abonnement Unibet Coolblue
pi_86858588
Winter in Europa.



De winter in Europa is bitter koud in het hoge noorden. Maar ook in het zuiden van Europa kan de winter voor veel overlast zorgen.

Een paar voorbeelden:

Lapland

De winter begint in Lapland rond half oktober en elders in Finland in november.De dagen zijn kort en boven de poolcirkel is er op 21 december tijdelijk geen zon. In Helsinki schijnt deze zes uur. In het noordelijke Utsjoki heerst van 25 november - 17 januari de poolnacht.

Het gebrek aan zonneschijn zorgt voor lage temperaturen. Vooral als een hogedrukgebied verschijnt boven Lapland, daalt de temperatuur flink boven het sneeuwdek. In januari vriest het in Lapland gemiddeld 20 graden en aan de zuidkust 10 graden.

Een blik op de absolute minima laat zien dat in vrijwel heel Finland de temperatuur kan dalen tot -30 graden. Het noorden kent extremen van -50 graden. De laagste temperatuur in Finland werd gemeten in 1999, toen daalde deze tot -51,.5 graden. In Helsinki is de temperatuur in 1987 gedaald tot -34,3 graden. Meestal is het hier aan de Finse Golf minder koud dan in het noorden.

Wanneer een zachte zuidwestelijke stroming Finland weet te bereiken, stijgt de temperatuur ook 's winters tot boven nul. Het kan dan zelfs 6 graden worden en de zachte lucht weet dan ook Lapland te bereiken. In april ontdooien de meren in het zuidwesten en in juni zijn de meren in Lapland ijsvrij.





Spanje

Tijdens de wintermaanden kan het in delen Spanje vrij koel zijn. Het noordelijke gelegen deel (ten zuiden van de Pyreneeën) en centraal Spanje heeft een vergelijkbaar weertype als dat van Nederland. Temperaturen die gemiddeld enkele graden boven het vriespunt liggen, geregeld nachtvorst en kans op winterse neerslag in de vorm van sneeuw, hagel en ijzel.
Ook de noord-oostkust (Catalonië) en de noordkust (Baskenland) kunnen te maken krijgen met winterse buien en overlast als gevolg van dat weer.

In de Pyreneeën in het noorden en de Sierra Nevada in het zuiden kan tijdens de wintermaanden en het voorjaar aan wintersport gedaan worden. Ook de bergen ten noorden van Madrid bieden mogelijkheden om te skiën in de winter.




Tsjechië

In de winter vriest het 's nachts gemiddeld -5 tot -6 graden. Overdag is het rond het vriespunt. Ook hier geldt hoe hoger, des te kouder. In de grotere steden zijn in de afgelopen dertig jaar temperaturen voorgekomen die rond de -25 graden liggen. Maar dit zijn uitzonderingen. De allerlaagste temperatuur in Tsjechië werd gemeten in Litvinovice. Hier in het Zuiden daalde de temperatuur tot -42,2 graden.

In de lagere delen van Tsjechië valt op minder dan 45 dagen per jaar sneeuw. Boven de 700 meter sneeuwt het op meer dan 100 dagen per jaar. In vrijwel het gehele land is in de winter de bodem op zo'n 20 dagen per jaar bedekt met een sneeuwlaag van 10 centimeter of meer. In de Bohemen en in de Sudeten ligt er op 120 dagen per jaar een sneeuwdek van 10 centimeter of meer. Op de top van de Sne¸ka ligt dit sneeuwdek er op gemiddeld 219 dagen per jaar.
Het eerste sneeuwdek van het seizoen blijft op de hoogste bergtoppen gemiddeld vanaf 21 oktober liggen. In de lagere delen van het land ontstaat gemiddeld op 1 december het eerste sneeuwdek.


Tsjechië kent een redelijk aantal ijsdagen. In een groot deel van het land blijft de temperatuur in het winterhalfjaar op zo'n 30 dagen overdag onder het vriespunt. In de hogere delen is dit al snel op zo'n 50 dagen en op de hoogste toppen op meer dan 100 dagen per jaar. De koudste plaatsen zijn te vinden op de toppen van het Ertsgebergte, de Sudeten en het gebied rond Svitavy. Het Zuidoosten en de vallei van de Labe kent het minst aantal ijsdagen.





Legenda

Bedoeling van het topic

De bedoeling van dit Topic is om nieuws over de winter in Europa te verzamelen. Foto’s en nieuwsberichten zijn welkom.

Ook filmpjes van youtube zijn welkom zoals b.v. onderstaande:

De sneeuwhoogten in Europa (Klik erop om te vergroten)

]

De temperaturen in Europa (klik erop om te vergroten)



• foto's van vorige winter








Zie ook:
Winter in Europa (2009/2010)

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 26-09-2010 14:03:54 ]
pi_86858610
Eerste sneeuw in Italië

TURIJN - In Italië is voor het eerst deze herfst sneeuw gevallen. Op de Mont Blanc, de hoogste berg van het Zuid-Europese land, daalden de temperaturen tot min 10 graden. Dit meldde persbureau ANSA vanochtend.

De sneeuw viel vooral in de regio's Aostadal en Trentino-Zuid-Tirol. Bergpassen zijn gesloten. In lager gelegen gebied was er sprake van overvloedige regenval. De provincies Venetië en Vicenza zijn getroffen door overstromingen.

In het zuiden van Italië is de zee onstuimig door de sterke wind. Veerboten van Sicilië naar eilandjes in de buurt zijn uit de vaart genomen.

AD
pi_86868853
quote:
in het grensgebied van Noorwegen en Zweden is een decimeter sneeuw gevallen. Deze foto is gemaakt in Tännäs gelegen op circa 750 meter hoogte (ontvangen via Leo Lansbergen).
Jan Visser

  zondag 26 september 2010 @ 22:57:47 #4
307331 aloa
Steeds harder, steeds sneller
pi_86882112
Ik ben ooit een keer in Lapland geweest. Stervenskoud was het toen. Dan loop je echt niet voor je lol buiten. En heel veel sneeuw.
94257 - 478969
In my dreams I'm dying all the time
pi_86897625
quote:
In Noord-Europa is het dankzij hogedruk in veel streken tamelijk zonnig geworden en gedurende het grootste deel van de week blijft dat zo. De nachten worden echter gaandeweg kouder en kouder. In het Finse Salla werd tijdens afgelopen -6,4, in Gielas, Zweden -7,1 en in Drevsjö, Noorwegen -7,6º geregistreerd.
Jan Visser
pi_86898168
Een paar winterverwachtingen. De 2e mag van mij uitkomen.

Weeronline

Onweer-online
pi_86899739
Dat deze regen maar snel plaats mag maken voor droogte en kou.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_86901906
Nou liever niet want dan hebben we alleen maar weer ijzel...en dat is van de regen in de drup. O-) :Y }:|
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_86912678
quote:
Onder verantwoordelijkheid van de Amerikaanse National Weather Service (NWS) worden dagelijks maandelijkse prognoses voor onder meer Europa samengesteld. De prognoses zijn gebaseerd op atmosferische condities gedurende de afgelopen 30 dagen. Het eerste ensemble heeft betrekking op de eerste 10 dagen, vervolgens 11-20 dagen geleden en de meest recente prognoses zijn gebaseerd op de condities van de laatste 10 dagen (actueel is dat 16-25 september).
De ‘uitslagen’ tussen de ensembles komen lang niet altijd overeen maar de rode draad die ik de laatste tijd kan ontdekken is dat grote delen van Europa (vooral Rusland) mogelijk te maken zouden kunnen krijgen (!) met een koude herfst alsmede de eerste helft van de winter 2010-2011. De hier gepubliceerde kaartjes van NWS/NCEP laten dit duidelijk zien.
Een jaar geleden toonden de prognoses van het NWS een enigszins vergelijkbare trend. De conclusie dat we nu dus eveneens afstevenen op een koude winter gaat mij echter te ver maar het is wel interessant om het een en ander blijvend te monitoren.
http://www.janvissersweer.nl/
pi_86926009


De voorspellingen voor de winter zien er wel rooskleurig uit voor de kou liefhebbers!
Vorig jaar hadden deze voorspellingen het ook erg goed bij het rechte eind..... ik ben benieuwd! :)
pi_87392006
De eerste sneeuw in Fins Lapland

pi_87392252
De sneeuwverwachting voor Europa



bron
pi_87522578
Volgende week al eerste sneeuw in Groot-Brittannië

De winter is begonnen in Groot-Brittannië. In Engeland gaat het volgende week vriezen, terwijl Schotland en Noord-Engeland de eerste sneeuw al mogen verwachten.

Net als bij ons is de temperatuur in Groot-Brittannië de voorbije week fel gedaald. Met temperaturen rond tien graden mogen wij volgende week echter nog niet klagen. Schotland en het noorden van Engeland zullen mogelijk al hun eerste sneeuwbuien van de winter zien. In hoger gelegen gebieden in Schotland kan de vroege sneeuw zelfs blijven liggen.

Britse weerkundigen van Positive Weather Solutions voorspelden onlangs nog een nieuwe ijskoude winter voor Groot-Brittannië. Het grootste deel van de winter zou het land net als vorig jaar wit kleuren. Een ander weerbureau, The Weather Outlook, stelt dat het Britse eiland een reeks winters doormaakt zoals tussen 1939 en 1942. Toen werden de soldaten tijdens de Tweede Wereldoorlog niet gespaard. (gb)

bron
pi_87522910
De Europese hitte van augustus en zijn connecties naar de winter

Weer of geen weer, altijd actueel www.onweer-online.nl
pi_87526466
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 08:38 schreef meteo-online het volgende:
De Europese hitte van augustus en zijn connecties naar de winter

Wat een redenatie van niets. Het is twee keer eerder zo geweest.. ongeveer, maar één keer eerder weer niet, maar dat komt weer door de temperatuur in oktober. 8)7

Aan dit soort voorspellingen hecht ik echt nul waarde. Ik zou ook wel een paar situatie van de laatste jaren kunnen verzinnen die precies het tegenovergestelde beweren. Dan pak je een kaartje van juni bijvoorbeeld ipv augustus.
pi_87543632
De eerste sneeuw zondag al in de Alpen en zelfs de Ardennen gaan wit kleuren.



quote:
Ardennen
Kijken we verder naar de kaarten met het berekende sneeuwdek en de sneeuwgrens. Daar zijn altijd weer verrassende zaken te ontdekken. Vanochtend ineens die 11cm berekende sneeuw voor de hogere delen van de Ardennen. Ook Duitse middelgebergten die al wit zouden kleuren. Noorwegen staat er net zo fraai op als de laatste dagen. Maar wat vooral opvalt vandaag is de toch wel indrukwekkende sneeuw in de Alpen. Niet zo fraai als vorig jaar toen een reeks lager gelegen skigebieden al opende, maar voor de gebieden met pistes boven 1500m toch zeer hoopvol.
bron
pi_87549597
Piet Paulusma verwacht ook de eerste sneeuw in Nederland volgende week :P
Weer of geen weer, altijd actueel www.onweer-online.nl
pi_87549847
Piet ziet ze al vliegen ;)

Volgende week gaan we namelijk nog geen sneeuw krijgen!
pi_87598367
Eerste sneeuw in Winterberg verwacht

De komende dagen wordt het vanuit het noorden langzaam koeler en blijft het wisselvallig. Vanuit Scandinavië komt in de loop van het weekend een eerste portie polaire lucht afzakken, die in de Duitse middelgebergten en de Alpen voor de eerste sneeuw gaat zorgen. Vooral de Harz, het Sauerland en later de Schwarzwald en de Alpen maken vanaf 600-800m kans op de eerste sneeuwvlokken. Of de sneeuw zal blijven liggen is de vraag, de grond zal op veel plaatsen nog te warm zijn en de temperaturen zullen overdag nog boven het vriespunt uitkomen.


Bron: WeerDirect - De Postwiese in Winterberg, 10 november 2009. Er bestaat een goeie kans dat er zaterdag, maar ook volgende week de eerste sneeuw in Winterberg gaat vallen, ook de Eifel en de Ardennen kunnen dan de eerste vlokken te zien krijgen.

In de loop van volgende week wordt nog koudere lucht verwacht die in combinatie met nieuwe buien tot 500 meter sneeuw kan gaan opleveren. Dan maken ook de Eifel en de Ardennen kans op de eerste vlokken, wellicht ook al een centimeter sneeuw in de vroege ochtend. Het mooie herfstweer is nu definitief voorbij, de vroege sneeuw is een teken dat de winter met grote stappen dichterbij komt. Ook vorig jaar viel er rond deze tijd de eerste sneeuw in het Sauerland, de weersituatie was toen in feite vergelijkbaar als nu.

Weerdirect
Weer of geen weer, altijd actueel www.onweer-online.nl
pi_87598868
Ik heb er zin in.
  zaterdag 16 oktober 2010 @ 10:39:53 #21
92279 N.icka
Windforce 11
pi_87598992
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 10:32 schreef Woodsman het volgende:
Ik heb er zin in.
Ik ook hoor , laat maar weer komen ^O^
pi_87603848
en dan zie ik graag weer al die jammerende reacties op FOK van gasten wiens trein,fiets,auto oid is vastgelopen,uitgevallen oid waardoor hun hele dagschema in het water is gevallen. :D _O- })
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_87620341
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 13:45 schreef rubje het volgende:
en dan zie ik graag weer al die jammerende reacties op FOK van gasten wiens trein,fiets,auto oid is vastgelopen,uitgevallen oid waardoor hun hele dagschema in het water is gevallen. :D _O- })
Ik ben niet meer afhankelijk van de trein, dus van mij mag het weer net zoveel gaan sneeuwen als vorig jaar. Met de fiets heb je niet zoveel last van sneeuw.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_87623537
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 23:36 schreef Felagund het volgende:

[..]

Ik ben niet meer afhankelijk van de trein, dus van mij mag het weer net zoveel gaan sneeuwen als vorig jaar. Met de fiets heb je niet zoveel last van sneeuw.
Onee?
Ik had er vorig jaar anders een zwaargekneusd bovenbeen aan overgehouden, toen tijdens het nemen van een simpele bocht, de weg toch gladder bleek te zijn dan gedacht.. :{
  woensdag 20 oktober 2010 @ 19:26:10 #25
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_87764609
Dit was vandaag in Davos...



Uiteraard waren er meer foto's. Feldberg in het Zwarte Oud op 1400m ligt ook reeds een centimeter of 10.
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')