abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_192829752
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2020 15:42 schreef Molo het volgende:

[..]

Linker was ik ook vergeten in te snijden :P
Gelukkig ook goed omhoog gekomen door de ovenrijs

Hebben we weer wat brood te eten. En van de week tosti's van oud brood :9
Ik snij het meeste brood in boterhammen en doe dat in de vriezer. Als je het gewoon eruit haalt en belegt is het na een paar minuten al te eten en verliest weinig van het knapperige !
  maandag 27 april 2020 @ 16:02:26 #204
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_192829790
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 15:59 schreef realbase het volgende:

[..]

Ik snij het meeste brood in boterhammen en doe dat in de vriezer. Als je het gewoon eruit haalt en belegt is het na een paar minuten al te eten en verliest weinig van het knapperige !
Ik ben daar te lui en niet planmatig genoeg voor thuis. Plus kleine vriezer.
Het is prima zo :+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 27 april 2020 @ 16:07:35 #205
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_192829863
Wij hebben zelf tompoucen gemaakt. Met een lollig oranje kleurtje.. De room was "iets" te dik waardoor het er niet zo geweldig uitziet. Maar de smaak was prima.





Fijne Koningsdag
  maandag 27 april 2020 @ 16:08:46 #206
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_192829877
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 16:07 schreef qltel het volgende:
Wij hebben zelf tompoucen gemaakt. Met een lollig oranje kleurtje.. De room was "iets" te dik waardoor het er niet zo geweldig uitziet. Maar de smaak was prima.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Fijne Koningsdag
Hoort in ander topic :+

Maar ziet er goed uit! Eet smakelijk en fijne Koningsdag *O* w/
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_192862524
Ik heb deze nu gekocht. bosch mum59m55
Was maar 337 EUR in de aanbieding bij Bol en je kreeg zelfs daarbovenop nog 40 EUR beaty tegoed.. Ik heb hem net weer bekeken - nu weer 469 EUR ! Dus dat was een lucky shot !
pi_192862743
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 19:15 schreef realbase het volgende:
Ik heb deze nu gekocht. bosch mum59m55
Was maar 337 EUR in de aanbieding bij Bol en je kreeg zelfs daarbovenop nog 40 EUR beaty tegoed.. Ik heb hem net weer bekeken - nu weer 469 EUR ! Dus dat was een lucky shot !
Mooie deal!
pi_192870400
zojuist volkoren deeg gemixed in de Bosch. even laten rusten en dan zien of het zn werk heeft gedaan :)
pi_192877295
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 09:45 schreef realbase het volgende:
zojuist volkoren deeg gemixed in de Bosch. even laten rusten en dan zien of het zn werk heeft gedaan :)
Vast wel
Heb je een bepaald recept gevolgd?
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_192878151
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 09:45 schreef realbase het volgende:
zojuist volkoren deeg gemixed in de Bosch. even laten rusten en dan zien of het zn werk heeft gedaan :)
Hoeveel gram meel heb je gebruikt en ging het goed in de bosch? Motor kon het prima aan?

Mijn handen worden wel flink gespierd van het kneden :D

Afgelopen dagen een licht volkorenbrood, pizzabroodjes en 2 honey-oat broden gebakken. De honey-oat is echt :9
  donderdag 30 april 2020 @ 19:07:51 #212
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_192878165
Wat zijn honey-oat broden, hoe ziet het eruit me hoe maak ik het?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_192887333
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2020 19:06 schreef coccinelle het volgende:

[..]

Hoeveel gram meel heb je gebruikt en ging het goed in de bosch? Motor kon het prima aan?

Mijn handen worden wel flink gespierd van het kneden :D

Afgelopen dagen een licht volkorenbrood, pizzabroodjes en 2 honey-oat broden gebakken. De honey-oat is echt :9
VOlkoren meel van de molen - 500 gram met de ingredienten on top. Hij trok het prima.
Ik het nog Poesta ook - meergranen en die is echt zwaar. Als hij dat ook kan - laat ik het weten !
pi_192887338
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2020 18:11 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Vast wel
Heb je een bepaald recept gevolgd?
nee :) meer gvoel gedaan..
pi_192888640
heb zojuist een starter gestart :) Eens zien of dat lukt !
pi_192888649
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2020 19:07 schreef Molo het volgende:
Wat zijn honey-oat broden, hoe ziet het eruit me hoe maak ik het?
Ik heb dit recept grotendeels gevolgd. Wegens geen melkpoeder heb ik volle melk gebruikt i.p.v. water, en 9 gram instant gist gebruikt i.p.v. 4 gram droge gist. Ook had ik geen glutenpoeder in huis, maar mijn brood is echt niet compact geworden gelukkig.


En nog wat havervlokken op de korst :9
pi_192903244
De tweede poging om een zuurdesemstarter te maken lijkt beter te zijn gelukt. Het ruikt naar een combinatie tussen bananen en bier. Ik heb gisteren een voordeeg gemaakt (eigenlijk 2) voor een volkorenbrood vandaag, en een San Fransisco style brood op maandag. Wordt vervolgd!
pi_192903380
iemand tips voor het rollen van pistoletjes ? Van de week geprobeerd maar het viel wat tegen :D
pi_192903389
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 09:07 schreef Tuindier het volgende:
De tweede poging om een zuurdesemstarter te maken lijkt beter te zijn gelukt. Het ruikt naar een combinatie tussen bananen en bier. Ik heb gisteren een voordeeg gemaakt (eigenlijk 2) voor een volkorenbrood vandaag, en een San Fransisco style brood op maandag. Wordt vervolgd!
ik ben gister gestart - maar ik zie maar een paar bubbeltjes ( 16 uur verder nu)
  zaterdag 2 mei 2020 @ 09:59:03 #220
34027 devlinmr
Trolivier
pi_192903729
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 09:23 schreef realbase het volgende:

[..]

ik ben gister gestart - maar ik zie maar een paar bubbeltjes ( 16 uur verder nu)
Geef het 3 dagen
Dan verversen
Herhaal tot je een flink levende pasta hebt die naar nat bos ruikt
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_192904071
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 12:09 schreef coccinelle het volgende:

[..]

Ik heb dit recept grotendeels gevolgd. Wegens geen melkpoeder heb ik volle melk gebruikt i.p.v. water, en 9 gram instant gist gebruikt i.p.v. 4 gram droge gist. Ook had ik geen glutenpoeder in huis, maar mijn brood is echt niet compact geworden gelukkig.

[ afbeelding ]
En nog wat havervlokken op de korst :9
Het ziet er mooi uit.
Maar je maakt me wel in de war over de gist. Je hebt toch minder instant gist nodig dan droge gist, of was het andersom?

[ Bericht 0% gewijzigd door MevrouwPuff op 02-05-2020 10:34:48 ]
pi_192904451
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 09:59 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Geef het 3 dagen
Dan verversen
Herhaal tot je een flink levende pasta hebt die naar nat bos ruikt
Dus niet elke 24 uur wat eruit gooien en bijvoeren ?
pi_192904551
Ik heb voor het eerst (volkoren) kaiserbroodjes gemaakt.
  zaterdag 2 mei 2020 @ 11:08:42 #224
34027 devlinmr
Trolivier
pi_192904571
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 10:59 schreef realbase het volgende:

[..]

Dus niet elke 24 uur wat eruit gooien en bijvoeren ?
Eerst 3 dagen laten opstarten. Ik volg altijd deze met veel succes
https://www.weekendbakery(...)arter-in-easy-steps/
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_192917668
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 10:28 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Het ziet er mooi uit.
Maar je maakt me wel in de war over de gist. Je hebt toch minder instant gist nodig dan droge gist, of was het andersom?
Klopt. Nou ja, je kunt prima dezelfde hoeveelheid gebruiken als het recept droge gist aangeeft. Andersom niet volgens mij. Ik was alleen bang voor een compact brood. Dus op de gok meer gist gebruikt in de hoop dat het brood wel een luchtige kruim zou hebben. Dat is gelukt. Wellicht dat het met 4 gram ook wel was gelukt.
pi_192931537
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 11:08 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Eerst 3 dagen laten opstarten. Ik volg altijd deze met veel succes
https://www.weekendbakery(...)arter-in-easy-steps/

Thanks :) Hij is tot leven gekomen eind 2e dag. Net weer gevoerd.. eens zien hoe dit zich gaat ontwikkelen !
pi_192931740

Mijn tweede brood van eigen zuurdesem.
Er is nog zo veel te leren! Ben al uren aan het lezen en filmpjes kijken op YouTube
pi_192936519
Ik ben ook weer begonnen met een zuurdesemstarter. Nu dag 3, het bubbelt een beetje.
pi_192937187
Mijn eerste brood was een succes! Ik heb tegelijk ook een San Fransisco style zuurdesem brood begonnen (dat 4 dagen 'rijpt' en dus zuurder zou moeten zijn). Dat ga ik vanavond afbakken. Ik ben benieuwd!
  maandag 4 mei 2020 @ 15:20:11 #230
10524 ASSpirine
I say goodday
pi_192942411
Iemand die hier de tangzhong methode gebruikt om brood te bakken?

Hiermee kan je een heel zachte, luchtige brood mee bakken. Dat is het type brood dat je in Japan/Korea & China meestal koopt.

Een keer iets anders dan een brood met een harde korst (wat ik zelf ook heel lekker vind), maar wat afwisseling kan geen kwaad.
Ik delf het onderspit. Ik dolf het onderspit. Ik heb het onderspit gedolven. Ik heb Dolf ondergespoten.
Citaat Rik De Leeuw over wissel Robben "Ik zie toch TWEE benen!!!"
10C9H8O4
  maandag 4 mei 2020 @ 15:35:05 #231
221912 minilot
Nancy boy
pi_192942605
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 15:20 schreef ASSpirine het volgende:
Iemand die hier de tangzhong methode gebruikt om brood te bakken?

Hiermee kan je een heel zachte, luchtige brood mee bakken. Dat is het type brood dat je in Japan/Korea & China meestal koopt.

Een keer iets anders dan een brood met een harde korst (wat ik zelf ook heel lekker vind), maar wat afwisseling kan geen kwaad.
Jazeker! O+ Ik hou er af en toe wel van, van dat donzigedekbedbrood *;
Let me see you stripped down to the bone
pi_192945240
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 08:59 schreef Bleie het volgende:
Ik ben ook weer begonnen met een zuurdesemstarter. Nu dag 3, het bubbelt een beetje.
die van mij zit op dag 4, vandaag bijgevoerd maar er lag net een flinke plas water op.
Ik roer ook maar even een keer of 2 per dag (op advies van de pagina)
  maandag 4 mei 2020 @ 19:38:57 #233
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_192946864
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 18:09 schreef realbase het volgende:

[..]

die van mij zit op dag 4, vandaag bijgevoerd maar er lag net een flinke plas water op.
Ik roer ook maar even een keer of 2 per dag (op advies van de pagina)
Rogge of tarwe?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_192957471
Vandaag (door gebrek aan gist) m'n allereerste brood ooit gemaakt met de Aldi Broodmix (meergranen):



Smaakt prima! Alleen de korst aan de bovenkant is te donker en daardoor wat bitter. Oven is dus heter dan verwacht, leermoment. Ook het vullen van het (cake)blik ben ik nog niet echt blij mee. Ik wil sowieso een broodblik. Heb het deeg nu plat gemaakt en opgerold, maar ik weet niet of ik dat iets vind eigenlijk...
Sowieso wordt de volgende bak kleine broodjes denk ik. Kijken hoe dat gaat :)

Zondag wel een desem start gemaakt (met bloem, want had niks anders), dus binnenkort daarmee aan de slag. De Jumbo had hier gelukkig vandaag weer volkorenmeel en tarwebloem ^O^
pi_192959886
Je brood ziet er best goed uit @Piles ^O^

Tegen een verbrande bovenkant kun je als de korst donker genoeg is wat aluminiumfolie op de bovenkant leggen.

Ik rol mijn busbroden ook op. Dus dat gaat wel goed. Een echt broodbakblik gaat wel helpen om een betere vorm te krijgen. Ik denk dat jouw cakebakblik ook te groot is voor je deeghoeveelheid. Dan worden ze ook lager. Brood bakken is wel een leuk leerproces!

Hoe heb jij je desemstarter gemaakt? Met alleen maar bloem? Ik heb geen roggemeel in huis, dus wellicht alsnog een optie. Enig probleem: als het brood dan net zo smaakt als Deutsche Brot dan vinden wij het hier zum kotsen :') .
pi_192959982
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2020 19:38 schreef Molo het volgende:

[..]

Rogge of tarwe?
spelt :) (ik las online ergens dat hij dan honger heeft.. dus heb hem bijgevoerd)
  dinsdag 5 mei 2020 @ 17:56:59 #237
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_192960294
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 17:30 schreef realbase het volgende:

[..]

spelt :) (ik las online ergens dat hij dan honger heeft.. dus heb hem bijgevoerd)
Honger naar spelt? :D

Je kunt trouwens prima met roggemeel starter maken en dan je brood maken met tarwebloem of andere granen.

Of roggestarter maken en die vervolgens bijvoeren met tarwe. Dan heb je wel de giststartkracht van rogge en geen roggesmaak in je brood

Je moet er van houden, ik vind het heerlijk maar smaken verschillen natuurlijk

Ik wil nog een tweede banneton kopen en een nieuwe stevige spatel om mijn deeg om te scheppen en door te roeren. Iemand nog awesome tips voor websites?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  dinsdag 5 mei 2020 @ 18:10:52 #238
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_192960480
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 17:56 schreef Molo het volgende:

[..]


Je kunt trouwens prima met roggemeel starter maken en dan je brood maken met tarwebloem of andere granen.

Of roggestarter maken en die vervolgens bijvoeren met tarwe. Dan heb je wel de giststartkracht van rogge en geen roggesmaak in je brood
Dit vroeg ik me vandaag toevallig af. Gewoon omdat ik niet altijd rogge of tarwe wil eten. Nou nog aan een starter beginnen.
Spoilers!
pi_192960545
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 17:22 schreef coccinelle het volgende:
Je brood ziet er best goed uit @:Piles ^O^

Tegen een verbrande bovenkant kun je als de korst donker genoeg is wat aluminiumfolie op de bovenkant leggen.
Thanks!
Ja, matige/ongelijke oven met slecht lampje. Dus zag het pas toen ik het blik omdraaide ;(
Voor volgende keer!
quote:
Ik denk dat jouw cakebakblik ook te groot is voor je deeghoeveelheid.
Haha ja, toch wel hč :D Nieuw blik: op het lijstje :7
quote:
Hoe heb jij je desemstarter gemaakt? Met alleen maar bloem?
Ja, had niks anders. Maar het bubbelt steeds meer, dus komt vast wel goed.
pi_192961365
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 17:56 schreef Molo het volgende:

[..]

Honger naar spelt? :D

Je kunt trouwens prima met roggemeel starter maken en dan je brood maken met tarwebloem of andere granen.

