quote:Groenland behoort niet tot het vasteland van Europa. Geografisch gezien behoort het tot het Noord-Amerikaanse continent. Staatkundig gezien is het een provincie van Denemarken.
Op 9 januari 1954 werd met een waarde van -66 graden hier de laagste temperatuur gemeten.
Kleinste kans op winter in Europaquote:In het grootste deel van Europa vroor het bijna drie volle maanden, van Scandinavië tot Italië en van Frankrijk tot Rusland bevroren alle grote meren en rivieren. Zelfs het Gardameer vroor geheel dicht. In Nederland bevroor de grond tot meer dan een meter diep. Het vee stierf in de schuren, loofbomen spleten open door de kou en reizigers vroren onderweg dood in de koudste winter sinds mensenheugenis. Wijnvaten bevroren in de kelders, fruitbomen gingen massaal verloren, en zelfs eiken overleefden het niet. De graanteelt ging ook verloren.
In januari lag de gemiddelde temperatuur in Nederland op -5,1 graden, in Berlijn zelfs op -13,2 graden. De koudste dag in Nederland was 20 januari 1709. Te Keulen bevroren die dag vijf schildwachten. De gemiddelde temperatuur van de gehele winter komt in Nederland uit op -2,3 graden[3].
Op 8 maart zit de Maas bij Rotterdam nog dichtgevroren. Pas in de loop van deze maand wijkt de vorst, maar de gevolgen blijven nog lang zichtbaar. Op 3 april moet het jacht van de Admiraliteit van Amsterdam op de Zuiderzee terugkeren vanwege het vele ijs tussen Enkhuizen en Stavoren. Op 13 april was het ijs in Kopenhagen nog 14 duimendik en op 1 mei was de haven van Danzíg nog bevroren
bron
Misschien een elfstedentocht in november en eentje in maart?quote:Op zaterdag 10 augustus 2019 19:33 schreef aloa het volgende:
[..]
Van mij mag het. Inclusief elfstedentocht.
Eentje in januari of februari graagquote:Op zaterdag 10 augustus 2019 20:01 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Misschien een elfstedentocht in november en eentje in maart?![]()
![]()
Zeewater heeft er weinig mee te maken. Voor een strenge winter heb je juist kou nodig uit het oosten. Dat gaat voornamelijk over land.quote:Op zondag 11 augustus 2019 08:32 schreef Benger het volgende:
Het zeewater is volgens mij relatief warm, dus ik verwacht geen strenge winter, wel veel regen en wind. Maar ik ben geen meteoroloog.
Polaire stroming toch vanuit Seberie ?quote:Op zondag 11 augustus 2019 12:57 schreef aloa het volgende:
[..]
Zeewater heeft er weinig mee te maken. Voor een strenge winter heb je juist kou nodig uit het oosten. Dat gaat voornamelijk over land.
De Russische Beer iddquote:Op zondag 11 augustus 2019 20:43 schreef Andrea02 het volgende:
[..]
Polaire stroming toch vanuit Seberie ?
Een noordelijke stroming kan dan voor leuke sneeuwbuien gaan zorgen. Maar reken maar weer op langdurige zuid(west)enwinden.quote:Op zondag 11 augustus 2019 08:32 schreef Benger het volgende:
Het zeewater is volgens mij relatief warm, dus ik verwacht geen strenge winter, wel veel regen en wind. Maar ik ben geen meteoroloog.
Tijd om het Amerika topic te openenquote:Op zondag 18 augustus 2019 19:02 schreef Adrie072 het volgende:
In Canada komt het ook langzaam op gang.
[ afbeelding ]
@:Colton Davies
Looks like snow is really falling now in the Fort Nelson area in northeast BC, as seen on
@:DriveBC highway cams. #august17th
[ afbeelding ]
Brandon Houck
@:HouckisPokise
Highway 97 at Steamboat Hill west of Fort Nelson BC is now covered in snow!! #bcstorm
Niet echt. Eerst maar zien hoe de systemen er in de herfst voorliggen voor er uberhaupt gespeculeerd kan gaan worden.quote:Op dinsdag 3 september 2019 12:35 schreef Walterwhite64 het volgende:
Zijn er al speculaties over de winter in Nederland? Ik kijk iig weer eens uit naar een onvervalste winter.
CFS is meer voor de leuk inderdaad.quote:Op dinsdag 3 september 2019 12:44 schreef aloa het volgende:
Verwachting van EC (of ander model) is er ook nog niet. Alleen CFS, maar dat gaat ook alle kanten op.
quote:Er is een theorie die stelt dat als er meer sneeuw valt in Siberië in oktober, dat er een verhoogde kans is op een strenge winter. We zullen tot oktober moeten wachten om te weten of er dit jaar meer sneeuw dan normaal gevallen is in Siberië. Dat zou kunnen betekenen dat de winter van 2019-2020 kouder wordt dan gemiddeld. Het is overigens nog maar de vraag wat de voorspellende waarde van deze winterverwachting is. Helaas is deze theorie nog niet bewezen. Er wordt namelijk pas sinds kort data verzameld die de invloed van de sneeuwbedekking op onze winter zou moeten aantonen.
https://www.op-winterspor(...)dste-winter-100-jaar
Lijken ook geen hitte-opstoten die kant op te gaan voorlopig dus met een beetje geluk is een tot een paar weken terug belabberd seizoen voor het ijsdek toch nog relatief goed eindigt.quote:Op dinsdag 3 september 2019 13:19 schreef aloa het volgende:
Wel opvallend is dat er bijna een einde is gekomen aan het smeltseizoen op de noordpool (veel vroeger dan normaal).
Dit kan zorgen voor een vroeg sneeuwdek in Siberie en ook kouder weer in Europa.
[..]
[ afbeelding ]
twitter:judah47 twitterde op dinsdag 03-09-2019 om 15:00:58om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.GFS once again predicting building pressure/geopotential heights in the #Arctic with return of negative Arctic Oscillation. Biggest impact will be felt in Siberia where temperatures will turn #colder and first #snows of the season will fall. https://t.co/NYMrcvgjyD reageer retweetJa toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop