Ik moet zeggen dat mijn trackrecord korter is dan dat van jou, maar ik investeer niet in Nederlandse platformen.quote:Op woensdag 6 november 2019 01:19 schreef ETphonehome het volgende:
[..]
Met p2p heb ik nog een te korte historie om iets zinnigs over mijn rendement te zeggen. Met crowdfunding via Nederlandse platformen 5 jaar nu.
Mijn slechtste jaar was 4.92% (2017). Mijn beste jaar 6.82% (2018). 2019 zal naar verwachting net boven de 6.5% uit gaan komen.
Ik heb het hier over netto rendement: dus platform kosten eraf, en alle projecten die meer als 90 dagen achterlopen afboeken. Als er recovery is dit weer bij het rendement optellen.
Dus eigenlijk min of meer volgens de AFM aanbeveling.
Ik ben benieuwd hoe lang jij al aan CF doet, het lijkt me ongeveer onmogelijk om via de Nederlandse CF platformen boven de 10% te komen.
Ik leer graag van je.
Hoezo is overwaarde niet relevant? Je hypotheek aflossen kan je meer opleveren dan geld op een spaarrekening zetten. In principe is je woning ook gewoon een spaarpot.quote:Op dinsdag 5 november 2019 23:46 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Overwaarde is niet zo relevant.
Ik bedoel dat overwaarde die ontstaat door stijgende huizenprijzen niet zo relevant is. Mocht je je huis verkopen dan is een nieuw huis tenslotte ook duurder geworden.quote:Op woensdag 6 november 2019 08:18 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Hoezo is overwaarde niet relevant? Je hypotheek aflossen kan je meer opleveren dan geld op een spaarrekening zetten. In principe is je woning ook gewoon een spaarpot.
Ik doelde zelf ook niet zo erg op de waardestijging.quote:Op woensdag 6 november 2019 08:31 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Ik bedoel dat overwaarde die ontstaat door stijgende huizenprijzen niet zo relevant is. Mocht je je huis verkopen dan is een nieuw huis tenslotte ook duurder geworden.
Vermogen opbouwen door aflossen hypotheek is inderdaad prima. Op de hoogte van je pensioen heb je relatief weinig invloed. Op de hoogte van je (woon)lasten wel.quote:Op woensdag 6 november 2019 11:11 schreef Pap89 het volgende:
[..]
Ik doelde zelf ook niet zo erg op de waardestijging.
Hadden hypotheek van 170k op een huis van 230 nu is dat 140k op 250k~ zit dus ook een stukje aflossing in
Situatie hier vergelijkbaar qua deels aflossen.quote:Op woensdag 6 november 2019 11:11 schreef Pap89 het volgende:
[..]
Ik doelde zelf ook niet zo erg op de waardestijging.
Hadden hypotheek van 170k op een huis van 230 nu is dat 140k op 250k~ zit dus ook een stukje aflossing in
Je schreef in een eerdere post over een rendement van 6-7%: hoe lang ben je al bezig? En is dit alleen op Nederlandse platforms, of ook daarbuiten?quote:Op woensdag 6 november 2019 12:05 schreef Soulfreak het volgende:
Ik investeer het juist in crowdfunding (en nu een kleiner gedeelte op de beurs) omdat ik dan mijn investering kan spreiden. Momenteel ruim 60 verschillende crowdfundprojecten waarvan in 1 project het bedrijf helaas failliet is. Maar daar is nu al wel 40% van mijn inleg terug omdat het onderpand verkocht is. Gemaakte rente altijd nog veel een stuk hoger dan op de spaarrekening.
Ja, er kleeft een zeker risico aan, maar zonder risico geen winst.
Ik heb zelf ook heel lang niet durven investeren vanwege de kans op verlies. Nu denk ik "had ik dit maar eerder gedaan". Maar dat is voor iedereen verschillend.
Als ik geluk heb kan ik bij het verhuren van een appartement ongeveer 3% halen. In het begin zal het iets minder zijn dan dat het later zal zijn, omdat ik hypotheekrente aftrek verlies op de woning die ik voor mijzelf moet kopen, maar als ik de rente percentages hier hoor klinkt dat ook wel erg interessant. Dit is trouwens een rentepercentage als de waarde van de woning gelijk blijft, als die stijgt of daalt dan ziet het er anders uit, maar heb het appartement jaren geleden ook voor minder gekocht dan dat het nu waard is.quote:Op woensdag 6 november 2019 12:05 schreef Soulfreak het volgende:
Met verhuren van je appartement kun je ook een mooi rendement maken. Er zijn ook mensen die van hun vermogen een appartement kopen en gaan verhuren ipv beleggen of anders te investeren.
Ik investeer het juist in crowdfunding (en nu een kleiner gedeelte op de beurs) omdat ik dan mijn investering kan spreiden. Momenteel ruim 60 verschillende crowdfundprojecten waarvan in 1 project het bedrijf helaas failliet is. Maar daar is nu al wel 40% van mijn inleg terug omdat het onderpand verkocht is. Gemaakte rente altijd nog veel een stuk hoger dan op de spaarrekening.
Ja, er kleeft een zeker risico aan, maar zonder risico geen winst.
Ik heb zelf ook heel lang niet durven investeren vanwege de kans op verlies. Nu denk ik "had ik dit maar eerder gedaan". Maar dat is voor iedereen verschillend.
Ok, ik was in 2017 33% van mijn ontvangen rente kwijt aan afschrijvingen, vorig jaar tussen de 20 en 25%, dit jaar ook weer 20-25% zoals het er nu uitziet.quote:Op woensdag 6 november 2019 12:25 schreef Soulfreak het volgende:
Dit is alleen op Nederlandse platforms, HCN, Collin, Knab (straks dus ook Collin), Capital Circle, Voordegroei en All4funding.
De eerste investering dateert van eind 2016 (intussen vervroegd afgelost), verder een klein aantal van 2017 en de rest vanaf 2018. Ik ben dus nog niet heel lang bezig ermee, en tot nu toe 1 bedrijf failliet. Ik hou zeker rekening met meer defaults en dat het rendement misschien uitkomt op 5%. Is altijd nog beter dan rente op de spaarrekening.
Ik wil nu wel meer van crowdfunding verhuizen naar beurs / EFT's.
Ook zoiets ja, blijf jarenlang doorjoekelen in m'n gare E46 omdat hij op zich wel prima rijdt. Zou makkelijk een M135i kunnen aftikken en lijkt me ontzettend gaaf voor de heb, maar rationeel gezien vind ik een hoop geld verbranden want 90% van de tijd kun je het ding toch niet op z'n staart trappen ivm verkeersdrukte. Maar doe je je M135i weg en wat komt er dan voor in de plaats?quote:Op dinsdag 5 november 2019 22:59 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Je bent ook een kneus...
Koop m'n M135i gewoon
Ik zou goed mee blijven lezen op het CF draadje als ik jou was. Qua netto rendement doe ik het niet slecht denk ik. voor de duidelijkheid: de percentages en afschrijvingen die ik noemde hadden betrekking op mijn investeringen via de Nederlandse CF platformen. P2P/buitenlands beschouw ik apart.quote:Op woensdag 6 november 2019 13:49 schreef Soulfreak het volgende:
Ouch, zulke percentages doen pijn.
Als ik van het ene project wat nu op achterstand verder niets meer terug ontvang dan zal de afschrijving dit jaar ook iets van 23% van de ontvangen rente zijn. Maar dat is ook omdat ik in de eerste helft van het jaar nog niet zo veel rente ontving als nu aangezien het uitstaand saldo veel lager was. In de loop van 2019 ben ik gestaag meer gaan investeren. Ik heb nu wel zo'n beetje de max bereikt wat ik in crowdfunding uit wil hebben staan, misschien alleen nog terug ontvangen bedragen herinvesteren, of maar deels en een ander deel beleggen. Ik zit wel ver boven de door de AFM geadviseerde 10% van vermogen in CF, dus de verhouding iets aanpassen kan geen kwaad.
Investeer jij alleen in CF of ook bv op de beurs / trackers?
Ja je hebt wel gelijk. Het is heel tof hoor maar na een tijdje denk je, oke het kost toch best wel veel geld voor de lol die je er aan hebt (idd 1 op de 10 keer even gassen). En toen ging ik weer rekenen en kon ik toch beter een Model 3 halen op de zaak. Als ie nog in 2019 geleverd wordt ivm bijtelling anders een andere EV zoeken. Dus binnenkort weer in een zielloze en ook niet echt mooie auto rijden. Aan de andere kant is een Tesla voor veel mensen al onbereikbaar dus ben ook wel verwend. Uiteindelijk is ie maar een half seconde trager dan m'n BMWtje en ook rwd dus wat valt er te klagenquote:Op woensdag 6 november 2019 16:43 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ook zoiets ja, blijf jarenlang doorjoekelen in m'n gare E46 omdat hij op zich wel prima rijdt. Zou makkelijk een M135i kunnen aftikken en lijkt me ontzettend gaaf voor de heb, maar rationeel gezien vind ik een hoop geld verbranden want 90% van de tijd kun je het ding toch niet op z'n staart trappen ivm verkeersdrukte. Maar doe je je M135i weg en wat komt er dan voor in de plaats?
Vermogen is altijd relatief. Maar 100k overwaarde is net zoveel waard als 100k op de bank.quote:Op woensdag 6 november 2019 08:31 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Ik bedoel dat overwaarde die ontstaat door stijgende huizenprijzen niet zo relevant is. Mocht je je huis verkopen dan is een nieuw huis tenslotte ook duurder geworden.
Toch wel? Welke gaat het worden?quote:Op woensdag 6 november 2019 19:17 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja je hebt wel gelijk. Het is heel tof hoor maar na een tijdje denk je, oke het kost toch best wel veel geld voor de lol die je er aan hebt (idd 1 op de 10 keer even gassen). En toen ging ik weer rekenen en kon ik toch beter een Model 3 halen op de zaak. Als ie nog in 2019 geleverd wordt ivm bijtelling anders een andere EV zoeken. Dus binnenkort weer in een zielloze en ook niet echt mooie auto rijden. Aan de andere kant is een Tesla voor veel mensen al onbereikbaar dus ben ook wel verwend. Uiteindelijk is ie maar een half seconde trager dan m'n BMWtje en ook rwd dus wat valt er te klagen
Precies. Die gast die bovenstaand zegt 10k sparen per jaar na 10 jaar heb je 100k. Maar als je 10 jaar geleden een huis had gekocht dan had je die 100k ook al terugverdiend in de huizenprijzen van nu. Andersom gerekend, als je toen een huis had gekocht met het geld dat je had, of 10 jaar later met je 100k spaarcenten ben je waarschijnlijk nog meer kwijt. Mijn huis is in een jaar al bijna 100k gestegen, zo bizar kan het gaan in omgeving Amsterdam.quote:Op donderdag 7 november 2019 10:50 schreef Rockefellow het volgende:
Een obsessie is nooit handig. Alleen daarom zou ik er iets aan proberen te doen.
[..]
Vermogen is altijd relatief. Maar 100k overwaarde is net zoveel waard als 100k op de bank.
Als je het zo bekijkt heeft iemand die een aantal jaar terug voor 150k een appartementje heeft gekocht, lekker heeft geleefd en al zijn geld heeft verbrand, net zoveel vermogen als TS die geen enkel plezier heeft beleefd.
[..]
Toch wel? Welke gaat het worden?
Je beseft dat je door niet te investeren gegarandeerd verlies maakt toch?quote:Op woensdag 6 november 2019 11:32 schreef Anton91 het volgende:
Zelf ben ik niet zo van het investeren omdat ik juist bang ben daar verlies mee te maken.
Ja dat mag je dan gaan beleggen. Disclaimer: dit is geen beleggingsadvies, maar zo moet je het een beetje zien. Spaarbuffer kan je snel bij, de rest hoef je minder snel bij.quote:Op zaterdag 2 november 2019 16:42 schreef kol7680 het volgende:
[..]
Al eens gedaan. Had maar ¤13.000 als spaarbuffer nodig. Dus ¤62.000 te veel
Weinig van te koop is toch juist in je voordeel?quote:Op donderdag 7 november 2019 11:40 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Nu nog m'n BMW verkopen wat best lastig is, want het is niet een heel gewilde auto en er zijn er maar weinig van te koop.
Tips qua beleggen?quote:Op vrijdag 8 november 2019 19:53 schreef jakosi het volgende:
[..]
Ja dat mag je dan gaan beleggen. Disclaimer: dit is geen beleggingsadvies, maar zo moet je het een beetje zien. Spaarbuffer kan je snel bij, de rest hoef je minder snel bij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |