Ja nou, de wijn wordt al rap azijn; de alcohol van de likeur komt van de winkel en de helft van de cider broest de fles uit voordat je het kan opvangenquote:Op woensdag 21 december 2022 20:55 schreef Yinny het volgende:
@:sigme
Dus dit jaar heb je eigen likeur, wijn en cider gemaakt? Een hoop alcohal
Euh, da's Duitse Cognac. Die koop ik in Duitsland, waar dat wel ongeveer de goedkoopste sterke drank is zowat.quote:Op woensdag 21 december 2022 21:28 schreef Molo het volgende:
Wat is Weinbrand? En koop je dat gewoon of maak je dat?
Oh dat klinkt tof voor experimenten!quote:Op woensdag 21 december 2022 21:42 schreef sigme het volgende:
[..]
Euh, da's Duitse Cognac. Die koop ik in Duitsland, waar dat wel ongeveer de goedkoopste sterke drank is zowat.
Inmaak-drank haal ik altijd in Duitsland, omdat je daar voor een habbekrats slechte sterke drank kan kopen, wat ideaal is voor de inmaak. Zo'n fles Weinbrand, 35%, kost 6 euro ofzo.
Voor ongedroogd fruit gebruik ik liever wat sterkers (omdat het vocht in het fruit de drank aanlengt), slechte Duitse rum van 54% kost een tientje
Een koffiemolen is fijn omdat het klein is. Wil een keukenmachine grip op de paprika krijgen, heb je erg veel poeder nodig.quote:Op woensdag 12 juli 2023 22:01 schreef MaJo het volgende:
Ik heb een overschot aan paprika’s uit eigen tuin dus ik zat eraan te denken om hier paprikapoeder van te maken. Ik heb geen voedseldroger maar ik las dat de oven ook volstaat. Nu het volgende: hoe vermaal je dit het beste? Ik las al over koffiemolens maar ook die hebben we niet. Zou de keukenmachine ook volstaan of wordt het dan niet klein genoeg?
Tof topic trouwens, ik ga me eens verdiepen in de wereld van conserveren ed
Mijn Bamix heeft een poederattribuut. Heb ik wel eens gedroogde paddenstoelen in verpulverd en dat werd oneindig fijn.quote:Op woensdag 12 juli 2023 22:01 schreef MaJo het volgende:
Ik heb een overschot aan paprika’s uit eigen tuin dus ik zat eraan te denken om hier paprikapoeder van te maken. Ik heb geen voedseldroger maar ik las dat de oven ook volstaat. Nu het volgende: hoe vermaal je dit het beste? Ik las al over koffiemolens maar ook die hebben we niet. Zou de keukenmachine ook volstaan of wordt het dan niet klein genoeg?
Zorg wel even voor voldoende opbergruimte. Zodra je het virus te pakken hebt, gaat het hard met potjes overal en nergens.quote:Op woensdag 12 juli 2023 22:01 schreef MaJo het volgende:
Ik kan er altijd een aanschaffen als mijn experiment misluktquote:Op woensdag 12 juli 2023 22:05 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Een koffiemolen is fijn omdat het klein is. Wil een keukenmachine grip op de paprika krijgen, heb je erg veel poeder nodig.
Ah, dat kan ik ook eens checken! Mijn Kenwood heeft ook allemaal attributen waarvan ik nog niet alles gecheckt hebquote:Op woensdag 12 juli 2023 22:10 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Mijn Bamix heeft een poederattribuut. Heb ik wel eens gedroogde paddenstoelen in verpulverd en dat werd oneindig fijn.
We hebben een grote kelder dus dat gaat goed komenquote:Op donderdag 13 juli 2023 07:50 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Zorg wel even voor voldoende opbergruimte. Zodra je het virus te pakken hebt, gaat het hard met potjes overal en nergens.
Ik heb een kruidenmolen voor dat soort zaken, werkt goed. Het moet echt heel erg goed droog zijn, anders werkt het gewoon niet.quote:Op woensdag 12 juli 2023 22:01 schreef MaJo het volgende:
Ook een goedequote:Op donderdag 13 juli 2023 19:48 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ik heb een kruidenmolen voor dat soort zaken, werkt goed. Het moet echt heel erg goed droog zijn, anders werkt het gewoon niet.
Oh ik heb dat een keer gedaan maar kon niet echt vinden hoe lang het houdbaar is. Bewaar jij het in de vriezer ja?quote:Op maandag 25 september 2023 07:19 schreef stavromulabeta het volgende:
Niet echt inmaak of conservering (want het moet in de koelkast/vriezer vanwege het risico op botulisme) maar toch.
Gekonfijte knoflook en gekonfijte sjalotten
Eerst een kilo knoflook pellen
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Vervolgens onder een mengsel van zonnebloem en olijfolie zetten met wat takjes tijm
Daarna 3 uur in de oven bij 120o C.
[ afbeelding ]
Ondertussen de sjalotten pellen en ook onder de olie met wat laurier. Daarna gaan ze 4 uur in de oven bij 120 o C. Eerst met de sjalotten beginnen en dan pas met de knoflook was natuurlijk slimmer geweest gezien het verschil in gaartijd.
[ afbeelding ]
Et voila.
[ afbeelding ]
De knoflook overscheppen in diepvriesbakjes en werkelijk alle gerechten (mits hartig) worden lekkerder met een teentje erdoorheen. Omdat het onder de olie zit, zijn losse teentjes ook heel makkelijk uit de diepvriesbakjes los te halen. (Die staafmixer op de foto ligt er maar te liggen, heeft niks met het recept te maken).
De sjalotten heb ik niet eerder geprobeerd. Eens kijken hoe die bevallen.
[ afbeelding ]
De overgebleven knoflook- en sjalottenolie gaat in potjes om voor andere dingen te gebruiken.
Ja, zoveel heb je er namelijk niet nodig en in één keer heel veel maken is makkelijker dan telkens een bolletje knoflook. In de vriezer gaat het zo een jaar mee.quote:Op maandag 25 september 2023 08:17 schreef PaarsBeestje het volgende:
[..]
Oh ik heb dat een keer gedaan maar kon niet echt vinden hoe lang het houdbaar is. Bewaar jij het in de vriezer ja?
Handig! Dan ga ik dat binnenkort nog een keer doen. Hoe is het afgelopen met de uien?quote:Op maandag 25 september 2023 08:29 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Ja, zoveel heb je er namelijk niet nodig en in één keer heel veel maken is makkelijker dan telkens een bolletje knoflook. In de vriezer gaat het zo een jaar mee.
Die uien heb ik nog steeds niet kunnen proeven. De komende weken zit ik nog met de naweeën van een mislukte kaakoperatie. Daarna komen ze aan de beurt. Net zoals alle andere eetwaren die ik inmiddels verzameld heb...quote:Op maandag 25 september 2023 19:42 schreef PaarsBeestje het volgende:
[..]
Handig! Dan ga ik dat binnenkort nog een keer doen. Hoe is het afgelopen met de uien?
Oh nee, mislukt ook nog? Wat een ellendequote:Op donderdag 19 oktober 2023 21:15 schreef stavromulabeta het volgende:
[ afbeelding ]
Bij de Turk lagen eindelijk weer eens groene tomaten. Gelijk 2 kilo meegenomen en groene tomatenchutney gemaakt. Ik had alleen geen rekening gehouden met dat groene tomaten narijpen, waardoor ze na 3 dagen liggen een stuk minder groen waren dan de bedoeling was.
[..]
Die uien heb ik nog steeds niet kunnen proeven. De komende weken zit ik nog met de naweeën van een mislukte kaakoperatie. Daarna komen ze aan de beurt. Net zoals alle andere eetwaren die ik inmiddels verzameld heb...
quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 10:02 schreef yinu het volgende:
[..]
OT: heb je een recept voor de groene tomatenchutney? Ik zag ze ook liggen hier.
Leuk projectquote:Op zondag 7 januari 2024 14:01 schreef stavromulabeta het volgende:
[ afbeelding ]
Zoetzuur ingemaakte druiven. Eens kijken of het iets wordt.
Die radijs gaat een perfecte sandwich-topping wordenquote:Op zaterdag 20 januari 2024 21:52 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ben aan het leren fermenteren. Ik kreeg afgelopen week in een Too good to go-box toevallig wat spullen waar ik niet gelijk iets mee kon, ook niet voor in de vriezer. Het was vooral gesneden groente voor nasi, erwtensoep en soep.
Ik las in het boek Over Rot dat je poeder kunt maken van gefermenteerde groente. Ik maak nu al regelmatig gedroogde bouillonpoeder en dat bevalt goed. Dus waarom niet gefermenteerd?
[ afbeelding ]
Ik had ook nog wat andere groenten die wel in een ferment gestopt konden worden.
[ afbeelding ]
De lijst:
Spruiten
Spruiten met zuurkoolkruiden
Wortel met gember
Bieten, venkel, specerijen
Tomaten met specerijen voor ketchup
Tomaten met specerijen voor Mexicaanse ketchup
Radijs met laurier en selderijzaad
2x soepgroente
3x erwtensoepgroente
Daarnaast heb ik nog 2 zakken bamigroente ontdaan van de taugé en gedroogd in de voedseldroger. Als ik nog eens wat groente en kruiden over heb, droog ik dat weer voor een bouillonpoeder. Dat gebruik in bijvoorbeeld in risotto's.
@:vanyel: spul in zak, beetje suiker en water er in en op het laatst 2% zout (op het totaal) toegoeven. Paar weken/maanden wachten en dan is het vast lekker.
@:leeharveyoswald
Ik zie jou best wel veel dingen inmaken en ben eigenlijk benieuwd wat er allemaal zelf ingemaakt in jouw voorraadkast staatquote:Op maandag 4 maart 2024 18:35 schreef stavromulabeta het volgende:
[ afbeelding ]
Weer een voorraadje piccalilly. Dit keer wel aparte omdat ik halverwege er achter kwam dat de kruidenvoorraad bijna op is. Dus garam masala in plaats van kerriepoeder en Chilipoeder in plaats van mosterd. En kweepeer er in omdat die hier nog zielig lag te zijn. Ik ben benieuwd.
En hoe groot die kast wel niet isquote:Op maandag 4 maart 2024 20:52 schreef Yinny het volgende:
[..]
Ik zie jou best wel veel dingen inmaken en ben eigenlijk benieuwd wat er allemaal zelf ingemaakt in jouw voorraadkast staat
Dat is voor mij soms ook een verrassingquote:Op maandag 4 maart 2024 20:52 schreef Yinny het volgende:
[..]
Ik zie jou best wel veel dingen inmaken en ben eigenlijk benieuwd wat er allemaal zelf ingemaakt in jouw voorraadkast staat
Gelukkig een grote kelder. stavromulabeta in CUL / Zelf conserveren van voedsel #3quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |