zal haar ontwikkeling echt heel veel goeds doen! Succes!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |