abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_189148318
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 19:00 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Half om half? Kan er niets zinnigs gezegd worden over groeicapaciteit van beide? Dit aandeel betreft niet zoveel (800 stuks) dus vereist mi geen verdere opdeling.
Zelfde type bedrijven.. Het enige wat je doet is je risico verlagen als je wat meer diversificeert...
Aubergine, tomaat, aardappel, komkommer... ze hebben de prijzen omhoog gegooid! .....
Dat is een terroristische daad.
pi_189148347
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 19:00 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Half om half? Kan er niets zinnigs gezegd worden over groeicapaciteit van beide? Dit aandeel betreft niet zoveel (800 stuks) dus vereist mi geen verdere opdeling.
Spreiden is altijd goed. Maar niemand kan voooraf zeggen welk aandeeel het het beste zal doen. Ik heb ze beiden, iets meer abn
Thierry for president!
  vrijdag 27 september 2019 @ 19:40:14 #103
382180 LelijKnap
Hoogbegaafde onderbuik
pi_189148416
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 19:36 schreef LXIV het volgende:

[..]

Spreiden is altijd goed. Maar niemand kan voooraf zeggen welk aandeeel het het beste zal doen. Ik heb ze beiden, iets meer abn
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 19:35 schreef ludovico het volgende:
Zelfde type bedrijven.. Het enige wat je doet is je risico verlagen als je wat meer diversificeert...
Hmm oke! Ik herinner me nmlk een stukje over het perspectief van ING; dat het nog lang zal duren voordat ie terug zal springen. Maar dat was dan wrs idd gebaseerd op de alg. toestand van de financiele sector. Miss splits ik het ook maar op.
Leven is het verliezen van illusies. - LK | Tolerance is a cheap commodity for the apathetic. - LK
pi_189149202
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 19:40 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

[..]

Hmm oke! Ik herinner me nmlk een stukje over het perspectief van ING; dat het nog lang zal duren voordat ie terug zal springen. Maar dat was dan wrs idd gebaseerd op de alg. toestand van de financiele sector. Miss splits ik het ook maar op.
Boete + systemen aanpassen > afname boerskoers. --> overreactie markt.

Je kan daar een tikje op gokken, ING short en ABN long.

Maareh, hoeveel % zou de koers van Pnl stijgen maandag? 10%?
Aubergine, tomaat, aardappel, komkommer... ze hebben de prijzen omhoog gegooid! .....
pi_189149251
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 19:40 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

[..]

Je moet helemaal niet zo fixeren op de koers
Thierry for president!
pi_189149346
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 20:24 schreef ludovico het volgende:

[..]

Maareh, hoeveel % zou de koers van Pnl stijgen maandag? 10%?
Had ik nog niet gehoord... weet niet wat de reactie zal zijn. Van mij had het niet gehoeven!
Thierry for president!
  vrijdag 27 september 2019 @ 20:58:01 #107
382180 LelijKnap
Hoogbegaafde onderbuik
pi_189149853
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 20:24 schreef ludovico het volgende:

Ergo; een groter aandeel in ABN dan ING?

quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 20:27 schreef LXIV het volgende:
Je moet helemaal niet zo fixeren op de koers
Hmm? Niet afhankelijk van doel en termijn?

[ Bericht 1% gewijzigd door LelijKnap op 27-09-2019 21:03:15 ]
Leven is het verliezen van illusies. - LK | Tolerance is a cheap commodity for the apathetic. - LK
  vrijdag 27 september 2019 @ 21:23:51 #108
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_189150500
Koers reageert altijd overdreven op nieuwsberichten, is voor mij vaak wel een trigger om te kopen. Zolang er fundamenteel dan niks verandert he.
pi_189151376
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 09:20 schreef LXIV het volgende:
Ik vind dat die financials wel hard worden aangepakt. Ja, hun rekeningen worden gebruikt voor witwassen. Maar die roep om bijvoorbeeld mensen in de top te berechten is ongerecht.
Bij het UWV wordt heel veel fraude gepleegd. Moet nu de top daar worden aangepakt?
Ook vind ik de boetes hoog voor het niet naleven van regelgeving. Defensie heeft regelgeving niet nageleeft waardoor mensen ernstig ziek zijn geworden. Die krijgen dan een boete van 40.000 euro. De ING let niet goed op witwassen (rechtshandhaving is ook niet hun taak!) en gelijk een boete van honderden miljoenen!
Is dat nog steeds vanwege de algemene hetze tegen banken vanuit het publiek en de politiek? Een sterke financiele sector is juist belangrijk voor de Nederlandse economie. We zijn die wel aan het afbreken.
Ik zou juist liever zien dat ze de bestuurders wat harder aanpakken en niet de aandeelhouders. Nu zie je helaas nog te vaak dat de verantwoordelijken strafrechtelijke vervolging afkopen via een schikking uit de bedrijfskas, en daarmee dus uit de zakken van de aandeelhouders.
pi_189151409
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 22:04 schreef invesduurder het volgende:

[..]

Ik zou juist liever zien dat ze de bestuurders wat harder aanpakken en niet de aandeelhouders. Nu zie je helaas nog te vaak dat de verantwoordelijken strafrechtelijke vervolging afkopen via een schikking uit de bedrijfskas, en daarmee dus uit de zakken van de aandeelhouders.
Maar ook de directeur van het UWV van als Mo H. uit Rotterdam gefraudeerd heeft met zijn uitkering!
Thierry for president!
pi_189156959
Thierry for president!
pi_189157479
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2019 11:36 schreef LXIV het volgende:

[..]

Reken je niet rijk
Ik heb het al uitgegeven :+
  zondag 29 september 2019 @ 16:28:38 #114
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_189178060
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 22:04 schreef invesduurder het volgende:

[..]

Uiteindelijk hebben de aandeelhouders de macht om de bestuurders af te zetten.
Dat dit niet het geval is bij bijv. ABN en ING komt, denk ik, omdat veel aandeelhouders wel inzien dat zo'n situatie niet volledig de schuld is van de top van het bedrijf (die zijn niet aantoonbaar lakser dan voorheen als het om witwassen gaat) maar ook van gewijzigde wet- en regelgeving op dit gebied, waardoor het in veel gevallen lastig te bepalen is of de bank voldoende heeft gedaan om witwassen te voorkomen. Je bent als onderneming op dit gebied een halve crimineel, tenzij je het tegendeel kunt bewijzen.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_189180229
Waarin beleggen jullie? Alleen in ETFs, of (ook) in individuele producten zoals aandelen?

Ik hoor en lees vaak dat index fondsen de meest gebruikelijke en verstandige methode is om 'rijk' te worden door consistent bij te dragen via DCA. En dat consistente bijdragen in index funds risk-adjusted een veel grotere impact hebben dan DCA in aandelen (want transactiekosten) en jaarlijks lump-summen leidt tot mislopen van eventuele returns.

[ Bericht 66% gewijzigd door DrKingSchultz op 29-09-2019 18:26:00 ]
pi_189227139
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 18:19 schreef DrKingSchultz het volgende:
Waarin beleggen jullie? Alleen in ETFs, of (ook) in individuele producten zoals aandelen?
Beiden.

quote:
Ik hoor en lees vaak dat index fondsen de meest gebruikelijke en verstandige methode is om 'rijk' te worden door consistent bij te dragen via DCA. En dat consistente bijdragen in index funds risk-adjusted een veel grotere impact hebben dan DCA in aandelen (want transactiekosten) en jaarlijks lump-summen leidt tot mislopen van eventuele returns.
De vraag is niet zo helder. Het lijkt alsof je specifiek materiaal uit de FIRE hoek hebt gelezen en wat concepten op een hoop gooit. Ik geloof dat je op 2 discussies doelt, die je los van elkaar moet zien.

DCA (dollar cost averaging) vs een lump sum besteden zodra je die beschikbaar hebt vs market timing met de gehele lump sum, is een discussie die voor elke aankoop geldt waarvoor er over een bepaalde periode bewegende koersen bestaan en die je in stukjes kunt kopen. Hier moet je dus ook over nadenken als je goud wilt kopen of graan futures.

Index-fund Vs aandelen selecteren is de tweede en meer complexe discussie. Als je geen kennis hebt over bedrijfsvoering en die kennis ook niet wilt vergaren, dan is een goedkoop index-fund waarschijnlijk je meest efficiente oplossing. Je wordt er niet (relatief) rijk mee zoals je stelt, omdat de meeste beleggers ongeveer hetzelfde rendement zullen halen als jij. Aandelen selecteren kost veel tijd en energie maar kan lucratief uitpakken. Je kunt hier bovendien ook profiteren van geluk, zoals een klein aandeel dat doorbreekt.

De transactie kosten zijn tegenwoordig zo laag dat dit geen rol meer speelt imho. Hooguit loop je tegen hoge spreads aan als je in exotische producten of illiquide small caps gaat beleggen, maar als het goed is weet je dan toch al wat je doet.
pi_189243789
PostNL ff naar 2.09 euro, nu weer 1.80

Blijkbaar vindt de meerderheid van de kopers / verkopers dat het 1.80 waard moet zijn...

Ik zou geen aandeeltje Pnl verkopen op 1.80 i.i.g.
  donderdag 3 oktober 2019 @ 12:49:07 #118
129292 LXIV
misdunker
pi_189244116
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 12:30 schreef ludovico het volgende:
PostNL ff naar 2.09 euro, nu weer 1.80

Blijkbaar vindt de meerderheid van de kopers / verkopers dat het 1.80 waard moet zijn...

Ik zou geen aandeeltje Pnl verkopen op 1.80 i.i.g.
Zonder dividend is het wel minder aantrekkelijk.
Thierry for president!
pi_189244337
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 12:49 schreef LXIV het volgende:

[..]

De enige rationele theorie die bestaat voor lagere beurskoersen bij lager dividend is dat een bedrijf cash gaat hoarden en daar slechte investeringen mee gaat doen.

Dat is niet van toepassing op een bedrijf met een negatief eigen vermogen als je het mij vraagt.

De overname an sich lijkt mij ook positief, concurrentie wegpesten gaat beide partijen meer kosten dan de overname prijs dus.
pi_189244380
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 12:49 schreef LXIV het volgende:

[..]

Zou teveel afwijken van efficiënte markthypothese.
  zaterdag 5 oktober 2019 @ 07:16:24 #121
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_189277628
CMRE heeft wel een mooi dividend en gaat uppp
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
  zaterdag 5 oktober 2019 @ 19:18:40 #122
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_189286142
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 12:59 schreef ludovico het volgende:

[..]

De enige rationele theorie die bestaat voor lagere beurskoersen bij lager dividend is dat een bedrijf cash gaat hoarden en daar slechte investeringen mee gaat doen.
Nu ja, de meeste dividend aristocrats verhandelen ook tegen een hogere k/w dan bedrijven zonder dividend of met een grillig dividendpatroon in vergelijkbare sectoren. Het zegt ook iets over de voorspelbaarheid van groei in uitkeringen en het belang van tevreden aandeelhouders. Denk dat het met PostNL wel is ingeprijsd inmiddels.
pi_189327382
Hallo allemaal,

Hier een absolute beginner en leek qua beleggen. Vorige maand heb ik een account bij de Giro geopend, ik ben met een bedrag begonnen van een kleine 1.500,- euro (VWRL en IWDA). Door ermee te beginnen wil ik er gaandeweg van leren. Jullie begrijpen wellicht dat vele posts hier nog chinees voor me zijn, maar ik moet en wil toch ergens beginnen.

Op dit moment heb ik 2 vragen:

- in de mailbox van De Giro ontving ik een evt. in te vullen formulier W-8BEN, een verzoek om toepassing van het verlaagd tarief dividendbelasting USA. Iemand een idee of ik dit verzoek moet indienen?

- her en der lees ik om toch wat obligaties te kopen, is dit echt nodig?

Globale situatie: ik zou tot eind volgend jaar nog een 8.000 euro kunnen investeren in beleggingen, ik wil er niet actief mee bezig zijn, eerder iets om over 8 tot 10 jaar eens te kijken hoe de vlag erbij hangt. Uiteraard kan ik dit bedrag missen, daarbuiten heb ik nog een deposito bij een bank (loopt volgend jaar af). Ik zit boven de VRH grens.

Alle tips/adviezen voor deze leek zijn welkom, graag in Jip en Janneke taal.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
pi_189328208
Obligaties ga je toevoegen als het risico te hoog wordt... Interest rates op obligaties nu zijn echter ook extreem laag... Kun je wss beter uit de markt blijven even...

Maar dit gaat pas tellen als het een beetje vermogen wordt joh, en dan zeggen ze eigenlijk "je leeftijd als % in obligaties" maar meer om te benadrukken dat je risico moet afbouwen als je je vermogen gaat opeten, want je wilt niet uit de beurs stappen als de koersen laag staan zegmaar.

Idealiter zet je gewoon 400 euro per maand ofzo weg, in een ETF, je hebt bij degiro een kern selectie.. kan je onder voorwaarden zonder transactiekosten (1* per maand oud) kopen... Heb je fondsen tussen zitten die wereldwijd beleggen.

[ Bericht 20% gewijzigd door ludovico op 08-10-2019 11:40:36 ]
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 22:34:00 #125
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_189338481
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 10:19 schreef Zomersproet29 het volgende:
- in de mailbox van De Giro ontving ik een evt. in te vullen formulier W-8BEN, een verzoek om toepassing van het verlaagd tarief dividendbelasting USA. Iemand een idee of ik dit verzoek moet indienen?
Kort antwoord: ja, een lager tarief dividendbelasting (voorheffing 15% i.p.v. 30%) komt voort uit het verdrag tussen de USA en Nederland. Dividenden kunnen belast worden onder het Amerikaanse belastingstelsel en om vast te stellen of beleggers in aanmerking komen voor een lager belastingtarief wordt zo'n formulier W-8BEN gebruikt. Ik geloof niet dat het voor aandelen VWRL (domicilie in Ierland, dus Europees) ook relevant is, maar voor andere aandelen of ETFs in dollars kan het wel goed zijn dit in te vullen.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')