abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_193031350
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2020 21:40 schreef Yinny het volgende:

[..]

Hier is een mooie uitleg over het oprollen van het deeg. Misschien helpt dit.
https://broodsmakelijk.nl(...)d-eenvoudige-methode
Dus toch gewoon met de deegroller!
Vandaag zal ik dat eens proberen.
pi_193036191
@HaverMoutKoekje Ja, zo heb ik het uiteindelijk ook gedaan. Maar in de beschrijving begin je met een inkeping, dan dubbelvouwen en dan iets opzij draaien ofzo.
pi_193039302
Als je het gedeelte dubbel vouwt heb je door die inkeping aan de ene kant twee stukken deeg (op het plaatje aan de rechter kant). Een van die stukken vastpakken en een kwartslag draaien, daarna hetzelfde met het andere stuk. Klaar, dat is alles.
pi_193044812
Maar wat zijn dan die stippellijnen in plaatje 3? :?
Het maakt verder niet uit, hoor, maar ik kan het niet hebben als ik zoiets niet snap :D
  zondag 10 mei 2020 @ 08:51:12 #255
263650 douche-eendje
met pulletje
pi_193044931
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2020 08:36 schreef Hupje het volgende:
Het maakt verder niet uit, hoor, maar ik kan het niet hebben als ik zoiets niet snap :D
De plek waar de inkepingen zitten na het vouwen lijkt mij. Die verdwijnen niet ineens natuurlijk :P
  PR en moderator zondag 10 mei 2020 @ 09:30:19 #256
69724 crew  Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193045327
quote:
Interessant artikel, dank je.
I happen to think that mine is the level head and yours is the one things would roll off of.
We zijn bezig: K&W / Begonnen: Verhuizen van A tot Z #2
pi_193045410
quote:
Ik snap wat je bedoel, beter had ze plaatje 3 niet bijgevoegd en kunnen zeggen kijk naar de afgebakken broodjes :)
pi_193047017
quote:
Dat zijn de 2 delen die je bij de eerste stap op elkaar hebt gelegd.
De lijn van de inkeping heb je niet meer als je de uiteindes een kwart slag draait.
pi_193052206
Deze komt net uit de oven, een volkorenbrood met zonnebloemzaden en meel van de korenmolen in Weesp.

f.php?h=1OB6&p=1

f.php?h=0ROv&p=1

f.php?h=0RNJ&p=1

Wat ik doe om het compact te houden (dus stevig) is na het rijzen bovenkant iets indrukken. Als ik dat niet doe zal het brood luchtig en "fluffy" worden. Dan vind ik het vervelend om te smeren, of er komen t veel of grote gaten. Met dit brood kan je ook na het snijden in dunne repen (wat makkelijk moet gaan) opnieuw afbakken op 200 graden voor 20 minuten en heb je crackers!
pi_193059372
lmfUupQ.jpg
Hierbij een voorbeeld van het ongelijke rijzen, (het duidelijkst bij de uiteinden zoals hier) het gebeurt dus ook wel bij uitrollen met de deegroller. Het is hier niet zo extreem als in de bakvorm en het is een erg lekker brood geworden, daar niet van :)

De vraag is dus 1. Is het te voorkomen? Maar ook 2. Is het erg?
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 11 mei 2020 @ 09:06:51 #261
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_193060370
quote:
1s.gif Op maandag 11 mei 2020 07:41 schreef MevrouwPuff het volgende:
[ afbeelding ]
Hierbij een voorbeeld van het ongelijke rijzen, (het duidelijkst bij de uiteinden zoals hier) het gebeurt dus ook wel bij uitrollen met de deegroller. Het is hier niet zo extreem als in de bakvorm en het is een erg lekker brood geworden, daar niet van :)

De vraag is dus 1. Is het te voorkomen? Maar ook 2. Is het erg?
Erg? Nee, waarom? Het smaakt toch goed?

Het lijkt me dat je gluten niet sterk genoeg zijn. Daardoor zakt je brood wat in, onder zijn eigen gewicht en is het niet in staat om koolzuur vast te houden. Gluten krijg je sterk door ze te motiveren. Je deeg uitrekken is een goede methode. Rek het uit, vouw het dubbel, en rek het weer uit. Als je dat doet, zul je waarschijnlijk merken dat dat de eerste keer heel makkelijk gaat en als je het een paar keer hebt gedaan gaat het lastiger. Dat zijn je gluten die steviger worden. Er zijn nog wel meer methoden voor, maar deze is makkelijk uit te leggen en te doen.

Overigens, goed kneden is uiteraard de methode om gluten te krijgen en ze sterk te krijgen. Het rekken en vouwen kan dit wat ondersteunen.
pi_193060956
uzlAypg.png

Ter vergelijking, dit is brood van de befaamde bakkerij Hartog op de Wibautstraat in Amsterdam. Na mijn idee inderdaad het lekkerste brood. Ook hier zie je dat het wel gerezen is, maar nog steeds is het brood compact.

Het brood hoeft niet zo te worden als de bekende supermarktbrood.
pi_193062531
Bedankt voor de antwoorden!
Ik laat de machine voor me kneden, die doet minder aan het rek en strek werk.
Misschien is het zo inderdaad best prima :)
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 11 mei 2020 @ 11:45:19 #264
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_193062755
quote:
14s.gif Op maandag 11 mei 2020 09:49 schreef Qunix het volgende:
[ afbeelding ]

Ter vergelijking, dit is brood van de befaamde bakkerij Hartog op de Wibautstraat in Amsterdam. Na mijn idee inderdaad het lekkerste brood. Ook hier zie je dat het wel gerezen is, maar nog steeds is het brood compact.

Het brood hoeft niet zo te worden als de bekende supermarktbrood.
Beiden heeft zijn charme. Toch heb ik liever een lekker luchtig brood.

quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 11:35 schreef MevrouwPuff het volgende:
Bedankt voor de antwoorden!
Ik laat de machine voor me kneden, die doet minder aan het rek en strek werk.
Misschien is het zo inderdaad best prima :)
Het is simpel zelf te doen, hoor. Na het kneden nog even een keer of 10 uittrekken en vouwen. Kost geen moeite en ik denk dat je glutenstructuren er beter van worden.
pi_193069968
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 11:45 schreef qltel het volgende:

[..]

Beiden heeft zijn charme. Toch heb ik liever een lekker luchtig brood.
[..]

Het is simpel zelf te doen, hoor. Na het kneden nog even een keer of 10 uittrekken en vouwen. Kost geen moeite en ik denk dat je glutenstructuren er beter van worden.
precies, ik doe na het deegkneden in de machine zelf nog even slap & fold :) word het lekker sterk van.. daarna al gelijk strak opbollen (vormen) voor de eerste rijs. tijdens het rijzen doe ik dan vaak nog even vouwen (puntje uitrekken en omvouwen en dan helemaal rond) voordat het na het rijzen de rijsmand in gaat,
pi_193128607
f.php?h=3BFE&p=1

f.php?h=0VRg&p=1
pi_193236125
Snelle broodjes.
Kind wilde rozijnenbroodjes en ik had toch karnemelk over. Halve recept gebruikt en aan helft rozijnen toegevoegd. Halve recept was genoeg voor 9 bolletjes
https://www.bbc.co.uk/food/recipes/soda_bread_rolls_28320/amp
0kfCLzl.jpg
pi_193238229
Volgens mij zijn rijsmandjes wel een must, of niet? Wat is jullie ervaring daarmee? Heb het tot nu toe (3 broden gebakken al) altijd zonder gedaan, maar twijfel om er eentje te kopen.
pi_193238581
Geen idee over rijsmandjes.

Vanmorgen zag ik de snelle broodjes en recept van yinny.
Gehalveerd alles afgewogen en klaargezet.
Droog bestanddelen gemengd en melk/yoghurt erbij...shut vergeten te halveren. o|O
Plons, natte kledder.
Result: tis te eten. Beter opletten volgend x.
1716-CD88-B75-F-4-CB9-A85-C-FC1-EBFC248-D8.jpg
7-FF386-D1-CB29-4231-B9-BE-DCB22-ECDCE0-E.jpg
6994-DC31-864-F-4-F18-889-E-C58-F64-AB93-F6.jpg
FA9-CBAE9-6965-4-E34-A347-347-CADE7-D2-C5.jpg
pi_193238782
Ik maak wel gebruik van een rijsmandje, maar het is geen must. Goed strak opbollen, en dan is het niet nodig.

Gisteren vertrouwde ik gisteren mijn desemstarter genoeg om ermee te gaan bakken. Werd een meergranenbrood (recept van Levine):

3e06d01d05967336607bf43569e81d38.jpg

Zoon wilde meteen drie sneetjes vanochtend omdat hij het zo lekker vond O+
pi_193238791
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2020 11:44 schreef AnneX het volgende:

Droog bestanddelen gemengd en melk/yoghurt erbij...shut vergeten te halveren. o|O
Plons, natte kledder.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Zo herkenbaar! Inderdaad beginnen met halveren en dan halverwege recept vergeten.....zo ook wel eens hele pittige gehaktballetjes gehad en keiharde koekjes ;(
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 21 mei 2020 @ 12:25:30 #272
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_193239083
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2020 11:14 schreef Mar_an het volgende:
Volgens mij zijn rijsmandjes wel een must, of niet? Wat is jullie ervaring daarmee? Heb het tot nu toe (3 broden gebakken al) altijd zonder gedaan, maar twijfel om er eentje te kopen.
Nee, ik heb al honderden broden gebakken van allerlei soorten en nog nooit de behoefte gehad om er 1 te kopen. En anderen zweren erbij. Het is maar wat je gewend bent, denk ik.
pi_193240072
Ik vind rijsmandjes alleen handig bij zuurdesem. Gistbroden hebben dat echt niet nodig met goed opbollen en vormen, mijn gistbroden liggen altijd op een rijsdoek.
pi_193240144
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2020 11:44 schreef AnneX het volgende:

Plons, natte kledder.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Er was een tijd dat ik dat standaard vergat. Uit zelfbescherming schreef ik dan eerst alle omgerekende hoeveelheden van ingredinten op een ander briefje, en hield ik alleen die bij de hand. Dat ging goed!

Laatst voor het eerst sinds lange tijd weer gebakken. Een simpele cake met een twist. Gehalveerd. Maar niet apart opgeschreven, want ik vertrouwde mezelf er weer mee. Guess what happened :')
Somebody that I used to know
pi_193240192
Jullie maken mijn dag w/

Ook doodleuk eiwitten en eigelen omdraaien: in mijn hoofd in mijn handen.
Wit denken en geel erbij of andersom.
Over apart opschrijven was ik nog te slaperig voor...5 x tegen mijzelf zeggen en bij het 6e ingredint gaat het niet goed.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')