abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_189783437
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 17:32 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Mensen die dit zeggen sparen niet. Probleem is als bij hun de nood aan de man is ze bij de spaarder aan komen kloppen.

Sparen doe je niet voor je dood. Sparen doe je voor moeilijke tijden in je leven.

Ik zie ze juichen, bij Linda, maar de spaarder heeft Linda niet nodig.
Dit ja.
pi_189783705
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 16:17 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Dat je geld achter de hand hebt omdat je geen toekomstvoorspeller bent.
Ik begrijp het nut van een buffer om geld achter de hand te hebben voor onvoorziene uitgaven. Maar de hoogte van die buffer houdt wel een keer op.

Juist omdat je de toekomst niet kan voorspellen is fiat geld sparen behoorlijk zinloos. Want wat is één euro waard over zeg 10 jaar? Hebben we dan nog wel euro's? Bestaat de bank waar je "jou" euro's hebt gespaard nog wel?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-11-2019 17:53:45 ]
pi_189783745
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 17:51 schreef Piva het volgende:

[..]

Ik begrijp het nut van een buffer om geld achter de hand te hebben voor onvoorziene uitgaven. Maar dat buffer houdt wel een keer op.

Juist omdat je de toekomst niet kan voorspellen is fiat geld sparen behoorlijk zinloos. Want wat is één euro waard over zeg 10 jaar? Hebben we dan nog wel euro's? Bestaat de bank waar je "jou" euro's hebt gespaard nog wel?
Je geld is tot ¤100.000 altijd veilig. Is gewoon de wetgeving. Tot zover je argument ;)
pi_189783770
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 17:53 schreef Newone82 het volgende:

[..]

Je geld is tot ¤100.000 altijd veilig. Is gewoon de wetgeving. Tot zover je argument ;)
:') :')

JanGold_ twitterde op zondag 06-01-2019 om 14:49:09 Belgian Finance Minister in 2008 says, after he resigned, that the deposit guarantee schemes are fictional. 'Impossible to pay everybody at the same time ¤100,000...' https://t.co/aZJClAJjI9 reageer retweet
pi_189783826
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 17:32 schreef Sigaartje het volgende:

Sparen doe je niet voor je dood. Sparen doe je voor moeilijke tijden in je leven.

Sparen heb ik gedaan om, toen ik nog bij mijn ouders woonde, op mezelf te gaan wonen.
Daarna spaarde ik om de dingen te kopen waar ik na aankoop van mijn 2-kamer appartement geen geld meer voor had.
Vervolgens spaarde ik omdat ik toch ooit eens groter wilde gaan wonen.
Eenmaal grotere woning gekocht spaarde ik om op termijn keuken en badkamer te vernieuwen, net als de tuin en het dakterras.
Al die tijd kon het geld ook dienen om tegenslagen op te vangen, maar gaf ik ook wel geld uit aan leuke dingen (bv toen per jaar 10.000 gulden sparen en 5.000 gulden uitgeven aan een vakantie, per saldo toch 5.000 gulden gespaard).
En wat er na het halen van al die doelen uiteindelijk nog over zou blijven en ik daarna kon sparen, was dan voor pensioen en/of eerder stoppen met werken.

Alleen in het allereerste jaar dat ik in mijn koop appartement woonde had ik geen of maar heel weinig spaargeld (fiets ging stuk en kon geen nieuwe betalen, dus bijna jaar eentje geleend van ouders), ik had zelfs nog wat geld geleend bij mijn vader. Maar nadat dat terug betaald was en ik vanwege salarisverhogingen meer ruimte om te sparen had, heb ik nooit meer gehad dat ik iets wat echt hard nodig was niet kon kopen.
pi_189784078
quote:

[..]

Ik begrijp het nut van een buffer om geld achter de hand te hebben voor onvoorziene uitgaven. Maar de hoogte van die buffer houdt wel een keer op.

Ik ben 30 jaar geleden begonnen met sparen

[ Bericht 4% gewijzigd door Sigaartje op 04-11-2019 18:23:12 ]
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_189784135
En ik besteed. Als ik geen spaargeld had, kon ik dat niet.
pi_189784207
quote:

[..]

Ik ga over niet al te lange tijd met pensioen. Dan ga ik cruises maken met een sigaar in mijn bek op het dek. Dan lach ik jou uit.
pi_189784215
En een cocktailtje :7
pi_189784654
quote:

[..]

Laten we het breder trekken: het creëren van een vermogen geeft je veel mogelijkheden. Bijvoorbeeld om minder te gaan werken, om je droom na te jagen, anderen te helpen of juist om handig gebruik te kunnen maken van een crisis. De grootste winnaars van de afgelopen crisis zijn de mensen die een pandje konden aankopen toen de huizenmarkt op zijn gat lag of die aandelen konden kopen toen de beurzen op -50% stonden.

Dan de volgende vraag: hoe creëer je dat vermogen dan? Als je 1000 euro over hebt, wat doe je daar dan mee? Ik denk eerlijk gezegd dat dom sparen op een bankrekening dan best een goed idee is. Want wat zijn je alternatieven:
- Je geld uitgeven: slecht plan want dan bouw je geen vermogen op
- Investeren in aandelen: historisch gezien mooi rendement, maar we leven in bizarre economische tijden en de aandelen staan op recordhoogtes. Riskant dus
- Investeren in goud: Erg speculatief, geen intrinsieke waarde, volatiel
- Investeren in crypto: super volatiel, ook geen intrinsieke waarde, wordt aan alle kanten gemanipuleerd

Dus ja, je geld dom op een spaarrekening zetten kost je een of twee procent per jaar. Maar als we over tien jaar terugkijken zou het nog best eens de beste optie kunnen zijn.
pi_189784655
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 18:26 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Ik ga over niet al te lange tijd met pensioen. Dan ga ik cruises maken met een sigaar in mijn bek op het dek. Dan lach ik jou uit.
Ik hoop dat je dan nog leeft. Waarom niet nu al met een sigaar in je bek en een cocktail in je hand op een sloep? Het klinkt allemaal leuk, totdat je daar als half kreupele op het cruiseschip zit met al die andere bejaarden.
Facts don't care about your feelings
  maandag 4 november 2019 @ 19:04:55 #162
483336 Kamover
Ik adviseer u
pi_189784831
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 15:53 schreef kol7680 het volgende:

[..]

Ook een zekere angst geld uit te geven, dwangmatig ermee bezig zijn. Kleren geef ik hoogstens ¤200 per jaar aan uit. Totaal niet mee bezig.
quote:

[..]

Ook een zekere angst geld uit te geven, dwangmatig ermee bezig zijn. Kleren geef ik hoogstens ¤200 per jaar aan uit. Totaal niet mee bezig.
200 euro hoogstens? Dat heeft enorme gevolgen voor jouw verzorging. Dan loop je in versleten lompen en afgetrapte schoenen. Zo zou ik niet kunnen leven.
Waar verstand zit groeit geen haar, daarom adviseer ik u een kamover;"best of both worlds".
pi_189784871
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 18:54 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Laten we het breder trekken: het creëren van een vermogen geeft je veel mogelijkheden. Bijvoorbeeld om minder te gaan werken, om je droom na te jagen, anderen te helpen of juist om handig gebruik te kunnen maken van een crisis. De grootste winnaars van de afgelopen crisis zijn de mensen die een pandje konden aankopen toen de huizenmarkt op zijn gat lag of die aandelen konden kopen toen de beurzen op -50% stonden.

Dan de volgende vraag: hoe creëer je dat vermogen dan? Als je 1000 euro over hebt, wat doe je daar dan mee? Ik denk eerlijk gezegd dat dom sparen op een bankrekening dan best een goed idee is. Want wat zijn je alternatieven:
- Investeren in aandelen: historisch gezien mooi rendement, maar we leven in bizarre economische tijden en de aandelen staan op recordhoogtes. Riskant dus
- Investeren in crypto: super volatiel, ook geen intrinsieke waarde, wordt aan alle kanten gemanipuleerd

Dus ja, je geld dom op een spaarrekening zetten kost je een of twee procent per jaar. Maar als we over tien jaar terugkijken zou het nog best eens de beste optie kunnen zijn.
Dus beleggen is niet slim zeg je? Doe het al langere tijd en zie weinig problemen. Jij?
pi_189784981
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 19:07 schreef Newone82 het volgende:

[..]

Dus beleggen is niet slim zeg je? Doe het al langere tijd en zie weinig problemen. Jij?
Hij zegt niet dat het niet slim is, maar er zitten risico's aan. Jouw beredenering is zelfde als m'n opa die zegt dat zware shag roken niet ongezond is want hij is 88 geworden :')
pi_189784988
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 19:07 schreef Newone82 het volgende:

[..]

Ik doe het nu 5 jaar en het gaat tot nu toe voortreffelijk. Tegelijkertijd denk ik dat we op een vulkaan aan het dansen zijn met zijn allen en dat deze door Centrale Banken ontstane waanzin niet door kan blijven gaan.

Wat mij betreft wordt er te makkelijk vanuit gegaan dat aandelen op de lange termijn altijd maar omhoog gaan. Ik doe er ook aan mee, maar besef me volledig dat het ook zomaar 20 jaar lang kan stagneren/dalen.

En dan zijn de spaarders de lachende derde. Die zijn alleen maar een beetje inflatie kwijt elk jaar.
pi_189785117
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 17:54 schreef Piva het volgende:

[..]

:') :')

JanGold_ twitterde op zondag 06-01-2019 om 14:49:09 Belgian Finance Minister in 2008 says, after he resigned, that the deposit guarantee schemes are fictional. 'Impossible to pay everybody at the same time ¤100,000...' https://t.co/aZJClAJjI9 reageer retweet
Net of iedereen 100k heeft :')
Play hard, go pro.
pi_189785186
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 19:22 schreef Aethereal het volgende:

[..]

Ik denk dat er genoeg mensen substantieel geld op de bank hebben, om het deposito garantie stelsel te laten falen als bijvoorbeeld Rabo en ABN Amro omvallen in hetzelfde jaar. Zelfs als 1 van deze 2 omvalt zal dat geld toch ergens (lees: andere spaarders / belastingbetalers) vandaan moeten komen. Nog niet zo heel lang geleden mochten ING en ABN Amro niet omvallen, want "systeembank"....
pi_189785426
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2019 16:41 schreef Newone82 het volgende:
Ik zou zelf gewoon de nibud spaarbuffer berekening aanhouden. Alles daarboven is onzinnig om te sparen. You only live once.

https://bufferberekenaar.nibud.nl/#/panel/0

Wat komt hier uit TS?
Dat is bullshit. Daar staat dat ik maar 4500 euro nodig heb als buffer. Ik heb 145.000 euro op me spaarrekening en 15.000 euro in een investering die mij maandelijks 150 euro oplevert.

Ik ben van mening dat je toch echt minstens 100.000 tot 120.000 euro op je rekening moet hebben staan voor onverwachte kosten of andere problemen.
pi_189785504
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 19:39 schreef Normandyy het volgende:

[..]

Dat is bullshit. Daar staat dat ik maar 4500 euro nodig heb als buffer. Ik heb 145.000 euro op me spaarrekening en 15.000 euro in een investering die mij maandelijks 150 euro oplevert.

Ik ben van mening dat je toch echt minstens 100.000 tot 120.000 euro op je rekening moet hebben staan voor onverwachte kosten of andere problemen.
Ja maar dat is niet echt realistisch.
Tap tap tap
pi_189785537
quote:

[..]

Met een miljoenenhuis en een paar Maserati's voor de deur heb je dat wel nodig als buffer ja
pi_189785560
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 19:42 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ja maar dat is niet echt realistisch.
Als je vanaf je 18'de goed door werkt en maandelijks 700-800 euro opzij zet heb je binnen 10 jaar tijd toch rond de 100.000 euro op je spaarrekening. Kwestie van lage vaste lasten aanhouden en veel werken en alles goed bijhouden.
pi_189785618
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 19:43 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Met een miljoenenhuis en een paar Maserati's voor de deur heb je dat wel nodig als buffer ja
Ik heb geen eens een huis of een dure auto. Ik hou dat als buffer aan zodat ik altijd alles kan kopen wat ik op dat moment wil. Ik voel me daardoor ook financieel veiliger.
pi_189785639
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 19:44 schreef Normandyy het volgende:

[..]

Als je vanaf je 18'de goed door werkt en maandelijks 700-800 euro opzij zet heb je binnen 10 jaar tijd toch rond de 100.000 euro op je spaarrekening. Kwestie van lage vaste lasten aanhouden en veel werken en alles goed bijhouden.
En bij die lage vaste lasten gaat het mis. Studieschuld, dure huren, dure woningen, tegenslagen, medische problemen, kinderen. Ik woon hartstikke goedkoop, heb al die problemen niet eens, en kan toch geen 800 euro opzij zetten elke maand.
Tap tap tap
pi_189785664
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 19:47 schreef CherryLips het volgende:

[..]

En bij die lage vaste lasten gaat het mis. Studieschuld, dure huren, dure woningen, tegenslagen, medische problemen, kinderen. Ik woon hartstikke goedkoop, heb al die problemen niet eens, en kan toch geen 800 euro opzij zetten elke maand.
Dat ligt meer aan jou. Blijkbaar pak je het verkeerd aan. Deal maken met je ouders zodat je extra lang bij hun kan blijven wonen. Dan woon je ongeveer gratis.
pi_189785690
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 19:48 schreef Normandyy het volgende:

[..]

Dat ligt meer aan jou. Blijkbaar pak je het verkeerd aan. Deal maken met je ouders zodat je extra lang bij hun kan blijven wonen. Dan woon je ongeveer gratis.
Ze zien me aankomen, ben al achter in de 30 :D
Tap tap tap
pi_189785709
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 19:49 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ze zien me aankomen, ben al achter in de 30 :D
Dat moest je dus doen toen je nog 18 was. En proberen tot je 28ste daar wonen. Als ze moeilijk doen een dealtje maken als het kan.
pi_189785742
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 19:46 schreef Normandyy het volgende:

[..]

Ik heb geen eens een huis of een dure auto. Ik hou dat als buffer aan zodat ik altijd alles kan kopen wat ik op dat moment wil. Ik voel me daardoor ook financieel veiliger.
Prima hoor, maar dat is dus niet als buffer voor 'onverwachte kosten'. Een scenario waar ik 120.000 euro nodig heb voor onverwachte kosten is er eentje waar ik twee auto's total loss rijdt, mijn dak vervangen moet worden, ik nog een keer twee auto's total loss rijd en dan daarna nog drie jaar werkloos ben.
pi_189785876
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 19:51 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Prima hoor, maar dat is dus niet als buffer voor 'onverwachte kosten'. Een scenario waar ik 120.000 euro nodig heb voor onverwachte kosten is er eentje waar ik twee auto's total loss rijdt, mijn dak vervangen moet worden, ik nog een keer twee auto's total loss rijd en dan daarna nog drie jaar werkloos ben.
Iets zegt me dat we Normandyy maar beter niet te serieus kunnen nemen. Als buffer voor tegenslag zijn het soort bedragen dat hij/zij noemt echt buiten proportioneel.
pi_189785902
Zolang je het maar wel een keer uitgeeft
  maandag 4 november 2019 @ 20:29:27 #180
483336 Kamover
Ik adviseer u
pi_189786563
Spaargeld is een aandenken aan mooie momenten die je niet hebt meegemaakt. Deze opofferingen moeten het waard zijn om echte tegenslagen in het leven te kunnen opvangen.
Waar verstand zit groeit geen haar, daarom adviseer ik u een kamover;"best of both worlds".
pi_189787062
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 18:54 schreef Heph844 het volgende:

[..]

TS heeft geen 1000 euro over maar 75k op de bank. Dat is het probleem. En ja vermogen opbouwen is goed, ts is fiat geld op aan het bouwen. Ook een vermogen. Maar 75k met 100% in cash is niet de beste manier om het op te bouwen. Sterker nog, het lukt amper aangezien de inflatie en VRH meer wegeten dan dat je bij elkaar gespaart krijgt.
pi_189787079
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 18:26 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Ik ben nog lang niet met pensioen en geniet nu alvast van de jongere jaren die ik nu nog heb ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-11-2019 20:55:44 ]
pi_189787118
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 19:15 schreef Heph844 het volgende:
Wat mij betreft wordt er te makkelijk vanuit gegaan dat aandelen op de lange termijn altijd maar omhoog gaan.
Niet zo moeilijk, de money supply blijft groeien dus uiteindelijk heb je inflatie en inflatie zorgt automatisch dat de aandelen prijzen vroeg of laat wel weer omhoog gaan.

Of het etisch correct is? Waarschijnlijk niet, maarja wat kunnen wij eraan veranderen?
pi_189787128
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 19:22 schreef Aethereal het volgende:

[..]

De 20k dat je opgespaard hebt raak je wel graag kwijt dan?
pi_189787534
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 19:48 schreef Normandyy het volgende:

[..]

Jouw truc is dus gewoon leven als een sloeber en parasiet? Tja, zo kan je inderdaad 100k bij elkaar sparen... en vergooi je misschien wel de beste, in ieder geval meestal gezondste, periode van je leven.
pi_189788680
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 20:55 schreef Piva het volgende:

[..]

Ik ben nog lang niet met pensioen en geniet nu alvast van de jongere jaren die ik nu nog heb ;)
Heel goed plan.

Lasten laag houden en dan hoef je niet 5 dagen per week te werken in een saaie baan die goed verdient. Maar kan je ook met 3 of 4 dagen werk per week in een leukere maar minder goed betaalde baan rondkomen.

Voor mezelf: ik blijf hooguit tot mijn 40e fulltime werken. Daarna is het tijd om te minderen en meer tijd aan ontspanning en leuke dingen te besteden
pi_189789006
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 22:24 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Heel goed plan.

Lasten laag houden en dan hoef je niet 5 dagen per week te werken in een saaie baan die goed verdient. Maar kan je ook met 3 of 4 dagen werk per week in een leukere maar minder goed betaalde baan rondkomen.

Voor mezelf: ik blijf hooguit tot mijn 40e fulltime werken. Daarna is het tijd om te minderen en meer tijd aan ontspanning en leuke dingen te besteden
Idd lasten laag houden en rendement op een zo veilig mogelijke manier zo hoog mogelijk maken. Ook voor mij heeft arbeid terug schalen een hoge prioriteit.

Daarnaast als je minder werkt heb je weer meer tijd over om geld te besparen. Al ga (wil) je ook weer meer dingen doen die juist extra geld kosten. Ik ben nu tijdelijk aan het kijken hoe het bevalt om (veel) minder te werken en met vrij weinig geld rond te komen. Het bevalt eigenlijk best prima tot nu toe. Aan vrijheid hecht ik veel waarde.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-11-2019 22:45:46 ]
pi_189789144
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 08:32 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Tja oke, maar het meeste van je vermogen komt dus door geluk met woning en een ontslagvergoeding. Al zou je heel gierig zijn en met 2500 netto 1000 per maand sparen dan duurt het nog wel even voordat je aan 2 ton komt. Maar goed je hebt zeker gelijk, spaargeld achter de hand hebben is altijd goed. De vraag is of je oma bijv. dat geld beter niet had kunnen besteden aan leuke dingen toen ze 40 was en mobiel, dan nu aan een kunstheup zodat ze kan lopen van haar stoel waar ze kruiswoordpuzzels maakt, naar het toilet.

Een behoorlijk deel komt inderdaad van een ontslagvergoeding, is leuk om te hebben maar had liever gewoon mijn baan nog gehad. Maar nu ik die ontslagvergoeding wel heb kan ik het wel gebruiken om er meer van te maken zodat ik niet mijn handje hoef op te houden bij de bijstand mocht ik geen baan vinden.

Dat met mijn woning is niet alleen geluk, ook eigen beslissingen. Dat eerste appartement had ik niet hoeven kopen, had ook kunnen gaan huren, aangezien ik de eerste jaren ondanks alles toch best krap zat, kon slechts minimaal sparen en de slaapkamer meubels waren een samenraapsel van bed waar ik al in sliep sinds ik 9 – 10 jaar oud was, zo’n goedkope plastic ritskast plus een oud keukenbuffetkastje waar mijn sokken in de bestekla lagen, meer kon ik op dat moment niet betalen. Dat was allemaal maar tijdelijk, want ging langzaam aan meer verdienen waardoor ik meer kon sparen en wel alles nieuw kon kopen. Eenzelfde iets met mijn volgende woning, het juiste moment voor mij afgewacht, was al wel een paar jaar eerder aan het kijken maar besloten wat langer te wachten.

Met die 2500 netto spaarde ik het laatste jaar inderdaad 1000 euro per maand, zonder heel gierig te zijn. De jaren ervoor met toen nog wat minder dan 2500 netto lag het tussen de 750 en 1000 sparen. En daarmee heb ik dan niet 2 ton gespaard, maar wel ruim 1 ton. Goed sparen wil niet per se zeggen dat je heel gierig bent en jezelf allerlei leuke ontzegt. Als ik dat wel had gedaan had ik wel eerder die ton bij elkaar gespaard.

En mijn moeder (niet oma) had dat geld niet toen ze 40 was. Mijn vader was 43 toen hij ziek werd en 100% afgekeurd. Tot aan zijn dood (op 63 jarige leeftijd) hebben mijn ouders van een WAO uitkering geleefd. En ook daarvoor had hij geen mega salaris waar veel van gespaard kon worden. Zij hadden altijd net genoeg spaargeld om dingen te vervangen wanneer ze stuk gingen of voor reparatie van de auto of aanschaf van een net wat nieuwere occasion.
Ironisch genoeg kon mijn moeder, die het grootste deel van haar leven zuinig geleefd heeft, pas na de dood van mijn vader wat meer sparen naast wat ruimer gaan leven, ook al heeft zij maar een klein pensioentje naast haar AOW. Door dat spaargeld, wat lang geen ton is, kan zij dingen als een zorghotel betalen of andere dingen die niet vergoed worden. Toen zij nog wat meer mobiel was ging ze wel eens dagjes weg en nu gaat ze nog wel eens naar het zorghotel gewoon voor een weekje vakantie aan zee. Vind ze heerlijk.

Het geld wat ik nu heb geeft mij ook rust. Ik lees hier en elders ook wel verhalen van mensen die in de WW of bijstand terecht komen en daar niet of heel moeilijk van rond kunnen komen en totaal niets achter de hand hebben om een periode zonder inkomsten te overbruggen. In het worst case scenario waarin ik geen baan vind kan ik, misschien met wat aanpassingen, tot aan mijn AOW/pensioen leven van mijn geld, eventueel goedkoper/kleiner gaan wonen.
En als bv mijn wasmachine stuk gaat (niet ondenkbeeldig aangezien die al iets van 21/22 jaar oud is) dan kan ik daar makkelijk een nieuwe voor kopen, hoeft niet eens de goedkoopste te zijn.
pi_189789318
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 22:24 schreef Ivo1985 het volgende:

Een dergelijk plan had ik ook, vanaf 53/54 minder gaan werken omdat dan ik vanaf dan minder uitgaven zou hebben (minder hypotheek), misschien eerst 4 dagen in de week werken, later mogelijk maar 3 dagen en vanaf 60/61 helemaal stoppen. In feite werkte ik al bijna 2 jaar 1 dag per 14 dagen minder door opnemen van vrije dagen die de jaren ervoor een beetje ongemerkt waren opgelopen.
Maar een reorganisatie en ontslag gooide wat roet in het eten.

Een nieuwe baan mag voor mij dan nu ook best gelijk voor 32 uur zijn
pi_189791763
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 22:21 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Uiteraard is dat een mooi doel, maar zo leef je eigenlijk nooit echt in het nu.
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 22:21 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Uiteraard is dat een mooi doel, maar zo leef je eigenlijk nooit echt in het nu.
Dat valt op zich wel mee omdat ik een redelijk goed salaris heb (¤3000 netto). Dus maandelijks geef ik zo ongeveer 1200 euro uit (met woonlasten van ongeveer ¤250 p/m). Maar het geld dat ik overhoud gaat wel allemaal naar de hypotheek toe. Ik hoop dat ik mijn appartement volledig afbetaald kan hebben op mijn 29ste en dat ik dan t.z.t. een nieuwe woning voor mijzelf kan kopen en daarnaast dit appartement kan verhuren.
pi_189791941
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 18:54 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ik hoop dat je dan nog leeft. Waarom niet nu al met een sigaar in je bek en een cocktail in je hand op een sloep? Het klinkt allemaal leuk, totdat je daar als half kreupele op het cruiseschip zit met al die andere bejaarden.
Ik ben nog een jonge god.
pi_189792009
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 21:22 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Jouw truc is dus gewoon leven als een sloeber en parasiet? Tja, zo kan je inderdaad 100k bij elkaar sparen... en vergooi je misschien wel de beste, in ieder geval meestal gezondste, periode van je leven.
Dit soort mensen snap ik dus ook niet, je bent 1 keer jong en dan in de volle kracht van je leven. En dan alleen maar zo leven, wat een complete nachtmerrie.

En dat zijn dan mensen die zeggen niets om geld geven dus daarom zo goed kunnen sparen, ondertussen zitten ze wel als een dagobert duck op elke euro die ze binnen krijgen te broeden en hysterisch om diezelfde euro uit te geven.
pi_189792065
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2019 09:09 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Dit soort mensen snap ik dus ook niet, je bent 1 keer jong en dan in de volle kracht van je leven. En dan alleen maar zo leven, wat een complete nachtmerrie.

En dat zijn dan mensen die zeggen niets om geld geven dus daarom zo goed kunnen sparen, ondertussen zitten ze wel als een dagobert duck op elke euro die ze binnen krijgen te broeden en hysterisch om diezelfde euro uit te geven.
Waar haal je dit beeld vandaan? Er zijn veel mensen die leven zoals jij en gewoon geld overhouden. Simpeler kan ik het niet maken.
  dinsdag 5 november 2019 @ 09:23:53 #194
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189792137
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2019 09:09 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Jij gelooft in de illusie dat genieten van het leven gelijkstaat aan maximaal consumeren? Dat is iets wat overheid/bedrijfsleven je willen doen geloven. En dan zo hard mogelijk werken/belastingbetalen om dat consumeren mogelijk te maken...
The End Times are wild
  dinsdag 5 november 2019 @ 09:24:45 #195
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_189792142
quote:
Ook een zekere angst geld uit te geven, dwangmatig ermee bezig zijn
Ik herken het wel, het dwangmatige. Bij mij stak er een angst achter dat ik niet voor mezelf en m'n gezin kon zorgen. Het is niet prettig maar het gaat vanzelf over. Post over een jaar nog eens, en je zult zien dat de dwang afneemt.

quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 21:22 schreef YoshiBignose het volgende:
Jouw truc is dus gewoon leven als een sloeber en parasiet?
Het hoeft toch geen keuze tussen extremen te zijn?

quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 23:07 schreef Soulfreak het volgende:
Een dergelijk plan had ik ook, vanaf 53/54 minder gaan werken
(...)
Een nieuwe baan mag voor mij dan nu ook best gelijk voor 32 uur zijn
Ik werk al een paar jaar 32 uur, en ben van plan dat tussen 52-55 terug te schroeven naar 16 uur. Lijkt me wel lekker tegen die tijd.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_189792360
Laat ook maar, blijkbaar doe ik iets verkeerd.
pi_189792425
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 09:40 schreef LXIV het volgende:

[..]

Van de andere kant: als iemand anders al dat vermogen verzamelt en gebruikt voor consumptiegoederen is het helemaal slecht. Dus gewoon oppotten en niks mee doen..
Als je het helemaal goed wil doen in een oude sok of onder je bed dan. Want als je het op een spaarrekening zet hoef ik waarschijnlijk niet uit te leggen wat de bank vervolgens met (het grootste deel van) dat geld doet en wat dat uiteindelijk betekent voor de consumptie. Anders kun je het dus net zo goed zelf investeren om daar zelf de vruchten van te plukken.
pi_189792506
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 17:00 schreef kol7680 het volgende:

[..]

Ik heb vorig jaar een winterjas gekocht van ¤80, doe ik 4 jaar mee. 3 spijkerbroeken en 2 paar schoenen. Paar truien waar ik jarenlang mee doe. Niks geks toch?
nuja, dat is altijd iets heel persoonlijks, maar ikzelf zou dit véél te weinig vinden.... je hebt dan vrijwel geen keuze, weinig afwisseling voor verschillende weerssituaties.

Ik geef verder helemaal niet zoveel geld aan kleding uit, en draag de kleren die ik heb best lang (heb nu een trui aan die ik volgens mij al minimaal 9 jaar heb en nog altijd een van mn favoriete is om te dragen)... maar ik heb wel degelijk meer kledingstukken nodig.

Je gaf in je Openingspost aan dat je net 'tussen-banen-zit', nu tijdelijk even op zoek naar een nieuwe baan ... Als je gaat solliciteren, voldoet het dan ook om een van je drie spijkerbroeken aan te doen en een van je truien waar je jarenlang mee doet?
juist bv zo'n moment zou een goed moment zijn om ook een keertje gewoon een nieuwe nette outfit aan te schaffen, en dan is 200 euro budget per jaar uitgeven vermoedelijk iets dat er in een keer inkopen wel doorheen gaat...

is voor jou geen enkel probleem, omdat je én een groot spaarbudget hebt en ook nog altijd per maand veel geld overhoud...
Maar ik denk wel dat je situatie nu, waarin je tijdelijk geen inkomen uit werk is juist wel een moment is waar je eventjes wat moet investeren en meer uitgeven en nu niet willen nóg meer te besparen.

Als je dat niet zomaar rationeel kan bepalen maardoor een obsessie dat buiten je omgaat en je je dan niet zelf kan beheersen; Dan denk ik wel dat je spaardrang een obsessieve obstructie is in je leven, en je zou moeten pogen daar tegenwicht tegen te bieden (en de beste manier dat te doen is jezelf ook te realiseren op welke punten je spaardrang mogelijk doorschiet en je te dwingen op die punten gewoon ook wat meer geld uit te geven).

Dat betekent verder niet dat je niet nog steeds geld per maand kan blijven sparen, als je nu 500 euro per maand overhoud, op een mogelijk al minimaal inkomen, kan je best ernaar streven hooguit 250 of 300 euro te sparen en wat meer aan andere levenskosten (en liefst dan goede investeringen, als je bv nu zonder werk zit kun je bv investeren in een cursus of extra leertraining om je mogelijkheden een baan te vinden te verbeteren, de tijd en het geld heb je sowieso)

[ Bericht 0% gewijzigd door RM-rf op 05-11-2019 13:12:08 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_189792934
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 09:23 schreef LXIV het volgende:

[..]

Jij gelooft in de illusie dat genieten van het leven gelijkstaat aan maximaal consumeren? Dat is iets wat overheid/bedrijfsleven je willen doen geloven. En dan zo hard mogelijk werken/belastingbetalen om dat consumeren mogelijk te maken...
Niet maximaal consumeren, maar variatie en mooie ervaringen opdoen is wel het doel. Dat betekend zowel thuis koken als elders goed uit eten gaan, zowel thuis in je eigen omgeving genieten (bijv. in het bos kunnen ) en die verre vakanties te beleven. Beide doe ik graag, 1 kost niets maar optie 2 wel. Niet maximaal consumeren, maar wel additioneel ervaringen “kopen”.

Tevens heb ik nu een gezin, dus ervaringen kopen + een gezin onderhouden betekend eenmaal dat je minder overhoudt dan wanneer je bijvoorbeeld geen kinderen hebt. En daarbij gun je je kinderen ook goed materieel, niet altijd alles maar budget kopen (al koop ik wel altijd kleding in de sale). Tenzij je een veel hoger inkomen dan modaal hebt of bijna geen vaste lasten hebt.
  dinsdag 5 november 2019 @ 10:59:52 #200
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189793355
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2019 10:30 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Niet maximaal consumeren, maar variatie en mooie ervaringen opdoen is wel het doel. Dat betekend zowel thuis koken als elders goed uit eten gaan, zowel thuis in je eigen omgeving genieten (bijv. in het bos kunnen ) en die verre vakanties te beleven. Beide doe ik graag, 1 kost niets maar optie 2 wel. Niet maximaal consumeren, maar wel additioneel ervaringen “kopen”.

Tevens heb ik nu een gezin, dus ervaringen kopen + een gezin onderhouden betekend eenmaal dat je minder overhoudt dan wanneer je bijvoorbeeld geen kinderen hebt. En daarbij gun je je kinderen ook goed materieel, niet altijd alles maar budget kopen (al koop ik wel altijd kleding in de sale). Tenzij je een veel hoger inkomen dan modaal hebt of bijna geen vaste lasten hebt.
Kinderen zijn ook een ervaring
The End Times are wild
pi_189794161
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 10:59 schreef LXIV het volgende:

[..]

Kinderen zijn ook een ervaring
Eens, ook eentje die je gedeeltelijk koopt :D
pi_189794180
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 22:57 schreef Soulfreak het volgende:

Het geld wat ik nu heb geeft mij ook rust. Ik lees hier en elders ook wel verhalen van mensen die in de WW of bijstand terecht komen en daar niet of heel moeilijk van rond kunnen komen en totaal niets achter de hand hebben om een periode zonder inkomsten te overbruggen. In het worst case scenario waarin ik geen baan vind kan ik, misschien met wat aanpassingen, tot aan mijn AOW/pensioen leven van mijn geld, eventueel goedkoper/kleiner gaan wonen.
En als bv mijn wasmachine stuk gaat (niet ondenkbeeldig aangezien die al iets van 21/22 jaar oud is) dan kan ik daar makkelijk een nieuwe voor kopen, hoeft niet eens de goedkoopste te zijn.
Tja, als je in de bijstand komt kan je lekker je spaargeld opeten, dus daar naai je jezelf ook mee. Uiteraard is een buffertje altijd handig maar ik zie hier getallen langskomen waar je gewoon niets aan hebt. Met dat soort bedragen moet je iets doen met je geld.

quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 09:02 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Ik ben nog een jonge god.
Mooi :P maar je weet het nooit hé. Zelfs een jonge god kan aangereden worden door een vrachtwagen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 09:24 schreef Hallmark het volgende:

Het hoeft toch geen keuze tussen extremen te zijn?

Precies, maar ik lees hier juist alleen extreme gevallen. Deze man spaart 1000 per maand en blijft bij z'n ouders wonen tot z'n 28e omdat ie een ton op z'n spaarrekening wil. En volgens hem moet het nog meer zijn voor noodgevallen. Slaat nergens op. Als jij op vroege leeftijd een huis kan kopen en je lost netjes je hypotheek af dan bouw je daar al een buffer op. Als je een beetje goeie baan hebt bouw je ook nog pensioen op. Dan heb je alleen spaargeld nodig voor echte noodgevallen en dan lijkt me 30k ruim voldoende en betaal je ook niks in box 3 (evt 60k met partner).

Iedereen mag zelf weten hoor hoe hij met z'n geld om gaat, maar ik weet 100% zeker dat er zat tussen zitten die als ze eenmaal 70 zijn met tonnen spaargeld en denken... was dit m'n leven nou? Je hoeft niet je lol te halen uit verbrassen aan drugs en hoeren, maar je moet wel de lol halen uit dingen die jij leuk vindt. En ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die echt niets dat geld kosten leuk vinden. Als je hier namelijk aan gaat wennen dan ga je het normaal vinden en besteed je echt niets meer. Voor je het weet ben je bejaard of dood aan kanker en is je leven voorbij. 4.6 miljard jaar bestaat de aarde en jij bent zo'n 80 jaar daarvan aanwezig en daarna ben je voor de komende miljarden jaren weer weg.... doe er toch alsjeblieft wat leuks mee.
pi_189794204
Mijn wasmachine begaf het na nog geen acht jaar _O- Repareren was bijna net zo duur als een nieuwe. Vaatwasser kapte ermee en de auto moest een grote beurt. Dan ben je echt blij dat je daar niet wakker van hoeft te liggen.
Tap tap tap
pi_189794238
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 11:58 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Tja, als je in de bijstand komt kan je lekker je spaargeld opeten, dus daar naai je jezelf ook mee. Uiteraard is een buffertje altijd handig maar ik zie hier getallen langskomen waar je gewoon niets aan hebt. Met dat soort bedragen moet je iets doen met je geld.
[..]

Mooi :P maar je weet het nooit hé. Zelfs een jonge god kan aangereden worden door een vrachtwagen.
[..]

Precies, maar ik lees hier juist alleen extreme gevallen. Deze man spaart 1000 per maand en blijft bij z'n ouders wonen tot z'n 28e omdat ie een ton op z'n spaarrekening wil. En volgens hem moet het nog meer zijn voor noodgevallen. Slaat nergens op. Als jij op vroege leeftijd een huis kan kopen en je lost netjes je hypotheek af dan bouw je daar al een buffer op. Als je een beetje goeie baan hebt bouw je ook nog pensioen op. Dan heb je alleen spaargeld nodig voor echte noodgevallen en dan lijkt me 30k ruim voldoende en betaal je ook niks in box 3 (evt 60k met partner).

Iedereen mag zelf weten hoor hoe hij met z'n geld om gaat, maar ik weet 100% zeker dat er zat tussen zitten die als ze eenmaal 70 zijn met tonnen spaargeld en denken... was dit m'n leven nou? Je hoeft niet je lol te halen uit verbrassen aan drugs en hoeren, maar je moet wel de lol halen uit dingen die jij leuk vindt. En ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die echt niets dat geld kosten leuk vinden. Als je hier namelijk aan gaat wennen dan ga je het normaal vinden en besteed je echt niets meer. Voor je het weet ben je bejaard of dood aan kanker en is je leven voorbij. 4.6 miljard jaar bestaat de aarde en jij bent zo'n 80 jaar daarvan aanwezig en daarna ben je voor de komende miljarden jaren weer weg.... doe er toch alsjeblieft wat leuks mee.
Amen
pi_189794248
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 11:59 schreef CherryLips het volgende:
Mijn wasmachine begaf het na nog geen acht jaar _O- Repareren was bijna net zo duur als een nieuwe. Vaatwasser kapte ermee en de auto moest een grote beurt. Dan ben je echt blij dat je daar niet wakker van hoeft te liggen.
Daar hoef je gelukkig geen ton voor opzij te zetten
pi_189794432
Je moet een buffer en/of een doel hebben anders heb je weinig aan geld.
Heb ook boven de 100k gehad maar dat was om een huis te kopen en was zo fijn om gewoon dingen te kunnen kopen zonder echt naar geld te hoeven kijken.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_189794442
Ik voel me door dit topic spontaan een arme sloeber :'(
pi_189794502
quote:

[..]

Iedereen mag zelf weten hoor hoe hij met z'n geld om gaat, maar ik weet 100% zeker dat er zat tussen zitten die als ze eenmaal 70 zijn met tonnen spaargeld en denken... was dit m'n leven nou?
Tja, ik heb er ook genoeg gezien die zich rond hun 60e met veel tegenzin naar het werk sleepten, terwijl ze eigenlijk niet meer mee konden komen. Van die mensen die bij de koffie alleen nog maar konden praten over 'hoe lang ze nog moesten.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-11-2019 12:24:19 ]
pi_189794574
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 12:19 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik voel me door dit topic spontaan een arme sloeber :'(
Tja dit soort topics trekt altijd de extremen aan. Als je een beetje realistisch wil vergelijken: https://www.businessinsider.nl/rijk-generatie-welvaart-vermogen/

Voor iemand van 1982:
quote:
Het mediane netto vermogen van mensen in de categorie van 35 tot 45 jaar is 9.000 euro.

Van de groep huishoudens tussen de 35 en 45 jaar heeft de rijkste 27 procent een netto vermogen van minimaal 98 duizend euro.
En dat is dan al inclusief de virtuele overwaarde van een woning.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-11-2019 12:29:02 ]
  dinsdag 5 november 2019 @ 12:35:19 #210
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_189794661
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2019 12:28 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Tja dit soort topics trekt altijd de extremen aan. Als je een beetje realistisch wil vergelijken: https://www.businessinsider.nl/rijk-generatie-welvaart-vermogen/

Voor iemand van 1982:
[..]

In een ander topic ook al aangekaart maar
quote:
25 tot 35 jaar: mediaan netto vermogen van 2.300 euro
Hier schrik ik wel van.
pi_189794713
quote:
18s.gif Op dinsdag 5 november 2019 12:35 schreef xzaz het volgende:

[..]

In een ander topic ook al aangekaart maar
[..]

Hier schrik ik wel van.
In die groep zitten er denk ik veel met een negatief vermogen, vanwege studieschulden. Dat trekt de mediaan fors omlaag
  dinsdag 5 november 2019 @ 12:41:18 #212
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189794723
Zijn hier ook mensen die ivm een aankomende mogelijke crisis en sowieso hyperinflatie in combinatie met hoge VRH overwegen een voorraad goudstukken aan te leggen?
The End Times are wild
pi_189795051
quote:

[..]

[..]

[..]

Mooi uitgebreid commentaar. Wat zou jij dan met het geld doen wat ik heb als je mij was? ;)
pi_189795241
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 13:00 schreef kol7680 het volgende:

[..]

Mooi uitgebreid commentaar. Wat zou jij dan met het geld doen wat ik heb als je mij was? ;)
Je geeft aan dat je er echt dwangmatig mee bezig bent dus dat is wel goed, je weet het in ieder geval van jezelf. Ik geef ook niets om kleding dus daar gaat ook weinig budget van mij heen. Ten eerste moet je je realiseren dat de worst-case scenario in NL helemaal niet zo slecht is. Zelfs mensen in de bijstand geven meer uit dan wat ik hier soms zie :') Of de schuldsanering.

Als je nu gewoon stopt met sparen.... 75k is echt ruim voldoende en gewoon probeert al het geld dat je nu overhoudt na vaste lasten uit te geven dan krijg je misschien weer het gevoel terug.
pi_189795266
quote:

[..]

wat is de waarde van die beslissing aan anderen te gaan voorleggen alsof zij jou zijn?

Iemand anders is niet dezelfde persoon als jij bent.

Als jij gewoon tevreden bent met je spaardoel van een ton op je spaarrekening te hebben en je daarvoor alles opzij zet, maakt het weinig uit wat anderen erover denken.

Punt is wel dat je in meerdere post wel de indruk wekt alsof je misschien zelf enige twijfels hebt en het voor jezelf al als 'obsessie' benoemt.

Als dat spaardoel van een ton op je spaarrekening te hebben een losstaand doel op zich is en je eigenlijk geen idee hebt wat je met dat geld zou kunnen doen (bv als 'buffer' is het onzin een ton op je spaarrekening te houden, zeker als je al extreem lage lasten hebt, voldoet ook een veel lagere buffer al volledig om alle mogelijke onvoorziene kortetermijns uitgaven op te kunnen vangen)

bv een buffer is vooral van belang als je ook hogere lasten hebt en wat meer moeite hebt te sparen....
het is een beetje een tegenstrijdigheid, maar mensen die veel en goed kunnen sparen, hebben eigenlijk juist een veel lagere buffer nodig, dan mensen die nu al 'aan het eind van hun geld een stukje maand overhouden'
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_189796090
Heb dat ook gehad die spaardrang, van 18-24-alleen maar gespaard , kon zo wel mooi 50k+ van de woning betalen, en nog wat overhouden 👀.

Nu wat jaartjes later vinden we een buffer van 20k¤ meer dan zat, daarboven sparen we dan apart voor evt een nieuwe(re) auto wat dan meer luxe dan noodzaak is.

En het hebben van een huis is ook niet gratis natuurlijk, altijd wel weer kosten op komt.
pi_189796234
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2019 12:28 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Voor iemand van 1982:
[..]

Met een netto vermogen van 9k op je 45ste ben je imo wel zéér bedroevend bezig. Ik zou in ieder geval geen oog meer dicht kunnen doen.

Maar idd trekt een groep negatief vermogende ( :') |:( ) het mediaan wel een stuk omlaag.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 05-11-2019 14:33:40 ]
pi_189796422
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 14:31 schreef Piva het volgende:

[..]

Met een netto vermogen van 9k op je 45ste ben je imo wel zéér bedroevend bezig. Ik zou in ieder geval geen oog meer dicht kunnen doen.

Maar idd trekt een groep negatief vermogende ( :') |:( ) het mediaan wel een stuk omlaag.
Let wel dat veel mensen met modaal, het in NL absoluut niet goed hebben.
Dat is op je tenen lopen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_189798271
quote:

[..]

Nee, ik laat mijn geld voor mij werken. Momenteel ontvang ik al ruim ¤800 per maand aan passieve inkomsten en door dat te herinvestering wordt dat alleen maar meer. Door daar op een gegeven moment van te leven hoef ik mijn spaargeld niet op te eten. Dat wordt mijn "bijstand".
pi_189798467
quote:

[..]

[..]

[..]

Jullie willen echt he dat ik nul komma nul spaar.
pi_189798684
quote:

[..]

Ik zou in ieder geval niet een doel stellen hoeveel spaargeld je wanneer zou willen hebben. Bekijk hoeveel je van je inkomsten nodig hebt om normaal van te leven zonder extreem zuinig te zijn. Als het daardoor langer duurt om je doel van ¤100.000 te halen, so be it.

Geef het geld een doel. Wil je op termijn een huis kopen? Of wil je wanneer je weer een baan hebt eerder stoppen met met werken dan de AOW leeftijd? Heb (of wil) je kinderen, waar geld voor nodig voor een studie? Of heb je een ander doel? Alleen veel geld willen hebben maar geen bestedingsdoel hebben, daar heb je niet veel aan.

AIs je doel een lange termijn doel zoals eerder stoppen met werken, laat niet alles zo maar op een spaarrekening staan maar laat het meer opleveren. Maar dan wel op een manier dat je er niet ieder dag mee bezig moet zijn, want dan blijft het obsessief.

Doe ook leuke dingen met je spaargeld. Als je bv ¤10.000 per jaar spaart, wees dan niet bang om ook wel eens geld daarvan uit te geven aan dingen die jij leuk vind. Als dat bv ¤3000 of ¤4000 euro kost, heb je per saldo toch gespaard dat jaar.
pi_189798742
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 16:48 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Jullie willen echt he dat ik nul komma nul spaar.
Gewoon niks van aantrekken en lekker doorsparen. Doe ik ook.
pi_189799164
quote:

[..]

Klinkt te mooi om waar te zijn, welke investering en waarom dan niet meer geld daarin stoppen?
pindazakje
pi_189799199
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 16:36 schreef Soulfreak het volgende:

[..]

Nee, ik laat mijn geld voor mij werken. Momenteel ontvang ik al ruim ¤800 per maand aan passieve inkomsten en door dat te herinvestering wordt dat alleen maar meer. Door daar op een gegeven moment van te leven hoef ik mijn spaargeld niet op te eten. Dat wordt mijn "bijstand".
Dit dus, ben ook met investeringen bezig om het passieve inkomen hoog genoeg te krijgen. De planning is dat op mn 50e in principe voldoende geïnvesteerd vermogen aanwezig is om van te leven. Daarna ga ik het wel wat minder risicovol beleggen en ga ik ter compensatie wel wat zzp-en
pi_189799208
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 17:28 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Klinkt te mooi om waar te zijn, welke investering en waarom dan niet meer geld daarin stoppen?
Oh, dat gaat prima hoor. Met p2p en crowdfunding haal ik ook 10+% per jaar..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')