Of roggestarter maken en die vervolgens bijvoeren met tarwe. Dan heb je wel de giststartkracht van rogge en geen roggesmaak in je brood

Je moet er van houden, ik vind het heerlijk maar smaken verschillen natuurlijk

Ik wil nog een tweede banneton kopen en een nieuwe stevige spatel om mijn deeg om te scheppen en door te roeren. Iemand nog awesome tips voor websites?
Ik had het toevallig liggen.. geen specifieke keus dus.
Mocht dit falen probeer ik wel rogge :)
pi_192974048
Ik heb rozijnenbollen gemaakt, recept uit het kinderbakboek van Rutger. Zoals altijd aangepast naar koemelkvrij. En met een combinatie van blanke rozijnen en cranberries, ik had de verkeerde zak gekocht. Volgende keer iets lichter.
pi_192974778
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 14:29 schreef Hupje het volgende:
Ik heb rozijnenbollen gemaakt, recept uit het kinderbakboek van Rutger. Zoals altijd aangepast naar koemelkvrij. En met een combinatie van blanke rozijnen en cranberries, ik had de verkeerde zak gekocht. Volgende keer iets lichter.
[ afbeelding ]
Die zijn lekker!
pi_192981730
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 17:56 schreef Molo het volgende:

[..]

Honger naar spelt? :D

Je kunt trouwens prima met roggemeel starter maken en dan je brood maken met tarwebloem of andere granen.

Vandaag weer gevoerd.. na een paar uurtjes weer een plas water erop.. ik denk dat ik deze maar moeten laten gaan :)
Of roggestarter maken en die vervolgens bijvoeren met tarwe. Dan heb je wel de giststartkracht van rogge en geen roggesmaak in je brood

Je moet er van houden, ik vind het heerlijk maar smaken verschillen natuurlijk

Ik wil nog een tweede banneton kopen en een nieuwe stevige spatel om mijn deeg om te scheppen en door te roeren. Iemand nog awesome tips voor websites?
pi_192993149
Kan iemand mij helpen met dit probleem?
Onregelmatig gerezen deeg door oprollen

Als ik de instructies volg maak ik het deeg voor de voorrijd plat met de hand en dan rol ik het op, meestal Max 2 wendingen.
Daarna moet het nog langer rijzen.
Wat er gebeurt is dat het stuk van de bovenste wending veel luchtiger is dan daaronder (niet onlogisch, want de onderkant heeft veel minder expansieruimte).
Zeker bij brood in blik is het gevolg een enorme toet bovenop en de rest gewoon aardig gerezen. Hierdoor snijdt het moeilijker.
Hoe voorkom ik dit?
  donderdag 7 mei 2020 @ 21:28:14 #245
264415 Jahr00n
Fakkelteit
pi_193002518
Hey meesterbakkers. Ik bak regelmatig een brood in de oven. Ik gebruik daarvoor een gietijzeren pan met deksel. Nu bakt de onderkant van het brood iets te hard en wordt net te zwart. Wat doe ik fout?
pi_193002627
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 21:28 schreef Jahr00n het volgende:
Hey meesterbakkers. Ik bak regelmatig een brood in de oven. Ik gebruik daarvoor een gietijzeren pan met deksel. Nu bakt de onderkant van het brood iets te hard en wordt net te zwart. Wat doe ik fout?
Klinkt als de pan die te heet wordt. Zou bakpapier helpen? Of temperatuur iets lager.
pi_193002809
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 12:44 schreef MevrouwPuff het volgende:
Kan iemand mij helpen met dit probleem?
Onregelmatig gerezen deeg door oprollen

Als ik de instructies volg maak ik het deeg voor de voorrijd plat met de hand en dan rol ik het op, meestal Max 2 wendingen.
Daarna moet het nog langer rijzen.
Wat er gebeurt is dat het stuk van de bovenste wending veel luchtiger is dan daaronder (niet onlogisch, want de onderkant heeft veel minder expansieruimte).
Zeker bij brood in blik is het gevolg een enorme toet bovenop en de rest gewoon aardig gerezen. Hierdoor snijdt het moeilijker.
Hoe voorkom ik dit?
Hier is een mooie uitleg over het oprollen van het deeg. Misschien helpt dit.
https://broodsmakelijk.nl(...)d-eenvoudige-methode
pi_193002941
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 21:28 schreef Jahr00n het volgende:
Hey meesterbakkers. Ik bak regelmatig een brood in de oven. Ik gebruik daarvoor een gietijzeren pan met deksel. Nu bakt de onderkant van het brood iets te hard en wordt net te zwart. Wat doe ik fout?
Daar heb ik over gelezen:
https://www.theperfectloaf.com/how-to-bake-bread-in-a-dutch-oven/
pi_193030350
Snapt iemand deze beschrijving voor het vormen van de broodjes in hartvorm en kan het mij uitleggen? https://www.xandrabaktbro(...)djes-voor-valentijn/
Ik snap er niks van 8)7
pi_193030617
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 13:13 schreef Hupje het volgende:
Snapt iemand deze beschrijving voor het vormen van de broodjes in hartvorm en kan het mij uitleggen? https://www.xandrabaktbro(...)djes-voor-valentijn/
Ik snap er niks van 8)7
Ik denk:
Langwerpig uitrollen
Dubbel vouwen, maar niet helemaal overlappen
Dan gedeeltelijk inkeping maken
pi_193031350
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2020 21:40 schreef Yinny het volgende:

[..]

