abonnement Unibet Coolblue
pi_166661878
Winter in Europa 2016/2017



De winter is momenteel in volle gang in Europa. Vooral in Scandinavie is het bar koud en in Europees Rusland is de temperatuur inmiddels onder de -30 gezakt. Het sneeuwdek is indrukwekkend voor de tijd van het jaar.



Wat voor winter gaan we krijgen?

Over hoe deze winter zich verder gaat ontwikkelen is nog niet veel te zeggen. Wel is duidelijk dat er inmiddels voldoende kou aanwezig is in Siberië en Scandinavië. Het sneeuwdek is vooral in Europa zeer vroeg aanwezig. Er zijn signalen dat het een koude winter gaat worden, maar ook dit is geen zekerheid. De AO en NAO index gaan wel voor een koud scenario.

Uit het vorige topic
quote:
De meeste kans op kou en sneeuw maak je in Scandinavië en Europees Rusland. Ook in IJsland is de kans dat de temperatuur ver onder nul duikt uiteraard zeer groot. Voor West Europa is het, zoals elke winter, maar afwachten wat er gaat gebeuren. In oost Europa is de kans op echt winterweer vele malen groter dan in west Europa. Wat voor winter het gaat worden hangt af van de ligging van Hogedrukgebieden, waardoor een blokkade kan ontstaan. Een groot hogedrukgebied boven Scandinavie zal voor een oostelijke stroming zorgen, waarbij kou uit Rusland naar Europa wordt geblazen. Dit noemt men transportkou. De depressietrein duikt hierdoor het zuiden van Europa in, waardoor het daar een onstuimig en nat weertype wordt.

Ook speelt in het westen van Europa de warme golfstroom een rol.

Door de Golfstroom is het klimaat op 50 graden noorderbreedte in Europa (de regio van België en Nederland) veel warmer dan op vergelijkbare andere plaatsen op aarde: het steeds nieuw aangevoerde warme zeewater functioneert als buffer. Vooral aan de Atlantische kust van Scandinavië is de invloed ervan van groot belang. De havens van Noorwegen tot en metMoermansk zijn 's winters ijsvrij. Grote delen van Europa zijn hierdoor dan ook een stuk warmer dan andere gebieden op vergelijkbare breedtegraad. New York ligt bijvoorbeeld op dezelfde geografische breedte als Rome maar is 's winters veel kouder dan Amsterdam.

bron


Kouderecords in Europa



De kouderecords in Europa zijn indrukwekkend. Zelfs in Nederland kan het ijzig koud worden. De Laagste landelijke minimumtemperatuur hier is -27,4 graden gemeten op 27 januari 1942 in Winterswijk. Officieus werd op 8 januari 1985 op de Rheder- en Worth-Rheder heide -27,3 gemeten en vlak boven een vers sneeuwdek zelfs -32 graden !

Bij onze buren in Duitsland is het kouderecord nog veel lager. De laagst gemeten temperatuur hier is -37.8°C op 12 februari 1929 in Hüll. Maar er zijn plekken in Duitsland waar het nog kouder kan worden
quote:
Kouderecord in Duitsland: -42,7 graden Celsius

Met min 42,7 graden Celsius is aan de Funtensee, een op 1.691 m hoogte gelegen meer in de Zuid-Duitse deelstaat Beieren in de nacht van dinsdag op woensdag de laagste temperatuur voor dit jaar in Duitsland geregistreerd.

De waarde ligt slechts 3,2 graden hoger dan het Duitse kouderecord van 24 december 2001, dat eveneens aan de Funtensee werd gemeten: -45,9 graden.

De omgeving van het meer nabij Berchtesgaden is bekend voor zijn extreem lage temperaturen.

Ook in de rest van Beieren en in Baden-Württemberg was het bitter koud: in Haidmühle in het Bayerische Wald werd -27,1 graden, en aan de Spitzingsee in de Alpen -23,9 graden gemeten. In Albstadt-Degerfeld op de Schäbische Alb gaf de thermometer -25 graden aan.

De afgelopen dagen is veel sneeuw gevallen in Duitsland, van het Zwarte Woud over Saksen tot in het Ruhrgebied. Op sommige plaatsen viel er tot 50 cm sneeuw. Dinsdag waren er op 24 uur tijd 1.500 verkeersongevallen ten gevolge sneeuw en ijzel. In verschillende streken was het verkeer bijna onmogelijk.

bron
Voor Finland is het kouderecord: -51.5 gemeten op 28 januari 1999 te Kittila.

quote:
De winter begint in Lapland rond half oktober en elders in Finland in november.De dagen zijn kort en boven de poolcirkel is er op 21 december tijdelijk geen zon. In Helsinki schijnt deze zes uur. In het noordelijke Utsjoki heerst van 25 november - 17 januari de poolnacht.

Het gebrek aan zonneschijn zorgt voor lage temperaturen. Vooral als een hogedrukgebied verschijnt boven Lapland, daalt de temperatuur flink boven het sneeuwdek. In januari vriest het in Lapland gemiddeld 20 graden en aan de zuidkust 10 graden.

Een blik op de absolute minima laat zien dat in vrijwel heel Finland de temperatuur kan dalen tot -30 graden. Het noorden kent extremen van -50 graden. De laagste temperatuur in Finland werd gemeten in 1999, toen daalde deze tot -51,.5 graden. In Helsinki is de temperatuur in 1987 gedaald tot -34,3 graden. Meestal is het hier aan de Finse Golf minder koud dan in het noorden.

Wanneer een zachte zuidwestelijke stroming Finland weet te bereiken, stijgt de temperatuur ook 's winters tot boven nul. Het kan dan zelfs 6 graden worden en de zachte lucht weet dan ook Lapland te bereiken. In april ontdooien de meren in het zuidwesten en in juni zijn de meren in Lapland ijsvrij.

bron
Het absolute kouderecord voor Europa is -58,1°C, gemeten in Ust-Shchuger (Rusland) bron

De koudste winter ooit in Europa was die van 1708/1709

quote:
three months of deadly cold that ushered in a year of famine and food riots. In Scandinavia the Baltic froze so thoroughly that people could walk across the ice as late as April. In Switzerland hungry wolves crept into villages. Venetians skidded across their frozen lagoon, while off Italy’s west coast, sailors aboard English men-of-war died from the cold. “I believe the Frost was greater (if not more universal also) than any other within the Memory of Man,” wrote William Derham, one of England’s most meticulous meteorological observers. He was right. Three hundred years on, it holds the record as the coldest European winter of the past half-millennium.
bron



De mensen die absoluut winterweer willen ontlopen zijn het best op hun plek in Portugal.

De winters zijn hier mild en in januari is het dagelijks tegen de 14 graden en vriest het niet vaak. In de bergen rond de Estrela valt op meer dan tien dagen per jaar sneeuw die blijft liggen. Aan de kust sneeuwt het zelden. De zon schijnt in het noorden ruim 2400 uur per jaar. In het uiterste noorden onweert het op gemiddeld meer dan 25 dagen per jaar. Naar het zuiden neemt het aantal onweersdagen snel af.

bron

De winter van vorig jaar

Ook vorig jaar weer veel doden door diverse lawines.


Een recordhoeveelheid sneeuw in Finland.





Begin september viel er al sneeuw in de hogere gebieden in Scandinavie. In oktober viel er ook sneeuw in de lagere delen van lapland.Tot eind april en ook begin mei was er vorst in het hoge noorden van Europa




De actuele sneeuwhoogte in Europa



De actuele temperatuur in Europa



vorige delen:

WKN / Winter in Europa (2009/2010)

WKN / Winter in Europa (2010/2011)

WKN / [Wintersporters opgelet!!!] Winter in Europa 2011/2012

WKN / Winter in Europa 2011/2012 # 2 Horrorwinter!

WKN / Winter in Europa 2012/2013

WKN / Winter in Europa 2013/2014

WKN / Winter in Europa 2014/2015

WKN / Winter in Europa 2015/2016

WKN / Winter in Europa 2015/2016 #2

WKN / Winter in Europa 2016/2017

Voor de poolkappen e.d. is er onderstaande topic:

WKN / Poolkappen, IJsbergen en Gletsjers #4

Aanvullingen voor de OP kan via:

WKN / [WKN FeedBack] Waar depressies aan de orde komen

De bedoeling van dit topic is om het nieuws over de komende winter te verzamelen. Bij opvallende gebeurtenissen kan er een apart topic geopend worden. (graag hier dan even de link plaatsen).

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 14-11-2016 23:52:16 ]
pi_166661994
-30 voor het noordoosten van Europa.

pi_166662313
Vanochtend -6 hier in Praag
pi_166662414
quote:
1s.gif Op maandag 14 november 2016 23:50 schreef Toto69 het volgende:
Vanochtend -6 hier in Praag
Koud ~:)
pi_166662545
Hier goed te zien hoe onbetrouwbaar de lange termijn is. GFS komt nu met Hogedruk boven Scandinavië, terwijl de run hiervoor nog een enorm lagedrukgebied aanwezig was.





[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-11-2016 00:03:52 ]
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 15 november 2016 @ 00:04:14 #6
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_166662566
Reeksje
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  dinsdag 15 november 2016 @ 06:25:35 #7
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_166663578
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 november 2016 00:02 schreef aloa het volgende:
Hier goed te zien hoe onbetrouwbaar de lange termijn is. GFS komt nu met Hogedruk boven Scandinavië, terwijl de run hiervoor nog een enorm lagedrukgebied aanwezig was.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Modellen hebben het er in de winter flink lastig mee ja. In de zomer kan je vaak nog wel redelijk een tensens opmaken voor de lange termijn. In de winter is dat echt compleet kansloos. Ik zie dat voor hier alles verder dan 7 dagen echt compleet giswerk lijkt te zijn.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  dinsdag 15 november 2016 @ 06:27:38 #8
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_166663581
Uiteindelijk minder koud geworden dan verwacht. Het is 's nachts een klein uurtje heel even onder nul geweest maar dat mag niets heten. Terwijl ze toch een verwachting hadden van rond de -3
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  dinsdag 15 november 2016 @ 06:32:06 #9
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_166663593
Koude zit hem met namr in een band van centraal naar het verre noordoosten

nederland heeft weer last van warme walmen


"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_166663779
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 november 2016 06:25 schreef Dven het volgende:

[..]

Modellen hebben het er in de winter flink lastig mee ja. In de zomer kan je vaak nog wel redelijk een tensens opmaken voor de lange termijn. In de winter is dat echt compleet kansloos. Ik zie dat voor hier alles verder dan 7 dagen echt compleet giswerk lijkt te zijn.
Als je de Nao en AO index er naast ligt, dan geef ik de hogedruk de grootste kans.
pi_166664636
Van de kaarten vanochtend word ik echt heel blij O+ Nog wel UGKB voor laatste dagen november en eind december, maar de combinatie van de blokkade die ik bij Groenland op de kaarten zie staan, het hoog bij Rusland dat wordt opgeruimd en de NAO en AO die (flink) negatief worden, bieden echt heel veel hoop.
pi_166664741
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 09:33 schreef TheArt het volgende:
Van de kaarten vanochtend word ik echt heel blij O+ Nog wel UGKB voor laatste dagen november en eind december, maar de combinatie van de blokkade die ik bij Groenland op de kaarten zie staan, het hoog bij Rusland dat wordt opgeruimd en de NAO en AO die (flink) negatief worden, bieden echt heel veel hoop.
Het ziet er inderdaad hoopvol uit.
  dinsdag 15 november 2016 @ 20:04:21 #13
97042 Sj0rSz
Erkend Oppersoftie
pi_166677673
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 09:33 schreef TheArt het volgende:
Van de kaarten vanochtend word ik echt heel blij O+ Nog wel UGKB voor laatste dagen november en eind december, maar de combinatie van de blokkade die ik bij Groenland op de kaarten zie staan, het hoog bij Rusland dat wordt opgeruimd en de NAO en AO die (flink) negatief worden, bieden echt heel veel hoop.
Ik ben zeer benieuwd! :D
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende:
We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
pi_166678223
De winter in noord Amerika lijkt maar niet op gang te komen. En in Siberië vriest het als nooit tevoren. WKN / Winter in Noord-Amerika 2016/2017

Blijft raar dat het elkaar zo afwisselt.
pi_166710003


Denemarken gaat stuk
pi_166713529


quote:
Destruction in Aberystwyth (UK) due to 'mini tornado'
A caravan has been destroyed roof tiles have flown off homes and trees have come crashing down as gale force winds have battered Aberystwyth.

Winds likened to a “mini tornado” have hit Ceredigion and Powys today causing chaos and “carnage”.

The severe weather is as a result of a fast-moving and “active unstable air mass”, says the Met Office.

Several roads have been closed in the area due to fallen trees including the A487 Penglais Hill and A4159 in Aberystwyth.

While the A458 in Cyfronydd, Powys, and the A487 in Machynlleth is blocked and the B4340 in Rhydyfelin, Ceredigion is also shut due to crashing trees.
pi_166730509
Political people in the United States are watching the chaos in Washington in the moment. But some people in the science community are watching the chaos somewhere else — the Arctic.

It’s polar night there now — the sun isn’t rising in much of the Arctic. That’s when the Arctic is supposed to get super-cold, when the sea ice that covers the vast Arctic Ocean is supposed to grow and thicken.

But in fall of 2016 — which has been a zany year for the region, with multiple records set for low levels of monthly sea ice — something is totally off. The Arctic is super-hot, even as a vast area of cold polar air has been displaced over Siberia.

https://www.washingtonpos(...)m_term=.7f8f0ad9e881
pi_166757020
Sneeuw in Groot Brittannië.









zie ook: http://www.dailymail.co.u(...)nue-cause-chaos.html

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 19-11-2016 15:30:12 ]
pi_166759188
Interessante link. “Stratosferische dwalingen” en voorspellende waarde. Polar Vortex.

https://www.alpenweerman.(...)n-op-koude-december/
pi_166759457
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 november 2016 17:45 schreef aloa het volgende:
Interessante link. “Stratosferische dwalingen” en voorspellende waarde. Polar Vortex.

https://www.alpenweerman.(...)n-op-koude-december/
Toevallig net het hele artikel al gelezen. Erg interessant ja, al snap ik van sommige dingen nog steeds de ballen :')
pi_166759479
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 17:59 schreef TheArt het volgende:

[..]

Toevallig net het hele artikel al gelezen. Erg interessant ja, al snap ik van sommige dingen nog steeds de ballen :')
De lange termijn wordt steeds boeiender. ;)
pi_166759533
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 november 2016 18:01 schreef aloa het volgende:

[..]

De lange termijn wordt steeds boeiender. ;)
Dat was me al langer duidelijk, maar al die processen en al die tig termen in zo'n stukje beginnen op een gegeven moment te wazen voor mijn ogen _O- Ik ben dan ook nog niet zo heel lang me aan het verdiepen hierin (en voornamelijk vanwege de wintersport eigenlijk).
pi_166760394
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 18:06 schreef TheArt het volgende:

[..]

Dat was me al langer duidelijk, maar al die processen en al die tig termen in zo'n stukje beginnen op een gegeven moment te wazen voor mijn ogen _O- Ik ben dan ook nog niet zo heel lang me aan het verdiepen hierin (en voornamelijk vanwege de wintersport eigenlijk).
Soms wordt het moeilijker gemaakt dan het eigenlijk is.
:P
pi_166781837
De kou zit in het noorden en oosten van Europa. Het zuiden en midden heeft temperaturen ver boven nul.

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')