Dit ja.quote:Op maandag 4 november 2019 17:32 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Mensen die dit zeggen sparen niet. Probleem is als bij hun de nood aan de man is ze bij de spaarder aan komen kloppen.
Sparen doe je niet voor je dood. Sparen doe je voor moeilijke tijden in je leven.
Ik zie ze juichen, bij Linda, maar de spaarder heeft Linda niet nodig.
Ik begrijp het nut van een buffer om geld achter de hand te hebben voor onvoorziene uitgaven. Maar de hoogte van die buffer houdt wel een keer op.quote:Op maandag 4 november 2019 16:17 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Dat je geld achter de hand hebt omdat je geen toekomstvoorspeller bent.
Je geld is tot ¤100.000 altijd veilig. Is gewoon de wetgeving. Tot zover je argumentquote:Op maandag 4 november 2019 17:51 schreef Piva het volgende:
[..]
Ik begrijp het nut van een buffer om geld achter de hand te hebben voor onvoorziene uitgaven. Maar dat buffer houdt wel een keer op.
Juist omdat je de toekomst niet kan voorspellen is fiat geld sparen behoorlijk zinloos. Want wat is één euro waard over zeg 10 jaar? Hebben we dan nog wel euro's? Bestaat de bank waar je "jou" euro's hebt gespaard nog wel?
quote:Op maandag 4 november 2019 17:53 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Je geld is tot ¤100.000 altijd veilig. Is gewoon de wetgeving. Tot zover je argument
twitter:JanGold_ twitterde op zondag 06-01-2019 om 14:49:09Belgian Finance Minister in 2008 says, after he resigned, that the deposit guarantee schemes are fictional. 'Impossible to pay everybody at the same time ¤100,000...' https://t.co/aZJClAJjI9 reageer retweet
Sparen heb ik gedaan om, toen ik nog bij mijn ouders woonde, op mezelf te gaan wonen.quote:Op maandag 4 november 2019 17:32 schreef Sigaartje het volgende:
Sparen doe je niet voor je dood. Sparen doe je voor moeilijke tijden in je leven.
Ik ben 30 jaar geleden begonnen met sparenquote:Op maandag 4 november 2019 17:51 schreef Piva het volgende:
[..]
Ik begrijp het nut van een buffer om geld achter de hand te hebben voor onvoorziene uitgaven. Maar de hoogte van die buffer houdt wel een keer op.
Juist omdat je de toekomst niet kan voorspellen is fiat geld sparen behoorlijk zinloos. Want wat is één euro waard over zeg 10 jaar? Hebben we dan nog wel euro's? Bestaat de bank waar je "jou" euro's hebt gespaard nog wel?
Ik ga over niet al te lange tijd met pensioen. Dan ga ik cruises maken met een sigaar in mijn bek op het dek. Dan lach ik jou uit.quote:Op maandag 4 november 2019 17:51 schreef Piva het volgende:
[..]
Ik begrijp het nut van een buffer om geld achter de hand te hebben voor onvoorziene uitgaven. Maar de hoogte van die buffer houdt wel een keer op.
Laten we het breder trekken: het creëren van een vermogen geeft je veel mogelijkheden. Bijvoorbeeld om minder te gaan werken, om je droom na te jagen, anderen te helpen of juist om handig gebruik te kunnen maken van een crisis. De grootste winnaars van de afgelopen crisis zijn de mensen die een pandje konden aankopen toen de huizenmarkt op zijn gat lag of die aandelen konden kopen toen de beurzen op -50% stonden.quote:Op maandag 4 november 2019 17:51 schreef Piva het volgende:
[..]
Ik hoop dat je dan nog leeft. Waarom niet nu al met een sigaar in je bek en een cocktail in je hand op een sloep? Het klinkt allemaal leuk, totdat je daar als half kreupele op het cruiseschip zit met al die andere bejaarden.quote:Op maandag 4 november 2019 18:26 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Ik ga over niet al te lange tijd met pensioen. Dan ga ik cruises maken met een sigaar in mijn bek op het dek. Dan lach ik jou uit.
quote:Op maandag 4 november 2019 15:53 schreef kol7680 het volgende:
[..]
