Dat stukje bovenaan is een "frees" gedeelte dat het hout ruimt zodat de schacht zonder frictie in het hout zit.quote:Op vrijdag 1 november 2019 16:11 schreef Barry1986 het volgende:
Je hebt deze:
[ afbeelding ]
en deze:
[ afbeelding ]
Wat doet het 2e type schroefdraad gang op het einde?
En wanneer pas je deze toe?
Mij is verteld, panhaken, diagonaal/dambordsgewijs plaatsen.quote:
Bedoel je het hoekje uit de punt of die ribbel tussen het schroefdraad en de kop?quote:Op vrijdag 1 november 2019 16:11 schreef Barry1986 het volgende:
Je hebt deze:
[ afbeelding ]
en deze:
[ afbeelding ]
Wat doet het 2e type schroefdraad gang op het einde?
En wanneer pas je deze toe?
Ah, ik dacht dat het tegen knappen van de schroef was. Wat jij zegt klinkt ook ergens wel plausibel. Ziet er overigens uit als een Woodie. Zo "luxe" zijn die toch niet?quote:Op woensdag 6 november 2019 08:35 schreef Gieliovd het volgende:
[..]
Dat stukje bovenaan is een "frees" gedeelte dat het hout ruimt zodat de schacht zonder frictie in het hout zit.
Dit is een heel luxe schroef!!
1- er zit een borende punt op zodat je niet hoeft voor te boren
2- grove spoed dus snel werkend
3- freesgedeelte
4- kopfrees zodat je niet hoeft te soeverijnen
Schroeven voor de nokvorsten heb ik nog van het huis idd.quote:Op woensdag 6 november 2019 08:32 schreef bleiblei het volgende:
Schroeven voor in de pannen?
Bedoel je deze?
https://www.dakpannendeal(...)orsten-te-bevestigen
Die zijn alleen nodig om nokvorsten en hoekpannen vast te zetten.
Ik heb bij de terrasoverkapping alleen panhaken gebruikt. Van deze:
https://www.bouwmaat.nl/m(...)s/product/0000565828
Maar uiteindelijk alleen hier en daar aan de randen. Alle pannen vastzetten is zonde van je tijd (en een k*tklus). Die dingen vliegen echt niet zo ff van je dak. Probeer er maar eens 1tje tussenuit te halen. Dan moet je echt flink duwen & trekken.
Dus uiteindelijk heb ik op de complete terrasoverkapping een pan of 40 vast gezet (aan de onderkant), en om en om hoekpannen & nokvorsten vastgeschroefd.
Ik gok dat dat voor een pro al aan de overkillkant zit.
Vrij standaard tegenwoordig idd, heb er ook veel gebruikt (Dynaplus)quote:Op woensdag 6 november 2019 08:38 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ah, ik dacht dat het tegen knappen van de schroef was. Wat jij zegt klinkt ook ergens wel plausibel. Ziet er overigens uit als een Woodie. Zo "luxe" zijn die toch niet?
Nouja, ik heb nog 3000 schroeven in een voordeeldoos van de Praxis staan en daar zit het echt niet op. Al doende leert men dat je op bepaalde dingen niet moet besparenquote:Op woensdag 6 november 2019 08:38 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ah, ik dacht dat het tegen knappen van de schroef was. Wat jij zegt klinkt ook ergens wel plausibel. Ziet er overigens uit als een Woodie. Zo "luxe" zijn die toch niet?
Ja okee, maar dat zijn serieuze low budget schroevenquote:Op woensdag 6 november 2019 09:14 schreef Gieliovd het volgende:
[..]
Nouja, ik heb nog 3000 schroeven in een voordeeldoos van de Praxis staan en daar zit het echt niet op. Al doende leert men dat je op bepaalde dingen niet moet besparen
Ah mooi!quote:Op woensdag 6 november 2019 08:35 schreef Gieliovd het volgende:
[..]
Dat stukje bovenaan is een "frees" gedeelte dat het hout ruimt zodat de schacht zonder frictie in het hout zit.
Dit is een heel luxe schroef!!
1- er zit een borende punt op zodat je niet hoeft voor te boren
2- grove spoed dus snel werkend
3- freesgedeelte
4- kopfrees zodat je niet hoeft te soeverijnen
Alle pannen van m'n garage liggen er los op, alleen nokvorsten en gevelpannen niet. Dat zijn dan wel zware sneldekkers.quote:Op woensdag 6 november 2019 08:24 schreef daNpy het volgende:
Dat zorgt ervoor dat je makkelijker kan schroeven zonder voor te boren. Het voorboren is echter ook weer hout type afhankelijk.
Zelf heb ik ook een vraagje:
Van het weekend (eindelijk) dakpannen leggen op de garage.
Dakhelling 30°, 10m breed, 4,6 lengte schuine zijde.
Met dakkapel (14°) en uitbouw (12°). Totale oppervlakte ca 100m2.
OVH dakpannen.
Hoe zet ik de pannen het beste vast en vooral, hoeveel/welke pannen?
Je hebt gewoon schroeven voor in de pannen, en de haakjes genaamd twintikkers.
Kabels in een betonnen vloer waar je later dus niet meer bij kunt moeten altijd in een schutbuis gelegd worden ter bescherming van de kabel.quote:Op donderdag 7 november 2019 08:04 schreef Borkydude het volgende:
Onze aannemer heeft een sleuf gemaakt in de betonnen vloer. Daar liggen nu drie pvc buizen in met elektrische groepen voor de keuken. Een klein gedeelte is ook kale kabel (zonder pvc er om heen). Wat is de beste manier om dit dicht te maken voordat ik een vloer leg?
Als er minder frictie is dan knapt hij natuurlijk ook minder snelquote:Op woensdag 6 november 2019 08:38 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Het grootste gedeelte zit pvc omheen, behalve in de bochtjes. Wat raad je aan? Daar geen cement op doen?quote:Op donderdag 7 november 2019 09:52 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Kabels in een betonnen vloer waar je later dus niet meer bij kunt moeten altijd in een schutbuis gelegd worden ter bescherming van de kabel.
Dat kun je toch niet voorkomen als je het geheel in de vloer stort ? Zelf had ik het geheel helemaal in buis gelegd.quote:Op donderdag 7 november 2019 11:23 schreef Borkydude het volgende:
[..]
Het grootste gedeelte zit pvc omheen, behalve in de bochtjes. Wat raad je aan? Daar geen cement op doen?
Alright, balen dat de aannemer slecht werk heeft geleverd dan.quote:Op donderdag 7 november 2019 13:58 schreef Gieliovd het volgende:
Kabel leg je niet aan in een buis, behalve bij opbouw. Bij inbouw werk je met draad in een buis. Die buis moet geheel gesloten zijn.
Kabel in een vloer storten met niet gesloten buis is beunwerk.
Leg je kabel nu wel of niet in buis?quote:Op donderdag 7 november 2019 13:58 schreef Gieliovd het volgende:
Kabel leg je niet aan in een buis, behalve bij opbouw. Bij inbouw werk je met draad in een buis. Die buis moet geheel gesloten zijn.
Kabel in een vloer storten met niet gesloten buis is beunwerk.
Tja..... Om er nog wat van te maken een stukje mantelbuis open snijden en er omheen frotten. Dan lekker dicht blubberen met een lekker dunne mortel, egaline, tegellijm ofzo.quote:Op donderdag 7 november 2019 14:47 schreef Borkydude het volgende:
[..]
Alright, balen dat de aannemer slecht werk heeft geleverd dan.
Desalniettemin wil ik hier een vloertje overheen leggen. Wat zouden jullie hier mee doen?
[ afbeelding ]
Oh ja, dat argument waar ik in 15 jaar nog nooit gebruik van gemaakt heb of van dacht "had ik maar"quote:Op donderdag 7 november 2019 18:20 schreef Gieliovd het volgende:
Het enige argument is "als je nog eens wat wilt wijzigen" anders is het natuurlijk wel 100 procent functioneel.
Ik ben van het kamp "liever een buisje, loze leiding en doos, mantelbuis etc te veel dan te weinig".
Desalniettemin vind ik nog steeds dat in huis draad in huis toegepast hoort te worden.
Wet is het uiteraard niet. Onze buurlanden smeren ook zonder gêne gewoon platte kabel en andere zooi weg in je stucwerk of je vloer.
In de keuken bijvoorbeeld, ik zou altijd voldoende loze leiding aanleggen. Wie weet wil je over een paar jaar opeens een dikke kookplaat kwijt en wil je 4mm² erdoor. Ik zeg maar wat.
Goeie tip, dankje!quote:Op donderdag 7 november 2019 18:24 schreef Gieliovd het volgende:
[..]
Tja..... Om er nog wat van te maken een stukje mantelbuis open snijden en er omheen frotten. Dan lekker dicht blubberen met een lekker dunne mortel, egaline, tegellijm ofzo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |