abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 20 oktober 2019 @ 10:48:48 #251
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_189528196
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2019 10:31 schreef jpajs het volgende:

[..]

Google eens op steenolie...................
Ik heb heb allerlei van dat soort producten staan en zet de keuken wekelijks in de groene zeep, maar ik ben daar een beetje flauw van en zoek naar een permanente coating/lak.
KuikenGuppy
pi_189607219
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 12:20 schreef Puala het volgende:
Metal stud tussenwanden van slaapkamers, welke dikte raden jullie aan? En welke isolatie?
Zo dik mogelijk met een minerale wol isolatie, ook zo dik mogelijk. Wil je heel veel info, download dan het handboek droge afbouw.
Bij gyproc kan je vrij gemakkelijk allerlei systemen op een rij zetten.
Reken in elk geval op een dubbele gipsplaat aan weerszijden.
pi_189625666
Hopelijk kunnen jullie me met het volgende helpen. Ik wil boekenplanken maken in een nis van ongeveer 30 cm diep en 1 meter breed. De linkerkant is een massieve muur, de achterkant en rechterkant bestaan uit gipsplaten en osb (waar we vaker zware dingen direct in hebben geschroefd, ideaal).

De planken moeten veel gewicht aankunnen. Ik wil geen onzichtbare plankdragers, maar ik wil ook geen grote steunen in het zicht. Eigenlijk wil ik zoiets als je in een kast hebt (kastplankdragers). Het lukt me maar niet om zulke dragers te vinden voor muren, d.w.z. geschikt om in een muur te bevestigen en niet lelijk wit plastic. Heeft iemand een tip wat ik kan gebruiken? Plan B is zelf houten latjes monteren in de nis waarop de plank rust.

Ik denk dus aan zoiets als hieronder, maar dan mooier en met de zekerheid dat de dragers het gewicht van boeken aankunnen (al zit at natuurlijk ook in het aantal dat je gebruikt):

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 26-10-2019 09:24:42 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_189625745
Voor je plan B: zo heb ik het ook gedaan. Latjes op de muur, plank erop en dan een deklatje er tegen. Dat maakt het net wat mooier :)
pi_189625947
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 oktober 2019 09:27 schreef Piles het volgende:
Voor je plan B: zo heb ik het ook gedaan. Latjes op de muur, plank erop en dan een deklatje er tegen. Dat maakt het net wat mooier :)
Dat deklatje tegen de voorkant? Ik twijfel erover of dat er mooi uitziet. Ik wil graag eiken planken gebruiken.

Ik dacht zelf aan de latjes meeschilderen met de muur. in het geval van plan B
  zaterdag 26 oktober 2019 @ 09:58:13 #256
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_189626011
Hoe dik worden die planken?
pi_189628045
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2019 09:58 schreef bleiblei het volgende:
Hoe dik worden die planken?
Ik zat te denken aan 18 mm.
  zaterdag 26 oktober 2019 @ 12:57:24 #258
4330 PJ
Tja.....
pi_189628365
Aluminium hoekprofiel op de muur schroeven (ook aan achterkant) en daar de plank in leggen?

Eventueel nog via onderkant schroefje door profiel in plank voor extra zekering.

Als je 20x20 doet ligt een 18mm plank ws vlak met bovenkant van profiel.
  zaterdag 26 oktober 2019 @ 14:41:58 #259
36431 bleiblei
pi_189629300
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2019 12:26 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik zat te denken aan 18 mm.
Dan zou ik ook voor een aluminium hoekprofieltje gaan. Aan de zijkant en achterkant. Als je geen 20 maar 15 pakt, kan je uitsparingen in de plank frezen zodat je het alleen van de onderkant kan zien. Is ook dat niet acceptabel kan je nog overwegen er een strookje eiken fineer overheen te plakken.
pi_189632365
Dank voor de tips!
  zondag 27 oktober 2019 @ 20:36:54 #261
36431 bleiblei
pi_189655760
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 oktober 2019 19:01 schreef Claudia_x het volgende:
Dank voor de tips!
Oh! Ik bedenk mij net dat je vast ook wel wat moois in 3D kan printen.
Zou ik normaliter best willen doen, ware het niet dat mijn printer niet bepaald inzetbaar is in de stoffige bende hier. Maar wellicht heb je een kennis die een mooie sterke & onzichtbare oplossing kan tekenen en printen.
pi_189655806
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2019 20:36 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Oh! Ik bedenk mij net dat je vast ook wel wat moois in 3D kan printen.
Zou ik normaliter best willen doen, ware het niet dat mijn printer niet bepaald inzetbaar is in de stoffige bende hier. Maar wellicht heb je een kennis die een mooie sterke & onzichtbare oplossing kan tekenen en printen.
Misschien kan ik m'n lief een nieuwe hobby aanpraten. :7

Ik heb namelijk nog een ander probleem, namelijk dat alle domotica wit is en onze kozijnen zwart zijn. Dat ziet er niet uit. Een verfbad geven durft m'n lief niet aan. Misschien is een soort omhulsel maken een oplossing.
pi_189655863
quote:
5s.gif Op zaterdag 26 oktober 2019 09:19 schreef Claudia_x het volgende:
Hopelijk kunnen jullie me met het volgende helpen. Ik wil boekenplanken maken in een nis van ongeveer 30 cm diep en 1 meter breed. De linkerkant is een massieve muur, de achterkant en rechterkant bestaan uit gipsplaten en osb (waar we vaker zware dingen direct in hebben geschroefd, ideaal).

De planken moeten veel gewicht aankunnen. Ik wil geen onzichtbare plankdragers, maar ik wil ook geen grote steunen in het zicht. Eigenlijk wil ik zoiets als je in een kast hebt (kastplankdragers). Het lukt me maar niet om zulke dragers te vinden voor muren, d.w.z. geschikt om in een muur te bevestigen en niet lelijk wit plastic. Heeft iemand een tip wat ik kan gebruiken? Plan B is zelf houten latjes monteren in de nis waarop de plank rust.

Ik denk dus aan zoiets als hieronder, maar dan mooier en met de zekerheid dat de dragers het gewicht van boeken aankunnen (al zit at natuurlijk ook in het aantal dat je gebruikt):

[ afbeelding ]
Is sleuven frezen aan beide zijkanten vd plankjes geen optie? En dan latjes van die dikte op de muur schroeven waar je de planken overheen schuift
pi_189655913
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2019 20:40 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Is sleuven frezen aan beide zijkanten vd plankjes geen optie? En dan latjes van die dikte op de muur schroeven waar je de planken overheen schuift
Ik word een beetje zenuwachtig van 'sleuven frezen', want frezen behoort niet tot ons arsenaal aan klusvaardigheden en we hebben er denk ik ook geen machinerie voor. Maar ik kan de buurman wel om hulp vragen.
pi_189656207
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2019 20:41 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik word een beetje zenuwachtig van 'sleuven frezen', want frezen behoort niet tot ons arsenaal aan klusvaardigheden en we hebben er denk ik ook geen machinerie voor. Maar ik kan de buurman wel om hulp vragen.
Haha wil ik best voor je doen hoor als je uit te buurt komt, alleen zit je vast aan die 18mm diktee? Dat is misschien wel een beetje krap. Heb het wel eens gedaan bij een stukje keukenblad van 40mm.
  zondag 27 oktober 2019 @ 20:54:11 #266
36431 bleiblei
pi_189656376
Bij 18mm heb je niet genoeg "vlees". Wordt of het te monteren latje in de muur te dun, of het hout dat over blijft in het plankje te dun. Wat evt. zou kunnen is een driehoekig latje op de muur monteren en dan een wigvormige sleuf uit het hout frezen. Dat gaat denk ik wel goed.
pi_189656552
En als je nou aan de 3 zijdes van de nis multiplex op de wanden maakt? En in die multiplex platen 18mm sleuven freest waar je de planken in schuift? Als je die wanden dan wit maakt valt t denk ik amper op dat er multiplex tegen de wanden zit.
pi_189662741
Ik ben wat aan het experimenteren met de ketel, vloerverwarming, radiatoren en mijn lucht/lucht warmtepomp in de woonkamer.

Het doel is de vloer constant warm te krijgen, de ruimte waar nodig met de warmtepomp bij te warmen.

Echter.... de vloer is ten eerste als bijverwarming aangelegd, maar dat is nou eenmaal zo.

Het punt is dat de vloer bijster weinig doet. Ik heb ook mijn vraagtekens bij de pomp.

Wie heeft er een goede truc om te controleren of de pomp van de verdeler wel daadwerkelijk verpompt en op standje 3 een beetje debiet levert?
Laat die handjes wapperen!
pi_189663101
quote:
3s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 13:14 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

In dat geval nog een leuke toevoeging: SceneSwitch. Daarmee kun je hetzelfde principe, maar uiteraard minder uitgebreid, hebben zonder dimmer: eerste keer inschakelen is helder koud licht, tweede keer 'normaal' licht en derde keer zacht warm licht:

[ afbeelding ]

Geen aandelen in 123led overigens, maar blijkbaar hebben ze hun SEO goed op orde ;)
Ik heb ook zo'n lamp en vind het ontzettend irritant.
Na het proberen is de 3e stand/zachtste stand wat ik wil. Maar deze stand onthoud de lamp niet.
Dus ik mag elke keer 3x aan/uit knipperen voordat ik de juiste lichtintensiteit heb :')
Het lijkt soms wel een disco in huis :+
pi_189674182
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2019 20:58 schreef Makrolon het volgende:
En als je nou aan de 3 zijdes van de nis multiplex op de wanden maakt? En in die multiplex platen 18mm sleuven freest waar je de planken in schuift? Als je die wanden dan wit maakt valt t denk ik amper op dat er multiplex tegen de wanden zit.
Dan heb ik liever latjes onder de planken die ik met de muren mee schilder. Heel storend vind ik die niet, maar onzichtbaar is natuurlijk mooier.

Het idee van @bleiblei van een driehoekig latje vind ik slim. Daar ga ik op broeden.

Wat ik ook wel eens heb gezien in een timmerwerkplaats zijn houten latten (verticaal) met een soort zigzagpatroon erin gezaagd zodat je planken op verschillende hoogtes erin kunt schuiven. Ik ben niet erg duidelijk, maar ik weet niet hoe zo'n lat heet. Zoiets vind ik in ieder geval wel wat hebben. Die latten zie je natuurlijk heel duidelijk zitten, maar handgemaakt zijn ze wel tof en tegelijk praktisch.
  maandag 28 oktober 2019 @ 21:01:59 #271
36431 bleiblei
pi_189674325
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2019 20:56 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dan heb ik liever latjes onder de planken die ik met de muren mee schilder. Heel storend vind ik die niet, maar onzichtbaar is natuurlijk mooier.

Het idee van @:bleiblei van een driehoekig latje vind ik slim. Daar ga ik op broeden.

Wat ik ook wel eens heb gezien in een timmerwerkplaats zijn houten latten (verticaal) met een soort zigzagpatroon erin gezaagd zodat je planken op verschillende hoogtes erin kunt schuiven. Ik ben niet erg duidelijk, maar ik weet niet hoe zo'n lat heet. Zoiets vind ik in ieder geval wel wat hebben. Die latten zie je natuurlijk heel duidelijk zitten, maar handgemaakt zijn ze wel tof en tegelijk praktisch.
Een keeplat :) .
pi_189674480
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2019 21:01 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Een keeplat :) .
Ja! *O* Je wil niet weten hoelang ik daarop heb gezocht. "Lat met zigzag om plank op te leggen" was klaarblijkelijk niet specifiek genoeg. Zolang een mens sneller begrijpt wat ik bedoel dan een machine ben ik niet zo bang dat kunstmatige intelligentie ons gaat verdringen.

Enfin, een keeplat:

[ Bericht 2% gewijzigd door Claudia_x op 28-10-2019 21:13:34 ]
pi_189731152
Je hebt deze:

en deze:

Wat doet het 2e type schroefdraad gang op het einde?
En wanneer pas je deze toe?
  woensdag 6 november 2019 @ 08:24:43 #274
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189811714
Dat zorgt ervoor dat je makkelijker kan schroeven zonder voor te boren. Het voorboren is echter ook weer hout type afhankelijk.

Zelf heb ik ook een vraagje:
Van het weekend (eindelijk) dakpannen leggen op de garage.
Dakhelling 30°, 10m breed, 4,6 lengte schuine zijde.
Met dakkapel (14°) en uitbouw (12°). Totale oppervlakte ca 100m2.
OVH dakpannen.

Hoe zet ik de pannen het beste vast en vooral, hoeveel/welke pannen?
Je hebt gewoon schroeven voor in de pannen, en de haakjes genaamd twintikkers.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 6 november 2019 @ 08:32:47 #275
36431 bleiblei
pi_189811776
Schroeven voor in de pannen?
Bedoel je deze?
https://www.dakpannendeal(...)orsten-te-bevestigen
Die zijn alleen nodig om nokvorsten en hoekpannen vast te zetten.

Ik heb bij de terrasoverkapping alleen panhaken gebruikt. Van deze:
https://www.bouwmaat.nl/m(...)s/product/0000565828
Maar uiteindelijk alleen hier en daar aan de randen. Alle pannen vastzetten is zonde van je tijd (en een k*tklus). Die dingen vliegen echt niet zo ff van je dak. Probeer er maar eens 1tje tussenuit te halen. Dan moet je echt flink duwen & trekken.
Dus uiteindelijk heb ik op de complete terrasoverkapping een pan of 40 vast gezet (aan de onderkant), en om en om hoekpannen & nokvorsten vastgeschroefd.
Ik gok dat dat voor een pro al aan de overkillkant zit :P .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')