abonnement Unibet Coolblue
pi_188945530


Welkom in het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.


BNR Nieuwsrad
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
Bloomberg
CNBC
MarketWatch (Dow Jones)
Briefing.com (incl. economische kalenders)
RTL Z (streaming TV)
CNBC Europe TV (streaming TV, alleen 's ochtends)
Finviz

Een uitgebreide begrippenlijst vind je hier.

Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken
pindazakje
pi_188945569
Check deze man uit, die alles meteen in blinde paniek verkocht bij een klein dipje en daardoor een dikke stijging misliep waaronder die van ASML die er afgelopen weken weer mooi 20% bovenop zette.
Zo moet het dus niet. Het is buy the dip, niet sell the dip

quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 23:09 schreef leolinedance het volgende:
Boys, I'm out :X :X

ASML :W
Vanguard S&P500 :W
Vanguard Equity ETF :W
Vanguard Developed World ETF :W

Shell en olie hou ik nog effe aan.
pindazakje
  zaterdag 14 september 2019 @ 19:36:54 #3
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_188946024
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 19:05 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Lekker snugger man, bij een dipje meteen alles verkopen :')
Waar heb je het over mafklapper, verkocht door een dipje :') ik heb 100% winst op ASML dus mag niet bepaald klagen.

En zit daarnaast gewoon weer in nieuwe stocks die het ook prima doen. Dus volgende keer graag een beetje volwassen reageren, je spendeerde er zelfs 2 posts aan :')
pi_188946097
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 19:36 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Waar heb je het over mafklapper, verkocht door een dipje :') ik heb 100% winst op ASML dus mag niet bepaald klagen.

En zit daarnaast gewoon weer in nieuwe stocks die het ook prima doen. Dus volgende keer graag een beetje volwassen reageren, je spendeerde er zelfs 2 posts aan :')
Klopt, omdat het oude topic na mijn post ineens dichtging.
Vond het wel de moeite om hem nog even in dit nieuwe topic te zetten ter lering en vermaak.

Volwassen reageren mag je zelf doen, met je "mafklapper"
pindazakje
pi_188948006
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 september 2019 19:41 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Klopt, omdat het oude topic na mijn post ineens dichtging.
Vond het wel de moeite om hem nog even in dit nieuwe topic te zetten ter lering en vermaak.

Volwassen reageren mag je zelf doen, met je "mafklapper"
Idd. Gewoon lekker blijven zitten en evt bij dipjes extra bijkopen. Mijn portefeuille heeft nog nooit zo hoog gestaan, terwijl 3 weken geleden die nog all time low was.

Leo zei laatst nog iam out en nu heeft ie opeens nog posities. :') beetje recht praten... zulke mensen hoor je op feestjes alleen over successen praten.
Maar ik kan 't mis hebben...
  zaterdag 14 september 2019 @ 21:42:01 #6
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_188948007
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 september 2019 19:41 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Klopt, omdat het oude topic na mijn post ineens dichtging.
Vond het wel de moeite om hem nog even in dit nieuwe topic te zetten ter lering en vermaak.

Volwassen reageren mag je zelf doen, met je "mafklapper"
Ja als je zo'n reactie plaatst kun je dat wel verwachten toch?

Good luck met de all-time high timen en precies op het juiste moment verkopen..je weet dat de grootste valkuil voor particuliere beleggers is dat ze vaak te lang vasthouden doordat ze altijd meer meer meer willen?
pi_188948020
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 21:41 schreef Patroon het volgende:

[..]

Idd. Gewoon lekker blijven zitten en evt bij dipjes extra bijkopen. Mijn portefeuille heeft nog nooit zo hoog gestaan, terwijl 3 weken geleden die nog all time low was.
De AEX stond 3 weken geleden misschien een paar procent lager :D Toen stond die ook, net als de andere beurzen, al heel hoog.
pi_188948024
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 21:42 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ja als je zo'n reactie plaatst kun je dat wel verwachten toch?

Good luck met de all-time high timen en precies op het juiste moment verkopen..je weet dat de grootste valkuil voor particuliere beleggers is dat ze vaak te lang vasthouden doordat ze altijd meer meer meer willen?
Er is nog nooit iemand slechter geworden van winst pakken w/
pi_188948035
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 september 2019 21:42 schreef BEFEM het volgende:

[..]

De AEX stond 3 weken geleden misschien een paar procent lager :D Toen stond die ook, net als de andere beurzen, al heel hoog.
Heb VWRL. Weet niet precies hoeveel weken geleden, maar ging ff een hele hap vanaf.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_188948044
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 21:42 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ja als je zo'n reactie plaatst kun je dat wel verwachten toch?

Good luck met de all-time high timen en precies op het juiste moment verkopen..je weet dat de grootste valkuil voor particuliere beleggers is dat ze vaak te lang vasthouden doordat ze altijd meer meer meer willen?
Wij blijven minimaal 25 jaar zitten.
Maar ik kan 't mis hebben...
  zaterdag 14 september 2019 @ 22:01:00 #11
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_188948261
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 september 2019 21:41 schreef Patroon het volgende:

[..]

Idd. Gewoon lekker blijven zitten en evt bij dipjes extra bijkopen. Mijn portefeuille heeft nog nooit zo hoog gestaan, terwijl 3 weken geleden die nog all time low was.

Leo zei laatst nog iam out en nu heeft ie opeens nog posities. :') beetje recht praten... zulke mensen hoor je op feestjes alleen over successen praten.
Wat een onzin praat je zeg, kerel toch _O- Hoe kun jij nou weten wat ik allemaal heb als ik er een paar verkoop? Volgens mij heb ik notabene dit getypt:

quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 23:39 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dat ben ik deels met je eens. Een daling gaat doorgaans veel sneller dan een stijging. Stel dat we de komende maanden flink zakken denk ik dat een ATH daarna nog wel een jaar of langer op zich laat wachten. Ergens in 2021 lijkt mij realistischer .

Maar goed, ik ben ook maar een amateur die af en toe kijkt naar grafiekjes en het nieuws een beetje in de gaten houdt.

Wel heb ik door schade en schande geleerd dat je af en toe ook winst moet pakken. Dat doe ik nu. Wie weet is het veel te vroeg, who knows...
Door schade en schande, dus doe effe normaal met je feestjes gezever zeg. Ik heb meer dan 50% van mijn portfolio nog gewoon in bezit en van een paar aandelen die dik in de plus stonden heb ik de winst gepakt. Een aantal die in de min stonden maar waar ik nog wel vertrouwen in heb heb ik gehouden. En o.a. Sligro bijgekocht.

Mensen leer toch eens lezen hier en toon een beetje respect voor elkaars keuzes. Ik ga jou toch ook niet afzeiken als je er onbeperkt in blijft zitten en volgend jaar op -30% staat t.o.v. nu? Ieder zijn keuze.
  zaterdag 14 september 2019 @ 22:05:53 #12
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_188948319
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 21:44 schreef Patroon het volgende:

[..]

Wij blijven minimaal 25 jaar zitten.
Ik ook met een aantal posities. Met een deel trade ik zo af en toe. Ieder zijn ding toch?
Wie is wij trouwens? Jij en die andere user hier die over mijn verkoop begon?
pi_188948327
Ik vind uit de markt gaan ook een risico ook al staan de koersen hoog...
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zaterdag 14 september 2019 @ 22:07:02 #14
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_188948330
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 22:06 schreef ludovico het volgende:
Ik vind uit de markt gaan ook een risico ook al staan de koersen hoog...
Is het ook. Als het makkelijk was zou iedereen rijk worden :P
pi_188948357
Uit de markt gaan is altijd een risico natuurlijk. Hetzelfde als instappen :+
pi_188948367
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 22:07 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Is het ook. Als het makkelijk was zou iedereen rijk worden :P
Ik zou geen ASML of Heineken kopen... Maar dat is het wel een beetje qua NL beurs.

ING 10'tje, postNl nauwelijks 2 euro, wereldhave 20 euro..
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zaterdag 14 september 2019 @ 22:10:57 #17
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_188948375
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 september 2019 22:09 schreef BEFEM het volgende:
Uit de markt gaan is altijd een risico natuurlijk. Hetzelfde als instappen :+
Precies. En lekker 'veilig' blijven zitten is ook een risico.
pi_188948384
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 22:10 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Precies. En lekker 'veilig' blijven zitten is ook een risico.
Ik stap wel een keer hoog uit als ik verwacht een huis te gaan kopen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zaterdag 14 september 2019 @ 22:13:40 #19
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_188948414
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 22:11 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik stap wel een keer hoog uit als ik verwacht een huis te gaan kopen.
Heb ik ook ooit gedaan. Althans, toen was het hoog :P
pi_188948433
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 22:05 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik ook met een aantal posities. Met een deel trade ik zo af en toe. Ieder zijn ding toch?
Wie is wij trouwens? Jij en die andere user hier die over mijn verkoop begon?
Wij..hier mijn vrouw en ik. Ons geld, dus kan moeilijk over ik praten.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_188948446
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 22:07 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Is het ook. Als het makkelijk was zou iedereen rijk worden :P
Worden we ook, lees de TT.
pindazakje
pi_188948455
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 22:01 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Wat een onzin praat je zeg, kerel toch _O- Hoe kun jij nou weten wat ik allemaal heb als ik er een paar verkoop? Volgens mij heb ik notabene dit getypt:
[..]

Door schade en schande, dus doe effe normaal met je feestjes gezever zeg. Ik heb meer dan 50% van mijn portfolio nog gewoon in bezit en van een paar aandelen die dik in de plus stonden heb ik de winst gepakt. Een aantal die in de min stonden maar waar ik nog wel vertrouwen in heb heb ik gehouden. En o.a. Sligro bijgekocht.

Mensen leer toch eens lezen hier en toon een beetje respect voor elkaars keuzes. Ik ga jou toch ook niet afzeiken als je er onbeperkt in blijft zitten en volgend jaar op -30% staat t.o.v. nu? Ieder zijn keuze.
Je was out en nu opeens niet helemaal out. Haha.

Maar goed -30% mij prima. Ben niet zo vies van sale. Mooi goedkoop bijkopen. Trekt in 25 jaar wel weer bij.
Maar ik kan 't mis hebben...
  zaterdag 14 september 2019 @ 22:19:45 #23
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_188948500
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 22:15 schreef Patroon het volgende:

[..]

Wij..hier mijn vrouw en ik. Ons geld, dus kan moeilijk over ik praten.
Ja prima hoor. Neem aan dat je nu beter begrijpt hoe het zit?
Volgende keer graag niet zo'n voorbarige bullshit schrijven. Ook ik sta met crypto -80% t.o.v. ATH ofzoiets en dat mag iedereen die het vraagt weten hoor ;)
  zaterdag 14 september 2019 @ 22:21:20 #24
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_188948528
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 22:16 schreef Patroon het volgende:

[..]

Je was out en nu opeens niet helemaal out. Haha.

Maar goed -30% mij prima. Ben niet zo vies van sale. Mooi goedkoop bijkopen. Trekt in 25 jaar wel weer bij.
Oh nee jammer je snapt het nog niet. Laat maar... :N
Als gewoon een post lezen je al niet lukt...
pi_188948577
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 22:01 schreef leolinedance het volgende:
Hoe kun jij nou weten wat ik allemaal heb als ik er een paar verkoop?
Je zegt toch "I'm out :W , Shell en olie houd ik nog effe aan."

Dus dan lees ik dat toch ook echt als ik heb alles eruit geknikkerd op Shell/olie na.
pindazakje
pi_188952447
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 september 2019 22:24 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Je zegt toch "I'm out :W , Shell en olie houd ik nog effe aan."

Dus dan lees ik dat toch ook echt als ik heb alles eruit geknikkerd op Shell/olie na.
.. en jij geeft achteraf commentaar. Wat had je gezegd als trump een embargo op handel met CH had gezet en de koers zou halveren?
Maw waarom denk jij het beter te weten dan de markt? De wereld markt is onvoorspelbaar en dus asml ook. Het enige dat je weet is dat de koers asml inmiddels all time high is, terwijl omzet en winst die enorme stijging niet laten zien..

Iedereen die klakkeloos roept bijkopen bij een dip kan beter index beleggen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Sport_Life op 15-09-2019 08:55:08 ]
pi_188952514
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 22:16 schreef Patroon het volgende:

[..]

Je was out en nu opeens niet helemaal out. Haha.

Maar goed -30% mij prima. Ben niet zo vies van sale. Mooi goedkoop bijkopen. Trekt in 25 jaar wel weer bij.
Dat dachten veel amateurs bij de aankoop van beter bed, kiadis en wereldhave ook.. Die kochten bij op "dipjes" maar die dipjes bleven maar komen.
Kiadis geloof ik nog wel in,die andere 2 zijn waardeloos denk ik. Wellicht dat wereldhave nog wat opleeft voor de dividend.

[ Bericht 3% gewijzigd door Sport_Life op 15-09-2019 09:04:27 ]
pi_188958092
quote:
1s.gif Op zondag 15 september 2019 08:58 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Dat dachten veel amateurs bij de aankoop van beter bed, kiadis en wereldhave ook.. Die kochten bij op "dipjes" maar die dipjes bleven maar komen.
Kiadis geloof ik nog wel in,die andere 2 zijn waardeloos denk ik. Wellicht dat wereldhave nog wat opleeft voor de dividend.
Oh Beter Bed redt het wel en wordt wel weer een euro'tje of 6... Geef het 4 jaar...

Wereldhave lijkt mij ook te fors afgestraft, de grond die ze bezitten heeft ook een bodemwaarde. Overigens stellen accountants na forse herwaarderingen dat de bezittingen meer waard zijn dan 40 euro per aandeel o.i.d.

Heb Wereldhave gekocht tegen 25 euro per aandeel, en rond de 18 euro heb ik een paar put opties verkocht (uitoefenprijs 20)

Die laatste lijkt mij, vanwege "bodemwaarde" praktisch gratis geld maar goed.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_188961781
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2019 15:59 schreef ludovico het volgende:

[..]

Oh Beter Bed redt het wel en wordt wel weer een euro'tje of 6... Geef het 4 jaar...

Wereldhave lijkt mij ook te fors afgestraft, de grond die ze bezitten heeft ook een bodemwaarde. Overigens stellen accountants na forse herwaarderingen dat de bezittingen meer waard zijn dan 40 euro per aandeel o.i.d.

Heb Wereldhave gekocht tegen 25 euro per aandeel, en rond de 18 euro heb ik een paar put opties verkocht (uitoefenprijs 20)

Die laatste lijkt mij, vanwege "bodemwaarde" praktisch gratis geld maar goed.
Hebben die accountants de panden van Hudsons bay ook meegenomen? Ca 1% van portfolio (!). ;)

Persoonlijk durf ik wha niet aan, wellicht zit ik ernaast :)
pi_188962199
quote:
1s.gif Op zondag 15 september 2019 19:55 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Hebben die accountants de panden van Hudsons bay ook meegenomen? Ca 1% van portfolio (!). ;)

Persoonlijk durf ik wha niet aan, wellicht zit ik ernaast :)
quote:
Wereldhave mikte op een direct resultaat per aandeel in een bandbreedte van 3,40 tot 3,45 euro. Het werd 3,43 euro per aandeel. In 2016 was het nog 3,45 euro.
Ff random zo van het internet geplukt. Volgens mij is dit het resultaat excl afwaarderingen...

Deze toko verdient zichzelf in 6 jaar terug en keert bijna alles uit in dividend. Welk risico?

https://www.beurs.nl/nieu(...)et-aan-verwachtingen
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 15 september 2019 @ 20:18:16 #31
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_188962313
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 22:06 schreef ludovico het volgende:
Ik vind uit de markt gaan ook een risico ook al staan de koersen hoog...
Zo zie ik het ook. Voor je het weet moet je in paniek op hogere koersen weer instappen.
En wat is hoog? Ik vind de markt persoonlijk helemaal niet zo hoog, in relatie tot de rente. Ga je kijken wat je op een obligatie van een bank krijgt is dat 1% of zo. Terwijl de banken in de AEX ruim boven de 5% aan dividend geven. Is dat dan duur? Idem RD, alles eigenlijk.
Gewoon vasthouden en bijkopen. Dat is voor de particulier altijd de beste strategie geweest.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_188962343
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2019 20:18 schreef LXIV het volgende:

[..]

Zo zie ik het ook. Voor je het weet moet je in paniek op hogere koersen weer instappen.
En wat is hoog? Ik vind de markt persoonlijk helemaal niet zo hoog, in relatie tot de rente. Ga je kijken wat je op een obligatie van een bank krijgt is dat 1% of zo. Terwijl de banken in de AEX ruim boven de 5% aan dividend geven. Is dat dan duur? Idem RD, alles eigenlijk.
Gewoon vasthouden en bijkopen. Dat is voor de particulier altijd de beste strategie geweest.
Nou dat is dus het punt waarom je risico loop dat de koersen de pan uit gaan stijgen...

Als we allemaal met minder rendement akkoord gaan terwijl de winsten hetzelfde blijven... Rectificeert dat hogere koersen.

Waarschijnlijk speelt de wereldwijde vergrijzing een rol... Veel vermogens die niet worden uitgegeven en rendement zoeken.... Lekker de komende 10-15 jaar in de aandelen zitten dus.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 15 september 2019 @ 20:26:12 #33
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_188962497
Ik zit voor 36 euro gemiddeld in WH, inclusief dividend op 32 euro. No sweat hoor! Wel ironisch dat ik ingestapt ben om stabiliteit in de porto te krijgen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zondag 15 september 2019 @ 20:28:26 #34
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_188962538
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2019 20:19 schreef ludovico het volgende:

[..]

Nou dat is dus het punt waarom je risico loop dat de koersen de pan uit gaan stijgen...

Als we allemaal met minder rendement akkoord gaan terwijl de winsten hetzelfde blijven... Rectificeert dat hogere koersen.

Waarschijnlijk speelt de wereldwijde vergrijzing een rol... Veel vermogens die niet worden uitgegeven en rendement zoeken.... Lekker de komende 10-15 jaar in de aandelen zitten dus.
Het wordt wel lastig om effectief rendement te maken als je inflatie en de verhoogde VRH meerekent. Ik zit wel aan alternatieven te denken voor 2021. Bosgrond, lego, kunst, antiek, juwelen. Alles waar je vermogen in kunt opslaan zonder dat het wordt aan getast door inflatie en VRH. 0% is al prima.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_188962544
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2019 20:26 schreef LXIV het volgende:
Ik zit voor 36 euro gemiddeld in WH, inclusief dividend op 32 euro. No sweat hoor! Wel ironisch dat ik ingestapt ben om stabiliteit in de porto te krijgen.
Naja ik snap het wel, dat verdient zich alsnog in 10 jaar terug, tegen die tijd is de wereld niet dermate anders dan nu. Ik zie die winkelcentra wel iets meer cafés en kappers huisvesten, dagbesteding voor generatie X...

PostNL vind ik ook mooi, ingestapt op 4.0.... 3.5... 3.0.... 2.0.... 1.5...

Gemiddelde aankoopprijs nu 2 euro.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_188962562
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2019 20:28 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het wordt wel lastig om effectief rendement te maken als je inflatie en de verhoogde VRH meerekent. Ik zit wel aan alternatieven te denken voor 2021. Bosgrond, lego, kunst, antiek, juwelen. Alles waar je vermogen in kunt opslaan zonder dat het wordt aan getast door inflatie en VRH. 0% is al prima.
Pensioenrekening?

Dan is je vermogen niet vrij meer te gebruiken maar hij houdt op te bestaan voor box 3.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 15 september 2019 @ 20:29:51 #37
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_188962575
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2019 20:28 schreef ludovico het volgende:

[..]

Naja ik snap het wel, dat verdient zich alsnog in 10 jaar terug, tegen die tijd is de wereld niet dermate anders dan nu. Ik zie die winkelcentra wel iets meer cafés en kappers huisvesten, dagbesteding voor generatie X...

PostNL vind ik ook mooi, ingestapt op 4.0.... 3.5... 3.0.... 2.0.... 1.5...

Gemiddelde aankoopprijs nu 2 euro.
PostNL ben ik ingestapt op 1,50 oid... Dat was goed getimed. Niet bijgekocht. Helaas met 20% van waar ik mee in WH zit!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zondag 15 september 2019 @ 20:30:29 #38
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_188962594
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2019 20:29 schreef ludovico het volgende:

[..]

Pensioenrekening?

Dan is je vermogen niet vrij meer te gebruiken maar hij houdt op te bestaan voor box 3.
Die bedragen zijn toch ook beperkt? Bovendien heb ik er al IB over betaald..
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_188962601
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2019 20:29 schreef LXIV het volgende:

[..]

PostNL ben ik ingestapt op 1,50 oid... Dat was goed getimed. Niet bijgekocht. Helaas met 20% van waar ik mee in WH zit!
Bedrijf is gewoon 4 euro waard, als het niet meer is.. Prima.

Gazprom vind ik het meest ondergewaardeerde bedrijf in mijn portefouille.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_188962614
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2019 20:30 schreef LXIV het volgende:

[..]

Die bedragen zijn toch ook beperkt? Bovendien heb ik er al IB over betaald..
Ja klopt, maar je nieuwe inkomen kan je beperkt opzij zetten dus daarop. Dat inkomen wordt dan pas bij uitkeren van lijfrente belast.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 15 september 2019 @ 20:31:34 #41
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_188962622
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2019 20:30 schreef ludovico het volgende:

[..]

Bedrijf is gewoon 4 euro waard, als het niet meer is.. Prima.

Gazprom vind ik het meest ondergewaardeerde bedrijf in mijn portefouille.
Eigenlijk doe je het goed wanneer de koersen je niet zoveel uitmaken. Heeft mij ook 25 jaar geduurd voordat ik het zo kon bekijken. Sindsdien juist heel veel koerswinsten gemaakt!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zondag 15 september 2019 @ 20:31:57 #42
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_188962633
Gazprom heb ik niet, maar heb al teveel olie. (RD, SBM, Fugro (ook heel laag in die laatste)
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_188962658
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2019 20:31 schreef LXIV het volgende:

[..]

Eigenlijk doe je het goed wanneer de koersen je niet zoveel uitmaken. Heeft mij ook 25 jaar geduurd voordat ik het zo kon bekijken. Sindsdien juist heel veel koerswinsten gemaakt!
De koers doet mij ook minder, ik hou gewoon in mijn achterhoofd wat ik een bedrijf waard vind.... Dat is bij PostNL een factor 2, minimaal. Zal vast wel ergens tot uiting komen binnen 10 jaar en anders 12% dividend ieder jaar toch.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_188962696
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2019 20:31 schreef LXIV het volgende:
Gazprom heb ik niet, maar heb al teveel olie. (RD, SBM, Fugro (ook heel laag in die laatste)
Qua dezelfde fundamentals is Gazprom 3x lager gewaardeerd dan Shell... Naja, zelf al je beslissingen maken maar ik zou een beetje Shell inwisselen voor wat geo politiek risico van Gazprom.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 15 september 2019 @ 20:39:44 #45
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_188962840
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2019 20:33 schreef ludovico het volgende:

[..]

De koers doet mij ook minder, ik hou gewoon in mijn achterhoofd wat ik een bedrijf waard vind.... Dat is bij PostNL een factor 2, minimaal. Zal vast wel ergens tot uiting komen binnen 10 jaar en anders 12% dividend ieder jaar toch.
Als het dividend 100% zeker houdbaar is dan heb je het ook over een andere koers natuurlijk... Er is toch angst in de markt voor dit aandeel. Ook met 1/4 van het dividend is het nog prima. Ik zie wel wat ik doe als de shorters weg zijn... Maar rond de 2,50 heb ik het nog met plezier ind de porto.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zondag 15 september 2019 @ 20:40:20 #46
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_188962860
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2019 20:34 schreef ludovico het volgende:

[..]

Qua dezelfde fundamentals is Gazprom 3x lager gewaardeerd dan Shell... Naja, zelf al je beslissingen maken maar ik zou een beetje Shell inwisselen voor wat geo politiek risico van Gazprom.
Dat geo-politieke risico heb ik destijd gehad met NADL. Heeft me wel veel geld gekost en is nooit meer goed gekomen...
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_188966923
Recent S&P 600 bijgekocht. S&P 600 outperformt op de lange termijn de S&P 500 en smallcaps zijn momenteel niet echt in favor. Volgens mij is de S&P 600 ook meer domestic en dus minder risicovol mbt de trade war.

  maandag 16 september 2019 @ 00:35:39 #48
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_188967793
quote:
1s.gif Op zondag 15 september 2019 08:49 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

.. en jij geeft achteraf commentaar. Wat had je gezegd als trump een embargo op handel met CH had gezet en de koers zou halveren?
Maw waarom denk jij het beter te weten dan de markt? De wereld markt is onvoorspelbaar en dus asml ook. Het enige dat je weet is dat de koers asml inmiddels all time high is, terwijl omzet en winst die enorme stijging niet laten zien..

Iedereen die klakkeloos roept bijkopen bij een dip kan beter index beleggen.

Dat doet hij dan ook volgens mij. Een andere strategie en daardoor ook niet vergelijkbaar met uitstappen bij een paar losse aandelen die relatief hoog staan.
pi_188972258
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2019 20:39 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als het dividend 100% zeker houdbaar is dan heb je het ook over een andere koers natuurlijk... Er is toch angst in de markt voor dit aandeel. Ook met 1/4 van het dividend is het nog prima. Ik zie wel wat ik doe als de shorters weg zijn... Maar rond de 2,50 heb ik het nog met plezier ind de porto.
Als je het mij vraagt is dividend 100% zeker houdbaar, omdat PostNL nou eenmaal een stuk efficienter werkt dan zijn concurrenten... DHL komt een beetje marktaandeel wegsnoepen maar denkt ook wel aan zijn eigen portomonnee, oligopolistische markt... 2 dominante spelers... Die winsten blijven wel prima.

Die postsector kan geen verlies lijden. Zitten we wel een beetje te neuzelen over de winstgevenhdheid daar maar dat is slechts 50% van het bedrijf. Die andere 50% van het bedrijf groeit 10% op jaarbasis...

En dan heb je nog dat die fusie efficiëntie komt brengen.... De staat mogelijk het post gedeelte nationaliseert.... Dat het overgebleven pakjes deel een overname kandidaat wordt voor Bpost... Of dat het post gedeelte geïntegreerd wordt in het pakket gedeelte....

[ Bericht 1% gewijzigd door ludovico op 16-09-2019 13:16:00 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_188973415
Weet iemand wanner DWS Top Dividende-FD Dividend uitkeert?
Maar ik kan 't mis hebben...
  maandag 16 september 2019 @ 14:22:29 #51
256829 Sokz
Livin' the life
pi_188973573
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2019 20:34 schreef ludovico het volgende:

[..]

Qua dezelfde fundamentals is Gazprom 3x lager gewaardeerd dan Shell... Naja, zelf al je beslissingen maken maar ik zou een beetje Shell inwisselen voor wat geo politiek risico van Gazprom.
Gazprom is undervalued relative to western olies. - failed thesis van elke Gazprom investor sinds de '96 IPO. Er is natuurlijk een reden dat deze convergentie nog niet is gebeurd en (voorlopig) ook niet gaat gebeuren.
pi_188975695
quote:
99s.gif Op maandag 16 september 2019 14:22 schreef Sokz het volgende:

[..]

Gazprom is undervalued relative to western olies. - failed thesis van elke Gazprom investor sinds de '96 IPO. Er is natuurlijk een reden dat deze convergentie nog niet is gebeurd en (voorlopig) ook niet gaat gebeuren.
Ja, geo politiek risico. Of dacht jij wat anders?

Koers moet wel uitbreken als er geen gekke dingen gebeuren. <5 jaar.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_188975876
quote:
99s.gif Op maandag 16 september 2019 14:22 schreef Sokz het volgende:

[..]

Gazprom is undervalued relative to western olies. - failed thesis van elke Gazprom investor sinds de '96 IPO. Er is natuurlijk een reden dat deze convergentie nog niet is gebeurd en (voorlopig) ook niet gaat gebeuren.
Beetje hetzelfde verhaal als Petrochina en Petrobras toentertijd.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_188975895
Wat jullie willen. Ik zeg meest ondergewaardeerde aandeel op den beurs.
Kreeg laatst 50 cent dividend per aandeel. 3.90 euro aankoopkoers.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_189004957
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 14:10 schreef Patroon het volgende:
DWS Top Dividende-
Zal wel rond nov zijn net als voorgaand jaar zie;
https://funds.dws.com/nl/Producten/Fondsen/35256/Fondsfeiten
pi_189008839
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:06 schreef Ron1986 het volgende:

[..]

Zal wel rond nov zijn net als voorgaand jaar zie;
https://funds.dws.com/nl/Producten/Fondsen/35256/Fondsfeiten
Bedankt voor je reactie. Het is dan toch puur wat je dan in bezit hebt, of kijken ze naar het afgelopen jaar?
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_189008854
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:18 schreef Patroon het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie. Het is dan toch puur wat je dan in bezit hebt, of kijken ze naar het afgelopen jaar?
klopt gewoon hoeveel stuks je dan in je bezit hebt, is een moment opname. het zogeheten ex dividend datum, dan gaat t dividend van het aandeel/fonts/etf af. dan zal de koers iets omlaag. gaan. Dan heb je iets later de dividend pay date. Meestal paar weken later
pi_189009118
Bedankt. Had 4.6 stuks in bezit en net met 50 euro winst verkocht. Wacht wel ff om weer opnieuw in te stappen, maar liefst wel voor nov dan.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_189009479
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:42 schreef Patroon het volgende:
Bedankt. Had 4.6 stuks in bezit en net met 50 euro winst verkocht. Wacht wel ff om weer opnieuw in te stappen, maar liefst wel voor nov dan.
Wel rekening gehouden met extra transactie kosten..? Welke broker heb je?
pi_189011370
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 18:09 schreef Ron1986 het volgende:

[..]

Wel rekening gehouden met extra transactie kosten..? Welke broker heb je?
DeGiro. Deze zit in de kernselectie, dus 1x per maand geen transactie kosten.
Maar ik kan 't mis hebben...
  vrijdag 20 september 2019 @ 19:59:51 #61
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_189043911
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 17:21 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ja, geo politiek risico. Of dacht jij wat anders?

Koers moet wel uitbreken als er geen gekke dingen gebeuren. <5 jaar.
Rusland neemt het niet zo nauw met de rule of law.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_189043947
Iemand bux zero al geprobeerd? Het weerhoudt mij dat er geen browser versie is, alleen een app..

En flatex?
Play hard, go pro.
  zaterdag 21 september 2019 @ 12:45:06 #63
166976 DuvelDuvel
Altijd heet en altijd hype
pi_189053505
Dag vrienden van de beurs,

Even een beginnersvraagje waar jullie vast wel het antwoord op weten. Als er dividend wordt uitgekeerd maakt het dan nog uit wanneer je het aandeel/etf hebt gekocht. Dus of je het nu al maanden in bezit hebt of 1 dag voor het uitbetalen, krijg je dan gewoon even veel?

En nog een aanvullende vraag, ik begreep dat veel aandelen een dipje hebben net na het uitkeren van dividend. Is het dan verstandig om een iets hogere koers te betalen en dividend te ontvangen of even wachten en minder betalen voor het aandeel. (Misschien is hier niet echt een eenduidig antwoord op overigens).

Bedankt alvast voor de reactie.
#FreeHat
  zaterdag 21 september 2019 @ 13:05:07 #64
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_189053777
Je moet het aandeel de dag voor het ex-dividend bij het sluiten van de beurs in je bezit hebben. Met ex gaan gaat het aandeel, los van de dagelijkse perikelen, met het dividend bedrag omlaag (nieuwe beurskoers = oude - dividend). Even afhankelijk van de fiscale behandeling van het dividend, maakt het dus niets uit.
The more debt, the better
  zaterdag 21 september 2019 @ 15:26:59 #65
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189055234
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2019 13:05 schreef flyguy het volgende:
Je moet het aandeel de dag voor het ex-dividend bij het sluiten van de beurs in je bezit hebben. Met ex gaan gaat het aandeel, los van de dagelijkse perikelen, met het dividend bedrag omlaag (nieuwe beurskoers = oude - dividend). Even afhankelijk van de fiscale behandeling van het dividend, maakt het dus niets uit.
Het zou niet moeten uitmaken, maar vaak is de koers net iets meer dan de oude koers min dividend. Onvoldoende om op te arbitreren, maar toch
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 21 september 2019 @ 18:26:59 #66
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_189057398
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:42 schreef Patroon het volgende:
Bedankt. Had 4.6 stuks in bezit en net met 50 euro winst verkocht. Wacht wel ff om weer opnieuw in te stappen, maar liefst wel voor nov dan.
Verkopen?? Jij was toch die user die al zijn aandelen minstens 20 jaar aanhoud toch? :')

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 21:44 schreef Patroon het volgende:

[..]

Wij blijven minimaal 25 jaar zitten.
25 zelfs :')
pi_189057646
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2019 18:26 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Verkopen?? Jij was toch die user die al zijn aandelen minstens 20 jaar aanhoud toch? :')
[..]

25 zelfs :')

Oh je wil me ook even een trap geven? :')
Heb denk 95% in VWRL zitten en had nog een paar honderd in dat divindend etf. Die nu verkocht om later weer in te stappen of meer VWRL voor te kopen. Blijven zitten bedoel ik mee dat ik maandelijks inleg op de beurs en dat enkel verkoop om iets anders voor te kopen, niet om te ontrekken.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_189058278
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 september 2019 20:01 schreef Aethereal het volgende:
Iemand bux zero al geprobeerd? Het weerhoudt mij dat er geen browser versie is, alleen een app..

En flatex?
Ben recent bij flatex begonnen, even wennen aan de interface maar werkt voor mijn doel (voornamelijk passief beleggen) wel goed. Wel opletten met een paar fondsen waar ze een hoge kosten variant van hebben. Op hun website zeggen ze dat ze iShares SUSW hebben, maar die kun je helaas niet kopen in de praktijk (een van de weinige beschikbare 'verantwoorde' fondsen met lage kosten). Klantenservice zou dat nog checken, maar is nog niks veranderd.

Heb zelf nog een vraagje over bepaalde bonds. Ik zag bij wisealpha een Corporate bond met een isin code. Als ik die code (XS1843437465) opzoek bij flatex, krijg ik netjes koersgegevens te zien, dus lijkt er op dat ik die gewoon zou kunnen kopen (even letten op de koers en opgebouwde rente waarvoor je als ik goed begrijp ook betaalt).

Weet iemand hoe dit werkt; kan ik bijvoorbeeld met 100 euro een koop actie doen, en zit daar dan de opgebouwde rente ook in verwerkt of komt die er dan nog bij (ik wil niet qua saldo negatief komen staan)? En of er een minimum is voor zulke bond transacties, want die kan ik niet echt vinden, maar verwacht ik eigenlijk wel dat er is. Of is het minimum iets als 100k Euro, wat het bestaansrecht van een site als wisealpha zou kunnen zijn?
  zaterdag 21 september 2019 @ 22:19:10 #69
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_189061772
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2019 18:40 schreef Patroon het volgende:

[..]

Oh je wil me ook even een trap geven? :')
Heb denk 95% in VWRL zitten en had nog een paar honderd in dat divindend etf. Die nu verkocht om later weer in te stappen of meer VWRL voor te kopen. Blijven zitten bedoel ik mee dat ik maandelijks inleg op de beurs en dat enkel verkoop om iets anders voor te kopen, niet om te ontrekken.
Jaja zwetsert _O- probeer maar recht te lullen wat krom is.
pi_189064119
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2019 22:19 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Jaja zwetsert _O- probeer maar recht te lullen wat krom is.
Waarom zou ik? :') Zoals ik zeg is het. Niet recht en niet krom. Maak het niet mooier dan het is zoals jij met je aandeeltjes en zonnepanelen optimizers verhaaltjes.
Maar ik kan 't mis hebben...
  zondag 22 september 2019 @ 00:47:21 #71
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_189064549
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2019 00:18 schreef Patroon het volgende:

[..]

Waarom zou ik? :') Zoals ik zeg is het. Niet recht en niet krom. Maak het niet mooier dan het is zoals jij met je aandeeltjes en zonnepanelen optimizers verhaaltjes.
Het grappige is dat je eerst probeert mijn verhaaltje onderuit te halen (wat natuurlijk al kansloos van je was), maar dat jij nu jezelf keihard tegenspreekt. Behandel een ander gewoon met respect, dit komt nogal zielig over zo. Jij doet net alsof het volkomen idioot is als je aandelen verkoopt waar je 100% rendement op gemaakt hebt...

Nogmaals, verkopen is vaak moeilijker dan kopen. Particulieren blijven doorgaans te lang in een aandeel zitten omdat ze te veel willen. Als je een buy and hold strategie hebt geldt dat natuurlijk niet, maar zo'n strategie heb ik slechts met een deel van mijn portfolio. En niet met degenen die ik verkocht heb.

Wat je zonnepanelen gezwets in het beurstopic doet mag Joost verder weten :z

[ Bericht 7% gewijzigd door leolinedance op 22-09-2019 00:59:15 ]
pi_189066685
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 00:47 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Het grappige is dat je eerst probeert mijn verhaaltje onderuit te halen (wat natuurlijk al kansloos van je was), maar dat jij nu jezelf keihard tegenspreekt. Behandel een ander gewoon met respect, dit komt nogal zielig over zo. Jij doet net alsof het volkomen idioot is als je aandelen verkoopt waar je 100% rendement op gemaakt hebt...

Nogmaals, verkopen is vaak moeilijker dan kopen. Particulieren blijven doorgaans te lang in een aandeel zitten omdat ze te veel willen. Als je een buy and hold strategie hebt geldt dat natuurlijk niet, maar zo'n strategie heb ik slechts met een deel van mijn portfolio. En niet met degenen die ik verkocht heb.

Wat je zonnepanelen gezwets in het beurstopic doet mag Joost verder weten :z
Nogmaals en voor de laatste keer. Ik spreek mezelf niet tegen. Waar ben je nou naar op zoek?

Als ik 10k in VWRL heb zitten en een ander aandeel voor 600 euro verkoop stap ik echt niet uit. Dat andere geld gaat ook gewoon in VWRL of wat anders en dat de komende 25 jaar. Wat begrijp je daar niet aan?

Het lijkt me verder niet zinvol om nog op je te reageren, want je gaat toch maar door. Wat ik ook wel kon weten uit het zonnepanelen topic.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_189091117
Hallo allemaal,

Op dit moment bestaat 100% uit mijn aandelenportefeuille uit de VWRL ETF. Echter heb ik al enige tijd het gevoel om langzamerhand ook individuele aandelen te kopen voor de long-term (investeren, niet handelen. Alleen verkopen als ik er niet in geloof). Iets als 70% VWRL en 30% individuele aandelen. Hierbij denk ik aan 3-5 aandelen, diversificeren binnen aandelen doe ik al met VWRL.

Momenteel heb ik een lijstje samengesteld met potentiële aandelen waar ik er 5 uit zou willen kiezen op basis van business model, mijn eigen consumentengedrag, intuïtie en wat financiële statistieken op sites als Yahoo Finance/Morningstar.

Ik vraag mij af hoe anderen de potentiële aandelen analyseren. Lezen jullie ook de annual reports? Maken jullie bijv berekeningen zoals een DCF analyse oid? Mijn intuïtie lijkt een kwalitatief onderzoek te prefereren boven een kwantitatieve dcf valuation omdat zo'n model veel assumpties vraagt en er niet rekening wordt gehouden met news en vele andere factoren waar wij geen eenduidig cijfer of assumptie aan kunnen verbinden.

Wat is jullie aanpak en hoe bepalen jullie voor welke prijs een aandeel te kopen? Stel nou dat je een aandeel van Apple op het oog hebt op basis van gevoel en snelle screening, wat is jouw manier van verder onderzoek en hoe bepaal je voor welke prijs je wilt entryen? Zeker gezien de huidige bull market, blijft het maar stijgen...
  maandag 23 september 2019 @ 22:24:54 #74
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189091242
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 22:17 schreef Frank_Underwood het volgende:
Hallo allemaal,

Op dit moment bestaat 100% uit mijn aandelenportefeuille uit de VWRL ETF. Echter heb ik al enige tijd het gevoel om langzamerhand ook individuele aandelen te kopen voor de long-term (investeren, niet handelen. Alleen verkopen als ik er niet in geloof). Iets als 70% VWRL en 30% individuele aandelen. Hierbij denk ik aan 3-5 aandelen, diversificeren binnen aandelen doe ik al met VWRL.

Momenteel heb ik een lijstje samengesteld met potentiële aandelen waar ik er 5 uit zou willen kiezen op basis van business model, mijn eigen consumentengedrag, intuïtie en wat financiële statistieken op sites als Yahoo Finance/Morningstar.

Ik vraag mij af hoe anderen de potentiële aandelen analyseren. Lezen jullie ook de annual reports? Maken jullie bijv berekeningen zoals een DCF analyse oid? Mijn intuïtie lijkt een kwalitatief onderzoek te prefereren boven een kwantitatieve dcf valuation omdat zo'n model veel assumpties vraagt en er niet rekening wordt gehouden met news en vele andere factoren waar wij geen eenduidig cijfer of assumptie aan kunnen verbinden.

Wat is jullie aanpak en hoe bepalen jullie voor welke prijs een aandeel te kopen? Stel nou dat je een aandeel van Apple op het oog hebt op basis van gevoel en snelle screening, wat is jouw manier van verder onderzoek en hoe bepaal je voor welke prijs je wilt entryen? Zeker gezien de huidige bull market, blijft het maar stijgen...
Het heeft helemaal geen zin dat proberen te timen. Koop gewoon gespreide bluechips en blijf vasthouden. Ik koop bij voorkeur dividend-aandelen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 23 september 2019 @ 22:30:30 #75
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_189091377
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 22:17 schreef Frank_Underwood het volgende:
Hallo allemaal,

Op dit moment bestaat 100% uit mijn aandelenportefeuille uit de VWRL ETF. Echter heb ik al enige tijd het gevoel om langzamerhand ook individuele aandelen te kopen voor de long-term (investeren, niet handelen. Alleen verkopen als ik er niet in geloof). Iets als 70% VWRL en 30% individuele aandelen. Hierbij denk ik aan 3-5 aandelen, diversificeren binnen aandelen doe ik al met VWRL.

Momenteel heb ik een lijstje samengesteld met potentiële aandelen waar ik er 5 uit zou willen kiezen op basis van business model, mijn eigen consumentengedrag, intuïtie en wat financiële statistieken op sites als Yahoo Finance/Morningstar.

Ik vraag mij af hoe anderen de potentiële aandelen analyseren. Lezen jullie ook de annual reports? Maken jullie bijv berekeningen zoals een DCF analyse oid? Mijn intuïtie lijkt een kwalitatief onderzoek te prefereren boven een kwantitatieve dcf valuation omdat zo'n model veel assumpties vraagt en er niet rekening wordt gehouden met news en vele andere factoren waar wij geen eenduidig cijfer of assumptie aan kunnen verbinden.
Annual reports lezen vind ik wel interessant, maar een DCF maken is wat tricky. Het is met dat soort modellen vaak garbage-in=garbage-out en je kunt met allerlei aannames over de verwachte groei etc. jezelf rijk of juist arm rekenen, dus eens met wat je zegt. Wil niet zeggen dat je niet naar de kwantitatieve zaken moet kijken, maar dan zou ik eerder K/W vergelijken met peers om toch tot een soort analyse te komen. Hierbij is een site als simply wall street (https://simplywall.st/about) ook wel handig, omdat je dan snel wat metrics onder elkaar hebt.

quote:
Wat is jullie aanpak en hoe bepalen jullie voor welke prijs een aandeel te kopen? Stel nou dat je een aandeel van Apple op het oog hebt op basis van gevoel en snelle screening, wat is jouw manier van verder onderzoek en hoe bepaal je voor welke prijs je wilt entryen? Zeker gezien de huidige bull market, blijft het maar stijgen...
Voor buy-and-hold (maar ook voor traders) is echt timen haast niet te doen. Ik moet zeggen dat het eerder mijn bias is dat ik niet op een 52-week high wil kopen, dan dat ik echt met een prijs kom en wacht totdat het beoogde aandeel dat niveau haalt (lees: zakt, en dan zakt het als een plumppudding en ben je dan zeker dat je het op de bodem hebt gekocht?). Uiteindelijk is voor een buy-and-hold belegger dit soort prijsschommelingen toch maar ruis op de lijn. Als je VWRL koopt, dan kijk je nu toch ook zelden hoe hoog dit staat? Mocht je echt bang zijn voor een verkeerd aankoopmoment kun je met DCA altijd je beoogde exposure opbouwen door je gewenste aandeel door vieren of zessen te hakken en elke maand een kooporder op te geven.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_189091520
quote:
15s.gif Op maandag 23 september 2019 22:30 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Annual reports lezen vind ik wel interessant, maar een DCF maken is wat tricky. Het is met dat soort modellen vaak garbage-in=garbage-out en je kunt met allerlei aannames over de verwachte groei etc. jezelf rijk of juist arm rekenen, dus eens met wat je zegt. Wil niet zeggen dat je niet naar de kwantitatieve zaken moet kijken, maar dan zou ik eerder K/W vergelijken met peers om toch tot een soort analyse te komen. Hierbij is een site als simply wall street (https://simplywall.st/about) ook wel handig, omdat je dan snel wat metrics onder elkaar hebt.
[..]

Voor buy-and-hold (maar ook voor traders) is echt timen haast niet te doen. Ik moet zeggen dat het eerder mijn bias is dat ik niet op een 52-week high wil kopen, dan dat ik echt met een prijs kom en wacht totdat het beoogde aandeel dat niveau haalt (lees: zakt, en dan zakt het als een plumppudding en ben je dan zeker dat je het op de bodem hebt gekocht?). Uiteindelijk is voor een buy-and-hold belegger dit soort prijsschommelingen toch maar ruis op de lijn. Als je VWRL koopt, dan kijk je nu toch ook zelden hoe hoog dit staat? Mocht je echt bang zijn voor een verkeerd aankoopmoment kun je met DCA altijd je beoogde exposure opbouwen door je gewenste aandeel door vieren of zessen te hakken en elke maand een kooporder op te geven.
Voor het screenen, kijk ik zelf naar Finviz. Ik heb onder andere AMD en MSFT op het oog, maar ze blijven maar stijgen en all-time highs bereiken... ben wel erg bullish over deze twee stocks.

Bij VWRL kijk ik nooit naar de prijs, maar de kans dat de VWRL over een lange horizon stijgt, groter is dan een individueel aandeel. Bij de laatste is de risico op een flat en lost decade groter, zoals bepaalde stocks (macy's, general electric etc)..

DCA voor ETFs is handig want deze zinn goedkoop in transacties maar bij individuele aandelen kost het mij 5eur per transactie per aandeel..
pi_189091557
Waarom koop je niet een wat meer sectorspecifieke tracker ipv vwrl?
Play hard, go pro.
pi_189091571
quote:
15s.gif Op maandag 23 september 2019 22:30 schreef GSbrder het volgende:
Annual reports lezen vind ik wel interessant, maar een DCF maken is wat tricky. Het is met dat soort modellen vaak garbage-in=garbage-out en je kunt met allerlei aannames over de verwachte groei etc. jezelf rijk of juist arm rekenen,
Tjah........ Naja weet niet hoor. Je zou markt breed ook wel kunnen checken welke interest voor de DCF er wordt gebruikt volgens jou.....

En dan gewoon met die rentevoet rekenen.

DCF is sowieso een beetje onzin in de zin van.... netto investeringen aftrekken... Ja long term, als de groeivoet intact blijft etc. Allicht.... Maar de waarde gaat niet verloren zou je zeggen maar zit in de assets van het bedrijf op dat moment.

Maar cashflow is wel weer een stuk stabieler dan winst en om die reden weer bruikbaarder.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_189091601
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 22:40 schreef Aethereal het volgende:
Waarom koop je niet een wat meer sectorspecifieke tracker ipv vwrl?
Omdat ik VWRL voor diversificatie wil, en 3-5 stocks voor groei en dat ik daarin wil investeren want ik ben er bullish over. Stocks als AMD/MSFT/NVDA/V maar ook stocks als WM/DIS/JNJ.
pi_189091640
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 22:41 schreef ludovico het volgende:

[..]

Tjah........ Naja weet niet hoor. Je zou markt breed ook wel kunnen checken welke interest voor de DCF er wordt gebruikt volgens jou.....

En dan gewoon met die rentevoet rekenen.

DCF is sowieso een beetje onzin in de zin van.... netto investeringen aftrekken... Ja long term, als de groeivoet intact blijft etc. Allicht.... Maar de waarde gaat niet verloren zou je zeggen maar zit in de assets van het bedrijf op dat moment.

Maar cashflow is wel weer een stuk stabieler dan winst en om die reden weer bruikbaarder.
Ik heb het niet zo met die DCF analyses. Te veel aannames, van de parameters tot aan de assumpties (dividend growth, FCFE, FCFF etc..). Ook zaken als growth rate... dat kun je niet zo eenduidig schatten. Er zijn zoveel factoren die een growth rate in jaar x in eens kan doen veranderen..
pi_189091705
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 22:45 schreef Frank_Underwood het volgende:

[..]

Ik heb het niet zo met die DCF analyses. Te veel aannames, van de parameters tot aan de assumpties (dividend growth, FCFE, FCFF etc..). Ook zaken als growth rate... dat kun je niet zo eenduidig schatten. Er zijn zoveel factoren die een growth rate in jaar x in eens kan doen veranderen..
Tjah, sorry, maar... Je kunt die aannames kut vinden maar die aannames zijn beter dan je alternatieven...

Of je schat zelf een reele groeivoet of je laat het aan de markt over.... Waarom zijn die meer reëel dan een goede schatting? En de groeivoet die de markt toedicht is ook niet eenduidig te achterhalen dus die weet je niet eens.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_189091779
Heb een zak moneys. In het verleden veel gehandeld op de beurs maar geen zin meer om me er teveel in te verdiepen.
Vakman pur sang
pi_189091786
Zijn er tegenwoordig goede manieren om je inzet te laten beleggen?
Vakman pur sang
pi_189091953
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2019 22:52 schreef Lospedrosa het volgende:
Zijn er tegenwoordig goede manieren om je inzet te laten beleggen?
koop een wereldwijdindexfonds.

Denk aan:

Northern trust world
Ishares MSCI world
VWRL
pi_189092380
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 22:48 schreef ludovico het volgende:

[..]

Tjah, sorry, maar... Je kunt die aannames kut vinden maar die aannames zijn beter dan je alternatieven...

Of je schat zelf een reele groeivoet of je laat het aan de markt over.... Waarom zijn die meer reëel dan een goede schatting? En de groeivoet die de markt toedicht is ook niet eenduidig te achterhalen dus die weet je niet eens.
Ik vind ze niet kut, ik betwijfel of een DCF wel opweegt tegenover een kwalitatieve analyse.
pi_189092827
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 23:34 schreef Frank_Underwood het volgende:

[..]

Ik vind ze niet kut, ik betwijfel of een DCF wel opweegt tegenover een kwalitatieve analyse.
Want dcf is niet kwalitatief?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 24 september 2019 @ 00:17:13 #87
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_189092888
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2019 22:38 schreef Frank_Underwood het volgende:

[..]

Voor het screenen, kijk ik zelf naar Finviz. Ik heb onder andere AMD en MSFT op het oog, maar ze blijven maar stijgen en all-time highs bereiken... ben wel erg bullish over deze twee stocks.
Ik ben meer bullish over MSFT dan AMD, maar het zijn aantrekkelijke aandelen, beetje duur, maar ze hebben wel een bepaalde eeuwigheidswaarde voor in je portefeuille. Met VWRL heb je natuurlijk al een behoorlijke stake MSFT, dus eigenlijk ga je nu actief overwegen naar een tech-fonds.

quote:
Bij VWRL kijk ik nooit naar de prijs, maar de kans dat de VWRL over een lange horizon stijgt, groter is dan een individueel aandeel. Bij de laatste is de risico op een flat en lost decade groter, zoals bepaalde stocks (macy's, general electric etc)..
Risico is inderdaad groter, maar de upside van stockpicking is ook groter. Met een koop van Galapagos in december 2018 en buy-to-hold heb ik ook een aardig ritje gemaakt. Een stock kan tanken en een gespreide ETF niet, maar de ETF kan ook niet als een unicorn de lucht in schieten. Leuke quote:

quote:
Luck > risk, because they’re the same thing in opposite directions but luck is harder to identify, making it worthy of more reflection.
quote:
DCA voor ETFs is handig want deze zinn goedkoop in transacties maar bij individuele aandelen kost het mij 5eur per transactie per aandeel..
Dan zit je bij niet een hele goedkope (ABN Amro?) want bij DeGiro komt het op 2 euro en een beetje uit en bij Flatex op 0 euro (maar heb je mogelijk wel last van een ongunstige spread). Als je dan een paar jaar je aandelen wilt houden, dan is het natuurlijk wel aantrekkelijk dat je niet het dividendlek hebt en geen fee hoeft af te dragen. Bij een order van 1000 euro in VWRL of een individueel aandeel waar je 5 euro voor moet afdragen, heb je aankoopkosten door een besparing van 0.25% (fee) en 0.14% (dividendlekkage) er in 2 jaar uit. Uiteraard met de aanname dat jouw individuele aandelen minimaal de markt verslaan, maar anders zou je ze niet selecteren.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_189093741
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 22:17 schreef Frank_Underwood het volgende:
Momenteel heb ik een lijstje samengesteld met potentiële aandelen waar ik er 5 uit zou willen kiezen op basis van business model, mijn eigen consumentengedrag, intuïtie en wat financiële statistieken op sites als Yahoo Finance/Morningstar.
Je hebt Morningstar al gevonden. Je zou $199 in een betaald jaarabonnement (US versie) kunnen investeren. Je hebt dan toegang tot hun stock reports. Deze zijn meestal goed en specifiek geschreven voor aandelen kopers, dus bedoeld als objectief advies en niet als promotie van een aandeel zoals veel andere research.

Je kunt natuurlijk ook zelf het jaarverslag van het betreffende bedrijf lezen. Voor een beginnende belegger is dit meestal te overweldigend. Zonder ervaring weet je niet waar je wel en niet op moet letten. Morningstar heeft ervaren analisten die de informatie voor je filteren. Ze geven ook een fair value voor het aandeel af.

Als ik een aandeel vind dat me interesseert, dan lees ik het Morningstar rapport en doe ik zelf wat aanvullend onderzoek. Op z'n minst even de website van het bedrijf bezoeken, etc. Als de fair value van Morningstar onder de huidige beurskoers staat, dan plaats ik het aandeel op mijn watchlist. (Terzijde: ik begrijp niet waarom dit wordt afgedaan als 'timen' in de reakties hierboven. Waarom zou je meer betalen dan de geschatte waarde van een aandeel?)

Mocht de beurskoers onder de fair value dalen, dan ga ik er even goed voor zitten. Misschien stelt Morningstar z'n verwachtingen bij en er zijn ook andere online bronnen met informatie of een mening over het aandeel. Ik lees het jaarverslag deels (NB: ik heb een achtergrond in accounting) en bepaal uiteindelijk of het aandeel iets voor me is. Ik koop het dan of zet het terug op de wachtlijst met een lagere fair value.

[ Bericht 0% gewijzigd door jaco op 24-09-2019 05:30:10 (spelling) ]
pi_189103131
Ik heb vandaag een account aangemaakt op Flatex.

Eerst indruk is dat het echt een super onoverzichtelijke interface is (heb ook DeGiro).

Morgen even een effect kopen om te kijken hoe dat gaat (en natuurlijk als een eckte hollander die ¤100 kan cashen. Zoals het nu eruit ziet blijf ik gewoon bij DeGiro (betaal graag een paar euro extra voor een fatsoenlijke interface).
Play hard, go pro.
pi_189130945
ABN: wat een klap, wat vinden jullie? Kans of wegrennen?

Ikzelf ga lang voor abn dus heb bijgekocht, afhankelijk van de trend misschien nog een aantal als hij doorzakt onder de 14. Verwacht ik eigenlijk niet, want al erg stevig gestraft in mijn optiek
Aigh aigh Captain!
  donderdag 26 september 2019 @ 22:44:57 #91
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_189137355
Financials zijn doodgeld, laat staan consumentenbanken..
The more debt, the better
pi_189137399
quote:
13s.gif Op donderdag 26 september 2019 16:38 schreef Captain_koek het volgende:
ABN: wat een klap, wat vinden jullie? Kans of wegrennen?

Ikzelf ga lang voor abn dus heb bijgekocht, afhankelijk van de trend misschien nog een aantal als hij doorzakt onder de 14. Verwacht ik eigenlijk niet, want al erg stevig gestraft in mijn optiek
Beurswaarde 7,63 mld

= 85% van initiele waarde (want 15% gezakt)... 9 miljard = 100%, 15% = 1450 miljoen.

Eenmalige boete, geen gezeik qua overige winstgevendheid whatsoever....

Lijkt mij dus een kans...
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_189140076
quote:
13s.gif Op donderdag 26 september 2019 16:38 schreef Captain_koek het volgende:
ABN: wat een klap, wat vinden jullie? Kans of wegrennen?

Ikzelf ga lang voor abn dus heb bijgekocht, afhankelijk van de trend misschien nog een aantal als hij doorzakt onder de 14. Verwacht ik eigenlijk niet, want al erg stevig gestraft in mijn optiek
Zo die had ik niet verwacht van +8% naar -7% nu binnen een dag.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 27 september 2019 @ 09:20:35 #94
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189140161
Ik vind dat die financials wel hard worden aangepakt. Ja, hun rekeningen worden gebruikt voor witwassen. Maar die roep om bijvoorbeeld mensen in de top te berechten is ongerecht.
Bij het UWV wordt heel veel fraude gepleegd. Moet nu de top daar worden aangepakt?
Ook vind ik de boetes hoog voor het niet naleven van regelgeving. Defensie heeft regelgeving niet nageleeft waardoor mensen ernstig ziek zijn geworden. Die krijgen dan een boete van 40.000 euro. De ING let niet goed op witwassen (rechtshandhaving is ook niet hun taak!) en gelijk een boete van honderden miljoenen!
Is dat nog steeds vanwege de algemene hetze tegen banken vanuit het publiek en de politiek? Een sterke financiele sector is juist belangrijk voor de Nederlandse economie. We zijn die wel aan het afbreken.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_189140254
Hmm krabbelt abn sneller op dan ing? Dan spring ik over.
pi_189141684
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 22:48 schreef ludovico het volgende:

[..]

Beurswaarde 7,63 mld

= 85% van initiele waarde (want 15% gezakt)... 9 miljard = 100%, 15% = 1450 miljoen.

Eenmalige boete, geen gezeik qua overige winstgevendheid whatsoever....

Lijkt mij dus een kans...
Beurswaarde was 17 en nu 15 miljard ik heb geen idee waar jij de 7,63 miljard vandaan haalt. Gister is er meer dan twee miljard beurswaarde verdampt!
pi_189146335
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 11:27 schreef kareldekikker455 het volgende:

[..]

Beurswaarde was 17 en nu 15 miljard ik heb geen idee waar jij de 7,63 miljard vandaan haalt. Gister is er meer dan twee miljard beurswaarde verdampt!
Staat op google? "ABN aandeel"

Zou toch moeten kloppen.. vaag, Yahoo geeft idd 15 aan.

Maakt de feiten alleen maar extremer.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_189147480
Maar dus, is de overstap een idee? ING voor 15,66 gekocht nu 9,88.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 27-09-2019 18:43:22 ]
  vrijdag 27 september 2019 @ 19:00:02 #99
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189147715
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 18:43 schreef LelijKnap het volgende:
Maar dus, is de overstap een idee? ING voor 15,66 gekocht nu 9,88.
Maakt niet uit. Beste kun je spreiden. Ik geloof nog stteda in value
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_189147730
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 19:00 schreef LXIV het volgende:

[..]

Maakt niet uit. Beste kun je spreiden. Ik geloof nog stteda in value
Half om half? Kan er niets zinnigs gezegd worden over groeicapaciteit van beide? Dit aandeel betreft niet zoveel (800 stuks) dus vereist mi geen verdere opdeling.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 27-09-2019 19:01:45 ]
pi_189148318
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 19:00 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Half om half? Kan er niets zinnigs gezegd worden over groeicapaciteit van beide? Dit aandeel betreft niet zoveel (800 stuks) dus vereist mi geen verdere opdeling.
Zelfde type bedrijven.. Het enige wat je doet is je risico verlagen als je wat meer diversificeert...
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 27 september 2019 @ 19:36:26 #102
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189148347
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 19:00 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Half om half? Kan er niets zinnigs gezegd worden over groeicapaciteit van beide? Dit aandeel betreft niet zoveel (800 stuks) dus vereist mi geen verdere opdeling.
Spreiden is altijd goed. Maar niemand kan voooraf zeggen welk aandeeel het het beste zal doen. Ik heb ze beiden, iets meer abn
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_189148416
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 19:36 schreef LXIV het volgende:

[..]

Spreiden is altijd goed. Maar niemand kan voooraf zeggen welk aandeeel het het beste zal doen. Ik heb ze beiden, iets meer abn
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 19:35 schreef ludovico het volgende:
Zelfde type bedrijven.. Het enige wat je doet is je risico verlagen als je wat meer diversificeert...
Hmm oke! Ik herinner me nmlk een stukje over het perspectief van ING; dat het nog lang zal duren voordat ie terug zal springen. Maar dat was dan wrs idd gebaseerd op de alg. toestand van de financiele sector. Miss splits ik het ook maar op.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 27-09-2019 19:41:55 ]
pi_189149202
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 19:40 schreef LelijKnap het volgende:

[..]


[..]

Hmm oke! Ik herinner me nmlk een stukje over het perspectief van ING; dat het nog lang zal duren voordat ie terug zal springen. Maar dat was dan wrs idd gebaseerd op de alg. toestand van de financiele sector. Miss splits ik het ook maar op.
Boete + systemen aanpassen > afname boerskoers. --> overreactie markt.

Je kan daar een tikje op gokken, ING short en ABN long.

Maareh, hoeveel % zou de koers van Pnl stijgen maandag? 10%?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 27 september 2019 @ 20:27:41 #105
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189149251
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 19:40 schreef LelijKnap het volgende:

[..]


[..]

Hmm oke! Ik herinner me nmlk een stukje over het perspectief van ING; dat het nog lang zal duren voordat ie terug zal springen. Maar dat was dan wrs idd gebaseerd op de alg. toestand van de financiele sector. Miss splits ik het ook maar op.
Je moet helemaal niet zo fixeren op de koers
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 27 september 2019 @ 20:33:41 #106
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189149346
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 20:24 schreef ludovico het volgende:

[..]

Boete + systemen aanpassen > afname boerskoers. --> overreactie markt.

Je kan daar een tikje op gokken, ING short en ABN long.

Maareh, hoeveel % zou de koers van Pnl stijgen maandag? 10%?
Had ik nog niet gehoord... weet niet wat de reactie zal zijn. Van mij had het niet gehoeven!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_189149853
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 20:24 schreef ludovico het volgende:
Boete + systemen aanpassen > afname boerskoers. --> overreactie markt.

Je kan daar een tikje op gokken, ING short en ABN long.

Ergo; een groter aandeel in ABN dan ING?

quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 20:27 schreef LXIV het volgende:
Je moet helemaal niet zo fixeren op de koers
Hmm? Niet afhankelijk van doel en termijn?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 27-09-2019 21:03:15 ]
  vrijdag 27 september 2019 @ 21:23:51 #108
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_189150500
Koers reageert altijd overdreven op nieuwsberichten, is voor mij vaak wel een trigger om te kopen. Zolang er fundamenteel dan niks verandert he.
pi_189151376
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 09:20 schreef LXIV het volgende:
Ik vind dat die financials wel hard worden aangepakt. Ja, hun rekeningen worden gebruikt voor witwassen. Maar die roep om bijvoorbeeld mensen in de top te berechten is ongerecht.
Bij het UWV wordt heel veel fraude gepleegd. Moet nu de top daar worden aangepakt?
Ook vind ik de boetes hoog voor het niet naleven van regelgeving. Defensie heeft regelgeving niet nageleeft waardoor mensen ernstig ziek zijn geworden. Die krijgen dan een boete van 40.000 euro. De ING let niet goed op witwassen (rechtshandhaving is ook niet hun taak!) en gelijk een boete van honderden miljoenen!
Is dat nog steeds vanwege de algemene hetze tegen banken vanuit het publiek en de politiek? Een sterke financiele sector is juist belangrijk voor de Nederlandse economie. We zijn die wel aan het afbreken.
Ik zou juist liever zien dat ze de bestuurders wat harder aanpakken en niet de aandeelhouders. Nu zie je helaas nog te vaak dat de verantwoordelijken strafrechtelijke vervolging afkopen via een schikking uit de bedrijfskas, en daarmee dus uit de zakken van de aandeelhouders.
  vrijdag 27 september 2019 @ 22:06:35 #110
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189151409
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 22:04 schreef invesduurder het volgende:

[..]

Ik zou juist liever zien dat ze de bestuurders wat harder aanpakken en niet de aandeelhouders. Nu zie je helaas nog te vaak dat de verantwoordelijken strafrechtelijke vervolging afkopen via een schikking uit de bedrijfskas, en daarmee dus uit de zakken van de aandeelhouders.
Maar ook de directeur van het UWV van als Mo H. uit Rotterdam gefraudeerd heeft met zijn uitkering!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 28 september 2019 @ 11:36:05 #112
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189156959
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_189157479
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2019 11:36 schreef LXIV het volgende:

[..]

Reken je niet rijk
Ik heb het al uitgegeven :+
  zondag 29 september 2019 @ 16:28:38 #114
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_189178060
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 22:04 schreef invesduurder het volgende:

[..]

Ik zou juist liever zien dat ze de bestuurders wat harder aanpakken en niet de aandeelhouders. Nu zie je helaas nog te vaak dat de verantwoordelijken strafrechtelijke vervolging afkopen via een schikking uit de bedrijfskas, en daarmee dus uit de zakken van de aandeelhouders.
Uiteindelijk hebben de aandeelhouders de macht om de bestuurders af te zetten.
Dat dit niet het geval is bij bijv. ABN en ING komt, denk ik, omdat veel aandeelhouders wel inzien dat zo'n situatie niet volledig de schuld is van de top van het bedrijf (die zijn niet aantoonbaar lakser dan voorheen als het om witwassen gaat) maar ook van gewijzigde wet- en regelgeving op dit gebied, waardoor het in veel gevallen lastig te bepalen is of de bank voldoende heeft gedaan om witwassen te voorkomen. Je bent als onderneming op dit gebied een halve crimineel, tenzij je het tegendeel kunt bewijzen.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_189180229
Waarin beleggen jullie? Alleen in ETFs, of (ook) in individuele producten zoals aandelen?

Ik hoor en lees vaak dat index fondsen de meest gebruikelijke en verstandige methode is om 'rijk' te worden door consistent bij te dragen via DCA. En dat consistente bijdragen in index funds risk-adjusted een veel grotere impact hebben dan DCA in aandelen (want transactiekosten) en jaarlijks lump-summen leidt tot mislopen van eventuele returns.

[ Bericht 66% gewijzigd door DrKingSchultz op 29-09-2019 18:26:00 ]
pi_189227139
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 18:19 schreef DrKingSchultz het volgende:
Waarin beleggen jullie? Alleen in ETFs, of (ook) in individuele producten zoals aandelen?
Beiden.

quote:
Ik hoor en lees vaak dat index fondsen de meest gebruikelijke en verstandige methode is om 'rijk' te worden door consistent bij te dragen via DCA. En dat consistente bijdragen in index funds risk-adjusted een veel grotere impact hebben dan DCA in aandelen (want transactiekosten) en jaarlijks lump-summen leidt tot mislopen van eventuele returns.
De vraag is niet zo helder. Het lijkt alsof je specifiek materiaal uit de FIRE hoek hebt gelezen en wat concepten op een hoop gooit. Ik geloof dat je op 2 discussies doelt, die je los van elkaar moet zien.

DCA (dollar cost averaging) vs een lump sum besteden zodra je die beschikbaar hebt vs market timing met de gehele lump sum, is een discussie die voor elke aankoop geldt waarvoor er over een bepaalde periode bewegende koersen bestaan en die je in stukjes kunt kopen. Hier moet je dus ook over nadenken als je goud wilt kopen of graan futures.

Index-fund Vs aandelen selecteren is de tweede en meer complexe discussie. Als je geen kennis hebt over bedrijfsvoering en die kennis ook niet wilt vergaren, dan is een goedkoop index-fund waarschijnlijk je meest efficiente oplossing. Je wordt er niet (relatief) rijk mee zoals je stelt, omdat de meeste beleggers ongeveer hetzelfde rendement zullen halen als jij. Aandelen selecteren kost veel tijd en energie maar kan lucratief uitpakken. Je kunt hier bovendien ook profiteren van geluk, zoals een klein aandeel dat doorbreekt.

De transactie kosten zijn tegenwoordig zo laag dat dit geen rol meer speelt imho. Hooguit loop je tegen hoge spreads aan als je in exotische producten of illiquide small caps gaat beleggen, maar als het goed is weet je dan toch al wat je doet.
pi_189243789
PostNL ff naar 2.09 euro, nu weer 1.80

Blijkbaar vindt de meerderheid van de kopers / verkopers dat het 1.80 waard moet zijn...

Ik zou geen aandeeltje Pnl verkopen op 1.80 i.i.g.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 3 oktober 2019 @ 12:49:07 #118
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189244116
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 12:30 schreef ludovico het volgende:
PostNL ff naar 2.09 euro, nu weer 1.80

Blijkbaar vindt de meerderheid van de kopers / verkopers dat het 1.80 waard moet zijn...

Ik zou geen aandeeltje Pnl verkopen op 1.80 i.i.g.
Zonder dividend is het wel minder aantrekkelijk.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_189244337
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 12:49 schreef LXIV het volgende:

[..]

Zonder dividend is het wel minder aantrekkelijk.
De enige rationele theorie die bestaat voor lagere beurskoersen bij lager dividend is dat een bedrijf cash gaat hoarden en daar slechte investeringen mee gaat doen.

Dat is niet van toepassing op een bedrijf met een negatief eigen vermogen als je het mij vraagt.

De overname an sich lijkt mij ook positief, concurrentie wegpesten gaat beide partijen meer kosten dan de overname prijs dus.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_189244380
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 12:49 schreef LXIV het volgende:

[..]

Zonder dividend is het wel minder aantrekkelijk.
Zou teveel afwijken van efficiënte markthypothese.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zaterdag 5 oktober 2019 @ 07:16:24 #121
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_189277628
CMRE heeft wel een mooi dividend en gaat uppp
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
  zaterdag 5 oktober 2019 @ 19:18:40 #122
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_189286142
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 12:59 schreef ludovico het volgende:

[..]

De enige rationele theorie die bestaat voor lagere beurskoersen bij lager dividend is dat een bedrijf cash gaat hoarden en daar slechte investeringen mee gaat doen.
Nu ja, de meeste dividend aristocrats verhandelen ook tegen een hogere k/w dan bedrijven zonder dividend of met een grillig dividendpatroon in vergelijkbare sectoren. Het zegt ook iets over de voorspelbaarheid van groei in uitkeringen en het belang van tevreden aandeelhouders. Denk dat het met PostNL wel is ingeprijsd inmiddels.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_189327382
Hallo allemaal,

Hier een absolute beginner en leek qua beleggen. Vorige maand heb ik een account bij de Giro geopend, ik ben met een bedrag begonnen van een kleine 1.500,- euro (VWRL en IWDA). Door ermee te beginnen wil ik er gaandeweg van leren. Jullie begrijpen wellicht dat vele posts hier nog chinees voor me zijn, maar ik moet en wil toch ergens beginnen.

Op dit moment heb ik 2 vragen:

- in de mailbox van De Giro ontving ik een evt. in te vullen formulier W-8BEN, een verzoek om toepassing van het verlaagd tarief dividendbelasting USA. Iemand een idee of ik dit verzoek moet indienen?

- her en der lees ik om toch wat obligaties te kopen, is dit echt nodig?

Globale situatie: ik zou tot eind volgend jaar nog een 8.000 euro kunnen investeren in beleggingen, ik wil er niet actief mee bezig zijn, eerder iets om over 8 tot 10 jaar eens te kijken hoe de vlag erbij hangt. Uiteraard kan ik dit bedrag missen, daarbuiten heb ik nog een deposito bij een bank (loopt volgend jaar af). Ik zit boven de VRH grens.

Alle tips/adviezen voor deze leek zijn welkom, graag in Jip en Janneke taal.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
pi_189328208
Obligaties ga je toevoegen als het risico te hoog wordt... Interest rates op obligaties nu zijn echter ook extreem laag... Kun je wss beter uit de markt blijven even...

Maar dit gaat pas tellen als het een beetje vermogen wordt joh, en dan zeggen ze eigenlijk "je leeftijd als % in obligaties" maar meer om te benadrukken dat je risico moet afbouwen als je je vermogen gaat opeten, want je wilt niet uit de beurs stappen als de koersen laag staan zegmaar.

Idealiter zet je gewoon 400 euro per maand ofzo weg, in een ETF, je hebt bij degiro een kern selectie.. kan je onder voorwaarden zonder transactiekosten (1* per maand oud) kopen... Heb je fondsen tussen zitten die wereldwijd beleggen.

[ Bericht 20% gewijzigd door ludovico op 08-10-2019 11:40:36 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 22:34:00 #125
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_189338481
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 10:19 schreef Zomersproet29 het volgende:
- in de mailbox van De Giro ontving ik een evt. in te vullen formulier W-8BEN, een verzoek om toepassing van het verlaagd tarief dividendbelasting USA. Iemand een idee of ik dit verzoek moet indienen?
Kort antwoord: ja, een lager tarief dividendbelasting (voorheffing 15% i.p.v. 30%) komt voort uit het verdrag tussen de USA en Nederland. Dividenden kunnen belast worden onder het Amerikaanse belastingstelsel en om vast te stellen of beleggers in aanmerking komen voor een lager belastingtarief wordt zo'n formulier W-8BEN gebruikt. Ik geloof niet dat het voor aandelen VWRL (domicilie in Ierland, dus Europees) ook relevant is, maar voor andere aandelen of ETFs in dollars kan het wel goed zijn dit in te vullen.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_189350902
Zal AMD nog stijgen?
Hoi
pi_189351043
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 19:40 schreef WillekeurigeNaam135 het volgende:
Zal AMD nog stijgen?
Who knows
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_189351140
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 19:48 schreef ludovico het volgende:

[..]

Who knows
gekocht op 31 ;(
Hoi
pi_189351225
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 19:53 schreef WillekeurigeNaam135 het volgende:

[..]

gekocht op 31 ;(
Kan, welke idee erachter? Goede earnings? Aandeel ondergewaardeerd?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_189351468
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 19:57 schreef ludovico het volgende:

[..]

Kan, welke idee erachter? Goede earnings? Aandeel ondergewaardeerd?
ging sws de laatste maanden heel snel omhoog. Dus ik dacht gaat waarschijnlijk verder nadat die een klein dipje naar 31 deed. Maar de dip werd groter oa omdat de nieuwe grafische kaart een vertraging heeft opgelopen.
Hoi
pi_189351722
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 20:09 schreef WillekeurigeNaam135 het volgende:

[..]

ging sws de laatste maanden heel snel omhoog. Dus ik dacht gaat waarschijnlijk verder nadat die een klein dipje naar 31 deed. Maar de dip werd groter oa omdat de nieuwe grafische kaart een vertraging heeft opgelopen.
Puur speculeren wat je doet dan.

Hoe hoger de koers hoe meer je betaalt voor een aandeel, hoe slechter de deal.

Scheelt dat de markt vaak wel redelijk efficiënt is en dat het vaak niet helemaal onterecht is dat de koers was gestegen. Maar je hebt eigenlijk geen idee waar je in belegt.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 10 oktober 2019 @ 09:49:16 #132
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_189359897
Koersdoel voor Adyen van 960 euro volgens Goldman-Sachs. Wat moet je nou met zoiets?
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_189360014
quote:
5s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 09:49 schreef Tyr80 het volgende:
Koersdoel voor Adyen van 960 euro volgens Goldman-Sachs. Wat moet je nou met zoiets?
Helemaal niks? Hoezo?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 10 oktober 2019 @ 10:10:28 #134
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_189360131
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 10:00 schreef ludovico het volgende:

[..]

Helemaal niks? Hoezo?
Voor wie geven ze zoiets dan af?
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_189360198
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 10:10 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Voor wie geven ze zoiets dan af?
Geïnteresseerden.

Assumpties erachter zijn zo groot dat je dat getal zonder die assumpties niet zou moeten interpreteren.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 10 oktober 2019 @ 16:51:48 #136
166976 DuvelDuvel
Altijd heet en altijd hype
pi_189365860
Ik wilde net een bepaald aandeel kopen (heb er al een aantal van in bezit), kreeg ik de foutmelding bij de DeGiro "Helaas kan dit product niet verhandeld worden. Dit kan het gevolg zijn van regelgeving, uw profiel of als gevolg van een intern besluit.". Dus ik een mailtje sturen, krijg ik dit terug:"

Bedankt voor uw e-mail.
Helaas heeft DEGIRO besloten het uitbreiden van genoemde onderliggende waarde tijdelijk te beperken. De reden is dat ons risk management het vanuit risico oogpunt niet wenselijk acht haar positie te vergroten.
Het is echter wel mogelijk om bestaande posities aan te houden en/of te verkopen."

Kan iemand mij uitleggen waarom DeGiro voor mij beslist wat risicovol is? Of koopt DeGiro eerst dit aandeel op, waarna ze het doorverkopen aan mij? Ik heb geen idee hoe dit eigenlijk werkt.
#FreeHat
pi_189367111
Trump tweets hebben een mooie impact op ING :+
BlaBlaBla
pi_189373251
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 16:51 schreef DuvelDuvel het volgende:
Ik wilde net een bepaald aandeel kopen (heb er al een aantal van in bezit), kreeg ik de foutmelding bij de DeGiro "Helaas kan dit product niet verhandeld worden. Dit kan het gevolg zijn van regelgeving, uw profiel of als gevolg van een intern besluit.". Dus ik een mailtje sturen, krijg ik dit terug:"

Bedankt voor uw e-mail.
Helaas heeft DEGIRO besloten het uitbreiden van genoemde onderliggende waarde tijdelijk te beperken. De reden is dat ons risk management het vanuit risico oogpunt niet wenselijk acht haar positie te vergroten.
Het is echter wel mogelijk om bestaande posities aan te houden en/of te verkopen."

Kan iemand mij uitleggen waarom DeGiro voor mij beslist wat risicovol is? Of koopt DeGiro eerst dit aandeel op, waarna ze het doorverkopen aan mij? Ik heb geen idee hoe dit eigenlijk werkt.
Zeg dan gewoon welk aandeel, ipv zo geheimzinnig doen.
pindazakje
pi_189374137
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 16:51 schreef DuvelDuvel het volgende:
Ik wilde net een bepaald aandeel kopen (heb er al een aantal van in bezit), kreeg ik de foutmelding bij de DeGiro "Helaas kan dit product niet verhandeld worden. Dit kan het gevolg zijn van regelgeving, uw profiel of als gevolg van een intern besluit.". Dus ik een mailtje sturen, krijg ik dit terug:"

Bedankt voor uw e-mail.
Helaas heeft DEGIRO besloten het uitbreiden van genoemde onderliggende waarde tijdelijk te beperken. De reden is dat ons risk management het vanuit risico oogpunt niet wenselijk acht haar positie te vergroten.
Het is echter wel mogelijk om bestaande posities aan te houden en/of te verkopen."

Kan iemand mij uitleggen waarom DeGiro voor mij beslist wat risicovol is? Of koopt DeGiro eerst dit aandeel op, waarna ze het doorverkopen aan mij? Ik heb geen idee hoe dit eigenlijk werkt.
Fastned? :+
pi_189375390
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 16:51 schreef DuvelDuvel het volgende:
Ik wilde net een bepaald aandeel kopen (heb er al een aantal van in bezit), kreeg ik de foutmelding bij de DeGiro "Helaas kan dit product niet verhandeld worden. Dit kan het gevolg zijn van regelgeving, uw profiel of als gevolg van een intern besluit.". Dus ik een mailtje sturen, krijg ik dit terug:"

Bedankt voor uw e-mail.
Helaas heeft DEGIRO besloten het uitbreiden van genoemde onderliggende waarde tijdelijk te beperken. De reden is dat ons risk management het vanuit risico oogpunt niet wenselijk acht haar positie te vergroten.
Het is echter wel mogelijk om bestaande posities aan te houden en/of te verkopen."

Kan iemand mij uitleggen waarom DeGiro voor mij beslist wat risicovol is? Of koopt DeGiro eerst dit aandeel op, waarna ze het doorverkopen aan mij? Ik heb geen idee hoe dit eigenlijk werkt.
Koop je de aandelen misschien met geleend geld? Over welk aandeel gaat het?
pi_189376365
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 10:10 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Voor wie geven ze zoiets dan af?
Goldman Sachs heeft een research rapport over Adyen geschreven. Vanwege wetgeving ter voorkoming van voorkennis moeten ze de conclusie uit het rapport publiceren. Je hebt er als buitenstaander inderdaad weinig aan, tenzij je het rapport zelf ook in handen hebt zodat je de achterliggende aannames kunt bestuderen. Maar ik neem even aan dat je geen klant bij Goldman Sachs bent.

