abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207178884
quote:
1s.gif Op woensdag 21 december 2022 20:55 schreef Yinny het volgende:
@:sigme
Dus dit jaar heb je eigen likeur, wijn en cider gemaakt? Een hoop alcohal :P
Ja nou, de wijn wordt al rap azijn; de alcohol van de likeur komt van de winkel en de helft van de cider broest de fles uit voordat je het kan opvangen _O-

Maar alcohol is natuurlijk wel een goede bewaarmethode. Ik droog ook wel fruit; deze zomer heb ik kwetsen gedroogd, en vorige week en precies net nu: appels

Die droge vruchten bewaar ik bij voorkeur ook weer in alcohol. De pruimen staan op Weinbrand, de vorige batch appels op rum. Dan kost het geen diepvriesruimte en gaat het ook nooit schimmelen en het is járen houdbaar.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 21 december 2022 @ 21:28:09 #152
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_207179390
Wat is Weinbrand? En koop je dat gewoon of maak je dat?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_207179717
quote:
1s.gif Op woensdag 21 december 2022 21:28 schreef Molo het volgende:
Wat is Weinbrand? En koop je dat gewoon of maak je dat?
Euh, da's Duitse Cognac. Die koop ik in Duitsland, waar dat wel ongeveer de goedkoopste sterke drank is zowat.
Inmaak-drank haal ik altijd in Duitsland, omdat je daar voor een habbekrats slechte sterke drank kan kopen, wat ideaal is voor de inmaak. Zo'n fles Weinbrand, 35%, kost 6 euro ofzo.
Voor ongedroogd fruit gebruik ik liever wat sterkers (omdat het vocht in het fruit de drank aanlengt), slechte Duitse rum van 54% kost een tientje :D
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 21 december 2022 @ 22:30:42 #154
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_207180880
quote:
7s.gif Op woensdag 21 december 2022 21:42 schreef sigme het volgende:

[..]
Euh, da's Duitse Cognac. Die koop ik in Duitsland, waar dat wel ongeveer de goedkoopste sterke drank is zowat.
Inmaak-drank haal ik altijd in Duitsland, omdat je daar voor een habbekrats slechte sterke drank kan kopen, wat ideaal is voor de inmaak. Zo'n fles Weinbrand, 35%, kost 6 euro ofzo.
Voor ongedroogd fruit gebruik ik liever wat sterkers (omdat het vocht in het fruit de drank aanlengt), slechte Duitse rum van 54% kost een tientje :D
Oh dat klinkt tof voor experimenten!

Dank, ga ik even onthouden voor als ik weer eens de oostelijke kant op ga ^O^
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_207183344

De appels die gisteravond de oven ingingen om te drogen zijn al op pot, in wodka.
  Moderator woensdag 12 juli 2023 @ 22:01:32 #156
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_209871058
Ik heb een overschot aan paprika’s uit eigen tuin dus ik zat eraan te denken om hier paprikapoeder van te maken. Ik heb geen voedseldroger maar ik las dat de oven ook volstaat. Nu het volgende: hoe vermaal je dit het beste? Ik las al over koffiemolens maar ook die hebben we niet. Zou de keukenmachine ook volstaan of wordt het dan niet klein genoeg?

Tof topic trouwens, ik ga me eens verdiepen in de wereld van conserveren ed :s)
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  woensdag 12 juli 2023 @ 22:05:07 #157
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209871114
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 22:01 schreef MaJo het volgende:
Ik heb een overschot aan paprika’s uit eigen tuin dus ik zat eraan te denken om hier paprikapoeder van te maken. Ik heb geen voedseldroger maar ik las dat de oven ook volstaat. Nu het volgende: hoe vermaal je dit het beste? Ik las al over koffiemolens maar ook die hebben we niet. Zou de keukenmachine ook volstaan of wordt het dan niet klein genoeg?

Een koffiemolen is fijn omdat het klein is. Wil een keukenmachine grip op de paprika krijgen, heb je erg veel poeder nodig.
Spoilers!
pi_209871196
quote:

Mijn Bamix heeft een poederattribuut. Heb ik wel eens gedroogde paddenstoelen in verpulverd en dat werd oneindig fijn.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_209873554
quote:

Zorg wel even voor voldoende opbergruimte. Zodra je het virus te pakken hebt, gaat het hard met potjes overal en nergens.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  Moderator donderdag 13 juli 2023 @ 09:29:35 #160
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_209874356
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juli 2023 22:05 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Een koffiemolen is fijn omdat het klein is. Wil een keukenmachine grip op de paprika krijgen, heb je erg veel poeder nodig.
Ik kan er altijd een aanschaffen als mijn experiment mislukt :Y

quote:
1s.gif Op woensdag 12 juli 2023 22:10 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Mijn Bamix heeft een poederattribuut. Heb ik wel eens gedroogde paddenstoelen in verpulverd en dat werd oneindig fijn.
Ah, dat kan ik ook eens checken! Mijn Kenwood heeft ook allemaal attributen waarvan ik nog niet alles gecheckt heb :@

quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 07:50 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Zorg wel even voor voldoende opbergruimte. Zodra je het virus te pakken hebt, gaat het hard met potjes overal en nergens.
We hebben een grote kelder dus dat gaat goed komen ^O^
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  donderdag 13 juli 2023 @ 19:30:02 #161
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209881845
Weck is trouwens failliet
pi_209882081
quote:

Ik heb een kruidenmolen voor dat soort zaken, werkt goed. Het moet echt heel erg goed droog zijn, anders werkt het gewoon niet.
  Moderator donderdag 13 juli 2023 @ 22:55:06 #163
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_209885208
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juli 2023 19:48 schreef Managarm het volgende:

[..]
Ik heb een kruidenmolen voor dat soort zaken, werkt goed. Het moet echt heel erg goed droog zijn, anders werkt het gewoon niet.
Ook een goede ^O^ Ik zie dat het qua prijs vergelijkbaar is met een koffiemolen dus dat is prima te doen :)
pi_210745025
Niet echt inmaak of conservering (want het moet in de koelkast/vriezer vanwege het risico op botulisme) maar toch.

Gekonfijte knoflook en gekonfijte sjalotten

Eerst een kilo knoflook pellen

Vervolgens onder een mengsel van zonnebloem en olijfolie zetten met wat takjes tijm

Daarna 3 uur in de oven bij 120o C.

Ondertussen de sjalotten pellen en ook onder de olie met wat laurier. Daarna gaan ze 4 uur in de oven bij 120 o C. Eerst met de sjalotten beginnen en dan pas met de knoflook was natuurlijk slimmer geweest gezien het verschil in gaartijd.

Et voila.

De knoflook overscheppen in diepvriesbakjes en werkelijk alle gerechten (mits hartig) worden lekkerder met een teentje erdoorheen. Omdat het onder de olie zit, zijn losse teentjes ook heel makkelijk uit de diepvriesbakjes los te halen. (Die staafmixer op de foto ligt er maar te liggen, heeft niks met het recept te maken).

De sjalotten heb ik niet eerder geprobeerd. Eens kijken hoe die bevallen.

De overgebleven knoflook- en sjalottenolie gaat in potjes om voor andere dingen te gebruiken.

[ Bericht 10% gewijzigd door stavromulabeta op 25-09-2023 07:27:48 ]
pi_210745430
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2023 07:19 schreef stavromulabeta het volgende:
Niet echt inmaak of conservering (want het moet in de koelkast/vriezer vanwege het risico op botulisme) maar toch.

Gekonfijte knoflook en gekonfijte sjalotten

Eerst een kilo knoflook pellen

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Vervolgens onder een mengsel van zonnebloem en olijfolie zetten met wat takjes tijm

Daarna 3 uur in de oven bij 120o C.
[ afbeelding ]

Ondertussen de sjalotten pellen en ook onder de olie met wat laurier. Daarna gaan ze 4 uur in de oven bij 120 o C. Eerst met de sjalotten beginnen en dan pas met de knoflook was natuurlijk slimmer geweest gezien het verschil in gaartijd.

[ afbeelding ]

Et voila.
[ afbeelding ]
De knoflook overscheppen in diepvriesbakjes en werkelijk alle gerechten (mits hartig) worden lekkerder met een teentje erdoorheen. Omdat het onder de olie zit, zijn losse teentjes ook heel makkelijk uit de diepvriesbakjes los te halen. (Die staafmixer op de foto ligt er maar te liggen, heeft niks met het recept te maken).

De sjalotten heb ik niet eerder geprobeerd. Eens kijken hoe die bevallen.
[ afbeelding ]

De overgebleven knoflook- en sjalottenolie gaat in potjes om voor andere dingen te gebruiken.
Oh ik heb dat een keer gedaan maar kon niet echt vinden hoe lang het houdbaar is. Bewaar jij het in de vriezer ja?
pi_210745519
quote:
7s.gif Op maandag 25 september 2023 08:17 schreef PaarsBeestje het volgende:

[..]
Oh ik heb dat een keer gedaan maar kon niet echt vinden hoe lang het houdbaar is. Bewaar jij het in de vriezer ja?
Ja, zoveel heb je er namelijk niet nodig en in één keer heel veel maken is makkelijker dan telkens een bolletje knoflook. In de vriezer gaat het zo een jaar mee.
pi_210751764
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2023 08:29 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Ja, zoveel heb je er namelijk niet nodig en in één keer heel veel maken is makkelijker dan telkens een bolletje knoflook. In de vriezer gaat het zo een jaar mee.
Handig! Dan ga ik dat binnenkort nog een keer doen. Hoe is het afgelopen met de uien?
pi_211011123

Bij de Turk lagen eindelijk weer eens groene tomaten. Gelijk 2 kilo meegenomen en groene tomatenchutney gemaakt. Ik had alleen geen rekening gehouden met dat groene tomaten narijpen, waardoor ze na 3 dagen liggen een stuk minder groen waren dan de bedoeling was.

quote:
14s.gif Op maandag 25 september 2023 19:42 schreef PaarsBeestje het volgende:

[..]
Handig! Dan ga ik dat binnenkort nog een keer doen. Hoe is het afgelopen met de uien?
Die uien heb ik nog steeds niet kunnen proeven. De komende weken zit ik nog met de naweeën van een mislukte kaakoperatie. Daarna komen ze aan de beurt. Net zoals alle andere eetwaren die ik inmiddels verzameld heb...
pi_211014837
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 21:15 schreef stavromulabeta het volgende:
[ afbeelding ]
Bij de Turk lagen eindelijk weer eens groene tomaten. Gelijk 2 kilo meegenomen en groene tomatenchutney gemaakt. Ik had alleen geen rekening gehouden met dat groene tomaten narijpen, waardoor ze na 3 dagen liggen een stuk minder groen waren dan de bedoeling was.
[..]
Die uien heb ik nog steeds niet kunnen proeven. De komende weken zit ik nog met de naweeën van een mislukte kaakoperatie. Daarna komen ze aan de beurt. Net zoals alle andere eetwaren die ik inmiddels verzameld heb...
Oh nee, mislukt ook nog? Wat een ellende :{

OT: heb je een recept voor de groene tomatenchutney? Ik zag ze ook liggen hier.
pi_211014918
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 10:02 schreef yinu het volgende:

[..]

OT: heb je een recept voor de groene tomatenchutney? Ik zag ze ook liggen hier.

Hoe langer je het bewaart, hoe lekkerder de chutney wordt (ik heb hier nog potjes van pré-corona, die zijn nog prima te eten.)
pi_211949093

Zoetzuur ingemaakte druiven. Eens kijken of het iets wordt.
  zondag 7 januari 2024 @ 14:47:09 #172
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_211949757
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 14:01 schreef stavromulabeta het volgende:
[ afbeelding ]

Zoetzuur ingemaakte druiven. Eens kijken of het iets wordt.
Leuk project ^O^
Spoilers!
pi_212109616
Ik ben aan het leren fermenteren. Ik kreeg afgelopen week in een Too good to go-box toevallig wat spullen waar ik niet gelijk iets mee kon, ook niet voor in de vriezer. Het was vooral gesneden groente voor nasi, erwtensoep en soep.

Ik las in het boek Over Rot dat je poeder kunt maken van gefermenteerde groente. Ik maak nu al regelmatig gedroogde bouillonpoeder en dat bevalt goed. Dus waarom niet gefermenteerd?

Ik had ook nog wat andere groenten die wel in een ferment gestopt konden worden.

De lijst:
Spruiten
Spruiten met zuurkoolkruiden
Wortel met gember
Bieten, venkel, specerijen
Tomaten met specerijen voor ketchup
Tomaten met specerijen voor Mexicaanse ketchup
Radijs met laurier en selderijzaad
2x soepgroente
3x erwtensoepgroente

Daarnaast heb ik nog 2 zakken bamigroente ontdaan van de taugé en gedroogd in de voedseldroger. Als ik nog eens wat groente en kruiden over heb, droog ik dat weer voor een bouillonpoeder. Dat gebruik in bijvoorbeeld in risotto's.

@Vanyel: spul in zak, beetje suiker en water er in en op het laatst 2% zout (op het totaal) toegoeven. Paar weken/maanden wachten en dan is het vast lekker.

@LeeHarveyOswald
Spoilers!
pi_212111222
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 21:52 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ben aan het leren fermenteren. Ik kreeg afgelopen week in een Too good to go-box toevallig wat spullen waar ik niet gelijk iets mee kon, ook niet voor in de vriezer. Het was vooral gesneden groente voor nasi, erwtensoep en soep.

Ik las in het boek Over Rot dat je poeder kunt maken van gefermenteerde groente. Ik maak nu al regelmatig gedroogde bouillonpoeder en dat bevalt goed. Dus waarom niet gefermenteerd?

[ afbeelding ]

Ik had ook nog wat andere groenten die wel in een ferment gestopt konden worden.

[ afbeelding ]

De lijst:
Spruiten
Spruiten met zuurkoolkruiden
Wortel met gember
Bieten, venkel, specerijen
Tomaten met specerijen voor ketchup
Tomaten met specerijen voor Mexicaanse ketchup
Radijs met laurier en selderijzaad
2x soepgroente
3x erwtensoepgroente

Daarnaast heb ik nog 2 zakken bamigroente ontdaan van de taugé en gedroogd in de voedseldroger. Als ik nog eens wat groente en kruiden over heb, droog ik dat weer voor een bouillonpoeder. Dat gebruik in bijvoorbeeld in risotto's.

@:vanyel: spul in zak, beetje suiker en water er in en op het laatst 2% zout (op het totaal) toegoeven. Paar weken/maanden wachten en dan is het vast lekker.

@:leeharveyoswald
Die radijs gaat een perfecte sandwich-topping worden :9

Erg benieuwd naar wat je spruiten gaan doen.
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_212113656
Ik ben ook erg benieuwd. Als het een succes wordt, ben ik wel geďntereseerd in het recept.
pi_212692118

Weer een voorraadje piccalilly. Dit keer wel aparte omdat ik halverwege er achter kwam dat de kruidenvoorraad bijna op is. Dus garam masala in plaats van kerriepoeder en Chilipoeder in plaats van mosterd. En kweepeer er in omdat die hier nog zielig lag te zijn. Ik ben benieuwd.
pi_212694814
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 18:35 schreef stavromulabeta het volgende:
[ afbeelding ]
Weer een voorraadje piccalilly. Dit keer wel aparte omdat ik halverwege er achter kwam dat de kruidenvoorraad bijna op is. Dus garam masala in plaats van kerriepoeder en Chilipoeder in plaats van mosterd. En kweepeer er in omdat die hier nog zielig lag te zijn. Ik ben benieuwd.
Ik zie jou best wel veel dingen inmaken en ben eigenlijk benieuwd wat er allemaal zelf ingemaakt in jouw voorraadkast staat :)
pi_212696052
quote:
1s.gif Op maandag 4 maart 2024 20:52 schreef Yinny het volgende:

[..]
Ik zie jou best wel veel dingen inmaken en ben eigenlijk benieuwd wat er allemaal zelf ingemaakt in jouw voorraadkast staat :)
En hoe groot die kast wel niet is ;)
We have far more in common than that which devides us..
pi_212697314
quote:
1s.gif Op maandag 4 maart 2024 20:52 schreef Yinny het volgende:

[..]
Dat is voor mij soms ook een verrassing :@ Kom ik iets tegen waarvan ik geen idee had dat ik het had.

quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 22:22 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
En hoe groot die kast wel niet is ;)
Gelukkig een grote kelder. stavromulabeta in CUL / Zelf conserveren van voedsel #3
Maar toen ik nog in een apartementje woonde, kwam je echt in alle kasten waar nog ruimte was, potjes tegen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')