TasmaniëIn Tasmanië doe ik rustig aan. Op mijn programma staat de Overland Track maar het grootste deel van de tijd bezoek ik een paar andere locaties waar ik relaxte dagtochtjes ga maken.
Tasmanië met de bezochte lokatiesHobartIk arriveer in Hobart en zal tijdens mijn verblijf in Tasmanië regelmatig hier terugkeren. Het is een leuke stad die mooi is gelegen bij water en heuvels. In Hobart verblijf ik in The Nook wat wel een leuk hostel is.
HobartNa aankomst s'middags in Hobart bezoek ik de botanical garden en het park er omheen. Meteen alweer wat leuke nieuwe vogeltjes gezien! (wat natuurlijk het doel was).
Eastern Rosella
Superb Fairy-wren. ♂ links, ♀ rechts.De volgende dag bezoek ik het Waterworks Reserve, wat zo'n 5km buiten de stad ligt. Veel leuke vogeltjes daar, maar ik heb geen goede foto's.
De dag daarna ga ik naar Mt Wellington, zo'n 10 km buiten de stad. Ik loop via de Fern Tree Glade Track aan de voet van de berg (met o.a. Pink Robins - een soort roodborstje maar dan knal roze!) naar de summit.
De summit van Mt Wellington heeft een prachtig uitzicht op Hobart. Daarna terug gelift naar de stad.Bruny IslandDe volgende dag vertrek ik naar Bruny Island. Vanaf Hobart de bus naar Kettering en dan is er een (gratis voor voetgangers) veerboot naar het eiland.
Er is geen openbaar vervoer dus het is hier lopen of liften. Gelukkig zijn de locals super vriendelijk dus liften gaat hier prima. Een vriendelijk meisje dat mij ongevraagd een lift aanbiedt zet mij af bij de trailhead van de Cape Queen Elizabeth Trail.
Cape Queen Elizabeth. Dit is een prachtige natuurlocatie, zowel landschappelijk als voor beestjes
Mooi hagedisje
Aan het eind van de middag zie ik deze Echidna. Dat lijkt op een grote egel maar dit beest legt eieren! Hiervoor kom je naar Australië!Omdat ik hier s'middags pas aankwam en meer tijd rond Cape QE wil besteden besluit ik om op een verdekt plekje in de buurt van de trail te kamperen. Ik zet mijn tentje neer bij een zoutmeertje. Heerlijk is dat toch, die flexibiliteit.
Heerlijke kampeerplek hier...Zo kan ik dus s'avonds de Wallabies tevoorschijn zien komen om te grazen en kan ik de volgende morgen rond zonsopkomst al meteen op zoek naar vogeltjes en ander moois.
De volgende dag loop ik s'middags naar de campsite bij de "The Neck", een smalle isthmus die North- en South Bruny Island met elkaar verbindt.
The Neck Reserve is een natuurreservaat waar Little Penguins en Short-tailed Shearwaters hun nest hebben in holen in de grond. Na zonsondergang komen ze aan wal aan het strand rechts.S'avonds komen eerst de Shearwaters aangevlogen. Dat is goed te zien want het is dan nog een beetje licht. Als het aardedonker is komen de Penguins voorzichtig uit zee en het laatste stuk over het strand rennen ze. Een verrekijker hielp hier wel om het beter te zien bij het maanlicht. Schitterend!
Ik bezocht deze plek op twee verschillende avonden. De tweede keer was het beste omdat het toen onbewolkt was met licht van de halve maan. Natuurlijk geen foto's want te weinig licht.
Een andere plek die ik bezocht op Bruny Island was de Mavista Trail. Dit is door heel vochtig bos met veel mos en varens. Ik kwam hier speciaal om een paar vogelsoorten te zien, met name de endemische Scrubtit (gevonden!).
De Mavista Trail. Schitterend maar vol met bloedzuigers! Ik heb er 5 van mij af moeten halen (gelukkig was er maar eentje die zich al had vastgebeten) en s'avonds vond ik nog 2 opgedroogde in mijn schoen! Verder wat rondgewandeld in de buurt van Adventure Bay.
Wallaby met baby in haar buidel. Wat lief!De avond hiervoor had ik hier ook albino Wallabies gezien. Een lokale dame die ik s'avonds bij de Neck Reserve ontmoette had aangeboden om mij die te laten zien want ze grazen dicht bij haar huis. We hebben wat met haar auto rondgereden totdat we ze vonden in het donker.