Ook een zekere angst geld uit te geven, dwangmatig ermee bezig zijn. Kleren geef ik hoogstens ¤200 per jaar aan uit. Totaal niet mee bezig.
200 euro hoogstens? Dat heeft enorme gevolgen voor jouw verzorging. Dan loop je in versleten lompen en afgetrapte schoenen. Zo zou ik niet kunnen leven.quote:Op maandag 4 november 2019 15:53 schreef kol7680 het volgende:
[..]
Ook een zekere angst geld uit te geven, dwangmatig ermee bezig zijn. Kleren geef ik hoogstens ¤200 per jaar aan uit. Totaal niet mee bezig.
Dus beleggen is niet slim zeg je? Doe het al langere tijd en zie weinig problemen. Jij?quote:Op maandag 4 november 2019 18:54 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Laten we het breder trekken: het creëren van een vermogen geeft je veel mogelijkheden. Bijvoorbeeld om minder te gaan werken, om je droom na te jagen, anderen te helpen of juist om handig gebruik te kunnen maken van een crisis. De grootste winnaars van de afgelopen crisis zijn de mensen die een pandje konden aankopen toen de huizenmarkt op zijn gat lag of die aandelen konden kopen toen de beurzen op -50% stonden.
Dan de volgende vraag: hoe creëer je dat vermogen dan? Als je 1000 euro over hebt, wat doe je daar dan mee? Ik denk eerlijk gezegd dat dom sparen op een bankrekening dan best een goed idee is. Want wat zijn je alternatieven:
- Je geld uitgeven: slecht plan want dan bouw je geen vermogen op
- Investeren in aandelen: historisch gezien mooi rendement, maar we leven in bizarre economische tijden en de aandelen staan op recordhoogtes. Riskant dus
- Investeren in goud: Erg speculatief, geen intrinsieke waarde, volatiel
- Investeren in crypto: super volatiel, ook geen intrinsieke waarde, wordt aan alle kanten gemanipuleerd
Dus ja, je geld dom op een spaarrekening zetten kost je een of twee procent per jaar. Maar als we over tien jaar terugkijken zou het nog best eens de beste optie kunnen zijn.
Hij zegt niet dat het niet slim is, maar er zitten risico's aan. Jouw beredenering is zelfde als m'n opa die zegt dat zware shag roken niet ongezond is want hij is 88 gewordenquote:Op maandag 4 november 2019 19:07 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Dus beleggen is niet slim zeg je? Doe het al langere tijd en zie weinig problemen. Jij?
Ik doe het nu 5 jaar en het gaat tot nu toe voortreffelijk. Tegelijkertijd denk ik dat we op een vulkaan aan het dansen zijn met zijn allen en dat deze door Centrale Banken ontstane waanzin niet door kan blijven gaan.quote:Op maandag 4 november 2019 19:07 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Dus beleggen is niet slim zeg je? Doe het al langere tijd en zie weinig problemen. Jij?
Net of iedereen 100k heeftquote:Op maandag 4 november 2019 17:54 schreef Piva het volgende:
[..]![]()
twitter:JanGold_ twitterde op zondag 06-01-2019 om 14:49:09Belgian Finance Minister in 2008 says, after he resigned, that the deposit guarantee schemes are fictional. 'Impossible to pay everybody at the same time ¤100,000...' https://t.co/aZJClAJjI9 reageer retweet
Ik denk dat er genoeg mensen substantieel geld op de bank hebben, om het deposito garantie stelsel te laten falen als bijvoorbeeld Rabo en ABN Amro omvallen in hetzelfde jaar. Zelfs als 1 van deze 2 omvalt zal dat geld toch ergens (lees: andere spaarders / belastingbetalers) vandaan moeten komen. Nog niet zo heel lang geleden mochten ING en ABN Amro niet omvallen, want "systeembank"....quote:
Dat is bullshit. Daar staat dat ik maar 4500 euro nodig heb als buffer. Ik heb 145.000 euro op me spaarrekening en 15.000 euro in een investering die mij maandelijks 150 euro oplevert.quote:Op zaterdag 2 november 2019 16:41 schreef Newone82 het volgende:
Ik zou zelf gewoon de nibud spaarbuffer berekening aanhouden. Alles daarboven is onzinnig om te sparen. You only live once.