Hier is een mooie uitleg over het oprollen van het deeg. Misschien helpt dit.
https://broodsmakelijk.nl(...)d-eenvoudige-methode
Dus toch gewoon met de deegroller!
Vandaag zal ik dat eens proberen.
pi_193036191
@HaverMoutKoekje Ja, zo heb ik het uiteindelijk ook gedaan. Maar in de beschrijving begin je met een inkeping, dan dubbelvouwen en dan iets opzij draaien ofzo.
pi_193039302
Als je het gedeelte dubbel vouwt heb je door die inkeping aan de ene kant twee stukken deeg (op het plaatje aan de rechter kant). Een van die stukken vastpakken en een kwartslag draaien, daarna hetzelfde met het andere stuk. Klaar, dat is alles.
pi_193044812
Maar wat zijn dan die stippellijnen in plaatje 3? :?
Het maakt verder niet uit, hoor, maar ik kan het niet hebben als ik zoiets niet snap :D
  zondag 10 mei 2020 @ 08:51:12 #255
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_193044931
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 08:36 schreef Hupje het volgende:
Maar wat zijn dan die stippellijnen in plaatje 3? :?
Het maakt verder niet uit, hoor, maar ik kan het niet hebben als ik zoiets niet snap :D
De plek waar de inkepingen zitten na het vouwen lijkt mij. Die verdwijnen niet ineens natuurlijk :P
  zondag 10 mei 2020 @ 09:30:19 #256
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193045327
quote:
Interessant artikel, dank je.
Spoilers!
pi_193045410
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 08:36 schreef Hupje het volgende:
Maar wat zijn dan die stippellijnen in plaatje 3? :?
Het maakt verder niet uit, hoor, maar ik kan het niet hebben als ik zoiets niet snap :D
Ik snap wat je bedoel, beter had ze plaatje 3 niet bijgevoegd en kunnen zeggen kijk naar de afgebakken broodjes :)
pi_193047017
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 08:36 schreef Hupje het volgende:
Maar wat zijn dan die stippellijnen in plaatje 3? :?
Het maakt verder niet uit, hoor, maar ik kan het niet hebben als ik zoiets niet snap :D
Dat zijn de 2 delen die je bij de eerste stap op elkaar hebt gelegd.
De lijn van de inkeping heb je niet meer als je de uiteindes een kwart slag draait.
pi_193052206
Deze komt net uit de oven, een volkorenbrood met zonnebloemzaden en meel van de korenmolen in Weesp.







Wat ik doe om het compact te houden (dus stevig) is na het rijzen bovenkant iets indrukken. Als ik dat niet doe zal het brood luchtig en "fluffy" worden. Dan vind ik het vervelend om te smeren, of er komen té veel of grote gaten. Met dit brood kan je ook na het snijden in dunne repen (wat makkelijk moet gaan) opnieuw afbakken op 200 graden voor 20 minuten en heb je crackers!
pi_193059372

Hierbij een voorbeeld van het ongelijke rijzen, (het duidelijkst bij de uiteinden zoals hier) het gebeurt dus ook wel bij uitrollen met de deegroller. Het is hier niet zo extreem als in de bakvorm en het is een erg lekker brood geworden, daar niet van :)

De vraag is dus 1. Is het te voorkomen? Maar ook 2. Is het erg?
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 11 mei 2020 @ 09:06:51 #261
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_193060370
quote:
1s.gif Op maandag 11 mei 2020 07:41 schreef MevrouwPuff het volgende:
[ afbeelding ]
Hierbij een voorbeeld van het ongelijke rijzen, (het duidelijkst bij de uiteinden zoals hier) het gebeurt dus ook wel bij uitrollen met de deegroller. Het is hier niet zo extreem als in de bakvorm en het is een erg lekker brood geworden, daar niet van :)

De vraag is dus 1. Is het te voorkomen? Maar ook 2. Is het erg?
Erg? Nee, waarom? Het smaakt toch goed?

Het lijkt me dat je gluten niet sterk genoeg zijn. Daardoor zakt je brood wat in, onder zijn eigen gewicht en is het niet in staat om koolzuur vast te houden. Gluten krijg je sterk door ze te motiveren. Je deeg uitrekken is een goede methode. Rek het uit, vouw het dubbel, en rek het weer uit. Als je dat doet, zul je waarschijnlijk merken dat dat de eerste keer heel makkelijk gaat en als je het een paar keer hebt gedaan gaat het lastiger. Dat zijn je gluten die steviger worden. Er zijn nog wel meer methoden voor, maar deze is makkelijk uit te leggen en te doen.

Overigens, goed kneden is uiteraard de methode om gluten te krijgen en ze sterk te krijgen. Het rekken en vouwen kan dit wat ondersteunen.
pi_193060956


Ter vergelijking, dit is brood van de befaamde bakkerij Hartog op de Wibautstraat in Amsterdam. Na mijn idee inderdaad het lekkerste brood. Ook hier zie je dat het wel gerezen is, maar nog steeds is het brood compact.

Het brood hoeft niet zo te worden als de bekende supermarktbrood.
pi_193062531
Bedankt voor de antwoorden!
Ik laat de machine voor me kneden, die doet minder aan het rek en strek werk.
Misschien is het zo inderdaad best prima :)
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 11 mei 2020 @ 11:45:19 #264
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_193062755
quote:
14s.gif Op maandag 11 mei 2020 09:49 schreef Qunix het volgende:
[ afbeelding ]

Ter vergelijking, dit is brood van de befaamde bakkerij Hartog op de Wibautstraat in Amsterdam. Na mijn idee inderdaad het lekkerste brood. Ook hier zie je dat het wel gerezen is, maar nog steeds is het brood compact.

Het brood hoeft niet zo te worden als de bekende supermarktbrood.
Beiden heeft zijn charme. Toch heb ik liever een lekker luchtig brood.

quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 11:35 schreef MevrouwPuff het volgende:
Bedankt voor de antwoorden!
Ik laat de machine voor me kneden, die doet minder aan het rek en strek werk.
Misschien is het zo inderdaad best prima :)
Het is simpel zelf te doen, hoor. Na het kneden nog even een keer of 10 uittrekken en vouwen. Kost geen moeite en ik denk dat je glutenstructuren er beter van worden.
pi_193069968
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 11:45 schreef qltel het volgende:

[..]

Beiden heeft zijn charme. Toch heb ik liever een lekker luchtig brood.
[..]

Het is simpel zelf te doen, hoor. Na het kneden nog even een keer of 10 uittrekken en vouwen. Kost geen moeite en ik denk dat je glutenstructuren er beter van worden.
precies, ik doe na het deegkneden in de machine zelf nog even slap & fold :) word het lekker sterk van.. daarna al gelijk strak opbollen (vormen) voor de eerste rijs. tijdens het rijzen doe ik dan vaak nog even vouwen (puntje uitrekken en omvouwen en dan helemaal rond) voordat het na het rijzen de rijsmand in gaat,
pi_193128607


pi_193236125
Snelle broodjes.
Kind wilde rozijnenbroodjes en ik had toch karnemelk over. Halve recept gebruikt en aan helft rozijnen toegevoegd. Halve recept was genoeg voor 9 bolletjes
https://www.bbc.co.uk/food/recipes/soda_bread_rolls_28320/amp
pi_193238229
Volgens mij zijn rijsmandjes wel een must, of niet? Wat is jullie ervaring daarmee? Heb het tot nu toe (3 broden gebakken al) altijd zonder gedaan, maar twijfel om er eentje te kopen.
pi_193238581
Geen idee over rijsmandjes.

Vanmorgen zag ik de snelle broodjes en recept van yinny.
Gehalveerd alles afgewogen en klaargezet.
Droog bestanddelen gemengd en melk/yoghurt erbij...shut vergeten te halveren. o|O
Plons, natte kledder.
Result: tis te eten. Beter opletten volgend x.



pi_193238782
Ik maak wel gebruik van een rijsmandje, maar het is geen must. Goed strak opbollen, en dan is het niet nodig.

Gisteren vertrouwde ik gisteren mijn desemstarter genoeg om ermee te gaan bakken. Werd een meergranenbrood (recept van Levine):



Zoon wilde meteen drie sneetjes vanochtend omdat hij het zo lekker vond O+
pi_193238791
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2020 11:44 schreef AnneX het volgende:
Geen idee over rijsmandjes.

Vanmorgen zag ik de snelle broodjes en recept van yinny.
Gehalveerd alles afgewogen en klaargezet.
Droog bestanddelen gemengd en melk/yoghurt erbij...shut vergeten te halveren. o|O
Plons, natte kledder.
Result: tis te eten. Beter opletten volgend x.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Zo herkenbaar! Inderdaad beginnen met halveren en dan halverwege recept vergeten.....zo ook wel eens hele pittige gehaktballetjes gehad en keiharde koekjes ;(
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 21 mei 2020 @ 12:25:30 #272
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_193239083
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 11:14 schreef Mar_an het volgende:
Volgens mij zijn rijsmandjes wel een must, of niet? Wat is jullie ervaring daarmee? Heb het tot nu toe (3 broden gebakken al) altijd zonder gedaan, maar twijfel om er eentje te kopen.
Nee, ik heb al honderden broden gebakken van allerlei soorten en nog nooit de behoefte gehad om er 1 te kopen. En anderen zweren erbij. Het is maar wat je gewend bent, denk ik.
  donderdag 21 mei 2020 @ 13:46:11 #273
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_193240072
Ik vind rijsmandjes alleen handig bij zuurdesem. Gistbroden hebben dat echt niet nodig met goed opbollen en vormen, mijn gistbroden liggen altijd op een rijsdoek.
pi_193240144
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2020 11:44 schreef AnneX het volgende:
Geen idee over rijsmandjes.

Vanmorgen zag ik de snelle broodjes en recept van yinny.
Gehalveerd alles afgewogen en klaargezet.
Droog bestanddelen gemengd en melk/yoghurt erbij...shut vergeten te halveren. o|O
Plons, natte kledder.
Result: tis te eten. Beter opletten volgend x.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Er was een tijd dat ik dat standaard vergat. Uit zelfbescherming schreef ik dan eerst alle omgerekende hoeveelheden van ingrediënten op een ander briefje, en hield ik alleen die bij de hand. Dat ging goed!

Laatst voor het eerst sinds lange tijd weer gebakken. Een simpele cake met een twist. Gehalveerd. Maar niet apart opgeschreven, want ik vertrouwde mezelf er weer mee. Guess what happened :')
Somebody that I used to know
pi_193240192
Jullie maken mijn dag w/

Ook doodleuk eiwitten en eigelen omdraaien: in mijn hoofd in mijn handen.
Wit denken en geel erbij of andersom.
Over apart opschrijven was ik nog te slaperig voor...5 x tegen mijzelf zeggen en bij het 6e ingrediënt gaat het niet goed.
pi_193254464
Voor de mensen die gist zoeken: Welkoop *O* in 5x11gr of grootverpakking van 500gr. Volop verkrijgbaar hier :7
pi_193267312
Heeft iemand deze geprobeerd?
https://alexandracooks.co(...)-you-will-ever-make/
Ik heb net kleine ovenschaaltjes besteld
pi_193271556
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2020 00:03 schreef Yinny het volgende:
Heeft iemand deze geprobeerd?
https://alexandracooks.co(...)-you-will-ever-make/
Ik heb net kleine ovenschaaltjes besteld
@Yinny bedoel je ovenbestendige glazen schaaltjes, nou ben ik de naam kwijt.
Zijn muffin vormen niet goed?

Kwam een donna hay brioche recept tegen en wil mij daar eens aan wagen.
Moet dat per se in een ‘blauwstalen broodbakvorm’ of kan ik dat doen in een cakevorm?
Recept is trouwens: https://nombelina.com/brioche-van-donna-hay/
pi_193272309
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2020 10:26 schreef AnneX het volgende:

[..]

@:Yinny bedoel je ovenbestendige glazen schaaltjes, nou ben ik de naam kwijt.
Zijn muffin vormen niet goed?

Kwam een donna hay brioche recept tegen en wil mij daar eens aan wagen.
Moet dat per se in een ‘blauwstalen broodbakvorm’ of kan ik dat doen in een cakevorm?
Recept is trouwens: https://nombelina.com/brioche-van-donna-hay/
Ja, 2 Pyrex schalen van 1 liter. Muffin vormpjes zijn te klein.

Cakevorm gebruik ik ook voor brood, dus dat moet lukken. Als de grootte maar niet heel erg verschilt.
pi_193272430
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2020 11:39 schreef Yinny het volgende:

[..]

Ja, 2 Pyrex schalen van 1 liter. Muffin vormpjes zijn te klein.

Cakevorm gebruik ik ook voor brood, dus dat moet lukken. Als de grootte maar niet heel erg verschilt.
Dank je voor je antwoord.
Dan doe ik tzt een cakeblik.

Wat betreft muffin vorm: ik heb behalve standaard maat ook een silicone mal met 6 grote vormen. Vandaar de opmerking.
pi_193272749
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2020 11:52 schreef AnneX het volgende:

[..]

Dank je voor je antwoord.
Dan doe ik tzt een cakeblik.

Wat betreft muffin vorm: ik heb behalve standaard maat ook een silicone mal met 6 grote vormen. Vandaar de opmerking.
Heb je dan muffins van een liter? :P

Ik heb die siliconen bakvorm ook, gebruik die heel weinig, omdat ik ze zo groot vind. Wel handig om lava molten cakes in te maken, want die floepen er zo uit.
pi_193436182
https://alexandracooks.co(...)d-you-will-ever-make


Half volkorenmeel gebruikt. Het is echt heel snel klaar. Mijn vriend vind het op brood van de bakker lijken (heel luchtig). Ik vind er niet heel veel smaak aan zitten, maar als onderlegger voor smeersels wel oké.
pi_193790442
Wordt er nog gebakken?
https://www.kingarthurflo(...)urdough-bread-recipe
Dat wordt dan dit:


En ook weer rozijnenbroodjes van Rutger bakt gemaakt!
pi_194204312
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 11:14 schreef Mar_an het volgende:
Volgens mij zijn rijsmandjes wel een must, of niet? Wat is jullie ervaring daarmee? Heb het tot nu toe (3 broden gebakken al) altijd zonder gedaan, maar twijfel om er eentje te kopen.
Vergiet met een bebloemde theedoek werkt net zo goed :)
pi_194204533
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 10:50 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Vergiet met een bebloemde theedoek werkt net zo goed :)
Droogt dat niet uit? Of doe je zowel onder als boven een theedoek?
Ik laat rijzen in de mengkom met een waxdoek erop, daarna narijzen op de bakplaat met waxdoek erover.
pi_194204566
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 11:04 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Droogt dat niet uit? Of doe je zowel onder als boven een theedoek?
Ik laat rijzen in de mengkom met een waxdoek erop, daarna narijzen op de bakplaat met waxdoek erover.
Afdekken met plastic, waxdoek, rijsdoek/deegdoek :) Een rijsmandje is verder ook niets meer dan een rieten mandje hoor. Ook daarin zal je buitenkant iets aandrogen, maar dat is alleen maar makkelijker insnijden.

Met een theedoek heb je trouwens ook iets meer controle over het storten uit je rijsmandje ;)

[ Bericht 7% gewijzigd door FranticDJ op 22-07-2020 11:33:58 ]
pi_194206586
Even ter illustratie:

Pain de Campagne experiment. 25% roggemeel, 75% tarwebloem. Is overigens met gedroogde gist, verse is lastig te krijgen en heb geen ervaring bff met desem.


voordeeg gemaakt.


De volgende dag. die lucht O+


De rest erbij


na 1e rijs


in het vergiet met theedoek.


Bewijs dat het echt en vergiet is :+

Aangezien m'n bak steen gebroken is. Een betonnen 30x30 uit de garage gehaald en in alufolie gewikkeld.



Na 2e rijs


Net na de oven dicht te doen.


En zo kwam ie er uit.

Had wel te veel bloem op de theedoek gedaan. Dit na een debacle met een andere theedoek vorige week. Nu weet ik iig weer welke ik wél en niet kan gebruiken _O- Dus het overtollige bloem na het afkoelen er even afborstelen.

[ Bericht 1% gewijzigd door FranticDJ op 22-07-2020 14:38:19 ]
pi_194207596


Nog even en crumb shot. Had, wat ik al dacht, nog iets langer gemogen voor de korst. Smaak is hartstikke goed.
pi_194291936
Gebruiken jullie nog speciale plastic zakken als je je brood laat rijzen in de koelkast? Heb eigenlijk alleen pedaalemmerzakken op fatsoenlijk formaat :+

Of zou ipv een rijsmandje, een beslag kom met theedoek & daar een goede laag vershoudfolie over de bovenkant ook werken?
  dinsdag 28 juli 2020 @ 12:28:33 #290
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_194292691
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 11:31 schreef FranticDJ het volgende:
Gebruiken jullie nog speciale plastic zakken als je je brood laat rijzen in de koelkast? Heb eigenlijk alleen pedaalemmerzakken op fatsoenlijk formaat :+

Of zou ipv een rijsmandje, een beslag kom met theedoek & daar een goede laag vershoudfolie over de bovenkant ook werken?
Rijsmandjes of beslagkom met een douchemuts ^O^
pi_194292785
quote:
17s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 12:28 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Rijsmandjes of beslagkom met een douchemuts ^O^
Droogt de zijkant dan niet uit via je rijsmandje?
  dinsdag 28 juli 2020 @ 15:06:05 #292
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_194294690
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 12:34 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Droogt de zijkant dan niet uit via je rijsmandje?
Nee :)
pi_194294885
quote:
17s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 15:06 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Nee :)
^O^ eens proberen dan. Hoop dat vrijdag m'n 1e desemstarter klaar is.
pi_194303218
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 11:14 schreef Mar_an het volgende:
Volgens mij zijn rijsmandjes wel een must, of niet? Wat is jullie ervaring daarmee? Heb het tot nu toe (3 broden gebakken al) altijd zonder gedaan, maar twijfel om er eentje te kopen.
Ik gebruik ze voor mijn desem broden eigenlijk altijd, vooral omdat ze 's nachts in de koelkast rijzen wat handiger is als ze in een mandje zitten. Verder geeft het een mooi meelpatroon O+
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_194352286


Zo eerste twee broden met desem gebakken.

man man man wat een gevecht was dat met hoog hydratatie deeg. Wijze lessen geleerd weer :) Linker brood ziet er iets 'anders' uit omdat ik daar heb geëxperimenteerd met het deeg nat te sprayen voor het deksel van de pan er op ging. gaf iets meer ovenrijs.

morgen of maandag nog eens proberen. Heb wel gemerkt dat het deeg wat beter lijkt te handelen op een houten werkplaat dan op mijn aanrecht. Dus ga deze ook even maken (materialen liggen, was het toch al van plan om te maken) om mee te experimenteren.

Had vrij weinig ovenrijs als ik vergelijk met filmpjes op YT. maar had ook heel weinig spanning in het deeg opgebouwd omdat ik er zo mee aan het stoeien was. En denk dat ik te lang heb laten bulk fermenteren, heb meer naar de klok gekeken dan naar verdubbeling en het deeg was zeker meer dan verdubbeld. Het ging ook wel vrij hard met die hoge temperatuur gisteren.



[ Bericht 7% gewijzigd door FranticDJ op 01-08-2020 12:10:43 ]
pi_194380371
Gisteren een half broodje gebakken met 200 g volkorenmeel en 75g bloem.

Het insnijden mag wel wat beter, maar hij is weer erg lekker.

Ondertussen heb ik een nieuwe oven, daar heb ik m in laten rijzen. Bij het overzetten van waarin in m liet rijzen naar de bakplaat verloor hij wel een beetje volume. Misschien beter bij de laatste rijs niet meer verplaatsen.
pi_194381118
Lekker! Ziet er qua structuur precies uit als brood van de bakker :Y

Vandaag tweede desem experiment doen. Ander recept dan de vorige keer. Wil er eerst even wat meer controle over hebben voordat ik weer met nachtlijk koelkast experimenten aan de gang ga :+

Ben er oa wel achter dat mijn koelkast niet snel genoeg terugkoelde waardoor het deeg in de koelkast overrees. Heb wat zitten pielen met de compressor (hij stond al op z'n koelste stand met de knop en was nog 6 graden). Nu is ie 3 graden.

Dus morgen wellicht nog een koelkast experiment. Ff afwachten wat het weer deze week gaat doen ook :X Afgelopen vrijdag was het gewoon te warm.
pi_194384925


M'n gietijzeren pan was zowaar te klein :') (daar komen die rare deuken aan de zijkanten ook weg en het oor zat tegen het deksel aan)

Volgende keer iets langer op een wat lagere temperatuur. bodem is een beetje te donker.
pi_194389054
Nog even een crumb shot:
pi_194572764

Vandaag weer even de hele dag gebakken :9
Andere 6 zijn al opgehaald.
pi_194574679
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 16:58 schreef FranticDJ het volgende:
[ afbeelding ]
Vandaag weer even de hele dag gebakken :9
Andere 6 zijn al opgehaald.
Fantastische broden!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')