Yellow Wattlebird voedt chicks op het nest. Endemisch voor Tasmanië.
Nog een Echidna, want ze zijn zo leuk!.
Een wandeling langs een ruiger deel van de kustMijn laatste dag op Bruny heb ik nog wat mooie plekjes bezocht waar ik al eerder was geweest en s'avonds nog een keer de Little Penguins aan land zien komen en de Shearwaters zien arriveren.
Australian Pied Oystercatchers op het strand
Wachten tot het donker wordt in het Neck ReserveDe volgende dag lift ik terug naar Hobart. Hier regel ik wat dingen voor de Overland Track en koop mijn voorraden.
LauncestonDe dag erna pak ik de bus naar Launceston waar ik s'middags aankom. Ik heb daar nog een paar uurtjes de tijd om het Tamar Island Wetland te bezoeken. De volgende ochtend 6:30 word ik opgehaald door een busje van een transportbedrijf dat mij naar de start van de Overland Track brengt.
Overland TrackDit is een wereldberoemde 82 km track waarvoor je een (dure! - ca ¤123) permit moet hebben (althans voor de eerste 65 km). Er worden maximaal 35 hikers per dag toegelaten. Op mijn dag starten er echter maar 15 mensen, mede omdat er sneeuwstormen worden voorspeld voor de komende dagen.
Tijdens de start is het nog steeds mooi weer. De wolkenbasis ligt zelfs nog boven de bergen. Ik maak snel een paar foto's want dit gaat vast niet lang meer duren... Schitterend landschap!
Cradle Mountain. Als side trip kun je die beklimmen en ik ga ongeveer 3/4 naar boven maar keer dan terug omdat het laatste stuk nogal een lastige scramble is en ik zie het slechte weer al naderen.
In ben net op tijd beneden. Nu even flink doorlopen naar de shelter! Barn Bluff op de achtergrond.Enkele minuten na de bovenstaande foto gaat het helemaal los: sneeuw en loeiharde wind. Waterfall Valley Hut is gesloten voor renovatie daarom is de bestemming nu de Scott Kilvert Hut die een paar km van de officiële trail af ligt. Je daalt dan een flink stuk af en bent daar meer beschut. Wel veel sneeuw maar de wind valt mee.
Oorspronkelijk wou ik gaan kamperen maar dit lijkt mij een goede gelegenheid om eens zo'n hut te proberen, waar bovendien een kachel is! We zijn hier met "maar" 10 man en de hut is groot. Het is gezellig!
De volgende ochtend klimmen we (niet als groep) terug naar de ridge en ontmoeten daar een ranger die ons aanraadt om terug te gaan naar de hut, want op de ridge zijn windstoten van 100 km/u en er is driftsnow op de trail die soms tot je middel komt. Nieuwe hikers wordt nu verboden om te starten, iets wat volgens de ranger nog nooit eerder is gebeurd (normaal geven ze alleen advies). Ook hebben ze vandaag al mensen moeten redden. Dus iedereen gaat weer terug naar de hut.
En zo brengen we dan de hele dag door in de hut, wachtend op beter weer. Eigenlijk was het wel een leuke dag! En de kolenkachel hebben we hard laten werken!De volgende dag proberen we het opnieuw, maar dit keer als groep.
Massa's sneeuw, het ziet er wel prachtig uit! Op de ridge is nog steeds veel driftsnow en regelmatig zak ik er tot mijn middel in. Maar de wind is veel minder dan gisteren.
Op de ridge staat deze nood shelter. Hier wachtten we tot iedereen boven was en besloten dan of we verder zouden gaan of niet. Er stond nog steeds harde wind maar lang niet zo erg als gisteren dus de windchill was minder. We besloten om als groep verder te gaan.Ik ging voorop want ik had de meeste energie (door de voorgaande 1200km was ik inmiddels een hiking machine). Ik maakte met veel trial and error een route door de sneeuw en de rest volgde in mijn voetsporen.
Driftsnow en harde wind levert wel een mooi landschap op! In onze groep was een meisje uit Brisbane dat nog nooit van haar leven sneeuw had gezien. En nu kwam de sneeuw af en toe tot haar middel! Tot overmaat van ramp begonnen al op de eerste dag de zolen los te komen van haar (tweedehands) schoenen! Dat hebben we gefixed met duct tape (ik heb voor noodgevallen altijd een meter duct tape bij me, gewikkeld om een hiking pole). Even later kreeg ze een hele rol van een ranger en die hele rol heeft ze ook nodig gehad - maar ze haalde de eindstreep!
Hier hebben we het ergste achter de rug. Lagere delen zijn warmer en daar smolt de sneeuw snel weg.
Maar elke keer als je over een hoger plateau kwam was het oppassen. Een groot deel van de trail gaat hier over planken (want moerasachtig). Die planken zijn vaak maar 30cm breed en liggen onder diepe sneeuw, dus vaak kun je niet zien waar die precies zijn. Je stapt er dus constant naast en dan zak je diep weg, soms ook nog eens in het water.
Door een mooi winterbos...Stiekem vond ik die sneeuw wel tof. De Overland Track was eigenlijk iets te geregeld en voorspelbaar naar mijn smaak maar door de weersomstandigheden werd het meer epic!
Uitzicht vanaf Pelion Hut
Het blijft mooi...
Op de één na laatste dag begint de sneeuw dan toch echt weg te smelten...
Je loopt wel constant door smeltwater - de trail was vaak letterlijk een beekje.
Eindelijk zag ik dan de track zoals je die meestal op foto's ziet, zonder de sneeuw!
Laatste stukje naar Narcissus HutNarcissus Hut ligt bij Lake St Clair. De rivier hier is het ideale habitat voor een
vogelbekdier, dus ik wil wel even proberen of ik er eentje kan vinden! Het zijn nachtdieren, dus s'avonds terwijl de rest in de warme hut een saai kaartenspelletjes aan het spelen is ga ik terug de kou in op zoek naar een vogelbekdier.
En al snel vind ik er eentje! Ik zie hem tot 3 keer toe rondzwemmen langs de kant en af en toe duiken. De laatste keer zwemt hij precies door de reflectie van de volle maan in het water. Schitterend! Verder zie ik pademelons en een possum met baby.
Pademelon bij Narcissus Hut. Deze komen rond de schemering tevoorschijn.Sommige mensen nemen vanaf hier de ferry naar de finish (visitor centre in Cynthia Bay) maar ik loop de laatste 17 km langs de oever van Lake St Claire. Prachtig vochtig bos met mos maar enorm veel water en blubber door de gesmolten sneeuw. Na aankomst lift ik terug naar Hobart.
Maria IslandMijn laatste bestemming op deze reis is Maria Island. In de eerste helft van de 1800's werden hier gevangenen naartoe gestuurd. Gebouwen daarvan staan er nog steeds. Er staat ook een oude cementfabriek uit de 1920's (gesloten in 1930). Maar nu is het een natuurreservaat en het is autovrij, afgezien van een paar auto's van rangers. Tevens ligt het in de regenschaduw.
Dus, Maria Island leek mij wel een mooie relaxte finish voor deze reis!
De pier waar je arriveert met de ferry en de oude cementfabriek. Aan de bomen kun je zien dat het hier meestal flink waait.Ik heb op twee plaatsen op het eiland gekampeerd (Darlington en French Farm). Op beide plekken heb je altijd wildlife rond je tent, vooral wombats, pademelons, possums en kangaroos. Ook heb je hier veel Tasmanian Devils maar die zijn moeilijker te zien!
Overal grazen wombats! Hier in het late middaglicht.
...en bij Darlington ook Cape Barren Geese
...en de endemische Tasmanian Native Hen, één van de drie flightless birds in Australië.
De Green Rosella is een andere Tasmaanse endemic.
Massa's kangaroos grazen hier langs de kust
Hop hop hop
Een andere Tasmaanse endemic is de Black Currawong
Landschappelijk is het hier ook erg mooi, dus leuk wandelen. Je verbrandt hier wel enorm snel. Komt dat door het gat in de ozonlaag?
The Painted Cliffs
Schitterende kustlijn, waar kangaroos grazen...
....en massa's wombats!S'nachts heb ik ook een
Tasmanian Devil gezien! En je ziet overal de ogen van pademelons en possums die het licht van je zaklamp of head torch reflecteren.
Yellow-tailed Black Cockatoos in de avondschemering op mijn laatste avond op Maria Island.
Op de laatste dag van mijn reis neem ik de ferry terug naar Triabunna en lift vanaf daar terug naar Hobart, vanaf waar ik de volgende dag terugvlieg naar huis.Al met al was dit een schitterende reis in heel verschillende habitats! Erg veel plezier aan beleefd!
Vogelsoorten door mij gezien op deze reis:SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door SeLang op 10-12-2019 13:44:16 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"Mijn reisverslagen