https://bufferberekenaar.nibud.nl/#/panel/0
Wat komt hier uit TS?
Ja maar dat is niet echt realistisch.quote:Op maandag 4 november 2019 19:39 schreef Normandyy het volgende:
[..]
Dat is bullshit. Daar staat dat ik maar 4500 euro nodig heb als buffer. Ik heb 145.000 euro op me spaarrekening en 15.000 euro in een investering die mij maandelijks 150 euro oplevert.
Ik ben van mening dat je toch echt minstens 100.000 tot 120.000 euro op je rekening moet hebben staan voor onverwachte kosten of andere problemen.
Met een miljoenenhuis en een paar Maserati's voor de deur heb je dat wel nodig als buffer jaquote:Op maandag 4 november 2019 19:39 schreef Normandyy het volgende:
[..]
Dat is bullshit. Daar staat dat ik maar 4500 euro nodig heb als buffer. Ik heb 145.000 euro op me spaarrekening en 15.000 euro in een investering die mij maandelijks 150 euro oplevert.
Ik ben van mening dat je toch echt minstens 100.000 tot 120.000 euro op je rekening moet hebben staan voor onverwachte kosten of andere problemen.
Als je vanaf je 18'de goed door werkt en maandelijks 700-800 euro opzij zet heb je binnen 10 jaar tijd toch rond de 100.000 euro op je spaarrekening. Kwestie van lage vaste lasten aanhouden en veel werken en alles goed bijhouden.quote:Op maandag 4 november 2019 19:42 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ja maar dat is niet echt realistisch.
Ik heb geen eens een huis of een dure auto. Ik hou dat als buffer aan zodat ik altijd alles kan kopen wat ik op dat moment wil. Ik voel me daardoor ook financieel veiliger.quote:Op maandag 4 november 2019 19:43 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Met een miljoenenhuis en een paar Maserati's voor de deur heb je dat wel nodig als buffer ja
En bij die lage vaste lasten gaat het mis. Studieschuld, dure huren, dure woningen, tegenslagen, medische problemen, kinderen. Ik woon hartstikke goedkoop, heb al die problemen niet eens, en kan toch geen 800 euro opzij zetten elke maand.quote:Op maandag 4 november 2019 19:44 schreef Normandyy het volgende:
[..]
Als je vanaf je 18'de goed door werkt en maandelijks 700-800 euro opzij zet heb je binnen 10 jaar tijd toch rond de 100.000 euro op je spaarrekening. Kwestie van lage vaste lasten aanhouden en veel werken en alles goed bijhouden.
Dat ligt meer aan jou. Blijkbaar pak je het verkeerd aan. Deal maken met je ouders zodat je extra lang bij hun kan blijven wonen. Dan woon je ongeveer gratis.quote:Op maandag 4 november 2019 19:47 schreef CherryLips het volgende:
[..]
En bij die lage vaste lasten gaat het mis. Studieschuld, dure huren, dure woningen, tegenslagen, medische problemen, kinderen. Ik woon hartstikke goedkoop, heb al die problemen niet eens, en kan toch geen 800 euro opzij zetten elke maand.
Ze zien me aankomen, ben al achter in de 30quote:Op maandag 4 november 2019 19:48 schreef Normandyy het volgende:
[..]
Dat ligt meer aan jou. Blijkbaar pak je het verkeerd aan. Deal maken met je ouders zodat je extra lang bij hun kan blijven wonen. Dan woon je ongeveer gratis.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |