abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_189794161
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 10:59 schreef LXIV het volgende:

[..]

Kinderen zijn ook een ervaring
Eens, ook eentje die je gedeeltelijk koopt :D
pi_189794180
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 22:57 schreef Soulfreak het volgende:

Het geld wat ik nu heb geeft mij ook rust. Ik lees hier en elders ook wel verhalen van mensen die in de WW of bijstand terecht komen en daar niet of heel moeilijk van rond kunnen komen en totaal niets achter de hand hebben om een periode zonder inkomsten te overbruggen. In het worst case scenario waarin ik geen baan vind kan ik, misschien met wat aanpassingen, tot aan mijn AOW/pensioen leven van mijn geld, eventueel goedkoper/kleiner gaan wonen.
En als bv mijn wasmachine stuk gaat (niet ondenkbeeldig aangezien die al iets van 21/22 jaar oud is) dan kan ik daar makkelijk een nieuwe voor kopen, hoeft niet eens de goedkoopste te zijn.
Tja, als je in de bijstand komt kan je lekker je spaargeld opeten, dus daar naai je jezelf ook mee. Uiteraard is een buffertje altijd handig maar ik zie hier getallen langskomen waar je gewoon niets aan hebt. Met dat soort bedragen moet je iets doen met je geld.

quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 09:02 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Ik ben nog een jonge god.
Mooi :P maar je weet het nooit hé. Zelfs een jonge god kan aangereden worden door een vrachtwagen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 09:24 schreef Hallmark het volgende:

Het hoeft toch geen keuze tussen extremen te zijn?

Precies, maar ik lees hier juist alleen extreme gevallen. Deze man spaart 1000 per maand en blijft bij z'n ouders wonen tot z'n 28e omdat ie een ton op z'n spaarrekening wil. En volgens hem moet het nog meer zijn voor noodgevallen. Slaat nergens op. Als jij op vroege leeftijd een huis kan kopen en je lost netjes je hypotheek af dan bouw je daar al een buffer op. Als je een beetje goeie baan hebt bouw je ook nog pensioen op. Dan heb je alleen spaargeld nodig voor echte noodgevallen en dan lijkt me 30k ruim voldoende en betaal je ook niks in box 3 (evt 60k met partner).

Iedereen mag zelf weten hoor hoe hij met z'n geld om gaat, maar ik weet 100% zeker dat er zat tussen zitten die als ze eenmaal 70 zijn met tonnen spaargeld en denken... was dit m'n leven nou? Je hoeft niet je lol te halen uit verbrassen aan drugs en hoeren, maar je moet wel de lol halen uit dingen die jij leuk vindt. En ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die echt niets dat geld kosten leuk vinden. Als je hier namelijk aan gaat wennen dan ga je het normaal vinden en besteed je echt niets meer. Voor je het weet ben je bejaard of dood aan kanker en is je leven voorbij. 4.6 miljard jaar bestaat de aarde en jij bent zo'n 80 jaar daarvan aanwezig en daarna ben je voor de komende miljarden jaren weer weg.... doe er toch alsjeblieft wat leuks mee.
Facts don't care about your feelings
pi_189794204
Mijn wasmachine begaf het na nog geen acht jaar _O- Repareren was bijna net zo duur als een nieuwe. Vaatwasser kapte ermee en de auto moest een grote beurt. Dan ben je echt blij dat je daar niet wakker van hoeft te liggen.
Tap tap tap
pi_189794238
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 11:58 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Tja, als je in de bijstand komt kan je lekker je spaargeld opeten, dus daar naai je jezelf ook mee. Uiteraard is een buffertje altijd handig maar ik zie hier getallen langskomen waar je gewoon niets aan hebt. Met dat soort bedragen moet je iets doen met je geld.
[..]

Mooi :P maar je weet het nooit hé. Zelfs een jonge god kan aangereden worden door een vrachtwagen.
[..]

Precies, maar ik lees hier juist alleen extreme gevallen. Deze man spaart 1000 per maand en blijft bij z'n ouders wonen tot z'n 28e omdat ie een ton op z'n spaarrekening wil. En volgens hem moet het nog meer zijn voor noodgevallen. Slaat nergens op. Als jij op vroege leeftijd een huis kan kopen en je lost netjes je hypotheek af dan bouw je daar al een buffer op. Als je een beetje goeie baan hebt bouw je ook nog pensioen op. Dan heb je alleen spaargeld nodig voor echte noodgevallen en dan lijkt me 30k ruim voldoende en betaal je ook niks in box 3 (evt 60k met partner).

Iedereen mag zelf weten hoor hoe hij met z'n geld om gaat, maar ik weet 100% zeker dat er zat tussen zitten die als ze eenmaal 70 zijn met tonnen spaargeld en denken... was dit m'n leven nou? Je hoeft niet je lol te halen uit verbrassen aan drugs en hoeren, maar je moet wel de lol halen uit dingen die jij leuk vindt. En ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die echt niets dat geld kosten leuk vinden. Als je hier namelijk aan gaat wennen dan ga je het normaal vinden en besteed je echt niets meer. Voor je het weet ben je bejaard of dood aan kanker en is je leven voorbij. 4.6 miljard jaar bestaat de aarde en jij bent zo'n 80 jaar daarvan aanwezig en daarna ben je voor de komende miljarden jaren weer weg.... doe er toch alsjeblieft wat leuks mee.
Amen
pi_189794248
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 11:59 schreef CherryLips het volgende:
Mijn wasmachine begaf het na nog geen acht jaar _O- Repareren was bijna net zo duur als een nieuwe. Vaatwasser kapte ermee en de auto moest een grote beurt. Dan ben je echt blij dat je daar niet wakker van hoeft te liggen.
Daar hoef je gelukkig geen ton voor opzij te zetten
pi_189794432
Je moet een buffer en/of een doel hebben anders heb je weinig aan geld.
Heb ook boven de 100k gehad maar dat was om een huis te kopen en was zo fijn om gewoon dingen te kunnen kopen zonder echt naar geld te hoeven kijken.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_189794442
Ik voel me door dit topic spontaan een arme sloeber :'(
pi_189794502
quote:

[..]

Iedereen mag zelf weten hoor hoe hij met z'n geld om gaat, maar ik weet 100% zeker dat er zat tussen zitten die als ze eenmaal 70 zijn met tonnen spaargeld en denken... was dit m'n leven nou?
Tja, ik heb er ook genoeg gezien die zich rond hun 60e met veel tegenzin naar het werk sleepten, terwijl ze eigenlijk niet meer mee konden komen. Van die mensen die bij de koffie alleen nog maar konden praten over 'hoe lang ze nog moesten.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-11-2019 12:24:19 ]
pi_189794574
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 12:19 schreef Sunshine1982 het volgende:
Tja dit soort topics trekt altijd de extremen aan. Als je een beetje realistisch wil vergelijken: https://www.businessinsider.nl/rijk-generatie-welvaart-vermogen/

Voor iemand van 1982:
quote:
Het mediane netto vermogen van mensen in de categorie van 35 tot 45 jaar is 9.000 euro.

Van de groep huishoudens tussen de 35 en 45 jaar heeft de rijkste 27 procent een netto vermogen van minimaal 98 duizend euro.
En dat is dan al inclusief de virtuele overwaarde van een woning.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-11-2019 12:29:02 ]
  dinsdag 5 november 2019 @ 12:35:19 #210
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_189794661
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2019 12:28 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Tja dit soort topics trekt altijd de extremen aan. Als je een beetje realistisch wil vergelijken: https://www.businessinsider.nl/rijk-generatie-welvaart-vermogen/

Voor iemand van 1982:
[..]

In een ander topic ook al aangekaart maar
quote:
25 tot 35 jaar: mediaan netto vermogen van 2.300 euro
Hier schrik ik wel van.
pi_189794713
quote:
18s.gif Op dinsdag 5 november 2019 12:35 schreef xzaz het volgende:

[..]

In een ander topic ook al aangekaart maar
[..]

Hier schrik ik wel van.
In die groep zitten er denk ik veel met een negatief vermogen, vanwege studieschulden. Dat trekt de mediaan fors omlaag
  dinsdag 5 november 2019 @ 12:41:18 #212
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189794723
Zijn hier ook mensen die ivm een aankomende mogelijke crisis en sowieso hyperinflatie in combinatie met hoge VRH overwegen een voorraad goudstukken aan te leggen?
The End Times are wild
pi_189795051
quote:

[..]

[..]

[..]

Mooi uitgebreid commentaar. Wat zou jij dan met het geld doen wat ik heb als je mij was? ;)
pi_189795241
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 13:00 schreef kol7680 het volgende:

[..]

Mooi uitgebreid commentaar. Wat zou jij dan met het geld doen wat ik heb als je mij was? ;)
Je geeft aan dat je er echt dwangmatig mee bezig bent dus dat is wel goed, je weet het in ieder geval van jezelf. Ik geef ook niets om kleding dus daar gaat ook weinig budget van mij heen. Ten eerste moet je je realiseren dat de worst-case scenario in NL helemaal niet zo slecht is. Zelfs mensen in de bijstand geven meer uit dan wat ik hier soms zie :') Of de schuldsanering.

Als je nu gewoon stopt met sparen.... 75k is echt ruim voldoende en gewoon probeert al het geld dat je nu overhoudt na vaste lasten uit te geven dan krijg je misschien weer het gevoel terug.
pi_189795266
quote:

[..]

wat is de waarde van die beslissing aan anderen te gaan voorleggen alsof zij jou zijn?

Iemand anders is niet dezelfde persoon als jij bent.

Als jij gewoon tevreden bent met je spaardoel van een ton op je spaarrekening te hebben en je daarvoor alles opzij zet, maakt het weinig uit wat anderen erover denken.

Punt is wel dat je in meerdere post wel de indruk wekt alsof je misschien zelf enige twijfels hebt en het voor jezelf al als 'obsessie' benoemt.

Als dat spaardoel van een ton op je spaarrekening te hebben een losstaand doel op zich is en je eigenlijk geen idee hebt wat je met dat geld zou kunnen doen (bv als 'buffer' is het onzin een ton op je spaarrekening te houden, zeker als je al extreem lage lasten hebt, voldoet ook een veel lagere buffer al volledig om alle mogelijke onvoorziene kortetermijns uitgaven op te kunnen vangen)

bv een buffer is vooral van belang als je ook hogere lasten hebt en wat meer moeite hebt te sparen....
het is een beetje een tegenstrijdigheid, maar mensen die veel en goed kunnen sparen, hebben eigenlijk juist een veel lagere buffer nodig, dan mensen die nu al 'aan het eind van hun geld een stukje maand overhouden'
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_189796090
Heb dat ook gehad die spaardrang, van 18-24-alleen maar gespaard , kon zo wel mooi 50k+ van de woning betalen, en nog wat overhouden 👀.

Nu wat jaartjes later vinden we een buffer van 20k¤ meer dan zat, daarboven sparen we dan apart voor evt een nieuwe(re) auto wat dan meer luxe dan noodzaak is.

En het hebben van een huis is ook niet gratis natuurlijk, altijd wel weer kosten op komt.
pi_189796234
quote:

[..]

Voor iemand van 1982:
[..]

Met een netto vermogen van 9k op je 45ste ben je imo wel zéér bedroevend bezig. Ik zou in ieder geval geen oog meer dicht kunnen doen.

Maar idd trekt een groep negatief vermogende ( :') |:( ) het mediaan wel een stuk omlaag.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 05-11-2019 14:33:40 ]
pi_189796422
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 14:31 schreef Piva het volgende:

[..]

Met een netto vermogen van 9k op je 45ste ben je imo wel zéér bedroevend bezig. Ik zou in ieder geval geen oog meer dicht kunnen doen.

Maar idd trekt een groep negatief vermogende ( :') |:( ) het mediaan wel een stuk omlaag.
Let wel dat veel mensen met modaal, het in NL absoluut niet goed hebben.
Dat is op je tenen lopen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_189798271
quote:

[..]

Nee, ik laat mijn geld voor mij werken. Momenteel ontvang ik al ruim ¤800 per maand aan passieve inkomsten en door dat te herinvestering wordt dat alleen maar meer. Door daar op een gegeven moment van te leven hoef ik mijn spaargeld niet op te eten. Dat wordt mijn "bijstand".
pi_189798467
quote:

[..]

[..]

[..]

Jullie willen echt he dat ik nul komma nul spaar.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_189798684
quote:

[..]

Ik zou in ieder geval niet een doel stellen hoeveel spaargeld je wanneer zou willen hebben. Bekijk hoeveel je van je inkomsten nodig hebt om normaal van te leven zonder extreem zuinig te zijn. Als het daardoor langer duurt om je doel van ¤100.000 te halen, so be it.

Geef het geld een doel. Wil je op termijn een huis kopen? Of wil je wanneer je weer een baan hebt eerder stoppen met met werken dan de AOW leeftijd? Heb (of wil) je kinderen, waar geld voor nodig voor een studie? Of heb je een ander doel? Alleen veel geld willen hebben maar geen bestedingsdoel hebben, daar heb je niet veel aan.

AIs je doel een lange termijn doel zoals eerder stoppen met werken, laat niet alles zo maar op een spaarrekening staan maar laat het meer opleveren. Maar dan wel op een manier dat je er niet ieder dag mee bezig moet zijn, want dan blijft het obsessief.

Doe ook leuke dingen met je spaargeld. Als je bv ¤10.000 per jaar spaart, wees dan niet bang om ook wel eens geld daarvan uit te geven aan dingen die jij leuk vind. Als dat bv ¤3000 of ¤4000 euro kost, heb je per saldo toch gespaard dat jaar.
pi_189798742
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 16:48 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Jullie willen echt he dat ik nul komma nul spaar.
Gewoon niks van aantrekken en lekker doorsparen. Doe ik ook.
pi_189799164
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 19:39 schreef Normandyy het volgende:

[..]

Dat is bullshit. Daar staat dat ik maar 4500 euro nodig heb als buffer. Ik heb 145.000 euro op me spaarrekening en 15.000 euro in een investering die mij maandelijks 150 euro oplevert.
Klinkt te mooi om waar te zijn, welke investering en waarom dan niet meer geld daarin stoppen?
pindazakje
pi_189799199
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 16:36 schreef Soulfreak het volgende:

[..]

Nee, ik laat mijn geld voor mij werken. Momenteel ontvang ik al ruim ¤800 per maand aan passieve inkomsten en door dat te herinvestering wordt dat alleen maar meer. Door daar op een gegeven moment van te leven hoef ik mijn spaargeld niet op te eten. Dat wordt mijn "bijstand".
Dit dus, ben ook met investeringen bezig om het passieve inkomen hoog genoeg te krijgen. De planning is dat op mn 50e in principe voldoende geïnvesteerd vermogen aanwezig is om van te leven. Daarna ga ik het wel wat minder risicovol beleggen en ga ik ter compensatie wel wat zzp-en
pi_189799208
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 17:28 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Klinkt te mooi om waar te zijn, welke investering en waarom dan niet meer geld daarin stoppen?
Oh, dat gaat prima hoor. Met p2p en crowdfunding haal ik ook 10+% per jaar..
pi_189799559
Met crowdfunding zit ik nu ergens tussen de 6% en 7%, hangt even af wat er nog terug komt van een failliet gegaan bedrijf.
Daarnaast ben ik nu nog geen week bezig op de beurs wat in deze korte tijd voorlopig 2,75% heeft opgeleverd. Da zal natuurlijk niet zo doorgaan, maar als ik met de beurs boven de 7% per jaar van mijn crowdunding uitkom dan ben ik al tevreden. Meer mag natuurlijk altijd.
pi_189799691
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 17:28 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Kan makkelijk met een EFT als VWRL, koers 1 nov 2018 ¤70.40, koers 1 nov 2019 ¤79.19, rendement 12%, nog niet eens dividend meegekend.
pi_189799743
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 17:59 schreef Soulfreak het volgende:

[..]

Kan makkelijk met een EFT als VWRL, koers 1 nov 2018 ¤70.40, koers 1 nov 2019 ¤79.19, rendement 12%, nog niet eens dividend meegekend.
1 Jaar historie is wel een betrouwbaar termijn idd.
pi_189799758
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 november 2019 17:29 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Dit dus, ben ook met investeringen bezig om het passieve inkomen hoog genoeg te krijgen. De planning is dat op mn 50e in principe voldoende geïnvesteerd vermogen aanwezig is om van te leven. Daarna ga ik het wel wat minder risicovol beleggen en ga ik ter compensatie wel wat zzp-en
Mag ik vragen hoe oud je nu bent? Dus hoeveel jaar je nog "moet" tot 50?
pi_189799759
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 12:19 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik voel me juist een kneusje nu, omdat ik blijkbaar veel te veel heb gespaard en geen moeite heb gedaan om het geld te laten rollen :'(
pindazakje
pi_189799793
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 18:03 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Ik voel me juist een kneusje nu, omdat ik blijkbaar veel te veel heb gespaard en geen moeite heb gedaan om het geld te laten rollen :'(
Ik ook.
Ik wil het kwijt, maar iedereen hier is allergisch voor spaargeld.
pi_189799841
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 18:03 schreef Soulfreak het volgende:

[..]

Mag ik vragen hoe oud je nu bent? Dus hoeveel jaar je nog "moet" tot 50?
33, dus nog 17 jaar. Maar goed, het is een ambitieus doel en ik ga mezelf niet op water en brood zetten om het te halen.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 05-11-2019 18:11:21 ]
pi_189799861
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 18:03 schreef Piva het volgende:

[..]

1 Jaar historie is wel een betrouwbaar termijn idd.
het is niet ieder jaar zulk groot feest, maar even in persectief, koers 5 jaar geleden, 3 nov 2014 ¤55.58 en vandaag gesloten op ¤80,81
https://www.iex.nl/Belegg(...)oersen.aspx?maand=60
pi_189799867
Ik zit nu te denken aan oa een splinternieuwe BMW7 serie
pi_189799893
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 18:11 schreef Sigaartje het volgende:
Dat kan, als je graag geld verbrandt zou ik dat zeker doen.
pi_189799908
quote:
Jaartje in rijden en dan weer verpatsen met een verlies van minimaal 30k _O_
Financieel verstandig is het niet, maar dan leef je tenminste wel volgens de kenners hier :B
pindazakje
pi_189799996
Als ik iets graag wil hebben koop ik het ook, maar probeer dan toch altijd voor een goede aanbieding/deal te gaan. Daar haal ik dan ook voldoening uit, het een beetje de sport om geld te besparen. Terwijl ik het makkelijk kan betalen en meer dan voldoende geld op de bank heb staan. Maakt dit mij tot een vrek of gierige lutser dat ik deze instelling heb? Of ben ik gewoon een kneus die niet genoeg van het leven geniet. Dat ik als vrije tijdsbesteding de meeste tijd aan fok besteed zegt misschien al genoeg. :')
pindazakje
pi_189800088
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2019 18:09 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

33, dus nog 17 jaar. Maar goed, het is een ambitieus doel en ik ga mezelf niet op water en brood zetten om het te halen.
Zeker niet doen, dat op water en brood. Heb ik ook niet gedaan.

Toen ik 33 jaar was ik er nog niet bezig. Wel bezig met sparen, maar dan om op termijn een ander huis te kopen. Was toen wel op kleine schaal aan het beleggen, maar het meeste stond gewoon op de spaarrekening, waar je toen nog wel een behoorlijke rente op kreeg.

Het is goed om nu al dit doel te hebben, in 17 jaar kun je nog heel wat bereiken.
pi_189800136
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 18:20 schreef Hyaenidae het volgende:
Als ik iets graag wil hebben koop ik het ook, maar probeer dan toch altijd voor een goede aanbieding/deal te gaan. Daar haal ik dan ook voldoening uit, het een beetje de sport om geld te besparen. Terwijl ik het makkelijk kan betalen en meer dan voldoende geld op de bank heb staan. Maakt dit mij tot een vrek of gierige lutser dat ik deze instelling heb? Of ben ik gewoon een kneus die niet genoeg van het leven geniet. Dat ik als vrije tijdsbesteding de meeste tijd aan fok besteed zegt misschien al genoeg. :')
In jouw geval vind ik je geen vrek oid.

Ik heb een vriendin en zij en haar man hebben allebei een hele goede baan en flink wat spaargeld. Zij leven ook ontzettend zuinig. Zo zuinig, dat hun kinderen met hun verjaardag cadeautjes krijgen die afkomstig zijn van marktplaats. Dat vind ik dan wel weer een beetje vrekkerig denk ik.
pi_189800163
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 18:20 schreef Hyaenidae het volgende:
Mwah, ik let nu ook meer op aanbiedingen dan toen ik studeerde, terwijl ik toen elk dubbeltje om moest draaien. Beetje Hollandse zuinigheid is niets mis mee, zolang het maar niet te extreem wordt.
pi_189800862
quote:

[..]

Voor iemand van 1982:
[..]

Vind het erg weinig.

Bijna 30, huis is nu 250k+ waard en nog 140k hypo over, en nog spaargeld.

En dan ben ik gewoon een “simpele” bouwvakker in loondienst.
  dinsdag 5 november 2019 @ 20:06:21 #242
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_189802206
quote:
E61 M5. Kun je die 30k afschrijving 5 jaar onderhoud van betalen.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_189806940
Mijn vrouw komt uit Zuid-Amerika en daar kan dat rijtje nummertjes op je bankrekening van de 1 op de andere dag niks meer waard zijn. Nu zal het hier niet zo'n vaart lopen, maar in principe is het maar een rijtje nummertjes.

Zelf heb ik altijd een bedragje op m'n rekening, rond 30k achter de hand, als buffer.Ik koop weinig, boeit me ook niet zo om in een duur restaurant te zitten of in een luxe hotel. Is vaak ook allemaal wat nepper, de entourage, de mensen, alle poespas. Voor een normale prijs kan je vaak al hele mooie dingen kopen of activiteiten organiseren, alles wat daar boven op komt is vaak enkel gebakken lucht.

Heb een groot deel de laatste 2 jaar in kunst belegd. Bankbiljetjes die er wat mooier uitzien en niet makkelijk bijgedrukt kunnen worden.

En ik werk minder, dat is nog het beste.

[ Bericht 2% gewijzigd door Jed1Gam op 06-11-2019 18:38:46 ]
pi_189807399
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 18:03 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Je bent ook een kneus...

Koop m'n M135i gewoon :P
pi_189808457
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 19:03 schreef Pap89 het volgende:

[..]

Vind het erg weinig.

Bijna 30, huis is nu 250k+ waard en nog 140k hypo over, en nog spaargeld.

En dan ben ik gewoon een “simpele” bouwvakker in loondienst.
Overwaarde is niet zo relevant.
pi_189808921
Overwaarde kun je pas benutten bij verkoop. Maar als je hypotheek eerst bv 200k was en nu nog maar 140k dan scheelt dat lekker in de maandlasten en kun je meer sparen, meer extra aflossen of als je wilt minder gaan werken. Alle 3 leuk.
pi_189809488
quote:

[..]

Voor iemand van 1982:
[..]

Bij dit overzicht vraag ik me weer af hoe er met pensioenen rekening gehouden is: ik ga er van uit dat voor mensen die in loondienst gewerkt hebben, en dus verplicht in een pensioenfonds zitten, dat het opgebouwde vermogen in dit pensioenfonds niet opgeteld wordt bij de netto-waarde.
Maar hoe wordt in dit overzicht omgegaan met ZZP'ers en andere ondernemers die geen aparte pensioenpot hebben, maar bijvoorbeeld hun pensioen uit het te gelde maken van hun bedrijf halen.
pi_189809625
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 12:41 schreef LXIV het volgende:
Zijn hier ook mensen die ivm een aankomende mogelijke crisis en sowieso hyperinflatie in combinatie met hoge VRH overwegen een voorraad goudstukken aan te leggen?
Check, heb een deel van mijn vermogen in edelmetaal (al sinds een aantal jaren). Dus al een aantal jaren waardedaling van deze verzekering meegemaakt. Dit jaar pakt het wat anders uit.
Ik houd 3/4 van mijn edelmetaal continue vast als in: ligt op de plank. Het overige zit in een allocated account, en hier speel ik mee. Heb 10 dagen geleden een deel verkocht, als de prijzen weer wat zakken koop ik voor hetzelfde bedrag weer een beetje meer terug.
Dit om toch wat rendement te pakken op dit dode geld.
pi_189809759
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 17:30 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Oh, dat gaat prima hoor. Met p2p en crowdfunding haal ik ook 10+% per jaar..
Met p2p heb ik nog een te korte historie om iets zinnigs over mijn rendement te zeggen. Met crowdfunding via Nederlandse platformen 5 jaar nu.
Mijn slechtste jaar was 4.92% (2017). Mijn beste jaar 6.82% (2018). 2019 zal naar verwachting net boven de 6.5% uit gaan komen.
Ik heb het hier over netto rendement: dus platform kosten eraf, en alle projecten die meer als 90 dagen achterlopen afboeken. Als er recovery is dit weer bij het rendement optellen.
Dus eigenlijk min of meer volgens de AFM aanbeveling.

Ik ben benieuwd hoe lang jij al aan CF doet, het lijkt me ongeveer onmogelijk om via de Nederlandse CF platformen boven de 10% te komen.
Ik leer graag van je.
pi_189809844
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 22:46 schreef Jed1Gam het volgende:
Mijn vrouw komt uit Zuid-Amerika en daar kan dat rijtje nummertjes op je bankrekening van de 1 op de andere dag niks meer waard zijn.

Nu zal het hier niet zo'n vaart lopen, maar in principe is het maar een rijtje nummertjes.

Ik heb een jaar of 10 buiten europa gewoond, en in die jaren een aantal keer 's ochtends wakker geworden om erachter te komen dat het lokale muntje overnight zo'n 10-15% gedevalueerd was.
Toen ik het land verliet kreeg je voor een euro ruim 3x zo veel van de lokale valuta als toen ik er voor het eerst aankwam.
Dingen die je eigenlijk wel weet dat ze gebeuren, maar je toch op een andere manier over een veilige buffer, en hoe die dan aan te houden, na laten denken.
pi_189811193
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 01:19 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Met p2p heb ik nog een te korte historie om iets zinnigs over mijn rendement te zeggen. Met crowdfunding via Nederlandse platformen 5 jaar nu.
Mijn slechtste jaar was 4.92% (2017). Mijn beste jaar 6.82% (2018). 2019 zal naar verwachting net boven de 6.5% uit gaan komen.
Ik heb het hier over netto rendement: dus platform kosten eraf, en alle projecten die meer als 90 dagen achterlopen afboeken. Als er recovery is dit weer bij het rendement optellen.
Dus eigenlijk min of meer volgens de AFM aanbeveling.

Ik ben benieuwd hoe lang jij al aan CF doet, het lijkt me ongeveer onmogelijk om via de Nederlandse CF platformen boven de 10% te komen.
Ik leer graag van je.
Ik moet zeggen dat mijn trackrecord korter is dan dat van jou, maar ik investeer niet in Nederlandse platformen.
pi_189811691
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2019 23:46 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Overwaarde is niet zo relevant.
Hoezo is overwaarde niet relevant? Je hypotheek aflossen kan je meer opleveren dan geld op een spaarrekening zetten. In principe is je woning ook gewoon een spaarpot.
pi_189811768
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 08:18 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Hoezo is overwaarde niet relevant? Je hypotheek aflossen kan je meer opleveren dan geld op een spaarrekening zetten. In principe is je woning ook gewoon een spaarpot.
Ik bedoel dat overwaarde die ontstaat door stijgende huizenprijzen niet zo relevant is. Mocht je je huis verkopen dan is een nieuw huis tenslotte ook duurder geworden.
pi_189813222
Overwaarde door waardestijging kan relevant zijn wanneer je daardoor in een lagere risicoklasse komt en daardoor iets minder rente gaat betalen. Verder wordt bij verkopen het nieuwe huis ook duurder, kan voordeel opleveren wanneer je naar een kleinere goedkopere woning verhuisd. Bv ouderen van wie de kinderen de deur uit zijn. En wanneer je er blijft wonen en de overwaarde (deels) is vanwege extra aflossen dan dalen je maandelijkse lasten. Het is dus heel afhankelijk van de situatie en je moet je niet alleen blindstaren op de die overwaarde.
pi_189813631
quote:
1s.gif Op woensdag 6 november 2019 08:31 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Ik bedoel dat overwaarde die ontstaat door stijgende huizenprijzen niet zo relevant is. Mocht je je huis verkopen dan is een nieuw huis tenslotte ook duurder geworden.
Ik doelde zelf ook niet zo erg op de waardestijging.

Hadden hypotheek van 170k op een huis van 230 nu is dat 140k op 250k~ zit dus ook een stukje aflossing in
pi_189813703
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 11:11 schreef Pap89 het volgende:

[..]

Hadden hypotheek van 170k op een huis van 230 nu is dat 140k op 250k~ zit dus ook een stukje aflossing in
Vermogen opbouwen door aflossen hypotheek is inderdaad prima. Op de hoogte van je pensioen heb je relatief weinig invloed. Op de hoogte van je (woon)lasten wel.
  woensdag 6 november 2019 @ 11:20:54 #257
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_189813760
Ik denk dat een spaarobsessie waarschijnlijk iets is wat je vanuit je jeugd hebt aangepraat gekregen. Sommige mensen snappen niet dat geld een middel is om iets te bereiken. Het is geen doel an sich. Sparen doe je om doel te bereiken. Een tastbaar doel.. niet een cijfertje waarna... als je daar overheen gaat je weer een nieuw arbitrair cijfertje gaat verzinnen.

Geld is cool omdat je er dingen mee voor elkaar kan krijgen. Niet voor de esthetische waarde van een bepaald 5 of 6-cijferig saldo in je bankieren app. En vertrouw mij maar.. die bankiers die met behulp van jouw spaarcentjes lekkere wijven op een jacht aan het volpompen zijn in Saint Tropez zien geld echt niet op de manier dat jij het ziet. En ja zij hebben het wat dat betreft misschien wel beter begrepen dan iemand die braaf zijn hypotheek loopt af te betalen ookal is het netto een verlies voor ze gegeven de lage rentes.

Maar zoals met een hoop verzamelgektes is het lastig om mensen hier op rationeel niveau op aan te spreken.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_189813832
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 11:11 schreef Pap89 het volgende:

[..]

Situatie hier vergelijkbaar qua deels aflossen.

Had hypotheek van 135k op huis met aankoopbedrag 255k (zat heel stuk overwaarde/winst oude woning in), situatie nu 109k hypotheek op (schat ik gezien verkoop een zelf huis verderop) 325k
Situatie per maart volgend jaar wordt 76k hypotheek wegens einde looptijd oude spaarhypotheek.
Dat gaat lekker schelen in de maandelijkse lasten.
pi_189813898
Als ik die bedragen van rente (op investeringen) hoor ben ik eigenlijk wel jaloers. Zelf ben ik niet zo van het investeren omdat ik juist bang ben daar verlies mee te maken. Mijn doel is vooral om het appartement wat ik heb zo snel mogelijk af te lossen (in ongeveer 1.5 jaar). Mijn salaris is +- ¤3000 netto en ik heb nog een hypotheek uitstaan van ¤40.000. Daarna wil ik dat appartement verhuren en voor mijzelf iets anders kopen, het doel ik uiteindelijk om financieel onafhankelijk te kunnen worden.
pi_189814410
Met verhuren van je appartement kun je ook een mooi rendement maken. Er zijn ook mensen die van hun vermogen een appartement kopen en gaan verhuren ipv beleggen of anders te investeren.

Ik investeer het juist in crowdfunding (en nu een kleiner gedeelte op de beurs) omdat ik dan mijn investering kan spreiden. Momenteel ruim 60 verschillende crowdfundprojecten waarvan in 1 project het bedrijf helaas failliet is. Maar daar is nu al wel 40% van mijn inleg terug omdat het onderpand verkocht is. Gemaakte rente altijd nog veel een stuk hoger dan op de spaarrekening.
Ja, er kleeft een zeker risico aan, maar zonder risico geen winst.

Ik heb zelf ook heel lang niet durven investeren vanwege de kans op verlies. Nu denk ik "had ik dit maar eerder gedaan". Maar dat is voor iedereen verschillend.
pi_189814633
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 12:05 schreef Soulfreak het volgende:

Ik investeer het juist in crowdfunding (en nu een kleiner gedeelte op de beurs) omdat ik dan mijn investering kan spreiden. Momenteel ruim 60 verschillende crowdfundprojecten waarvan in 1 project het bedrijf helaas failliet is. Maar daar is nu al wel 40% van mijn inleg terug omdat het onderpand verkocht is. Gemaakte rente altijd nog veel een stuk hoger dan op de spaarrekening.

Ik heb zelf ook heel lang niet durven investeren vanwege de kans op verlies. Nu denk ik "had ik dit maar eerder gedaan". Maar dat is voor iedereen verschillend.
Je schreef in een eerdere post over een rendement van 6-7%: hoe lang ben je al bezig? En is dit alleen op Nederlandse platforms, of ook daarbuiten?
pi_189814745
Dit is alleen op Nederlandse platforms, HCN, Collin, Knab (straks dus ook Collin), Capital Circle, Voordegroei en All4funding.
De eerste investering dateert van eind 2016 (intussen vervroegd afgelost), verder een klein aantal van 2017 en de rest vanaf 2018. Ik ben dus nog niet heel lang bezig ermee, en tot nu toe 1 bedrijf failliet. Ik hou zeker rekening met meer defaults en dat het rendement misschien uitkomt op 5%. Is altijd nog beter dan rente op de spaarrekening.
Ik wil nu wel meer van crowdfunding verhuizen naar beurs / EFT's.
pi_189815363
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 12:05 schreef Soulfreak het volgende:
Met verhuren van je appartement kun je ook een mooi rendement maken. Er zijn ook mensen die van hun vermogen een appartement kopen en gaan verhuren ipv beleggen of anders te investeren.

Als ik geluk heb kan ik bij het verhuren van een appartement ongeveer 3% halen. In het begin zal het iets minder zijn dan dat het later zal zijn, omdat ik hypotheekrente aftrek verlies op de woning die ik voor mijzelf moet kopen, maar als ik de rente percentages hier hoor klinkt dat ook wel erg interessant. Dit is trouwens een rentepercentage als de waarde van de woning gelijk blijft, als die stijgt of daalt dan ziet het er anders uit, maar heb het appartement jaren geleden ook voor minder gekocht dan dat het nu waard is.
pi_189815672
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 12:25 schreef Soulfreak het volgende:
Dit is alleen op Nederlandse platforms, HCN, Collin, Knab (straks dus ook Collin), Capital Circle, Voordegroei en All4funding.
De eerste investering dateert van eind 2016 (intussen vervroegd afgelost), verder een klein aantal van 2017 en de rest vanaf 2018. Ik ben dus nog niet heel lang bezig ermee, en tot nu toe 1 bedrijf failliet. Ik hou zeker rekening met meer defaults en dat het rendement misschien uitkomt op 5%. Is altijd nog beter dan rente op de spaarrekening.
Ik wil nu wel meer van crowdfunding verhuizen naar beurs / EFT's.
Ok, ik was in 2017 33% van mijn ontvangen rente kwijt aan afschrijvingen, vorig jaar tussen de 20 en 25%, dit jaar ook weer 20-25% zoals het er nu uitziet.
Ik ben in oktober 2014 begonnen met crowdfunding. In 2017 heb ik op de blaren moeten zitten van mijn beginners enthousiasme.
pi_189815941
Ouch, zulke percentages doen pijn.

Als ik van het ene project wat nu op achterstand verder niets meer terug ontvang dan zal de afschrijving dit jaar ook iets van 23% van de ontvangen rente zijn. Maar dat is ook omdat ik in de eerste helft van het jaar nog niet zo veel rente ontving als nu aangezien het uitstaand saldo veel lager was. In de loop van 2019 ben ik gestaag meer gaan investeren. Ik heb nu wel zo'n beetje de max bereikt wat ik in crowdfunding uit wil hebben staan, misschien alleen nog terug ontvangen bedragen herinvesteren, of maar deels en een ander deel beleggen. Ik zit wel ver boven de door de AFM geadviseerde 10% van vermogen in CF, dus de verhouding iets aanpassen kan geen kwaad.

Investeer jij alleen in CF of ook bv op de beurs / trackers?
pi_189818361
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 22:59 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Je bent ook een kneus...

Koop m'n M135i gewoon :P
Ook zoiets ja, blijf jarenlang doorjoekelen in m'n gare E46 omdat hij op zich wel prima rijdt. Zou makkelijk een M135i kunnen aftikken en lijkt me ontzettend gaaf voor de heb, maar rationeel gezien vind ik een hoop geld verbranden want 90% van de tijd kun je het ding toch niet op z'n staart trappen ivm verkeersdrukte. Maar doe je je M135i weg en wat komt er dan voor in de plaats?
pindazakje
pi_189819168
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 13:49 schreef Soulfreak het volgende:
Ouch, zulke percentages doen pijn.

Als ik van het ene project wat nu op achterstand verder niets meer terug ontvang dan zal de afschrijving dit jaar ook iets van 23% van de ontvangen rente zijn. Maar dat is ook omdat ik in de eerste helft van het jaar nog niet zo veel rente ontving als nu aangezien het uitstaand saldo veel lager was. In de loop van 2019 ben ik gestaag meer gaan investeren. Ik heb nu wel zo'n beetje de max bereikt wat ik in crowdfunding uit wil hebben staan, misschien alleen nog terug ontvangen bedragen herinvesteren, of maar deels en een ander deel beleggen. Ik zit wel ver boven de door de AFM geadviseerde 10% van vermogen in CF, dus de verhouding iets aanpassen kan geen kwaad.

Investeer jij alleen in CF of ook bv op de beurs / trackers?
Ik zou goed mee blijven lezen op het CF draadje als ik jou was. Qua netto rendement doe ik het niet slecht denk ik. voor de duidelijkheid: de percentages en afschrijvingen die ik noemde hadden betrekking op mijn investeringen via de Nederlandse CF platformen. P2P/buitenlands beschouw ik apart.
pi_189819554
Daar lees ik inderdaad ook mee.Reageer daar (nog) niet zo veel.
pi_189819849
quote:
9s.gif Op woensdag 6 november 2019 16:43 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Ook zoiets ja, blijf jarenlang doorjoekelen in m'n gare E46 omdat hij op zich wel prima rijdt. Zou makkelijk een M135i kunnen aftikken en lijkt me ontzettend gaaf voor de heb, maar rationeel gezien vind ik een hoop geld verbranden want 90% van de tijd kun je het ding toch niet op z'n staart trappen ivm verkeersdrukte. Maar doe je je M135i weg en wat komt er dan voor in de plaats?
Ja je hebt wel gelijk. Het is heel tof hoor maar na een tijdje denk je, oke het kost toch best wel veel geld voor de lol die je er aan hebt (idd 1 op de 10 keer even gassen). En toen ging ik weer rekenen en kon ik toch beter een Model 3 halen op de zaak. Als ie nog in 2019 geleverd wordt ivm bijtelling anders een andere EV zoeken. Dus binnenkort weer in een zielloze en ook niet echt mooie auto rijden. Aan de andere kant is een Tesla voor veel mensen al onbereikbaar dus ben ook wel verwend. Uiteindelijk is ie maar een half seconde trager dan m'n BMWtje en ook rwd dus wat valt er te klagen :P
pi_189829109
Een obsessie is nooit handig. Alleen daarom zou ik er iets aan proberen te doen.
quote:
1s.gif Op woensdag 6 november 2019 08:31 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Vermogen is altijd relatief. Maar 100k overwaarde is net zoveel waard als 100k op de bank.

Als je het zo bekijkt heeft iemand die een aantal jaar terug voor 150k een appartementje heeft gekocht, lekker heeft geleefd en al zijn geld heeft verbrand, net zoveel vermogen als TS die geen enkel plezier heeft beleefd.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 19:17 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja je hebt wel gelijk. Het is heel tof hoor maar na een tijdje denk je, oke het kost toch best wel veel geld voor de lol die je er aan hebt (idd 1 op de 10 keer even gassen). En toen ging ik weer rekenen en kon ik toch beter een Model 3 halen op de zaak. Als ie nog in 2019 geleverd wordt ivm bijtelling anders een andere EV zoeken. Dus binnenkort weer in een zielloze en ook niet echt mooie auto rijden. Aan de andere kant is een Tesla voor veel mensen al onbereikbaar dus ben ook wel verwend. Uiteindelijk is ie maar een half seconde trager dan m'n BMWtje en ook rwd dus wat valt er te klagen :P
Toch wel? Welke gaat het worden?
Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
pi_189829964
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 10:50 schreef Rockefellow het volgende:
Een obsessie is nooit handig. Alleen daarom zou ik er iets aan proberen te doen.
[..]

Vermogen is altijd relatief. Maar 100k overwaarde is net zoveel waard als 100k op de bank.

Als je het zo bekijkt heeft iemand die een aantal jaar terug voor 150k een appartementje heeft gekocht, lekker heeft geleefd en al zijn geld heeft verbrand, net zoveel vermogen als TS die geen enkel plezier heeft beleefd.
[..]

Toch wel? Welke gaat het worden?
Precies. Die gast die bovenstaand zegt 10k sparen per jaar na 10 jaar heb je 100k. Maar als je 10 jaar geleden een huis had gekocht dan had je die 100k ook al terugverdiend in de huizenprijzen van nu. Andersom gerekend, als je toen een huis had gekocht met het geld dat je had, of 10 jaar later met je 100k spaarcenten ben je waarschijnlijk nog meer kwijt. Mijn huis is in een jaar al bijna 100k gestegen, zo bizar kan het gaan in omgeving Amsterdam.

Ja gewoon standaard Model 3 SR+ gehaald, fiscale waarde 1 euro onder de 50k dus maximaal benutten van bijtelling etc. Nu nog m'n BMW verkopen wat best lastig is, want het is niet een heel gewilde auto en er zijn er maar weinig van te koop.
pi_189833034
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 11:32 schreef Anton91 het volgende:
Zelf ben ik niet zo van het investeren omdat ik juist bang ben daar verlies mee te maken.
Je beseft dat je door niet te investeren gegarandeerd verlies maakt toch?

Het beste begin je zo jong mogelijk en met weinig geld wat je bereid bent om te verliezen. Daarmee bouw je de kennis op om zelf echt beoordelingen te kunnen maken over waar je geld in investeerd. Uiteindelijk na jaren ervaring zal je zien dat het allemaal niet zo eng is.

Daarnaast is gewoon in euro's blijven zitten ook gewoon een investering, wel een redelijk veilige aangezien het verlies over het algemeen "slechts" 2-3% in koopkracht is. Maar ga je het bijvoorbeeld vergelijken met de koopkracht in andere valuta zoals dollars of franken zit je soms al snel op 10+% bij een kleine verandering in de economiën wereldwijd.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-11-2019 14:49:26 ]
pi_189855322
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2019 16:42 schreef kol7680 het volgende:

[..]

Al eens gedaan. Had maar ¤13.000 als spaarbuffer nodig. Dus ¤62.000 te veel ;)
Ja dat mag je dan gaan beleggen. Disclaimer: dit is geen beleggingsadvies, maar zo moet je het een beetje zien. Spaarbuffer kan je snel bij, de rest hoef je minder snel bij.
pi_189858721
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 11:40 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Nu nog m'n BMW verkopen wat best lastig is, want het is niet een heel gewilde auto en er zijn er maar weinig van te koop.
Weinig van te koop is toch juist in je voordeel? _O_ Waar heb je hem te koop staan?
En hoeveel k denk je jaarlijks te besparen met het rijden van een Tesla 3?
pindazakje
pi_189858751
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2019 19:53 schreef jakosi het volgende:

[..]

Ja dat mag je dan gaan beleggen. Disclaimer: dit is geen beleggingsadvies, maar zo moet je het een beetje zien. Spaarbuffer kan je snel bij, de rest hoef je minder snel bij.
Tips qua beleggen?
pi_189863843
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2019 23:03 schreef kol7680 het volgende:

[..]

Tips qua beleggen?
Lees goede boeken: alles van Jim Rogers, a Random Walk on Wall street, Rich Dad/Poor Dad. John C Bogle: little book of common sense investing. Echter zegt Jim Rogers nu dat in een crisis de ETFs het hardst zullen dalen. Begin maar eens met lezen!
pi_189864098
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 11:48 schreef jakosi het volgende:
Echter zegt Jim Rogers nu dat in een crisis de ETFs het hardst zullen dalen. Begin maar eens met lezen!
Dan denk ik:

1) Ja en?
2) Wanneer begint die crisis??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_189865452
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 12:10 schreef blomke het volgende:

[..]

Dan denk ik:

1) Ja en?
2) Wanneer begint die crisis??
Wist ik het maar.. Ik word er ook een beetje lijp van al die doemdenkerij.
pi_189865982
quote:

[..]

Rich Dad/Poor Dad.
Dit vond ik wel zo'n verschrikkelijk boek he. Zo'n pompeuze gast die alleen maar neer kan kijken op andere mensen. En maar patsen met z'n verzonnen vastgoedverhalen.
pi_189866128
quote:
Rich Dad/Poor Dad
Zo cliché dit advies :')
En zo saai om te lezen, na 10 pagina's gestopt. Ik kan sowieso nooit een boek uitlezen waar geen plaatjes in staan.
pindazakje
pi_189866180
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 15:23 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Zo cliché dit advies :')
En zo saai om te lezen, na 10 pagina's gestopt. Ik kan sowieso nooit een boek uitlezen waar geen plaatjes in staan.
Lees Jim Rogers
pi_189866199
quote:

Echter zegt Jim Rogers nu dat in een crisis de ETFs het hardst zullen dalen. Begin maar eens met lezen!
Deze snap ik niet helemaal. Waarom zou een ETF harder dalen dan de onderliggende aandelen die in die ETF zitten?
pi_189867433
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2019 15:28 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Deze snap ik niet helemaal. Waarom zou een ETF harder dalen dan de onderliggende aandelen die in die ETF zitten?
Jim Rogers legt dat uit, en wel hier: , ik wilde het beginpunt plaatsen, je moet rond precies 1 uur beginnen, 01:00:25 om precies te zijn.

Al zegt hij wat anders dan wat ik zei (hard harder hardst dalen) laten we die discussie maar niet voeren.

[ Bericht 3% gewijzigd door jakosi op 09-11-2019 17:41:43 ]
pi_190001541
Interessante thread. Zelf heb ik ongeveer met hetzelfde probleem te maken. Altijd bezig met geldzaken en sparen etc. Ik heb een eigen bedrijf en vind het verschrikkelijk als mijn saldo minder wordt. Dat terwijl ik een mooi bedrag heb liggen, die ik voorlopig echt niet zomaar nodig heb.

Alleen omdat ik in een niche werk, waar vrijwel alles onzeker is. Zorgt dit gelijk voor een niet prettig leven betreft de geldzaken.

Vooral omdat ik altijd meer wil en daar echt te erg mee bezig ben. Hier ben ik mezelf wel van bewust, maar ja... zie dat dan ook maar eens toe te passen.
  maandag 18 november 2019 @ 13:08:50 #285
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_190003560
quote:

[..]

Stel dat de koersen dalen, hard dalen. Dan moet de beheerder van de ETF de onderliggende aandelen moeten verkopen. De verdeling daarvan moet een afspiegeling zijn van de ETF. Dat betekent dat er ook een zut hele kleine aandeeltjes bij zitten, waarvoor normaliter al weinig liquiditeit in de markt is. Dus de beheerder gaat net zolang dalen met z'n prijs, totdat 1 of andere slimmerd toch opkoopt. Verlies is voor alle deelnemers.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  maandag 18 november 2019 @ 13:30:58 #286
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_190004076
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2019 10:53 schreef Zlatan51 het volgende:
Interessante thread. Zelf heb ik ongeveer met hetzelfde probleem te maken. Altijd bezig met geldzaken en sparen etc. Ik heb een eigen bedrijf en vind het verschrikkelijk als mijn saldo minder wordt. Dat terwijl ik een mooi bedrag heb liggen, die ik voorlopig echt niet zomaar nodig heb.

Alleen omdat ik in een niche werk, waar vrijwel alles onzeker is. Zorgt dit gelijk voor een niet prettig leven betreft de geldzaken.

Vooral omdat ik altijd meer wil en daar echt te erg mee bezig ben. Hier ben ik mezelf wel van bewust, maar ja... zie dat dan ook maar eens toe te passen.
Vaste lasten zover mogelijk omlaag brengen. Huis aflossen, goed isoleren, zonne-panelen.
The End Times are wild
  maandag 18 november 2019 @ 13:31:47 #287
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_190004099
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2019 13:08 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Stel dat de koersen dalen, hard dalen. Dan moet de beheerder van de ETF de onderliggende aandelen moeten verkopen. De verdeling daarvan moet een afspiegeling zijn van de ETF. Dat betekent dat er ook een zut hele kleine aandeeltjes bij zitten, waarvoor normaliter al weinig liquiditeit in de markt is. Dus de beheerder gaat net zolang dalen met z'n prijs, totdat 1 of andere slimmerd toch opkoopt. Verlies is voor alle deelnemers.
Zo werkt een EFT niet. Een EFT hoeft niet te outperformen, dus ook geen leverage te hebben of iets te verkopen.
The End Times are wild
pi_190009582
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2019 10:53 schreef Zlatan51 het volgende:

Wat is nou het probleem? Ik ben ook veel met geldzaken bezig, als dat nou je hobby/bevrediging of doel is…niks mis mee toch?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_190010894
quote:

[..]

Totaal niet relevant voor de ‘gemiddelde’ ETF belegger die alleen VWRL oid koopt. Daarvan zijn de onderliggende aandelen zo liquide dat het puur theoretisch is wat je beschrijft.
Play hard, go pro.
pi_190010937
quote:
quote:
Stel dat de koersen dalen, hard dalen. (...)
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2019 13:31 schreef LXIV het volgende:
Zo werkt een EFT niet. Een EFT hoeft niet te outperformen, dus ook geen leverage te hebben of iets te verkopen.
Het gaat fout bij de aanname van Heph844 dat het om de onderliggende aandelen van een ETF gaat, maar de spreker zegt ook niet dat de ETF harder daalt dan de onderliggende aandelen van die ETF, maar dan aandelen die niet in een ETF zitten. De gedachte is dat als de aandelen breed gaan dalen, mensen hun ETFs verkopen en er daarmee dus meer van de 'onderliggende' aandelen verkocht moeten worden, die dus harder dalen dan de gemiddelde markt. Overigens zijn ze al (of zouden ze al zijn) gestegen doordat mensen de laatste jaren veel in de ETFs investeren, dus als je er (zoals altijd) op tijd bij was dan lever je dus 'alleen maar' wat van je extra winst in.

Ik ben ook wel benieuwd of het interessant zou kunnen zijn een klein fonds op te zetten met aandelen die net niet binnen bepaalde indices vallen. Als die dan in een index opgenomen worden en de ETFs moeten ze dus gaan aankopen, zullen ze wat harder stijgen dan de gemiddelde markt. Als je ze dan na korte tijd verkoopt terwijl ze in de index zitten (en de meeste ETFs geherbalanceerd zijn) pak je winst. Geen idee of er voldoende vermogen in ETFs zit om meetbaar effect te krijgen (misschien nu de smallcap fondsen populair aan het worden zijn) en sowieso zal het effect een vrij kleine outperformance van de markt zijn die voor de gemiddelde belegger niet opweegt tegen de handelskosten - en als er een fonds voor opgezet wordt, kan die natuurlijk te groot worden om nog effectief te zijn en moet je weer wat anders bedenken :)
pi_190079418
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 09:26 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

1x alles inleggen voor een megacrash is toch veel slechter dan gespreid inleggen over een jaar waarin de beurs steeds dieper zakt?
Google eens op 'lump sum' versus 'dollar cost averaging'. Geen advies, maar lump sum (alles in een keer) geeft een iets hogere kans op rendement over een lange termijn dan gefaseerd inleggen (DCA). maar kijk m.n. naar wat je zelf kunt en wilt inleggen op enig moment.
pi_190079668
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 november 2019 08:34 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Google eens op 'lump sum' versus 'dollar cost averaging'. Geen advies, maar lump sum (alles in een keer) geeft een iets hogere kans op rendement over een lange termijn dan gefaseerd inleggen (DCA). maar kijk m.n. naar wat je zelf kunt en wilt inleggen op enig moment.
Ik zou iig psychisch niet aankunnen om nu 2 ton in te leggen en te zien hoe ineens de helft verdampt. Dus dan liever wat minder rendement en niet het risico hebben om ineens gigantisch in de min te kunnen staan zonder daarvoor al dikke winsten te hebben gemaakt op de beurs.
pindazakje
pi_190094296
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 11:32 schreef Anton91 het volgende:
Als ik die bedragen van rente (op investeringen) hoor ben ik eigenlijk wel jaloers. Zelf ben ik niet zo van het investeren omdat ik juist bang ben daar verlies mee te maken. Mijn doel is vooral om het appartement wat ik heb zo snel mogelijk af te lossen (in ongeveer 1.5 jaar). Mijn salaris is +- ¤3000 netto en ik heb nog een hypotheek uitstaan van ¤40.000. Daarna wil ik dat appartement verhuren en voor mijzelf iets anders kopen, het doel ik uiteindelijk om financieel onafhankelijk te kunnen worden.
Neem in je overweging ook mee dat je bij je financiering op het nieuwe huis een box 3 deel (niet aftrekbaar) krijgt ter grootte van de volledige overwaarde (waarde economisch verkeer op het moment dat je appartment van box 1 naar box 3 schuift.
  zondag 24 november 2019 @ 09:37:59 #294
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_190094434
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2019 16:41 schreef Newone82 het volgende:
Ik zou zelf gewoon de nibud spaarbuffer berekening aanhouden. Alles daarboven is onzinnig om te sparen. You only live once.

https://bufferberekenaar.nibud.nl/#/panel/0

Wat komt hier uit TS?
Ik had een buffer nodig van 4.000.
Want huurwoning, leasebak, geen kinderen.

Kan weinig gebeuren, behalve dat een wasmachine kapotgaat ofzo, maar die kost geen 4.000.

Wel vraag ik me af waarom mensen in 2019 nog sparen door het op een rekening te zetten tegen 0,5%. Ga beleggen, investeer ergens in.
  zondag 24 november 2019 @ 10:10:49 #295
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_190094774
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 09:37 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Ik had een buffer nodig van 4.000.
Want huurwoning, leasebak, geen kinderen.

Kan weinig gebeuren, behalve dat een wasmachine kapotgaat ofzo, maar die kost geen 4.000.

Wel vraag ik me af waarom mensen in 2019 nog sparen door het op een rekening te zetten tegen 0,5%. Ga beleggen, investeer ergens in.
Beleggen en investeren is niet zonder risico, bij een bank zetten wel. Heb mijn aandelenportfolio juist gehalveerd en het naar een spaarrekening verplaatst.
pi_190095257
quote:
1s.gif Op zondag 24 november 2019 09:28 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Neem in je overweging ook mee dat je bij je financiering op het nieuwe huis een box 3 deel (niet aftrekbaar) krijgt ter grootte van de volledige overwaarde (waarde economisch verkeer op het moment dat je appartment van box 1 naar box 3 schuift.
Je bedoelt dat ik de hypotheekrente aftrek verlies? Want dat heb ik inderdaad in mijn berekening mee genomen en dat kost ongeveer 2400 euro per jaar. Ik heb voor mijzelf al een overzicht gemaakt met de (verwachte kosten en opbrengsten):

pi_190095569
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 10:56 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Je bedoelt dat ik de hypotheekrente aftrek verlies? Want dat heb ik inderdaad in mijn berekening mee genomen en dat kost ongeveer 2400 euro per jaar. Ik heb voor mijzelf al een overzicht gemaakt met de (verwachte kosten en opbrengsten):

[ afbeelding ]
Ik mis nogal wat kosten. Zoals het onderhoud van je woningen.

En je vermogensbelasting wordt wel een stukje hoger in de nieuwe wetgeving.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 24-11-2019 11:34:01 ]
pi_190095587
quote:
1s.gif Op zondag 24 november 2019 11:32 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Ik mis nogal wat kosten. Zoals het onderhoud van je woningen.
En welke kosten nog meer? Want gedeeltelijk zit die voor het appartement er wel in, de VvE kosten. Voor de rest heb ik daar inderdaad geen direct kosten plaatje voor gemaakt inderdaad.
pi_190095597
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 11:33 schreef Anton91 het volgende:

[..]

En welke kosten nog meer? Want gedeeltelijk zit die voor het appartement er wel in, de VvE kosten. Voor de rest heb ik daar inderdaad geen direct kosten plaatje voor gemaakt inderdaad.
Ik zou een percentage van je huuropbrengsten reserveren voor onderhoud. Welk percentage gebruikelijk is weet ik niet, maar daar is vast wel informatie over te vinden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-11-2019 11:35:19 ]
pi_190096395
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 10:56 schreef Anton91 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ontroerende zaakbelasting :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( ;( ;( :N :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')