abonnement Unibet Coolblue
pi_187582111
Wecken, drogen, inleggen, fermenteren, en meer. Hét topic om recepten uit te wisselen, tips en trucs voor het redden van experimenten, opdoen van inspiratie en meer van zulks.

quote:
Inmaken of wecken is een techniek voor het conserveren van voedsel.

Bij conserveren gaat het erom dat er geen bacteriën in het voedsel aanwezig zijn of dat de aanwezige bacteriën zich niet verder kunnen ontwikkelen. Zowel de pot of de fles waarin het voedsel wordt ingemaakt als ook het voedsel zelf moet dus vrij van kiemen zijn.

Dit gaat als volgt:
• Behandel de pot of fles (weckflessen) met een warme oplossing van soda (natriumcarbonaat) of met een oplossing van een goed bacteriedodend afwasmiddel in warm water. Na het wassen moet de pot op zijn kop op een steriele doek worden gezet, zodat er geen bacteriën bij kunnen komen.
• De pot moet absoluut heel zijn, er mogen geen stukjes af zijn. Er moet absoluut worden voorkomen dat er contact met de buitenlucht kan optreden
• Speciale aandacht voor de sluitring, weckring of de inmaakring (rubberen ring). Deze moet worden gekookt in een oplossing van soda of afwasmiddel. Ook de inmaakring mag niet beschadigd zijn. Tegenwoordig kan men prima gebruik maken van potten met een zgn. twist-offdeksel.
• Nu kunnen de flessen of potten worden gevuld met het bij voorkeur gekookte voedsel (gekookte groenten, vlees, fruit). Het koken van voedsel is ook een sterilisatie, dus conservatie. Rauw voedsel inmaken kan overigens wel.
• Vul de pot met rauw voedsel tot de rand en met gekookt voedsel tot 1,5 tot 2 cm onder de rand
• Sluit de pot goed af, vergeet de sluitring niet.
• Doe de potten/flessen in een ketel of grote pan. Zorg dat de potten vrij van de bodem zijn. In een weckpan zit daarvoor een soort rooster, maar een handdoek op de bodem werkt ook. Als het glas direct op de bodem staat is er gevaar van kapot springen. Vul de pan met water dat ongeveer de gelijke temperatuur heeft als de pot. De hoogte van het water is ongeveer 3/4 van de hoogte van de potten/flessen. Bij meerdere lagen geldt dit voor de bovenste laag.
• Kook het water in de ketel. Kook zolang als nodig is. 60 tot 90 minuten voor gekookt voedsel; 90 tot 120 minuten voor rauw voedsel.
• Door de temperatuurverhoging zal de lucht in de pot/fles uitzetten en zal deze gedeeltelijk ontsnappen, er ontstaat een overdruk.
• Na afloop van het kookproces laat je de pot/fles afkoelen. Door de afkoeling ontstaat onderdruk en door de afsluiting zal de pot zichzelf grootdeels vacuum zuigen. Niet in aanraking laten komen met een ijskoud oppervlak want dan springt de hete pot. Zet de potten bijvoorbeeld op een handdoek.
• Wordt lucht in de pot/fles gezogen tijdens dit proces, dan is het inmaken mislukt voor deze pot. Direct opeten is de enige remedie als je het niet wilt weggooien.
• Het ingemaakte voedsel vorstvrij en buiten bereik van zonlicht bewaren.
• Controleer na enige dagen nog eens of de flessen lekvrij zijn en herhaal dit regelmatig.
• Voedsel volgens deze wijze ingemaakt, is normaliter enige jaren houdbaar. Markeer echter altijd de inmaakdatum op de pot/fles zodat je nog kunt zien hoe lang geleden het voedsel is ingemaakt. Maak de oudste inmaak het eerst op.

• Mocht je vastgesteld hebben dat er lucht in de fles is gekomen of dat er een lek was, dan dien je het voedsel weg te gooien. Let op: voedsel op deze wijze ingemaakt is niet een garantie voor succes; het kan voorkomen dat hoewel je deze methode hebt gevolgd, het voedsel toch bederft.
SPOILER: Bonen op zout van Sigme
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Amsterdamse uien van Pietverdriet
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Ingelegde citroenen van Trusten
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER:
Zoetzure courgette van Sigme
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Appel-bietenchutney van stavromulabeta
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zure kersen met rozemarijn door stavromulabeta


[ Bericht 48% gewijzigd door Lucky_Strike op 25-06-2019 12:56:14 ]
Spoilers!
pi_187615277
O+


Spoilers!
pi_187615724
Jij zult je voorlopig niet vervelen ;)
Wel enorm handig wanneer je bv veel te veel tomaten hebt. Wil je alleen eigen kweek gaan inmaken of ook naar de markt of zo?
We have far more in common than that which devides us..
pi_187624542
Net het olijvenpoeder naar advies van @Kaatje gemaakt

Yum!

Verder druk aan het spelen met de voedseldroger en fruit.
Dochterlief wil bleekselderij met pindakaas drogen.. (koken en in de blender is het plan geloof ik... ik ben niet helemaal overtuigd maar ik vind dr experimenteerdrang wel echt superleuk... dus we gaan het zien :) )

Het olijvenpoeder heeft de 2e droogronde overigens gewoon in de vensterbank gedaan... het was zo warm de afgelopen dagen...
pi_187769669
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2019 22:47 schreef Uhmmpie het volgende:
Net het olijvenpoeder naar advies van @:kaatje gemaakt

Yum!

Verder druk aan het spelen met de voedseldroger en fruit.
Dochterlief wil bleekselderij met pindakaas drogen.. (koken en in de blender is het plan geloof ik... ik ben niet helemaal overtuigd maar ik vind dr experimenteerdrang wel echt superleuk... dus we gaan het zien :) )

Het olijvenpoeder heeft de 2e droogronde overigens gewoon in de vensterbank gedaan... het was zo warm de afgelopen dagen...
In de droger nu 2 laden met parmezaanse kaaskruimels, 1 lade met blauwaderkaas (hele goedkope, om te proberen) en omdat ik nog ruimte had, plakjes peer.
We have far more in common than that which devides us..
  vrijdag 5 juli 2019 @ 19:50:38 #6
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_187769725
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 19:46 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

In de droger nu 2 laden met parmezaanse kaaskruimels, 1 lade met blauwaderkaas (hele goedkope, om te proberen) en omdat ik nog ruimte had, plakjes peer.
Ben heel blij dat ik olijvenpoeder van je heb gekregen O+
Nu vroeg ik me af: zou ik het ook in/over een salade kunnen doen (bijv een Grikse salade)? Het lijkt mij wel lekker. Heb jij dat al eens geprobeerd?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_187769760
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 19:50 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ben heel blij dat ik olijvenpoeder van je heb gekregen O+
Nu vroeg ik me af: zou ik het ook in/over een salade kunnen doen (bijv een Grikse salade)? Het lijkt mij wel lekker. Heb jij dat al eens geprobeerd?
Ja, dat doe ik ook wel. Ik heb niet altijd olijven in huis en dan gooi ik dat erover.
We have far more in common than that which devides us..
pi_187769838
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 19:46 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

In de droger nu 2 laden met parmezaanse kaaskruimels, 1 lade met blauwaderkaas (hele goedkope, om te proberen) en omdat ik nog ruimte had, plakjes peer.
Gedroogde kaas?
  vrijdag 5 juli 2019 @ 19:58:50 #9
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_187769866
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 19:52 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Ja, dat doe ik ook wel. Ik heb niet altijd olijven in huis en dan gooi ik dat erover.
Dank ^O^
Dan ga ik dat morgen eens uitproberen. Ik heb wel olijven in huis maar dat zijn groene.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_187769883
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 19:56 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Gedroogde kaas?
Ja, LS kwam er mee, dus google aangeslingerd met opdracht "dehydrator blue cheese" en een stuk gevonden waar iemand dat gedaan had, met parmezaan en met blauwader. Dus beiden gedaan.
Apparaat staat wel op het balkon, ik hoef niet de hele nacht de kaas te ruiken.

Schijnt geconcentreerd poeder te worden
We have far more in common than that which devides us..
pi_187770075
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 19:59 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Ja, LS kwam er mee, dus google aangeslingerd met opdracht "dehydrator blue cheese" en een stuk gevonden waar iemand dat gedaan had, met parmezaan en met blauwader. Dus beiden gedaan.
Apparaat staat wel op het balkon, ik hoef niet de hele nacht de kaas te ruiken.

Schijnt geconcentreerd poeder te worden
Ben benieuwd :)
pi_187770083
Net mn gedroogde knof gebruikt voor knofsaus...
geloof niet dat ik nog veel aanspraak ga hebben als ik zo nog wat wil gaan drinken
pi_187770094
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 20:09 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Ben benieuwd :)
Ik ook. Was net even op het balkon om de was op te hangen, het meurt giga, geen binnenhuis werkje _O-
We have far more in common than that which devides us..
pi_187770199
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 20:10 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Ik ook. Was net even op het balkon om de was op te hangen, het meurt giga, geen binnenhuis werkje _O-
Arme buren _O-
  vrijdag 5 juli 2019 @ 20:18:43 #15
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_187770251
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 20:10 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Ik ook. Was net even op het balkon om de was op te hangen, het meurt giga, geen binnenhuis werkje _O-
En je was nu ook :X
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_187770320
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 20:18 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

En je was nu ook :X
T is maar een klein beetje was (m'n ondergoed gaat dus raar ruiken _O- )
Maar de ellende is, dat het rek alleen maar daar kan staan waar ik een stopcontact hem.
We have far more in common than that which devides us..
  vrijdag 5 juli 2019 @ 20:25:29 #17
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_187770343
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 20:23 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

T is maar een klein beetje was (m'n ondergoed gaat dus raar ruiken _O- )
Maar de ellende is, dat het rek alleen maar daar kan staan waar ik een stopcontact hem.
Waarom niet gewoon ff in je huiskamer of slaapkamer of op de gang voor mijn part? Ondergoed droogt snel..
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_187770414
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 20:25 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Waarom niet gewoon ff in je huiskamer of slaapkamer of op de gang voor mijn part? Ondergoed droogt snel..
Omdat ik geen zin heb om het nu naar binnen te halen (lui)
We have far more in common than that which devides us..
pi_187770571
Ik ben nu de kruisbessenpuree aan het laten uitlekken om er kruisbessencurd van te maken. Nieuw experiment. *O*
  vrijdag 5 juli 2019 @ 20:41:45 #20
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_187770573
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 20:30 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Omdat ik geen zin heb om het nu naar binnen te halen (lui)
Ok :D
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_187770603
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 20:41 schreef Oceanonix het volgende:
Ik ben nu de kruisbessenpuree aan het laten uitlekken om er kruisbessencurd van te maken. Nieuw experiment. *O*
Dat klinkt ook lekker. Waar heb je de kruisbessen vandaan?
We have far more in common than that which devides us..
pi_187770732
[quote]0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 20:44 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Dat klinkt ook lekker. Waar heb je de kruisbessen vandaan?


Ik heb een moestuin met 1 struikje kruisbessen en die buigt om van de vele bessen. *O*
pi_187770789
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 20:23 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

T is maar een klein beetje was (m'n ondergoed gaat dus raar ruiken _O- )
Maar de ellende is, dat het rek alleen maar daar kan staan waar ik een stopcontact hem.
Weer eens wat anders _O-
pi_187771175
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 20:52 schreef Oceanonix het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op vrijdag 5 juli 2019 20:44 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Dat klinkt ook lekker. Waar heb je de kruisbessen vandaan?


Ik heb een moestuin met 1 struikje kruisbessen en die buigt om van de vele bessen. *O*
Een moestuin met kruisbessen, brengt me 45 jaar terug naar mijn oudtante Lucy in Duitsland. Zij had een enorme moestuin en mijn moeder en waren de enigen die kruisbessen lekker vonden.
Morgen maar eens op de markt kijken
We have far more in common than that which devides us..
pi_187798964
Gefermenteerde radijsjes in de maak hier.

Ben benieuwd of het smaakt... het is in ieder geval wel een aardig klusje.

Radijsjes (rettich zou beter zijn maar even niet voorhanden..) liggen nu in de koelkast hun vocht te verliezen.

  zondag 7 juli 2019 @ 18:19:13 #26
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_187799104
De oogst van afgelopen week:

Augurken
Augurken in de pekel, 75g zout per liter water, 24 uur. De inhoud van de grote bak is gekocht bij de Poolse supermarkt en dat van de kleine komt uit eigen tuin.


Ondanks afspoelen, smaken de augurken zout. Ik heb dus geen zout toegevoegd aan het azijnmengsel. Ik heb suiker aan azijn toegevoegd, 110 gram per liter. Augurken over de mandoline, peperkorrels, jeneverbes, dille en azijn toegevoegd. 30 Minuten geweckt op 90 graden. Ik las verschillende meningen over wel of niet wecken, ik ga het gewoon met en zonder weck testen.


Surinaamse komkommer
Komkommer snijden. Water, azijn en suiker mengen tot lekker, dan laten koken. 6 Allspice en 2 kruidnagel toevoegen. Het hete mengsel over de komkommer gieten en de deksel direct sluiten. Ik had omdat ik dit niet weck de pot tot de rand vol moeten doen.


Paprikablokjes en gesnipperde cayennepeper
Half water en half azijn, onverhit. Geweckt op 90 graden voor 30 minuten.

Cayennepepers gesipperd. Half water, half azijn. Koud in pot.



Tomaatblokjes
Tomaten halveren en het zaad verwijderen, daarna in stukjes snijden. Even kort verhitten tot er wat vocht vrijkomt. Dan in potten met een eetlepel citroensap. 30 Minuten wecken op 90 graden.
Er waren 3 poten niet goed geweckt dus de deksels gingen open. Ze zijn nogmaals geweckt, 2 deksels zitten nu dicht. De open pot maak ik van de week op.


Water
Last but not least, potten water. Om te oefenen en wegens heel veel grote potten.
Spoilers!
pi_187799198
Ingemaakt water :D.
Je zou eigenlijk moeten kijken of je het kan verkopen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 7 juli 2019 @ 18:24:13 #28
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_187799371
quote:
17s.gif Op zondag 7 juli 2019 18:20 schreef sigme het volgende:
Ingemaakt water :D.
Je zou eigenlijk moeten kijken of je het kan verkopen.
Ja :D

We hadden pas iemand in de CUL SC die ineens een dag of avond zonder water zat. Dat, de vele potten en de tip uit het boek van Weck, brachten me hier toe. Als ik die potten nodig heb, kieper ik ze wel leeg. Het is trouwens eigenlijk ingemaakt water, niet geweckt. Kokend water in potten vacumeert ook dus wecken is niet nodig.
Spoilers!
  zondag 7 juli 2019 @ 18:25:51 #29
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_187799421
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 18:16 schreef Uhmmpie het volgende:
Gefermenteerde radijsjes in de maak hier.

Ben benieuwd of het smaakt... het is in ieder geval wel een aardig klusje.

Radijsjes (rettich zou beter zijn maar even niet voorhanden..) liggen nu in de koelkast hun vocht te verliezen.

[ afbeelding ]
Dat klinkt leuk zeg. Ik begin maar niet aan fermenteren voorlopig.

Van de week ga ik linzensoep, pastasaus en augurken inmaken en wecken. Mijn kas gaat geloof ik veel augurken geven, ik geloof dat ik geen augurken bij de Pool had hoeven kopen.
Spoilers!
pi_187800177
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 18:25 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Dat klinkt leuk zeg. Ik begin maar niet aan fermenteren voorlopig.

Van de week ga ik linzensoep, pastasaus en augurken inmaken en wecken. Mijn kas gaat geloof ik veel augurken geven, ik geloof dat ik geen augurken bij de Pool had hoeven kopen.
Je postte een indrukwekkend lijstje hier boven :)
Hoop lekkers ook.

Hoop dat ik dat van mn radijzen straks ook kan zeggen _O-

En anders geef ik @fietsie de schuld omdat die me flavorful origins liet kijken en ze daar stellen dat het een chinese delicatesse is.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 7 juli 2019 @ 18:46:40 #31
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_187800207
quote:
1s.gif Op zondag 7 juli 2019 18:45 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Je postte een indrukwekkend lijstje hier boven :)
Hoop lekkers ook.

Hoop dat ik dat van mn radijzen straks ook kan zeggen _O-

En anders geef ik @:fietsie de schuld omdat die me flavorful origins liet kijken en ze daar stellen dat het een chinese delicatesse is.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik stel voor dat je als het mislukt de ganzekoppen gaat proberen
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_187800613
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 20:09 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Ben benieuwd :)
Ik had dus parmezaan. Ging goed en snel (12 uur), is sterkter van smaak, lekker, maar om nou een grote voorraad ervan aan te leggen, nee.

Maar ik had ook zo'n bakje dana blue. 24 uur (behoorlijk vet nl) maar oohhhhh....bam!!!! in je mond, ook een heel klein beetje

[ Bericht 0% gewijzigd door Kaatje1 op 07-07-2019 19:26:35 ]
We have far more in common than that which devides us..
pi_187801152
Niet heel sterk?

Nahja ik ben geen enorme liefhebber.. dat maakt het anders wellicht :)
pi_187801406
quote:
1s.gif Op zondag 7 juli 2019 19:16 schreef Uhmmpie het volgende:
Niet heel sterk?

Nahja ik ben geen enorme liefhebber.. dat maakt het anders wellicht :)
Aangepast, sterker van smaak, dus heb je minder nodig. Maar de blauwader is echt heel krachtig geworden. Goedkope danablue met de smaak van een hele sterke roquefort

[ Bericht 0% gewijzigd door Kaatje1 op 07-07-2019 20:10:30 ]
We have far more in common than that which devides us..
pi_187802398
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 19:27 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Aangepast, sterker van smaak, dus heb je minder nodig. Maar de blauwader is echt heel krachtig geworden. Goedkope danablue met de smaak van een hele sterke roquefort
Klinkt goed :)

Al vind ik dat persoonlijk dus niet enorm lekker.... maar kan me de smaaksensatie wel voorstellen.

Volgende keer een goede roquefort er in?

Wel benieuwd trouwens.. hoe ziet je kaas er nu uit?
pi_187802420
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 20:25 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Klinkt goed :)

Al vind ik dat persoonlijk dus niet enorm lekker.... maar kan me de smaaksensatie wel voorstellen.

Volgende keer een goede roquefort er in?

Wel benieuwd trouwens.. hoe ziet je kaas er nu uit?
Grijzig, niet echt aantrekkelijk. De parmezaan ziet er gewoon gelig uit
We have far more in common than that which devides us..
pi_187852574
Waar doe je de kaas op eigenlijk?
pi_187853389
Ik doe vaak kaas op een salade, dus nu ook denk ik. En ik had ergens (sc of fb) een lijstje gezet waar die amerikaanse het voor gebruikte. Over popcorn en iet met kip herinner ik me
We have far more in common than that which devides us..
pi_187854017
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juli 2019 21:43 schreef Kaatje1 het volgende:
Ik doe vaak kaas op een salade, dus nu ook denk ik. En ik had ergens (sc of fb) een lijstje gezet waar die amerikaanse het voor gebruikte. Over popcorn en iet met kip herinner ik me
Popcorn... lijkt me viezig.
pi_187854438
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2019 22:15 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Popcorn... lijkt me viezig.
Ook niet mijn favoriet., dit was het lijstje

Sprinkled over chicken wings/ fried chicken in lieu of blue cheese dip.
Added to salad dressing.
Tossed on pasta.
Combined with mayo in a sandwich.
Scattered over popcorn.
Added to baked potatoes, bacon and butter.
Combined with dried chives on kale chips.
Added to roasted vegetables.
Tossed on steak.
Cooked in a burger.
Added to an omelette.
We have far more in common than that which devides us..
pi_187858955
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juli 2019 22:34 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Ook niet mijn favoriet., dit was het lijstje

Sprinkled over chicken wings/ fried chicken in lieu of blue cheese dip.
Added to salad dressing.
Tossed on pasta.
Combined with mayo in a sandwich.
Scattered over popcorn.
Added to baked potatoes, bacon and butter.
Combined with dried chives on kale chips.
Added to roasted vegetables.
Tossed on steak.
Cooked in a burger.
Added to an omelette.
Dat heb ik inderdaad ergens gelezen... klinkt heel bekend :)

Zat te denken.. vriend van mij is allergisch voor vanalles mbt eten.
Oa nachtschade.. dus tomaat/peper valt als smaakmaker al af.
Dus hij vertelde laatst al.. dat ie vaak best saai eet.

Op de planning dus even laten proeven van het olijvenpoeder...
maar wellicht is er meer leuks te verzinnen met drogen :)
pi_187859215
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2019 08:32 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Dat heb ik inderdaad ergens gelezen... klinkt heel bekend :)

Zat te denken.. vriend van mij is allergisch voor vanalles mbt eten.
Oa nachtschade.. dus tomaat/peper valt als smaakmaker al af.
Dus hij vertelde laatst al.. dat ie vaak best saai eet.

Op de planning dus even laten proeven van het olijvenpoeder...
maar wellicht is er meer leuks te verzinnen met drogen :)
Daar zat ik ook aan te denken. Mijn zus heeft problemen met verse tomaten maar pastasaus etc. (dus verwerkt) geen probleem. Misschien dat ui/knoflook (@Lucky_Strike) ook minder problemen geven.
We have far more in common than that which devides us..
pi_187859360
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2019 09:04 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Daar zat ik ook aan te denken. Mijn zus heeft problemen met verse tomaten maar pastasaus etc. (dus verwerkt) geen probleem. Misschien dat ui/knoflook (@:Lucky_Strike) ook minder problemen geven.
Gedroogde ui en knoflook geven juist veel meer problemen vanwege de hogere concentratie. Helaas ;(
Spoilers!
pi_187859399
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2019 09:04 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Daar zat ik ook aan te denken. Mijn zus heeft problemen met verse tomaten maar pastasaus etc. (dus verwerkt) geen probleem. Misschien dat ui/knoflook (@:Lucky_Strike) ook minder problemen geven.
Gezien dat ie er echt flink ziek van word weet ik niet of ie dat wil proberen ook eigenlijk.

Maar zoals dat olijvenpoeder heeft best een hoop smaak en doordat het poeder is gooi je het een stuk makkelijker over/door eten heen dan dat je overal hele olijven doorheen gooit :)
pi_187859420
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2019 09:17 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Gedroogde ui en knoflook geven juist veel meer problemen vanwege de hogere concentratie. Helaas ;(
Ah, da;s jammer. Ik had gehoopt door verhitting, dat er dan iets uit zou gaan zoals bij de tomaten van mijn zus.
We have far more in common than that which devides us..
pi_187859465
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2019 09:22 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Gezien dat ie er echt flink ziek van word weet ik niet of ie dat wil proberen ook eigenlijk.

Maar zoals dat olijvenpoeder heeft best een hoop smaak en doordat het poeder is gooi je het een stuk makkelijker over/door eten heen dan dat je overal hele olijven doorheen gooit :)
Kijken en vragen of hij het wil proberen. Ik zie je er niet voor aan dat je het "stiekem" doet. Ik heb wel meegemaakt (lucky kent het verhaal over die mensen) dat iemand anjovis in de pastasaus deed om er smaak aan te geven. Ze wist dat ik een intolerantie voor vis heb, ik was ook altijd wat misselijk als ik dat daar had gegeten, maar nooit erbij nagedacht dat dat het kon zijn (saus was erg lekker, ik dacht dat ik altijd teveel gegeten had).
We have far more in common than that which devides us..
pi_187859466
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2019 09:25 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Ah, da;s jammer. Ik had gehoopt door verhitting, dat er dan iets uit zou gaan zoals bij de tomaten van mijn zus.
Hm. Mja bij mijn weten eet ie ook geen verhitte tomaten :)
pi_187860775
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2019 09:29 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Kijken en vragen of hij het wil proberen. Ik zie je er niet voor aan dat je het "stiekem" doet. Ik heb wel meegemaakt (lucky kent het verhaal over die mensen) dat iemand anjovis in de pastasaus deed om er smaak aan te geven. Ze wist dat ik een intolerantie voor vis heb, ik was ook altijd wat misselijk als ik dat daar had gegeten, maar nooit erbij nagedacht dat dat het kon zijn (saus was erg lekker, ik dacht dat ik altijd teveel gegeten had).
Nahja het olijvenpoeder was ie niet dolenthousiast over omdat ie olijven niet enorm lekker vind.
Maar hij vond het wel leuk dat ik er daadwerkelijk aan gedacht had. Misschien moet ie gewoon een keer even proeven... smaak is toch wel apart vind ik.

En stiekem lijkt me niet de manier.
Weet dat ie als ergens ongemerkt iets verkeerds eet... hij er de hele avond ziek van is.
Dus dan heeft ie vast geen complete tomaat op... dat was wel opgevallen.
pi_187861304
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2019 11:27 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Nahja het olijvenpoeder was ie niet dolenthousiast over omdat ie olijven niet enorm lekker vind.
Maar hij vond het wel leuk dat ik er daadwerkelijk aan gedacht had. Misschien moet ie gewoon een keer even proeven... smaak is toch wel apart vind ik.

En stiekem lijkt me niet de manier.
Weet dat ie als ergens ongemerkt iets verkeerds eet... hij er de hele avond ziek van is.
Dus dan heeft ie vast geen complete tomaat op... dat was wel opgevallen.
Dat had ik dus ook. Nooit gedacht dat een vriendin ergens vis in zou doen omdat ze een intolerantie maar onzin vond.
We have far more in common than that which devides us..
pi_187861520
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2019 12:03 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Dat had ik dus ook. Nooit gedacht dat een vriendin ergens vis in zou doen omdat ze een intolerantie maar onzin vond.
Bijzonder inderdaad...
pi_188110961
Ik ben weer lekker bezig geweest. Barbecuesaus en augurken zijn ingemaakt. Dahl, pastasaus, pesto en koolsla zijn geweckt. Ik heb zo mijn twijfels over de koolsla maar er zijn hordes Amerikaanse dames die beweren dat het lukt.



Ik zat trouwens op wat Amerikaanse Facebookgroepen over inmaken en want een gepaniekeer daar zeg. Wecke zou levensgevaarlijk zijn en je kunt sowieso je zelfgeconserveerde voedsel maar een paar maanden bewaren en als je drie bessen meer of minder gebruikt dan voorgeschreven is een recept acuut onveilig. Ik ben snel gevlucht, na een paar dagen was het niet meer vermakelijk.

Ik hoop binnenkort veel aardappels te gaan wecken. Dat schijnt prima te gaan. In stukken, veel spoelen, potten vullen en afvullen met water en dan wecken. Dan heb je aardappeltjes die je later op kunt bakken.
Spoilers!
pi_188115305
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 12:59 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ben weer lekker bezig geweest. Barbecuesaus en augurken zijn ingemaakt. Dahl, pastasaus, pesto en koolsla zijn geweckt. Ik heb zo mijn twijfels over de koolsla maar er zijn hordes Amerikaanse dames die beweren dat het lukt.

[ afbeelding ]

Ik zat trouwens op wat Amerikaanse Facebookgroepen over inmaken en want een gepaniekeer daar zeg. Wecke zou levensgevaarlijk zijn en je kunt sowieso je zelfgeconserveerde voedsel maar een paar maanden bewaren en als je drie bessen meer of minder gebruikt dan voorgeschreven is een recept acuut onveilig. Ik ben snel gevlucht, na een paar dagen was het niet meer vermakelijk.

Ik hoop binnenkort veel aardappels te gaan wecken. Dat schijnt prima te gaan. In stukken, veel spoelen, potten vullen en afvullen met water en dan wecken. Dan heb je aardappeltjes die je later op kunt bakken.
Moet je eens rond gaan kijken op een amerikaans slowcooker pagina. Paar jaar geleden ging je bijna in het voren dood als je geen crockpot had.
We have far more in common than that which devides us..
pi_188118575
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 12:59 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ben weer lekker bezig geweest. Barbecuesaus en augurken zijn ingemaakt. Dahl, pastasaus, pesto en koolsla zijn geweckt. Ik heb zo mijn twijfels over de koolsla maar er zijn hordes Amerikaanse dames die beweren dat het lukt.

[ afbeelding ]

Ik zat trouwens op wat Amerikaanse Facebookgroepen over inmaken en want een gepaniekeer daar zeg. Wecke zou levensgevaarlijk zijn en je kunt sowieso je zelfgeconserveerde voedsel maar een paar maanden bewaren en als je drie bessen meer of minder gebruikt dan voorgeschreven is een recept acuut onveilig. Ik ben snel gevlucht, na een paar dagen was het niet meer vermakelijk.

Ik hoop binnenkort veel aardappels te gaan wecken. Dat schijnt prima te gaan. In stukken, veel spoelen, potten vullen en afvullen met water en dan wecken. Dan heb je aardappeltjes die je later op kunt bakken.
Ik enige waar ik rekening mee houdt, is botulisme: Liever geen neutrale of basische producten maken, tenzij ik ze voor consumptie opwarm. Voor de rest zie/reuk je het wel als het mis gaat.

En qua houdbaarheid maak ik me helemaal nergens druk om. Ik heb hier nog potten chutney staan uit 2010, nog steeds lekker en ik blijk ook nog steeds te leven.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_188119175
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 19:08 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Ik enige waar ik rekening mee houdt, is botulisme: Liever geen neutrale of basische producten maken, tenzij ik ze voor consumptie opwarm. Voor de rest zie/reuk je het wel als het mis gaat.

En qua houdbaarheid maak ik me helemaal nergens druk om. Ik heb hier nog potten chutney staan uit 2010, nog steeds lekker en ik blijk ook nog steeds te leven.
Precies.
Spoilers!
pi_188481698


Kreeg op werk een kadootje... hilariteit alom. _O-

Denk dat ik hem maar ga inmaken.
Heb er nog eentje en ben de komende dagen nauwelijks thuis.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 18 augustus 2019 @ 19:31:41 #56
269689 crew  Viv
pi_188509783
Hoi, ik heb net een potje jam gemaakt van pruimen uit de tuin. O+ Netjes in een gesteriliseerd jampotje met inmiddels vacuümgetrokken deksel, dus lang te bewaren. Nu vroeg ik mij af: wordt de smaak er (over het algemeen) beter op door het een tijdje te bewaren, of is het nu op zijn lekkerst?
pi_188511531
Fermenteren en drogen is ook een soort van conserveren toch :9?


Idealiter hangt ie nog een week of 2. Zit nu rond de 18-20% gewichtsverlies.
pi_188511540
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2019 21:09 schreef FranticDJ het volgende:
Fermenteren en drogen is ook een soort van conserveren toch :9?

[ afbeelding ]
Idealiter hangt ie nog een week of 2.
Jup

En hallo, u ook hier :)
pi_188511543
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2019 21:10 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Jup

En hallo, u ook hier :)
:W
pi_188512327
quote:
1s.gif Op zondag 18 augustus 2019 19:31 schreef ViviRAWRS het volgende:
Hoi, ik heb net een potje jam gemaakt van pruimen uit de tuin. O+ Netjes in een gesteriliseerd jampotje met inmiddels vacuümgetrokken deksel, dus lang te bewaren. Nu vroeg ik mij af: wordt de smaak er (over het algemeen) beter op door het een tijdje te bewaren, of is het nu op zijn lekkerst?
Bij jam maakt het op basis van mijn vrij weinig tot niets uit, mits niet al te warm en donker bewaard. Er zijn natuurlijk wel grenzen (10 jaar in een potje zal de smaak niet ten goede komen), maar bij een jaartje meer of minder proef ik geen verschil.

Bij chutneys en pickles worden in de eerste paar maanden dan wel weer significant beter.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_188569279
Bij de Aldi vanaf a.s. dinsdag een voedseldroger te koop https://www.aldi.nl/onze-(...)er-8171.article.html
pi_188569555
quote:
1s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 10:40 schreef Doedezemaar het volgende:
Bij de Aldi vanaf a.s. dinsdag een voedseldroger te koop https://www.aldi.nl/onze-(...)er-8171.article.html
Ziet er niet verkeerd uit.
Die timer mis ik een beetje op de mijne.

Then again zit je toch met af en toe roosters wisselen dus meestal zet ik gewoon een timer op mn telefoon.
pi_188575068


Toch maar aangesneden.

Neutrale worst. Goede bite. Had nog war droger gemogen en ik houd van een wat meer uitgesproken smaak. Maar dat was het doel niet van deze batch :7
pi_188581325
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 18:29 schreef FranticDJ het volgende:
[ afbeelding ]

Toch maar aangesneden.

Neutrale worst. Goede bite. Had nog war droger gemogen en ik houd van een wat meer uitgesproken smaak. Maar dat was het doel niet van deze batch :7
Missie geslaagd dus? :)
pi_188581373
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 22:41 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Missie geslaagd dus? :)
Als ie nog wat langer in de droogkast had gehangen, dan helemaal :+

Deze batch was niet voor mij bedoeld, maar ze hingen wel bij mij te drogen. Verkassen morgen naar de eigenlijke eigenaar, waar ze in de koelkast netjes verder kunnen drogen.
pi_188581841
quote:
1s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 10:40 schreef Doedezemaar het volgende:
Bij de Aldi vanaf a.s. dinsdag een voedseldroger te koop https://www.aldi.nl/onze-(...)er-8171.article.html
Die heb ik en ik ben er, na ruim een jaar, nog steeds blij mee. Ben niet zo fanatiek als velen (fb pagina heeft fanatieke drogers) dus ook blij dat ik er geen 200 euro aan heb uitgegeven.
We have far more in common than that which devides us..
pi_193014808
het moestuinseizoen is weer gestart dus het begin van het inmaakseizoen ook.Dus bij deze krijgt het topic een schop. >:)

Ik heb een paar weken geleden een voedseldroger gekocht. *O* Dus daar ben ik nu mee aan het experimenteren. Ben begonnen met bietenpoeder als kleurstof in voedsel.
Daarna aspergepoeder als extra smaakmaker in soepen. Enu zit ik naast de droger waarin een laag aardbeien, gember, rabarber en fruitleer ligt te drogen.

Daarnaast heb ik de eerste rabarbersiroopjes al gemaakt. :9
pi_193015927
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 14:36 schreef Oceanonix het volgende:
het moestuinseizoen is weer gestart dus het begin van het inmaakseizoen ook.Dus bij deze krijgt het topic een schop. >:)

Ik heb een paar weken geleden een voedseldroger gekocht. *O* Dus daar ben ik nu mee aan het experimenteren. Ben begonnen met bietenpoeder als kleurstof in voedsel.
Daarna aspergepoeder als extra smaakmaker in soepen. Enu zit ik naast de droger waarin een laag aardbeien, gember, rabarber en fruitleer ligt te drogen.

Daarnaast heb ik de eerste rabarbersiroopjes al gemaakt. :9
Hm aspergepoeder.. hoe smaakt dat.
En dat is gewoon van witte asperge?

Enmeh.. fruitleer O+
pi_193016000
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 15:50 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Hm aspergepoeder.. hoe smaakt dat.
En dat is gewoon van witte asperge?

Enmeh.. fruitleer O+
gemaakt van de schillen en kontjes van witte asperges. Het smaakt naar asperge. Heb het gebruikt als extra kick in de aspergesoep.
pi_193016027
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 15:54 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

gemaakt van de schillen en kontjes van witte asperges. Het smaakt naar asperge. Heb het gebruikt als extra kick in de aspergesoep.
Die ga ik even onthouden.. klinkt als een goed plan
  vrijdag 8 mei 2020 @ 16:00:21 #71
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_193016080
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 14:36 schreef Oceanonix het volgende:
het moestuinseizoen is weer gestart dus het begin van het inmaakseizoen ook.Dus bij deze krijgt het topic een schop. >:)

Ik heb een paar weken geleden een voedseldroger gekocht. *O* Dus daar ben ik nu mee aan het experimenteren. Ben begonnen met bietenpoeder als kleurstof in voedsel.
Daarna aspergepoeder als extra smaakmaker in soepen. Enu zit ik naast de droger waarin een laag aardbeien, gember, rabarber en fruitleer ligt te drogen.

Daarnaast heb ik de eerste rabarbersiroopjes al gemaakt. :9
Klinkt goed. Toch maar eens kijken of er nog eens een aanbieding is voor zo'n droger.

Rabarber siroop deze week ook voor het eerst gemaakt :9 te lekker.
  vrijdag 8 mei 2020 @ 16:37:30 #72
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193016644
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 14:36 schreef Oceanonix het volgende:
het moestuinseizoen is weer gestart dus het begin van het inmaakseizoen ook.Dus bij deze krijgt het topic een schop. >:)

Ik heb een paar weken geleden een voedseldroger gekocht. *O* Dus daar ben ik nu mee aan het experimenteren. Ben begonnen met bietenpoeder als kleurstof in voedsel.
Daarna aspergepoeder als extra smaakmaker in soepen. Enu zit ik naast de droger waarin een laag aardbeien, gember, rabarber en fruitleer ligt te drogen.

Daarnaast heb ik de eerste rabarbersiroopjes al gemaakt. :9
Goede kick! Je huidige droging (?) klinkt als een geweldig ruikende combinatie O+

Ik mag dit jaar van mezelf ook een voedseldroger kopen. Ik heb expres extra veel karwij, komijn en koriander gezaaid.

Ik hoop over een paar weken een aantal rabarberplanten in de tuin te kunnen zetten.

Oh, ik heb net een nieuwe pot jalapenos uit de inmaakvoorraad gepakt. Handig :Y
Spoilers!
pi_193019834
Werkt dat bietenpoeder? Neem aan van wel?

Dochterlief wil zo graag gekleurde rijst maken _O-
pi_193021463
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 14:36 schreef Oceanonix het volgende:
het moestuinseizoen is weer gestart dus het begin van het inmaakseizoen ook.Dus bij deze krijgt het topic een schop. >:)

Ik heb een paar weken geleden een voedseldroger gekocht. *O* Dus daar ben ik nu mee aan het experimenteren. Ben begonnen met bietenpoeder als kleurstof in voedsel.
Daarna aspergepoeder als extra smaakmaker in soepen. Enu zit ik naast de droger waarin een laag aardbeien, gember, rabarber en fruitleer ligt te drogen.

Daarnaast heb ik de eerste rabarbersiroopjes al gemaakt. :9
Rabarbersiroop? Hoe doe je dat in de droger?
We have far more in common than that which devides us..
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 8 mei 2020 @ 21:24:46 #75
269689 crew  Viv
pi_193021864
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 16:37 schreef Lucky_Strike het volgende:
Oh, ik heb net een nieuwe pot jalapenos uit de inmaakvoorraad gepakt. Handig :Y
Mijn man heeft sinds kort een nieuwe hobby, peperplanten kweken in onze serre. :D Dat wordt dus ook een deel inmaken. :Y
pi_193022048
Ik heb afgelopen najaar veel soep in glazen potten bewaard. Heet in een schone pot gieten, pot op z’n kop zetten en wachten tot je plop hoort en het vacuum getrokken is. Erg handig. Geen idee of je het zo heel lang kunt bewaren, maar die paar weken werkte prima.
pi_193023493
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 19:45 schreef Uhmmpie het volgende:
Werkt dat bietenpoeder? Neem aan van wel?

Dochterlief wil zo graag gekleurde rijst maken _O-
ik had de koffiemolen leeggemaakt en alleen aan de wanden zaten nog restjes. Daarna heb ik poedersuiker gemaakt voor op de tompoucen en die hoefde niet meer gekleurd te worden. Dus ja dat werkt meer als goed.
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 21:03 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Rabarbersiroop? Hoe doe je dat in de droger?
Niet, dit is een conseertopic, Een droger is een van van de manieren.
Siroop maken is ook een manier.
pi_193023529
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 23:01 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

ik had de koffiemolen leeggemaakt en alleen aan de wanden zaten nog restjes. Daarna heb ik poedersuiker gemaakt voor op de tompoucen en die hoefde niet meer gekleurd te worden. Dus ja dat werkt meer als goed.
[..]

Niet, dit is een conseertopic, Een droger is een van van de manieren.
Siroop maken is ook een manier.
Zat ik later ook te denken. morgen komt de rabarber bij de boodschappen ;)
We have far more in common than that which devides us..
pi_193027152
Maar rabarber siroop?
Hoe doe je dat?
En belangrijker.. wat doe je ermee?
pi_193027738
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 07:54 schreef Uhmmpie het volgende:
Maar rabarber siroop?
Hoe doe je dat?
En belangrijker.. wat doe je ermee?
Het kookwater inkoken begreep ik van internet en dat kan in de yoghurt maar mss ook aanlengen met water
We have far more in common than that which devides us..
pi_193027846
Rhabarberschorle maken natuurlijk O+ En dan eerst vanille toevoegen als je de siroop maakt, daar wordt het nog lekkerder van.
pi_193028167
Rabarber in een klein laagje water koken, suiker erbij en laten inkoken. De boel door een zeef doen.

De siroop drinken wij als aanmaaklimonade.
pi_193029242
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 09:55 schreef Oceanonix het volgende:
Rabarber in een klein laagje water koken, suiker erbij en laten inkoken. De boel door een zeef doen.

De siroop drinken wij als aanmaaklimonade.
Hmm klinkt als een optie

En de aanmaaklimo gaat er huer vrij rap door dus dat is misschien best een goed idee
pi_193034521
Rabarber gekookt in meer water dan normaal, afgegoten (op het nippertje bedacht dat het NIET in de gootsteen moest _O-. Het vocht laten inkoken en het is heerlijk :9~
We have far more in common than that which devides us..
pi_194551878
Vraagje voor de mensen met een voedseldroger: krijg je smaakoverdracht als je verschillende dingen tegelijk droogt? Nee toch? Ik heb vandaag de tweede batch courgette aan staan en voor morgen alvast courgette en watermeloen gesneden.
Spoilers!
pi_194551961
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 12:10 schreef Lucky_Strike het volgende:
Vraagje voor de mensen met een voedseldroger: krijg je smaakoverdracht als je verschillende dingen tegelijk droogt? Nee toch? Ik heb vandaag de tweede batch courgette aan staan en voor morgen alvast courgette en watermeloen gesneden.
Hmm ik DENK het niet eigenlijk.

Alhoewel misschien wel als het eh.. drupt.

Maar dat kun je dan oplossen door de watermeloen in het begin onderop te leggen
pi_194551981
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 12:14 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Hmm ik DENK het niet eigenlijk.

Alhoewel misschien wel als het eh.. drupt.

Maar dat kun je dan oplossen door de watermeloen in het begin onderop te leggen
Oh ja, goeie van dat druppen.

In hoeverre moet je de roosters nou wisselen tijdens het drogen?
Spoilers!
pi_194552056
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 12:16 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Oh ja, goeie van dat druppen.

In hoeverre moet je de roosters nou wisselen tijdens het drogen?
Ik wissel zelden van rooster. Paar weken geleden voor het eerst gedaan, alle roosters zaten vol met sinaasappel en de ondersten droogden toch wat sneller (waren ook dunnere plakjes).
Maar de dag erna, paprika en rode peper niet gewisseld.
We have far more in common than that which devides us..
pi_194552422
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 12:16 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Oh ja, goeie van dat druppen.

In hoeverre moet je de roosters nou wisselen tijdens het drogen?
Ligt denk ik ook aan je droger.
Mijne blaast van onder warme lucht omhoog... dus onder gaat altijd sneller dan boven.
Soms komt het er niet van.. laat ik de bovenste er gewoon wat langer in.
pi_194690754
De inmaak is hier in volle gang. Ik heb de ketchup van Jamie Oliver gemaakt. Nu staat de tomaten-courgettesaus in potten af te koelen.
Zuurkool staat te pruttelen.

De komende dagen ga ik nog piccalilly maken en kool drogen. Waar zijn jullie mee bezig?
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 23 augustus 2020 @ 16:58:40 #91
269689 crew  Viv
pi_194690808
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2020 16:55 schreef Oceanonix het volgende:
De inmaak is hier in volle gang. Ik heb de ketchup van Jamie Oliver gemaakt. Nu staat de tomaten-courgettesaus in potten af te koelen.
Zuurkool staat te pruttelen.

De komende dagen ga ik nog piccalilly maken en kool drogen. Waar zijn jullie mee bezig?
Ik had vorig jaar pruimenjam uit eigen tuin gemaakt, maar dit jaar hingen er maar een paar pruimen aan de boom dus dat wordt 'm niet. :')

Begin van de herfst gaan we als het goed is pepertjes inmaken (we zijn dit jaar laat begonnen met zaaien). :Y)
pi_194690866
Aan onze pruim zit helemaal niets, het gevolg van een late vorst. Jammer maar gelukkig ben ik geen teler.

De pepers gaan bij ons ook goed. Heb alleen nog een lading sambal staan. Dus weet niet wat is daarmee ga doen.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 23 augustus 2020 @ 17:37:20 #93
269689 crew  Viv
pi_194691471
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2020 17:02 schreef Oceanonix het volgende:
Aan onze pruim zit helemaal niets, het gevolg van een late vorst. Jammer maar gelukkig ben ik geen teler.
Aha, misschien is dat bij ons ook de reden dan.
pi_194695610
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2020 16:55 schreef Oceanonix het volgende:
De inmaak is hier in volle gang. Ik heb de ketchup van Jamie Oliver gemaakt. Nu staat de tomaten-courgettesaus in potten af te koelen.
Zuurkool staat te pruttelen.

De komende dagen ga ik nog piccalilly maken en kool drogen. Waar zijn jullie mee bezig?
Wat doe je met gedroogde kool? We hebben net 5 kilo kool geraspt. Voornamelijk voor zuurkool en wat atjar.

Ik zoek nog een leuk ketchuprecept, ik zal die van Jamie eens bekijken.
Komende week ga ik ook voor tomaatblokjes en gezeefde tomaat.

Ik gebruik de voedseldroger dagelijks. Vandaag voor peper en aardbei. Van de pepers maak ik vlokken. Ik heb ook al hele en fijngehakte pepers in de vriezer. Als ik meer pepers verzamel maak ik denk ik een hot sauce.

Ik word wel een beetje gek van de courgette. De vriezer is vol met blokjes en soep. Ik heb ook al gedroogd. Misschien toch maar een pastasaus ofzo maken. Ik ben niet zo van de chutneys enzo helaas.
Spoilers!
pi_194705836
quote:
1s.gif Op zondag 23 augustus 2020 21:47 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Wat doe je met gedroogde kool? We hebben net 5 kilo kool geraspt. Voornamelijk voor zuurkool en wat atjar.

Ik zoek nog een leuk ketchuprecept, ik zal die van Jamie eens bekijken.
Komende week ga ik ook voor tomaatblokjes en gezeefde tomaat.

Ik gebruik de voedseldroger dagelijks. Vandaag voor peper en aardbei. Van de pepers maak ik vlokken. Ik heb ook al hele en fijngehakte pepers in de vriezer. Als ik meer pepers verzamel maak ik denk ik een hot sauce.

Ik word wel een beetje gek van de courgette. De vriezer is vol met blokjes en soep. Ik heb ook al gedroogd. Misschien toch maar een pastasaus ofzo maken. Ik ben niet zo van de chutneys enzo helaas.
Dit kwam ik tegen
“Courgettesoep wecken wil nogal eens mislukken waardoor ik voor invriezen gekozen heb.
Dit jaar ben ik de rauwe courgettes aan het mixen tot pulp in de blender en vries ik ze in, in weckpotten.
Op deze manier nemen ze minder ruimte in, in de diepvries en het is wat minder werk dan courgette in blokjes snijden.
Want als ik er soep van maak doe ik er altijd bouillon EN water bij waardoor het volume bijna verdubbeld.“
We have far more in common than that which devides us..
pi_194717184
quote:
1s.gif Op zondag 23 augustus 2020 21:47 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Wat doe je met gedroogde kool? We hebben net 5 kilo kool geraspt. Voornamelijk voor zuurkool en wat atjar.

nog niet eerder gedaan maar ik lees dat het dan gebruikt kan worden als soepgroenten.
pi_194751200
Vandaag even naar vlierbessen gaan zoeken. Wat er hangt, moet denk ik nog een week of twee, maar de hoeveelheid ziet er dit jaar beroerd uit. Alleen maar zielige, bladloze struikjes met amper bessen waar ik vorig jaar nog tassen vol haalde.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  donderdag 27 augustus 2020 @ 20:36:49 #98
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194751504
Hoi :W
Ik ben nieuw in deze reeks. Ik ben bezig mij door de (vroege) stoofperenoogst heen te werken. Het knelt nogal op de potjes waar het in moet, blijkt.

Rauw bewaren bleek de vorige jaren lastig, veel rot. Koken in invriezen kost veel ruimte. Daarom nu koken en in potjes bewaren.
pi_194754759
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 20:36 schreef Zilverberk het volgende:
Hoi :W
Ik ben nieuw in deze reeks. Ik ben bezig mij door de (vroege) stoofperenoogst heen te werken. Het knelt nogal op de potjes waar het in moet, blijkt.

Rauw bewaren bleek de vorige jaren lastig, veel rot. Koken in invriezen kost veel ruimte. Daarom nu koken en in potjes bewaren.
Gestoofde peertjes doneren mag altijd O+

Ongestoofde ook wel trouwens.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 22:50:20 #100
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194754816
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 22:48 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Gestoofde peertjes doneren mag altijd O+

Ongestoofde ook wel trouwens.
Dat doe ik ook volop, maar de ontvangers hebben tot nu toe de potjes nog niet teruggegeven. :+
pi_194754974
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 22:50 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Dat doe ik ook volop, maar de ontvangers hebben tot nu toe de potjes nog niet teruggegeven. :+
Dat is wel onhandig.

Dubbel.. want jij hebt geen potjes.
Plus je kunt ze niet nog meer peertjes doneren... want tja geen potjes.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 22:58:00 #102
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194754988
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 22:57 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Dat is wel onhandig.

Dubbel.. want jij hebt geen potjes.
Plus je kunt ze niet nog meer peertjes doneren... want tja geen potjes.
:Y
pi_195105807
Heeft iemand dit jaar succesvol iets met vlierbessen kunnen maken?
Al mijn gebruikelijke plekken waren dit jaar compleet waardeloos: nauwelijks besjes en wat er hing was nog groen of verschrompeld. Hopelijk wordt 2021 een beter vlierbessenjaar.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_195108022
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 10:26 schreef stavromulabeta het volgende:
Heeft iemand dit jaar succesvol iets met vlierbessen kunnen maken?
Al mijn gebruikelijke plekken waren dit jaar compleet waardeloos: nauwelijks besjes en wat er hing was nog groen of verschrompeld. Hopelijk wordt 2021 een beter vlierbessenjaar.
Ik lees op meer plaatsen dat mensen geen geschikte vlierbessen kunnen vinden. Het zal wel een slecht jaar zijn voor de vlierbes. Geen idee waar dat door kan komen.

Wat maak jij met vlierbessen?
Spoilers!
pi_195109564
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 12:43 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik lees op meer plaatsen dat mensen geen geschikte vlierbessen kunnen vinden. Het zal wel een slecht jaar zijn voor de vlierbes. Geen idee waar dat door kan komen.

Wat maak jij met vlierbessen?
Meestal gelei. Wat mij betreft de lekkerste bes voor gelei die er is.
Ik heb zo ook wel eens in azijn gedaan maar dat was niet zo'n succes.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  dinsdag 13 juli 2021 @ 18:29:09 #106
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_200348335
Kick! Het nieuwe seizoen is alweer begonnen en ik heb nog niet eens alles van vorig jaar gepost. Bij deze dus.

In 2020 is mijn moestuin echt groot geworden, dus er was veel in te maken.
Het begon met kool. Het meeste is zuurkool geworden. Er was ook een (mislukt) probeersel met kimchi. De atjar was een blijvertje.


Ik had veel pepers. Ik heb er sambal, harissa en vooral gedroogde vlokken en poeder van gemaakt. Jalapenos werden ingemaakt. Deze poblano's zijn geroosterd op de barbecue en daarna in stukken ingevroren.


Enkele van de jalapenos werden rood, ik kon ze dus roken en vermalen tot chipotlepoeder.


Zaden van de Oost-Indische kers werden ingemaakt als kappertjes. Erg lekker.


Deze Koreaanse pickle met wortel, komkommer en radijs was erg lekker. Ik moet het recept weer eens opzoeken.


We hebben van een stukje buikspek gerookt en gepekeld spek gemaakt. Het is een beetje zoet dus het past niet overal goed bij maar het was erg leuk om te doen.



Van vele van dit soort oogsten zijn liters soep, pastasaus, passata, ratatouille en ketchup gemaakt:








Er waren ook gedroogde tomaatjes:


De laatste restjes van zomer 2020:


Ik heb ook een droogapparaat gekocht. Ik heb heel veel gedroogd. Vooral als ik echt niet meer wist wat ik er mee aan moest, ging het in de droger. Ik heb lang niet alles dat ik heb gedroogd al gebruikt. Sommige dingen zijn ook een probeersel. Vooral de gedroogde prei, de bouillonpoeder, de lavas en de champignons gebruik ik regelmatig. Bovenstaande pepers en gedroogde tomaatjes kwamen ook uit de droger.

Vandaag ben ik begonnen met de conservering van 2021.

Ik heb zwarte bessenazijn gemaakt:


Dit zijn takken van de karwijplant. Ik droog zo zaden om het hele jaar vooruit te kunnen. Ze zaden vallen vanzelf uit de plant als ze helemaal droog zijn.


Ik heb net deze knoflook uit de grond gehaald. Als ze droog zijn maak ik er deels poeder van. Ook wil ik knoflookolie invriezen en gehakte knoflook en hele teentjes invriezen.
Spoilers!
pi_200348422
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 18:29 schreef Lucky_Strike het volgende:
Kick! Het nieuwe seizoen is alweer begonnen en ik heb nog niet eens alles van vorig jaar gepost. Bij deze dus.

In 2020 is mijn moestuin echt groot geworden, dus er was veel in te maken.
Het begon met kool. Het meeste is zuurkool geworden. Er was ook een (mislukt) probeersel met kimchi. De atjar was een blijvertje.
[ afbeelding ]

Ik had veel pepers. Ik heb er sambal, harissa en vooral gedroogde vlokken en poeder van gemaakt. Jalapenos werden ingemaakt. Deze poblano's zijn geroosterd op de barbecue en daarna in stukken ingevroren.
[ afbeelding ]

Enkele van de jalapenos werden rood, ik kon ze dus roken en vermalen tot chipotlepoeder.
[ afbeelding ]

Zaden van de Oost-Indische kers werden ingemaakt als kappertjes. Erg lekker.
[ afbeelding ]

Deze Koreaanse pickle met wortel, komkommer en radijs was erg lekker. Ik moet het recept weer eens opzoeken.
[ afbeelding ]

We hebben van een stukje buikspek gerookt en gepekeld spek gemaakt. Het is een beetje zoet dus het past niet overal goed bij maar het was erg leuk om te doen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Van vele van dit soort oogsten zijn liters soep, pastasaus, passata, ratatouille en ketchup gemaakt:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Er waren ook gedroogde tomaatjes:
[ afbeelding ]

De laatste restjes van zomer 2020:
[ afbeelding ]

Ik heb ook een droogapparaat gekocht. Ik heb heel veel gedroogd. Vooral als ik echt niet meer wist wat ik er mee aan moest, ging het in de droger. Ik heb lang niet alles dat ik heb gedroogd al gebruikt. Sommige dingen zijn ook een probeersel. Vooral de gedroogde prei, de bouillonpoeder, de lavas en de champignons gebruik ik regelmatig. Bovenstaande pepers en gedroogde tomaatjes kwamen ook uit de droger.

Vandaag ben ik begonnen met de conservering van 2021.

Ik heb zwarte bessenazijn gemaakt:
[ afbeelding ]

Dit zijn takken van de karwijplant. Ik droog zo zaden om het hele jaar vooruit te kunnen. Ze zaden vallen vanzelf uit de plant als ze helemaal droog zijn.
[ afbeelding ]

Ik heb net deze knoflook uit de grond gehaald. Als ze droog zijn maak ik er deels poeder van. Ook wil ik knoflookolie invriezen en gehakte knoflook en hele teentjes invriezen.
[ afbeelding ]
Gaaf :)

Die knoflook kan je ook de stengel van eten?
  dinsdag 13 juli 2021 @ 18:36:29 #108
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_200348456
quote:
4s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 18:33 schreef fotostarter het volgende:

[..]

Gaaf :)

Die knoflook kan je ook de stengel van eten?
Wel als hij groen is. Dat ben ik vergeten om te doen bedenk ik nu. Ik zal straks kijken of ik nog wat groene stukken kan vinden.
Spoilers!
  dinsdag 13 juli 2021 @ 19:18:03 #109
207727 Smallish
Kleintje!
pi_200349135
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 18:29 schreef Lucky_Strike het volgende:
Kick! Het nieuwe seizoen is alweer begonnen en ik heb nog niet eens alles van vorig jaar gepost. Bij deze dus.

In 2020 is mijn moestuin echt groot geworden, dus er was veel in te maken.
Het begon met kool. Het meeste is zuurkool geworden. Er was ook een (mislukt) probeersel met kimchi. De atjar was een blijvertje.
[ afbeelding ]

Ik had veel pepers. Ik heb er sambal, harissa en vooral gedroogde vlokken en poeder van gemaakt. Jalapenos werden ingemaakt. Deze poblano's zijn geroosterd op de barbecue en daarna in stukken ingevroren.
[ afbeelding ]

Enkele van de jalapenos werden rood, ik kon ze dus roken en vermalen tot chipotlepoeder.
[ afbeelding ]

Zaden van de Oost-Indische kers werden ingemaakt als kappertjes. Erg lekker.
[ afbeelding ]

Deze Koreaanse pickle met wortel, komkommer en radijs was erg lekker. Ik moet het recept weer eens opzoeken.
[ afbeelding ]

We hebben van een stukje buikspek gerookt en gepekeld spek gemaakt. Het is een beetje zoet dus het past niet overal goed bij maar het was erg leuk om te doen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Van vele van dit soort oogsten zijn liters soep, pastasaus, passata, ratatouille en ketchup gemaakt:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Er waren ook gedroogde tomaatjes:
[ afbeelding ]

De laatste restjes van zomer 2020:
[ afbeelding ]

Ik heb ook een droogapparaat gekocht. Ik heb heel veel gedroogd. Vooral als ik echt niet meer wist wat ik er mee aan moest, ging het in de droger. Ik heb lang niet alles dat ik heb gedroogd al gebruikt. Sommige dingen zijn ook een probeersel. Vooral de gedroogde prei, de bouillonpoeder, de lavas en de champignons gebruik ik regelmatig. Bovenstaande pepers en gedroogde tomaatjes kwamen ook uit de droger.

Vandaag ben ik begonnen met de conservering van 2021.

Ik heb zwarte bessenazijn gemaakt:
[ afbeelding ]

Dit zijn takken van de karwijplant. Ik droog zo zaden om het hele jaar vooruit te kunnen. Ze zaden vallen vanzelf uit de plant als ze helemaal droog zijn.
[ afbeelding ]

Ik heb net deze knoflook uit de grond gehaald. Als ze droog zijn maak ik er deels poeder van. Ook wil ik knoflookolie invriezen en gehakte knoflook en hele teentjes invriezen.
[ afbeelding ]
Mijn hemel, wat een werk! :D Mijn complimenten! En dat spek :9
Is dat zo?
pi_200349144
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 18:29 schreef Lucky_Strike het volgende:
Kick! Het nieuwe seizoen is alweer begonnen en ik heb nog niet eens alles van vorig jaar gepost. Bij deze dus.

In 2020 is mijn moestuin echt groot geworden, dus er was veel in te maken.
Het begon met kool. Het meeste is zuurkool geworden. Er was ook een (mislukt) probeersel met kimchi. De atjar was een blijvertje.
[ afbeelding ]

Ik had veel pepers. Ik heb er sambal, harissa en vooral gedroogde vlokken en poeder van gemaakt. Jalapenos werden ingemaakt. Deze poblano's zijn geroosterd op de barbecue en daarna in stukken ingevroren.
[ afbeelding ]

Enkele van de jalapenos werden rood, ik kon ze dus roken en vermalen tot chipotlepoeder.
[ afbeelding ]

Zaden van de Oost-Indische kers werden ingemaakt als kappertjes. Erg lekker.
[ afbeelding ]

Deze Koreaanse pickle met wortel, komkommer en radijs was erg lekker. Ik moet het recept weer eens opzoeken.
[ afbeelding ]

We hebben van een stukje buikspek gerookt en gepekeld spek gemaakt. Het is een beetje zoet dus het past niet overal goed bij maar het was erg leuk om te doen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Van vele van dit soort oogsten zijn liters soep, pastasaus, passata, ratatouille en ketchup gemaakt:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Er waren ook gedroogde tomaatjes:
[ afbeelding ]

De laatste restjes van zomer 2020:
[ afbeelding ]

Ik heb ook een droogapparaat gekocht. Ik heb heel veel gedroogd. Vooral als ik echt niet meer wist wat ik er mee aan moest, ging het in de droger. Ik heb lang niet alles dat ik heb gedroogd al gebruikt. Sommige dingen zijn ook een probeersel. Vooral de gedroogde prei, de bouillonpoeder, de lavas en de champignons gebruik ik regelmatig. Bovenstaande pepers en gedroogde tomaatjes kwamen ook uit de droger.

Vandaag ben ik begonnen met de conservering van 2021.

Ik heb zwarte bessenazijn gemaakt:
[ afbeelding ]

Dit zijn takken van de karwijplant. Ik droog zo zaden om het hele jaar vooruit te kunnen. Ze zaden vallen vanzelf uit de plant als ze helemaal droog zijn.
[ afbeelding ]

Ik heb net deze knoflook uit de grond gehaald. Als ze droog zijn maak ik er deels poeder van. Ook wil ik knoflookolie invriezen en gehakte knoflook en hele teentjes invriezen.
[ afbeelding ]
Als je het recept van die Koreaanse Pickle gevonden hebt, wil je hem dan hier posten? Ik ben wel benieuwd.

En wat die knoflook betreft: Je kunt er ook gekonfijte knoflook, briljant ingrediënt dat je nooit meer wilt missen als je het eenmaal hebt geprobeerd.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  dinsdag 13 juli 2021 @ 21:04:50 #111
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_200351006
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 19:18 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Als je het recept van die Koreaanse Pickle gevonden hebt, wil je hem dan hier posten? Ik ben wel benieuwd.

En wat die knoflook betreft: Je kunt er ook gekonfijte knoflook, briljant ingrediënt dat je nooit meer wilt missen als je het eenmaal hebt geprobeerd.
Het bleek een Vietnamese pickle te zijn: CUL / Kook mee met CUL: Vietnam, 7-13 december

Gekonfijte knoflook ziet er heerlijk uit :9
Spoilers!
pi_200354635
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 21:04 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Het bleek een Vietnamese pickle te zijn: CUL / Kook mee met CUL: Vietnam, 7-13 december
Gewoon de rauwe groenten met azijn/suiker-mengsel in een potje gedaan zonder verder te verhitten? Of heb je het gekoeld bewaard?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  woensdag 14 juli 2021 @ 09:12:40 #113
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_200355507
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juli 2021 06:54 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Gewoon de rauwe groenten met azijn/suiker-mengsel in een potje gedaan zonder verder te verhitten? Of heb je het gekoeld bewaard?
Deze was niet verhit inderdaad. Het was maar 1 pot die ik snel opgegeten heb.
Verhitten kan natuurlijk wel.
Spoilers!
  donderdag 15 juli 2021 @ 21:44:22 #114
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_200385160
Leuk topic altijd! Helaas kom ik niet verder dan gerookt spek (of ander deel van varken) en azijn.
Siesta & Fiesta!
  donderdag 22 juli 2021 @ 21:01:26 #115
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_200492706
Project conserveren is ook on.
Vriezer: pesto, mango, nectarines, een kilo (!) kruisbessen, witte aalbes, zwarte aalbes en gehakte groene peper.
Inmaak: 5 potten augurken.
Azijn: zwarte bes.

@Bramito, wat doe jij met azijn?
Spoilers!
  vrijdag 23 juli 2021 @ 17:25:45 #116
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_200505946
quote:
1s.gif Op donderdag 22 juli 2021 21:01 schreef Lucky_Strike het volgende:
Project conserveren is ook on.
Vriezer: pesto, mango, nectarines, een kilo (!) kruisbessen, witte aalbes, zwarte aalbes en gehakte groene peper.
Inmaak: 5 potten augurken.
Azijn: zwarte bes.

@:bramito, wat doe jij met azijn?
Ik maak azijn van alles wat alcohol heeft. Wijn, port, vermouth, eigen brouwsels, gin tonic e.d.
Als het klaar is leng ik het aan met water todat
Ik het goed vind smaken en dan gebruik ik het in de keuken. Ik kom niet verder dan salades en snelle pickles e.d. hoor. Eigenlijk geef ik het vooral weg. Het is zoveel lekkerder dan supermarkt azijn. Ik kocht altijd al wijnazijn bij een bodega, en daar is de moeder ook van, maar zelf maken is gewoon leuk. Ik doe ook wel zoals jij, macereren. Kruiden, aardbei, frambozen, maar ik vind de resultaten niet echt schokkend.
Siesta & Fiesta!
pi_201030199
Na twee uitermate slechte jaren, zijn de vlierbessen dit jaar weer in overvloed. Werd ook tijd want het einde van de voorraad gelei in de kerker kwam in zicht.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_201031127
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 17:25 schreef Bramito het volgende:

[..]
Ik maak azijn van alles wat alcohol heeft. Wijn, port, vermouth, eigen brouwsels, gin tonic e.d.
Als het klaar is leng ik het aan met water todat
Ik het goed vind smaken en dan gebruik ik het in de keuken. Ik kom niet verder dan salades en snelle pickles e.d. hoor. Eigenlijk geef ik het vooral weg. Het is zoveel lekkerder dan supermarkt azijn. Ik kocht altijd al wijnazijn bij een bodega, en daar is de moeder ook van, maar zelf maken is gewoon leuk. Ik doe ook wel zoals jij, macereren. Kruiden, aardbei, frambozen, maar ik vind de resultaten niet echt schokkend.
Klinkt goed zeg :9 Ik drink geen alcohol. Het voelt toch een beetje zonde om van iets anders dan restjes azijn te maken.
Heb je een azijnvat? Ik vind het wel echt een gaaf proces.

quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 17:58 schreef stavromulabeta het volgende:
Na twee uitermate slechte jaren, zijn de vlierbessen dit jaar weer in overvloed. Werd ook tijd want het einde van de voorraad gelei in de kerker kwam in zicht.
[ afbeelding ]
_O_

Ik ga deze week ook vlierbessen plukken om eens op azijn te zetten.

Verder ben ik druk bezig met het aanleggen van de voorraad van dit jaar. Diverse soepen, jalapenos, 3 barbecuesauzen, ketchup, ajvar, harissa, geweckte pompoenblokjes, sambal, chutney, augurken, shakshukasaus, zuurkool. Ik vermaak me wel.
Spoilers!
pi_201031178
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 17:25 schreef Bramito het volgende:

[..]
Ik maak azijn van alles wat alcohol heeft. Wijn, port, vermouth, eigen brouwsels, gin tonic e.d.
Als het klaar is leng ik het aan met water todat
Ik het goed vind smaken en dan gebruik ik het in de keuken. Ik kom niet verder dan salades en snelle pickles e.d. hoor. Eigenlijk geef ik het vooral weg. Het is zoveel lekkerder dan supermarkt azijn. Ik kocht altijd al wijnazijn bij een bodega, en daar is de moeder ook van, maar zelf maken is gewoon leuk. Ik doe ook wel zoals jij, macereren. Kruiden, aardbei, frambozen, maar ik vind de resultaten niet echt schokkend.
Maar hoe dan?
Alcohol blijft hier zelden of nooit over :@

Stel dat zou ooit wel eens gebeuren, wat moet ik dan doen voor azijn?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  maandag 23 augustus 2021 @ 14:52:00 #120
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_201042063
quote:
1s.gif Op zondag 22 augustus 2021 19:09 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Klinkt goed zeg :9 Ik drink geen alcohol. Het voelt toch een beetje zonde om van iets anders dan restjes azijn te maken.
Heb je een azijnvat? Ik vind het wel echt een gaaf proces.
[..]
_O_

Ik ga deze week ook vlierbessen plukken om eens op azijn te zetten.

Verder ben ik druk bezig met het aanleggen van de voorraad van dit jaar. Diverse soepen, jalapenos, 3 barbecuesauzen, ketchup, ajvar, harissa, geweckte pompoenblokjes, sambal, chutney, augurken, shakshukasaus, zuurkool. Ik vermaak me wel.
quote:
1s.gif Op zondag 22 augustus 2021 19:14 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Maar hoe dan?
Alcohol blijft hier zelden of nooit over :@

Stel dat zou ooit wel eens gebeuren, wat moet ik dan doen voor azijn?
Sorry, ik doe niks speciaals met azijn. Je weet wel, dressing voor de sla, uien op azijn voor in de sla, misschien een keer in saus.

Als je azijn wil maken moet je levende azijn bij alcohol doen. Je moet dus een of andere ongefilterde, ongepasteurizeerde bioazijn kopen, of als je een keer in Spanje bent, koop je het bij een bodega waar ze zelf een vat hebben. Het alcoholgehalte moet niet te hoog zijn. Ik geloof dat een procent of acht ideaal is. Je moet dus wat water bij de wijn doen. Ik moet wel heel hard lachen dat jullie het zonde vinden van de wijn. Neem een keer de goedkoopste wijn die je drinkt, en neem daar 250 ml van (2 glazen). Daar doe je pak 'm beet 150 ml water bij. Doe dat in een pot en gooi daar een scheut levende azijn op en dek af meet een keukenpapiertje en een elastiekje. Zet het warm weg, and dan zie je vanzelf een laag azijnbacteriën ontstaan. Na een paar weken, soms langer, soms korter, is de azijn klaar. In mijn ervaring is de azijn dan te zuur en moet je 'm verdunnen met water todat je 'm lekker vindt. Je kan de azijn ook verdunnen met druivensap, dat doen ze ook metwitte balsamico azijn. Minder zure azijn kan echt heel lekker zijn. De portazijn die ik maak zou ik bijna zo opdrinken. Van 2 glazen goedkope wijn maak je al gauw 700 ml van de lekkerste azijn die je ooit geproefd hebt.

Aanraders zijn Sherry, Port, Vermouth, wijn met Shirah.
Siesta & Fiesta!
pi_201042149
quote:
0s.gif Op maandag 23 augustus 2021 14:52 schreef Bramito het volgende:

[..]
[..]
Sorry, ik doe niks speciaals met azijn. Je weet wel, dressing voor de sla, uien op azijn voor in de sla, misschien een keer in saus.

Als je azijn wil maken moet je levende azijn bij alcohol doen. Je moet dus een of andere ongefilterde, ongepasteurizeerde bioazijn kopen, of als je een keer in Spanje bent, koop je het bij een bodega waar ze zelf een vat hebben. Het alcoholgehalte moet niet te hoog zijn. Ik geloof dat een procent of acht ideaal is. Je moet dus wat water bij de wijn doen. Ik moet wel heel hard lachen dat jullie het zonde vinden van de wijn. Neem een keer de goedkoopste wijn die je drinkt, en neem daar 250 ml van (2 glazen). Daar doe je pak 'm beet 150 ml water bij. Doe dat in een pot en gooi daar een scheut levende azijn op en dek af meet een keukenpapiertje en een elastiekje. Zet het warm weg, and dan zie je vanzelf een laag azijnbacteriën ontstaan. Na een paar weken, soms langer, soms korter, is de azijn klaar. In mijn ervaring is de azijn dan te zuur en moet je 'm verdunnen met water todat je 'm lekker vindt. Je kan de azijn ook verdunnen met druivensap, dat doen ze ook metwitte balsamico azijn. Minder zure azijn kan echt heel lekker zijn. De portazijn die ik maak zou ik bijna zo opdrinken. Van 2 glazen goedkope wijn maak je al gauw 700 ml van de lekkerste azijn die je ooit geproefd hebt.

Aanraders zijn Sherry, Port, Vermouth, wijn met Shirah.
Wat betreft de moederazijn: Bij de normale supermarkt (AH, Jumbo, plus) hebben ze natuurtroebele appelazijn van Tromp&Rueb voor nog geen 2 euro. Die werkt ook prima. Je hoeft niet gelijk naar de Ekoplaza om door elfjes gemaakte biodynamische azijn uit een pittoresk Occitaans bergdorpje te kopen.

Ik heb laatst azijn gemaakt van een goede muscat-wijn die alleen totaal niet mijn smaak was. Best goed gelukt.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  maandag 23 augustus 2021 @ 15:04:43 #122
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_201042180
quote:
0s.gif Op maandag 23 augustus 2021 15:00 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Wat betreft de moederazijn: Bij de normale supermarkt (AH, Jumbo, plus) hebben ze natuurtroebele appelazijn van Tromp&Rueb voor nog geen 2 euro. Die werkt ook prima. Je hoeft niet gelijk naar de Ekoplaza om door elfjes gemaakte biodynamische azijn uit een pittoresk Occitaans bergdorpje te kopen.

Ik heb laatst azijn gemaakt van een goede muscat-wijn die alleen totaal niet mijn smaak was. Best goed gelukt.
Kijk dat is goeie info. Volgens mij hebben ze zoiets ook bij de Lidl. Ik heb nog een gekregen fles moscatel staan. Die heeft denk ik een marktwaarde van een euro of 2. :')
Die zal ik ook eens omtoveren.
Siesta & Fiesta!
pi_201044683
quote:
0s.gif Op maandag 23 augustus 2021 15:00 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Wat betreft de moederazijn: Bij de normale supermarkt (AH, Jumbo, plus) hebben ze natuurtroebele appelazijn van Tromp&Rueb voor nog geen 2 euro.
Volgens mij heb ik die zelfs in huis.

En het ging niet zozeer om zonde van wijn, ik dacht dat je het maakte van restjes alcohol die je over had. En dat heb ik nooit.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_201045553
quote:
1s.gif Op maandag 23 augustus 2021 19:27 schreef Vanyel het volgende:

En het ging niet zozeer om zonde van wijn, ik dacht dat je het maakte van restjes alcohol die je over had. En dat heb ik nooit.
Gewoon selectiever zijn in wat je drinkt. Als ik een fles opentrek die mij vervolgens niet aanstaat, haal ik gewoon een andere uit de kelder waar ik wel zin in heb.
De overgebleven wijn gaat dan in de pastasaus, stoofvlees of wordt azijn. Dus uiteindelijk heb ik ook nooit restjes alcohol over.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_201045956
Ik ben al een paar jaar zo selectief, dat er überhaupt geen wijn meer ingaat :D
Maar als zelfs ranzige wijn lekkere azijn wordt, dan is het nog wel de moeite om er een keer een fles voor te kopen.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_201243017
quote:
0s.gif Op maandag 6 september 2021 16:33 schreef goed_volk het volgende:

[..]

Inmaken is weer een heel ander hoofdstuk. Verdiep ik me nu ook in, net ls wecken. Is nog best een gedoe om het goed te krijgen. Tot nu toe is meer dan de helft mislukt... :')
Welk proces volg je precies? Zo ingewikkeld is wecken en inmaken eigenlijk niet.

Heb je het boek van Weck? En volg je de Facebookgroep Wecken is Hip? Daar kan je alle essentiele informatie wel vandaan halen :)
Spoilers!
pi_201401669


Piccalilly stond al een tijdje op mijn todo-lijst. Twee wegkwijnen de meiraapjes in de k0elkast waren aanleiding om eens door recept van Janneke Vreugdenhil te maken https://www.nrc.nl/nieuws/2021/08/18/huisgemaakt-tafelzuur-a4055220
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_201402345
Ondertussen begint wel het punt te komen waar in huize stavromulabeta meer gegeten en minder ingemaakt moet worden. :X



Van de andere kant, mocht er morgen een wereldwijde pandemie uitbreken, zitten we hier goed (op wc papier na).
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_201402563
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 18:18 schreef stavromulabeta het volgende:
Ondertussen begint wel het punt te komen waar in huize stavromulabeta meer gegeten en minder ingemaakt moet worden. :X

[ afbeelding ]

Van de andere kant, mocht er morgen een wereldwijde pandemie uitbreken, zitten we hier goed (op wc papier na).
Jij bent net zo erg als ik _O-

Ik heb laatst een lijst gemaakt van alles dat we hebben. Zo wil ik kijken wat ik in een jaar op eet om er vervolgens rekening mee te houden in de moestuin. Ik heb 237 potjes staan, 195 daarvan zijn van dit jaar _O-

[ Bericht 0% gewijzigd door Lucky_Strike op 17-09-2021 20:55:39 ]
Spoilers!
pi_201404398
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 18:42 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Jij bent net zo erg als ik _O-

Ik heb laatst een lijst gemaakt van alles dat we hebben. Zo wil ik kijken wat ik in een jaar opeet om er vervolgens rekening mee te houden in de moestuin. Ik heb 237 potjes staan, 195 daarvan zijn van dit jaar _O-
Het enige probleem is dat je bij sommige dingen niet weet wanneer je weer de kans krijgt. De afgelopen 2 jaar waren ontzettend beroerde vlierbessenjaren. En als vlierbessengeleijunkie wil ik niet het risico lopen zonder te komen. Dus als er weer een goed jaar is (zoals dit jaar) dan moet ik die kans grijpen.

Hetzelfde voor groene tomatenchutney. Ik heb een fantastisch recept maar het is bij hoge uitzondering dat ik ergens groene tomaten in bulk tegenkom (ondertussen alweer een jaar of 3 geleden). Dus als ik ze tegenkom, dan maak ik ook gelijk genoeg voor een paar jaar.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  vrijdag 17 september 2021 @ 20:49:22 #131
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_201404514
Dit lijkt wel een prepper topic.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_201404605
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 20:43 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Het enige probleem is dat je bij sommige dingen niet weet wanneer je weer de kans krijgt. De afgelopen 2 jaar waren ontzettend beroerde vlierbessenjaren. En als vlierbessengeleijunkie wil ik niet het risico lopen zonder te komen. Dus als er weer een goed jaar is (zoals dit jaar) dan moet ik die kans grijpen.

Hetzelfde voor groene tomatenchutney. Ik heb een fantastisch recept maar het is bij hoge uitzondering dat ik ergens groene tomaten in bulk tegenkom (ondertussen alweer een jaar of 3 geleden). Dus als ik ze tegenkom, dan maak ik ook gelijk genoeg voor een paar jaar.
Daar heb je groot gelijk in. Vlierbessen zijn lastig. Ik heb ze nu in azijn liggen.

Ik heb wel spijt dat ik laatst maar 2 kilo rode jalapenos heb gekocht voor adobosaus. Die kom je ook niet op elke straathoek tegen voor een fatsoenlijke prijs.

Ik heb dit jaar 25 potten augurken uit eigen tuin gemaakt. Ik hoef in elk geval volgend jaar geen augurk te zaaien _O-
Spoilers!
pi_202055928


Vandaag een lading kimchi gemaakt. Globaal op basis van dit recept, totaal niet op de verhoudingen gelet en met een koolrabi voor de variatie.
Het is de eerste keer, dus ik ben benieuwd.

Ik overweeg om een deel na fermentatie te steriliseren om het dan ongekoeld in de kelder te bewaren. Over het wel/niet kunnen steriliseren van kimchi lijken de gemoederen op internet nogal verdeeld. Iemand hier ervaring mee?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zondag 7 november 2021 @ 00:09:34 #134
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_202064477
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 november 2021 15:01 schreef stavromulabeta het volgende:
[ afbeelding ]

Vandaag een lading kimchi gemaakt. Globaal op basis van dit recept, totaal niet op de verhoudingen gelet en met een koolrabi voor de variatie.
Het is de eerste keer, dus ik ben benieuwd.

Ik overweeg om een deel na fermentatie te steriliseren om het dan ongekoeld in de kelder te bewaren. Over het wel/niet kunnen steriliseren van kimchi lijken de gemoederen op internet nogal verdeeld. Iemand hier ervaring mee?
Ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen. Tegelijkertijd vraag ik me af of het veel toegevoegde waarde geeft. Je zou een test kunnen doen, je hebt potten genoeg.
Spoilers!
  zondag 29 mei 2022 @ 21:24:22 #135
277212 stavromulabeta
LOAD "$",8,1
pi_204909194



Vandaag de overschotten uit een vegan tgtg-pakket van Gorillas, verwerkt tot 6 potjes zoet-zure wortels en een zoet/zuur/pittige wortel-bloemkool-pickle.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  maandag 30 mei 2022 @ 13:20:15 #136
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204913676
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 18:18 schreef stavromulabeta het volgende:
Ondertussen begint wel het punt te komen waar in huize stavromulabeta meer gegeten en minder ingemaakt moet worden. :X

[ afbeelding ]

Van de andere kant, mocht er morgen een wereldwijde pandemie uitbreken, zitten we hier goed (op wc papier na).
Rol WC papier ruilen tegen 10 gemengde potten?

:P
  vrijdag 3 juni 2022 @ 20:38:36 #137
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_204954783
Ik heb de laatste week weer eens wat geexperimenteerd.

Ingelegde citroen, azijn met bieslookbloemen, vlierbloesemsiroop en vlierbloesemazijn in wording.
Spoilers!
pi_204957054
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juni 2022 20:38 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb de laatste week weer eens wat geexperimenteerd.

Ingelegde citroen, azijn met bieslookbloemen, vlierbloesemsiroop en vlierbloesemazijn in wording.
[ afbeelding ]
Ik ben wel benieuwd naar die bieslookbloemenazijn!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  vrijdag 3 juni 2022 @ 23:09:53 #139
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_204957159
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2022 22:55 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Ik ben wel benieuwd naar die bieslookbloemenazijn!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben wel gecharmeerd van die bieslookazijn. Heel uiig, wel bijzonder.
Het is heel simpel: +/- 15 bloemen in 500ml azijn doen, 2 dagen laten staan en dan zeven door doek.
Witte wijnazijn maakt het niet lekkerder. Een dag langer laten staan maakt het onaangenaam.

Ik heb het geluk dat ik een aantal vlieren op eigen erf heb. Ik heb ook nog een rode aangeplant afgelopen winter.
Spoilers!
pi_205446279

Ik heb walnoten. Op dit moment groene walnoten.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Vijf potten walnotenlikeur!
Twee met spirit, twee met rum, 1 met restje spirit en restje rum en dan aangevuld met rode wijn.

Dit moet dan 6 weken staan, af en toe schudden. Dan hoort er nog extra suiker bij (maar ik weet niet of ik dat wel wil, even proeven dan maar), dan nog 6 weken staan (met schudden) en dan moet alles zwart zijn. Filteren, bottelen, met kerst is het optimaal op smaak zegt men. Ik ben benieuwd!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 24 juli 2022 @ 18:25:05 #141
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_205446554
Awesome, benieuwd naar die smaak wel, klinkt goed!
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 24 juli 2022 @ 18:26:06 #142
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205446578
quote:
6s.gif Op zondag 24 juli 2022 18:06 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]
Ik heb walnoten. Op dit moment groene walnoten.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ afbeelding ]
Vijf potten walnotenlikeur!
Twee met spirit, twee met rum, 1 met restje spirit en restje rum en dan aangevuld met rode wijn.

Dit moet dan 6 weken staan, af en toe schudden. Dan hoort er nog extra suiker bij (maar ik weet niet of ik dat wel wil, even proeven dan maar), dan nog 6 weken staan (met schudden) en dan moet alles zwart zijn. Filteren, bottelen, met kerst is het optimaal op smaak zegt men. Ik ben benieuwd!
top!
Ga je ook nog walnotenketchup maken?
pi_205446622
quote:
6s.gif Op zondag 24 juli 2022 18:06 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]
Ik heb walnoten. Op dit moment groene walnoten.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ afbeelding ]
Vijf potten walnotenlikeur!
Twee met spirit, twee met rum, 1 met restje spirit en restje rum en dan aangevuld met rode wijn.

Dit moet dan 6 weken staan, af en toe schudden. Dan hoort er nog extra suiker bij (maar ik weet niet of ik dat wel wil, even proeven dan maar), dan nog 6 weken staan (met schudden) en dan moet alles zwart zijn. Filteren, bottelen, met kerst is het optimaal op smaak zegt men. Ik ben benieuwd!
Wat een leuk project ^O^
pi_205446735
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 18:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
top!
Ga je ook nog walnotenketchup maken?
Nee, die variant had ik nog niet ontdekt.
Nu wel, dank daarvoor. Deze walnoten zijn daarvoor al te oud. Ik kon ze nog net doorsnijden, wat maakt dat die likeurtjes (en de walnotenport die we vrijdag maakten) nog wel gemaakt konden worden, want daar dienen de walnoten enkel om de smaak uit te trekken.
Bij die ketchup eet je ze op, en dat zal het wel echt onaangenaam hard zijn. Misschien denk ik er volgend jaar op tijd aan :D

Ik wilde vorig jaar al walnotenport maken. Daarvan kregen we jaarlijks een fles, maar de maker daarvan is overleden. Toen wachtte ik tot de herfst voordat ik een recept ging zoeken, denkende dat ik rijpe walnoten zou moeten hebben. Dus dat schoof door naar deze zomer. Wat wel extra leuk was, want in de zomer komt de vriend die ons de fles walnootport altijd bracht, hier een paar dagen logeren met z'n kinderen, waardoor het nu *hun* walnotenport is, wat zij deze herfst weer kunnen uitdelen onder de vrienden van de overleden walnotenportmaker.

Recept van de walnotenport:
60 walnoten in vieren gesneden
3 liter rode wijn
1 fles cognac
750gr suiker

En hiervan hebben we 2 batches gemaakt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 24 juli 2022 @ 18:38:48 #145
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205446746
quote:
7s.gif Op zondag 24 juli 2022 18:37 schreef sigme het volgende:

[..]
Nee, die variant had ik nog niet ontdekt.
Nu wel, dank daarvoor. Deze walnoten zijn daarvoor al te oud. Ik kon ze nog net doorsnijden, wat maakt dat die likeurtjes (en de walnotenport die we vrijdag maakten) nog wel gemaakt konden worden, want daar dienen de walnoten enkel om de smaak uit te trekken.
Bij die ketchup eet je ze op, en dat zal het wel echt onaangenaam hard zijn. Misschien denk ik er volgend jaar op tijd aan :D

Ik wilde vorig jaar al walnotenport maken. Daarvan kregen we jaarlijks een fles, maar de maker daarvan is overleden. Toen wachtte ik tot de herfst voordat ik een recept ging zoeken, denkende dat ik rijpe walnoten zou moeten hebben. Dus dat schoof door naar deze zomer. Wat wel extra leuk was, want in de zomer komt de vriend die ons de fles walnootport altijd bracht, hier een paar dagen logeren met z'n kinderen, waardoor het nu *hun* walnotenport is, wat zij deze herfst weer kunnen uitdelen onder de vrienden van de overleden walnotenportmaker.

Recept van de walnotenport:
60 walnoten in vieren gesneden
3 liter rode wijn
1 fles cognac
750gr suiker

En hiervan hebben we 2 batches gemaakt.
Klinkt goed! Goede wijn gebruikt?
pi_205446782
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 18:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Klinkt goed! Goede wijn gebruikt?
Zo'n wijn-in-box, Tempranillo, 3 liter ¤11,-
Redelijk, zou ik zeggen.

En de goedkoopste cognac die de slijter had. Die had ik beter uit Duitsland kunnen meenemen :+
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_205451188
quote:
6s.gif Op zondag 24 juli 2022 18:06 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]
Ik heb walnoten. Op dit moment groene walnoten.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ afbeelding ]
Vijf potten walnotenlikeur!
Twee met spirit, twee met rum, 1 met restje spirit en restje rum en dan aangevuld met rode wijn.

Dit moet dan 6 weken staan, af en toe schudden. Dan hoort er nog extra suiker bij (maar ik weet niet of ik dat wel wil, even proeven dan maar), dan nog 6 weken staan (met schudden) en dan moet alles zwart zijn. Filteren, bottelen, met kerst is het optimaal op smaak zegt men. Ik ben benieuwd!
Oh geweldig _O_ Je hebt dan wel een heleboel likeur met de kerst :9
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_207099551
quote:
7s.gif Op zondag 24 juli 2022 18:37 schreef sigme het volgende:
Ik wilde vorig jaar al walnotenport maken. Daarvan kregen we jaarlijks een fles, maar de maker daarvan is overleden. Toen wachtte ik tot de herfst voordat ik een recept ging zoeken, denkende dat ik rijpe walnoten zou moeten hebben. Dus dat schoof door naar deze zomer. Wat wel extra leuk was, want in de zomer komt de vriend die ons de fles walnootport altijd bracht, hier een paar dagen logeren met z'n kinderen, waardoor het nu *hun* walnotenport is, wat zij deze herfst weer kunnen uitdelen onder de vrienden van de overleden walnotenportmaker.

Recept van de walnotenport:
60 walnoten in vieren gesneden
3 liter rode wijn
1 fles cognac
750gr suiker

En hiervan hebben we 2 batches gemaakt.
Twee weken geleden hebben we de walnotenport gebotteld. Eerst gezeefd door kaasdoek, daarna op fles.


De smaak is té sterk, volgend jaar kunnen we vermoedelijk beter iets jongere walnoten nemen en iets minder lang laten trekken. Maar als je de nu geproduceerde walnotenport aanlengt met evenveel wijn als walnootport wordt het wel een lekkere stevige notenwijn. Dus we hebben tweemaal zoveel als we op rekenden :+
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_207099591
quote:
6s.gif Op zondag 24 juli 2022 18:06 schreef sigme het volgende:
Vijf potten walnotenlikeur!
Twee met spirit, twee met rum, 1 met restje spirit en restje rum en dan aangevuld met rode wijn.

Dit moet dan 6 weken staan, af en toe schudden. Dan hoort er nog extra suiker bij (maar ik weet niet of ik dat wel wil, even proeven dan maar), dan nog 6 weken staan (met schudden) en dan moet alles zwart zijn. Filteren, bottelen, met kerst is het optimaal op smaak zegt men. Ik ben benieuwd!
Half november ofzo ben ik eens extra suiker gaan toevoegen. Er mocht best wat suiker bij, qua smaak, maar m'n potten hadden maar beperkt ruimte vrij. Dus de hoeveelheid bijgevoegde suiker werd beperkt door het volume, en niet door mijn smaak. En de ene pot kreeg meer suiker dan de andere.

Gisteravond heb ik de potten dan uitgeschonken. Gezeefd door kaasdoek. Zonder de walnoten zat er in elke pot een klein half litertje likeur. Ik had flesjes van 150cl klaar staan:

3 flesjes walnootrumlikeur, 3 flesjes walnootspiritlikeur, 3 flesjes walnootmezclalikeur.

Er is nu ook nog 1 volle pot over, met daarin alle restjes die per pot overbleven nadat er 2 kleine flesjes uit gebotteld waren. En dat natuurlijk ook even geproefd. :9

Aangezien we hier nooit likeurtjes drinken, zal dit wel een voorraad zijn die groot genoeg is om 5 jaar besprenkelen van toetjes te dekken.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_207178499
@sigme
Dus dit jaar heb je eigen likeur, wijn en cider gemaakt? Een hoop alcohal :P
pi_207178884
quote:
1s.gif Op woensdag 21 december 2022 20:55 schreef Yinny het volgende:
@:sigme
Dus dit jaar heb je eigen likeur, wijn en cider gemaakt? Een hoop alcohal :P
Ja nou, de wijn wordt al rap azijn; de alcohol van de likeur komt van de winkel en de helft van de cider broest de fles uit voordat je het kan opvangen _O-

Maar alcohol is natuurlijk wel een goede bewaarmethode. Ik droog ook wel fruit; deze zomer heb ik kwetsen gedroogd, en vorige week en precies net nu: appels

Die droge vruchten bewaar ik bij voorkeur ook weer in alcohol. De pruimen staan op Weinbrand, de vorige batch appels op rum. Dan kost het geen diepvriesruimte en gaat het ook nooit schimmelen en het is járen houdbaar.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 21 december 2022 @ 21:28:09 #152
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_207179390
Wat is Weinbrand? En koop je dat gewoon of maak je dat?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_207179717
quote:
1s.gif Op woensdag 21 december 2022 21:28 schreef Molo het volgende:
Wat is Weinbrand? En koop je dat gewoon of maak je dat?
Euh, da's Duitse Cognac. Die koop ik in Duitsland, waar dat wel ongeveer de goedkoopste sterke drank is zowat.
Inmaak-drank haal ik altijd in Duitsland, omdat je daar voor een habbekrats slechte sterke drank kan kopen, wat ideaal is voor de inmaak. Zo'n fles Weinbrand, 35%, kost 6 euro ofzo.
Voor ongedroogd fruit gebruik ik liever wat sterkers (omdat het vocht in het fruit de drank aanlengt), slechte Duitse rum van 54% kost een tientje :D
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 21 december 2022 @ 22:30:42 #154
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_207180880
quote:
7s.gif Op woensdag 21 december 2022 21:42 schreef sigme het volgende:

[..]
Euh, da's Duitse Cognac. Die koop ik in Duitsland, waar dat wel ongeveer de goedkoopste sterke drank is zowat.
Inmaak-drank haal ik altijd in Duitsland, omdat je daar voor een habbekrats slechte sterke drank kan kopen, wat ideaal is voor de inmaak. Zo'n fles Weinbrand, 35%, kost 6 euro ofzo.
Voor ongedroogd fruit gebruik ik liever wat sterkers (omdat het vocht in het fruit de drank aanlengt), slechte Duitse rum van 54% kost een tientje :D
Oh dat klinkt tof voor experimenten!

Dank, ga ik even onthouden voor als ik weer eens de oostelijke kant op ga ^O^
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_207183344

De appels die gisteravond de oven ingingen om te drogen zijn al op pot, in wodka.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator woensdag 12 juli 2023 @ 22:01:32 #156
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_209871058
Ik heb een overschot aan paprika’s uit eigen tuin dus ik zat eraan te denken om hier paprikapoeder van te maken. Ik heb geen voedseldroger maar ik las dat de oven ook volstaat. Nu het volgende: hoe vermaal je dit het beste? Ik las al over koffiemolens maar ook die hebben we niet. Zou de keukenmachine ook volstaan of wordt het dan niet klein genoeg?

Tof topic trouwens, ik ga me eens verdiepen in de wereld van conserveren ed :s)
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
  woensdag 12 juli 2023 @ 22:05:07 #157
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209871114
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 22:01 schreef MaJo het volgende:
Ik heb een overschot aan paprika’s uit eigen tuin dus ik zat eraan te denken om hier paprikapoeder van te maken. Ik heb geen voedseldroger maar ik las dat de oven ook volstaat. Nu het volgende: hoe vermaal je dit het beste? Ik las al over koffiemolens maar ook die hebben we niet. Zou de keukenmachine ook volstaan of wordt het dan niet klein genoeg?

Tof topic trouwens, ik ga me eens verdiepen in de wereld van conserveren ed :s)
Een koffiemolen is fijn omdat het klein is. Wil een keukenmachine grip op de paprika krijgen, heb je erg veel poeder nodig.
Spoilers!
pi_209871196
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 22:01 schreef MaJo het volgende:
Ik heb een overschot aan paprika’s uit eigen tuin dus ik zat eraan te denken om hier paprikapoeder van te maken. Ik heb geen voedseldroger maar ik las dat de oven ook volstaat. Nu het volgende: hoe vermaal je dit het beste? Ik las al over koffiemolens maar ook die hebben we niet. Zou de keukenmachine ook volstaan of wordt het dan niet klein genoeg?

Tof topic trouwens, ik ga me eens verdiepen in de wereld van conserveren ed :s)
Mijn Bamix heeft een poederattribuut. Heb ik wel eens gedroogde paddenstoelen in verpulverd en dat werd oneindig fijn.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_209873554
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 22:01 schreef MaJo het volgende:
Ik heb een overschot aan paprika’s uit eigen tuin dus ik zat eraan te denken om hier paprikapoeder van te maken. Ik heb geen voedseldroger maar ik las dat de oven ook volstaat. Nu het volgende: hoe vermaal je dit het beste? Ik las al over koffiemolens maar ook die hebben we niet. Zou de keukenmachine ook volstaan of wordt het dan niet klein genoeg?

Tof topic trouwens, ik ga me eens verdiepen in de wereld van conserveren ed :s)
Zorg wel even voor voldoende opbergruimte. Zodra je het virus te pakken hebt, gaat het hard met potjes overal en nergens.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  Moderator donderdag 13 juli 2023 @ 09:29:35 #160
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_209874356
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juli 2023 22:05 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Een koffiemolen is fijn omdat het klein is. Wil een keukenmachine grip op de paprika krijgen, heb je erg veel poeder nodig.
Ik kan er altijd een aanschaffen als mijn experiment mislukt :Y

quote:
1s.gif Op woensdag 12 juli 2023 22:10 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Mijn Bamix heeft een poederattribuut. Heb ik wel eens gedroogde paddenstoelen in verpulverd en dat werd oneindig fijn.
Ah, dat kan ik ook eens checken! Mijn Kenwood heeft ook allemaal attributen waarvan ik nog niet alles gecheckt heb :@

quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 07:50 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Zorg wel even voor voldoende opbergruimte. Zodra je het virus te pakken hebt, gaat het hard met potjes overal en nergens.
We hebben een grote kelder dus dat gaat goed komen ^O^
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
  donderdag 13 juli 2023 @ 19:30:02 #161
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209881845
Weck is trouwens failliet
pi_209882081
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 22:01 schreef MaJo het volgende:
Ik heb een overschot aan paprika’s uit eigen tuin dus ik zat eraan te denken om hier paprikapoeder van te maken. Ik heb geen voedseldroger maar ik las dat de oven ook volstaat. Nu het volgende: hoe vermaal je dit het beste? Ik las al over koffiemolens maar ook die hebben we niet. Zou de keukenmachine ook volstaan of wordt het dan niet klein genoeg?

Tof topic trouwens, ik ga me eens verdiepen in de wereld van conserveren ed :s)
Ik heb een kruidenmolen voor dat soort zaken, werkt goed. Het moet echt heel erg goed droog zijn, anders werkt het gewoon niet.
  Moderator donderdag 13 juli 2023 @ 22:55:06 #163
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_209885208
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 19:48 schreef Managarm het volgende:

[..]
Ik heb een kruidenmolen voor dat soort zaken, werkt goed. Het moet echt heel erg goed droog zijn, anders werkt het gewoon niet.
Ook een goede ^O^ Ik zie dat het qua prijs vergelijkbaar is met een koffiemolen dus dat is prima te doen :)
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
pi_210745025
Niet echt inmaak of conservering (want het moet in de koelkast/vriezer vanwege het risico op botulisme) maar toch.

Gekonfijte knoflook en gekonfijte sjalotten

Eerst een kilo knoflook pellen




Vervolgens onder een mengsel van zonnebloem en olijfolie zetten met wat takjes tijm

Daarna 3 uur in de oven bij 120o C.


Ondertussen de sjalotten pellen en ook onder de olie met wat laurier. Daarna gaan ze 4 uur in de oven bij 120 o C. Eerst met de sjalotten beginnen en dan pas met de knoflook was natuurlijk slimmer geweest gezien het verschil in gaartijd.



Et voila.

De knoflook overscheppen in diepvriesbakjes en werkelijk alle gerechten (mits hartig) worden lekkerder met een teentje erdoorheen. Omdat het onder de olie zit, zijn losse teentjes ook heel makkelijk uit de diepvriesbakjes los te halen. (Die staafmixer op de foto ligt er maar te liggen, heeft niks met het recept te maken).

De sjalotten heb ik niet eerder geprobeerd. Eens kijken hoe die bevallen.


De overgebleven knoflook- en sjalottenolie gaat in potjes om voor andere dingen te gebruiken.

[ Bericht 10% gewijzigd door stavromulabeta op 25-09-2023 07:27:48 ]
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_210745430
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2023 07:19 schreef stavromulabeta het volgende:
Niet echt inmaak of conservering (want het moet in de koelkast/vriezer vanwege het risico op botulisme) maar toch.

Gekonfijte knoflook en gekonfijte sjalotten

Eerst een kilo knoflook pellen

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Vervolgens onder een mengsel van zonnebloem en olijfolie zetten met wat takjes tijm

Daarna 3 uur in de oven bij 120o C.
[ afbeelding ]

Ondertussen de sjalotten pellen en ook onder de olie met wat laurier. Daarna gaan ze 4 uur in de oven bij 120 o C. Eerst met de sjalotten beginnen en dan pas met de knoflook was natuurlijk slimmer geweest gezien het verschil in gaartijd.

[ afbeelding ]

Et voila.
[ afbeelding ]
De knoflook overscheppen in diepvriesbakjes en werkelijk alle gerechten (mits hartig) worden lekkerder met een teentje erdoorheen. Omdat het onder de olie zit, zijn losse teentjes ook heel makkelijk uit de diepvriesbakjes los te halen. (Die staafmixer op de foto ligt er maar te liggen, heeft niks met het recept te maken).

De sjalotten heb ik niet eerder geprobeerd. Eens kijken hoe die bevallen.
[ afbeelding ]

De overgebleven knoflook- en sjalottenolie gaat in potjes om voor andere dingen te gebruiken.
Oh ik heb dat een keer gedaan maar kon niet echt vinden hoe lang het houdbaar is. Bewaar jij het in de vriezer ja?
pi_210745519
quote:
7s.gif Op maandag 25 september 2023 08:17 schreef PaarsBeestje het volgende:

[..]
Oh ik heb dat een keer gedaan maar kon niet echt vinden hoe lang het houdbaar is. Bewaar jij het in de vriezer ja?
Ja, zoveel heb je er namelijk niet nodig en in één keer heel veel maken is makkelijker dan telkens een bolletje knoflook. In de vriezer gaat het zo een jaar mee.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_210751764
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2023 08:29 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Ja, zoveel heb je er namelijk niet nodig en in één keer heel veel maken is makkelijker dan telkens een bolletje knoflook. In de vriezer gaat het zo een jaar mee.
Handig! Dan ga ik dat binnenkort nog een keer doen. Hoe is het afgelopen met de uien?
pi_211011123

Bij de Turk lagen eindelijk weer eens groene tomaten. Gelijk 2 kilo meegenomen en groene tomatenchutney gemaakt. Ik had alleen geen rekening gehouden met dat groene tomaten narijpen, waardoor ze na 3 dagen liggen een stuk minder groen waren dan de bedoeling was.

quote:
14s.gif Op maandag 25 september 2023 19:42 schreef PaarsBeestje het volgende:

[..]
Handig! Dan ga ik dat binnenkort nog een keer doen. Hoe is het afgelopen met de uien?
Die uien heb ik nog steeds niet kunnen proeven. De komende weken zit ik nog met de naweeën van een mislukte kaakoperatie. Daarna komen ze aan de beurt. Net zoals alle andere eetwaren die ik inmiddels verzameld heb...
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_211014837
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 21:15 schreef stavromulabeta het volgende:
[ afbeelding ]
Bij de Turk lagen eindelijk weer eens groene tomaten. Gelijk 2 kilo meegenomen en groene tomatenchutney gemaakt. Ik had alleen geen rekening gehouden met dat groene tomaten narijpen, waardoor ze na 3 dagen liggen een stuk minder groen waren dan de bedoeling was.
[..]
Die uien heb ik nog steeds niet kunnen proeven. De komende weken zit ik nog met de naweeën van een mislukte kaakoperatie. Daarna komen ze aan de beurt. Net zoals alle andere eetwaren die ik inmiddels verzameld heb...
Oh nee, mislukt ook nog? Wat een ellende :{

OT: heb je een recept voor de groene tomatenchutney? Ik zag ze ook liggen hier.
pi_211014918
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 10:02 schreef yinu het volgende:

[..]

OT: heb je een recept voor de groene tomatenchutney? Ik zag ze ook liggen hier.


Hoe langer je het bewaart, hoe lekkerder de chutney wordt (ik heb hier nog potjes van pré-corona, die zijn nog prima te eten.)
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_211949093


Zoetzuur ingemaakte druiven. Eens kijken of het iets wordt.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zondag 7 januari 2024 @ 14:47:09 #172
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_211949757
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 14:01 schreef stavromulabeta het volgende:
[ afbeelding ]

Zoetzuur ingemaakte druiven. Eens kijken of het iets wordt.
Leuk project ^O^
Spoilers!
pi_212109616
Ik ben aan het leren fermenteren. Ik kreeg afgelopen week in een Too good to go-box toevallig wat spullen waar ik niet gelijk iets mee kon, ook niet voor in de vriezer. Het was vooral gesneden groente voor nasi, erwtensoep en soep.

Ik las in het boek Over Rot dat je poeder kunt maken van gefermenteerde groente. Ik maak nu al regelmatig gedroogde bouillonpoeder en dat bevalt goed. Dus waarom niet gefermenteerd?



Ik had ook nog wat andere groenten die wel in een ferment gestopt konden worden.



De lijst:
Spruiten
Spruiten met zuurkoolkruiden
Wortel met gember
Bieten, venkel, specerijen
Tomaten met specerijen voor ketchup
Tomaten met specerijen voor Mexicaanse ketchup
Radijs met laurier en selderijzaad
2x soepgroente
3x erwtensoepgroente

Daarnaast heb ik nog 2 zakken bamigroente ontdaan van de taugé en gedroogd in de voedseldroger. Als ik nog eens wat groente en kruiden over heb, droog ik dat weer voor een bouillonpoeder. Dat gebruik in bijvoorbeeld in risotto's.

@Vanyel: spul in zak, beetje suiker en water er in en op het laatst 2% zout (op het totaal) toegoeven. Paar weken/maanden wachten en dan is het vast lekker.

@LeeHarveyOswald
Spoilers!
pi_212111222
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 21:52 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ben aan het leren fermenteren. Ik kreeg afgelopen week in een Too good to go-box toevallig wat spullen waar ik niet gelijk iets mee kon, ook niet voor in de vriezer. Het was vooral gesneden groente voor nasi, erwtensoep en soep.

Ik las in het boek Over Rot dat je poeder kunt maken van gefermenteerde groente. Ik maak nu al regelmatig gedroogde bouillonpoeder en dat bevalt goed. Dus waarom niet gefermenteerd?

[ afbeelding ]

Ik had ook nog wat andere groenten die wel in een ferment gestopt konden worden.

[ afbeelding ]

De lijst:
Spruiten
Spruiten met zuurkoolkruiden
Wortel met gember
Bieten, venkel, specerijen
Tomaten met specerijen voor ketchup
Tomaten met specerijen voor Mexicaanse ketchup
Radijs met laurier en selderijzaad
2x soepgroente
3x erwtensoepgroente

Daarnaast heb ik nog 2 zakken bamigroente ontdaan van de taugé en gedroogd in de voedseldroger. Als ik nog eens wat groente en kruiden over heb, droog ik dat weer voor een bouillonpoeder. Dat gebruik in bijvoorbeeld in risotto's.

@:vanyel: spul in zak, beetje suiker en water er in en op het laatst 2% zout (op het totaal) toegoeven. Paar weken/maanden wachten en dan is het vast lekker.

@:leeharveyoswald
Die radijs gaat een perfecte sandwich-topping worden :9

Erg benieuwd naar wat je spruiten gaan doen.
pi_212113656
Ik ben ook erg benieuwd. Als het een succes wordt, ben ik wel geïntereseerd in het recept.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_212692118

Weer een voorraadje piccalilly. Dit keer wel aparte omdat ik halverwege er achter kwam dat de kruidenvoorraad bijna op is. Dus garam masala in plaats van kerriepoeder en Chilipoeder in plaats van mosterd. En kweepeer er in omdat die hier nog zielig lag te zijn. Ik ben benieuwd.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_212694814
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 18:35 schreef stavromulabeta het volgende:
[ afbeelding ]
Weer een voorraadje piccalilly. Dit keer wel aparte omdat ik halverwege er achter kwam dat de kruidenvoorraad bijna op is. Dus garam masala in plaats van kerriepoeder en Chilipoeder in plaats van mosterd. En kweepeer er in omdat die hier nog zielig lag te zijn. Ik ben benieuwd.
Ik zie jou best wel veel dingen inmaken en ben eigenlijk benieuwd wat er allemaal zelf ingemaakt in jouw voorraadkast staat :)
pi_212696052
quote:
1s.gif Op maandag 4 maart 2024 20:52 schreef Yinny het volgende:

[..]
Ik zie jou best wel veel dingen inmaken en ben eigenlijk benieuwd wat er allemaal zelf ingemaakt in jouw voorraadkast staat :)
En hoe groot die kast wel niet is ;)
We have far more in common than that which devides us..
pi_212697314
quote:
1s.gif Op maandag 4 maart 2024 20:52 schreef Yinny het volgende:

[..]
Ik zie jou best wel veel dingen inmaken en ben eigenlijk benieuwd wat er allemaal zelf ingemaakt in jouw voorraadkast staat :)
Dat is voor mij soms ook een verrassing :@ Kom ik iets tegen waarvan ik geen idee had dat ik het had.

quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 22:22 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
En hoe groot die kast wel niet is ;)
Gelukkig een grote kelder. stavromulabeta in CUL / Zelf conserveren van voedsel #3
Maar toen ik nog in een apartementje woonde, kwam je echt in alle kasten waar nog ruimte was, potjes tegen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')