Sad.quote:Acteur Rutger Hauer (75) overleden na kort ziekbed
Acteur Rutger Hauer is na een kort ziekbed overleden. Hij was 75 jaar. Hauer overleed vrijdag in het Friese Beetsterzwaag. De uitvaart heeft vandaag in besloten kring plaatsgevonden. Dat heeft zijn familie laten weten.
Showredactie 24-07-19, 18:55 Laatste update: 18:58
Hauer begon eind jaren zestig zijn carrière met stukken van Shakespeare en Vondel bij de Noorder Compagnie. Hij werd gespot voor de hoofdrol in de populaire serie Floris (1969). Turks Fruit (1973) maakte hem echt beroemd en Soldaat van Oranje (1977) betekende zijn ticket naar Hollywood. Daar werd hij een gevierd en veelgevraagd acteur, met onder andere Blade Runner (een sf-film die overigens speelt in 2019), The Hitcher, Nighthawks en Escape from Sobibor.
In 1988 won hij een Golden Globe voor deze imposante rol. Maar ook kroop hij in films van wat minder allooi en met minder budget net zo lief in de huid van psychopaten, nazi's en vampiers, zoals in HBO-hitserie True Blood. In maart wijdde het Toscaanse Lucca Film Festival nog een retrospectief aan hem.
Rutger Hauer heeft zich intensief ingezet voor onder meer het Rode Kruis, het Aidsfonds en zijn eigen Rutger Hauer Starfish Association, een non-profitorganisatie om kinderen en zwangere vrouwen met hiv/aids te helpen. Zijn familie laat weten dat het zijn levensmissie was "om een verschil te kunnen maken in de wereld".
Hauer werd in 2013 benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Hij was vijftig jaar samen met zijn grote liefde Ineke Hauer-Ten Cate.
Sluit ik me bij aan. RIPquote:Op woensdag 24 juli 2019 19:07 schreef Cockwhale het volgende:
RIP held.
Helaas in veel matige films gespeeld, maar desalniettemin ook een hoop goede rollen gehad. Van Nederlandse klassiekers in de jaren 70', A-titels uit Hollywood zoals Batman, maar ook in badass over-the-top b-films als Hobo with a shotgun.
Ze bleven sowieso al uit de media toch? Ook toen de man nog leefdequote:Op woensdag 24 juli 2019 19:04 schreef Doevelaer het volgende:
Wel bijzonder/knap/bijzonder knap dat z'n familie dat 5 dagen stil heeft weten te houden.
Fatherland, vond ik ook wel goed.quote:Op woensdag 24 juli 2019 19:07 schreef Cockwhale het volgende:
RIP held.
Helaas in veel matige films gespeeld, maar desalniettemin ook een hoop goede rollen gehad. Van Nederlandse klassiekers in de jaren 70', A-titels uit Hollywood zoals the Dark Knight, maar ook in badass over-the-top b-films als Hobo with a shotgun. Blade Runner blijft tevens memorabel.
Ik wilde hobo altijd al eens kijken, maar nooit gedaan. Nu toch maar eens doenquote:Op woensdag 24 juli 2019 19:15 schreef Karina het volgende:
was een held hobo with a shotgun maar ook heineken of soldaat van oranje alles deed hij.
Toch lijkt me dat Soldaat van Oranje, om iets te noemen, vrij klassiek is, in de zin dat toch wrs bijna iedereen wel van die film gehoord heeft als niet verscheidene keren gezien, toch? Of ben ik nou te oud of zo?quote:Op woensdag 24 juli 2019 19:25 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik denk dat bijna de hele jongere generatie hem niet kent.
Dat laatste, ben ik bang.quote:Op woensdag 24 juli 2019 19:26 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Toch lijkt me dat Soldaat van Oranje, om iets te noemen, vrij klassiek is, in de zin dat toch wrs bijna iedereen wel van die film gehoord heeft als niet verscheidene keren gezien, toch? Of ben ik nou te oud of zo?
Ik ben 30 en ik ken hemquote:Op woensdag 24 juli 2019 19:25 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Escape from Sobibor en Batman begins daar ken ik hem van en ik ben 30.quote:Op woensdag 24 juli 2019 19:25 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Wie nooit die film heeft gezien of iig ervan heeft gehoord is imo gediskwalificeerd voor het leven. Maar that’s me.quote:Op woensdag 24 juli 2019 19:26 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Toch lijkt me dat Soldaat van Oranje, om iets te noemen, vrij klassiek is, in de zin dat toch wrs bijna iedereen wel van die film gehoord heeft als niet verscheidene keren gezien, toch? Of ben ik nou te oud of zo?
Ja, iconisch NLs acteur imho. Opgekomen als filmacteur in de jaren 70, nadat-ie de titelrol speelde in de jeugdserie Floris in de jaren 60 (die alle jongetjes gingen naspelen), vervolgens in Turks Fruit gespeeld met Monique van der Ven naar een boek van Jan Wolkers en daarna in Soldaat van Oranje, waardoor hij in de VS doorbrak, en ook internationaal verder, veel onbekende films gespeeld in Italië ook, maar ook veel bekende redelijk goede B-films in de VS.quote:
Was nog wel actief maar nu dus "Henry" Rust.quote:Op woensdag 24 juli 2019 19:25 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Hmmm, Turks Fruit heb ik heel lang geleden wel eens gezien. Ik ben sowieso niet echt een filmkenner.quote:Op woensdag 24 juli 2019 19:34 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, iconisch NLs acteur imho. Opgekomen als filmacteur in de jaren 70, nadat-ie de titelrol speelde in de jeugdserie Floris in de jaren 60 (die alle jongetjes gingen naspelen), vervolgens in Turks Fruit gespeeld met Monique van der Ven naar een boek van Jan Wolkers en daarna in Soldaat van Oranje, waardoor hij in de VS doorbrak, en ook internationaal verder, veel onbekende films gespeeld in Italië ook, maar ook veel bekende redelijk goede B-films in de VS.
Batman Begins?quote:
Blade runner is wel een goede film, alhoewel redelijk verouderd, raakte die film in 1982 qua thematiek ook zeker wel een interessante filosofische snaar imho. Tegenwoordig is deze thematiek een heel klein beetje verouderd als in: iedereen kent die thematiek wel. Filmisch is het ook wel verouderd vanwege meerdere redenen o.a. de ontwikkeling van CGI, maar toen maakte het zeker wel impact.quote:
The Fatherland vond ik zeker ook een aardige thriller. Beetje Mulischiaans eigenlijk (De toekomst van Gisteren). En later kwam natuurlijk The Man in the Highcastle. Btw zelfde auteur als Blade runner: Philip K. Dick, maar dit terzijde.quote:Op woensdag 24 juli 2019 19:43 schreef marc0871 het volgende:
Flesh & blood,
Salute of the jugger/Blood of heroes,
Spetters.
R.I.P, Rutger.
Goeie vraag hoor, Ko mocht er ook zijn, maar meer stage-actor. En dan de series op tv.quote:Op woensdag 24 juli 2019 19:47 schreef Klopkoek het volgende:
Is dit de grootste die we gehad hebben? Denk het wel. Met alle respect voor polderacteurs zoals Ko van Dijk.
Little nugget is, je kunt hem op yt zien, een serie over het leven van Albert Speer, waarin hij Speer speelt. Maar goed, ik hou van dat soort Amerikaanse series, zoals ook The Winds of War bijv.quote:Op woensdag 24 juli 2019 19:52 schreef Cherni het volgende:
RIP
Floris en The Blade Runner zijn wat mij betreft het beste werk.
Als je in het buitenland doorbreekt, zoals zoveel Denen, dan heb je een plusje wmb.quote:Op woensdag 24 juli 2019 19:52 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Goeie vraag hoor, Ko mocht er ook zijn, maar meer stage-actor. En dan de series op tv.
Zijn wel eerder NL'ers geweest: Jetta Goudal, Martin Sieveking.quote:Op woensdag 24 juli 2019 19:56 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Als je in het buitenland doorbreekt, zoals zoveel Denen, dan heb je een plusje wmb.
Schitterende film als je ook de muziek van Vangelis erbij neemt. Hij speelde daar een schitterende rol. Een meesterwerk.quote:
Het grappige is dat dat echt een bestaand broodje aap was hè.quote:
Rijk de Gooyer had ook een paar films waar ik in mijn jeugd voor thuis bleef.quote:Op woensdag 24 juli 2019 19:59 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Zijn wel eerder NL'ers geweest: Jetta Goudal, Martin Sieveking..
Was er nog 1 in de jaren 50 ook.
Maar idd Hauer is wel de grootste.
Trouwens na Soldaat van Oranje ging natuurlijk Jeroen Krabbé ook even naar de VS, heeft toch ook aardig wat film- en tvrollen gescoord.
Rijk de Gooyer is toch nooit in Hollywood geweest btw? Rijk was wel lachen idd.quote:Op woensdag 24 juli 2019 20:14 schreef Cherni het volgende:
[..]
Rijk de Gooyer had ook een paar films waar ik in mijn jeugd voor thuis bleef.
Wrs zijn ze een beetje overvallen door dit nieuws.quote:Op woensdag 24 juli 2019 20:18 schreef yvonne het volgende:
Zend een van de talloze zenders nog een van zijn films uit?
Oké.quote:Op woensdag 24 juli 2019 20:15 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Rijk de Gooyer is toch nooit in Hollywood geweest btw? Rijk was wel lachen idd.
Trouwens volgens mij Wim Sonneveld wel ook.
Zn series worden nog uitgezonden > True Blood bijvquote:Op woensdag 24 juli 2019 20:18 schreef yvonne het volgende:
Zend een van de talloze zenders nog een van zijn films uit?
Blade Runner is juist totaal niet verouderd, zeker filmtechnisch zijn er maar weinig films die het kunnen evenaren heden ten dage. Alleen Mad Max Fury Road is er enigszins bij in de buurt gekomen de afgelopen jaren.quote:Op woensdag 24 juli 2019 19:46 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Blade runner is wel een goede film, alhoewel redelijk verouderd, raakte die film in 1982 qua thematiek ook zeker wel een interessante filosofische snaar imho. Tegenwoordig is deze thematiek een heel klein beetje verouderd als in: iedereen kent die thematiek wel. Filmisch is het ook wel verouderd vanwege meerdere redenen o.a. de ontwikkeling van CGI, maar toen maakte het zeker wel impact.
Heb Blade runner 2049 niet gezien (nog), staat op Netflix nu...
Oh ja, HBOquote:Op woensdag 24 juli 2019 20:20 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Zn series worden nog uitgezonden > True Blood bijv
Tijdje geleden geprobeerd terug te kijken, maar dat was dus mijn mening: verouderd. In de zin dat deze alom bekend is. Beetje de thematiek van Alan Turings gedachte-experiment: hoe kun je bepalen of je te maken hebt met een computer of een mens, als je alleen vragen mag stellen. The Thing heeft eigenlijk dezelfde thematiek. En de thematiek heeft allerlei varianten zoals in the sixth sense.quote:Op woensdag 24 juli 2019 20:20 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Blade Runner is juist totaal niet verouderd, zeker filmtechnisch zijn er maar weinig films die het kunnen evenaren heden ten dage. Alleen Mad Max Fury Road is er enigszins bij in de buurt gekomen de afgelopen jaren.
Ja, ga ik nog wel zien.quote:Blade Runner 2049 moet je ook zeker kijken, ook die is visueel prachtig alleen verhaaltechnisch wel iets minder dan het origineel.
een sjibbolet.quote:Op woensdag 24 juli 2019 20:09 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het grappige is dat dat echt een bestaand broodje aap was hè.
Moet je doen, ik vond 'm zeker de moeite.quote:
THX1138.quote:Op woensdag 24 juli 2019 20:20 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Blade Runner is juist totaal niet verouderd, zeker filmtechnisch zijn er maar weinig films die het kunnen evenaren heden ten dage. Alleen Mad Max Fury Road is er enigszins bij in de buurt gekomen de afgelopen jaren.
Blade Runner 2049 moet je ook zeker kijken, ook die is visueel prachtig alleen verhaaltechnisch wel iets minder dan het origineel.
nou dan heb je wat te kijken. kan echt niet, he, dat je die niet gezien hebt.quote:
nietszeggend in een mooie verpakking, vond ik.quote:Op woensdag 24 juli 2019 19:46 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Heb Blade runner 2049 niet gezien (nog), staat op Netflix nu...
Legendarisch.quote:
Blijft een indrukwekkende scene.quote:
Ik heb een oude Nederlandse vertaling ook, die heet De elektrische nachtmerrie.quote:Op woensdag 24 juli 2019 21:53 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Dromen androiden van elektronische schapen?
Rijk is een tijdje groot geweest in Duitsland. Via de UFA.quote:Op woensdag 24 juli 2019 20:15 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Rijk de Gooyer is toch nooit in Hollywood geweest btw? Rijk was wel lachen idd.
Trouwens volgens mij Wim Sonneveld wel ook.
Ik heb hem dus met de titel die ik gaf.quote:Op woensdag 24 juli 2019 22:00 schreef herverwijderd het volgende:
[..]
Ik heb een oude Nederlandse vertaling ook, die heet De elektrische nachtmerrie.
Ja, is hetzelfde.quote:Op woensdag 24 juli 2019 22:09 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Ik heb hem dus met de titel die ik gaf.
Maar het schijnt hetzelfde boek te zijn.
Binnenkort nog eens opzoeken.
Nou goed uitziende... hij had een karakteristieke kop, maar dat ie er goed uit zag kan ik nou ook weer niet zeggen.quote:Op donderdag 25 juli 2019 01:21 schreef Za het volgende:
Een van de meest goed uitziende acteurs welke ons land heeft voortgebracht.
Heden lopen er allerlei halfzachten in de NL films.
Dat is het vervelende aan ouder worden.quote:Op donderdag 25 juli 2019 01:42 schreef vosss het volgende:
[..]
Nou goed uitziende... hij had een karakteristieke kop, maar dat ie er goed uit zag kan ik nou ook weer niet zeggen.
RIP aan de nabestaanden. Weer eentje minder. Lijkt wel of er steeds meer gaan tegenwoordig. Al komt dat misschien ook wel gewoon omdat ik ouder wordt ofzo.
Mwah, maar RIP. Mooie man, goeie acteur.quote:Op donderdag 25 juli 2019 02:30 schreef Hoogslaper het volgende:
[..]
Dat is het vervelende aan ouder worden.
Toen je kind was en naar het nieuws keek en er iemand was overleden, was dat iemand van de generatie van je ouders.
Nu kijken wij naar het nieuws en zien wij onze helden omvallen.
Eensquote:Op donderdag 25 juli 2019 02:32 schreef Stray_cat het volgende:
[..]
Mwah, maar RIP. Mooie man, goeie acteur.
Eens, heb hem een tijdje geleden nog in de bioscoop gezien, die opening scene is nog steeds even indrukwekkend. Misschien wel de beste SF film ooit. Top 3 zeker.quote:Op woensdag 24 juli 2019 20:20 schreef LTVDK het volgende:
[..]
`Hoeveel films heb jij gezien metquote:Op woensdag 24 juli 2019 19:26 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
En waarom zou dit erg zijn? Het zijn artiesten, er is geen sprake van machtsverhoudingen.quote:Op donderdag 25 juli 2019 10:44 schreef Idisrom het volgende:
In de Leeuwarder Courant staat vandaag een foto, wat momenteel niet meer door de beugel zou kunnen.
Dit is een foto van de nachtelijke uren na de première van de film Turks Fruit. Jan Wolkers heeft hier gewoon een van de borsten van Monique van der Ven beetgepakt, als ware het een bloemkool die hij vasthoudt.
Dat moet Josje zijn, waarbij hij nog een stuk schaamhaar afknipt voor in zijn plakboek.quote:Op donderdag 25 juli 2019 13:10 schreef Weltschmerz het volgende:
Zijn tekstregel die mij het meest bijgebleven is:
"Ik gebruik alleen de onderkant" nadat hij in Turks Fruit een of ander meisje heeft opgepikt en ze haar shirt wil uittrekken en nogal droevige borsten heeft.
Helaas is het verhaal nogal veranderd, feitelijk deed vooral Peter Tazelaar het gevaarlijke werk.quote:
quote:
Ik vind hem een beetje de Nederlandse versie van Charles Bronsonquote:Op donderdag 25 juli 2019 08:45 schreef Loekie1 het volgende:
Hij had een prachtige uitstraling. Er zijn weinig mensen die gaan voor weinig woorden, tegenwoordig is het alleen maar oppervlakkig gebabbel wat de klok slaat.
Welke acteurs zijn goed in zo weinig mogelijk woorden gebruiken en dan toch een grandioze uitstraling hebben? Ik kan ze zo niet opnoemen.
Bernhard mocht willen dat Bond op hem gebaseerd was, dat was de schurk Count Lippe uit Thunderball.quote:Op zondag 28 juli 2019 09:08 schreef raptorix het volgende:
[..]
Helaas is het verhaal nogal veranderd, feitelijk deed vooral Peter Tazelaar het gevaarlijke werk.
Overigens is de opening van Gold Finger gebaseerd op zijn avonturen:
Niet heel vreemd tijdens de oorlogsjaren werkte Ian Fleming samen met de Nederlanders, een ander deel van het Bond karakter is ook gebaseerd op Prins Bernhard (snelle waggels, mooie vrouwen, goede drank)
Een beginnende actrice en een gerenommeerd schrijver in wiens boek ze een hoofdrol speelt. Lijkt me duidelijk me-too voer.quote:Op donderdag 25 juli 2019 11:18 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
En waarom zou dit erg zijn? Het zijn artiesten, er is geen sprake van machtsverhoudingen.
Ik vond het eigenlijk allemaal wel kutfilms hoor.quote:Op donderdag 25 juli 2019 08:53 schreef kladderadatsch het volgende:
Heeft ook een heleboel kutfilms gemaakt hoor. Wist 'ie zelf ook wel trouwens. Paar jaar geleden nog een docu over hem gezien. Broodnuchtere vent is het altijd gebleven die dat hele acteren allemaal niet zo serieus nam, het leverde goed geld op en dat was het wel.
Ik zag laatst iemand posten ''Shoutout naar alle allochtonen die Turks Fruit op school kozen als literatuur, om erachter te komen dat het niet over Turken gaat''.quote:Op maandag 29 juli 2019 14:24 schreef the-eye het volgende:
[..]
Een beginnende actrice en een gerenommeerd schrijver in wiens boek ze een hoofdrol speelt. Lijkt me duidelijk me-too voer.
Turksfruit zou nu overigens echt niet meer gemaakt kunnen worden hoor. Neem alleen al de scene waarin hij in die cabrio springt en de bestuurster op haar mond pakt.
Nah, Blade Runner en z'n bijdrage daaraan heeft z'n status echt wel voor een groot deel bepaald hoor. Top 10 cult film aller tijden is dat gewoon. Sowieso een van de weinige echt goede SF films en dat zeg ik als groot SF fan.quote:Op maandag 29 juli 2019 15:20 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik vond het eigenlijk allemaal wel kutfilms hoor.![]()
Soldaat van Oranje is hartstikke saai met slecht acteerwerk.
Heb die bewondering voor Hauer nooit echt begrepen.
Maar het was ook allemaal voor mijn tijd.
En heb wel respect dat hij in de VS is doorgebroken als een van de weinige NL acteurs.
quote:Op maandag 29 juli 2019 15:24 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Ik zag laatst iemand posten ''Shoutout naar alle allochtonen die Turks Fruit op school kozen als literatuur, om erachter te komen dat het niet over Turken gaat''.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |