Jan Visserquote:in het grensgebied van Noorwegen en Zweden is een decimeter sneeuw gevallen. Deze foto is gemaakt in Tännäs gelegen op circa 750 meter hoogte (ontvangen via Leo Lansbergen).
Jan Visserquote:In Noord-Europa is het dankzij hogedruk in veel streken tamelijk zonnig geworden en gedurende het grootste deel van de week blijft dat zo. De nachten worden echter gaandeweg kouder en kouder. In het Finse Salla werd tijdens afgelopen -6,4, in Gielas, Zweden -7,1 en in Drevsjö, Noorwegen -7,6º geregistreerd.
http://www.janvissersweer.nl/quote:Onder verantwoordelijkheid van de Amerikaanse National Weather Service (NWS) worden dagelijks maandelijkse prognoses voor onder meer Europa samengesteld. De prognoses zijn gebaseerd op atmosferische condities gedurende de afgelopen 30 dagen. Het eerste ensemble heeft betrekking op de eerste 10 dagen, vervolgens 11-20 dagen geleden en de meest recente prognoses zijn gebaseerd op de condities van de laatste 10 dagen (actueel is dat 16-25 september).
De ‘uitslagen’ tussen de ensembles komen lang niet altijd overeen maar de rode draad die ik de laatste tijd kan ontdekken is dat grote delen van Europa (vooral Rusland) mogelijk te maken zouden kunnen krijgen (!) met een koude herfst alsmede de eerste helft van de winter 2010-2011. De hier gepubliceerde kaartjes van NWS/NCEP laten dit duidelijk zien.
Een jaar geleden toonden de prognoses van het NWS een enigszins vergelijkbare trend. De conclusie dat we nu dus eveneens afstevenen op een koude winter gaat mij echter te ver maar het is wel interessant om het een en ander blijvend te monitoren.
Wat een redenatie van niets. Het is twee keer eerder zo geweest.. ongeveer, maar één keer eerder weer niet, maar dat komt weer door de temperatuur in oktober.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 08:38 schreef meteo-online het volgende:
De Europese hitte van augustus en zijn connecties naar de winter
bronquote:Ardennen
Kijken we verder naar de kaarten met het berekende sneeuwdek en de sneeuwgrens. Daar zijn altijd weer verrassende zaken te ontdekken. Vanochtend ineens die 11cm berekende sneeuw voor de hogere delen van de Ardennen. Ook Duitse middelgebergten die al wit zouden kleuren. Noorwegen staat er net zo fraai op als de laatste dagen. Maar wat vooral opvalt vandaag is de toch wel indrukwekkende sneeuw in de Alpen. Niet zo fraai als vorig jaar toen een reeks lager gelegen skigebieden al opende, maar voor de gebieden met pistes boven 1500m toch zeer hoopvol.
Ik ben niet meer afhankelijk van de trein, dus van mij mag het weer net zoveel gaan sneeuwen als vorig jaar. Met de fiets heb je niet zoveel last van sneeuw.quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 13:45 schreef rubje het volgende:
en dan zie ik graag weer al die jammerende reacties op FOK van gasten wiens trein,fiets,auto oid is vastgelopen,uitgevallen oid waardoor hun hele dagschema in het water is gevallen.![]()
![]()
Onee?quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 23:36 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ik ben niet meer afhankelijk van de trein, dus van mij mag het weer net zoveel gaan sneeuwen als vorig jaar. Met de fiets heb je niet zoveel last van sneeuw.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |