abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_188110961
Ik ben weer lekker bezig geweest. Barbecuesaus en augurken zijn ingemaakt. Dahl, pastasaus, pesto en koolsla zijn geweckt. Ik heb zo mijn twijfels over de koolsla maar er zijn hordes Amerikaanse dames die beweren dat het lukt.

Ik zat trouwens op wat Amerikaanse Facebookgroepen over inmaken en want een gepaniekeer daar zeg. Wecke zou levensgevaarlijk zijn en je kunt sowieso je zelfgeconserveerde voedsel maar een paar maanden bewaren en als je drie bessen meer of minder gebruikt dan voorgeschreven is een recept acuut onveilig. Ik ben snel gevlucht, na een paar dagen was het niet meer vermakelijk.

Ik hoop binnenkort veel aardappels te gaan wecken. Dat schijnt prima te gaan. In stukken, veel spoelen, potten vullen en afvullen met water en dan wecken. Dan heb je aardappeltjes die je later op kunt bakken.
Spoilers!
pi_188115305
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 12:59 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ben weer lekker bezig geweest. Barbecuesaus en augurken zijn ingemaakt. Dahl, pastasaus, pesto en koolsla zijn geweckt. Ik heb zo mijn twijfels over de koolsla maar er zijn hordes Amerikaanse dames die beweren dat het lukt.

[ afbeelding ]

Ik zat trouwens op wat Amerikaanse Facebookgroepen over inmaken en want een gepaniekeer daar zeg. Wecke zou levensgevaarlijk zijn en je kunt sowieso je zelfgeconserveerde voedsel maar een paar maanden bewaren en als je drie bessen meer of minder gebruikt dan voorgeschreven is een recept acuut onveilig. Ik ben snel gevlucht, na een paar dagen was het niet meer vermakelijk.

Ik hoop binnenkort veel aardappels te gaan wecken. Dat schijnt prima te gaan. In stukken, veel spoelen, potten vullen en afvullen met water en dan wecken. Dan heb je aardappeltjes die je later op kunt bakken.
Moet je eens rond gaan kijken op een amerikaans slowcooker pagina. Paar jaar geleden ging je bijna in het voren dood als je geen crockpot had.
We have far more in common than that which devides us..
pi_188118575
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 12:59 schreef Lucky_Strike het volgende:

[ afbeelding ]

Ik enige waar ik rekening mee houdt, is botulisme: Liever geen neutrale of basische producten maken, tenzij ik ze voor consumptie opwarm. Voor de rest zie/reuk je het wel als het mis gaat.

En qua houdbaarheid maak ik me helemaal nergens druk om. Ik heb hier nog potten chutney staan uit 2010, nog steeds lekker en ik blijk ook nog steeds te leven.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_188119175
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 19:08 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Ik enige waar ik rekening mee houdt, is botulisme: Liever geen neutrale of basische producten maken, tenzij ik ze voor consumptie opwarm. Voor de rest zie/reuk je het wel als het mis gaat.

En qua houdbaarheid maak ik me helemaal nergens druk om. Ik heb hier nog potten chutney staan uit 2010, nog steeds lekker en ik blijk ook nog steeds te leven.
Precies.
Spoilers!
pi_188481698

Kreeg op werk een kadootje... hilariteit alom. _O-

Denk dat ik hem maar ga inmaken.
Heb er nog eentje en ben de komende dagen nauwelijks thuis.
  Manager PR/Moderator zondag 18 augustus 2019 @ 19:31:41 #56
269689 crew  Viv
pi_188509783
Hoi, ik heb net een potje jam gemaakt van pruimen uit de tuin. O+ Netjes in een gesteriliseerd jampotje met inmiddels vacuümgetrokken deksel, dus lang te bewaren. Nu vroeg ik mij af: wordt de smaak er (over het algemeen) beter op door het een tijdje te bewaren, of is het nu op zijn lekkerst?
pi_188511531
Fermenteren en drogen is ook een soort van conserveren toch :9?

Idealiter hangt ie nog een week of 2. Zit nu rond de 18-20% gewichtsverlies.
pi_188511540
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2019 21:09 schreef FranticDJ het volgende:
Fermenteren en drogen is ook een soort van conserveren toch :9?

[ afbeelding ]
Idealiter hangt ie nog een week of 2.
Jup

En hallo, u ook hier :)
pi_188511543
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2019 21:10 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Jup

En hallo, u ook hier :)
:W
pi_188512327
quote:
1s.gif Op zondag 18 augustus 2019 19:31 schreef ViviRAWRS het volgende:
Hoi, ik heb net een potje jam gemaakt van pruimen uit de tuin. O+ Netjes in een gesteriliseerd jampotje met inmiddels vacuümgetrokken deksel, dus lang te bewaren. Nu vroeg ik mij af: wordt de smaak er (over het algemeen) beter op door het een tijdje te bewaren, of is het nu op zijn lekkerst?
Bij jam maakt het op basis van mijn vrij weinig tot niets uit, mits niet al te warm en donker bewaard. Er zijn natuurlijk wel grenzen (10 jaar in een potje zal de smaak niet ten goede komen), maar bij een jaartje meer of minder proef ik geen verschil.

Bij chutneys en pickles worden in de eerste paar maanden dan wel weer significant beter.
pi_188569279
Bij de Aldi vanaf a.s. dinsdag een voedseldroger te koop https://www.aldi.nl/onze-(...)er-8171.article.html
pi_188569555
quote:
1s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 10:40 schreef Doedezemaar het volgende:
Bij de Aldi vanaf a.s. dinsdag een voedseldroger te koop https://www.aldi.nl/onze-(...)er-8171.article.html
Ziet er niet verkeerd uit.
Die timer mis ik een beetje op de mijne.

Then again zit je toch met af en toe roosters wisselen dus meestal zet ik gewoon een timer op mn telefoon.
pi_188575068

Toch maar aangesneden.

Neutrale worst. Goede bite. Had nog war droger gemogen en ik houd van een wat meer uitgesproken smaak. Maar dat was het doel niet van deze batch :7
pi_188581325
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 18:29 schreef FranticDJ het volgende:
[ afbeelding ]

Toch maar aangesneden.

Neutrale worst. Goede bite. Had nog war droger gemogen en ik houd van een wat meer uitgesproken smaak. Maar dat was het doel niet van deze batch :7
Missie geslaagd dus? :)
pi_188581373
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 22:41 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Missie geslaagd dus? :)
Als ie nog wat langer in de droogkast had gehangen, dan helemaal :+

Deze batch was niet voor mij bedoeld, maar ze hingen wel bij mij te drogen. Verkassen morgen naar de eigenlijke eigenaar, waar ze in de koelkast netjes verder kunnen drogen.
pi_188581841
quote:
1s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 10:40 schreef Doedezemaar het volgende:
Die heb ik en ik ben er, na ruim een jaar, nog steeds blij mee. Ben niet zo fanatiek als velen (fb pagina heeft fanatieke drogers) dus ook blij dat ik er geen 200 euro aan heb uitgegeven.
pi_193014808
het moestuinseizoen is weer gestart dus het begin van het inmaakseizoen ook.Dus bij deze krijgt het topic een schop. >:)

Ik heb een paar weken geleden een voedseldroger gekocht. *O* Dus daar ben ik nu mee aan het experimenteren. Ben begonnen met bietenpoeder als kleurstof in voedsel.
Daarna aspergepoeder als extra smaakmaker in soepen. Enu zit ik naast de droger waarin een laag aardbeien, gember, rabarber en fruitleer ligt te drogen.

Daarnaast heb ik de eerste rabarbersiroopjes al gemaakt. :9
pi_193015927
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 14:36 schreef Oceanonix het volgende:
het moestuinseizoen is weer gestart dus het begin van het inmaakseizoen ook.Dus bij deze krijgt het topic een schop. >:)

Ik heb een paar weken geleden een voedseldroger gekocht. *O* Dus daar ben ik nu mee aan het experimenteren. Ben begonnen met bietenpoeder als kleurstof in voedsel.
Daarna aspergepoeder als extra smaakmaker in soepen. Enu zit ik naast de droger waarin een laag aardbeien, gember, rabarber en fruitleer ligt te drogen.

Hm aspergepoeder.. hoe smaakt dat.
En dat is gewoon van witte asperge?

Enmeh.. fruitleer O+
pi_193016000
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 15:50 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Hm aspergepoeder.. hoe smaakt dat.
En dat is gewoon van witte asperge?

Enmeh.. fruitleer O+
gemaakt van de schillen en kontjes van witte asperges. Het smaakt naar asperge. Heb het gebruikt als extra kick in de aspergesoep.
pi_193016027
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 15:54 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

gemaakt van de schillen en kontjes van witte asperges. Het smaakt naar asperge. Heb het gebruikt als extra kick in de aspergesoep.
Die ga ik even onthouden.. klinkt als een goed plan
  vrijdag 8 mei 2020 @ 16:00:21 #71
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_193016080
quote:

Klinkt goed. Toch maar eens kijken of er nog eens een aanbieding is voor zo'n droger.

Rabarber siroop deze week ook voor het eerst gemaakt :9 te lekker.
  vrijdag 8 mei 2020 @ 16:37:30 #72
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193016644
quote:

Goede kick! Je huidige droging (?) klinkt als een geweldig ruikende combinatie O+

Ik mag dit jaar van mezelf ook een voedseldroger kopen. Ik heb expres extra veel karwij, komijn en koriander gezaaid.

Ik hoop over een paar weken een aantal rabarberplanten in de tuin te kunnen zetten.

Oh, ik heb net een nieuwe pot jalapenos uit de inmaakvoorraad gepakt. Handig :Y
Spoilers!
pi_193019834
Werkt dat bietenpoeder? Neem aan van wel?

Dochterlief wil zo graag gekleurde rijst maken _O-
pi_193021463
quote:

Rabarbersiroop? Hoe doe je dat in de droger?
  Manager PR/Moderator vrijdag 8 mei 2020 @ 21:24:46 #75
269689 crew  Viv
pi_193021864
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 16:37 schreef Lucky_Strike het volgende:
Oh, ik heb net een nieuwe pot jalapenos uit de inmaakvoorraad gepakt. Handig :Y
Mijn man heeft sinds kort een nieuwe hobby, peperplanten kweken in onze serre. :D Dat wordt dus ook een deel inmaken. :Y
pi_193022048
Ik heb afgelopen najaar veel soep in glazen potten bewaard. Heet in een schone pot gieten, pot op z’n kop zetten en wachten tot je plop hoort en het vacuum getrokken is. Erg handig. Geen idee of je het zo heel lang kunt bewaren, maar die paar weken werkte prima.
pi_193023493
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 19:45 schreef Uhmmpie het volgende:
Werkt dat bietenpoeder? Neem aan van wel?

Dochterlief wil zo graag gekleurde rijst maken _O-
ik had de koffiemolen leeggemaakt en alleen aan de wanden zaten nog restjes. Daarna heb ik poedersuiker gemaakt voor op de tompoucen en die hoefde niet meer gekleurd te worden. Dus ja dat werkt meer als goed.
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 21:03 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Rabarbersiroop? Hoe doe je dat in de droger?
Niet, dit is een conseertopic, Een droger is een van van de manieren.
Siroop maken is ook een manier.
pi_193023529
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 23:01 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

ik had de koffiemolen leeggemaakt en alleen aan de wanden zaten nog restjes. Daarna heb ik poedersuiker gemaakt voor op de tompoucen en die hoefde niet meer gekleurd te worden. Dus ja dat werkt meer als goed.
[..]

Niet, dit is een conseertopic, Een droger is een van van de manieren.
Siroop maken is ook een manier.
Zat ik later ook te denken. morgen komt de rabarber bij de boodschappen ;)
pi_193027152
Maar rabarber siroop?
Hoe doe je dat?
En belangrijker.. wat doe je ermee?
pi_193027738
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 07:54 schreef Uhmmpie het volgende:
Maar rabarber siroop?
Hoe doe je dat?
En belangrijker.. wat doe je ermee?
Het kookwater inkoken begreep ik van internet en dat kan in de yoghurt maar mss ook aanlengen met water
pi_193027846
Rhabarberschorle maken natuurlijk O+ En dan eerst vanille toevoegen als je de siroop maakt, daar wordt het nog lekkerder van.
pi_193028167
Rabarber in een klein laagje water koken, suiker erbij en laten inkoken. De boel door een zeef doen.

De siroop drinken wij als aanmaaklimonade.
pi_193029242
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 09:55 schreef Oceanonix het volgende:
Rabarber in een klein laagje water koken, suiker erbij en laten inkoken. De boel door een zeef doen.

De siroop drinken wij als aanmaaklimonade.
Hmm klinkt als een optie

En de aanmaaklimo gaat er huer vrij rap door dus dat is misschien best een goed idee
pi_193034521
Rabarber gekookt in meer water dan normaal, afgegoten (op het nippertje bedacht dat het NIET in de gootsteen moest _O-. Het vocht laten inkoken en het is heerlijk :9~
pi_194551878
Vraagje voor de mensen met een voedseldroger: krijg je smaakoverdracht als je verschillende dingen tegelijk droogt? Nee toch? Ik heb vandaag de tweede batch courgette aan staan en voor morgen alvast courgette en watermeloen gesneden.
Spoilers!
pi_194551961
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 12:10 schreef Lucky_Strike het volgende:
Vraagje voor de mensen met een voedseldroger: krijg je smaakoverdracht als je verschillende dingen tegelijk droogt? Nee toch? Ik heb vandaag de tweede batch courgette aan staan en voor morgen alvast courgette en watermeloen gesneden.
Hmm ik DENK het niet eigenlijk.

Alhoewel misschien wel als het eh.. drupt.

Maar dat kun je dan oplossen door de watermeloen in het begin onderop te leggen
pi_194551981
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 12:14 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Hmm ik DENK het niet eigenlijk.

Alhoewel misschien wel als het eh.. drupt.

Maar dat kun je dan oplossen door de watermeloen in het begin onderop te leggen
Oh ja, goeie van dat druppen.

In hoeverre moet je de roosters nou wisselen tijdens het drogen?
Spoilers!
pi_194552056
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 12:16 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik wissel zelden van rooster. Paar weken geleden voor het eerst gedaan, alle roosters zaten vol met sinaasappel en de ondersten droogden toch wat sneller (waren ook dunnere plakjes).
Maar de dag erna, paprika en rode peper niet gewisseld.
pi_194552422
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 12:16 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ligt denk ik ook aan je droger.
Mijne blaast van onder warme lucht omhoog... dus onder gaat altijd sneller dan boven.
Soms komt het er niet van.. laat ik de bovenste er gewoon wat langer in.
pi_194690754
De inmaak is hier in volle gang. Ik heb de ketchup van Jamie Oliver gemaakt. Nu staat de tomaten-courgettesaus in potten af te koelen.
Zuurkool staat te pruttelen.

De komende dagen ga ik nog piccalilly maken en kool drogen. Waar zijn jullie mee bezig?
  Manager PR/Moderator zondag 23 augustus 2020 @ 16:58:40 #91
269689 crew  Viv
pi_194690808
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2020 16:55 schreef Oceanonix het volgende:
De inmaak is hier in volle gang. Ik heb de ketchup van Jamie Oliver gemaakt. Nu staat de tomaten-courgettesaus in potten af te koelen.

De komende dagen ga ik nog piccalilly maken en kool drogen. Waar zijn jullie mee bezig?
Ik had vorig jaar pruimenjam uit eigen tuin gemaakt, maar dit jaar hingen er maar een paar pruimen aan de boom dus dat wordt 'm niet. :')

Begin van de herfst gaan we als het goed is pepertjes inmaken (we zijn dit jaar laat begonnen met zaaien). :Y)
pi_194690866
Aan onze pruim zit helemaal niets, het gevolg van een late vorst. Jammer maar gelukkig ben ik geen teler.

De pepers gaan bij ons ook goed. Heb alleen nog een lading sambal staan. Dus weet niet wat is daarmee ga doen.
  Manager PR/Moderator zondag 23 augustus 2020 @ 17:37:20 #93
269689 crew  Viv
pi_194691471
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2020 17:02 schreef Oceanonix het volgende:
Aan onze pruim zit helemaal niets, het gevolg van een late vorst. Jammer maar gelukkig ben ik geen teler.
Aha, misschien is dat bij ons ook de reden dan.
pi_194695610
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2020 16:55 schreef Oceanonix het volgende:

Wat doe je met gedroogde kool? We hebben net 5 kilo kool geraspt. Voornamelijk voor zuurkool en wat atjar.

Ik zoek nog een leuk ketchuprecept, ik zal die van Jamie eens bekijken.
Komende week ga ik ook voor tomaatblokjes en gezeefde tomaat.

Ik gebruik de voedseldroger dagelijks. Vandaag voor peper en aardbei. Van de pepers maak ik vlokken. Ik heb ook al hele en fijngehakte pepers in de vriezer. Als ik meer pepers verzamel maak ik denk ik een hot sauce.

Ik word wel een beetje gek van de courgette. De vriezer is vol met blokjes en soep. Ik heb ook al gedroogd. Misschien toch maar een pastasaus ofzo maken. Ik ben niet zo van de chutneys enzo helaas.
Spoilers!
pi_194705836
quote:
1s.gif Op zondag 23 augustus 2020 21:47 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Wat doe je met gedroogde kool? We hebben net 5 kilo kool geraspt. Voornamelijk voor zuurkool en wat atjar.

Ik zoek nog een leuk ketchuprecept, ik zal die van Jamie eens bekijken.
Komende week ga ik ook voor tomaatblokjes en gezeefde tomaat.

Ik gebruik de voedseldroger dagelijks. Vandaag voor peper en aardbei. Van de pepers maak ik vlokken. Ik heb ook al hele en fijngehakte pepers in de vriezer. Als ik meer pepers verzamel maak ik denk ik een hot sauce.

Ik word wel een beetje gek van de courgette. De vriezer is vol met blokjes en soep. Ik heb ook al gedroogd. Misschien toch maar een pastasaus ofzo maken. Ik ben niet zo van de chutneys enzo helaas.
Dit kwam ik tegen
“Courgettesoep wecken wil nogal eens mislukken waardoor ik voor invriezen gekozen heb.
Dit jaar ben ik de rauwe courgettes aan het mixen tot pulp in de blender en vries ik ze in, in weckpotten.
Op deze manier nemen ze minder ruimte in, in de diepvries en het is wat minder werk dan courgette in blokjes snijden.
Want als ik er soep van maak doe ik er altijd bouillon EN water bij waardoor het volume bijna verdubbeld.“
pi_194717184
quote:
1s.gif Op zondag 23 augustus 2020 21:47 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

nog niet eerder gedaan maar ik lees dat het dan gebruikt kan worden als soepgroenten.
pi_194751200
Vandaag even naar vlierbessen gaan zoeken. Wat er hangt, moet denk ik nog een week of twee, maar de hoeveelheid ziet er dit jaar beroerd uit. Alleen maar zielige, bladloze struikjes met amper bessen waar ik vorig jaar nog tassen vol haalde.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 20:36:49 #98
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194751504
Hoi :W
Ik ben nieuw in deze reeks. Ik ben bezig mij door de (vroege) stoofperenoogst heen te werken. Het knelt nogal op de potjes waar het in moet, blijkt.

Rauw bewaren bleek de vorige jaren lastig, veel rot. Koken in invriezen kost veel ruimte. Daarom nu koken en in potjes bewaren.
pi_194754759
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 20:36 schreef Zilverberk het volgende:
Hoi :W
Ik ben nieuw in deze reeks. Ik ben bezig mij door de (vroege) stoofperenoogst heen te werken. Het knelt nogal op de potjes waar het in moet, blijkt.

Rauw bewaren bleek de vorige jaren lastig, veel rot. Koken in invriezen kost veel ruimte. Daarom nu koken en in potjes bewaren.
Gestoofde peertjes doneren mag altijd O+

Ongestoofde ook wel trouwens.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 22:50:20 #100
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194754816
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 22:48 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Gestoofde peertjes doneren mag altijd O+

Ongestoofde ook wel trouwens.
Dat doe ik ook volop, maar de ontvangers hebben tot nu toe de potjes nog niet teruggegeven. :+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')