abonnement Unibet Coolblue
pi_188205435


Hoe lang droogt houtlijm? Draai ik een kraan los als ik met de klok mee draai? Mag een wasmachine en een wasdroger op dezelfde elektrische groep? Kan ik latex buiten gebruiken? Mag ik spaanplaatschroeven ook in ander hout gebruiken? Welke kleur elektrische draad is ook alweer de aarde?



Dit soort korte vraagjes kom je vaak tegen als je gaat klussen. Het is niet altijd de moeite waard om er een compleet topic voor te openen, maar je wilt ook niet blijven zitten met je vraag. Voor al dat soort vragen is er dit Korte Klus Kwesties topic! Probeer zo duidelijk mogelijk je vraag te formuleren, en posten maar!

En let op, er bestaan geen domme vragen maar wel domme antwoorden ;)

[ Bericht 19% gewijzigd door Vonkenboer op 26-03-2020 22:07:23 ]
pi_188205444
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2019 12:01 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Wij hebben ervaarden daar ook heel veel verschil in.
Dit ja. Blindelings roepen 'ga naar een bouwhandel' 'ga naar een verfhandel' is in 95% van de gevallen vrij kortzichtig :7
pi_188205461
Vraag!

Heeft iemand tips voor stelpoten die flink wat gewicht kunnen hebben en bij voorkeur scherp geprijsd zijn :+?

En om de Google-koningen voor te zijn: ja ik kan er zelf op google maar ik zoek echte ervaringen.
  dinsdag 30 juli 2019 @ 16:08:39 #4
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_188205646
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2019 15:59 schreef FranticDJ het volgende:
Vraag!

Heeft iemand tips voor stelpoten die flink wat gewicht kunnen hebben en bij voorkeur scherp geprijsd zijn :+?

En om de Google-koningen voor te zijn: ja ik kan er zelf op google maar ik zoek echte ervaringen.
Gaat over keukens denk ik?

Die heb ik hier gewoon op twee hoge balken gezet.. net iets hoger dan de meeste poten (ik ben lang) en zo stevig dat ik elke bbw erop kan nemen..
pi_188205679
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2019 15:59 schreef FranticDJ het volgende:
Vraag!

Heeft iemand tips voor stelpoten die flink wat gewicht kunnen hebben en bij voorkeur scherp geprijsd zijn :+?

En om de Google-koningen voor te zijn: ja ik kan er zelf op google maar ik zoek echte ervaringen.
Mijn schoonmoeder heeft stevige stelpoten.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_188205684
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 juli 2019 16:08 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Gaat over keukens denk ik?
Nee gaat om een werkbank. Wat 100% waterpas moet komen te staan op welke plek ik 'm op dat moment ook maar neer wil zetten.

quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juli 2019 16:10 schreef halfway het volgende:

[..]

Mijn schoonmoeder heeft stevige stalpoten.
ftfy
  dinsdag 30 juli 2019 @ 16:16:19 #7
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_188205739
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2019 16:11 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Nee gaat om een werkbank. Wat 100% waterpas moet komen te staan op welke plek ik 'm op dat moment ook maar neer wil zetten.

Ik zou zelf even iets met 2 moeren een stukje uit elkaar langs de poot en dan iets met een draadeind met een plaatje onderop fabriceren.. evt doorlopend tot boven zodat je ze staand kan stellen..

Oh of iets met een schaarkrik.. die dingen kosten ook geen drol..

Steeds pootjes stellen onder een werkbank is ook niet alles..
  dinsdag 30 juli 2019 @ 20:48:59 #8
4330 PJ
Tja.....
pi_188210746
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2019 16:11 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Nee gaat om een werkbank. Wat 100% waterpas moet komen te staan op welke plek ik 'm op dat moment ook maar neer wil zetten.
[..]


Stelpoten waarmee je terras waterpas kan zetten.
Heten terras/tegeldragers.

Of stelpoten van steigers.
pi_188212067
Ik heb een vraagje.
Het dak van mijn uitbouw is een volgens mij een bitumen dakbedekking en daar bovenop liggen steentjes.
Alles verder goed met het dak en dat wil ik graag zo houden.

Nu komt er hopelijk binnenkort een schilder die het buitenschilderwerk gaat doen. Maar ik wil natuurlijk niet dat hij met zn schoenen de stenen in mijn dak drukt.

Waar moet ik op letten als hij mijn dak gaat betreden voor het buitenschilderwerk?

Tevens moet/wilt de schilder via mijn platdak naar die van de buren om hun ramen ook aan de buitenkant te schilderen.
Waar moet ik dan op letten?

Kan het kwaad als er tijdelijk extra gewicht op de randen van de uitbouw komt te staan? Dmv planken oid?

En het platte dak naar het raam toe heeft dus geen rand maar alleen plat dak met stenen wat direct tegen de gevel aan staat. Planken neerzetten om mijn buiten schilderwerk te doen heeft dan alleen zin als het planken zijn ten breedte van het huis en niet van de uitbouw. Maar breedte vh huis is 6m. Moet het een stevige plank zijn neem ik aan?
Hoe lost de gemiddelde schilder zoiets op?
pi_188217303
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juli 2019 21:36 schreef Lingue het volgende:
Planken neerzetten om mijn buiten schilderwerk te doen heeft dan alleen zin als het planken zijn ten breedte van het huis en niet van de uitbouw. Maar breedte vh huis is 6m. Moet het een stevige plank zijn neem ik aan?

Door planken neer te leggen verdeel je de druk, dus ook kortere planken heeft wel degelijk nut.
pi_188217527
quote:
99s.gif Op woensdag 31 juli 2019 08:39 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Door planken neer te leggen verdeel je de druk, dus ook kortere planken heeft wel degelijk nut.
Maar een korte plank leunt dan toch op de stenen en daarmee krijg je toch een soort van puntdruk op het dak door die stenen. Lijkt mij nou ook niet helemaal de bedoeling?
pi_188217774
Maar een kortere plank is altijd nog meer oppervlak dan twee schoenen.
  woensdag 31 juli 2019 @ 10:03:29 #13
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_188218126
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2019 09:04 schreef Lingue het volgende:

[..]

Maar een korte plank leunt dan toch op de stenen en daarmee krijg je toch een soort van puntdruk op het dak door die stenen. Lijkt mij nou ook niet helemaal de bedoeling?
Gewoon de stenen aan de kant schuiven voor je de plank neerlegt of klosjes onder de planken..
pi_188225045
Dank voor de tips. Ga ik het in de gaten houden of de schilder het op die manier doet. En anders hem erop aanspreken.

Bij overleg of hij kon schilderen gaf hij wel aan dat hij niet zomaar op het dak mocht lopen. Maar ben liever vooraf even geinformeerd waar op te letten dan achteraf gezeik.

Thanks!
pi_188225373
quote:
14s.gif Op woensdag 31 juli 2019 10:03 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Gewoon de stenen aan de kant schuiven voor je de plank neerlegt of klosjes onder de planken..
Dat kan minder makkelijk zijn dan je denkt, zeker na zo'n warme periode kunnen de steentjes al een beetje in de bitumen zijn gezakt.
Aan de kant "schuiven" zorgt dan juist voor meer kans op beschadiging.
pi_188227374
Ik heb vorige week met de hitte toen ik t dak op moest het dak eerst vol laten lopen met water, dan voorkom je dat je de stenen door de hete bitumen heen drukt.
pi_188229535
Ik ben blij met de dingen die ik hier lees! ^O^

Weet ik iig goed voorbereid te zijn mocht dat nodig zijn.
pi_188232382
Heeft er iemand hier een Ikea Metod keuken? Zo ja als je de 40 cm brede onderkast hebt, kan je de binnenbreedte eens opmeten?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_188232453
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2019 10:55 schreef FranticDJ het volgende:
Heeft er iemand hier een Ikea Metod keuken? Zo ja als je de 40 cm brede onderkast hebt, kan je de binnenbreedte eens opmeten?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
40.0 - 2x1.8 = 36.4 cm ?
pi_188232467
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2019 11:04 schreef DikDikkie het volgende:

[..]

40.0 - 2x1.8 = 36.4 cm ?
Is dit calculated guess of echte afmeting? Ik gok het eerste :7 Daar heb ik niks aan :+
pi_188232564
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2019 11:06 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Is dit calculated guess of echte afmeting? Ik gok het eerste :7 Daar heb ik niks aan :+
Klopt maar mij ervaring met afmetingen van IKEA kasten is dat die wel kloppen. En komt dit op de laatste mm aan?
pi_188232613
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2019 11:15 schreef DikDikkie het volgende:

[..]

Klopt maar mij ervaring met afmetingen van IKEA kasten is dat die wel kloppen. En komt dit op de laatste mm aan?
Dit komt zeker op de laatste mm aan ja :)
pi_188236069
Ik heb eigenlijk een vraag over onze garagedeur. Kan ik die in dit topic stellen of moet ik daarvoor een nieuw topic openen?
Het zit als volgt als ik op de afstandsbediening van de garagedeur klik. Dan gebeurt er niks.
Klik ik nog een keer, gebeurt er nog niks.
Klik ik voor een derde keer, dan gaat hij 10 cm open en gelijk weer dicht.
Pas als ik de vierde keer klik gaat hij helemaal open. Dicht doen gaat daarna ook meteen een keer klikken.

Op de deur zit een Berner GA 201
En de afstandsbediening is een rcbe 868

Ik heb uiteraard een bedrijf gebeld, maar het is bouwvak..

Wat Kan het probleem zijn? Verkeerde frequentie of zo?
pi_188236079
Deed ie het voorheen wel goed?
pi_188236111
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2019 15:09 schreef FranticDJ het volgende:
Deed ie het voorheen wel goed?
Nee,Heeft altijd wel kuren gehad
pi_188236140
quote:
1s.gif Op donderdag 1 augustus 2019 15:11 schreef amaranta het volgende:

[..]

Nee,Heeft altijd wel kuren gehad
Misschien eens kijken of je 'm overnieuw in kan leren?
pi_188236160
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2019 15:14 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Misschien eens kijken of je 'm overnieuw in kan leren?
Ja, maar hoe doe ik dat?
pi_188236254
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2019 15:15 schreef amaranta het volgende:

[..]

Ja, maar hoe doe ik dat?
Hm handleidingen verwijzen naar de handleiding van de ontvanger:

https://www.gebruikershan(...)dleiding-353897.html Motor
https://www.gebruikershan(...)dleiding-764497.html Zender

Dus het typenummer daarvan zou je dan even op moeten snorren ;)

Als ik zo de handleiding van de GA201 lees lijkt het erop alsof ie op gedeeltelijk open geprogrammeerd staat..
pi_188236412
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2019 15:21 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Hm handleidingen verwijzen naar de handleiding van de ontvanger:

https://www.gebruikershan(...)dleiding-353897.html Motor
https://www.gebruikershan(...)dleiding-764497.html Zender

Dus het typenummer daarvan zou je dan even op moeten snorren ;)

Als ik zo de handleiding van de GA201 lees lijkt het erop alsof ie op gedeeltelijk open geprogrammeerd staat..
Het typenummer van?
pi_188236450
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2019 15:30 schreef amaranta het volgende:

[..]

Het typenummer van?
Van je ontvanger..
pi_188236521
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2019 15:31 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Van je ontvanger..
Ik weet niet hoe ik de klep eraf moet halen. maar op de sticker op de buitenkant staat
GA 201 V2 torantrieb 230 vac
pi_188236544
  maandag 5 augustus 2019 @ 12:14:12 #33
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_188296045
Ik wou nog even zeggen dat het gelukt is. Ik heb eerst geprobeerd de deur opnieuw in te leren. Maar dat werkte niet. Toen heb ik de ontvanger helemaal gereset naar de fabrieksinstellingen en opnieuw ingeleerd. En dat lijkt nu te werken.
Super bedankt voor de tips en hulp!

[ Bericht 0% gewijzigd door amaranta op 05-08-2019 13:10:58 ]
pi_188296458
^O^ was dit even uit het oog verloren, maar goed dat t opgelost is.
pi_188335668
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2019 15:58 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Dit ja. Blindelings roepen 'ga naar een bouwhandel' 'ga naar een verfhandel' is in 95% van de gevallen vrij kortzichtig :7
Om toch nog even terug te komen op de vraag. Het hout is over een lengte van 7-8cm ongeveer 1 cm diep verrot. Dit moet ik dus weghalen (zie foto). Kan ik dat dan gewoon met epoxy vullen? Of doe ik er verstandig aan een vul houtje te gebruiken en alleen de naden te vullen? Dat laatste roept natuurlijk weer de vraag op of het dan op termijn op de naden gaat scheuren door verschillend werkend hout?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 8 augustus 2019 @ 15:59:21 #36
174134 skittelman
Blijf kalm en grappig
pi_188347506
Klushelden, ik heb op een steiger houten buitenbar wat leuks laten verven (met houtverf uiteraard). En nou vroeg ik mij af of ik hier nog overheen moet met vernis of iets dergelijks zodat het niet lelijk wordt na een verloop van tijd(slecht weer). Of is dit totaal niet nodig?
Lege virente, virent cuncta
  donderdag 8 augustus 2019 @ 16:43:57 #37
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_188348173
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 15:59 schreef skittelman het volgende:
Klushelden, ik heb op een steiger houten buitenbar wat leuks laten verven (met houtverf uiteraard). En nou vroeg ik mij af of ik hier nog overheen moet met vernis of iets dergelijks zodat het niet lelijk wordt na een verloop van tijd(slecht weer). Of is dit totaal niet nodig?
Wat heb je er overheen laten verven?
En met wat voor "hout"verf? Acryl of Alkyd?
En staat de bar droog onder een afdak of echt buiten-buiten?

En als laatste kan je misschien een foto delen?
  donderdag 8 augustus 2019 @ 17:52:24 #38
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_188348859
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 19:46 schreef koentjuh18 het volgende:

[..]

Om toch nog even terug te komen op de vraag. Het hout is over een lengte van 7-8cm ongeveer 1 cm diep verrot. Dit moet ik dus weghalen (zie foto). Kan ik dat dan gewoon met epoxy vullen? Of doe ik er verstandig aan een vul houtje te gebruiken en alleen de naden te vullen? Dat laatste roept natuurlijk weer de vraag op of het dan op termijn op de naden gaat scheuren door verschillend werkend hout?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vul het altijd zoveel mogelijk op met stukjes hout van dezelfde soort als het kozijn.. Epoxy blijft enigszins flexibel, scheuren doet het niet imo
pi_188358630
quote:
14s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 17:52 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ik vul het altijd zoveel mogelijk op met stukjes hout van dezelfde soort als het kozijn.. Epoxy blijft enigszins flexibel, scheuren doet het niet imo
Wel heel erg afhankelijk van het soort epoxy of deze flexibel blijft. (ervaring randje tussen de kiel en romp van mijn boot, daar is die toch echt gescheurd door de beweging van de kiel) tegelijkertijd zal de werking van het hout wel meevallen. Vullen met een vulhoutje is verstandig, en als je helemaal los wil gaan, je kan vrijwel alles gebruiken als vulmiddel bij epoxy.

Schuurstof, houtsnippers, glasbubbels, talkpoeder (ik heb in een "noodgeval" wel eens bloem gebruikt) ideaal om het een beetje goed schuurbaar te houden.
  vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:16:37 #40
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_188358984
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2019 11:48 schreef Hanschje het volgende:

[..]

Wel heel erg afhankelijk van het soort epoxy of deze flexibel blijft. (ervaring randje tussen de kiel en romp van mijn boot, daar is die toch echt gescheurd door de beweging van de kiel) tegelijkertijd zal de werking van het hout wel meevallen. Vullen met een vulhoutje is verstandig, en als je helemaal los wil gaan, je kan vrijwel alles gebruiken als vulmiddel bij epoxy.

Schuurstof, houtsnippers, glasbubbels, talkpoeder (ik heb in een "noodgeval" wel eens bloem gebruikt) ideaal om het een beetje goed schuurbaar te houden.
Ja maar als hetgeen waar je het op aanbrengt flexibeler is dan het spul zelf dan is het ook logisch dat het scheurt..
Als je kozijnen zo flexibel zijn zou ik me andere zorgen gaan maken.. :P
  vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:07:22 #41
174134 skittelman
Blijf kalm en grappig
pi_188359763
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 16:43 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Wat heb je er overheen laten verven?
En met wat voor "hout"verf? Acryl of Alkyd?
En staat de bar droog onder een afdak of echt buiten-buiten?

En als laatste kan je misschien een foto delen?


Het is deze verf, de bar staat niet onder een afdakje maar het beschilderde gedeelte zit wel wat dieper in de voorkant van de bar waardoor hij een beetje beschutting heeft tegen weersinvloeden (zie foto).
Lege virente, virent cuncta
pi_188360082
Voegt niets toe, gewoon zo laten.

Steigerhout gaat als een malle van je af, dus het wordt hoe dan ook lelijk onder invloed van vocht, zon en temperatuur.
Laat die handjes wapperen!
pi_188371746
Iemand een idee hoe de scharnieren heten die ze bij pallet randen gebruiken?

https://www.palletranden.(...)YdGWUJ0aAuqjEALw_wcB
pi_188371786
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 08:17 schreef Harveo het volgende:
Iemand een idee hoe de scharnieren heten die ze bij pallet randen gebruiken?

https://www.palletranden.(...)YdGWUJ0aAuqjEALw_wcB
Pallet kraag scharnieren ;)
Je raekt an de dinge geweun.
pi_188388474
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 08:29 schreef Messina het volgende:

[..]

Pallet kraag scharnieren ;)
^O^
pi_188445781
Is het mogelijk om zelf krassen uit je ramen te polijsten?
  woensdag 14 augustus 2019 @ 18:07:57 #47
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_188446439
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 17:19 schreef Puala het volgende:
Is het mogelijk om zelf krassen uit je ramen te polijsten?
Tandpasta en veel geduld. Ja het is mogelijk en nee geen garanties
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_188451130
Waarom word de aanvoer van mijn VVW net zo heet als 'warm water' wanneer er warm water word gevraagd?

Op deze manier stroomt er water van 65°C door m'n vloerverwarming... :(

Sit: verdeler met 5 groepen, elk apart gestuurd met servomotor, gekoppeld aan 3 losse thermostaten. Nefit ketel met verwarmingstemp op max 35°C. Circulatie dmv pomp in de ketel. Geen dedicated pomp op de verdeler. Ook geen thermostaatknop daar.
pi_188451160
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 17:19 schreef Puala het volgende:
Is het mogelijk om zelf krassen uit je ramen te polijsten?
Ja, bestaat 'spul' voor. Geeft wel 'glooing' in je oppervlakt, gezien je basically glas wegpoetst.
pi_188451491
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 22:05 schreef warhamstr het volgende:
Waarom word de aanvoer van mijn VVW net zo heet als 'warm water' wanneer er warm water word gevraagd?

Op deze manier stroomt er water van 65°C door m'n vloerverwarming... :(

Sit: verdeler met 5 groepen, elk apart gestuurd met servomotor, gekoppeld aan 3 losse thermostaten. Nefit ketel met verwarmingstemp op max 35°C. Circulatie dmv pomp in de ketel. Geen dedicated pomp op de verdeler. Ook geen thermostaatknop daar.
Driewegklep verstopt / stuk waardoor een deel van je warm water de CV in loopt?
pi_188459035
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 22:05 schreef warhamstr het volgende:
Waarom word de aanvoer van mijn VVW net zo heet als 'warm water' wanneer er warm water word gevraagd?

Op deze manier stroomt er water van 65°C door m'n vloerverwarming... :(

Sit: verdeler met 5 groepen, elk apart gestuurd met servomotor, gekoppeld aan 3 losse thermostaten. Nefit ketel met verwarmingstemp op max 35°C. Circulatie dmv pomp in de ketel. Geen dedicated pomp op de verdeler. Ook geen thermostaatknop daar.
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 22:22 schreef koentjuh18 het volgende:

[..]

Driewegklep verstopt / stuk waardoor een deel van je warm water de CV in loopt?
Dit.

Heb dit al een paar maal gehad met gewone verwarming. Drieweg klep sluit dan niet (goed) meer waardoor je warm water zo je verwarmingssysteem in loopt.
Heel vervelend om met 30+ graden buiten, binnen de verwarmingen loeiwarm te hebben. :(

Je kant het zelf verhelpen door inspuiten met bv wd40 of zo iets. Vaak helpt dat voor redelijk lange tijd. Afhankelijk van de slijtage/veroudering.
Nieuw klepje is niet heel duur.
pi_188459967
Weet iemand waar ik van die transparante plak dopjes vindt die je onder meubels enzo kan plakken?

Of hoe die dingen überhaupt heten?
pi_188460533
Afgelopen weekend twee nogal forse mierennesten verwijderd van de glanzende houtmier. Nu zit er nogal wat schade op het houtwerk.

Gewoon het aangetaste hout wegschrapen totdat ik ook gezondheid hout uitkom en dan in geval van de balk een nieuwe balk ertegenaan en in geval van de dunne houten buitenmuurplanken was ik van plan het zo te laten, weliswaar dunner maar het draagt niks.

En om op te vouwen dan is dit de juiste volgorde toch?
Buitenmuur, spouw van 2 cm, dampopenfolie, raamwerk, isolatie, en dan gipsplaten en afwerken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_188460564
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2019 15:17 schreef FranticDJ het volgende:
Weet iemand waar ik van die transparante plak dopjes vindt die je onder meubels enzo kan plakken?

Of hoe die dingen überhaupt heten?
Meubeldoppen, vilt, meubelglijders bouwmarkten zoals GPK hebben die wel. Bij het meubelvilt.
pi_188460672
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2019 16:05 schreef Hanschje het volgende:

[..]

Meubeldoppen, vilt, meubelglijders bouwmarkten zoals GPK hebben die wel. Bij het meubelvilt.
Stootdop heet het :7 vilt enzo moet ik niet hebben :+ wil expliciet transparant hebben.
pi_188463486
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2019 16:13 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Stootdop heet het :7 vilt enzo moet ik niet hebben :+ wil expliciet transparant hebben.
Action. Veel verschillende soorten voor een paar cent. Net nog gekocht.
pi_188463700
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2019 19:01 schreef warhamstr het volgende:

[..]

Action. Veel verschillende soorten voor een paar cent. Net nog gekocht.
Ja heb ze al gevonden. Kon even niet op de naam komen ;) lokale bouwmarkt had ze niet iig :7
pi_188463735
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2019 19:11 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Ja heb ze al gevonden. Kon even niet op de naam komen ;) lokale bouwmarkt had ze niet iig :7
Ik gebruik deze. Zijn prima :)
https://www.action.com/nl-nl/p/zelfklevende-meubelglijders-/
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_188463754
quote:
Maar niet transparant :7
pi_188463787
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2019 19:13 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Maar niet transparant :7
Soort van transparant.
Waarvoor wil je ze gebruiken?
Aan de onderkant van stoelpoten zie ik ze niet :+
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_188466815
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2019 19:15 schreef Miniem het volgende:

[..]

Soort van transparant.
Waarvoor wil je ze gebruiken?
Aan de onderkant van stoelpoten zie ik ze niet :+
Dan wildie ze daar vast niet voor gebruiken... Als je bijvoorbeeld een glazen deurtje zachtjes dicht wilt laten vallen is jouw suggestie nogal lelijk.
pi_188466869
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2019 16:03 schreef Hanschje het volgende:
Afgelopen weekend twee nogal forse mierennesten verwijderd van de glanzende houtmier. Nu zit er nogal wat schade op het houtwerk.

Gewoon het aangetaste hout wegschrapen totdat ik ook gezondheid hout uitkom en dan in geval van de balk een nieuwe balk ertegenaan en in geval van de dunne houten buitenmuurplanken was ik van plan het zo te laten, weliswaar dunner maar het draagt niks.

En om op te vouwen dan is dit de juiste volgorde toch?
Buitenmuur, spouw van 2 cm, dampopenfolie, raamwerk, isolatie, en dan gipsplaten en afwerken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Poooh wat een bende. Zou bijna zeggen dat je 't beste het hout kunt vervangen...
pi_188469572
Ik heb op de badkamer een duoblok wcpot staan. Na een maand met vakantie geweest te zijn lekt het bij het doorspoelen opeens tussen de pot en het reservoir.

Zelf denk ik aan de rubbers bij de watertoevoer of die van de twee schroeven die het reservoir fixeren aan de pot. Omdat het om een 25 jaar oude wc gaat durf ik hem eigenlijk niet zo goed uit elkaar te halen.

Zou het kitten van de rand tussen reservoir en pot voor een tijdje kunnen werken? Binnen nu en een paar jaar willen we de hele badkamer toch vervangen.
pi_188518098
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2019 22:49 schreef archito het volgende:
Ik heb op de badkamer een duoblok wcpot staan. Na een maand met vakantie geweest te zijn lekt het bij het doorspoelen opeens tussen de pot en het reservoir.

Zelf denk ik aan de rubbers bij de watertoevoer of die van de twee schroeven die het reservoir fixeren aan de pot. Omdat het om een 25 jaar oude wc gaat durf ik hem eigenlijk niet zo goed uit elkaar te halen.

Zou het kitten van de rand tussen reservoir en pot voor een tijdje kunnen werken? Binnen nu en een paar jaar willen we de hele badkamer toch vervangen.
Dicht gekit en het lekt niet meer, nu maar hopen dat de kit het een paar jaar volhoudt. :+
pi_188518398
Persoonlijk zou ik dan vaart maken met de nieuwe badkamer, dadelijk lekt het ergens bij de toe- of aanvoer van het water en wordt het alleen maar erger.
pi_188518516
quote:
1s.gif Op maandag 19 augustus 2019 11:53 schreef Harveo het volgende:
Persoonlijk zou ik dan vaart maken met de nieuwe badkamer, dadelijk lekt het ergens bij de toe- of aanvoer van het water en wordt het alleen maar erger.
Ik weet vrij zeker waar het probleem zit en dat heeft niet met de toevoer naar het toilet of de afvoer van de pot te maken maar echt tussen reservoir en pot. En anders zien we dat snel genoeg aan het plafond eronder. ;) Maar hopelijk over een jaartje een nieuwe badkamer!
  maandag 19 augustus 2019 @ 12:17:58 #67
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_188518803
quote:
1s.gif Op maandag 19 augustus 2019 11:53 schreef Harveo het volgende:
Persoonlijk zou ik dan vaart maken met de nieuwe badkamer, dadelijk lekt het ergens bij de toe- of aanvoer van het water en wordt het alleen maar erger.
Mijn douchebak lekt al bijna 18 jaar. Alleen de eerste bewoners van het huis hebben er last van gehad. Wij zagen wel snel schimmel komen, maar hadden geen vermoeden van de uiteindelijke oorzaak daarvan. Nu is het kaal en moet het eerst drogen :+
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_188528561
Onze wc hing aan de muur die tegen de woonkamer grenst. We zagen na een tijdje een vlek ontstaan en hebben die wc niet meer gebruikt, gelukkig hadden we er nog eentje boven. Na 2 offertes van ruim 3000 euro (ruimte was 1.5x1 :'( ) hebben we de stoute schoenen aan getrokken en zelf alles gesloopt en opnieuw geintaleerd. Op kleine schoonheidsfoutjes na is het wel gelukt ^O^.
pi_188529261
quote:
1s.gif Op maandag 19 augustus 2019 22:13 schreef Harveo het volgende:
Onze wc hing aan de muur die tegen de woonkamer grenst. We zagen na een tijdje een vlek ontstaan en hebben die wc niet meer gebruikt, gelukkig hadden we er nog eentje boven. Na 2 offertes van ruim 3000 euro (ruimte was 1.5x1 :'( ) hebben we de stoute schoenen aan getrokken en zelf alles gesloopt en opnieuw geintaleerd. Op kleine schoonheidsfoutjes na is het wel gelukt ^O^.
Wc en meterkast zijn nou eenmaal de duurste vierkante meters van het huis. :9
  Moderator maandag 19 augustus 2019 @ 23:38:48 #70
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_188530176
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2019 22:51 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Wc en meterkast zijn nou eenmaal de duurste vierkante meters van het huis. :9
Nou ja, samen met keukens en badkamers zijn dat wel de duurste ruimten in huis.
pi_188531578
quote:
1s.gif Op maandag 19 augustus 2019 22:13 schreef Harveo het volgende:
Onze wc hing aan de muur die tegen de woonkamer grenst. We zagen na een tijdje een vlek ontstaan en hebben die wc niet meer gebruikt, gelukkig hadden we er nog eentje boven. Na 2 offertes van ruim 3000 euro (ruimte was 1.5x1 :'( ) hebben we de stoute schoenen aan getrokken en zelf alles gesloopt en opnieuw geintaleerd. Op kleine schoonheidsfoutjes na is het wel gelukt ^O^.
Maar daar heb je potdomme wel eer van nu! Goed besluit dus :)
pi_188546732
Ik wil binnenkort eens de slaapkamer laten stucen. Nou had ik wat offertes opgevraagd en de stucadoors die kwamen zeiden verschillende dingen. De ene deed het gewoon met de hand, de ander deed het met een apparaat en dan uitsmeren. Is dat hetzelfde? Dacht dat stucen nl. altijd handmatig was. Maar die tweede zei dat dit een stuk sneller ging.
U MAD?
pi_188547129
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2019 22:03 schreef de_boswachter het volgende:
Ik wil binnenkort eens de slaapkamer laten stucen. Nou had ik wat offertes opgevraagd en de stucadoors die kwamen zeiden verschillende dingen. De ene deed het gewoon met de hand, de ander deed het met een apparaat en dan uitsmeren. Is dat hetzelfde? Dacht dat stucen nl. altijd handmatig was. Maar die tweede zei dat dit een stuk sneller ging.
Zelfde eindresultaat, alleen vanaf een bepaald aantal vierkante meters is met machine sneller ja. Maar kan me niet voorstellen dat t voor een slaapkamer al uit kan
  Moderator dinsdag 20 augustus 2019 @ 22:35:07 #74
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_188547836
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2019 22:03 schreef de_boswachter het volgende:
Ik wil binnenkort eens de slaapkamer laten stucen. Nou had ik wat offertes opgevraagd en de stucadoors die kwamen zeiden verschillende dingen. De ene deed het gewoon met de hand, de ander deed het met een apparaat en dan uitsmeren. Is dat hetzelfde? Dacht dat stucen nl. altijd handmatig was. Maar die tweede zei dat dit een stuk sneller ging.
De ene doet het met gewone knauf; de andere gebruikt mp75 of een ander gips achtig product.
Grofweg komt het allemaal op hetzelfde neer :+
pi_188548404
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2019 22:35 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

De ene doet het met gewone knauf; de andere gebruikt mp75 of een ander gips achtig product.
Grofweg komt het allemaal op hetzelfde neer :+
Maar wellicht dan opnieuw een stomme vraag; waarom heeft niet elke stucadoor zo'n machine of ding om dat op muur te spuiten? Denk overigens dat het nadat het machinaal is aangebracht nog moet worden recht getrokken.. althans, daar kan ik me wat bij voorstellen.
U MAD?
  dinsdag 20 augustus 2019 @ 22:56:23 #76
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_188548689
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2019 22:49 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Maar wellicht dan opnieuw een stomme vraag; waarom heeft niet elke stucadoor zo'n machine of ding om dat op muur te spuiten? Denk overigens dat het nadat het machinaal is aangebracht nog moet worden recht getrokken.. althans, daar kan ik me wat bij voorstellen.
Omdat zo een machine pas zin heeft bij veel m2s. Kost veel tijd om op te bouwen, schoon te maken, etc. Daarnaast is de aanschaf van zo een ding niet misselijk.
pi_188548804
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 augustus 2019 22:56 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Omdat zo een machine pas zin heeft bij veel m2s. Kost veel tijd om op te bouwen, schoon te maken, etc. Daarnaast is de aanschaf van zo een ding niet misselijk.
^O^ thanks.
Vraag ik me wel af waarom zo'n gast voor die paar m2 dat met zo'n ding gaat doen :')
U MAD?
  dinsdag 20 augustus 2019 @ 23:03:01 #78
149959 SQ
snelle trees
pi_188548874
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 augustus 2019 23:00 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

^O^ thanks.
Vraag ik me wel af waarom zo'n gast voor die paar m2 dat met zo'n ding gaat doen :')
Het is een man, dus waarschijnlijk omdat gadget.

Onze aannemer heeft ook al fascinerende tools mee naar binnen gesleept _O-
disclaimer
pi_188549088
En laatste vragen en dan hou ik echt op: ik las ook vanalles over 'spack spuiten'. Is dat compleet iets anders? Stel je voor dat ik de kalklaag wat nu op die muur zit er af haal, kunnen ze dan ook 'spacken' ? Of gaat dat niet ? En wat is het verschil met stucen ?

Zo weet je niks over stucwerk en zo lees je her en der dingen en zit je vol met vragen :')
U MAD?
  dinsdag 20 augustus 2019 @ 23:14:44 #80
149959 SQ
snelle trees
pi_188549148
Spack heeft een korrelstructuur en wordt echt op de muur gespoten en verdoezelt kleine oneffenheden. Gebruiken ze vaak op plafonds. Ik heb er de schurft aan want je haalt je knokkels er aan open.
Stuc wordt gesmeerd en is dus smooth.
disclaimer
  Moderator dinsdag 20 augustus 2019 @ 23:15:37 #81
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_188549169
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 augustus 2019 23:12 schreef de_boswachter het volgende:
En laatste vragen en dan hou ik echt op: ik las ook vanalles over 'spack spuiten'. Is dat compleet iets anders? Stel je voor dat ik de kalklaag wat nu op die muur zit er af haal, kunnen ze dan ook 'spacken' ? Of gaat dat niet ? En wat is het verschil met stucen ?

Zo weet je niks over stucwerk en zo lees je her en der dingen en zit je vol met vragen :')
Stucwerk is altijd glad.
Spackwerk is spuitwerk; zijn altijd ruw, korrels... je ziet het veel op plafonds.
  Moderator dinsdag 20 augustus 2019 @ 23:16:15 #82
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_188549179
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2019 23:14 schreef Stormqueen het volgende:
Spack heeft een korrelstructuur en wordt echt op de muur gespoten en verdoezelt kleine oneffenheden. Gebruiken ze vaak op plafonds. Ik heb er de schurft aan want je haalt je knokkels er aan open.
Stuc wordt gesmeerd en is dus smooth.
Er zit natuurlijk best wat verschil tussen wanden met verschillende korrel grote spackwerk
  dinsdag 20 augustus 2019 @ 23:17:00 #83
149959 SQ
snelle trees
pi_188549199
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2019 23:16 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Er zit natuurlijk best wat verschil tussen wanden met verschillende korrel grote spackwerk
Tuurlijk, ik chargeer ook een beetje, ik vind t gewoon lillek :P
disclaimer
  Moderator dinsdag 20 augustus 2019 @ 23:21:12 #84
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_188549308
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2019 23:17 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

Tuurlijk, ik chargeer ook een beetje, ik vind t gewoon lillek :P
Op de wanden is het wel een beetje; jaren 90-achtig wanneer het heel grof is :P
pi_188549354
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2019 23:15 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Stucwerk is altijd glad.
Spackwerk is spuitwerk; zijn altijd ruw, korrels... je ziet het veel op plafonds.
^O^
U MAD?
pi_188550748
quote:
1s.gif Op maandag 19 augustus 2019 22:13 schreef Harveo het volgende:
Onze wc hing aan de muur die tegen de woonkamer grenst. We zagen na een tijdje een vlek ontstaan en hebben die wc niet meer gebruikt, gelukkig hadden we er nog eentje boven. Na 2 offertes van ruim 3000 euro (ruimte was 1.5x1 :'( ) hebben we de stoute schoenen aan getrokken en zelf alles gesloopt en opnieuw geintaleerd. Op kleine schoonheidsfoutjes na is het wel gelukt ^O^.
Even rekenen. Toevallig voor mijn schoonmoeder de wc ruimte compleet gerenoveerd.
Materiaal kosten ongeveer ¤1200,-
Ik ben er een volle week mee bezig geweest = circa 60uur.
Standaard uurtarief ¤50,- = ¤3000,-.
Totaal ¤4200,-
Vaklui doen er wat sneller over. Dus een bedrag van ¤3000,- voor een domme wc ruimte lijkt me wel reeeel.
Heb je mooi wat geld uitgespaard om het zelf te doen!
pi_188550821
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 augustus 2019 23:12 schreef de_boswachter het volgende:
En laatste vragen en dan hou ik echt op: ik las ook vanalles over 'spack spuiten'. Is dat compleet iets anders? Stel je voor dat ik de kalklaag wat nu op die muur zit er af haal, kunnen ze dan ook 'spacken' ? Of gaat dat niet ? En wat is het verschil met stucen ?

Zo weet je niks over stucwerk en zo lees je her en der dingen en zit je vol met vragen :')
Ik heb destijds in mijn nieuwbouw appartement laten spack spuiten (vooral vanwege tijdsissue met oplevering net voor kerst en erin moeten net na nieuwjaar) en best spijt van gekregen. Zoals Stormqueen ook al zegt je schuurt je handen open. En een gestucte muur is makkelijker om weer opnieuw te verven (vind ik).
pi_188551050
Om even aan te sluiten bij het thema. Ik heb spackwerk op het plafond. Ooit heb ik een muurtje weggehaald en er zit dus een strook kaal beton tussen de spack. Is dat nog op te vullen of wordt het nooit aanvaardbaar netjes?
pi_188551652
Thanks allen ^O^
U MAD?
  Moderator woensdag 21 augustus 2019 @ 09:49:53 #90
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_188552267
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2019 08:00 schreef nanuk het volgende:
Om even aan te sluiten bij het thema. Ik heb spackwerk op het plafond. Ooit heb ik een muurtje weggehaald en er zit dus een strook kaal beton tussen de spack. Is dat nog op te vullen of wordt het nooit aanvaardbaar netjes?
Met een spuitbusje van de bouwmarkt zou ik het niet proberen; dat gaat vaak niet wat worden.
Je zult al snel het hele oppervlak moeten doen denk ik. Maar een spac-spuiter/stucadoor kan daar uitsluitsel over geven.
pi_188552783
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2019 08:00 schreef nanuk het volgende:
Om even aan te sluiten bij het thema. Ik heb spackwerk op het plafond. Ooit heb ik een muurtje weggehaald en er zit dus een strook kaal beton tussen de spack. Is dat nog op te vullen of wordt het nooit aanvaardbaar netjes?
Bij mij was door lekkage een stuk van het spuitwerk van plafond af gevallen. De VvE heeft dit laten herstellen, de schilder die kwam had daar speciaal spul voor wat hij op die kale plek smeerde. Na sauzen van hele plafond zie je er eigenlijk niks meer van.

(Was overigens niet op beton, maar op een gipsplaat in een erker.)
pi_188554279
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2019 06:45 schreef Barry1986 het volgende:

[..]

Even rekenen. Toevallig voor mijn schoonmoeder de wc ruimte compleet gerenoveerd.
Materiaal kosten ongeveer ¤1200,-
Ik ben er een volle week mee bezig geweest = circa 60uur.
Standaard uurtarief ¤50,- = ¤3000,-.
Totaal ¤4200,-
Vaklui doen er wat sneller over. Dus een bedrag van ¤3000,- voor een domme wc ruimte lijkt me wel reeeel.
Heb je mooi wat geld uitgespaard om het zelf te doen!
Denk ook wel dat het redelijk bedrag is om te laten doen door een professional hoor. Maar 3000 euro voor die paar m2 klinkt meteen gigantisch.
  woensdag 21 augustus 2019 @ 15:19:30 #93
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_188557144
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2019 09:49 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Met een spuitbusje van de bouwmarkt zou ik het niet proberen; dat gaat vaak niet wat worden.
Je zult al snel het hele oppervlak moeten doen denk ik. Maar een spac-spuiter/stucadoor kan daar uitsluitsel over geven.
Tamponeren met wat gipsoplossing wil ook goed werken.

De spuiter die het in mijn vorige huis gedaan heeft deed het ook zo bijwerken. Het liefst met een restje kalk, dan had je ook geen kleurverschillen
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_188558224
Als ik de oven aanzet knalt de aardlekschakelaar eruit. Magnetronfucntie werkt prima. Mijn vriendin had de oven schoongemaakt. Dus wellicht vocht?
Hoe kan ik dit oplossen?
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_188558512
Ik wil de garage opdelen in ruimtes dmv gipswanden. Het meeste geluid schijn je van contactgeluid te krijgen, dus mijn idee is om tussen de muren / vloer / plafond en de wandjes een strook rubber te leggen.
Ik kan alleen nergens vinden of dit te koop is. Is dit niet de beste oplossing? Wat dan wel?

Zou dit een idee zijn?

https://www.aliexpress.co(...)0,searchweb201603_52
I'm only responsible for what I say, not for what you understand.
  woensdag 21 augustus 2019 @ 17:21:36 #96
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_188558746
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2019 16:40 schreef Miniem het volgende:
Als ik de oven aanzet knalt de aardlekschakelaar eruit. Magnetronfucntie werkt prima. Mijn vriendin had de oven schoongemaakt. Dus wellicht vocht?
Hoe kan ik dit oplossen?
Aan de waslijn hangen.. :Y

Of droogfohnen..

Dreigen met uitmaken als ze geen nieuwe gaat regelen is ook wel een goed plan..

Tja hoe krijg je water ergens uit.. ik denk dat ik hem op de achterkant zou leggen.. daar zitten bij mij luchtgaten.. Mooi buiten in de wind en zon leggen voor een middagje en dan eens weer kijken wat ie doet..
pi_188558770
Bakje met silicagelbollen erin zetten en deur dicht doen.
  woensdag 21 augustus 2019 @ 17:23:36 #98
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_188558771
quote:
5s.gif Op woensdag 21 augustus 2019 17:05 schreef Its_Muppet het volgende:
Ik wil de garage opdelen in ruimtes dmv gipswanden. Het meeste geluid schijn je van contactgeluid te krijgen, dus mijn idee is om tussen de muren / vloer / plafond en de wandjes een strook rubber te leggen.
Ik kan alleen nergens vinden of dit te koop is. Is dit niet de beste oplossing? Wat dan wel?

Zou dit een idee zijn?

https://www.aliexpress.co(...)0,searchweb201603_52
Bitumenmatten isoleren ook geluid.. maar ik snap niet zo voor wat voor geluid je bang bent..
  woensdag 21 augustus 2019 @ 17:24:17 #99
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_188558777
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2019 17:23 schreef FranticDJ het volgende:
Bakje met silicagelbollen erin zetten en deur dicht doen.
Of een vochtvreter.. of rijst...

Maar dat duurt lang..
pi_188559061
quote:
14s.gif Op woensdag 21 augustus 2019 17:21 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Aan de waslijn hangen.. :Y

Of droogfohnen..

Dreigen met uitmaken als ze geen nieuwe gaat regelen is ook wel een goed plan..

Tja hoe krijg je water ergens uit.. ik denk dat ik hem op de achterkant zou leggen.. daar zitten bij mij luchtgaten.. Mooi buiten in de wind en zon leggen voor een middagje en dan eens weer kijken wat ie doet..
Heb de magnetronfunctie een tijdje aangezet, zou dat ook werken?
De oven kan ik er niet zomaar uit halen helaas.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  woensdag 21 augustus 2019 @ 17:43:05 #101
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_188559082
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2019 17:41 schreef Miniem het volgende:

[..]

Heb de magnetronfunctie een tijdje aangezet, zou dat ook werken?
De oven kan ik er niet zomaar uit halen helaas.
Zonder iets erin gaat ie daar stuk van.. Daar kunnen ze niet tegen :X
pi_188559091
quote:
14s.gif Op woensdag 21 augustus 2019 17:43 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Zonder iets erin gaat ie daar stuk van.. Daar kunnen ze niet tegen
Eh? Nog nooit gehoord dit.
  woensdag 21 augustus 2019 @ 17:45:20 #103
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_188559115
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2019 17:43 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Eh? Nog nooit gehoord dit.
Het staat anders in iedere handleiding van elke magnetron of apparaat met magnetronfunctie..
Er er liggen hier nog twee combiovens waar de magnetronfunctie op die manier overleden is.. :Y
pi_188559125
quote:
14s.gif Op woensdag 21 augustus 2019 17:45 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Het staat anders in iedere handleiding van elke magnetron of apparaat met magnetronfunctie..
Er er liggen hier nog twee combiovens waar de magnetronfunctie op die manier overleden is.. :Y
Staat wel meer in :+

Heb er nog nooit van gehoord iig. Maar gebruik zo'n ding misschien 1-2x per jaar.
  woensdag 21 augustus 2019 @ 17:46:28 #105
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_188559133
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2019 17:45 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Staat wel meer in :+

Heb er nog nooit van gehoord iig. Maar gebruik zo'n ding misschien 1-2x per jaar.
Weer wat geleerd.. B:)B
pi_188559315
quote:
14s.gif Op woensdag 21 augustus 2019 17:43 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Zonder iets erin gaat ie daar stuk van.. Daar kunnen ze niet tegen :X
Oh had het al gedaan :+
Werkt weer ^O^
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_188567985
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2019 15:19 schreef lipje het volgende:

[..]

Tamponeren met wat gipsoplossing wil ook goed werken.

De spuiter die het in mijn vorige huis gedaan heeft deed het ook zo bijwerken. Het liefst met een restje kalk, dan had je ook geen kleurverschillen
Klinkt goed, kan ik wel eens proberen. Superstrak is mijn huis toch al niet.
  donderdag 22 augustus 2019 @ 19:58:13 #108
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_188576831
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 08:12 schreef nanuk het volgende:

[..]

Klinkt goed, kan ik wel eens proberen. Superstrak is mijn huis toch al niet.
Eerst wit verven, wat laten drogen. En de tweede laag tamponeren. Beetje oefenen met de dikte van het kalkmengsel, en je kan een goed resultaat behalen.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  donderdag 22 augustus 2019 @ 20:07:48 #109
149959 SQ
snelle trees
pi_188577096
Kortsluiting door vocht? Heeft ze de hogedrukspuit er door gehaald?
disclaimer
pi_188579481
quote:
1s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 20:07 schreef Stormqueen het volgende:
Kortsluiting door vocht? Heeft ze de hogedrukspuit er door gehaald?
Heb je het tegen mij? :P
Ze spuit altijd zo'n bus ovenreiniger in dat ding }:|
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_188731530
Ik wil op zolder graag iets voor de verdeler van de vloerverwarming zetten zodat ik in het najaar, als de verwarming weer aangaat, zo min mogelijk last heb van het geluid. Het ding staat pal naast mijn bed. Welk materiaal kan ik daar het beste voor gebruiken? Het hoeft er niet fraai uit te zien, want er komt nog een gordijntje voor. Belangrijk is vooral dat het geluid goed isoleert en dat ik geen domme dingen doe die schadelijk zijn voor de verdeler.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_188731628
Een bak, met geluid absorberend materiaal aan de binnenkant gelijmd. Hornbach verkoopt van die matten. Beetje timmeren en klaar.
Laat die handjes wapperen!
pi_188731836
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 09:34 schreef Gieliovd het volgende:
Een bak, met geluid absorberend materiaal aan de binnenkant gelijmd. Hornbach verkoopt van die matten. Beetje timmeren en klaar.
Misschien ben ik naïef, maar kan ik niet gewoon wat steenwol ertegenaan frotten?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_188732427
Tegen de verdeler zelf kan dat... De pomp en motor zou ik niet doen, die wil wel ademen.

Je huis is verder zo mooi, dus daarom zou ik dit ook een beetje netjes maken :s)
Laat die handjes wapperen!
  Moderator zondag 1 september 2019 @ 10:48:47 #115
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_188732585
quote:
5s.gif Op zondag 1 september 2019 09:26 schreef Claudia_x het volgende:
Ik wil op zolder graag iets voor de verdeler van de vloerverwarming zetten zodat ik in het najaar, als de verwarming weer aangaat, zo min mogelijk last heb van het geluid. Het ding staat pal naast mijn bed. Welk materiaal kan ik daar het beste voor gebruiken? Het hoeft er niet fraai uit te zien, want er komt nog een gordijntje voor. Belangrijk is vooral dat het geluid goed isoleert en dat ik geen domme dingen doe die schadelijk zijn voor de verdeler.

[ afbeelding ]
Zit dat stopcontact niet te ver van de verdeler verwijderd ? Dat is eigenlijk ook geen gezicht..
Maar wat Gieliovd zegt is wel de netste oplossing. :)
pi_188733162
Zou dan eerder een 'schot' maken met een luikje er in.. Kan je evt een raamwerk/voorzetwand met steenwol maken.

Ben je wel best wat ruimte kwijt.
pi_188733259
Als er toch een gordijntje komt, wellicht gewoon een knieschot kast ervan maken? Schuifdeur erin, of met panelen. Achterkant bekleden en hoppa. Een verwarmde, gedempte opslag :7
Laat die handjes wapperen!
pi_188733350
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 11:27 schreef Gieliovd het volgende:
Als er toch een gordijntje komt, wellicht gewoon een knieschot kast ervan maken? Schuifdeur erin, of met panelen. Achterkant bekleden en hoppa. Een verwarmde, gedempte opslag :7
Ja, precies, alleen is het niet nodig dat er een schuifdeur in komt. Het mag gewoon een schot zijn, zoals @FranticDJ voorstelt. Ik ben alleen een dummy en heb iets concretere informatie nodig. Van welk materiaal maak je zo'n schot en hoe bevestig je steenwol? Ik kan natuurlijk een raamwerk maken, maar het liefst maak ik het mezelf zo eenvoudig mogelijk.

Ik was van plan om zoiets net voor het stopcontact te maken trouwens zodat stopcontact en verdeler achter de isolatie vallen. Dan ademt het geheel nog wel genoeg?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_188734078
quote:
5s.gif Op woensdag 21 augustus 2019 17:05 schreef Its_Muppet het volgende:
Ik wil de garage opdelen in ruimtes dmv gipswanden. Het meeste geluid schijn je van contactgeluid te krijgen, dus mijn idee is om tussen de muren / vloer / plafond en de wandjes een strook rubber te leggen.
Ik kan alleen nergens vinden of dit te koop is. Is dit niet de beste oplossing? Wat dan wel?

Zou dit een idee zijn?

https://www.aliexpress.co(...)0,searchweb201603_52
Los van wat je op de vloer legt (tip: het sleutelwoord dat je zoekt is 'ontkoppelen') zou ik adviseren de wandjes op te trekken uit gipsvezelplaten (aka fermacell). FF duurder en zwaarder dan gipskarton, maar a) steviger en b) isolerender bij dezelfde dikte.
Wilde dat ik dat hier had toegepast in huis. :p
pi_188735648
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 11:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ja, precies, alleen is het niet nodig dat er een schuifdeur in komt. Het mag gewoon een schot zijn, zoals @:FranticDJ voorstelt. Ik ben alleen een dummy en heb iets concretere informatie nodig. Van welk materiaal maak je zo'n schot en hoe bevestig je steenwol? Ik kan natuurlijk een raamwerk maken, maar het liefst maak ik het mezelf zo eenvoudig mogelijk.

Ik was van plan om zoiets net voor het stopcontact te maken trouwens zodat stopcontact en verdeler achter de isolatie vallen. Dan ademt het geheel nog wel genoeg?
Raamwerk maken van Rachels/metalstud. Beide zijden bekleden met plaatmateriaal en de openingen opvullen met steenworp. Zou er wel een luikje inmaken zodat je erbij kan voor onderhoud (/opslag) eventueel een ventilatieroosters erin als je daar bang voor bent. Maar daar komt wel weer geluid langs.

Eenvoudigste optie ie zo’n kant en klaar systeem met schuifdeuren wat oa bij de gamma te krijgen is. Volgens mij is er in je klustopic ooit een link voor geplaatst. Heb die zelf ff niet bij de hand.
pi_188744559
quote:
1s.gif Op zondag 1 september 2019 14:04 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Raamwerk maken van Rachels/metalstud. Beide zijden bekleden met plaatmateriaal en de openingen opvullen met steenworp. Zou er wel een luikje inmaken zodat je erbij kan voor onderhoud (/opslag) eventueel een ventilatieroosters erin als je daar bang voor bent. Maar daar komt wel weer geluid langs.

Eenvoudigste optie ie zo’n kant en klaar systeem met schuifdeuren wat oa bij de gamma te krijgen is. Volgens mij is er in je klustopic ooit een link voor geplaatst. Heb die zelf ff niet bij de hand.
Hoe combineer je een luik dan met isolatiemateriaal?

Ik denk dat ik ga doen wat je in de eerste alinea schrijft, maar dan een los wandje dat ik er gemakkelijk weg kan halen. Eigenlijk wordt het dan een groot luik.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_188745681
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 21:03 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Hoe combineer je een luik dan met isolatiemateriaal?

Ik denk dat ik ga doen wat je in de eerste alinea schrijft, maar dan een los wandje dat ik er gemakkelijk weg kan halen. Eigenlijk wordt het dan een groot luik.
Beetje lastig uit te leggen.. Ben niet in NL op dit moment, anders had ik er zo een foto van kunnen maken :+

Ik kom er op terug.
pi_188746451
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 21:35 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Beetje lastig uit te leggen.. Ben niet in NL op dit moment, anders had ik er zo een foto van kunnen maken :+

Ik kom er op terug.
Fijn! Het heeft geen haast.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_188747411
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 21:03 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Hoe combineer je een luik dan met isolatiemateriaal?

Ik denk dat ik ga doen wat je in de eerste alinea schrijft, maar dan een los wandje dat ik er gemakkelijk weg kan halen. Eigenlijk wordt het dan een groot luik.
Kan idd ook.
Check evt voor kruipluiken ter inspiratie. Zijn basically één dikke plaat EPS die je kan afwerken met waarmee je je kast afwerkt.
pi_188747780
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 22:56 schreef asdqert het volgende:

[..]

Kan idd ook.
Check evt voor kruipluiken ter inspiratie. Zijn basically één dikke plaat EPS die je kan afwerken met waarmee je je kast afwerkt.
Ah, dat is ook wel een idee. Dan moet ik een houten frame maken om het luik tegenaan te doen en kan ik misschien met een magnetische sluiting werken of zo? En het luik kan dan een stuk multiplex zijn met piepschuim ertegen?

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 2 september 2019 @ 00:05:29 #126
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_188748766
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 23:10 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ah, dat is ook wel een idee. Dan moet ik een houten frame maken om het luik tegenaan te doen en kan ik misschien met een magnetische sluiting werken of zo? En het luik kan dan een stuk multiplex zijn met piepschuim ertegen?

[ afbeelding ]
Ja, alleen dan zonder piepschuim maar akoestisch schuim (of pyramideschuim).
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_188749511
Pyramide/eierdozen schuim dempt nauwelijks geluid hoor.. in principe alleen reflecties. Bij de bouwmarkt kan je inderdaad akoestische isolatie halen.. maar je zou ook steenwol kunnen gebruiken hoor. Eventueel met een laag stof erover tegen je luik aan nieten.

Spuitlijm op je paneel, steenwol er tegen, daar een laag stof overheen nieten.

En @Claudia_x je benoemd precies wat ik bedoelde maar even de woorden niet voor kom vinden wegens ultieme brakheid 😅
pi_188749894
quote:
1s.gif Op maandag 2 september 2019 04:37 schreef FranticDJ het volgende:
Pyramide/eierdozen schuim dempt nauwelijks geluid hoor.. in principe alleen reflecties. Bij de bouwmarkt kan je inderdaad akoestische isolatie halen.. maar je zou ook steenwol kunnen gebruiken hoor. Eventueel met een laag stof erover tegen je luik aan nieten.

Spuitlijm op je paneel, steenwol er tegen, daar een laag stof overheen nieten.

En @:Claudia_x je benoemd precies wat ik bedoelde maar even de woorden niet voor kom vinden wegens ultieme brakheid 😅
Oh ja, dat is wel slim om te doen, steenwol afsluiten. Is meteen een mooi excuus om een nietpistool te kopen. :Y) Nou, ik ga er over een tijdje mee aan de slag!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_188754594
In mijn garage lopen de electraleidingen gewoon op de muur. Nu wil ik daar graag opbouw dozen opzetten. Het liefst 4-voudige (nu zitten er enkele en dat zijn er dus veel te weinig). de garage heeft een nieuwe groep gekregen dus dat is het probleem niet) maar nu is mijn vraag. kan je dit soort opbouwdozen ook vanuit de zijkant benaderen.

Oftewel dat de kabel er van de zijkant in gaat en niet via de achter/onderkant. (ik zie namelijk geen uitsparingen in de behuizing op de foto's)

Vraag 2 is dan. mag ik ook vanuit de ene opbouwdoos naar de andere doorlussen, dus dat ik 8 stopcontacten krijgen. zeker boven de werkbank is veel stopcontacten altijd handig.
  maandag 2 september 2019 @ 14:48:29 #130
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_188754638
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2019 14:45 schreef Legwieh het volgende:
In mijn garage lopen de electraleidingen gewoon op de muur. Nu wil ik daar graag opbouw dozen opzetten. Het liefst 4-voudige (nu zitten er enkele en dat zijn er dus veel te weinig). de garage heeft een nieuwe groep gekregen dus dat is het probleem niet) maar nu is mijn vraag. kan je dit soort opbouwdozen ook vanuit de zijkant benaderen.
[ afbeelding ]
Oftewel dat de kabel er van de zijkant in gaat en niet via de achter/onderkant. (ik zie namelijk geen uitsparingen in de behuizing op de foto's)

Vraag 2 is dan. mag ik ook vanuit de ene opbouwdoos naar de andere doorlussen, dus dat ik 8 stopcontacten krijgen. zeker boven de werkbank is veel stopcontacten altijd handig.
Meestal zitten er aan de binnenkant wel snijlijntjes die je van buiten niet ziet..

En volgens mij mag je inderdaad gewoon doorlussen, wel met een buisje of goot en vda draad... je kan echter maar een deel tegelijk belasten.. maar dat geldt natuurlijk voor elke wcd
pi_188755314
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2019 14:45 schreef Legwieh het volgende:
In mijn garage lopen de electraleidingen gewoon op de muur. Nu wil ik daar graag opbouw dozen opzetten. Het liefst 4-voudige (nu zitten er enkele en dat zijn er dus veel te weinig). de garage heeft een nieuwe groep gekregen dus dat is het probleem niet) maar nu is mijn vraag. kan je dit soort opbouwdozen ook vanuit de zijkant benaderen.
[ afbeelding ]
Oftewel dat de kabel er van de zijkant in gaat en niet via de achter/onderkant. (ik zie namelijk geen uitsparingen in de behuizing op de foto's)

Vraag 2 is dan. mag ik ook vanuit de ene opbouwdoos naar de andere doorlussen, dus dat ik 8 stopcontacten krijgen. zeker boven de werkbank is veel stopcontacten altijd handig.
https://www.sandervunderink.nl/abb-kabeldoos-ip40.html Met https://www.sandervunderi(...)r-kabeldoos-abb.html

Heb ik op m’n zolder gebruikt. Juiste doorvoer erbij nemen voor kabel dan wel buis. En klaar :7

Volgens mij mag je 2x in hetzelfde vlak doorlussen na een centraaldoos. Maar dat weet @Vonkenboer beter.
  Moderator maandag 2 september 2019 @ 18:58:26 #132
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_188757997
quote:
1s.gif Op maandag 2 september 2019 15:47 schreef FranticDJ het volgende:
Volgens mij mag je 2x in hetzelfde vlak doorlussen na een centraaldoos. Maar dat weet @Vonkenboer beter.
:Y

Beste is om gewoon ergens een lasdoos op te nemen; en maximaal maar 2x doorlussen op hetzelfde vlak.

Je kunt overwegen om boven een werkbank iets te maken van een wandgoot
Maar ook dan mag je maar maximaal twee dubbele wandcontactdozen aan elkaar door lassen.

quote:
14s.gif Op maandag 2 september 2019 14:48 schreef Zolderkamer het volgende:
Meestal zitten er aan de binnenkant wel snijlijntjes die je van buiten niet ziet..
Die zitten er vaak wel; die kun je voorzichtig uitsnijden/knippen.
pi_188765679
Dan heb ik ook meteen een electro vraag..
Ik heb in mijn schuurtje wat vaste plekken met apparatuur (kolomboor/zaagtafel/lintzaag/draaibank etc) en daar wil ik wat lampen etc gaan hangen.

De verlichting hang ik gewoon op een standaard schakelaar, maar ik zit een beetje met de machines in m'n maag.

Bij bijvoorbeeld blikseminslag wil ik niet dat alle apparatuur de kans loopt om beschadigd te raken. Zijn er ook schakelaars oid die ervoor zorgen dat de stroom er echt af is op momenten dat ik er niet aan het werk ben?

Ik kan het natuurlijk met stekkers doen, maar een schakelaar is makkelijker :P
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  dinsdag 3 september 2019 @ 08:40:09 #134
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_188766043
Bij een goede blikseminslag maakt het niet uit of een apparaat wel of niet aangesloten is.. als het in de buurt staat is dat al voldoende..
  Moderator dinsdag 3 september 2019 @ 17:33:57 #135
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_188773444
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 07:35 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Dan heb ik ook meteen een electro vraag..
Ik heb in mijn schuurtje wat vaste plekken met apparatuur (kolomboor/zaagtafel/lintzaag/draaibank etc) en daar wil ik wat lampen etc gaan hangen.

De verlichting hang ik gewoon op een standaard schakelaar, maar ik zit een beetje met de machines in m'n maag.

Bij bijvoorbeeld blikseminslag wil ik niet dat alle apparatuur de kans loopt om beschadigd te raken. Zijn er ook schakelaars oid die ervoor zorgen dat de stroom er echt af is op momenten dat ik er niet aan het werk ben?

Ik kan het natuurlijk met stekkers doen, maar een schakelaar is makkelijker :P
Bij een directe inslag is er eigenlijk niets dat jouw apparaten kan beveiligen.
Dit komt doordat de schade niet zozeer onstaat door piek spanningen of overspanning op het electriciteitsnet, maar door de electromagnetische straling die bij een blikseminslag vrij komt.

Al zou je alle stekkers van al je apparatuur uit de wandcontactdozen halen, dan zou de apparatuur bij een directe blikseminslag nog defect kunnen raken.

Bij indirecte inslagen ligt het er maar net aan hoe dichtbij de inslag is geweest, hoe verder weg hoe mee kans er bestaat dat een beveiliging afdoende is. Je kunt eens kijken of je een overspanningsbeveiliging in de meterkast kunt plaatsen, dat is wel vaak een grove filtering.

https://www.aardnet.nl/overspanningsbeveiliging

Computer en ICT apparatuur kun je nog eens beveiligen met zo'n speciale stekker of stekkerblok met een ingebouwde beveiliging.

https://www.routershop.nl(...)fEAQYFSABEgJQH_D_BwE

Koop dan niet de goedkoopste ;) :P
  dinsdag 3 september 2019 @ 21:23:10 #136
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_188777195
Als we dan toch met elektro vragen bezig zijn :P .
Eentje voor de airco heren: Als ik de elektra & aircoleidingen voor wil bereiden voor een split-unit zodat alles netjes in de buurt ligt ipv. in dikke plastic witte goten op de buitenmuur...
Moet ik dan een aparte groep beschikbaar hebben bij de buitenunit, of bij 1 elke binnen-unit (ik wil 2 binnen-units op 1 buitenunit). Ik weet nog niet welke airco ik aan ga schaffen. Die aanschaf komt volgend jaar (of later).
pi_188779500
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 21:23 schreef bleiblei het volgende:
Als we dan toch met elektro vragen bezig zijn :P .
Eentje voor de airco heren: Als ik de elektra & aircoleidingen voor wil bereiden voor een split-unit zodat alles netjes in de buurt ligt ipv. in dikke plastic witte goten op de buitenmuur...
Moet ik dan een aparte groep beschikbaar hebben bij de buitenunit, of bij 1 elke binnen-unit (ik wil 2 binnen-units op 1 buitenunit). Ik weet nog niet welke airco ik aan ga schaffen. Die aanschaf komt volgend jaar (of later).
Volgens mij wisselt dat per merk.
Maar ik zou bij een binnenunit een stroompunt voorzien.
pi_188781027
De buitenunit heeft een voeding nodig, vanuit daar gaat er stuurstroom naar de binnenunits.

Voor een multisplit heb je technisch gezien geen eigen groep meer nodig met de moderne inverters maar fijn is het wel.

Koudemiddel leidingen en hun diameter zijn afhankelijk van het vermogen van de units maar meestal 1/4+3/8. Zelfs 5kw R32.

Als je deze al zou aanleggen zorg dan wel dat ze hermetisch afgesloten zijn.
Laat die handjes wapperen!
pi_188781083
Hmm ben me ook wel aan het oriënteren op airco’s maar mijn voorkeur gaat langzaam naar een ducted split unit. En dan een constructie met van die mooie lampen a la @BBach.

Dromen voor een volgend huis 8-)
pi_188790867
Ik wil mijn badkraan vervangen, maar heb zoiets nog nooit zelf gedaan.
Ik zag dit filmpje bij Praxis en er wordt gesproken over mogelijk de S-koppelingen vervangen als ze niet meer goed zijn. Nou ben ik een leek dus ik weet niet hoe ik dat moet beoordelen. Het lekt nu niet, mijn huis is 13 jaar oud en de kraan is al een keer vervangen, ik weet niet of mijn vader toen de S-koppelingen van de nieuwe kraan erop heeft gezet.
Is het aannemelijk dat de S-koppelingen gewoon nog goed zijn? Of is het vervangen daarvan ook niet zo lastig voor een leek?
pi_188796774
ik zou ze lekker laten zitten.

zorg er alleen voor dat je genoeg wikkelingen tape gebruikt.
meet hartafstand van de aansluitingen en koop daar vervangende kraan op.

water afsluiten en druk eraf halen door kranen open te zetten.
koppelingen los draaien met een waterpomp tang / steek sleutel / bahco (gebruik een keuken doekje of oude poetslap om schade / krassen te voorkomen aan de koppelingen)
teflon tape om de koppelingen schroef draad en rozetten & nieuwe kraan erop.
pi_188797859
Een thermostaatkraan monteer je zonder teflon tape, er zitten rubbers in de wartels en het is een vlakafdichting.
Laat die handjes wapperen!
pi_188803187
Dank voor de antwoorden. Zeker zonder teflon tape en de koppelingen laten zitten, klinkt het als iets wat wel zou moeten lukken.
pi_188806744
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 17:24 schreef NedKelly het volgende:
Dank voor de antwoorden. Zeker zonder teflon tape en de koppelingen laten zitten, klinkt het als iets wat wel zou moeten lukken.
Stelt niks voor inderdaad!
Kraan er af, eventueel rozetten vervangen als dat past en je het mooi vind, zorgen dat je t contact pak van de oude s koppeling goed schoon maakt en dat de oude fiberring er af is. Gewoon het resterende met je nagels schoon krabben. Dan de nieuwe kraan er op en zorg dat je de nieuwe ringen of ringen met gaasjes er aan niet vergeet. Nieuwe fiberringen even nat maken met wat speeksel.

Water er op, en eventueel nog iets na trekken bij wat lekkage.
pi_188880279
bij ons is een enkele nokvorst kapot.
er is een stuk af.

is dit zelf te vervangen?
ik heb online al gezocht maar nog niks gevonden..
pi_188880387
Ja waarom niet?

Ze zitten meestal gehaakt of geschroefd.

Het moeilijkste is het dak op komen en de juiste pan zoeken.
Laat die handjes wapperen!
pi_188880403
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 15:18 schreef Gieliovd het volgende:
Ja waarom niet?

Ze zitten meestal gehaakt of geschroefd.

Het moeilijkste is het dak op komen en de juiste pan zoeken.
hoe schroef je hem los als het de middelste pan is in een rij van 5 huizen.
ik kan niet zomaar de nok optillen om hem vast of los te schroeven.
of zie ik dat verkeerd..
  Moderator dinsdag 10 september 2019 @ 19:21:57 #148
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_188883707
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 september 2019 15:05 schreef kovenant het volgende:
bij ons is een enkele nokvorst kapot.
er is een stuk af.

is dit zelf te vervangen?
ik heb online al gezocht maar nog niks gevonden..
Als je er een beetje bij kunt komen zou ik zeggen dat je het prima zelf zou kunnen.
Ik heb last van hoogtevrees dus mij zie je het niet doen :X :+
  dinsdag 10 september 2019 @ 19:33:07 #149
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_188883868
* Zolderkamer wil iets over hoogspanning zeggen maar doet het toch maar niet..
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 15:18 schreef Gieliovd het volgende:
Ja waarom niet?

Ze zitten meestal gehaakt of geschroefd.
Of gemetseld... zoals hier het geval is..
pi_188922821
Ik ga binnenkort het plafond op de slaapkamer vervangen. Graag wil ik nachtlampjes maken die met een lange draad aan het plafond hangen.

Kan ik vanuit de centraaldoos gewoon draden (bruin en blauw) in een pvc buis naar de ophangpunten trekken zonder schakelaar? En dan in de strijkijzersnoer boven het lichtpunt een schakelaartje maken?
pi_188923781
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2019 10:55 schreef archito het volgende:
Ik ga binnenkort het plafond op de slaapkamer vervangen. Graag wil ik nachtlampjes maken die met een lange draad aan het plafond hangen.

Kan ik vanuit de centraaldoos gewoon draden (bruin en blauw) in een pvc buis naar de ophangpunten trekken zonder schakelaar? En dan in de strijkijzersnoer boven het lichtpunt een schakelaartje maken?
waarom niet direct vanuit centraaldoos (wel door een pijp) dat snoer ?
pi_188923894
quote:
2s.gif Op vrijdag 13 september 2019 12:03 schreef kovenant het volgende:

[..]

waarom niet direct vanuit centraaldoos (wel door een pijp) dat snoer ?
Volgens mij bedoelen we hetzelfde. Vanuit centraaldoos draaden door pvc naar de ophangpositie. Daar steken dan 2 draden uit het plafond waar ik gewoon een hanglamp met plafondkampje dmv kroonsteentje aan bevestig.
pi_188924551
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2019 12:08 schreef archito het volgende:

[..]

Volgens mij bedoelen we hetzelfde. Vanuit centraaldoos draaden door pvc naar de ophangpositie. Daar steken dan 2 draden uit het plafond waar ik gewoon een hanglamp met plafondkampje dmv kroonsteentje aan bevestig.
ja en nee.

ik zou de draden van de lamp naar het plafond, door de pijp en in centraaldoos aansluiten.

niet wat jij nu zou doen, aansluiten op plafond dan creeer je een extra aanluiting die eigenlijk niet nodig is.
als je goed draad / kabel gebruikt kan dat heel goed.
pi_188993175
'Vroeger' hadden trappenhuizen en vaak ook gangen van openbare gebouwen, van die glimmende muurverf tot halverwege de muur ongeveer.
Weet iemand wat dit voor verf was? Ik kan het nergens vinden, maar ook zelfs niemand die weet wat het is en ik kan er dus ook niet een plaatje er van vinden, maar vroeger had je het echt overal.

Trappenhuizen in de jaren 50 flatgebouwen. Gang van ziekenhuis en school.
Iemand een idee? Ik zou het wel willen gebruiken in ons huis.
  Moderator dinsdag 17 september 2019 @ 18:07:13 #155
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_188993275
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 18:00 schreef theiz het volgende:
'Vroeger' hadden trappenhuizen en vaak ook gangen van openbare gebouwen, van die glimmende muurverf tot halverwege de muur ongeveer.
Weet iemand wat dit voor verf was? Ik kan het nergens vinden, maar ook zelfs niemand die weet wat het is en ik kan er dus ook niet een plaatje er van vinden, maar vroeger had je het echt overal.

Trappenhuizen in de jaren 50 flatgebouwen. Gang van ziekenhuis en school.
Iemand een idee? Ik zou het wel willen gebruiken in ons huis.
Al eens bij een schildersbedrijf nagevraagd ? Ik snap wat je bedoeld, maar hoe het heet... geen idee.
  dinsdag 17 september 2019 @ 18:10:50 #156
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_188993318
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 18:00 schreef theiz het volgende:
'Vroeger' hadden trappenhuizen en vaak ook gangen van openbare gebouwen, van die glimmende muurverf tot halverwege de muur ongeveer.
Weet iemand wat dit voor verf was? Ik kan het nergens vinden, maar ook zelfs niemand die weet wat het is en ik kan er dus ook niet een plaatje er van vinden, maar vroeger had je het echt overal.

Trappenhuizen in de jaren 50 flatgebouwen. Gang van ziekenhuis en school.
Iemand een idee? Ik zou het wel willen gebruiken in ons huis.
Betonverf? Muurverf "glans" ?
pi_188993429
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 18:07 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Al eens bij een schildersbedrijf nagevraagd ? Ik snap wat je bedoeld, maar hoe het heet... geen idee.
Nee, kan ik wel eens doen.

Ik ben net weer eens aan het googelen geweest en ik kwam erachter dat ze vroeger ook muurverf hadden op terpentinebasis. Dat zou het wel eens kunnen zijn geweest en dat is dan ook direct de verklaring waarom je het helemaal nergens meer ziet.
pi_188993442
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 september 2019 18:10 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Betonverf? Muurverf "glans" ?
Volgens mij beiden niet. Het was een soort emaille laag, zo hard. Dat heb je niet met betonverf, dat is doffer en gladder. Het lijkt meer op garagevloer verf.
pi_188993472
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 18:18 schreef theiz het volgende:

[..]

Volgens mij beiden niet.
Betonemaille
pi_188993505
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 18:21 schreef bbtb77 het volgende:

[..]

Betonemaille
Ik geloof dat dat het is ja! Dank!

-edit-
En nu ik erover gelezen heb denk ik dat ik maar voor de Glanzende muurverf ga geloof ik....
  woensdag 18 september 2019 @ 20:38:35 #161
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_189011472
Ik ben een soort bakfiets/loopkar aan het opknappen. Ik wil graag de wielen eraf halen alleen ben ik bang dat de as ook de dop is. Als een soort klinknagel. Iemand daar ervaring mee hoe ik dat netjes los kan krijgen, en kan hergebruiken?

Zelfde wielen zitten ook op deze voorbeeldfoto. Het is te donker voor eigen foto's. Mocht het nodig zijn dan maak ik deze.



Ik snap dat een haakseslijper het probleem 'oplost' maar probeer hem origineel te houden.
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
pi_189018444
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 20:38 schreef whY... het volgende:
Ik ben een soort bakfiets/loopkar aan het opknappen. Ik wil graag de wielen eraf halen alleen ben ik bang dat de as ook de dop is. Als een soort klinknagel. Iemand daar ervaring mee hoe ik dat netjes los kan krijgen, en kan hergebruiken?

Zelfde wielen zitten ook op deze voorbeeldfoto. Het is te donker voor eigen foto's. Mocht het nodig zijn dan maak ik deze.

[ afbeelding ]

Ik snap dat een haakseslijper het probleem 'oplost' maar probeer hem origineel te houden.
Asdoppen

https://www.google.com/se(...)EAE&biw=1920&bih=978
Jeroentje.
  donderdag 19 september 2019 @ 12:15:08 #163
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_189020059
quote:
Aha! Ik neem aan dat ze niet herbruikbaar zijn. Dan koop ik 4 asdoppen en dan kan ik deze eraf 'slopen'.
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
pi_189020512
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 12:15 schreef whY... het volgende:

[..]

Aha! Ik neem aan dat ze niet herbruikbaar zijn. Dan koop ik 4 asdoppen en dan kan ik deze eraf 'slopen'.
Asdoppen zitten er een soort op geklikt. Misschien voorzichtig een schroevendraaier erachter steken dat je ze nog kan hergeberuiken.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_189020534
Wij zijn dus verhuisd en hebben een nieuwe vaatwasser. We hebben vandaag de vaatwasser voor de tweede keer aangezet. Maar gedurende het programma maakt hij een soort van vreemd grommend geluid. Wat zou het kunnen zijn? Ik heb het opgenomen.

pi_189025186
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 12:53 schreef amaranta het volgende:
Wij zijn dus verhuisd en hebben een nieuwe vaatwasser. We hebben vandaag de vaatwasser voor de tweede keer aangezet. Maar gedurende het programma maakt hij een soort van vreemd grommend geluid. Wat zou het kunnen zijn? Ik heb het opgenomen.

Flexibele waterleiding die niet ergens aan vastgemaakt is?
  donderdag 19 september 2019 @ 21:29:19 #167
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_189029799
Bedankt voor de tips!
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
pi_189059809
Tot voor kort heb ik altijd in huizen gewoond waar ik voor een gaatje in de stenen muren het gewoon met de boormachine kon redden. Maar sinds kort wonen we in een nieuwbouw rijtjeshuis met prefab beton tussenmuren. De vraag lijkt me dus redelijk voor de hand liggend; wat is op het moment de boorhamer die ik zou moeten kopen?
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_189059884
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2019 20:43 schreef knoopie het volgende:
Tot voor kort heb ik altijd in huizen gewoond waar ik voor een gaatje in de stenen muren het gewoon met de boormachine kon redden. Maar sinds kort wonen we in een nieuwbouw rijtjeshuis met prefab beton tussenmuren. De vraag lijkt me dus redelijk voor de hand liggend; wat is op het moment de boorhamer die ik zou moeten kopen?
Vraag het ff hier, wss raden ze je een Bosch blauw machine aan :P

K&W / Het grote aanschaf-van-gereedschap-tips-topic! deel 22
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_189059978
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2019 20:48 schreef Miniem het volgende:

[..]

Vraag het ff hier, wss raden ze je een Bosch blauw machine aan :P

K&W / Het grote aanschaf-van-gereedschap-tips-topic! deel 22
Dankjewel. Ik zal het daar eens vragen.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_189068789
Mijn keukenkraan lekt ergens minimaal water. Ligt steeds een klein plasje op de wasbak.
Lijkt alsof het ergens onderaan vandaan komt. Zitten daar ook rubbers die versleten kunnen zijn?

Het betreft zo'n soort Venlo kraan.



[ Bericht 22% gewijzigd door Miniem op 22-09-2019 12:37:02 ]
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  zondag 22 september 2019 @ 15:26:19 #172
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_189071889
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2019 12:26 schreef Miniem het volgende:
Mijn keukenkraan lekt ergens minimaal water. Ligt steeds een klein plasje op de wasbak.
Lijkt alsof het ergens onderaan vandaan komt. Zitten daar ook rubbers die versleten kunnen zijn?

Het betreft zo'n soort Venlo kraan.

[ afbeelding ]
Zou een o ring of rubber van de flexibele leidingen kunnen zijn..
pi_189073836
quote:
14s.gif Op zondag 22 september 2019 15:26 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Zou een o ring of rubber van de flexibele leidingen kunnen zijn..
[ afbeelding ]
Denk het niet want het plasje ligt niet onder in het keukenkastje. Echt op de wasbak rondom de kraan.
Heb al een YT filmpje gekeken en gecheckt hoe je het open maakt.

De cartridge ff checken of alles nog in orde is en anders een nieuwe erin. Mocht die te duur zijn koop ik wel een nieuwe kraan.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_189111478

Mijn garagepoort gaat niet meer open dus ik heb de kap er al gehaald.
Volgens mij heeft een spin zichzelf geëlektrocuteerd door op de verkeerder plek te gaan zitten.
Moet ik nu de hele unit vervangen of kan het ook op een andere manier?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  Moderator woensdag 25 september 2019 @ 11:39:31 #175
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_189112145
quote:
1s.gif Op woensdag 25 september 2019 10:59 schreef valentijn101 het volgende:
[ afbeelding ]
Mijn garagepoort gaat niet meer open dus ik heb de kap er al gehaald.
Volgens mij heeft een spin zichzelf geëlektrocuteerd door op de verkeerder plek te gaan zitten.
Moet ik nu de hele unit vervangen of kan het ook op een andere manier?
Die stuurprint lijkt mij wel heel erg dood. Wellicht dat je via een fabrikant een nieuwe print zou kunnen krijgen. Maar hij is al wel oud; zie er een een datum op staan van mei 1996.

Ben bang dat daar niets meer voor te krijgen is; maar je kunt natuurlijk marktplaats in de gaten houden.
pi_189113009
Ziet er vrij terminaal uit. Vaak kun je nog wel een relais vervangen of wat dan ook, maar ik zie hier ook zwarte PCB...

Misschien maar een nieuwe, die zijn niet zo duur.
Laat die handjes wapperen!
pi_189113432
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 11:39 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Die stuurprint lijkt mij wel heel erg dood. Wellicht dat je via een fabrikant een nieuwe print zou kunnen krijgen. Maar hij is al wel oud; zie er een een datum op staan van mei 1996.

Ben bang dat daar niets meer voor te krijgen is; maar je kunt natuurlijk marktplaats in de gaten houden.
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 12:25 schreef Gieliovd het volgende:
Ziet er vrij terminaal uit. Vaak kun je nog wel een relais vervangen of wat dan ook, maar ik zie hier ook zwarte PCB...

Misschien maar een nieuwe, die zijn niet zo duur.
Oke, dat gaat dus een nieuwe worden. Bedankt voor de hulp ^O^
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  donderdag 26 september 2019 @ 21:51:50 #178
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_189136367
Weet iemand misschien of (en waar) je van die plastic draai"pennen" kan bestellen waarmee deksels van opbouwdozen en kappen van meterkasten kan vastzetten?
Zijn van die plastic pennen van een cm of 4-5 met een gleufje aan de bovenkant waar een platte schroevendraaier in past. Op de doos (of meterkast) staan er dan 2 streepjes, 1tje waarmee je de pen "locked" en 1tje waarmee je de pen "unlocked".

Die van onze meterkast zitten namelijk schuin achter deurtjes en zijn aan gort gedraaid -O- .
Schroevendraaier zet je er namelijk schuin in en ze zijn sowieso niet gemaakt om vaak open en dicht en dat is bij ons momenteel wel het geval, want elke keer als er weer een groep aangesloten kan worden, moet ik de kap er weer vanaf halen.

Ze gaan nog wel open en dicht, maar wil even voorkomen dat er een moment is dat dat niet meer gaat :P . Gaat trouwens om een Eaton Medusa kast, mocht dat van toepassing zijn bij het vinden van die pennen.
  Moderator donderdag 26 september 2019 @ 22:11:38 #179
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_189136795
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 21:51 schreef bleiblei het volgende:
Weet iemand misschien of (en waar) je van die plastic draai"pennen" kan bestellen waarmee deksels van opbouwdozen en kappen van meterkasten kan vastzetten?
Zijn van die plastic pennen van een cm of 4-5 met een gleufje aan de bovenkant waar een platte schroevendraaier in past. Op de doos (of meterkast) staan er dan 2 streepjes, 1tje waarmee je de pen "locked" en 1tje waarmee je de pen "unlocked".

Die van onze meterkast zitten namelijk schuin achter deurtjes en zijn aan gort gedraaid -O- .
Schroevendraaier zet je er namelijk schuin in en ze zijn sowieso niet gemaakt om vaak open en dicht en dat is bij ons momenteel wel het geval, want elke keer als er weer een groep aangesloten kan worden, moet ik de kap er weer vanaf halen.

Ze gaan nog wel open en dicht, maar wil even voorkomen dat er een moment is dat dat niet meer gaat :P . Gaat trouwens om een Eaton Medusa kast, mocht dat van toepassing zijn bij het vinden van die pennen.
Die zijn gewoon na te bestellen; ik geloof dat het deze zijn maar je zou even kunnen mailen met hun.
https://www.elektramat.nl/slts-std-eat-snelsluiting-s55/
pi_189137473
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 22:11 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Die zijn gewoon na te bestellen; ik geloof dat het deze zijn maar je zou even kunnen mailen met hun.
https://www.elektramat.nl/slts-std-eat-snelsluiting-s55/
Zon medusa kast heeft andere pennetjes volgens mij.

Sowieso sluit zon medusakast niet super fijn vind ik...
  donderdag 26 september 2019 @ 23:24:58 #181
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_189137957
Oh, maar als ik zo een toko ff mail is de kans wel groot dat ze iets hebben? De verzendkosten zijn zo te zien hoger dan de aanschaf van het spul, dus dat scheelt al :P .
  Moderator vrijdag 27 september 2019 @ 06:10:48 #182
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_189139230
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 22:54 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Zon medusa kast heeft andere pennetjes volgens mij.

Sowieso sluit zon medusakast niet super fijn vind ik...
Die moeten los te krijgen; misschien dat je met holec/Eaton Nederland mailt dat je ze wel gratis kunt krijgen ;)

Je moet de deurtjes er eigenlijk iedere keer weer uithalen als je de deksel vd kast geheel wilt losnemen. Dat gebeurt dan in de praktijk vaak niet ;)
pi_189160131
Mijn vouwgordijn is ineens naar beneden gekomen.
De pluggen zijn met bevestiging uit de muur gekomen.

Niet zelf gemonteerd overigens :+
Hingen er al van de vorige bewoner.
Echter zijn de gaten vermoedelijk uitgelubberd op een of andere manier.

Hoe kan ik dit weer ophangen zonder dat het eruit dondert?
Gaten eerst weer dichten of grotere pluggen?
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_189163135
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2019 15:20 schreef Miniem het volgende:
Mijn vouwgordijn is ineens naar beneden gekomen.
De pluggen zijn met bevestiging uit de muur gekomen.

Niet zelf gemonteerd overigens :+
Hingen er al van de vorige bewoner.
Echter zijn de gaten vermoedelijk uitgelubberd op een of andere manier.

Hoe kan ik dit weer ophangen zonder dat het eruit dondert?
Gaten eerst weer dichten of grotere pluggen?
Als er nu pluggen 6 met 4mm schroeven in zaten zou je er 6mm Fisher duopower in kunnen doen met 5mm schroeven.
  zaterdag 28 september 2019 @ 19:49:30 #185
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_189163408
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2019 19:23 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Als er nu pluggen 6 met 4mm schroeven in zaten zou je er 6mm Fisher duopower in kunnen doen met 5mm schroeven.
Waarom niet UX pluggen?
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_189170388
Hoe heeft iedereen hier zijn spullen opgeslagen? En dan vooral schroefjes in doosjes, klein gereedschap (inbus sleuteltjes) , stukken elektra draad - dus niet de zaken die al netjes in een doos zitten zoals een boormachine. Wij gaan verhuizen en nu zit het allemaal in losse kastjes, maar heeft iemand daar een mooie en makkelijke oplossing voor?

Wij gaan verhuizen dus kunnen het nu netjes doen i.p.v. allerlei losse kastjes mee te nemen 😁
  zondag 29 september 2019 @ 09:17:29 #187
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189170437
Je hebt van die opbergkastjes met bakjes erin, bedoel je die?
Ik heb mijn schroeven ook gewoon in doosjes momenteel, gewoon waar ze in zaten bij aankoop, één assortimentsdoos (Aldi) voor bouten en moeren en 1 voor schroeven. En dan nog 3 plastic bakjes met ongesorteerde meuk.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_189170586
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 09:09 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Hoe heeft iedereen hier zijn spullen opgeslagen? En dan vooral schroefjes in doosjes, klein gereedschap (inbus sleuteltjes) , stukken elektra draad - dus niet de zaken die al netjes in een doos zitten zoals een boormachine. Wij gaan verhuizen en nu zit het allemaal in losse kastjes, maar heeft iemand daar een mooie en makkelijke oplossing voor?

Wij gaan verhuizen dus kunnen het nu netjes doen i.p.v. allerlei losse kastjes mee te nemen 😁
Alles ligt in de bus :+

Ik heb een paar grote assortiment dozen voor schroeven enzo, je zou tonnen kunnen halen, een voor al je electra zooi, een voor schilderspul enzo. Zo heb ik dat thuis ook een beetje
pi_189170592
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2019 19:49 schreef lipje het volgende:

[..]

Waarom niet UX pluggen?
Ik heb t idee dat een duopower plug iets meer uitzet in een eigenlijk te groot gat. Maar dat is maar een gevoel
pi_189171082
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2019 19:23 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Als er nu pluggen 6 met 4mm schroeven in zaten zou je er 6mm Fisher duopower in kunnen doen met 5mm schroeven.
Er zaten SX6 pluggen in.
Met te korte en te dunne schroeven.

Thnx voor de tip, ff langs de bouwmarkt dus :)

[ Bericht 2% gewijzigd door Miniem op 29-09-2019 10:43:53 ]
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  zondag 29 september 2019 @ 13:35:35 #191
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_189174286
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 09:37 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Ik heb t idee dat een duopower plug iets meer uitzet in een eigenlijk te groot gat. Maar dat is maar een gevoel
In ieder geval moet de schroef lang genoeg zijn. Bij een UX plug maak je een prop,zodat ie ook in holle wanden gebruikt kan worden. Een duopower is er moderne verbeterde versie daarvan.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_189186919
Volgende week vrijdag gaan ze de plafonds vervangen op onze slaapkamers (houten vloer). Nu bedenk ik me dat ik onder de zoldervloer een soort lasdozen heb zien zitten boven het plafond.

Ik vermoed dat er op de slaapkamers een hoofdleidingsysteem/normaaldozensysteem is gemaakt. Het huis is uit 1930.
Het wordt erg kortdag, maar is het verstandig om alles te vervangen voor een centraaldoossysteem? Dat scheelt ook inspectie luikjes in de zoldervloer.

Edit: De buizen zijn van metaal en de draden rood en groen. De buizen in de wand ga ik sowieso niet vervangen, dus ik weet ook niet hoe ik die verbinding boven het plafond naar eventuele nieuwe pvc buizen moet maken, maar dat laat ik dan aan de elektricien over. ;)

[ Bericht 28% gewijzigd door archito op 30-09-2019 08:51:21 ]
pi_189187397
Ja, zeker. Nieuw draad erin, gewoon doen. Dan weet je waar je aan toe bent.
Laat die handjes wapperen!
  maandag 30 september 2019 @ 09:59:55 #194
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_189187867
Ik probeer altijd zoveel mogelijk stalen buizen te vervangen voor pvc. Heb bij ons huidige huis een flinke vonk en rookwolk gecreëerd toen ik een spijker uit het plafond trok die door een stalen buis heen gemept was en één van de draden had geraakt. Was fantastisch op een keukentrapje :+ .
pi_189188220
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 09:59 schreef bleiblei het volgende:
Ik probeer altijd zoveel mogelijk stalen buizen te vervangen voor pvc. Heb bij ons huidige huis een flinke vonk en rookwolk gecreëerd toen ik een spijker uit het plafond trok die door een stalen buis heen gemept was en één van de draden had geraakt. Was fantastisch op een keukentrapje :+ .
Dat klinkt heftig! Ik ga de plafonds voorzichtig slopen. :P

Wat heb je gedaan met de leidingen in de muur?
pi_189188765
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 09:06 schreef Gieliovd het volgende:
Ja, zeker. Nieuw draad erin, gewoon doen. Dan weet je waar je aan toe bent.
Ik heb een afspraak gemaakt met een elektricien om even mee te kijken als de plafonds eruit liggen.
In principe lijkt er niets mis met het huidige systeem, maar wil niet over een paar jaar alles open moeten breken om het alsnog te vervangen.

Hopelijk krijg het nog ingepland voordat de afbouwer voor de plafonds komt.
  maandag 30 september 2019 @ 11:23:32 #197
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_189188839
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 10:36 schreef archito het volgende:

[..]

Dat klinkt heftig! Ik ga de plafonds voorzichtig slopen. :P

Wat heb je gedaan met de leidingen in de muur?
Nah, je schrikt vooral :P .
Mijn reflexen deden het in ieder geval prima :D .

In ons vorige huis liet ik spul wat zonder extra sloopwerk niet te vervangen was, gewoon zitten. In ons huidige huis trek ik de elektra er in ieder geval uit, en waar mogelijk trek ik de buizen ook uit de muur. De boel wordt toch opnieuw gestuct en dat zijn mooi de plekken waar de stukadoor restjes gips weg smeert die hij nog in zijn kuip heeft zitten aan het einde van de dag.
pi_189195865
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 11:23 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Nah, je schrikt vooral :P .
Mijn reflexen deden het in ieder geval prima :D .

In ons vorige huis liet ik spul wat zonder extra sloopwerk niet te vervangen was, gewoon zitten. In ons huidige huis trek ik de elektra er in ieder geval uit, en waar mogelijk trek ik de buizen ook uit de muur. De boel wordt toch opnieuw gestuct en dat zijn mooi de plekken waar de stukadoor restjes gips weg smeert die hij nog in zijn kuip heeft zitten aan het einde van de dag.
In de wanden laat ik het maar zitten. :P

Ik kom er nu wel achter dat de gehele eerste verdieping en zolder op 1 groep zit volgens mij. Waarbij er in 1 slaapkamer wel een centraaldoos is gemaakt tijdens een verbouwing. Wasmachine en CV ketel staan in de bijkeuken dus andere groepen.
Gaat dat in de toekomst een probleem vormen?

Wellicht is het verstandig wat loze leidingen te trekken zodat ik in de toekomst de zolder op een andere groep kan aansluiten. Ik heb alleen geen idee hoe de leidingen vanuit de meterkast naar het plafond van de eerste verdieping gaan.

Eigenlijk heb ik helemaal geen zin om er een veel groter project van te maken dan het laten vervangen van plafonds in 2 dagen. :P Maar wil het mijn toekomstige zelf ook niet moeilijker maken door nu de verkeerde beslissingen te nemen.
  maandag 30 september 2019 @ 19:29:54 #199
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189196003
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 11:23 schreef bleiblei het volgende:

[..]

De boel wordt toch opnieuw gestuct en dat zijn mooi de plekken waar de stukadoor restjes gips weg smeert die hij nog in zijn kuip heeft zitten aan het einde van de dag.
Het is handiger als hij eerst de gaten/sleuven voor de leidingen opvult, of zijn bij jou de muren niet strak maar zie je de leidingen nog zitten? :+

Wij hebben het meeste voorgesmeerd met cement want anders duurt het drogen van de stuc erg lang.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_189200888
Ik wil een grenen vloer gaan leggen in m'n nieuwe huis. Is dampfolie altijd een must? :?

De gedachte was eerst om de ondervloer van het tapijt dat er lag te gebruiken. De verdiepingsvloer is van beton, huis zo'n 30 jaar oud. Ik zie niet zo goed in wat dampfolie dan doet, er komt toch geen vocht meer uit dat beton?
  dinsdag 1 oktober 2019 @ 07:08:25 #201
149959 SQ
snelle trees
pi_189202458
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 19:29 schreef daNpy het volgende:

[..]

Het is handiger als hij eerst de gaten/sleuven voor de leidingen opvult, of zijn bij jou de muren niet strak maar zie je de leidingen nog zitten? :+

onze stukadoor werkt in etappes, als er een kamer af is dan bellen we hem. Die gaten opvullen doet hij dus in kamers die verders nog niet af zijn ;)
disclaimer
  dinsdag 1 oktober 2019 @ 07:27:29 #202
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189202510
Oh zo, maar zit je dan niet nog veel langer in die plekzooi? :x


Ik was blij toen ze klaar waren :+
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 1 oktober 2019 @ 07:31:52 #203
149959 SQ
snelle trees
pi_189202535
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 07:27 schreef daNpy het volgende:
Oh zo, maar zit je dan niet nog veel langer in die plekzooi? :x


Ik was blij toen ze klaar waren :+
Nee, want we hebben onze kamers niet allemaal tegelijk stucklaar, dus effectief zit je veel korter in de plekzooi?

Plus dat we nu al meerdere volwaardige leefruimtes gecreëerd hebben, anders moesten we vele maanden met een gezin van vier leven op een zolderkamertje.
disclaimer
  dinsdag 1 oktober 2019 @ 08:52:51 #204
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189203204
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 07:31 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

Nee, want we hebben onze kamers niet allemaal tegelijk stucklaar, dus effectief zit je veel korter in de plekzooi?

Plus dat we nu al meerdere volwaardige leefruimtes gecreëerd hebben, anders moesten we vele maanden met een gezin van vier leven op een zolderkamertje.
Opgeteld zit je veel langer in de zooi, maar qua wonen zal het voor jullie idd prettiger zijn. Wij woonden naast de woning, dus kon alles in 1 x gedaan worden.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 1 oktober 2019 @ 09:19:48 #205
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_189203604
Ja, we zitten veel langer in de plekzooi idd. :D .
Als ze het in 1 keer zouden doen, stampen ze een ploeg naar binnen met zo een gipsspuit en is het binnen een week klaar. Nu komt er elke x weken 1 stucadoor die er een paar dagen een bende van maakt wat je weer op kan ruimen. Maar goed, het werkt voor ons best aardig.

Woonden jullie in een caravan ofzo? En hoe lang hebben jullie daar in gezeten?
  dinsdag 1 oktober 2019 @ 10:20:02 #206
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_189204536
Ik heb een uitbouw met een bitumen dak erop. Aan de randen zit een aluminium lijst.
Nu kreeg ik tijdens de bouwkundige inspectie de tip om die randen af te kitten zodat er geen ruimte meer zit tussen de lijst en de rand.

Ik heb ook wat mosvorming zitten daar.

(de kier bij die plas is inmiddels gefixed)

Als ik ga kijken naar bitumenkit, vind ik bij Karwei en Praxis daar gewoon tubes voor in m'n kitpistool zoals dit https://www.praxis.nl/ger(...)xophalte-kit/5218319

maar aangezien ik nog een restje in m'n bouwdepot heb zitten, wil ik goed spul hebben.

Hebben jullie een advies?
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  dinsdag 1 oktober 2019 @ 11:03:14 #207
482080 AgnesGru
Agnes, easy on the churros!
pi_189205223
Van de week offerte van een schilder voor de buitenboel. Nu heeft hij als mogelijkheid ook het plaatsen van neuslatten op de offerte gezet. Is zo’n ¤350 meer.

Wat is jullie advies, wel of niet doen?
En wat vinden jullie de voor- en/of nadelen?
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
pi_189205255
quote:
7s.gif Op maandag 30 september 2019 23:18 schreef Fazzoletti het volgende:
Ik wil een grenen vloer gaan leggen in m'n nieuwe huis. Is dampfolie altijd een must? :?

De gedachte was eerst om de ondervloer van het tapijt dat er lag te gebruiken. De verdiepingsvloer is van beton, huis zo'n 30 jaar oud. Ik zie niet zo goed in wat dampfolie dan doet, er komt toch geen vocht meer uit dat beton?
Bij mijn zus werd het sterk aanbevolen (jaren 80 huis, Stuttgart). Zij zijn voor een ondervloer met van dat folie gegaan dat je sluitend aan elkaar moet tapen. Het punt is geloof ik dat vocht kán optrekken in bepaalde omstandigheden, en het effect op je vloer tamelijk onwenselijk zou zijn.
pi_189205306
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 11:03 schreef AgnesGru het volgende:
Van de week offerte van een schilder voor de buitenboel. Nu heeft hij als mogelijkheid ook het plaatsen van neuslatten op de offerte gezet. Is zo’n ¤350 meer.

Wat is jullie advies, wel of niet doen?
En wat vinden jullie de voor- en/of nadelen?
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 11:03 schreef AgnesGru het volgende:
Wat is jullie advies, wel of niet doen?
Nadeel: Kosten. Iets ander aanzicht.

Wat is de huidige situatie? Zit er nu rot dat hersteld moet worden, dat je kan voorkomen door gebruik te maken van neuslatten?

Bij het opknappen van onze dubbele deuren heb ik het wel gedaan. Situatie: hardhouten deuren, de hardhouten glaslatten waren bij de aansluitingen tussen links/rechts verticaal en onder horizontaal richting rot. Daar was het duidelijk dat er vocht in bleef staan, wat ik nu voorkom met neuslatten waar het water afloopt.
pi_189206122
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 10:20 schreef avotar het volgende:

Als ik ga kijken naar bitumenkit, vind ik bij Karwei en Praxis daar gewoon tubes voor in m'n kitpistool zoals dit https://www.praxis.nl/ger(...)xophalte-kit/5218319

maar aangezien ik nog een restje in m'n bouwdepot heb zitten, wil ik goed spul hebben.

Hebben jullie een advies?
Prima spul daarvoor, overigens wel half zo duur bij de bouwmarkt waar altijd iets te doen is.
  dinsdag 1 oktober 2019 @ 22:50:33 #211
73386 Fazz
onderweg
pi_189219053
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 11:04 schreef asdqert het volgende:

[..]

Bij mijn zus werd het sterk aanbevolen (jaren 80 huis, Stuttgart). Zij zijn voor een ondervloer met van dat folie gegaan dat je sluitend aan elkaar moet tapen. Het punt is geloof ik dat vocht kán optrekken in bepaalde omstandigheden, en het effect op je vloer tamelijk onwenselijk zou zijn.
Ja dat bedachten we ook, dat het eigenlijk het risico niet waard was. Dus ondervloer met folie is besteld :)
pi_189219156
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 10:20 schreef avotar het volgende:
Ik heb een uitbouw met een bitumen dak erop. Aan de randen zit een aluminium lijst.
Nu kreeg ik tijdens de bouwkundige inspectie de tip om die randen af te kitten zodat er geen ruimte meer zit tussen de lijst en de rand.

Ik heb ook wat mosvorming zitten daar.
[ afbeelding ]
(de kier bij die plas is inmiddels gefixed)

Als ik ga kijken naar bitumenkit, vind ik bij Karwei en Praxis daar gewoon tubes voor in m'n kitpistool zoals dit https://www.praxis.nl/ger(...)xophalte-kit/5218319

maar aangezien ik nog een restje in m'n bouwdepot heb zitten, wil ik goed spul hebben.

Hebben jullie een advies?
Is op zich wel goed spul hoor, maar bij webshops vind je het voor ¤3,99 per stuk.....
https://www.combifit.nl/s(...)ALw_wcB&gclsrc=aw.ds

https://www.denbravenshop(...)AGTUMH4aAlqpEALw_wcB
  Moderator donderdag 3 oktober 2019 @ 14:48:29 #213
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_189246133
Ik heb op zolder een dakraam dat ik weet niet hoe oud is. Dat lekt, er loopt water naar binnen, want ik zie op de binnenkant van de dakbekleding een vochtplek zitten van ongeveer 37cm breed, bij ik schat een cm of 12 hoog, zeg maar 'onder de rechter benedenhoek van het raam.

Nu heb ik dat net open gemaakt, het raam, en ik voel ook dat het aan rechter benedenhoek nat is, dus ik heb daarvoor gebeld, en volgende week komt een dakdekker kijken. Prima. Nu heb ik net dat raam proberen op te meten, en ik vind het een rare maat. Het is ongeveer 108cm bij 111cm.

Wat mij betreft gaat het hele ding eruit en komt er een modern Velux raam in, maar ik loop tegen het issue aan dat ik die rare maat nergens terug kan vinden, en ik kan ook nergens een codering op/in/aan het raam vinden zodat ik precies weet wat het is.

Hoe dan ook, ik wil een geheel nieuw raam daar in hebben, met een hor en zonnewering, dus ik vermoed dat ik wel richting de 1000 euro ga, maar ik maak me toch wat zorgen over die vochtplek. Er staat of ligt nergens water, maar je kunt wel duidelijk de schade zien. Dit is dan schade die is ontstaan, al lange tijd, want wij wonen hier sinds eind 2017, en toen was dat er al, en die vochtplek is niet groter geworden in die tijd, maar goed, hij zit er wel dus.

Goed, de vraag is, heeft iemand hier ervaring met elektrische velux ramen? Want het is wel interessant, maar toen ik straks ging configureren kwam ik op meer dan 2000 euro, maar volgens mij gaan ze er daarbij vanuit dat er nog geen raam aanwezig is, en ze daar dus een opening voor moeten maken, terwijl dat hier al aanwezig is.

Heeft iemand ervaring met die elektrische velux ramen? Is dat wat?

Ik weet eigenlijk niet eens of ik hier op de juiste plek ben, maar een heel nieuw topic vond ik wat overdreven.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_189266937
Wie heeft de verlossende tip om een lasdoos degelijk te monteren op een ronde paal.


Ik neem tenminste aan dat de twee tie-rips niet voldoende is conform de geldende normen.
Ik zat te denken aan het gebruiken van een tweetal grote slangenklemmen, maar is dat voldoende?
pi_189319515
Rond het middaguur is onze voordeur aan de buitenkant gelakt met Sigma S2U Allure. Uit het kenmerkenblad maak ik op dat de verf na 5 uur kleefvrij moet zijn, maar de deur is nog steeds nat. Over een paar uur gaat het regenen. Is er iets wat ik kan doen? Straalkachel erop zetten?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_189319737
quote:
4s.gif Op maandag 7 oktober 2019 19:41 schreef Claudia_x het volgende:
Rond het middaguur is onze voordeur aan de buitenkant gelakt met Sigma S2U Allure. Uit het kenmerkenblad maak ik op dat de verf na 5 uur kleefvrij moet zijn, maar de deur is nog steeds nat. Over een paar uur gaat het regenen. Is er iets wat ik kan doen? Straalkachel erop zetten?
Zeil spannen oid zodat het water er niet opkomt maar nog wel kan luchten om te drogen.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_189319821
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 19:51 schreef Miniem het volgende:

[..]

Zeil spannen oid zodat het water er niet opkomt maar nog wel kan luchten om te drogen.
Mja, ik zou echt niet weten hoe ik dat voor elkaar kan krijgen.

Is het normaal dat de verf na bijna 8 uur nog nat is?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 7 oktober 2019 @ 19:56:07 #219
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_189319846
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 19:54 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Mja, ik zou echt niet weten hoe ik dat voor elkaar kan krijgen.

Is het normaal dat de verf na bijna 8 uur nog nat is?
Het is niet echt weer dat verf motiveert snel te drogen. Straalkachel niet doen. Als het ding er net te dicht op staat of net te warm is krijg je blazen in de verf (helaas ervaring mee met een pro schilder en een voordeur :P ). Zeil over heen spannen is helaas echt het beste advies.
pi_189319866
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 19:54 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Mja, ik zou echt niet weten hoe ik dat voor elkaar kan krijgen.

Is het normaal dat de verf na bijna 8 uur nog nat is?
Lijkt me wel. Zeker met dit matte vochtige weer. Soms laat ik het 24 uur drogen voordat ik eens voel of het droog is :P

Heb je niks om ervoor te zetten of te spannen? Ff improviseren misschien.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  maandag 7 oktober 2019 @ 19:59:18 #221
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_189319920
Als je twee lange balken hebt zou je die schuin tegen de gevel kunnen klemmen met boven het zeil er tussen en onder wat bakstenen er boven op. Of met een (rol/kamer)steiger ervoor. Of zet een oude kast oid. Voor de deur met een zeil erover...
pi_189320342
Dank voor de tips. Ik heb geprobeerd wat te improviseren met oude binnendeuren. Maar ik heb alles weer weggehaald omdat het hier hard waait en er misschien meer schade ontstaat door mijn stellage. Ik bedacht bovendien ineens dat ik nog twee buitendeuren heb die in de lak staan. Ik zie morgen wel wat de schade is; eventueel mogen de schilders terugkomen (ze hebben zelf het risico genomen om op een droge dag in een paar natte weken te schilderen).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_189433991
daar ben ik weer met een korte vraag. Ik ben op zoek naar spotjes voor in mijn keuken en erker (dimbaar) en kreeg als voorstel deze spotjes. MAar aangezien ik er 12 nodig heb vind ik dat nogal een prijzige aangelegenheid.

Weet iemand een goede vervanging voor deze tegen een schappelijkere prijs of is deze "the top of the bill" en moet ik echt deze hebben?
  maandag 14 oktober 2019 @ 19:52:05 #224
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_189434245
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 19:38 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
daar ben ik weer met een korte vraag. Ik ben op zoek naar spotjes voor in mijn keuken en erker (dimbaar) en kreeg als voorstel deze spotjes. MAar aangezien ik er 12 nodig heb vind ik dat nogal een prijzige aangelegenheid.

Weet iemand een goede vervanging voor deze tegen een schappelijkere prijs of is deze "the top of the bill" en moet ik echt deze hebben?
Is dit niet een beetje overkill? Eerst veel te felle spotjes kiezen en ze dan gaan dimmen :{w

En Google eens wat beter, je zou dit soort spotjes voor een 6 a 7 euro per stuk moeten kunnen kopen. Deze zijn echt overpriced
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_189434377
Ikea heeft voor ¤3,99 dimbare spotjes. IKEA verkoopt geen troep want die hebben geen zin in 184000 klachten per jaar over de hele wereld.
Laat die handjes wapperen!
pi_189440619
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 19:52 schreef lipje het volgende:

[..]

Is dit niet een beetje overkill? Eerst veel te felle spotjes kiezen en ze dan gaan dimmen :{w

En Google eens wat beter, je zou dit soort spotjes voor een 6 a 7 euro per stuk moeten kunnen kopen. Deze zijn echt overpriced
Dat was precies mijn vraag ;) ik kan idd veel goedkopere spotjes vinden, dat is het probleem niet, maar is er met deze iets bijzonder (omdat ze “dim-to-warm” heten of een specifiek merk zijn) waarom ik perse deze zou moeten kopen?

Maar ik begrijp uit je antwoord dat het weinig uitmaakt dus? Ik zag Philips spotjes van 6 voor ¤30,-
pi_189440624
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 19:58 schreef Gieliovd het volgende:
Ikea heeft voor ¤3,99 dimbare spotjes. IKEA verkoopt geen troep want die hebben geen zin in 184000 klachten per jaar over de hele wereld.
Ow die ken ik wel! Ga ik daar ook eens voor kijken!
  dinsdag 15 oktober 2019 @ 08:43:27 #228
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_189441067
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 07:25 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
omdat ze “dim-to-warm” heten
Hangt er van af wat je wil :). Die spotjes maken warmer, 'sfeervoller' licht bij lage standen, zodat je niet kleine puntjes wit licht krijgt zeg maar. Ook daar zijn goedkopere varianten van te krijgen, bijvoorbeeld https://www.123led.nl/Led(...)ot-dimbaar-p583.html.

Nu beginnen de lampen die jij aangeraden kreeg bij een kleurtemperatuur van 1800K terwijl dit voorbeeld 'maar' tot 2200K gaat. Ik heb zelf lampen die tot 2000K gaan en ik heb nooit het gevoel gehad 'warmte' te missen. Als je niet enorm veel sfeer wilt kun je dus prima goedkoper uit zijn. En als je helemaal geen sfeer wilt kun je ook een 'gewone' dimbare led kopen ;).
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_189441461
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 08:43 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Hangt er van af wat je wil :). Die spotjes maken warmer, 'sfeervoller' licht bij lage standen, zodat je niet kleine puntjes wit licht krijgt zeg maar. Ook daar zijn goedkopere varianten van te krijgen, bijvoorbeeld https://www.123led.nl/Led(...)ot-dimbaar-p583.html.

Nu beginnen de lampen die jij aangeraden kreeg bij een kleurtemperatuur van 1800K terwijl dit voorbeeld 'maar' tot 2200K gaat. Ik heb zelf lampen die tot 2000K gaan en ik heb nooit het gevoel gehad 'warmte' te missen. Als je niet enorm veel sfeer wilt kun je dus prima goedkoper uit zijn. En als je helemaal geen sfeer wilt kun je ook een 'gewone' dimbare led kopen ;).
Dank je wel! Dan ga ik daar even naar kijken!
  dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:58:22 #230
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_189443397
Wel een gaaf principe! Ga ik onthouden. Ik kende dat soort spotjes niet.
pi_189443773
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 08:43 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Hangt er van af wat je wil :). Die spotjes maken warmer, 'sfeervoller' licht bij lage standen, zodat je niet kleine puntjes wit licht krijgt zeg maar. Ook daar zijn goedkopere varianten van te krijgen, bijvoorbeeld https://www.123led.nl/Led(...)ot-dimbaar-p583.html.

Nu beginnen de lampen die jij aangeraden kreeg bij een kleurtemperatuur van 1800K terwijl dit voorbeeld 'maar' tot 2200K gaat. Ik heb zelf lampen die tot 2000K gaan en ik heb nooit het gevoel gehad 'warmte' te missen. Als je niet enorm veel sfeer wilt kun je dus prima goedkoper uit zijn. En als je helemaal geen sfeer wilt kun je ook een 'gewone' dimbare led kopen ;).
Die zijn mooi ja! Vorig jaar een hele accommodatie omgebouwd naar precies deze ledjes.
  dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:14:56 #232
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_189444714
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 11:58 schreef bleiblei het volgende:
Wel een gaaf principe! Ga ik onthouden. Ik kende dat soort spotjes niet.
In dat geval nog een leuke toevoeging: SceneSwitch. Daarmee kun je hetzelfde principe, maar uiteraard minder uitgebreid, hebben zonder dimmer: eerste keer inschakelen is helder koud licht, tweede keer 'normaal' licht en derde keer zacht warm licht:



Geen aandelen in 123led overigens, maar blijkbaar hebben ze hun SEO goed op orde ;)
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_189461968
Metal stud tussenwanden van slaapkamers, welke dikte raden jullie aan? En welke isolatie?
pi_189466520
Vraagje, wij willen de kitrand rondom het bad vervangen. Mijn man wil dit zelf doen, maar we vroegen ons wat handiger is, een electrische kitspuit huren of deze kopen?
Prijs is ongeveer hetzelfde. Zou het te doen zijn om met die laatste sanitairkit te verwerken? Of valt dat tegen?
  woensdag 16 oktober 2019 @ 16:09:05 #235
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_189466677
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 16:01 schreef Angelfrouk het volgende:
Vraagje, wij willen de kitrand rondom het bad vervangen. Mijn man wil dit zelf doen, maar we vroegen ons wat handiger is, een electrische kitspuit huren of deze kopen?
Prijs is ongeveer hetzelfde. Zou het te doen zijn om met die laatste sanitairkit te verwerken? Of valt dat tegen?
Ja dat kan. Vind het wel een duur ding. Deze heb ik een paar liggen en daarmee is onze badkamer gekit:
https://www.ecotools.nl/kitspuit-dripless/

En als ik echt iets ideaals voor siliconenkit mag adviseren:
https://www.combifit.nl/z(...)-emmer-kwast-houtjes

Wordt het super strak van. En bij die toko kan je gelijk fatsoenlijke siliconenkit bestellen ipv. bouwmarkt rommel.
pi_189467088
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 16:09 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ja dat kan. Vind het wel een duur ding. Deze heb ik een paar liggen en daarmee is onze badkamer gekit:
https://www.ecotools.nl/kitspuit-dripless/

En als ik echt iets ideaals voor siliconenkit mag adviseren:
https://www.combifit.nl/z(...)-emmer-kwast-houtjes

Wordt het super strak van. En bij die toko kan je gelijk fatsoenlijke siliconenkit bestellen ipv. bouwmarkt rommel.
Die waar ik naar linkte is speciaal voor taaie kit en zo. Maar dat is dus niet nodig voor sanitairkit? Ik dacht dat dat vrij taai was.
pi_189467350
Sanitair/siliconekit is helemaal niet taai :7

sikaflex 221 en consorten, die zijn taai.
  woensdag 16 oktober 2019 @ 16:50:44 #238
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_189467476
Wat Frantic zegt :P .
Siliconenkit is minder taai dan acrylaatkit. Overigens doet die kit spuit het ook prima met High tackkit en dat is ook behoorlijk taaie rommel.
pi_189468547
Ik zou niet te panisch doen, gewoon goed op zetten en netjes afmessen.

Mooie kitlepel of 3/4 pvc buis schuin afsnijden.

Kitten is echt zo moeilijk niet. Gewoon rustig aan, vloeiend bewegen. Je hebt geen elektrische spuit nodig.
Laat die handjes wapperen!
pi_189471221
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 16:50 schreef bleiblei het volgende:
Wat Frantic zegt :P .
Siliconenkit is minder taai dan acrylaatkit. Overigens doet die kit spuit het ook prima met High tackkit en dat is ook behoorlijk taaie rommel.
Ligt er aan welke :p die van Bison/griffon vliegt t pistool uit en van den braven moet je goed knijpen idd.

Oh en ik zou voor t geld van een kitpistool een kitter laten komen.aar ik vind t dan ook kutwerk.
pi_189490981
Ik heb een wandcontactdoos met aarde maar zonder aarde draad. Dat is not done, dus twee opties.

1. Koop een wandcontactdoos zonder aarde - lekker simpel.

2. Ik trek aardedraad bij.

Optie 2 heeft mijn voorkeur maar jaren 30 huis zonder centraal dozen. Geen idee dus waar kabels heen gaan. Enig idee hoe ik daar achter kom zonder te slopen? Lees tips als je nieuwe draden aan de oude knopen maar als je geen idee hebt waar ze uitkomen is het moeilijk trekken ...?
  Moderator vrijdag 18 oktober 2019 @ 06:26:47 #242
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_189493692
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 23:01 schreef koentjuh18 het volgende:
Ik heb een wandcontactdoos met aarde maar zonder aarde draad. Dat is not done, dus twee opties.

1. Koop een wandcontactdoos zonder aarde - lekker simpel.

2. Ik trek aardedraad bij.

Optie 2 heeft mijn voorkeur maar jaren 30 huis zonder centraal dozen. Geen idee dus waar kabels heen gaan. Enig idee hoe ik daar achter kom zonder te slopen? Lees tips als je nieuwe draden aan de oude knopen maar als je geen idee hebt waar ze uitkomen is het moeilijk trekken ...?
Dat is wel gevaarlijk ! Een wandcontactdoos die op het oog geaard is maar dat zeker niet is !

Vanwege de leeftijd van de installatie is de kans groot dat allerlei lasdozen onder de vloer of in het plafond onbereikbaar zijn.

Eigenlijk moet je alle wandcontactdozen in dezelfde ruimte dan aarden; je mag ze zeker niet door elkaar heen gebruiken/monteren.

Er moet wel eenheid zijn :)

Denk dat een draadje er bij trekken bijna onmogelijk is.
pi_189496428
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2019 06:26 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dat is wel gevaarlijk ! Een wandcontactdoos die op het oog geaard is maar dat zeker niet is !

Vanwege de leeftijd van de installatie is de kans groot dat allerlei lasdozen onder de vloer of in het plafond onbereikbaar zijn.

Eigenlijk moet je alle wandcontactdozen in dezelfde ruimte dan aarden; je mag ze zeker niet door elkaar heen gebruiken/monteren.

Er moet wel eenheid zijn :)

Denk dat een draadje er bij trekken bijna onmogelijk is.
Dank! Ik ben er mee bekend en de wandcontactdozen gebruiken we ook niet, dus direct gevaar zal wel meevallen op dit moment?

Overigens heb ik ergens een pijpje gevonden waar bruin en blauw in gaan. Als ik die afkoppel doet de wandcontactdoos het niet meer. Zal eens kijken of ik daar een aarde bij in kan krijgen maar ik vermoed dat ergens nog een lasdoosje tussen zit:(

Dus makkelijk - wandcontactdoos vervangen en ooit, als de vloer er toch uit ligt een aarde draad trekken.
  vrijdag 18 oktober 2019 @ 12:12:52 #244
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_189497309
Lekenvraag: waarom is het gevaarlijk als een wandcontactdoos geaard lijkt maar het niet is? Ik bedoel, ik snap dat aarden veiliger is, maar wat is het verschil tussen een wcd met niet aangesloten aarde of een ouderwets wcd zonder aarde, in een huis waar verder sowieso geen aarde is verder?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  Moderator vrijdag 18 oktober 2019 @ 12:13:29 #245
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_189497317
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2019 11:19 schreef koentjuh18 het volgende:

[..]

Dank! Ik ben er mee bekend en de wandcontactdozen gebruiken we ook niet, dus direct gevaar zal wel meevallen op dit moment?

Overigens heb ik ergens een pijpje gevonden waar bruin en blauw in gaan. Als ik die afkoppel doet de wandcontactdoos het niet meer. Zal eens kijken of ik daar een aarde bij in kan krijgen maar ik vermoed dat ergens nog een lasdoosje tussen zit:(

Dus makkelijk - wandcontactdoos vervangen en ooit, als de vloer er toch uit ligt een aarde draad trekken.
Ieder apparaat of toestel dat een geaarde stekker heeft mag alleen gebruikt worden op een wandcontactdoos met randaarde.

Het gevaar is dus dat je een apparaat met een geaarde stekker gebruikt er doordat hij toch niet geaard is er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan die je niet zou hebben wanneer het wel een geaard stopcontact zou zijn.

Apparatuur met een geaarde stekker is vanzelfsprekend ook niet dubbel geïsoleerd; anders had er geen geaarde stekker aangezeten.

Het is dus vooral om veiligheidsredenen :)
pi_189501622
quote:
5s.gif Op vrijdag 18 oktober 2019 12:12 schreef De_Hertog het volgende:
Lekenvraag: waarom is het gevaarlijk als een wandcontactdoos geaard lijkt maar het niet is? Ik bedoel, ik snap dat aarden veiliger is, maar wat is het verschil tussen een wcd met niet aangesloten aarde of een ouderwets wcd zonder aarde, in een huis waar verder sowieso geen aarde is verder?
Enige wat ik kan bedenken, is dat wellicht iemand anders of een volgende bewoner er een wat zwaarder apparaat of iets anders op aansluit en er stilletjes vanuit gaat dat er gewoon aarde is. Een soort schijnveiligheid.
pi_189516815
Wat voor strip kan ik gebruiken om de verticale kieren langs m'n garagedeur beter af te dichten? Er zit nu een profiel, maar dat dicht niet lekker meer aan. Heb de deur al wat verder naar voren bijgesteld zodat ie beter sluit. Maar dit is niet helemaal afdoende.
  zondag 20 oktober 2019 @ 09:46:45 #248
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_189527405
Vraagje. Wij hebben een aanrechtblad van natuursteen (Belgisch hardsteen). Nou is dit heel gevoelig voor o.a. schoonmaakmiddelen en het is op sommige plekken aangetast. Ik zou het eigenlijk willen (laten) schuren en coaten, zou dat kunnen? En kan dat dan met epoxy?
KuikenGuppy
pi_189527904
Mijn voordeur lekt regen bij stevige westenwind. De onderste helft wijkt ook iets naar binnen viel me van de week op. Dus sluit de deur niet meer aan op de rubber afdichtstrip, daar zal het wel doorheen waaien. De hele deur vervangen vind ik geen optie, veel te duur.

Is het zelf te doen er alsnog een driepunts sluiting van te maken?
Zou een security strip helpen de deur iets meer in model te trekken en sowieso het vocht wat in beter banen te leiden?
pi_189527946
quote:
1s.gif Op zondag 20 oktober 2019 09:46 schreef Burdie het volgende:
Vraagje. Wij hebben een aanrechtblad van natuursteen (Belgisch hardsteen). Nou is dit heel gevoelig voor o.a. schoonmaakmiddelen en het is op sommige plekken aangetast. Ik zou het eigenlijk willen (laten) schuren en coaten, zou dat kunnen? En kan dat dan met epoxy?
Google eens op steenolie...................
Jeroentje.
  zondag 20 oktober 2019 @ 10:48:48 #251
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_189528196
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2019 10:31 schreef jpajs het volgende:

[..]

Google eens op steenolie...................
Ik heb heb allerlei van dat soort producten staan en zet de keuken wekelijks in de groene zeep, maar ik ben daar een beetje flauw van en zoek naar een permanente coating/lak.
KuikenGuppy
pi_189607219
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 12:20 schreef Puala het volgende:
Metal stud tussenwanden van slaapkamers, welke dikte raden jullie aan? En welke isolatie?
Zo dik mogelijk met een minerale wol isolatie, ook zo dik mogelijk. Wil je heel veel info, download dan het handboek droge afbouw.
Bij gyproc kan je vrij gemakkelijk allerlei systemen op een rij zetten.
Reken in elk geval op een dubbele gipsplaat aan weerszijden.
pi_189625666
Hopelijk kunnen jullie me met het volgende helpen. Ik wil boekenplanken maken in een nis van ongeveer 30 cm diep en 1 meter breed. De linkerkant is een massieve muur, de achterkant en rechterkant bestaan uit gipsplaten en osb (waar we vaker zware dingen direct in hebben geschroefd, ideaal).

De planken moeten veel gewicht aankunnen. Ik wil geen onzichtbare plankdragers, maar ik wil ook geen grote steunen in het zicht. Eigenlijk wil ik zoiets als je in een kast hebt (kastplankdragers). Het lukt me maar niet om zulke dragers te vinden voor muren, d.w.z. geschikt om in een muur te bevestigen en niet lelijk wit plastic. Heeft iemand een tip wat ik kan gebruiken? Plan B is zelf houten latjes monteren in de nis waarop de plank rust.

Ik denk dus aan zoiets als hieronder, maar dan mooier en met de zekerheid dat de dragers het gewicht van boeken aankunnen (al zit at natuurlijk ook in het aantal dat je gebruikt):



[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 26-10-2019 09:24:42 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_189625745
Voor je plan B: zo heb ik het ook gedaan. Latjes op de muur, plank erop en dan een deklatje er tegen. Dat maakt het net wat mooier :)
pi_189625947
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 oktober 2019 09:27 schreef Piles het volgende:
Voor je plan B: zo heb ik het ook gedaan. Latjes op de muur, plank erop en dan een deklatje er tegen. Dat maakt het net wat mooier :)
Dat deklatje tegen de voorkant? Ik twijfel erover of dat er mooi uitziet. Ik wil graag eiken planken gebruiken.

Ik dacht zelf aan de latjes meeschilderen met de muur. in het geval van plan B
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 26 oktober 2019 @ 09:58:13 #256
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_189626011
Hoe dik worden die planken?
pi_189628045
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2019 09:58 schreef bleiblei het volgende:
Hoe dik worden die planken?
Ik zat te denken aan 18 mm.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 26 oktober 2019 @ 12:57:24 #258
4330 PJ
Tja.....
pi_189628365
Aluminium hoekprofiel op de muur schroeven (ook aan achterkant) en daar de plank in leggen?

Eventueel nog via onderkant schroefje door profiel in plank voor extra zekering.

Als je 20x20 doet ligt een 18mm plank ws vlak met bovenkant van profiel.
  zaterdag 26 oktober 2019 @ 14:41:58 #259
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_189629300
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2019 12:26 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik zat te denken aan 18 mm.
Dan zou ik ook voor een aluminium hoekprofieltje gaan. Aan de zijkant en achterkant. Als je geen 20 maar 15 pakt, kan je uitsparingen in de plank frezen zodat je het alleen van de onderkant kan zien. Is ook dat niet acceptabel kan je nog overwegen er een strookje eiken fineer overheen te plakken.
pi_189632365
Dank voor de tips!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 27 oktober 2019 @ 20:36:54 #261
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_189655760
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 oktober 2019 19:01 schreef Claudia_x het volgende:
Dank voor de tips!
Oh! Ik bedenk mij net dat je vast ook wel wat moois in 3D kan printen.
Zou ik normaliter best willen doen, ware het niet dat mijn printer niet bepaald inzetbaar is in de stoffige bende hier. Maar wellicht heb je een kennis die een mooie sterke & onzichtbare oplossing kan tekenen en printen.
pi_189655806
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2019 20:36 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Oh! Ik bedenk mij net dat je vast ook wel wat moois in 3D kan printen.
Zou ik normaliter best willen doen, ware het niet dat mijn printer niet bepaald inzetbaar is in de stoffige bende hier. Maar wellicht heb je een kennis die een mooie sterke & onzichtbare oplossing kan tekenen en printen.
Misschien kan ik m'n lief een nieuwe hobby aanpraten. :7

Ik heb namelijk nog een ander probleem, namelijk dat alle domotica wit is en onze kozijnen zwart zijn. Dat ziet er niet uit. Een verfbad geven durft m'n lief niet aan. Misschien is een soort omhulsel maken een oplossing.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_189655863
quote:
5s.gif Op zaterdag 26 oktober 2019 09:19 schreef Claudia_x het volgende:
Hopelijk kunnen jullie me met het volgende helpen. Ik wil boekenplanken maken in een nis van ongeveer 30 cm diep en 1 meter breed. De linkerkant is een massieve muur, de achterkant en rechterkant bestaan uit gipsplaten en osb (waar we vaker zware dingen direct in hebben geschroefd, ideaal).

De planken moeten veel gewicht aankunnen. Ik wil geen onzichtbare plankdragers, maar ik wil ook geen grote steunen in het zicht. Eigenlijk wil ik zoiets als je in een kast hebt (kastplankdragers). Het lukt me maar niet om zulke dragers te vinden voor muren, d.w.z. geschikt om in een muur te bevestigen en niet lelijk wit plastic. Heeft iemand een tip wat ik kan gebruiken? Plan B is zelf houten latjes monteren in de nis waarop de plank rust.

Ik denk dus aan zoiets als hieronder, maar dan mooier en met de zekerheid dat de dragers het gewicht van boeken aankunnen (al zit at natuurlijk ook in het aantal dat je gebruikt):

[ afbeelding ]
Is sleuven frezen aan beide zijkanten vd plankjes geen optie? En dan latjes van die dikte op de muur schroeven waar je de planken overheen schuift
pi_189655913
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2019 20:40 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Is sleuven frezen aan beide zijkanten vd plankjes geen optie? En dan latjes van die dikte op de muur schroeven waar je de planken overheen schuift
Ik word een beetje zenuwachtig van 'sleuven frezen', want frezen behoort niet tot ons arsenaal aan klusvaardigheden en we hebben er denk ik ook geen machinerie voor. Maar ik kan de buurman wel om hulp vragen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_189656207
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2019 20:41 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik word een beetje zenuwachtig van 'sleuven frezen', want frezen behoort niet tot ons arsenaal aan klusvaardigheden en we hebben er denk ik ook geen machinerie voor. Maar ik kan de buurman wel om hulp vragen.
Haha wil ik best voor je doen hoor als je uit te buurt komt, alleen zit je vast aan die 18mm diktee? Dat is misschien wel een beetje krap. Heb het wel eens gedaan bij een stukje keukenblad van 40mm.
  zondag 27 oktober 2019 @ 20:54:11 #266
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_189656376
Bij 18mm heb je niet genoeg "vlees". Wordt of het te monteren latje in de muur te dun, of het hout dat over blijft in het plankje te dun. Wat evt. zou kunnen is een driehoekig latje op de muur monteren en dan een wigvormige sleuf uit het hout frezen. Dat gaat denk ik wel goed.
pi_189656552
En als je nou aan de 3 zijdes van de nis multiplex op de wanden maakt? En in die multiplex platen 18mm sleuven freest waar je de planken in schuift? Als je die wanden dan wit maakt valt t denk ik amper op dat er multiplex tegen de wanden zit.
pi_189662741
Ik ben wat aan het experimenteren met de ketel, vloerverwarming, radiatoren en mijn lucht/lucht warmtepomp in de woonkamer.

Het doel is de vloer constant warm te krijgen, de ruimte waar nodig met de warmtepomp bij te warmen.

Echter.... de vloer is ten eerste als bijverwarming aangelegd, maar dat is nou eenmaal zo.

Het punt is dat de vloer bijster weinig doet. Ik heb ook mijn vraagtekens bij de pomp.

Wie heeft er een goede truc om te controleren of de pomp van de verdeler wel daadwerkelijk verpompt en op standje 3 een beetje debiet levert?
Laat die handjes wapperen!
pi_189663101
quote:
3s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 13:14 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

In dat geval nog een leuke toevoeging: SceneSwitch. Daarmee kun je hetzelfde principe, maar uiteraard minder uitgebreid, hebben zonder dimmer: eerste keer inschakelen is helder koud licht, tweede keer 'normaal' licht en derde keer zacht warm licht:

[ afbeelding ]

Geen aandelen in 123led overigens, maar blijkbaar hebben ze hun SEO goed op orde ;)
Ik heb ook zo'n lamp en vind het ontzettend irritant.
Na het proberen is de 3e stand/zachtste stand wat ik wil. Maar deze stand onthoud de lamp niet.
Dus ik mag elke keer 3x aan/uit knipperen voordat ik de juiste lichtintensiteit heb :')
Het lijkt soms wel een disco in huis :+
pi_189674182
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2019 20:58 schreef Makrolon het volgende:
En als je nou aan de 3 zijdes van de nis multiplex op de wanden maakt? En in die multiplex platen 18mm sleuven freest waar je de planken in schuift? Als je die wanden dan wit maakt valt t denk ik amper op dat er multiplex tegen de wanden zit.
Dan heb ik liever latjes onder de planken die ik met de muren mee schilder. Heel storend vind ik die niet, maar onzichtbaar is natuurlijk mooier.

Het idee van @bleiblei van een driehoekig latje vind ik slim. Daar ga ik op broeden.

Wat ik ook wel eens heb gezien in een timmerwerkplaats zijn houten latten (verticaal) met een soort zigzagpatroon erin gezaagd zodat je planken op verschillende hoogtes erin kunt schuiven. Ik ben niet erg duidelijk, maar ik weet niet hoe zo'n lat heet. Zoiets vind ik in ieder geval wel wat hebben. Die latten zie je natuurlijk heel duidelijk zitten, maar handgemaakt zijn ze wel tof en tegelijk praktisch.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 28 oktober 2019 @ 21:01:59 #271
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_189674325
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2019 20:56 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dan heb ik liever latjes onder de planken die ik met de muren mee schilder. Heel storend vind ik die niet, maar onzichtbaar is natuurlijk mooier.

Het idee van @:bleiblei van een driehoekig latje vind ik slim. Daar ga ik op broeden.

Wat ik ook wel eens heb gezien in een timmerwerkplaats zijn houten latten (verticaal) met een soort zigzagpatroon erin gezaagd zodat je planken op verschillende hoogtes erin kunt schuiven. Ik ben niet erg duidelijk, maar ik weet niet hoe zo'n lat heet. Zoiets vind ik in ieder geval wel wat hebben. Die latten zie je natuurlijk heel duidelijk zitten, maar handgemaakt zijn ze wel tof en tegelijk praktisch.
Een keeplat :) .
pi_189674480
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2019 21:01 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Een keeplat :) .
Ja! *O* Je wil niet weten hoelang ik daarop heb gezocht. "Lat met zigzag om plank op te leggen" was klaarblijkelijk niet specifiek genoeg. Zolang een mens sneller begrijpt wat ik bedoel dan een machine ben ik niet zo bang dat kunstmatige intelligentie ons gaat verdringen.

Enfin, een keeplat:



[ Bericht 2% gewijzigd door Claudia_x op 28-10-2019 21:13:34 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_189731152
Je hebt deze:


en deze:


Wat doet het 2e type schroefdraad gang op het einde?
En wanneer pas je deze toe?
  woensdag 6 november 2019 @ 08:24:43 #274
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189811714
Dat zorgt ervoor dat je makkelijker kan schroeven zonder voor te boren. Het voorboren is echter ook weer hout type afhankelijk.

Zelf heb ik ook een vraagje:
Van het weekend (eindelijk) dakpannen leggen op de garage.
Dakhelling 30°, 10m breed, 4,6 lengte schuine zijde.
Met dakkapel (14°) en uitbouw (12°). Totale oppervlakte ca 100m2.
OVH dakpannen.

Hoe zet ik de pannen het beste vast en vooral, hoeveel/welke pannen?
Je hebt gewoon schroeven voor in de pannen, en de haakjes genaamd twintikkers.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 6 november 2019 @ 08:32:47 #275
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_189811776
Schroeven voor in de pannen?
Bedoel je deze?
https://www.dakpannendeal(...)orsten-te-bevestigen
Die zijn alleen nodig om nokvorsten en hoekpannen vast te zetten.

Ik heb bij de terrasoverkapping alleen panhaken gebruikt. Van deze:
https://www.bouwmaat.nl/m(...)s/product/0000565828
Maar uiteindelijk alleen hier en daar aan de randen. Alle pannen vastzetten is zonde van je tijd (en een k*tklus). Die dingen vliegen echt niet zo ff van je dak. Probeer er maar eens 1tje tussenuit te halen. Dan moet je echt flink duwen & trekken.
Dus uiteindelijk heb ik op de complete terrasoverkapping een pan of 40 vast gezet (aan de onderkant), en om en om hoekpannen & nokvorsten vastgeschroefd.
Ik gok dat dat voor een pro al aan de overkillkant zit :P .
pi_189811796
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 16:11 schreef Barry1986 het volgende:
Je hebt deze:
[ afbeelding ]

en deze:
[ afbeelding ]

Wat doet het 2e type schroefdraad gang op het einde?
En wanneer pas je deze toe?
Dat stukje bovenaan is een "frees" gedeelte dat het hout ruimt zodat de schacht zonder frictie in het hout zit.

Dit is een heel luxe schroef!!
1- er zit een borende punt op zodat je niet hoeft voor te boren
2- grove spoed dus snel werkend
3- freesgedeelte
4- kopfrees zodat je niet hoeft te soeverijnen
Laat die handjes wapperen!
pi_189811808
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 08:24 schreef daNpy het volgende:
hoeveel/welke pannen?
Mij is verteld, panhaken, diagonaal/dambordsgewijs plaatsen.

Mijn hele dak ligt zo ook gehaakt en man man man wat een kutklus om een kapotte pan eruit te krijgen of een ventilatiekap te plaatsen.
Laat die handjes wapperen!
  woensdag 6 november 2019 @ 08:37:09 #278
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_189811815
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 16:11 schreef Barry1986 het volgende:
Je hebt deze:
[ afbeelding ]

en deze:
[ afbeelding ]

Wat doet het 2e type schroefdraad gang op het einde?
En wanneer pas je deze toe?
Bedoel je het hoekje uit de punt of die ribbel tussen het schroefdraad en de kop?
Het hoekje uit de punt is idd. ivm voorboren, maar ook "pakt" de schroef sneller. Als in, als je gaat schroeven, draait ie sneller het hout in.
De ribbel bovenin is om de schroef minder snel te laten knappen/breken als je met een slagschroevendraaier bezig bent.
  woensdag 6 november 2019 @ 08:38:52 #279
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_189811833
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 08:35 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Dat stukje bovenaan is een "frees" gedeelte dat het hout ruimt zodat de schacht zonder frictie in het hout zit.

Dit is een heel luxe schroef!!
1- er zit een borende punt op zodat je niet hoeft voor te boren
2- grove spoed dus snel werkend
3- freesgedeelte
4- kopfrees zodat je niet hoeft te soeverijnen
Ah, ik dacht dat het tegen knappen van de schroef was. Wat jij zegt klinkt ook ergens wel plausibel. Ziet er overigens uit als een Woodie. Zo "luxe" zijn die toch niet?
  woensdag 6 november 2019 @ 08:39:12 #280
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189811836
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 08:32 schreef bleiblei het volgende:
Schroeven voor in de pannen?
Bedoel je deze?
https://www.dakpannendeal(...)orsten-te-bevestigen
Die zijn alleen nodig om nokvorsten en hoekpannen vast te zetten.

Ik heb bij de terrasoverkapping alleen panhaken gebruikt. Van deze:
https://www.bouwmaat.nl/m(...)s/product/0000565828
Maar uiteindelijk alleen hier en daar aan de randen. Alle pannen vastzetten is zonde van je tijd (en een k*tklus). Die dingen vliegen echt niet zo ff van je dak. Probeer er maar eens 1tje tussenuit te halen. Dan moet je echt flink duwen & trekken.
Dus uiteindelijk heb ik op de complete terrasoverkapping een pan of 40 vast gezet (aan de onderkant), en om en om hoekpannen & nokvorsten vastgeschroefd.
Ik gok dat dat voor een pro al aan de overkillkant zit :P .
Schroeven voor de nokvorsten heb ik nog van het huis idd.
Wil idd niet alle pannen vastzetten, maar ook geen afwaaiende pannen :+
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 6 november 2019 @ 08:39:41 #281
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189811840
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 08:38 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ah, ik dacht dat het tegen knappen van de schroef was. Wat jij zegt klinkt ook ergens wel plausibel. Ziet er overigens uit als een Woodie. Zo "luxe" zijn die toch niet?
Vrij standaard tegenwoordig idd, heb er ook veel gebruikt (Dynaplus)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 6 november 2019 @ 08:39:55 #282
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_189811841
Oh, en dat 2de type schroefdraad van de Spax schroef is ook om de schroef sneller het hout te laten "pakken".
pi_189812147
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 08:38 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ah, ik dacht dat het tegen knappen van de schroef was. Wat jij zegt klinkt ook ergens wel plausibel. Ziet er overigens uit als een Woodie. Zo "luxe" zijn die toch niet?
Nouja, ik heb nog 3000 schroeven in een voordeeldoos van de Praxis staan en daar zit het echt niet op. Al doende leert men dat je op bepaalde dingen niet moet besparen ;)
Laat die handjes wapperen!
  woensdag 6 november 2019 @ 09:27:03 #284
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_189812309
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 09:14 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Nouja, ik heb nog 3000 schroeven in een voordeeldoos van de Praxis staan en daar zit het echt niet op. Al doende leert men dat je op bepaalde dingen niet moet besparen ;)
Ja okee, maar dat zijn serieuze low budget schroeven :P .
Luxe schroeven zijn imho. de goeie schroeven, maar dan in de bouwmarkt gekocht. Dan betaal je voor een acceptabele kwaliteit, veeeeels te veel :D .
pi_189812606
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 08:35 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Dat stukje bovenaan is een "frees" gedeelte dat het hout ruimt zodat de schacht zonder frictie in het hout zit.

Dit is een heel luxe schroef!!
1- er zit een borende punt op zodat je niet hoeft voor te boren
2- grove spoed dus snel werkend
3- freesgedeelte
4- kopfrees zodat je niet hoeft te soeverijnen
Ah mooi! :).
Ik werk alleen met de luxere schroef en vond ze al erg fijn schroeven.
Die zijn verkrijgbaar bij de Bauhaus std huismerk en iets goedkoper dan spax

Uit mijn hoofd. 3.5x40 torx20, 200stuks ¤6.50
pi_189823673
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 08:24 schreef daNpy het volgende:
Dat zorgt ervoor dat je makkelijker kan schroeven zonder voor te boren. Het voorboren is echter ook weer hout type afhankelijk.

Zelf heb ik ook een vraagje:
Van het weekend (eindelijk) dakpannen leggen op de garage.
Dakhelling 30°, 10m breed, 4,6 lengte schuine zijde.
Met dakkapel (14°) en uitbouw (12°). Totale oppervlakte ca 100m2.
OVH dakpannen.

Hoe zet ik de pannen het beste vast en vooral, hoeveel/welke pannen?
Je hebt gewoon schroeven voor in de pannen, en de haakjes genaamd twintikkers.
Alle pannen van m'n garage liggen er los op, alleen nokvorsten en gevelpannen niet. Dat zijn dan wel zware sneldekkers.
pi_189827476
Onze aannemer heeft een sleuf gemaakt in de betonnen vloer. Daar liggen nu drie pvc buizen in met elektrische groepen voor de keuken. Een klein gedeelte is ook kale kabel (zonder pvc er om heen). Wat is de beste manier om dit dicht te maken voordat ik een vloer leg?
  Moderator donderdag 7 november 2019 @ 09:52:51 #288
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_189828361
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 08:04 schreef Borkydude het volgende:
Onze aannemer heeft een sleuf gemaakt in de betonnen vloer. Daar liggen nu drie pvc buizen in met elektrische groepen voor de keuken. Een klein gedeelte is ook kale kabel (zonder pvc er om heen). Wat is de beste manier om dit dicht te maken voordat ik een vloer leg?
Kabels in een betonnen vloer waar je later dus niet meer bij kunt moeten altijd in een schutbuis gelegd worden ter bescherming van de kabel.
  Moderator donderdag 7 november 2019 @ 10:38:00 #289
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189828981
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 08:38 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ah, ik dacht dat het tegen knappen van de schroef was. Wat jij zegt klinkt ook ergens wel plausibel. Ziet er overigens uit als een Woodie. Zo "luxe" zijn die toch niet?
Als er minder frictie is dan knapt hij natuurlijk ook minder snel ;)

Tja, luxe, zit volgens mij op alle langere/dikkere schroeven met deeldraad.

Ook op de doos 5*70 van Ecotools die ik heb staan.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_189829356
Mag elektrokabel los door de kruipruimte of moet dat netjes worden bevestigd? Zo ja hoeveel tussen de zadels? En met schutbuis?
pi_189829688
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 09:52 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Kabels in een betonnen vloer waar je later dus niet meer bij kunt moeten altijd in een schutbuis gelegd worden ter bescherming van de kabel.
Het grootste gedeelte zit pvc omheen, behalve in de bochtjes. Wat raad je aan? Daar geen cement op doen?
  Moderator donderdag 7 november 2019 @ 12:23:54 #292
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_189830650
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 11:23 schreef Borkydude het volgende:

[..]

Het grootste gedeelte zit pvc omheen, behalve in de bochtjes. Wat raad je aan? Daar geen cement op doen?
Dat kun je toch niet voorkomen als je het geheel in de vloer stort ? Zelf had ik het geheel helemaal in buis gelegd. :)
pi_189832293
Kabel leg je niet aan in een buis, behalve bij opbouw. Bij inbouw werk je met draad in een buis. Die buis moet geheel gesloten zijn.

Kabel in een vloer storten met niet gesloten buis is beunwerk.
Laat die handjes wapperen!
pi_189833004
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 13:58 schreef Gieliovd het volgende:
Kabel leg je niet aan in een buis, behalve bij opbouw. Bij inbouw werk je met draad in een buis. Die buis moet geheel gesloten zijn.

Kabel in een vloer storten met niet gesloten buis is beunwerk.
Alright, balen dat de aannemer slecht werk heeft geleverd dan.

Desalniettemin wil ik hier een vloertje overheen leggen. Wat zouden jullie hier mee doen?

  donderdag 7 november 2019 @ 14:59:50 #295
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_189833220
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 13:58 schreef Gieliovd het volgende:
Kabel leg je niet aan in een buis, behalve bij opbouw. Bij inbouw werk je met draad in een buis. Die buis moet geheel gesloten zijn.

Kabel in een vloer storten met niet gesloten buis is beunwerk.
Leg je kabel nu wel of niet in buis? :P
Bij ons heb ik stukjes van de YMVK in pvc liggen zodat het er optisch netjes uit ziet en de 5 aderige krachtstroom kabel van de kookplaat (YMVK-mb) komt waarschijnlijk zonder PVC onder het piepschuim & werkvloer te liggen voor een meter of 3. Of iemand moet verrekte goede argumenten komen om de moeite te nemen om daar nog een pijpje omheen te frotten :P .
pi_189836439
Het enige argument is "als je nog eens wat wilt wijzigen" anders is het natuurlijk wel 100 procent functioneel.

Ik ben van het kamp "liever een buisje, loze leiding en doos, mantelbuis etc te veel dan te weinig".

Desalniettemin vind ik nog steeds dat in huis draad in huis toegepast hoort te worden.

Wet is het uiteraard niet. Onze buurlanden smeren ook zonder gêne gewoon platte kabel en andere zooi weg in je stucwerk of je vloer.

In de keuken bijvoorbeeld, ik zou altijd voldoende loze leiding aanleggen. Wie weet wil je over een paar jaar opeens een dikke kookplaat kwijt en wil je 4mm² erdoor. Ik zeg maar wat.
Laat die handjes wapperen!
pi_189836515
quote:
1s.gif Op donderdag 7 november 2019 14:47 schreef Borkydude het volgende:

[..]

Alright, balen dat de aannemer slecht werk heeft geleverd dan.

Desalniettemin wil ik hier een vloertje overheen leggen. Wat zouden jullie hier mee doen?

[ afbeelding ]
Tja..... Om er nog wat van te maken een stukje mantelbuis open snijden en er omheen frotten. Dan lekker dicht blubberen met een lekker dunne mortel, egaline, tegellijm ofzo.
Laat die handjes wapperen!
  donderdag 7 november 2019 @ 18:32:46 #298
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_189836651
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 18:20 schreef Gieliovd het volgende:
Het enige argument is "als je nog eens wat wilt wijzigen" anders is het natuurlijk wel 100 procent functioneel.

Ik ben van het kamp "liever een buisje, loze leiding en doos, mantelbuis etc te veel dan te weinig".

Desalniettemin vind ik nog steeds dat in huis draad in huis toegepast hoort te worden.

Wet is het uiteraard niet. Onze buurlanden smeren ook zonder gêne gewoon platte kabel en andere zooi weg in je stucwerk of je vloer.

In de keuken bijvoorbeeld, ik zou altijd voldoende loze leiding aanleggen. Wie weet wil je over een paar jaar opeens een dikke kookplaat kwijt en wil je 4mm² erdoor. Ik zeg maar wat.
Oh ja, dat argument waar ik in 15 jaar nog nooit gebruik van gemaakt heb of van dacht "had ik maar" :P .
pi_189836836
Ja die ja _O-

Zelf wel al een paar keer gehad hoor na de verbouwing dat ik dacht nice :7 en nu in onze nieuwe hut denk ik geregeld gdvr waarom nou tijdens de bouw niet ff een pijpje.
Laat die handjes wapperen!
pi_189837817
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 18:24 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Tja..... Om er nog wat van te maken een stukje mantelbuis open snijden en er omheen frotten. Dan lekker dicht blubberen met een lekker dunne mortel, egaline, tegellijm ofzo.
Goeie tip, dankje!

Trouwens for the record, het zijn YMVK-draden die er liggen. Hier een foto van de situatie: https://ibb.co/mJWdjHJ

Dat verandert de zaak niet? Nog steeds kut gelegd door de aannemer en nu buis er omheen frotten?

[ Bericht 8% gewijzigd door Borkydude op 07-11-2019 19:31:45 ]
  donderdag 7 november 2019 @ 20:34:38 #301
149959 SQ
snelle trees
pi_189839874
Heeft iemand nog briljante ingevingen?
Vandaag zijn onze radiatoren geplaatst. In 2 kamers worden de radiatoren wel warm, in 2 kamers niet. We hebben net alles al ontlucht, nog geen resultaat. Waar zou het nog aan kunnen liggen? Niet aan de ketel lijkt me, gezien er een aantal zijn die het wél doen.
disclaimer
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')