Dit soort rapporten worden vaak geschreven om de lezer aan het handelen te krijgen. Dit levert de bank/broker immers commissies op. Het is aangetoond dat dergelijke rapporten over het algemeen te optimistisch zijn over de verwachtingen van de betreffende bedrijven. Je moet je dus afvragen of het rapport objectief genoeg is om van waarde te zijn.
  vrijdag 11 oktober 2019 @ 07:15:53 #142
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_189376640
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 05:06 schreef jaco het volgende:

[..]

Goldman Sachs heeft een research rapport over Adyen geschreven. Vanwege wetgeving ter voorkoming van voorkennis moeten ze de conclusie uit het rapport publiceren. Je hebt er als buitenstaander inderdaad weinig aan, tenzij je het rapport zelf ook in handen hebt zodat je de achterliggende aannames kunt bestuderen. Maar ik neem even aan dat je geen klant bij Goldman Sachs bent.

Dit soort rapporten worden vaak geschreven om de lezer aan het handelen te krijgen. Dit levert de bank/broker immers commissies op. Het is aangetoond dat dergelijke rapporten over het algemeen te optimistisch zijn over de verwachtingen van de betreffende bedrijven. Je moet je dus afvragen of het rapport objectief genoeg is om van waarde te zijn.
Ok, dank, hier kan ik wat van maken zo.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_189376756
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 05:06 schreef jaco het volgende:

[..]

Goldman Sachs heeft een research rapport over Adyen geschreven. Vanwege wetgeving ter voorkoming van voorkennis moeten ze de conclusie uit het rapport publiceren. Je hebt er als buitenstaander inderdaad weinig aan, tenzij je het rapport zelf ook in handen hebt zodat je de achterliggende aannames kunt bestuderen. Maar ik neem even aan dat je geen klant bij Goldman Sachs bent.

Dit soort rapporten worden vaak geschreven om de lezer aan het handelen te krijgen. Dit levert de bank/broker immers commissies op. Het is aangetoond dat dergelijke rapporten over het algemeen te optimistisch zijn over de verwachtingen van de betreffende bedrijven. Je moet je dus afvragen of het rapport objectief genoeg is om van waarde te zijn.
Je begrijpt dat de mensen die die rapporten schrijven ver weg zitten van de advisory afdelingen die mogelijk over voorkennis beschikken? Er is dus helemaal geen publicatieverplichting.

Daarnaast kun je de rapporten ook inlezen via bijvoorbeeld Thomson Reuters, dus je hoeft ook geen klant van GS te zijn.
Play hard, go pro.
pi_189377387
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 07:39 schreef Aethereal het volgende:

[..]

Je begrijpt dat de mensen die die rapporten schrijven ver weg zitten van de advisory afdelingen die mogelijk over voorkennis beschikken? Er is dus helemaal geen publicatieverplichting.
Ik stelde dat ook niet. Ik meen me te herinneren dat alleen de conclusie bekend gemaakt moet worden. Wat is anders de reden voor Goldman Sachs om alleen een koersdoel af te geven?

quote:
Daarnaast kun je de rapporten ook inlezen via bijvoorbeeld Thomson Reuters, dus je hoeft ook geen klant van GS te zijn.
De meeste rapporten worden inderdaad ook via andere distributie kanalen aangeboden.
pi_189383300
Tering wat een vola de laatste tijd.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_189383868
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 16:15 schreef ludovico het volgende:
Tering wat een vola de laatste tijd.
ASML staat ook weer skyhigh.
BlaBlaBla
pi_189384112
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 16:15 schreef ludovico het volgende:
Tering wat een vola de laatste tijd.
Ook maar erg relatief natuurlijk. Wel benieuwd naar q3 earnings van m'n flow en virtu.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_189384278
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 17:19 schreef nostra het volgende:

[..]

Ook maar erg relatief natuurlijk. Wel benieuwd naar q3 earnings van m'n flow en virtu.
Mja keb aandelen PostNL dat scheelt wel een hoop _O-
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_189385161
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 09:27 schreef jaco het volgende:

[..]

Ik stelde dat ook niet. Ik meen me te herinneren dat alleen de conclusie bekend gemaakt moet worden. Wat is anders de reden voor Goldman Sachs om alleen een koersdoel af te geven?
[..]

De meeste rapporten worden inderdaad ook via andere distributie kanalen aangeboden.
Het is gewoon een soort teaser om het hele rapport te verkopen.

De analist die het rapport schrijft (en het koersdoel afgeeft) heeft net zoveel informatie tot zijn beschikbaar als het publiek (daarom zijn de trading afdelingen en advisory afdelingen ook strict gescheiden).
Play hard, go pro.
  dinsdag 15 oktober 2019 @ 18:54:37 #150
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_189450208
Mijn ING-aandelen zijn nu 9% meer waard dan toen ik ze kocht. Ga ik ze nu verkopen om iets anders aan te schaffen, of groeit dit nog door? Ben een ontzettende n00b nog in dit soort dingen maar het gaat best lekker. In een maand tijd bijna 6% waardestijging op het totaal :o
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_189450781
quote:
5s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 18:54 schreef Notorious_Roy het volgende:
Mijn ING-aandelen zijn nu 9% meer waard dan toen ik ze kocht. Ga ik ze nu verkopen om iets anders aan te schaffen, of groeit dit nog door? Ben een ontzettende n00b nog in dit soort dingen maar het gaat best lekker. In een maand tijd bijna 6% waardestijging op het totaal :o
Ik zou ze verkopen en een boek "beleggen voor dummies deel 1" kopen.
  dinsdag 15 oktober 2019 @ 19:35:22 #152
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_189450824
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 19:33 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Ik zou ze verkopen en een boek "beleggen voor dummies deel 1" kopen.
Die reactie kan ik verwachten ja, logisch. Maar een heel gekke vraag is het toch niet van iemand die net instapt? Zijn we er in dit soort topics niet om elkaar te helpen/adviseren? Kweenie.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:19:34 #153
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189451679
quote:
5s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 18:54 schreef Notorious_Roy het volgende:
Mijn ING-aandelen zijn nu 9% meer waard dan toen ik ze kocht. Ga ik ze nu verkopen om iets anders aan te schaffen, of groeit dit nog door? Ben een ontzettende n00b nog in dit soort dingen maar het gaat best lekker. In een maand tijd bijna 6% waardestijging op het totaal :o
Je moet niet naar koersstijgingen kijken en zeker niet op de korte termijn. Gewoon vasthouden, het aandeel is zeker nog niet overgewaardeerd. Dit geldt voor ieder aandeel.
Je moet in principe iets kopen voor een termijn van vele jaren.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_189455308
quote:
5s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 18:54 schreef Notorious_Roy het volgende:
Mijn ING-aandelen zijn nu 9% meer waard dan toen ik ze kocht. Ga ik ze nu verkopen om iets anders aan te schaffen, of groeit dit nog door? Ben een ontzettende n00b nog in dit soort dingen maar het gaat best lekker. In een maand tijd bijna 6% waardestijging op het totaal :o
Die vraag kan niemand voor je beantwoorden. Voor hetzelfde geld staat het volgende maand weer 10% lager. Ik heb zelf ook ING en ik ga ze op deze koers nog niet de deur uit doen.
BlaBlaBla
pi_189455368
Ik knal ING er uit op +- 15.
Maar het is dan ook een optie en sowieso korte termijn, we zien wel of die het haalt.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_189455504
quote:
5s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 18:54 schreef Notorious_Roy het volgende:
Mijn ING-aandelen zijn nu 9% meer waard dan toen ik ze kocht. Ga ik ze nu verkopen om iets anders aan te schaffen, of groeit dit nog door? Ben een ontzettende n00b nog in dit soort dingen maar het gaat best lekker. In een maand tijd bijna 6% waardestijging op het totaal :o
Probeer je transactiekosten goed voor de geest te houden.. Beter nog, maak een excel sheet met je transactiekosten en ga ze gewoon optellen.

De markt kun je niet timen dus je transactiekosten zijn eigenlijk in die zin gewoon pure kosten.... Slechts je rendement aan het verneuken geen rendement opleveren. (met een bepaalde filosofie, ik geloof wel in laag kopen en hoog verkopen tot bepaalde hoogte... Vaak met een fundamentele gedachte erachter wel, ben wel overtuigd dat je brede marges moet nemen want een aandeel is niet zomaar overgewaardeerd.... Dan mag de koers wel *4 als je laag koopt.)
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_189459389
Ik had ABN bij moeten kopen :'( .
Maar geen zin om toen weer geld over te boeken.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 16 oktober 2019 @ 10:11:18 #158
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_189459813
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 09:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik had ABN bij moeten kopen :'( .
Maar geen zin om toen weer geld over te boeken.
Ik had afgelopen half jaar geen 25 aandelen ASML moeten verkopen :P .
  woensdag 16 oktober 2019 @ 13:45:39 #159
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_189463658
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 19:35 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]

Die reactie kan ik verwachten ja, logisch. Maar een heel gekke vraag is het toch niet van iemand die net instapt? Zijn we er in dit soort topics niet om elkaar te helpen/adviseren? Kweenie.
Gewoon voor het dividend gaan Roy dus aanhouden en niet meer naar om kijken en het dividend uit laten keren of herbeleggen.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  donderdag 17 oktober 2019 @ 23:50:32 #160
166976 DuvelDuvel
Altijd heet en altijd hype
pi_189492004
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 13:45 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Gewoon voor het dividend gaan Roy dus aanhouden en niet meer naar om kijken en het dividend uit laten keren of herbeleggen.
Dan kun je nog beter een paar reit aandelen aanschaffen. Plus 10% dividend.
#FreeHat
pi_189495220
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 23:50 schreef DuvelDuvel het volgende:
reit aandelen
Zoals welke REIT dan?

Ik blijf zelf OXLC in de gaten houden, blijft een interessant risicovol aandeel.
$1.62 dividend op een koers van +/- $9.7
BlaBlaBla
pi_189499270
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2019 09:53 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Zoals welke REIT dan?

Ik blijf zelf OXLC in de gaten houden, blijft een interessant risicovol aandeel.
$1.62 dividend op een koers van +/- $9.7
Why the f*ck zou je in een leveraged junk loan fonds willen beleggen waar ook de beheer vergoeding nog is 5% is? Kan je dan niet beter URW/SHELL/ABBV/AT&T met 1,5x leverage kopen, heb je zelfde hoeveelheid inkomen maar daadwerkelijk zicht in hoeveel leverage je gebruikt, wat je nou precies koopt en of in de toekomst de cashflow houdbaar is.

[ Bericht 0% gewijzigd door kareldekikker455 op 18-10-2019 14:35:00 ]
  maandag 21 oktober 2019 @ 09:50:10 #163
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_189543366
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2019 14:21 schreef kareldekikker455 het volgende:

[..]

Why the f*ck zou je in een leveraged junk loan fonds willen beleggen waar ook de beheer vergoeding nog is 5% is? Kan je dan niet beter URW/SHELL/ABBV/AT&T met 1,5x leverage kopen, heb je zelfde hoeveelheid inkomen maar daadwerkelijk zicht in hoeveel leverage je gebruikt, wat je nou precies koopt en of in de toekomst de cashflow houdbaar is.
Ik zit ook te kijken naar at&t. De bull case van Elliott lijkt mij overtuigend en de schuldenlast beheersbaar als je naar de kasstroom kijkt.
Please Move The Deer Crossing Sign
  maandag 21 oktober 2019 @ 15:47:56 #164
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_189548572
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 09:50 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Ik zit ook te kijken naar at&t. De bull case van Elliott lijkt mij overtuigend en de schuldenlast beheersbaar als je naar de kasstroom kijkt.
Rond de $30 stukken T ingeladen.
Blijf het een lastig aandeel vinden om de downside voorspelbaar te benaderen, maar heb vertrouwen in de 5G-upside.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_189549604
Heb de neiging om 25% portefouille te verzilveren voordat de koersen (mogelijk toch) /2 gaan.
Heb nu eigenlijk niet zoveel spaargeld, voelt een beetje uit balans. Zooitje staat vrij hoog... Risico in de markt... (maar dat is dan ook weer gelijk een kans want goed nieuws als China en Amerika lief doen en de Brexit leuk verloopt)
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 21 oktober 2019 @ 17:08:05 #166
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_189549678
Zou je als de koersen /2 (of /1,5) gaan willen bijkopen, of wil je het spaargeld voor andere doeleinden gebruiken?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_189549729
quote:
5s.gif Op maandag 21 oktober 2019 17:08 schreef GSbrder het volgende:
Zou je als de koersen /2 (of /1,5) gaan willen bijkopen, of wil je het spaargeld voor andere doeleinden gebruiken?
Ik zou dan weer wat gaan bijkopen dus zou dan wel enigszins de markt aan het timen zijn...
Huis koop ideeen zijn voor mij mogelijk over 1,5 jaar maar dat zou vrij vroeg zijn, denk eerder 3-4 jaar. (Liggen aandelen koersen dan op hun gat kan ik altijd daar altijd vanaf zien of meer proberen te financieren met vreemd vermogen)

Een mogelijk /2 schrikt mij ook wel een beetje af qua hoeveel waarde dat is. Als ik zou bijkopen als het zou zakken hou ik de waarde van het portefouille ook iets stabieler.

Je zou ook kunnen zeggen dat ik de beta wat wil verlagen. Zou ook aan putopties kunnen denken... Short... (zit al short Netflix)
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 21 oktober 2019 @ 17:17:48 #168
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_189549786
quote:
5s.gif Op maandag 21 oktober 2019 17:08 schreef GSbrder het volgende:
Zou je als de koersen /2 (of /1,5) gaan willen bijkopen, of wil je het spaargeld voor andere doeleinden gebruiken?
Als de beurs gaat zakken ga ik in brokken bijkopen.
Dus zeg 5K per 100 punten dat het zakt.
  maandag 21 oktober 2019 @ 17:20:00 #169
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_189549816
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 17:12 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik zou dan weer wat gaan bijkopen dus zou dan wel enigszins de markt aan het timen zijn...
Huis koop ideeen zijn voor mij mogelijk over 1,5 jaar maar dat zou vrij vroeg zijn, denk eerder 3-4 jaar. (Liggen aandelen koersen dan op hun gat kan ik altijd daar altijd vanaf zien of meer proberen te financieren met vreemd vermogen)

Een mogelijk /2 schrikt mij ook wel een beetje af qua hoeveel waarde dat is. Als ik zou bijkopen als het zou zakken hou ik de waarde van het portefouille ook iets stabieler.

Je zou ook kunnen zeggen dat ik de beta wat wil verlagen. Zou ook aan putopties kunnen denken... Short... (zit al short Netflix)
Het is lastig goed advies te geven, want er waren mensen die in 2016 voorspelden dat het weldra /2 zou gaan, dus wat dat betreft is het timen van de markt altijd wat lastig. Maar als je iets meer liquide wil zijn, is dat een prima valide punt om een deel te verkopen. Je kunt ook de komende kwartalen meer cash opsparen i.p.v. doorgaan met inleggen en op die manier je liquide positie opbouwen.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  maandag 21 oktober 2019 @ 17:21:15 #170
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_189549834
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 17:17 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Als de beurs gaat zakken ga ik in brokken bijkopen.
Dus zeg 5K per 100 punten dat het zakt.
Klinkt eenvoudiger dan het is, maar goed als je hieraan vasthoudt. Als het 99 punten zakt, mis je een mooi instapmoment. Als het 200 punten in een week zakt, ben je 10K verder en heb je dan nog voldoende achter de hand.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  maandag 21 oktober 2019 @ 17:23:54 #171
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_189549859
quote:
14s.gif Op maandag 21 oktober 2019 17:21 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Klinkt eenvoudiger dan het is, maar goed als je hieraan vasthoudt. Als het 99 punten zakt, mis je een mooi instapmoment. Als het 200 punten in een week zakt, ben je 10K verder en heb je dan nog voldoende achter de hand.
Van die 99 punten blijf je houden. En gewoon geld zat achter de hand houden dat je mee kan tot 0 :P .
pi_189549912
quote:
15s.gif Op maandag 21 oktober 2019 17:20 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Het is lastig goed advies te geven, want er waren mensen die in 2016 voorspelden dat het weldra /2 zou gaan, dus wat dat betreft is het timen van de markt altijd wat lastig. Maar als je iets meer liquide wil zijn, is dat een prima valide punt om een deel te verkopen. Je kunt ook de komende kwartalen meer cash opsparen i.p.v. doorgaan met inleggen en op die manier je liquide positie opbouwen.
Ja ik vind het ook wel prettig om niet zoveel transacties te doen.. En als ik wel een transactie doe dat ik dat doe omdat ik een bepaald aandeel overgewaardeerd vind. Zou PostNL iets afbouwen op 3.0 (te zware weging dan op portefeuille) maar dat aandeel is wat mij betreft gewoon 4 euro waard bijvoorbeeld, beetje verkopen op 2.1 voelt dan erg stom.

Dus redenen om te verkopen: Te zware weging portefeuille / overgewaardeerd daar zit ik nog niet aan. Transactiekosten wil ik vermijden...

Tijdje niet bijkopen lijkt me wel verstandig... I.i.g. even de marge afbouwen (+-12%)

Ik zie eigenlijk wel mogelijkheden tot volatiliteit in de markt... Flink dalen of (bepaalde aandelen) flink omhoog.
Financials staan bijvoorbeeld vrij laag, bij terugval in wereldeconomie gaan die hard down, bij goede cijfers en stijgende rentes zie ik dat flink omhoog gaan. Heb om die reden opties ING, klein beetje flow traders (vooral als hedge)
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 21 oktober 2019 @ 17:40:22 #173
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189550057
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 17:27 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ja ik vind het ook wel prettig om niet zoveel transacties te doen.. En als ik wel een transactie doe dat ik dat doe omdat ik een bepaald aandeel overgewaardeerd vind. Zou PostNL iets afbouwen op 3.0 (te zware weging dan op portefeuille) maar dat aandeel is wat mij betreft gewoon 4 euro waard bijvoorbeeld, beetje verkopen op 2.1 voelt dan erg stom.

Dus redenen om te verkopen: Te zware weging portefeuille / overgewaardeerd daar zit ik nog niet aan. Transactiekosten wil ik vermijden...

Tijdje niet bijkopen lijkt me wel verstandig... I.i.g. even de marge afbouwen (+-12%)

Ik zie eigenlijk wel mogelijkheden tot volatiliteit in de markt... Flink dalen of (bepaalde aandelen) flink omhoog.
Financials staan bijvoorbeeld vrij laag, bij terugval in wereldeconomie gaan die hard down, bij goede cijfers en stijgende rentes zie ik dat flink omhoog gaan. Heb om die reden opties ING, klein beetje flow traders (vooral als hedge)
Dat is de enige rationele benadering. Doe ik ook zo
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_189550159
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 17:40 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat is de enige rationele benadering. Doe ik ook zo
Als ik naar mijn portefeuille kijk kunnen de meeste aandelen naar mijn smaak wel x2 binnen 5-10 jaar. Beter Bed als dat uitgekristalliseerd is, haalde 50% van de omzet (even voor het gemak dus ook winst) uit Duitsland, was naar mijn idee 12 euro waard als concern (excl eigen vermogen op de balans) zonder Duitsland is het concern naar mijn idee 6 euro waard (excl eigen vermogen)

Er is wel wat verwatering aan de hand... Dus concern maybe 5.50. Moet nog zien of de balanswaarde positief zal zijn als Beter Bed weer op de rails staat.

Maarja zo een aandeel is nu ook iets van 2.10, het is niet alleen sunk cost dat ik in zo een aandeel blijf zitten maar er zit wel iets risico in.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_189550220
Wat vinden jullie van Sligro?
Ziet er nu heel steady uit weet alleen niet wat zo een aandeel doet als het ff slecht gaat met de horeca etc?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 21 oktober 2019 @ 20:09:29 #176
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189552475
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 17:53 schreef ludovico het volgende:
Wat vinden jullie van Sligro?
Ziet er nu heel steady uit weet alleen niet wat zo een aandeel doet als het ff slecht gaat met de horeca etc?
Wilde ik vrijdag kopen, had geen cash, toen puts proberen te schrijven, maar hele rare series.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 21 oktober 2019 @ 20:09:46 #177
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189552480
En net gemist
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 21 oktober 2019 @ 20:14:59 #178
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_189552591
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 17:53 schreef ludovico het volgende:
Wat vinden jullie van Sligro?
Ziet er nu heel steady uit weet alleen niet wat zo een aandeel doet als het ff slecht gaat met de horeca etc?
Ze hebben mij teveel onzekerheden. Die deal met Heineken loopt niet lekker en Jumbo is bezig met die claim tegen Sligro. Als je interesse in die tak van sport zijn aandelen van Metro interessanter denk ik.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_189562149
Even een vraagje tussendoor over ETFs. Ik gebruik momenteel IWDA om de world index te tracken. Op zich niet heel duur met een TER van 0.20, maar op de lange termijn gaat dat toch in de papieren lopen. Daarom ben ik op zoek naar een goedkoper alternatief. De World Index tracker van SPDR heeft een TER van 0.12 en is daarmee een stuk voordeliger. Echter is het fonds en het volume erg klein(zo'n 100x Kleiner dan IWDA).

Dat kan uiteraard zijn doordat het fonds een stuk jonger is, en dat het een kwestie van tijd is eer er genoeg volume is. Of is er een bepaalde reden waarom mensen de SPDR etf links laten liggen? De tracking error zal natuurlijk wel iets groter zijn door de beperktere fysieke replicatie, maar daar kan ik op zich wel mee leven.

quote:
SPDR® MSCI World UCITS ETF (EUR)(of SPPW):
¤19.25
0.12TER
121 volume (300 miljoen assets)
Gedeelte replicatie van MSCI World Index
Opgericht in februari 2019
Zie meer: https://www.morningstar.n(...)t.aspx?id=0P0001H0BF)

iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) (EUR):
¤53.03
0.20TER
21875 volume (20 biljoen)
Volledige replicatie van MSCI World Index
Opgericht in september 2009
Zie meer: https://www.morningstar.n(...)t.aspx?id=0P0000MLIH
  dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:20:37 #180
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_189570202
Voor slechts 8 basispunten zou ik niet switchen naar een synthetisch product. Het theoretische risico verschil is groter dan de winst is kostenreductie. Helemaal in combinatie met de illiquiditeit.
The more debt, the better
pi_189576285
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 12:51 schreef Mynheer007 het volgende:
Even een vraagje tussendoor over ETFs. Ik gebruik momenteel IWDA om de world index te tracken. Op zich niet heel duur met een TER van 0.20, maar op de lange termijn gaat dat toch in de papieren lopen. Daarom ben ik op zoek naar een goedkoper alternatief. De World Index tracker van SPDR heeft een TER van 0.12 en is daarmee een stuk voordeliger. Echter is het fonds en het volume erg klein(zo'n 100x Kleiner dan IWDA).

Dat kan uiteraard zijn doordat het fonds een stuk jonger is, en dat het een kwestie van tijd is eer er genoeg volume is. Of is er een bepaalde reden waarom mensen de SPDR etf links laten liggen? De tracking error zal natuurlijk wel iets groter zijn door de beperktere fysieke replicatie, maar daar kan ik op zich wel mee leven.
[..]

Vwrl is via de giro gratis (1x per maand of een opvolgende transactie van 1000 euro). Vergelijkbare TER en repliceert meer dan 3.000 bedrijven.
pi_189576457
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 20:20 schreef flyguy het volgende:
Voor slechts 8 basispunten zou ik niet switchen naar een synthetisch product. Het theoretische risico verschil is groter dan de winst is kostenreductie. Helemaal in combinatie met de illiquiditeit.
Dan blijf ik iwda gebruiken, maar hopelijk zet het blackrock onder druk om zelf ook de transactiekosten te verlagen.
pi_189576530
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 09:26 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Vwrl is via de giro gratis (1x per maand of een opvolgende transactie van 1000 euro). Vergelijkbare TER en repliceert meer dan 3.000 bedrijven.
Ja, die heb ik ook op de radar. Alleen de TER is 0.25 en ik probeer nu met iwda(0.20) en emim(0.18) een vergelijkbare index te maken, waar ik bovendien wat ruimte heb om de verhoudingen tussen developed en emerging te laten fluctueren.

Mocht vwrl goedkoper worden, en waarom ook niet gezien vanguard geen winst hoeft te maken, dan switch ik.
pi_189578009
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 12:51 schreef Mynheer007 het volgende:
Even een vraagje tussendoor over ETFs. Ik gebruik momenteel IWDA om de world index te tracken. Op zich niet heel duur met een TER van 0.20, maar op de lange termijn gaat dat toch in de papieren lopen. Daarom ben ik op zoek naar een goedkoper alternatief. De World Index tracker van SPDR heeft een TER van 0.12 en is daarmee een stuk voordeliger. Echter is het fonds en het volume erg klein(zo'n 100x Kleiner dan IWDA).

Dat kan uiteraard zijn doordat het fonds een stuk jonger is, en dat het een kwestie van tijd is eer er genoeg volume is. Of is er een bepaalde reden waarom mensen de SPDR etf links laten liggen? De tracking error zal natuurlijk wel iets groter zijn door de beperktere fysieke replicatie, maar daar kan ik op zich wel mee leven.
[..]

Mocht ik ooit wat gaan pensioenbeleggen dan doe ik wel van dit soort producten in portefeuille.
Wordt de rente nog herinvesteert?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_189578523
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 11:35 schreef ludovico het volgende:

[..]

Mocht ik ooit wat gaan pensioenbeleggen dan doe ik wel van dit soort producten in portefeuille.
Wordt de rente nog herinvesteert?
Ja, deze zijn accumulating maar met dezelfde TER zijn ze volgens mij ook als distributing etf te verkrijgen.
pi_189597347
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2019 14:21 schreef kareldekikker455 het volgende:

[..]

Why the f*ck zou je in een leveraged junk loan fonds willen beleggen waar ook de beheer vergoeding nog is 5% is? Kan je dan niet beter URW/SHELL/ABBV/AT&T met 1,5x leverage kopen, heb je zelfde hoeveelheid inkomen maar daadwerkelijk zicht in hoeveel leverage je gebruikt, wat je nou precies koopt en of in de toekomst de cashflow houdbaar is.
Bedankt, ik ga OXLC vermijden :)

Overigens vorige week wat Shell aandelen gekocht, ze gaan met zicht op de cijfers aardig omhoog. Wat voor cijfers verwachten jullie?
BlaBlaBla
  donderdag 24 oktober 2019 @ 14:56:20 #187
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_189598085
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 13:51 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Bedankt, ik ga OXLC vermijden :)

Overigens vorige week wat Shell aandelen gekocht, ze gaan met zicht op de cijfers aardig omhoog. Wat voor cijfers verwachten jullie?
Kijk wat gas en olie tov vorig jaar hebben gedaan en je hoeft niet raar op te kijken als de cijfers minder zijn dan vorig jaar. Shell zou er goed aan doen zijn winbare reserves te vergroten want die worden wel laag tov de andere majors. Ze zijn iets te hard aan het disinvesteren wat mij betreft.
The more debt, the better
pi_189621740
Gazprom ging wel lekker vandaag weer, aandeeltje is weer 6.9 euro (gem aankoopkoers 3.9).
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zaterdag 26 oktober 2019 @ 17:25:01 #189
166976 DuvelDuvel
Altijd heet en altijd hype
pi_189630947
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2019 09:53 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Zoals welke REIT dan?

Ik blijf zelf OXLC in de gaten houden, blijft een interessant risicovol aandeel.
$1.62 dividend op een koers van +/- $9.7
Heb op dit moment New Residential Investment Corp en Two Harbors Investment Corp in m'n portefeuille.
#FreeHat
  dinsdag 29 oktober 2019 @ 13:18:58 #190
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_189682902
Aandelen Sligro kopen was wel een goed idee zeg :X
pi_189689644
Ik heb ze op tijd ingewisseld voor Alfen.
  woensdag 30 oktober 2019 @ 08:32:12 #192
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_189693890
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2019 13:18 schreef leolinedance het volgende:
Aandelen Sligro kopen was wel een goed idee zeg :X
Ik maak me niet zo'n zorgen over Sligro op de langere termijn. En ik vang ook nog een mooi dividend, dus ik heb nog wat bijgekocht.
pi_189694955
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2019 13:18 schreef leolinedance het volgende:
Aandelen Sligro kopen was wel een goed idee zeg :X
Gebeurt toch niks geks mee nu?

Grote dalingen zit ook super dividend in hè vanwege die verkoop. En nu vanwege die verkoop een claim.

Die verkoop die gewoon door high skilled accountants / m&a mensen is begeleidt aan beide kanten, je moet maar zien of Jumbo überhaupt wat te winnen heeft.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_189698216
quote:
1s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 10:02 schreef ludovico het volgende:

[..]

Gebeurt toch niks geks mee nu?

Grote dalingen zit ook super dividend in hè vanwege die verkoop. En nu vanwege die verkoop een claim.

Die verkoop die gewoon door high skilled accountants / m&a mensen is begeleidt aan beide kanten, je moet maar zien of Jumbo überhaupt wat te winnen heeft.
Mwa je moet accountants niet overschatten.
Als er bewust informatie is achter gehouden op basis waarvan een te hoge waarde is berekend dan heeft Sligro wat uit te leggen.
Zal zo'n vaart niet lopen.
pi_189705182
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 14:01 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Mwa je moet accountants niet overschatten.
Als er bewust informatie is achter gehouden op basis waarvan een te hoge waarde is berekend dan heeft Sligro wat uit te leggen.
Zal zo'n vaart niet lopen.
Beetje fraude staat niet goed bij je accountants kantoortje, vraag maar aan Arthur Anderson.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 31 oktober 2019 @ 03:05:36 #196
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_189709560
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 22:32 schreef ludovico het volgende:
Gazprom ging wel lekker vandaag weer, aandeeltje is weer 6.9 euro (gem aankoopkoers 3.9).
En dat dividend er nog eens bij :D
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_189712595
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 03:05 schreef BlaZ het volgende:

[..]

En dat dividend er nog eens bij :D
50 cent per aandeel ieder jaar, met risico op dat het flink hoger gaat worden _O-

Ja, aanhouden tot 12 euro.Dan maar een deeltje verkopen van mijn positie.
(tenzij ik een huis koop ofzo dan moet het portefeuille maar liquide gemaakt worden)

Meest ondergewaardeerde aandeel op de beurs als je het mij vraagt.
BeterBed en PostNL kunnen ook nog wel gekke dingen laten zien...

[ Bericht 4% gewijzigd door ludovico op 31-10-2019 12:04:59 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_189712991
Over welk Gazprom hebben we het hier, niet het bedrijf uit Rusland toch? :+
BlaBlaBla
pi_189713045
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 12:25 schreef Soldier2000 het volgende:
Over welk Gazprom hebben we het hier, niet het bedrijf uit Rusland toch? :+
Jazeker wel.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 1 november 2019 @ 09:03:41 #200
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_189725562
Zijn hier ook fondsexperts?
Binnenkort stap ik van een Achmea belegging naar een bankspaar/ beleggingsrekening.

Nu wil ik gaan beleggen in blackrock mix 3
https://www.morningstar.n(...)t.aspx?id=F00000PWR4

Ik heb 20.000 (lijfrente)om hierin te investeren en hij moet nog 25 jaar lopen.
Wat is wijsheid alles gelijk in 1 keer erin te stoppen of elk jaar een gedeelte hiervan ?
Ik kan ook wat op de bankspaar laten staan maar net 0,5% rente en de inflatie word ik daar ook niet blij van.
pi_189725811
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 09:03 schreef foetre het volgende:
Zijn hier ook fondsexperts?
Binnenkort stap ik van een Achmea belegging naar een bankspaar/ beleggingsrekening.

Nu wil ik gaan beleggen in blackrock mix 3
https://www.morningstar.n(...)t.aspx?id=F00000PWR4

Ik heb 20.000 (lijfrente)om hierin te investeren en hij moet nog 25 jaar lopen.
Wat is wijsheid alles gelijk in 1 keer erin te stoppen of elk jaar een gedeelte hiervan ?
Ik kan ook wat op de bankspaar laten staan maar net 0,5% rente en de inflatie word ik daar ook niet blij van.
Ligt aan je risico perceptie. De koersen staan niet zo laag dat ik zoiets zou hebben van "sowieso alles in 1x erin" maar wat doet het qua kosten als het over 5 jaar wordt geïnvesteerd?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 1 november 2019 @ 09:30:17 #202
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_189725960
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 09:18 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ligt aan je risico perceptie. De koersen staan niet zo laag dat ik zoiets zou hebben van "sowieso alles in 1x erin" maar wat doet het qua kosten als het over 5 jaar wordt geïnvesteerd?
Basisdienstverlening 0,06% over het gemiddeld belegd vermogen per kwartaal.* (Met een minimum van ¤ 5 per kwartaal) Er geldt geen btw-heffing.

Portefeuillebeheer 0,10% per kwartaal over het gemiddeld belegde vermogen, exclusief het saldo op je beleggingsrekening. Het tarief is inclusief 21% btw.

Beleggingsfondsen Tussen de 0,1% en 0,2% over het belegd vermogen op jaarbasis.**
pi_189726106
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 12:30 schreef ludovico het volgende:

[..]

Jazeker wel.
Waarom doet doet die koers het zo goed dit jaar? Wat heb ik gemist :+

quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 09:03 schreef foetre het volgende:
Zijn hier ook fondsexperts?
Binnenkort stap ik van een Achmea belegging naar een bankspaar/ beleggingsrekening.

Nu wil ik gaan beleggen in blackrock mix 3
https://www.morningstar.n(...)t.aspx?id=F00000PWR4

Ik heb 20.000 (lijfrente)om hierin te investeren en hij moet nog 25 jaar lopen.
Wat is wijsheid alles gelijk in 1 keer erin te stoppen of elk jaar een gedeelte hiervan ?
Ik kan ook wat op de bankspaar laten staan maar net 0,5% rente en de inflatie word ik daar ook niet blij van.
Waarom niet periodiek een gedeelte automatisch inleggen via je bank. Bijvoorbeeld NT World + NT EM in verhouding 88/12?

Je zou dan bijvoorbeeld iedere maand 1000 euro kunnen inleggen. Op https://www.reddit.com/r/DutchFIRE/ kun hier veel over terugvinden.
BlaBlaBla
pi_189726157
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 09:42 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Waarom doet doet die koers het zo goed dit jaar? Wat heb ik gemist :+
Vanwege Oekraïne sancties erg laag gewaardeerd, op fundamentals 4* lager gewaardeerd dan zijn peers zoals Shell... 2 grote pijpleidingen om omzetten te verhogen in aanbouw waarvan er laatst eentje naar China dus gereed is gekomen (vandaar die laatste snelle stijging)

Ik hou aan tot 12 daarna klein deel afbouwen.

K/W van onder de 4 ofzo was het. Terwijl die pijpleidingen alleen maar kosten aan het maken waren.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 1 november 2019 @ 09:53:29 #205
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_189726199
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 09:42 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Waarom doet doet die koers het zo goed dit jaar? Wat heb ik gemist :+
[..]

Waarom niet periodiek een gedeelte automatisch inleggen via je bank. Bijvoorbeeld NT World + NT EM in verhouding 88/12?

Je zou dan bijvoorbeeld iedere maand 1000 euro kunnen inleggen. Op https://www.reddit.com/r/DutchFIRE/ kun hier veel over terugvinden.
Ik kan alleen in blackrock mix beleggen ( Rabobank)
pi_189727231
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 09:03 schreef foetre het volgende:
Zijn hier ook fondsexperts?
Binnenkort stap ik van een Achmea belegging naar een bankspaar/ beleggingsrekening.

Nu wil ik gaan beleggen in blackrock mix 3
https://www.morningstar.n(...)t.aspx?id=F00000PWR4

Ik heb 20.000 (lijfrente)om hierin te investeren en hij moet nog 25 jaar lopen.
Wat is wijsheid alles gelijk in 1 keer erin te stoppen of elk jaar een gedeelte hiervan ?
Ik kan ook wat op de bankspaar laten staan maar net 0,5% rente en de inflatie word ik daar ook niet blij van.
50% obligaties lijkt me wel erg defensief als je nog 25 jaar te gaan hebt.

Ik zou zelf een goedkope broker zoeken om zo uit een bredere selectie van etfs te kunnen kiezen.

Wat betreft dollar-cost-averaging; het leidt gemiddeld tot een lager rendement, maar je hebt iets minder uitschieters naar onder of naar boven dan wanneer je alles in een keer investeert. Gezien de omvang van het bedrag zou ik het niet al te ingewikkeld maken en het in max 4 transacties investeren over een periode van max een jaar.
pi_189727310
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 09:53 schreef foetre het volgende:

[..]

Ik kan alleen in blackrock mix beleggen ( Rabobank)
Het maakt mij niet uit, maar keuze uit 1 fonds lijkt me niks. Heb in het verleden (en nu nog) behoorlijke resultaten met trackers gehaald (ETF's) en met het ING Hoog Dividend aandelen fonds.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_189788478
PostNL wat doe je toch constant.

Ik snap er geen reet meer van, wat denkt de markt dan? Dat post niet 10% krimpt per jaar?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_189794387
quote:
10s.gif Op maandag 4 november 2019 22:14 schreef ludovico het volgende:
PostNL wat doe je toch constant.

Ik snap er geen reet meer van, wat denkt de markt dan? Dat post niet 10% krimpt per jaar?
Ze zijn wel weer mooi hersteld zeg.
BlaBlaBla
  dinsdag 5 november 2019 @ 12:57:30 #210
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_189795004
Is Berkshire niet relatief goedkoop ? De operating businesses (railroad, utilities, insurance) genereren al bijna 20$ miljard winst. Dan lijkt in de huidige markt een waardering van 500 miljard niet eens extreem veel.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_189795423
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 12:13 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Ze zijn wel weer mooi hersteld zeg.
Jojo van 15% tussen laag gisteren en nu... :')
Aandeel hoort nog steeds op 4 euro ofzo, maar ik zou wel wat afbouwen op 3 euro van de positie.

Maar ik ben langzaam mijn zoektocht aan het opbouwen om een huis te kopen. Aandelen staan nu hoog...

Schijt hebben en pas op het laatste moment verkopen kan ook gewoon. :7 Weet alleen niet of dat handig is.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_189795472
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 12:57 schreef JimmyJames het volgende:
Is Berkshire niet relatief goedkoop ? De operating businesses (railroad, utilities, insurance) genereren al bijna 20$ miljard winst. Dan lijkt in de huidige markt een waardering van 500 miljard niet eens extreem veel.
Klinkt sorta safe, veel cash op de plank wat even niks doet ook dusseh, omgekeerde multiplier op die manier.

Het kan allemaal, ik denk niet dat het super gek is ofzo. Weet alleen wel dat Buffet zelf denkt: "Ik zie geen gekke klappers omhoog gebeuren" gezien die cash pile.

[ Bericht 0% gewijzigd door ludovico op 05-11-2019 14:06:02 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 5 november 2019 @ 14:22:31 #213
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_189796104
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 13:35 schreef ludovico het volgende:

[..]

Klinkt sorta safe, veel cash op de plank wat even niks doet ook dusseh, omgekeerde multiplier op die manier.

Het kan allemaal, ik denk niet dat het super gek is ofzo. Weet alleen wel dat Buffet zelf denkt: "Ik zie geen gekke klappers omhoog gebeuren" gezien die cash pile.
Er is niet vreselijk veel handel in brk puts (dus hoge spreads). Ik zou mij anders wel wagen aan een geschreven LT put op het aandeel.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_189796188
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 14:22 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Er is niet vreselijk veel handel in brk puts (dus hoge spreads). Ik zou mij anders wel wagen aan een geschreven LT put op het aandeel.
Ik vind die puts verkopen wel leuk als.... Soort van gratis geld.
Het risico ligt lager dan met aandelen namelijk, de rente zal ook wat lager liggen...

Maar om gewoon long te gaan op het onderliggende? Is een put optie dan wel geschikter?
Qua financiering misschien wel dacht ik, maar verder niet echt toch?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 5 november 2019 @ 14:30:03 #215
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189796209
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 14:28 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik vind die puts verkopen wel leuk als.... Soort van gratis geld.
Het risico ligt lager dan met aandelen namelijk, de rente zal ook wat lager liggen...

Maar om gewoon long te gaan op het onderliggende? Is een put optie dan wel geschikter?
Qua financiering misschien wel dacht ik, maar verder niet echt toch?
1) Je verbruikt geen kapitaal
2) Er komt kapitaal vrij wat je weer kunt beleggen
3) Bij een gelijkblijvende koers van het onderliggende aandeel verdien je nog steeds.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 5 november 2019 @ 14:30:51 #216
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189796225
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 14:22 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Er is niet vreselijk veel handel in brk puts (dus hoge spreads). Ik zou mij anders wel wagen aan een geschreven LT put op het aandeel.
Wat maakt die hoge spread nu uit? Dan schrijf je hem toch juist bovenin de range? Dan levert je die spread juist geld op. Het hoeft niet bestens!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_189796233
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 14:30 schreef LXIV het volgende:

[..]

1) Je verbruikt geen kapitaal
2) Er komt kapitaal vrij wat je weer kunt beleggen
3) Bij een gelijkblijvende koers van het onderliggende aandeel verdien je nog steeds.
1) Financiering
2) Financiering
3) Lager risico want bij gelijkblijvende koersen verdien je nog / als de koers daalt heb je alsnog de premie te pakken

Stel je hebt die hefboom niet echt nodig en je wilt gewoon echt een beetje long term long, dan vraag ik mij af of die put nut heeft.

Maar bij AEX kun je weer niet beleggen dus is het misschien juist gewoon een alternatief. En je hebt geen dividend...
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 5 november 2019 @ 14:31:48 #218
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189796245
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 14:31 schreef ludovico het volgende:

[..]

1) Financiering
2) Financiering
3) Lager risico want bij gelijkblijvende koersen verdien je nog / als de koers daalt heb je alsnog de premie te pakken
Het is iig mijn favoriete (en enige) vorm van leverage creereen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_189796263
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 14:31 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het is iig mijn favoriete (en enige) vorm van leverage creereen.
Je hebt niet op alles put opties, of die lang lopen.
En met lage beurskoers zijn die transactie kosten tering hoog.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 5 november 2019 @ 14:34:59 #220
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189796280
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 14:33 schreef ludovico het volgende:

[..]

Je hebt niet op alles put opties, of die lang lopen.
En met lage beurskoers zijn die transacties tering hoog.
Dat klopt. Vroeger was dat zelfs nog erger. Dan betaalde je 5 cent op een optie van 50 cent. Had je ook nog de spread en moest je ook nog 5 cent betalen om terug te kopen! Hoe kon je dan inhemelsnaam winst maken??
De reden dat ik puts op AKZO, UNI, ABN, AEX heb is vanwege de relatief lage transactieksoten. Sws een heel raar systeem, de kosten bij puts.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_189801692
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 13:35 schreef ludovico het volgende:

[..]

Klinkt sorta safe, veel cash op de plank wat even niks doet ook dusseh, omgekeerde multiplier op die manier.

Het kan allemaal, ik denk niet dat het super gek is ofzo. Weet alleen wel dat Buffet zelf denkt: "Ik zie geen gekke klappers omhoog gebeuren" gezien die cash pile.
Die ouwe gaat natuurlijk wel een keer het hoekje om. In principe maakt dat voor de waarde niet uit, maar ik verwacht toch wel een dipje als het orakel definitief zwijgt.
pi_189801961
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 19:39 schreef DIJK het volgende:

[..]

Die ouwe gaat natuurlijk wel een keer het hoekje om. In principe maakt dat voor de waarde niet uit, maar ik verwacht toch wel een dipje als het orakel definitief zwijgt.
Damn, speculeren op de dood van Buffet ga ik toch niet doen ;)
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_189837015
Verkoop order ING @12, verkooporder Nvidia @ 216

Risico naar beneden bouw ik af op gunstige koersen voor gevoelige aandelen nu, grote kans op huis kopen binnen 6 maanden. Spannende materie.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 7 november 2019 @ 21:04:01 #224
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_189840779
Hopelijk komt er nog een december zoals vorig jaar. De laatste maanden is het bijzonder onaantrekkelijk om geld aan het werk te zetten.
The more debt, the better
  donderdag 7 november 2019 @ 21:35:46 #225
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189841523
quote:
1s.gif Op donderdag 7 november 2019 18:53 schreef ludovico het volgende:
Verkoop order ING @:12, verkooporder Nvidia @ 216

Risico naar beneden bouw ik af op gunstige koersen voor gevoelige aandelen nu, grote kans op huis kopen binnen 6 maanden. Spannende materie.
Als het huis je bestemming is voor je geld dan is het verstandig te liquideren. Maar speculeren op een neergang is zinloos. Altijd long zittne.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_189844668
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 21:35 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als het huis je bestemming is voor je geld dan is het verstandig te liquideren. Maar speculeren op een neergang is zinloos. Altijd long zittne.
Ja ik zoek handige exits... Maar vind het niet heel erg nog enige risico te lopen, maar niet zo groot als het nu is.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 8 november 2019 @ 08:15:04 #227
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189845818
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2019 00:57 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ja ik zoek handige exits... Maar vind het niet heel erg nog enige risico te lopen, maar niet zo groot als het nu is.
Waarom denk je dat het risico nu groter is dan een half jaar geleden? Of vind je fondsen overgewaardeerd? Welk fonds dan?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 8 november 2019 @ 08:17:02 #228
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189845834
Pak nu bijv Shell met een div rend van 6%. Wat ze al decennia lang betalen. Wat is daar duur aan nu de rente rond de 0% staat?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 8 november 2019 @ 10:04:19 #229
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_189846900
Ligt eraan of je je eigen discount rate ook op 0 zet. Persoonlijk hou ik hem een paar honderd basispunten hoger aan voor risk assets.
The more debt, the better
pi_189848491
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2019 08:15 schreef LXIV het volgende:

[..]

Waarom denk je dat het risico nu groter is dan een half jaar geleden? Of vind je fondsen overgewaardeerd? Welk fonds dan?
Risico downwards zie ik niet zo hoog in voor enkele aandelen dus dat is prima, maar een Nvidia of een ING kunnen enorm cyclisch zijn.

Ik ben bereid enige cyclische risico's te accepteren, maar niet zoveel als nu.
Bij een Nvidia of een ING is het ook mogelijk dat ze een boost omhoog krijgen sure, dus ze zijn niet overgewaardeerd o.i.d. als ik echt een lange termijn visie had zou ik mijn handen daar nog wat langer vanaf houden.

Maar nu dus minder, lekker een deel winst pakken en gebruiken voor een verbouwing. :+

Verder zitten er risico's in de markt m.b.t. Brexit / handelsdeal China / Amerikaanse staatsschuld / rente stijging als de economie wel gewoon groeit. Als het gaat over markt timen zou ik nu niet mijn volledige vermogen in de markt gooien, maar dat zit het nu dus wel.

Exitpoints zijn enigszins gebaseerd op technische analyse, dus zit nog iets meer achter dan lukraak verkopen trouwens. Als er enige rally komt profiteer ik daar nog van zeker bij ING. Die moet nog 10% zegmaar.

[ Bericht 14% gewijzigd door ludovico op 08-11-2019 12:09:34 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_189848507
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2019 08:17 schreef LXIV het volgende:
Pak nu bijv Shell met een div rend van 6%. Wat ze al decennia lang betalen. Wat is daar duur aan nu de rente rond de 0% staat?
Dat vind ik een reële prijs.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_189849867
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2019 08:17 schreef LXIV het volgende:
Pak nu bijv Shell met een div rend van 6%. Wat ze al decennia lang betalen. Wat is daar duur aan nu de rente rond de 0% staat?
+ Nog eens 4% eigenaandelen inkoop. Als je al het dividend herbelegd wordt je dus elk jaar 10% meer eigenaar van Shell.
  vrijdag 8 november 2019 @ 13:22:56 #233
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189849891
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2019 13:21 schreef kareldekikker455 het volgende:

[..]

+ Nog eens 4% eigenaandelen inkoop. Als je al het dividend herbelegd wordt je dus elk jaar 10% meer eigenaar van Shell.
Daar valt op af te dingen dat RD niet genoeg rendement maakt om dit duurzaam vol te houden. Ofwel, RD wordt langzaam wel minder waard door afschrijvingen.

Zolang de CF maar goed is.l.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_189903904
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 21:04 schreef flyguy het volgende:
Hopelijk komt er nog een december zoals vorig jaar. De laatste maanden is het bijzonder onaantrekkelijk om geld aan het werk te zetten.
En dit is omdat?
it's better to burn out than to fade away...
pi_189913453
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 08:00 schreef lammegiraf het volgende:

[..]

En dit is omdat?
Was vorig jaar heel fijn voor de bd aangifte (vrh) + even lekker goedkoop bijkopen (met vrijgevallen deposito's die al jaren liepen met nog aardige rente, maar nu totaal nutteloos om nog langer vast te zetten).
  dinsdag 12 november 2019 @ 22:34:01 #236
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_189916104
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2019 08:00 schreef lammegiraf het volgende:

[..]

En dit is omdat?
Omdat het veel beter is om bij te kopen bij lage koersen? Zolang je nettokoper bent heb je meer aan lage koersen.
The more debt, the better
  dinsdag 12 november 2019 @ 23:07:45 #237
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_189916539
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2019 13:21 schreef kareldekikker455 het volgende:

[..]

+ Nog eens 4% eigenaandelen inkoop. Als je al het dividend herbelegd wordt je dus elk jaar 10% meer eigenaar van Shell.
Ik heb Shell puur voor het dividend. Koerswinst ga ik op langere termijn niet vanuit.
pi_190099715
Rendement uit duurzame infrastructuur
[Update 21 november 07:30u - Fastned geeft obligaties uit met 6% rente. Het is nu mogelijk om in te schrijven]

Fastned is één van de snelst groeiende bedrijven in de markt van opladen van elektrische auto’s. Fastned heeft kantoren in Amsterdam, Keulen, Londen, Gent en exploiteert 113 snellaadstations in Nederland, Duitsland en het VK. Fastned werkt uitsluitend met energie uit zon en wind. U kunt nu mee-investeren in de energietransitie door aanschaf van Fastned Obligaties. De opbrengsten zullen worden gebruikt voor verdere uitbreiding van het netwerk van snellaadstations en uitbreiding van de capaciteit op bestaande stations.

https://fastnedcharging.c(...)_campaign=Obligaties

Uit interesse, hoe kijken jullie hier naar?
pi_190100374
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 15:35 schreef Adrie072 het volgende:
Rendement uit duurzame infrastructuur
[Update 21 november 07:30u - Fastned geeft obligaties uit met 6% rente. Het is nu mogelijk om in te schrijven]

Fastned is één van de snelst groeiende bedrijven in de markt van opladen van elektrische auto’s. Fastned heeft kantoren in Amsterdam, Keulen, Londen, Gent en exploiteert 113 snellaadstations in Nederland, Duitsland en het VK. Fastned werkt uitsluitend met energie uit zon en wind. U kunt nu mee-investeren in de energietransitie door aanschaf van Fastned Obligaties. De opbrengsten zullen worden gebruikt voor verdere uitbreiding van het netwerk van snellaadstations en uitbreiding van de capaciteit op bestaande stations.

https://fastnedcharging.c(...)_campaign=Obligaties

Uit interesse, hoe kijken jullie hier naar?
Fastned aandelen begonnen boven de 50E. Nu nog geen 15 waard. Dat zegt mij genoeg om nu niet te willen investeren in dit bedrijf
pi_190101130
quote:
1s.gif Op zondag 24 november 2019 16:04 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Dat zegt mij genoeg om nu niet te willen investeren
Koers zegt geen drol of het investeringswaardig is. Is het meer waard dan 50 euro? Dan moet je gewoon kopen op 40 euro, ook al kan het eventueel doorzakken naar 15
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_190101432
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 16:33 schreef ludovico het volgende:

[..]

Koers zegt geen drol of het investeringswaardig is. Is het meer waard dan 50 euro? Dan moet je gewoon kopen op 40 euro, ook al kan het eventueel doorzakken naar 15
Wat het mij in dit geval vertelde, de drop van 50 naar 15 in een paar dagen tijd, dat het een enorm gehypet bedrijf is dat flink kostbaarder wordt ingeschat dan het daadwerkelijk is. Dus inschrijven op obligaties bij een dergelijk bedrijf vind ik dan niet interessant
pi_190101546
quote:
1s.gif Op zondag 24 november 2019 16:49 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Wat het mij in dit geval vertelde, de drop van 50 naar 15 in een paar dagen tijd, dat het een enorm gehypet bedrijf is dat flink kostbaarder wordt ingeschat dan het daadwerkelijk is. Dus inschrijven op obligaties bij een dergelijk bedrijf vind ik dan niet interessant
Je mist mijn punt, koersverloop zegt an sich niet zoveel, voor mij in ieder geval zeker niet genoeg om het aan te kopen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_190101605
Maar in hoeverre heeft het koersverloop dan invloed op een obligatie? (weet hier weinig van)
pi_190101791
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 16:55 schreef ludovico het volgende:

[..]

Je mist mijn punt, koersverloop zegt an sich niet zoveel, voor mij in ieder geval zeker niet genoeg om het aan te kopen.
Ik heb je punt genoteerd. Bedankt
pi_190101809
Het beste argument om Fastned links te laten liggen is om een uurtje bij zo'n laadpaal staan en kijken hoe vaak ze gebruikt worden.

Het is ook niet voor niks dat die aandelenemissie gefaald is natuurlijk, grote institutionele beleggers prikken gewoon door die zeepbel heen.

En dan obligaties uitgeven tegen slecht 6% rente om maar te kunnen blijven groeien? Nee bedankt.
pi_190102228
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 16:59 schreef Adrie072 het volgende:
Maar in hoeverre heeft het koersverloop dan invloed op een obligatie? (weet hier weinig van)
Obligaties en aandelen zijn verschillend in risico qua, als schuldenaar heb je voorrang op geldstromen bij liquidatie van een bedrijf en je krijgt een vast rendement, dat is bij aandelen anders.

Aangezien de verwachte geldstroom op voorhand duidelijk is zou die koers niet moeten veranderen van een obligatie, maar aangezien een bedrijf in geldnood kans heeft om te liquideren kan het zijn dat obligatiehouders bang worden of de coupon wel wordt terugbetaald..

Dat is voornamelijk een risico bij bedrijven met een lage boekwaarde. Dus die obligatiekoers kan ook gekke sprongen maken.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_190102502
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 17:28 schreef ludovico het volgende:

[..]

Obligaties en aandelen zijn verschillend in risico qua, als schuldenaar heb je voorrang op geldstromen bij liquidatie van een bedrijf en je krijgt een vast rendement, dat is bij aandelen anders.

Aangezien de verwachte geldstroom op voorhand duidelijk is zou die koers niet moeten veranderen van een obligatie, maar aangezien een bedrijf in geldnood kans heeft om te liquideren kan het zijn dat obligatiehouders bang worden of de coupon wel wordt terugbetaald..

Dat is voornamelijk een risico bij bedrijven met een lage boekwaarde. Dus die obligatiekoers kan ook gekke sprongen maken.
Thanks!
  zondag 24 november 2019 @ 20:01:59 #248
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_190105253
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 17:40 schreef Adrie072 het volgende:

[..]

Thanks!
En vergeet ook niet de invloed van rente op de koers van obligaties!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_190106454
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 20:01 schreef LXIV het volgende:

[..]

En vergeet ook niet de invloed van rente op de koers van obligaties!
Jep, goede aanvulling, obligatie is uiteraard wel vrij gevoelig voor de rentestand zeker als de rente op de obligatie lang is vastgezet.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_190138384
Ben echt een newbie op de beurs en hoorde via rtlz voor het eerst over de enorme discount die er op industriele holdings zit; de onderliggende aandelen zijn vaak significant meer(+25%) waard dan de marktcapalisatie van de holding(zie ook https://www.investopedia.com/terms/c/conglomeratediscount.asp). Natuurlijk verlies je wat spreiding en er komen wat management kosten bij. Maar toch houdt het me bezg dat een discount dermate groot is.

Wat is jullie mening over zulk soort bedrijven?
  dinsdag 26 november 2019 @ 20:01:00 #251
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_190138737
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 19:44 schreef Mynheer007 het volgende:
Ben echt een newbie op de beurs en hoorde via rtlz voor het eerst over de enorme discount die er op industriele holdings zit; de onderliggende aandelen zijn vaak significant meer(+25%) waard dan de marktcapalisatie van de holding(zie ook https://www.investopedia.com/terms/c/conglomeratediscount.asp). Natuurlijk verlies je wat spreiding en er komen wat management kosten bij. Maar toch houdt het me bezg dat een discount dermate groot is.

Wat is jullie mening over zulk soort bedrijven?
Sowieso is de markt altijd efficiënt. Keren ze ook 25% meer dividend uit? Dan lijken ze wel op beleggingsfondsen. Spreiding is juist goed natuurlijk..
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_190140150
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 20:01 schreef LXIV het volgende:

[..]

Sowieso is de markt altijd efficiënt. Keren ze ook 25% meer dividend uit? Dan lijken ze wel op beleggingsfondsen. Spreiding is juist goed natuurlijk..
Dat de markt efficient is ga ik ook vanuit. Heb geen flauw idee hoe het dividend besteed wordt, kan zo maar dat ze er nieuwe aandelen mee kopen.
pi_190144681
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 20:01 schreef LXIV het volgende:

[..]

Sowieso is de markt altijd efficiënt. Keren ze ook 25% meer dividend uit? Dan lijken ze wel op beleggingsfondsen. Spreiding is juist goed natuurlijk..
Tuurlijk niet joh, gewoon lekker long and short gaan! Die 25% extra dividend gaat gewoon naar het management en iedereen blij.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_190150033
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 15:35 schreef Adrie072 het volgende:
https://fastnedcharging.c(...)_campaign=Obligaties

Uit interesse, hoe kijken jullie hier naar?
Het bedrijf Fastned is geanalyseerd door de meestal goed geinformeerde publicatie Follow the Money: https://www.ftm.nl/tag/fastned Uit hun reeks artikelen blijkt dat veel aannames in het bedrijfsplan niet lijken te kloppen en dat de ondernemers achter Fastned misleidende informatie verstrekken.

Uiteraard hoef je het niet met deze analyse eens te zijn, maar ik zou deze in ieder geval even lezen (FTM: 80 euro/jaar) voordat je minimaal 1000 euro investeert.
pi_190150226
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 19:44 schreef Mynheer007 het volgende:
Ben echt een newbie op de beurs en hoorde via rtlz voor het eerst over de enorme discount die er op industriele holdings zit; de onderliggende aandelen zijn vaak significant meer(+25%) waard dan de marktcapalisatie van de holding(zie ook https://www.investopedia.com/terms/c/conglomeratediscount.asp). Natuurlijk verlies je wat spreiding en er komen wat management kosten bij. Maar toch houdt het me bezg dat een discount dermate groot is.

Wat is jullie mening over zulk soort bedrijven?
De vraag is hoe je de waarde bepaald van de onderliggende bedrijven. Het kan zijn dat die zelf ook beursgenoteerd zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat de beurskoers een juiste indicatie van de waarde is. Stel dat de onderliggende bedrijven bij een volgende crash 30% dalen, dan heb je de holding nog steeds 5% te duur gekocht, zelfs al verdwijnt de conglomerate discount volledig.

In de praktijk verdwijnt deze discount vaak niet. Dus daar zou ik niet op gokken, tenzij het management expliciet aangeeft er vanaf te willen bijvoorbeeld door aandelen in te kopen of het conglomeraat te splitsen in meerdere bedrijven.

Als je vrede hebt met de discount, met het management van de holding en je beschouwt de onderliggende bedrijven als veilige investeringen dan kan het een interessante belegging zijn voor de lange termijn.
pi_190150306
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2019 13:40 schreef jaco het volgende:

[..]

De vraag is hoe je de waarde bepaald van de onderliggende bedrijven. Het kan zijn dat die zelf ook beursgenoteerd zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat de beurskoers een juiste indicatie van de waarde is. Stel dat de onderliggende bedrijven bij een volgende crash 30% dalen, dan heb je de holding nog steeds 5% te duur gekocht, zelfs al verdwijnt de conglomerate discount volledig.

In de praktijk verdwijnt deze discount vaak niet. Dus daar zou ik niet op gokken, tenzij het management expliciet aangeeft er vanaf te willen bijvoorbeeld door aandelen in te kopen of het conglomeraat te splitsen in meerdere bedrijven.

Als je vrede hebt met de discount, met het management van de holding en je beschouwt de onderliggende bedrijven als veilige investeringen dan kan het een interessante belegging zijn voor de lange termijn.
Wat is dan de reden voor die discount? Je zou verwachten dat als bedrijf A een waarde heeft van 100 miljoen en bedrijf B een waarde heeft van 50 miljoen, dat het conglomeraat waar A en B onder vallen 150 miljoen waard is

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 27-11-2019 13:49:30 ]
  woensdag 27 november 2019 @ 16:06:47 #257
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_190152143
Ik heb sindskort 2 beleggingsrekeningen afgesloten bij de Rabobank.
Toekomstbeleggen (belasting vriendelijke pensioenaanvulling ) en een standaard beheerd beleggingsrekening .

Nu valt mij op dat bij allebei de beleggingsportefeuille (beide offensief 90% aandelen 10 % obliegaties)exact hetzelfde is .Is het verstandig om de beheerd beleggen mischien bij een andere broker te doen die een andere invulling van mn portefeuille doet ivm meer spreiding?

Momenteel ziet zo mijn portefeuille eruit,wat is jullie mening over de invulling?

Aandelen:
25% Actiam index aandelen noord Amerika
10% Action index aandelen pacific
10% Northern trust en Custom esg eq1
17% Northern trust EUR Custom esg eq1
25% Northern trust north american esg

Obligaties:
5% Blackrock Isis aggr bd index
2% Vanguard EUR invest grade bd index
3% Vanguard euro goverment bond index

3% liquide
pi_190155479
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2019 13:48 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Wat is dan de reden voor die discount? Je zou verwachten dat als bedrijf A een waarde heeft van 100 miljoen en bedrijf B een waarde heeft van 50 miljoen, dat het conglomeraat waar A en B onder vallen 150 miljoen waard is
Management fees.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_190158362
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2019 19:12 schreef ludovico het volgende:

[..]

Management fees.
Ik heb even gekeken naar GBL en daar wordt jaarlijks voor zo’n 40 miljoen gespendeerd door het management op een net asset value van bijna 19 miljard euro wat uitkomt op een kostenpost van zo’n 0.21%. Stel er is een etf met een ter van 0.07% die precies dezelfde aandelen volgt en ik ga 1000 investeren voor een periode van 20 jaar waarin het gemiddelde rendement 5% is dan kom ik tot de volgende bierviltjes berekening:

1000 euro in GBL levert na 20 jaar een net asset value op van 1000/(100% - 25%) x (1.05-0.0021)^20 = 3399 euro

1000 euro in de ETF levert na 20 jaar een net asset value op van 1000 x (1.05-0.0007)^20 = 2618 euro

Natuurlijk, als de discount blijft bestaan en er niet meer gealloceerd wordt naar dividend dan heb je hier nog steeds niets aan. Maar alleen de managementfee kan mijns inziens het verschil niet verklaren.
pi_190160752
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2019 21:21 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Ik heb even gekeken naar GBL en daar wordt jaarlijks voor zo’n 40 miljoen gespendeerd door het management op een net asset value van bijna 19 miljard euro wat uitkomt op een kostenpost van zo’n 0.21%. Stel er is een etf met een ter van 0.07% die precies dezelfde aandelen volgt en ik ga 1000 investeren voor een periode van 20 jaar waarin het gemiddelde rendement 5% is dan kom ik tot de volgende bierviltjes berekening:

1000 euro in GBL levert na 20 jaar een net asset value op van 1000/(100% - 25%) x (1.05-0.0021)^20 = 3399 euro

1000 euro in de ETF levert na 20 jaar een net asset value op van 1000 x (1.05-0.0007)^20 = 2618 euro

Natuurlijk, als de discount blijft bestaan en er niet meer gealloceerd wordt naar dividend dan heb je hier nog steeds niets aan. Maar alleen de managementfee kan mijns inziens het verschil niet verklaren.
Ik zou zeggen: Arbitrage!!!$#:@$( :)
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_190163939
quote:
1s.gif Op woensdag 27 november 2019 13:48 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Wat is dan de reden voor die discount? Je zou verwachten dat als bedrijf A een waarde heeft van 100 miljoen en bedrijf B een waarde heeft van 50 miljoen, dat het conglomeraat waar A en B onder vallen 150 miljoen waard is
Het kan zijn dat het conglomeraat geen dividend verstrekt, maar de middelen spaart om nog meer bedrijven aan te kopen. De beleggers hebben er misschien geen vertrouwen in dat dit goede aankopen gaan worden.

Wat ook veel voorkomt is dat meer dan 50% van de holding in handen is van een persoon of een familie. Heineken Holding heeft meen ik ook een discount t.o.v. Heineken zelf. Vaak interesseert het de familie niet dat er een discount is; ze kopen geen aandelen bij en verkopen ook niet. Hun interesse is alleen om het bedrijf voort te zetten voor de volgende generatie . Een waarde stijging van de holding is bovendien nadelig voor hun belasting aanslag.

Als er geen reden is om te verwachten dat de discount verdwijnt, dan stappen er ook geen beleggers in om er van te profiteren. De koers stijgt dan ook niet, zodat het deels een self-fullfilling prophecy wordt.
  donderdag 28 november 2019 @ 22:32:23 #262
256829 Sokz
Livin' the life
pi_190176556
Tuurlijk is de markt niet efficient, Apple is 500bn up sinds ze hun earnings forecast hebben verlaagt.
  donderdag 28 november 2019 @ 22:44:18 #263
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_190176879

Inkomsten over het (matige) beursjaar 2018 van een aantal hedgefund managers!

Die 1500K is in miljoenen!! Dus 1.500.000 miljoen. Inkomsten. in een jaar!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 28 november 2019 @ 23:30:49 #264
256829 Sokz
Livin' the life
pi_190177824
Bezos +50bn (50000k is in miljoenen! Dus 50.000.000 miljoen)
Buffet +10bn
Arnault +30bn

Ik snap die verontwaardiging niet goed. Hier splitsen ze het nog semi-netjes uit in return on own assets vs. fee share maar de media gaat helemaal lekker op het vergelijken van die bedragen met de salarissen van CEOs en Joe-the-Plumber.

Ken Griffin is $12bn waard. Haalt ~600m ofwel 5% return op zijn eigen vermogen. Michael Platt $8bn / 10%.
  donderdag 28 november 2019 @ 23:31:44 #265
256829 Sokz
Livin' the life
pi_190177837
Ze zijn geen werknemers / external CEO maar oprichter en eigenaar.
  donderdag 28 november 2019 @ 23:34:54 #266
256829 Sokz
Livin' the life
pi_190177894
Een loodgietersbedrijf dat 500m equity ophaalt voor 50%, 500m debt, een return op die cash van 30% haalt en dat in zijn geheel uitkeert aan zijn shareholders verdient de majority 50% shareholder ook 150m.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 30 november 2019 @ 08:38:40 #267
862 Arcee
Look closer
pi_190196196
AEX wéér niet boven de 600 gesloten.
  zaterdag 30 november 2019 @ 11:14:20 #268
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_190197414
quote:
10s.gif Op zaterdag 30 november 2019 08:38 schreef Arcee het volgende:
AEX wéér niet boven de 600 gesloten.
Ideaal. Houden zo tot 20 dec
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_190198140
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2019 11:14 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ideaal. Houden zo tot 20 dec
Calls geschreven?
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  zaterdag 30 november 2019 @ 15:51:17 #270
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_190200412
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 november 2019 12:25 schreef nostra het volgende:

[..]

Calls geschreven?
Puts
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_190211712
Wellicht leuk ter discussie. Welke aandelen denken jullie dat klappers gaan worden in de toekomst? Ik heb zelf erg veel vertrouwen in Alfen
  zondag 1 december 2019 @ 13:08:39 #272
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_190212714
Alfen?

Ik denk nog steeds uranium. nog steeds positie.

Shipping wordt ook interessant komend jaar.

Check adventuresincapitalism blog, en zoek naar STNG
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
pi_190299826
Krijgen jullie ook nog steeds een rotgevoel als je een mooie instapkans hebt gemist?
BlaBlaBla
  zaterdag 7 december 2019 @ 08:30:29 #274
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_190308210
BOKA toegevoegd op ¤21,20 voor 100 stuks. Value-play, maar ik vind het aandeel ondergewaardeerd gelet op de verwachte groeicijfers.

[ Bericht 0% gewijzigd door GSbrder op 07-12-2019 08:38:57 ]
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  zaterdag 7 december 2019 @ 11:54:19 #275
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_190310379
Aangezien er al 3 jaar niet gepost is in het docutopic, hier nog een youtube-kanaal dat ik vrij goed vind :

https://www.youtube.com/channel/UCBRpqrzuuqE8TZcWw75JSdw/videos

Gemaakt door o.a. Josh van The Reformed Broker.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_190321853
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2019 17:06 schreef Soldier2000 het volgende:
Krijgen jullie ook nog steeds een rotgevoel als je een mooie instapkans hebt gemist?
Nee. Dit betekent dat je een aandeel overweegt te kopen, je doet het niet en je blijft het aktief volgen. Ik raad aan om die laatste stap te veranderen in passief volgen. Bijvoorbeeld door het aandeel een target prijs te geven waarbij je het wel zou kopen. Maak een spreadsheet met deze kandidaat aandelen en een macro die de aktuele beurskoersen kan binnenhalen. Laat de spreadsheet een indicatie geven als de beurskoers gelijk is aan je target prijs. Denk dan pas weer over het aandeel na.

Je portfolio is op zichzelf al genoeg emotional rollercoaster. Je kunt je niet veroorloven ook nog eens energie te verliezen aan dingen die je niet doet.
  zondag 8 december 2019 @ 11:04:04 #277
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_190324225
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2019 04:13 schreef jaco het volgende:

[..]

Nee. Dit betekent dat je een aandeel overweegt te kopen, je doet het niet en je blijft het aktief volgen. Ik raad aan om die laatste stap te veranderen in passief volgen. Bijvoorbeeld door het aandeel een target prijs te geven waarbij je het wel zou kopen. Maak een spreadsheet met deze kandidaat aandelen en een macro die de aktuele beurskoersen kan binnenhalen. Laat de spreadsheet een indicatie geven als de beurskoers gelijk is aan je target prijs. Denk dan pas weer over het aandeel na.

Je portfolio is op zichzelf al genoeg emotional rollercoaster. Je kunt je niet veroorloven ook nog eens energie te verliezen aan dingen die je niet doet.
Je kunt ook telkens een put schrijven met een strike op jouw targetprijs. Je wordt dan eigenlijk betaald om te wachten.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_190338241
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2019 11:04 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Je kunt ook telkens een put schrijven met een strike op jouw targetprijs. Je wordt dan eigenlijk betaald om te wachten.
Ja, mee eens. Dat heb ik wel eens gedaan. Het nadeel van de huidige markt is dat goede aandelen extreem duur zijn. Soms is er geen eens een put met een strike in de buurt van een redelijke waardering of je krijgt er bijna niets voor betaald omdat het zoveel lager is. Plus nog een klein risico dat zo'n lage strike bij een goed aandeel alleen bereikt wordt in het geval van een calamiteit binnen het betreffende bedrijf. Je hebt dan niet meer de kans om de nieuwe situatie te beoordelen, omdat je het aandeel in feite al bezit.
pi_190340047
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2019 22:44 schreef LXIV het volgende:
[ afbeelding ]
Inkomsten over het (matige) beursjaar 2018 van een aantal hedgefund managers!

Die 1500K is in miljoenen!! Dus 1.500.000 miljoen. Inkomsten. in een jaar!
Dat is geen 1500K maar 1500 (miljoenen). Scheelt een factor 1000.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 10 december 2019 @ 11:58:01 #280
78918 SeLang
Black swans matter
pi_190360668
Deel 24 uit de reeks "What to do with the f*cking money"

TRV / [Reisverslag] Australië 2019
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 13 december 2019 @ 15:44:31 #281
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_190418963
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2019 02:28 schreef jaco het volgende:

[..]

Ja, mee eens. Dat heb ik wel eens gedaan. Het nadeel van de huidige markt is dat goede aandelen extreem duur zijn. Soms is er geen eens een put met een strike in de buurt van een redelijke waardering of je krijgt er bijna niets voor betaald omdat het zoveel lager is.
Als je de put ver genoeg in toekomst schrijft, kun je zelfs op rustige aandelen zoals Unilever of Nestlé nog aardig wat vangen qua premie. Zou je dat soort aandelen wel kopen met zeg 20 - 30% korting, of vind je ze dat nog steeds te duur?

quote:
6s.gif Op dinsdag 10 december 2019 11:58 schreef SeLang het volgende:
Deel 24 uit de reeks "What to do with the f*cking money"

TRV / [Reisverslag] Australië 2019
Altijd vet om te lezen ^O^ Ben je trouwens al eens in Japan geweest?
Please Move The Deer Crossing Sign
  vrijdag 13 december 2019 @ 16:02:07 #282
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_190419192
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2019 02:28 schreef jaco het volgende:

[..]

Ja, mee eens. Dat heb ik wel eens gedaan. Het nadeel van de huidige markt is dat goede aandelen extreem duur zijn. Soms is er geen eens een put met een strike in de buurt van een redelijke waardering of je krijgt er bijna niets voor betaald omdat het zoveel lager is. Plus nog een klein risico dat zo'n lage strike bij een goed aandeel alleen bereikt wordt in het geval van een calamiteit binnen het betreffende bedrijf. Je hebt dan niet meer de kans om de nieuwe situatie te beoordelen, omdat je het aandeel in feite al bezit.
Wat vind je duur bij de huidige rente? Een k/w van 20??
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_190422677
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2019 16:02 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wat vind je duur bij de huidige rente? Een k/w van 20??
Je kunt ook de verwachting van de markt van de rente overdreven laag vinden. Stijgende rente zorgt er voor dat rentedragend beter wordt en de financieringslasten van aandelen hoger, tjah.

Ik verwacht niet echt gekke dingen eigenlijk, maarja prima....
Aandeeltjes gaan er misschien binnenkort uit vanwege aanschaf woning.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_190478342
Short positie geopend op Tesla. AEX op 610 is hoog zat.. Beetje markt hedgen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 17 december 2019 @ 11:22:51 #285
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_190492559
Ik heb mij zojuist gewaagd aan een geschreven put op Unilever. Feb 20 met een strike van 50¤.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_190495259
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2019 11:22 schreef JimmyJames het volgende:
Ik heb mij zojuist gewaagd aan een geschreven put op Unilever. Feb 20 met een strike van 50¤.
Das vlot, wat was de premie?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 17 december 2019 @ 20:40:08 #287
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_190502871
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2019 14:20 schreef ludovico het volgende:

[..]

Das vlot, wat was de premie?
0,96 meen ik. Iets te vroeg idd :P
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_190504682
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2019 20:40 schreef JimmyJames het volgende:
0,96 meen ik. Iets te vroeg idd
2% pakken in 2 maandjes... Of in 2 maandjes met 2% korting kopen..

Prima toch, ik vind die put opties altijd gratis geld als je het risico wel accepteert maar net een tandje indifferent bent om het echt aan te schaffen.

Alleen ff kijken altijd hoe het zit met dat dividend.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 17 december 2019 @ 22:53:02 #289
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_190506318
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2019 21:54 schreef ludovico het volgende:

[..]

2% pakken in 2 maandjes... Of in 2 maandjes met 2% korting kopen..

Prima toch, ik vind die put opties altijd gratis geld als je het risico wel accepteert maar net een tandje indifferent bent om het echt aan te schaffen.

Alleen ff kijken altijd hoe het zit met dat dividend.
Nah.. Als het in feb op 30 euro staat dan heb je toch veel verlies en weinig opgestreken. Gratis geld bestaat niet. Je hebt een grote kans op een kleine baat en een kleine kans op een groot verlies.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_190511256
Gaat ASML nu iedere dag een nieuw record neerzetten :D
BlaBlaBla
pi_190513192
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2019 22:53 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nah.. Als het in feb op 30 euro staat dan heb je toch veel verlies en weinig opgestreken.
Dat verlies was je ook overkomen als je rechtstreeks aandeelhouder zou zijn geweest. Ik denk dat je mindset bij het schrijven van puts moet zijn dat je lange termijn aandeelhouder wilt worden voor de strike prijs.
pi_190514077
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2019 22:53 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nah.. Als het in feb op 30 euro staat dan heb je toch veel verlies en weinig opgestreken. Gratis geld bestaat niet. Je hebt een grote kans op een kleine baat en een kleine kans op een groot verlies.
Daar gaat het niet om, het gaat er om dat je anders het aandeel zelf prima zou hebben gekocht. Dit is de iets lagere risico variant.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 18 december 2019 @ 12:39:07 #293
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_190514767
Je downside is net zo groot als bij een aandeel, je upside is beperkt.
Als je een aandeel voor 50 euro moet kopen wat nog 25 euro waard is ben je toch niet blij
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 18 december 2019 @ 12:48:38 #294
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_190514967
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2019 11:32 schreef jaco het volgende:

[..]

Dat verlies was je ook overkomen als je rechtstreeks aandeelhouder zou zijn geweest. Ik denk dat je mindset bij het schrijven van puts moet zijn dat je lange termijn aandeelhouder wilt worden voor de strike prijs.
Toch is het wel vrij restrictief, want als je ze pakt voor de strike prijs, maar het aandeel net in midden februari op een grote spread staat (door externe factoren, bijvoorbeeld) dan is dat wel wat nadelig. Ik snap mensen die puts schrijven wel, maar blijf zelf toch liever buy-and-hold als ik een langetermijnaandeelhouder wil worden voor een bepaalde prijs.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_190515190
quote:
99s.gif Op donderdag 28 november 2019 23:30 schreef Sokz het volgende:
Bezos +50bn (50000k is in miljoenen! Dus 50.000.000 miljoen)
Buffet +10bn
Arnault +30bn

Ik snap die verontwaardiging niet goed. Hier splitsen ze het nog semi-netjes uit in return on own assets vs. fee share maar de media gaat helemaal lekker op het vergelijken van die bedragen met de salarissen van CEOs en Joe-the-Plumber.

Ken Griffin is $12bn waard. Haalt ~600m ofwel 5% return op zijn eigen vermogen. Michael Platt $8bn / 10%.
Verschil tussen een miljard en een biljoen blijft zo te zien lastig. 50 miljard is 50.000 miljoen, niet 50.000K miljoen (oftewel 50 biljoen). Geen een persoon ter wereld komt ook maar in de buurt van een waarde van 1 biljoen. Het waardevolste bedrijf ter wereld is zelfs minder dan 2 biljoen waard.

[ Bericht 2% gewijzigd door MrBadGuy op 18-12-2019 13:06:22 ]
  woensdag 18 december 2019 @ 13:33:01 #296
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_190515898
quote:
3s.gif Op woensdag 18 december 2019 12:48 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Toch is het wel vrij restrictief, want als je ze pakt voor de strike prijs, maar het aandeel net in midden februari op een grote spread staat (door externe factoren, bijvoorbeeld) dan is dat wel wat nadelig. Ik snap mensen die puts schrijven wel, maar blijf zelf toch liever buy-and-hold als ik een langetermijnaandeelhouder wil worden voor een bepaalde prijs.
Een put schrijven is hetzelfde als het aandeel kopen en daar een call op schrijven.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 18 december 2019 @ 13:46:04 #297
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_190516279
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2019 13:33 schreef LXIV het volgende:

[..]

Een put schrijven is hetzelfde als het aandeel kopen en daar een call op schrijven.
Ik heb ook geen geschreven calls.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_190530381
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2019 13:00 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Verschil tussen een miljard en een biljoen blijft zo te zien lastig. 50 miljard is 50.000 miljoen, niet 50.000K miljoen (oftewel 50 biljoen). Geen een persoon ter wereld komt ook maar in de buurt van een waarde van 1 biljoen. Het waardevolste bedrijf ter wereld is zelfs minder dan 2 biljoen waard.
Het foutje wat @Sokz hier maakt is dat hij bn (billion) verward met biljoen. Een Amerikaanse billion betekent miljard in het Nederlands. Dan is het foutje met 3 nullen snel gemaakt natuurlijk.
  zaterdag 21 december 2019 @ 12:56:05 #299
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_190573462
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2019 21:54 schreef ludovico het volgende:

[..]

2% pakken in 2 maandjes... Of in 2 maandjes met 2% korting kopen..

Prima toch, ik vind die put opties altijd gratis geld als je het risico wel accepteert maar net een tandje indifferent bent om het echt aan te schaffen.

Alleen ff kijken altijd hoe het zit met dat dividend.
Nog even ter aanvulling : ik zit bij lynx waar assignment gratis is. Bij aankoop van 100 NL aandelen is het voor mij beduidend goedkoper voor wat betreft de transactiekosten om dit via een geschreven put te doen (0,79 ¤ vs 6 ¤).

Die Unilever put rol ik overigens gewoon door als hij in de money is op de expiratiedatum.
Please Move The Deer Crossing Sign
  maandag 30 december 2019 @ 05:33:49 #300
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_190762363
Pak shipping op nu het nog kan. Peter Lynch en Howard Marks zitten er al in. De rest gaat volgen.

kijk mijn eerder post en zoek ook op J Mintzmeyer (ofzo) op Seekingalpha.

Ik heb nu STNG TNK NNA DSSI
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
pi_190765184
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 16:13 schreef ludovico het volgende:
Short positie geopend op Tesla. AEX op 610 is hoog zat.. Beetje markt hedgen.
Wauw slechte timing was dit zeg
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')