Ik herken de situatie van TS wel. Zelf zou ik niet zeggen dat ik erg obsessief met geld bezig maar wel bovenmatig geinteresseerd erin. Bij salarisverhogingen ben ik meestal niet ruimer gaan leven, wel meer gaan sparen. Soms was een deel van de salarisverhoging wel nodig voor de gestegen kosten (inflatie) en soms werd ik wel wat makkelijker in het kopen van meer of wat duurdere kleding of andere artikelen. Zonder echt te besparen ging er steeds meer naar de spaarrekening. Op één uitzondering na, na de aankoop van een andere woning (waar overigens ook een deel van het spaargeld in ging zitten) waren de vaste lasten een stuk hoger en het spaarbedrag minder, maar ook dat veranderde weer in de loop der jaren. Nu 12 jaar na die aankoop is mijn vermogen ruim meer dan het was voor die aankoop.
Wat ik ook gemeen heb met TS is dat ik sinds kort in de WW zit, voor het eerst en na 32 bij dezelfde werkgever (dit vanwege een reorganisatie), waardoor ik toch ook mijn uitgaven meer onder de loep heb genomen.
Vorig jaar oktober ben ik de grens van ¤100.000 spaargeld gepasseerd, een deel daarvan (zo’n 10%) had ik toen al geinvesteerd in crowdfunding ten behoeve van eerder stoppen met werken (eerder dan AOW/pensioen leeftijd). Diezelfde maand werd ook de mededeling van de reorganisatie gedaan. Na een korte tijd van soort van shock en bezinning ben ik zelf meer gaan nadenken over geld en een eventuele back-up mocht ik na mijn ontslag niet snel weer een nieuwe baan vinden of wel een baan maar met een flink lager salaris. Om te beginnen ben ik vrij snel na de mededeling meer van mijn eigen spaargeld gaan investeren in crowdfunding en na 1 juli heb ik ook van het uitbetaalde geld van de ontslagvergoeding een groot deel in crowdfunding geinvesteerd. Sind deze week heb ik ook (weer) voorzichtige eerste stapjes op de beurs gezet, deels in aandelen, deels in een ETF.
Mijn totale vermogen is nu rond de ¤190.000. De grootste stijging is door de ontslagvergoeding, een kleiner deel door maandelijkse spaarbedragen van eerst nog salaris en nu WW plus de ontvangen rente van de crowdfundinvesteringen. Die leveren momenteel rond de ¤800 per maand aan rente op, door dit continu te herinvesteren zal dit nog iets meer worden. Wat mijn (nu nog kleine) beleggingen op de beurs gaan doen moet nog blijken. Mogelijk ga ik een deel van de uitbetaalde aflossing en rente van crowdfunding beleggen op de beurs (aandelen en/of ETF) om niet op 1 paard te wedden.
Mijn maandelijkse uitgaven waren al langere tijd een stuk lager dan mijn inkomsten, maar vanwege het vooruitzicht van ontslag had ik die vanaf begin dit jaar al wat meer onder de loep genomen en die zijn nu nog iets minder, waardoor ik ook van mijn WW nog bijna ¤400 per maand kan sparen. Daarnaast zal mijn hypotheekbedrag over een maand of 4 omlaag gaan omdat dan een oude spaarhypotheek de einddatum bereikt en afgelost zal worden. De maandelijkse uitgaven zullen dan rond de ¤1200 zijn.
Ik ben wel bezig om een andere baan te zoeken, maar die nieuwe baan hoeft niet per se full-time te zijn of een salaris te hebben wat in de buurt komt van mijn oude baan. Minder kan ik prima opvangen, vanwege de lage maandlasten en mijn passieve inkomsten uit crowdfunding en (hopelijk) ook de beleggingen. En mocht het niet lukken om snel een baan te vinden, of alleen tijdelijke banen waarna ik weer werkloos raak, dan heb ik genoeg achter de hand om langere tijd van te leven. Nadeel is alleen dat ik het idee van een nieuwe keuken en badkamer (waar een deel van het gespaarde geld eigenlijk voor bedoeld was) voorlopig heb uitgesteld, dat is even geen prioriteit nu. Verder bezuinig ik niet echt, maar in sommige opzichten ben ik nu wel goedkoper uit, geen duurdere lunch op werk of snel een snackje op het station op weg naar huis.
Zeker sinds mijn ontslag ben ik bijna iedere dag wel in bepaalde mate met geld bezig, soms alleen checken of de crowdfund uitbetalingen op tijd zijn overgemaakt, soms kijken er nog nieuwe geschikte crowdfundprojecten zijn en wanneer een nieuw project gaat uitbetalen dit verwerken in mijn overzichten, een andere keer een blog over geld of beleggen lezen of hier op FOK het topic over crowdfunding en dan sinds kort bezig op de beurs.
Het is een beetje krom, maar door mijn ontslag heb ik nu flink wat meer vermogen en groeit het ook sneller aan. Dit natuurlijk onder voorbehoud dat het goed blijft gaan met mijn crowdfundprojecten, want er zit wel enig risico in. Ik ga nog steeds voor een nieuwe baan met een goed salaris, maar voel me nu wel financieel vrijer vanwege mijn vermogen en passieve inkomsten.
Wat tips betreft, wat voor mij goed werkt is een goed overzicht te hebben van alle uitgaven en voor bepaalde dingen (zoals boodschappen, kleding, persoonlijk uitgaven) een vast budget te hebben. Veel dingen betaal ik ook nog gewoon contant, als ik niet meer contant heb kan ik het ook niet uitgeven. Daarnaast gaat er een vast bedrag per maand naar de spaarrekening. Zo weet ik dat ik altijd genoeg heb en hoef niet iedere keer erover te denken. Eens per jaar (of bij verandering van inkomen zoals nu met WW) bekijk ik of alles nog zo moet blijven of bedragen moeten worden aangepast.
Ik ben wel ouder dan TS. Ik ben nu 52 waardoor de periode dat ik nog zou moeten of kunnen werken korter is.